پایگاه خبری تفرش:

نماز جمعه ارومیه

امام جمعه تفرش در خطبه های نماز جمعه این هفته شهرستان گفت: سبک زندگی اسلامی در خانواده ها از مهمترین مباحث اجتماعی در جامعه ایران است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، حجت الاسلام سیدمحمد مومنی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهرستان تفرش اظهار کرد: سبک زندگی اسلامی در خانواده‎ها از مهمترین مباحث اجتماعی در جامعه ایران است.

وی افزود: اصلاح خانواده‎ها سبب اصلاح جامعه می‌شود و بسیاری از اشتباهات ریشه در معصیت‌هایی است که در خانواده آسان برشمرده می‌شود.

امام جمعه تفرش بی‌تفاوتی تعدای از خانواده ها به منکرات را سبب نادیده گرفتن معروفات دانست و تصریح کرد: با نهادینه کردن و معرفی روش‌های صحیح امر به معروف و نهی از منکر در جامعه می‌توانیم به سمت سالم بودن جامعه هدایت شویم.

حجت الاسلام مومنی معرفی شیوه‎های کاربردی احیا امر به معروف و نهی از منکر در جامعه را یکی از راه های احیای این فریضه عنوان کرد و گفت: جستجو راه‌های مناسب و عملی و شناخت صحیح معروف و منکر باید در جامعه محقق شود.

وی در خطبه دوم نماز جمعه تفرش بسیج را یکی از مهمترین ارکان در ایران عنوان کرد و افزود: امروز در ایران بسیج 20 میلیونی به بسیج 70 میلیونی تبدیل شده و پشتوانه ایران اسلامی است.

امام جمعه تفرش اسلام هراسی را توطئه امروز دشمنان دانست و تصریج کرد: هدف اصلی امام حسین(ع) در سرزمین کربلا محقق شد و پیروز میدان فرزندان آل محمد(ص) بودند و امروز هدف اصلی دشمن از بین بردن نام اهل بیت است.

حجت الاسلام مومنی با اشاره به هدف گروه‏‎های تروریستی گفت: معرفی مذهب غیر واقعی توطئه آمریکا و اسرائیل است و با تقویت گروه‌های تروریستی می‌خواهند چهره اسلام را مخدوش و اختلاف در جهان اسلام را افزایش دهند.

وی افزود: بسیجیان پرچمدار جامعه هستند و دشمن می‌خواهد تفکر بسیجی را از بین ببرد و بسیجیان با حضور خود در همه صحنه‌ها نقشه دشمنان را نقش بر آب کرده‌اند.

امام جمعه تفرش بسیجیان را نیروهای متعهد اسلام معرفی و تصریح کرد: سیجیان افتخار ایران اسلامی هستند و بسیجی امور دنیوی را در آباد کردن جامعه خلاصه می‌کند.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:39 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

کتابخانه بروجرد1

فرماندار تفرش گفت: به منظور نهادینه شدن فرهنگ کتاب و کتابخوانی در شهرستان تفرش، در طول این هفته عضویت در کتابخانه عمومی به صورت رایگان انجام می شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، کریم حمیدوند در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی تفرش  اظهار کرد: کتاب یکی از مهمترین ابزارهای کمال بشری در عصر حاضر است و با توجه به کتاب میتوان بسیاری از تجارب گذشتگان را کسب کرد.

وی افزود: به منظور نهادینه شدن فرهنگ کتاب و کتابخوانی در شهرستان تفرش، در طول این هفته عضویت در کتابخانه عمومی به صورت رایگان انجام شده و افراد می تواند از کتب موجود استفاده نمایند چراکه فرهنگ کتاب و کتاب خوانی بعنوان یکی از ضرورت های جامعه باید نهادینه شود.

کریم‌وند با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین نسل جوان، تصریح کرد: با وجود پیشرفت های چشمگیر بشر در عرصه های دانش و نوآوری و فرهنگ، کتاب نه تنها اهمیت خود را از دست نداده بلکه گسترده تر و تازه تر شده و جلوه ای پایدارتر پیدا کرده است.

فرماندار تفرش با اشاره به اینکه گرایش همگانی مردم و به ویژه نسل جوان به ایده ها و آرمان های انقلاب اسلامی، در سایه درخت پر بار اسلام شکل گرفته است، گفت: اسلام، دین اندیشه و معرفت، دین دانش، کتاب و معنویت است و می توان گفت آیین آسمانی اسلام، پرچمدار کتاب و کتابخوانی است.

28 هزار نسخه در کتابخانه عمومی پروفسور حسابی موجود است

مدیر کتابخانه عمومی پروفسور حسابی در این جلسه با اشاره به عضویت فعال 1300 نفر در این کتابخانه گفت: 28هزار نسخه در مخازن کتابخانه تفرش با عناوین متعدد موجود است که پذیرای کتابخوانان و اعضای فعال این کتابخانه است.

مهدی جعفری با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب در کتابخانه عمومی پروفسور حسابی تفرش در هفته کتاب و کتابخوانی افزود: در این نمایشگاه 1200کتاب کمک درسی ، روانشناسی ، مذهبی با  15الی 25 درصد تخفیف ارائه شده است که عموم علاقه مندان می توانند از این نمایشگاه بازدید و خرید کنند.

وی تصریح کرد: فضاسازی تبلیغی ، تجلیل از کتابخوانان برتر در رده های سنی مختلف را از دیگر برنامه های هفته کتاب در تفرش به شمار می رود.

مسئول کتابخانه عمومی پروفسور حسابی تفرش گفت: با توجه به اهمیت کتاب و کتابخوانی، این کتابخانه درصدد است با اجرای برنامه های فرهنگی مانند راه اندازی ایستگاههای مطالعه در ادارات و پایانه های مسافربری و همچین راه اندازی کانون ادبی اندیشه جوان در راستای نهادینه کردن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه ، گام های مثبتی را بردارد.

وی افزود: نمایشگاه کتاب تفرش تا 30 آبان ماه هر روز از ساعت 8 صبح تا 6 عصر در محل کتابخانه عمومی پروفسور حسابی پذیرای علاقمندان است.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:50 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

سازمان بسیج

فرمانده سپاه ناحیه تفرش از فرماندهان پیشکسوت بسیج در این شهرستان خبر داد.

 سرهنگ علی فراهانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در تفرش، با اشاره به اهمیت و جایگاه بسیج در کشور ایران اسلامی اظهار کرد: بسیج مردمی ترین نیروی مقاومت جهانی در مقابل هجمه های مختلف دشمن و میقات دلباختگان است.

فرمانده سپاه ناحیه تفرش افزود:مردم نمایش قدرت عمومی بسیج در کشور هستند و آثار حرکت نیروهای مردمی بسیج در جامعه مشهود است.

وی از اجرای ویژه برنامه های مدون در هفته بسیج در شهرستان تفرش خبر داد و گفت: در این هفته بیش از 30 عنوان برنامه با رویکرد فرهنگی و اقتصادی تدارک دیده شده است.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج تفرش نشر ارزش‌های اسلامی و فرهنگ ایثار و شهادت را از اهداف این برنامه‌ها عنوان کرد و افزود: استفاده از ظرفیت های بسیج در حوزه های مختلف در این هفته به نمایش گذاشته می شود.

فراهانی تصریح کرد: دیدار با خانواده معظم شهدا،برگزاری یادواره شهدا در شهر و روستاهای تفرش، تجلیل از فرماندهان پیشکسوت بسیج، برگزاری پیاده روی عمومی، برگزاری نمایشگاه خوشنویسی با موضوع بسیج، برگزاری کارگاه های آموزشی با موضوع مهارت‌های زندگی از مهمترین برنامه های این ناحیه در هفته بسیج است.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج تفرش با اشاره به ضرورت همه گیرشدن فرهنگ بسیجی در جامعه گفت: وقتی امام خمینی(ره) به‌عنوان یک رهبر تاریخ‌ساز و عالم و مرجعی جلیل‌القدر می‌فرماید که به اخلاص و صفای بسیجیان غبطه می‌خورد و از خدا می‌خواهد که با آنان محشور شود و افتخار خود را بسیجی بودن عنوان می‌کند، تعریف و توصیفی بالاتر از این نسبت به جایگاه بسیج و تفکر بسیجی وجود ندارد.

وی افزود: عظمت و جایگاه بسیج به روشنی در جملاتی که امام امت و رهبر انقلاب در وصف این نیروی مخلص به‌کار برده‌اند قابل لمس است، همانا اهمیت این نهاد مقدس در حاکم شدن تفکر ناب بسیجی در جامعه است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 11:3 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان تفرش گفت: سلسله مباحث گفتمان دانشگاهی در شهرستان تفرش با موضوعات مختلف برگزار می شود.

حجت الاسلام میثم فیروزجائی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان تفرش به خبرنگار شبستان در اراک گفت: گفتمان های دینی با همکاری دانشگاه تفرش با موضوعات مورد نیاز قشر دانشجو برگزار می شود.

وی با بیان اینکه پاسخ به شبهات دینی و فرهنگی جوانان و نوجوانان به ویژه دانشجویان از راه های موثر در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن است،‌ افزود: اگر جوانان ما بتوانند با مبانی ارزشی و دینی بیشتر آشنا شوند، بهتر می توانند زندگی و جایگاه اصیل آن را دریابند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان تفرش گفتمان های دینی را یکی از موقعیت های مناسب برای شنیدن سؤالات و دغدغه های نسل امروزی دانست که می تواند نیازهای مسئولان را در بخش برنامه‌ریزی مرتفع ‌کند.

حجت الاسلام فیروزجائی ادامه داد:‌ گفتمان دینی، فرصتی است که از نزدیک با نسل امروز رودررو شویم، حرف‌های او را بشنویم و به آنچه در دنیای درونی و ذهنی او می‌گذرد، پی ببریم و بدانیم مخاطب ما دارای چه پرسش‌ها و شبهات و دغدغه‌ها و وسوسه‌هایی است.

 وی با بیان اینکه تاکنون گفتمانی با موضوع نماز و عاشورا در دانشگاه برگزار و با اقبال خوبی از سوی دانشجویان مواجه شد افزود: در این گفتمان حجت الاسلام محمد حسن رود سرابی از اساتید حوزه و دانشگاه در خصوص حقانیت و نهضت عاشورا، اقامه نماز و احیای امر به معروف و نهی از منکر در صحرای کربلا و احیای ارزش ها به بیان سخنانی پرداخت.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:14 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

عطش کربلا محرم

 مدیرحوزه علمیه امام صادق(ع) گفت: گردهمایی مبلغان سنتی با محوریت موضوع آسیب شناسی عزاداری در تفرش برگزار شد.

 

حجت الاسلام مصطفی خطاط در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تفرش، با اشاره به اینکه عزاداری برای امام حسین(ع) باید تداوم داشته باشد اظهار کرد: زنده نگه داشتن واقعه عاشورا یک تکلیف دینی بوده که باید در این راستا به درستی گام برداشته شود و نباید در برگزاری این مراسم‌ها خللی ایجاد شود.

وی افزود: عزاداری‌ها باید تداوم داشته باشد و مردم مسلمان و ملت ایران در تمام سختی‌ها باید به این مهم توجه داشته باشند و اجازه ندهند دشمنان با توطئه‌های خود این نظام و قداست آن را خدشه‌دار کنند.

مدیرحوزه‌علمیه امام صادق(ع) تصریح کرد: نباید به دشمنان اسلام اجازه داده شود تا این سنت را از مردم بگیرند و مسلمانان باید باهوشیاری و بیداری به تبیین و ترویج نهضت عاشورا در جامعه به ویژه برای نسل جوان بپردازند.

حجت الاسلام خطاط با اشاره به تاثیر زیارت عاشورا در جامعه و افراد گفت: محورقیام امام حسین(ع) عبودیت و بندگی خدا بوده که در این راستا و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کرد و به شهادت رسید.

وی افزود: دعای معروف علقمه یکی از مهمترین دعاها بوده که ایشان بیان داشتند که میتوان با تدبر و تفکر در این دعا فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه اسلامی نهادینه کرد.

مدیرحوزه‌ علمیه امام صادق(ع) تصریح کرد: در عزاداری‌ها باید از بدعت و منکرات و نیز ورود خرافه‌ها جلوگیری شود و اخلاق حسنه در جامعه اسلامی ترویج پیدا کند و در تبیین این مهم از دروغ باید پرهیز شود.

حجت الاسلام خطاط تصریح کرد: هدف قیام امام حسین(ع) احیای سنت دین اسلام بوده و مسلمانان وظیفه دارند با بدعت‌ها مبارزه کنند و رضایت خدا را به دست آورند و کسانی که در راه اصلی و راست حرکت کنند به پیروزی دست پیدا کرده و می‌توانند اهداف اسلام را محقق کنند.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:21 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

امام جمعه تفرش

 امام جمعه شهرستان تفرش گفت: بسیج به عنوان نهادی مومن و برآمده از مردم که با اندیشه های امام شکل گرفت امروز با حضور همه گرایش های وفادار به نظام مهمترین عامل حفظ و تداوم نظام و انقلاب اسلامی در برابر توطئه ها و فتنه های دشمنان است.

 

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، حجت‌الاسلام سید محمد مومنی در خطبه های آئین عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته شهرستان تفرش با اشاره به ضرورت مشورت در خانواده اظهار کرد: مشورت در خانواده یکی از رکن های اساسی است و برای تشویق فرزندان نباید از اجبار استفاده کرد.

وی افزود:استفاده از تشویق های معنوی در سوق دادن جونان و نوجوانان به انجام کارهای حسنه موثر است و دور کردن فرزندان امروز از هجمه‌های فرهنگی وظیفه‌ای است که بر دوش تمامی افراد است.

امام جمعه تفرش تصریح کرد: استفاده از تشویق در احیای امر به معروف و نهی از منکر موثر بوده و نصیحت و برقراری دوستی بهترین راه تربیت صحیح است.

وی افزود: حفظ زبان یکی از راه های دوری از معصیت بوده و معصیت زبان از بین برنده تمام عبادت ها است.

حجت الاسلام مومنی با اشاره به هفته کتاب و کتابخوانی مطالعه را مفیدترین سرگرمی برای اوقات فراغت عنوان کرد و گفت: با مطالعه می‌توانیم بسیاری از تجارب گذشتگان را دریافت کنیم و به اندوخته های علمی خود بیفزاییم.

