پایگاه خبری تفرش:

پرونده آيين "باران خواهي" براي ثبت جهاني سال ۲۰۱۴ در فهرست ميراث فرهنگي ناملموس به يونسكو ارسال شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان"فرهاد نظري" مديركل دفتر ثبت آثار تاريخي، فرهنگي و طبيعي سازمان ميراث فرهنگي گفت: آيين "باران خواهي"، اواخر بهمن سال گذشته در فهرست آثار ملي كشورمان به ثبت رسيد.

وي افزود: پرونده آيين "باران خواهي" روستاي "كبوران تفرش" از ميان ۱۱ پرونده‌اي كه ايران پيش از اجلاس ميراث ناملموس يونسكو پيشنهاد دادهبود، براي ثبت جهاني سال ۲۰۱۴ به يونسكو ارسال شد.

نظري تصريح كرد: پرونده آيين "باران خواهي" در اجلاس ميراث فرهنگي ناملموس يونسكو كه در آذر سال ۲۰۱۴ در قطر برگزار مي‌شود، براي ثبت جهاني بررسي خواهد شد.

"مسعود حسين ميرزايي" دبير اجلاس و جشنواره، آيين باران خواهي در ايران را از مناسك و آيين هايي با قدمت بالا دانست و افزود: مراسم باران خواهي يا دعاي باران در نتيجه ارتباط بين انسان و اعتقادات و نيايش هاي او با خالق است كه در مناطق مختلف كشور با توجه به جغرافياي بومي به طرق مختلف اجرا مي شود .

حسين ميرزايي اظهار اميدواري كرد برگزاري اجلاس و جشنواره ۲۰۱۴ اصفهان گام هاي مثبتي در پيشبرد ثبت پرونده هاي آثار ميراث فرهنگي ناملموس كشور در يونسكو بردارد.

شايان ذكر است اجلاس و جشنواره بين المللي ميراث فرهنگي ناملموس (ICCN۲۰۱۴) با محوريت شهرداري اصفهان از ۱۶ تا ۲۰ مهر ماه در كلان شهر اصفهان برگزار خواهد شد

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:8 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رئیس اداره ورزش و جوانان تفرش از برگزاری کلاس 10 تئوری مربیگری درجه سه در این شهرستان خبر داد.

 خبرگزاری فارس: کلاس 10 تئوری مربیگری درجه 3 برگزار می‌شود

نائب‌علی اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: این دوره آموزشی به مدت سه روز طی روزهای سوم، چهارم و بیستم مهرماه در دو بخش آقایان و بانوان برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه 10 تئوری مربیگری از پیش‌نیازهای مربیگری است، افرادی که علاقمند به مربیگری در رشته‌های مختلف ورزشی هستند، می‌توانند در این دوره شرکت کنند.

رئیس اداره ورزش و جوانان تفرش در ادامه از برگزاری مسابقات پینگ‌پنگ قهرمانی استان به میزبانی تفرش خبر داد و خاطرنشان ساخت: مسابقات پینگ‌پنگ قهرمانی استان در دو رده سنی نوجوانان و جوانان 16 مهر ماه به میزبانی تفرش برگزار خواهد شد.

اکبری در ادامه از برگزاری پنج ویژه برنامه فرهنگی و ورزشی همزمان با هفته دفاع مقدس در این شهرستان خبر داد و گفت: برگزاری همایش و کوهپیمایی پیاده‌روی خانوادگی، برپایی نمایشگاه، برگزاری مسابقات ورزشی و... از برنامه‌های پیش‌بینی شده به مناسبت هفته دفاع مقدس در این شهرستان به شمار می‌رود.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:42 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

‌صلاحی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ اقدام مؤثری برای برخورد با بی‌حجابی در کشور صورت نگرفته است، گفت: علل بدحجابی باید مورد بررسی قرار گیرد.

عباس صلاحی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه مرکزی، با اشاره به اینکه اقدام گشت ارشاد، انصار حزب الله و استفاده از 4000 نیرو برای مبارزه با بدحجابی نیازمند مجوز است، اظهار کرد: موضوع بدحجابی در کشور به معضل و پدیده‌ای اجتماعی بدل شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه 36 سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد متأسفانه این موضوع در کشور جا نیفتاده است، در صورتی که این مشکل به راحتی قابل حل بوده است و نیابد اجازه می‌دادیم که امروز چنین شرایطی ایجاد شود.

صلاحی با تأکید بر اینکه رعایت حجاب در کشور نیازمند فرهنگ‌سازی است و صرفاً با اقداماتی قهری و حراستی، چند دستگاه ون و تعدادی نیرو به جایی نخواهیم رسید، گفت: قطعاً این موضوع با برخوردهای بازدارنده و فیزیکی سرانجام خوشی نخواهد داشت؛ جز اینکه بدگمانی، بی‌اعتمادی، نارضایتی مردم و تبعات منفی را در جامعه به دنبال خواهد داشت.

