پایگاه خبری تفرش:

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تفرش خبر داد

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تفرش از تصویب بودجه 100 میلیارد ریالی سال آینده شهرداری این شهرستان توسط اعضای شورا خبر داد

 

عبدالناصر ذوالفقاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: اعضای شورای اسلامی شهر تفرش با برگزاری جلسات متعدد و انجام کار کارشناسی در نهایت بودجه 100 میلیارد ریالی سال آینده شهرداری را به تصویب رساندند.

وی تصریح کرد: بودجه شهرداری در سال جاری 60 میلیارد ریال بود که در سال آینده شاهد افزایش 40 میلیارد ریالی این اعتبار خواهیم بود.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تفرش اتمام پارک شادی، احداث و تکمیل ساختمان آتش‌نشانی، تکمیل پارک جنگلی، رودخانه آب کمر و اجرای نهضت آسفالت را از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی شهرداری در سال 94 عنوان کرد.

ذوالفقاری با اشاره به عملیات ساخت ساختمان شهرداری بیان داشت: عملیات اجرایی این پروژه از سال گذشته با اعتباری بالغ بر 15 میلیارد ریال آغاز شد که هم اکنون اسکلت پنج طبقه از این ساختمان نصب شده و در سال آینده با اعتباری بالغ بر 23 میلیارد ریال تکمیل خواهد شد.

وی در ادامه از تصویب گردنه نقره کمر به عنوان منطقه نمونه گردشگری خبر داد و بیان کرد: به منظور تحقق این مهم همزمان با هفته درختکاری یک هزار اصله نهال در این منطقه کاشته خواهد شد.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تفرش چهار بانده شدن جاده تفرش به فراهان، آزادسازی مقبره پروفسور حسابی، طرح آرامگاه امامزاده محمد و ایجاد مناطق تفریحی و گردشگری را از مهم‌ترین خواسته‌های مردم این شهر عنوان کرد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 11:15 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

همزمان با سالگرد ابلاغ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» توسط رهبر معظم انقلاب، کارگاه آموزشی گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی و تاثیر بیمه و تامین اجتماعی در آن در دانشگاه تفرش برگزار شد.

خبرگزاری فارس: کارگاه آموزشی گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی در دانشگاه تفرش برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک یک استاد دانشگاه صبح امروز در این مراسم که به همت مدیریت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تفرش و با همکاری کانون بصیرت و اندیشه در سالن اجتماعات حاج ابراهیم نصیر این دانشگاه برگزار شد، گفت: اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که توانایی عبور از بحران را داشته و از قابلیت انعطاف در شرایط مختلف نیز برخوردار است.

احمد گودرزی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی حرکت به سمت اقتصاد توسعه یافته است، افزود: در این اقتصاد علاوه بر تعامل پویا با دنیای خارج و استفاده از امکانات تجارت آزاد، امنیت اقتصادی کشور حفظ شده و نوسانات محیط بین‌المللی اقتصادی و تهدیدهای آن، کم‌ترین تأثیر سوء را در روند بلندمدت متغیرهای کلان اقتصادی دارند.

وی تصریح کرد: در آموزه‌های اسلامی نیز به شاخص‌های اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی اشاره شده که قاعده نفی سبیل، عدم اسراف، نهی از اخلال در نظام از مهم‌ترین این شاخصه‌ها است.

 این استاد دانشگاه نرخ پایین بیکاری و بیکاری پنهان، بهره‌وری بالای نیروی کار، دو قطبی نبودن جامعه، سرمایه اجتماعی بالا، تنوع درآمدهای صادراتی کشور و نرخ رشد اقتصادی بالا را از شاخص‌های نشان دهنده برقراری اقتصاد مقاوم دانست و اضافه کرد: در صورتی که اقتصادی دارای این شاخص‌ها باشد، می‌توان آن را اقتصادی مقاوم دانست که کم‌ترین تأثیر از شوک‌های وارده به اقتصاد را پذیرفته و توانایی بازسازی سریع پس از ورود شوک را دارد.

گودرزی با بیان اینکه راهبردهای بلند مدت و کوتاه مدت در کنار سیاست‌های کلان و خرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی معمولا به دو بخش بلند مدت و کوتاه مدت قابل تقسیم است، اظهار داشت: در اقتصاد مقاومتی بلند مدت اقتصادی ترسیم می‌شود که در عین تعامل پویا با دنیای خارج از توانایی مقاومت در برابر تهدیدهای خارجی نیز برخوردار است و در مقابل اقتصاد مقاومتی کوتاه مدت نیز بر بسیاری از شاخص‌های یک اقتصاد توسعه یافته مانند کاهش وابستگی به نفت، تنوع در کالاهای صادراتی، کاهش بیکاری و... تأکید دارد.

وی اظهار داشت: با این حال به منظور عبور از شرایط بحران، در اقتصاد مقاومتی کوتاه مدت ممکن است سیاست‌هایی اتخاذ شود که در بلند مدت توصیه نمی‌شود، در این زمینه می‌توان به سیاست‌هایی مانند سیاست‌های تنظیم بازار و توزیع کالا از سوی دولت اشاره کرد.

در پایان این نشست دانشجویان در قالب پرسش و پاسخ سوالات خود را پیرامون موضوع کارگاه آموزشی بیان کردند.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:45 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

 همزمان با دهه فجر، واحد250هزار قطعه ای تکثیر و پرورش ماهیان زینتی با حضور مسئولین در ناحیه صنعتی شهدای تفرش افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری تفرش به نقل از  ندای تفرش،این واحد که به منظور صادرات ماهیان زینتی ایجاد و برای 3نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است.

در این واحد به دلیل کمبود منابع مالی در حال حاضر پرورش 100هزار قطعه انجام و در صورت دریافت اعتبارات، ظرفیت واقعی این واحد پرورشی محقق خواهد شد.

برای تماشای گزارش تصویری روی عکس کلیک کنید

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 8:5 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

 همزمان با دهه فجر، شرکت تولیدی ظروف یکبار مصرف ناب پلاستیک در ناحیه صنعتی تفرش افتتاح شد.

 

به گزارش پایگاه خبری تفرش به نقل از خبرنگار اجتماعی ندای تفرش،این شرکت با ظرفیت تولید روزانه 1200بسته لیوان یکبار مصرف و 200 بسته سطل (در سایز های مختلف) در دو شیفت کاری با اعتبار اولیه ای معادل 1میلیارد و 400میلیون از منابع شخصی ایجاد که برای 11نفر به صورت مستقیم و 22نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

برای تماشای گزارش تصویری روی عکس کلیک کنید

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 7:46 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قم گفت: بر اثر واژگونی یک دستگاه موتورسیکلت در این استان، چهار نفر از اعضای یک خانواده مجروح شدند.

 

«مهدی فراهانی» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: این حادثه ساعت 11 و 40 دقیقه امروز در جاده کهک، ابتدای روستای قبادبزن این استان رخ داد.

وی اضافه کرد: ابتدا دو دستگاه آمبولانس مرکز اورژانس به محل حادثه اعزام شدند و پس از انجام اقدامات درمانی اولیه، با توجه به وخامت حال یکی از مجروحان، درخواست برای اعزام بالگرد اورژانس صادر شد.

وی ادامه داد: هر چهار مجروح این حادثه توسط بالگرد اورژانس به بیمارستان شهید بهشتی قم منتقل شدند.

این گزارش حاکی است: واژگونی یک دستگاه مینی بوس در محور قم - تفرش که 15 همن ماه جاری رخ داد، سه مجروح برجای گذاشت که مصدومان توسط بالگرد اورژانس 115 به بیمارستان شهید بهشتی منتقل شدند.

بر اساس این گزارش، بالگرد اورژانس 115 قم از زمان افتتاح تاکنون با 54 پرواز، 140 مجروح حوادث ترافیکی را به مرکز درمانی شهید بهشتی قم انتقال داده است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:18 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

 ساعت 15:07روز یکشنبه سیزدهم بهمن ماه سال 65 بود که مردم صبور وسخت کوش تفرش پس از یک روز کار و تلاش برای استراحت در کانون خانواده گرد آمده بودند و دانش آموزان نیز از اجرای جشن های دهه فجر در مدارس سخن می گفتند ناگهان دو فروند هواپیمایی جنگنده ی سایه ی سیاه و شوم خود را بر شهر گستراند و خون و مرگ و شیون و ناله را به عنوان دستاورد همیشگی استکبار جهانی و ایادی مزدورش و هدیه منادیان دروغین حقوق بشر، نثار مردم تفرش کرد.

