پایگاه خبری تفرش:

همایش «ترویج تغذیه با شیر مادر» با حضور کارکنان مرکز بهداشت و کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی، بهورزان، مادران باردار، رابطین بهداشت، بانوان شاغل در ادارات، پرستاران و ماماها در سالن آمفی تاتر مجتمع فرهنگی پروفسور حسابی تفرش برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ندای تفرشدر این همایش شاه حسینی کارشناس تغذیه شبکه بهداشت تفرش در خصوص جایگاه شیر مادر در اسلام صحبتهایی را بیان کرد و "راهی" از مربیان کشوری در خصوص مزایای شیر مادر و روشهای صحیح تداوم شیردهی صحبت کرد.

برپایی نمایشگاه «پویایی و جوانی جمعیت» از دیگر برنامه های این همایش بود.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 6:46 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

 گاوداری‌های فشافویه

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان تفرش گفت: خوشبختانه بیماری آبله گاوی تاکنون در استان مرکزی و شهرستان تفرش مشاهده نشده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، محمدشرفلو جلسه مقابله با بیماری های دامی که با هدف آگاهی سازی و آمادگی اعضا کمیته مقابله با بیماری‌های دامی جلسه این کمیته تشکیل شد، با اشاره به شروع فصل گرما اظهار کرد: فصل تابستان یکی از فصول شیوع بیماریهای دامی است و با برنامه های مدون باید از بروز و شیوع  این بیماریها جلوگیری کرد.

وی افزود: بیماری آبله گاوی به تازگی در استان های همجوار شیوع پیدا کرده که تشکیل ستاد مقابله با بیماری آبله گاوی نخستین اقدام پیشگیری از بروز این بیماری است.

شرفلو تصریح کرد: خوشبختانه این بیماری تاکنون در استان مرکزی و شهرستان تفر ش مشاهده نشده و کمیته با هدف آمادگی بیشتر اعضا تشکیل جلسه داده است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان تفرش با بیان نشانه های بیماری آبله گاوی گفت: این بیماری از نوع پوستی با تاول ها و زخم جلدی در پوست گاو نمایان می شود و با قدرت انتشار بالا در جمعیت گاوی رخ می دهد.

وی افزود: قدرت کشندگی این بیماری یک تا دو درصد است و عامل انتقال آن پشه است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان تفرش تصریح کرد: سم پاشی،واکسیناسیون و تجهیز نمودن جایگاه ها را مهمترین اقدامات در پیشگیری از بیماره آبله گاوی است.

شرفلو افزود: اداره دامپزشکی شهرستان تفرش با استقرار سیستم مراقبتی و سم پاشی اماکن نگهداری دام برای عبور از این بیماری اقداماتی انجام داده است.

وی تصریح کرد: تا به حال هیچ مورد آبله گاوی در شهرستان تفرش مشاهده نشده و کمیته مقابله با بیماری های دامی کلیه هماهنگی های لازم در مقابله با بیماری را پیش بینی کرده است

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:اداره دامپزشکی تفرش,پایگاه خبری تفرش,آبله گاوی, | 16:57 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رئیس اداره بهزیستی شهرستان تفرش از آغاز به کار طرح آمبیولوپی تنبلی چشم در این شهرستان خبر داد.

خبرگزاری فارس: طرح آمبیولوپی تنبلی چشم در تفرش آغاز شد

به گزارش پایگاه خبری تفرش ، زهرا امینی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک با بیان اینکه طرح آمبیولوپی تنبلی چشم از امروز آغاز و تا پایان سال ادامه دارد، اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته یک‌هزار کودک زیر پوشش این طرح قرار خواهند گرفت.

وی هدف از اجرای آمبیولوپی تنبلی چشم را پیشگیری از تنبلی چشم و بررسی مشکلات بینایی کودکان عنوان کرد و ادامه داد: این طرح در سه سطح برای کودکان انجام می‌شود که سطح یک شامل معاینه است، سطح 2 نیز در صورت مشکوک بودن به متخصص بینایی‌‌سنجی ارجاع داده می‌شود و در مرحله سوم نیز چنانچه اختلالات بینایی تشخیص داده شود، کودک به چشم پزشک فرستاده می‌شود.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان تفرش یکی از شایع‌‌ترین معلولیت‌ها را معلولیت بینایی عنوان کرد و گفت: معلولیت بینایی به 2 گروه نابینایی کامل و بینایی معیوب تقسیم می‌شود که در صورت تشخیص به موقع آن می‌توان از بروز این معلولیت جلوگیری کرد.

