پایگاه خبری هدهد تفرش:


سلامت نیوز : در طی 11 ماهه سال جاری تعداد 203 نفر از زنان سرپرست خانوارو مجریان طرح های اشتغال از خدمات بیمه تامین اجتماعی امداد شهرستان تفرش برخوردار شده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از موج ؛ قاسم مقدم مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان تفرش با بیان این مطلب اظهار داشت: واحد بیمه و درمان مدیریت شهرستان تفرش در طی 11 ماهه سال گذشته بالغ بر 1 میلیاردو 434 میلیون ریال جهت بیمه این افراد هزینه کرده است.

وی افزود: تاکنون تعداد قابل توجهی از زنان سرپرست خانوار و مجریان طرحهای خودکفائی از بیمه تامین اجتماعی برخوردار شده اندوحق بیمه آنها بصورت مستمر از طریق امداد بحساب واریز می گردد.

وی با اشاره به خدمات درمانی انجام شده توسط این نهاد تصریح کرد: یکی از اقدامات خوب این نهاد کمک به درمان بیماران می باشد به خصوص افراد با بیماری صعب العلاج است.
مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان تفرش در پایان گفت: این نهاد مردمی با ارائه خدمات گوناگون آماده خدمت رسانی به اقشار بی بضاعت و محرومین شهرستان می باشد.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:20 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

«با نقشه هر کاری می‌شود کرد، بدون نقشه هیچ کار نمی‌شود کرد.» این اصلی‌ترین مفهومی است که نسل سوم

خانواده‌ی سحاب بر آن تأکید می‌کند.

 

 

اتاق کار محمدرضا سحاب، مدیر «مؤسسه‌ی جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب» پر از نقشه‌ و اطلس و کره‌های جغرافیایی است.

کتاب‌های مربوط به جغرافی همه جا دیده می‌شوند و تصاویر و نقاشی‌های دیگر اعضای این خانواده که همگی در همین زمینه فعالیت می‌کردند، روی دیوارها و بالای کتابخانه‌ها به چشم می‌خورند. سحاب از اسامی شناخته شده در زمینه‌ی تهیه و انتشار نقشه‌های جغرافیایی است.

  • چرا مؤسسه‌ی شما به این شکل خانوادگی اداره شده است. الآن معمولاً فرزندان علاقه ندارند حرفه‌ی پدر را ادامه دهند؟

دلیل این اتفاق به ماهیت کار برمی گردد. کارتوگرافی (نقشه‌نگاری) کاری است که اگر یک نفر آن را شروع می‌کرد تا پایان عمرش ناقص می‌ماند و عمر یک نفر برای به پایان رساندن آن کافی نبود. در دیگر نقاط جهان هم مؤسسه‌های نقشه‌نگاری به‌صورت خانوادگی و در چند نسل اداره می‌شوند.

  • پس پدر و پدربزرگ شما با این اندیشه که فرزندانشان راه‌ آنان را ادامه دهند کار را شروع کردند.

پدربزرگ من استاد ابوالقاسم سحاب در سال۱۲۶۶ در تفرش به دنیا آمد و از  کودکی در مدارس محلی تحصیل کرد او در ادامه‌ی تحصیل، علوم جدید و زبان‌های فرانسوی، آلمانی و انگلیسی را هم یاد گرفت. او پس از آمدن به تهران به کار معلمی پرداخت. هم‌زمان در روزنامه‌ها به نوشتن مقاله و سرودن شعر می‌پرداخت. ابوالقاسم سحاب در مجموع 72 عنوان کتاب نوشته که بیش‌ترشان تاریخی‌اند و در بین آن‌ها کتاب‌های جغرافیایی هم وجود دارد. او و پدر من استاد عباس سحاب مؤسسه‌ی جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب را در سال 1315بنیان‌گذاری کردند و 20 سال بعد پدربزرگم فوت کرد.

  • و پسر راه پدر را ادامه داد.

بله، پدرم متولد 1300 خورشیدی بود و از همان ابتدای تحصیل تمام تمرکز خود را بر نقشه‌نگاری گذاشت. او در دبیرستان اولین نقشه‌ی خودش را روی یک کاغذ کالک کشید که الآن هم ما این نقشه را داریم. هم‌چنان که از تابلو‌های نقاشی‌اش نگهداری می‌کنیم. او برای تهیه‌ی نقشه‌های مناطق گوناگون ایران به بیش از 30‌هزار شهر و روستا سفر کرد و در سال ۱۳۳۴ با همکاری مؤسسه‌ی کلمبوس آلمان، نخستین کره جغرافیایی را به خط و زبان فارسی تولید کرد. مؤسسه‌ی سحاب به‌خاطر تلاش‌های او رشد کرد و پا گرفت.

  • پس مؤسسه‌های خارجی نقشه‌نگاری باید تا به حال چندین نسل را به خود دیده باشند.

کار نقشه‌نگاری به‌صورت متمرکز بعد از رنسانس و مخصوصاً بعد از کشف قاره‌ی آمریکا شروع شد. محققان اروپائی نقشه‌های افرادی مانند ادریسی، بیرونی و صفاقسی و دیگر جغرافی‌دانان مسلمان را جمع کردند و با استفاده از آن‌ها نقشه‌نگاری جدید را شروع کردند. بد نیست بدانید که یکی از مورخین تاریخ کارتوگرافی، در پژوهشی ثابت کرده که خطوط نقشه‌های استخری تشابه  زیادی با شیوه‌ی رسم خطوط در نقشه‌های مترو امروزی دارد. الآن مؤسسه‌ای اروپائی در حال فعالیت نقشه‌نگاری است که 270 سال عمر دارد و نسل هشتم خانواده در آن کار می‌کنند.  

  • تغییرات جدید و اتفاقات سیاسی باعث نشده این سلسله‌ها قطع شود.

مؤسسه‌ی «یوستوس پرتس» سال 1785 میلادی در آلمان تأسیس شده است.  بعد از جنگ دوم جهانی، مدیری که نسل هفتم این خانواده محسوب می‌شد و در دوران جنگ سرد، در آلمان شرقی مؤسسه را اداره می‌کرد، به‌خاطر مشکلاتی که دولت کمونیستی درست کرده بود، نمی‌توانست کارش را ادامه دهد. او در سال 1953 با بچه‌‌ی کوچکش به آلمان غربی فرار کرد و در آن‌جا شعبه‌ی دوم یوستوس پرتس را تأسیس کرد.  اما قبل از پایان جنگ سرد فوت کرد. کارکنان مؤسسه آن را حفظ کردند تا پسر به سن قانونی رسید و به او تحویل دادند. بعد از وحدت دو آلمان، مؤسسه‌ها دوباره به هم پیوستند ولی آن پسر که نسل هشتم مؤسسه بود، یک بار به من گفت که اداره‌ی شعبه‌ی شرقی مشکل است، زیرا شعبه‌ی غربی با شش کارمند و شعبه‌ی شرقی با 170 کارمند کار می‌کند، بنابراین مخارج زیادی داشت. با این حال هنوز هم  این مؤسسه کار می‌کند و فعال است. نکته‌ی جالبی که در آثار این مؤسسه می‌توان مشاهده کرد، نقشه‌ی تهران و اطراف آن ترسیم «اشتال خان» رئیس پستخانه‌ی ایران در زمان ناصرالدین شاه در این مؤسسه در آلمان به چاپ رسیده است.

