پایگاه خبری تفرش:

به گزارش  پایگاه خبری تفرش ، " رضا میرزایی " به خبرنگار اجتماعی ندای تفرش گفت : 

شهرستان تفرش در مسیرهای پروازی پرندگان مهاجر قرار گرفته است و پرندگانی که هر ساله شاهد آن هستیم که

از مناطق شمالی ایران می آیند و پس از استراحت کوتاهی در بندهای خاکی و سد الغدیر ساوه که قسمتی از آن در شهرستان تفرش است به سمت تالاب میقان اراک پرواز می کنند .

رییس اداره محیط زیست تفرش ، انواع مرغابی ها ، لک لک ، درنای معمولی را از  مهمترین  نوع پرندگان مهاجر رویت شده در تفرش عنوان کرد.

 

گفتنی است روز 20و 21 اردیبهشت ماه هرسال  به عنوان روز جهانی پرندگان مهاجر نامگذاری شده است .

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:پایگاه خبری تفرش, اداره محیط زیست تفرش,پرندگان مهاجر تفرش, | 13:28 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان مرکزی گفت: حفاظت ازگونه های ارزشمند جنگلی از سیاستهای مهم این اداره کل است

 

ˈ به گزارش پایگاه خبری تفرش یوسف یوسفی ˈ روز پنج شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: جنگلها جزومناطق ممنوعه برای عملیات معدنی هستند و ماموران و ضابطان منابع طبیعی از هرگونه اقدام تخریبی در این مکانها جلوگیری می کنند.

وی ادامه داد: ذخیره گاههای جنگلی بنه، بلوط و سماق در شهرستانهای تفرش و شازند در مجموع به وسعت 305 هکتار تحت حفاظت قرار دارند و هرگونه تغییرکاربری و واگذاری زمین دراین عرصه ها ممنوع است.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان مرکزی خاطرنشان کرد: گونه های بلوط، سماق و بنه از بازماندگان جنگل های طبیعی و بانک ژنتیکی استان هستند که از بذر آنها برای توسعه عرصه های دارای گونه های جنگلی بومی و تولید نهال استفاده می شود.

وی، بادامچه، زالزالک وحشی، نسترن وحشی، داغداغان، انجیر، گلابی وحشی، ارژن ،توت و گلابی وحشی را از دیگر گونه های درختی و درختچه ای موجود در جنگل های طبیعی استان عنوان کرد و افزود: این گونه ها نیز امکان توسعه و استقرار به صورت دیم را در سطح استان دارند.

مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان مرکزی مجموع مساحت درختزارها، بیشه زارها و جنگل های طبیعی استان را 15 هزار و 120 هکتار عنوان کرد و افزود: شهرستان ساوه با پنج هزار و 280 هکتار بیشترین و شهرستان آشتیان با حدود شش هکتار مساحت کمترین عرصه های جنگلی در استان را دارند.

وی ادامه داد: شهرستان تفرش با مساحت 25 هزار و 843 هکتار بیشترین استعداد و شهرستان کمیجان با مساحت یک هزار و 948هکتار کمترین ظرفیت در جنگلکاری را دارند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:10 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

روز جهانی ایدز

 مدیرگروه بیماری های واگیر مرکز بهداشت مرکزی گفت: در استان مرکزی ۲۳۸ بیمار مبتلا به بیماری ایدز وجود دارد که از این تعداد ۳۶ نفر زن و ۲۰۲ نفر مرد هستند.
 

به گزارش پایگاه خبری هدهد تفرش به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک، علی منصوری در جمع خبرنگاران با اشاره به 10 آذر روز جهانی مبارزه با ایدز اظهار کرد: بیماری ایدز تا امروز جان 64 نفر از افراد آلوده شناسایی شده را در استان مرکزی گرفته و 46.4 درصد این بیماران در گروه سنی 25 تا 34 سال و 28.5 درصد در گروه سنی 35 تا 44 هستند که این زنگ خطر و هشداری  برای جمعیت فعال استان است.