وی از اجرای طرح آموزش مهارت‌های زندگی در هفت روستا از روستاهای این شهرستان خبر داد و گفت: این طرح ویژه دختران در آستانه ازدواج در سطح هفت روستا به مرحله اجرا در آمده و جوانان با آموزش‌های قبل، حین و بعد از ازدواج آشنا می‌شوند.

رئیس اداره بهزیستی تفرش همچنین از کارگاه آموزشی جوان و ازدواج موفق خبر داد و عنوان کرد: این دوره به زودی با حضور کارشناسان و جوانان برگزار می‌شود.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:طرح آمبیولوپی,تنبلی چشم,خبر تفرش, | 13:8 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:


استان مرکزی ذخیره‌گاه گونه های مختلف گیاهان دارویی/ شهرستان تفرش رکورددار رویش آویشن
 
به گزارش پایگاه خبری تفرش به نقل از خبرگزاری مهر: قرار گرفتن استان مرکزی بین دو رشته کوه البرز و زاگرس، باعث شده این استان به دلیل اقلیم مساعد شاهد رویش 1350 گونه گياهي باشد که از این تعداد بيش از 227 گونه دارویی در عطاری‌های کشور و استان برای درمان های دارویی و سلامت به فروش می رسد. از این میان آویشن یکی از شناخته شده‌ترین گیاهان دارویی است که در فصل بهار در مناطق کوهستانی بیشتر شهرستان های این استان رشد می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، از قدیم الایام گیاهان به عنوان یکی از منابع تامین‌کننده نیازهای دارویی مردم جهان و به ویژه ایرانیان مطرح بوده اند و مردم از طریق استفاده از گیاهان دارویی بسیاری از بیماری هایشان را درمان می‌کرده‌اند، طب الکبیرهای درمانی موجود نیز حاصل اعتقادات و نتایج حاصله از درمان مردم از طریق گیاهان دارویی است.

همستان از مناطق روستای کاروانسرای اراک یکی از مناطقی است  که در فصل بهار میزبان بسیاری از گونه‌های گیاهی نظیر آویشن، ریواس و کنگر است، این منطقه به دلیل کاشت یونجه یکی از مراتع تامین کننده نیازهای غذایی دام های ساکنان آن نیز بشمار می‌رود.

آویشن گیاهی درختچه‌ای کوتاه و پرشاخه و یکی از شناخته شده‌ترین گیاهان دارویی از تیره نعنا با برگ های نازک و متقابل و دارای گل‌هایی سفید چتری و منفرد است که در فصل بهار در برخی از مناطق ایران از جمله استان مرکزی می‌روید.

نام علمی آویشن به احتمال زیاد از واژه‌های یونانی ریشه گرفته و به معنای جرئت یا از عبارتی که مفهوم آن پاگیزکی یا ضد عفونی کردن است، برگرفته شده است.

آویشن مفید در درمان عفونت

آویشن در بین مردم ما به عنوان گیاهی با خواص ضد عفونی کننده شناخته شده است،  محلول شستشوی دهان که حاوی آویشن باشد در درمان عفونت لثه موثر است و به همین دلیل برای تهیه برخی از دهانشویه ها و خمیردندان‌ها نیز این گیاه کوهستانی به کار می رود.

آویشن در درمان بیماری مجاری تنفس فوقانی از قبیل برونشیت و آسم تاثیرات مفیدی دارد و برای معالجه سرفه و گلودرد نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آویشن به عنوان یکی از داروهای سنتی برای التیام دردهای معده و روده نیز در بین مردم شناخته شده است. جوشانده این گیاه در درمان پیچش روده و اسهال نیز موثر است.

شهرستان تفرش رکورددار رویش آویشن در استان مرکزی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: در استان مرکزی به دلیل مساعد بودن شرایط اقلیمی گیاه آویشن به صورت طبیعی و در فصل بهار در بیشتر شهرستان های این استان و در مناطق کوهستانی به رشد می کند.

یوسفی با اشاره به اینکه شهرستان تفرش بیشترین رویش آویشن را در سطح استان مرکزی دارا است، ابراز کرد: شهرستان های اراک، شازند، خمین، دلیجان، کمیجان و زرندیه نیز به دلیل وجود اقلیم مساعد شاهد رویش گیاه آویشن به صورت طبیعی هستند.

