پایگاه خبری هدهد تفرش:

پس از اجرای طرح همکدی و حذف کد بین‌شهری از شهرها و روستاها در استان‌های تهران ، البرز و قم، طرح همکدی در استان مرکزی به عنوان چهارمین استان کشور نیز اجرا شد.

خبرگزاری فارس: همکدی در استان مرکزی اجرا شد/ حذف کدهای بین‌شهری

به گزارش پایگاه خبری هدهد تفرش به نقل از خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس،  در راستای اجرای طرح همکد‌سازی و حذف کد‌های بین شهری در سراسر کشور، پس از اجرای این طرح در استان‌های تهران، البرز و قم طرح همکدی در استان مرکزی به عنوان چهارمین استان کشور نیز اجرا شد.

به این ترتیب از ساعت 22 مورخ 28/5/92 کدهای بین‌شهری از شهرها و روستاهای استان مرکزی حذف شد تا از این پس دیگر ساکنین استان مرکزی برای تماس با یکدیگر نیازی به گرفتن کد نداشته باشند.

به این ترتیب تلفن‌های ثابت این استان 8  رقمی شد و کد استان مرکزی برای تماس از خارج استان به 086  تغییر کرد.

همچنین به ابتدای شماره تلفن شهرهای اراک، تفرش، آشتیان، خنداب، میلاجرد، جاورسیان وکمیجان عدد 3 و به اول شماره شهرهای مامونیه، نیم ور، محلات، دلیجان و نراق عدد 4 اضافه شده است.

چاپ این صفحه /http://tafreshcitynews.loxblog.com/post/558/دکتر پروانه وثوق، آیینه تمام‌نمای یک "پزشک" ایرانی.htm">

تاريخ : برچسب:, | 14:32 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

پزشکان در ارتقای سطح سلامت جامعه نقشی سازنده دارند و با علم و مهر خود تلخی روزهای بیماری را به شادابی و طراوت سلامتی تبدیل می­‌کنند.

 

به گزارش پایگاه خبری هدهد تفرش به نقل از  سرویس «سلامت» ایسنا، موسسه خیریه محک ضمن قدردانی و تبریک به همه پزشکان ایثارگر ایرانی به مناسبت فرارسیدن زادروز ابوعلی سینا، طبیب فرزانه و شهیر ایرانی و پاسداشت مقام پزشک، یادداشتی را درباره پروفسور پروانه وثوق، موسس و بنیانگذار این بیمارستان فوق تخصصی که در دوران زندگی پربار و ارزشمندش پروانه‌وار بر بالین کودکان بی پناه سرطانی حاضر شد و براستی جلوه تمام نمای یک "پزشک" بود، در اختیار این خبرگزاری قرار داد که در ادامه می‌آید:

 

شادروان پروفسور "پروانه وثوق" بنیانگذار هماتولوژی و آنکولوژی نوین در ایران، 29 اردیبهشت امسال از دنیا رفت. علم و دانش وی با تربیت پزشکان حاذق در زمینه سرطان کودکان، همچنان جاری و پویاست. این دانشمند فرزانه از ابتدای تأسیس بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک به صورت داوطلبانه و رایگان تخصص و وقت گرانبهای خود را در اختیار کودکان مبتلا به سرطان قرار می‌داد. آشنایی با زندگی این پزشک گرانقدر، آشنایی با اندیشه والا و عمل خالصانه وی است. امید آنکه راهش پر رهرو باشد.

وی در اسفند ماه سال 1314 شمسی در تفرش به دنیا آمد و در سال 1342 موفق به اخذ مدرک دکترای عمومی در سال 1342 از دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران شد. وثوق همچنین پس از دریافت مدارک تخصص و فوق تخصص‌ اطفال از دانشگاه‌های کمبریج، ماساچوست و ایلینوی، مدرک تکمیلی فوق تخصصی خون و سرطان کودکان خود را نیز از دانشگاه واشنگتن دریافت کرد. سال 1350 سرآغاز طبابت وی در ایران بود.

وی که از مؤسسان رشته فوق تخصصی خون و سرطان کودکان است، بخش هماتولوژی و آنکولوژی اطفال را در بیمارستان کودکان حضرت علی‌اصغر(ع) راه‌اندازی کرد. وثوق همچنین با حضور داوطلبانه و هدایت علمی، سبب شد تا بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک در سال 1386 شروع به فعالیت کند.

از وثوق بیش از 100 عنوان مقاله و کتاب در زمینه بیماری‌های خون و سرطان کودکان به جای مانده است و فعالیت در انجمن‌ها و برنامه‌های تخصصی بین‌المللی چون انجمن بین المللی سرطان اطفال (SIOP)، اتحادیه بین‌المللی کنترل سرطان (UICC)، شبکه بین‌المللی تحقیق و درمان سرطان (INCTR)، اتحادیه سرطان کودکان خاورمیانه (MECCA)، برنامه سرطان اطفال در کشورهای در حال توسعه(PODC)، ریاست برد فوق تخصصی خون و سرطان کودکان و عضویت در فرهنگستان علوم پزشکی ایران را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است.

وی از ابتدای تاسیس موسسه خیریه محک به عنوان رییس هیئت امنای همراه بنیانگذاران این موسسه فعالیت می­‌کرد و از سال 1386 که بیمارستان فوق تخصصی سرطان اطفال موسسه خیریه محک تاسیس شد به صورت داوطلبانه و به عنوان رییس علمی گروه علمی بیمارستان هر روز با عشق و مهری که به کودکان مبتلا به سرطان داشت به درمان آنها می‌پرداخت.

یادش را به پاس همه خدمات گرانبهایش بزرگ می­‌داریم...

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:46 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تفرش از اجرای عملیات بیولوژیکی در سطح 9 هزار هکتار از اراضی طبیعی این شهرستان خبر داد.