امام جمعه تفرش به اجرای برنامه های متنوع در هفته فرهنگی تفرش اشاره کرد و گفت: اجرای برنامه های فرهنگی و معرفی قابلیت های این شهرستان در هفته فرهنگی و نمایش توانمندی های مردم تفرش از مهمترین مزیت های این هفته است.

وی اجرای هفته فرهنگی در تفرش را سبب ایجاد روحیه نشاط و همبستگی اجتماعی در بین مردم شهرستان دانست و افزود: کارهای فرهنگی باید در سطح استان بیشتر مورد توجه باشد و با دقت بیشتری به شهرستان ها برنامه های مختلف ارائه شود.

امام جمعه تفرش تصریح کرد: از رسانه و خبرنگاران بمنظور پوشش خبری مناسب هفته فرهنگی این شهرستان در کنار دیگر ادارات فعال تقدیر می کنیم.

حجت الاسلام مومنی با اشاره به فرارسیدن هفته بسیج گفت: بسیج یک نعمت ناشناخته الهی است و روحیه بسیج رزمندگان سبب پیروزی ایران در هشت سال دفاع مقدس شد.

امام جمعه تفرش افزود: رسالت مسئولان فرهنگی ترویج روحیه ایثار و شهادت در جهت ایجاد فرهنگ شهادت است.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:42 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

هلال احمر

 مدیر جمعیت هلال احمر تفرش گفت: به مناسبت هفته فرهنگی هلال احمر این شهرستان ۳ ایستگاه سنجش سلامت را در دستور کار قرار داده است.

مجید حسین‌جمال در گفت‌وگو باخبرنگار تسنیم در تفرش، با اشاره به برنامه‌های هلال احمر به مناسبت هفته فرهنگی تفرش اظهار کرد: به مناسبت هفته فرهنگی برنامه‌های متنوعی در این شهرستان اجرا شده که جمعیت هلال احمر نیز برنامه‌هایی از جمله 3 ایستگاه سنجش سلامت را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: این ایستگاه‌ها کارسنجش فشار خون شهروندان، عضوگیری برای جمعیت هلال احمر، افتتاح نمایشگاه تجهیزات امدادی، تجلیل از خیران جمعیت هلال احمر را بر عهده دارند.

مدیر جمعیت هلال احمر تفرش با اشاره به دیگر برنامه‌ها گفت: ایستگاه آموزش کمک‌های اولیه و ایمنی برای تمام افراد، برگزاری مسابقات در بین امدادگران و برگزاری مسابقه چادر زنی از جمله این برنامه‌ها است.

حسین‌جمال تصریح کرد: دوره آموزشی امداد و کمک‌های اولیه برای دانشجویان تفرشی نیز برگزار می‌شود که 60 دانشجو خانم و آقا در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند.

وی افزود: خدمت‌رسانی به مردم بزرگ‌ترین افتخار برای جوانان جمعیت هلال احمر بوده که با ایثار و از خودگذشتگی در هر شرایطی مأموریت خود را به بهترین نحو انجام می‌دهند. 

مدیر جمعیت هلال احمر تفرش با اشاره به ضروری بودن آموزش گفت: آموزش در جمعیت هلال احمر بسیار ضروری بوده و این جمعیت می‌تواند عموم جامعه را با آموزش صحیح در برابر خطرها به هنگام وقوع بلایای طبیعی آشنا نماید. 

حسین‌جمال تصریح کرد: تربیت امدادگران و آموزش افراد برای مقابله با حوادث و اتفاقات احتمالی از وظایف مهم این جمعیت است.

وی افزود: این دوره آموزشی در 3 مقطع مقدماتی و تکمیلی برگزار می‌شود که دوره مقدماتی 2 مرحله و دوره تکمیلی آن یک مرحله است.

مدیر جمعیت هلال احمر تفرش با اشاره به موفقیت در این‌دوره‌ها گفت: افرادی که در این دوره موفق شوند در دوره‌های تخصصی امداد و نجات مانند امداد کوهستان، جاده، آوار و سیلاب نیز شرکت می‌کنند.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:31 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

به مناسبت هفته فرهنگی شهرستان تفرش نشست تخصصی جنگ نرم در شبکه‌های ماهواره‌ای با حضور مدیران، کارکنان و دانشجویان در سالن اجتماعات حاج ابراهیم نصیر دانشگاه تفرش برگزار شد.

 خبرگزاری فارس: برگزاری نشست تخصصی جنگ نرم در شبکه‌های ماهواره‌ای در دانشگاه تفرش

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک یک استاد دانشگاه صبح امروز در این نشست گفت: جنگ نرم یک جنگ تمام عیار فرهنگی دنیای غرب است که از رسانه‌های دیداری و شنیداری برای ضربه زدن به باورها و متلاشی کردن کانون خانواده و نهادینه کردن سبک زندگی غربی در جوامع مسلمان بهره برده است.

مصطفی مشایخی افزود: کنترل ورودی ذهن جوانان و نوجوانان یک راه مبارزه مهم با جنگ نرم دشمن است.

وی با بیان این که تفاوت‌های گوناگونی بین جنگ نرم و سخت وجود دارد اضافه کرد: در این راستا تفاوت در قلمرو، تفاوت در ابزار و تفاوت در هدف سه نوع تفاوت مورد توجه بین جنگ نرم و سخت است.

این کارشناس فرهنگی تصریح کرد: مهم‌ترین هدف جنگ نرم تسخیر افکار و اندیشه افراد است که دشمن برای تحقق این هدف از ابزار ماهواره استفاده فراوان کرده است.

مشایخی با اشاره به این که در خصوص ماهواره دو دیدگاه تفاوتی و تهاجمی وجود دارد، اضافه کرد: در دیدگاه تفاوتی ما دارای تفاوت فرهنگی با غرب هستیم زیرا فرهنگ غرب فرهنگ برهنگی و لیبرال دموکراسی است و فرهنگ ما فرهنگ ایرانی و اسلامی است.

وی ادامه داد: از این رو راهکار مقابله با تهاجمات ماهواره‌ای و دیکتاتوری رسانه‌ای غرب افزایش سواد رسانه‌ای و تشخیص تفاوت‌های فرهنگی و بیان آن برای جوانان و نوجوانان و حتی کودکان از طریق والدین است زیرا غرب سعی دارد با تغییرات تدریجی فرهنگ جوامع ضمن نهادینه کردن سبک زندگی غربی در جوامع مسلمان کانون خانواده را متلاشی کند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: خود ساختگی در دوران کودکی مقدمه واکسینه شدن در برابر توطئه‌ها و جنگ نرم در دوران نوجوانی و جوانی است که این امر باید از سوی والدین مورد توجه قرار گیرد.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:49 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

استاندار استان مرکزی با بیان اینکه هنر متعهد ما را در حفظ کشور یاری می کند، گفت: شهرستان تفرش مهد علما، دانشمندان و فرهیختگان هنر ایران و مایه افتخار برای استان مرکزی است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین مقیمی، شامگاه سه شنبه در نکوداشت مفاخر، بزرگان و اندیشمندان شهرستان تفرش، با اشاره به اینکه استفاده از هنر در جهت ارتقای سطح فرهنگی مردم، منافع ملی و حفظ ارزش های کشور راهگشا است، افزود: در صورتی که فعالیت های هنری جنبه منفی داشته باشد سبب ورود هجمه های فرهنگی به بخش های مختلف جامعه می شود.

وی با بیان اینکه جامعه به دنبال هنر اثرگذار و متعهد است، گفت: دشمن با استفاده از ابزار فرهنگی و هدایت اقشار مختلف جامعه به بیراهه در پی اهداف شوم خود است.

استاندار استان مرکزی با تاکید بر اینکه ما می توانیم هنر را به عنوان ابزاری توانمند در خدمت مردم به کار گیریم، اظهار کرد: برای دور کردن نسل نوجوان و جوان جامعه و هدایت آنان به مسیر صحیح نیازمند استفاده ابزاری از هنر هستیم.

۱۷ تا ۲۳ آبان هفته فرهنگی شهرستان تفرش

مقیمی با بیان اینکه ۱۷ تا ۲۳ آبان هفته فرهنگی شهرستان تفرش نامگذاری شده است، اضافه کرد: از ابتدای این هفته برنامه های فرهنگی هنری بسیاری برای معرفی  آداب و رسوم مردم این شهرستان برگزار شده است.

وی ادامه داد: شهرستان تفرش مهد علما، فضلا و اندیشمندان بسیاری است که با فعالیت های علمی و ادبی خود سبقه مطلوبی را در این شهرستان به جای گذاشته اند.

استاندار استان مرکزی با اشاره به اینکه تفرش قطب تعزیه استان و کشور است، افزود: در این خطه از استان شبیه خوانی و نمایش وقایع مختلف تاریخ ائمه اطهار (ع)، زندگی و سیره ایشان را به مردم انتقال می دهد.

مقیمی با تاکید بر اینکه باید از شبیه خوانی پاسداری و به نسل های آینده انتقال داده شود، تصریح کرد: در تعزیه خوانی افراد با رشادت ها و دلاوری ها، رجز خوانی ها، میدان داری، بالا و پایین بردن صدا و حرکات دست ها تصویر مطلوبی را برای بینندگان به نمایش می گذارد.

استفاده از موقعیت علمی و ادبی تفرش ضروری است

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با تاکید بر اینکه تفرش مهد علم و ادب و هنر است، گفت: باید از این موقعیت ارزشمند در جهت تقوت و پشتیبانی از هنرمندان استفاده کنیم.

سیدمحمد حسینی با اشاره به اینکه این شهرستان هنرمندان بسیاری در رشته های مختلف دارد، افزود: هنر گوهر ارزشمندی است که برای حفظ و نگهداری از آن نیازمند تلاش بسیار هستیم.

گفتنی است، در این مراسم از ۳۵ نفر از نخبگان، هنرمندان صنایع دستی و  تعزیه خوانان پیشکسوت نمونه کشور در شهرستان تفرش  تجلیل شد.

لازم به ذکر است، نمایشگاهی از آثارهنرمندان صنایع دستی به مناسبت هفته فرهنگی شهرستان تفرش از ۱۷ آبان در تکیه زاغرم افتتاح و تا ۲۳ این ماه ادامه دارد و علاقه مندان به آشنایی با توانمندیهای بومی منطقه از این نمایشگاه دیدن کنند.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:19 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

 ۲۴۲ نفر در طرح پاكسازي ۱۰۶ منطقه در طرح استاني پاكسازي نيروي انتظامي دستگير و برخورد با آنان در سير مراحل قضايي قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، معاون عمليات فرماندهي انتظامي استان مركزي در اينباره گفت: جلوگيري از شكل گيري بسترهاي بروز جرم در فرايند مقابله با آسيب ها و جرايم در طرح هاي پاكسازي از جمله اقداماتي است كه فرماندهي انتظامي استان در دستور كار خود قرار داده و با تداوم اجراي طرح هاي پاكسازي آن را با جديت دنبال مي كند.

سرهنگ سيامك قاسمي افزود: روز گذشته اين طرح در ۱۰۶ منطقه در سطح استان مركزي به مرحله اجرا گذاشته شد و ۲۴۲ نفر به علت ارتكاب جرايم مختلف دستگير و بازخورد آن تقدير و قدرداني اهالي مناطقي بود كه در اين طرح به مرحله اجرا گذاشته شد.

سرهنگ قاسمي به جزئيات اقدامات صورت گرفته در اين طرح نيز اشاره كرد و گفت: كشف نزديك به ۱۴ كيلوگرم انواع مواد مخدر، كشف ۳۸ فقره انواع سرقت، دستگير ۱۷۶ نفر در به علت فعاليت در امر تهيه وتوزيع مواد مخدر، دستگيري ۳۴ سارق، ۱۱ نفر از اراذل و مزاحمان نواميس شهروندان و ... در اين طرح صورت پذيرفت.

وي ادامه داد: در اين طرح توجه به انتظام بخشي ترافيكي نيز مورد تاكيد بود كه اعمال قانون ۷۳۷ دستگاه وسيله نقليه و توقيف ۱۳۳ دستگاه خودرو و موتورسيكلت اجرايي شد.

وي در پايان گفت: از آنجايي كه برنامه هاي پيشگيرانه اقدامي فراسازماني و بين بخشي است و صرف اقدام انتظامي نمي توان نتيجه مطلوب و مستمري را دنبال كرد، سالم سازي جامعه شهري زماني قابل تحقق است كه از يك سو تمام سازمان هاي متولي فرهنگ در راستاي وظايف محوله با همكاري و مشاركت شهروندان در راستاي تحقق امنيت مطلوب گام بردارند.

سرهنگ مصطفي ويسمه اي فرمانده انتظامي شهرستان اراك نيز در پايان اين طرح با تقدير از همكاري و تعامل خوب شهروندان به خبرنگاران گفت: مشاركت و همراهي شهروندان با پليس همواره بستر ساز امنيت پايدار است و در مركز استان نيز اين انسجام جمعي توانسته است امنيتي مطلوب و در شان شهروندان اراكي را به همراه داشته باشد.

پيش فروش آپارتمان طرحي براي کلاهبرداري ميلياردي

فردي كه با طرح پيش فروش آپارتمان اقدام به كلاهبرداري ميلياردي از تعدادي شهروند تفرشي در استان مركزي كرده بود، دستگير و روانه زندان شد.

در ابتداي آبان ماه شهروندي تفرشي به كلانتري مركز شهرستان تفرش مراجعه كرد و با ارائه برگ شكوائيه اي خواستار پيگيري و دستگيري كلاهبرداري در شهرستان شد.

شاكي به ماموران انتظامي گفت: بعد از چند سال براي خريد خانه مقداري پول پس انداز كردم كه در اوايل سال مراجعه اي كه به بنگاه هاي معاملات ملكي در سطح شهر داشتم تبليغ پيش فروش آپارتمان هايي در شهرستان نظر من را جلب كرد و بعد از تماس با فردي كه خود را سرمايه گذار طرح معرفي كرد، قرار شد كه من طي چند مرحله مبلغ ۳۰۰ ميليون در اختيار وي بگذارم و پروژه ساخت مسكن نيز از شهريور ماه آغاز شود و در مراحل بعدي نيز تا تكميل پروژه با اين فرد تسويه حساب كنم.

وي ادامه داد: بعد از گذشت مدتي متوجه شدم كه سرمايه گذاري و ساخت پروژه مسكن در دست اقدام نيست و اين فرد قصد كلاهبرداري از من را دارد كه در پيگيري كه داشتم متوجه شدم او از شهرستان متواري شده است.

