پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: استاندار مرکزی در سفر یک روزه خود به شهرستان تفرش از طرح آبرسانی چشمه هفتیان این شهرستان بازدید کرد.

خبرگزاری فارس: استاندار مرکزی از طرح آبرسانی چشمه هفتیان بازدید کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، علی‌اکبر شعبانی‌فرد ظهر امروز با حضور در شهر تفرش از طرح آبرسانی چشمه هفتیان بازدید و خواستار سرعت‌بخشی به این پروژه شد.

وی تصریح کرد: انتقال آب از چشمه هفتیان به تفرش موجب رفع مشکل آب شرب مردم این شهرستان شده که می‌طلبد هرچه سریع‌تر به پایان برسد.

استاندار مرکزی ادامه داد: در حال حاضر تامین آب شرب این شهر یکی از دغدغه‌های مهم مسئولان استانی است که امید می‌رود با اجرای کامل طرح آبرسانی چشمه هفتیان این دغدغه برطرف شود.

شعبانی‌فرد اعتبار برآورد شده برای اجرای این پروژه را یک هزار و 120 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: تاکنون 60 میلیارد ریال برای اجرای این پروژه تخصیص یافته است که تلاش برای جذب اعتبار باقی مانده در دستور کار قرار دارد.

نورالدین بازگیر مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی نیز مسیر خط لوله این پروژه را 168 کیلومتر عنوان کرد و گفت: میزان آب انتقالی از این طرح 150 لیتر در ثانیه و دبی کل چشمه 450 لیتر در ثانیه است که با اجرای آن تفرش و 31 روستای آن آبرسانی خواهند شد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:38 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: استاندار مرکزی با اشاره به اهمیت اماکن ورزشی در سلامت افراد جامعه، خواستار رعایت استانداردها در ساخت و سازهای ورزشی شد.

خبرگزاری فارس: ساخت فضاهای ورزشی بر اساس استانداردها الزامی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک علی‌اکبر شعبانی‌فرد ظهر امروز در جمع خبرنگاران در حاشیه سفر یک روزه خود به تفرش اظهار داشت: رعایت استانداردها در ساخت و سازهای ورزشی امر بسیار مهمی است که باید تلاش شود این ساخت‌ و سازها بر اساس استانداردهای موجود صورت گیرد.

وی تصریح کرد: توجه به زیرساخت‌های ورزشی نقش بسیار موثری در پیشرفت و توسعه ورزش دارد که خوشبختانه این مهم در استان مرکزی مورد تاکید قرار گرفته است.

استاندار مرکزی ادامه داد: در حال حاضر تقویت زیرساخت‌ها و توسعه فضاهای ورزشی و فرهنگی به صورت جدی در دستور کار مسئولان ورزش استان قرار گرفته است.

شعبانی‌فرد بر لزوم حمایت دستگاه‌های اجرایی از بخش ورزش تاکید کرد و بیان داشت: پرداختن به ورزش موجب سلامت جسمی و روحی افراد جامعه شده و بهره‌وری و راندمان کاری را در بین افراد بالا می‌برد که شایسته است تمامی دستگاه‌های اجرایی ورزش را به عنوان یک بخش مهم در برنامه‌های خود قرار دهند.

وی در ادامه با اشاره به تعمیر استخر ورزشی شهرستان تفرش گفت:  مرمت و بازسازی این استخر از سال82 با نظارت دفتر فنی استانداری مرکزی آغاز شد.

استاندار مرکزی گفت: این استخر پس از سه سال استفاده با مشکلات فنی مواجه شد که مرمت آن به چهار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:3 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی کار فکری را اصل و اساس کار فرهنگی در دانشگاه‌ها دانست.

خبرگزاری فارس: کار فکری اصل و اساس کار فرهنگی در دانشگاه‌ها است

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک حجت‌الاسلام مهدی ایمانی‌مقدم بعد از ظهر امروز در نشست تعامل فرهنگی روسای دانشگاه‌های تفرش اظهار داشت: فکر و اندیشه قبل از انجام هر کاری موفقیت در کار را رقم زده و موجب بهره وری بیشتر در کارها می‌شود.

وی تصریح کرد: دانشگاه‌ها به عنوان مراکز تولید علم باید کار فکری را در رأس کارهای خود قرار داده و به آن توجه کنند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی در ادامه با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در برگزاری انتخابات پرشور گفت: کشور سال آینده آزمون بسیار سخت انتخابات را پشت سر خواهد گذاشت که دانشگاه‌ها از اهمیت ویژه‌ای در موفقیت این آزمون بر عهده دارند.

ایمانی‌مقدم افزود: بدون شک دشمن از هم اکنون برای ایجاد فتنه در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری برنامه ریزی کرده است و یکی از گام‌های مهم برای خنثی کردن توطئه‌ دشمنان شناساندن دشمن به جوانان به ویژه دانشجویان است، زیرا براساس فرمایشات مقام معظم رهبری دشمن به دنبال القای این شبهه است که انتخابات آتی انتخابات غیر آزاد است و باید در این زمینه به جوانان آگاهی داد.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور نباید  به حیات خلوت احزاب تبدیل شوند، گفت: دانشگاه‌ها نباید اجازه دهند احزاب و گروه‌‌‌ها از ظرفیت دانشجویی به نفع خود بهره‌ ببرد، بلکه باید در حفظ هویت خود بکوشند.

حجت‌الاسلام سید محمد مومنی امام جمعه شهرستان تفرش نیز با بیان اینکه شبهات و فتنه‌ها یکی از خطرات جدی است که مراکز علمی و نظام ما را تهدید می‌کند، گفت: دشمنان همواره به دنبال این هستند تا با ایجاد شبهه و فتنه ذهن جوانان ما را تیره و تار کرده و آنان را نسبت به باورها و اعتقادات دینی خود بی تفاوت کنند که هوشیاری در برابر ترفند دشمنان ضروری است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 21:7 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: مدیرعامل انجمن دیابت استان مرکزی از آغاز به کار این انجمن در این استان خبر داد.

خبرگزاری فارس: انجمن دیابت استان مرکزی فعالیت خود را آغاز کرد

علیرضا افتخاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: فعالیت انجمن دیابت استان مرکزی در سال 86 متوقف و اخیرا با کسب مجوز فعالیت خود را مجددا آغاز کرده است.

وی تصریح کرد: تاکنون 800 نفر از بیماران مبتلا به دیابت در اراک در این انجمن ثبت‌نام کرده‌اند، این در حالی است که در سال 86 بالغ بر 40 هزار نفر در انجمن دیابت ثبت‌نام کرده بودند.

مدیرعامل انجمن دیابت استان مرکزی ادامه داد: پیش‌بینی ‌می‌شود در حال حاضر بین 60 تا 80 هزار نفر بیمار مبتلا به دیابت در اراک وجود داشته باشد.

افتخاری افزود: راه‌اندازی انجمن در صورت تامین منابع مالی در شهرهای تفرش، شازند و دلیجان نیز در دستور کار قرار دارد که به محض تأمین منابع مالی شاهد راه‌اندازی انجمن در این شهرها خواهیم بود.

وی بیان کرد: متاسفانه دیابت چهارمین عامل مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه است که آموزش و پیشگیری از این بیماری می‌تواند نقش مؤثری در کاهش ابتلاء به این بیماری داشته باشد.

مدیرعامل انجمن دیابت استان مرکزی آموزش، کنترل روزانه، تغذیه صحیح، فعالیت جسمانی و ورزش را از اقدامات موثر در راستای کنترل این بیماری عنوان کرد و ادامه داد: انجمن  دیابت استان مرکزی خدمات متنوعی در بخش‌های ورزشی، تغذیه،  درمان، آزمایشگاه، رفاهی و گردشگری به بیماران زیر پوشش این انجمن ارائه می‌کند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:0 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی از افتتاح و بهره برداری از 13 طرح عمرانی به مناسبت دهه مبارک فجر در شهرهای مختلف استان خبر داد.

خبرگزاری فارس: 13 طرح عمرانی در استان مرکزی به بهره‌برداری می‌رسد

محمدرضا رضافرح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: این طرح‌ها شامل افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌‌های مسکن روستایی و طرح هادی روستایی است که در شهرهای اراک، آشتیان، تفرش، خنداب، دلیجان، زرندیه، شازند، کمیجان و محلات به بهره‌برداری می‌رسند.

وی تصریح کرد: افتتاح 9 هزار واحد مسکن روستایی در اراک، 800 واحد مسکن روستایی در آشتیان،950 واحد مسکن روستایی در تفرش، سه هزار و 500واحد مسکن روستایی در خنداب، 900 واحد مسکن روستایی در دلیجان، یک هزار و 500 واحد در زرندیه و یک هزار و 500 واحد در شازند بخشی از این پروژه‌ها است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی افزود: همچنین بهره‌برداری از800 واحد در محلات، سه هزار و 500 واحد در کمیجان از دیگر پروژه‌های مسکونی این نهاد در دهه مبارک فجر است.

رضافرح افزود: در دهه مبارک فجر همچنین چهار طرح هادی روستایی در روستاهای راشان شازند، عیسی‌آباد محلات، امان آباد اراک و جلایر تفرش به بهره‌برداری می‌رسد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:38 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: گروه‌های برتر دومین سوگواره ملی تعزیه با نظر هیئت داوران در اراک معرفی شدند.

