پایگاه خبری هدهد تفرش:

بسم الله الرحمن الرحیم

پیام رئیس دانشگاه تفرش به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید
یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ

"آیه 11 سوره مجادله"

خدا [رتبه] کسانی از شما را که گرویده و کسانی را که دانشمندند [بر حسب] درجات بلند گرداند

و خدا به آنچه می‏کنید آگاه است .

سلام و صلوات الهی بر حضرت محمد مصطفی و خاندان پاک و مطهرش و با سلام به دانشجویان عزیز، اعضای محترم هیات علمی و کارکنان شریف دانشگاه، طلایه‌داران علم و فرهنگ و ادب و سلام به دانشجویان تازه وارد که پس از یک تلاش پربرکت و عالمانه قدم به عرصه علم و دانش نهادند و مجاهدت در سنگر استقلال علمی کشور و شعله‌ور کردن چراغ علم و دانش در سرزمین اسلامی ایران را آغاز نمودند. مقدم این سربازان استقلال و آزادی و آینده سازان مملکت حضرت صاحب زمان (عج)را به دانشگاه تفرش گرامی می‌داریم.

اکنون که به خواست خدای بزرگ و تلاش و همت خویش، فصل نوینی در زندگی شما گشوده شده  است و باب علم و دانش را در گستره و محیطی بازتر در برابر دیدگانتان جلوه گری میکند، خالصانه ترین شاد باش ها و تبریک ها را با گلواژه دوستی و صفا تقدیمتان می داریم و مقدمتان را گلباران می نماییم.

اینک در آستانه آغاز فصلی جدید از تلاش و پویندگی،آرزو داریم که با پشتکار ،تلاش و اراده ای که شما دانشجویان عزیز از خود نشان می دهید،بتوانید بر سختیها ومشکلات فائق شوید وروز به روز بر توان علمی و سطح آگاهی های خویش  بیفزایید و با بهره گیری از دستورات انسان ساز اسلام و تلفیق دو عنصر تعهد و تخصص که لازمه مدینه ی فاضله اسلامی است بتوانید در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران فردی لایق و مفید باشید و با سازندگی  خویش در اجتماع نیز نقش سازند ه ای ایفا نمایید. اینجانب به عنوان خدمتگزاری کوچک ، با استعانت از حضرت احدیت و با بهره گیری از منویات رهبر فرزانه انقلاب و با استفاده از تجربیات خویش و راهنمایی های شما عزیزان دانشجو در راستای  دانش اندوزی و رشد توان علمی ،فرهنگی، اخلاقی و تربیتی شما آینده سازان ایران اسلامی از هیچ کوششی فرو گذاری نخواهم کرد و از تمام امکانات موجود در این راه بهره خواهم برد .انشاءا... جانتان در پرتو نور ولایت فروزان باد .

 احمد رضا ربانی

رئیس دانشگاه

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 23:0 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 

نماینده مردم تفرش،آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی گفت: اتحاد و پيروي از فرمايشات رهبري راهكار خلق حماسه اقتصادي است.

به گزارش پایگاه خبری هدهد تفرش به نقل از خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک،صلاحي در مراسم آغاز عمليات اجرايي ساختمان جديد شهرداري تفرش افزود: مردم بايد با رشادت هاي خود و توكل به خداوند با مشكلات اقتصادي مقابله كنند.
وي اضافه كرد: مردم ايران، ايمان، رشادت و ميهن دوستي خود را در دوران دفاع مقدس خود اثبات و باتحمل سختي ها زمينه پيروزي كشور در مقابله با كفر جهاني را فراهم كردند.
وي در بخش ديگري از سخنانش اظهاركرد: شهرداري به عنوان نهادي عمومي، غير دولتي و خودكفا بايد رضايت مردم را جلب كند.
ساختمان جديد شهرداري تفرش با اعتبار اوليه سه ميليارد ريال در مدت يك سال در زميني به مساحت دو هزار و ۳۳۱ متر مربع در پنج طبقه ساخته مي شود.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 11:44 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:


جلسه شورای اداری شهرستان با حضور حجه السلام مومنی امام جمعه تفرش،دکتر صلاحی نماینده مردم تفرش،آشتیان وفراهان درمجلس اسلامی و مسئولین دستگاههای اجرایی شهرستان به ریاست بهروزاردلان راد درمحل فرمانداری برگزارگردید .

 



فرماندارتفرش درابتدای جلسه ضمن خیرمقدم وتبریک میلاد حضرت علی ابن موسی الرضا (ع)وگرامیداشت دهه کرامت لزوم خدمت خالصانه و کریمانه مسئولین با مردم را خواستار شد . وی در ادامه اظهار داشت :از بالاترین عبادتها رسیدگی و توجه و حل مشکلات پیش روی مردم میباشد .اردلان راد حضور در نماز عبادی ،سیاسی نماز جمعه را از تاکیدات موکد اسلام دانسته و بر لزوم مسئولین دستگاههای اجرایی شهرستان در نماز جمعه و مراسمات مختلف تاکید نمود . بهروز اردلان راد در ادامه گفت :ما تکلیف داریم در خدمت مردم باشیم و همه مسئولین دستگاههای اجرایی می بایست با دو چشم حرمت و کرامت برخورد داشته باشند.بهروز اردلان راد در پایان سخنان خود ضمن اشاره به هفته دفاع مقدس از کلیه مسئولین شهرستان خواست با جدیت درهرچه با شکوه برگزار شدن هفته دفاع مقدس بکوشند چراکه این انقلاب مدیون خونهای پاک و مطهر شهدا میباشد وبرهمه ما واجب است در پاسداری و زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدای انقلاب وهشت سال دفاع مقدس بکوشیم .
درادامه جلسه حجه السلام مومنی امام جمعه تفرش با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری و تاکیدات ایشان در خصوص حضور جدی در نماز جمعه ،نماز جمعه را میعاد گاه عاشقان الله ذکر و نماز جمعه را سنگری محکم در برابر تفرقه افکنی های دشمنان اسلام دانست.امام جمعه تفرش درادامه تصریح نمود:نماز جمعه حافظ ارزشهای اسلامی است واهمیت و جایگاه نماز جمعه در اسلام به نحوی است که درروایات آمده است که حتی درروزجمعه زندانیان را به نماز جمعه ببرید.
در ادامه جلسه دکتر صلاحی نماینده مردم درمجلس شورای اسلامی ضمن تبریک آغاز بکار اعضای شورای اسلامی شهر تفرش و تبریک اعیاد پیش روتاکید نمود ،مسئولین می بایست با پرهیز از افراط و تفریط و همت مضاعف پیگیر مطالبات به حق مردم باشند .وی گفت :امت شهید پرور و انقلابی ایران اسلامی در عرصه های مختلف ثابت نمودند پشت انقلاب و مقام معظم رهبری بوده و هستند و هرگز نخواهند گذاشت کوچکترین خللی به آرمانهای مقدس بنیانگذار انقلاب اسلامی وارد شود . نماینده مردم تفرش ،آشتیان و فراهان در ادامه تصریح نمود :با توجه به مشکلات اقتصادی ،نبایستی از مسائل فرهنگی غافل بشویم ومشکلات اقتصادی بنایست مسائل فرهنگی را تحت شعاع قرار بدهد .
در ادامه جلسه سرهنگ پاسدار فراهانی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه تفرش رئوس و برنامه های هفته دفاع مقدس را برای حاضرین تشریح و خواستار حضور پررنگ مسئولین در مراسمات هفته دفاع مقدس شد .
در پاین جلسه مسئولین جدید ادارات ،دادگستری،دانشگاه آزاد اسلامی،شهرداری تفرش ،تعزیرات ،ثبت و اسناد،بانک مهر ایران،امور برق ،بانک مسکن،ثبت و احوال،ناحیه انتظامی ،معرفی و از خدمات و تلاشهای مسئولین سابق ادارات فوق تقدیر و تشکر بعمل آمد.
 