وی با اشاره به آمار تفکیکی بیماران سطح استان افزود: اراک با وجود 146 بیمار، رتبه نخست استان را در بین شهرستان‌ها داشته و به ترتیب ساوه با 31 ، خمین 13، شازند 9، زرندیه5، دلیجان4، تفرش 2 و محلات و کمیجان هر کدام 1 نفر بیمار مبتلا به ایدز وجود دارد  و تعداد 26 بیمار نیز که از سایر شهرهای کشور در زندان های استان وجود دارند که مبتلا به این بیماری هستند.

منصوری برضرورت اطلاع رسانی درباره این بیماری گفت: اطلاع رسانی درباره ایدز باید در تمامی مدت سال و با حساسیت بالا از سوی اقشار مختلف باید دنبال شود که ایدز همواره در کمین جامعه است.

کنترل ایدز نیاز به بسیج همگانی دارد

معاون فنی مرکز بهداشت مرکزی نیز با اشاره به گسترش ایدز در دنیا گفت: گسترش روز افزون ایدز یکی از بزرگترین چالش ها در برابری زندگی بوده که برای کنترل و ریشه کن شدن آن نیازمند بسیج همگانی هستیم.

عباس اسماعیلی افزود: هر ساله لازم است برای روز جهانی مبارزه با ایذر به صورت ویژه ای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی شود تا مردم به فکر و در صدد مراقبت از خود و جامعه برآیند.

وی تصریح کرد: تاکنون بیش از60 میلیون نفر مبتلا به ویروس HIV شناسایی شده که تعداد 25 تا 30 میلیون نفر آنها به علت این بیماری جان‌های خود را از دست داده‌اند.

اسماعیلی با مقایسه آمار مبتلایان در دنیا و ایران تصریح کرد: در 5 ماه گذشته آمار مبتلایان به این بیماری به بیش از 26556 نفر رسیده که از این تعداد 5345 نفر فوت شده است.

وی افزود: این آمار تنها بخشی از موارد شناسایی شده ایدز درایران است و تخمین زده می شود بیش از 100 هزار نفر در کشور آلوده به این ویروس باشند.

معاون فنی مرکز بهداشت مرکزی تصریح کرد: ارزیابی آمارها نشان می دهد که 68.4 درصد افراد آلوده به ایدز کشور از طریق اعتیاد تزریقی، 12.3 درصد از طریق روابط جنسی بدون حفاظ و ناایمن، 0.9 درصد از طریق خون و فرآورده خونی آلوده، 2. 1 درصد از طریق مادر به کودک و بقیه از روش های ناشناخته به این بیماری هولناک مبتلا شده اند.

وی افزود: واقعیت دیگری که باز هم گفتن آن ضروری بوده، اطلاعات مردم به ویژه نسل جوان از بیماری ایدز کم و آنچه قطعی است روش آمیزشی به دلیل پنهانی و نبود کنترل خطری جدی بوده و می طلبد که رسانه‌های جمعی، نهادهای آموزشی و تربیتی و حلقه فعالان مردمی در آگاهی رسانی مناسب به جامعه و انتقال هشدارها، فعالانه مشارکت کنند و خطرات رابطه با زوج معتاد ترزیقی به صورت شفاف وگسترده به زنان منتقل شود.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:55 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: دنباله دار «پن استار» امشب در سمت چپ ماه قرار می گیرد و علاقه مندان می توانند آن را در آسمان ببینند .

به گزارش نیک نیوز، مسعود عتیقی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: دنباله دار ˈپن استارˈ یا C/2011L4 هر 110 هزار سال یک گردش کامل را به دور خورشید انجام می دهد و در ماه های قبل ، ساکنان نیمکره جنوبی زمین توانستند این جرم زیبای آسمانی را ببینند.


وی خاطرنشان کرد : نمایان شدن دنباله دار پن استار در آسمان در واپسین روزهای سال 91 یکی از رخدادهای نجومی مهم است و در اوایل امسال نیز شاهد رویدادهای جذاب نجومی ˈگذر تاریخی سیاره ناهید از مقابل خورشیدˈ بودیم .


وی افزود: از اواخر این هفته ، جرم آسمانی ˈپن استارˈ که از ابر ˈاورتˈ سرچشمه گرفته است لحظاتی پس از غروب خورشید در افق غربی محل سکونت مردم ایران با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است. این دنباله دار در شهرهای به دور از آلودگی و نور به خوبی رصد می شود .


