پایگاه خبری هدهد تفرش:

ششمین جشنواره درون دانشگاهی حرکت ویژه انجمن‌های علمی در دانشگاه تفرش آغاز به کار کرد.

به گزارش سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکترمحمد حبیبی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تفرش در بازدید از نمایشگاه جشنواره درون دانشگاهی حرکت، گفت: دراین نمایشگاه 12 انجمن علمی توانمندی‌ها و دستاوردهای علمی و پژوهشی خود را در شش غرفه ارائه کرده‌اند.

وی افزود: مهندسی برق، عمران، نقشه برداری، صنایع، مکانیک، شیمی، نجوم، فیزیک و ریاضی، معارف، نانو تکنولوژی انجمن‌های علمی شرکت کننده در نمایشگاه جشنواره درون دانشگاهی حرکت هستند.

حبیبی ارائه توانمندی‌های انجمن‌های علمی به دانشجویان، ایجاد فضای رقابتی بین انجمن‌های علمی و ایجاد شور و نشاط برای حضور دیگر دانشجویان در انجمن‌ها و انتخاب برترین انجمن‌ها به منظور حضور در پنجمین جشنواره ملی حرکت را از جمله اهداف برگزاری این جشنواره عنوان کرد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:10 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تفرش از برگزاری جشنواره شعر ولایت به مناسبت عید سعید غدیر خم در این شهرستان خبر داد.

خبرگزاری فارس: جشنواره شعر ولایت در تفرش برگزار می‌شود

به گزارش پایگاه خبری هدهد تفرش به نقل از خبرگزاری فارس از اراک، فضل‌الله باباخانی ظهر امروز در نشست اعضای ستاد غدیر این شهرستان اظهار داشت: هشتمین جشنواره استانی شعر ولایت همزمان با عید سعید غدیر خم در سالن پرفسور حسابی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تفرش برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: این جشنواره با حضور مسئولان استانی، هنرمندان و انجمن‌های مختلف فرهنگی و هنری فعال در شهرستان برگزار می‌شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تفرش خاطر نشان ساخت: بیش از 64 اثر از سراسر استان به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده که هیئت داوران پنج اثر را شایسته تقدیر تشخیص داده است.

باباخانی افزود: در این جشنواره 14 شعر از برترین سروده‌های راه‌ یافته به مرحله داوری قرائت خواهد شد.

وی برگزاری مسابقات فرهنگی با موضوع غدیر و دیدار با جامعه هنری سادات را از برنامه‌های فرهنگی و هنری این نهاد به مناسبت عید سعید غدیر خم عنوان کرد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تفرش با تاکید بر اینکه عید غدیر از شاخص‌ترین اعیاد است، گفت: با توجه به جایگاه عید غدیر همه باید در برپایی جشن عید ولایت و غدیر خم مشارکت داشته باشند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:17 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 

 


زلزله 3.2 ریشتری شهرستان تفرش را لرزاند
به گزارشپایگاه خبری هدهد تفرش به نقل از خبرگزاری مهر: زلزله 3.2 ریشتری شهرستان تفرش در استان مرکزی را لرزاند.

 

به گزارش خبرنگار مهر،این زمین لرزه که در عمق هشت کیلومتری زمین رخ داده است پس از زمین لرزه نوبران شهر ساوه در استان مرکزی به وقوع پیوسته است.

زمین لرزه نوبران در 55 کیلومتری شهر ساوه نیز در ساعت 12 و 19 دقیقه ظهر روز چهارشنبه رخ داد که پس از آن نیز مردم نوبران شاهد پنج پس لرزه بودند.

استان مرکزی در روی گسل قرار دارد و این گسل استان مرکزی را جزو مناطق پرخطر کشور قرار داده است.

شهر تفرش  در ۸۵ کیلومتری شمال شرقی شهر اراک واقع شده است در سرشماری ۱۳۷۵، جمعیت این شهرستان بیش از ۵۲ هزار نفر برآورد شده است.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:16 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

جشن ازدواج دانشجویی به منظور ترویج فرهنگ ازدواج آسان در دانشگاه پیام نور تفرش برگزار شد.

خبرگزاری فارس: جشن ازدواج دانشجویی در دانشگاه پیام نور تفرش برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری هدهد تفرش به نقل از خبرگزاری فارس از اراک ظهر امروز بعد از نماز ظهر و عصر جشن ازدواج دانشجویی با حضور جمعی از زوج‌های سال‌های گذشته به منظور ترویج فرهنگ ازدواج آسان در سالن آمفی تئاتر دانشگاه پیام نور تفرش برگزار شد.

این مراسم با حضور رئیس دفتر امام جمعه شهرستان ریاست، معاونت، اساتید و کارکنان و جمعی از دانشجویان در سالن اجتماعات با تجلیل از زوج‌های جوان دانشجوی این دانشگاه برگزار شد.

رئیس دفتر امام جمعه شهرستان تفرش ضمن تاکید بهداشت اسلامی که همان بهداشت روح که با ازدواج آسان نیز به وجود می‌آید، گفت: به منظور تداوم و ایجاد یک زندگی با بنیان پایدار، پاک و با آرامش باید به مسائل شرعی و درآمد حلال توجه داشت چرا که این روش تاثیر به سزایی در ادامه زندگی نیز خواهد داشت.

حجت‌الاسلام و المسلمین بوری اظهار داشت: توکل به خدا و توجه خاص برای جلب رضایت پروردگار بسیار مهم بوده و چنانچه قدم‌های اولیه با این هدف بزرگ آغاز شود بسیاری از مشکلات همچون فخر فروشی، تجملات و هزاران مشکلات دیگر که پیش روی هر جوانی در ابتدای یک زندگی تجملاتی می‌باشد از بین خواهد رفت و این امر جلب رضایت انسان‌ها و اطرافیان را نیز به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: فخر فروشی‌ها و زیاده‌خواهی در زندگی یکی از ضربه‌های بزرگ و یکی از موانع ازدواج آسان در بین جوانان امروزی است.