 
 
 
 
منبع : سایت فرمانداری شهرستان تفرش

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:33 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 

فرمانده انتظامی شهرستان تفرش از دستگیری اعضای باند سارقان منزل این شهرستان در طرح عملیات پلیس در کوتاهترین زمان خبر داد.

 

خبرگزاری فارس: دستگیری اعضای باند سارقان منزل در تفرش

 

به گزارش پایگاه خبری هدهد تفرش  به نقل از معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی، سیروس دالوند گفت: در پی اعلام چند فقره سرقت منزل در سطح شهرستان به مرکز فوریت‌های پلیس بلافاصله اقدامات لازم برای دستگیری سارقان به مرحله اجرا گذاشته شد.

 

وی افزود: با تدابیر صورت گرفته، ماموران انتظامی شهرستان توانستند بعد از ساعتی چهار سرنشین یک دستگاه خودروی سواری را در این خصوص شناسایی و در عملیاتی دستگیر و برای تکمیل تحقیقات به یگان انتظامی منتقل کنند.

 

دالوند با اشاره به اعتراف متهمان به سرقت‌های صورت گرفته اضافه کرد: متهمان دستگیر شده در بازجویی‌های اولیه به سرقت‌های فوق اعتراف کردند و تحقیقات برای تکمیل پرونده در حال پیگیری است.

 

فرمانده انتظامی شهرستان تفرش از تمامی شهروندان درخواست کرد که در صورت مشاهده موارد مشکوک مراتب را سریعا از طریق تلفن 110 به مراکز پلیس گزارش کنند.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:33 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 

فرمانده سپاه پاسداران شهرستان تفرش گفت: دستاوردهای دفاع مقدس ارزشمندترین گنجینه فرهنگی و سرمایه ارزشمند معنوی جامعه است که باید جوانان را با این دستاوردها آشنا کرد.

 

خبرگزاری فارس: دفاع مقدس ارزشمندترین گنجینه فرهنگی است

 

به گزارش پایگاه خبری هدهد تفرش به نقل ازخبرگزاری فارس اراک، علی فراهانی بعد از ظهر امروز در مراسم بدرقه دانش‌آموزان و خواهران بسیجی حوزه الزهرا(س) ناحیه شهرستان تفرش به مناطق غرب کشور، اظهار داشت: انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل امروز، مقابله با هجمه فرهنگی دشمنان، حفظ آرمان‌های شهدا و ارتقای بصیرت و آگاهی برای مقابله با فتنه‌های دشمنان مهم‌ترین اهداف برگزاری اردوهای راهیان‌ نور است.

 

وی ادامه داد: اردوهای راهیان نور نقش مؤثری در انتقال فرهنگ شهادت و ایثار و آشنایی با حماسه و دلاوری‌های رزمندگان اسلام دارد که خوشبختانه هر سال با استقبال بی‌نظیر جوانان همراه می‌شود.

 

فرمانده سپاه پاسداران شهرستان تفرش بیان داشت: معرفت و شناخت ارزش‌های دفاع مقدس در جامعه توسط دانش‌آموزان باید گسترش یابد تا این سرمایه‌های ملی بتوانند در مقابل جنگ نرم دشمن ایستادگی کنند که یکی از راه‌های افزایش این معرفت برگزاری اردوهای راهیان نور است.

 

فراهانی، دوران دفاع مقدس را نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی دانست و متذکر شد: رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس توانستند با ایستادگی تمام اقتدار، عظمت، عزت و سربلندی نظام را به جهانیان نشان دهند.

 

به گفته وی؛ بازدید از موزه جنگ همدان، بازدید از پل ذهاب، نمایشگاه جبهه شهید بهشتی، بیمارستان قصر شیرین، پادگان ابوذر، یادمان مرصاد، و یادمان شهدای پاوه از برنامه‌های پیش‌بینی شده در اعزام سه روز بسیجیان به مناطق عملیاتی غرب کشور است.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:فراهانی,فرمانده,سپاه,تفرش,هدهد,پایگاه خبری, | 17:53 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

دانشگاه تفرش در یک شهر علم و ادب نمادی از فرهنگ و علم مردم این منطقه بایستی باشد. اما چیزی که در این دانشگاه دیده و قابل تامل است این است که افرادی که در این دانشگاه مسئولیت دارند فاقد احساس مسئولیت هستند.

از رئیس دانشگاه گرفته که تنها دو یا سه روز اخر هفته آمده و بلافاصله میرود و مثل فردی شده که می آید تنها برای اینکه امده باشد گرفته تا مدیران گروه که حتی در روزهای انتخاب واحد چه حضوری و چه غیر حضوری در محل کار خود حاضر نبودند و تنها حق مسئولیتی دریافت می کنند که حلال بودن ان پول با خودشان.

براستی چه کسی این میان دچار زیان می شود؟ ایا نباید ریاست و مدیر حداقل باشند که احساس شود این دانشگاه محل کار است؟

ایا دانشگاهی است که در تابستان مسئولینش تنها یک روز در هفته بیایند و آن یک روز هم اکثرا نیامدند؟

جز اینکه این مساله را از طریق نگاه شما تابناک انعکاس دهم تا شاید این افراد حداقل چند روز بیشتر در محل کار خود حضور یابند نیافتم.

 

فرستنده: مینا . ج

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:15 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

شهرستان تفرش داری 4 پارک می باشد . یکی از این پارکها پارک حکیم نظامی تفرش است که بزرگترین پارک های تفریحی تفرش محسوب می شود .

به گزارش پایگاه خبری هدهد تفرش به نقل از سایت دیار آفتاب ،شهرستان تفرش داری 4 پارک می باشد . یکی از این پارکها پارک حکیم نظامی تفرش است که بزرگترین پارک های تفریحی تفرش محسوب می شود .

این پارک علاوه بر داشتن وسایل تفریحی ، لوازم ورزشی ، دکه ، دارای پارک جنگلی نیز می باشد .

با توجه به جنبه توریستی  و گردشگری تفرش و وسعت زمینهای پشت پارک ، اگر این پارک وسیعتر و امکانات تفریحی را افزایش داده شود و همچنین محلی جهت پارکنیگ در نظر گرفته شود ، مناسبتر خواهد بود .

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 7:11 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تفرش از برگزاری همایش استانی شعر ولایت در این شهرستان خبر داد.