  • ولی هر کار طولانی، ممکن است مدتی به مشکل برخورد کند و تعطیل شود.

کار نقشه‌نگاری را نمی‌توان با امور تجاری مقایسه کرد، زیرا اگر با هدف کسب درآمد انجام شود، ماندگار نخواهد شد. این کار فرهنگی است و باید با این دید انجام شود. مؤسسه‌ای  هست که در سال 1883 تأسیس شده و از آن زمان نقشه چاپ می‌کرده، در حالی‌که تهیه و ترسیم و چاپ نقشه سخت‌ترین نوع چاپ است.

  • با این حساب باید نقشه‌نگاری و انتشار آن از حرفه‌های قدیمی در کشورهای توسعه یافته باشد. چرا این کار در کشور ما جایگاه خودش را پیدا نکرده؟

یکی از دلایلش این است که برای جذب نوجوانان به این رشته زمینه‌ی مساعد را فراهم نکرده‌ایم. این نوجوانان در آینده مسئولانی می‌شوند که می‌توانند تصمیم‌های مهمی بگیرند و در تمام آن‌ها به اطلاعات جغرافیایی نیاز دارند، ولی چون در آن زمان اهمیت نقشه را درک نکرده‌اند، از آن استفاده‌ی صحیح نمی‌کنند. زمانی که می‌خواستند صنایع ذوب‌آهن اصفهان را طراحی و احداث بکنند جایی انتخاب شد که از منابع سنگ آهن و ذغال‌سنگ فاصله زیادی داشت. حالامشخص شده که مشکل کمبود آب هم دارد.

  • پس مشکلات محیط زیستی ما هم نتیجه همین کارهای غیر علمی است.

بله الآن دریاچه‌ی ارومیه مورد توجه همه است. زمانی بود که می‌خواستند از میانه این دریاچه جاده بکشند. در کشورهای دیگر مثل ژاپن و دانمارک هم روی دریا و دریاچه پل زده‌اند ولی پلی که شرایط زیست محیطی را عوض نکند و جریان‌های طبیعی را به هم نزند. اما در دریاچه‌ی ارومیه کوه را کندند و سنگ و خاکش را توی دریاچه ریختند. سنگ‌ها در بستر دریاچه فرو رفت و  مسیر حرکت آب را قطع کرد، این شروع مشکل بود. یا این‌که برای تأمین آب کشاورزی و شرب، بی مطالعه سدهای زیادی زدند، تاجریان آب ورودی به دریاچه را مهار کنند. نیت خوبی داشتند ولی دریاچه را خشک کردند.

  • مشکل آلودگی هوای تهران هم با استفاده از نقشه قابل حل بود.

البته. من خودم در جریان طراحی نقشه‌ی جامع تهران در سال 1352 بودم. تهران از 22 سال قبل بدون ضابطه رشد کرد و به وضع امروزی رسید در حالی که برای زندگی چهار میلیون نفر ظرفیت داشت. در جریان رشد آن و ساخت بنا‌های گوناگون نه از دانش جغرافی استفاده شد و نه از کسانی که این اطلاعات را به‌صورت دقیق داشتند کمک گرفته شد. با این وجود، طرح‌هایی بود که بر اساس آن می‌توانستیم این مشکلات را کنترل کنیم. حالا ترافیک آزار دهنده و آلودگی شدید به همه آسیب می‌زند.

  • نمی‌شود یک اطلس کامل برای پشتوانه علمی تمام این طرح‌ها درست کرد؟

چرا، ما از سال 72 موضوع طرح اطلس ملی را مطرح کردیم. باید مانند کشورهای پیشرفته‌ی جهان، یک مرجع دقیق علمی جغرافیایی داشته باشیم و با اتکا به آن طرح‌های مختلف عمرانی، اقتصادی، فرهنگی و ... مورد مطالعه و تصمیم‌گیری مسئولان قرار گیرد.

  • در این زمینه به نقشه‌هایی برای آموزش به نوجوانان هم نیاز داریم؟

در مورد اطلس‌های آموزشی نیز نسخه‌هایی برای نوجوانان لازم است تا با رنگ و طراحی مناسب باعث علاقه‌مندی آن‌ها شود. الآن اطلس‌های جهانی به محیط زیست‌ اهمیت زیادی می‌دهند و ما هم باید نقشه‌های آموزشی نوجوانان را با همین ویژگی طراحی کنیم.

  • در شهرستان‌ها هم از محصولات جغرافیایی استقبال می کنند؟

اتفاقاً نوجوانان شهرستانی بیش‌تر از تهرانی‌ها به نقشه اهمیت می‌دهند. از زمانی که مؤسسه‌ی سحاب کارش را شروع کرد با این پدیده مواجه بودیم. پیش می‌آمد که نوجوانی برای ما نامه می‌فرستاد و می‌خواست برایش نقشه بفرستیم، ولی پول کافی نفرستاده بود یا اصلاً پولی نداشت. دراین موارد شادروان استاد سحاب نقشه را رایگان برایش ارسال می‌کرد.

 

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 694

  • چرا نام خلیج‌فارس اهمیت دارد؟

مؤسسه‌‌ی سحاب برا‌ی دفاع از نام خلیج فارس هم زیاد فعالیت‌ کرده است. از جمله تولید و انتشار کتاب «خلیج‌فارس در نقشه‌های کهن»، «مجموعه‌ی مصوّر تاریخی خلیج فارس» علاوه بر گردآوری و انتشار اسنادی دیگر در این زمینه. از محمدرضا سحاب درباره‌ی بنیان این مشکل و دلیل اهمیت آن می‌پرسیم.

  • دریا‌ها و کوه‌ها اسامی مختلفی در فرهنگ‌های گوناگون دارند. چرا نام خلیج فارس این‌قدر برای ما اهمیت پیدا کرده؟

اگر بحث درباره‌ی نام خلیج فارس یک موضوع تاریخی و علمی بود، هیچ اشکالی نداشت که اسامی مختلفی داشته باشد. شرایط دریای خزر این‌طور است. «بطلمیوس» نام این دریا را هیرکانی نوشته بود و «استخری» خزر. بعد از اسلام آن را بحر خزر می‌نامیدند. دریای مازندران و دریای قزوین هم اسامی دیگر آن است. در زبان‌های اروپایی به این دریا «کاسپین» می‌گویند.