وی با بیان اینکه در استان مرکزی کشت گیاه آویشن به صورت دستی وجود ندارد، اظهار داشت: این گیاه به صورت کاملا طبیعی و خودرو در مناطق کوهستانی استان مرکزی به دلیل شرایط مناسب اقلیمی به وجود می آید.

محقق و پژوهشگر طب سنتی نیز با بیان اینکه جوشانده آویشن به همراه کمی آبلیمو یا عسل داروی مفیدی در درمان سرماخوردگی‌ها است به مهر گفت: در مطالعات  این گیاه اثر ضد سرفه و خلط آور و ضد اسپاسم بودن آن مشخص شده است.

آویشن؛ دارای ویتامین های آ- ب - ای و هورمون گیاهی

داود محمدخانی اضافه کرد: این گیاه علفی؛ ضد عفونی کننده، هاضم غذا، ضد سرفه، ضدبو، ضد تشنج است و جوشانده آن در درمان پیچش روده و اسهال موثر است.

وی با اشاره به اینکه آویشن عامل تصفیه کننده خوبی بوده و در درمان بی خوابی و امراض جهاز هاضمه مفید است گفت: این خوراکی دارای طبع گرم و خشک بوده و دارای ویتامین های آ- ب - ای و هورمون گیاهی است.

یکی از کشاورزان اراکی نیز با بیان اینکه در فصل بهار تعداد زیادی از مردم از نواحی مختلف و اغلب ساکن شهر اراک برای چیدن گیاه آویشن به این منطقه می آیند به مهر گفت: مردم از چیدن آویشن استقبال می کنند.

خانم بنائی نیز با بیان اینکه در غذاهای خود  از آویشن خشک و پودر شده آن استفاده می کنیم به مهر گفت: جوشانده آویشن یکی از بهترین چایی هایی است که در فصل بهار و در این منطقه مصرف می شود.

خانم آبائی یکی از ساکنان شهر اراک هم به خبرنگار مهر در خصوص مصرف آویشن گفت: در هنگام فصل بهار به همراه خانواده برای چیدن آویشن و برخی دیگر از سبزی های بهاری به کوه های اطراف شهر اراک می رویم.

آویشن گیاهی معطر و خوشبو است که پزشکان معتقدند مانند سایر گیاهان دارویی نباید در استفاده درمانی از آن زیاده روی کرد. استان مرکزی خاستگاه آویشن شده است تا انجا که این صنعت چندسالی است که در شهرستان ساروق شهر اراک رونق گرفته است.

کارخانه اسانس‌گیری و عرق‌گیری در شهرستان ساروق اراک  چند سالی است که فعالیت خود را در این شهرستان آغاز کرده است و بسیاری از گیاهان دارویی از جمله آویشن، نعنا فلفلی، اسطوخدوس، رزماری و گل محمدی نیز در این واحد اسانس‌گیری و عرق‌گیری می‌شوند و به استان‌های دیگر صادر یا به مصرف داخل می‌رسند.

سطح زیرکشت گیاهان دارویی در استان مرکزی حدود 68 هکتار است. که در این سطح بالغ بر یک هزار و 200 تن انواع گیاهان تولید می شود. تولیدی که با توجه بیشتر مسئولان در گیاهان دارویی می توان شاهد اشتغال زایی در این منطقه بواسطه گیاهان دارویی و سلامت باشیم.

.....

گزارش: طاهره قهیه ای

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:گیاهان دارویی,آویشن,تفرش,خبر تفرش, | 8:49 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

به گزارش  پایگاه خبری تفرش ،  " اردلان زیلابی " به خبرنگار اجتماعی ندای تفرش گفت : با همت دولت ،  تحول عظیمی در نظام سلامت و اهتمام جدی بر بحث سلامت مردم ایجاد شده است که همیشه با این معظل روبرو بوده ایم والحمدا... گامی برداشته شده تا این مشکلات را  اصلاح کنیم .آنچه که در این نظامت تحقق  خواهد یافت آن است که آن پولی که از جیب بیماران در بیمارستان استفاده می شود به حداقل ممکن خواهد رسیدو طبق دستورات90درصد هزینه ها را خود سیستم  تقبل کرده و 10درصد  بقیه را بیمار می پردازد.