خبرگزاری فارس: همایش استانی شعر ولایت در تفرش برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، فضل‌الله باباخانی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همایش استانی شعر ولایت امسال برای هشتمین بار در شهرستان تفرش برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: همایش استانی شعر ولایت هر ساله به مناسبت اعیاد قربان و غدیر با حضور شاعران برجسته استان در شهر تفرش برگزار می‌شود که امسال نیز این همایش اول آبان‌ماه برگزار خواهد شد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تفرش خاطرنشان کرد: همایش شعر ولایت با موضوع ولایت و رهبری، حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی و موضوع آزاد برگزار می‌شود و علاقمندان به شرکت در این همایش تا 23 مهرماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تفرش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه‌های هفته دفاع مقدس گفت: همزمان با هفته دفاع مقدس برنامه‌های ویژه‌ای توسط این اداره و با همکاری انجمن‌های فرهنگی هنری شهرستان به اجرا درخواهد آمد.

باباخانی گفت: برگزاری نمایشگاه هفته دفاع مقدس، نمایشگاه وصیت‌نامه شهدا، شب شعر دفاع مقدس، اجرای نمایش‌های خیابانی با موضوع دفاع مقدس و برپایی مسابقات فرهنگی بخشی از برنامه‌های هفته دفاع مقدس در این شهرستان است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:11 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب روستایی استان مرکزی از رفع مشکل آب روستای کوهین شهرستان تفرش خبر داد.

 

خبرگزاری فارس: مشکل آب روستای کوهین تفرش رفع شد

 

 

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک علی صفدر حیدری پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به دنبال بروز مشکل در آبرسانی به روستای کوهین شهرستان تفرش شرکت آب و فاضلاب روستایی استان تلاش خود را برای رفع این مشکل به کار بست و موفق شد با تعمیر و بهسازی خط انتقال آب و بهسازی چشمه آب این روستا این مشکل را برطرف کند.

 

وی تصریح کرد: تعمیر و بهسازی خط انتقال آب روستای کوهین با اعتباری بالغ بر 120 میلیون ریال انجام شد و طی آن 12 کیلومتر از خطوط انتقال آب تعمیر وبازسازی و بهسازی شده و پمپ فرسوده چاه روستا نیز تعویض شد.

 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی، سرانه مصرف آب در این روستا را 380 لیتر در شبانه‌روز عنوان کرد و ادامه داد: میزان مصرف آب در بین اهالی این روستا بسیار بالاتر از استانداردها است؛ به طوری که هم‌اکنون سرانه مصرف آب در الگوی مصرف 150 لیتر در شبانه‌روز است.

 

حیدری در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه برای تأمین فوری آب در روستاهای استان از ژنراتور برق سیار استفاده می‌شود، ابراز داشت: با توجه به اثرات خشکسالی برروستاهای استان و لزوم تامین آب مورد نیاز این روستاها در سریع‌ترین زمان ممکن این شرکت استفاده از دیزل ژنراتورهای برق سیار به منظور تامین برق تاسیسات آبرسانی را در دستورکار قرار داد.

 

وی در پایان متذکر شد: با توجه به هزینه‌های بالا برای تامین برق و طولانی بودن مراحل اداری برای برق‌دار شدن چاه‌های آب استفاده از 5 دستگاه دیزل ژنراتور برق به منظور تأمین فوری آب مردم روستاها در دستورکار قرار گرفت که تاکنون در چهار روستای ده‌نمک، تجره، سلیم‌آباد و شادباغی مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:13 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

دانشکده انرژی‌های نو توسط یک خیر تفرشی در دانشگاه تفرش راه‌اندازی می‌شود.

  400-4.jpg

احمدرضا ربانی رییس دانشگاه تفرش در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مرکزی، با اعلام این خبر، گفت: این خیر کلیه اقدامات ساخت این دانشکده را تقبل کرده است.

 

 

وی با تاکید بر رویکرد این دانشگاه در خصوص برقراری ارتباط موثر با خیرین دانشگاه ساز و بهره گیری از کمک‌های آنان در راستای توسعه این دانشگاه، اظهارکرد: امیدواریم با کمک خیرین به اهداف عالیه‌ای که در راستای توسعه این دانشگاه تعریف شده است دست یابیم.

ربانی هزینه احداث این دانشکده را سه تا چهار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این دانشکده در متراژ 2000 متر ساخته خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر هدف ما تبدیل این دانشکده جدید به دانشکده انرژی‌های نو با رشته‌ها و گرایش‌های جدید است.

ربانی گفت: در حال حاضر پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد رشته انرژی و در گرایش تبدیل انرژی در این دانشگاه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال رایزنی درخصوص ایجاد رشته‌های جدید مرتبط با انرژی در این دانشگاه هستیم، از راه‌اندازی مقطع دکترای رشته برق در سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: در سال تحصیلی جدید هفت دانشجو در مقطع دکترای این رشته پذیرفته شده‌اند که با وجود رشته دکترای ریاضیات در این دانشگاه، تعداد رشته‌های مقطع ارشد دانشگاه تفرش به دو رشته رسیده است.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 11:4 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

آئین بزرگداشت بیست و یکمین سالگرد در گذشت پروفسور سید محمود حسابی در شهرستان تفرش آغازشد.
این مراسم ساعت 19و20دقیقه عصر امروز با حضور جمعی از اساتید دانشگاه های شریف و امیر کبیر تهران ، شاگردان استادحسابی ، اصحاب علم و دانش ، آقایان روغنی معاون وزیر صنایع ، احمدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ، دکتر الهام استاد دانشگاه و سخنگوی دولت دهم و مسئولان استانی در جوار آرامگاه این دانشمند فقیدبرگزارشد .
اهدا جوایز به دانش آموزان و دانشجویان شهرستان تفرش از مهمترین برنامه های بزرگداشت بیست و یکمین سالگرد پروفسور حسابی بود.
ازخدمات هفتاد ساله این دانشمند متعهد کشور می توان به پایه گذاری دارالمعلمین عالی ، تعیین ساعت ایران ، ساخت اولین رادیو در کشور، اولین نقشه برداری فنی و تخصصی کشور، اولین راهسازی مدرن و علمی ایران و پایه گذاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اشاره کرد.
پروفسور محمودحسابی در دوره نوجوانی موفق به اخذ لیسانس ادبیات ، بیولوژی و مهندسی راه و ساختمان شد و در 25 سالگی دانشنامه دکترای فیزیک را با درجه عالی دریافت کرد و در سال 1990 بعنوان مرد اول علمی جهان برگزیده شد.
وی پس از نود سال عمر پربار و خدمت بی وقفه در راه توسعه و اعتلای ایران در 12شهریور 1371 بدنبال عارضه قلبی بدرود حیات گفت.
پیکر این مرد فقید و دانشمند بنا به وصیت خود در تفرش و در آرامگاه خانوادگیشان به خاک سپرده شد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 19:43 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

عباس صلاحي روز پنج شنبه به مناسبت سالگرد درگذشت پرفسور حسابي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: آن مرحوم از موثرترين خدمتگزاران علم و فرهنگ ايران و از پيشگامان رواج دانش جديد و ايجاد نهادهاي علمي نوين در كشور به شمار مي رود كه خالصانه كمر به آباداني ايران بست.