  • یعنی موضوع خلیج فارس یک موضوع کاملاً سیاسی است؟

دقیقاً. خلیج فارس در طول تاریخ همین نام را داشته، ولی جمال عبدالناصر حاکم مصر که در جنگ شکست خورده بود به‌خاطر  این‌که آن موضوع را تحت‌الشعاع قرار دهد بحث  نام مجعول «خلیج ع‌رب‌ی» را مطرح کرد، ولی دولت ایران در همان زمان واکنش مناسبی نشان نداد. البته قبل از آن نیز کسانی مانند عبدالکریم قاسم در عراق هم این نام ساخنگی را عنوان  کرده بودند تا در اختلافات مرزی خود با ایران از آن استفاده کنند. زمانی که کشور مصر و عبدالناصر ریاست اتحادیه‌ی عرب را برعهده داشتند دستوری برای استفاده از آن نام جعلی صادر کردند و بقیه کشورهای عربی هم با گسترش «پان عربیسم»  شروع به تحریف نام خلیج فارس کردند. باید دولت ایران واکنش مناسبی در برابر اتحادیه‌ی عرب نشان می‌داد.

  • اروپاییان هم در این تغییرنام نقش داشتند؟

بله آن‌ها به این اختلاف دامن می‌زدند. «سرچارلز بلگریو» که کارگزار بریتانیا و مشاور شیخ بحرین بود، در کتاب «ساحل دزدان» می‌نویسد: «خلیج فارس که عرب‌ها به آن «خلیج ع‌رب‌ی» می‌گویند و ما به‌خاطر رعایت ادب از این اسم استفاده می‌کنیم.» در حالی‌که در زمان نوشتن این کتاب اصلاً از  این نام جعلی استفاده نمی‌شد.

نقشه‌خوانی در مدرسه

زمانی که خانواده و  فامیل نمره‌های یک دانش‌آموز را می‌پرسند سراغ ریاضی و زبان می‌روند و کم‌تر کسی از درس جغرافی سؤال می‌کند. گویا این درس در میان درس‌های دیگر اهمیت زیادی ندارد. خود دانش‌آموزان هم علاقه‌ی چندانی به جغرافی نشان نمی‌دهند. قسمت مهمی از فعالیت‌های مؤسسه‌ی سحاب صرف تهیه‌ی منابع آموزشی برای مدارس می‌شود. محمدرضا سحاب درباره‌ی آموزش جغرافی و اهمیت استفاده از نقشه در این درس حرف‌های زیادی دارد.

تیراژ اطلس آموزشی در ایران 20 هزار جلد است و در ژاپن 800 هزار تا یک‌میلیون جلد. باید از سنین کم نوجوانان را با نقشه آشنا کرد تا به اهمیت آن پی ببرند. متأسفانه در آموزش و پرورش به این موضوع اهمیت  زیادی داده نمی شود. گاهی اوقات گفته می‌شود که آموزش صحیح احتیاج به هزینه دارد، ولی تهیه‌ی نقشه در مقابل دیگر هزینه‌ها زیاد نیست. تنها باید به دیوار کلاس یک میخ زد و نقشه را آویزان کرد. این حداقل امکانات است.

بعد از امکانات، این معلم است که باید توجه دانش‌آموز را جلب کند. اگر نوع آموزش اصلاح شود، خود دانش‌آموزان علاقه پیدا می‌کنند که به سفرهای علمی بروند و برخی از این جلوه‌های جغرافیایی را ببینند. این‌جا دیگر تخته‌سیاه کافی نیست و باید دانش‌آموزان را به طبیعت برد تا سوار خودرو از جاده‌های کوهستانی بالا بروند و از ابرها رد شوند و دنیای اطراف خود را کشف کنند، دنیایی که قبلاً فقط روی کاغذ آن را دیده بودند.

ما الآن در مرحله‌ی تهیه‌ی نقشه‌ی مناسب و قانع کردن مسئولان مدارس برای کاربرد آن‌ها هستیم.  اما مگر نوجوان ایرانی از نوجوان آلمانی استعداد کم‌تری دارد؟  آلمان یکی از کشورهای پیشرو در نقشه‌نگاری است و دلیلش این است که از کودکی به این دست استعداد‌ها اهمیت می‌دهد. زمانی که برای یک نمایشگاه به این کشور رفته بودم، سوار تاکسی‌ای شدم که راننده‌اش از مهاجران خاورمیانه بود. وقتی فهمید ایرانی هستم گفت چهره‌های نخبه و سرشناس ما شاعر، ولی نخبگان این‌جا مهندس‌اند، زیرا بچه‌هایشان با «لگو» بازی می‌کنند.

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 694

عکس‌ها: مهبد فروزان

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 23:37 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

رئیس دانشگاه تفرش گفت: کلینیک صنعت اراک به همت دانشگاه تفرش در مرکز فناوری کسب و کار شرکت شهرک‌های صنعتی در استان مرکزی افتتاح شد.

خبرگزاری فارس: کلینیک صنعت در اراک افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، رئیس دانشگاه تفرش در مراسم افتتاح کلینیک صنعت اراک گفت: کلینیک صنعت یا مرکز ارائه خدمات مشاوره‌ای اراک، پایگاه خدماتی، مشاوره‌ای و آموزشی است که با تأکید بر همکاری بین صاحبان صنایع، شرکت‌ها و اساتید دانشگاهی به منظور رفع مشکلات و نارسایی‌های تولید و ایجاد فضای رقابتی راه‌اندازی شده است.

احمد ربانی، تعامل متخصصان و مشاوران حرفه‌ای با صنعتگران و مجریان اصلی تولید را از ارکان موفقیت کشورهای صنعتی در دنیا دانست و اظهار داشت: پیوند صنعت و دانشگاه زمینه‌ساز موفقیت صنعت در راستای نیل به اهداف موردنظر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در سند چشم‌انداز 20 ساله توسعه کشور است.

وی، ضرورت‌های تشکیل کلینیک صنعت اراک را فقدان وجود مرکزی جامع برای ارائه مشاوره تخصصی و فنی برای حل مشکلات فنی و تخصصی بنگاه‌های صنعتی و معدنی به صورت کاربردی و متمرکز در شهرک‌های صنعتی، همسویی و تمرکز تحقیقات دانشگاهی بر روی تحقیقات کاربردی و صنعتی، اطلاع و برخورداری جامعه صنعتی کشور از پتانسیل‌های علمی دانشگاهی در کشور و برقراری ارتباط مؤثر و مستمر بین دانشگاه و صنعت در شهرک‌های صنعتی عنوان کرد.

رئیس دانشگاه تفرش، برنامه‌ها و چشم‌انداز کلینیک صنعت استان را ایجاد بانک جامع اطلاعات صنایع و خبرگان علمی و صنعتی، ایجاد سیستم و پایگاه متمرکز به منظور تأمین نیازهای اطلاعاتی صنایع، طراحی وب‌سایت کلینیک به منظور ارائه رزومه اساتید، شناسایی و اولویت‌بندی مسائل و مشکلات مرتبط با صنایع مختلف، تسهیل در برقراری ارتباط بین انجمن‌ها و تشکل‌های صنعتی و برقراری ارتباط مؤثر و بهبود روابط بین صنعت و دانشگاه و توسعه شبکه اتصال عرضه و تقاضای خدمات فنی و تخصصی در شهرک صنعتی عنوان کرد.