جای بررسی علل ترویج بدحجابی خالی است

وی بررسی علل این پدیده را در شرایط کنونی مهمترین اقدام دانست و افزود: بررسی علل ترویج بدحجابی در جامعه مهمترین اصل است که تاکنون به آن توجهی جدی صورت نگرفته است و بررسی نشدن علل آن خود به برخورد نامناسب و بروز آسیب‌ها و تبعات اجتماعی در جامعه می‌انجامد.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان با اشاره به آشنایی و سوق پیداکردن جوانان به فرهنگ و مد غربی از طریق فعالیت‌های مجازی، ماهواره و اینترنت اظهار کرد: باید به این امر توجه کنیم که خلاء و مشکل در کجاست و چرا دختران و پسران ما به این سمت رفته‌اند، سپس درجهت مبارزه با این فرهنگ غلط برآییم.

نباید از یک سوراخ دو بار گزیده شویم

وی با تأکید بر اینکه نباید از یک سوراخ دو بار گزیده شده و بر اقدامات قهری که تاکنون انجام شده و به نتیجه نرسیده اصرار کنیم، اضافه کرد: تاکنون هیچ کار مهمی در این خصوص در کشور انجام نشده شرایط موجود شایسته کشوری چون ایران نیست.

وی خلاءها، نبود سرگرمی و اوقات فراغت سالم را از علل ترویج بدحجابی در جامعه عنوان کرد و با اشاره به اینکه در نظر گرفتن جایگزینی برای این خلاءها قطعاً کاهش آسیب‌ها را به دنبال خواهد داشت، گفت: ترویج حجاب کامل نیازمند داشتن متولی فرهنگی و اجتماعی است تا با فرهنگ‌سازی و برنامه‌ریزی درست فرد را نسبت به ضرورت رعایت حجاب در جامعه توجیه کند و شرایط به نحوی فراهم شود که فرد خود راه درست و غلط را بررسی و انتخاب کند.

بدحجابی گام اول در بروز برخی آسیب‌های اجتماعی است

صلاحی تأکید کرد: در مسئله حجاب نباید با زور و از طریق اهرم فشار عمل کرد و همچنین نباید به افراد اختیار مطلق داد بلکه باید با توجه به فرهنگ‌های مختلف در نقاط مختلف کشور با در نظر گرفتن آداب، سنن و مسائل فرهنگی در این حوزه عمل کرد. فضاسازی، فرهنگ‌سازی و ایجاد شرایط مناسب در کشور قطعاً باعث آرامش جوانان می‌شود و فراهم کردن امکانات نیز کاهش آسیب‌های اجتماعی را به دنبال دارد.

وی بدحجابی را قدم اول در ترویج و رشد برخی آسیب‌های اجتماعی در جامعه عنوان کرد و افزود: متأسفانه انحرافاتی در جامعه دیده می‌شود که زیبنده کشور نیست و اگر به موقع به آنها رسیدگی نشود بعد از رشدشان درمان بسیار مشکل خواهد بود.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه بعضاً بدحجابی‌ها در جامعه به نوعی دهن‌کجی به برخوردهای فیزیکی و قهری است، تصریح کرد: این رفتارها نوعی عقده‌گشایی است و فرد به منظور نشان دادن انزجار و انتقام‌جویی از برخی برخوردها عکس‌العمل‌هایی چون بدحجابی و حتی بی‌حجابی از خود نشان می‌دهد درصورتی که با توجیه افراد و فرهنگ‌سازی می‌توان انتخاب را به عهده خود آنها گذاشت.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 11:11 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

شکارچی غیرمجاز دیروز با تلاش مأموران انتظامی شهرستان تفرش استان مرکزی دستگیر و یک لاشه قوچ وحشی از مخفی‌گاه این فرد کشف و ضبط شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه‌ی مرکزی، سرگرد «سیروس دالوند» فرمانده‌ی انتظامی تفرش در تشریح این خبر گفت: در پی اقدامات فنی و کسب اطلاعات توسط مأموران پاسگاه انتظامی بازرجان این شهرستان از فعالیت فردی در زمینه‌ی شکار غیرمجاز برخی حیوانات حفاظت شده، موضوع مورد پیگیری پلیس قرار گرفت.

وی افزود: پس از اقدامات اطلاعاتی وسیع محل اختفای شکارچی غیرمجاز در یکی از روستاهای شهرستان تفرش شناسایی شد.

فرمانده‌ی انتظامی تفرش ادامه داد: پلیس با اطمینان از حضور متهم در مخفی‌گاهش دیروز(سه‌شنبه 15 شهریورماه) با هماهنگی مقام قضایی و همکاری مأموران محیط زیست وارد عمل شد و ضمن دستگیری شکارچی غیرمجاز، در بازرسی از مخفی‌گاهش، 14 فشنگ از نوع سلاح برنو غیرمجاز و هشت کیلوگرم لاشه‌ی گوشت قوچ وحشی، کشف و ضبط کردند.