با توجه به اهميت موضوع، پرونده براي سير مراحل تحقيقات به پليس آگاهي شهرستان ارجاع شد و كارآگاهان پليس بررسي تخصصي موضوع را شروع كردند.

شناسايي مالباختگان در دستور كار كارآگاهان پليس شهرستان

در تحقيقات مقدماتي مشخص شد كه اين فرد كلاهبرداري هايي ديگر نيز به اين عنوان در سطح شهر داشته است كه با پيگيري هاي انجام شده ۹ نفر از شهرونداني كه از آنان كلاهبرداري شده بود شناسايي شدند و در ارزيابي ها ميزان كلاهبرداري اين فرد در حدود دو ميليارد وهفتصد ميليون ريال برآورد شده است.

شناسايي و دستگيري كلاهبردار در پايتخت

فرمانده انتظامي شهرستان تفرش در اين باره گفت: با توجه به اظهارات مالباختگان و انجام تحقيقات ميداني مشخص شد كه فرد تحت تعقيب اهل تفرش بوده كه چند سالي است به تهران كوچ كرده است.

سرگرد سيروس دالوند اضافه كرد: با اقدامات تخصصي و فني سرانجام كارآگاهان محل اختفاي متهم را در تهران شناسايي كردند و در هماهنگي با دستگاه قضايي تيمي از ماموران انتظامي براي دستگيري وي به آدرس سكونت متهم اعزام شدند.

اين مقام انتظامي ادامه داد:‌با اعزام ماموران انتظامي فرد تحت تعقيب در منزلش دستگير و براي تكميل تحقيقات به يگان انتظامي دلالت شد.

سرگرد دالوند با اشاره به اعتراف متهم به كلاهبرداري هايي از ۹ شهروند تفرشي افزود: با مواجهه حضور مالباختگان و ارائه اسناد و مدارك، متهم به جرم خود اعتراف كرد و با قرار وثيقه قانوني روانه زندان شد.
اعتماد بي جا به افراد زمينه ساز كلاهبرداري

فرمانده انتظامي شهرستان تفرش در پايان اعتماد بي جا به افراد بدون داشتن شناخت كافي نسبت به آنها و اعتماد به تبليغات نادرست و عدم مشاوره با كارشناسان و افراد مطلع را از عوامل زمينه ساز بروز كلاهبرداري و سوء استفاده افراد فرصت طلب خواند و رعايت نكات ذيل را در پيشگيري از اين جرم مورد تاكيد قرار داد.

- فريب ظاهر آراسته افراد را نخوريد.

-به هر گونه پيشنهاد يا معامله خيلي خوب مشكوك باشيد.

- موارد مشكوك را از طريق تلفن ۱۱۰ به مراكز پليس گزارش كنيد.

- هنگام معامله با افرادي كه نشانه و شماره تلفن ثابتي ندارند، بيشتر دقت كنيد و تا حد امكان از آن بپرهيزيد.

- براي اطمينان از اصالت يك سند بايد از مرجع صدور آن استعلام كنيد.

- از پرداخت وجه نقد تحت عنوان مشاركت يا مضاربه به افراد ناشناس خودداري كنيد.

مهار كامل سرقت احشام در فراهان

فرمانده انتظامي شهرستان فراهان استان مركزي از مهار كامل سرقت احشام طي هفت ماهه نخست در اين شهرستان خبر داد.

سرهنگ صفر علي روشنايي در تشريح اين خبر گفت :از آنجايي که آموزش هاي علمي و به روز در ميان جامعه هدف، نقش ارزنده اي در کاهش جرايم به ويژه سرقت به همراه دارد، نيروي انتظامي شهرستان بنا بر سياست هاي ابلاغي اطلاع رساني و آموزش آحاد مردم براي پيشگيري از بروز جرم و بزه را دستور كار خود دارد.

وي اضافه كرد : در سال جاري ضمن اطلاع رساني و آموزش همگاني و همکاري با جهاد کشاورزي و همچنين مشارکت دامداران خوشبختانه از ابتدا سال ۹۳ تاکنون هيچگونه سرقت احشام در سطح شهرستان فراهان گزارش نشده است.

فرمانده انتظامي شهرستان فراهان يادآور شد :اجراي به موقع طرح هاي انتظامي، کنترل مبادي ورودي و خروجي شهرستان و تعامل با دامداران و آموزش آنان از اقدامات موثر در مهار سرقت احشام در شهرستان بوده كه با تلاش مجموعه انتظامي شهرستان اين مهم باعث رضايتمندي مردم به ويژه دامداران و کشاورزان در سطح شهرستان شده است.

زدن زنگ منازل به بهانه سرقت

سارقاني كه به منظور سرقت از منزل، ابتداء زنگ منازل را مي زدند و پس از حصول اطمينان از خالي بودن منزل اقدام به سرقت مي كردند توسط پليس شهرستان خمين استان مركزي شناسايي و دستگير شدند.

فرمانده انتظامي شهرستان خمين در تشريح اين خبر گفت:در پي وقوع چند فقره سرقت منزل مراتب جهت رسيدگي در دستور كارآگاهان پليس قرار گرفت.

سرهنگ محمد علي گودرزي افزود: پس از انجام تحقيقات گسترده و فني توسط كارآگاهان پليس دو نفر سارق شناسايي و در عملياتي غافلگيرانه نسبت به دستگيري آنان اقدام شد.

فرمانده انتظامي شهرستان خمين ادامه داد:پس از انجام تحقيقات مشخص شد كه سارقين زماني كه قصد سرقت از منازل را داشتند ابتداء زنگ منزل را مي زدند و پس از اينكه از خالي بودن منزل اطمينان حاصل مي كردند از ديوار بالا مي رفتند و با شكستن شيشه وارد منزل مي شدند و اقدام به سرقت مي كردند.

وي تصريح كرد: در بازجويي هاي فني و پليسي سارقين به ۹ فقره سرقت اعتراف كردند كه در اين خصوص پرونده تشكيل و سارقان به مراجع قضايي معرفي و روانه زندان شدند.

اين مقام انتظامي در پايان ضمن تشكر از اطلاع رساني به موقع شهروندان و همكاري آنان خاطر نشان كرد:تلاش در راستاي حفظ آرامش مردم و مبارزه با متخلفان در دستور كار پليس قرار دارد.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:51 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

ورزش و جوانان

 مرحله ششم مسابقات لیگ بوکس استان مرکزی با ساعت ۹ صبح روز جمعه مورخ ۲۳ آبان‌ماه امسال در ساوه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، مرحله دوم مسابقات دوچرخه‌سواری جاده لیگ برتر کشور در ساعت 9 صبح روز پنج شنبه مورخ 22 آبانماه تا 23 آبانماه در ابتدای جاده فرودگاه اراک برگزار می‌شود.

مسابقات کاراته سبک کیو کوشین ساکاموتو استان مرکزی در ساعت 8 صبح روز جمعه مورخ 23 آبانماه در سالن شهید باهنر فوتبال برگزار می‌شود.

هفته اول و دوم لیگ تکواندو نوجوانان و جوانان استان مرکزی در ساعت 30.8 صبح روز جمعه مورخ 23آبان‌ماه در سالن تکواندو 5 مرداد اجرا می‌شود.

مسابقه دوستانه سپک تاکرا با تیم کرمانشاه در ساعت 9 صبح روز جمعه مورخ 23 آبان‌ماه در سالن سپک تاکرا 5 مرداد اراک برپا می‌گردد.

مرحله ششم مسابقات لیگ بوکس استان مرکزی با ساعت 9 صبح روز جمعه مورخ 23 آبان‌ماه امسال در ساوه برگزار می‌شود.

مسابقات کبدی قهرمانی بانوان  کشور در ساعت 9 صبح روز سه شنبه 20آبان تا 23 آبان‌ماه امسال در سالن 2000 نفری 5 مرداد برپا می‌گردد.

مسابقات پینگ‌پنگ بانوان استان مرکزی در ساعت 8 صبح روز جمعه مورخ 23 آبان‌ماه در سالن پینگ‌پنگ 5 مرداد اجرا می‌شود.

همایش پیاده روی خانوادگی و جشنواره ورزشی در ساعت 7 صبح روز جمعه مورخ 23 آبان‌ماه در تفرش برگزار می‌شود.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:14 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

کمیته امداد

 مدیرکمیته امداد امام خمینی(ره) تفرش گفت: خیران تفرش در ۶ ماهه نخست امسال بیش از ۴ میلیارد و ۱۸۴ میلیون ریال به این نهاد کمک کردند.

قاسم مقدم در‌گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تفرش، با اشاره به اینکه خیران در راستای ارائه خدمات به مددجویان این نهاد تاکنون گام‌های تاثیرگذاری را برداشته‌اند و توانسته‌اند مشکلات این بخش را مرتفع کنند اظهار کرد: این کمک ها توسط خیران به 2 صورت نقدی و غیر نقدی به کمیته امداد داده در راستای کمک به نیازمندان ارائه می شود.

وی افزود: این کمک‌ها شامل فطریه، کفاره، زکات، حج فقرا، جهیزیه، ایتام، طرح برکت بوده که این وجوه به افراد نیازمند و مددجویان این بخش در راستای رفع مشکلات این افراد داده می شود.

مدیرکمیته امداد امام خمینی(ره) تفرش تصریح کرد: محور اصلی فعالیت‌های این نهاد مردم بوده و  این نهاد به این سبب نسبت به نهادهای دیگر برتری دارد که یک نهاد مردمی است و براساس منویات مقام معظم رهبری دارای جایگاه ویژه ای است.

مقدم با اشاره به اینکه وحدت مردم یکی از ارکان و پایه‌های کمیته امداد امام خمینی(ره) بوده گفت: خدمت در این نهاد باید با خلوص نیت و بدون تزویر و ریا باشد و مردم و خیران نیز در راستای موازین اسلامی به نیازمندان کمک کنند.

وی افزود: این نهاد با استفاده ازظرفیت‌های‌موجود در تشکل‌های مردمی‌و خیران برای شناسایی و خدمت رسانی بهتر به نیازمندان استفاده می‌کند و تاکنون در تحقق این مهم به خوبی گام برداشته است.

مدیرکمیته امدادامام خمینی(ره) تفرش با اشاره به این‌که کمک‌کردن به نیازمندان باید در بین مردم فرهنگ‌سازی شود گفت: در راستای هفته فرهنگی درتفرش باید تلاش شود با همکاری مسئولان، مردم و خیران مشکلات خانواده های نیازمند برطرف شود.

مقدم با اشاره به اینکه خداوند تکالیف اجتماعی را بر عهده ما نهاده که کمک به نیازمندان نیز مهم بوده گفت: مردم و نظام اسلامی نبایند نسبت به این مهم بی توجه باشند و باید آبروی نیازمندان نیز در این کمک ها محفوظ بماند.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:13 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رئیس دانشگاه تفرش حرکت در راستای بهبود کیفی، توسعه کمی، رسیدن به مرز 3 هزار دانشجو و قرار گرفتن در بین 40 دانشگاه برتر کشور و منطقه را از مهم‌ترین برنامه‌های کلان دانشگاه تفرش عنوان کرد.

 خبرگزاری فارس: قرار گرفتن در بین 40 دانشگاه برتر کشور مهم‌ترین برنامه‌ کلان دانشگاه تفرش است

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک محمد قاسم سحاب صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تاسیس رشته‌های جدید و قابل رقابت با دانشگاه‌های کشور نظیر ایجاد رشته مهندسی معماری بناهای سنتی و میراث فرهنگی، ایجاد پژوهش‌کده‌های پدافند غیرعامل و محیط زیست و توسعه روابط بین‌الملل به منظور تبادل دانشجو و منابع علمی با دانشگاه‌های خارج از کشور از مهم‌ترین اهداف دانشگاه تفرش در راستای شاخص کردن این دانشگاه در بین دانشگاه‌های کشور است.

وی مشکل فاضلاب خوابگاه‌های دانشجویی و پرهزینه بودن اجرای شبکه فاضلاب داخلی دانشگاه و اتصال آن به فاضلاب شهر برای دانشگاه، معوقات مالی و عدم امکان تسویه دیون گذشته این دانشگاه با اعتبارات سال جاری را از مهم‌ترین مشکلات این دانشگاه عنوان کرد.

رئیس دانشگاه تفرش گفت: تعریف یک طرح پژوهشی مشترک بین تمامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان با توجه به نیاز استان و ویژگی‌های زیست‌محیطی آن با عنوان طرح جامع مطالعات زیست محیطی استان مرکزی و روش‌های مبارزه با آلاینده و سالم‌سازی محیط زیست می‌تواند رفع‌کننده بسیاری از مشکلات استان باشد. 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:56 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

 نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار مردم تفرش از سند فرهنگی نگاه ویژه به این شهرستان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اراک، عباس صلاحی، نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی (20 آبان) در چهل و پنجمین کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استان که با مشارکت شهرستان تفرش برگزار شد، ضمن تاکید بر اینکه شهرستان تفرش از قطب های فرهنگی کشور است گفت: با توجه به تدوین سند فرهنگی استان، انتظار ما از این سند، نگاه ویژه به تفرش به دلیل وجود ظرفیت های که در آن وجود دارد است.

وی با بیان اینکه با وجود پتانسیل های بالقوه، این شهرستان در جایگاه مطلوبی قرار ندارد، ادامه داد: شهرستان تفرش با حفظ خاصیت بکر بودن و هویت اصلی خود از ورود فرهنگ اقوام دیگر به این شهر جلوگیری کرده اند.

این مقام مسئول با بیان اینکه شهرستان تفرش یکی از قطب های دانشگاهی و فرهنگی استان نیز محسوب می شود، بیان کرد: وجود بزرگان و علما و دانشمندان در این شهرستان نشان از فرهنگ عمیق و غنی دانشگاهی است.
وی ادامه داد: دانشگاه تفرش  در سال ۶۷تاسیس شده و پس از گذشت دو دهه از تاسیس این دانشگاه هنوز جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده است.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این دانشگاه ظرفیت های خوبی برای تبدیل به قطب علمی استان را دارد، چرا که دانشمندان و اندیشمندان بسیاری در این خطه وجود دارند و این شهرستان قابلیت پرورش افراد در زمینه های مختلف را دارد.