خبرگزاری فارس: برترین‌های تعزیه‌خوانی کشور مشخص شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک ظهر امروز و در آخرین روز از برگزاری دومین سوگواره ملی تعزیه که با حضور گروه‌هایی از تهران، مرکزی، کرمان، البرز، همدان، قم، گیلان، فارس، خراسان شمالی، قزوین و بوشهر به میزبانی اراک برگزار شده بود، برترین‌های تعزیه‌خوانی کشور مشخص شدند.

بر  اساس این گزارش بر اساس نظر هیئت داوران مجلس شهادت امام حسن (ع) از تفرش به عنوان برترین گروه شناخته شد.

همچنین تعزیه امیرکبیر از اراک و  شهادت ابوالفضل از قزوین به ترتیب عناوین دوم تا سوم را کسب کردند.

در نقش مخالف خوان حسین حیدری و امیر حدادی در مجلس شاهچراغ از تهران و امیرکبیر از اراک اول و تقی ساده در تعزیه متوکل از قم و هادی معین قفقازی در خاتم بخشی از کرمان دوم و سوم شدند.

در بخش زنانه‌خوان رضا نصراللهی در مجلس متوکل از قم اول شد و محمود منصوری در شهادت ابوالفضل (ع) از استان البرز و حسن عقیقی در تعزیه شاهچراغ از تهران دوم شدند و مصطفی شاه‌حسینی در تعزیه شاهچراغ از تفرش عنوان سوم را به خود اختصاص دادند.

در بخش بچه‌خوان محمدحسین انصاری در مجلس شهادت دو طفلان مسلم و محمداسماعیل قدیری در مجلس بازار شام هر دو از اراک عنوان اول را کسب کردند.

در این نقش همچنین علیرضا سیاووشی در مجلس بازار شام از نهاوند و زینب احدی در مجلس شهادت ابوالفضل (ع) از استان البرز عنوان دوم را از آن خود کردند.

فرهاد بیوک در مجلس تعزیه بازار شام از نهاوند و فاطمه فخاری در خطبه‌خوان از بوشهر سوم شدند.

در نقش امام‌خوان رضا حیدری در مجلس امام حسن (ع) از تفرش اول شد، نقی بیاتی از تفرش و  علی اسمی در مجلس شاهزاده ابراهیم از گیلان دوم و علیرضا طاهری در خاتم بخشی از کرمان سوم شدند.

در نقش شهادت‌خوان حسن زمانی در مجلس ابوالفضل (ع) از قزوین عنوان اول را از آن خود کرد، مصطفی و مرتضی اورسا در تعزیه شاهزاده ابراهیم از گیلان دوم و  عقیل صدقی، احمد عزیزی و مجید بنی‌علی در تعزیه شاهچراغ از تهران مقام سوم را کسب کردند.

در بخش موسیقی سیدحسن ابراهیمی در تعزیه متوکل از قم و عباس حیدری در تعزیه امام حسن (ع) از تفرش موفق به کسب عنوان اول شدند.

فرامرز زمانی  در تعزیه امیرکبیر و  قاسم مرزآبادی در تعزیه دو طفلان مسلم هر دو از اراک عنوان دومی را از آن خود کردند و محمد بلالی در مجلس شاهزاده ابراهیم از گیلان و هادی بابا نعلبرها در تعزیه ابوالفضل از قزوین عنوان سوم را کسب کردند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:41 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

فراهانی معاون مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی قم در گفتگو با مهر خبر داد و گفت :

واژگونی پژو با چهار مجروح در جاده تفرش و تصادف موتور با پراید در خیابان کاشانی با سه مجروح را از دیگر حوادث این

مدت ذکر کرد و بیان داشت: در حادثه ای دیگر که در خیابان زاویه رخ داد بر اثر تصادف موتور و پراید سه نفر مجروح شدند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:44 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی از واگذاری 2 استخر تفرش و پنج مرداد اراک به بخش خصوصی خبر داد.

خبرگزاری فارس: واگذاری استخر تفرش و پنج مرداد اراک به بخش خصوصی

سعید ملکی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: با پیگیری‌های اداره کل ورزش و جوانان استان، استانداری و فرمانداری دو شهر تفرش و اراک، واگذاری استخر این دو شهرستان به بخش خصوصی با توجه به مشکلات اعتباری در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر استخر پنج مرداد اراک و استخر تفرش به دلیل برخی مشکلات فیزیکی در دست تعمیر هستند که تاکنون برای استخر پنج مرداد 150 میلیون تومان هزینه شده و بهره‌برداری کامل از آن نیازمند 400 میلیون تومان اعتبار دیگر است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی با بیان اینکه تعمیر استخر تفرش نیز به 350 میلیون تومان اعتبار نیازمند است، ادامه داد: به دنبال این هستیم تجهیز، تعمیر و نگهداری این دو استخر را با انتخاب پیمانکار به سرمایه گذاران بخش خصوصی واگذار کنیم که هم اکنون پیمانکار تفرش انتخاب و با وی عقد قرارداد شده است.

ملکی افزود: امید می‌رود از سال آینده با بازسازی کامل این دو استخر شاهد سرویس‌دهی به شهروندان و علاقمندان باشیم.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:54 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

دنياي اقتصاد - اراك- محمدرضا اكبري: مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان تفرش گفت: در سال جاری ارائه خدمات آب و فاضلاب به واحدهای مسکونی شهر تفرش با جدیت ادامه دارد و تا‌کنون 100فقره انشعاب فاضلاب به 300 واحد مسکونی مهر این شهر واگذار شده است. مهندس باقری‌منفرد افزود: به این منظور آبفای شهرستان تفرش تاکنون اقدام به توسعه 900 متر شبکه آبرسانی و 550 متر شبکه جمع‌آوری فاضلاب در این شهر کرده است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:3 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

صبح امروزجلسه کمیته بانوان دهه فجر شهرستان به ریاست سرکارخانم بیاتی مسئول اموربانوان فرمانداری تفرش تشکیل گردید .


سرکارخانم بیاتی هدف ازتشکیل جلسه فوق را برنامه ریزی در زمینه ی حضور پرشورقشرعظیم زنان درامربرنامه ریزی و برگزاری هرچه با شکوهترمراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و آشنا سازی بیشتر زنان با دستاوردهای انقلاب اسلامی عنوان نمود .
وی درادامه اظهار داشت: دردهه فجرامسال برنامه های متنوعی توسط کمیته بانوان پرنامه ریزی گردیده،که ازمهمترین آنها میتوان به :
- برگزاری همایش انقلاب اسلامی وسبک زندگی اسلامی ویژه خواهران درسطح شهر
- برگزاری مسابقه ازسخنان مقام معظم رهبری (مدظله العالی)درخصوص سبک زندگی و تحکیم بنیاد خانواده
- عطرافشانی قبورمطهرشهدابا حضور خواهران بسیجی و اعضای کمیته بانوان
- دیداربا مادران بزرگوارشهدا و خواهران ایثارگرشهرستان
-برگزاری مسابقات ورزشی ویژه خواهران
- حضورگسترده بانوان درراهپیمائی پر شور 22 بهمن اشاره کرد. 
  
 
 
منبع :سایت فرمانداری شهرستان تفرش

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:58 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

واحدمرکزی خبر/ اجتماعی

گزارش مکتوب ... تکیه زاغرم تفرش نیازمند مرمت و بازسازی

تکیه زاغرم تفرش با بیش از 200 سال قدمت ، دومین تکیه تاریخی ایران بعد از تکیه نوروز خان تهران و یک پله فراتر از تکیه دولت در تهران قرار دارد و به دلیل بافت چوبی آن تنها تکیه چوبی کشور محسوب می شود که اگر چه ثبت ملی شده اما باران و برف در طول سالهای اخیر چوب های سقف این تکیه را در معرض پوسیدگی قرار داده است.
مسئول نگهداری این تکیه مذهبی می گوید : آخرین مرمت این تکیه در سال 1388 انجام شده است و علیرغم اینکه میراث فرهنگی تاکید دارد حتی یک میخ به دیوار کوبیده نشود اما بی توجهی آنان باعث پوسیدگی چوبهای تکیه شده و عمر آن را 10 سال کم کرده است.
نظامی می افزاید : باید پشت بام این بنای تاریخی کاهگل شود اما به دلیل کیفیت نامناسب کاهگل آن که در سال 88 کشیده شده است اکنون با آمدن باران و برف آب به چوب ها نفوذ می کند و باعث چکه کردن آن به داخل تکیه می شود.
تکیه زاغرم تفرش دو قسمت بالایی و پایینی دارد که قسمت بالا به دلیل نفوذ آب عملا بدون استفاده مانده و خاک و خاشاک آن را فراگرفته است.
محله زاغرم شهرستان تفرش یکی از پر جمعیت ترین محل های این شهرستان در زمان قدیم بوده که شخصیت های ممتاز علمی ، سیاسی و فرهیختگان فرهنگی فراوانی را در دورانهای مختلف پرورش داده است.
وجود چند کاروانسرا در این محله بیانگر اهمیت و بزرگی محل است به طوری که در این کاروانسراها فرش های دست باف هنرمندان تفرشی در معرض بازدید و فروش مسافران و بازرگانان قرار می گرفته است.
یک پژوهشگر تفرشی در این مورد می گوید : با توجه به کتیبه سنگی موجود در سر درکتابخانه تکیه و محاسبه حروف ابجد زمان واقعی ساخت این بنا به 260 سال قبل یعنی دوره زندیه می رسد.
عباس ملا اسماعیلی می افزاید : با توجه به کتیبه سنگی دیگری که بر سر در تکیه نصب شده است در سال 1274 قمری برابر با 1236 هجری شمسی و دوران سلطنت ناصر الدین شاه قاجار قسمتهایی به این تکیه افزوده شده است.
وی می گوید : بانی تکیه زاغرم سید کاظم تفرشی وزیر اسطبل و امور مربوط به دواب( چهار پایان ) در عصر ناصر الدین شاه بوده که این مکان را با استفاده از سنگ ، خشت ، آجر ، چوپ و کاهگل در دو طبقه و به شکل مستطیل ساخته است.
این پژوهشگر می افزاید : در هر یک از دو ضلع بزرگ تکیه زاغرم در طبقه اول 6 حجره با طاق ضربی وجود دارد که در یک ضلع کوچک این بنا تالار تکیه و در ضلع کوچک دیگر این بنا حجره بزرگی مشابه تالار احداث شده که مخصوص حضور اعیان ، بزرگان محل ، سادات و مهمانان شهر بوده که از دیگر نقاط کشور برای حضور در مراسم عزاداری ماه محرم به منطقه تفرش وارد می شدند.
از زمانهای قدیم تاکنون هر ساله با فرا رسیدن ایام سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) مراسم عزاداری امام حسین (ع) ، تعزیه خوانی و سوگواری در این تکیه برگزار می شود.
تمام تکیه های موجود در شهرستان تفرش به نام محله ای که در آن واقع شده اند نامگذاری شده اند.
تکیه زاغرم به شماره 2281 در شمار آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و اکنون منتظر توجه مسئولان است.
در ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین (ع) مراسم عزاداری امام حسین (ع) ، مراسم سینه زنی ، تعزیه خوانی و سوگواری ، برگزاری تعزیه در این تکایا برگزار می شود.
زمانی پیرمرد 80 ساله تفرشی با بیان خاطراتی از تکیه زاغرم می گوید : این تکیه با ذوق و ارادت مردم به ائمه ایجاد شده است اما از زمانی که میراث فرهنگی تولیت آن را به عهده گرفته است انتظار این بود بیشتر از مردم به آن رسیدگی کند در حالیکه این توقع برآورده نشده و حیات این تکیه در معرض خطر است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:28 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی از برگزاری بزرگ‌ترین مانور منطقه‌ای امداد و نجات هلال احمر برای نخستین‌بار در استان مرکزی خبر داد.

