پایگاه خبری تفرش:

مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: این درختان از نوع چنار و گردو هستند که مراتب ثبت درخت گردوی کهنسال قیمازخانه روستای طراران ، درخت چنار کهنسال محله سرگذر محلات به شماره ۴۵۵، درخت گردوی کهنسال لطف علی روستای طراران و درخت چنار کهنسال ابوالعلی و درخت گردوی کهنسال دره سی سوارآباد از سوی رئیس سازمان میراث‌فرهنگی به استاندار مرکزی ابلاغ شد.

 به گزارش پایگاه خبری تفرش ،به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی،مدیر کل با اعلام این خبر گفت: « ثبت آثار طبیعی در کنار آثار تاریخی و ناملموس نه تنها یک رسالت اجتماعی جهت حفظ و پاسداشت آنهاست بلکه هر یک، پتانسیلی بالقوه برای توسعه گردشگری مناطق، روستاها و شهرهای میزبان است.»

 حسینی افزود: « آن آثار زین پس ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمایت سازمان میراث فرهنگی کشور هستند و تدوین ظوابط حفاظتی و تعیین عرصه و حریم این اثر بر عهده این سازمان خواهد بود به همین جهت هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت این آثار شود، ممنوع است.»

وی در پایان گفت: « معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور در نامه‌هایی جداگانه مراتب ثبت درخت گردوی کهنسال قیمازخانه روستای طراران به شماره ۴۵۲، درخت چنار کهنسال محله سرگذر محلات به شماره ۴۵۵، درخت گردوی کهنسال لطف علی روستای طراران به شماره ۴۵۱، درخت چنار کهنسال ابوالعلی به شماره ۴۵۴ و درخت گردوی کهنسال دره سی سوارآباد شماره ۴۵۳ به استاندار مرکزی ابلاغ کرد .»

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:9 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

در ۱۷ کیلومتری شمال شرقی تفرش چهارتاقی نویس وجود دارد که در دامنه های غربی روستای نویس نیز واقع شده است. چارتاقی نویس یکی دیگر از نمونه‌های چارتاقی‌های منفرد در ایران با شکل متقارن چهار وجهی و با قاعده مربع است. بنا از چهار پایه با چهار تاق تشکیل شده که گنبدی به واسطه چهار فیلپوش بر روی آنها ساخته شده است؛ این بنا با همین نام چهارتاقی نویس با شماره ۳۴۴ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:53 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: کاوش دستکندهای محله ترخوران تفرش در تفاهم نامه مشترک این اداره کل با شهرداری تفرش در دستور کار قرار گرفت.

« علیرضا ایزدی » روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: محله ترخوران یکی از 2 محله اصلی شهر تفرش است که دستکندهای بی نظیری دارد و برای روشن شدن ساختار، تاریخ و کیفیت های معماری باید کاوش های کارشناسی را تجربه کند تا از گزند مصون مانده و نقاط ابهام تاریخی آن روشن شود.


وی اظهار داشت: طبق اطلاعات اولیه، این دستکند ها متعلق به قرون متاخر اسلامی است و دارای دالان ها و اتاق های تو در توست.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی توضیح داد: نگهداری و اطلاع رسانی این دستکندها در صورت کاوش نشدن در دست تخریب های ناآگاهانه قرار می گیرند چراکه هر گود برداری شهری، طرح های عمرانی و سیستم های فاضلاب شهری می توانند خطر جدی برای این آثار ارزشمند محسوب شود.
ایزدی گفت: با توجه به دغدغه شهرداری و شورای اسلامی تفرش و اهمیت فوق العاده این دستکندها برای میراث فرهنگی استان مرکزی، با امضای این تفاهم نامه مرحله اجرایی کاوش ها کلید می خورد.
دستکندها و شهرهای زیرزمینی نمونه های کم نظیری از نبوغ مردمان در حوزه دفاعی و پدافند غیرعامل هستند و این بخش از معماری کهن با دالان های تودر تو و رازناک و معماری ماهرانه و عجیب از جاذبه بالایی برای رونق گردشگری برخوردار است.
دستکند ها با هدف ایجاد سرپناه مردمان شهرها در ناملایمات محیطی و خطر حمله دشمنان ایجاد می شد و ویژگی بارز آن ها این است که بدون استفاده از هیچ گونه مصالح انسان ساخت و تنها با استفاده از ابزارهای دستی کندمان ایجاد شده اند و با گذر زمان همچنان مستحکم هستند و حرف های زیادی برای گفتن دارند.
هدف از ایجاد اغلب این دستکندها استتار محل زیست و خفای انسانی در برابر دشمنان خارجی بوده و محوریت اشتراک آنان در زمینه معماری، وجود کریدورهای تنگ و تاریک و متعدد است که جلوه عجیبی دارد اما کارویژه مهمی را در یک بازه تاریخی خاص در حفظ و بسط امنیت و زیست مردم آن خطه در ناملایمات حاکم برعهده داشته است.
شهرستان تفرش از توابع استان مرکزی است و دراین منطقه بیش از 30 هزار نفر زندگی می کند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:21 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

به گزارش پایگاه خبری تفرش به نقل از سایت دانشگاه تفرش، مراسم تکریم مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و معارفه سرپرست  جدید نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با حضور مدیراموردفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، رییس دفاتر نهاد در استان مرکزی، رییس دانشگاه تفرش و  مسئولین محلی در سالن گردهمایی حاج ابراهیم کاریابی دانشگاه تفرش برگزار شد.



حجت‌الاسلام علی تقوی مدیراموردفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در این آیین ضمن عرض تسلیت به مناسبت رحلت حضرت ام‌البنین (س) گفت: مادران شهدا و شهدای گرانقدر حجت خدا بر ما هستند زیرا حق بزرگی بر گردن ما داشته و در طول این سال‌ها با حفظ روحیه ایثار در بین ما زندگی نموده‌اند.


تقوی افزود: انقلاب اسلامی ایران یک فرصت بزرگ تاریخی و نعمت الهی است که خداوند به ما عطا نموده است که خداوند در این فرصت بزرگ که تکرار شدنی نیست حجت را برما تمام نموده است.

وی ادامه داد: تکلیف در محیط‌های دانشگاهی بسیار سنگین‌تر از محیط‌های دیگر است و باید در جامعه علمی با تمام توان برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی تلاش نماییم.

مدیرامور دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به وجود دو حجاب ظلمانی و نورانی افزود: حجاب ظلمانی به دین آسیب رسانده و حجاب نورانی به رشد علمی آسیب می‌رساند که باید دانشگاه‌ها را از توقف در حجاب نورانی و درگیر شدن در حجاب ظلمانی مبرا نموده و تلاش نماییم با کمک دفتر نهاد رهبری و مشارکت استادان و تشکل‌های دیگر این نظام را به اهداف آرمانی خود برسانیم.


 حجت‌الاسلام مهدی ایمانی مقدم رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی نیز در این آیین گفت: مسئولیت در دفاتر نهاد یک تکلیف و قبول مشقت و بستری برای اعتلا بخشیدن به کلمه حق و مسئولیت‌پذیری است.

ایمانی مقدم افزود: اگر انسان با قبول مسئولیت در این راه برای رسیدن به اهداف متعالی تلاش نماید مقدمات تعالی روح خود را فراهم نموده است.

محمدقاسم سحاب رئیس دانشگاه تفرش نیز در این مراسم گفت: مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دوران تصدی خود در این سمت ضمن حفظ رفتار پدرانه همراه با دلسوزی با دانشجویان درپیشرفت دانشگاه نیز نقش مؤثری را ایفا نمودند.
 
 در پایان این مراسم از زحمات حجت‌الاسلام "رسول ظرافت" مسئول سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تفرش  تقدیر و حجت‌الاسلام "سید مهدی قاضی‌زاده" به‌عنوان سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تفرش منصوب شد.

ادای احترام به مقام شامخ شهدای گمنام در دانشگاه تفرش به مناسبت ۲۲ اسفند روز گرامیداشت مقام شهدا و بازدید از موزه دانشگاه تفرش از دیگر برنامه های جانبی این مراسم بود.

 

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:41 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

 

نماینده میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تفرش گفت: آینه کاری یکی از هنرهای دستی باقدمت در تفرش است که منسوخ شده است.

 

 

علی حیدری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا عنوان کرد: هنر آینه کاری با ظرافت های خاصی همراه بوده و در دوره های گذشته اغلب در خانه اشراف و اعیان تفرش کاربرد داشته است.
وی اظهار کرد: این هنر بومی شهرستان تفرش محسوب نمی شود اما، با توجه به اینکه بزرگان و اشراف این شهر برای تزئین منازلشان تمایل به آینه کاری و گچ کاری داشته اند، هنرمندان زیادی از دیگر نقاط کشور به این شهرستان سفر می کردند و هنر آینه کاری را به تفرشیان آموختند.
حیدری افزود: آموزش و فعالیت علاقه مندان هر آینه کاری در تفرش با استادکاران باعث شد که هنرمندان بسیاری در تفرش تربیت شود اما، با گذر زمان این هنر امروز رونقش را در تفرش از دست داده و به هنری منسوخ بدل شده است.
وی بیان کرد: اکثر بناهای آینه کاری شده در شهرستان مربوط به اعیان و دوره قاجاریه است که تخریبشده و ازدست رفته است.
نماینده میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تفرش گفت: در کنار آینه کاری گچ کاری های زیبایی نیز در معماری بناهای باقدمت تفرش وجود دارد که این هنر نیز به واسطه گذر زمان و مهاجرت گچکاران هنرمند شهرستان از رونق افتاده است.
وی، یکی از بناهای آینه کاری و گچبری شده شهرستان تفرش را منزل ضیایی عنوان کرد و افزود: این بنا متعلق به دوران قاجاریه و از ابنیه تاریخی مهم تفرش است که در محله زاغرم واقع شده و در تاریخ 23 شهریور 1382 با شمارهٔ ثبت 10174 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است اما امروز در شرایط مناسبی به سر نمی برد.
حیدری عنوان کرد: گچبری این بنا به شکل گل و بوته با الگوهای قالبی هنرمندان اصفهانی و تهرانی کار شده است اما، به دلیل کمبود منابع مالی ویژه مرمت دچار تخریب فراوان شده است و مقرر است برای احیاء با نظر مثبت صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی به بخش خصوصی واگذار شود و به تبع آن در امر مرمت و معماری اصلی آن باید مورد توجه قرار گیرد.
تاریخ و اسناد مختلف نشان می دهد که آینه کاری و یا تزئین یک بنا به واسطه آینه برای نخستین بار در شهر قزوین در زمان شاه طهماست صفوی در سال 965 هجری قمری آغاز شده است و اکثر باقی مانده های این هنر امروز در شهرهای اصفهان، تهران و شیراز به چشم می خورد.
آینه کاری یکی از هنرهای سنتی ایران به شمار می رود و به نظر می رسد استفاده از این هنر دستی بسته به فرهنگ و باور ایرانیان نسبت به آب و آینه دارد چراکه گذشتگان ارزش بالایی برای آب و آینه قائل بودند به طوری که آن را نماد پاکی و روشنایی می دانستند و استفاده از این هنر در معماری بناها نشان از رسوخ این فرهنگ در بین ایرانیان دارد.
این سنت معماری پس از مدتی از خانه های افراد متمول به اماکن زیارتی و زیارتگاه های نیز تسری یافت و در اکثر امامزاده های نقاط مختلف کشور نیز می توان همچنان این هنر ارزشمند را یافت.
براساس اسناد و مدارک مختلف قدیمی آغاز استفاده از آینه کاری در معماری ها به سده 10 هجری قمری بر می گردد و در آن زمان شیشه و آینه در زمره کالای وارداتی به ویژه از شهر و نیز ایتالیا جای داشته است که در مسیر انتقال به ایران دچار شکستگی می شد و هنرمندان ایرانی این زیان را در واقع به یک صرفه اقتصادی می رساندند و از این در معماری بناها مورد استفاده قرار می دادند.
آینه کاری در ابتدای آغاز عمر خود به صورت طرح های ساده و برجسته انجام می گرفت و به مرور زمانی دخل و تصرفاتی در شکل و نوع آینه کاری صورت گرفت به طوری که به شکل طرح ها گل، برگ و طرح هایی از انواع پرندگان کار شد و پیش رفت و حتی در دوره قاجار نیز آینه کاری های شاخصی را در بناها و کاخ های آن شاهد هستیم که برخی از آن ها همچون تالار آینه، کاخ شمس العماره و کاخ گلستان شهرتی جهانی دارند.
هنرمندانی هستند که آینه کاری را از کاربردی صرف در معماری خارج کرده اند و در راستای توسعه این هنر همچون آینه کاری بر روز ظروف اقدام می کند که این تلاش برای زنده نگهداشتن این هنر اصیل، ظریف و زیبا ارزنده است.
6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 7:54 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

شهرستان های دلیجان، تفرش وآشتیان به سبب قدمت و ویژگی اقلیمی، مجموعه ای ازدیدنی های تاریخی وطبیعی را درخود جای داده اند که غارشگفت انگیز ۷۰میلیون ساله نخجیر تنهایکی از این جاذبه ها است.

به گزارش پایگاه خبری تفرش به نقل از خبرگزاری مهر- گروه استان ها: شهرستان دلیجان در استان مرکزی نسبت به سایر مناطق استان از قدمت تاریخی بیشتری برخوردار است و همین مساله موجب شده مجموعه ای از میراث تاریخی ارزشمند را در خود جای دهد و از جمله مهمترین این جاذبه های گردشگری می توان به کاروانسرا و پل شاه عباسی (دوهک)، سد تاریخی خاوه، مجموعه تاریخی نراق، امامزاده یحیی نراق، بازار و آب انبار، مساجد و بافت تاریخی اشاره کرد.

