آیین‌های مختلف مردم استان مرکزی در عزای حسینی+ تصاویر

پایگاه خبری تفرش:

تعزیه تفرش

خبرگزاری تسنیم: استان مرکزی یکی از استان‌های شهیدپرور و انقلابی است که مردم شهرستان‌های مختلف آن در غم سوگ سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) آئین‌های مختلفی را برگزار می‌کنند.

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، مردم استان مرکزی همه ساله با فرا رسیدن ایام سوگواری محرم سیاه‌پوش شده و در مراسم ‌عزاداری خود آیین های مختلفی را اجرا می‌کنند که به عنوان بخشی از تاریخ هویتی و دینی مردم این استان شناخته می شود.

استان مرکزی با داشتن شهرهای باقدمتی چون تفرش، فراهان، خمین، محلات، دلیجان که هریک امروز به یکی از قطب های مهم کشور بدل شده اند نه تنها در حوزه های مختلف که در بخش هویت دینی نیز بعنوان یکی از مناطق باسبقه بالا شناخته می شوند.

شناخت این مراسم ها و نوع عزاداری سنتی در شهرستان های مختلف استان مرکزی سبب می شود تا مردم به ویژه جوانان و نوجوانان با شناخت درست از فرهنگ عزاداری مردمان این استان که مهدبزرگانی همچون امام خمینی(ره)، آیت‌الله اراکی و علمای بزرگ دیگری است، با پرهیز از هر نوع ورود خرافه و بدعت به عزاداری ها به‌طور جدی مقابله کنند.

نخل گردانی خمین

یکی از مراسمی که در روز عاشورا و با حضور تمامی هیئت‌ها و عزاداران در شهر خمین برگزار می‌شود مراسم نخل گردانی است؛ این مراسم از صبح روز عاشورا با بیرون آوردن نخل از جایگاه شروع و تا ظهر عاشورا با گرداندن نخل در دو خیابان اصلی شهر و مکانی قدیمی که از طرف اهالی "چاله نخل" خوانده می‌شود ادامه می‌یابد، مراسم نخل گردانی تابع قراردادهای محلی بوده و حداقل از دوره زندیه تا بحال استمرار داشته است.

نخل گردانی در نراق

شهر نراق از شهرهای قدیمی استان مرکزی، حدفاصل دو شهرستان دلیجان و کاشان است، در این شهر در روز عاشورا مراسمی تحت عنوان نخل گردانی برگزار می‌شود، این مراسم که ریشه در فرهنگ  وگذشته مردم این شهر دارد از صبح روز عاشورا با بیرون آوردن دو نخل قدیمی از جایگاه خود شروع و با چرخاندن آن در خیابان امام خمینی و کوچه های بافت قدیم شهر همراه است، زنان به مانند مردان بدنبال نخل به راه افتاده و درپی آن مویه می کنند.

نخل گردانی در تفرش

شهر تفرش یکی از کانون‌های تشیع در مرکز ایران از صدر اسلام تاکنون بوده است، در این شهر مراسم عزاداری با شور وحال خاص برگزار شده و با انجام مراسم و آئینهای خاص همراه است.یکی از مراسم کهن دراین شهر مراسم نخل گردانی است.

این مراسم در روز عاشورا و با حضور مردم محله فم و ترخوران برگزار شده و تابع قراردادهای خاص و از پیش تعیین شده است، مراسم نخل گردانی از دوره صفویه تا بحال در شهر تفرش تداوم داشته است.

 

مراسم علم بران تفرش
مراسم علم بران در محله فم شهر تفرش و در محلات کوچک آن انجام می‌پذیرد، درمحله مذکورسه محله خلچان، ششناو و میان ده صاحب تکیه هستند.

در روز اول محرم مردم محله با چند علم سیاه به در خانه های صاحب علم رفته و با انجام نوحه وچاوشی خوانی او را دعوت به بیرون آوردن علم می‌کنند.

بدین ترتیب تمامی علم‌های یک تکیه از صبح تا حدود ظهر با حضور مردم محله جمع شده و در جایگاه پیش‌بینی شده خود در تکیه جای داده می‌شود، علم بران در تفرش دارای سبقه تاریخی بوده و حداقل از دوره قاجار برگزار می‌گردد.

مراسم علم گردانی در روستای هزاوه

روستای هزاوه در جنوب غرب دشت فراهان قرار گرفته و در گستره فرهنگی فراهان سادات جای می‌گیرد، در این روستای تاریخی در دهه محرم و روز عاشورا و به اتفاق سادات مراسمی تحت عنوان علم‌گردانی انجام می‌پذیرد.