خبرگزاری فارس: اجرای عملیات بیولوژیکی 9 هزار هکتار از اراضی طبیعی تفرش

به گزارش پایگاه خبری هدهد تفرش به نقل از خبرگزاری فارس از اراک، محمود عسگری ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تاکنون عملیات علوفه‌کاری، کپه‌کاری، بانکت‌بندی و بذرکاری با بادام و حفاظت و قرق در سطح 9 هزار هکتار از اراضی طبیعی این شهرستان توسط اداره منابع طبیعی انجام شده است.

وی تصریح کرد: این اقدامات به منظور جلوگیری از بیابان‌زایی، فرسایش بادی در مناطق کویری و با هدف افزایش پوشش گیاهی و حفاظت خاک صورت گرفته است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تفرش تاکید کرد: اجرای این عملیات همچنین نقش موثری در افزایش پوشش گیاهی و حفاظت خاک و کنترل سیل و اشتغال‌زایی داشته است.

عسگری اذعان داشت: عملیات بیولوژیکی سالانه و به طور مستمر در تمامی طرح‌های مرتع‌داری و آبخیزداری شهرستان و با مشارکت و همکاری بهره‌برداران و نیروهای بسیج سازندگی به مرحله اجرا در می‌آیند.

وی در ادامه از اجرای یک هزار و 200 مورد عملیات خشکه چین به حجم چهار هزار متر مکعب، 61 مورد عملیات گابیونی حجم 40 هزار متر مکعب، احداث 116 مورد بند خاکی17 میلیون متر مکعب و 84 مورد بند سنگی ملاتی از سال 1370 تاکنون در قالب طرح‌های آبخیزداری در این شهرستان خبر داد و گفت: با اجرای این طرح‌ها بیش از 5 میلیون متر مکعب از روان‌آب‌ها در شرایط متوسط بارندگی در شهرستان کنترل شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تفرش همچنین از رفع تصرف 24 هکتار از اراضی ملی این شهرستان خبر داد و اظهار داشت:  این اراضی با همکاری دستگاه قضایی از دست زمین‌‌خواران خارج و به بیت‌المال بازگردانده شد.

به گفته وی، این شهرستان دارای 148 هزار و 195 هکتار اراضی ملی و مرتعی است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:28 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

به گزارش پایگاه خبری هدهد تفرش به نقل از خبرگزاری مهر:

مدیر امور آب و فاضلاب تفرش با بیان اینکه با بهره برداری از یک حلقه چاه آب در شهر تفرش 5.7 لیتر به ظرفیت تولید آب شهر افزوده شد گفت: به منظور جبران کمبود آب در شهر تفرش و تامین بخشی از آب شهر عملیات حفاری یک حلقه چاه آب از اواسط دی ماه سال 91 آغاز و در اواخر بهار سال جاری تکمیل و از اواسط مرداد ماه وارد مدار بهره برداری شد.

باقری منفرد اعتبار هزینه شده برای این پروژه را 500 میلیون ریال از محل اعتبارات داخلی شرکت عنوان نمود و افزود: با بهره برداری ازاین چاه کمک قابل توجه ای در افزایش طرفیت آب شهر تفرش شده و بخش عمده ای از مشکلات شهروندان تفرش در زمینه آب شرب مرتفع گردید.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:6 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

از 28 مرداد ماه:
تغییر کد استان مرکزی/ کد بین شهری از شهرها و روستاهای استان حذف می شود
پایگاه خبری هدهد تفرش به نقل از خبرگزاری مهر: مدیرعامل شرکت مخابرات استان مرکزی از تغییر کد استان خبر داد و گفت: در استای اجرای طرح ملی هم کدسازی و حذف کد بین شهری از شهرها و روستاهای استان مرکزی تلفن های ثابت استان از دوشنبه 28 مرداد ماه کد بین شهری از شهرها و روستاهای استان حذف می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود مشیدی افزود: از 28 مرداد ماه همچنین شماره های ثابت استان هشت رقمی می شود.

وی ادامه داد: از این پس، تلفن های ثابت استان هشت رقمی می شوند و کد استان مرکزی برای تماس از خارج استان به 086 تغییر می یابد.

مشیدی اضافه کرد: ساکنین استان مرکزی برای تماس با یکدیگر نیازی به گرفتن کد ندارند و با اجرای این طرح به ابتدای شماره تلفن شهرهای اراک، تفرش ، آشتیان، خنداب، میلاجرد، جاورسیان و کمیجان رقم(3) و به اول شماره شهرهای مامونیه ،نیم ور، محلات، دلیجان و نراق رقم (4) اضافه می شود .

مدیرعامل شرکت مخابرات استان مرکزی اضافه کرد: دیگر مشترکین توابع استان نیز می توانند برای آگاهی از تغییرات و دریافت شماره جدید خود از طریق تماس با شماره 7718 و یا ارسال قدیم خود به سامانه پیام کوتاه 3000086 اقدام فرمایند.

گفتنی است استان مرکزی بعد از استانهای تهران، البرز و قم چهارمین استان است که قرار است طرح ملی هم کدسازی در آن اجرا شود.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:25 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

به گزارش پایگاه خبری هدهد تفرش و به نقل از واحد مرکزی خبر

با اجرای طرح زکات مستحقین در تفرش تعدادی از درختان کشاورزان این شهر در قالب این طرح پلاک بندی شد.
رئیس کمیته امداد امام خمینی تفرش درباره جزئیات این طرح گفت : بیش از 10 کشاورز در شهرستان تفرش محصولات باغی خود را در طرح زکات مستحقین وقف کردند.
قاسم مقدم افزود : درختان وقف شده توسط واحد زکات کمیته امداد امام خمینی (ره) تفرش و با حضور امام جمعه شهرستان با پلاک هایی در ابعاد 10در 15 شماره شدند.
وی گفت : مدت وقف این درختان بنا به درخواست واقف است و بطور دائمی نیست.
رئیس کمیته امداد امام خمینی تفرش افزود : در این طرح بیش از 520 کیلو سیب و 500 کیلو گیلاس بین نیازمندان منطقه رودبار تفرش توزیع شد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 18:56 | نویسنده : میثم اله وردی |

 

پایگاه خبری هدهد تفرش:

به گزارش پایگاه خبری هدهد تفرش عباس صلاحي روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: تجربه، تخصص، تعهد و اعتدال از شاخصه هاي ديگري است كه نمايندگان بايد در راي دادن به وزرا مد نظر قرار دهند و از رفاقت‌هاي سياسي و جناح ‌بندي خودداري كنند.
عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي بيان كرد: مجلس مي‌تواند با انتخاب صحيح وزرا موجب تقويت دولت آينده شود.
وي ادامه داد: نمايندگان مجلس بايد مراقبت كنند تا هيات دولت آينده قوي و كارآمد باشد زيرا مجلس شوراي اسلامي بايد براساس وظيفه قانوني و عهدي كه با مردم دارد، عمل كند.
نماينده تفرش، فراهان و آشتيان در مجلس شوراي اسلامي افزود: انتخاب وزير كارآمد در تمام عرصه ها مي تواند كشور را به سمت شكوفايي و پيشرفت هدايت كند
صلاحي خاطرنشان كرد: انتخاب وزراي قوي براي كابينه جديد باعث مي شود تا مديران اجرايي قوي براي اداره كشور انتخاب شوند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:3 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی گفت: لابی‌گری برای وزرا در شان مجلس شورای اسلامی نیست.

خبرگزاری فارس: لابی‌گری برای وزرا در شان مجلس شورای اسلامی نیست

به گزارش پایگاه خبری هدهد تفرش:عباس صلاحی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: متاسفانه در روزهای گذشته لابی‌گری برای وزرا در مجلس زیاد بود که امروز وضعیت خوب بود و اجازه داده نشد لابی‌گری صورت گیرد.

وی تصریح کرد: در روزهای گذشته حتی شاهد لابی‌گری در اطراف صحن بودیم که این در شان مجلس نیست.

نماینده مردم تفرش و آشتیان در مجلس با اشاره به جلسه صبح امروز مجلس مبنی بر بررسی وضعیت صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم در مجلس گفت: امروز شاهد صحبت دو نفر از موافقان و مخالفان بودیم، صحبت‌های افرادی که به عنوان مخالف صحبت کردند نشان داد‌ آنها بدون کار کارشناسی و داشتن دلایل منطقی، تنها هتاکی کرده و با آوردن اسم اشخاص به دنبال تخریب شخصیت بودند، در حالی که باید به جای هتاکی به نقد برنامه‌های وزرای پیشنهادی می‌پرداختند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:40 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی گفت: در حال حاضر میانگین سنی جمعیت استان 32.4 سال است که شهرستان تفرش با میانگین 35.9 سال پیرترین و شهرستان ساوه با 29 سال جوان‌ترین شهرهای استان محسوب می‌شوند.

خبرگزاری فارس: ساوه جوان‌ترین و تفرش پیرترین شهرهای استان مرکزی

به گزارش پایگاه خبری هدهد تفرش مهدی چقایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: ایجاد پایگاه‌های جمعیتی ثبت احوال یکی از کارهای اثرگذار است که نقش موثری در دسترسی دستگاه‌ها به آمار دقیق دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر دستگاه‌های مختلفی به این پایگاه وصل شده‌اند و ما آمادگی داریم در صورت نیاز دستگاه‌ها به این پایگاه با امضا قرارداد و تفاهم‌نامه زمینه بهره‌مندی آنها از این پایگاه جمعیتی را فراهم سازیم.

مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت رشد جمعیت در استان خاطر نشان ساخت: در حال حاضر میانگین سنی جمعیت استان 32.4 سال است که شهرستان تفرش با میانگین 35.9 سال پیرترین و شهرستان ساوه با 29 سال جوان‌ترین شهرهای استان محسوب می‌شوند.

چقایی گفت: در مناطق شهری بیشترین میانگین سنی با 32 سال در شهرستان محلات و کم‌ترین آن با 28.1 سال در شهر ساوه است، همچنین در مناطق روستایی نیز بیشترین میانگین سنی با 39.8 در اراک و کم‌ترین میانگین با 27.8 در شهرستان ساوه به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: هم اکنون میانگین رشد جمعیت در کشور 1.2 است، این در حالی است که این میانگین در استان مرکزی کمتر از یک است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:46 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 

 

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان قم گفت: در جاده‌های روستایی مانند کهک، خلجستان، تفرش و تاج خاتون دوربین نصب شده و با رانندگانی که سرعت غیر مجاز داشته باشند برخورد خواهد شد.

 

خبرگزاری فارس: رانندگان متخلف در جاده‌های روستایی جریمه می‌شوند

 

اردشیر جمشیدی‌راد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، به آغاز دور جدید سفرهای تابستانی اشاره کرد و با تاکید بر ضرورت احتیاط در رانندگی و رعایت قوانین بیان داشت: متخلفانی که در جاده‌ها حرکاتی انجام دهند که سلامت خود و سایر رانندگان را به خطر بیندازند مورد شناسایی قرار گرفته و خودروی آنان به پارکینگ منتقل می‌شود.

 

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان قم با تبیین مقایسه‌ای تصادفات در سال جاری نسبت به سال گذشته تصریح کرد: بر اساس آمار، میزان تصادفات در امسال نسبت به سال گذشته برابر بوده و افزایشی نداشته است.

 

وی از افزایش میزان کشته‌شدگان در تصادفات امسال نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: با تصادفی که به تازگی در جاده کهک رخ داد و شش نفر کشته شدند آمار کشته‌شدگان از سال گذشته بالاتر رفت.

 

جمشیدی‌راد در بخش دیگری از سخنان خود به محورهای فرعی کهک، خلجستان، تفرش و تاج خاتون اشاره کرد و ابراز داشت: در این محورها روزهای پنجشنبه و جمعه حجم ترافیک بسیار سنگین است.

 

وی از رانندگان خواست با توجه به عرض کم جاده و با رعایت سرعت در این محورها از بروز تصادفات و خطرات ناشی از آن جلوگیری کنند.

 

رئیس پلیس راه فرمانده انتظامی استان قم از نصب دوربین در محورهای فرعی روستایی خبر داد و گفت: کسانی که سرعت مجاز در نظر گرفته شده برای عبور از این جاده‌ها را رعایت نکنند مشمول جریمه می‌شوند.