وي بيان كرد: پروفسور حسابي با فعاليت ها و تلاش هاي خستگي ناپذير چند نسل استاد و دانشجو تربيت كرد كه بسياري از آنان هم اينك از اساتيد نامور دانشگاه هاي ايران و پيشرفته ترين مراكز علمي جهان هستند.
صلاحي اظهار كرد: مرحوم پرفسور حسابي به دليل اعتقاد عميق به حفظ هويت ملي، بيش از ۷۰ سال مطالعات گسترده اي در زمينه ريشه يابي و برابرسازي كلمات انجام داد تا كتاب هاي علمي روز ايران، به زبان فارسي ناب نگاشته شوند.
وي اظهار كرد: پرفسور حسابي با وجود اينكه بيشتر عمر خود را در خارج از كشور گذرانده بود اما قلبش براي وطنش مي تپيد و بعد از به پايان رساندن تحصيلات، به ايران بازگشت تا آموخته هاي خود را در كشورش به كار بندد.
وي ادامه داد: پرفسور حسابي علاوه بر اخذ مدارك مهندسي راه و ساختمان، مهندسي برق، مهندسي معدن، رياضي، ستاره شناسي، حقوق و دكتراي فيزيك، قرآن كريم، ديوان حافظ، گلستان و بوستان سعدي را به خوبي تفسير و ترجمه مي كرد.
وي عنوان كرد: تاسيس دارالمعلمين عالي در تهران و تدريس در آن، تاسيس دانش سراي عالي و تدريس فيزيك و مكانيك، ايجاد نخستين آزمايشگاه علوم پايه در كشور، آغاز واژه گزيني فارسي و برابرسازي علمي، ايجاد انجمن زبان فارسي و بنيان گذاري فرهنگستان زبان، رياست انجمن فيزيك ايران، طرح تاسيس دانشگاه تهران و تدوين اساس نامه آن، تاسيس دانشكده فني، تاييس دانشكده علوم، تاسيس اولين رصدخانه نوين در ايران، راه اندازي نخستين مركز زلزله شناسي كشور و پايه گذاري مدارس عشايري در ايران از مهمترين اقدامات پرفسور حسابي است.
وي ادامه داد: مرحوم پرفسور حسابي در سال ۱۳۵۰، استاد ممتاز دانشگاه تهران شناخته شد و در سال ۱۳۶۶ نيز در كنگره شصت سال فيزيك ايران، از وي به عنوان پدر علم فيزيك و مهندسي نوين ايران، تجليل شد.
مرحوم پرفسور حسابي در سال ۱۲۸۱ از پدر و مادري تفرشي در تهران متولد شد، تحصيلات ابتدايي خود را در لبنان گذراند، در ۱۷ سالگي ليسانس ادبيات و ۱۹ سالگي ليسانس بيولوژي گرفت و در ۲۵ سالگي موفق به اخذ مدرك دكتري فيزيك از دانشگاه سوربون شد.
پروفسورمحمود حسابي در۱۲ شهريور سال ‎ ۱۳۷۱هنگام معالجه بيماري قلبي در بيمارستان دانشگاه ژنو دار فاني را وداع گفت و بنا به وصيت ايشان جنازه اش را به زادگاه خانوادگي وي در تفرش انتقال دادند و به خاك سپردند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:25 | نویسنده : میثم اله وردی |

 پایگاه خبری هدهد تفرش:

مراسم بزرگداشت زنده‌یاد استاد محمود حسابی، پدر دانش فیزیک نوین در ایران و پایه‌گذار نخستین دانشگاه کشور دربیست و یکمین سالگرد درگذشت استاد، صبح و بعد از ظهر پنج شنبه 14 شهریورماه در محل منزل استاد در تجریش و در کنار مزار ایشان در تفرش برگزار می‌شود.

 

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، منزل زیبای استاد واقع در تجریش، چهارراه حسابی از ساعت 8 تا 10 بامداد پنج شنبه پذیرای عموم علاقمندان و دوستداران دکتر حسابی است. در ادامه شرکت کنندگان مراسم در ساعت 11 با وسایل نقلیه به شهر دانشگاهی تفرش عازم می‌شوند تا ساعت 17 در کنار مزار استاد بیست و یکمین سالگرد درگذشت پدر دانش فیزیک نوین ایران را گرامی بدارند.

زنده‌یاد دکتر حسابی بی‌شک یکی از موثرترین خدمتگزاران علم و فرهنگ ایران در عصر حاضر و از پیشگامان رواج دانش جدید و ایجاد نهادهای علمی نوین در کشور به شمار می‌رود که خالصانه کمر به آبادانی ایران بست و در شرایطی که می‌توانست به بالاترین سطوح علمی جهان در رشته فیزیک نایل شود با شوق خدمت به کشور موقعیت‌ مناسب علمی خود در بزرگترین دانشگاه‌های جهان رها کرد و به ایران بازگشت و با پایه‌گذاری و مشارکت در ایجاد بزرگترین نهادهای علمی، آموزشی و اجرایی کشور نقشی بی‌بدیل و تاریخی در مسیر توسعه علمی ایران ایفا کرد.

مرحوم دکتر حسابی که در اوایل اسفندماه 1281 هجری شمسی در خانواده‌ای «تفرشی» به دنیا آمد به دلیل شرایط خاص خانوادگی این امکان یافت که به رغم مشکلات و تنگناهای مالی خانواده تحصیلات خود را در مدارس و دانشگاه‌های امروزی لبنان و فرانسه پشت سر بگذارد و در نخستین سال‌های جوانی به دریافت مدارج مختلف علمی از جمله دانشنامه دکتری فیزیک با درجه عالی از دانشگاه «سوربن» فرانسه نایل شود.

 

دکتر محمود حسابی

 

حسابی چند سال بعد برای تکمیل نظریه‌ای که در زمینه فیزیک ذرات داشت به آمریکا رفت و مدتی در دانشگاه‌های پرینستون و شیکاگو به فعالیت‌های پژوهشی در این زمینه پرداخت.

دکتر حسابی علی رغم علاقه شدیدی که به فیزیک و فعالیت‌های تحقیقاتی داشت و با وجود موقعیت مناسبی که برای کار و تحقیق در بهترین و مجهزترین دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌های روز دنیا داشت، به ایران بازگشت آن هم در شرایطی که در محیط استبدادزده و عقب‌مانده آن روز هیچ جایگاه درخوری برای اشتغال یک دانش‌آموخته عالی فیزیک وجود نداشت.

حسابی با این حال این بخت را پیدا کرد که با همراهی جمعی از رجال فرهیخته آن روزگار، زمامداران بی‌سواد اما شیفته مظاهر تمدن غرب را به ایجاد دانشگاه در کشور متقاعد کند و به این ترتیب در سال 1313 دانشگاه تهران به عنوان نخستین مرکز آموزش عالی امروزی در کشور آغاز به کار کرد

دکتر حسابی حدود نیم قرن یعنی تا آخرین سال‌های حیات خود ارتباط علمی خود را با دانشگاه تهران به عنوان استاد حفظ کرد که ثمره آن تربیت چندین نسل از اساتید و دانش‌آموختگان علوم و مهندسی در کشور است.

وی در کنار تدریس و فعالیت‌های آموزشی نقشی استثنایی در پایه‌گذاری بسیاری از فعالیت‌ها و مراکز علمی و اجرایی کشور ایفا کرد.