مدیر انجمن نجوم آماتور ایران خاطرنشان کرد: شرایط رصد پن استار به مرور تا پایان اسفند ماه و حتی در روزهای اولیه نوروز 92 بهتر و بهتر خواهد شد.


عتیقی گفت: انجمن نجوم آماتوری ایران به منظور انجام پژوهشهای نجومی و ایجاد امکان رصد این دنباله دار، برنامه رصدی را به دور از نور و آلودگی هوای پایتخت در منطقه تفرش در 24 اسفند ماه برگزار می کند که علاقه مندان می توانند از این برنامه استفاده کنند .

وی گفت: مشاهده دنباله دار پن استار با ابزارهای رصدی به مراتب جلوه زیباتری خواهد داشت و کسانی که رصد این جرم جذاب را از دست دهند حسرت به درازای 110 هزار سال را باید تحمل کنند.

عتیقی ابراز امیدواری کرد که سال آینده نیز دنباله دار دیگری با چشم غیر مسلح در معرض دید رصدگران جستجوگر آسمان قرار گیرد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:44 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری مهر: سرباز تفرشی دستگاه تشخیص مکان قطع شدگی کابل برق به منظور جلوگیری از سرقتهای کابلهای برق توسط سارقان را ساخت.

رئیس دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی استان مرکزی با بیان این خبر در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: ساخت دستگاه تشخیص مکان قطع شدگی کابل برق برون شهری به منظور جلوگیری از سرقت آن، در دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی استان مرکزی  توسط ستوان دوم وظیفه پایان یافته است.

سرهنگ سید احمد خسروی با تاکید بر امر پژوهش در حوزه نیروی انتظامی اظهارداشت: از جمله راه های دست یابی به تولیدات پژوهشی برای حل علمی مسایل نظم و امنیت، حمایت از طرح ها و پروژه های مطالعاتی مورد نیاز به صورت کسر خدمت سربازی می باشد.

وی بیان داشت:در همین راستا ستواندم وظیفه مجتبی عبداللهی کارشناس ارشد مهندسی شیمی، از فرماندهی انتظامی شهرستان تفرش، از جمله محققانی می باشد که اقدام به طراحی و ساخت اولیه دستگاه تشخیص مکان قطع شدگی کابل برق برون شهری به منظور جلوگیری از سرقت نموده که در شورای پژوهشی فا استان مطرح و این طرح مورد تایید مدیریت توزیع برق شهرستان تفرش قرار گرفت.

رئیس دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: در این پروژه ابتدا تاریخچه ای از امواج RF مطرح می شود سپس انواع مختلف ماژول های فرستنده گیرنده را معرفی شده بعد از آن به معرفی کدکننده های Pt2262 و pt2272 می پردازد و در نهایت به بررسی نحوه برنامه نویسی میکروکنترلر mega8 و ارتباط با Pt2262 و pt2272 . این دستگاه مکان قطع شدگی کابل های برق را مشخص می کند و می توان از امواج RF و ارتباط میکروکنترلرها و شمارش تعداد تیربرقها بهره جست.

سرهنگ خسروی بیان داشت: برای این منظور می توان به اولین تیر برق عدد یک داد و این عدد را برای دستگاه بعدی ارسال کرد و دستگاه بعدی به این مقدار یک عدد اضافه کند و به همین ترتیب تا آخرین تیر برق می توان از تعدادی دستگاه برای شمردن استفاده کرد، همچنین می توان از فرستنده گیرنده های قوی تری به منظور ارتباط استفاده کرده تا به ازای تیرهای بیشتر یک دستگاه قرار بگیرد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:49 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 

مدیر پژوهشی دانشگاه تفرش و ناظر علمی دومین کنفرانس مدیریت انرژی در صنایع نفت و انرژی از همکاری علمی این دانشگاه در این کنفرانس خبر داد.

 

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه مرکزی، دکتر رامین مهدی‌پور با اعلام این خبر افزود: در این کنفرانس، مدیریت انرژی و کاهش مصرف انرژی مخصوصاً در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

 

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی، صرفه‌جویی، بهینه‌سازی، بهره‌وری افزایش کارایی و تولید ترکیبی و مهندسی انرژی از دیگر مطالب مورد بحث در این کنفرانس است.