 

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان قم سرعت مجاز در جاده‌های روستایی را 60 کیلومتر عنوان کرد و گفت: در صورتی که رانندگان با سرعت غیر مجاز در این جاده‌ها تردد کنند توسط دوربین تخلف آنان ثبت و 40 هزار تومان جریمه می‌شوند.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:26 | نویسنده : میثم اله وردی |

 

 

پایگاه خبری هدهد تفرش:

نظامی گنجه‌ای (گنجوی)، جمال‌الدین ابومحمد الیاس بن یوسف بن زکی متخلص به نظامی شاعر و داستان‌سرای ایرانی‌تبار و پارسی‌گوی قرن ششم هجری (دوازدهم میلادی)، که به‌عنوان پیشوای داستان‌سرایی در ادب فارسی شناخته شده ‌است. در برخی منابع او را اصالتا اهل شهر تفرش، روستای طاد (تا) معرفی کرده‌اند. یکی از دلایل تفرشی‌بودن نظامی این دو بیت از اقبالنامه است: گرچه در بحر گنجه گمم ولی از قهستان شهر قمم /به تفرش دهی هست تا نام او نظامی از آنجا شده نام جو. کشور آذربایجان روی نظامی هم دست گذاشته و ادعای آن را دارد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 5:10 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

میلی منفرد بعد از اینکه مدرک کارشناسی خود در رشته مهندسی برق-قدرت را از دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی‌تکنیک تهران) دریافت کرد، به پاریس رفت و تحصیل خود را تا مدرک دکتری در دانشگاه پاریس ادامه داد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران، جعفر میلی‌منفرد 60 ساله است. او از شهریور تا مهرماه 1382 و پس از استعفای مصطفی معین، سرپرست وزارت علوم شد و بعد از رأی اعتماد گرفتن جعفر توفیقی به‌عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به سمت قائم‌مقام وی و معاون طرح و توسعه در این وزارت‌خانه مشغول به کار بود.

معاون فناوری وزارت علوم، رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت علوم، معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، سرپرست پردیس تفرش دانشگاه صنعتی امیرکبیر، سرپرست دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر، معاون آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، رئیس دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر، معاون امور جنگ دانشگاه صنعتی امیرکبیر و معاون دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر از دیگر سوابق وی محسوب می‌شود.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 18:6 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

مرشد ولی‌الله ترابی نقال پیشکسوت بعد از ظهر امروز ـ۱۲ مرداد ـ در بیمارستان مدائن چشم از جهان فروبست.

خبرگزاری فارس: مرشد نقال‌ها درگذشت

-------------------------------

به گزارش خبرنگار تئاتر فارس، ولی الله ترابی سفیدآبی ملقب به مرشد ترابی که به دلیل ابتلاء به سرطان کبد از چندی پیش در بیمارستان مدائن بستری شده بود، حدود ساعت 16 امروز 12 مرداد ماه چشم از دنیا فروبست.

مرشد ترابی در سال 1315 در ده اسبی‌آب یا همان سفیدآب از توابع شهرستان تفرش در استان‌ مرکزی به دنیا آمد. وی کودک بود که همراه خانواده به تهران آمد و در محله دروازه غار ساکن شدند. در تهران به مکتب رفت و خواندن و نوشتن را آموخت. پدرش تعزیه‌خوان بود و او هم از همان دوران کودکی، نقش طفلان مسلم را در نمایش‌ها بازی می‌کرد. پس از نقش دو طفلان، وی به ترتیب نقش‌های حضرت قاسم(ع)، حضرت علی‌اکبر(ع) و حضرت یوسف(ع) را خواند ولی پس از مدتی در حدود 20 سالگی، تعزیه خوانی را رها کرد و به سراغ آموختن فنون ورزش‌های رزمی قدیم چون چوب‌بازی، شمشیرزنی، پرتاب نیزه، کارد و... رفت. مدتی هم گود مقدس زورخانه، فنون کشتی قدیم و خصلت‌های جوانمردی و پهلوانی را تجربه کرد.

مرشد ولی‌الله ترابی با اجازه پدر، در حدود سال 1335، به خدمت مرشد روح‌الله شوقی نقال رفت و روایت‌های سینه به سینه نقالی را از ایشان آموخت و پس از مدتی نقالی را آرام آرام به صورت خودجوش با تمرین و ممارست در زمینه نحوه ورود شخصیت‌ها، رها کردن تیر از کمان، زدن گرز، جیغ و شیون و فریاد و دیگر حرکات نمادین آغاز کرد.

وی در حدود سال 1340 از محله دروازه غار به شهرری نقل مکان نمود و در حوالی منطقه محل سکونت خود، در یک قهوه‌خانه بزرگ رسماً اجرای نقالی را شروع کرد. مرشد ترابی در سال 1353 توسط عطاءالله بهمنش(از مفسران بزرگ و معتبر ورزشی) به عنوان نقال افتتاحیه جشن طوس انتخاب شد و بعد از آن نیز در جشنواره‌های شیراز و اصفهان و بسیاری دیگر، مقام اول نقالی را کسب کرد.

این استاد هنر نقالی و نمایش، علاوه بر تهیه و تنظیم چندین طومار نقالی، روایت‌های گوناگون شاهنامه را نیز در چندین جلد گردآوری نموده که یک جلد آن با عنوان مشکین‌نامه توسط انتشارات نمایش به چاپ رسیده است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:50 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

زنان و مردان روزه‌دار شهرستان تفرش همچون سال‌های گذشته هم‌پای ملت غیور ایران اسلامی در راهپیمایی روز جهانی قدس حضور یافته و انزجار خود را از سران استکبار جهانی اعلام کردند.

خبرگزاری فارس: زنان و مردان روزه‌دار تفرش انزجار خود را از سران استکبار جهانی فریاد زدند

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک مردم انقلابی تفرش با حضور گسترده خود در این راهپیمایی و حرکت در مسیرهای از پیش تعیین شده به سوی مصلی نماز جمعه فریاد الله اکبر سر دادند و جنایت‌های رژیم صهیونیستی در فلسطین و کشتار بی رحمانه زنان، مردان و کودکان فلسطین را محکوم کردند.