از جمله دستاوردها و خدمات علمی و فرهنگی استاد مواردی همچون انجام اولین نقشه‌برداری علمی، فنی و مهندسی کشور (تهیه نقشه نوین راه ساحلی سراسری میان بنادر خلیج فارس - بندر لنگه به بوشهر) (سال 1306)، تأسیس مدرسه مهندسی وزارت راه و تدریس در آن (سال 1307)، تأسیس دارالمعلمین عالی و تدریس در آن ( 1307)، ساخت نخستین رادیو در کشور (1307)، تاسیس دانشسرای عالی و تدریس در آن ( 1308)، ایجاد نخستین ایستگاه هواشناسی در ایران (1310)، نصب و راه‌اندازی اولین دستگاه رادیولوژی در ایران (1310)، تعیین ساعت ایران (1311)، تأسیس اولین بیمارستان خصوصی در ایران به نام « بیمارستان گوهرشاد» (به یاد مادر گرامیشان) (1312)، مأموریت وزارت راه برای ساخت راه تهران به شمشک جهت معادن ذغال سنگ (1312)، پیشنهاد و تدوین قانون تأسیس دانشگاه تهران و تأسیس دانشکده فنی (1313) و ریاست آن دانشکده تا سال 1315 و تدریس در آن، تأسیس دانشکده علوم و ریاست آن دانشکده از 1321 تا 1327 و از 1330 تا 1336 و تدریس در گروه فیزیک آن دانشکده تا واپسین روزهای عمر، ‌تأسیس مرکز عدسی‌سازی - دیدگانی - اپتیک کاربردی در دانشکده علوم دانشگاه تهران، مأموریت خلع ید از شرکت نفت انگلیس در دولت دکتر مصدق، ریاست اولین هیأت مدیره و مدیریت عامل شرکت ملی نفت ایران، تصدی وزارت فرهنگ در کابینه مرحوم دکتر مصدق، ‌پایه‌گذاری مدارس عشایری و تأسیس نخستین مدرسه‌ عشایری ایران (1330)، مخالفت با طرح قرارداد ننگین کنسرسیوم و کاپیتولاسیون در مجلس، مخالفت با عضویت دولت ایران در قرارداد سنتو (باکت بغداد) در مجلس، پایه‌گذاری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران (1330) ، پایه‌گذاری مرکز تحقیقات و رآکتور اتمی دانشگاه تهران، تأسیس سازمان انرژی اتمی و عضو هیأت دایمی کمیته‌ی بین‌المللی هسته‌یی ( 1330 - 1349) ، تدوین قانون استاندارد و تأسیس مؤسسه استاندارد ایران ( 1333)، ‌تأسیس نخستین رصدخانه نوین در ایران، تأسیس اولین مرکز مدرن تعقیب ماهواره‌ها در شیراز ( 1335)، پایه‌گذاری مرکز مخابرات اسدآباد همدان (1338) ، تشکیل و ریاست کمیته پژوهشی فضای ایران و عضویت دایمی کمیته بین‌المللی فضا (1360)، تأسیس انجمن موسیقی ایران، تاسیس و عضویت پیوسته فرهنگستان زبان ایران از ( 1349) تا واپسین روزهای فعالیت آن دانشمند فقید ذکر شده است.

 

تصویر دکتر محمود حسابی به قلم استاد علی اکبر صنعتی

 

استاد حسابی بی‌شک یکی از بزرگترین چهره‌های علمی معاصر کشور است که توانست در مقطعی تاریخی از توسعه کشور به مدد همت والا، نوجویی و عشق سرشار خود به پیشرفت و آبادانی میهن، نقشی بی‌بدیل در عرصه دانش و فرهنگ کشور ایفا کند که البته سعادت گام بر داشتن در این راه بزرگ را با چشم‌پوشی از بسیاری امتیازات و فرصت‌های درخشان پیشرفت علمی و مادی به دست آورد.

اگرچه برخی تعابیر مبالغه آمیز و داستان بافی ها و خاطره سازی‌ها درباره جایگاه علمی دکتر حسابی در رشته فیزیک و مراودات او با دانشمندان بزرگ هم عصرش، غبارهایی از افراط و و تفریط را پیرامون او برانگیخته است اما اندک تاملی در سوابق و خدمات درخشان این دانشمند متعهد که همگان بر نقش تاریخی و سازنده او در پیشرفت علمی ایران اذعان دارند، چنان تصویری باشکوه و ستودنی از مرحوم دکتر حسابی ترسیم می‌کند که هیچ غباری نمی تواند آن را کم رنگ کند.

دکتر حسابی سرانجام پس از نود سال عمر پر بار و خدمت بی وقفه در راه توسعه و اعتلای ایران در 12 شهریورماه 1371 به دنبال عارضه قلبی بدرود حیات گفت.

مقبره استاد بنا به خواسته ایشان در زادگاه خانوادگی - شهر دانشگاهی تفرش - قرار دارد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:58 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی، پتانسیل‌های گردشگری موجود در این سه منطقه را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری هدهد تفرش "عباس صلاحی"، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه مرکزی، ضمن اشاره به وضعیت مناسب شهرستان تفرش به لحاظ جغرافیایی، گفت: تفرش به دلیل وجود آب و هوای مساعد و فضاهای طبیعی دارای پتانسیل قوی برای جذب گردشگر است.

وی در ادامه افزود: رودخانه قره‌چای به عنوان جاذبه طبیعی این شهرستان یکی از دو رودخانه بزرگ و دائمی استان مرکزی است که از ارتفاعات شهرستان شازند سرچشمه می‌گیرد در جهت غرب به شرق استان مرکزی جریان دارد و در نهایت به دریاچه نمک قم می‌ریزد.

این مقام مسوول، گفت: با احداث دریاچه مصنوعی و پیست موتورسواری در شهرستان تفرش، می‌توان بیش از پیش از پتانسیل ویژه این شهرستان به لحاظ موقعیت آب و هوایی بهره برد.

وی اظهار کرد: شهرستان تفرش به عنوان شهر سلامت در استان مرکزی شناخته می‌شود.

صلاحی ضمن تأکید بر جنبه گردشگری فرهنگی این شهرستان به مقبره پروفسور حسابی، آرامگاه امامزاده محمدعابد(ع)، مسجد ششناو، تکیه زاغرم، بقعه امامزاده مهدی(ع) ملقب به ابوالعلی و امامزاده شاهوارق(ع) اشاره کرد و گفت: شهرستان تفرش زادگاه پدران علم است از این رو وجود مرکز فرهنگی پروفسور حسابی در این شهر از ضرورت‌هاست.

وی در ادامه اظهار کرد: تفرش، دومین منطقه‌ای است که پس از تهران آیین تعزیه‌اش به ثبت ملی رسیده است.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه در خصوص زیرساخت‌های گردشگری در فراهان، گفت: شهر تاریخی ذلف‌آباد در فراهان، دارای قابلیت بالایی برای جذب گردشگر در این منطقه است.

صلاحی اضافه کرد: زادگاه مفاخر و مشاهیری چون پروفسور حسابی، دکتر پارسا، دکتر قریب، قائم مقام فراهانی و امیرکبیر، ضرورت احداث موزه مفاخر و مشاهیر در این شهرستان را منجر می‌شود.

وی با اشاره به اصالت آشتیانی پدر شاعر پرآوازه ایران، پروین اعتصامی، قدمت 100 ساله اولین دبستان در این شهر و وجود خانه دکتر مصدق در این شهرستان، افزود: شهرستان آشتیان دارای پتانسل تبدیل شدن به یک مرکز فرهنگی در استان است.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی در پایان، گفت: شهرستان آشتیان به علت تقدم در گازکشی در میان سایر شهرهای استان به عنوان اولین شهر سبز در استان شناخته می‌شود.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:50 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 
 
به گزارش پایگاه خبری هدهد تفرش به نقل از خبرگزاری مهر: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تفرش گفت : عملیات بهره برداری از محصول باریجه از عرصه های مراتع شهرستان با توجه به دستورالعمل های ابلاغی در قالب انعقاد قرار داد با بهره برداران آغاز شده است.