وی جراحی های زیبایی و آرایشی را از موارد استثا این نظام عنوان کرد و افزود :  جراحی های زیبایی و آرایشی از تعرفه های ما جدا هستندو تعریف خاص خود را دارند و در برنامه دیگر گنجانده می شوند .ولی کسی که وارد بیمارستان می شوداگر دفترچه های  تامین اجتماعی  ، نیروهای مسلح ، کارکنان دولت  داشته باشدبا 10درصد هزینه از بیمارستان ترخیص شده و اگر بیمه روستایی داشته باشد در شهرهایی مانند تفرش که زیر 20هزار نفر جمعیت دارد5درصد هزینه را بیمار پرداخت می کند .

مدیریت شبکه بهداشت تفرش ادامه داد : این هزینه شامل هزینه تخت ، ویزیت پزشک، داروها ، خدمات فیزیوتراپی  و جراحی و  همه موارد  است که هم سبب رضایتمندی مردم  و هم سبب ماندگاری پزشکان در مناطق محروم خواهد شد.

" زیلابی " از افزایش دریافتی پزشکان و پرسنل خبر داد و اذعان داشت : در این طرح دریافتی پزشکان  و پرسنل درمانی خیلی بیشتر از الان خواهد شد که سبب ماندگاری بیشتر و  رضایمتندی هم در قشر زحمت کش خدمات ده درمانی و هم در عموم مردم خواهد شد.
وی با اشاره به اجرای این طرح در تفرش گفت : از 15اردیبهشت ماه در تفرش به صورت رسمی آغاز شده  البته چون در آغاز طرح است ابهاماتی و مشکلاتی در شیوه اجرایی آن داشته ایم ولی با اجرای جلسات متعدد  و به تدریج  حل خواهد شد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:پایگاه خبری تفرش,شبکه بهداشت تفرش,دکتر زیلابی, | 13:11 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

مدیریت شبکه بهداشت شهرستان تفرش از آغاز اجرای طرح آهن‌یاری ویژه دانش‌آموزان دختر در مدارس تفرش خبر داد.

خبرگزاری فارس: اجرای طرح آهن‌یاری در مدارس تفرش آغاز شد 

اردلان زیلابی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: در این طرح که با هدف پیشگیری و کنترل کم خونی فقر آهن در مدارس اجرا می‌شود دانش‌آموزان به مدت 16 هفته متوالی، هفته‌ای یک عدد قرص فروس فومارات، تحت نظارت رابطین بهداشت مدارس مصرف می‌کنند.

وی اظهار کرد: در طرح آهن یاری صد درصد دانش‌آموزان مقطع متوسطه و راهنمایی دخترانه شهری و روستایی شهرستان تفرش تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند.

مدیریت شبکه بهداشت شهرستان تفرش تصریح کرد: این طرح که از ابتدای آذر ماه شروع شده تا پایان اسفند ماه ادامه خواهد داشت.

زیلابی کنترل کمبود آهن و پیشگیری از کم خونی و فقر آهن را از مهمترین اهداف برگزاری این طرح عنوان کرد و بیان داشت: درمان کم خونی و فقر آهن در دختران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که دختران در این سن میزان آهن بیشتری از دست می‌دهند و کم خونی باعث احساس ضعف و خستگی مزمن، کاهش قدرت ذهنی و تحریک پذیری در یادگیری آنان می‌شود.

وی مصرف انواع خشکبار، برگه زردآلو، آلوچه، خرما، پنیر و گردو و سبزی تازه را در تامین آهن بدن موثر دانست و ادامه داد: بسیاری از دانش‌آموزان از طعم بد قرص آهن ناراحت هستند و باید معلمان در مدارس به منظور آگاه سازی دانش‌آموزان از اهمیت قرص آهن و نیاز آنان و تشویق دانش‌آموزان در مدارس این طرح را با موفقیت انجام دهند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:16 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

مدیر شبکه بهداشت و درمان تفرش گفت: هدف مهم از تشکیل کمیته آی‌دی‌دی استمرار برنامه‌های درمانی در این راستا و رسیدن به هدف نهایی که حذف اختلال‌های ناشی از کمبود ید است، می‌باشد.

خبرگزاری فارس: هدف کمیته آی‌دی‌دی حذف اختلال‌های ناشی از کمبود ید است

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، اردلان زیلابی ظهر امروز در جلسه کمیته آی‌دی‌دی شهرستان تفرش اظهار داشت: مهمترین هدف وزارت بهداشت تامین سلامت مردم در حوزه بهداشت و درمان است.