 

گفتنی است، دومین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت انرژی در صنایع نفت و گاز 23 آذرماه 1391 با هدف ایجاد نگاه ویژه در کشور به موضوع استفاده منطقی از انرژی در صنایع مختلف و مطالعه علمی این حوزه در مرکز همایش‌های صدا و سیما تهران برگزار می‌شود.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:کنفرانس,مدیریت,دانشگاه,تفرش,هدهد, | 9:15 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک از مجهز شدن بیمارستان‌های سراسر استان به دستگاه اتو کلاو تا پایان سال جاری خبر داد.

خبرگزاری فارس: بیمارستان‌های استان مرکزی مجهز به دستگاه اتوکلاو می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک مجید رمضانی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر بیمارستان‌های شهرهای اراک، تفرش، آشتیان، دلیجان، خمین و محلات به دستگاه اتوکلاو مجهز هستند.

وی تصریح کرد: این دستگاه‌ها در سال گذشته و با تخصیص اعتباری بالغ بر 20 میلیارد ریال خریداری و امسال تحویل این بیمارستان‌ها شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک از نصب این دستگاه در شهرستان کمیجان خبر داد و گفت: هم اکنون اقدامات لازم به منظور تأمین زیرساخت‌های لازم برای نصب این دستگاه در بیمارستان کمیجان در دست اقدام است.

رمضانی اظهار داشت: تنها در شهرستان شازند به دلیل اینکه بیمارستانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی وجود ندارد، اقدامی برای نصب این دستگاه صورت نگرفته است.

وی خاطر نشان ساخت: با نصب این دستگاه‌ها مشکلات موجود در زمینه دفن پسماندهای عفونی و بیمارستانی برطرف خواهد شد.

وی تصریح کرد: دفع پسماندهای بیمارستانی همواره یکی از دغدغه‌های مسئولان بوده که امید می‌رود با راه اندازی این دستگاه‌ها‌ شاهد کاهش دغدغه‌های مسئولان در این زمینه باشیم.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:30 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

سرپرست دانشگاه تفرش از کسب مجوز پذيرش دانشجو در سه رشته جديد در مقطع کارشناسي ارشد اين دانشگاه خبر داد.

 

به گزارش سرويس «دانشگاهي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، احمد رضا رباني رشته‌هاي جديد کارشناسي ارشد این دانشگاه را مهندسي مکانيک گرايش ساخت و توليد، فيزيک گرايش اتمي و مولکولي و رياضي کاربردي عنوان کرد.

 

وي افزود: با اخذ مجوز پذيرش دانشجو در اين سه رشته، تعداد رشته‌هاي موجود در مقطع کارشناسي ارشد در دانشگاه تفرش به 16 رشته افزايش يافت.

 

سرپرست دانشگاه تفرش گفت: هم اکنون رشته‌هاي مهندسي عمران - سازه، مهندسي عمران - مکانيک خاک و پي، مهندسي عمران – نقشه برداري گرايش فتوگرامتري، مهندسي برق - قدرت گرايش ماشين هاي الکتريکي و الکترونيک قدرت، مهندسي برق - قدرت گرايش سيستم هاي قدرت و مهندسي برق – الکترونيک و مهندسي برق –کنترل ، مهندسي صنايع – صنايع و مهندسي صنايع- مديريت سيستم و بهره وري، رياضي کاربردي گرايش آناليز عددي، رياضي محض گرايش هندسه، فيزيک گرايش هسته‌اي، فيزيک گرايش ذرات بنيادي و نظريه ميدان‌ها در مقطع کارشناسي ارشد در دانشگاه تفرش داير است.

 

رباني با بيان اينکه اکنون دانشگاه تفرش در رشته دکتري رياضي دانشجو مي‌پذيرد، تصريح کرد: به زودي دکتري فيزيک گرايش کيهان شناسي نيز در اين دانشگاه راه‌اندازي مي‌شود.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:10 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

ريیس دانشگاه تفرش از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان صنایع هوایی کشور و دانشگاه تفرش خبر داد و گفت: این سازمان از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه حمایت خواهد کرد.

به گزارش سرويس فناوري ايسنا، دکتر احمدرضا ربانی با اشاره به تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت گفت: دانشگاه تفرش در این راستا تاکنون جلسات متعددی با مدیران صنایع برگزار کرده است.