به گزارش پایگاه خبری تفرش به نقل از خبرنگار اجتماعی ندای تفرش،در این حمله ی هوایی، خیابان امام خمینی (ره)، چهار راه شهید مدرس، خیابان شهید آیت ا... سعیدی، خیابان شهدا، خیابان شهید محسن محبعلی، خیابان شهید حیدری، دبستان شهدا و دبستان زیور کاظمی مورد اصابت بمب ها و راکت های کرکسان سیاه دشمن قرار گرفت و 17 نفر از شهروندان تفرشی به شهادت و37نفر جانباز شدند.

بابک عسگری، بداقعلى بيك محمدى، حسين شاهميرى، حسين محموديان، داوود منصورى، عبدالرضا منصورى، عبداله نوروزى، مجيد فمى تفرشى، محسن بياتى، محسن شفيعى، محمد صابرى، مهدى مومنى نسب، ولى اله دادبين، هادى صيادى، سکینه رحیمی، فاطمه سادات صیادی، مهجبین صیادی شهدای بمباران تفرش هستند.

 

برای دیدن تصاویر شهدا کلیک کنید

 


 

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 5:36 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

 همزمان با دهه مبارک فجر، قبور شهدای تفرش باحضور امت شهید پرور شهرستان عطرافشانی و گل افشانی شد.

در این مراسم معنوی مردم تفرش بار دیگر با آرمانهای شهدا و امام شهدا تجدید پیمان کردند.

گزارش تصویری مراسم

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:44 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

سرگرد "سيروس دالوند" فرمانده انتظامي شهرستان تفرش در جزئيات اين خبر گفت: در راستاي اجراي تبصره ماده 8 قانون رسيدگي به تخلفات راهنمايي و رانندگي، ماموران پليس راهور شهرستان تفرش خودرو سواري پرايد را توقيف کردند.


به گزارش پایگاه خبری تفرش به نقل از ندای تفرش به نقل از پايگاه خبري پليس دالوند  با اشاره به اين که خودرو مذکور به علت داشتن بيش از 40 فقره تخلف توسط ماموران پليس راهنمايي و رانندگي شهرستان متوقف شده است اظهار داشت: پس از استعلام مشخص شد اين خودرو23  ميليون ريال جريمه معوقه دارد که با الزام به پرداخت آن توسط مالک، خودرو نيز به پارکينگ انتقال يافت.
فرمانده انتظامی تفرش افزود: رعايت مقررات راهنمايي و رانندگي نشانگر توجه رانندگان به ارزش هاي والاي انساني است.
"دالوند" خاطر نشان کرد: رانندگان عزيز با رعايت مقررات راهنمايي و رانندگي، از خلق حوادث، به درد آمدن دل ها و اشكبار شدن چشم ها پيشگيري كنيد ،با شناخت و رعايت مقررات راهنمايي و رانندگي و كمك به حل مشكل ترافيك، زمينه آرامش و آسايش خود و خانواده‌تان را فراهم سازيد.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:پایگاه خبری تفرش,ندای تفرش,, | 5:48 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آلودگی یک معضل همگانی و ملی است که برای برطرف کردن آن به یک عزم ملی نیاز داریم، گفت: اگر هر کدام از سازمان‌ها به ‌درستی به وظایف خود عمل کنند این معضل حل خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تفرش عباس صلاحی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه آلودگی به مرز هشدار رسیده است، گفت: در کاهش آلودگی هوای تهران سازمان های گوناگونی مسؤول هستند که از جمله می‌توان به سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری تهران، وزارت صنایع و معادن و وزارت نفت اشاره کرد.

نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: باتوجه به عملکرد ضعیف سازمان محیط زیست درباره کنترل آلودگی هوا، تحقیق و تفحص از این سازمان توسط مجلس ضروری به نظر می‌رسد.

این نماینده مجلس نهم با بیان اینکه بسیاری از کارخانجات صنعتی در سطح شهر موجب آلودگی هوا می شوند گفت: متاسفانه درخصوص نحوه فعالیت و میزان آلایندگی این کارخانجات هیچ گونه نظارتی وجود ندارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: واحدهای تولیدی آلاینده محیط زیست که استاندارد ها و ضوابط حفاظت از محیط زیست را رعایت نمی کنند، طبق تشخیص سازمان حفاظت محیط زیست مشمول پرداخت عوارض آلایندگی هستند. البته لازم است درخصوص اینکه عوارض آلایندگی در کجا هزینه می شود، مسئولان مربوطه شفاف سازی کنند.

صلاحی با تاکید بر از رده خارج کردن خودروهای فرسوده،‌ تصریح کرد: به منظور کنترل آلاینده ها معاینه فنی خودروها بسیار حائز اهمیت است که می‌توان با اهمیت دادن به این مهم ضامن سلامتی خود و دیگران شد.

وی با انتفاد از تعطیلی مدارس در پی آلودگی هوا، گفت:تعطیلی مدارس چاره کار نیست،این معضل باید ریشه ای حل شود. سالهاست که ساکنین تهران از آلودگی هوا رنج می برند.

این نماینده مجلس نهم با اشاره به استفاده شهروندان از وسایل نقلیه عمومی گفت: استفاده کمتر از وسایل نقلیه شخصی در کاهش آلودگی هوا می تواند موثر باشد، اما مهمتر از این موضوع کیفیت سوخت و رعایت استانداردهای لازم در خودروسازی است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بنزین بی کیفیت داخلی ، بنزین وارداتی آلوده،تردد خودروهای فرسوده و فعالیت کارخانجات صنعتی از مهمترین دلایل آلودگی هوای تهران است.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:54 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

فرماندار شهرستان تفرش گفت: انقلاب اسلامی الگویی نو در عرصه اداره حکومت کشور بود که کارویژه مردم سالاری دینی را به بهترین وجه هویدا کرد.

 

به گزارش پایگاه خبری تفرش به نقل از ایرنا، «کریم حمیدوند» شامگاه پنجشنبه در جمع مردم تفرش در مسجد جامع این شهر گفت: انقلاب اسلامی یکی از پنج انقلاب بزرگ و مهم دنیا است که در مجامع دانشگاهی روش شناسی و کالبد شکافی می شود و ویژگی کم نظیر آن نقش محوری مردم در تمامی ابعاد و راهبری موثر امام راحل است.

وی اظهار کرد: انقلاب به معنای دگرگونی کامل و تغییر وسیع ارکان حکومت است و مردم ایران که از نحوه اداره کشور در رژیم ستمشاهی به ستوه آمده بودندبا تغییر نوع رژیم سیاسی کشور ، جمهوری اسلامی را برگزیدند.

فرماندار شهرستان تفرش گفت: این انقلاب علاوه بر تحولات مهم در بستر پیروزی ، در 36 سال گذشته نیز با توطئه های متعددی همراه بوده که هر بار تکیه بر ارزش های دینی و حمایت از اصول بنیادین انقلاب و ولایت فقیه فصلی ماندگار در اقتدار و تعمیق انقلاب و نظام داشته است.

حمیدوند اظهار کرد: در بدو پیروزی انقلاب اسلامی نیز گروه های سیاسی به دنبال خفه کردن اهداف ناب الگوی حاکمیت اسلامی در نطفه بودند که با درایت امام راحل و برگزاری رفراندوم عمومی با اکثریت مطلق آرا پایه های نظام تثبیت شده و مردم سالاری دینی با تکیه بر خواست مردم به عنوان صاحبان اصلی نظام به جهان معرفی شد.

وی توضیح داد: مشارکت مردمی در تمامی صحنه های انقلاب همواره یاس و سردرگمی دشمنان را در پی داشته و بدخواهان نظام و انقلاب به خوبی می دانند که عنصر بصیرت دینی مردم ، ابزاریست که توان نظامی و دسیسه های دشمن به آن کارساز نیست.

فرماندار تفرش خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ظرفیت های ایدئولوژیک غنی را در حوزه آزادی خواهی و تکیه بر داشته های اعتقادی و خودباوری در خود دارد به طوری که امروز این الگوی حکومتی توسط بسیاری از ملل مسلمان و تحت ستم دنیا مورد توجه خاص است.

حمیدوند اظهار کرد: مشارکت مردمی در تمامی ارکان نظام و در تصمیم سازی های خرد و کلان کشور جاری است و این مهم یکی از نقاط قوت نظام جمهوری اسلامی محسوب می شود.

وی یادآور شد: انحراف و کاستی هایی از سوی برخی افراد در سالهای گذشته بوده که نباید این موضوعات به پای انقلاب و نظام گذاشته شود ، چرا که نظام جمهوری اسلامی دستگاه های نظارتی قوی دارد که چشم بینای کشور بوده و با هوشیاری تمام و به موقع کجروی ها را شناسایی و ترمیم کرده اند.

حمیدوند بیان کرد: کشف و شناسایی غارتگران بین المال و اختلاس گران کشور با وجود تلاش های پنهانی که در سرپوش گذاری وسیع آن بوده ، نشان از تیزبینی دستگاه های نظارتی نظام است.