دالوند با اشاره به برنامه‌های ویژه‌ی پلیس برای برخورد با شکارچیان غیرمجاز در نقاط حفاظت شده این شهرستان، از عموم شهروندان خواست هرگونه اطلاعات خود در این خصوص را به مرکز فوریت‌های پلیسی 110 اعلام کنند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:56 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

نمایشگاه کتاب مسکو

 سرپرست ارشاد اسلامی تفرش گفت: نمایشگاه کتاب تفرش با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در مجتمع فرهنگی هنری پروفسور حسابی گشایش یافت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، مجتبی شاه حسینی در حاشیه مراسم افتتاحیه نمایشگاه با اشاره به زمان برگزاری این نمایشگاه اظهار کرد: نمایشگاه کتاب شهرستان تفرش به مناسبت گرامیداشت پروفسور حسابی، در مجتمع فرهنگی هنری پروفسور حسابی گشایش یافت.

وی افزود: کتاب و کتابخوانی، هنوز در میان مخاطبان و علاقه‌مندان به مطالعه و تحقیق جایگاه ویژه خود را دارد و بخشی از سبد فرهنگی این اقشار را به خود اختصاص می دهد.

سرپرست فرهنگ و ارشاد اسلامی تفرش با اشاره به فرهنگ کتابخوانی گفت: کتاب میراثی ماندگار، پدیده ای باشکوه و عنصری رشد آفرین در زندگی بشر است و در راستای تقویت فرهنگ کتاب خوانی باید گام‌های اساسی برداشته شود.

شاه حسینی تصریح کرد: در این نمایشگاه بیش از 700 عنوان کتاب مشتمل بر 3 هزار جلد در موضوعات مختلف مذهبی، فرهنگی، ادبی، اجتماعی، کمک درسی، کودک و نوجوان در معرض نمایش گذاشته شده است.

وی افزود: این نمایشگاه از 24 شهریورماه به مدت 7 روز برای بازدید عموم دایراست و کتاب های عرضه شده در آن با تخفیف 30 درصدی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تفرش با اشاره به اهداف برگزاری این نمایشگاه گفت: هدف از برپایی این نمایشگاه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین اقشار مختلف مردم جامعه است.

شاه حسینی تصریح کرد: آنچه در دنیای امروز آگاهی می‌بخشد و مسیر سعادت و پیشرفت را برای افراد جامعه هموار می کند، قدرت علم، تفکر، اندیشه و میزان آگاهی و بصیرت مردم است و این مولفه ها جز با مطالعه و توجه به کتابخوانی محقق نمی‌شود.

وی افزود: نمایشگاه کتاب مجالی برای تعامل و تبادل اندیشه‌ها و ایجاد شور و نشاط و انگیزه در حوزه کتابخوانی است و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی یک عزم جدی و مشارکت همگانی را طلب می‌کند.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:39 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رشد 30 درصدی ظرفیت پذیرش دانشجو در سال تحصیلی جدید

 خبرگزاری فارس: رشد 30 درصدی ظرفیت پذیرش دانشجو در سال تحصیلی جدید

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، مهدی جعفری‌پناه ظهر امروز در جمع خبرنگاران گفت: دانشگاه تفرش به هیچ عنوان ظرفیت پذیرش دانشجو خود را پایین نیاورده و پیشی گرفتن آمار فارغ‌التحصیلان به آمار دانشجویان باعث ایجاد شبهه بین افکار عمومی مبنی بر پایین آمدن آمار دانشجویان شده است.

وی افزود: در سال تحصیلی جدید این دانشگاه اقدام به پذیرش 490 دانشجو در مقطع کارشناسی، 106 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و 6 نفر در مقطع دکتری کرده است.

معاون اداری مالی دانشگاه تفرش نیز در این نشست گفت: بدهی کنونی دانشگاه تفرش از سال‌های گذشته حدود دو میلیارد تومان بوده که پرداخت این بدهی نیازمند نگاه ویژه مسئولین استان و وزارت علوم به دانشگاه تفرش در مبحث مالی است.

احمد عبداللهی با بیان اینکه وب سایت و پورتال دانشگاه‌ها در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها تاثیرگذار است، افزود: در این راستا به منظور بهبود کارایی پورتال دانشگاه در رتبه‌بندی‌های مختلف سایت دانشگاه مجهز شده است.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تفرش نیز در این نشست گفت: هم‌اکنون یک تشکل دانشجویی، 10 کانون و 21 نشریه دارای مجوز نشر در این دانشگاه فعال است.