رئیس دفتر امام جمعه شهرستان تفرش تصریح کرد: برای مشکلات مالی و بیکاری هرگز ازدواج خود را به تاخیر نیندازید چرا که خدا کسی را که ازدواج کند از فضل خودش غنی می‌سازد و در روایتی نیز داریم که امام جعفر صادق(ع) می‌فرمایند؛ کسی که ازدواج را ترک کند از ترس مسائل مالی به خدای خود بدبین است.

در پایان این مراسم به زوج‌های دانشجو هدایایی به رسم یادبود و موفقیت در امر ازدواج و شروع یک زندگی مشترک و با آرامش تقدیم شد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:8 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان تفرش از کاهش 30 درصدی محصولات باغی این شهرستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری هدهد تفرش «علی محب‌علی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه‌ی مرکزی، با اشاره به کشت پاییزه محصولات شهرستان تفرش شامل گندم دیم، گندم آبی و جو آبی، اظهار کرد: با توجه به بحران کم‌آبی ناشی از کاهش نزولات جوی هم‌چنین بروز خسارت سرمازدگی بهاره، تولید محصولات زراعی در سال جاری 25 درصد و محصولات باغی 30 درصد نسبت به پارسال کاهش داشته است.

وی افزود: میزان تولید محصولات زراعی شهرستان تفرش امسال با 5000 تن کاهش نسبت به پارسال به 16 هزار تن رسید، هم‌چنین تولید محصولات باغی نیز با 2100 تن کاهش نسبت به سال گذشته به 5000 تن رسید.

محب‌علی میزان سطح زیر کشت محصولات زراعی آبی تفرش را سالیانه 3500 هکتار دانست و گفت: محصولات دیم این شهرستان نزدیک به 8000 هکتار و محصولات باغی نیز 1780 هکتار است.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان تفرش با تاکید بر تاثیرات منفی ناشی از کاهش بارندگی در این شهرستان بر تولید و افت کیفیت محصولات کشاورزی، تصریح کرد: ساخت ده‌ها باب استخر دو منظوره ذخیره‌ی آب کشاورزی و پرورش آبزیان، رهاسازی 17 هزار قطعه بچه ماهی و بهره‌برداری از واحد تولید ماهیان سردآبی با ظرفیت 10 تن در سال از فعالیت‌های این شهرستان در حوزه‌ی شیلات بوده است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:17 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان تفرش برنامه‌های هفته ورزش را اعلام کرد.

خبرگزاری فارس: برنامه‌های هفته ورزش تفرش اعلام شد

به گزارش پایگاه خبری هدهد تفرش به نقل ازخبرگزاری فارس از اراک نائب‌علی اکبری صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از 26 مهرماه تا دوم آبان ماه به عنوان هفته ورزش و جوانان نامگذاری شده است.

وی تصریح کرد: هفته ورزش و جوانان فرصت بسیار مناسبی برای پرداختن به ورزش و فرهنگ ‌سازی در زمینه توسعه و ترویج فرهنگ ورزش کردن است که باید از این فرصت نهایت بهره را برد.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان تفرش از پیش‌بینی اجرای ده‌ها برنامه‌ در چهار محور فرهنگی، ورزشی، آموزشی و جوانان همزمان با گرامیداشت هفته ورزش در این شهرستان خبر داد و گفت: برگزاری جشنواره پرواز بادبادک‌ها، برگزاری همایش بزرگ پیاده‌روی خانوادگی، پرواز پاراگلایدر، دیدار از خانواده شهدا و جانبازان ورزشکار، تجلیل از مدال‌آوران و افتخارآفرینان و تقدیر از مربیان و داوران برتر بخشی از برنامه‌های هفته ورزش در این شهرستان است.

اکبری گفت: نواختن زنگ ورزش در مدارس، برگزاری مسابقات طناب‌کشی، هندبال، دوچرخه‌سواری، دو عمومی، فوتبال، والیبال و شطرنج و... از دیگر برنامه‌های قابل اجرا در هفته ورزش و جوانان در این شهرستان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از ساماندهی یک هزار ورزشکار در این شهرستان طی نیمه نخست امسال خبر داد و خاطر نشان ساخت: این تعداد ورزشکار در 32 رشته مختلف ورزشی فعالیت دارند.

رئیس اداره ورزش و جوانان تفرش در ادامه از تلاش به منظور راه‌اندازی رشته پینت‌بال در این شهرستان خبر داد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:هفته,ورزش,تفرش,هدهد, | 10:48 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی گفت: 70 پروژه نیمه تمام ورزشی در شهرهای مختلف استان در انتظار تخصیص اعتبار هستند.

خبرگزاری فارس: 70 پروژه نیمه تمام ورزشی در استان مرکزی در انتظار تخصیص اعتبار

به گزارش پایگاه خبری هدهد تفرش به نقل از خبرگزاری فارس از اراک سعید ملکی بعد از ظهر امروز در حاشیه بازدید از پروژه‌های ورزشی، اظهار داشت: هم اکنون 70 پروژه نیمه تمام ورزشی در استان وجود دارد که تکمیل و احداث این پروژه‌ها به 400 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی تصریح کرد: احداث زمین‌های چمن مصنوعی، سالن‌های ورزشی روستایی، سالن یک هزار نفری شهرستان‌‌های خمین و محلات، تکمیل و بازسازی استخر تفرش، احداث دهکده المپیک، تکمیل پروژه کوه سرخه، پیست چمن پاکل، تعمیر ضروری اماکن ورزشی و راه‌اندازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی از مهم‌ترین پروژه‌های ورزشی در دست اقدام این اداره هستند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی تأکید کرد: سیاست اداره ورزش و جوانان استان بر این است که با توزیع عادلانه اعتبارات و امکانات زمینه توسعه ورزش را در تمامی شهرستان‌ها فراهم ساخته و سرانه فضاهای ورزشی را در شهرهایی که کمتر از یک متر مربع است افزایش دهد.