وی اظهار کرد: اختلاس های کشف شده در سال های اخیر لطمه های بزرگی برای اقتصاد کشور بوده اما شناسایی باند مافیایی آن ها که با ترفند های ظریف ،رشوه، باج خواهی ،حق السکوت دادن و رفتارهای مخفیانه و غیرقانونی خود، تور یغما گسترانیده بودند، بیانگر سلامت و تعهد دستگاه های نظارتی کشور دارد.

فرماندار تفرش خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید بر پایه تکیه بر رای مردم برای تحقق برنامه های دولت روحانی به صحنه آمده و اصول آن بر پایه گفتگو و مفاهمه در امور و استفاده از ظرفیت و مشارکت مردمی به عنوان سرمایه اصلی نظام جمهوری اسلامی است.

حمیدوند گفت: اصول این دولت در سیاست خارجی همان چیزی است که رهبر معظم انقلاب از آن به «نرمش قهرمانانه» یاد کرده و این راهی است که نظام را به آرامش رسانده و فشار و تحریم را می زداید.

وی بیان کرد: هرچند دلواپسان با وجود تاکید مقام معظم رهبری به جای حمایت از دولت در این عرصه سنگ اندازی کرده اند.

فرماندار تفرش ادامه داد: اسلام دین جنگ افروزی نیست و نظام اسلامی ما نیز بر منطق و مفاهمه استوار است و حداقل نتیجه مذاکرات هسته ای دولت این است که که تبلیغات منفی غربی ها که چهره ایرانی و مسلمان را خشن معرفی می کنند ، رنگ می بازد.

حمیدوند توضیح داد: دولت تدبیر و امید در میانه راه، کارنامه موثری از خود در حوزه حل مشکلات بهداشت و درمان و ساماندهی به روند رو به رشد رکود تورمی داشته که دستاوردی مهم محسوب می شود.

وی افزود: کنترل تورم 40 درصدی و حرکت از رشد منفی منهای شش به مثبت پنج درصد در شرایط تحریم و سقوط قیمت نفت ، مساله ساده ای نیست که دولت به سرپنجه تدبیر به آن دست یافته است.

وی توضیح داد: شهرستان تفرش امسال 300 میلیارد ریال اعتبار ملی و استانی دارد که با برنامه اجرایی دقیق و نظارت بهینه تلاش بر تکمیل طرح های نیمه تمام و هدفگذاری بر نیازهای زیربنایی این شهرستان است.

حمیدوند یادآور شد: یکی از طرح های مهم تفرش پروژه آبرسانی هفتیان است که با اعتبارات تخصیصی امسال شتاب گرفته و اینک 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی گفت: تامین آب آشامیدنی سالم مردم تفرش مطالبه جدی این شهرستان است و بر اساس برنامه ریزی انجام شده پیش بینی می شود این طرح سریعتر از زمان بندی دو سال آینده تکمیل شود.

فرماندار تفرش اظهار کرد: به دلیل کوهستانی بودن تفرش هم اکنون 30 درصد روستای این شهرستان گازرسانی شده اما شتاب دادن به این خدمت در اولویت برنامه ها است و سال آینده 27 روستای تفرش از نعمت گاز طبیعی بهره مند می شوند.

وی ساخت پارک بانوان، تجهیز و استقرار پایگاه آتش نشانی، ساماندهی ابنیه میراث فرهنگی و بهسازی روستاها را از اولویت های امسال عمرانی این شهرستان عنوان کرد.

تفرش یکی از شهرستان های دوازده گانه استان مرکزی است که در شمال شرقی اراک واقع شده و به داشتن آب و هوای مطبوع و طبیعت بکر کوهستانی شهرت دارد

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 1:21 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

سانحه رانندگی امدادگران تفرشی که برای اردوی زیارتی عازم به سمت شهرمقدس قم بودند ۱۹مجروح برجای گذاشت که خبر می‌رسد احتمالا ۲مصدوم قطع نخاع شده و یکی نیز نیاز به عمل جراحی پلاستیک دارد.

امدادگران مرکزی/ سانحه

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، روز گذشته براثر سانحه رانندگی در 40کیلومتری تفرش به دستجرد 19نفر از امدادگران استان مرکزی که به‌صورت گروهی عازم اردوی زیارتی بودند دچار سانحه شده و به جز 2نفر که بصورت سرپایی در محل مداوا شدند مابقی به بیمارستان والفجر تفرش اعزام و نیز با کمک‌گیری از امدادرسانان قم و به وسیله بالگرد به قم منتقل شدند.

شهریورماه امسال بود که 2دانش آموز امدادگر استان مرکزی در شمال کشور غرق شدند و اکنون به فاصله کمتر از 5ماه حادثه‌ای دیگر، امدادگران استان را به سمت مرگ هدایت کرد، هرچند امروز خبر از احتمال قطع نخاع شدن 2نفر از امدادگران سانحه امدادگران استان مرکزی به گوش می‌رسد.

 احتمال قطع نخاع شدن 2نفر از مصدومان

مدیر روابط عمومی هلال احمر استان مرکزی در گفت‌وگو با تسنیم درباره این سانحه اظهار داشت: اعضایی که برای اردوی زیارتی به قم می‎رفتند شامل جوانان، امدادگران و داوطلبان بوده همه عضو هلال احمر تفرش بودند و از محور سلفچگان عازم قم بودند.

سیدمهدی حسینی می‌افزاید: گردنه‎ای که مینی‌بوس اعضای هلال احمر تفرش دچار حادثه شد یکی از گردنه‌های خطرناک است و مینی‎بوس آنها در یک سرازیری با سرعت بالا در حال حرکت بوده که راننده نتوانسته خودرو را کنترل کند و از مسیر منحرف می‌شود.

وی تصریح می‌کند: آنچه که در بین تیم نجات مطرح شده این است که در بین 2 تن از مجروحان احتمال آسیب نخاعی وجود دارد، یکی دیگر از مجروحان خانمی است که از ناحیه دست دچار آسیب شده و برای جراحی پلاستیک به تهران اعزام شد.

مدیر روابط عمومی هلال احمر استان مرکزی بااشاره به عیادت از مجروحان می‌گوید: در بازدیدی که از مجروحان در بیمارستان قم داشتم تعدادی از آنها مرخص و تعدادی برای احتیاط مرخص نشده‌اند.

حسینی خاطرنشان می‌کند: در راستای آمادگی امدادگران برنامه های اردویی برگزار می‎شود زیرا اگر این گونه برنامه‎ها نباشد نمی توان نیاز جامعه را پاسخ داد.

وی بااشاره به دلیل برگزاری این اردو می‌افزاید: این اردوها حالت تشویقی داشته زیرا این اعضا به صورت داوطلبانه بدون دریافت مزد به شکل عام المنفعه فعالیت دارند، برای حفظ این فرهنگ اردوهای تشویقی برگزار می‌شود تا علاقه جذب در جمعیت باقی بماند.

حسینی تصریح می‌کند: غرق شدن دو تن از دانش آموزان اراکی در اردوی هلال احمر در انزلی یک حادثه کشوری بود که در آن 400 دانش آموز از سراسر کشور حضور داشته و همه بچه‌ها در آب بودند اما دانش‌آموزان اراکی غرق شدند.

سرعت بالا، شاید دلیل سانحه بود

یکی از سانحه دیدگان که خود در مینی بوس و در بین امدادگران حضور داشت به خبرنگار تسنیم گفت: 6نفر را عمل کردند هرچند به سبب آشنایی امدادگران به مسائل امدادی مشکلات موجود براثر این سانحه کمتر شد و خود امدادگران توانستند بخشی از کار مداوا و امدادرسانی اولیه را انجام دهند.

وی بااشاره به دلیل وقوع این سانحه می افزاید: شاید یکی از دلایل این سانحه را می توان سرعت بالای خودرو دانست که منجر به وقوع این سانحه شد.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:43 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

همزمان با سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، همایش زنان و سبک زندگی اسلامی با حضور بانوان شاغل در ادارات و دانشگاه‌های شهرستان تفرش در سالن اجتماعات حاج ابراهیم نصیردانشگاه تفرش برگزار شد.

 خبرگزاری فارس: همایش زنان و سبک زندگی اسلامی در دانشگاه تفرش برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک استاد حوزه و دانشگاه ظهر امروز در این همایش گفت: امام خمینی (ره) با ایجاد حکومت اسلامی دیدگاهی نو در راستای تجلیل، تکریم و دفاع خاص از مقام و منزلت زن به جهان ارائه کرد.

حاجیه مؤمنی افزود: از ابتکارات ماندگار امام خمینی(ره) عرضه این نگرش به جهانیان، معرفی کردن حضرت زهرا(س) به عنوان کامل‌ترین اسوه و مظهر تجلی مهرورزی به انسان و نام‌گذاری روز میلاد آن حضرت به عنوان روز زن به جمعیت زنان جهان و جهانیان بود.