تفرشی‌ها امروز همچنین با سر دادن شعارهایی نظیر «فلسطین، فلسطین حمایتت می‌کنیم» برادران و خواهران دینی خود در فلسطین اشغالی را حمایت کرده و به آنها نشان دادند که همواره از آنها حمایت خواهند کرد و در کنار آنان تا آزادی سرزمین‌های اشغالی خواهند ماند.

در راهپیمایی امروز تفرش اقشار مختلف مردم و مسئولان همچنین رده‌های مقاومت بسیج، سپاه، نیروی انتظامی، بسیج دانشجویان، بسیج هنرمندان، بسیج دانش‌آموزان و فرهنگیان، طلاب و روحانیون بازاریان، ورزشکاران و... حضور داشتند و هر یک از این اقشار با صدور بیانیه‌های جداگانه انزجار خود از اسرائیل غاصب و آمریکای جنایتکار و حمایت خود از مردم فلسطین را به منصه ظهور گذاشتند.

فرماندار تفرش در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: پیام این حضور پرشکوه وحدت و همبستگی مسلمانان در حمایت از قدس شریف است.

بهروز اردلان‌راد افزود: خوشبختانه حضور با شکوه مردم خداجو و شهید‌پرور در این راهپیمایی نسبت به سال‌های گذشته نمود چشمگیرتری دارد.

وی تصریح کرد: ملت وفادار، حق جو، ولایت‌مدار و طرفدار عدالت ایران اسلامی و مردم همیشه در صحنه و آگاه ایران اسلامی امسال هم مانند سال‌های گذشته با حضور شکوهمند خود بار دیگر به فرمان تاریخی امام راحل (ره) پاسخ مثبت دادند و بار دیگر حماسه‌آفرینی کردند.

امام جمعه تفرش نیز گفت: روز قدس روز ایستادگی در برابر هجمه‌های شوم دشمنان اسلام است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید محمد مومنی با بیان اینکه اعلام این روز از سوی امام راحل به عنوان روز جهانی قدس بر اساس دور اندیشی و توجه ویژه به مسئله قدس شریف بوده است، اظهار داشت: امروز مردم آمده‌اند تا با فریادهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل پشتیبانی خود را از فلسطین اعلام کنند.

وی تصریح کرد: شرکت در راهپیمایی روز قدس بر تمام مسلمانان واجب است و می‌بینیم که امروز همه به وظیفه خود عمل کرده‌‌اند.

امام جمعه تفرش تاکید کرد: روز قدس نه تنها روحیه امید و مقاومت مردم مظلوم فلسطین را در مقابل یکه‌تازان اسراییل غاصب بیش از پیش تقویت می‌کند، بلکه نفرت جهانی را از اسرائیل به اثبات می‌رساند.

مومنی گفت: روز قدس برگرفته از فرهنگ الهی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) است و امام(ره) با نامگذاری این روز عزیز جانی تازه در کالبد و روح اسلام دمید و افقی روشن را برای همه مبارزات انقلابیون و آزادیخواهان جهان ترسیم کرد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:30 | نویسنده : میثم اله وردی |

 

نماینده مردم آشتیان، تفرش و فراهان در مجلس شورای اسلامی گفت: مسلمانان با حضور حداکثری خود در راهپیمایی روز قدس به کشورهای غربی ثابت خواهند کرد که همیشه و در همه حال متحد هستند.

 پایگاه خبری هدهد تفرش:

عباس صلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه مرکزی، اظهار کرد: روز قدس سال جاری با توجه به تحولات رخ داده در منطقه از اهمیت خاص و ویژه‌ای برخوردار است.

 

وی افزود: استکبار جهانی همیشه در پی ایجاد اختلاف بین کشور های اسلامی بوده است، ولی مسلمانان باید با اتحاد و همبستگی خود به همگان ثابت کنند که هیچ نیرویی قادر به ایستادگی در مقابل آن‌ها نیست.

 

وی درباره مطرح شدن دوباره گفت‌وگوهای سازش از طرف غرب در آستانه روز قدس گفت: دنیای غرب سعی دارد با استفاده از اهرم‌هایی همچون گفت‌وگوهای سازش مردم فلسطین را به صلحی تحمیلی وادار کند.

 

این مقام مسوول با بیان این‌که «آن‌ها به دنبال فتنه‌انگیزی در میان مسلمانان برای دستیابی به اهداف خود هستند» اظهار کرد: مسلمانان باید با حضور هرچه بیشتر و پرشورتر خود در راهپیمایی روز قدس کمک و حمایت خود از مردم بی‌گناه فلسطین را نشان دهند.

 

وی اظهار کرد: مردم همیشه در صحنه ایران اسلامی همیشه و همه وقت عشق و علاقه خود را به مردم فلسطین نشان داده اند و در راهپیمایی روز قدس سال جاری نیر با حضور حداکثری خود به همگان نشان خواهند داد که خواستار بازگردانده شدن حق فلسطینیان هستند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:20 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

فرماندار تفرش مسیرهای راهپیمایی روز قدس را در این شهرستان اعلام کرد.

خبرگزاری فارس: مسیرهای راهپیمایی روز قدس در تفرش اعلام شد

بهروز اردلان‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: راهپیمایی روز قدس ساعت 12 ظهر از میدان مطهری آغاز خواهد شد.

وی تصریح کرد: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در ستاد راهپیمایی روز قدس شهرستان تفرش، امسال راهپیمایی از دو مسیر آغاز می‌شود که مسیر اول از میدان مطهری، خیابان امام خمینی ، چهارراه مدرس تا میدان آزادی است و مسیر دوم نیز از شهرک امام خمینی، میدان امام تا میدان آزادی در نظر گرفته شده است.

فرماندار تفرش اضافه کرد: طبق روال سال‌های گذشته راهپیمایی با تجمع شرکت کنندگان در مصلای ولایت و برپایی نماز جمعه به پایان می‌رسد.