ملکی در پایان یادآور شد: بدون شک تکمیل و اجرای کامل این پروژه‌ها نیازمند کمک‌های نمایندگان، استانداری و مسئولان وزارت ورزش در تخصیص اعتبارات است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 18:31 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

برگزاری آزمون استخدامی برای جایگاه های بلاتصدی با اولویت افراد بومی ضروری است
برگزاری آزمون استخدامی برای جایگاه های بلاتصدی با اولویت افراد بومی ضروری است
سرویس: صحن
نماینده مردم تفرش و آشتیان در مجلس با بیان اینکه برگزاری آزمون استخدامی برای جایگاه های بلاتصدی با اولویت افراد بومی ضروری است، گفت: ریاست جمهوری باید در جهت برگزاری این آزمون برنامه ریزی کند.

به گزارش پایگاه خبری هدهد تفرش به نقل از خبرگزاری خانه ملت، عباس صلاحی در نشست علنی امروز (سه شنبه 16 مهرماه) مجلس شورای اسلامی و در تذکر شفاهی خود با تاکید بر تلاش وزارت کشور برای ارائه کمک سازمان همیاری شهرداری ها به شهرستان های تفرش و آشتیان گفت: این وزارتخانه همچنین باید در پارامترهای مناطق محروم تجدیدنظر کند. از طرف دیگر وزارت کشور باید در جهت افزایش اعتبارات نیروی انتظامی برنامه ریزی مناسبی انجام دهد.

نماینده مردم تفرش و آشتیان در مجلس شورای اسلامی بر لزوم ارتقای روستای تلخاب به شهر تاکید کرد و افزود: وزارت بهداشت باید در جهت تامین پرسنل پزشکی، ارتقای درمانگاه ها، تامین آمبولانس، ساخت پایگاه امداد جاده ای و ایجاد مراکز بهداشتی و درمانی در شهرستان های حوزه انتخابیه تلاش کند.

وی با بیان اینکه وزارت نفت باید در جهت انجام امور کارشناسی برای اجرای طرح گازرسانی به روستاهای نفرش برنامه ریزی کند، تصریح کرد: همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در جهت اختصاص اعتبار و تکمیل پروژه مجتمع فرهنگی و هنری علامه سید جلال آشتیانی اقدام کند. همچنین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید در جهت افزایش بیمه شدگان کارگران ساختمانی برنامه ریزی را انجام داد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نهم ادامه داد: از طرف دیگر وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح باید برای واگذاری ماشین آلات آتش نشانی از طرف شرکت حبیب وابسته به این وزارتخانه به سازمان همیاری شهرداری ها اقدام لازم را انجام دهد. همچنین ریاست جمهوری باید برای برگزاری آزمون استخدامی برای جایگاه های بلاتصدی براساس اولویت های بومی اقدام کند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:7 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

اراك - راه هاي زيرزميني در كنار مناطق خوش آب و هوا، ظرفيتي بالقوه براي توسعه صنعت گردشگري در تفرش در استان مركزي است.