وی با بیان اینکه بالاترین نگرش غرب نسبت به زنان ایجاد جنبش فمنیسم در راستای احراز پایگاهی مساوی با مردان برای زنان بود، اظهار داشت: در دیدگاه اسلام زن و مرد از یک نفس واحده آفریده شده و با یکدیگر برابر هستند و تمام حقوقی که در اسلام برای زن و مرد مشخص شده، عین عدالت و در راستای رشد و تعالی انسان است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در اسلام تفکیک وظیفه وجود داشته و خداوند صفات جلال خود را به مرد و صفات جمال خود را به زن هدیه داده است، بر این اساس زن نماد خلقت می‌شود.

مؤمنی با اشاره به اینکه خداوند وظیفه تربیت نسل و بحث آفرینش هستی را به زن واگذار کرده است، اظهار داشت: نماد خلقت و رحمت بودن و عاری بودن از شقاوت و دارا بودن عقل عملی به واسطه خلقت از مهم‌ترین دلایل خداوند برای به عهده گذاشتن رسالت تربیت نسل بر دوش زنان است.

وی ادامه داد: استعمار امروز با بکارگیری از تمام مهارت‌ها و ابزارها درصدد ایجاد تفرقه بین زن و مرد و ضربه زدن به بنیان خانواده با استفاده از سحر نوین است.

مومنی تصریح کرد: از این رو رسالت امروز زنان مسلمان ایران در برابر موج‌های اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی غرب، معرفی الگویی در قالب زن برتر به جهان است.

در پایان این مراسم بانوان شرکت‌کننده در این همایش اهانت مجله شارلی ابدو به پیامبر اکرم(ص) را محکوم کردند

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:1 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

بر اثر واژگونی یک دستگاه مینی‌بوس حامل 19 امدادگر هلال احمر، همگی این افراد مجروح و به مراکز درمانی منتقل شدند.

 واژگونی مینی بوس/تصادف

به گزارش پایگاه خبری تفرش حسین درخشان، سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس از واژگونی یک دستگاه مینی‌بوس در جاده تفرش - سلفچگان با 19 سرنشین واژگون شد.

وی با بیان اینکه تمامی سرنشینان این مینی‌بوس امدادگرانی بودند که قصد داشتند در دوره آموزشی در قم شرکت کنند گفت: وضعیت 2 نفر از این امدادگران وخیم گزارش شده که در پی انتقال این افراد با بالگرد به اراک هستیم.

درخشان تاکید کرد: 4 نفر از مجروحان توسط هلال احمر و 15 نفر نیز توسط اورژانس به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در این حادثه کسی جان خود را از دست نداده است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 22:3 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان تفرش از برگزاری بیش از 22 عنوان برنامه به مناسبت سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مدارس این شهرستان خبر داد.

 خبرگزاری فارس: 22 برنامه فرهنگی و هنری در مدارس تفرش برگزار می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تفرش  محمدحسن افشاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: همزمان با گرامیداشت ایام‌الله دهه مبارک فجر بیش از 22 عنوان برنامه فرهنگی، هنری، ورزشی، علمی و بصیرتی در مدارس این شهرستان به مرحله اجرا در می‌آید.

وی تصریح کرد: نواختن زنگ انقلاب در مدارس، حضور دانش‌آموزان به همراه تشکل‌های دانش‌آموزی در گلزار شهدا، دیدار فرهنگیان با امام جمعه، برگزاری جشن انقلاب و اقامه نماز شکر ویژه طول عمر انقلاب اسلامی بخشی از این برنامه‌ها به شمار می‌رود.

رئیس اداره آموزش و پرورش تفرش، دیدار با خانواده معظم شهدا و ایثارگران، برگزاری نشست‌های سیاسی، برگزاری مسابقه حفظ سوره فجر، برگزاری مسابقات ورزشی ویژه دانش‌آموزان و فرهنگیان و برگزاری جشنواره‌های طبخ غذای سالم را از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در این ایام عنوان کرد.

افشاری در پایان اضافه کرد: برپایی نمایشگاه عفاف و حجاب، تقدیر از دانش‌آموزان متولد 12 تا 22 بهمن ماه، انتشار ویژه‌نامه دهه مبارک فجر، مشاعره با موضوع انقلاب و امام، برگزاری نقاشی و سرود همگانی، برگزاری مسابقه مقاله نویسی با موضوع انقلاب و امام، شرکت دانش‌آموزان در راهپیمایی 22 بهمن و... از دیگر برنامه‌های آموزش و پرورش تفرش به مناسبت گرامیداشت ایام‌الله دهه مبارک فجر به شمار می‌رود.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:3 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

امام جمعه تفرش گفت: از مهم‌ترین پیشرفت ایران در عرصه‌های سیاسی می‌توان به پرتاب موفقیت‌ آمیز ماهواره ملی فجر اشاره کرد که تمام دنیا و جهانیان را متعجب کرده است.

امام جمعه تفرش

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، حجت‌الاسلام سیدمحمد مؤمنی ظهرامروز در دیدار با دانشگاهیان دانشگاه‌های دولتی، پیام نور و آزاد شهرستان تفرشی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: از زمانی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید در تمام عرصه‌های فرهنگی، سیاسی، علمی به پیشرفت کرده است.

وی افزود: از مهم‌ترین پیشرفت ایران در عرصه‌های سیاسی می‌توان به پرتاب موفقیت‌ آمیز ماهواره ملی فجر اشاره کرد که تمام دنیا و جهانیان را متعجب کرده است.

امام جمعه تفرش تصریح کرد: امام خمینی(ره) با اعتقادات و در سایه رحمت الهی توانست ملت ایران را از زیر سایه طاغوت رها کند و با ترویج و اشاعه فرهنگ توحیدی انقلاب را به پیروزی برساند فرهیختگان باید از این اصل مهم الگو بگیرند.

حجت‌الاسلام‌مؤمنی با اشاره به راه گشای تمام مشکلات با یاد خدا رفع می‌شود گفت: امروزه با توکل به خدا می‌توان مشکلات را برطرف کرد با اشاعه این فرهنگ و یاری گرفتن خداون متعال مشکلات نظام، انقلاب و جوانان ما در برابر توطئه‌های دشمنان حفظ و بیمه می‌شوند.

وی افزود: جامعه دانشگاهیان از مهم‌ترین نهادی است که برای انسجام و اتخاذ وحدت تاثیرگذار بوده که برای اشاعه خدایی کردن دانشجویان می‌کوشد برای برای حل مشکلات فرهنگی که دغدغه مقام معظم رهبری است تلاش می‌کند.

وی افزود: انقلاب اسلامی به تمام جهانیان ثابت کرده که با ایمان به خدا می‌توان به هدف‌های بزرگی دست یافت و دشمنان این نظام را شکست داد تا از ذلت و دوران سخت نجات پیدا کرد و انقلاب اسلامی ایران اسلام ناب محمدی را در دنیا معرفی و زنده کرد و غبار مظلومیت از سیمای اسلام زدود.

امام جمعه تفرش تصریح کرد: با ایمان و اخلاص و مقاومت باید پله‌های ترقی و قله‌ها را فتح کرد و به هیچ چیز دیگر متکی نبود تا زمینه  ظهور حضرت مهدی(عج) فراهم شود.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:23 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

همزمان با ورود تاریخی امام خمینی به کشور و آغاز دهه فجر، زنگ انقلاب با حضور مسئولان و کارکنان دانشگاه های شهرستان تفرش "12 بهمن" در مزار شهدای گمنام دانشگاه تفرش نواخته شد.
مراسم آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی در شیراز

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام رسول ظرافت - سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تفرش در این آیین گفت: امام خمینی (ره) با ورود تاریخی خود به میهن ضمن به لرزه در آوردن پایه های ظلم و جور با سخنرانی حماسی خود در بهشت زهرا نظام شاهنشاهی را ویران کردند.

وی افزود: ملت ایران نیز در 22 بهمن سال 57 با اتکا به روحیه ایمان و با درایت و مدیریت رهبری زمان انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند.

حجت الاسلام رسول ظرافت با بیان این که نواخته شدن زنگ انقلاب در سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب،  فرصتی مناسب برای  تجدید میثاق با دستاوردهای انقلاب اسلامی، آرمان‌های امام خمینی(ره) و شهدا است تصریح کرد: حفظ استقلال نظام و آرمان های امام و شهدا ادامه دهنده راه شهدا و حفظ باورهای اسلامی و انقلابی ملت ایران در برابر هجمه نرم افزاری دشمن در عصر کنونی است.

سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تفرش ادامه داد: از ابتدای انقلاب تاکنون ملت ایران در سایه پشتیبانی از ولایت فقیه و حفظ روحیه سلحشوری خود، ضمن دفاع نمودن از انقلاب در برابر توطئه های دشمن استقلال خود را حفظ کرده اند.