خبرگزاری فارس: برگزاری بزرگ‌ترین مانور منطقه‌ای امداد و نجات در تفرش

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، مرتضی سلیمی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با هماهنگی‌های به عمل آمده با سازمان جمعیت هلال احمر کشور این مانور با حضور پنج استان‌ در شهر تفرش برگزار خواهد شد.

وی هدف از برگزاری این مانور را کسب آمادگی امدادگران عنوان و تصریح کرد: این مانور که بزرگ‌ترین مانور امدادی کشور محسوب می‌شود، در سه آیتم جاده، کوهستان و امداد و نجات هوایی برگزار خواهد شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی با اشاره به برگزاری مانور در نیمه اول اسفند ماه گفت: برگزاری مانورهای امدادی نقش مؤثری در افزایش سطح توان عملیاتی نیروهای امدادرسان جمعیت هلال احمر در حوادث و سوانح احتمالی کشور دارد.

به گفته وی، امداد و نجات جاده‌ای، امداد و نجات هوایی و نجات از ارتفاع و فضاهای معلق بخشی از برنامه‌های اجرای این مانور است.

سلیمی ایجاد حالت تحرک، حضور دائم، آمادگی و شبیه‌سازی صحنه‌های واقعی وقوع انواع حوادث و سوانح طبیعی، غیر طبیعی و انسانی را از اهداف برگزاری این مانور عنوان کرد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:10 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

دومین نشست انجمن خیرین دانشگاه ساز دانشگاه تفرش با حضور سید جواد ساداتی نژاد، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی، فرماندار تفرش، هیات رییسه دانشگاه تفرش و اعضای مجمع خیرین دانشگاه ساز این شهرستان برگزار شد.

 

به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این نشست دکتر ساداتی نژاد با بیان اینکه شهرستان تفرش مهد علم، ادب و دانش در کشور است، اظهار کرد: کمیته خیرین وزارت علوم در سال 1390 به منظور برنامه ریزی و بستر سازی مستمر برای حضور و مشارکت حداکثری خیرین در آموزش عالی ایجاد شد.

 

وی افزود: حمایت دانشگاه از سوی خیرین به عنوان یک سرمایه معنوی منشاء اثرات شگرف در دانشگاه‌ها بوده و از این رو این کمیته به دنبال فراهم نمودن بسترهای لازم حمایت از خیرین به منظور رشد و توسعه مراکز علمی و دانشگاهی و ایجاد کمیته خیرین در سطح تمامی دانشگاه‌های کشور است.

 

دبیر کمیته خیرین وزارت علوم تصریح کرد: در سال گذشته کمیته خیرین وزارت علوم 17 پروژه خیرین را در سطح دانشگاه‌های کشور مورد حمایت قرار داده است که دانشگاه تفرش یکی از این دانشگاه‌ها است.

 

همچنین در این مراسم "احمد رضا ربانی"، سرپرست دانشگاه تفرش نیز در سخنانی گفت: طبق روایت از رسول اکرم (ص) خیرین از بهترین مخلوقات خداوند هستند که با حضور ارزشمند خود در تمامی حوزه‌ها از جمله حوزه‌های علمی، مقدمات خدمت به جوانان را در عرصه‌های تعلیم و تربیت فراهم می‌آورند.

 

وی افزود: در یک افق پنج ساله، تعداد دانشجویان و رشته‌ها‌ی دانشگاه تفرش دو برابر خواهد شد و در این خصوص فضاهای آموزشی و خوابگاه‌های دانشگاه افزایش خواهد یافت.

 

ربانی گفت: در حال حاضر خوابگاه‌های موجود در دانشگاه تنها پاسخگوی یک سوم دانشجویان است؛ از این رو تحقق طرح جامع دانشگاه نیازمند حمایت خیرین است.

 

سرپرست دانشگاه تفرش تکمیل و ساخت پروژه سالن ورزش‌های آبی و سوله ورزشی، ایجاد دانشکده انرژی، مرکز بهداری و ساختمان کلاس‌ها را از مهم‌ترین پروژه‌های نیمه تمام دانشگاه تفرش عنوان کرد که جهت تکمیل آن نیازمند مساعدت خیرین خواهد بود.

 

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست، گفت: ابعاد عمل خیرین، پیشتازی در عرصه خدمت بی منت و نتیجه عمل آنان، رضایت خداوند و خدمت به مردم است.

 

دکترعباس صلاحی افزود: توسعه دانشگاه تفرش با توجه به قدمت این شهرستان در عرصه علم و ادب از اهمیت بسزایی برخوردار است که لازمه آن تقویت بنیه علمی و پژوهشی، امور رفاهی و کمک به درآمد زایی این دانشگاه است که این امر جز با همت خیرین و مسئولان وزارت علوم محقق نخواهد شد.

 

به گزارش ایسنا، در این مراسم از اعضای مجمع خیرین دانشگاه ساز دانشگاه تفرش با اهدای لوح، از سوی سرپرست دانشگاه تفرش تقدیر شد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:2 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری مهر: رئیس اداره تبلیغات اسلامی تفرش از کتابت زیارت اربعین سالار شهیدان به دستان 10هنرمند از خوشنویسان تفرش خبر داد.

حجت الاسلام میثم فیروزجایی در گفتگو با خبرنگار مهر هدف از انجام این کار مقدس را زنده نگه داشتن یاد و نام شهدای کربلا برشمرد و افزود: کتابت این زیارت نامه طی یک روز به دست توانای این هنرمندان خوشنویس انجام شد.

وی تصریح کرد: امامان معصوم (ع) در زنده نگهداشتن یاد و نام شهیدان کربلا، به عنوان کامل ترین الگوهاى فداکارى و ایثار در راه نجات امّت، به خصوص سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) در مناسبت هاى مختلف سعى و تلاش فراوانى نمودند و هیچ فرصتى را در زنده نگهداشتن یادشان فروگذار نکردند و همچنین ما نیز باید راه ائمه معصوم را ادامه دهیم.

وی همچنین اظهار داشت: بى تردید، احیاى نام و یاد این مردان بزرگ، الهام بخش بوده و به زندگى انسان ها جهت مى دهد و روح فداکارى و ایثار را زنده کرده و آدمى را در برابر مشکلات و حوادث سخت، مقاوم و استوار مى سازد.

رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان تفرش در پایان خاطرنشان کرد: ذکر این صالحان و طرح فضایل اخلاقى و روح حماسى شان باعث مى شود که هر قوم و ملّتى ـ به خصوص مسلمین ـ از آنها الگو گرفته و به آنان تأسّى و اقتدا کنند

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:1 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

امین‌الاسلام طبرسى در علوم متداول عصر خویش از علوم ادبى مانند صرف، نحو، معانى، بیان و غیره و علوم شرعى مانند کلام، فقه، تفسیر و حدیث، و در علوم دیگر مانند ریاضى و نیز در شعر، تبحر داشت.

به گزارش مرآت نیمه اول قرن پنجم هجری، سکته‌‌‌ای بر «امین‌الاسلام طبرسى» عارض می‌‌شود. خاندانش به این گمان که علامه به رحمت ایزدی پیوسته است، او را به خاک می‌‌سپارند! علامه در قبر به هوش می‌آید و نذر می‌کند اگر نجات یافت...