http://img.irna.ir/1392/13920714/80847240/N80847240-4971412.jpg

سابقه تاريخي شهر تفرش كه به قبل از اسلام برمي گردد، با مجموعه اي از جاذبه هاي تاريخي، طبيعي و فرهنگي مي تواند به عنوان يكي از قطب هاي گردشگري استان مركزي پذيراي دوستداران فرهنگ، هنر و تاريخ ايراني باشد.
يكي از جاذبه هاي بكر اين شهرستان راه هاي مخفي هزارتو موسوم به « دستكن هاي زيرزميني» است كه به تازگي در زير اين شهر كشف شده و قابليت تغيير كاربري و تبديل به مكان هاي هنري و تفريحي را دارد.
شهرستان تفرش در مستندات و كتب به جاي مانده از قبل از اسلام با عنوان «گبرش» به معني زرتشتي بوده كه با حاكميت اعراب و زبان عربي در ايران به «طبرس» و پس از آن به «تفرش» تغيير نام يافته است.
اين منطقه از كانون هاي جمعيتي در مسير جاده قديم ابريشم بوده كه از ديرباز طبيعت بكر، چشم اندازهاي كم نظير، مفاخر و انديشمندان علمي، فرهنگي و ديني ، تنوع زيستي و آثار و جاذبه هاي تاريخي آن زبانزد بوده و امروز با كشف دستكن هاي زيرزميني وارد مرحله جديدي از ظرفيت هاي گردشگري شده است.
سرپرست نمايندگي ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي شهرستان تفرش گفت: كشف راه هاي زيرزميني دستكن در تفرش اواخر پارسال با گزارش هاي مردمي مبني بر رويت حفره هاي عميق در چندين نقطه شهر در دستور كار قرار گرفت و با طرح اين موضوع در كارگروه گردشگري شهرستان دستور حفاري در ۲۰ نقطه با حضور كارشناسان باستان شناسي صادر شد.
علي حيدري افزود: در مراحل اجرايي اين پروژه در سه نقطه ورودي راه هاي دستيابي به دستكن هاي زيرزميني كشف شد كه مهم ترين آن در ضلع شرقي ميدان شهرداري قديم واقع شده و بيشتر گزارش هاي مردمي نيز در حفاري ها و ساخت وسازها مربوط به تونل هاي زيرزميني در اين منطقه است.
وي ادامه داد: در گمانه زني هاي اوليه توسط باستان شناسناسان مشخص شد اين دستكن ها مربوط به دوره پس از اسلام و به حدود ۳۰۰ سال پيش برمي گردد كه با هدف ايجاد سرپناه و محافظ جان ساكنان شهر در ناملايمات محيطي و خطر حمله دشمنان تعبيه شده است.
سرپرست نمايندگي ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي تفرش اظهار كرد: اين دستكن ها بدون استفاده از مصالح انسان ساخت و فقط با ابزارهاي كندمان در قالب مسيرهاي تنگ و تاريك با شاخه هاي متعدد ايجاد شده ست.
حيدري گفت: ارتفاع اين دستكن ها با توجه به سراشيبي طبيعي محل بطور متوسط پنج متر و به شكل پايين رونده است و در طول مسير ارتفاع خود را با سطح زمين حفظ كرده است.
حيدري ادامه داد: در معماري اين دستكن ها اماكني بصورت حفره هاي تخم مرغي شكل در بدنه در دو سوي مسير تردد به چشم مي خورد كه ابعاد آن به اندازه اي است كه چهار تا شش انسان بالغ به راحتي در آن جاي مي گيرد بدون آنكه مجراي اصلي آن را مسدود كند.
وي گفت: اين مسير دستكن زيرزميني شرايط تهويه مناسب ندارد و مشخص است اين اماكن براي فعاليت روزانه تعبيه نشده و تنها براي شرايط اضطرار بوده كه ساكنان شهر با رفتن به راه هاي پيچيده آن پناه مي گرفتند و جان خود را براي مدت زماني محدود از خطرات اطراف حفظ مي كردند.
وي افزود: با توجه به نمونه هاي موفق كسب درآمد از مسيرهاي دستكن تاريخي در ساير مناطق ايران بويژه شهر زيرزميني كاريز در جزيره كيش و مجموعه زيرزميني تفريحي فرهنگي نوش آباد كاشان ، كشف راه هاي زيرزميني دستكن تفرش مي تواند با كمك سرمايه گذاران بخش خصوصي به يكي از پرجاذبه ترين اماكن گردشگري اين خطه تبديل شود.
كارشناس باستان شناسي ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان مركزي نيز در اين باره گفت: سابقه معماري دستكن زيرزميني به دوره پيش از اسلام در زمان اشكانيان بر مي گردد.
شراهي افزود: نمونه هاي ديگري از معماري دستكن زيرزميني ايراني در دوره اسلامي با تغيير كاربري مذهبي به پناهگاه، ظهور يافته كه غالب اين دستكن ها متعلق به دوره ايلخانيان و مغول است كه سراسر ايران دستخوش ناملايمات ، شورش و جنگ بود و مردم بشدت به سر پناه هاي مستحكم و مخفي نياز داشتند.
وي اظهار كرد: اين دستكن هاي زيرزميني بيشتر در زمين هايي با تركيبات مقاوم و با بافت محكم ايجاد و براي تعبيه آنها در خاك خيلي سفت از ابزار تيشه و قلم و در خاك نسبتا سفت از كلنگ استفاده مي شد.
وي خاطرنشان كرد: وجود چنين راه هاي زيرزميني مستحكم نشان از بصيرت و علم بالاي مردم آن زمان از دانش خاك شناسي و زمين شناسي دارد كه امروز اطلاعات كمي از سازندگان و راهبران اين نوع معماري در دست داريم.
اين كارشناس باستان شناسي گفت: علاوه بر راه هاي زيرزميني دستكن در شهر تفرش ، دو نمونه مشابه از مسيرهاي دستكن در روستاهاي «رباط آغاج» و «تهيق» شهرستان خمين نيز كشف شده كه اين دو نمونه نياز به بررسي و مطالعه بيشتر دارد.
شراهي افزود: اتاقك هاي كوچك دوار يا حفره هاي تخم مرغي شكل كه در برخي راه هاي زيرزميني در بدنه دستكن ها جانمايي شده به احتمال زياد براي مقاصد خاص بوده و با توجه وجود آثار سياهي در برخي جاهاي اين اتاقك ها احتمال استفاه از پيه سوزها براي روشنايي مي رود.
سرپرست اداره كل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان مركزي نيز گفت: ايرانيان از ديرباز در معماري زيرزميني تبحر خاص داشته اند و خلاقيت و تيزهوشي خود را در قالب شهرهاي زيرزميني، دستكن ها و مسيرهاي پناهگاهي، حفر قنوات و كاريزهاي هزارتو و برخي خانه هاي سنگي در دل كوه ها و تپه ها به يادگار گذاشته اند.
«محسن رحمتي» افزود: نوع زيبايي از مجموعه انسان ساخت كه توسط باستان شناسان استان مركزي از دل زمين خارج شده از وجود شهري پويا در زمان خود خبر مي دهد كه در ۴۰ كيلومتري جنوب شرقي اراك با عنوان زلف آباد قرار داشته و در دو فصل كاوش يافته هاي عظيمي را با زبان اشيا و نوع معماري آشكار كرده است.
وي اظهار كرد: شهر زيرزميني آوه در شهرستان ساوه از توابع استان مركزي نيز به عنوان يكي از شهرهاي زيرزميني مطرح كشور در سه طبقه در زمين احداث شده كه نبوغ و پختگي فرهنگي مردمان پيشين از لابه لاي يافته هاي كاوش هاي آن هويداست.
سرپرست اداره كل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان مركزي گفت: راه هاي زيرزميني دستكن كه در برخي شهرهاي بزرگ و كوچك و مناطق روستايي استان به چشم مي خورد شكلي از كاربري هاي محيطي بر مبناي نيازهاي روز مردم است كه با كمترين ابزار، بدون طراحي و آرايه معماري ايجاد شده و تاريكي و تنگي مسيرهاي پيچ دار، هراس مردمان گذشته را منتقل مي كند.
رحمتي خاطرنشان كرد: برخي بناهاي قديمي خاص مانند كاروانسراها و قلعه هاي جنگي نيز كه از دوره هاي مختلف تاريخي به يادگار مانده دركنار نوع معماري و عظمت هنر ايرانيان در ساخت بنا و سازه، داراي مسيرهاي زيرزميني مخفي براي ورود و خروج در مواقع اضطراري است كه مي تواند نوعي از ميراث كهن در حوزه دستكن هاي زيرزميني باشد.
وي گفت: راه هاي زيرزميني در تفرش كه سال ها دست نخورده باقي مانده و امروز پس از سال ها دوباره پاي انسان به دالان ها و مسيرهاي تاريك آن باز شده با اندك اشياي بازمانده و سكوت معنادار هويت خود را به رخ كشيده و فرصتي ايجاد كرده تا در سايه خوش فكري مسوولان و سرمايه گذاران به محيطي فرهنگي و جذاب براي حضور گردشگران تبديل شود.
اين مسوول گفت: شهر تفرش زادگاه پدر علم فيزيك ايران پروفسور حسابي است و در كنار آن از مواهب و جاذبه هاي طبيعي آب معدني گراو، كوه باران، غارهاي زيبا و اعجاب انگيز، باغ هاي گردو و جاذبه هاي تاريخي و مذهبي نظير مسجد ششناو، آب انبارهاي قديمي و مرقد امامزاده محمد(ع) برخوردار است.
وي ادامه داد: تبديل راه هاي زيرزميني دستكن تفرش به فضايي مفرح با آرايه هايي از فرهنگ و پيشينه مردم اين ديار دركنار ۱۳ اثر تاريخي ثبتي در فهرست آثار ملي كشور، مي تواند تفرش را به قطبي نام آور در صنعت گردشگري تبديل كند.
وي بيان كرد: با تكميل مطالعات پايه و استفاده از شيوه هاي جذاب و با مشاركت سرمايه گذاران، مي توان اين مكان هاي تاريخي را به كانون هاي گردشگري تبديل و ارزش هاي فكري، زيستي و رفتاري پيشينيان را در سايه برنامه اي هدفمند معرفي كرد .