وی با توجه به نقش اساسی ید در بدن به عنوان عامل جلوگیری از بیماری‌های مختلف افزود: داشتن اطلاعات در زمینه استفاده از ید می‌تواند کمک شایانی به نوجوانان و جوانان و قشر هدف به منظور جلوگیری از این بیماری باشد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان تفرش تصریح کرد: با پایش و ارزیابی مراحل یددار کردن نمک می‌توان وضعیت پیشرفت برنامه کنترل آی‌دی‌دی را اندازه‌گیری کرد.

زیلابی با بیان اینکه سنجش ید مصرفی جامعه هدف هر سه ماه یک بار انجام می‌شود بیان داشت: بازرس بهداشت محیط مرکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی ضمن بازدید از اماکن عمومی و مراکز عرضه مواد غذایی (رستوران‌ها، بیمارستان، اغذیه فروشی‌ها، سربازخانه‌، کارخانه‌ها یا کارگاه‌ها، بوفه‌های مدارس و مهد کودک‌ها، زندان، آسایشگاه سالمندان، سلف سرویس ادارات و دانشگاه‌ها)، با استفاده از کیت ید سنج وجود ید در نمک مصرفی این مراکز را مورد آزمایش قرار می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: شاخص میزان ید در جامعه پایش ادواری ید در بین دانش‌آموزان 8 تا 10 سال است که نشان دهنده و نماد مصرف ید در جامعه است.

در این کمیته در زمینه اهمیت و عوارض ناشی از کمبود ید در زنان باردار، عوارض و اثرات کوتاه مدت و بلند مدت کمبود ید در دانش‌آموزان و اهمیت غربالگری تیروئید در سه تا پنج روز پس از تولد توسط کارشناس تغذیه مرکز بهداشت تفرش مطالبی بیان شد.

تدوین جدول زمان‌بندی آموزش به دانش‌آموزان، برگزاری جلسات آموزشی جهت داوطلبان سلامت شهری و سنجش ید نمک مصرفی خانوارهای رابطین توسط همکاران واحد بهداشت محیط، برگزاری جلسات آموزشی ویژه زنان واجد شرایط در خصوص شرایط درست نگهداری و مصرف نمک ید‌دار، آموزش به مادران باردار در ماه‌های آخر بارداری در خصوص اهمیت انجام غربالگری تیروئید نوزادان در سه تا پنج روز و برگزاری همایش فواید استفاده از ید با همکاری شورای شهر از مصوبات این کمیته بود.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:39 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

رئیس اداره بهزیستی تفرش گفت: کارگاه یک روزه مقابله با ایدز ویژه مددجویان بهزیستی تفرش برگزار شد.

خبرگزاری فارس: کارگاه آموزشی پیشگیری از بیماری ایدز در تفرش برگزار شد 

به گزارش پایگاه خبری هدهد تفرش به نقل از خبرگزاری فارس از اراک، منصوره فرهنگ ظهر امروز در حاشیه این کارگاه در جمع خبرنگاران گفت: این دوره آموزشی با هدف آشنایی مددجویان با بیماری ایدز و هپاتیت و به منظور آشنایی با راه انتقال و پیشگیری از این بیماری برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه مهمترین عامل در کنترل و پیشگیری از بیماری ایدز آموزش و ارتقای سطح آگاهی جامعه در ارتباط با راه انتقال بیماری و شناسایی راه‌های مقابله و همچنین پیشگیری در مواجهه با این بیماری است، تصریح کرد: ایدز یکی از بیماری‌هایی است که بیش از 30 سال از عمر آن نمی‌گذرد ولی در این مدت کوتاه رشد بسیار زیادی در جهان خصوصاً بین جمعیت جوان کشورهای در حال توسعه داشته است.

رئیس اداره بهزیستی تفرش تصریح کرد: این آموز‌ش‌ها باید علاوه بر اینکه به افراد عادی ارائه می‌شود به گروه‌های در معرض خطر به صورت جدی ارائه شود که لازم است متولیان و دستگاه‌های مرتبط تلاش خود را در این زمینه به کار گیرند.

وی اظهار داشت: طبق تحقیقات به عمل آمده مرحله پنهانی بیماری ایدز هشت تا 10 سال به طول می‌انجامد و علامت مشخصه این بیماری بی‌علامت بودن آن است.

فرهنگ عنوان کرد: ایدز بیماری عفونی است که ویروس آن موجب تحلیل شدید توان و قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شود و در نتیجه فرد در مقابل انواع بیماری‌ها و عفونت‌ها ناتوان می‌شود.