غار ۷۰ میلیون ساله نخجیر از دیدنی‌های بسیار جالب این منطقه‌ بوده و بادگیرها از آثار باستانی و دیدنی نراق در دلیجان است که از روزگار قدیم برای خنک کردن سرداب ها و منازل ساخته شده و قدمت آنها به بیش از دو قرن می رسد.

در شهرستان آشتیان نیز قلعه تاریخی مستوفی الممالک، زیارتگاه مطهر امامزاده فاطمه صغری(س)، موزه مردم شناسی و نسخ خطی، خانه های تاریخی و بازار سنتی و قدیمی آشتیان، روستای تاریخی آهو و منزل تاریخی دکتر قریب میزبان گردشگران است.

شهرستان تفرش نیز که مهد تولد و آرامگاه پروفسور حسابی است، آثار تاریخی پرقدمت و ارزشمندی را همچون مسجد جامع شش ناو (دوره سلجوقی)، بقعه شاهزاده احمد و امام‏زاده قاسم (دوره صفویه)، آب انبار بلور (دوره قاجار)، تکیه تاریخی زاغرم، قلعه های تاریخی و همچنین جاذبه های گردشگری طبیعی همچون آبشار قطره باران را همچون نگینی در دل خود دارد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 11:7 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

به گزارش پایگاه خبری تفرش به نقل از شهروند خبرنگار ندای تفرش، همزمان با فرارسیدن ایام فاطمیه، نمایشگاه عفاف و حجاب با عنوان "یادگار مادر" در صحن دانشکده علوم دانشگاه تفرش گشایش یافت.


اعظم عسگری مدیر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تفرش در حاشیه گشایش این نمایشگاه گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت پذیرفته نمایشگاه یادگار مادر باهدف ترویج فرهنگ عفاف و حجاب به همت کمیته عفاف و حجاب دانشگاه و به‌صورت ستادی و همکاری تشکل‌های دانشجویی در این دانشگاه گشایش یافت.
عسگری با بیان اینکه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه و آشنایی همگان با این مهم امری ضروری است اضافه کرد: ایام فاطمیه بهترین فرصت برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف به‌واسطه معرفی شخصیت و زندگانی حضرت زهرا (س) در جامعه است.
وی ادامه داد: حضرت زهرا (س) اسوه عفاف و حجاب برای زنان و دختران ما هستند بسیار شایسته بود که اقدام به برگزاری نمایشگاه یادگار مادر در دانشگاه تفرش نماییم چراکه حفظ، ترویج و تقویت فرهنگ حجاب و عفاف از نیازهای مهم جامعه است و دشمنان برای کمرنگ شدن این فرهنگ و بی‌تفاوتی جوانان نسبت به رعایت حجاب و عفاف در جامعه همه توان خود را به کار گرفته‌اند.
دبیر کمیته عفاف و حجاب دانشگاه تفرش بیان کرد: نسل جوان جامعه اسلامی، آینده‌سازان این جامعه هستند بنابراین نمود ارزش‌های اسلامی در زندگی شخصی و اجتماعی امری ضروری است.
وی برگزاری مسابقات روزانه، پاسخگویی به سؤالات و شبهات، مسابقه کتاب‌خوانی، تریبون آزاد دانشجویی، همایش عفاف و حجاب و غرفه محصولات فرهنگی و حجاب از برنامه‌های جانبی این نمایشگاه عنوان کرد.


نمایشگاه یادگار مادر تا 15 اسفند در صحن دانشکده علوم دانشگاه به‌منظور بازدید عموم دایر است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:29 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

موریانه ها در تکیه چوبی زاغرم تفرش ،از قدیمی ترین تکایای ایران رخنه کردند .

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران از اراک ، رئیس هیئت امنا مسجد و تکیه زاغرم گفت : مشاهده موریانه در این تکیه مربوط به سال گذشته است که تاکنون باعث خوردگی بخشی از تیرهای چوبی شده و وعده های مسئولین برای چاره جویی تاکنون محقق نشده است .
باباعلی افزود : با توجه به جریان یافتن آب در پشت دیوارهای آب انبار این تکیه ، احتمال تخریب بیشتر در بخش های دیگر این تکیه نیز وجود دارد .
وی با بیان اینکه این تکیه چوبی نیاز به مراقبت ویژه دارد ، گفت : این بنا نیازمند سیستم های هشدار دهنده نیز هست تا در صورت بروز آتش سوزی و یا مشکلات دیگر ، اقدامات لازم در زمان ممکن انجام شود .
تکیه تاریخی زاغرم متعلق به دوره قاجاریه به ثبت ملی رسیده است .
این تکیه در سالهای گذشته چندین بار مرمت شده است .
برگزاری تعزیه و مراسم های مذهبی در این مکان از گذشته تا به امروز ادامه دارد .

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:31 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

تفرش شهرستانی در شمال شرقی اراک است که در بین رشته‌کوه‌هایی محصور شده و آب و هوای خوش و مطبوعی را از آن خود کرده است.

قدمت این شهر به دوران پیش از اسلام می‌رسد و قطعا این سابقه، گنجینه تاریخی عظیمی از فرهنگ‌ها، سنن خاص، آثار و ابنیه‌ کهن را در خود نهفته است.

آب‌انبار بلور یکی از نمونه بناهای خاص و تاریخی این شهرستان است که نسبت به دیگر آثار کمتر شناخته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی - آب انبار بلور تفرش متعلق به دوره ناصرالدین‌شاه قاجار است و توسط میرزاحسین بلور، وزیر این شاه قاجار در محله زاغرم تفرش ساخته شد.

میرزا حسین وزیر شخصی سیه‌چهره بود که ناصرالدین‌شاه به او لقب بلور داد و از آن زمان به بعد به میرزا حسین بلور شهره شد. وی به کمک برادرش میرزا ابوالقاسم این آب انبار را ساخت و وقف عام کرد تا مردم برای تامین آب شرب خود از آن استفاده کنند.

این بنا با مساحت 450 مترمربع ساخته شده از مصالحی چون آجر و سنگ است و در ورودی خود 24 پله دارد که به مخزن و تالار آب انبار منتهی می‌شود. مخزن آب‌انبار دارای 18 ستون است که سقف و پوشش سنگی و گنبدی بنا روی این ستون‌ها بنا شده است.

سقف آب‌انبار دارای دریچه‌هایی است که وظیفه تهویه و خنک شدن فضا را به انجام می‌رسانند و بر روی بام نیز دو بادگیر قرار دارد که همچنان سالم مانده و کارایی خود را حفظ کرده‌اند.

روال کاری این آب انبار اینگونه بوده است که هر ماه یک بار از طریق سیستم فاضلاب، آب مخرن خارج و عمل پاکسازی و گندزایی انجام می‌شد تا مردم از آب شرب سالم استفاده کنند. تا 40 سال پیش که هنوز یخچال در همه خانه‌ها وجود نداشت، آب انبار فعال بود و پاکسازی آب آن نیز به انجام می‌رسید.

علی حیدری مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تفرش در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص این آب انبار قدیمی گفت: آب انبار بلور در سال 1373 بازسازی و مرمت شده است.

وی با اشاره به اینکه مرمت برای این اثر بسیار موثر بود، افزود: بنا در حالت تخریب بود و اقدامات لازم برای حفظ آن انجام گرفت. پشت‌بام آجرفرش، کف آب‌انبار و دیواره‌ها بازسازی و در و پنجره‌گذاری صورت گرفت. حیاط پشتی آب انبار نیز آجرفرش شد.

حیدری با بیان اینکه مرمت سال 73 و دیگر اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر علاوه بر حفظ بنا منجر به ثبت ملی آن شد، گفت: در سال 1387 بنا به دلیل قدمت بالا و ارزش تاریخی که داشت در فهرست آثار ملی جای گرفت و این امر ضمن حفاظت از آن منجر به جذب گردشگران زیادی هم شد.

وی با اشاره به اینکه این آب‌انبار در حال حاضر تبدیل به موزه مردم‌شناسی شده است، افزود: در حال حاضر ظروف قدیمی، ادوات کشاورزی کهن و دیگر اشیاء کهن که نشان از زندگی گذشتگان دارد، در این موزه به نمایش درآمده است. البته رسما به عنوان موزه فعالیت ندارد چراکه هنوز مجوزهای لازم در این خصوص اخذ نشده است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تفرش این اثر تاریخی را در حال حاضر به عنوان یک مرکز فرهنگی‌تاریخی معرفی کرد و گفت: این بنا با توجه به قدمت و زیبایی که دارد می‌تواند برای علاقمندان و گردشگران یک جاذبه بزرگ باشد، اما هنوز در حد لازم شناخته نشده است.

حیدری افزود: لازمه شناساندن این بنا و جذب گردشگر معرفی اثر و البته تعبیه تابلوهای معرفی در مناطق منتهی به محل آب انبار است که در حال حاضر چنین تابلوهایی وجود ندارد و علاقمندان از طریق پرسیدن آدرس اثر می‌توانند از آن دیدن کنند، در صورتی که با نصب تابلوهایی برای معرفی بنا و هدایت گردشگران به این سمت می‌توان شاهد حضور گردشگران بسیاری برای دیدن این بنا بود.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:پایگاه خبری تفرش,آب انبار بلور, | 16:32 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مجوز تاسیس نخستین رشته دکتری تخصصی در دانشگاه آزاد تفرش در رشته معماری صادر شد .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازاراک،معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه آزاد تفرش گفت : با کسب این مجوز از سال تحصیلی جدید دانشجویان این رشته پذیرفته می شوند .

داودی منفرد افزود: مشخصات این رشته در دفترچه آزمون دکتری تخصصی دانشگاه آزاد درج شده و علاقمندان بعد از قبولی در آزمون و مصاحبه تخصصی می توانند در این رشته مشغول به تحصیل شوند.

 وی ادامه داد: دانشگاه آزاد تفرش در مقاطع کاردانی تا کارشناسی ارشد سابقه 14 ساله در ارائه رشته معماری دارد .

داودی منفرد اضافه کرد: امکانات و کادر علمی مجرب برای این رشته در مقطع دکتری در دانشگاه مهیا است.

دانشگاه آزاد تفرش اکنون دارای سه هزار دانشجو در 65 رشته آموزشی کاردانی ، کارشناسی و کارشناسی ارشد است .

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:18 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

 

 

گردهمایی خیرین حامی دانشگاه تفرش با حضورمعاون وزارت علوم، نماینده مردم شهرستان های تفرش،آشتیان و فراهان ، فرماندار ،خیرین حامی دانشگاه و اعضا انجمن تفرشی های مقیم تهران در هتل فردوسی تهران برگزار شد.

 

به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا ، دکتر مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان در این نشست گفت:دانشگاه تفرش به دلیل قرار گرفتن در منطقه تاثیرگذار تفرش با دارا بودن مفاخر ارزشمند علمی،فرهنگی و سیاسی نظیر دکتر حسابی،استاد سحاب از پتانسیل لازم برای رشد و توسعه برخوردار است.

 

دکتر صدیقی افزود: حضور خیرین در آموزش عالی کشور در ایران علاوه بر این که به دولت در توسعه فضاهای مختلف کمک کرده است ، بلکه به یک ارزش دینی متعالی در جامعه ما نیز تبدیل شده است.

 

وی با بیان این که حضور خیرین در آموزش عالی ازارزش ویژه و برجسته ای برخوردار است، ادامه داد:در این راستا ستاد خیرین در وزارت علوم ایجاد و هم اکنون در مجموعه های دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری کشور بیش از 60 بنیاد خیرین تاسیس شده است.

 

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تصریح کرد:به منظور تسهیل حضور خیرین در آموزش عالی زیرساخت هایی از قبیل تخصیص 50 درصد اعتبارات دولت به پروژه هایی که با مشارکت 50 درصدی اعتبارات خیرین در دانشگاه ها ایجاد شده اند اتخاذ شده که امسال نیز ردیف خاصی علاوه بر ردیف قبلی به پروژه های خیر ساز دانشگاه ها تعلق گرفته که مبتنی بر کمک 34 میلیارد تومانی دولت به پروژه های 50 درصدی است که با مشارکت خیرین در دانشگاه ها به زودی به تمام دانشگاه هایی که دارای این شرایط هستند تزریق می شود.

 

دکتر صدیقی حضور خیرین در هیئت امنا دانشگاه ها را گامی دیگر برای استفاده از پتانسیل خیرین در مسیر تصمیم گیری در دانشگاه ها عنوان کرد و افزود: خیرین علاوه بر مشارکت در حوزه های عمرانی ،در پروژه های سخت افزاری نیز حضور داشته که این امر بیانگر این است که عرصه آموزش عالی فقط سخت افزاری نبوده بلکه مسائل نرم افزاری نیز توسط خیرین دنبال می شود.

 

همچنین در این مراسم رئیس دانشگاه تفرش نیز در سخنانی گفت: ایجاد سازمان های مردم نهاد و مشارکت مردم در اداره امور اجتماع از مهم ترین شاخص های عمده توسعه یافتگی جوامع است.

 

دکتر محمد قاسم سحاب افزود: محور توسعه دانشگاه تفرش ایجاد مراکز پژوهشی متعدد نظیر پژوهشکده های علوم هوانوردی، فتونیک، گیاهان دارویی و انرژی های نو همراه با فراهم نمودن جاذبه های ویژه برای محققان و پژوهشگران است.

 

وی تصریح کرد:منطقه تفرش از این استعداد و پتانسیل برخوردار است که با همت جمعی به کانون تجمع افراد علاقمند به مطالعه و پژوهش تبدیل شود.