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:5 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

کاله دعوت به همکاری می نماید.
کاله استخدام می‌کند

به گزارشپایگاه خبری هدهد تفرش به نقل از افکارنیوز، سرپرست فروش و ویزیتور در اراک ، تفرش ، فرمهین و آشتیان خمین و محلات استخدام می نماید :
با حقوق ثابت به همراه پورسانت ، بیمه و بیمه تکمیلی.

شماره تماس: ۲۷۶۹۴۲۱ و ۲۷۶۹۴۱۵

آدرس :اراک بلوار میرزای شیرازی پل فرنگی ساختمان مینایی

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:15 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 

علی معلم‌دامغانی، شاعر و رییس فرهنگستان هنر در واکنش به حذف کتیبه‌های نظامی در آذربایجان، یادداشت مبسوطی نوشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، علی معلم‌دامغانی، شاعر و رییس فرهنگستان هنر در واکنش به حذف کتیبه‌های نظامی در آذربایجان، یادداشت مبسوطی نوشت. 

 

 

 

متن این یادداشت بدین شرح است:

 

 

 

بنام خدای دانای توانا درود و آفرین بر پیامبر ما محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلّم. این سخن را روی در زمره حضور است که میراث‌دار فرّ و فرهنگ پیشینگان این سرزمینند.

 

 

 

سرزمینی که شمال‌شرق آن اترک و تجن است و جبال هزار مزکت و حد شمالغرب آن آراکس (ارس) و آرارات است و کوه قاف ( قفقاز) و در جنوب غربی آن دیگله (دجله) اروند واقع است و به روایت روشن‌‌تر دریاچه کسپین (‌قزوین) و جبال البرز در شمال و خلیج فارس و دریای عمان در جنوب به قامت گربه‌ای یا شیر بچه‌ای که چشم آن ارومیه است دریاچه کبود ارومیه این پس افکند و مرده ریگ ایران بزرگ از اعصار ماضی و مرکز و پایتخت ایران فرهنگی در همه ادوار حتی در این روزگار که پایدار باد در پگاه هر روز خورآیان آفتاب و خراسان خورشید زمین خاورانست ابوسعید گفت:

 

چاپ این صفحه

ادامه مطلب
تاريخ : برچسب:, | 15:41 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

فرمانداری

 

به گزارش پایگاه خبری هدهد تفرش به نقل از خبرگزاری تسنیم: فرماندار تفرش گفت: جشن عاطفه ها امسال با شعار مهر در انتظار مهر حماسی برگزار می شود که می تواند حماسه ای در امتداد شعار امسال یعنی حماسه سیاسی و اقتصادی باشد.

 

 

بهروز اردلان راد درحاشیه برگزاری مراسم به صدا در آوردن زنگ عاطفه های این شهرستان  در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در اراک اظهار کرد: دانش آموزان در حقیقت با تقسیم شادیهای خود به افراد نیازمند به کمک و مساعدت در این امر مهم شرکت می کنند و بی شک نیز خداوند متعال نیز جواب خوبی های دانش آموزان را به بهترین شکل ممکن خواهد داد.