وی افزود: اکنون نیز مردم ایران ضمن تحمل نمودن تحریم ها و مشکلات اقتصادی در برابر دشمن اصلی خود یعنی امریکا که در صدد ایجاد روحیه وابستگی در ملت ایران است با اتخاذ اقتصاد مقاومتی در برابر تحریم ها ی دشمن به پیروزی رسیده و به دشمنان نظام ثابت می کند که ملت ایران پیروز نهایی است.   

گفتنی است در پایان این مراسم دانشگاهیان شهرستان تفرش مزار شهدای گمنام دانشگاه تفرش را غبارروبی و گلباران کردند.

 

 
چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:26 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

برگزاری مسابقه قرآنی دبستانی همزمان با دومین روز از دهه فجر در شهرستان تفرش

شهرستان تفرش نیز در ایام الله دهه مبارک فجر برگزار کننده جشن های و برنامه های مختلفی از جمله جشن بزرگ انقلاب با حضور گسترده افراد، برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع مردم سالاری دینی، برگزاری مسابقه قرآنی دبستانی در سالن آمفی تائتر دکتر حسابی، همایش خانواده با موضوع فرزند آوری، برگزاری مراسم قصه های انقلاب همراه با نمایش خلاق، دیداراز خانواده های شهدا بازدید از سه خانواده شهید به مناسبت بمباران تفرش ( صیادی - خلچانی - سعدی ) ، دیدار با خانواده معظم شهدا و جانبازان، مراسم جشن انقلاب و نقل خاطرات پیروزی انقلاب اسلامی، نقل خاطرات انقلاب و آسیب های ماهواره و فضای مجازی در محافل خواهران، برگزاری مسابقات فرهنگی از سخنان رهبری با موضوع مدیریت جهادی و اقتصاد مقاومتی و مراسم نقل خاطرات انقلاب و آسیب های ماهواره و فضای مجازی در محافل خواهران در 13 بهمن ماه است.

همایش مشترک ائمه جمعه و فرماندهان پایگاه ها، برگزاری جشن انقلاب، فراخوانی و نشست بصیرتی، نشست بصیرتی، نشست بصیرتی دانش آموزان نخبه، برگزاری کلاس آموزشی اقتصاد مقاومتی با موضوع تغذیه و بهداشت دام، جوجه کشی و پرورش مرغ بومی، دیدار با خانواده های معلولین تحت پوشش بهزیستی و مدد جویان کمیته امداد، فراخوانی و نشست بصیرتی، دیداراز خانواده های شهدا، برگزاری مسابقات فرهنگی از سخنان رهبری با موضوع مدیریت جهادی و اقتصاد مقاومتی، برگزاري جشن پيروزي انقلاب اسلامي، برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع مردم سالاری دینی نیز از جمله برنامه هایی است که در این روز در شهرستان خنداب در حال برگزاری است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:52 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

دکتر صلاحی عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از کسری بودجه 3 هزار میلیارد تومانی صندوق بازنشستگی کشوری انتقاد کرد.

انتقاد از کسری بودجه 3 هزار میلیارد تومانی صندوق بازنشستگی کشوری

عباس صلاحی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت،‌ با یادآوری دستور کار امروز یکشنبه ( 12 بهمن) کمیسیون اجتماعی مجلس، افزود: جلسه امروز در محل سازمان بازنشستگی کشوری برگزار شد و از سوی مسئولان مربوطه گزارشاتی در این خصوص ارایه شد.

نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: با توجه به اینکه صندوق بازنشستگی برای بودجه سال 94 با کسری بودجه 3 هزار میلیارد تومانی مواجه است و با توجه به تعداد زیاد بازنشستگان این مهم خطری جدی به حساب می‌آید.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: صندوق بازنشستگی کشوری دارای بدهی‌ها و شرکت‌هایی است که این کسری بودجه معضلات را دو چندان می‌کند حال امید است در مجلس ردیف‌های اعتباری برای این مهم در نظر گرفته شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی،‌ تاکید کرد:‌ متاسفانه امروزه افزایش حقوق متناسب با تورم نیست لذا این مهم کسری بودجه را دو چندان می‌کند؛ از سویی دیگر بیمه‌های افراد بازنشسته از دیگر مواردی بود که مورد بحث قرار گرفت؛ با توجه به اینکه 36 درصد فرانشیز را باید صندوق بپردازد لذا همین امر هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:59 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تفرش گفت: پشتیبانی مردمی و حرکت در مسیر ولایت فقیه عامل ادامه حیات طیبه انقلاب اسلامی است.

 خبرگزاری فارس: حرکت در مسیر ولایت فقیه عامل ادامه حیات طیبه انقلاب اسلامی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، حجت‌الاسلام رسول ظرافت پیش از ظهر امروز در مراسم گرامیداشت ورود تاریخی امام خمینی (ره) به کشور و آغاز دهه‌فجر گفت: توکل به خدا، اطاعت از رهبری و ولایت فقیه، پشتیبانی و حضور آگاهانه مردم در صحنه‌های اجتماع از عوامل مؤثر در پیروزی و استمرار انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) با ورود تاریخی خود به میهن ضمن به لرزه درآوردن پایه‌های ظلم و جور با سخنرانی حماسی خود در بهشت زهرا نظام شاهنشاهی را ویران کرد.

سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تفرش افزود: ملت ایران نیز در 22 بهمن سال 57 با اتکا به روحیه ایمان و با درایت و مدیریت رهبری زمان، انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند.

ظرافت با بیان اینکه نواخته شدن زنگ انقلاب در سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب فرصتی مناسب برای تجدید میثاق با دستاوردهای انقلاب اسلامی، آرمان‌های امام خمینی (ره) و شهدا است، تصریح کرد: حفظ استقلال نظام و آرمان‌های امام و شهدا ادامه دهنده راه شهدا و حفظ باورهای اسلامی و انقلابی ملت ایران در برابر هجمه نرم‌افزاری دشمن در عصر کنونی است.

سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تفرش ادامه داد: از ابتدای انقلاب تاکنون ملت ایران در سایه پشتیبانی از ولایت فقیه و حفظ روحیه سلحشوری خود ضمن دفاع از انقلاب در برابر توطئه‌های دشمنان استقلال خود را حفظ کرده‌اند.

ظرافت افزود: اکنون نیز مردم ایران ضمن تحمل کردن تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی در برابر دشمن اصلی خود یعنی آمریکا که در صدد ایجاد روحیه وابستگی در ملت ایران است با اتخاذ اقتصاد مقاومتی در برابر تحریم‌های دشمن به پیروزی رسیده و به دشمنان نظام ثابت می‌کنند که ملت ایران پیروز نهایی است.

رئیس ستاد دانشگاهیان دهه‌فجر انقلاب اسلامی تفرش نیز در این آیین ضمن تبریک فرارسیدن ایام‌الله دهه‌فجر از حضور پرشور دانشگاهیان شهرستان تفرش در این مراسم تقدیر کرد.

گفتنی است، در پایان این مراسم دانشگاهیان شهرستان تفرش مزار شهدای گمنام دانشگاه تفرش را غبارروبی و گلباران کردند.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:37 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

فرماندار شهرستان تفرش گفت: 120 ویژه برنامه فرهنگی، ورزشی و تفریحی همزمان با دهه مبارک فجر در این شهرستان برگزار می شود.

 

« کریم حمیدوند » روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: برگزاری مسابقه های ورزشی، مشاعره در سطح دانش آموزی، محفل انس با قرآن، صبحگاه سراسری و به صدا در آوردن زنگ انقلاب، مراسم زنگ انقلاب در دانشگاه و برگزاری نمایشگاه عفاف و حجاب از جمله این آیین ها است.

وی ادامه داد: برگزاری مراسم جشن انقلاب، مسابقه فرهنگی کتاب خوانی و یادواره شهدای تفرش در راستای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا در دهه فجر از دیگر برنامه های این شهرستان است.

فرماندار شهرستان تفرش دیدار با سه خانواده شهید به مناسبت بمباران تفرش، دیدار با خانواده جانباز و ایثارگر علی اصغر ماستری، غبارروبی و عطرافشانی گلزار شهدا و برگزاری نشست روشنگری با موضوع فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را از عمده برنامه های دهه مبارک فجر امسال از سوی این فرمانداری عنوان کرد.

حمیدوند ادامه داد: همچنین در دهه مبارک فجر 28 طرح عمرانی با اعتباری بالغ بر 113 میلیارد و 174 میلیون ریال در شهرستان تفرش به بهره برداری می رسد.