محمد حبیبی اظهار کرد: باشگاه کرسی‌های آزاد‌اندیشی به منظور ایجاد ساختاری برای مبارزه با هجمه فرهنگی دشمن و بستری برای آزاد‌اندیشی با همکاری تمامی انجمن‌ها، تشکل‌ها و شوراهای صنفی دانشجویی از پاییز سال گذشته در دانشگاه تفرش ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: اساس و اولویت فعالیت متولیان فرهنگی دانشگاه تفرش پیگیری امور فرهنگی از مجرای قانونی، پرهیز از سلیقه‌گرایی و انجام به صورت ستادی است.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تفرش افتتاح یادمان شهدای گمنام در هفته دفاع مقدس، برگزاری جشن استقبال از ورودی‌های جدید، انجام مسابقات ورزشی و برگزاری جشن فارغ‌التحصیلی را از مهم‌ترین برنامه‌های فرهنگی این معاونت در سال تحصیلی جدید عنوان کرد.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:21 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رییس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم بیست و دومین سالگرد مرحوم پروفسور حسابی ضمن گرامیداشت یاد وخاطره این دانشمند، پژوهشگر و استاد فرهیخته از نامگذاری دانشگاه آزاد واحد تفرش به نام مرحوم دکتر حسابی در صورت موافقت هیات امنای مرکزی خبر داد.

به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، دکتر میرزاده در این مراسم گفت: مقام علم و عالم در فرهنگ اسلامی بسیار بالاست و پروفسور حسابی یکی از شاخص‌های توانمند در مقوله علم و دانش و آبرو برای کشور ماست.

وی سخنانش را در قالب لوح تقدیری که به دکتر ایرج حسابی تقدیم کرد، ادامه داد و افزود: تاریخ کشورمان همواره مزین به یاد و نام و خدمات انسان‌های گهربار و آزاد اندیشی است که در طول عمر پر از خیرشان خدمات شایسته‌ای به مردمان سرزمین خویش داشته‌اند و ما حصل این ممارست‌ها چیزی جز اعتلای جایگاه ایران عزیزمان نبوده است.

میرزاده خاطر نشان کرد: بر کسی به ویژه جامعه دانشگاهی ایران پوشیده نیست که پروفسور حسابی چه عاشقانه، مشقت‌های مسیر دانستن را برای خویش هموار کرد و با اتکا به باورهای نیک انسانی و پایبندی به اصول اخلاقی و دینی به امر آموزش همت گمارد و خویشتن خویش را وقف توسعه و نهادینه شدن علم در ایران کرد؛ به راستی دور اندیشی و خلاقیت استاد موجب آن شد که امروز خط نوینی از جنبش اخلاق علمی در کشورمان شکوفا گردد و علم محوری در توسعه کشور بی‌شک از زحمات بی‌دریغ آن استاد عالی مقام بوده و هست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: به ثمر رساندن پروژه‌های پژوهشی و علمی، پایه گذاری و راه اندازی بیش از 30 مرکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی به راستی میراث ارزنده و زکات علمی بود که به واسطه تلاش بی‌وقفه آن استاد فرهیخته به یادگار مانده و امروز بر حاصل این دسترنج می‌بالیم.

وی با بیان اینکه یاد و خاطره دانشمند، پژوهشگر و استاد فرهیخته پرور، جناب آقای پروفسور حسابی را گرامی می‌داریم، اظهار امیدواری کرد که منش و روش آن استاد عشق علم و ادب سرلوحه زندگی همگان بالاخص جویندگان علم و فرهنگ ایران زمین قرار گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین به منظور پاسداشت یاد و خاطره آن دانشمند ارزشمند از احتمال نامگذاری واحد دانشگاه آزاد اسلامی تفرش به نام پروفسور حسابی در صورت موافقت هیات امنای مرکزی دانشگاه خبر داد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی برای اینکه سهمی در بزرگداشت این شخصیت علمی و فرهنگی داشته باشد پیشنهاد مذکور را به هیات امنای مرکزی خواهد داد که امیدواریم مورد موافقت قرار گیرد.

در ادامه مراسم دکتر میرزاده این لوح را به منظور گرامیداشت خدمات پروفسور حسابی و زحمات بی دریغ ایشان به جامعه علمی کشور، به فرزندش دکتر ایرج حسابی تقدیم کرد.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:37 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

دانشجویان

 رئیس دانشگاه تفرش گفت: رشته تحصیلی مهندسی معماری اسلامی از جدیدترین رشته‌های تحصیلی است که دانشگاه تفرش با راه‌اندازی این رشته می‌تواند دانشجویان را به طور ویژه جذب کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، محمد قاسم سحاب صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با‌اشاره به پذیرفته شدن 490‌دانشجو در سال تحصیلی جدید اظهار کرد:این دانشجویان در 10 گرایش کارشناسی مشغول به تحصیل می‌شوند.

وی تعداد‌ پذیرفته‌شدگان در مقطع کارشناسی ارشد را 106نفر اعلام کرد و افزود: دانشگاه تفرش در سال تحصیلی جدید پذیرای 6‌ دانشجوی دکترا است.