وی افزود: در این تفاهم‌نامه که به امضاي طرفین رسید، مقرر شد بین دانشگاه و سازمان هوایی کشور بحث‌های علمی و پروژه‌های صنعتی مبادله شود.

رئیس دانشگاه تفرش گفت: سازمان صنایع هوایی کشور آمادگی خود را برای ارائه پروژه‌های صنعتی به دانشگاه تفرش اعلام کرده است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:17 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش :

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تفرش از ثبت 6 اختراع در سال تحصیلی جاری خبر داد و گفت: تولید خود پاک‌کن ‌های نانو فناوری و ساخت قالب لغزنده برای اجرای دیوارهای بتنی از دستاوردهای پژوهشگران این دانشگاه است.

دکتر دوستعلی مژده در گفتگو با خبرنگار مهر از ثبت 6 اختراع توسط اساتید و دانشجویان این دانشگاه خبر داد و افزود: علاوه بر این محققان این دانشگاه موفق به انتشار 40 مقاله در پایگاه ISI دارند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تفرش، با اشاره به دستاوردهای تحقیقاتی این دانشگاه اظهار داشت: ساخت قالب لغزنده برای اجرای دیوارهای بتنی موسوم به 3D، خود پاک‌کن ‌های نانو فناوری و تولید برق توسط لامپهای کم مصرف از جمله دستاوردهای پژوهشگران این دانشگاه است که ثبت اختراع شده است.
 
وی طراحی و ساخت نرم افزار تشخیص اذان به افق شهرهای مختلف را از دیگر دستاوردهای این دانشگاه نام برد و یادآور شد: علاوه بر این محققان موفق به طراحی و ساخت دستگاه هوشمند کنترل کیفی در دستگاه های پرس با قابلیت دارا بودن سیستم ایمنی شدند.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:53 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

تفرش- مركز ابر رایانه دانشگاه تفرش روز پنجشنبه در مراسمی به مناسبت دهه مبارك فجر انقلاب اسلامی و با حضور استاندار مركزی به بهره برداری رسید.

1390/11/23 - 07:01

به گزراش ایرنا، استاندار استان مركزی در این مراسم گفت: بهره برداری از مركز ابر رایانه دانشگاه تفرش یك تحول اساسی در امر آموزش وپژوهش و تحقیقات علمی در سراسر دانشگاههای استان مركزی و كشور است.

' علی اكبر شعبانی فرد' با بیان این كه دانشگاه تفرش با ایجاد این مركز به جمع 10 دانشگاه برتر دارای سیستم ابررایانه كشور پیوسته است، افزود: پژوهشگران و دانشگاهیان كشور می توانند با توجه به این زیرساخت ایجاد شده در دانشگاه تفرش درتحقق منویات رهبر معظم انقلاب در راستای نهضت تولید علم گام برداشته و برتری علمی جوانان و دانشمندان ایرانی به جهانیان ثابت نمایند.

وی تصریح كرد: هم اكنون تولید مقالات علمی در ایران نسبت به كشور تركیه افزایش یافته كه این امر سند افتخار كشور در حوزه علم و فن آوری، با توجه به تحریم های صورت گرفته از سوی كشورهای اروپاپی است.

شعبانی فرد افزود: ایجاد این مركز علاوه بر تحول در امر آموزش و پژوهش، بستر لازم برای خدمتگزاری صادقانه به مردم ایران و كشور های دیگر را فراهم می كند.

سرپرست دانشگاه تفرش نیز در این مراسم گفت: این مركز تنها مركز پردازش های فوق سریع در استان مركزی و ابزار بسیار قدرتمند برای پیشرفت علمی استان با توجه به وجود صنایع بسیار مهم و مراكز متعدد دانشگاهی است.

دكتر 'احمد رضا ربانی' افزود: برای احداث و تجیهز این مركز،دو میلیارد و 800 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

وی گفت: ابر رایانه دانشگاه تفرش با 16 گیگابایت حافظه اصلی و 18 ترابایت حافظه ذخیره سازی می تواند حداكثر 3 میلیارد عمل را در ثانیه پردازش نماید.