 

رئیس دانشگاه تفرش ایجاد دیوار یادمان خیرین با کمک خیرین در محوطه دانشگاه در راستای تجلیل از خیرین و مفاخر را از برنامه های قابل انجام در دانشگاه عنوان کرد و ادامه داد: کمک خیرین به دانشگاه تفرش می تواند به بستر بهبود معیشت مردم شهرستان تبدیل شود زیرا به طور مثال کمک به پروژه های مرکز رشد دانشگاه ایجاد کارآفرینی و اشتغال برای شهروندان تفرش و توسعه شهر را به همراه دارد.

 

رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور نیز در این مراسم با بیان این که مشارکت در امر مقدس مدرسه سازی و دانشگاه سازی بستری برای رفاه و آسایش مردم است، افزود: برای رسیدن کشورمان به توسعه همه جانبه باید بستر را برای ارتقای سطح علمی در مدارس و دانشگاه ها فراهم کنیم که به همت خیرین این امر در کشور انجام شده است.

 

محمد رضا حافظی افزود: هم اکنون 600 هزار نفر عضو مجمع خیرین مدرسه ساز کشور هستند که در اولین سال راه اندازی این مجمع ، 16 میلیارد و 800 میلیون تومان از سوی خیرین به امر مدرسه سازی اهدا شد.

 

وی اظهار داشت: دردو سال گذشته با وجود تحریم‌ها در کشور، خیران مدرسه ساز بیش از گذشته در امر مدرسه سازی کمک کرده‌اند و اکنون بعد از گذشت 16 سال از آغاز فعالیت خود بیشتر از دولت مدرسه ساخته تا حدی که مدارس به سمت تک شیفته شدن پیش رفته است.

 

رئیس جامعه خیران مدرسه ساز به نقش بسیار مهم خیران در توسعه فضاهای آموزشی اشاره کرد و افزود: با کمک خیران، مدارس چهار نوبته به مدارس یک نوبته و دو نوبته تبدیل شده‌اندو اینک نیز با توجه به توطئه های دشمن در برون مرزها بر علیه کشور خیرین باید در سایه امنیت رفاه و آرامش را برای کسب علم و دانش برای آینده سازان کشور در سنگر مدارس و دانشجویان ایجاد کنند.

 

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم ، در پایان این نشست مراسم گلریزان با حضور خیرین با هدف توسعه فرهنگ اقدامات خیر خواهانه برگزار شد.

 

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 18:15 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی - پژوهشی میان دو دانشگاه صنعتی امیرکبیر و تفرش منعقد شد.13-769.jpg

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه مرکزی، دکتر سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دکتر محمدقاسم سحاب رییس دانشگاه تفرش تفاهم‌نامه پنج ساله همکاری‌های علمی متقابل به منظور بهره‌مندی طرفین از ظرفیت‌ها و امکانات آموزشی، پژوهشی امضا کردند.

براساس این گزارش، دو دانشگاه توافق کردند در زمینه گسترش و ارتقاء تحصیلات تکمیلی و تسریع حرکت در راه دستیابی به اهداف و چشم‌اندازهای مورد نظر وزارت علوم به طور عام و سیاست‌های دو دانشگاه به طور خاص، برگزاری فرصت‌های مطالعاتی مشترک، پژوهش‌های مشترک، برگزاری سمینارها و کنفرانس‌های مشترک، همچنین برگزاری دوره‌های مشترک در مقاطع تحصیلات تکمیلی همکاری کنند.

امکان دسترسی اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به امکانات پژوهشی، کتابخانه‌ای، آزمایشگاهی و امکانات فیزیکی مشترک از دیگر موضوعات و زمینه‌های همکاری دو طرف در این تفاهم نامه عنوان شد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:27 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

علی لطفی رئیس ستاد نماز جمعه تفرش در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ندای تفرش گفت: همزمان با دهه کرامت، جشن میلاد امام رضا(ع) فردا دوشنبه دوم شهریور ۱۳۹۴ ساعت 9 شب در مصلی ولایت تفرش با حضور خادمین حرم رضوی برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: 4 خادم حرم رضوی دوشنبه ساعت 20/30 وارد تفرش شده و از میدان آزادی به سمت مصلی ولایت مشایعت می شوند.

رئیس ستاد نماز جمعه تفرش، دیدار خادمین با امام جمعه، اعضای ستاد نماز جمعه و اعضای ستاد عتبات و عالیات تفرش، زیارت امامزاده محمد(ع) جد مقام معظم رهبری را از برنامه های دیگر این خادمین در تفرش اعلام کرد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:27 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

نخستین همایش ملی اقتصاد مقاومتی دانش‌بنیان 28 آبان 94 از سوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پروفسور حسابی در شهر تفرش برگزار می‌شود.
به گزارش ایسکانیوز، با توجه به اینکه این همایش به‌صورت رسمی برگزار می‌شود همه مقالات این کنفرانس در کنسرسیوم محتوای ملی و نیز پایگاه سیویلیکا مطرح خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند مقالات خود را در این همایش ارائه کرده و از امتیازات علمی ارائه مقاله کنفرانس با دریافت گواهی کنفرانس استفاده کنند.

علاقه‌مندان می‌توانند مقالات خود را با محوریت اقتصاد مقاومتی و فرهنگ جهادی، اقتصاد مقاومتی و توسعه سرمایه، اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌بنیان، اقتصاد مقاومتی و صادرات کالا، اقتصاد مقاومتی و مقابله با ضربه‌پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز، اقتصاد مقاومتی و اصلاح نظام درآمدی دولت، نقش و جایگاه فرهنگ و رسانه در پیاده‌سازی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، نقش اقتصاد عدالت محور، مردم پایه، دانش‌بنیان و رقابتی در مقاوم‌سازی اقتصاد، آسیب‌شناسی ناسازگاری‌های جاری اقتصاد ملی باسیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و ... به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

علاقه‌مندان تا 20 آبان سال جاری برای ارسال مقالات خود فرصت دارند و می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی اینترنتیwww.hamayesh-tafresh.ir مراجعه کنند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 19:58 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی از افتتاح و بهره‌برداری از چهار کتابخانه عمومی به مناسبت هفته دولت در شهرهای مختلف استان خبر داد.

خبرگزاری فارس: افتتاح و کلنگ‌زنی 4 کتابخانه عمومی در هفته دولت در استان مرکزی
 

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، امین کمالوندی بعد از ظهر امروز در آیین نکوداشت سالروز شهادت شهید صارمی و روز خبرنگار اظهار داشت: این کتابخانه‌ها شامل کتابخانه عمومی زاویه، سنجان، خسروبیگ و کتابخانه کارچان است.

وی تصریح کرد: کتابخانه زاویه در 200 متر فضای فیزیکی، کتابخانه سنجان در 270 متر فضا و خسروبیگ و کتابخانه کارچان به ترتیب در 250 و 120 متر فضای فیزیکی به بهره‌برداری می‌رسند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی بیان داشت: همچنین به همین مناسبت کتابخانه شازند در زمینی به مساحت یک هزار متر، کتابخانه ساوه در زمینی به مساحت پنج هزار متر و کتابخانه تفرش در زمینی به مساحت پنج هزار متر مربع در صورت همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان کلنگ‌زنی خواهد شد.

کمالوندی، توسعه کتابخانه‌های اقبال آشتیانی و پرفسور حسابی تفرش را از دیگر پروژه‌های این نهاد به مناسبت هفته دولت برشمرد.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت کتاب و کتابخوانی اداره کل کتابخانه‌های استان مرکزی آمادگی دارد در روستاهای بالای سه هزار خانوار به شرط تأمین فضای مورد نیاز از سوی اهالی روستا نسبت به تجهیز کتابخانه و جذب یک نفر نیروی انسانی بومی اقدام کند.

این مسئول با اشاره به اخذ مجوز خرید و به روز رسانی منابع کتابخانه‌ای استان از محل اعتبارات مالی استانی گفت: به زودی کار فهرست‌برداری از نیازهای کتابخانه‌های زیرپوشش به پایان خواهد رسید.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت کار خبر و خبرنگاری بیان کرد: خبرنگاران و اصحاب رسانه با تعهد و اخلاص خود در عرصه خبر و اطلاع‌رسانی پیش قراولان جبهه مقابله با جنگ‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای دنیا هستند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 18:13 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تفرش از اعزام 55دانشجوی این دانشگاه به اردوهای جهادی با عنوان «امت واحده» در تابستان امسال خبر داد.

خبرگزاری فارس: دانشجویان دانشگاه تفرش به اردوهای جهادی اعزام شدند
 

محسن جهانبخش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: شرکت‌کنندگان در این اردوی 10 روزه با حضور در شش روستا به برنامه‌های فرهنگی، بهداشتی و عمرانی می‌پردازند.

وی تصریح کرد: از مجموع 55 دانشجوی اعزامی 35 نفر پسر و 20 نفر دانشجوی دختر هستند که از هفت تا 17 مرداد ماه در شش روستای احمدآباد، طریزآباد، گزاوند، کهلو سفلا، کهلو علیا و جورقین از توابع بخش مرکزی شهرستان به ارائه خدمت می‌پردازند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تفرش اضافه کرد: انجام فعالیت‌های عمرانی نظیر ساخت غسالخانه در روستای کهلو علیا، تکمیل مسجد روستای طریزآباد، لایه‌روبی و عایق‌بندی استخر آب روستای جورقین و رنگ‌کاری مسجد روستای کهلو سفلا از مهم‌ترین برنامه‌های اردوی جهادی دانشجویان دانشگاه تفرش است.

جهانبخش تصریح کرد: حضور پزشک عمومی و ماما در طول برگزاری این اردو در این شش روستا از دیگر فعالیت‌های این اردوی جهادی است.

جهانبخش ادامه داد: غنی‌سازی اوقات فراغت دانشجویان، تقویت روحیه جهادی در بین دانشجویان، خدمت‌‌رسانی، معنویت‌افزایی، ارتقای بصیرت دانشجویان و انتقال فرهنگ کار از اهداف برگزاری اردوهای جهادی است.

چاپ این صفحه /http://tafreshcitynews.loxblog.com/post/1351/روستاي " تاد تفرش زادگاه حکيم نظامي گنجوي.htm">

تاريخ : برچسب:, | 10:0 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

با تحقیقات صورت گرفته مشخص شد ، حکیم نظامی گنجوی شاعر شهیر ایرانی، در روستای  تاد  شهرستان تفرش به دنیا آمده است.

بگزارش خبرگزاری صداوسیما مدیر کارگروه فرهنگی، سازمان ملی یونسکو در بازدید از آثار تاریخی شهرستان تفرش، بااعلام این خبرگفت: با اثبات این موضوع و اختصاص اعتبارات لازم ،بازسازی خانه تاریخی حکیم نظامی گنجوی در این روستا به زودی آغاز می شود.
عبدالمهدی مستکین در سفر به شهرستان تفرش ، از مجموعه تاریخی ششناو تفرش ، دیدن کرد و آن را یکی از مهمترین مجموعه های تاریخی از نظر مذهبی و فرهنگی دانست.
وی افزود: قرار گرفتن مسجد ، تکیه و حمام در جنب قنات ها یکی از نشانه های قدمت و تمدن عظیم فرهنگی در آن شهرستان است که باید به آن توجه بیشتری کرد.
یکی از اسناد تادی بودن نظامی گنجوی، دو بیتی وی با مضمون  به تفرش دهی هست تاد نام او ، نظامی از آنجا شده نامجو  است که در کتاب خلاصة الاشعار تقی الدین اوحدی نیز آمده است.
خانه حکیم نظامی گنجوی ، به شماره 25 هزار در فهرست آثارملی کشور ثبت شده است.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 3:17 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

طلاب جدید الورود حوزه علمیه قم در طرح میثاق طلبگی شرکت کردند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداو سیما ، مدیرحوزه علمیه استان قم آشنایی طلاب با مواد دروس و قوانین و مقررات حوزه را از مهمترین اهداف اجرای طرح میثاق طلبگی اعلام کرد و گفت: در این طرح بیش از هزار و 200 طلبه جدید الورود حوزه علمیه قم در دوره آموزش- توجیهی شرکت می کنند.
حجت الاسلام فرخ فال افزود: این طرح به مدت هفت روز در حوزه علمیه تفرش برگزار می شود.
وی گفت : این طلاب پس از میثاق طلبگی وارد دوره 20 روزه اختبار و تثبیت می شوند و طلابی که بتوانند این دوره را نیز با موفقیت سپری کنند به عنوان طلبه رسمی حوزه پذیرفته می شوند.
در سال تحصیلی 95-94 بیش از 18 هزار نفر در 420 مدرسه بلندمدت و سفیران هدایت پ حوزه های علمیه سراسر کشور پذیرش می شوند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 8:13 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تفرش از تغییر کاربری حمام محله شش‌ناو به زورخانه‌ خبر داد.

خبرگزاری فارس: تغییر کاربری حمام تاریخی محله شش‌ناو تفرش به زورخانه
 

علی حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: با پیگیری‌های انجام شده از سوی میراث فرهنگی استان و به منظور حفظ و حراست از حمام تاریخی شش‌ناو مجوز تغییر کاربری این مکان به زورخانه اخذ و با توجه به عملیات بهسازی و مرمت صورت گرفته به زودی شاهد افتتاح این زورخانه مزین به نام مبارک امام علی (ع) خواهیم بود.

وی تصریح کرد: حمام محله شش‌ناو متعلق به دوره صفویه بوده و به عنوان میراث فرهنگی به ثبت ملی رسیده است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تفرش گفت: این حمام با صرف اعتباری بالغ بر 250 میلیون ریال مرمت شده و به مناسبت عید سعید فطر افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

حیدری بیان داشت: این زورخانه به دلیل قرار گرفتن در کنار قنات، تکیه شش‌ناو و درخت چنار محل مناسبی برای جذب گردشگر به شمار می‌رود.