در ادامه معرفی مفاخر و بزرگان شیعه، در این شماره به معرفی «علامه طبرسی» می‌‌‌پردازیم.

در شماره‌‌های پیشین «ابن‌فهد حلی»، «سیدبن طاووس»، «سید بحرالعلوم»، «شیخ مفید»، «شیخ صدوق»، «شیخ کلینی»، «علامه حلی»، «سید مرتضی»، «سید رضی» و «شیخ طوسی» معرفی شدند.

 

ولادت

ابو على، فضل بن حسن طبرسى، معروف به «امین‌الاسلام طبرسى»، «امین‌الدین» و «امام مفسران» از علمای بزرگ اسلام و شیعه در حدود سال‏هاى 468 یا 469 هجرى قمری در مشهد مقدس به دنیا آمد.

شخصیت علمی علامه طبرسی

امین‌الاسلام طبرسى در علوم متداول عصر خویش از علوم ادبى مانند صرف، نحو، معانى، بیان و غیره و علوم شرعى مانند کلام، فقه، تفسیر و حدیث، و در علوم دیگر مانند ریاضى و نیز در شعر، تبحر داشت.

ایشان در نقل اقوال تعصبى نشان نمى‌‏داد و به همه اصناف و فرق به یک دیده مى‌‏نگریست. آنچه را صحیح و معقول مى‏‌دانست، از هر کس که باشد، چه مخالف و چه موافق، بازگو مى‏‌کرد و در تقدیم و تأخیر نام آنان غرضى خاص، نداشته است.

با آنکه ایشان در زمانى مى‌‌‏زیست که عالمان فرق مختلف مذهبى تنها به اقوال معتقدان طریقه خویش اعتنا داشتند و روایات منقول از مجراى مخالفان خود را هر چند که مؤید نظرشان بود مطرود مى‌‌‏شمردند، وى در نقل نظر مخالفان، باکى نداشت.

طبرسی چگونه تلفظ می‌شود؟

علامه طبرسى را بسیارى از بزرگان، منسوب به طَبَرستان دانسته‌‌‏اند که در این صورت، طَبَرسى (با فتحه اول و دوم) خوانده مى‌‏شود.

برخی بر این باورند که طبرسى منسوب به تفرش است و تلفظ آن طَبرِسى است (فتحه اول، سکون دوم و کسره سوم) بر وزن تَفرِشى.

آنها گفته‌اند اولا: اگر از طبرستان بود نسبت او طبرى مى‌‌‏شد نه طبرسى و ثانیا بیهقى در کتاب تاریخ بیهق او را منسوب به تفرش مى‏‌‌داند و با توجه به هم عصر بودن آنان و اینکه هر دو چند سال در بیهق بوده‌‌‏اند و با یکدیگر آشنایى نزدیک داشته‌‏‌اند قول بیهقى مقدم بر دیگران است.

عنوان طبرسی مشترک بین چند عالم بزرگ

عنوان طبرسى بیشتر اوقات بر امین‌الاسلام فضل بن حسن طبرسى، صاحب تفسیر مجمع‌البیان اطلاق مى‏شود اما علاوه بر وی بر بعضى دیگر از بزرگان نیز اطلاق مى‏‌شود از جمله:

1- احمد بن على طبرسى مؤلف کتاب احتجاج

2- حسن بن فضل طبرسى، نویسنده کتاب مکارم الأخلاق. وی فرزند امین‌الاسلام است.

3- ابو محمد بن فضل طبرسى که معاصر امین‌الاسلام است و ابن شهر آشوب از او روایت نقل کرده است.

خاندان‏ امین‌الاسلام طبرسی

خاندان طبرسى از خاندان‌‏هاى معروف بین شیعیان است. پدر او حسن بن فضل‏، از علماى عصر خود بوده است.

فرزند او رضى الدین، حسن بن فضل طبرسى‏ نیز چون خورشیدى در آسمان علم و زهد و تقوا مى‌‌‏درخشد. او از شاگردان پدرش بوده و مؤلف کتب فراوانى از جمله‏ «مکارم الأخلاق»‏ است.

نوه امین‌الاسلام طبرسى نیز دنباله راه پدر و جد خویش را گرفته و کتابى ارزشمند چون ‏«مشکاة‌الأنوار» به یادگار گذاشته است.

استادان طبرسی

مهم‏‌ترین اساتید و مشایخ روایت فضل بن حسن طبرسى: 

1- ابو على طوسى، فرزند شیخ الطائفه شیخ طوسى

2- حسن بن حسین، جد شیخ منتجب الدین صاحب کتاب فهرست

3- موفق الدین بکر آبادى

4- ابو الحسن، عبید الله بیهقى

5- شیخ جعفر دوریستى که از شاگردان شیخ مفید است.

شاگردان‏ طبرسی

شاگردان مرحوم امین‌الاسلام طبرسى بسیارند، از جمله: 

1- فرزند بزرگوار او رضى الدین حسن بن فضل طبرسى، صاحب کتاب مکارم الأخلاق

2- ابن شهر آشوب مازندرانى، مؤلف کتاب معالم العلماء

3- شیخ منتجب الدین صاحب فهرست

4- قطب الدین راوندى

5- عبد الله بن جعفر دوریستى

6- شاذان بن جبرئیل قمى

تألیفات‏‌ امین‌الاسلام طبرسی

بیهقی تالیفات طبرسی را زیاد دانسته است اما آنچه به دست ما رسیده به 20 عنوان نمى‏‌رسد. 

از جمله کتب علامه طبرسى عبارتند از:

1- مجمع البیان فی تفسیر القرآن که در 10 جلد تألیف شده است. این کتاب از بهترین تفاسیر شیعه است و شهرتى جهانى دارد.

2- الکافی الشّافی من کتاب الکشاف، خلاصه‌‌‏اى است از کتاب تفسیر کشاف زمخشرى.

3- جوامع‌الجامع.

این کتاب پس از مجمع البیان از معروف‌ترین آثار علامه طبرسی است که در مدّت یک سال (از ماه صفر 542 تا محرم 543 ق) و پس از اتمام دو تفسیر گذشته تألیف شده است.

در این تفسیر گزیده گویی، شیوه مفسر است و وی کوشیده تا مطالب مهم و برجسته و لطایف آن دو کتاب را گردآوری کرده، از برخی مطالب آن دو تفسیر کبیر و الوجیز صرف نظر نماید.

همچنین حسن ابتکار و لطف تعبیری که در بیان دقایق آیات و کیفیت توجیه آن به کار رفته و استفاده‌‌‌ای که از کشّاف زمخشری شده، باعث شد که این تفسیر از مجمع البیان ممتاز شود.

علامه، جوامع‌الجامع را به دلیل کمی حجم و فزونی فوایدش، وسیط نیز نامیده است.

بیشتر مطالب تفسیر جوامع‌الجامع از کشّاف زمخشری اقتباس شده است. در پاره‌‌‌ای از موارد نیز مطالبی از تفسیر مجمع البیان خود را نقل کرده است.

این تفسیر در مقایسه با کشاف امتیازاتی دارد؛ همچون اختصار و حذف زواید و مطالب غیر ضروری، نقل روایاتی از طرق شیعه که گاهی با تفسیر صاحب کشاف موافق و در بسیاری از مواضع با آن مخالف است و بیان آراء کلامی شیعه امامیه در مواردی که با دیدگاه معتزله موافق نیست یا نظر شخصی طبرسی در تفسیر آیه با نظر زمخشری مخالف است که در این صورت طبرسی از نظر صاحب کشاف عدول نموده و آنچه را خود حق می‌دانسته ذکر کرده است.

4- المستمد من البیان

5- الوافی در تفسیر قرآن

6- إعلام الورى بأعلام الهدى، در فضائل ائمه علیهم‌السلام.

7- تاج الموالید در اَنساب.

8- الآداب الدینیة للخزانة المعینیة.

9- النور المبین.

10- کنوز النجاح.

11- عدة السفر و عمدة الحضر

تفسیر بزرگ مجمع البیان

مجمع البیان، تفسیری جامع  و از مهم‌‌ترین تفاسیر شیعه، طی اعصار و قرون مختلف است. این تفسیر از نظر ادبی و حسن تالیف، از بهترین‌‌هاست.

در طبقه بندی تفسیرهای قرآن کریم، کتاب مجمع‌البیان، تفسیر ادبی محسوب می‌‌شود.

از دلایلی که مولف این تفسیر در تالیف این کتاب بیان داشته این است که او معتقد بود که دانشمندان امامیه پیش از او حق قرآن را ادا نکرده‌‌اند.

وى از مـیـان تـفـسیرها فقط تفسیر تبیان را به دیده تحسین نگریسته است، هر چند که آن را نیز از نـظـر تـرتـیـب و نـظـم، نـاقـص یـافـتـه اسـت. به همین خاطر به دنبال نوشتن تفسیری بوده که شـامـل تـمـام عـلوم قـرآنـى اعم از قـرائت، اعـراب،  بـیـان لغـات مـشـکـل، ذکـر مـوارد مـعـانـى و بـیان، شأن نزول، اخبار وارده در آیات، شرح و تبیین قصص، توضیح احکام و تشریح اصول و فروع دین از دیدگاه قرآن باشد.

سبک تفسیری علامه طبرسی

مجمع البیان، از تفاسیر مهم قرن ششم و به زبان عربی است. سبک و شیوه تدوین و تبویب این تفسیر در میان همه تفسیرهای اهل سنت و شیعه، چه فارسی و چه عربی بی سابقه و کم نظیر است؛ زیرا دارای نظمی متین و خاص و همچنین مرتب با روش علمی و در عین حال ساده است و ویژگی اصلی آن هم این است که دارای نظم و ترتیب در عرضه مباحث است.