رئیس دانشگاه تفرش با‌بیان وظائف هیئت علمی دانشگاه در روزهای حضور در دانشگاه گفت: اعضا هیئت علمی دانشگاه تفرش 4روز در هفته حضور مثبت فیزیکی دارند که این امر سبب افزایش سطح علمی دانشجویان و ارتقا علمی دانشگاه تفرش می شود.

سحاب تصریح کرد: ایجاد رشته های جدید در دانشگاه یکی از مهم ترین عوامل جذب بیشتر دانشجو در این دانشگاه است.

وی افزود: تاسیس پژوهشکده پدافند غیرعامل از دیگر طرح های نو دانست که دانشگاه تفرش در صدد راه اندازی آن است.

رئیس دانشگاه تفرش درباره ارتقای نیروی انسانی دانشگاه تفرش گفت: با توجه به تعداد زیاد کارمندان در دانشگاه جذب نیرو نداریم و در سال گذشته بر اساس قانون و با توجه به مدرک تحصیلی کارمندان تبدیل وضعیت تعدادی از نیروهای انسانی انجام شده و در چهارچوب قانون و دستورالعمل دیگر نیروها تبدیل وضعیت می شوند.

سحاب با بیان اینکه از کمبود اعتبار و بدهی دانشگاه تفرش از مهم ترین معضلات بر سر راه دانشگاه است گفت: پس از جدایی دانشگاه از دانشگاه امیرکبیر و مستقل شدن دانشگاه تفرش کمبود اعتبار و بی توجهی به دانشگاه از بزرگترین مشکلات بوده و هست که این مهم نگاه ویژه مسئولان استانی و شهرستانی را می طلبد.

سحاب با اشاره به برنامه های فرهنگی دانشگاه در سال تحصیلی جدید تصریح کرد: تشکل بسیج از فعال ترین تشکل های دانشجویی در دانشگاه تفرش است و کانون هلال احمر و 10انجمن علمی با 21عنوان نشریه از فعالان فرهنگی در دانشگاه هستند.

وی برگزاری کرسی های ازاد اندیشی را شاخص ترین برنامه فرهنگی دانشگاه بیان کرد و افزود: کرسی های آزاد اندیشی باید در فضایی آزاد به دور از هر دغدغه ای برگزار شود تا دانشجویان بتوانند مسائل خود را مطرح و درباره مشکلات روز جامعه بیان نظر کنند.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:32 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

حسن بیگی/معاون سیاسی مرکزی

 معاون سیاسی و امنیتی استانداری مرکزی گفت: سرزمین ها باید بر اساس قابلیت های آنها سرمایه گذاری شوند و بر روی استعدادهای منطقه ای به طور ویژه سرمایه گذاری انجام شود که در همین راستا زیرساخت‌های سرمایه گذاری در استان بهبود می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، شکرالله حسن بیگی در مراسم تودیع و معارفه فرماندار تفرش اظهار کرد: ایجاد امنیت و زمینه مناسب جهت حضور سرمایه گذاران و ایجاد ارتباط موثر با مردم از مهمترین وظایف فرمانداران است.

وی افزود: اجرای طرح تحول نظام سلامت و اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها از اقدامات موثر دولت در چند ماه گذشته است که مدیران باید با توجه به شعار اقتصاد مقاومتی با مدیریت جهادی در جهت رفع مشکلات گام های موثر بردارند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری مرکزی تصریح کرد: نرخ بیکاری از 8.6به 7.2 کاهش یافته و با اجرای سیاست ها و استفاده از ظرفیت ها این رقم نیز باید کاهش یابد.

حسن بیگی با اشاره به کم توجهی به تفرش گفت: تفرش یکی از شهرستان های نخبه پرور است که با وجود ظرفیت ها و بسترهای مناسب کمتر به آن توجه شده و این شهرستان در توسعه زیرساخت های تولیدی، صنعتی و کشاورزی کمتر توسعه یافته است.

وی افزود:تفرش با وجود داشتن مناظری بکر و طبیعی موقعیت ویژه ای برای صنعت گردشگری دارد و لازم است در این زمینه سرمایه گذاری های مناسبی انجام شده تا به فعلیت برسند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری مرکزی تصریح کرد: مردم در سایه امنیت زندگی راحتی دارند و اینکه حکومت در بخش‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی امنیت و شرایط زندگی راحت را تامین کرده از سوی مردم احساس شود.

حسن بیگی با اشاره به وعده های غیرعملی گفت: فرمانداران وعده های غیرعملی ندهند و از دادن وعده هایی که توان اجرایی آنها را ندارند بپرهیزند و برای ایجاد اشتغال و حفظ امنیت بکوشند.