وی همچنین از آماده‌سازی پروژه‌های هفته دولت این شهرستان خبر داد و گفت: تبدیل منزل میرشکرایی به موزه مردم‌شناسی، محوطه‌سازی پارک جنگلی، ایجاد بازارچه آهنگری سنتی ترخوران و ... از مهم‌ترین پروژه‌های قابل افتتاح این شهرستان به مناسبت هفته دولت به شمار می‌رود.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:33 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

بر اساس تقویم آموزشی دانشگاه تفرش، انتخاب واحد نیمسال اول سال تحصیلی 95-94 این دانشگاه طی روزهای 17 و 18 شهریورماه انجام خواهد شد.

به گزارش سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) –منطقه مرکزی- براساس تقویم آموزشی معاونت آموزشی دانشگاه تفرش، کلاس‌ها از 21 شهریورماه آغاز خواهند شد و دانشجویان تا 24 شهریور فرصت دارند از طریق پورتال این دانشگاه و یا در تاریخ 25 شهریور با مراجعه حضوری به گروه‌های آموزشی، جهت حذف و اضافه و رفع اشکالات احتمالی اقدام کنند.

دانشجویان می‌توانند از 14 الی 22 آذرماه 94، جهت اعلام غیبت بیش از حد مجاز کلاسی اقدام کنند،‌ همچنین دانشجویان به مدت دو روز و در تاریخ‌های 23 و 24 آذرماه فرصت دارند جهت حذف اضطراری اقدام کنند.

بنابراین گزارش،‌ به منظور تکمیل فرم های ارزشیابی از طریق پرتال،‌ می‌توان از روز دوشنبه 23 آذرماه الی چهارشنبه دوم دی‌ماه 94 اقدام کرد.

دانشجویان طی چهار روز، از 28 آذرماه تا دوم دی‌ماه 94 فرصت دارند، کارت شرکت در امتحانات را از گروه‌های آموزشی دریافت کنند.

روز چهارشنبه نهم دی‌ماه نیز کلاس‌ها به پایان می‌رسند و امتحانات پایان ترم از 12 دی‌ماه آغاز شده و تا 23 دی‌ماه ادامه خواهد داشت.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 11:8 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رئیس دانشگاه تفرش گفت: پیگیری جهت عقد تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه تفرش و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال انجام است.

دکتر محمدقاسم سحاب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه مرکزی، افزود: براساس مکاتبات صورت گرفته با وزارت علوم و تحقیقات کشور، فرآیند آشنایی با صندوق و نحوه‌ بهره‌وری از آن آغاز شده است.

وی در خصوص ارزیابی‌اش از جایگاه صندوق حمایت از پژوهشگران در توسعه پژوهش‌های دانشگاهی گفت: از آنجا که طرح صندوق حمایت از پژوهشگران نوپاست و هنوز شناخت کافی از آن در دانشگاه‌ها وجود ندارد، در حال حاضر نمی‌توان عملکرد این صندوق را ارزیابی کرد.

رئیس دانشگاه تفرش گفت: با اعتماد به پژوهشگر، بازار رقابت در حوزه پژوهش به گونه‌ای ایجاد خواهد شد که افراد دارای تحقیقات ارزشمند وارد مراحل بعدی می‌شوند و افرادی که موفق نشدند این اعتماد را جلب کنند خودشان را از این عرصه کنار می‌کشند.

سحاب، تصریح کرد: دانشگاه تفرش در حال پیگیری جهت عقد تفاهم‌نامه همکاری با این صندوق است و بزودی پس از امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری با "صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری" که زمینه‌های آن اماده شده، نوع حمایت‌های مورد نیاز جهت پژوهش‌ها را اعلام و تسهیلات را دریافت خواهد کرد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:9 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

صنایع دستی زنجان

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی،‌‌ صنایع دستی‌و گردشگری تفرش گفت: کلنگ احداث بازارچه صنایع دستی در تفرش به زمین زده می‎شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، حیدری بعداز ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به کلنگ زنی بازارچه اظهار داشت: بازارچه صنایع دستی روز دوشنبه مورخ 24 فروردین با حضور معاون صنایع دستی کل کشور در پارک حکیم نظامی تفرش کلنگ زنی می‌شود.

وی افزود: بازارچه های صنایع دستی سبب شده تا صنایع دستی به جایگاه واقعی خود دست پیدا کرده و سبب می‌شود تا کالاهای تولیدی بدون واسطه‌ با قیمت واقعی به دست مصرف کننده برسد.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی،‌‌ صنایع دستی‌و گردشگری تفرش تصریح کرد: نبود بازار فروش مناسب و مشخص برای صنایع دستی، سبب رکود این صنایع شده و وجود این بازارچه می‌تواند رونقی دوباره در صنایع دستی این خطه به وجود آورد.

حیدری با اشاره به تاثیر صنایع دستی در اقتصاد خانواده گفت: رشد این صنایع می‌تواند در بهبود وضعیت اقتصادی خانواده‌های تولیدکننده نقش موثری داشته، در صورتی که این صنایع با ارزش محلی از بین بروند عواید خانواده‌ها کاهش می‌یابد.

وی افزود: صنایع دستی هویت یک ملت است از این رو باید از همه امکانات و مناسبت ها برای رونق آن بهره گیری کرد، نخستین کارکرد صنایع دستی ایجاد اشتغال است.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی،‌‌ صنایع دستی‌و گردشگری تفرش تصریح کرد: با این که ایران از نظر صنایع دستی از ظرفیت بالقوه‌ای برخوردار است اما هنوز به این رشته ها به عنوان صنایع بومی توجه کافی نشده است.

حیدری با اشاره به بازارچه‎های صنایع دستی گفت: برپایی این گونه بازارچه‎ها می‌تواند فضای کسب و کار محلی و همچنین فروش این محصولات را توسعه دهد تا این هنر صنعت با رونق بیشتری روبرو شود.

وی افزود: در طول نوروز امسال حدود 40 هزار گردشگر از اماکن تاریخی، فرهنگی ،مذهبی در تفرش دیدار کردند که این آمار در مقایسه با سال گذشته کاهش داشته است.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی،‌‌ صنایع دستی‌و گردشگری تفرش تصریح کرد: امامزاده محمد جد مقام معظم رهبری، موزه فرهنگ و هنر نصیر و امامزاده ابوالعلی از اماکن پر بازدید کننده نوروز امسال دانست.

حیدری با اشاره به توسعه گردشگری تفرش گفت: اجرای تبلیغات موثر و ایجاد و توسعه زیر ساخت‌های گردشگری در شهرستان خواهد توانست در ماندگاری گردشگر و توسعه اقتصاد شهرستان نقش به سزایی را ایفا کند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:36 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

کتابخانه دیجیتال 

رئیس کتابخانه‌های عمومی تفرش گفت: در حال حاضر در شهرستان تفرش تنها یک کتابخانه عمومی وجود دارد و می‎طلبد که تعداد این‌گونه کتابخانه‏‌ها افزایش یابد.

مهدی جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تفرش، با اشاره به تنها کتابخانه عمومی تفرش اظهار داشت: تنها کتابخانه عمومی شهرستان تفرش، کتابخانه پرفسور حسابی است که قدمتی 50 ساله دارد.

وی افزود: میزان سرانه مطالعه را باید در رفتار جامعه دید، فرهنگ پایه جامعه است و بهترین ابزار فرهنگ کتاب است، وجود کتابخانه‏‎های دولتی می‎تواند سبب افزایش انگیزه برای مطالعه کتاب باشد و باید از تمام ظرفیت‌های موجود برای افزایش سرانه مطالعه و تشویق مردم به کتابخوانی استفاده کرد.

رئیس کتابخانه‌های عمومی تفرش تصریح کرد: برخی از آمارها حاکی از وضعیت نامطلوب سرانه مطالعه است که باید به این امر توجه جدی شود و توسعه فرهنگ کتابخوانی با برنامه‌ریزی‌های کاربردی و عمیق در دستور کار قرار گیرد.

جعفری با اشاره به وضعیت شاخص کتابخانه‌های عمومی تفرش گفت: در شهرستان تفرش یک باب کتابخانه عمومی وجود دارد که در سال 1342 تاسیس شده و با قدمتی 50 ساله، تنها کتابخانه عمومی شهرستان است.

وی افزود: کتابخانه عمومی تفرش، 725 متر مربع، زیربنای داشته و تجهیزات آن شامل 90 صندلی، 6 رایانه، 32 هزار و 860 جلد کتاب است.

رئیس کتابخانه‌های عمومی تفرش تصریح کرد: تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی تفرش تا پایان بهمن ماه 93 را 1 هزار و 557 نفر بوده که تعداد مراجعه کنندگان به کتابخانه‌های عمومی در 11 ماه نخست سال گذشته 37 هزار و 190 نفر بوده که این تعداد 12 هزار و 800 جلد کتاب به امانت برده‌اند.

جعفری با اشاره به اهمیت وجود ‌عمومی گفت: یکی از اقدامات برای افزایش سرانه مطالعه تسهیل در دسترسی به کتاب است و در همین راستا کتابخانه‌های عمومی نقش بسیار مهمی دارند.

وی افزود: اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان تفرش 3 نفر پرسنل دارد که در دو شیفت آماده خدمت رسانی به مراجعان و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی هستند.

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان تفرش تصریح کرد: در حال حاضر 18 ایستگاه مطالعه در سطح شهر تفرش و در مراکز مختلف درمانی، آموزشی، فرهنگی، مجتمع های مسکونی و پایانه مسافربری تعبیه شده که طبق مصوبه شورای اداری استان، از ابتدای سال 94 مشترکان و متقاضیان باید حق اشتراک سالیانه برای دریافت خدمات ایستگاه مطالعه بپردازند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 6:0 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:


حجت الاسلام شفیعی پورحسینی با اشاره به جایگاه علمی مساجد در طول ادوار مختلف اسلامی، اظهار کرد: امروز باید مسجد را تبدیل به یکی از محورهای اصلی علم آموزی و معرفت شناسی کنیم و برای احیای سیره ای که در گذشته در مساجد جریان داشت، بکوشیم.

حجت الاسلام «شفیعی پورحسینی»، عضو هیات علمی دانشگاه «تفرش» در گفت وگو با خبرنگار سرویس مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به نقش و جایگاه مسجد در صدر اسلام، اظهار کرد: اولین پایگاهی که پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) در شهر مدینه ایجاد کرد مسجد است. این اقدام نشان دهنده روح بلند آن حضرت در مواجهه با جامعه است، حضرت دارالحکومه را در مسجد قرار دادند و مسایل عبادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آن زمان در مسجد نظام یافت و مقر مهمترین تصمیمات شد.

وی ادامه داد: در مسجد شخصیت ها، افراد، اقشار و نژادهای مختلفی حضور می یابند، این حضور به تنهایی تاثیر بزرگی در روح و روان انسان دارد، در صورتی که وقتی در یک مکان همه افراد امکان حضور ندارند و یا نگاه متصدی به گونه ای است که افراد را درجه بندی کرده و بر همان اساس اجازه ورود می دهد تاثیرات منفی زیاد می شود اما این نگاه در مسجد به عنوان خانه خدا هرگز وجود ندارد و خداوند این نهاد را تاسیس کرد که همه افراد با همه شاخص ها بتوانند در کنار یکدیگر حضور یابند و در امور مختلف در حوزه مباحث دینی اظهار نظر کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه «تفرش» با بیان اینکه در تاریخ تمدن اسلامی تمام کارشناسان علوم عقلی و نقلی هر ساختمان علمی که درست می کردند یا در کنار مسجد بود یا مسجد در کنارش بود، تصریح کرد: تقریبا بعد از حتی دوره قاجاریه نیز این جریان به صورت پررنگی وجود دارد اما بعد از ورود پهلوی به ایران و با بحث تاسیس دانشگاه این جریان یعنی پیوند مسجد و علم از یکدیگر فاصله گرفت.

این تاریخ پژوه ادامه داد: این در حالی است که در اولین آیاتی که به پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) نازل شد اشاره به علم و آگاهی داشت و این امر حکایت از اهمیت علم و دانش در شاکله دین اسلام دارد، اما می بینیم که چگونه در برخی ادوار ممالک اسلامی از این رویکرد فاصله گرفتند و یا نگاه و نگرش علمی در میان آنان کمرنگ شد.

حجت الاسلام «شفیعی پورحسینی»، تصریح کرد:  این رویکرد در حالی بود که اولین آیاتی که به پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) نازل شد  تاکیدات مهمی نسبت به بحث علم دارد؛ اما این جایگاه در سطح مساجد یعنی علم آموزی در برخی ادوار کمرنگ شد و یک جریان خزنده به تدریج علم آموزی را از مساجد دور کرد.

این محقق تصریح کرد: امروز اما باید تلاش کنیم تا مسجد را به عنوان یکی از اصلی ترین محورهای علمی در جامعه تثبیت کنیم، هرچند که این رویکرد بعد از انقلاب اسلامی به شکل چشمگیری افزایش داشت اما همچنان نیاز به کار دارد به گونه ای که این نگاه به شکلی منسجم نظام یابد نه اینکه در دانشگاه نمازخانه درست کنیم و بعد بگوییم نهاد دینی علمی داریم و صرفا به این مساله اکتفا کنیم.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:41 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رئیس دانشگاه تفرش خاطرنشان کرد: پژوهشگران آگاهی کافی نسبت به فعالیت‌های پژوهشی خود دارند اما در تبدیل ایده به فناوری و تجاری‌سازی از آگاهی لازم برخوردار نبوده و از عرضه‌ نوآوری‌هایشان ناتوان هستند.