تعزیه تفرش هنری اصیل و ماندگار

صلاحی در بخش دیگری از سخنانش به پیشینه تاریخی و مذهبی این شهرستان گفت: در شهرستان تفرش از دیر باز هنر شبیه خوانی و تعزیه خوانی مرسوم بوده و هنرمندان فعال در این عرصه همواره به انجام این سنت پرداخته و می پردازند.

وی با بیان اینکه در هفته فرهنگی تفرش 300 عنوان برنامه تدین شده است، بیان کرد: این برنامه ها با محوریت مسایل فرهنگی و اجتماعی و با حضور گسترده افراد برگزار می شود.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی  افزود: تفرش قطب تعزیه و آیین های سنتی کشور است و شبیخوانان به نام کشوری در این شهرستان پرورش یافته و همواره رتبه های برتر کشوری در این زمینه را کسب می کنند.

وی اضافه کرد: تخصیص اعتبارات برای حفظ و نگهداری هویت فرهنگی این شهرستان ضروری است چرا که صنعت و ثروت موید فرهنگ است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش به همدلی، همراهی و همکاری مسئولان با یکدیگر تاکید کرد و گفت: اگر این همدلی و همکاری ایجاد شود ما شاهد رونق فرهنگی در بخش های مختلف می شویم.

وی با اشاره به اهیمت رونق و توسعه فرهنگی در شهرستان تفرش نیز بیان کرد: این مهم نیازمند همکاری  همه جانبه است و باید همه دست در دست هم دهیم تا شهری آباد و با غنای فرهنگی داشته باشیم.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:49 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

 استاندار استان مرکزی گفت: هدف از سفر به شهرستان تفرش ارتقای وضعیت اجتماعی و فرهنگی این منطقه است.

محمد حسین مقیمی، روز سه شنبه در حاشیه هفته فرهنگی تفرش و در جمع خبرنگاران با اشاره به هدف از سفر به تفرش و برگزاری هفته فرهنگی در این شهرستان گفت: برای دستیابی به این مهم شناسایی مسایل و مشکلات این شهرستان ضرری است.

وی با اشاره به اینکه در بخش های مختلف نیازمند بررسی و برنامه ریزی برای شناسایی مشکلات هستیم، افزود: رفع مشکلات فرهنگی و تامین فضای مورد نیاز در تفرش در اولویت برنامه ها قرار گیرد.  

استاندار استان مرکزی با تاکید بر ضرورت پرداخت نیم درصد حق کتابخانه ها توسط شهرداری ها گفت: کتابخانه ها به دلیل نداشتن ردیف بودجه ای به نیم درصد حق خود نیازمند بوده و پرداخت آن توسط شهرداری ها به صورت ماهیانه مورد تاکید است.

وی ادامه داد: شهرداری ها باید حق کتابخانه ها را پرداخت و حتی در شهرهای بادرآمد بیشتر  بیش از نیم درصد پرداخت شود.

مقیمی با تاکید بر توسعه راه های استان بعنوان اولویت فعالیت های عمرانی گفت: بجز راه های اصلی که از قبل وجود داشته مابقی جاده ها فرعی و روستایی و نیازمند توسعه و اصلاح هستند.

این مقام ارشد استان با بیان اینکه اشتغالزایی از دیگر مسایل مرود بحث و بسیار مهم است، گفت: با استفاده از ظرفیت صنعتی و افزایش فعالیت های صنایع دستی می توانیم گام موثری در مسیر اشتغالزایی برداریم.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری مرکزی گفت: سند فرهنگی استان با ۶۵۴ عنوان مصوب شده است.

به گزارش مهر شکر الله حسن بیگی با بیان اینکه از ابتدای سالجاری با دستور استاندار مسایل فرهنگی و اجتماعی در دستور کار دفتر امور اجتماعی قرار گرفته است، گفت: برای ساماندهی مسایل فرهنگی جلسات بسیاری برگزار و سند توسعه فرهنگی استان در ۲۱ تیر ۹۳ تصویب شده است.

وی با اشاره به اینکه این سند با ۶۵۴ عنوان از اول مرداد ۹۳ تا اول مرداد ۶۴ به عنوان نقشه فرهنگی استان تدوین شده افزود: برای ۲۶ دستگاه و نهاد متولی فرهنگ تصمیم گیری و تفاهم نامه های امضا شده است.

وی تمرکز زدایی و معطوف کردن نگاه به شهرستان ها، ارتقاء هویت اسلامی و ایرانی، انجام ملی و بالابردن مشارکت اجتماعی و مسئولیت پذیری بین مردم و بزرگداشت و نکوداشت مفاخر زا از اهدف این سند عنوان کرد.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:33 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

اراک- خبرگزاری مهر: نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی گفت: شهرستان تفرش به دلیل فرهنگ عمیق و غنی قطب دانشگاهی و فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس صلاحی عصر سه شنبه در چهل و پنجمین کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استان که با مشارکت شهرستان تفرش برگزار شد، با اشاره به اینکه دانشگاه تفرش  در سال ۶۷تاسیس شده گفت پس از گذشت دو دهه از تاسیس این دانشگاه هنوز جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه تفرش ظرفیت های خوبی برای تبدیل به قطب علمی استان را دارد، بیان کرد: با وجود دانشمندان و اندیشمندان بسیار در این خطه نیازمند پرورش افراد در زمینه های مختلف هستیم.

این مقام مسئول با اشاره به هفته فرهنگی تفرش و تدوین ۳۰۰ عنوان برنامه در این هفته افزود: تفرش قطب تعزیه و آیین های سنتی کشور است و شبیخوانان به نام کشوری در این شهرستان پرورش یافته و همواره رتبه های برتر کشوری در این زمینه را کسب می کنند.

صلاحی در ادامه با بیان اینکه مردم تفرش توانمندی بسیاری در بخش های ادبی و هنری دارند، گفت: این شهرستان در بخش های مختلفی چون تئاتر و شبیه خوانی موفق بوده و افراد زیادی را در این زمینه پرورش داده است.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه انتظار ما از سند فرهنگی استان نگاه ویژه به تفرش به دلیل وجود ظرفیت های است، گفت: با وجود پتانسیل های بالقوه این شهرستان در جایگاه مطلوبی قرار ندارد.

وی با بیان اینکه شهرستان تفرش خاصیت بکر بودن و هویت اصلی خود را حفظ کرده است، گفت: مردم این شهرستان از ورود فرهنگ اقوام دیگر به این شهر پیشگیری کرده اند.  

صلاحی با اشاره به اینکه صنعت وثروت موید فرهنگ است، افزود: تخصیص اعتبارات برای حفظ و نگهداری هویت فرهنگی این شهرستان ضروری است.

رونق فرهنگی تفرش نیازمند همکاری  همه جانبه است

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به انیکه رونق فرهنگی شهرستان تفرش نیازمند همکاری و همدلی همه جانبه است، بیان کرد: باید همه مسئولان دست به دست هم دهیم تا آبادی و آبادانی بخش های مختلف را شاهد باشیم.

صلاحی با بیان اینکه در بخش های مختلف سرمایه گذاران بانگ ها و سخت هتل و اماکن گردشگری معرفی شده اند، گفت: بدلیل همکاری نکردن با این سرمایه گذاران فعالیت آنان متوقف و در تفرش هتل و اماکن گردشگری به وجود نیامده است.

وی ادامه داد: هفته فرهنگی تفرش فرصت مناسبی برای انتاقل فرهنگ غنی مردم تفرش به سراسر استان است.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:23 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رئیس جمعیت هلال احمر تفرش از برپایی سه ایستگاه سنجش سلامت در این شهرستان خبر داد.

خبرگزاری فارس: برپایی 3 ایستگاه سنجش سلامت در تفرش

مجید حسین‌جمال در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: همزمان با هفته فرهنگی تفرش برنامه‌های متنوعی توسط دستگاه‌های مختلف در این شهرستان اجرا می‌شود که جمعیت هلال احمر نیز برنامه‌های ویژه‌ای را در دستور کار قرار داده است.

وی تصریح کرد: برپایی ایستگاه سلامت در سه نقطه شهری به منظور سنجش فشار خون و تست قند شهروندان، عضوگیری جمعیت هلال احمر، آموزش امداد و کمک‌های اولیه به علاقمندان، افتتاح نمایشگاه تجهیزات امدادی، تجلیل از خیرین جمعیت هلال احمر، برپایی ایستگاه‌های صلواتی و... بخشی از این برنامه‌ها به شمار می‌رود.

رئیس جمعیت هلال احمر تفرش برپایی ایستگاه آموزش کمک‌های اولیه و ایمنی برای آحاد مردم به صورت چهره به چهره با پخش بروشور و سی‌دی آموزشی و صعود و فرود امدادی از ارتفاع همزمان با همایش پیاده‌روی خانوادگی، برگزاری مسابقات طناب‌کشی در بین امدادگران و  برگزاری مسابقه چادرزنی را از دیگر برنامه‌های این جمعیت در هفته فرهنگی عنوان کرد.

جمال در ادامه از آغاز دوره‌های آموزشی امداد و کمک‌های اولیه ویژه دانشجویان دانشگاه تفرش خبر داد و گفت: 60 نفر از دانشجویان خواهر و برادر دانشگاه تفرش زیر پوشش این آموزش‌ها قرار خواهند گرفت.

وی تصریح کرد: این دوره آموزشی در سه مقطع مقدماتی و تکمیلی برگزار می‌شود که شامل دو دوره مقدماتی و یک دوره تکمیلی است و کسانی که این دوره‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارند می‌توانند در دوره‌های تخصصی‌تر امداد و نجات از جمله امداد کوهستان، جاده، آوار، سیلاب و... شرکت کنند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 1:0 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

استاندار استان مرکزی گفت: هنرمندان برای حفط هنر، استقلال و آزادی فرهنگ کشور در خط مقدم مقابله با تهاجم فرهنگی قرار دارند.

 

« محمد حسین مقیمی » شامگاه سه شنبه در آیین تجلیل از پیشکسوتان تعزیه، پژوهشگران علمی، فرهنگی، هنری و ورزشکاران شهرستان تفرش افزود: هنرمندان مانند رزمندگان هشت سال دفاع مقدس که با از جان گذشتگی از کیان، استقلال و آزادی کشور دفاع کردند برای حفظ آداب و رسوم و استقلال فرهنگی کشور تلاش می کنند.

وی ادامه داد: فعالیت های هنری که برای ارتقاء سطح فرهنگی، منافع ملی و استقلال کشور باشد دارای اهمیت و راهگشا است و اگر از آن مانند رسانه های غربی برای تخریب و هجمه فرهنگی استفاده شود موجبات انحراف جوانان را فراهم می کند.

مقیمی خاطر نشان کرد: دشمنان اسلام که دوست ندارند جمهوری اسلامی ایران به اهداف خود دست یابد از فرهنگ در قالب تهاجم فرهنگی از طریق کانال های تلویزیونی و اینترنتی و فعالیت های گوناگون بهره می برند تا مردم را از فرهنگ اصیل ایرانی و استقلال و آزادی دور کنند.

وی اظهار کرد: هنر متعهد هنری است که در راستای استقلال ، آزادی و برای امر به معروف و نهی از منکر استفاده شود و این هنر ارزشمند مورد تایید جامعه اسلامی است.

استاندار استان مرکزی یادآور شد: نمایش تعزیه بعد از گذشت یک هزار و 400 سال از واقعه کربلا، امروز در قالب شعر، حرکات شمشیر و فولکلوریک، رشادت ها، شهامت ها و میدان داری های این واقعه عظیم تاریخی را زنده نگاه داشته و مردم را با دلاوری های امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان آشنا می کند.

مقیمی ادامه داد: هنرمندان و پیشکسوتان تفرش که برای پیشرفت جمهوری اسلامی ایران تلاش کردند و تاریخ پر افتخار این شهرستان را رقم زدند مایه افتخار جهان و ایران هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز در این نشست گفت: تفرش مهد علم، ادب، سیاست، و هنر است و باید از این موقعیت و ظرفیت ارزشمند برای تقویت و پشتیبانی از هنرمندان این شهرستان استفاده شود.

سید« محمد حسینی » افزود: تجلیل، تشکر و قدردانی از هنرمندان کاری دشوار است، چرا که قیمت گذاری بر روی آثار هنری از جمله نمایشی، تجسمی دشوار و در برخی مواقع غیر ممکن است.

در این نشست که به مناسبت هفته فرهنگی تفرش ( 17 تا 23) از سری برنامه های هفته های فرهنگی شهرستانهای استان مرکزی برگزار شد، از پیشکسوتان، هنرمندان، ورزشکاران، فرزندان شهدا و نخبگان این شهرستان با حضور استاندار، معاونین استاندار و مدیران کل اجرایی استان تقدیر شد.

استاندار استان مرکزی در ادامه سفر یک روزه خود به شهرستان تفرش از نمایشگاه محصولات فرهنگی واقع در تکیه زاغرم این شهرستان دیدن کرد و از نزدیک با فعالیت ها، آثار و مشکلات هنرمندان آشنا شد.

تفرش قدیم از دو منطقه فم و طرخوران تشکیل شده بود و هم اینک نیز حول همین دو منطقه بسط و گسترش یافته و به لحاظ آب و هوای مناسب ، مردم میهمان نواز و جاذبه های فرهنگی،تاریخی، هنری و علمی متعدد هر ساله پذیرای انبوه مسافران از اقصی نقاط ایران می باشد.

این شهرستان دارای یک بخش و چهار دهستان است که مساحتی حدود دو هزار و 792 کیلومتر مربع را شامل می شود و حدود 50 هزار نفر جمعیت دارد.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 21:34 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

هفته فرهنگی

 امام جمعه موقت تفرش گفت: تفرش به سبب داشتن مفاخر فراوان، ظرفیت نخپه پروری را دارد که باید از هفته فرهنگی در این راستا به درستی استفاده شود.

به،گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، حجت‌الاسلام مصطفی‌مهدیان عصر امروز در جلسه‌ ‌کارگروه‌ اموراجتماعی و فرهنگی استان مرکزی با اشاره به نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: باید در راستای پیروی از منویات مقام معظم‌رهبری در مورد شعار امسال تلاش شود و مسئولان در این زمینه گام‌های تایرگذاری را بردارند.

وی افزود: انجام کارهای فرهنگی می‌تواند در رشد و شکوفایی هربخش تاثیر گذار باشد و انجام کارهای فرهنگی توسط مردم بسیار مهم بوده که باید در این راستا و نهادینه کردن این اموردر جامعه گام برداریم.