وی ادامه داد: ایدز تنها یک مشکل بهداشتی نیست بلکه در تمام زمینه‌ها باعث ایجاد مشکل می‌شود و باید با اطلاع‌رسانی مناسب و بهنگام، زمینه آگاهی و هوشیاری جامعه را فراهم کرد.

گفتنی است، در این کارگاه آموزشی، طرح و آموزش‌های لازم پیشگیری، روش‌های درمان و شناسایی ویروس ایدز توسط کارشناسان اداره بهزیستی ارائه شد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:5 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: مدیرکل بهزیستی استان مرکزی از خرید دستگاه غربالگری شنوایی نوزادان در سه شهر استان در سال آینده خبر داد.

خبرگزاری فارس: خرید دستگاه غربالگری شنوایی نوزادان در 3 شهر استان مرکزی

رضا ربیعی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: هم‌اکنون 10 دستگاه غربالگری شنوایی نوزادان در استان فعالیت دارد که در صورت مشارکت بخش خصوصی سال آینده این تعداد به 13 دستگاه افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شهرهای خنداب، تفرش، فراهان، کمیجان و آشتیان فاقد دستگاه سنجش شنوایی هستند که برنامه‌ریزی به منظور تجهیز سه شهر تفرش، کمیجان و خنداب در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی ادامه داد: در نیمه اول امسال دو هزار و 616 نوزاد در استان زیر پوشش طرح غربالگری شنوایی قرار گرفتند که 86 درصد جمعیت نوزادان را شامل می‌شود.

ربیعی افزود: در شش ماه دوم نیز تاکنون درصد پوشش طرح غربالگری شنوایی 85 درصد است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از سنجش بینایی 42 هزار و 614 کودک خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال‌جاری این میزان به 44 هزار نفر افزایش یابد.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی اظهار داشت: طرح سنجش بینایی کودکان یک تا شش ساله از اول آبان‌ماه امسال آغاز و تا پایان سال ادامه دارد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:16 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: مدیرعامل انجمن دیابت استان مرکزی از آغاز به کار این انجمن در این استان خبر داد.

خبرگزاری فارس: انجمن دیابت استان مرکزی فعالیت خود را آغاز کرد

علیرضا افتخاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: فعالیت انجمن دیابت استان مرکزی در سال 86 متوقف و اخیرا با کسب مجوز فعالیت خود را مجددا آغاز کرده است.

وی تصریح کرد: تاکنون 800 نفر از بیماران مبتلا به دیابت در اراک در این انجمن ثبت‌نام کرده‌اند، این در حالی است که در سال 86 بالغ بر 40 هزار نفر در انجمن دیابت ثبت‌نام کرده بودند.

مدیرعامل انجمن دیابت استان مرکزی ادامه داد: پیش‌بینی ‌می‌شود در حال حاضر بین 60 تا 80 هزار نفر بیمار مبتلا به دیابت در اراک وجود داشته باشد.

افتخاری افزود: راه‌اندازی انجمن در صورت تامین منابع مالی در شهرهای تفرش، شازند و دلیجان نیز در دستور کار قرار دارد که به محض تأمین منابع مالی شاهد راه‌اندازی انجمن در این شهرها خواهیم بود.

وی بیان کرد: متاسفانه دیابت چهارمین عامل مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه است که آموزش و پیشگیری از این بیماری می‌تواند نقش مؤثری در کاهش ابتلاء به این بیماری داشته باشد.

مدیرعامل انجمن دیابت استان مرکزی آموزش، کنترل روزانه، تغذیه صحیح، فعالیت جسمانی و ورزش را از اقدامات موثر در راستای کنترل این بیماری عنوان کرد و ادامه داد: انجمن  دیابت استان مرکزی خدمات متنوعی در بخش‌های ورزشی، تغذیه،  درمان، آزمایشگاه، رفاهی و گردشگری به بیماران زیر پوشش این انجمن ارائه می‌کند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:0 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

هر کدام از استانهای کشور به نوبه خود در زمینه گردشگری سلامت دارای ظرفیتهای و قابلیتهایی هستند.
 
استان مرکزی هم به نوبه خود در زمینه گردشگری سلامت دارای پتانسیلهای طبیعی و جالبی است که می تواند نه تنها گردشگری سلامت استان را توعه و رونق بخشد که می تواند به گردشگری استان کمک کند و جاذبه های استان را نمایان کند.
 