اردلان‌راد تاکید کرد: مردم همیشه در صحنه شهرستان تفرش در سال‌های گذشته حضوری پرشور در راهپیمایی روز قدس داشتند و بدون شک امسال نیز شاهد حضور با بصیرت مردم در این راهپیمایی خواهیم بود.

وی ادامه داد: نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس ابتکار ارزشمند امام (ره) بود که آثار و برکات فراوانی به همراه داشت.

فرماندار تفرش هم صدایی و همراهی مسلمانان جهان در دفاع از قدس شریف را از دستاوردهای مهم این نامگذاری عنوان کرد و گفت: در روز قدس مسلمانان جهان یکپارچه و هم صدا نفرت و انزجار خود را از رژیم صهیونیستی اعلام کرده و برای دفاع از قدس شریف فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر می‌دهند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 1:0 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

همزمان با ماه مبارک رمضان،همایش کاتبان وحی با حضور خوشنویسان در مجموعه فرهنگی امام حسین (ع) تفرش برگزار شد.
در این همایش 50 نفر از هنرمندان خوشنویس شهر تفرش آیات نورانی کلام الله وحی را باخط ثلث، نستعلیق و شکسته نستعلیق کتابت کردند.
در پایان همایش از شرکت کنندگان با اهدای لوح و هدایا قدردانی شد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:35 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تفرش از رفع تصرف 24 هکتار از اراضی ملی این شهرستان خبر داد.

خبرگزاری فارس: 24 هکتار از اراضی ملی تفرش رفع تصرف شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، محمود عسگری صبح امروز در جریان بازدید از طرح‌های مرتع‌داری این شهرستان اظهار کرد: با همکاری دستگاه قضایی در سال گذشته 24 هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی این شهرستان از دست زمین‌‌خواران خارج و به بیت‌المال بازگردانده شد.

وی تصریح کرد: برخورد با زمین‌‌خواران و حفظ و حراست از عرصه‌های ملی یکی از مهم‌ترین وظایف منابع طبیعی است که در این زمینه‌ هر ساله طرح‌های مختلف به مرحله اجرا درآمده و با متخلفان برخورد می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تفرش با بیان اینکه این شهرستان دارای 148 هزار و 195 هکتار اراضی ملی و مرتعی است، ادامه داد: با اقدامات صورت گرفته طی سال گذشته 24 هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی این شهرستان از دست زمین‌‌خواران خارج شد و تعداد دیگری از آرای صادره که قطعیت یافته در دست اقدام برای اجرای حکم است.

عسگری تاکید کرد: برخورد با متجاوزان عرصه‌های ملی از مهم‌ترین وظایف یگان حفاظت منابع طبیعی است که این رسالت سنگین را با همکاری سایر نهادها به اجرا در می‌آورد.

وی افزود: در سال گذشته همچنین 17 فقره پرونده کیفری و حقوقی برای متخلفان و متجاوزان به اراضی ملی تشکیل و برای رسیدگی به دادگستری شهرستان ارجاع شده که تعدادی از پرونده‌ها قبل از ارجاع به مقام قضایی منجر به تنظیم صورتجلسه رفع تصرف شده است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:46 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 
 
 
صلاحی در تذکر شفاهی:

بحران آب در تفرش، آشتیان و فراهان/مسئولان توجه کنند

عضو کمیسیون اجتماعی از بروز بحران آب در شهرستان های تفرش، آشتیان و فراهان خبر داد و گفت: باید اعتبارات لازم جهت مخازن آب روستایی تأمین شود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، عباس صلاحی در نشست علنی امروز (یکشنبه 6 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در تذکر شفاهی خود خطاب به وزیرعلوم و تحقیقات گفت: طرح های عمرانی دانشگاه صنعتی تفرش نیمه تمام مانده است و باید برای رفع این مشکلات سریعاً تصویب اعتبار صورت گیرد.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه این تذکر به وزیر نیرو گفت: روستاهای سه منطقه تفرش، آشتیان و فراهان درگیر بحران آب است و باید اعتبارات لازم جهت مخازن آب روستایی تأمین شود.

صلاحی همچنین تصریح کرد: تسریع در ابلاغ پروژه آب تفرش با توجه به تشریفات لازم انجام شده، ضروری است.

وی همچنین خطاب به وزیر راه و شهرسازی افزود: قیر لازم برای آسفالت راه روستایی سه منطقه نیز باید تأمین شود.

این نماینده مجلس در تذکر به مسئولان استان نیز گفت: تکمیل اداره جات شهرستان فراهان ضروری است و وزیر آموزش و پرورش نیز باید نسبت به پرداخت حقوق کارمندان و تسریع در اتمام خوابگاه فاطمه زهرا تفرش اقدام عاجل نماید.

عضو کمیسیون اجتماعی تأکید کرد: تسریع در ساخت شهرک صنعتی فراهان و تسریع در مورد اجرایی شدن این طرح نیز درخواست ما از وزیر صنعت و معدن است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:1 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

نماینده مردم تفرش و آشتیان به وزرای علوم،‌نیرو،‌راه وشهرسازی، آموزش و پرورش،‌صنعت،‌معدن و تجارت و مسوولان استان قزوین تذکر داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عباس صلاحی درتذکری شفاهی از وزیر علوم خواست در اختصاص اعتبارات به طرح‌های عمرانی نیمه تمام شهرستان تفرش تسریع کند.

این عضو کمیسیون اجتماعی خطاب به وزیر نیرو درخواست کرد برای ساخت مخازن آب در روستاهای تفرش و آشتیان و خارج کردن این روستاها از بحران آب تلاش کند. همچنین تاکید کرد پروژه هفتم آب تفرش با اختصاص اعتبارات مورد نیاز هر چه سریعتر انجام شود.

وی از علی‌نیکزاد خواست با تامین قیر مورد نیاز، آسفالت راه‌های روستایی را سرعت بخشد.

صلاحی از حمیدرضا حاجی‌بابایی درخواست کرد تا هر چه سریعتر حقوق کارمندان وزارت آ‌موزش و پرورش را پرداخت نماید.