امام جمعه موقت تفرش تصریح کرد: انقلاب امام حسین(ع) یک انقلاب فکری و فرهنگی بوده که باید به آن توجه شود و فرهنگ عاشورایی در جامعه تبیین شود زیرا پیام عاشورای حسینی(ع) چیزی جز اصلاح فکر، رشد باورهای دینی و امر به معروف و نهی از منکر نبوده و باید برای احیای این فریضه با همکاری مسئولان گام برداشت.

حجت الاسلام مهدیان با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر یک کار فرهنگی بوده گفت: این فرهنگ باید هم‌سو با اهداف نظام و انقلاب و نیز پیروی از موازین اسلامی در جامعه انجام شود تا بتواند به نسل‌های بعدی نیز منتقل شود و در جامعه نهادینه شود.

وی افزود: انجام کار فرهنگی باید در جامعه رشد و شکوفایی ایجاد کند و بتواند افراد را به پیشرفت نزدیک کند که اگر این مهم رخ ندهدکار فرهنگی یک تبلیغ محسوب می‌شود که باید انجام این امور به دست علماء و بزرگان بیفتد تا بتواند تاثیرگذار باش.

امام جمعه موقت تفرش تصریح کرد: باید از حضور جوانان در انجام کارهای فرهنگی استفاده شود و این قشر بتوانند در جامعه حضوری پررنگ تر داشته باشند که اگر این اتفاق بیفتد جامعه به اهداف متعالی خود می‌رسد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 18:45 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رئیس بهزیستی تفرش از ایجاد کارگاه مسگری ویژه معلولین روستایی این شهرستان خبر داد.

 خبرگزاری فارس: کارگاه مسگری ویژه معلولین روستایی در تفرش برگزار می‌شود

زهرا امینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: هم‌زمان با هفته فرهنگی شهرستان تفرش کارگاه مسگری ویژه 10 نفر از معلولین زیر پوشش این نهاد در اداره بهزیستی راه‌اندازی خواهد شد.

وی تصریح کرد: در این کارگاه معلولین زیر پوشش به خلق آثار هنری می‌پردازند که در نهایت محصولات تولیدی آنان به منظور فروش به اصفهان ارسال خواهد شد.

رئیس بهزیستی تفرش گفت: همچنین به همین مناسبت مراسم تجلیل از خیرین و مؤسسات غیر دولتی و مراسم گلریزان ویژه آسایشگاه بانو نسیبه برگزار خواهد شد.

امینی ارائه مشاوره رایگان در زمینه‌های مختلف، برگزاری کارگاه فرزند ‌پروری، برپایی نمایشگاه محصولات و دستاوردهای معلولین، برپایی نمایشگاه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، اعزام سالمند زیرپوشش به اردوی زیارتی تفریحی قم و جمکران با کمک موسسه خیریه المهدی، برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی، برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی جامعه هدف، اجرای طرح غربالگری شنوایی سنجی و بینایی سنجی به صورت نمادین در سطح پارک‌ها، ساخت کلیپ از توانمندی سه نفر از معلولان نخبه شهرستان، برگزاری مسابقه پرواز بادبادک‌ها ویژه کودکان مهدهای کودک، توزیع کتاب با موضوع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و... را از دیگر برنامه‌های این نهاد در هفته فرهنگی تفرش عنوان کرد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:52 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

دری نجف آبادی/امام جمعه اراک

 نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: باید فرهنگ مدرسه‌سازی را در جامعه گسترش و وسعت دهیم و برای نهادینه سازی این فرهنگ خداپسندانه در جامعه تلاش کنیم.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم در تفرش، آیت الله دری نجف آبادی در آیین بهره برداری از مدرسه حاج مصطفی حاج حسنی تفرش با اشاره به فرهنگ ساخت مدرسه اظهار کرد: باید فرهنگ مدرسه‌سازی را در جامعه گسترش و وسعت دهیم و برای نهادینه سازی این فرهنگ خداپسندانه در جامعه تلاش کنیم.

وی افزود: کارهایی که با اخلاص و به منظور کسب رضای الهی انجام شود ماندگار بوده و کار مدرسه‌سازی نیز از جمله کارهای خیری است که ماندگار و ارزش بالایی نزد خداوند متعال دارد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با اشاره به گسترش امکانات آموزشی گفت: در دوران پیش از انقلاب، فقط 55 هزار مدرسه با سرانه حدود 60 متر برای هر کلاس ساخته شده بود اما بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، این رقم به 110 هزار مدرسه با سرانه 120 مترمربع برای هر کلاس رسیده است.

آیت الله دری نجف آبادی تصریح کرد: فرهنگ مدرسه سازی از سوی خیران مدرسه ساز در سال‌های گذشته به خوبی در سطح جامعه نهادینه شده است.

وی افزود: اسلام سبب پیوند میان مردم و افراد جامعه شده و این استحکام با مشارکت‌های مردم در امر خیر با دوام شده و سبب سعادت دنیا و آخرت می شود.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با اشاره به تحقق اهداف گفت: تحقق اهداف و ارزش‌های متعالی انقلاب اسلامی در جامعه با تلاش همه جانبه در همه ابعاد مختلف و در عرصه تعلیم و تربیت امکان پذیر است.

آیت الله دری‌نجف‌آبادی تصریح کرد: برای توسعه کشور در عرصه آموزش و پرورش باید تلاش کرد زیرا تعلیم وتربیت بزرگترین سرمایه برای رشد و تعالی هر جامعه‌ای است.

وی‌افزود: اگر برای دانش‌آموزان در کلاس‌های درس فضای مناسبی فراهم شود می‌توان با پرورش نیروهای‌خلاق و توانمند آینده روشنی را رقم زد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با اشاره به خیران مدرسه ساز گفت: خیران با کمک‌های مالی و معنوی خود پشتیبان دولت در ساخت و تجهیز مدارس محسوب می‌شوند.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:9 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

غرب باید به جای تحریم، واقعیت های ایران را ببیند
خبرگزاری شبستان: نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک گفت: غرب باید به جای تحریم واقعیت های ایران را ببیند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اراک، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی  و امام جمعه اراک، (20 آبان) در چهل و پنجمین کارگروه تاخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استان که با مشارکت شهرستان تفرش با اشاره به تحریم های ظالمانه شواری امنیت علیه ایران گفت: غرب تا کنون فهمیده که تحریم ها هرگز علیه ملت ایران راه به جایی نبرده است.

وی ادامه داد: ظریف و وزیر امور خارجه امریکا و اشتون دو روز در مسقط با یکدیگر دیدار کردند که در آن ظریف تاکید داشته برنامه هسته ای ایران هیچ گاه هدف نظامی نداشته و نخواهد داشت.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک گفت: تحریم های ظالمانه علیه ایران نتیجه ای برای بیگانگان در بر نداشته است.

وی با بیان اینکه تلاش همه جانبه در لایه های مختلف جامعه سبب موفقیت ما در بخش های مختلف می شود، بیان کرد: حفظ تحریم ها توسط شورای امنیت بر علیه ایران ظالمانه است و این مساله بسیار حساسی بود و نباید در این مسیر سهل انگاری و کوتاهی شود.

امام جمعه اراک با اشاره به اینکه ایران تا جایی که توانست در برابر خواسته های شورای امنیت کوتاه آمده است، اظهار کرد: اما شورای امنیت در بخش تحریم ها مرحله ای عمل کرده و تا اطمینان کامل از سوی ایران تحریم ها را مرحله ای حذف می کند.

 

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی، در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت خود کفایی و خود اتکایی ملت ایران بیان کرد: استفاده از فرصت ها، شرط خود اتکایی و اشتغال مولد است.

 

استان برای انجام برنامه ششم توسعه آماده شود

وی با اشاره به اینکه همه دستگاه ها و نهاد ها و مردم در برابر وظایف و مسئولیت های که بر عهده دارند مسئولند، افزود: همه افراد به عنوان بخشی از بدنه جامعه باید خود را مسئول دانسته و در راستای پیشبرد اهداف نظام اسلامی کوشا باشند.

امام جمعه اراک ادامه داد: اگر انجام فعالیت ها به نحو احسن صورت گیردجامعه اسلامی ایران به جایگاه اصلی خود دست خواهد یافت.

وی در بخش دیگری از سخنانش به انجام و اتمام کارهای نیمه تمام تاکید کرد و گفت: باید برنامه های که برای استان تدوین شده است به درستی انجام شود.

امام جمعه اراک با بیان اینکه در سال جاری بودجه مطلوبی به استان ها ارایه نشده است، ادامه داد: با این حال برنامه پنجم روبه اتمام است و باید آماده برنامه ریزی برای برنامه ششم توسعه شویم.

تاسیس شرکت های سهامی عام زمینه ای برای سرمایه گذاری است

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک در بخش دیگری از سخنانش به راه اندازی شرکت های سهامی عام در استان مرکزی تاکید کرد و گفت: شرکت سهامی عام در استان های دیگر تشکیل شده است و استان مرکزی نیز باید در این زمینه تلاش مضاعفی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه  شرکت سهامی عام زمینه ای برای سرمایه گذاری، صندوق پس انداز و قدرتی برای ایجاد بخش های تولیدی و مختلف در جامعه است، اظهار کرد: باید از تمام ظرفیت ها برای رشد و توسعه و پیشرفت استان استفاده شود.

فرهنگ سازی راهی برای پیشگیری از ابتذال و بی بند وباری است

در ادامه این نشست حجت الاسلام سید محمد مومنی، امام جمعه شهرستان تفرش نیز در سخنانی با اشاره به اینکه با فرهنگ سازی می توان از ابتذال و بی بند و باری جلوگیری کنیم، گفت: فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ دینی و اسلامی راهی برای خنثی سازی توطئه های دشمنان است.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران برگزفته از انقلاب امام حسین علیه السلام بود، بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران انقلابی فکری و فرهنگی بود که سبب معرفی به تمام دنیا شد.

امام جمعه شهرستان تفرش نامگذاری سال جاری را به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نشان از تدبیر و درایت رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: رهبر انقلاب از ابتدای امسال به مسایل فرهنگی تاکید داشته و آن را مهمتر از مسایل اقتصادی عنوان کرده است.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:7 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

عباس صلاحی/ نماینده تفرش

 نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس‌ شورای‌ اسلامی قرار است‌ اعتباری را برای راه‌اندازی رصدخانه تفرش به این شهرستان اختصاص دهد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، عباس صلاحی ظهر امروز در چهل و پنجمین کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استان مرکزی با اشاره به قدمت تاریخی تفرش اظهار کرد: شهرستان تفرش دارای قدمت تاریخی بوده که با احداث دانشگاه در سال 67 قرار بود این شهرستان به یک قطب دانشگاهی در استان تبدیل شود.

وی افزود: جاذبه گردشگری و آئین‌های مذهبی تفرش یکی از ملاک‌هایی است که می‌توان این شهرستان را به بهترین نحو مدیریت کرد.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های این شهرستان گفت: تفرش در زمینه‌های گوناگون ظرفیت‌های بالای دارد که با دارا بودن این ظرفیت‌ها هنوز نتوانسته جایگاه خود را در حوزه فرهنگی پیدا کند.

صلاحی تصریح‌کرد: این شهرستان از رتبه پایینی برخوردار بوده که مسئولان استانی باید در راستای بهبود وضعیت آن اقداماتی را انجام دهند.

وی افزود: باید تلاش کنیم تا افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی توانمند شوند نیز در این شهرستان حاشیه‌نشین ندارد و هنوز با گذشت زمان فرهنگ وهویت خود را حفظ کرده است.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم همکاری بانک‌ها گفت: زمانی که سرمایه‌‌گذاران تسهیلاتی را از سوی بانک‌ها در اختیار نگرفتند راه اندازی هتل و مراکز تفریحی را متوقف کرده‌اند.

صلاحی تصریح کرد:مشکلات موجود در تفرش سبب شده است شهرستان در رتبه‌ پایین عدالت اجتماعی قرار گیرد، مجلس‌ شورای‌ اسلامی اعتباری را قرار است‌ برای راه‌اندازی رصدخانه تفرش به این شهرستان اختصاص دهد.

وی افزود: امیدواریم هفته فرهنگی فرصتی باشد تا موانع موجود و مشکلات پیشرو و ظرفیت‌های این شهرستان را منعکس کنیم.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:55 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

در مراسمی با حضور معاون مالی و پشتیبانی نوسازی مدارس کشور دبیرستان خیرساز شبانه‌روزی شادروان مصطفی حاج‌حسنی به مناسبت هفته فرهنگی شهرستان تفرش افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، معاون مالی و پشتیبانی نوسازی مدارس کشور ظهر امروز در مراسم بهره‌برداری از دبیرستان خیرساز حاج حسنی در تفرش با بیان اینکه در حال حاضر 25 هزار خیر مدرسه‌ساز در کشور داریم که مشارکت خوبی در اجرای طرح‌های آموزشی دارند، گفت:تاکنون از 500 هزار کلاس درس، 100 هزار کلاس توسط خیرین ساخته و تکمیل شده است.

محمدتقی صابری ادامه داد: با وجود مشکلات اقتصادی موجود در کشور تصور می‌شد میزان حضور و مشارکت خیرین در ساخت پروژه‌های آموزشی کاهش یابد اما در سال گذشته 750 میلیارد تومان توسط خیرین برای ساخت مدرسه اهدا شده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر سازمان نوسازی مدارس کشور در عرصه مقاوم‌سازی در رتبه‌های برتر جهان قرار دارد و همان‌طور که شاهد هستیم در زلزله‌ها مدارس آسیب نمی‌بینند.

استاندار مرکزی نیز گفت: ساخت مدرسه، درمانگاه، دانشگاه و مسکن برای افراد کم‌درآمد توفیق می‌خواهد و خدا را شاکریم که این توفیق نصیب خیر این مدرسه شده است.

محمدحسین مقیمی افزود: با ساختن این مجموعه تعداد زیادی از افرادی که نمی‌توانند به شهر سفر کنند، امکان ادامه تحصیل برای‌شان فراهم می‌شود و این اقدام بسیار پسندیده‌ است.

وی تصریح کرد: هر چند دولت مکلف است مدرسه بسازد اما بر اساس آموزه‌های دینی باید در امور خیر از یکدیگر سبقت گرفت و به این توفیق الهی بها بدهیم.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی نیز گفت: ساخت این مدرسه توسط خیر یک توفیق الهی است و قطعا خدا اجر نیکوکاران را خواهد داد.