وی، مهمترین هدف ایجاد این مركز در دانشگاه تفرش را توسعه تحقیقات در كشور دانست و اضافه كرد: این ابر رایانه با هسته پردازش با فركانس 3 گیگاهرتز و مجهز بودن به سیستم عامل لینوكس آماده پاسخ گویی به نیاز مراكز تحقیقاتی ، دانشگاهی و صنعتی استان و كشور در زمینه پردازش های سریع می باشد.

وی افزود : در حال حاضر دانشگاه‌های صنعتی امیركبیر، صنعتی اصفهان، صنعتی شریف، صنعتی شیراز، بین‌المللی قزوین، دانشگاه تهران، دانشگاه تفرش، علم و صنعت تهران، دانشگاه شاهد و پژوهشگاه هوافضا به این سیستم مجهز هستند.

به همین مناسبت با حضور استاندار مركزی عملیات احداث سالن آمفی تئاتر 650 نفره دانشگاه تفرش در زمینی به مساحت هزار و 800 متر مربع و خانه بهداشت دانشگاه در زمینی به مساحت 340 متر مربع آغاز شد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 7:20 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد تفرش:

معاون عمرانی استانداری استان مركزی گفت: مطالعات ریزپهنه بندی زلزله برای بررسی وضعیت گسل های استان اجرا می شود.

1390/11/17 - 16:14

هوشنگ بازوند روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: درپی فعال شدن گسل های تلخاب، تبرته و تفرش در استان مركزی طی 20 روز اخیر 61 زلزله خفیف دو تا چهار و چهار دهم ریشتر رخ داده كه با توجه به حساسیت این مساله، مطالعات ریزپهنه بندی زلزله پیشنهاد شده است.

وی با بیان اینكه ریزپهنه بندی لرزه ای، برآورد پارامترهای حركتی زمین شامل شتاب حداكثر، شتاب افقی و قائم، طیف شتاب و سرعت در زلزله های احتمالی براساس شرایط زمین شناسی محلی و وضعیت منطقه است؛ گفت: مطالعات میدانی پهنه بندی در استان مركزی را موسسه بین المللی لرزه نگاری ایران با دو میلیارد ریال اعتبار اجرا می كند.

معاون استاندار استان مركزی اظهار داشت: این مطالعات از هفته آینده آغاز و در روند پژوهش های تخصصی میدانی لرزه نگاری، حركت گسل های منطقه به صورت علمی از نظر نحوه فعالیت و قدرت رصد می شود.

بازوند خاطرنشان كرد: نتایج این مطالعات در محاسبات ساختمان سازی و ایجاد مقاومت و استحكام بناهای منطقه خطرخیز مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: این مطالعات به عنوان مستد سازی فعالیت گسل های استان برای آیندگان باقی می ماند كه فصل جدیدی در حوزه مدیریت بحران استان است.

معاون استاندار استان مركزی گفت: براساس آخرین مستندات و مطالعات 520 سال قبل زلزله ای به بزرگی پنج و دو دهم ریشتر در گسل تلخاب رخ داد كه دامنه تخریب بالایی داشت و مطالعات ریزپهنه بندی می تواند پایه حركتی حساب شده در پیش آمادگی زلزله، مدیریت مقاومت بناها و ساماندهی امكانات در حوزه های خطرخیز لرزشی استان باشد.

بازوند اضافه كرد: از یكهزارو 850 واحد مسكونی شهر داوودآباد تنها 250 واحد دارای استحكام بالا و مهندسی سازی می باشد و درقالب طرحی مقاوم سازی بناهای شهر داوودآباد به وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد شده است.

وی بیان كرد: در طرح مذكور پیشنهاد پرداخت 200 میلیون ریال تسهیلات مقاوم سازی ساختمانی با سفته زنجیره ای داده شده كه با فوریت قرار است در دستور كار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته و برای تصویب نهایی به هیات دولت برود.

معاون استاندار مركزی گفت: نظریه علمی چهار موسسه شامل ژئوفیزیك دانشگاه تهران، مركز تحقیقات ساختمان كشور، پژوهشكده سوانح طبیعی و پژوهشكده بین المللی مهندسی زلزله ایران نشان می دهد كه فعالیت گسل های تلخاب و تبرته استان مركزی تخلیه انرژی و فوج های لرزشی است كه تنها توان ایجاد زلزله های متوسط تا چهار و نیم ریشتر را دارد اما این لرزش ها باید موجب آمادگی و حساس سازی مردم به مقاوم سازی شود.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 19:27 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: علمي

نخستين همايش علمي تخصصي «انرژي باد و خورشيد» ششم اسفند ماه سال جاري در مرکز همايش‌هاي صدا و سيما در تهران برگزار مي‌شود.