 
 
پتانسیل گردشگری سلامت استان مرکزی باید مورد توجه قرار گیرد
 
با وجود آبگرم های طبیعی در استان مرکزی به خصوص در شهرستان محلات، پتانسیل گردشگری سلامت استان مرکزی باید مورد توجه قرار گیرد چرا که می تواند گردشگران سلامت زیادی را جذب کند. 
 
مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی، در این باره افزود: استان مرکزی دارای اقیلم چهار فصل و متفاوت در نقاط مختلف خود است که می تواند منبع درمان و جذب توریسم شود و ما باید از این قابلیتهای استفاده کنیم.
 
ظرفیت ساخت دهکده سلامت در استان مرکزی وجود دارد
 
رضوانی با اشاره به آبگرمهای محلات، گفت: ظرفیت ساخت دهکده توریسم درمانی در محلات وجود دارد که در کنار دیگر پتانسیل های استان، می توان به قطب توریسم درمانی تبدیل شد.
 
وی گفت: تورهای تلفیقی گردشگری سلامت از راهکارهای موثر در توسعه توریسم درمانی در استان مرکزی است.

مدیر کل میراث‌فرهنگی استان مرکزی ، با بیان این مطلب تصریح کرد: استان مرکزی دارای اقلیم‌های متنوعی است و به دلیل وجود چشمه‌های آب‌گرم معدنی، طبیعت بکر و زیبا و آب‌و‌هوای مناسب، ایجاد مجموعه دهکده سلامت برای جذب گردشگران داخلی و خارجی در این استان امری لازم و ضروری است.
 
تفرش ظرفیت طبیعی گردشگری سلامت

رضوانی با بیان این که پیش از این شهر تفرش به عنوان پایلوت ایجاد دهکده سلامت استان انتخاب شده است، اظهار داشت: چشمه‌های آب‌گرم، باغ‌های گل محلات و خمین، شکارگاه‌ها، وجود چشم‌اندازهای طبیعی، سراب‌های شازند، کوه‌ها و کوه‌پایه‌ها و کویر میقان از ظرفیت‌های طبیعی استان برای توسعه توریسم درمانی هستند.

وی از منطقه آب‌گرم محلات برای استقرار کلینیک‌های آب‌درمانی، لجن‌درمانی و ماساژ درمانی و احداث دهکده سلامت به عنوان دیگر ظرفیت استان در حوزه گردشگری سلامت نام برد. 

رضوانی با بیان این که برگزاری همایش‌های مرتبط در این زمینه همچون همایش آب‌های گرم معدنی می‌تواند به معرفی ظرفیت‌های استان در این حوزه بیش از پیش کمک کند، گفت: اختصاص و ایجاد بخش توریسم درمانی در بیمارستان‌های دولتی استان نیز اقدامی ضروری در این راستاست.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 7:29 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 

مدیر باغبانی جهادكشاورزی استان مركزی گفت: یكهزار و 320 تن انواع گیاهان دارویی در شش ماه نخست امسال در این استان تولید شد.

زارعی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک گیاهان دارویی تولید شده را شامل: گل گاو زبان، زیره سبز، آلوئه ورا، كاسنی، نعنا فلفلی و آویشن عنوان كرد.

وی افزود: برخی از گیاهان شامل كاسنی، رزماری، اسطوخودوس و آویشن، برای اولین بار در سالجاری در این استان كشت شده كه بدلیل كم سن بودن هنوز به باردهی نرسیده است.

مدیر باغبانی جهادكشاورزی استان مركزی ادامه داد: سطح زیر كشت كاسنی و آویشن دو هزار مترمربع، رزماری دو و نیم هكتار و اسطوخودوس یك هكتار است كه در شهرستان های محلات، تفرش و اراك تولید می شود.

زارعی اضافه كرد: گیاه نعنا فلفلی در سطح دو هكتار و با میزان تولید 16 تن در سال از محصولات مهم و پربازده در سطح استان است كه علاوه بر مصارف دارویی و بهداشتی از عصاره آن نیز استفاده می شود.

وی یادآور شد: گیاهان گل گاو زبان با دو و نیم و زیره سبز با سطح زیركشت پنج هكتار، بیش از 20 تن محصول تولید شده است.

مدیر باغبانی جهادكشاورزی استان مركزی، سطح زیر كشت گیاه آلوئه ورا را در این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو برابر اعلام كرد.