آیت‌الله قربانعلی دری‌نجف‌آبادی افزود: تفرش مهد پرورش بزرگانی است که افتخارات بسیاری را برای این کشور رقم زده‌اند که باید به الگو و سرمشق سایر شهرها تبدیل شود.

وی تصریح کرد: امر خیر برای عالم قیامت است، نباید اجازه داد فرصت‌ها، عمر و سرمایه‌های مادی و معنوی بیهوده به هدر بروند.

 

 

امام جمعه اراک تاکید کرد: کسانی که در راه حمایت از نیازمندان و توسعه فرهنگی، اقتصادی، علمی و ... قدم می‌گذارند باقیات و صالحات دارند؛ سرمایه‌گذاری افراد در امور خیر قابل تقدیر است و باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

گفتنی است، در این مراسم، مدرسه خیرساز حاج‌حسنی در زمینی به متراژ سه هزار و 400 متر در یک‌هزار و 400 متر زیربنا با 20 میلیارد ریال اعتبار افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:52 | نویسنده : میثم اله وردی |


پایگاه خبری تفرش:

استاندار استان مرکزی نیز در این آیین گفت: تقویت زیرساخت های آموزشی و تربیتی به عنوان سرمایه اصلی برنامه های توسعه کشور نیازمند مساعدت آحاد جامعه به خصوص خیرین مدرسه ساز است.



«محمد حسین مقیمی» افزود: فرایند تعلیم و تربیت تنها وابسته به عوامل نرم افزاری نیست و بهسازی کیفیت فضا های آموزشی در موفقیت آن، نقش محوری دارد.

وی خاطرنشان کرد: مدرسه سازی از مصادیق بارز عمل صالح است که سرمایه گذاری در آن از خالصانه ترین سرمایه گذاری ها است.

نماینده دولت تدبیر و امید در استان مرکزی خاطرنشان کرد: خیرین مدرسه ساز انسان های بزرگی هستند که گام های مهم و موثری را در ساخت فضاهای آموزشی و کمک به دولت در این زمینه برمی دارند و همواره با این اقدام پسندیده خود افراد بیشتری را برای همکاری و مشارکت در این زمینه ترغیب می کنند.

در این آیین از مدرسه حاج مصطفی حاج حسنی که در زمینی به مساحت سه هزار و 400 متر مربع ساخته شده است به بهره برداری رسید و از خانواده مرحوم حاج حسنی نیز تقدیر شد.

این آیین به مناسبت هفته فرهنگی تفرش از سری برنامه های هفته فرهنگی شهرستانهای استان مرکزی که 17 تا 23 آبان با 300 برنامه مختلف در حال برگزار است، اجرا شد.

مشارکت شهروندان در فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی مهمترین مولفه و بازخورد اجرای هفته فرهنگی تفرش عنوان شده و قرار است

تفرش قدیم از دو منطقه فم و طرخوران تشکیل شده بود و هم اینک نیز حول همین دو منطقه بسط و گسترش یافته و به لحاظ آب و هوای مناسب ، مردم میهمان نواز و جاذبه های فرهنگی،تاریخی، هنری و علمی متعدد هر ساله پذیرای انبوه مسافران از اقصی نقاط ایران می باشد.

این شهرستان دارای یک بخش و چهار دهستان است که مساحتی حدود دو هزار و 792 کیلومتر مربع را شامل می شود و حدود 50 هزار نفر جمعیت دارد.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:40 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

همزمان با هفته فرهنگی شهرستان تفرش در مراسمی با حضور نماینده ولی فقیه، استاندار مرکزی و جمعی از مسئولان محلی دفتر نمایندگی میراث فرهنگی این شهرستان راه‌اندازی شد.

 خبرگزاری فارس: دفتر نمایندگی میراث فرهنگی تفرش راه‌اندازی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی ظهر امروز در مراسم راه‌اندازی این دفتر گفت: تفرش دومین شهرستان در استان است که دفتر نمایندگی آن مراحل تبدیل ‌شدن به اداره را طی می‌کند.

سید محمد حسینی افزود: این شهرستان از ظرفیت و پتانسیل‌های بالایی برخوردار است که لزوم تاسیس اداره میراث فرهنگی را ضروری می‌کند.

وی تصریح کرد: تفرش دارای مناطق نمونه گردشگری و جاذبه‌های فرهنگی زیادی است، آثار ثبت شده معنوی از جمله تکیه دولتی و تکیه زاغرم است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با اشاره به راه‌اندازی موزه فرهنگ و هنر خاطرنشان ساخت: موزه فرهنگ و هنر زندگی‌نامه مفاخر علمی، ادبی، سیاسی، هنری و همچنین آثار مردم‌شناسی که متعلق به مردم تفرش است، از قبیل وسایل روشنایی کتاب‌ها و غیره را در خود دارد.

حسینی گفت: تفرش شهری منحصر به فرد در زمینه مفاخر است که برای شناساندن این ظرفیت‌ها به نسل کنونی به ویژه جوانان موزه فرهنگ و هنر در آن تاسیس شده است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:17 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

امام جمعه/ دری نجف ابادی

 نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با اشاره به اینکه دولت یازدهم تاکنون به تعهدات خود پایبند بوده گفت: دولت تدبیر و امید در راستای تعهدات خود به خوبی گام برداشته که باید به آن فرصت داده شود تا بتواند به تعهدات نیمه کاره خود نیز عمل کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، آیت‌الله قربانعلی دری ‌نجف‌آبادی پیش از ظهر امروز در چهل و پنجمین کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استان مرکزی در شهرستان تفرش با اشاره به اینکه در حال حاضر تحریم‌ها فشارهای زیادی را بر مردم اعمال کرده اظهار کرد: در این راستا و مرتفع کردن مشکلات این بخش در مذاکرات نباید به تمامی خواسته‌های طرف مقابل پاسخ مثبت داد.

وی افزود:مدیران و مسئولان در مقابل مردم و جامعه مسئول هستند و باید در رفع مشکلات کشور گام بردارند و رضایت مردم را داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: مسئولیت تمامی افراد در دستگاه‌های اجرایی و نهادها از بعد فردی خارج شده و جنبه عمومی پیدا کرده و باید در این راستا به منافع عمومی توجه ویژه شود و افراد به درستی و با رضایت خداوند به انجام امور بپردازند.

آیت الله دری نجف آبادی با اشاره به اینکه افراد باید در آخرت پاسخگو باشند گفت: کسانی که مسئولیت بخشی را به عهده دارند باید با هوشیاری بیشتری به ارائه خدمات به مردم بپردازند و به درستی به وظایف خود عمل کنند تا بتوانند در قیامت سربلند باشند.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: وضعیت تخصیص بودجه در استان مرکزی مطلوب نیست و باید با اولویت بندی طرح‌ها خود را برای برنامه ششم آماده کنیم.

آیت الله دری نجف آبادی با اشاره به اینکه تاکنون نتیجه مذاکرات مشخص نشده گفت: کشور باید با هوشیاری حرکت کند و نباید اجازه دهد تحریم ها سبب تن دادن به خواسته‌های کشورهای مقابل شود.

وی افزود: باید مطالبات ملت ایران مورد توجه قرار گیرد و تحریم ها علیه ایران لغو شود که این مهم بزرگ ترین ظلم به ملت ایران است.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: در کشور باید برنامه ریزی شود و مسئولان نباید با تبلیغات کذایی برنامه 2 سال آینده را تدوین کنند.

آیت الله دری نجف آبادی با اشاره به اینکه دولت یازدهم تاکنون به تعهدات خود پایبند بوده گفت: دولت تدبیر و امید در راستای تعهدات خود به خوبی گام برداشته که باید به آن فرصت داده شود تا بتواند به تعهدات نیمه کاره خود نیز عمل کند.

وی افزود: یارانه ها بار سنگین مالی را بر دوش دولت گذاشته که باید مردم را در این زمینه توجیه کرد ومدیران و مسئولان باید در چارچوب قانون اساسی حرکت کنند.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: در تکمیل پروژه های عمرانی باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود و باید در راستای بهبود وضعیت اقتصادی تفرش باید صندوق اعتباری و مالی با حضور مردم تاسیس شود.

آیت الله دری نجف آبادی با اشاره به اینکه باید از تمامی ظرفیت‌ها برای رشد، توسعه و پیشرفت استان استفاده شود گفت:  مردم باید با پیروی از منویات مقام معظم رهبری در کشور گام برداشت تا بتوان با یک عزم ملی و مدیریت جهادی پیشرفت کنیم.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:56 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری مرکزی گفت: پیرترین شهر استان مرکزی تفرش و جوان‌ترین شهر ساوه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه مرکزی، غلامرضا فتح‌آبادی در کارگروه تخصصی امور اجتماعی‌فرهنگی استان مرکزی که با مشارکت شهرستان تفرش برگزار شد با اشاره به بررسی و ارائه شاخص‌های رفاهی و کتابخوانی در سند توسعه فرهنگ استان اظهار کرد: در شاخص‌های رفاهی عواملی چون پوشش بیمه‌ای، نرخ سرانه مشارکت‌های مردمی با نهادهای حمایتی، وضعیت سالمندان و تعداد زنان سرپرست خانوار مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه 99 درصد مردم استان مرکزی تحت پوشش انواع بیمه‌ها قرار دارند و در تفرش این رقم به 131 درصد می‌رسد که دلیل آن پوشش بیمه‌ای چندگانه مردم است، اظهار کرد: 50 درصد مردم کشور تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند که این رقم در استان مرکزی به 55 درصد و در تفرش به 72 درصد می‌رسد.

وی ادامه داد: در حوزه بیمه خدمات درمانی نیز 37 درصد مردم استان و 58 درصد تفرش تحت پوشش قرار دارند و در بعد بیمه همگانی نیز که اساس کار دولت یازدهم قرار دارد باید 11 درصد مردم استان را تحت پوشش قرار می‌گرفتند که درحال حاضر به دلیل عدم اطلاع‌رسانی درست تنها 5.6 درصد مردم استان و یک درصد مردم تفرش بیمه شده‌اند.

فتح‌آبادی بیشترین آمار بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی در استان را مربوط به دلیجان و همچنین بیشترین آمار تعداد بیمه‌شدگان بیمه خدمات درمانی را مربوط به شهرستان خنداب عنوان کرد و گفت: 79 درصد جمعیت روستایی از بیمه بازنشستگی تأمین اجتماعی استفاده می‌کنند که با اطلاع‌رسانی می‌توان 20 درصد باقی مانده را نیز از بیمه بهره‌مند کرد.

وی بیشترین تعداد بهره‌برداران از بیمه بازنشستگی را به ترتیب در خمین و کمیجان اعلام کرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی در خصوص پوشش بیمه‌ای نهادهای حمایتی گفت: بهزیستی نزدیک به یک درصد از مردم را تحت پوشش دارد و این رقم در استان و تفرش به ترتیب 1.5 درصد و 2.3 درصد است و بیشترین میزان پوشش در آشتیان با چهار درصد و کمترین میزان پوشش بیمه‌ای نهادهای حمایتی در ساوه به ثبت رسیده است.

وی اضافه کرد: نرخ پوشش بیمه‌ای توسط کمیته امداد در کشور 5.12 درصد است که این رقم در استان مرکزی به 5.86 درصد و در تفرش به 10.86 رسیده است و نشان می‌دهد که تفرش شهرستانی فقیر است.

وی به پوشش بیمه‌ای سازمان‌های حمایتی در استان اشاره کرد و گفت: پوشش این شاخص در استان مرکزی 12 درصد است و در تفرش این رقم به 18 درصد می‌رسد.

فتح‌آبادی در خصوص سرانه مشارکت مردم با نهادهای حمایتی تصریح کرد: در خصوص این شاخصه وضعیت کشور در شرایط مطلوبی نیست و از بین 153 کشور ایران در جایگاه 85 قرار دارد به نحوی که مشارکت به شکل عام 24 درصد است و به شکل خاص این رقم چهار درصد برآورد شده است. در صورتی که در جهان این نرخ به 86 درصد مشارکت می‌رسد به نحوی که افراد پنج درصد از درآمد ماهیانه خود را صرف امور خیریه می‌کنند و این رقم در کشور ما به 0.05 درصد می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه مشارکت مردم با نهادهای حمایتی در شش ماهه نخست سال در استان دو هزار و 483 تومان و در تفرش شش هزار و 578 تومان بوده است، گفت: رتبه اول استان مربوط به شهرستان آشتیان و کمترین درصد مشارکت‌ها مربوط به خنداب می‌شود؛ تفرش در جایگاه سوم استان قرار دارد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی در ادامه به وضعیت سالمندان در کشور و استان اشاره کرد و گفت: میزان سالمندی در کشور 8.2 درصد و در استان 10 درصد است. درصد سالمندان تفرش نیز 18.71 درصد است و با این ارقام استان در جایگاه دهم کشور قرار دارد.

وی پیرترین شهر استان را تفرش و جوان‌ترین شهر را ساوه عنوان کرد و در خصوص زنان سرپرست خانوار گفت: 12 درصد از زنان کشور زنان سرپرست خانوار هستند و این وضعیت در استان مرکزی به 11.8 درصد و در تفرش به 17 درصد می‌رسد و کمیجان بالاترین آمار و دلیجان نیز کمترین درصد زنان سرپرست خانوار استان را داراست.

وی رضایت اجتماعی، سرمایه و امنیت اجتماعی را از جمله شاخصه‌های توسعه اجتماعی دانست و با اشاره به اینکه شهرستان تفرش در این شاخص‌ها عقب مانده است و از بین 12 شهرستان رتبه دوازدهم را داراست، گفت: در بعد کتاب و کتابخوانی رقم مطالعه غیردرسی به 48 درصد می‌رسد و استان نیز در این خصوص دارای رقمی برابر با 45 درصد و تفرش 20 درصد است اما، در خصوص زمان مطالعه در کشور رقم 91 دقیقه و در استان و شهرستان تفرش به ترتیب 82 دقیقه و 19 دقیقه به ثبت رسیده است.

فتح آبادی تعداد کتابخانه‌های عمومی در استان را 78 عدد با فضایی حدود 31 هزار متر فضای زیربنایی عنوان کرد و با اشاره به اینکه استان در این شاخصه در رتبه 13 کشور قرار دارد گفت: سرانه مناسب برای هر نفر در استان مرکزی 2.24 مترمربع است که این رقم در کشور به 1.78 متر مربع می‌رسد و این میزان سرانه ارتباطی به رشد و کاهش کتابخوانی در استان نداشته است.