محمدقاسم سحاب، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه مرکزی، با بیان چالش‌های موجود پیش‌ روی پژوهش دانشگاه‌ها، به بروکراسی اداری به عنوان مانع اصلی پژوهش در دانشگاه‌ها اشاره کرد و با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته تمام امکانات و تجهیزات برای یک پژوهشگر مهیاست و هیچ مسئله‌ای به جز تحقیقات ذهن او را به خودش درگیر نمی‌کند، عنوان کرد: متأسفانه، در کشور ما مسائل جنبی و حاشیه‌ای مسائل غالب هستند و بر اصل کار پژوهشی تأثیر می‌گذارند حتی ممکن است پژوهشگر به دلیل وجود موانع اداری مأیوس شده و کار پژوهش را رها کند.

سحاب، در خصوص راهکارهای کاهش این موانع، گفت: به طور کلی، اساس برنامه‌های پژوهشی باید بر مبنای اعتماد به پژوهشگر باشد. اگر امکان و اجازه عرضه آسان توانایی‌ها برای محقق وجود داشته باشد، همچنین امکانات مالی و تجهیزات آزمایشگاهی در اختیار او قرار گرفته شود، می‌توان بسترهای تحقیق و پژوهش را فراهم کرد.

وی، افزود: در مرحله بعد، اگر تحقیقات این پژوهشگر دارای خروجی مطلوبی نبود و نتوانست این اعتماد را جلب کند، موانعی برای او در نظر گرفته شود.

سحاب، ادامه داد: با بکارگیری این شیوه، بازار رقابت در حوزه پژوهش به گونه‌ای خواهد شد که افراد دارای تحقیقات ارزشمند وارد فازهای بعدی می‌شوند و افرادی که موفق نشدند این اعتماد را جلب کنند خودشان را از این عرصه کنار می‌کشند.

رئیس دانشگاه تفرش، در رابطه با تعامل پژوهش، دانشگاه و صنعت، اظهار کرد: ارتباط دانشگاه با صنعت را نمی‌توان به‌طور مصنوعی و به اجبار ایجاد کرد.

وی، عنوان کرد: زمینه‌ مالی این موضوع برای صنایع بسیار مهم است اگر بدانند استفاده از محصول تولید داخل به خط تولیدشان صدمه نمی‌زند و آن را حفظ می‌کند به حوزه این ارتباط وارد می‌شوند اما اگر از این بابت مطمئن نباشند و احتمال ضرر بدهند، ترجیح می‌دهند ده‌ها برابر هزینه کرده و از محصول خارجی استفاده کنند.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:34 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مسابقات درون‌دانشگاهی راب‌ گلد‌برگ برای نخستین‌بار در کشور به همت انجمن علمی عمران و با همکاری مهندسین آرمین کاوه‌ای از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در سالن ورزشی شهید شهریاری دانشگاه تفرش آغاز شد.

 خبرگزاری فارس: مسابقات درون‌دانشگاهی راب‌ گلد‌برگ در دانشگاه تفرش آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک رئیس دانشگاه تفرش صبح امروز در مراسم آغاز این مسابقات گفت: دانشجویان دانشگاه تفرش برای نخستین‌بار در کشور توانستند به عنوان دانشگاه پیشگام مسابقات راب ‌گلد‌برگ را با موفقیت در این دانشگاه برگزار کرده و نام خود را به عنوان دانشگاه الگو و مدل‌دهنده مسابقات راب ‌گلدبرگ در سطح دانشگاه‌های کشور ثبت کنند.

محمدقاسم سحاب افزود: مسابقات دانشجویی و رقابت‌های علمی چه به صورت ساخت و فعالیت‌های فیزیکی و چه به صورت نرم‌افزاری، وسیله‌ای برای ایجاد انگیزه و تحرک بین دانشجویان است که به آنان اجازه می‌دهد، آزادانه و بر اساس میل خود به فعالیت‌ها و رقابت‌های علمی پرداخته و بر اساس میل خود و فارغ از قالب‌های استاندارد از پیش‌ تعیین شده به ارزیابی استعدادهای خود بپردازند.

در این دوره از مسابقات که هفت تیم دانشجویی دانشگاه تفرش حضور داشتند تیم HNB به سرپرستی فرانک نقدی‌بیک مقام اول را از آن خود کرد، تیم نقشه 90 به سرپرستی علی غلامرضا دوم شد و تیم‌های باران به سرپرستی علیرضا عارف نعمتی و تیم یوبین به سرپرستی حسین علیخانی مشترکا مقام سوم را به‌دست آوردند.

مسابقات کشوری راب‌ گلدبرگ برای نخستین‌بار در سطح کشور به میزبانی دانشگاه تفرش از 9 تا 11 اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار می‌شود.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 11:5 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

تفرش نگینی از جمله نگین‌های انگشتری استان مرکزی است که تلالؤ رنگ طبیعتش زیر آفتاب بهار، جلوه‌ای خاص از زیبایی را به نمایش می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، آب و هوای مطبوع تفرش زبانزد عام و خاص است و مناطق بکر طبیعی و جاذبه‌های گردشگری این شهر بسته انرژی مضاعفی را به گردشگران هدیه می‌دهد.

گفته‌ها و شنیده‌ها از این شهر به قدری بود که تصمیم گرفتم سفری ذهنی را از طریق مستندات، به این شهر آغاز کنم.

این شهرستان با مرکزیت شهر تفرش از شمال به شهرستان ساوه از جنوب و جنوب شرق به شهرستان آشتیان و فراهان، از شرق به استان قم و از غرب و جنوب غرب به شهرستان کمیجان محدود شده است.

به استناد اطلاعات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، منطقه تفرش از لحاظ تاریخی با منطقه آشتیان پیوستگی دارد قدمتش به قبل از اسلام می‌رسد.

درباره وجه تسمیه این شهر آمده است که تفرش در اصل گبرش بوده و این توجیه شاید بدین سبب است که در سده‌های قبل و حتی صدر اسلام گبرها یا زرتشتی‌ها در این جلگه و نقاط مجاور آن از جمله فراهان و آشتیان سکونت داشتند.

یاقوت حموی در قرن هفتم هجری قمری، تفرش را قریه‌ای پررونق توصیف کرده، حمدالله مستوفی نیز در قرن 8 هجری قمری از تفرش با هفده پاره دیه نام می‌برد که اطرافش را آبادی‌ها، چشمه‌ها و کاریزهای متعدد قرار گرفته است.

استاد دهگان در مورد تفرش نوشته است: "تفرش ولایتی از نواحی اراک است که در بدو امر یعنی زمان پارس‌ها جز اصفهان و بعدها ضمیمه قم و در حین بنای اراک جزء این شهرستان و بعدها مرکز شهرستان شد".

ارتفاع زیاد و کوهستانی بودن این شهرستان باعث به وجود آمدن زمستان‌ها‌ی سرد و تابستان‌های معتدل در این شهرستان شده و به طور کلی خصوصیت اقلیمی آن وجود تابستان‌های معتدل و خنک در منطقه است.

مردم این شهرستان اکثراً به زبان فارسی صحبت می‌کنند و در بعضی نقاط نیز تکلم به زبان ترکی رایج است.

با آگاهی مختصری از پیشینه تفرش، سفر به جاذبه‌های طبیعی و دره‌های مصفا و خوش آب و هوای آن آغاز می‌شود، این دره‌ها در سطح منطقه تفرش متعدد بوده و هر جا نامی‌ بر آن نهاده‌اند نظیر دره ویژه، بدر، فرک و وستان.

این منطقه به سبب وجود درختان بادام و انواع میوه و گردو بیشه‌ای مصنوعی را تداعی می‌کند که زیر پوشش سفیدی از شکوفه‌های درختان بادام قرار گرفته است.

آب و هوای مناسب، معتدل و مفرح فصول بهار و تابستان، ویژگی طبیعی جذاب منطقه تفرش به حساب می‌آید که این ویژگی در تپه گیان در مسیر ساوه – تفرش با تغییر آب و هوای گرم به هوای معتدل به خوبی احساس می‌شود.

روستای سرآبادان(روستای هدف گردشگری) از توابع بخش مرکزی شهرستان تفرش در 25 کیلومتری شمال شرقی این شهر قرار دارد.

روستای سرآبادان که در حومه شهر تفرش استقرار یافته، یکی از همان روستاهای بسیار قدیمی است و پیشینه تاریخی نسبتاً طولانی دارد.

پوشش گیاهی دشت‌های اطراف روستا، باغات میوه و حیات جانوری، از جاذبه‌های طبیعی روستاست و از ویژگی‌های فرهنگی این روستا می‌توان به برگزاری مراسم جشن کوسه، جشن سده، و تخم‌مرغ‌بازی اشاره کرد.

و اما، نوبت به چشمه گراو در فاصله پنج کیلومتری شهرستان تفرش می‌رسد که بین دو روستای کبوران و طراران واقع شده، آب این چشمه معدنی بوده و دارای خواص درمانی است.

گراو متشکل از چند قسمت در سطح زمین است که از آنجا به حالت جوشش از سطح زمین خارج می‌شود، همچنین در قسمتی دیگر از چشمه آب معدنی همراه گازکربنیک فراوان از منفذی خارج می‌شود.

آثار به جا مانده در اطراف چشمه(یک چهار دیواری)، نشان می‌دهد که به طور گسترده به عنوان حمام از آن استفاده می‌شده است. آب گراو تفرش آب معدنی کربناته مخلوط است که به نسبت تقریباً مساوی یون‌های سدیم و کلسیم در آن یافت می‌شود.

حالا، دو کیلومتر به سمت تفرش حرکت می‌کنیم و غار "علی‌خورنده" خودنمایی می‌کند. این غار در فاصله سه کیلومتری جنوب غربی تفرش و در ارتفاعات کوه نقره‌کمر معروف به خشه قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از روستای کوهین عبور کرده و از دیواره‌ای به طول تقریبی 15 متر که شامل سه بند است گذشت.

ورودیه غار با شیب ملایم به تالار اصلی که در آن حوضچه‌ها‌یی قرار دارد می‌رسد و در طرف راست، چاهی به عمق پنج متر واقع است که به(حمامک) شهرت دارد.

همچنین، حفره دیگری نیز در این غار وجود دارد که به( مسجدک ) معروف است. در سقف و دیوار این غار استالاکتیت واستالاکمیت‌ها جا خوش کرده‌اند.

در پارک حکیم نظامی خیابان شهید بهشتی، جنب امامزاده ابوالعلی(ع) سفر را ادامه می‌دهیم. این پارک در کنار رودخانه آب‌کمر احداث شده و در انتهای آن قنات خرزنو قرار دارد که مکانی بسیار مصفا و چشم‌نواز است.

سال‌ها قبل از احداث پارک، چاهی عمیق در آن محل حفر شد که به رگه‌ای از آب شور همراه گاز برخورد. این آب با فشار از دل زمین به بیرون فوران می‌کرد ولی امروزه با گذشت چندین سال، از فوران آن کاسته شده است.

آبشار قطره‌باران منطقه دیگری از این نگین است که مستندات میراث فرهنگی معرفی می‌کنند. آبشار قطره‌باران یا به قولی قطره شارکویان از جاذبه‌های اطراف شهر تفرش است که در نزدیکی روستای کریان و به فاصله 30 کیلومتری تفرش واقع شده است.

در اینجا نیز دره‌ای عریض خودنمایی می‌کند که قسمتی از دیواره‌ها و شکاف‌های آن را سرخس زیبای پرسیاوشان پوشانیده و قطرات آب همچون باران از این پوشش سبز رنگ سرازیر شده است.

روستای دلارام یا به قولی طراران، یکی از روستاهای دهستان بازرجان بخش مرکزی شهرستان تفرش است. این روستا از شمال با کوه‌ها، از جنوب با روستای چال، از شرق به زاغر و از غرب با نقوسان مجاور است.

محصولات باغی طراران بیشتر گردو، بادام و سنجد است. این روستا از جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی چندی برخوردار است که از جمله آنها می‌توان از دشت طراران، درخت گردوی انوشیروان، قلعه دختر، قلعه معمار، تخت رستم، گردو شهسواری، آب گراب، سرخاک، رزاوه و کوه سه سوراخ نام برد.

درخت گردو انوشیروان با محیط 6 متر در روستای طراران بالا(دلارام) قرار دارد. این درخت دارای پنج شاخه اصلی است که هریک خود به اندازه یک درخت تنومند است و سالانه 25 تا 30 هزار عدد گردو می‌دهد. ارتفاع آن بیش از 20 متر است و عمر آن را بیش از هزار سال تخمین زده‌اند. مردم بومی اعتقاد دارند که این درخت در زمان انوشیروان کاشته شده و به درخت انوشیروان معروف است.

بعد از این روستای زیبا و ترغیب شدن بیشتر جهت سفری در عالم واقع به این خطه، قله نقره‌کمر معرفی می‌شود.

قله نقره‌کمر از جمله مرتفع‌ترین قلل اطراف تفرش است که یال‌ها و کمرکش‌های صخره‌ای آن مشرف به این شهر است

برای صعود به این قله بهتر است از تفرش رو به شمال شرقی حرکت کرد و با استفاده از وسیله نقلیه با طی سه کیلومتر به روستای کوچک باغستانی کهک و از این نقطه به باغستان تجره رسید.

این باغستان، درست در امتداد جریان دره کوچکی که از قله سرچشمه می‌گیرد قرار دارد و در واقع بهترین مسیر برای صعود قله به شمار می‌آید.