وی افزود: سرزمین ها باید بر اساس قابلیت های آنها سرمایه گذاری شوند و بر روی استعدادهای منطقه ای به طور ویژه سرمایه گذاری انجام شود و با حفظ استغال و تولید موجود توسعه زیرساخت های تولید و اشتغال نیز مورد توجه قرار گیرد.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 18:12 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

آسفالت خراب تفت جاده

نماینده مردم شهرستان های تفرش آشتیان و فراهان گفت: ایجاد فضای مناسب برای کشاورزی و اصلاح جاده‌های مواصلاتی از مهمترین طرح های شهرستان تفرش است که باید با جدیت پیگیری شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، عباس صلاحی در آیین تودیع و معارفه فرماندار تفرش اظهار کرد: توجه به حقوق و ایجاد ارتباط مستمر مردمی، توسعه متوازن شهرستان باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: پیگیری و تکمیل طرح‌های نیمه تمام باید در اولویت فعالیت های مدیر شهرستان تفرش باشد،گازرسانی به 8 روستای تفرش، اتمام طرح آبرسانی هفتیان و ایجاد فضای مناسب برای کشاورزی و اصلاح جاده های مواصلاتی از مهمترین طرح های شهرستان تفرش است که باید با جدیت پیگیری شود.

نماینده مردم شهرستان های تفرش آشتیان و فراهان تصریح کرد: مردم، تامین آرامش و امنیت خود را به ما مسئولان سپرده‌اند و ما باید همیشه در این راستا آمادگی داشته باشیم.

صلاحی با اشاره به اهمیت نقش فرمانداران، گفت: مسئولیت همه مسائل شهرستان بر عهده فرماندار است و فرماندار نقش حاکمیتی و نظارتی دارد.

وی افزود: این شهرستان از ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است و باید از تمام ظرفیت‌های این شهر برای ترغیب سرمایه‌گذاران استفاده کرد.

نماینده مردم شهرستان های تفرش آشتیان و فراهان تصریح کرد: زمان آن فرا رسیده است تا به کمک ظرفیت‌ها و فرصت‌های مهم اشتغال‌زایی و کسب درآمد در این شهرستان زمینه توسعه و رشد اقتصادی تفرش را فراهم کنیم.

صلاحی با اشاره به حمایت از اشتغال گفت: در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی و حمایت از اشتغال در شهرها و روستاها به حمایت فرمانداران برای افزایش تولیدات داخلی متناسب با هر منطقه نیاز داریم.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 18:8 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

امام جمعه موقت شهرستان تفرش گفت: سینما باید با مدیریت متدین اداره شود ومسئولان فرهنگی باید در برابر هجوم فرهنگی شجاعانه ایستادگی کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، حجت الاسلام مصطفی مهدیان در خطبه های نماز جمعه این هفته تفرش اظهار کرد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت شاهد بهبود وضع بهداشتی مردم هستیم.

وی افزود: تخصیص بخشی از یارانه ها به حوزه بهداشت و سلامت و اجرای طرح تحول نظام سلامت گام درستی بود که در دولت جدید برداشته شده و این امر سبب رضایت مندی مردم شده است.

امام جمعه موقت شهرستان تفرش تصریح کرد: در قانون هدفمندی یارانه ها تاکید بر این است که یارانه به مردم نیازمند تعلق گیرد تا سطح زندگی و معیشت انان ارتقاء یافته و توانمند شوند.

حجت الاسلام مهدیان با اشاره به اهمیت همدلی گفت: توسعه کشور و دستیابی به جایگاه شایسته و ارتقاء آن تنها با اتحاد و همدلی مردم ممکن می شود و مردم باید در همه امور مشارکت داشته تا جامعه با همکاری همه به جلو قدم بردارد.

وی افزود: بسیج یکی از نهادهایی است که با تدبیر امام خمینی(ره) پایه گذاری شد و یکی از مهمترین نهادهایی است که با نشان دادن کارکرد مثمر ثمر خود می تواند نقش مهمی را در هدایت مردم در مسیر اسلمی به اهداف بلند خود ایفا کند.

امام جمعه موقت تفرش با اشاره به تودیع و معارفه فرماندار شهرستان تفرش تصریح کرد: مسئولان و دولتمردان باید خدمت به مردم را سرلوحه کار خود قرار دهند و دولت نیز به وعده های خود عمل کند.

حجت الاسلام مهدیان با اشاره به گروهک تروریستی داعش گفت: داعش فرزند نامشروع آمریکا و اسرائیل است و خود آمریکا این گروه را در کارها هدایت و حمایت میکند و با فتنه ها و کارهای اشتباه این گروه در حال حاضر آبروی کشور آمریکا زیر سوال رفته است.

وی افزود: داعش اکنون به تهدیدی برای همه مردم جهان تبدیل شده و همه مردم جهان به ویژه مردم سوریه و عراق باید در مقابل این گروهک متحد شوند و جلوی پیشروی ها و اقدامات وحشیانه آنها را بگیرند.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 18:4 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مرحوم پروفسور حسابی یکی از شاخص های توانمندی علم، دانش و آبروی ایران است.