وی اظهار كرد: سطح زیر كشت این محصول درحال حاضر بیش از 11 هكتار است كه بیش از 990 تن آلوئه ورا از آن برداشت می شود.

زارعی بیان كرد: به ازای هر هكتار سطح زیر كشت گیاه آلوئه ورا 12 نیروی انسانی در سطح استان فعالیت دارند كه مراحل كاشت و داشت و برداشت را برعهده دارند.

مدیر باغبانی جهادكشاورزی استان مركزی توضیح داد: هم اكنون یك واحد صنایع تبدیلی گیاه آلوئه ورا در شهرستان محلات با ظرفیت سالانه 500 تن انواع فرآورده ها شامل ژل، پودر و شربت فعالیت می كند.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:33 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

کارشناس واحد مبارزه با بیماری واگیر مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: 75 مورد جدید بیماری هپاتیت امسال در استان شناسایی و ثبت شده است.
 

دکترسلطان محمد در گفتگو باخبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک افزود: 38مورد از مبتلایان شناسایی شده استان در سال جاری مرد و مابقی زن هستند.

وی اظهار كرد: 26 مورد از بیماران هپاتیتی امسال در شهرستان اراك، یك نفر در تفرش، هشت مورد در خمین، چهار مورد در دلیجان، 25نفر در ساوه ، هشت مورد در محلات و سه نفر در شازند شناسایی شده است.

كارشناس واحد مبارزه با بیماری های واگیر مركز بهداشت استان مركزی اضافه كرد: 59 مورد بیماران هپاتیتی شناسایی شده امسال در مناطق شهری و مابقی در روستاها ساكن هستند.

دكتر سلطان محمد بیان كرد: 65 مورد هپاتیت ثبت شده امسال نوع B و 10 مورد نوع Cاست.

وی خاطرنشان كرد: پارسال 235 مورد افراد آلوده به هپاتیت BوC در استان مركزی شناسایی شد كه 130 نفر مرد و مابقی زن بودند.

دكتر سلطان محمد یادآور شد: درحال حاضر حدود دو درصد از جمعیت یك میلیون و 400هزار نفری استان مركزی به هپاتیت B مبتلا هستند كه این آمار با شاخص های كشوری بیماری اشاره شده همخوانی دارد./

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:46 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

مسوول واحد مبارزه با بیماریهای واگیر مركز بهداشت استان مركزی گفت: بیماری تب كریمه كنگو در این استان مهار شده و مورد جدیدی از این بیماری گزارش نشده است.

دكتر منصوری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک افزود: شیوع بیماری تب كریمه كنگو در سال جاری با گزارش مواردی از ابتلا در استان خراسان در كشور آغاز شد كه در استان مركزی نیز یك مورد مثبت از این بیماری ثبت شد.

وی گفت : گزارش ثبتی تب كریمه كنگودر استان مركزی امسال متعلق به پسر بچه ای دریكی از روستاهای خمین بود كه جان خود را از دست داد.

مسوول واحد مبارزه با بیماریهای واگیر مركز بهداشت استان مركزی افزود : با تشكیل كمیته ویژه ای، اقدامات پیشگیرانه و آمادگی های لازم در مراكز درمانی استان مركزی انجام شد و تمامی پرسنل درمانی علاوه بر آموزش به تجهیزات پیشگیری مجهز شدند.

دكتر منصوری گفت : در مجموع امسال هشت مورد مشكوك از بیماری تب كریمه كنگو در استان مركزی گزارش شد كه تنها یك مورد آن مثبت بود.

وی افزود : سه مورد از بیماران مشكوك گزارش شده مربوط به شهرستان ساوه، یك مورد آشتیان، یك مورد تفرش، یك مورد زرندیه و یك مورد در اراك بوده است.

مسوول واحد مبارزه با بیماریهای واگیر مركز بهداشت استان مركزی گفت : پنج مورد از گزارش های مشكوك تب كریمه كنگو استان مرد و سه مورد جنسیت زن داشتند.

دكتر منصوری، اطلاع رسانی مناسب به مردم، آموزش های به موقع و برنامه های مراقبتی و پیشگیری به هنگام را رمز موفقیت استان در كنترل موارد این بیماری كشنده عنوان كرد.

تب كریمه كنگو یك بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده‌ است كه ازطریق گزش كنه و یا تماس با خون، ترشحات،لاشه دام و یاانسان آلوده منتقل می‌شود./س

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:49 | نویسنده : میثم اله وردی |

صفحه قبل 1 صفحه بعد