ربانی با بیان اینکه مبنای این کلینیک بر پایه مشاوره است، خاطرنشان کرد: متقاضیان می‌توانند درخواست مشاوره خود را به دو شکل حضوری و مجازی به کلینیک اعلام کنند.

وی تصریح کرد: این دانشگاه فقط مدیریت کلینیک صنعت را برعهده دارد و در راستای رسیدن به اهداف کلینیک نیازمند همکاری و مساعدت تمام اساتید و گروه‌های آموزشی دانشگاه‌های استان است.

رئیس دانشگاه تفرش در پایان بیان کرد: چهار کارگروه مکانیک و ماشین‌سازی، کارگروه مهندسی شیمی، صنعت و فرآیندها، کارگروه معدن و فن‌آوری معدنی و کارگروه برق و الکترونیک در کلینیک صنعت تشکیل شده است و درنظر داریم از ظرفیت تمامی اساتید دانشگاه‌های استان در اداره و همکاری در این چهار کارگروه بهره ببریم.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 1:0 | نویسنده : میثم اله وردی |
تاريخ : برچسب:, | 18:8 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تفرش از برگزاری مراسم بزرگداشت مقام سعدی اول اردیبهشت ماه در این شهرستان خبر داد.

خبرگزاری فارس: مراسم بزرگداشت مقام سعدی در تفرش برگزار می‌شود

فضل‌الله باباخانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: این مراسم با حضور هنرمندان و شاعران شهرستان و با همکاری انجمن ادبی پویه تفرش برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: اول اردیبهشت ماه در تقویم ایران اسلامی به عنوان روز بزرگداشت سعدی نامگذاری شده که به همین مناسبت برنامه‌های ویژه‌ای در این شهرستان به منظور تجلیل از مقام این شاعر پرآوازه برگزار می‌شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تفرش افزود: سعدی از معدود شاعرانی است که توانسته با تمسک به حق و اتصال به قرآن و عترت خود را به مقام والای سخن برساند.

بایاخانی ادامه داد: الگوی جاویدان سعدی قرآن کریم و احادیث بزرگان است که با پیروی از این الگو توانست خود را به جایگاه والایی در فرهنگ جهانی برساند و باید کوشید این شخصیت بزرگ را به همگان معرفی کرد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:39 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

پیکر پاک و مطهر مطهر دو شهید گمنام پس از اینکه بر روی دستان مردم شهید‌پرور، مسئولان و دانشگاهیان تشییع شد در دانشگاه تفرش با احترام به خاک سپرده شد.

خبرگزاری فارس: دو شهید گمنام در دانشگاه تفرش به خاک سپرده شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، مراسم تشییع پیکر این دو شهید گمنام همراه با عزاداری دسته‌جات عزاداری ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) برگزار شد.

در این مراسم، جمع کثیری از خانواده‌های شهدا، جانبازان، ایثارگران، آزادگان و رزمندگان، قشرهای مختلف مردم، مقامات و مسئولان، اساتید حوزه و دانشگاه، دانشجویان و روحانیون حضور داشتند.

قشرهای مختلف مردم تفرش در این آیین باشکوه ضمن سوگواری برای شهادت حضرت زهرا (س) با آرمان‌های شهیدان تجدید میثاق کردند.

حضور پرشور مردم در تشییع شهدا بیعت دوباره با شهدا و امام راحل(ره) است، شهدا حق بزرگی بر گردن ملت ایران دارند و آنچه این ملت به آن دست یافته مدیون ایثارگری‌ها و از جان گذشتگی‌های این عزیزان بوده است.

دشمنان باید این صحنه‌های با شکوه، اوج شهادت طلبی و احترام این ملت را به شهیدان ببینند و مطمئن شوند که مردم ایران روح شهادت طلبی و ایثار در راه اسلام و قرآن دارند که همین‌ سبب ترس و واهمه دشمنان شده و آنان را از اوج عظمت به زیر کشیده است.

شهیدان که همه ارزش‌ها و اعتقادات انقلاب و اسلام و نماد استقامت و ایستادگی ملت ایران در برابر متجاوزان و دشمنان بوده و موجب آبروی این نظام می‌باشند شایسته برگزاری چنین مراسم با شکوهی هستند که مردم با شور برای بیعت مجدد و تجدید میثاق دوباره با شهدا و امام شهدا و حمایت از ولایت فقیه در این مراسم شرکت و به مقام والای شهدا ادای احترام می‌کنند.   

این دو شهید گمنام در عملیات‎ والفجر هشت و در عملیات بدر به درجه والای شهادت رسیده بودند.

همچنین پیکر پاک و مطهر شهید شکری یکی از شهیدان دوران دفاع مقدس با حضور پرشور مردم شهید پرور و ولایت‌مدار خمین در زادگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی از مصلی تا گلزار شهدا تشییع و به خاک سپرده شد.

این شهید والامقام نیز در عملیات خیبر در مناطق عملیاتی جزیره مجنون در سال 62 به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:18 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی ولایت‌مداری و ولایت‌پذیری را مهم‌ترین پیام شهدا به ملت ایران اسلامی دانست.

خبرگزاری فارس: ولایت‌پذیری مهم‌ترین پیام شهدا به ملت ایران است

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن هنرمند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک در حاشیه تشییع پیکر پاک و مطهر سه شهید گمنام در اراک اظهار داشت: شهدا بدون هیچ چشم داشتی در خط مقدم جبهه‌ها حاضر شدند و تنها با لبیک به ندای ولایت جان خود را نثار ارزش‌های انقلابی و اسلامی کردند که این جان نثاری آنها پیام‌های ارزشمندی برای ملت‌ به همراه دارد.

وی با اشاره به استقبال پرشور مردم در مراسم تشییع پیکر پاک و مطهر این شهدا تصریح کرد: مردم قدر شناس و همیشه در صحنه استان مرکزی با حضور پرشکوه خود در مراسم استقبال و تشییع پیکر پاک و مطهر شهدای گمنام بار دیگر جاودانگی شهدا را برای همه تفسیر کرده و پایبندی خود به آرمان‌های شهدا را به اثبات رساندند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی با تاکید بر اینکه مردم در روز شهادت حضرت زهرا(س) با تشییع باشکوه پیکر شهدای گمنام، فرهنگ والای ایثار و شهادت را به نمایش گذاشتند، گفت: شهدا با تقدیم جان خود انقلاب و نظام اسلامی را بیمه کردند و تجلیل از مقام شهدا وظیفه‌ای همگانی است.

هنرمند تاکید کرد: در شرایطی که دشمنان می‌کوشند از طریق جنگ نرم ارزش‌های انقلاب و نظام را زیر سوال ببرند زنده نگاه داشتن یاد شهدا و تقویت فرهنگ ایثار و شهادت باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

وی با اشاره به استقبال پرشکوه مردم از این شهدا خاطر نشان ساخت: این حضور گسترده و پرشور نشان داد که این ملت همچنان به آرمان‌ها، اهداف و مسیر شهیدان والامقام وفادار بوده و آماده جانفشانی در راه ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب هستند.