 

وی تصریح کرد: همان گونه که مردم در انتخابات خرداد ماه با حضور پرشور خود حماسه سیاسی خلق کردند با توجه به بازگشایی مدارس و بهار تعلیم و تربیت، مطلوب است مردم با حضور عاطفی خود در پایگاه‌ها کمک به دانش‌آموزان نیازمند را رونق ببخشند تا آنان با آمادگی کامل در کلاس‌های درس حضور یابند.

 

اردلان راد بیان  کرد: کمک به نیازمندان و حس نوع‌دوستی علاوه بر اینکه به طور فطری در انسان وجود دارد، ریشه در اعتقادات دینی و معنوی جامعه
دارد.

 

فرماندار تفرش افزود: با برگزاری جشن عاطفه‌ها و کمک به دانش‌آموزان نیازمند، بسترها و شرایط لازم برای تحصیل یکسان دانش‌آموزان فراهم شده و امید برای خدمت به جامعه در آینده در دانش‌آموزان نیازمند زنده می‌شود.

 

وی با اشاره به حمایت کمیته امداد امام خمینی از دانش آموزان تحت پوشش خود گفت: برخی از این دانش‌آموزان از استعدادهای خوبی برخوردار هستند و حتی در بین آنان، نخبگانی نیز وجود دارد.

 

اردلان راد تصریح کرد: امسال نیز همچون سال‌های گذشته در آغاز سال تحصیلی جشن عاطفه‌ها با محوریت کمیته امداد امام خمینی و همکاری مؤثر آموزش و پرورش، صدا و سیمای جمهوری اسلامی و بسیج مستضعفین به صورت سراسری برگزار می‌شود.

 

فرماندار تفرش با اشاره به نواخته شدن زنگ عاطفه‌ها در دهم مهر ماه درسطح مدارس این شهرستان و جمع آوری کمک‌های دانش‌آموزی افزود: همچنین در روز یازدهم مهر ماه نیز پایگاه‌های کمیته امداد و بسیج مستضعفان در معابر و میادین این شهرستان برپا می‌شود.

 

وی بیان کرد: با ایجاد پایگاه‌های جمع‌آوری کمک‌های مردمی کمک‌های نقدی، غیرنقدی، پوشاک و لوازم‌التحریر اهدایی مردم جمع‌آوری و در بین دانش‌آموزان نیازمندان توزیع می‌شود.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:43 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 

رضا‌فرح خبر داد:
آمارگیری از ویژگی‌های خانه‌های روستایی استان مرکزی آغاز می شود/267 روستا هدف آمارگیران
اراک - خبرگزاری مهر: مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی از آغاز رسمی آمارگیری از ویژگی‌های خانه های روستایی از 20 مهرماه در استان خبر داد و گفت: در این طرح ویژگی های 267 خانه روستایی استان مرکزی آمار گیری می شود.

 

به گزارش پایگاه خبری هدهد تفرش رضا فرح در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: این طرح  از مدت شروع به مدت یک ماه ادامه دارد و آمارگیران با حضور در روستاهای هدف به منظور ساماندهی وضعیت سکونت، ویژگیهای های سکونتگاه‌های روستایی را ثبت می کنند.

وی روش آمارگیری در این طرح را نمونه‌ای دانست و گفت: اطلاعات از طریق مصاحبه مستقیم با خانوار ساکن در واحد مسکونی یا مطلعان محلی در آبادی جمع‌آوری می‌شود.

رضا فرح با بیان اینکه تجزیه و تحلیل این اطلاعات مسکن روستایی یک سال زمان می برد تا در اختیار بنیاد مسکن قرار گیرد اظهارداشت: با توجه به اینکه اطلاع از ابعاد مختلف مسکن روستایی از اهمیت برخوردار است برای شناخت وضعیت سکونت و مسکن روستایی طرحی با عنوان طرح شناخت ویژگی‌های مسکن روستایی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی ادامه داد: در کل کشور هشت هزار و 445 آبادی و  211 هزار و 684 واحد مسکونی نمونه مراجعه و آمارگیری می‌شود که سهم استان 267 روستای نمونه و شش هزار و 309 خانه روستایی است.

وی ادامه داد: در شهرستان های اراک 29 ، شازند 50، خنداب 22، آشتیان 10، تفرش 19، دلیجان 10، ساوه 33، محلات 11، زرندیه 18، کمیجان 13 و فراهان 19 روستا آمارگیران حضور یافته و ویزگیهای خانه های روستایی را به صورت سهمیه هر روستا آمارگیری می کنند.

وی با بیان اینکه در تمام شهرستانها فرمانداری و دهیاری های انها با برگزاری جلسات توجیه شدند گفت: تنها دو شهرستان خمین و محلات باقی مانده اند که در روزهای اتی این جلسات برگزار می شود.

 مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی ادامه داد: بنیاد برای طراحی و اجرای طرح جامع بهسازی مسکن روستایی نیازمند داشتن آماری دقیق از وضعیت کمی و کیفی مسکن و اجرای طرح جامع بهسازی مسکن روستایی است که با توجه به گذشت پنج سال از اجرای طرح آمارگیری از ویژگی‌های مسکن روستایی سال 87 اطلاعات جامعه آماری به طور طبیعی دچار تغییر شده است و به این منظور تامین نیازهای آماری جدید و اطلاعات از وضعیت کمی و کیفی مسکن در روستاها اجتناب‌ناپذیر است،

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 11:50 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 

تالار اجتماعات دانشگاه تفرش با همکاری و مساعدت خیرین بازسازی شد.