به گزارش سرويس علمي ايسنا، دکتر رامين مهدي پور، استاديار گروه مهندسي مکانيک دانشگاه تفرش از مديريت و همکاري علمي اين دانشگاه در نخستين همايش علمي تخصصي «انرژي باد و خورشيد» خبر داد و اظهار كرد: در اين كنفرانس، چالش‌هاي توسعه باد و خورشيد، روش توليد برق از انرژي باد و خورشيد، چشم‌انداز فني و اقتصادي انرژي باد و خورشيد در ايران، منطقه و جهان مورد بحث و تبادل نظر قرار مي‌گيرد.

وي با بيان اين‌که سابقه فعاليت علمي دانشکده مکانيک دانشگاه تفرش در زمينه انرژي‌هاي نو مهمترين علت محول كردن مديريت علمي اين کنفرانس به دانشگاه تفرش بوده است، افزود: در حال حاضر دانشگاه تفرش در زمينه سلول‌هاي خورشيدي، توربين‌هاي بادي، آب گرمکن‌هاي خورشيدي، روش‌هاي نوين توليد برق به کمک خورشيد مانند دودکش خورشيدي در حال تحقيق و پژوهش است.

مهدي‌پور با بيان اين‌كه در حال حاضر انرژي‌هاي فسيلي 81 درصد، انرژي اتمي 6 درصد و انرژي تجديدپذير 13 درصد انرژي جهان را توليد مي‌كنند، به مورد توجه بودن انرژي‌هاي تجديدپذير در ميان انرژي‌هاي موجود در جهان اشاره كرد و گفت: انرژي خورشيد و باد در بين انرژي‌هاي تجديدپذير به دليل پاکيزگي، عدم تخريب محيط زيست و هزينه جاري پايين از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است.

استاديار دانشگاه تفرش افزود: با توجه به موقعيت جغرافيايي ايران که از خورشيد مطلوب و در بعضي از نقاط از باد مناسب برخوردار است، استفاده از اين دو نوع انرژي تجديدپذير مورد اهميت است.

بر اساس اين گزارش، علاقه‌مندان مي‌توانند براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد اين كنفرانس به نشاني اينترنتي http://www.windconf.ir/ مراجعه كنند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:همایش, باد و خورشید, | 13:50 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

راه اندازی مرکز ابر رایانه در دانشگاه تفرش
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تفرش از راه اندازی مرکز ابر رایانه در این دانشگاه خبر داد و گفت: این مرکز در ایام دهه فجر راه اندازی خواهد شد.
 
دکتر دوست علی مژده در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره با بیان اینکه ابر رایانه ها قادر به انجام محاسبات پیچیده در حوزه های مختلف هستند، افزود: طراحی و راه اندازی ابر رایانه دانشگاه تفرش از 2 سال قبل آغاز شده است.
 
وی با اشاره به جزئیات طراحی این مرکز ابر رایانه خاطر نشان کرد: با توجه به توانایی های این مرکز، دانشگاه می تواند خدمات محاسباتی دانشجویان، محققان و مراکز صنعتی کشور را ارائه دهد.
 
مژده قدرت محاسباتی این مرکز را 3 ترافلاپس دانست و یادآور شد: این مرکز با بودجه ای بیش از 250 میلیون تومان در دانشگاه راه اندازی شد.
 
وی زمان افتتاح این مرکز را در ایام دهه فجر اعلام کرد و ادامه داد: این مرکز همچنین در دهه فجر به گرید ملی متصل خواهد شد. با اتصال این مرکز به شبکه گرید ملی کلیه متخصصان کشور می توانند با اتصال به این سیستم از خدمات ابررایانه دانشگاه تفرش بهره مند شوند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:ابر رایانه , دانشگاه تفرش , هدهد تفرش, | 9:5 | نویسنده : میثم اله وردی |

صفحه قبل 1 صفحه بعد