گفتنی است امروز پیکر پاک و مطهر هفت شهید گمنام در اراک تشییع شد که از این تعداد دو شهید در شهر فراهان، دو شهید در دانشگاه تفرش و دو شهید در دانشگاه علوم پزشکی اراک و یک شهید در دانشگاه اراک خاکسپاری شدند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:30 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی از تشییع پیکر پاک و مطهر دو شهید گمنام در شهرستان تفرش خبر داد.

خبرگزاری فارس: تشییع پیکر پاک 2 شهید گمنام در تفرش

علی جلالی‌‌فراهانی در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: علاوه بر پنج شهید گمنام که قرار است در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در شهرهای اراک و فراهان خاکسپاری شوند، دو شهید گمنام نیز در شهر تفرش تشییع و تدفین خواهند شد.

وی تصریح کرد: این شهدا با حضور قشرهای مختلف مردم در دانشگاه تفرش تشییع می‌شوند که مراسم تشییع این عزیزان از مقابل سپاه و فرمانداری به سمت امامزاده محمد و پس از آن به سمت دانشگاه تفرش برگزار می‌شود.

جلالی‌فراهانی افزود: امشب نیز مراسم شبی با شهدا ویژه سه شهید گمنام در دانشگاه اراک و دانشگاه علوم پزشکی بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود.

وی با بیان این‌که فردا همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) مراسم تشییع و خاکسپاری هفت شهید گمنام برگزار می‌شود، اظهار داشت: مراسم تشییع پیکر پاک و مطهر سه شهید گمنام اراک رأس ساعت 10:30 صبح از میدان شهدا به سمت پل خیبر، خیابان شیخ فضل‌الله نوری و مصلای بیت‌المقدس اراک برگزار می‌شود.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:58 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

مدیر کمیته امداد امام خمینی شهرستان تفرش از پرداخت 181 مورد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی به مددجویان و غیرمددجویان این شهرستان خبر داد.

خبرگزاری فارس: پرداخت 181 مورد وام اشتغالزایی به مددجویان کمیته امداد تفرش

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک به نقل از روابط عمومی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مرکزی، قاسم مقدم گفت: طی سال گذشته 181 مورد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی از محل منابع بانکی به مددجویان و غیرمددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی شهرستان تفرش پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: برای پرداخت این تعداد وام بالغ بر 10 میلیارد ریال هزینه شده است.

مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان تفرش پرداخت ودیعه مسکن از منابع داخلی کمیته امداد امام خمینی این شهرستان و بانک‌ها به مددجویان و غیرمددجویان را از اقدامات این نهاد در این مدت برشمرد و افزود: برای پرداخت ودیعه مسکن به این مددجویان بالغ بر چهار میلیارد ریال هزینه شده است.

مقدم کمک به محرومان و نیازمندان را از دیگر اقدامات این نهاد عنوان کرد و گفت: برای کمک به این افراد در این مدت، بالغ بر چهار میلیارد ریال پرداخت شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که در سال گذشته تعداد قابل توجهی مسکن مددجویی برای خانواده‌های تحت حمایت این نهاد ایجاد شده است، گفت: برای احداث و تعمیر این واحدها بالغ بر 813 میلیون ریال هزینه شده است.

مقدم با اشاره به مساعدت به پرداخت اجاره مسکن محرومان شهری توسط این نهاد اظهار داشت: این نهاد همچنین، 22 مورد اجاره مسکن به ارزش 41 میلیون ریال به نیازمندان پرداخت کرده است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:55 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

 

اراک / واحد مرکزی خبر/اجتماعی

کلاغ های تفرش آپارتمان نشین شدند.
با زندگی صنعتی و آپارتمان نشینی انسان ها ،کلاغ ها هم به این سمت گرایش پیدا کرده اند .
در منطقه ای زیبا ، ابتدای رودخانه آب کمر شهرستان تفرش ، درخت های بلند قامت صنوبر تبدیل به آپارتمان های کوچکی برای کلاغ های شهر شده است .
حضور کلاغ ها در این منطقه بخصوص آخرین ساعات روز منظره ای زیبا و سیاهپوش ایجاد کرده است که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:38 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 

تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور از سوی هیئت‌ رئیسه مجلس قرائت شد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور امروز سه‌شنبه(۲۰ فروردین،  از سوی هیئت ‌رئیسه مجلس قرائت شد که به این شرح است:

قوامی نماینده اسفراین و ۷۴ نماینده مجلس به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص توهین سایت مشرق ‌نیوز به فرهنگ پهلوانی مردم خراسان در مطلبی با عنوان «ابهام در چرایی توجه به یک سنت خشن فاقد محتوا از جنگ گلادیاتوری و ورزشی به اصطلاح ملی» و ضرورت عذرخواهی از مردم قهرمان خراسان تذکر دادند.

صلاحی نماینده تفرش به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص تسریع در تعیین وضعیت کارمندان دانشگاه صنعتی تفرش و به وزیر ورزش و امور جوانان در خصوص تسریع در احداث سالن ورزشی در شهرستان فشک فراهان و جغتان تفرش تذکر داد.

شوهانی نماینده ایلام به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص صدور دستور رفع ممنوعیت تردد انفرادی زوار ایرانی به عتبات عالیات و به وزیر نفت در خصوص لزوم توجه به میادین مشترک نفتی و گازی در استان ایلام تذکر داد.

صامری نماینده خرمشهر به رئیس‌ جمهور در خصوص تسریع در تعیین تکلیف شهرک صنعتی شهرستان خرمشهر و به وزیر کشور در خصوص سوءمدیریت فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان خرمشهر تذکر داد.

ثروتی نماینده بجنورد به رئیس‌ جمهور در خصوص رسیدگی به اقدامات استاندار خراسان شمالی با وجود اجرای ارتقای تقسیمات کشوری شهرستان‌ها و دهستان‌های استان تذکر داد.

بیرانوند نماینده بروجرد به رئیس‌ جمهور در خصوص لزوم معرفی استاندار جدید بومی برای استان لرستان، به وزیر ارتباطات در خصوص جلوگیری از فعالیت اپراتور سوم تلفن همراه‌ و به وزیر کشور در خصوص ابطال حکم انتصاب شهردار بروجرد به دلیل نداشتن صلاحیت تذکر داد.

حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر به وزیر نیرو در خصوص رعایت عدالت در شهرستان‌های شاهین‌شهر، میمه و بلخار و به وزیر دادگستری در خصوص تسریع در راه‌اندازی اداره تعزیرات شهرستان بلخار تذکر داد.

سلیمی نماینده محلات به وزیر کشور در خصوص توضیح علت غیبت طولانی برخی مسئولان استانی در ایام عید نوروز تذکر داد.

