پایگاه خبری تفرش:

تفرش شهرستانی در شمال شرقی اراک است که در بین رشته‌کوه‌هایی محصور شده و آب و هوای خوش و مطبوعی را از آن خود کرده است.

قدمت این شهر به دوران پیش از اسلام می‌رسد و قطعا این سابقه، گنجینه تاریخی عظیمی از فرهنگ‌ها، سنن خاص، آثار و ابنیه‌ کهن را در خود نهفته است.

آب‌انبار بلور یکی از نمونه بناهای خاص و تاریخی این شهرستان است که نسبت به دیگر آثار کمتر شناخته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی - آب انبار بلور تفرش متعلق به دوره ناصرالدین‌شاه قاجار است و توسط میرزاحسین بلور، وزیر این شاه قاجار در محله زاغرم تفرش ساخته شد.

میرزا حسین وزیر شخصی سیه‌چهره بود که ناصرالدین‌شاه به او لقب بلور داد و از آن زمان به بعد به میرزا حسین بلور شهره شد. وی به کمک برادرش میرزا ابوالقاسم این آب انبار را ساخت و وقف عام کرد تا مردم برای تامین آب شرب خود از آن استفاده کنند.

این بنا با مساحت 450 مترمربع ساخته شده از مصالحی چون آجر و سنگ است و در ورودی خود 24 پله دارد که به مخزن و تالار آب انبار منتهی می‌شود. مخزن آب‌انبار دارای 18 ستون است که سقف و پوشش سنگی و گنبدی بنا روی این ستون‌ها بنا شده است.

سقف آب‌انبار دارای دریچه‌هایی است که وظیفه تهویه و خنک شدن فضا را به انجام می‌رسانند و بر روی بام نیز دو بادگیر قرار دارد که همچنان سالم مانده و کارایی خود را حفظ کرده‌اند.

روال کاری این آب انبار اینگونه بوده است که هر ماه یک بار از طریق سیستم فاضلاب، آب مخرن خارج و عمل پاکسازی و گندزایی انجام می‌شد تا مردم از آب شرب سالم استفاده کنند. تا 40 سال پیش که هنوز یخچال در همه خانه‌ها وجود نداشت، آب انبار فعال بود و پاکسازی آب آن نیز به انجام می‌رسید.

علی حیدری مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تفرش در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص این آب انبار قدیمی گفت: آب انبار بلور در سال 1373 بازسازی و مرمت شده است.

وی با اشاره به اینکه مرمت برای این اثر بسیار موثر بود، افزود: بنا در حالت تخریب بود و اقدامات لازم برای حفظ آن انجام گرفت. پشت‌بام آجرفرش، کف آب‌انبار و دیواره‌ها بازسازی و در و پنجره‌گذاری صورت گرفت. حیاط پشتی آب انبار نیز آجرفرش شد.

حیدری با بیان اینکه مرمت سال 73 و دیگر اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر علاوه بر حفظ بنا منجر به ثبت ملی آن شد، گفت: در سال 1387 بنا به دلیل قدمت بالا و ارزش تاریخی که داشت در فهرست آثار ملی جای گرفت و این امر ضمن حفاظت از آن منجر به جذب گردشگران زیادی هم شد.

وی با اشاره به اینکه این آب‌انبار در حال حاضر تبدیل به موزه مردم‌شناسی شده است، افزود: در حال حاضر ظروف قدیمی، ادوات کشاورزی کهن و دیگر اشیاء کهن که نشان از زندگی گذشتگان دارد، در این موزه به نمایش درآمده است. البته رسما به عنوان موزه فعالیت ندارد چراکه هنوز مجوزهای لازم در این خصوص اخذ نشده است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تفرش این اثر تاریخی را در حال حاضر به عنوان یک مرکز فرهنگی‌تاریخی معرفی کرد و گفت: این بنا با توجه به قدمت و زیبایی که دارد می‌تواند برای علاقمندان و گردشگران یک جاذبه بزرگ باشد، اما هنوز در حد لازم شناخته نشده است.

حیدری افزود: لازمه شناساندن این بنا و جذب گردشگر معرفی اثر و البته تعبیه تابلوهای معرفی در مناطق منتهی به محل آب انبار است که در حال حاضر چنین تابلوهایی وجود ندارد و علاقمندان از طریق پرسیدن آدرس اثر می‌توانند از آن دیدن کنند، در صورتی که با نصب تابلوهایی برای معرفی بنا و هدایت گردشگران به این سمت می‌توان شاهد حضور گردشگران بسیاری برای دیدن این بنا بود.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:پایگاه خبری تفرش,آب انبار بلور, | 16:32 | نویسنده : میثم اله وردی |