وی خاطر نشان کرد: همزمان با ورود تاریخی امام راحل در دوازدهم بهمن ماه و با اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی ایران در مدرسه حاج مسلم شمس و با حضور مسوولان شهرستانی و خانواده معزز شهدا این آیین آغاز می شود

 

 

چاپ این صفحه /http://tafreshcitynews.loxblog.com/post/1284/"گرکان"، زادگاه پدران علم ایران.htm">

تاريخ : برچسب:, | 9:30 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

روستاها همواره مقاصد مطلوبی برای سفرهای کوتاه هستند، چراکه علاوه بر هوای مطبوع و منظره‌ی بکر برخی از آن‌ها گردشگران را با آثار تاریخی شاید کم‌نظیر و گاه شخصیت‌های کم نظیری آشنا می‌کنند که گاه بدون آنکه بدانیم از کدام تکه از خاک این سرزمین برخاسته‌ایم، با غرور به آنها بالیده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری تفرش به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، روستای هدف گرشگری گرکان در جنوب شرقی شهر تفرش و شمال غربی شهر آشتیان قرار دارد. فاصله آن تا آشتیان حدود هشت کیلومتر و ارتفاع آن از سطح دریا دو هزار متر است.

سفر به این روستا آن هم در ایامی که به عید نوروز نزدیک می‌شویم، به جهت آشنایی با رسوم و سنن اهالی این روستا در روزهای پایانی سال خالی از لطف نیست.

تاریخ گرکان نشان می‌دهد که این روستای کوچک سرزمین عالم پروری است و نقش مهمی را در پرورش دانشمندان عصر حاضر ایران ایفا کرده است.

براساس این گزارش، گرکان بزرگان علم و فرهنگ بسیاری را در دامان خود پرورانده که از آن میان می‌توان به "قریب‌ها" اشاره کرد.

دکتر محمد غریب(پدر طب کودکان ایران)، دکتر عبدالکریم قریب( پدر علم زمین شناسی ایران) و استاد عبدالعظیم قریب گرکانی( بنیانگذار ادبیات نوین فارسی) در این روستا چشم به جهان گشودند.

دکتر احمد قریب(رییس سابق مرکز پژوهشی سازمان انرژی اتمی ایران)، استاد بدرالزمان قریب( عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی و متخصص فرهنگ و زبان‌های باستانی ایران) و ... از جمله بزرگانی بوده‌اند که در این خطه زیسته‌اند.

به نقل از میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، کوه کلاهه یا به قول محلی‌ها کوه گُله به ارتفاع 2940 متر در شمال شرقی گرکان قرار دارد و تعدادی قنات در دامنه جنوبی این کوه در گرکان حفر شده که برخی از آن‌ها همچنان دایر است.

آب اصلی این روستا از چشمه‌سارهایی که در جنوب شرقی کوه کلاهه جاری هستند، تأمین شده و از مجاری به نام سُفت عبور کرده و سپس از دره معروف به دره آسیاب‌ها گذشته و باغ‌ها و دشت اصلی گرکان را مشروب می‌کند.

این روستا بسیار قدیمی است و در دوره ساسانیان محل معتبر و بزرگی بوده و برخی آثار تاریخی آن دوره هنوز در این روستا پابرجا هستند.

از آثار تاریخی این روستا می‌توان به آتشکده قلعه خرابه که در بالای کوه دیدگاه قرار دارد و نیز مسجد جامع، آب انبار مستشارالملک، تکیه قدیمی و برج و منزل عبدالعظیم قریب اشاره کرد.

مراسم ویژه‌ای که در گرکان تا این اواخر انجام می‌شد، آب پاشانک بوده که در این مراسم، اهالی گرکان همه ساله در ابتدای تابستان کاسه یا جامی را از آب تمیز پر می‌کردند و به سر و روی هر کسی که از جلو خانه‌ عبور می‌کرد، می‌پاشیدند. هیچ کس از این کار ناراحت نمی‌شد و در بین اهالی این کار تبرک تلقی می‌شده است.

 

از دیگر مراسم این روستا زیارت دو امامزاده در 10 کیلومتری گرکان و نیز مراسم‌های خاص عید نوروز بوده که همچنان برقرار است.

 

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:8 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

معاون رئیس جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثار گران کشور گفت: دیدار با خانواده های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران و رسیدگی به مشکلات این عزیزان از تاکیدات مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری است.

حجت الاسلام سید «محمدعلی شهیدی محلاتی» عصر پنج شنبه در جمع مسوولان استان مرکزی و تفرش در فرمانداری این شهرستان افزود: بر اساس دستورات مقامات عالیرتبه کشور، مسوولان بنیاد شهید در همه استان ها و شهرستان های ایران اسلامی حضور یافته و به مشکلات خانواده معظم شهدا و ایثاگران از نزدیک رسیدگی می کنند.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری به شخص بنده تاکید کرده اند که بروید و با خانواده های شهدا، جانبازان و ایثارگران دیدار کرده و مشکلات زندگی آنان را حل کنید چرا که فداکاری های این قشر از جامعه در زمان جنگ تحمیلی برای هیچ کس قابل جبران نیست.

وی اضافه کرد: جانبازان ، ایثارگران و خانواده های معظم شهدا در هر کجای میهن اسلامی که باشند برای ما مورد احترام بوده و همه این عزیزان به یک اندازه از حمایت های بنیاد شهید و امور ایثارگران برخوردار می شوند.

رییس بنیاد شهید و امور ایثار گران کشور یادآوری کرد: هم اکنون بیش از سه میلیون و 200 هزار نفر تحت پوشش این نهاد انقلابی هستند و همه تلاش ما جلب رضایت این عزیزان است.

شهیدی در بدو ورود به تفرش مورد استقبال «شکرالله حسن بیگی» سرپرست استانداری استان مرکزی، «عباس صلاحی» نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی ، مقام های محلی و مردم قرار گرفت و با حضور در گلزار شهدای این شهرستان به مقام شامخ شهدای گرانسنگ انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی ادای احترام کرد.

حجت الاسلام شهیدی پس از اقامه نماز مغرب و عشاء از نزدیک با اعضای چند خانواده شهید، جانبازان و ایثارگران شهرستان تفرش دیدار کرده و از نزدیک با مشکلات این قشر آشنا شد.

نماینده ولی فقیه و معاون رییس جمهوری در امور ایثارگران فردا(جمعه) نیز به شهرستان های آشتیان و فراهان سفر کرده و با خانواده های شهدا، جانبازان و ایثار گران این شهرستان ها نیز دیدار می کند.

شهرستان تفرش از توابع استان مرکزی 108 شهید ، 256 جانباز و 18 آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است

 

چاپ این صفحه /http://tafreshcitynews.loxblog.com/post/1282/فرماندار تفرش: طرح "شکرانه سلامت" در تفرش اجرا می‌شود.htm">

تاريخ : برچسب:, | 18:48 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

فرماندار تفرش گفت: طرح شکرانه سلامت در تفرش به منظور رفع مشکلات مددجویان بهزیستی و نیازمندان اجرا می‌شود.

کریم وند/ فرماندار تفرش

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، کریم حمیدوند پیش از ظهرامروز در شورای مشارکت‌های مردمی بهزیستی با اشاره به اینکه باید در راستای رفع مشکلات مددجویان گام برداشته شود اظهار داشت: با تحقق این مهم می‌توانیم گام‌های بسیار مهم و تاثیرگذاری را به منظورکاهش آسیب‎‌های اجتماعی برداریم.

وی افزود: درطرح شکرانه سلامت در تفرش کارمندان علاقه‌مند تفرشی با اهدای 3 رقم آخر حقوق خود به صورت ماهیانه می‌توانند در این طرح شرکت کنند و از مددجویان حمایت کنند.

فرماندار تفرش تصریح کرد: باید در ارائه این کمک‌ها و خدمات به افراد نیازمند و مددجویان کرامت و حرمت انسانی این افراد حفظ شود و نهادهای نیکوکاری کارهای خیر و چترهای حمایتی خود را با در نظر گرفتن این مهم گسترش دهند.

حمیدوند با اشاره به اینکه کمک‌های داوطلبانه مردمی به این اداره روند خوبی را سپری می‌کند گفت: در حال حاضر در این شهرستان 56 نفر از نیروهای مردمی در قالب نیروهای داوطلب به افراد نیازمند کمک می‌کنند.

وی افزود: باید تلاش شود تا بتوانیم افراد را به استقلال و خودکفایی برسانیم و برای اقشار تحت پوشش بهزیستی، معلولان و خانواده‌های بی‌سرپرست و نیازمند بتوانیم ایجاد شغل کنیم و با تحقق این مهم بتوانیم عزت نفس را در این افراد ایجاد کنیم.

 

فرماندار تفرش تصریح کرد: تمام فعالیت‌ها درسازمان بهزیستی خودکفایی و بازتوانی حرفه‌ای و ایجاد اشتغال مولد است و در این راستا حمایت خیران و نیز تداوم اجرای طرح شکرانه سلامت می‌تواند بسیار مهم و تاثیرگذار باشد.