وی از مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواست کرد تا ساخت شهرک صنعتی فرهان را سرعت بخشد.

وی همچنین از مسوولان استان قزوین خواستار فعال‌تر شدن ادارات شهرستان فرهان شد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:20 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مرکزی از پیش‌بینی احداث 70 واحد مسکونی برای مددجویان زیر پوشش این نهاد تا پایان سال جاری خبر داد.

خبرگزاری فارس: احداث 70 واحد مسکونی برای مددجویان استان مرکزی

محسن ولیئی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: در سال گذشته 140 واحد مسکونی برای مددجویان کمیته امداد استان احداث و به مددجویان واجد شرایط تحویل داده شده است.

وی خاطر نشان کرد: تعمیر ، تکمیل و بازسازی 4 هزار و 700 مورد مسکن مددجویان، و مقاوم سازی 300 مورد مسکن مددجویان روستایی نیز تا پایان سال جاری انجام خواهد شد.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حال حاضر 11 هزار و 437 خیر و نیکوکار در داخل و خارج از استان از 3 هزار و 100 نفر از ایتام نیازمند زیر پوشش کمیته امداد استان حمایت می‌کنند، گفت: حامیان و نیکوکاران استان سال گذشته بیش از 38 میلیارد ریال به حساب ایتام تحت حمایت کمیته امداد استان واریز کردند که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری با توجه به حضور مطلوب مردم در طرح‌های انسان ‌دوستانه و خیرخواهانه تعداد خیرین به 15 هزار نفر افزایش یابد.

ولیئی افزود: به طور متوسط هر حامی ماهانه یک میلیون و 30 هزار ریال به حساب ایتام واریز می‌کند.

وی تصریح کرد: بالاترین میزان حمایت و پرداخت سرانه در شهرستان تفرش پرداخت می‌شود و به طور متوسط ماهیانه 2 میلیون و 540 هزار ریال به حساب هر یتیم واریز می‌شود.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 1:0 | نویسنده : میثم اله وردی |

 

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی از برگزاری مراسم تجلیل از «کربلایی کاظم کریمی ساروقی» در امامزادگان 72 تن ساروق خبر داد.

 

مهدی رضوانی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ با اشاره به ثبت معنوی شخصیت کربلایی محمد کاظم کریمی ساروقی، ادامه داد: مراسم تجلیل از این شخصیت که حافظ قرآن بوده است، امروز در مکانی که او حافظ قرآن شد، برگزار شد.

 

او همچنین از رونمایی از سه اثر ثبتی شهرستان تفرش که در فهرست میراث معنوی ثبت شده‌اند، در ششم مردادماه خبر داد و افزود: در این مراسم از آثار ثبتی مانند مراسم روز عاشورا و علم‌گردانی در حسینیه‌ی «خلچان» تفرش رونمایی می‌شود.

 

کربلایی محمدکاظم کریمی ساروقی در سال ۱۲۶۲ در ساروق در اراک متولد شد و در سال ۱۳۳۹ در قم دار فانی را وداع گفت. او که فردی بی‌سواد بود، ناگهان مدعی حفظ کل قرآن شد. ادعای او توسط بسیاری از علما، مقامات دولتی و فرهنگیان وقت امتحان و توسط آن‌ها تأیید شد. او در امامزادگان ‪ ۷۲‬ تن ساروق یک‌باره حافظ قرآن شد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 18:37 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان تفرش از برگزاری مسابقات فوتسال جام رمضان با حضور 30 تیم در این شهرستان خبر داد.

خبرگزاری فارس: مسابقات جام رمضان در 3 رشته ورزشی در تفرش برگزار می‌شود

نایب‌علی اکبری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: مسابقات فوتسال جام رمضان با حضور 30 تیم هم اکنون در شهرستان تفرش در حال برگزاری است و اکثر تیم‌ها با آمادگی بسیار خوبی در این رقابت‌ها شرکت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: بعد از پایان مسابقات فوتسال جام رمضان، مسابقات والیبال و تنیس روی میز در تفرش برگزار خواهد شد.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان تفرش ادامه داد: ثبت‌نام از تیم‌های علاقمند به شرکت در این رقابت‌ها به پایان رسیده و به زودی مراسم قرعه‌کشی مسابقات برگزار خواهد شد.

اکبری در ادامه با اشاره به فعالیت 49 هیئت ورزشی در این شهرستان بیان داشت: از این تعداد 30 هیئت در بخش آقایان و 19 هیئت در بخش بانوان فعالیت دارند.

به گفته این مسئول رشته‌های شنا، ژیمناستیک، دو و میدانی، وزنه‌برداری، پینگ‌پنگ، کشتی، والیبال، فوتسال، اسکیت، بدمینتون و هندبال از رشته‌های اولویت‌دار و مورد علاقه جوانان در این شهرستان است.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان تفرش در پایان از رایزنی با مسئولان فدراسیون رزمی به منظور برگزاری مسابقات رزمی قهرمانی کشور در این شهرستان خبر داد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:1 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی از آغاز عملیات مرمت و ساماندهی 11 اثر تاریخی شهرستان تفرش در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

 

مجتبی رضوانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: شهرستان تفرش یکی از مناطقی است که آثار تاریخی و گردشگری بسیاری را در دل خود نهفته دارد.

وی تصریح کرد: تفرش به دلیل دارا بودن آثار تاریخی مذهبی و همچنین آب و هوای مطلوب منطقه بسیار مناسبی برای توسعه گردشگری است و تلاش داریم با همکاری فرمانداری و دیگر مسئولان محلی، این شهرستان را به یک منطقه گردشگری تبدیل کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با اشاره به برگزاری نشست‌های متعدد با مسئولان تفرش گفت: در نشستی که اخیراً با فرماندار این شهرستان داشتیم زمینه تعامل و همکاری دو طرف در بازسازی و ساماندهی 11 اثر تاریخی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رضوانی ادامه داد: تجهیز موزه مردم شناسی، مرمت بقاع متبرکه، مرمت و احیای منزل تاریخی ضیائی، تجهیز کارگاه‌های صنایع دستی، احیای حمام تاریخی پاچنار و آغاز عملیات اکتشاف زاغه‌های زیر زمینی تفرش از جمله این طرح‌ها است که به زودی وارد فاز عملیاتی خواهند شد.