سادات روستا از روز اول محرم علمی قدیم را آراسته و تا روز عاشورا در محلات آبادی می‌گردانند، در روز عاشورا این مراسم با حضور مردم هزاوه صورت گرفته و با حضور علم در میادین اصلی آبادی و عبور آن از کوچه باغها همراه است.

این علم در ظهر عاشورا به جایگاه خود در امامزاده شاهزاده احمد برگردانده شده و پنجه طلائی رنگ آن جداشده و در نزد یکی از سادات تا سال بعدبه امانت گذاشته می شود.

تعزیه روستای گرکان

روستای گرکان یکی از روستاهای تابع شهرستان آشتیان است، در این روستا و در تکیه قدیمی این روستا هرساله و در ایام شهادت ائمه تعزیه برگزار می،شود.

در داخل تکیه یاد شده با نام تکیه سر پل حجره‌هائی برای نشستن مردم و میانگاهی برای برگزاری تعزیه پیش بینی شده است.

نسخه‌های تعزیه در روستای یاد شده به گویش گرکانی و به خط خوشنویسان روستا است، برگزاری تعزیه دو طفلان مسلم، شام غریبان و فروختن پسر شیعه درکنار دیگر تعزیه‌ها، از جنبه‌های برجسته این مراسم است.

مراسم چغچغه زنی در روستای انجدان

انجدان یکی از روستاهای تاریخی استان مرکزی در 28 کیلومتری جنوب شرق شهر اراک است، در این روستای تاریخی درروزهای دهم و یازدهم محرم مراسمی بنام چغچغه زنی برگزار می‌شود.

چغچغه ابزاری چوبی و خراطی شده است که با به هم کوبیدن آنها به هم آهنگ‌های موزون ایجاد می‌شود، انجدان از دو محله بالا و پائین تشکیل شده و مردم این دو محله با انجام چغچغه زنی به عزاداری می‌پردازند.

یکنفر آواها و نوحه های محلی سر داده و چغچغه زن‌ها با هماهنگی‌های خاص با چغچغه ،جواب می‌دهند، این مراسم ریشه در گذشته مردم انجدان داشته و حداقل از دوره قاجار برگزار می‌شود.

تعزیه تفرش

تعزیه در تفرش از مراسم ریشه‎دار و کهن است، در این شهر و روستاهای پیرامون آن تکایائی ساخته شده که هر ساله و با فرارسیدن ماه محرم در آنها تعزیه با استقبال و اشتیاق خاص از طرف عموم، بر گزار می‎‎شود.

در تمامی تکیه‌های محله فم از روز اول محرم تعزیه های مرسوم دهه برگزار شده و هر محله (ششناو،خلچان و زاغرم) جداگانه به اجرای این مراسم آئینی می‌پردازند.

مردم شهر و مسافرینی که از بلاد اطراف می‌آیند مخاطبین تعزیه بوده و مهمان تکایاهستند، تعزیه میراث ماندگار گذشتگان در تفرش بوده و از دوره صفویه در این شهر برگزار می‌گردد.

 

تعزیه شهر اراک

اراک (سلطان آباد سابق) یکی از شهرهای دوره قاجار است، در این شهر هر ساله و در دهه محرم مراسم تعزیه خوانی برگزار می‌شده است، این آئین در شهر اراک و در بازار تاریخی آن صورت گرفته و بر خلاف دیگر نقاط استان بصورت سیار است.

تعزیه سیار توسط مردم دو محله قدیمی قلعه و حصار و طی دهه اول ماه محرم توسط چند گروه برگزار می‌شده است، مخاطبان و مشاهدان ثابت و گروه‌های چندگانه با تمامی نقش‌های تعزیه در میانه راه بصورت سیاراجرای مراسم می‌کردند.

مراسم تعزیه اراک یکی از دراماتیک ترین جنبه‌های نمایشی از یک مراسم آئینی است که در کمتر جائی از گستره ایران می‌توان از آن سراغ گرفت.

تعزیه وفس

روستای وفس از روستاهای کهن استان مرکزی و شهرستان کمیجان است، این روستا بواسطه بافت تاریخی زیبا و گویش تاتی مردم آبادی از روستاهای در خور مطالعه و توجه است؛ مراسم تعزیه یکی از مراسمی است که هر ساله در این روستا و با حضور ساکنان روستا برگزار می‌شود.

گزارش از مهدیه آزاد

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:, | 5:25 | نویسنده : میثم اله وردی |