جعفری نماینده بجنورد به رئیس‌جمهور در خصوص تسریع در استقرار شعب ادارات کل در شهرستان‌های راز و جرگلان تذکر داد.

سلیمی نماینده محلات خواستار توضیح رئیس‌جمهور در خصوص علت رسانه‌ای کردن امور داخلی وزارتخانه‌ها از جمله عزل و نصب رؤسای دانشگاه‌ها شد.

فتح‌الله حسینی نماینده قصر شیرین خواستار توضیح وزیر ارتباطات در خصوص علت اختلال در شبکه تلفن همراه شد.

سلیمی نماینده محلات به وزیر امور خارجه در خصوص علت پیگیری پرونده قتل شهروند ایرانی توسط دیپلمات سعودی و کشته شدن زائران ایران تذکر داد.

جوکار و زارع‌زاده نمایندگان یزد و مهریز به وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص لزوم رعایت ضوابط در واگذاری تسهیلات به واحدهای صنعتی توسط بانک سپه تذکر دادند.

صرامی نماینده خمینی‌شهر به رئیس‌ جمهور در خصوص بررسی عملکرد و هزینه‌های عوامل سهام عدالت شهرستان خمینی‌شهر تذکر داد.

میرگلوبیات و طبیب‌زاده نوری نمایندگان ساوه و تهران خواستار توضیح وزیر بهداشت در خصوص علت ادغام دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران شدند.

بشیری و سبحانی‌نیا نمایندگان پاکدشت و نیشابور به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تسریع در تأمین کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان تذکر دادند.

قاضی‌پور، جهانگیرزاده، ملکشاهی، محجوب و سبحانی‌نیا نمایندگان ارومیه، کوهدشت، تهران و نیشابور به وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص تسریع در حل مشکلات کارخانجات و نواحی صنعتی کشور تذکر دادند.

سلطانی نماینده بروجن به وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص عدم حمایت از تولیدات صنعتی داخلی و حفظ حقوق مصرف‌کنندگان، به وزیر نیرو در خصوص عدم رعایت قوانین و مقررات در مورد طرح‌های انتقال آب بهشت‌آباد، به وزیر بهداشت در خصوص عدم پیش‌بینی و برنامه‌ریزی در زمینه بودجه برای تأمین تجهیزات مورد نیاز بیمارستان بروجن و به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص کمبود کود شیمیایی و سموم دفع آفات در استان چهارمحال و بختیاری تذکر داد.

هادی حسینی و علیپور نمایندگان قائم‌شهر و سیمرغ به وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص تأخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان صنعت فولاد کشور تذکر دادند.

قاضی‌پور، جهانگیرزاده، اکبریان، محجوب و ملکشاهی نمایندگان ارومیه، کرج، تهران و کوهدشت به وزیر امور خارجه در خصوص برخورد متقابل با هواپیماهای عراقی که بر فراز ایران پرواز می‌کنند و بازرسی از آنها با توجه به عملکرد کشور عراق تذکر دادند.

هاشمی نماینده تهران به وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص عدم تعیین تکلیف قیمت و کاهش قیمت خودرو با وجود تأکید شورای رقابت تذکر داد.

ملکشاهی، قاضی‌پور، سبحانی‌نیا و محجوب نمایندگان کوهدشت، ارومیه، نیشابور و تهران به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص ایجاد بانک کشاورزی در شهرستان‌های کوهدشت کردستان و به رئیس جمهور در خصوص ضرورت توجه جدی به حوادث ناگوار معادن کشور و تلاش برای بی‌حادثه کردن معادن برای کارگران تذکر دادند.

قاضی‌پور، ملکشاهی و سبحانی‌نیا نمایندگان ارومیه، کوهدشت و فیروزه به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تسریع در بازسازی و بهسازی جاده‌های بین مزارع تذکر دادند.

کارخانه‌ای، خجسته، احمدی و سبحانی‌نیا نمایندگان همدان، نوشهر، چالوس و نیشابور به وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص آشفتگی و بی‌برنامگی در مدیریت تنظیم بازار کالا تذکر دادند.

ندیمی، اسماعیلی، شهریاری، اسفنانی، طاهری، محمدی، فرهنگی، جلیلیان، سنایی، کولیوند، باقری، منوچهری، رزم و ملکشاهی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص علل عدم اجازه تردد به زوار عتبات عالیات به صورت آزاد و انفرادی از مرز رسمی در قصرشیرین تذکر دادند.

بهمنی نماینده سراب به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص توجه جدی به کسب جایگاه دوم علمی و فناوری در منطقه تا پایان برنامه پنجم توسعه تذکر داد.

رجبی نماینده مینودشت به وزیر کشور در خصوص تسریع در اجرای تقسیمات کشوری مربوط به ارتقا در شهرستان‌های مینودشت، قالی‌کشن و مراغه تپه و دستور ویژه ناشی از اقدامات خودسرانه مأموران دولتی در منطقه جیزدان سراب تذکر داد.

سادات ابراهیمی نماینده شوشتر به وزیر بهداشت در خصوص توقف عملیات اجرایی احداث بیمارستان‌های شهرستان شوشتر و گتوند و عدم ارتقای مراکز درمانی شهرهای گوریه، شرافت، جنت مکان، صالح‌شهر، ترکال‌کی و سوماله به مراکز شبانه‌روزی و بروز مشکلات حاد برای مردم تذکر داد.

آقامحمدی نماینده خرم‌آباد به وزیر کشور در خصوص برخورد با اخلالگران نظم اجتماعی و اشرار مسلح در سطح شهرستان خرم‌آباد و بخش‌های تابعه و اصلاح ساختار ضعیف و ناکارآمد در استانداری، فرمانداری و ناجای خرم‌آباد تذکر داد.

قائید رحمت نماینده دورود به وزیر ورزش و امور جوانان در خصوص تسریع در ساخت سکوهای ورزشگاه‌های تختی و ۲۰ هزار نفری این شهرستان با توجه به وجود تیم لیگ برتری و راهیابی تیم‌های پایه به عرصه ورزش تذکر داد.

افتخاری نماینده تهران به رئیس‌ جمهور در خصوص عدم تأمین بودجه قرآنی در جهت تحقق اهداف منشور توسعه فرهنگی قرآنی و تأخیر در پرداخت بودجه قرآنی سال ۱۳۹۰ تذکر داد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:5 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

گزارش خبری/
استان مرکزی؛ سرزمین غارها/ شگفتیهای غار قندیلی
اراک - خبرگزاری مهر: استان مرکزی سرزمین غارهای دیدنی است که در نقاط مختلف استان پراکنده شده و در ایام نوروز پذیرای هزاران گردشگر است.

به گزارش خبرنگار مهر، استان مرکزی سرزمین غارهای دیدنی است که در نقاط مختلف استان پراکنده است و در ایام نوروز پذیرای هزاران گردشگر است که امسال نیز با آغاز نوروز چشم به راه مسافران است.