 

خبرگزاری فارس: تالار اجتماعات دانشگاه تفرش به دست خیّرین بازسازی و راه اندازی شد

 

 

به گزارش پایگاه خبری هدهد تفرش به نقل از  گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی وزارت علوم،در مراسمی که با حضور مدیرکل طرح‌های عمرانی وزارت علوم، رئیس دبیرخانه کمیته خیّرین این وزارت، رئیس مجمع خیّرین مدرسه ساز کشور، خیّرین و مقامات محلی و دانشگاهی شهرستان تفرش برگزار شد تالار اجتماعات دانشکده فنی دانشگاه تفرش افتتاح شد.

 

گفتنی است، این تالار با هزینه یک و نیم میلیارد ریالی و به دست ابراهیم نصیر بازسازی و به دانشگاه تفرش تحویل داده شده است.

 

دراین مراسم که با استقبال خیّرین و حضور مقامات دانشگاهی و محلی تفرش برگزار شد از خیّرین ابراهیم نصیر و عبدالحسین یعقوبی‌نسب تجلیل و تقدیر به عمل آمد.

 

گفتنی است یعقوبی‌نسب درگذشته ساختمان کتابخانه را برای دانشگاه تفرش ساخته و هم‌اکنون نیز هزینه‌های احداث ساختمان اداری، آموزشی دانشگاه را تقبل کرده است.

 

ربانی رئیس دانشگاه تفرش در مراسم تجلیل ازخیّرین این دانشگاه با بیان اینکه دانشگاه تفرش یکی از دانشگاه‌های پیشکسوت درامر ارتباط با خیّرین است، افزود: دانشگاه تفرش با ایجاد مجمع خیّرین دانشگاه‌ساز از پتانسیل‌های خیّرین در امر توسعه و پیشرفت دانشگاه استفاده می‌کند و این حضور سند افتخار و مباهات برای دانشگاه تفرش است.

 

رئیس دانشگاه تفرش درخصوص مشارکت خیّرین دانشگاه تفرش گفت: حوزه پژوهشی دانشگاه تفرش، نیازمند حضور خیّرین به منظور تجهیز امکانات آزمایشگاهی و پژوهشی خود در راستای تولید علم و دانش است.

 

شایان ذکر است، این ساختمان با متراژ 1200 متر مربع زیربنا و با هزینه ای بالغ بر پانزده میلیارد ریال به همت عبدالحسین یعقوبی نسب ساخته و به دانشگاه تفرش تحویل داده خواهد شد.

 

ساختمان کتابخانه دانشگاه تفرش نیز در گذشته به دست یعقوبی نسب ساخته شده است.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:11 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

زنگ آغاز سال تحصیلی جدید با حضور امام جمعه ،فرماندار ،مسئولین دستگاههای اجرایی شهرستان تفرش و دانش آموزان دبستان قرآنی ضیائیه بصدا در آمد.

 

حجه السلام مومنی امام جمعه شهرستان تفرش با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید خاطر نشان نمود ،اولیاءو مربیان دانش آموزان در کنار تحصیل علم و دانش ،می بایست فرزندان خود را به تهذیب روح و نفس با فراگیری قرآن تشویق و ترغیب نمایند .ایشان در بخش دیگری از سخنان خود دانش آموزان را سرمایه های بزرگ میهن اسلامی دانست و با سفارش به معلمین در جهت تعلیم و تربیت این سرمایه های انقلاب ،خواستار جدیت دانش آموزان در کسب مدارج علمی در سطوح بالا گردید .
در ادامه اردلان راد ضمن تبریک سال تحصیلی جدید به دانش آموزان ،معلمان ،اولیاء دانش آموزان سالروز یکصدمین سال تاسیس دبستان قرآنی ضیائیه ،با تاکید به فراگیری علم و دانش توسط دانش آموزان ،دانش آموزان رابعنوان پشتوانه های علمی ایران اسلامی ذکر کرد
در پایان زنگ شروع سال تحصیلی جدید توسط یکی از معلمین بازنشسته نواخته شد.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 منبع : سایت فرمانداری تفرش

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:52 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 

 

به گزارش پایگاه خبری هدهد تفرش به نقل ازگروه دریافت خبرخبرگزاری خانه ملت؛عباس صلاحی اظهارداشت:پس از حضور گسترده مردم در انتخابات دولت اعتدال کار خود را شروع کرد که این موضوع با استقبال گسترده بین المللی روبروشد.

دنیا منتظر شیندن حرف های رییس جمهوری ایران است
وی با اشاره به دستاوردهای پیش رو در سفر رییس جمهوری به نیویورک گفت: با توجه به زمینه سازی های خوبی که انجام شده است این سفر می تواند نقش تعیین کننده ای را در تامین منافع ملی ما ایفا کند.

نماینده مردم تفرش و آشتیان در مجلس ادامه داد:با توجه به حرف های جدیدی که توسط حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی مطرح شده است هیات های بین المللی مختلف از دیدار با رییس جمهوری ایران استقبال کردند.

 صلاحی با بیان این که هیات دیپلماسی ایران از ترکیبی قوی برخوردار است گفت:ما باید در خصوص سیاست هسته ای خود شفاف سازی کنیم و سایرین نیز باید حق هسته ای ایران را به رسمیت بشناسند.

وی خاطر نشان کرد: انجام مذاکرات بر اساس احترام متقابل می تواند به حل مسائل کمک کند.
صلاحی ادامه داد: ایران می تواند به غیر از رژیم صهیونیستی با همه کشورها مذاکره داشته باشد

نماینده مردم تفرش و آشتیان با بیان این که جامعه جهانی منتظر شنیدن حرف جدید رییس جمهوری ایران است تصریح کرد :اظهارات روحانی می تواند زمینه جلب اعتماد بین المللی را فراهم کند.