محمود عسگری بیان کرد: پیش بینی می شود بهره برداری از این محصول با بر آورد تقریبی 800 کیلو گرم محصول استحصال شود.

وی ارزش این محصول را 68 میلیون و 500 هزار ریال دانست و تصریح کرد: باریجه در سطحی به مساحت 656 هکتار در قطعه یک طرح بهره برداری امجک تفرش در حال حاضر مورد بهره مالکانه (حقوق دولتی) قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در این شهرستان با مساحت 15 هزار و 149 هکتار از عرصه های مراتع قابلیت برداشت باریجه را دارا است افزود: در حال حاضر این بهره برداری زمینه اشتغال 480 روز نفر نیروی کار را فراهم کرده است.

عسگری اظهار داشت: که بدلیل استمرار خشکسالی چندین ساله امکان بهره برداری از آنها به طور همزمان میسر نبوده و با توجه به شرایط اقلیمی حاکم و میزان بارندگی سالیانه و رعایت اصول فنی بصورت متناوب مورد بهره برداری قرار می گیرد و پس از هر دوره بهره برداری بمدت 3 الی 5 سال محدوده قرق و مجوز بهره برداری بر روی آن صادر نخواهد شد تا گیاهان مولد نسبت به ترمیم و باز سازی و تجدید قوا اقدام کنند.

وی تصریح کرد:  کاربرد گیاه باریجه صنعتی و داروئی که خواص درماني آن شامل، ضد تشنج، دفع درد معده، مقوي معده، اثرات نيرو دهندگي، ترميم كننده زخم هاي سطحي است، برای خردکردن سنگ مثانه و کلیه این صمغ را با عسل مخلوط کرده میل شود و برای تسکین درد پهلو و کمر صمغ را در عرق گزنه حل نموده با روغن زیتون مخلوط نموده به صورت ضماد در محل درد می گذارند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تفرش گفت: مصارف صنعتي باريجه در تهيه نوعي چسب مخصوص (چسب الماس)، صنايع آرايشي بهداشتي است. که این گیاه از ذخایرصنعتی و دارویی کشور بوده که بواسطه مصارف داروئی و صنعتی ارزش فراوانی داشته و بخشی از آن نیز به سایر کشورها صادر می شود.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:56 | نویسنده : میثم اله وردی |

 

پایگاه خبری هدهد تفرش:

هنگامِ یادمان : پنج شنبه 14 شهريور 1392 .
نشستِ نخست : از 8 تا 10 بامداد ، در خانه استاد : تهران ، تجريش ، چهار راه حسابي .
نشستِ بُن‏دار : از 5 نیمروز ، در كنار مزار استاد ، شهر دانشگاهي تفرش .
ترابری به سوی تفرش : از 11 بامداد روز پنج‏ شنبه ، از خانه استاد .
همياران : شهرداري تهران ، شهرداری منطقه یک (شمیران)، فرمانداري ، شهرداری و دانشگاه تفرش و بنياد پروفسور حسابي . در پایان ، نیک‏دلانه ، از بخشایشِ فرهنگی آن گرانمهران ، سپاس‏گزاري می‏نمايد .

منبع : بنیاد پروفسور حسابی

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 8:10 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

عضو فراکسيون اصولگرايان رهروان ولايت با اشاره به تاسيس دانشگاه ايرانيان گفت: نمايندگان مجلس اصرار دارند به اين موضوع رسيدگي شود تا صدمه‌اي به بافت فرهنگي کشور وارد نشود. عباس صلاحي در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، به تأسيس دانشگاه ايرانيان اشاره کرد و گفت: علاوه بر کميسيون مربوطه نمايندگان مجلس نيز خواستار رسيدگي به اين موضوع هستند.

نماينده آشتيان و تفرش افزود: احتمال اينکه در خصوص ايجاد دانشگاه ايرانيان كه متولي آن محمود احمدي‌نژاد است، از يک رانتي از جمله رانت فرهنگي استفاده کرده باشند، وجود دارد. عضو فراکسيون اصولگرايان رهروان ولايت تأکيد کرد: نمايندگان مجلس اصرار دارند به اين موضوع رسيدگي شود تا صدمه‌اي به بافت فرهنگي کشور وارد نشود. صلاحي خاطرنشان کرد: اميدواريم اين مسئله به صورت مسالمت‌آميز حل شود.

اين در حالي است که پيشتر رضا صابري عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس درباره برخي حواشي مجوز دانشگاه ايرانيان محمود احمدي‌نژاد گفته بود: مجوز اخذ تاسيس دانشگاه در ايران داراي فرايند قانوني مشخصي است و بايد تاسيس دانشگاه بر اساس اين فرايند ادامه يابد. وي افزود: معمولا مجوز تاسيس دانشگاه‌ها را شوراي‌عالي گسترش صادر مي‌کند بنابراين نمي‌دانم بر چه اساسي شوراي عالي انقلاب فرهنگي مجوز تاسيس دانشگاه ايرانيان را صادر کرده است.

وي خاطرنشان کرد: از اينکه آيا مجوز صادر شده به خاطر رياست احمدي‌نژاد بر شوراي‌‌عالي انقلاب فرهنگي بوده است يا نه، اطلاعي ندارم ولي اين مصوبه قابليت بازنگري دارد. نماينده راميان و آزادشهر خاطرنشان كرد: از آنجايي كه رئيس‌جمهور تغيير كرده و بالطبع رئيس شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي كه رئيس‌جمهور است نيز تغيير كرده، اين شورا مي‌تواند مجوز تاسيس دانشگاه ايرانيان را بازنگري كند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 8:6 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش: 

حدود 3ماه پیش اداره میراث فرهنگی ، فرمانداری، شورای شهر تفرش برای بازسازی این شهر زیر زمینی گام برداشته و با هزینه های شخصی  به این امر پرداختند .

به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز به نقل از دیارآفتاب : در نوش آباد کاشان شهری زیر زمینی وجود دارد و به نام تنها شهر زیر زمین دنیا معروف است . اما  بنابر گفته های کهنسالان و قدیمی تر شهر تفرش ، شهری  زیرزمینی در منطقه طرخوران شهرستان تفرش واقع شده است  

حدود 3ماه پیش اداره میراث فرهنگی ، فرمانداری، شورای شهر تفرش به دنبال بازسازی این شهر زیر زمینی گام برداشته و با هزینه های شخصی  به این امر پرداختند

آقای عبدالناصر ذوالفقاری یکی از اعضای شورای شهر تفرش گفت : با کمک از خیرین و با حضور یک مغنی ، کارگر از حدود سه ماه پیش این کار آغاز شد و شخصاً به همراه آقای مویدی معاون فرماندار تفرش و برخی از دوستان از منطقه وسیع زیر زمینی که در میدان شهرداری سابق ، کوچه آهنگران در خیابان امام خمینی (ره ) در کوچه منتهی به مسجد جامع یک حلقه چاه شناسایی شد و از آنجا به این شهر زیر زمینی داخل شدیم. حدود 30متر به صورت خمیده جلوتر رفتیم و به یک سه راهی برخورد کردیم . متاسفانه در طول مسیر سه راهی به چاههای کوچکی برخورد که توسط افراد کنده کاری و  پر شده بود .