دکتر حمید میرزاده در مراسم گرامیداشت بیست و دومین سالگرد درگذشت پروفسور حسابی امروز پنجشنبه در جمع حاضران افزود: تاریخ کشور همواره مزین به یاد، نام و خدمات انسان های بزرگوار و آزاد اندیشی است که در طول عمر پر از خیرشان خدمات شایسته ای به مردمان سرزمینشان داشته اند و ما حصل این چیزی جز اعتلای جایگاه ایران نبوده است.

به گفته وی بر جامعه دانشگاهیان ایران پوشیده نیست که پروفسور حسابی چه عاشقانه، مشتاق مسیر دانستن را برای خود هموار کرد و با اتکا به باورهای نیک انسانی پاییند به اصول اخلاقی و دینی به امر آموزش همت گمارد و خود را وقف توسعه و نهادینه شدن علم در ایران کرد.

میرزاده ادامه داد: دور اندیشی و خلاقیت استاد موجب شد که امروز خط نوینی از جنبش اخلاق علمی در ایران شکوفا شده است و علم محوری در توسعه کشور بی شک از زحمات این استاد عالی مقام بوده و هست.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی یاد آور شد: به ثمر رساندن پروژه های پژوهشی علمی، پایه گذاری و راه اندازی بیش از 30 مرکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی به راستی میراث ارزنده علمی بود که به واسطه تلاش بی وقفه آن استاد فرهیخته به یادگار مانده و امروز به حاصل کارهای استاد می بالیم.

میرزاده گفت: یاد و خاطره دانشمند، استاد فرهیخته پروفسور حسابی را گرامی می داریم و امیدواریم منش و روش آن استاد عشق، علم و ادب سرلوحه زندگی همگان به خصوص جویندگان علم و فرهنگ ایران زمین قرار گیرد.

وی همچنین در جمع خبرنگاران گفت: برای ادعای احترام به استاد بزرگ و فرهیخته و همچنین به پاس خدمات ارزنده و فعالیت های علمی و پژوهشی که این استاد برای کشور انجام داده اند شرکت کرده ام.

میرزاده ادامه داد:به هیات امنای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی پیشنهاد شده است که نام یکی از واحد های دانشگاهی را که در تفرش قرار دارد را به نام پروفسور حسابی گذاشته شود تا بدینوسیله نام او زنده نگه داشته شود.

مراسم بزرگداشت پدر دانش فیزیک نوین در ایران و پایه گذار نخستین دانشگاه کشور امروز پنجشنبه با حضور معاون رییس جمهوری، رییس دانشگاه آزاد اسلامی، نماینده مردم تفرش و اعضای شورای شهر تهران، ورزشکاران، اساتید، شاگردان و علاقه مندان این استاد فرهیخته برگزار شد.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:22 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

وزیرکشور در حکمی، کریم حمیدوند را به عنوان فرماندار سرزمین علم و دانش، شهرستان تفرش و بعنوان دهمین فرماندار جدید استان مرکزی منصوب کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، کریم حمیدوند از فرمانداران جدید استان مرکزی و اصالت استان لرستان است که از نیروهای فعال در وزارت کشور بوده که در کارنامه خود بیش از 24سال سابقه کار اجرایی را دارد.

وی پیش از این در پست هایی مانند معاون و سرپرستی فرمانداری را داشته و نیز در دوره ای بعنوان مدیرکل سیاسی استانداری استان سمنان فعالیت داشته است.

فعالیت در حوزه معاونت سیاسی فرمانداری کلانشهر کرج در استان البرز از دیگر مسئولیت های حمیدوند به شمار می رود.

پیش از این پیشت های فرمانداری در شهرهای اراک، ساوه، خمین، زرندیه، شازند، فراهان، آشتیان، دلیجان و خنداب تغییر یافته بود  و حمیدوند بعنوان دهمین فرماندار جدید در استان مرکزی فعالیت اجرایی خود را در فرمانداری شهرستان تفرش آغاز می کند.

مراسم تودیع بهروز اردلان راد فرماندار سابق تفرش و معارفه کریم حمیدوند بعنوان فرماندار جدید این شهرستان به زودی و در هفته آتی باحضور مدیران و مسئولان استانی و شهرستانی برگزار می شود.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 20:5 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رییس بنیاد پروفسور سید محمود حسابی گفت:قرار است مراسم گرامیداشت بیست و دومین سالگرد درگذشت پروفسور حسابی فردا(پنجشنبه) با حضور سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رییس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شود.

 

ایرج حسابی فرزند پروفسور حسابی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود:مراسم بزرگداشت پدر دانش فیزیک نوین در ایران و پایه گذار نخستین دانشگاه کشور فردا با حضور محمد علی نجفی و حمید میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی در این بنیاد برگزار می شود.