وی با بیان اینکه از بعد زیربنایی وضعیت کتابخانه‌های شهرستان‌های اراک، ساوه، زرندیه و خمین مطلوب نیست، تصریح کرد: برای احداث کتابخانه در اراک نیاز به دو میلیارد تومان اعتبار است و همچنین برای هر یک از سه شهرستان دیگر 300 میلیون تومان اعتبار احتیاج است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی تعداد کتابخانه‌های نیمه تمام استان را هفت عدد با نیاز اعتباری حدود 30 میلیارد تومان عنوان کرد و با اشاره به افق 1404 گفت: باید در حوزه کتاب و کتابخوانی با راه‌اندازی فضای دیجیتال در کتابخانه‌ها، ایجاد کتابخانه در روستاهای بالای 40 نفر جمعیت و افزایش کتب مناسب با تعداد جمعیت جایگاه استان را ارتقا دهیم و البته برای احداث کتابخانه در روستاها به چهار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

فتح آبادی در پایان با اشاره به وظیفه شهرداری‌ها برای ساخت کتابخانه گفت: سه میلیارد و 900 میلیون تومان بدهی شهرداری‌ها برای احداث کتابخانه است که دو میلیارد و 800 میلیون تومان آن مربوط به بازه زمانی 83 تا 92 بوده و مابقی نیز مربوط به هفت ماهه اخیر است که اگر به پرداخت این بدهی توجه نشود بحران فرهنگی را در استان شاهد خواهیم بود.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:51 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

نماینده مردم تفرش و فراهان در مجلس شورای اسلامی گفت: قرار گرفتن این شهرستان در پایین‌ترین رتبه‌های برخورداری از عدالت اجتماعی نگران کننده است.

 خبرگزاری فارس: قرار گرفتن تفرش در پایین‌ترین رتبه‌های برخورداری از عدالت اجتماعی نگران کننده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، عباس صلاحی ظهر امروز در چهل و پنجمین کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استان مرکزی اظهار داشت: تفرش از قدمت تاریخی در حوزه فرهنگ برخوردار است، با احداث دانشگاه در سال 67 قرار بود این شهرستان به یک قطب دانشگاهی در استان تبدیل شود، اما با گذشت بیش از 26 سال به نتایج مورد نظر نرسید.

وی تصریح کرد: یکی از پتانسیل‌های این شهرستان جاذبه‌های گردشگری و آیین‌های مذهبی است که با حداقل امکانات به بهترین نحو مدیریت می‌شود.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قرار گرفتن این شهرستان در پایین‌ترین رتبه‌های برخورداری از عدالت اجتماعی نگران کننده است که مسئولین استان باید برای بهبود وضعیت اقدامی عاجل کنند.

صلاحی با بیان اینکه تفرش در زمینه‌های مختلف از پتانسیل‌های بالایی برخوردار است، گفت: با وجود این پتانسیل‌ها این منطقه هنوز به جایگاه واقعی خود در حوزه فرهنگ نرسیده است.

وی تصریح کرد: موانع موجود و مشکلات پیشرو سبب شده تا این شهرستان در رتبه‌های پایین عدالت اجتماعی قرار گیرد و این جایگاه متناسب با قدمت تاریخی این شهرستان نباشد.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی افزود: باید بکوشیم تا افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی خودکفا و توانمند شوند، خوشبختانه این شهرستان از حاشیه‌نشینی‌ها به دور است و با گذشت سال‌ها از تاسیس این شهر فرهنگ و هویت خود را حفظ کرده است.

صلاحی بیان کرد: به علت عدم همکاری بانک‌ها دو سرمایه‌گذار مراکز تفریحی و هتل تسهیلات راه‌اندازی این مجتمع‌ها را دریافت نکرده‌اند که انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک این مشکل برطرف شود.

وی اظهار کرد: اعتباری در مجلس شورای اسلامی برای راه‌اندازی رصدخانه تفرش اختصاص داده شده که در آینده‌ای نزدیک واریز می‌شود.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امیدواریم هفته فرهنگی فرصتی باشد تا پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های این شهرستان منعکس شود.

فرماندار تفرش نیز با بیان اینکه 17 تا 23 آبان ماه سال جاری به عنوان هفته فرهنگی تفرش نام‌گذاری شده است، گفت: 300 عنوان برنامه با مشارکت تمامی دستگاه‌های اجرایی تدوین شده که 270 برنامه به صورت مستمر به اجرا درآمده است.

کریم حمیدوند اظهار کرد: استان مرکزی از نادرترین مراکزی است که با توجه به فرمایشات رهبری و نام‌گذاری سال به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی به طور عملی تاکیدات ایشان را اجرایی کرده است.

وی افزود: ایجاد وحدت و همدلی و بالا بردن سطح فرهنگ شهروندان از مهم‌ترین اهدافی است که در اجرای برنامه‌های هفته فرهنگی مد نظر قرار گرفته است و با توجه به نظرسنجی‌های انجام شده مردم تفرش از برگزاری این برنامه‌ها رضایت کامل داشتند.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:31 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

استاندارمرکزی گفت: گنجینه های فرهنگی تفرش باید به بطن جامعه شناسانده شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اراک، محمد حسین مقیمی، استاندار مرکزی (20 آبان) در جریان سفر خود به شهرستان تفرش در حاشیه بازدید از کتابخانه و مهدیه حاج زین العابدین نصیر و امامزاده ابوالعلاء شهرستان تفرش گفت: شهرستان تفرش از دیرباز مهد پرورش علما و بزرگانی و دانشمندانی است که باید این مشاهیر و مفاخر به نسل های آینده نیز شناسانده شوند.

وی با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی در شهرستان های استان افزود: این امر راهی برای شناسایی فرهنگ و آداب رسوم هر منطقه و آشنایی عموم افراد به ویزه نسل جوان با آن فرهنگ است.

مقیمی با بیان اینکه هفته جاری هفته فرهنگی شهرستان تفرش است، بیان کرد: شناساندن ظرفیت های فرهنگی این شهرستان و گنجینه های فرهنگی آن به جامعه ضروری است.

استاندار مرکزی با بیان اینکه معرفی آداب و رسوم شهرهای مختلف استان زمینه ترویج فرهنگ در جامعه است، اضافه کرد: سند فرهنگی استان مرکزی تنظیم و تصویب شده است و در این سند برگزاری برنامه های فرهنگی برای معرفی فرهنگ و آداب  و رسوم شهرستان های مختلف استان مصوب شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: اولین هفته فرهنگی در زرندیه برگزار شد که در آن شاهد برگزاری برنامه های مختلف فرهنگی، هنری، آموزشی و معرفی مفاخر و مشاهیر و آداب و رسوم این شهرستان بودیم.

مقیمی گفت: طی ماه های آینده در همه شهرستان های استان یک هفته به نام هفته فر هنگی نامگذاری و مسایل فرهنگی در آن مطرح و پیگیری می شود.

استان مرکزی مهد پروش علم و هنر و ادب است

استاندار مرکزی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه استان مرکزی از دیرباز مهد پرورش علم فرهنگ و ادب بوده است، ادامه داد: در جای جای استان مرکزی مفاخر، مشاهیر ، هنرمندان، اندیشمندان و علمای پرورش یافته اند که امروز مایه افتخار این استان هستند که باید این بزرگان به نسل جوان معرفی شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر بزرگان و علماد و اندیشمندان این استان دارای فرهنگ و آداب و رسوم غنی است که باید این فرهنگ نیز در جامعه ترویج شده و به نسل های آینده نیز انتقال یابد.

استاندار مرکزی با بیان اینکه هفته جاری هفته فرهنگی شهرستان تفرش است، اظهار کرد: به دلیل وجود مشاهیر، مفاخر و نخبگان در این خطه، تدوین برنامه ها برای ترویج فرهنگی این شهرستان ضروری است.

مقیمی مرکزی توجه به مسایل دینی و مذهبی، معرفی امامزادگان، موزه ها، اماکن تاریخی و بازگو کردن پیشینه آن برای مردم را ضروری دانست و بیان کرد: طرح هفته فرهنگی در هر شهرستان فرصت مناسب و روش خوبی برای ترویج فرهنگ است.

وی گفت: مردم  باید در جریان فرهنگ عمومی و جاری خود قرار گرفته و آداب و رسوم و اقوام خود را به درستی بشناسانند.

هفته فرهنگی تفرش فرصت مناسبی برای شناسایی پتانسیل های فرهنگی است

عباس صلاحی، نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از برگزاری هفته فرهنگی در این شهرستان گفت: برای این هفته حدود 300 برنامه در شهرستان تفرش تدوین شده است که می توانند راهی برای ترویج فرهنگ و آداب روسم این شهرستان باشد.

وی افزود تجلیل از مشاهیر و مفاخرو نخبگان، آشنایی با مراسم آیینی و تعزیه خوانی در تفرش و تجلیل از تعزیه خوانان از جمله برنامه های این هفته است.

سلیمی با اشاره به اینکه هفته فرهنگی فرصت مناسبی برای ارایه و پرداختن به مسایل فرهنگی است، گفت: شهرستان تفرش داری ظرفیت های مختلف علمی، فرهنگی و هنری است و می تواند به عنوان قطب علمی و فرهنگی استان از آن یاد کرد.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:38 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

صنعت و دانشگاه

دفتر هماهنگی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیق و توسعه صنایع با حضور استاندار مرکزی، روسای دانشگاه‌های صنعتی کشور و مدیران صنایع در اراک راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، صبح امروز نخستین همایش کنترل و ابزار دقیق‌ با هدف ارزیابی و معرفی آخرین دستاوردهای ابزار دقیق و نقش آن در صنعت، به منظور ایجاد زمینه ارتباط و هماهنگی‌ در بین کانون‌های مرتبط در حوزه ابزار دقیق و تبادل دانش و مهارت و شناخت چالش‌ها و راهکارهای ارتقاء فناوری و اتوماسیون در صنایع برگزار شد.

در آستانه نخستین برگزاری همایش‌کنترل و ابزاردقیق استان مرکزی به منظور ارتباط مستمر با دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی با صنایع استان‌مرکزی، دفتر هماهنگی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیق و توسعه صنایع با همکاری دانشگاه صنعتی اراک با حضور استاندار مرکزی، جمعی از مدیران دانشگاه‌ها و صنایع استان تأسیس و راه اندازی شد.

این همایش میزبان‌ نخبگان‌علمی‌ از دانشگاه‌های‌ علم‌ و صنعت ایران، صنعتی‌اراک، خواجه‌نصیر طوسی، صنعتی اصفهان و دانشگاه‌های اراک و تفرش است.

در این همایش جمعی از امضا کنندگان این دفتر محمدحسین مقیمی استاندار مرکزی، علیرضا زاوشی رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان، سعید حمیدی رئیس دانشگاه اراک، محمد قاسم صحاب رئیس دانشگاه تفرش، حمیدرضا بادکوبه‌ای مدیر عامل آلومینیوم سازی اراک، خداد قریب پور مدیر عامل پتروشیمی شازند، محمد علی شیرازی‌زاده مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی (ره)، شازند و مجتبی نجاتی مدیر عامل برق باختر و جمعی دیگر از مدیران بودند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:0 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

تعزیه یا شبیه‌خوانی نوعی نمایش مذهبی و سنتی در ایران است که عمدتا به پیرامون روایت شهادت امام علی(ع) و امام حسین(ع) و مصائب اهل‌بیت(ع) می‌پردازد.

 خبرگزاری فارس: وقتی سیل عاشقان تعزیه به تفرش سرازیر می‌شوند/ اجرای تعزیه از مسجد حاج علی تا میدان ارگ

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، استان مرکزی یکی از مهم‌ترین قطب‌های برگزاری تعزیه در کشور است و تعزیه سیار اراک تا سال 1342 با جدیت در بازار تاریخی اراک برگزار می‌شد، اما به دلیل مخالفت‌های دولت وقت و شرایط سیاسی آن زمان برگزاری این مراسم متوقف شد.

چاپ این صفحه

ادامه مطلب
تاريخ : برچسب:, | 17:45 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

عزاداری دانش آموزان زنجانی

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان تفرش گفت: مربیان و معلمان خاطرات دانش آموزان شهید را در مدارس تفرش بازگو کنند تا دانش آموزان با رشادت ها و دلاوری‌های شهدای دانش آموز آشنا شوند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، محمد افشاری پیش از ظهر امروز در مراسم نواخته شدن زنگ استکبار ستیزی در مدرسه دخترانه حاج مسلم شمس این شهرستان با بزرگداشت این روز مهم و عظیم در تقویم ملی ایران اسلامی اظهار کرد: بصیرت افزایی در بین دانش آموزان جمهوری اسلامی با توجه به هجمه دشمنان  باید افزایش یابد.

وی افزود: در روز 13 آبان سه اتفاق مهم انقلاب ایران را هدایت کرده و نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشته است.

افشاری تصریح کرد: در تاریخ انقلاب و در 13آبان سه اتفاق مهم که درپیروزی و تداوم انقلاب اسلامی نقش مهمی ایفاء کردند، تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، تبعیدحضرت امام خمینی(ره) به ترکیه وکشتار دانش آموزان و دانشجویان در دانشگاه تهران بود.

رئیس اداره آموزش و پرورش تفرش عمل به وصایای شهدا را یکی از راه های استکبار ستیزی عنوان کرد و گفت: حفاظت از دستاوردهای انقلاب امروز مهمترین وظیفه دانش آموزان است.

وی نواخته شدن زنگ استکبارستیزی را یادآور رویدادهای مهم و تاریخی 13 آبان دانست و افزود: حفظ و تقویت بصیرت‌، ولایت‌پذیری و دشمن‌شناسی و استکبارستیزی بسیار ضروری و مورد تاکید است.