تفسیر مجمع البیان در مسائل ادبی (از جمله نحو و لغت) مباحث مشروح و مبسوطی دارد به همین خاطر جنبه نحو و لغت در این تفسیر قوی‌‌‌تر است.

طبرسی در مباحث لغوی به طور دقیق با کمک اشعار عربی، مباحثی را مطرح می‌کند و در مباحث نحوی و ادبی، مرجع مناسبی برای دیگران است.

طبرسی به صراحت در مقدمه تفسیرش آورده است که از تفسیر التبیان شیخ طوسی استفاده کرده و اساس کارش مبتنی بر التبیان است.

تفسیر مجمع البیان از دیدگاه اندیشمندان اهل سنت

شیخ عبدالمجید سلیم

او که از مفتیان مصر و همچنین از رئیسان قبلی دانشگاه الازهر مصر بوده، در مورد تفسیر مجمع البیان و مولف آن می‌گوید:

مجمع‌البیان کتابی گرانسنگ، سرشار از دانش و معرفت، آکنده از فواید و معانی با ترتیبی نیکو و شایسته است. اگر بگویم این تفسیر سرآمد تمام تفاسیر قرآن و مرجع تمام دانشها و مباحث قرآنی است، مبالغه و گزاف نگفته‌‌ام و راه  را به خطا نپیموده‌‌ام. (مقدمه مجمع البیان، چاپ مصر)

شیخ محمود شلتوت

وی نیز که در زمان خود مفتی مصر و همچنین شیخ و رئیس الازهر مصر بوده است، با نوشتن مقدمه‌‌ای بر مجمع البیان چاپ شده در مصر این گونه گفته است:

مجمع البیان در بین کتابهای تفسیری قرآن بی‌همتاست. این تفسیر با گستردگی خاص و عمقی ویژه و عمق معانی و تنوع مباحثش و در تنظیم و ویرایش از امتیاز و ویژگی خاصی برخوردار است که در میان تفاسیر پیشین چنین ترتیبی وجود نداشته است و در بین آثار بعد از خود نیز کم نظیر است.

سابقه ذهنی که از کتابهای گذشتگان داریم، این است که آیات و روایات را در مسائل مختلف گردآوری می‌کردند و همه آن را به هنگام بحث یک جا ذکر می‌کنند که در این میان گاهی فنی به فن دیگر اخلاط پیدا کرده و خواننده نمی‌‌تواند خود را از میان آن مجموعه‌‌ها نجات دهد. گاهی هم به یک بٌعد از ابعاد مساله‌‌ای در حد اطناب و ملال آور روی می‌‌آوردند و در بعد دیگر همان مساله را در حدی کوتاه می‌‌آوردند که مخل فهم بود. اما مجمع البیان شاید نخستین تفسیری باشد که توانسته است حق مطلب را ادا کند و توأم با طراوت بحث کند، در عین حال با تعمق در درس؛ نظم و ترتیب و سبک عالی را نیز داشته باشد. این کتاب به خواص و مزایای تفسیر قرآن نیز پرداخته است، علاوه بر آن روشهای علمی و فکری ارزنده‌‌ای را در خود جای داده است....

از امتیازات  این تفسیر، آزادی فکر، تقریب میان مذاهب است که در مدار حق و در مسیر حقیقت و با اخلاص کاملی حرکت می‌‌کند.

این مفسر چه بسا در مرحله بررسی‌های تطبیقی و مقارن، مذهب و نظر دیگران را بر مذهب و بینش خود مقدم داشته و با نهایت رعایت درجه امانت و دقت، در نقل نظریات و آراء دیگران کار کرده است، در حالی که به دور از دشنام و ناسزا گویی نسبت به سایرین می‌‌باشد.

او نظریات غیر خودش را طوری پرورش داده است که گویا می‌‌خواهد همان نظر را قبول نماید و این کار بر خلاف بعضی از برادران اهل سنت است که در وقت برخوردشان با نظریات شیعه آنان را با رفض، کنار زده و آنان را رافضه می‌‌خوانند و یا چنان که برخی برادران شیعه در حین نقل آراء اهل سنت آنها را ناصبی می‌‌نامند. اما طبرسی همیشه آیه ذیل را معیار عمل و قضاوت خویش قرار داده است «و جادلهم بالتی هی احسن» (رسالة الاسلام، شماره سوم، سال دهم؛  و مجله مکتب اسلام، شماره های 5و6 سال پنجم)

ذهبی صاحب التفسیر والمفسّرون

محمدحسین ذهبی از علمای اهل تسنن با اینکه رویکرد خوبی نسبت به شیعه و تالیفات آن ندارد ولی در برابر عظمت شیخ طبرسی نتوانسته آن را ستایش نکند و گفته است:

مولف مجمع البیان تبحر کاملی در فنون مختلف از علم و معرفت داشت و تالیفش نیز ترتیب خوب و زیبایی دارد و در هر مورد که وارد بحث شده است در قرائت، لغت، وجوه اعراب، شرح معانی، شأن نزول، بیان ارتباط آیات و.. به خوبی از عهده‌اش برآمده است.

او در تشیع خود غلو و افراط ندارد ... این تفسیر حسن ترتیب و زیبایی تهذیب و دقت تعلیل و قوت و نیرومندی حجت و برهان را در بر دارد. (ذهبی، محمدحسین؛ التفسیر و المفسرون، دارالکتب الحدیثه، 1976، چاپ دوم، ج 2، ص137)

ماجرای سکته علامه طبرسی و دفن شدنش قبل از مرگ

برخی از مورخان با بیان داستانی از علامه طبرسی، انگیزه دیگری را در علت نوشتن تفسیر، دخیل می‌‌دانند. آن حکایت، این است:

زمانی سکته‌‌‌‌‌ای بر علامه طبرسی عارض می‌‌‌‌شود و خاندانش به این گمان که او به رحمت ایزدی پیوسته است وی را به خاک می‌‌‌‌‌سپارند.

او پس از مدتی به هوش آمده، خود را درون قبر می‌‌‌بیند و هیچ راهی را برای خارج شدن و رهایی از آن نمی‌‌یابد. در آن حال نذر می‌‌‌کند که اگر خداوند او را از درون قبر نجات دهد کتابی را در تفسیر قرآن بنویسد.

در همان شب، قبرش به دست فردی کفن دزد، نبش می‌‌‌شود و آن گورکن پس از شکافتن قبر شروع به باز کردن کفن‌های او می‌‌‌کند. در آن هنگام علامه دست او را می‌‌‌گیرد! کفن دزد از ترس، تمام بدنش به لرزه می‌‌‌افتد، علامه با او سخن می‌‌‌گوید، لیکن ترس و وحشت آن مرد بیشتر می‌‌‌شود.

طبرسی به منظور آرام ساختن او، ماجرای خود را شرح می‌‌‌دهد و پس از آن می‌‌‌ایستد. کفن دزد نیز آرام شده، با درخواست علامه که قادر به حرکت نبود، او را بر پشت خود می‌‌‌نهد و به منزلش می‌‌‌رساند. طبرسی نیز به پاس زحمات آن گورکن، کفن‌‌های خود را به همراه مقدار بسیاری پول به او هدیه می‌‌‌کند.

آن مرد نیز با مشاهده این صحنه‌‌‌ها و با یاری و کمک علامه توبه کرده، از کردار گذشته‌‌‌اش از درگاه خداوند طلب آمرزش می‌‌‌کند.

علامه طبرسی پس از آن به نذر خود وفا کرده، کتاب مجمع البیان را می‌‌‌نویسد. (ریاض العلماء، ج 2، ص 358؛ روضات الجنات، ج 5، ص 362؛ مستدرک الوسائل، ج 3، ص 487)

شهادت‏ علامه طبرسی

مفسر بزرگ قرآن و عالم ربّانى، امین‌الاسلام طبرسى پس از حدود 80 سال زندگى سراسر تلاش و مجاهده، شبانگاه روز نهم ذی‌حجه (شب عید قربان) در سال ‏548 هجرى در سبزوار‏ از دنیا رفت.

بنابر نقل بزرگانى چون علامه سید محسن امین، طبرسى به مرگ طبیعى از دنیا نرفت؛ بلکه به دست دشمنان (به وسیله سم) به شهادت رسید، اما از جزئیات شهادت او اطلاع دقیقی در دست نیست.

پیکر پاک علامه از سبزوار به مشهد مقدس انتقال یافت و در نزدیکی حرم مطهر امام رضا علیه‌‌السّلام در محلی به نام قبرستان قتلگاه به خاک سپرده شد.