بعد از این صعود، به سمت تفرش حرکت می‌کنیم و به مسجد شش‌ناو تفرش می‌رسیم. این بنای سلجوقی در مرکز شهر تفرش، در محله(فم) قرار دارد و یکی از مساجد با ارزش و قدیمی این شهرستان است.

این مسجددارای مقصوره، شبستان، ایوان و صحن است و نام شش‌ناو از ناودان‌های شش‌گانه‌ای گرفته شده که آب از آنها عبور می‌کرده است.

در ادامه، گذری بر موزه است که برگ‌هایی از تاریخ را ورق می‌زند. موزه فرهنگ و هنر استاد زین‌العابدین نصیر(بنیانگذار مدارس نوین در تفرش) در جوار امامزاده ابوالعلی(ع) واقع شده و شامل کتابخانه، تالار مفاخر و مشاهیر شهرستان است.

در این موزه، یادگاری‌ها، عکس‌های قدیمی مدارس تفرش و معلمین پیشکسوت به نمایش گذاشته شده و در قسمتی از تالار به معرفی آثار و مفاخر شهرستان پرداخته شده که شامل کتاب، عکس، زندگینامه و آثار تمام کسانی که در عرصه فرهنگی فعالیت داشته‌اند.

پروفسور سیدمحمود حسابی(پدر علم فیزیک ایران)، دکتر پارسا( پدر علم گیاه‌شناسی ایران)، توران میرهادی (اولین دندانپزشک ایران)، شیخ طبرسی (دانشمند بزرگ ایرانی)، ابوالقاسم سحاب(پدر جغرافیای ایران)،حکیم نظامی تفرشی، حسینعلی نکیسا(استاد آواز و موسیقی ایران)، فتحعلی واشقانی، فروغ فرخزاد، میرغلام تفرشی، میرمصطفی تفرشی و ... از بزرگانی‌اند که از این خطه برخاسته‌اند.

صنایع دستی تفرش شامل دستبافت‌های سنتی(قالی و گلیم)، رودوزی‌های سنتی(درویش‌دوزی یا تفرشی‌دوزی)، آثار چوبی (منبت و کنده‌کاری روی چوب، معرق، آثار فلزی، آئینه‌کاری و چلنگری است

و تفرش با لبخندی زیبا در نهایت، با سوغاتی از قبیل انگور، لبنیات، کشمش، گردو، بادام، شیره انگور، ترخینه دوغ، باسلق، ترخینه، فتیر و گوشفیل، گردشگران را بدرقه می‌کند.

این سفر خیالی براساس مستندات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی است که به اتمام می‌رسد و شوق و هیجان برای قدم گذاشتن به این شهر و روستاها و کوه‌ها و منظره‌هایش را بیش از پیش می‌کند یقینا تفرش گنج‌های بیشتری را در خود نهفته است که بار بستن برای کشف آنها آن هم در زیبایی‌های بهار، بی‌گمان خالی از لطف نخواهد بود.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 11:20 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

همزمان با سالگرد ابلاغ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» توسط رهبر معظم انقلاب، کارگاه آموزشی گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی و تاثیر بیمه و تامین اجتماعی در آن در دانشگاه تفرش برگزار شد.

خبرگزاری فارس: کارگاه آموزشی گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی در دانشگاه تفرش برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک یک استاد دانشگاه صبح امروز در این مراسم که به همت مدیریت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تفرش و با همکاری کانون بصیرت و اندیشه در سالن اجتماعات حاج ابراهیم نصیر این دانشگاه برگزار شد، گفت: اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که توانایی عبور از بحران را داشته و از قابلیت انعطاف در شرایط مختلف نیز برخوردار است.

احمد گودرزی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی حرکت به سمت اقتصاد توسعه یافته است، افزود: در این اقتصاد علاوه بر تعامل پویا با دنیای خارج و استفاده از امکانات تجارت آزاد، امنیت اقتصادی کشور حفظ شده و نوسانات محیط بین‌المللی اقتصادی و تهدیدهای آن، کم‌ترین تأثیر سوء را در روند بلندمدت متغیرهای کلان اقتصادی دارند.

وی تصریح کرد: در آموزه‌های اسلامی نیز به شاخص‌های اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی اشاره شده که قاعده نفی سبیل، عدم اسراف، نهی از اخلال در نظام از مهم‌ترین این شاخصه‌ها است.

 این استاد دانشگاه نرخ پایین بیکاری و بیکاری پنهان، بهره‌وری بالای نیروی کار، دو قطبی نبودن جامعه، سرمایه اجتماعی بالا، تنوع درآمدهای صادراتی کشور و نرخ رشد اقتصادی بالا را از شاخص‌های نشان دهنده برقراری اقتصاد مقاوم دانست و اضافه کرد: در صورتی که اقتصادی دارای این شاخص‌ها باشد، می‌توان آن را اقتصادی مقاوم دانست که کم‌ترین تأثیر از شوک‌های وارده به اقتصاد را پذیرفته و توانایی بازسازی سریع پس از ورود شوک را دارد.

گودرزی با بیان اینکه راهبردهای بلند مدت و کوتاه مدت در کنار سیاست‌های کلان و خرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی معمولا به دو بخش بلند مدت و کوتاه مدت قابل تقسیم است، اظهار داشت: در اقتصاد مقاومتی بلند مدت اقتصادی ترسیم می‌شود که در عین تعامل پویا با دنیای خارج از توانایی مقاومت در برابر تهدیدهای خارجی نیز برخوردار است و در مقابل اقتصاد مقاومتی کوتاه مدت نیز بر بسیاری از شاخص‌های یک اقتصاد توسعه یافته مانند کاهش وابستگی به نفت، تنوع در کالاهای صادراتی، کاهش بیکاری و... تأکید دارد.

وی اظهار داشت: با این حال به منظور عبور از شرایط بحران، در اقتصاد مقاومتی کوتاه مدت ممکن است سیاست‌هایی اتخاذ شود که در بلند مدت توصیه نمی‌شود، در این زمینه می‌توان به سیاست‌هایی مانند سیاست‌های تنظیم بازار و توزیع کالا از سوی دولت اشاره کرد.

در پایان این نشست دانشجویان در قالب پرسش و پاسخ سوالات خود را پیرامون موضوع کارگاه آموزشی بیان کردند.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:45 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

همزمان با سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، همایش زنان و سبک زندگی اسلامی با حضور بانوان شاغل در ادارات و دانشگاه‌های شهرستان تفرش در سالن اجتماعات حاج ابراهیم نصیردانشگاه تفرش برگزار شد.

 خبرگزاری فارس: همایش زنان و سبک زندگی اسلامی در دانشگاه تفرش برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک استاد حوزه و دانشگاه ظهر امروز در این همایش گفت: امام خمینی (ره) با ایجاد حکومت اسلامی دیدگاهی نو در راستای تجلیل، تکریم و دفاع خاص از مقام و منزلت زن به جهان ارائه کرد.

حاجیه مؤمنی افزود: از ابتکارات ماندگار امام خمینی(ره) عرضه این نگرش به جهانیان، معرفی کردن حضرت زهرا(س) به عنوان کامل‌ترین اسوه و مظهر تجلی مهرورزی به انسان و نام‌گذاری روز میلاد آن حضرت به عنوان روز زن به جمعیت زنان جهان و جهانیان بود.

وی با بیان اینکه بالاترین نگرش غرب نسبت به زنان ایجاد جنبش فمنیسم در راستای احراز پایگاهی مساوی با مردان برای زنان بود، اظهار داشت: در دیدگاه اسلام زن و مرد از یک نفس واحده آفریده شده و با یکدیگر برابر هستند و تمام حقوقی که در اسلام برای زن و مرد مشخص شده، عین عدالت و در راستای رشد و تعالی انسان است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در اسلام تفکیک وظیفه وجود داشته و خداوند صفات جلال خود را به مرد و صفات جمال خود را به زن هدیه داده است، بر این اساس زن نماد خلقت می‌شود.

مؤمنی با اشاره به اینکه خداوند وظیفه تربیت نسل و بحث آفرینش هستی را به زن واگذار کرده است، اظهار داشت: نماد خلقت و رحمت بودن و عاری بودن از شقاوت و دارا بودن عقل عملی به واسطه خلقت از مهم‌ترین دلایل خداوند برای به عهده گذاشتن رسالت تربیت نسل بر دوش زنان است.

وی ادامه داد: استعمار امروز با بکارگیری از تمام مهارت‌ها و ابزارها درصدد ایجاد تفرقه بین زن و مرد و ضربه زدن به بنیان خانواده با استفاده از سحر نوین است.

مومنی تصریح کرد: از این رو رسالت امروز زنان مسلمان ایران در برابر موج‌های اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی غرب، معرفی الگویی در قالب زن برتر به جهان است.

در پایان این مراسم بانوان شرکت‌کننده در این همایش اهانت مجله شارلی ابدو به پیامبر اکرم(ص) را محکوم کردند

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:1 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان تفرش از برگزاری بیش از 22 عنوان برنامه به مناسبت سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مدارس این شهرستان خبر داد.

 خبرگزاری فارس: 22 برنامه فرهنگی و هنری در مدارس تفرش برگزار می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تفرش  محمدحسن افشاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: همزمان با گرامیداشت ایام‌الله دهه مبارک فجر بیش از 22 عنوان برنامه فرهنگی، هنری، ورزشی، علمی و بصیرتی در مدارس این شهرستان به مرحله اجرا در می‌آید.

وی تصریح کرد: نواختن زنگ انقلاب در مدارس، حضور دانش‌آموزان به همراه تشکل‌های دانش‌آموزی در گلزار شهدا، دیدار فرهنگیان با امام جمعه، برگزاری جشن انقلاب و اقامه نماز شکر ویژه طول عمر انقلاب اسلامی بخشی از این برنامه‌ها به شمار می‌رود.

رئیس اداره آموزش و پرورش تفرش، دیدار با خانواده معظم شهدا و ایثارگران، برگزاری نشست‌های سیاسی، برگزاری مسابقه حفظ سوره فجر، برگزاری مسابقات ورزشی ویژه دانش‌آموزان و فرهنگیان و برگزاری جشنواره‌های طبخ غذای سالم را از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در این ایام عنوان کرد.

افشاری در پایان اضافه کرد: برپایی نمایشگاه عفاف و حجاب، تقدیر از دانش‌آموزان متولد 12 تا 22 بهمن ماه، انتشار ویژه‌نامه دهه مبارک فجر، مشاعره با موضوع انقلاب و امام، برگزاری نقاشی و سرود همگانی، برگزاری مسابقه مقاله نویسی با موضوع انقلاب و امام، شرکت دانش‌آموزان در راهپیمایی 22 بهمن و... از دیگر برنامه‌های آموزش و پرورش تفرش به مناسبت گرامیداشت ایام‌الله دهه مبارک فجر به شمار می‌رود.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:3 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

همزمان با ورود تاریخی امام خمینی به کشور و آغاز دهه فجر، زنگ انقلاب با حضور مسئولان و کارکنان دانشگاه های شهرستان تفرش "12 بهمن" در مزار شهدای گمنام دانشگاه تفرش نواخته شد.
مراسم آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی در شیراز

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام رسول ظرافت - سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تفرش در این آیین گفت: امام خمینی (ره) با ورود تاریخی خود به میهن ضمن به لرزه در آوردن پایه های ظلم و جور با سخنرانی حماسی خود در بهشت زهرا نظام شاهنشاهی را ویران کردند.

وی افزود: ملت ایران نیز در 22 بهمن سال 57 با اتکا به روحیه ایمان و با درایت و مدیریت رهبری زمان انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند.

حجت الاسلام رسول ظرافت با بیان این که نواخته شدن زنگ انقلاب در سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب،  فرصتی مناسب برای  تجدید میثاق با دستاوردهای انقلاب اسلامی، آرمان‌های امام خمینی(ره) و شهدا است تصریح کرد: حفظ استقلال نظام و آرمان های امام و شهدا ادامه دهنده راه شهدا و حفظ باورهای اسلامی و انقلابی ملت ایران در برابر هجمه نرم افزاری دشمن در عصر کنونی است.

سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تفرش ادامه داد: از ابتدای انقلاب تاکنون ملت ایران در سایه پشتیبانی از ولایت فقیه و حفظ روحیه سلحشوری خود، ضمن دفاع نمودن از انقلاب در برابر توطئه های دشمن استقلال خود را حفظ کرده اند.

وی افزود: اکنون نیز مردم ایران ضمن تحمل نمودن تحریم ها و مشکلات اقتصادی در برابر دشمن اصلی خود یعنی امریکا که در صدد ایجاد روحیه وابستگی در ملت ایران است با اتخاذ اقتصاد مقاومتی در برابر تحریم ها ی دشمن به پیروزی رسیده و به دشمنان نظام ثابت می کند که ملت ایران پیروز نهایی است.   

گفتنی است در پایان این مراسم دانشگاهیان شهرستان تفرش مزار شهدای گمنام دانشگاه تفرش را غبارروبی و گلباران کردند.

 

 
چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:26 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

برگزاری مسابقه قرآنی دبستانی همزمان با دومین روز از دهه فجر در شهرستان تفرش

شهرستان تفرش نیز در ایام الله دهه مبارک فجر برگزار کننده جشن های و برنامه های مختلفی از جمله جشن بزرگ انقلاب با حضور گسترده افراد، برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع مردم سالاری دینی، برگزاری مسابقه قرآنی دبستانی در سالن آمفی تائتر دکتر حسابی، همایش خانواده با موضوع فرزند آوری، برگزاری مراسم قصه های انقلاب همراه با نمایش خلاق، دیداراز خانواده های شهدا بازدید از سه خانواده شهید به مناسبت بمباران تفرش ( صیادی - خلچانی - سعدی ) ، دیدار با خانواده معظم شهدا و جانبازان، مراسم جشن انقلاب و نقل خاطرات پیروزی انقلاب اسلامی، نقل خاطرات انقلاب و آسیب های ماهواره و فضای مجازی در محافل خواهران، برگزاری مسابقات فرهنگی از سخنان رهبری با موضوع مدیریت جهادی و اقتصاد مقاومتی و مراسم نقل خاطرات انقلاب و آسیب های ماهواره و فضای مجازی در محافل خواهران در 13 بهمن ماه است.