افشاری تصریح کرد: این زنگ به مناسبت هفته بسیج دانش‌آموزی، در آستانه فرارسیدن 13 آبان‌ ماه و با هدف اعلام برائت از شیطان بزرگ و نشان دادن استکبارستیزی دانش‌آموزان نواخته شد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:21 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی از برگزاری دومین هفته فرهنگی استان در تفرش خبر داد. خبرگزاری فارس: برگزاری دومین هفته فرهنگی استان مرکزی در تفرش

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک غلامرضا فتح‌آبادی ظهر امروز در حاشیه نشست بررسی برنامه‌های هفته فرهنگی استان جمع خبرنگاران اظهار داشت: دومین هفته فرهنگی 17 آبان ماه به مدت یک هفته در شهرستان تفرش برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: بیش از 375 برنامه در هفته فرهنگی پیش‌بینی و اجرا می‌شود که اهدای جهیزیه، اعزام به مشهد مقدس و قم برای افراد زیر پوشش کمیته امداد، برگزاری نمایشگاه عرضه محصولات، هم‌نوازی و تعزیه، برگزاری همایش خیرین مدرسه‌ساز، افتتاح اداره کل میراث فرهنگی شهرستان تفرش، تجلیل از افراد شاخص و نخبگان کشوری، همایش تجلیل از مفاخر و پیشکسوتان تعزیه، نمایشگاه تجهیزات تعزیه، برگزاری برنامه و بازی بومی و محلی و... بخشی از این برنامه‌ها به شمار می‌رود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی ادامه داد: در 20 آبان نیز دو جلسه کارگروه اجتماعی فرهنگی استان با حضور استاندار و میهمانان فرهنگی استان برگزار خواهد شد.

فتح‌آبادی از برگزاری 40 جلسه کارشناسی برای پیشبرد برنامه‌های فرهنگی هفته فرهنگی تفرش خبر داد و افزود: هفته اول فرهنگی استان در شهرستان زرندیه و با 260 برنامه پیش‌بینی شده اجرا شد.

وی گفت: برگزاری هفته فرهنگی یکی از برنامه‌های سند توسعه استان است که در راستای همسو کردن برنامه‌های فرهنگی دستگاه‌های اجرایی و شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی افزود: در برگزاری برنامه‌های هفته فرهنگی به دنبال تمرکززدایی در عرصه توسعه فرهنگی استان و مشارکت تمام دستگاه‌های اجرایی نقاط مختلف استان در توسعه فرهنگی هستیم.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی برنامه محوری کردن دستگاه‌ها را از دیگر برنامه‌ها و اهداف هفته فرهنگی عنوان کرد و اظهار داشت: با اجرای این برنامه‌ها تلاش می‌شود فعالیت دستگاه‌ها همسو شده و از انجام کارهای سلیقه‌ای و هزینه‌بر پرهیز شود.

فتح‌آبادی افزود: یکی از رویکردهای مثبت برگزاری هفته فرهنگی شناسایی ظرفیت‌های مغفول در شهرستان‌ها و مفاخر و پتانسیل‌های شهرستان‌ها به عنوان سرمایه فرهنگی و افزایش نشاط اجتماعی که از جمله سیاست‌های دولت است، می‌باشد که در تلاش هستیم با برنامه‌های فرهنگی انسجام اجتماعی و همگرایی را در شهرستان‌ها و استان ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه کارکرد پنهان برنامه‌های فرهنگی تقویت همگرایی مناطق نسبت به مرکز است خاطرنشان کرد: بالا بردن مشارکت در عرصه فرهنگی از دیگر اهداف برگزاری برنامه‌های فرهنگی است که به دنبال این هستیم که مردم در صحنه توسعه فرهنگی قرار گیرند و نقش مردم در مشارکت و توسعه فرهنگی افزایش یابد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی با اشاره به اینکه حوزه اجتماعی فرهنگی کشور دولتی است و بسیاری از آسیب‌ها به این حوزه ناشی از دولتی بودن است، تاکید کرد: اگر این حوزه به مردم واگذار شود و دولت نقش سیاست‌گذاری را داشته باشد، خروجی خوبی خواهیم داشت.

فتح‌آبادی اظهار کرد: در تصویب سند توسعه سه جلسه در کارگروه امور اجتماعی برگزار شده و در نهایت در 24 تیر ماه به تصویب رسیده است و از اول مرداد ماه به مدت یک سال در استان اجرایی خواهد شد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی ادامه داد: اولویت‌های زیادی از جمله ساماندهی مناسبت‌ها، تقویت نیروی انسانی فعال، افزایش نقش فرهنگ عمومی و شورای فرهنگی عمومی، هماهنگی و کمک به تحقق برنامه‌های فرهنگی دستگاه‌های اجرایی، برگزاری هفته فرهنگی و ساماندهی پروژه‌های نیمه تمام فرهنگی در سند دیده شده است.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:46 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

 همزمان با ایام محرم و عاشواری حسینی آیین های سنتی عزاداری در نقاط مختلف استان مرکزی برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اراک، همزمان با ماه محرم و ایام شهادت سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و یاران با وفایش مردم مومن و عاشقان دو دوستداران حضرت ابا عبدالله الحسین در این استان به برگزار برنامه های و مجالس عزاداری در نقاط مختلف می پردازند.

بسیاری از این عزاداری های سنتی که با حضور گسترده عاشقان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت علیه السلام برگزار می شود، ثبت آثار معنوی شده است.

چاپ این صفحه

ادامه مطلب
تاريخ : برچسب:, | 13:47 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

تصادفات جاده ای

فرمانده انتظامی تفرش از کاهش ۴۹ درصدی تصادفات جرحی در تفرش در ۷ ماهه امسال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، سرگرد سیروس دالوند بعد از ظهرامروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سرعت بالا نقش بسیاری در افزایش تصادفات دارد بنابراین مدیریت کاهش سرعت را با کار فرهنگی، اجتماعی و علائم هشداری از جمله برنامه‌های پلیس برای کاهش تصادفات بوده است.

وی افزود: علاوه بر کارهای فرهنگی، افزایش دوربین‌های کنترل هوشمند نیز سبب کنترل خودروها و کاهش سرعت و وقوع تصادف می‌شود و تجهیز جاده‌ها و شاهراه‌های اصلی به دوربین بسیار مهم است.

فرمانده انتظامی تفرش تصریح کرد: با توجه تعطیلات پیش‌رو، شاهد افزایش سفرهستیم امیدواریم با شروع سفرها، همچنان شاهد کاهش وقوع تصادفات و تلفات جاده‌ای باشیم.

سرگرد دالوند با اشاره به تبعیت از علائم راهنمایی گفت: راه‌ها با در نظر گرفتن تمامی جوانب طراحی شده و اگر طبق علائم هشدار دهنده برای آن مسیر عمل کنیم دیگر شاهد سوانح جاده‌ای نیستیم.

وی افزود: فرهنگ سازی در کاهش تصادف و حوادث رانندگی بسیار مفید بوده و برای این مهم نیازمند مشارکت مردم، مسئولان، دستگاه های مربوطه هستیم.

فرمانده انتظامی تفرش تصریح کرد: در 7 ماهه امسال نسبت به مشابه سال گذشته 49 درصد تصادفات جرحی درون شهری کاهش داشته و تعداد مجروحان تصادفات رانندگی 45درصد کاهش نشان می دهد.

سرگرد دالوند با اشاره به توسعه راه‌ها گفت: وظیفه مسئولان ایجاد راه‌های جدید و استاندارد است و یکی از چالش‌های اساسی در این مسیر تأمین اعتبار لازم است.

وی افزود: برای حل مشکل در ساخت و توسعه راه‌ها نمی‌توان تنها به اعتبارات و تامین منابع دولت متکی بود سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مشارکت مردمی می‌تواند راه‌گشا باشد و مشکلات را حل نکند.

فرمانده انتظامی تفرش تصریح کرد: از آنجا که عامل تصادفات به طور کلی در سه چیز نیروی انسانی، خودرو و جاده خلاصه می‌شود و از رانندگان درخواست داریم نسبت به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی اهتمام ویژه ای داشته باشند.

سرگرد دالوند با اشاره به تصادفات موتورسیکلت سواران گفت: بیشتر تصادفاتی که رخ می‌دهد ناشی از بی‌احتیاطی و عدم استفاده کلاه ایمنی از سوی راکبین موتورسیکلت‌ها بوده و در این زمینه تعداد 563 دستگاه موتور سیکلت متخلف به پارکینگ انتقال داده شده است.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:41 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

آب تفرش 2

خبرگزاری تسنیم: طرح آبرسانی از چشمه هفتیان تفرش که از سال ۸۸ آغاز، پس از وقفه‌ای طولانی در سال ۹۴ از سر گرفته می‌شود

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، عملیات اجرایی این طرح به طور رسمی در سال 1389 آغاز شد و پس از عملی شدن به‌مدت 2 سال بدلیل مشکلات مالی تعطیل شد.

با توجه به تامین آب روستاها از چشمه‌ها و کمبود آب شرب در شهر تفرش و دانشگاه آزاد به ویژه در فصل تابستان اجرای این پروژه جهت تامین آب مورد نیاز در راستای افق طرح با توجه به افزایش جمعیت شهری و روستایی طی 20 سال آینده در این مناطق ضروری است.

چشمه هفتیان در روستای هفتان واقع شده است و به عنوان منبع تامین آب روستاهای مسیر و شهر تفرش و کشاورزی منطقه است.
طول کل خط مسیر لوله 168 کیلومتر است و 28 مخزن اصلی و فرعی آبرسانی به شهر و روستاهای تفرش را به عهده دارند.

دبی چشمه هفتیان 450 لیتر در ثانیه است و میزان آب انتقالی 150 لیتر در ثانیه است.

 

با افتتاح این طرح 13هزار و 914 نفر در شهر تفرش و 40 روستا از نعمت آب شرب مناسب بهره مند می‌شوند، امسال از محل اعتبارات ملی به این طرح 132 میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مرکزی با اشاره به آغاز مجدد طرح آبرسانی گفت: از ابتدای سال 94 این طرح به‌صورت فاینانس اجرایی شده که نیمی از هزینه‌ها توسط دولت و نیم دیگر توسط پیمانکار تامین می‌شود.

نورالدین بازگیر افزود: کمبود اعتبار از مهمترین مشکلات این طرح است که امسال اعتبار قابل توجهی به آن اختصاص داده شده است.

فرماندار تفرش نیز با قول مساعد درباره بررسی مشکلات تصریح کرد: کلیه ادارات و نهادها هماهنگی‌های لازم انجام شده و کوچکترین مشکل پیگیری و رفع می‌شود.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:17 | نویسنده : میثم اله وردی |
تاريخ : برچسب:, | 13:11 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

حفاظت منابع طبیعی

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تفرش گفت: سند ارتقای فرهنگ منابع طبیعی در راستای حفظ این منابع در تفرش تدوین می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، مجتبی مومن ظهر امروز در کمیته ارتقای فرهنگ منابع طبیعی  و محیط زیست با اشاره به اینکه مهم‌ترین هدف در ارتقای فرهنگ زیست محیطی افراد جامعه ایجاد شناخت در مورد اهمیت تعامل انسان با محیط زیست و تأثیر عملکرد وی به صورت منفی یا مثبت بر محیط بوده اظهار کرد: تدوین این سند در راستای توسعه و حفظ این مهم و انتقال آن به نسل های بعد بوده که به زودی و بعد از تدوین برای تصویب نهایی به استان ارسال می‌شود.

وی افزود: رکن اصلی در آموزش افراد ایجاد توانمندی در آنان در راستای تصمیم گیری صحیح، تغییر رفتار و عملکرد و استفاده بهینه از منابع بوده که با افزایش آگاهی مردم جامعه در مور محیط زیست می توان در تحقق این مهم گام‌های تاثیرگذاری را برداشت.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تفرش تصریح کرد: در راستای آموزش افراد جامعه در مورد پیشگیری از تخریب محیط زیست باید نیاز افراد در ارتباط با ارتقای فرهنگ زیست محیطی در سنین و گروه های مختلف جامعه تعیین و با برنامه‌ریزی منظم و بر مبنای اولویت نیازها در ایجاد شناخت، تغییر در نگرش و ایجاد عملکرد صحیح  در جامعه انجام شود.

مومن با اشاره به اینکه منابع طبیعی باید برای نسل‌های آینده نیز حفظ شود گفت: یکی از مهم‌ترین مباحث در منابع طبیعی میزان مشارکت و استفاده از ظرفیت جامعه انسانی در راستای ارتقای فرهنگ منابع طبیعی بوده که با این هدف پیش‌نویس سند ارتقای فرهنگ منابع طبیعی در این شهرستان تدوین شده است.

وی افزود: ارتقای فرهنگ عمومی سبب افزایش حفاظت بیشتر از منابع طبیعی و جنگل‌ها شده و این مهم نیاز به فرهنگ سازی دارد و نیز مهم‌ترین هدف در منابع طبیعی آشنا کردن مردم با این مهم است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری تفرش تصریح کرد: برای گسترش فرهنگ زیست محیطی، گنجاندن مسائل مربوط به محیط زیست در برنامه آموزش قبل از دبستان، کتب درسی، برنامه های فرهنگی و اجتماعی برای شهروندان می تواند بسیار مهم و تاثیرگذار باشد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:33 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

هفته نامه سراسری با عنوان نجوا با صاحب امتیازی و مدیرمسوولی ' پرویز شریفی و سردبیری 'خضر مصطفی نژاد 'به جمع مطبوعات استان مرکزی پیوست.

 

این نشریه در هشت صفحه با مشی سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به صورت تمام رنگی در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

انقلاب اسلامی ایران به برکت عاشورا به پیروزی رسید، عنوان خبری این نشریه برای سخنان آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی است.

این نشریه دراین مطلب خبری آورده است: محرم و صفر سنگر دفاع از اسلام، اهل بیت (ع) و عزت شرف است.

اصل ضروری اعتماد به جوانان برای اداره کشور ، مدیریت جهادی برای پیشگیری از مواد مخدر، برگزاری همایش آسیب شناسی تعزیه در تفرش، عاشورا عینیت ولایتمداری ، صادرات 300 هزار مترمربع سنگ تزئینی از محلات، همایش استانی سرمایه گذاری کلانشهر اراک با تقویت و تشویق سرمایه گذاران و برخورد دستگاه قضا با رسانه های شایعه ساز در موضوع اسید پاشی از دیگر عنوان های هفته نامه سراسری نجوا در استان مرکزی است.

با احتساب هفتهنامه نجوا، 55 نشریه محلی در قالب روزنامه، هفته نامه، دوهفته نامه، ماهنامه، فصلنامه و سالنامه در استان مرکزی مجوز رسمی انتشار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند که 43 نشریه چاپ و دراختیارعلاقمندان قرار می گیرد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:42 | نویسنده : میثم اله وردی |