آرامگاه او که در ابتدای خیابان طبرسی واقع شده، از آغاز، محل زیارت مؤمنان بوده است و در سال 1370 به موجب طرح توسعه اطراف حرم، به داخل باغ رضوان انتقال داده شد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:45 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

به گفته مسئول بسیج خواهران شهرستان تفرش این نمایشگاه تحت عنوان حجاب وعفاف با 10غرفه باعنوان های :
1- بیت حضرت فاطمه زهرا (س)2- روشنگری حضرت زینب (س)در کاخ یزید 3-خرابه شام4-حضور بانوان در عرصه ورزش5- حضور بانوان در عرصه اجتماعی6-حضور بانوان در اعزام رزمندگان هشت سال دفاع مقدس7-حضور بانوان در ستاد پشتیبانی جبهه و جنگ 8- حضور بانوان در امداد رسانی 9-حجاب مرواریدی درصدف10-حضور بانوان در دولت یاربه همت ستاد نمازجمعه شهرستان ،حفاظت و پیشگیری از جرائم دادگستری تفرش وبسیج خواهران شهرستان تفرش برپا گردیده است .
سعدی مسئول بسیج خواهران گفت: با توجه به اینکه درایام سالروز قیام خونین مردم قم و کشف حجاب توسط نظام ستم شاهی قرارداریم لذا بدین منظور این نمایشگاه با هدف،ترویج فرهنگ حجاب و شناساندن عفاف و حجاب در عرصه های مختلف اززمان حضرت فاطمه زهرا (س)تا ظهورمنجی عالم بشریت آقا امام زمان (عج) تشکیل و بر پا گردیده است .
گفتنی است این نمایشگاه ازاربعین حسینی تا پایان ماه صفر دائر و بازدید برای عموم آزاد می باشد .
ضمنا" ساعات بازدید صبح ها از ساعت :9الی 12
و عصرها از ساعت 16-19 می باشد .
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:25 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبر تاسف و تاثر انگیز فراوان درگذشت عالم ربانی مرحوم آیت ا... آقای حاج آقا مجتبی تهرانی رحمت ا... علیه ضایعه ای بس بزرگ برای حوزه ی علمیه و روحانیت و جامعه مذهبی ایران اسلامی می باشد . اینجانب مراتب تسلیت خود را به بیت شریف و بازماندگان آن عزیز سفر کرده اعلام داشته و از خداوند متعال علو درجات را برای آن فقید سعید مسالت می نمایم.

بهروز اردلان راد
فرماندار شهرستان تفرش

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 11:24 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری مهر: رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان تفرش گفت: امر به معروف و نهی از منکر کارگشای امور اجتماعی، فرهنگی و دینی است پس وظیفه هر مسلمانی است تا بدان عمل کند.

حجت الاسلام میثم فیروزجایی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: رسالت و هدف اصلی ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر این است که مردم از زبان و بیانشان در راستای سالم سازی و اصلاح جامعه بهره بگیرند و این اقدام تحت عنوان تذکر لسانی در سطح جامعه مطرح است.

وی در ادامه امر به معروف و نهی از منکر را از عناصر برجسته مکمل ایمان دانست و تصریح کرد: مسلمان واقعی کسی است که به اصول دین اسلام معتقد باشد و بر طبق ایمان خود عمل نماید که در این صورت زیربنا و روبنای دین او محکم خواهد شد.

رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان تفرش با بیان اینکه عنصر تکمیل کننده ایمان امر به معروف و نهی از منکر است که در زندگی مسلمان حقیقی جایگاه ویژه ای دارد اظهار داشت: کسی که قرار است امر به معروف و نهی از منکر انجام بدهد باید خود عامل به معروف باشد و آسیب های این مسیر را شناخته و راهکار حل آن را نیز بداند.

وی در پایان با اشاره به نقش خانواده در تحقق امر به معروف و نهی از منکر به عنوان نهادی کوچک از جامعه خاطرنشان کرد: خانواده ها نیز نقش عمده ای در تربیت و تثبیت اصول اسلامی داشته و اصول تربیت اسلامی باید بر اساس این فریضه الهی گام به گام در تربیت فرزندان مد نظر قرار گیرد تا در زمان حضور در جامعه پایبند به قوانین اسلامی و دین اسلام باشند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:28 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 
 
 
صلاحی در پی رشد تصاعدی موش‌ها در کلانشهرها هشدار داد:

خطر حمله موش‌ها به اجساد زلزله احتمالی

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با هشدار نسبت به رشد تصاعدی جمعیت موش‌ها در کلانشهر‌ها، گفت: عوارض ناشی از حضور این جانوران موذی نه تنها در شرایط عادی زندگی شهروندان را تهدید می‌کند بلکه هنگام بروز زلزله نیز می‌توانند با حمله به بدن‌های نیمه‌جان و اجساد انسان‌ها صحنه‌های وحشتناکی را ایجاد کنند.‌

عباس صلاحی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، در مورد تهدید موش‌ها برای سلامت شهروندان کلانشهرها، گفت: در شرایط کنونی در کلانشهرهای کشور به‌ویژه تهران، شاهد رشد تصاعدی موش‌ها هستیم که گسترش روزافزون این حیوانات موذی می‌تواند سلامت و جان شهروندان را با مخاطرات جدی روبرو سازد.

نماینده مردم تفرش، آشتیان وفراهان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه این جمعیت موذی دیگر از انسان‌ها ترسی ندارند، گفت: مقاومت تدریجی بدن آنها در برابر روش‌های ناکارآمد مبارزه، باعث شده است که  موش‌ها بتوانند در هر نقطه شهر به میان انسان‌ها رفته و غذای خود را پیدا کند.

صلاحی در مورد پیامدهای منفی حضور این حیوانات موذی در شهرها، خیابان‌ها و جوی‌های آب  و کانال‌های فاضلاب، افزود: شیوع بیماری‌های مسری از جمله مواردی است که می‌تواند در نتیجه حضور این میهمان‌های ناخوانده در ابعاد مختلف زندگی شهری، خطر جدی را متوجه شهروندان سازد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، افزود: زندگی زیرزمینی موش‌های شهری عارضه‌ای است که در هنگام بروز سوانح طبیعی نظیر زلزله می‌تواند چهره واقعی خود را نشان دهد.

وی در تشریح پیامد منفی وجود موش‌‌ها هنگام بروز زلزله، تأکید کرد: موش‌های شهری به‌ویژه موش‌های نروژی که گونه‌هایی عظیم‌الجثه و مهاجم‌تری نسبت به موش‌های معمولی هستند هنگامی که غذایی برای ادامه حیات نداشته باشند حتی می‌توانند به جسد و بدن نیمه جان انسان نیز حمله کنند که این پدیده در هنگام بروز زلزله صحنه‌های وحشتناکی ایجاد خواهد کرد.

 صلاحی با بیان ضرورت بکارگیری راهکارهای تجربه شده در جهان برای مقابله با موش‌ها، گفت: مدیریت شهری باید به کمک سایر دستگاه‌ها با بهره‌گیری از روش‌های موثر و کارآمد زمینه مقابله با موش‌ها را فراهم کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: مسئله‌ای نظیر حضور موش‌ها نباید در سایه رسیدگی به سایر معضلات شهری نظیر آلودگی هوا، ترافیک و نوسازی بافت های فرسوده مغفول بماند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 11:16 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری مهر: کارگردان تعزیه اراکی تعزیه را هنری پدر پیشه در استان مرکزی دانست و گفت: بیشتر تعزیه خوانان این هنر را از پدران خود آموخته اند و پدرانشان نیز از پدرانشان فرا گرفتند و لازم است امروزه آموزش صحیح تعزیه مورد توجه متولیان فرهنکی و دینی قرار گیرد .

مهدی دریایی در گفتگو با خبرنگار مهر آموزش صحیح در تعزیه را  امری مهم بیان کرد وافزود: تاسیس هنرستان ها و رشته های دانشگاهی تعزیه موجب می شود که آموزش علمی و کلاسیک در کنار تجربه ، تعزیه را از آسیب های موجود حفظ کند.

وی آگاهی کامل تعزیه خوانان جوان به شعرها، موسیقی و سبک ها  تعزیه و شناخت نسخ را از مزایای علمی شدن تعزیه عنوان کرد.

این کارشناس تعزیه  از آسیب هایی که امروز تعزیه با آن روبروست نگران است و گفت: هم اکنون نسخ تعزیه در زمینه های مختلف ترکیب شده است که باید کارشناسی و تفکیک شوند.

وی افزود: تحریفات در تعزیه و خرافه های وارد به آن باید کارشناسی و خارج شود و همینطور باید از برخی آهنگ ها و سبک های غربی و شعرهای بی محتوا که در تعزیه وارد شده، جلوگیری کرد.

دریایی نقش پوشی و رنگ شناسی را نیز یکی از مشکلات مربوط به تعزیه خواند و بیان کرد: گاهی در تعزیه ها لباس های نقش زنان و مردان اشتباهی پوشیده می شود و یا در انتخاب رنگ ها اصول تعزیه و فلسفه اش در نظر گرفته نمی شود.

وی معتقد است که در استان مرکزی کار اساسی و پایه ای در خصوص تعزیه صورت نگرفته است و گفت: البته اداره ارشاد استان امسال فعالیت هایی چون سوگواره استانی و کشوری و بزرگداشت استاد حیدری در تفرش را داشته ، ولی تعزیه در استان مرکزی جا برای کار بسیار دارد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:33 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

هر کدام از استانهای کشور به نوبه خود در زمینه گردشگری سلامت دارای ظرفیتهای و قابلیتهایی هستند.
 
استان مرکزی هم به نوبه خود در زمینه گردشگری سلامت دارای پتانسیلهای طبیعی و جالبی است که می تواند نه تنها گردشگری سلامت استان را توعه و رونق بخشد که می تواند به گردشگری استان کمک کند و جاذبه های استان را نمایان کند.
 
 
 
پتانسیل گردشگری سلامت استان مرکزی باید مورد توجه قرار گیرد
 
با وجود آبگرم های طبیعی در استان مرکزی به خصوص در شهرستان محلات، پتانسیل گردشگری سلامت استان مرکزی باید مورد توجه قرار گیرد چرا که می تواند گردشگران سلامت زیادی را جذب کند. 
 
مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی، در این باره افزود: استان مرکزی دارای اقیلم چهار فصل و متفاوت در نقاط مختلف خود است که می تواند منبع درمان و جذب توریسم شود و ما باید از این قابلیتهای استفاده کنیم.
 
ظرفیت ساخت دهکده سلامت در استان مرکزی وجود دارد
 
رضوانی با اشاره به آبگرمهای محلات، گفت: ظرفیت ساخت دهکده توریسم درمانی در محلات وجود دارد که در کنار دیگر پتانسیل های استان، می توان به قطب توریسم درمانی تبدیل شد.
 
وی گفت: تورهای تلفیقی گردشگری سلامت از راهکارهای موثر در توسعه توریسم درمانی در استان مرکزی است.

مدیر کل میراث‌فرهنگی استان مرکزی ، با بیان این مطلب تصریح کرد: استان مرکزی دارای اقلیم‌های متنوعی است و به دلیل وجود چشمه‌های آب‌گرم معدنی، طبیعت بکر و زیبا و آب‌و‌هوای مناسب، ایجاد مجموعه دهکده سلامت برای جذب گردشگران داخلی و خارجی در این استان امری لازم و ضروری است.
 
تفرش ظرفیت طبیعی گردشگری سلامت

رضوانی با بیان این که پیش از این شهر تفرش به عنوان پایلوت ایجاد دهکده سلامت استان انتخاب شده است، اظهار داشت: چشمه‌های آب‌گرم، باغ‌های گل محلات و خمین، شکارگاه‌ها، وجود چشم‌اندازهای طبیعی، سراب‌های شازند، کوه‌ها و کوه‌پایه‌ها و کویر میقان از ظرفیت‌های طبیعی استان برای توسعه توریسم درمانی هستند.

وی از منطقه آب‌گرم محلات برای استقرار کلینیک‌های آب‌درمانی، لجن‌درمانی و ماساژ درمانی و احداث دهکده سلامت به عنوان دیگر ظرفیت استان در حوزه گردشگری سلامت نام برد. 

رضوانی با بیان این که برگزاری همایش‌های مرتبط در این زمینه همچون همایش آب‌های گرم معدنی می‌تواند به معرفی ظرفیت‌های استان در این حوزه بیش از پیش کمک کند، گفت: اختصاص و ایجاد بخش توریسم درمانی در بیمارستان‌های دولتی استان نیز اقدامی ضروری در این راستاست.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 7:29 | نویسنده : میثم اله وردی |
تاريخ : برچسب:, | 20:41 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

اردلان راد در جلسه ستاد ددهه فجر شهرستان با اشاره به حماسه نهم دیماه سال 1388 گفت :دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی به خیال باطل خویش ،پنداشته بودند فتنه طراحی شده ،سبب ریشه کن شدن جمهوری اسلامی خواهد شد وهمگان دیدند به فضل خداوند متعال ورهبری مقتدرانه ولی امر مسلمین این توطئه و فتنه در نطفه خفه شد. مردم خداجوو انقلابی ایران با پیروزی انقلاب اسلامی در22 بهمن سال 1357 که به رهبری معمارو بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) انجام شد با رهبر و مقتدای خویش بیعت نمودند و پس ازرحلت امام (ره)، گوش به فرمان مقام معظم رهبری واطاعت ازاوامرولی امرخویش درعرصه های مختلف سربلند و پیروزازمشکلات وچالش های پیش روپشت سرگذاشتند
.اردلان راد در قسمت دیگری از سخنان خود، ولایت پذیری و دین پروری امت شهید پرورایران اسلامی راازافتخارات این ملت برشمرد و تصریح کرد:مهم این است ملت شهید پرور و انقلابی ایران اسلامی پس ازسه دهه پیرورزی مرید و رهبر خویش را حمایت می کنند وبی شک این ملت بزرگوارهیچگاه دست ازمقدسات دینی و آرمانهای انقلاب اسلامی خود برنخواهند داشت.وی درادامه اظهارداشت:حرکت انقلابی مردم در نهم دیماه دشمن را مایوس کرد،دشمنی که با استفاده ازهمگونه امکانات وهجمه های بسیار سعی در بوجود آوردن جو یاس و ناامیدی را در بین مردم داشت.وی با اشاره به توطئه های دشمنان داخلی که ما شاهد این می باشیم در داخل کشور و خارج از پایگاه رسمی ومردمی برخوردار نمی باشند اظهار داشت :استبداد داخلی تحت حمایت استبداد خارجی هیچگاه به سرمنزل مقصود نخواهند رسید و این وعده ای است که خداوند متعال به بندگان صالح خویش داده است. .
اردلان راد درادامه جلسه درخصوص ایام ا... دهه فجر گفت:امسال نیز همچون سالهای گذشته مردم ایران اسلامی سی وچهارمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را جشن خواهد گرفت و ان شاا... با برنامه ریزی های صورت گرفته بار دیگرملت عزیزایران اسلامی مشت محکمی بر دهان یاوه گویان و بد خواهان نظام مقدس جموری اسلامی خواهد کوبید .
اردلان راد در پایان جلسه گفت :جلسات ستاد دهه فجر این شهرستان بطور منظم جهت هر چه با شکوه برگزار شدن دهه فجر امسال برگزار میگردد.وی گفت:ستاد دهه فجر شهرستان درقالب 19 کمیته فرعی تشکیل شده وهریک از کمیته هانسبت به انجام شرح وظایف های در نظر گرفته شده اقدام خواهند نمود .
 
  
 
 
 
 
 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:36 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: رئیس جمعیت هلال احمر تفرش گفت: با آغاز فصل سرما، دو پایگاه ثابت و سیار امداد و نجات جاده‌ای، طرح زمستانی این شهرستان را پوشش می‌دهند و آمادگی لازم را در این زمینه دارند.

خبرگزاری فارس: آمادگی کامل امدادگران هلال احمر تفرش برای مقابله با حوادث زمستانی

مجید حسین‌جمال امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک افزود: طرح امداد و نجات زمستانی جمعیت هلال احمر تفرش از 15 آذر ماه سال جاری آغاز شده و تا 26 اسفند ماه ادامه دارد.

وی بیان داشت: دو پایگاه امداد جاده‌ای سوم خرداد و گیان در محورهای مواصلاتی تفرش به اراک و تفرش به تهران، هم اکنون با دو دستگاه آمبولانس و تجهیزات کامل امدادی در کنار سایر سازمان‌های امدادی مشغول به فعالیت هستند.

رئیس جمعیت هلال احمر تفرش ادامه داد: این پایگاه‌ها علاوه بر ارائه خدمات جستجو، خدماتی چون رها سازی، عملیات نجات، انجام کمک‌های اولیه، اسکان اضطراری و تغذیه مسافران و در راه ماندگان محصور در کولاک و برف را نیز بر عهده دارند.

وی تصریح کرد: در همین راستا 250 تخته پتو و بسته‌های غذایی به مقدار کافی در دو پایگاه امداد جاده‌ای ثابت سوم خرداد و گیان ذخیره شده، همچنین مدارسی نیز برای اسکان اضطراری مسافران تجهیز و در نظر گرفته شده است.

وی همچنین از سازماندهی چهار تیم عملیاتی امداد و نجات جمعیت هلال احمر این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: این تیم‌ها در مواقع اضطرار آمادگی لازم برای حضور در حوادث زمستانی را دارند.

حسین جمال خاطر نشان کرد: کشیک اداره جمعیت هلال احمر تفرش به صورت شبانه روزی فعال بوده و آماده پاسخگویی به نیازهای امدادی شهروندان است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 11:12 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

همزمان با فرا رسیدن حماسه 9 دی، همایش بصیرت دینی بانوان و میثاق با ولایت با حضور بانوان شاغل در دانشگاه تفرش و ادارات این شهرستان در دانشگاه تفرش برگزار شد.

 

به گزارش ایسنا، دکتر زبیده خدایی استاد حوزه و دانشگاه در این مراسم گفت:حماسه 9 دی یک جنبش مردمی ،خودجوش و ولایت مدار است که توسط مردم ایران ایجاد و در تاریخ ماندگار شد.

 

وی افزود: مردم مسلمان ایران در پی اهانت به قرآن کریم و عاشورا توسط اصحاب فتنه قیام نمودند و با بصیرت و حمایت از حریم ولایت توطئه دشمنان نظام را خنثی نمودند.

 

دکتر خدایی ادامه داد: رمز رسیدن افراد به بصیرت نزول رحمت خداوند و قابلیت خود انسانها است که با در خواست آنان از خداوند حاصل می گردد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: بانوان با دستیابی به بصیرت می توانند زندگی خود را در برابر بحران ها مدیریت نموده و محیطی امن همراه با آرامش را برای خانواده خود فراهم نمایند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 11:54 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: فرمانده انتظامی آشتیان از دستگیری یک شیاد که در پوشش افراد خیر اقدام به کلاهبرداری از مردم می‌کرد، خبر داد.

خبرگزاری فارس: دستگیری شیاد کلاهبردار در پوشش افراد خیر

موسی زمانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: در پی وصول شکایتی مبنی بر اینکه دو نفر که با عنوان خیرخواهی اقدام به کلاهبرداری از مردم می‌کردند، موضوع در دستور کار مأموران انتظامی این شهرستان قرار گرفت.

وی تصریح کرد: شاکی در شکایت خود اظهار داشت دو مرد با هویت نامعلوم در حالی که دارای خودروی پژو نقره‌ای بودند خود را به عنوان افراد خیر جا زده و با فریب دادن وی اقدام به کلاهبرداری کردند که با توجه به حساسیت موضوع رسیدگی به پرونده در دستور کار مأموران انتظامی قرار گرفت.