در مجموع در استان مرکزی، بیش از هشت غار دیدنی وجود دارد که اوج زیبایی این غارها، غاز نخجیر است که پیرترین غار ایران به شمار می رود و زیبایی و شگفتی نظیر آن در دنیا بی سابقه است.

در کنار غار نخجیر، غارهای دیگر نیز دیدنی هستند که نمی توان به آسانی از آنها گذشت.

غار سفید خانی؛ غار زیر آب

در جنوب غربی اراک و در رشته کوه سفیدخانی (کوه تخت) از توابع شهر سنجان اراک به فاصله 18 کیلومتر از شهر اراک، غار طبیعی سفیدخانی قرار گرفته دارد.

کوه سفیدخانی که غار نیز این نام را بر خود گزیده، درارتفاع سه هزار و118 متری از سطح دریا  در تمام ایام فصل زمستان و بهار پوشیده از برف است و غار درون این کوه نیز از غارهای سرد کشور است.



در بالای دهانه غار دودکش بزرگی به صورت تنور وجود دارد که ‌به آن دودکش جن یا ایوان عباس قلیخان می گویند.

در کف این غار حوضچه پر آب بزرگی به عمق هفت متر، عرض سه متر و طول پنج متر وجود دارد که از آب‌های نفوذی برف و باران تغذیه می‌شود.

از سقف غار نیز قندیل‌های زیبایی به شکل ستون به سمت کف غار آویزان است که از ترکیب محلول‌های آهکی پدید آمده و شکل‌های استالاکتیکی زیبایی را به وجود آورده است.

روایتی از این غار حاکی است، حدود 50 متر بالاتر از غار زیرآب غار دیگری وجود دارد و به نام "غار آب" ، معروف شده است، غاری کوچک که در انتها به آب ختم می شود.

گفته می شود در سال 1357 عده ای برای بازدید از غار رفته بودند که در هنگام تهیه غذا ماهی تابه آنها به پایین پرتاب می شود و درون شکافی می افتد و بدین ترتیب غار زیرآب کشف می شود. 

غار قلعه جوق؛ غار دست ساز بشر

این غار در نزدیکی روستای چهرقان از توابع بخش وفس اراک، در کوهی به نام قوزی قشلاق واقع شده است که  به وسیله انسان و در دل کوه حفر شده و دارای سه مدخل است.

در گذشته نردبانی در پای آن قرار داشت که رفتن به درون آن را آسان می کرد اما امروز آن نردبان از بین رفته و بدون وسایل کوهنوردی رفتن به درون آن ممکن نیست.

برخی معتقدند که این غار به منظور دفن مردگان در گذشته دور بوده و در واقع باید آن را آرامگاه دانست، به عقیده باستانشناسان مقبره های داخل آن مربوط به دوره مادهاست.

غار آسیلی با بلورهای منشوری

غار آسیلی در نزدیکی روستای امان آباد و در غرب روستای باستانی و تاریخی انجدان اراک قرار دارد.

طول کلی غار73.5 متر و عرض آن هشت متر و در آن حوضچه هایی قرار دارد که دیواره های آن از مواد آهکی و بلورهای منشوری استالاکتیتی پوشیده شده است.

مدخل آن با دو دریچه دایره شکل است که ستونی به محیط یک متر، دیواره وسطی این دو دریچه را تشکیل می دهد.

غار امجک؛ غار قندیل های سنگی

غار امجک، غار قندیل های سنگی است که  در ارتفاعات کوه امجک و در فاصله 63 کیلومتری شمال غربی تفرش قرار دارد، این غار که مدت زیادی از کشف آن نمی گذرد اولین بار در سال 1372 مورد بررسی قرار گرفت.
 
در زیر کوه امجک، چشمه‌ای قرار دارد که از سقف کوه می‌چکد و به دلیل اینکه جنس سنگ آهکی است بر اثر گذشت زمان دو استلاکمیت (قندیل) به وجود آمده که از سقف کوه آویزان است.

غار امجک در ارتفاع یک هزار و 900 متری از سطح دریاست و ورودی آن دیواره‌ای به طول 12 متر دارد که برای ورود به آن باید به کمک ابزار از این دیواره گذشت.

نردبان تنها راه رسیدن به غار و زیستگاه خفاشان

البته در حاشیه غار نردبانی به طول ده متر ساخته شده و پس از فرود منطقه استلاگتیت‌ها و استلاگمیت‌ها قرار دارد که به علت اینکه تاکنون کسی به آن دسترسی پیدا نکرده بکر و دست نخورده باقی مانده و پایین‌تر از آن دهلیزی با حوض پر آب دیده می‌شود.

دو دیواره به ارتفاع هفت متر و دیگری به ارتفاع دو متر در مسیر غار نوردان قرار دارد و در انتهای راهرویی با مجموعه بسیار زیبایی از گل‌فشنگ‌های سقف و دیوار، غارنوردان را به انتهای غار که زیستگاه خفاشان است هدایت می‌کند.

غار خورنده وغار گاو خور، دو غار دیگر تفرش

غار اولی در فاصله سه کیلومتری جنوب غربی تفرش و در ارتفاعات کوه نقره کمر معروف به خشه قرار دارد وبرای رسیدن به آن می باید از روستای کوهین عبور نمود و از دیواره ای به طول تقریبی 15 متر و شامل سه بند است، صعود کرد.

ورودیه غار با شیب ملایم به تالار اصلی که در آن حوضچه هایی قرار دارد می رسد و در طرف راست چاهی به عمق پنج متر واقع است که به حمامک شهرت دارد همچنین حفره دیگری نیز در این غار وجود دارد که به مسجدک معروف است.

در سقف و دیوار این غار استلاگتیت ها و استلاگمیت های زیبایی قرار دارد.

غار گاو خور یا غار گوخل (خل در لهجه محلی به معنی سوراخ است) با فاصله ای کمتر از دویست متر در همان مختصات غار خورنده قرار دارد و تالاری بسیار بزرگ دارد که به راهرویی به طول 100 متر منتهی می شود و بعد از آن حوضچه غار قرار دارد.

غار آزادخان؛ غار باستانی

این غار در غرب محلات و در شمال روستای سنجه‌باشی واقع شده است  و جزو غارهای باستانی است که در کف آن آب گوارا و فراوانی که در اثر بارندگی از سقف این غار می‌چکد، دیده می شود.

جاده دلیجان - خمین از جنوب این غار می‌گذرد و در مورد وجه تسمیه این غار  گفته می‌شود، در زمان حمله یکی از سرکردگان افغانی به نام آزادخان به پورگان (روستایی که بعدها به محلات تبدیل شد)، عدة زیادی از مردم پورکان به درون این غار پناه ‌برند.

سپس به فرمان آزادخان،  دهانه غار سنگ چین می شود و در نتیجه تمامی کسانی که به غار پناه برده بودند از شدت گرسنگی تلف می‌شوند و استخوان‌های این افراد تا چند سال پیش نیز در این غار باقی بود.