همایش مشترک ائمه جمعه و فرماندهان پایگاه ها، برگزاری جشن انقلاب، فراخوانی و نشست بصیرتی، نشست بصیرتی، نشست بصیرتی دانش آموزان نخبه، برگزاری کلاس آموزشی اقتصاد مقاومتی با موضوع تغذیه و بهداشت دام، جوجه کشی و پرورش مرغ بومی، دیدار با خانواده های معلولین تحت پوشش بهزیستی و مدد جویان کمیته امداد، فراخوانی و نشست بصیرتی، دیداراز خانواده های شهدا، برگزاری مسابقات فرهنگی از سخنان رهبری با موضوع مدیریت جهادی و اقتصاد مقاومتی، برگزاري جشن پيروزي انقلاب اسلامي، برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع مردم سالاری دینی نیز از جمله برنامه هایی است که در این روز در شهرستان خنداب در حال برگزاری است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:52 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تفرش گفت: پشتیبانی مردمی و حرکت در مسیر ولایت فقیه عامل ادامه حیات طیبه انقلاب اسلامی است.

 خبرگزاری فارس: حرکت در مسیر ولایت فقیه عامل ادامه حیات طیبه انقلاب اسلامی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، حجت‌الاسلام رسول ظرافت پیش از ظهر امروز در مراسم گرامیداشت ورود تاریخی امام خمینی (ره) به کشور و آغاز دهه‌فجر گفت: توکل به خدا، اطاعت از رهبری و ولایت فقیه، پشتیبانی و حضور آگاهانه مردم در صحنه‌های اجتماع از عوامل مؤثر در پیروزی و استمرار انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) با ورود تاریخی خود به میهن ضمن به لرزه درآوردن پایه‌های ظلم و جور با سخنرانی حماسی خود در بهشت زهرا نظام شاهنشاهی را ویران کرد.

سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تفرش افزود: ملت ایران نیز در 22 بهمن سال 57 با اتکا به روحیه ایمان و با درایت و مدیریت رهبری زمان، انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند.

ظرافت با بیان اینکه نواخته شدن زنگ انقلاب در سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب فرصتی مناسب برای تجدید میثاق با دستاوردهای انقلاب اسلامی، آرمان‌های امام خمینی (ره) و شهدا است، تصریح کرد: حفظ استقلال نظام و آرمان‌های امام و شهدا ادامه دهنده راه شهدا و حفظ باورهای اسلامی و انقلابی ملت ایران در برابر هجمه نرم‌افزاری دشمن در عصر کنونی است.

سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تفرش ادامه داد: از ابتدای انقلاب تاکنون ملت ایران در سایه پشتیبانی از ولایت فقیه و حفظ روحیه سلحشوری خود ضمن دفاع از انقلاب در برابر توطئه‌های دشمنان استقلال خود را حفظ کرده‌اند.

ظرافت افزود: اکنون نیز مردم ایران ضمن تحمل کردن تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی در برابر دشمن اصلی خود یعنی آمریکا که در صدد ایجاد روحیه وابستگی در ملت ایران است با اتخاذ اقتصاد مقاومتی در برابر تحریم‌های دشمن به پیروزی رسیده و به دشمنان نظام ثابت می‌کنند که ملت ایران پیروز نهایی است.

رئیس ستاد دانشگاهیان دهه‌فجر انقلاب اسلامی تفرش نیز در این آیین ضمن تبریک فرارسیدن ایام‌الله دهه‌فجر از حضور پرشور دانشگاهیان شهرستان تفرش در این مراسم تقدیر کرد.

گفتنی است، در پایان این مراسم دانشگاهیان شهرستان تفرش مزار شهدای گمنام دانشگاه تفرش را غبارروبی و گلباران کردند.

 

چاپ این صفحه /http://tafreshcitynews.loxblog.com/post/1284/"گرکان"، زادگاه پدران علم ایران.htm">

تاريخ : برچسب:, | 12:37 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

روستاها همواره مقاصد مطلوبی برای سفرهای کوتاه هستند، چراکه علاوه بر هوای مطبوع و منظره‌ی بکر برخی از آن‌ها گردشگران را با آثار تاریخی شاید کم‌نظیر و گاه شخصیت‌های کم نظیری آشنا می‌کنند که گاه بدون آنکه بدانیم از کدام تکه از خاک این سرزمین برخاسته‌ایم، با غرور به آنها بالیده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری تفرش به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، روستای هدف گرشگری گرکان در جنوب شرقی شهر تفرش و شمال غربی شهر آشتیان قرار دارد. فاصله آن تا آشتیان حدود هشت کیلومتر و ارتفاع آن از سطح دریا دو هزار متر است.

سفر به این روستا آن هم در ایامی که به عید نوروز نزدیک می‌شویم، به جهت آشنایی با رسوم و سنن اهالی این روستا در روزهای پایانی سال خالی از لطف نیست.

تاریخ گرکان نشان می‌دهد که این روستای کوچک سرزمین عالم پروری است و نقش مهمی را در پرورش دانشمندان عصر حاضر ایران ایفا کرده است.

براساس این گزارش، گرکان بزرگان علم و فرهنگ بسیاری را در دامان خود پرورانده که از آن میان می‌توان به "قریب‌ها" اشاره کرد.

دکتر محمد غریب(پدر طب کودکان ایران)، دکتر عبدالکریم قریب( پدر علم زمین شناسی ایران) و استاد عبدالعظیم قریب گرکانی( بنیانگذار ادبیات نوین فارسی) در این روستا چشم به جهان گشودند.

دکتر احمد قریب(رییس سابق مرکز پژوهشی سازمان انرژی اتمی ایران)، استاد بدرالزمان قریب( عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی و متخصص فرهنگ و زبان‌های باستانی ایران) و ... از جمله بزرگانی بوده‌اند که در این خطه زیسته‌اند.

به نقل از میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، کوه کلاهه یا به قول محلی‌ها کوه گُله به ارتفاع 2940 متر در شمال شرقی گرکان قرار دارد و تعدادی قنات در دامنه جنوبی این کوه در گرکان حفر شده که برخی از آن‌ها همچنان دایر است.

آب اصلی این روستا از چشمه‌سارهایی که در جنوب شرقی کوه کلاهه جاری هستند، تأمین شده و از مجاری به نام سُفت عبور کرده و سپس از دره معروف به دره آسیاب‌ها گذشته و باغ‌ها و دشت اصلی گرکان را مشروب می‌کند.

این روستا بسیار قدیمی است و در دوره ساسانیان محل معتبر و بزرگی بوده و برخی آثار تاریخی آن دوره هنوز در این روستا پابرجا هستند.

از آثار تاریخی این روستا می‌توان به آتشکده قلعه خرابه که در بالای کوه دیدگاه قرار دارد و نیز مسجد جامع، آب انبار مستشارالملک، تکیه قدیمی و برج و منزل عبدالعظیم قریب اشاره کرد.

مراسم ویژه‌ای که در گرکان تا این اواخر انجام می‌شد، آب پاشانک بوده که در این مراسم، اهالی گرکان همه ساله در ابتدای تابستان کاسه یا جامی را از آب تمیز پر می‌کردند و به سر و روی هر کسی که از جلو خانه‌ عبور می‌کرد، می‌پاشیدند. هیچ کس از این کار ناراحت نمی‌شد و در بین اهالی این کار تبرک تلقی می‌شده است.

 

از دیگر مراسم این روستا زیارت دو امامزاده در 10 کیلومتری گرکان و نیز مراسم‌های خاص عید نوروز بوده که همچنان برقرار است.

 

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:8 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

 
آیین رونمایی از کتاب «مردی که هیچ بود» به‌ عنوان آخرین یادگار به جا مانده از زنده یاد مرتضی احمدی با حضور جمعی از صاحب‌نظران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از کتاب «مردی که هیچ بود» نوشته زنده‌یاد مرتضی احمدی و نقد و بررسی آثار این هنرمند فقید، عصر سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ در تالار استاد باستانی پاریزی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران به همت انتشارات ققنوس، مجله بخارا و انجمن علمی تاریخ دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد.

در ابتدای برنامه علی دهباشی مدیرمسئول و سردبیر «بخارا» ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرتضی احمدی، برگزاری شب مرتضی احمدی را در زمانی که او در قید حیات بود، به یاد آورد و سپس درباره کتاب «مردی که هیچ بود»، ضمن تقدیر از مدیر انتشارات ققنوس به جهت انتشار آن و نیز حمایت از مرتضی احمدی و تشویق او برای نگارش آثارش، گفت: همین تشویق‌ها باعث شد که تاکنون شش کتاب از او منتشر شود؛ «کهنه‎های همیشه نو» که ترانه‎های تخت حوضی است، «من و زندگی» که برگزیده خاطرات مرتضی احمدی است، «پرسه» که در احوالات تهران و تهرانی‎هاست، «فرهنگ بروبچه‎های ترون» که برگزیده کلمات ویژه و ضرب‎المثل‎های تهرانی‎هاست و «پیش پرده و پیش پرده‎خوانی» و سرانجام «مردی که هیچ بود».

مرتضی احمدی یک مردم‌نگار برجسته بود

سپس ناصر تکمیل همایون در سخنانی، مرتضی احمدی را یک مردم‌نگار و یک آنتروپولوژیست برجسته دانست که «بدون داشتن مدارک پرزرق و برق و چشمگیر و دهان پرکن از دانشگاه‌های بزرگ، آنچنان در این عرصه خودنمایی کرده که کس به گرد پایش نخواهد رسید؛ نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت/ به غمزه مساله آموز صد مدرس شد».

وی همچنین مرحوم مرتضی احمدی را فردی دانست که با مردم زیست و در این زیستن به حقیقتی رسید که خودش را هیچ نمی‌دانست و کتاب «مردی که هیچ بود» را بر همین اصل نامگذاری کرده و این حقیقتی است که سالها قبل مولانا به درستی دریافته بود: من کسی در ناکسی دریافتم/ بس کسی در ناکسی‎ها یافتم.

تکمیل همایون افزود: آنچه در آثار مرحوم احمدی متد و روش اوست، چیزی نیست مگر شوق و عشق و علاقه او به مردم و به تهران مثل مرحوم جعفر شهری که آثار گران‌سنگش چون «پنج جلدی تهران قدیم»، «شش جلدی تاریخ اجتماعی تهران» و «تک جلدی تهران قدیم» هرگونه پژوهش درمورد تاریخ قدیم شهر تهران و تاریخ اجتماعی ایران در صد سال اخیر را مدیون خود کرده است.

مردی که هیچ بود

تکمیل همایون ادامه داد: خانواده مرتضی احمدی اصالتاً تفرشی بود. سابقۀ حضور این تفرشی‎ها در تهران به عهد فتحعلیشاه و حتی عهد کریم خانی می‎رسد. در آن زمان که تعداد باسوادهای هر ایالت به اندازه انگشتان دست بود، منطقه تفرش و آشتیان و گرکان تعداد بی‎سوادهایش به انگشتان دست می‎رسید. از دوره فتحعلیشاه به بعد سیاست فرهنگی دولت قاجار مبتنی بود بر جذب این طبقات باسواد و تحصیلکرده و سکنی دادن آنان در گوشه و کنار شهر تهران. بدین ترتیب بسیاری از مستوفی‌الممالک‎ها و منشی‌الممالک‎های قاجار و پهلوی اول همین تفرشی‎ها بودند.

یک بچه ترونیه تفرشی‎الاصل!

وی با بیان اینکه «تفرشی‎ها در همه زمینه‎ها جلودار بودند»، سخنانش را اینگونه پی گرفت: ما دانشجو که بودیم، مرحوم عبدالعظیم خان قریب استاد گرامر ما بود و ما آنچنان او را احترام کرده و دوست می‎داشتیم که قبل از رسیدن اتوموبیل شخصی‎اش به محوطه دانشگاه صف می‎کشیدیم و گاه برای باز کردن در ماشین برای او و مشایعتش تا بالای پله بچه‎ها به جان هم می‎افتادند. خُب او یک گرکانی بود. مرحوم عبدالکریم قریب استاد مسلم و بدیل زمین‌شناسی ایران بود. جناب پروفسور حسابی و پدرشان هم از همین دست بودند. مرتضی احمدی هم در ادامه همین افراد است و این بار یک بچه ترونیه تفرشی‎الاصل پیدا می‎شود و وارد عرصه مردم نگاری، مردم شناسی و آنتروپولوژی می‎شود!

تکمیل همایون با یادآوری رشد سریع ارتباطات و تغییرات گسترده چهره شهرها و به تبع آن هم‌آمیزی فرهنگ‎های کهنه و نو در این هیاهوی تکنولوژی، شوق مرتضی احمدی را برای تهران‌شناسی و مردم‌نگاری تهران قدیم، ستودنی دانست و اذعان کرد که «به حق او از عهده این مهم برآمده است».

مرتضی احمدی همواره بر اصولش باقی ماند

سپس نصرالله حدادی در سخنانی گفت: نمی‎دانم این حسن اتفاق است یا از بد حادثه ولی هر چه هست، مرتضی احمدی در روز و شبی به یادماندنی از دنیا رفت که تعلق خاطر بسیاری به آن داشت، یعنی سی‎ام آذر ۱۳۹۳، یعنی شب یلدای ایرانی.