حمیدوند با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال برای معلولان و مددجویان با مشکلاتی همراه است گفت: باید در این راستا به شناسایی معلولان و مددجویان توانا و جویای کار بپردازیم و مشخصات آنان را در بانک اطلاعاتی جمع کنیم و بتوانیم با حمایت خیران و ارائه تسهیلات به ای افراد در راستای رفع مشکلات این افراد گام برداریم.

وی افزود: با استفاده از مشارکت‌های مردمی و همت خیران با نزدیک شدن عید نوروز سبد کالا و پوشاک برای مددجویان تامین می‌شود وبا تداوم اجرای طرح شکرانه سلامت  در راستای رفع مشکلات افراد نیازمند این شهرستان گام برداشته می‌شود.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:55 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

 
آیین رونمایی از کتاب «مردی که هیچ بود» به‌ عنوان آخرین یادگار به جا مانده از زنده یاد مرتضی احمدی با حضور جمعی از صاحب‌نظران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از کتاب «مردی که هیچ بود» نوشته زنده‌یاد مرتضی احمدی و نقد و بررسی آثار این هنرمند فقید، عصر سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ در تالار استاد باستانی پاریزی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران به همت انتشارات ققنوس، مجله بخارا و انجمن علمی تاریخ دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد.

در ابتدای برنامه علی دهباشی مدیرمسئول و سردبیر «بخارا» ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرتضی احمدی، برگزاری شب مرتضی احمدی را در زمانی که او در قید حیات بود، به یاد آورد و سپس درباره کتاب «مردی که هیچ بود»، ضمن تقدیر از مدیر انتشارات ققنوس به جهت انتشار آن و نیز حمایت از مرتضی احمدی و تشویق او برای نگارش آثارش، گفت: همین تشویق‌ها باعث شد که تاکنون شش کتاب از او منتشر شود؛ «کهنه‎های همیشه نو» که ترانه‎های تخت حوضی است، «من و زندگی» که برگزیده خاطرات مرتضی احمدی است، «پرسه» که در احوالات تهران و تهرانی‎هاست، «فرهنگ بروبچه‎های ترون» که برگزیده کلمات ویژه و ضرب‎المثل‎های تهرانی‎هاست و «پیش پرده و پیش پرده‎خوانی» و سرانجام «مردی که هیچ بود».

مرتضی احمدی یک مردم‌نگار برجسته بود

سپس ناصر تکمیل همایون در سخنانی، مرتضی احمدی را یک مردم‌نگار و یک آنتروپولوژیست برجسته دانست که «بدون داشتن مدارک پرزرق و برق و چشمگیر و دهان پرکن از دانشگاه‌های بزرگ، آنچنان در این عرصه خودنمایی کرده که کس به گرد پایش نخواهد رسید؛ نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت/ به غمزه مساله آموز صد مدرس شد».

وی همچنین مرحوم مرتضی احمدی را فردی دانست که با مردم زیست و در این زیستن به حقیقتی رسید که خودش را هیچ نمی‌دانست و کتاب «مردی که هیچ بود» را بر همین اصل نامگذاری کرده و این حقیقتی است که سالها قبل مولانا به درستی دریافته بود: من کسی در ناکسی دریافتم/ بس کسی در ناکسی‎ها یافتم.

تکمیل همایون افزود: آنچه در آثار مرحوم احمدی متد و روش اوست، چیزی نیست مگر شوق و عشق و علاقه او به مردم و به تهران مثل مرحوم جعفر شهری که آثار گران‌سنگش چون «پنج جلدی تهران قدیم»، «شش جلدی تاریخ اجتماعی تهران» و «تک جلدی تهران قدیم» هرگونه پژوهش درمورد تاریخ قدیم شهر تهران و تاریخ اجتماعی ایران در صد سال اخیر را مدیون خود کرده است.

مردی که هیچ بود

تکمیل همایون ادامه داد: خانواده مرتضی احمدی اصالتاً تفرشی بود. سابقۀ حضور این تفرشی‎ها در تهران به عهد فتحعلیشاه و حتی عهد کریم خانی می‎رسد. در آن زمان که تعداد باسوادهای هر ایالت به اندازه انگشتان دست بود، منطقه تفرش و آشتیان و گرکان تعداد بی‎سوادهایش به انگشتان دست می‎رسید. از دوره فتحعلیشاه به بعد سیاست فرهنگی دولت قاجار مبتنی بود بر جذب این طبقات باسواد و تحصیلکرده و سکنی دادن آنان در گوشه و کنار شهر تهران. بدین ترتیب بسیاری از مستوفی‌الممالک‎ها و منشی‌الممالک‎های قاجار و پهلوی اول همین تفرشی‎ها بودند.

یک بچه ترونیه تفرشی‎الاصل!

وی با بیان اینکه «تفرشی‎ها در همه زمینه‎ها جلودار بودند»، سخنانش را اینگونه پی گرفت: ما دانشجو که بودیم، مرحوم عبدالعظیم خان قریب استاد گرامر ما بود و ما آنچنان او را احترام کرده و دوست می‎داشتیم که قبل از رسیدن اتوموبیل شخصی‎اش به محوطه دانشگاه صف می‎کشیدیم و گاه برای باز کردن در ماشین برای او و مشایعتش تا بالای پله بچه‎ها به جان هم می‎افتادند. خُب او یک گرکانی بود. مرحوم عبدالکریم قریب استاد مسلم و بدیل زمین‌شناسی ایران بود. جناب پروفسور حسابی و پدرشان هم از همین دست بودند. مرتضی احمدی هم در ادامه همین افراد است و این بار یک بچه ترونیه تفرشی‎الاصل پیدا می‎شود و وارد عرصه مردم نگاری، مردم شناسی و آنتروپولوژی می‎شود!

تکمیل همایون با یادآوری رشد سریع ارتباطات و تغییرات گسترده چهره شهرها و به تبع آن هم‌آمیزی فرهنگ‎های کهنه و نو در این هیاهوی تکنولوژی، شوق مرتضی احمدی را برای تهران‌شناسی و مردم‌نگاری تهران قدیم، ستودنی دانست و اذعان کرد که «به حق او از عهده این مهم برآمده است».

مرتضی احمدی همواره بر اصولش باقی ماند

سپس نصرالله حدادی در سخنانی گفت: نمی‎دانم این حسن اتفاق است یا از بد حادثه ولی هر چه هست، مرتضی احمدی در روز و شبی به یادماندنی از دنیا رفت که تعلق خاطر بسیاری به آن داشت، یعنی سی‎ام آذر ۱۳۹۳، یعنی شب یلدای ایرانی.

مردی که هیچ بود

حدادی افزود: نام مرتضی احمدی حداقل نیم قرن است که در ذهن و خاطره من حک شده و من هرگز بازی زیبای او در سریال بچه محلش، یعنی علی حاتمی را از یاد نمی‎برم. اشاره‎ام به سریال «سلطان صاحبقران» است که مرتضی احمدی نقش نایب‎السطلنه را در این سریال ایفا می‎کرد. علی حاتمی و مرتضی احمدی بچه محله سراب وزیر امیریه گمرک و خیابان مهدی خانی بودند و به قولی بچه ناف تهران قدیم.

وی ادامه داد: مرتضی احمدی آدمی بود که همواره بر اصولش باقی ماند و از رایو به خاطر بی‎احترامی به او تا آخرین لحظه عمرش قهر بود. مرتضی احمدی از میان ما رفت اما مردم ما هرگز او را فراموش نمی‎‌کنند و به نظر من او هنرمندی صادق، مردمی، دوست داشتنی، بی‎ریا، راستگو صادق بود و هرگز عزت نفسش را از دست نداد.

مردی که هیچ بود

در ادامه ارسلان فصیحی هم خاطره‎ای از دوران همکاری‏ خود با مرتضی احمدی نقل کرد و در پایان فیلمی از مرتضی احمدی که در محل انتشارات ققنوس از وی ضبط شده به نمایش درآمد.


 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:9 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: وقوع حادثه رانندگی در مسیر فراهان - تفرش یک کشته و یک مجروح برجا گذاشت.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری پلیس، سرهنگ «مهدی حسنی» افزود: این حادثه رانندگی روز گذشته بر اثر واژگونی یک دستگاه وانت پیکان در این مسیر رخ داد.

وی بیان کرد: بر اثر وقوع این حادثه راننده خودرو به علت شدت جراحات جان خود را از دست داد و سرنشین آن مجروح و به بیمارستان منتقل شد.

رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی علت وقوع این سانحه رانندگی را توجه نکردن راننده به جلو و تخطی از سرعت مطمئنه اعلام کرد.