غار 70 میلیون ساله نخجیر؛ اوج زیبایی و شگفتی غارهای استان مرکزی

غار نخجیر از اعجازهای خداوند است که به دست طبیعت در دل طبیعت استان مرکزی رقم خورده و در ایام نوروز چشم انتظار مسافرانی است که از جاده دلیجان نراق عبور می کنند تا بهار خداوندی را با لحظه ای تفکر در هم آمیزند.

این غار در فاصله 10 کیلومتری شمال شرقی شهرستان دلیجان، حد واصل این شهر با شهر نراق قرار دارد و مجموعه ای زیبا، کم نظیر، متعلق به دوره سوم زمین شناسی است و یکی از پدیده ‌های انگشت شمار جهان به‌ شمار می ‌آید که توسط گروهی از کوهنوردان بومی شناسایی شد.

تاکنون بالغ بر دو هزار متر فضای خشک در محوطه درونی این مجموعه شناسایی شده که عموما کریستالیزه بوده و تزئینات بلوری و اسفنجی کف، دیوارها و سقف آن از ناب ترین نمونه‌ های موجود جهان است.



در گنجینه شگفتی این غار اسرارآمیز، سنگ‌ های تزیینی با اشکال متنوع مانند عقاب، لاک پشت، گوزن، انسان، کبوتر و تندیس های عظیم ‌الجثه بلورین ایجاد شده است که بیشتر آنان از جنس آهک است.

وجود یک دریاچه در بخش انتهایی و زیردست غار که دیواره، سقف و پیکره ‌های اسرار آمیز آن را سنگ‌ های عجیب محاصره کرده، زیبایی زاید الوصفی به این غار داده ‌است.

بنابر آخرین اطلاعات تاکنون 600 متر از این دریاچه شناسایی شده و وسعت آن بیش از سه هزار متر تخمین زده می‌ شود و دورن غار تالارهایی زیبایی به نام های عروس، گل کلمی، آبشارگلی، فرسنگ و هیولا وجود دارد.

با آغاز طبیعت و تعیطلات نوروز مردم به طور عادی و برخی علاقه مندان به غار و غارنوردی به طور حرفه ای از فرصت استفاده کرده و از حاذبه های خدادادی دیدن می کنند، اکنون غارهای استان مرکزی چون سالهای قبل و بیشتر چشم به راه گردشگران هستند تا روزهای خوشی را به آنان تقدیم کنند.

....

شکوفه راستین

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:3 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

دفن شهدا در دانشگاه علوم پزشکی اراک

رئیس کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح اذعان داشت: در استان کردستان شهر کامیاران و دانشگاه کردستان، استان کرمان شهر ریگان، شهر فهرج و دانشگاه جیرفت، کهگیلویه و بویراحمد شهر لنده و شهر سی سخت، استان گیلان دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان، استان لرستان دانشگاه آزاد اسلامی خرم آباد، استان مازندران دانشگاه آزاد اسلامی بابل، استان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی اراک و دانشگاه تفرش، استان هرمزگان بندر لنگه، استان همدان اداره اطلاعات و استان یزد شهر یزد و شهر اردکان، شهدای گمنام دفن می‌شوند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:24 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

هم اكنون 70 عضو هيات علمي در دانشگاه داريم كه تا پايان سال 92 به 100 عضو هيات علمي خواهند رسيد.
دكتر احمدرضا رباني رئيس دانشگاه تفرش در گفتگو با خبرنگار  علمي باشگاه خبرنگاران افزود: با توجه به بحث اقتصاد مقاومتي بحث هاي دانشگاه را اولويت بندي كرديم. بحث توسعه مقاطع تحصيلي تكميلي را در دستور كار داريم ،مقرر است بخش عمده رشته هايي كه در شرايط فعلي داريم مقطع دكتري آن نيز ايجاد شود.

رباني با بيان اينكه هم اكنون نزديك به 70 عضو هيات علمي داريم تصريح كرد: تا پايان سال 92 به 100 عضو هيئت علمي خواهد رسيد.

رئيس دانشگاه تفرش اظهار كرد: هم اكنون 2500 دانشجوداريم و روي كيفي رشته ها و مقاطع درحال كار هستيم.

وي خاطر نشان كرد: بحث تقويت آزمايشگاه ها و ارتباط صنعت و دانشگاه را نيزدر دستور كارداريم.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 5:13 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 

 
قانون مداري؛ گامي مؤثر در ايجاد پويايي ، نشاط و سلامت جامعه
گروه استان ها- فرمانده انتظامي استان مركزي قانون مداري را گامي موثر در ايجاد پويايي ، نشاط و سلامت جامعه برشمرد.

به گزارش پايگاه خبري پليس، سرهنگ "عزيزاله ملكي" در حاشيه بازديد از يگان هاي انتظامي در شهرستان هاي تفرش و فراهان و در گفت و گو با خبرنگار راديوي استاني ، گفت : در سال جديد با اجراي طرح مديريت كيفيت در فرماندهي انتظامي ا ستان سعي بر آن شده كه با تلاش در بهينه سازي فضاهاي انتظامي و ساماندهي دقيق و اصولي طرح ها، بر ارتقاء كمي و كيفيت خدمات رساني به شهروندان افزوده شود.

وي افزود : بهينه سازي ، ارتقاء امنيت، استاندارد نمودن فضاها و اماکن از جمله مهمترين اولويت هايي است كه ضمن كيفيت بخشي در ماموريت ها، نشاط و شادابي در بين كاركنان و به تبع آن آرامش خاطر مراجعه كنندگان را به همراه خواهد داشت.

سرهنگ ملكي به اثربخشي آگاهي بخشيدن به شهروندان و مسافران نوروزي در كاهش بروز حوادث ناگوار تاكيد كرد و بيان داشت : جلوگيري از صدمات و خسارات انساني در ايام نوروزي با اجراي طرح هاي انتظامي و ترافيكي كارشناسانه به منظور تحقق عمل مثبت علاوه بر انديشه مثبت با تعامل با دستگاه هاي امدادي دنبال مي شود و در چند روز گذشته اثرگذاري مهمي در بروز حوادث داشته است.

فرمانده انتظامي استان مركزي ادامه داد : شعار نوروزي ناجا تحت عنوان " نوروز پرنشاط، با رعايت قانون و احترام به ديگران" ، مقدمه اي بر راهبرد برنامه هاي نيروي انتظامي د ر يك سال آتي است و در اين شعار براي شهرونداني كه زندگي هدفمند را جستجو مي كنند، شاد زيستن را پاسخي به چگونه زيستن مي داند .

وي خطاب به مسافران نوروزي و شهروندان استان مركزي خاطر نشان كرد : برخورداري از فرهنگ رعايت قانون و احترام به ديگران ‌مي تواند سلامت هيجاني و نشاط ما را تأمين كندو در ايام نوروز اميد است مسافران نوروزي و شهروندان با اين نگاه مثبت سال خود را آغاز كنند تا شاهد محيطي به دور از تلخي و حوادث ناگوار باشيم.


انتهاي خبر // پایگاه خبری پلیس ایران //

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 23:9 | نویسنده : میثم اله وردی |