در طول هر مسیر 2 جانپناه  روبروی هم که 2 الی3 نفر می توانست در آنها بنشیند یا بایستد به چشم می خورد .

جلوتر که رفتیم متوجه شدیم این شهرک دارای سه طبقه بوده  ، طبقه زیرین، وسط، فوقانی ،که در هرکدام از آنها جانپناه وجود داشت و حلقه چاههای  به عمق 2 الی 3 متر که ظاهراً به عنوان تله  برای به دام انداختن دشمن استفاده می شده است  ، به چشم می خورد .

 ظاهراً احساس می شد چاهی به عنوان چاه هوا که اکسیژن لازم زا به راههای مختلف هدایت می کرد ، وجود داشته که آثارش باقی است ولی متاسفانه با سنگ آهک یا ریزش چاههای فاضلاب منازل مسدود شده است

از ورودی این چاه متوجه شدیم یک راه به طرف بازار کنونی که در اصل بازار زیر زمینی که دارای چهار راه به نام چهارطاق معروف است ، منتهی شده است . یک راه به طرف محله  چاله استخر و یک راه به طرف شهرک مدرس که از شواهد پیداست این راهها به چاه دو قنات موجود در این محله ها برای تامین آب دسترسی داشته است . راه دیگری در جلوی مدرسه پر دل جلالی و در منزل مسکونی رضا جلالی یافت شد .

از این چاه که وارد شدیم شباهت زیادی به چاههای ذکر شده در بالا داشت و به احتمال قوی به چاههای قبلی متصل است . در اینجا نیز به صورت سه طبقه و همراه با جانپناه ، چاههای تله ،چاه به عنوان دستشویی دیده می شد .

 چاه ورودی بعدی که یافتیم در منزل تاریخی میر شکرایی و در محله پایین  که در سه طبقه وبه ارتفاع 170سانتی متر بوده است و شامل اتاق فکر ،دستشویی ، چاه تله ، اتاق نشیمن می باشد که بعد از پیاده روی حدود 400 متر توسط چاهها فاضلاب مسدود شده است .

  طبق اظهارات افراد مسن بالاتر از 70 سال منطقه که خود شاهد چها راه بزرگ ، بازار بزرگ ،با ارتفاع بیشتر از 2 متر و عرض بیشتر از 2متر و دیوارهای پوشیده از ساروج همراه با طاقچه های متعدد و برای تامین روشنایی از پیل سوز به تعداد زیاد استفاده می شده است
با راهنمایی این افراد تاکنون 3 حلقه چاه جدید حفر شده که انشاء ا... با همراهی مردم خیر شهرستان برای تامین و پرداخت هزینه ها موفق به یافتن بازار اصلی که حتی در آن اتاقهای بزرگ به عنوان اتاق فکر ، تصمیم گیری نظامی ، چنانچه در نوش آباد مشاهده شد ، پیدا خواهد شد.و انشاء ا... به عنوان بزرگترین شهر زیر زمینی در دنیا به لطف خداو همراهی مسئولین و مردم به منطقه توریستی تبدیل خواهد شد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:29 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

صلاحی نماینده تفرش به رئیس‌ جمهور در خصوص علت عدم ساخت سالن‌های ورزشی در مناطق روستای حوزه انتخابیه خود، به وزیر دفاع در خصوص پیگیری عدم تحویل ماشین‌آلات آتش نشانی از شرکت جدید سازمان همیاری شهرداری‌های کل کشور، به وزیر بهداشت در خصوص اعتبارات لازم برای تکمیل درمانگاه شهرستان آشتیان و تجهیز بیمارستان فومن و توزیع نیروهای متخصص مورد نیاز در حوزه انتخابیه به ویژه رادیولوژی و سونوگرافی و به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تخصیص اعتبارات لازم برای صندوق توسعه کشاورزی.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:23 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

همزمان با هفته دولت سه واحد تولیدی در شهرستان تفرش با اعتباری بالغ بر 13 میلیارد ریال بهره برداری شد .

به گزارش پایگاه خبری هدهد تفرش به نقل از باشگاه خبرنگاران اراک ،این طرح ها شامل یک واحد گلخانه ای تولید سبزی و صیفی با سطح زیر کشت 4 هزار متر مربع/ دو واحد پرورش مرغ35 هزارقطعه ای و بوقلمون گوشتی با ظرفیت سه هزار قطعه در روستای قلعه منصوریه و مزرعه دوبر طرخوران است .
به گفته محبعلی مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان تفرش برای راه اندازی این سه واحد تولیدی بالغ بر 13 میلیارد ریال هزینه شده که بخش زیادی از سرمایه توسط صندوق توسعه بخش کشاورزی به صورت تسهیلات در اختیار تولید کنندگان قرار گرفته است.
وی فرصت های شغلی به وجود آمده در این سه واحد تولیدی را 13 نفر به طور مستقیم و 18 نفر به طور غیر مستقیم اعلام واز امادگی جهاد کشاورزی تفرش برای حمایت از سرمایه گذاران در بخش کشاورزی خبر داد.
وی میزان تولید محصولات گلخانه ای در شهرستان را در حال حاضر بیش از 450 تن و میزان تولید گوشت سفید را بیش از 1714 تن در سال عنوان و ابراز امیدواری کرد با حضور سرمایه گذاران میزان تولیدات شهرستان دربخش کشاورزی افزایش یابد

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:17 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

مدیرجهادکشاورزی شهرستان تفرش از برداشت 170 تن سیر از مزارع این شهرستان خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری هدهد تفرش محبعلي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراکافزود: در سال جاري ۱۰ هكتار از اراضي شهرستان تفرش زير كشت سير قرار گرفت.
وي اضافه كرد: كيفيت و مرغوبيت بالاي سير تفرش در مقايسه با ساير مراكز توليد اين محصول بازار پسندي خاصي را در ميان مصرف كنندگان به وجود آورده است.
مدير جهاد كشاورزي تفرش ادامه داد: اين محصول در قطعات كوچك اراضي اين شهرستان كاشت مي شود و به ساير شهرستان هاي مجاور عرضه مي شود.
محبعلي اظهار داشت: مهم ترين نقاط پرورش اين گياه غذايي و دارويي در شهرستان تفرش، مزارع روستاي كهك اين شهرستان مي باشد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 2:55 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

در میان جاذبه‌های استان‌مرکزی، جذابیت‌های طبیعی و آبشارهای استان‌مرکزی آنچنان که باید، معرفی نشده‌اند. زیبایی‌های خاص این استان، از غارها و دره‌های ناشناخته تا دامنه‌های پر ازگل ‌و ‌گیاه این دیار، جای کاوش و پژوهش بسیار دارد.

به گزارش پایگاه خبری هدهد تفرش به نقل از خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک در اینجا با توجه به محدودیت‌ها، از آبشارهای استان‌مرکزی آبشار آبشتا، آبشار چناقچی علیا و آبشار قطره‌باران معرفی می‌شوند. ضمناً از دیگر محدوده‌های آبشارخیز و ییلاقی استان می‌توان به منطقه نوبران در غرب ساوه، دامنه‌های کوهستانی آشتیان - تفرش و همچنین منطقه شمال کمیجان اشاره کرد.