وی گفت: مدتی است قنات شش ناو تفرش که از قدمت هزار ساله برخوردار است، خشک شده که تلاش داریم این اثر ارزشمند را نیز با اجرای طرح‌های ویژه‌ای که برای آن در نظر گرفته‌ایم، احیا کنیم.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:2 | نویسنده : میثم اله وردی |

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی از خشک شدن قنات شش‌ناو تفرش بعد از 1100 سال خبر داد.

خبرگزاری فارس: قنات شش‌ناو تفرش بعد از 1100 سال خشک شد

به گزارش پایگاه خبری هدهد تفرش مجتبی رضوانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: این قنات در زیر مسجد شش‌ناو تفرش قرار دارد که توسط 6 عدد ناو به بیرون مسجد و پس از عبور از زیر درخت چناری بزرگ و قدیمی، تقسیم شده و به محله‌های اطراف جریان پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: این رود که قدمت آن به قرن سوم هجری قمری باز می‌گردد، یادگار دوران سلجوقیان است که به علت نشت آب از لوله‌های فرسوده منازل در مسیر قنات و در پی آن ریزش آوار و خاک به داخل کوره قنات خشک شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی ادامه داد: این قنات یکی از جاذبه‌های گردشگری تفرش محسوب می‌شود که در جوار تکیه و مسجد تاریخی شش‌ناو قرار گرفته است و هر ساله گردشگران بسیاری از این قنات دیدن می‌کنند.

رضوانی با اشاره به این‌که مسجد تاریخی جامع شش‌ناو تفرش یکی از مهم‌ترین آثار معماری دوره سلجوقیان و از قدیمی‌ترین مساجد کشور است، خاطرنشان کرد: مسجد جامع شش‌ناو یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین آثار تاریخی و معماری دوره سلجوقیان در شهرستان تفرش است که در مرداد ماه سال 79 در ‪ فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

به گفته وی، این بنا در قرن ششم در دوران سلجوقیان احداث شده و در شمار آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در روزگار قاجار علاوه بر محل برگزاری نماز جمعه یکی از حوزه‌های مهم تدریس علوم دینی نیز به شمار می‌رفته است.

گفته می‌شود، خشک شدن این قنات به 300 مالک آب که جمع کثیری از کشاورزان تفرشی هستند، ضرر وارد کرده است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:قنات,شش ناو,تفرش,خشک,هدهد, | 13:57 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی از آغاز عملیات مرمت و ساماندهی 11 اثر تاریخی شهرستان تفرش در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

 

به گزارش پایگاه خبری هدهد تفرش: مجتبی رضوانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: شهرستان تفرش یکی از مناطقی است که آثار تاریخی و گردشگری بسیاری را در دل خود نهفته دارد.

وی تصریح کرد: تفرش به دلیل دارا بودن آثار تاریخی مذهبی و همچنین آب و هوای مطلوب منطقه بسیار مناسبی برای توسعه گردشگری است و تلاش داریم با همکاری فرمانداری و دیگر مسئولان محلی، این شهرستان را به یک منطقه گردشگری تبدیل کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با اشاره به برگزاری نشست‌های متعدد با مسئولان تفرش گفت: در نشستی که اخیراً با فرماندار این شهرستان داشتیم زمینه تعامل و همکاری دو طرف در بازسازی و ساماندهی 11 اثر تاریخی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رضوانی ادامه داد: تجهیز موزه مردم شناسی، مرمت بقاع  متبرکه، مرمت و احیای منزل تاریخی ضیائی، تجهیز کارگاه‌های صنایع دستی، احیای حمام تاریخی پاچنار و آغاز عملیات اکتشاف زاغه‌های زیر زمینی تفرش از جمله این طرح‌ها است که به زودی وارد فاز عملیاتی خواهند شد.

وی گفت: مدتی است قنات شش ناو تفرش که از قدمت هزار ساله برخوردار است، خشک شده که تلاش داریم این اثر ارزشمند را نیز با اجرای طرح‌های ویژه‌ای که برای آن در نظر گرفته‌ایم، احیا کنیم.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:تفرش,مدیرکا,میراث,فرهنگی,رضوانی,هدهد, | 15:2 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تفرش از کتابت جزء سی‌ام قرآن کریم توسط هنرمندان خوشنویس این شهرستان خبر داد.


گزارش تصويري مرتبط

-------------------------------

به گزارش پایگاه خبری هدهد تفرش فضل‌الله باباخانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: مراسم کتابت جزء سی‌ام قرآن کریم ششم مردادماه مصادف با نوزدهم ماه مبارک رمضان به همت انجمن خوشنویسی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تفرش مهد خوشنویسان بزرگ ایران بوده است، تصریح کرد: در این مراسم 26 نفر از هنرمندان خوشنویس آیات جزء آخر قرآن کریم را کتابت می‌کنند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تفرش همچنین از برپایی نمایشگاه خوشنویسی ویژه هنرمندان خبر داد و افزود: در این نمایشگاه آثار خوشنویسی هنرمندان با موضوع جایگاه و ارزش قرآن و نیز آثار زیبای استاد علی‌اکبر رضایی در معرض نمایش گذاشته می‌شود.

باباخانی گفت: جشنواره کاتبان وحی هر ساله در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و طی آن هنرمندان نسبت به کتابت سوره‌های قرآن مجید اقدام می‌کنند.

باباخانی در بخش دیگری از سخنان خود از برگزاری مراسم جشن ولادت با سعادت امام حسن مجتبی(ع) خبر داد و گفت: این مراسم با حضور قشرهای مختلف مردم در سطح مساجد شهرستان در شب گذشته برگزار شد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:باباخانی,رئیس,اداره,فرهنگ,ارشاد,تفرش,هدهد, | 14:52 | نویسنده : میثم اله وردی |