مردی که هیچ بود

حدادی افزود: نام مرتضی احمدی حداقل نیم قرن است که در ذهن و خاطره من حک شده و من هرگز بازی زیبای او در سریال بچه محلش، یعنی علی حاتمی را از یاد نمی‎برم. اشاره‎ام به سریال «سلطان صاحبقران» است که مرتضی احمدی نقش نایب‎السطلنه را در این سریال ایفا می‎کرد. علی حاتمی و مرتضی احمدی بچه محله سراب وزیر امیریه گمرک و خیابان مهدی خانی بودند و به قولی بچه ناف تهران قدیم.

وی ادامه داد: مرتضی احمدی آدمی بود که همواره بر اصولش باقی ماند و از رایو به خاطر بی‎احترامی به او تا آخرین لحظه عمرش قهر بود. مرتضی احمدی از میان ما رفت اما مردم ما هرگز او را فراموش نمی‎‌کنند و به نظر من او هنرمندی صادق، مردمی، دوست داشتنی، بی‎ریا، راستگو صادق بود و هرگز عزت نفسش را از دست نداد.

مردی که هیچ بود

در ادامه ارسلان فصیحی هم خاطره‎ای از دوران همکاری‏ خود با مرتضی احمدی نقل کرد و در پایان فیلمی از مرتضی احمدی که در محل انتشارات ققنوس از وی ضبط شده به نمایش درآمد.


 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:9 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

امامزاده بی بی طاهره روستای طاد تفرش یکی دیگر از امامزاده های تفرش است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ندای تفرش،پایگاه جامع امامزادگان و بقاع متبرکه ایران اسلامی در خصوص این امامزاده آورده است: مردم براین باورند که امامزاده بی بی ستین فرزند موسی بن جعفر(علیه السلام) و خواهر امام رضا(علیه السلام) می باشد، اعتقاد دارندکه امامزاده بی بی طاهره در روستای طاد خواهر این امامزاده است.
برخی گفته اند امامزاده بی بی ستین(علیها السلام) فرزند امامزاده ابویعلی مهدی ابوالعلاء(علیه السلام) مدفون در شهر تفرش بوده و نسب شریف وی با هشت واسطه به امام صادق(علیه السلام) می رسد. دختران امامزاده ابوالعلاء(سیده بریهه و سیده سترگ معروف به بی بی ستین) به همراه پدر از قم به تفرش مهاجرت کردند. وفات این دو خواهر در دهه آخر قرن پنجم هجری اتفاق افتاده است.

 

 

 

 

 

 

 

اطراف این امامزاده، مردگان روستای طاد را دفن کرده اند.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:43 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان تفرش از اجرای بیش از 13 عنوان برنامه قرآنی توسط کمیته قرآن ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی در این شهرستان خبر داد.

 

حجت االسلام میثم فیروز جانی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان تفرش ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر و تبریک به مناسبت فرا رسیدن این ایام به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اراک، گفت: ایام الله دهه فجر یاد آور خاطراتی خوش از دورانی سراسر افتخار است که گرامیداشت این روز ها برهمگان واجب است.

 

وی با اشاره به اینکه طرح و برنامه های قرآنی توسط کمیته قرآن ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی شهرستان تفرش ویژه سی و ششمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلب اسلامی مصوب شده است، افزود: این برنامه ها به صورت گسترده و با حضور اقشار مختلف در سط شهرستان برگزار می شود.

 

حجت الاسلام فیروز جانی بیان کرد: افتتاحیه جشنواره قرآنی کودک و نوجوان، توزیع 350 جلد کتاب مسابقه  طرح آموزش غیر حضوری ترجمه و مفاهیم قرآن کریم جزء پنجم، توزیع قرآن های نو  در تعدادی از مساجد شهرستان( طرح جمع آوری قرآنهای فرسوده )، مسابقات قرآنی جشنواره قرآنی کودک و نوجوان مقطع دبستان رشته حفظ قران کریم، مسابقات قرآنی جشنواره قرآنی کودک و نوجوان مقطع دبیرستان دوره اول رشته مفاهیم و محفل انس با قران کریم روستایی از جمله این برنامه ها است.

 

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان تفرش برگزاری محفل انس با قرآن شهری، برگزاری جشنواره قرانی خانواده، اجرای مسابقات قرآنی جشنواره قرآنی کودک و نوجوان مقطع دبیرستان دوره اول رشته های حفظ و قرائت قرآن کریم، برگزاری مسابقات قرآنی جشنواره قرآنی کودک و نوجوان مقطع دبیرستان دوره اول و دوم رشته خوشنویسی، برگزاری مسابقات قرآنی جشنواره قرآنی کودک و نوجوان رشته نقاشی و مقاله نویسی، مسابقات قرآنی جشنواره قرآنی کودک و نوجوان مقطع دبیرستان دوره دوم  رشته مفاهیم و اجرای مسابقات قرآنی جشنواره قرآنی کودک و نوجوان مقطع دبیرستان دوره دوم  رشته حفظ و قرائت را از دیگر برنامه های این اداره در ایام الله دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی در این شهرستان دانست.

 

وی ادامه داد: برنامه های دهه فجر باید همچون سنوات گذشته با حضور گسترده افراد به ویژه نسل جوان و نوجوان جامعه اسلامی برگزار شد و دهه فجر فرصت مناسبی برای تبیین ارزش های انقلاب در بین جوانان است.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 11:45 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

طرح و برنامه‌های قرآني مصوب كميته قرآن ستاد دهه فجر انقلاب اسلامي شهرستان تفرش ويژه سي و ششمين سالگرد پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي اعلام شد.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان از اراک، در نخستین روز از دهه فجر انقلاب اسلامی مصادف با دوازدهم بهمن افتتاحیه جشنواره قرآنی کودک و نوجوان در سالن اجتماعات پرفسورحسابی تفرش آغاز می شود.

 

توزیع 350 جلد کتاب مسابقه  طرح آموزش غیر حضوری ترجمه و مفاهیم قرآن کریم جزء پنجم در سطح شهرستان به همت موسسه قرآنی نور و خانه قرآن بشری، توزیع قرآن های نو  در تعدادی از مساجد شهرستان در طرح جمع آوری قرآن های فرسوده از سوی دفتر نماینده  مجلس شورای اسلامی در مساجد مسجد جامع ششناو، زاغرم، وقف محله و  مسجد جامع کهک و مسابقات قرآنی جشنواره قرآنی کودک و نوجوان مقطع دبستان رشته حفظ قران کریم در روز سیزدهم بهمن از جمله برنامه های قرآنی تفرش است.

 

مسابقات قرآنی جشنواره قرآنی کودک و نوجوان مقطع دبیرستان دوره اول رشته مفاهیم و دوم رشته خوشنویسی، محفل انس با قران کریم روستایی در حسینیه روستای بازرجان چهاردهم بهمن، محفل انس با قران شهری در مسجد شهرک امام رحمه الله، مسابقات قرآنی جشنواره قرآنی کودک و نوجوان رشته نقاشی و مقاله نویسی برنامه های پیش بینی شده در دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی است.

 

همچنین، مسابقات قرآنی جشنواره قرآنی کودک و نوجوان مقطع دبیرستان دوره دوم  و اول رشته حفظ و قرائت و جشنواره قرانی خانواده در روزهای 15و 19بهمن در سالن اجتماعات مسجد قائم ال محمد  عجل الله  میانده موسسه قرآنی نور برگزار می شود.

 

در برگزاری این برنامه های اداره تبلیغات اسلامی، موسسات قرآنی نور، بشری و طوبی ، مدیریت آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد اسلامی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر نماینده  مجلس شورای اسلامی همکاری دارند.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:14 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

عضو هیات علمی دانشگاه تفرش با اشاره به نگاه وحدت ‌آمیز نبی مکرم اسلام و نوع مواجهه ‌آن حضرت با مخالفان، گفت: حضرت رسول(ص) مسجد را پایگاه ایجاد پیوند و عقد اخوت میان مسلمین قرار داد و مردم با حضور در مسجد شرایط وحدت آمیز سیاسی و اجتماعی را توامان در رفتار و گفتار پیامبر(ص) تجربه می کردند

 

حجت الاسلام «سید علی شفیع پور حسینی»، عضو هیات علمی دانشگاه تفرش در گفت وگو با خبرنگار سرویس مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به رویکرد و مواضع پیامبر (ص) در مواجهه با مخالفان خود، اظهار کرد: حضرت رسول(ص) در مدینه چندین راهکار را ایجاد کرد که این مشکلات و بعضا برخی عوامل بازدارنده در ایجاد وحدت در جامعه از میان برود و یا به حداقل برسد که از مهمترین آن اقدامات تاسیس مسجد بود.

 

 

وی ادامه داد: تاثیر مسجد در تمامی مسایل در زمان به ویژه صدر اسلام مشهود بود، برای مثال پیامبر(ص) بسیاری از مباحث مهم روز را در مسجد به بحث می گذاشتند و جلسات در مسجد تشکیل می شد، از سوی دیگر برقراری عقد اخوت میان قبایل مختلف از جمله «اوس» و «خزرج» که سال ها میان شان جنگ و خصومت بود باعث شد تا به تدریج میان گروه های مختلف صلح برقرار شد و حتی میان اعارب بادیه نشین و اعراب شهرنشین تمایزی وجود نداشته باشد.

 

 

 این مبلغ با بیان اینکه اعراب شهرنشین به هیچ وجه اعراب بادیه نشین را شهروند به حساب نمی آورند، تصریح کرد: حتی نژاد و رنگ پوست نیز برای آنان یک عامل تفاوت مهم بود و افراد را برابر نمی دانستند همچنانکه بلال حبشی را به علت این که برده و رنگ پوست اش سیاه بود به حساب نمی آوردند اما این اقدامات پیامبر(ص) و نحوه مواجهه او با مردم عامل وحدت و یکارچگی میان مردم جامعه شد.

 

 

عضو هیات علمی دانشگاه تفرش، گفت: در زمان پیامبر(ص) جریانی ایجاد شده بود که مساجد نیز کشیده شد که در این ماجرا کتاب هایی با موضوع قصص و داستان های اسطوره ای میان مردم دست به دست می شد و حتی این کتاب ها به مساجد نیز رسیده بود و اتفاقا میان مردم خواهان داشت.

 

 

وی ادامه داد: حتی زمانی عایشه نیز یکی از این آثار را تهیه کرده بود و می خواست بخواند که پیامبر(ص) دستور داد که این کتاب ها را بگیرند و آتش بزنند و این کتاب ها در آن زمان جمع آوری شد چراکه مجموعه ای از مطالبی درباره اسطوره های ایران و یونان بود و پخش این کتاب ها میان مردم باعث می شد که مردم از اهداف اصلی دین، حضور در برنامه های مسجد دور بمانند در نتیجه این آثار جمع آوری شد اما اقدام به موقع پیامبر(ص) در دستور به جمع آوری این آثار از ایجاد تشتت و آرا باطل جلوگیری کرد.

 

 

عضو هیات علمی دانشگاه تفرش، اظهار کرد: البته این اتفاق و حضور قصاصین و کسانی که مهملات را در جامعه گسترش می دادند در دوره خلفای بعدی نیز ایجاد شد اما با این حال در زمان پیامبر(ص) به درستی مدیریت شد واز میان رفت به طوری که اگر مدتی در مسجد پیامبر(ص) این کتاب ها دست به دست می شد اما بعد از مقابله با این افراد دیگر آثاری از این دست پخش نشد.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:54 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رئیس اداره آموزش و پرورش تفرش گفت: 5 طرح ارائه شده توسط معلمان پژوهنده این شهرستان حائز رتبه‌های برتر استانی شدند.

 خبرگزاری فارس: 5 طرح معلمان پژوهنده تفرش حائز رتبه‌های برتر استانی شدند

محمد حسن افشاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: از جمع 75 طرح ارائه شده توسط معلمان مشغول به تدریس در تفرش 5 طرح رتبه‌های برتر استانی را اخذ کردند.

وی با بیان اینکه شانزدهمین جشنواره طرح معلم پژوهنده در سراسر کشور و استان مرکزی برگزار شد، اظهار داشت: این جشنواره به صورت هم‌زمان در سطح شهرستان تفرش نیز برگزار شد که  طی آن معلمان شرکت کننده، یکی از مشکلات مدرسه و یا دانش‌آموزان خود را انتخاب کرده و برای حل آن با ارائه راهکار اقدام به حل مشکل کردند.

افشاری تصریح کرد: در اصطلاح به این طرح اقدام‌پژوهی گفته می‌شود و پژوهش‌های معلمان صرفا به پژوهش‌های ذهنی و انتزاعی و ارائه ایده خلاصه نمی‌شود و پژوهنده ضمن برخورد با مشکل، برای حل آن اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان تفرش اضافه کرد: در سال جاری 86 نفر در قالب 75 طرح در اقدام‌پژوهی و جشنواره معلم پژوهنده شرکت کردند و از این جمع پنج طرح موفق به اخذ رتبه‌های برتر استانی شدند.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه کمیته پژوهش استان، صاحبان حدود 20 طرح شایسته تقدیر توسط مدیر کل آموزش و پرورش استان و مابقی طرح‌ها شایسته تقدیر توسط مدیر آموزش و پرورش منطقه تشخیص داده شدند که با در نظر گرفتن تعداد دانش‌آموزان و معلمان شهرستان تفرش این موفقیت‌ها حائز اهمیت است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:47 | نویسنده : میثم اله وردی |

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 24 صفحه بعد