آبشار آبشتا :

آبشار زیبای دره‌ی آبشتا در پنج کیلومتری شمال غربی شهر نراق در امتداد کوه ال قرار گرفته است. این آبشار که در انتهای دره آبشتا قرار دارد یک آبشار فصلی است که سکنه محلی به آن آبشار گیسو لقب داده‌اند و علت این نامگذاری وجود گیاه پرسیاوشان در محل آبشار است که خاطره گیسوان بلند را تداعی می‌کند.
ارتفاعات این دره با طبیعتی زیبا و شیب مناسب برای صخره‌نوردی، مکانی دلربا برای گردش در طبیعت است . آبشار و منظره‌های زیبای طبیعی این دره، در ایام تعطیل خصوصاً فصل تابستان، پذیرای بسیاری از شهروندان نراق، دلیجان، محلات و... می‌باشد.
آبشار چناقچی :

روستاي چناقچي عليا از توابع بخش خرقان در شهرستان زرنديه و در 45 کيلومتري شمال غرب شهر ساوه قرار دارد.

از مهمترين و زيبا‌ترين مناظر طبيعي این روستا به درختان گردوی دامنه كوه اطراف روستا می‌توان اشاره کرد که خصوصاً در فصل بهار و تابستان جلوه خاصی دارند.

در انتهاي روستا نیز آبشار زيباي چناقچي قرار دارد كه منظره‌اي بديع و كم نظير را به وجود آورده است و هر ساله به ويژه در فصل بهار گردشگران بسياري را به اين منطقه جذب مي‌كند.از طريق شهر ساوه وجاده‌اي آسفالته می‌توان به اين روستای زیبا رفت و آبشار دیدنی آن را دید.
آبشار قطره‌باران
آبشار قطره‌باران یکی از مناطق دیدنی شهرستان تفرش است که در دهستان بازرجان در نزدیکی روستای کوریان (کریان) و در 30 کیلومتری شمال غرب شهر تفرش واقع شده است. محدوده این آبشار در یک دره عریض قرار د زیبای پرسیاوشان نیز مانند پوششی سبز دیواره‌های این آبشار را پوشانده است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 18:10 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

مسئول دبیرخانه جشنواره رضوی در اردبیل از معرفی راه‌یافتگان مرحله پایانی بخش چاووشی‌خوانی جشنواره رضوی در اردبیل خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری هدهد تفرش سعید نوریان، مسئول دبیرخانه جشنواره رضوی در اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گفت: کمیته انتخاب و گزینش آثار ارسالی به هشتمین جشنواره ملی مدیحه‌سرایی، چاووشی‌خوانی، ابتهال و تواشیح رضوی، اسامی راه‌یافتگان به مرحله پایانی این جشنواره را در رشته چاووشی‌خوانی اعلام کرد.

وی افزود: در بخش چاووشی‌خوانی و با انتخاب کمیته انتخاب و گزینش آثار، از بین 38 اثر رسیده به دبیرخانه 15 گروه و چاووش‌خوان توانستند به مرحله رقابت حضوری راه یابند.

نوریان تصریح کرد: گروه چاووشی‌خوانی «ثامن‌الحجج(ع)» از شهرستان تفرش، گروه «سادات بنی‌فاطمه» از اراک، گروه «صدف الف» از میناب، مالک رنجبری، از میناب، محمد اختیاری از میناب، محمد خسرو پرویز از آستانه اشرفیه، کریم جماعتی از اردبیل، مصطفی راغب از یزد، مهرداد گلپرون از میناب، محمدحسن باغبانی از جویبار، مهران نوروزی از اردبیل، علی محرابیان از اردبیل، نقی بیاتی از تفرش، یاسر اسماعیلی از اراک و مرتضی شاه‌حسینی از تفرش گروه‌ها و افرادی هستند که به مرحله پایانی جشنواره راه یافته‌اند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:21 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 استاندار مرکزی: همزمان با هفته دولت 223 پروژه در استان مرکزی به بهره برداری می رسد علی اکبر شعبانی فرد گفت: همزمان با آغاز هفته دولت 223 پروژه با اعتباری بالغ بر یکهزار و 530 میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ استاندار مرکزی در جمع خبرنگاران، افزود: از این تعداد 37 طرح در حوزه شهری و 186 طرح در حوزه روستایی است که برای 1062 نفر اشتغالزایی به همراه خواهد داشت.
وی ادامه داد: از تعداد کل 223 طرحی که در هفته دولت در استان مرکزی اجرایی شده، 52 طرح در شهرستان اراک، 4 طرح در شهرستان زرندیه، 10 طرح در شهرستان محلات، 34 طرح در شهرستان خمین، 14 طرح در شهرستان خنداب، 19 طرح در شهرستان تفرش، 19 طرح در شهرستان کمیجان، 9 طرح در شهرستان فراهان، 6 طرح در شهرستان آشتیان، 14 طرح در شهرستان دلیجان، 3 طرح در شهرستان ساوه و 39 طرح در شهرستان شازند به بهره برداری خواهد رسید.
استاندار مرکزی با عنوان نمودن این مطلب که بیش از 50 درصد پروژه هایی که در هفته دولت به بهره برداری خواهد رسید در حوزه کشاورزی است، اظهار داشت: از مجموع طرح هایی که در هفته دولت امسال به بهره برداری می رسد، بخش عمده آنها در حوزه های تولید، کشاورزی، خدمات، بهداشت، درمان و زیرساخت های اساسی در سطح استان مرکزی خواهد بود.
شعبانی فرد تصریح کرد: هم اکنون 35 هزار تن گوشت مرغ مازاد در استان مرکزی در حال تولید است که با اجرای طرح های توسعه و تجهیز بخش کشاورزی 15 هزار تن دیگر به آن اضافه خواهد شد و در مجموع 50 هزار تن گوشت مازاد مرغ به استان های دیگر ارسال خواهد شد.
وی بیان داشت: در حال حاضر 35 هزار تن گوشت قرمز مازاد نیز در استان مرکزی تولید می شود که به استان های دیگر ارسال خواهد شد.
استاندار مرکزی با اشاره به اینکه در حال حاضر 300 هزار هکتار زمین کشاورزی در سطح استان مرکزی زیر کشت قرار دارد، تأکید کرد: از این مقدار 150 هزار هکتار زیر کشت دیم و 150 هزار هکتار نیز زیر کشت آبی قرار دارد.
شعبانی فرد ابراز داشت: از میزان 150 هکتار زمین کشاورزی زیر کشت آبی استان، 50 هزار هکتار آن با سیستم آبیاری بارانی آبرسانی می شود.
وی اضافه کرد: آبیاری بارانی 35 درصد از هدر رفت آب را کنترل می کند و باعث می شود تا آبیاری در سطح زمین کشاورزی به طور یکسان بوده و همزمان کیفیت و کمیت را افزایش دهد.
استاندار مرکزی در پایان گفت: از اهداف مهم دولت یازدهم افزایش بازدهی نهادهای کشاورزی است که تأثیر بسزایی در تولید و کاهش قیمت ها دارد.
 
 
 
 
چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:33 | نویسنده : میثم اله وردی |