فرمانده انتظامی آشتیان بیان داشت: مأموران با اقدامات فنی و اطلاعاتی و تحقیقات گسترده متوجه شدند اخیرا دو فرد غریبه مشکوک از چند روز پیش در آشتیان ساکن شد‌ه‌اند که آنان را تحت مراقبت قرار می‌دهند.

زمانی افزود: در حین انجام ماموریت، یکی از متهمان با مشاهده مأموران انتظامی در سطح شهر با یک دستگاه خودرو پژو 405 اقدام به فرار کرد که با تعقیب و گریز واحدهای گشتی و شلیک گلوله خودروی وی متوقف می‌شود.

وی ادامه داد: متهم پس از دستگیری و انتقال به یگان، در بازجویی‌های فنی به پنج فقره اخاذی و کلاهبرداری در شهر آشتیان، تفرش، خنداب و تهران بزرگ اعتراف و پرونده‌ای در این خصوص تشکیل و در دستور کار قرار گرفت.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:44 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 خبرگزاری مهر:

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان تفرش گفت: 100 نفر از مدیران و معاونین مدارس این شهرستان آموزش ایمنی و مهار آتش سوزی را فرا گرفتند.

به گزارش خبرگزاری مهر٬ مجید حسین جمال، افزود: 100 نفر از مدیران و معاونین مدارس مقاطع مختلف شهرستان تفرش آموزش تئوری و عملی اطفای حریق و رعایت نکات ایمنی را فراگرفتند.

وی گفت: با توجه به تاکید مدیر عامل جمعیت استان مبنی بر فراگیر نمودن آموزش های ایمنی جهت فراهم آمدن و تأمین ایمنی بیشتر شهروندان و نهادینه شدن فرهنگ پیشگیری از حوادث، این جمعیت آمادگی دارد دوره های مختلف آموزشی را به صورت رایگان و با استفاده از مربیان با تجربه جمعیت برای ادرات، مدارس و مراکز مختلف شهرستان برگزار کند.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان تفرش اضافه کرد: این دوره آموزشی یک روزه ۶ ساعته که در دبیرستان حضرت فاطمه(س) این شهرستان برگزار شد.

حسین جمال اظهار کرد: در این دوره  مدیران و معاونین مدارس شهرستان تفرش آموزش های تئوری و عملی لازم جهت ایمنی و پیشگیری از آتش سوزی و همچنین روش های مقابله و اطفای حریق در هنگام مواجهه با آن فرا گرفتند.

گفتنی است٬ باتوجه به اینکه یکی از نیازهای اساسی هر مدرسه، خانه، مجتمع، اداره و یا مراکز عمومی کپسول آتش نشانی است، آشنایی با این وسیله و استفاده صحیح از آن ضمن اینکه ضروری است می توان حریق را مهار کرد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:5 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی از تلاش به منظور ارتقاء نمایندگی‌های این اداره در شهرستان‌های محلات و تفرش به اداره خبر داد.

خبرگزاری فارس: ارتقاء نمایندگی میراث فرهنگی دو شهر به اداره در استان مرکزی

مجتبی رضوانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: در حال حاضر برنامه‌های این اداره در دو شهرستان محلات و تفرش به صورت نمایندگی انجام می‌شود که تلاش داریم به منظور ارتقاء هر چه بیشتر و بهتر برنامه‌ها این دو نمایندگی را به اداره ارتقاء دهیم.

وی تصریح کرد: بدون شک با ارتقاء این دو نمایندگی به اداره شاهد افزایش کیفیت خدمات در امر توسعه گردشگری و صنایع دستی و حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی در این دو شهرستان خواهیم بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی ادامه داد: اقدامات لازم در این زمینه در دست پیگیری است که هم اکنون مراحل نهایی را سپری می‌کند که امید می‌رود  به زودی این امر عملیاتی شود.

رضوانی در ادامه با اشاره به تشکیل ستاد تسهیلات سفر شهرستان‌ها در آستانه فرا رسیدن ایام نوروز بیان داشت: با توجه به اینکه چند ماه بیشتر تا آغاز سفرهای نوروزی و سال جدید باقی نمانده است، ستاد تسهیلات سفر در شهرستان‌های سراسر استان از هفته گذشته تشکیل و برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه آغاز شده است.

وی گفت: دستورالعمل طرح نوروزی 92 ستاد مرکزی سفرهای کشور به فرمانداران شهرستان‌های استان ارسال شده که فرمانداران باید اقدامات لازم را به منظور اجرای هر چه بهتر این دستورالعمل انجام دهند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:54 | نویسنده : میثم اله وردی |
تاريخ : برچسب:, | 11:18 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

بارش اولین برف زمستانی از بامداد امروز تا کنون چهره شهرهای استان را زمستانی کرد به طوری که مردم را به استفاده بیشتر از امکانات گرمایی واداشته است.

بارش این رحمت الهی همچنین خوشحالی کشاورزان و شادی کودکان را باعث شد، اما بارش این برف مانع تحصیل دانش آموزان استان مرکزی نشد.

مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک گفت: مدارس ابتدایی در نوبت صبح و عصر تعطیل نمی باشد.

صفایی افزود: مدارس ابتدایی فقط روزهای پنج شنبه در سراسر استان تعطیل است.

*تمامی محورهای مواصلاتی استان مرکزی در حال حاضر باز است

مدیر راهداری استان مرکزی گفت: تمامی محورهای مواصلاتی استان در حاضر باز است و فقط برای تردد در محور اصفهان و گردنه زالیان استفاده از زنجیز چرخ ضروری است.

سلیمیان افزود: از شب گذشته تاکنون 180 دستگاه ماشین آلات و 220 نفر نیرو در محورهای مواصلاتی و لغزنده و راهدارخانه ها خدمت رسانی می کنند.

وی گفت: از شب گذشته تاکنون برای بازگشایی مسیرهای مواصلاتی از برف 400 تن ماسه و نمک استفاده اشده است.

سلیمیان افزود: ارتفاعات برف در گردنه های استان مرکزی از 5 تا 30 سانتی متر بوده که بیشترین بارشها در گردونه های محورهای تفرش و دلیجان گزارش شده است.

مدیرراهداری استان مرکزی از هم استانی ها خواست حتما قبل از سفر با شماره تلفن 141 و 4134074 تماس بگیرند و از وضعیت راه ها مطلع شوند و زنجیر چرخ حتما همراه داشته باشند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:23 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: امام جمعه تفرش حماسه بزرگ 9 دی را تجلی میثاق مجدد ملت ایران اسلامی با ولایت فقیه دانست.

خبرگزاری فارس: 9 دی تجلی میثاق مجدد ملت ایران با ولایت بود

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، حجت‌الاسلام سید‌محمد مؤمنی ظهر امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی تفرش با اشاره به فرا رسیدن نهم دی ماه اظهار داشت: حماسه بزرگ این روز در سال 88، حماسه بسیار بزرگی بود که می‌توان از آن به‌عنوان حرکت عظیم و ماندگار مردمی یاد کرد.

وی تصریح کرد: با خلق حماسه بزرگ 9 دی ماه، ملت ایران بار دیگر نشان دادند در راستای حمایت از آرمان‌ها و ارزش‌های اسلام گام برداشته و بر خلاف تبلیغات فتنه‌گران همچنان به ارزش‌های نظام پایبند بوده و آماده جان‌فشانی در راه انقلاب هستند.

امام جمعه تفرش با تأکید بر اینکه براندازی عمود خیمه انقلاب‌اسلامی مهم‌ترین هدف دشمنان از ایجاد فتنه 88 بود، ادامه داد: حماسه نهم دی ماه جلوه‌گاهی از غیرت و تعصب دینی ملت ایران بود که با شعور و بصیرت سیاسی در آمیخته و موجب خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان شد.

مؤمنی با اشاره به اینکه حضور مردم در حماسه 9 دی ماه 88 نشان از آگاهی و بصیرت بالای ملت ایران بود، گفت: این روز آزمون به‌یاد ماندنی مردم ایران و تبلور عشق دیرینه آنان به خاندان امامت و ولایت و بیعت با علی زمان بود.

در این نشست پیرامون توسعه و تقویت فرهنگ اقتصاد مقاومتی،ترویج زیارت اربعین، برگزاری زیارت از راه دور پیامبر(ص)، توسعه وترویج فرهنگ حجاب و عفاف در دستگاه‌ها بحث و تبادل نظر شد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:امام جمعه,تفرش,هدهد, | 18:26 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

رئیس دانشگاه تفرش با اشاره به مشکل تأمین غذا خواستار توجه ویژه صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم به یارانه غذایی دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های شهرستان شد.

دکتر احمد رضا ربانی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: اکنون دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های شهرستان که درآمد اختصاصی کمتری دارند تا اندازه ای در این زمینه با مشکل مواجه شده اند.

وی افزود: قبل از اینکه دانشگاه‌ها دچار مشکلات جدی در این زمینه شوند باید توجه ویژه ای به این موضوع و تامین یارانه غذایی دانشگاه‌ها شود.
 
به گزارش مهر، برنج، روغن و گوشت به عنوان اقلامی است که یارانه غذای دانشجویی به آنها تعلق می گیرد و برخی از دانشگاه‌ها متقاضی دریافت یارانه غذای دانشجویی به صورت کالا و برخی دیگر به صورت صورت نقدی هستند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 11:45 | نویسنده : میثم اله وردی |