وی در خصوص کارشکنی مقامات اسرائیلی در بهبود رابطه ایران و غرب گفت:ارتقاء جایگاه بین المللی ایران به ضرر رژیم صهیونیستی است بنابراین آنها به دنبال کارشنکی هستند.

به گزارش ایرنا،صلاحی در ادامه با تاکید بر لزوم حمایت همه نهادها از دولت در مذاکرات پیش رو گفت: دولت در خط مقدم مذاکرات است و همه نهاد ها و بویژه مجلس باید کمک کنند./

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 2:40 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

مدیر اجتماعی معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه تفرش، از برپایی «نمایشگاه حدیث پایداری» با محوریت دفاع مقدس خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری هدهد تفرش اعظم عسگری، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مرکزی، ضمن اشاره به فضای این نمایشگاه که شامل تابوتی از یک شهید گمنام به عنوان نمادی از تمامی شهداء گمنام، نمایش وصایای گروهی از شهداء با تصاویر ایشان، به تصویر کشیدن معراج شهداء و مزین ساختن فضای اطراف با چفیه، پلاک و... است، خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه پوسترهای مربوط به زنان با محوریت «زنان در دفاع مقدس»، «زنان در جامعه» و «زنان و حجاب» به نمایش در می آید.

وی، اضافه کرد: «نمایشگاه حدیث پایداری» به منظور گرامیداشت هفته دفاع مقدس و تجدید میثاق دانشجویان با آرمان‌های انقلاب و هشت سال دفاع مقدس در دانشگاه تفرش، برگزار می شود.

عسگری، از احتمال بازدید اعضای بسیج و سپاه روح الله شهرستان تفرش، از این نمایشگاه خبر داد.

مدیر اجتماعی معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه تفرش، در پایان اظهارکرد: این نمایشگاه هم زمان با قرائت زیارت عاشورا بر سر مزار شهداء دانشگاه تفرش، افتتاح می شود.

«نمایشگاه حدیث پایداری» از سوم مهرماه به مدت یک هفته در دانشگاه تفرش، برگزار می شود.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:50 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان با تاکید بر اینکه دشمنان در دوران جنگ در تلاش برای ضربه زدن به انقلاب بودند،گفت: هشت سال دفاع مقدس انقلاب را بیمه کرد.

عباس صلاحی نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه مرکزی، در خصوص بازتاب سیاسی هشت سال دفاع مقدس در مجامع بین‌المللی اظهار داشت: انعکاس بین‌المللی هشت سال دفاع مقدس این بود که کشورها به این نتیجه رسیدند که یک ملت با پافشاری و اعتقاد به اصول خود و با تبعیت از فرمان رهبر خود برای دفاع از مرز و بوم و اصول خود یکپارچه ایستادند.

وی با بیان اینکه ملت ایران در دوران جنگ تحمیلی در مقابل استکبار جهانی و دشمن تا بن دندان مسلح ایستادگی کردند و حقانیت خود را به اثبات رساندند، افزود: این اقدام مردم، انقلاب را بیمه کرد و دشمنان دریافتند که به واسطه فشار جنگ نمی‌توانند اقتدار ملت را خدشه‌دار کنند و از این رو به برنامه‌ها و فشارهای دیگر روی آوردند.

صلاحی تصریح کرد: دشمنان، امروز از راه تحریم‌ها، جنگ فرهنگی و جنگ نرم که به راه انداخته‌اند به ایران فشار می‌آورند، البته در این برنامه‌ها نیز با شکست مواجه شدند.

وی با تاکید بر اینکه در سال‌های قبل شاهد صدور انقلاب اسلامی هستیم و کشورها به تبعیت از انقلاب اسلامی ایران و اتحاد مردم در مقابل ظلم و زور ایستاده‌اند، گفت: این اتفاق رخداد مهمی است و نشان از آن دارد که انقلاب ما در سطح بین‌الملل حضور پررنگی و موثری داشته است و این ایستادگی مردم ما در زمان انقلاب و جنگ امروز به دنیا صادر شده است.

نماینده تفرش، آشتیان و فراهان با اشاره هشت سال دفاع مقدس و حضور مردم در آن عرصه عنوان کرد: امروز شاهد حضور مردم در عرصه‌های دیگر هستیم، مردم در بحث اقتصاد مقاومتی، بسیج سازندگی و هر فاکتور دیگری که به حضور فعال مردم نیاز است حاضرند و کمک می‌کنند و این حضور به تولید و دستاوردهای دیگر و استقلال کشور کمک کرده است.

وی با تاکید بر اینکه حضور مردم در دفاع مقدس و همچنین در شرایط امروز کشور نشان از ایستادگی آنها بر آرمان های انقلابی شان دارد، خاطرنشان کرد: کشور ما سرشار از پتانسیل‌های بالقوه‌ای است که با به فعلیت رسیدن آن می‌توان به شکوفایی و خودکفایی رسید

صلاحی اظهار کرد: استقلال امروز کشور مرهون سختی‌هایی است که در دوران جنگ به کشور تحمیل شد، شرایط سخت آن زمان خود شکوفایی استعدادهای امروز را به دنبال داشت و باعث شد مردم به توانایی خود ایمان آوردند و با پشت سر گذاشتن جنگ ثابت شد که مردم ایران شایستگی رسیدن به اقتدار و قله‌های رفیع علمی، اقتصادی و فناوری را دارند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 11:54 | نویسنده : میثم اله وردی |