سرهنگ حسنی یادآور شد: علت اصلی وقوع حوادث رانندگی در جاده های استان مرکزی عامل انسانی و توجه نکردن به قوانین راهنمایی و رانندگی است که توجه به این مهم ضروری است

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:13 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

امامزاده بی بی طاهره روستای طاد تفرش یکی دیگر از امامزاده های تفرش است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ندای تفرش،پایگاه جامع امامزادگان و بقاع متبرکه ایران اسلامی در خصوص این امامزاده آورده است: مردم براین باورند که امامزاده بی بی ستین فرزند موسی بن جعفر(علیه السلام) و خواهر امام رضا(علیه السلام) می باشد، اعتقاد دارندکه امامزاده بی بی طاهره در روستای طاد خواهر این امامزاده است.
برخی گفته اند امامزاده بی بی ستین(علیها السلام) فرزند امامزاده ابویعلی مهدی ابوالعلاء(علیه السلام) مدفون در شهر تفرش بوده و نسب شریف وی با هشت واسطه به امام صادق(علیه السلام) می رسد. دختران امامزاده ابوالعلاء(سیده بریهه و سیده سترگ معروف به بی بی ستین) به همراه پدر از قم به تفرش مهاجرت کردند. وفات این دو خواهر در دهه آخر قرن پنجم هجری اتفاق افتاده است.

 

 

 

 

 

 

 

اطراف این امامزاده، مردگان روستای طاد را دفن کرده اند.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:43 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

به گزارش خبرنگار اجتماعی ندای تفرش، مردم تفرش با امضای طوماری حمایت هفته نامه وقایع استان مرکزی از اهانت وقیحانه نشریه فرانسوی را محکوم و خواستار برخورد قانونی و بدون اغماض مسئولین با این هفته نامه شدند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:40 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مصرف گرایی

 امام جمعه موقت تفرش گفت: اگر از خرید ومصرف کالاهای غربی، صهیونیستی خودداری کنیم سبب ضربه زدن به دشمن خواهیم شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، حجت الاسلام سرآبادانی در خطبه های آیین عبادی و سیاسی نمازجمعه این هفته در تفرش با اشاره به جایگاه پیامبران ونقش آنها در تعلیم وتعالی انسانها اظهار داشت: تعالیم پیامبران در برطرف کردن نواقص و نیازها و بهبود روش زندگی انسان‌ها نقش بسیار اساسی و مهمی را داشته است.

وی با اشاره به آیه 2 سوره جمعه به معرفی ویژگی‌های پیامبر(ص) پرداخت و افزود: پیامبر(ص) امی بودند یعنی معلم ندیده و یا از شخص دیگری چیزی نیاموخته و هر چه آموخته از عنایات پروردگار است.

امام جمعه موقت تفرش تصریح کرد: پیامبران برای تزکیه و تربیت انسان‌ها و انسان‌سازی در جهانی که پراز زرق وبرق دنیوی است، مبعوث شده‌اند.

حجت الاسلام سرآبادانی با اشاره به اهداف مبعوث شدن پیامبران گفت: پیامبران آمده‌اند که نادانسته‌های انسان را به او یاد بدهند، انسان از دیروز تا به امروز و تا زمان ظهور این‌گونه بوده است که همواره مسائل و موضوعات بسیاری را نمی‌داندو نیاز به شخصی است این نادانسته‌ها را به آنها بیاموزاند.

وی دوعامل جهالت و پیروی از هوای نفس را سبب اسارت انسانی دانست و افزود: پیامبران انسانها را به معروف امر واز منکر نهی می‌کنند، از ناپاکی‌ها دور وغل و زنجیرها را از دست و گردن انسان‌ها بازکرده‌اند.

خطیب نماز جمعه این هفته تفرش با اشاره به اهانت غربیها به ساحت پیامبر(ص) تصریح کرد: این عمل از دشمنان غیر منتظره نیست، این عمل نخستین بار نبوده وآخرین بار هم نخواهد بود، مردم مسلمان و ولایی بارها در مقابل این اهانت‌ها ایستاده وهمواره انزجار خود را اعلام کرده‌اند و اهانت به پیامبر(ص) نشانگر درماندگی دشمن در مقابل موج اسلام خواهی است.

حجت الاسلام سرآبادانی با اشاره به اقتصادمقاومتی گفت: اگر مسلمانان پیامبرگونه زندگی کنند دشمنان در برابر مسلمانان به زانو درخواهند آمد زیرا دشمنان ما اصلی‌ترین اهداف‌شان حفظ منافع مالیشان است. ما اگر از خرید ومصرف کالاهای غربی، صهیونیستی خودداری کنیم سبب ضربه زدن به دشمن می شویم.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:7 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

چاه آب 

مدیر منابع آب تفرش و آشتیان گفت: با مسدودکردن چندین حلق چاه آب غیرمجاز در ۲ شهرستان تفرش و آشتیان از برداشت‌های غیرمجاز آب جلوگیری و با متخلفان برخورد شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، نبی‌اله محمودیان پیش از ظهر امروز در جلسه ارائه گزارش عملکرد این نهاد در این دو شهرستان اظهار داشت: مصرف آب‌های زیرزمینی در حال افزایش است و با توجه به کاهش بارندگی‌ها و در نتیجه آن کاهش سرعت تجدیدپذیری این منابع این امر به نابودی دائمی حوزه‌های آبخیزی منجر می‎شود.

وی افزود: توسعه کشاورزی‌و صنعت یکی از دلایل افزایش میزان برداشت از منابع آب‎های زیرزمینی شده که در بخش کشاورزی با توجه به سنتی‎بودن روش‌های آبیاری راندمان آب بسیار پایین و هدررفت آب بالا است.

مدیر منابع آب تفرش و آشتیان تصریح کرد: افزایش میزان بهره‎برداری از آب‎های زیرزمینی با توجه به کاهش قدرت تجدیدپذیری این منابع خطراتی همچون فرونشست زمین، کاهش کیفیت آب، تغییر اکوسیستم محیط و خشک شدن چاه‌ها را در پی دارد.

محمودیان با اشاره به مدیریت مصرف آب برای عبور از بحران کم آبی گفت: کم آبی معضلی است که هم‌اکنون اکثر نقاط جهان یا آن مواجه‌اند و در ایران نیز به سبب تشدید خشکسالی در سالیان اخیر مدیریت مصرف آب در کنار استفاده بهینه از آب راه حل عبور از بحران است.

وی افزود: ماموران منابع آب در دو شهرستان تفرش و آشتیان به دنبال حفظ و حراست از منابع آبی اقدام به شناسایی چاه ‎های مجاز به منظور کنترل آبدهی و منصوبات مجاز بر اساس پروانه بهره برداری کرده که در این راستا 55 حلقه چاه شناسایی شد.

27حلقه چاه آب غیرمجاز در تفرش و آشتیان مسدود شد

مدیر منابع آب شهرستان تفرش و آشتیان تصریح کرد: در پی اقدامات ماموران منابع آب در این دوشهرستان همچنین 27 حلقه چاه آب غیرمجاز نیز شناسایی  که 7 حلقه پس از طی مراحل قانونی مسدود شدند.

محمودیان با اشاره به توقیف دستگاه‌های غیرمجاز حفاری گفت: 1 دستگاه حفاری غیر مجاز نیز در این مرحله کشف و توقیف شده است، حفاظت از منابع آب تنها محدود به چاه‎های غیرمجز نیست بلکه حریم رودخانه‎ها و حفظ آن نیز در دستور کار ماموران این شرکت قرار دارد.

وی افزود: ماموران تین نهاد موفق به شناسایی22 از تجاوز به حریم بستر رودخانه شدند که برای5 مورد رای قطعی صادر شده است،7 مورد برداشت غیرمجاز از منابع آبهای سطحی رودخانه قره چای نیز شناسایی و برای 23 بهره بردار متخلف اخطار صادر شد.

برخورد با برداشت کنندگان غیرمجاز آب یک مطالبه عمومی است

محمودیان بااشاره به ضرورت برخورد قانونی با چاه‌های غیرمجاز در شهرستان گفت: پُـرکردن چاه‌های غیر مجاز در این شهرستان یک مطالبه عمومی و خواست مردم و یک ضرورت انکار ناپذیر است و در صورت تاخیر در آن این شهرستان را به کویری خشک تبدیل می‌کند.

وی افزود: امید است باغداران و کشاورزان با درک شرایط موجود و با احساس خطراتی که برداشت های بی رویه به دنبال دارد با ما همکاری لازم را داشته باشند.

مدیر منابع آب تفرش و آشتیان تصریح کرد: صیانت و کنترل منابع آبی از اهداف مهم این نهاد بوده که برای انجام این رسالت مهم از هیچ اقدامی فروگذار نبوده و با متخلفان بر طبق قانون برخورد می‌کند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:53 | نویسنده : میثم اله وردی |