وی ادامه داد:این مراسم از ساعت هشت صبح با حضور استادان و شاگردان و علاقه مندان این استاد فرهیخته آغاز می شود.

حسابی تصریح کرد: مراسم سالگرد درگذشت استاد امسال با یک هفته تاخیر برگزار می شود و بنیاد پروفسور حسابی به دلیل «ضرورت انجام عملیات بازسازی مقبره استاد و عدم اختصاص کم‏ترین امکانات از سوی استانداری، ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرمانداری و شهرداری تفرش برای ایجاد فضایی آبرومند در محل این یادمان» از برپایی مراسم بزرگداشت مرحوم دکتر حسابی در کنار آرامگاه وی در زادگاهش بازمانده است.

مرحوم دکتر حسابی که در اوایل اسفندماه 1281 هجری شمسی در خانواده ای «تفرشی» به دنیا آمد به دلیل شرایط خاص خانوادگی این امکان را یافت که به رغم مشکلات و تنگناهای مالی خانواده تحصیلات خود را در مدارس و دانشگاه های امروزی لبنان و فرانسه پشت سر بگذارد و در نخستین سال های جوانی به دریافت مدارج مختلف علمی از جمله دانشنامه دکتری فیزیک با درجه عالی از دانشگاه «سوربن» فرانسه نایل شود.

حسابی چند سال بعد برای تکمیل نظریه ای که در زمینه فیزیک ذرات داشت به آمریکا رفت و مدتی در دانشگاه های پرینستون و شیکاگو به فعالیت های پژوهشی در این زمینه پرداخت.

دکتر حسابی علی رغم علاقه شدیدی که به فیزیک و فعالیت های تحقیقاتی داشت و با وجود موقعیت مناسبی که برای کار و تحقیق در بهترین و مجهزترین دانشگاه ها و آزمایشگاه های روز دنیا داشت، به ایران بازگشت آن هم در شرایطی که در محیط استبدادزده و عقب مانده آن روز هیچ جایگاه درخوری برای اشتغال یک دانش آموخته عالی فیزیک وجود نداشت.

حسابی با این حال این بخت را پیدا کرد که با همراهی جمعی از رجال فرهیخته آن روزگار، زمامداران بی سواد اما شیفته مظاهر تمدن غرب را به ایجاد دانشگاه در کشور متقاعد کند و به این ترتیب در سال 1313 دانشگاه تهران به عنوان نخستین مرکز آموزش عالی امروزی در کشور آغاز به کار کرد.

دکتر حسابی حدود نیم قرن یعنی تا آخرین سال های حیات خود ارتباط علمی خود را با دانشگاه تهران به عنوان استاد حفظ کرد که ثمره آن تربیت چندین نسل از اساتید و دانش آموختگان علوم و مهندسی در کشور است.

وی در کنار تدریس و فعالیت های آموزشی نقشی استثنایی در پایه گذاری بسیاری از فعالیت ها و مراکز علمی و اجرایی کشور ایفا کرد.

از جمله دستاوردها و خدمات علمی و فرهنگی استاد مواردی همچون انجام اولین نقشه برداری علمی، فنی و مهندسی کشور (تهیه نقشه نوین راه ساحلی سراسری میان بنادر خلیج فارس - بندر لنگه به بوشهر) (سال 1306)، تأسیس مدرسه مهندسی وزارت راه و تدریس در آن (سال 1307)، تأسیس دارالمعلمین عالی و تدریس در آن ( 1307)، ساخت نخستین رادیو در کشور (1307)، تاسیس دانشسرای عالی و تدریس در آن ( 1308)، ایجاد نخستین ایستگاه هواشناسی در ایران (1310)، نصب و راه اندازی اولین دستگاه رادیولوژی در ایران (1310)، تعیین ساعت ایران (1311)، تأسیس اولین بیمارستان خصوصی در ایران به نام « بیمارستان گوهرشاد» (به یاد مادر گرامیشان) (1312)، مأموریت وزارت راه برای ساخت راه تهران به شمشک جهت معادن ذغال سنگ (1312)، پیشنهاد و تدوین قانون تأسیس دانشگاه تهران و تأسیس دانشکده فنی (1313) و ریاست آن دانشکده تا سال 1315 و تدریس در آن، تأسیس دانشکده علوم و ریاست آن دانشکده از 1321 تا 1327 و از 1330 تا 1336 و تدریس در گروه فیزیک آن دانشکده تا واپسین روزهای عمر، تأسیس مرکز عدسی سازی - دیدگانی - اپتیک کاربردی در دانشکده علوم دانشگاه تهران، مأموریت خلع ید از شرکت نفت انگلیس در دولت دکتر مصدق، ریاست اولین هیأت مدیره و مدیریت عامل شرکت ملی نفت ایران، تصدی وزارت فرهنگ در کابینه مرحوم دکتر مصدق، پایه گذاری مدارس عشایری و تأسیس نخستین مدرسه عشایری ایران (1330)، مخالفت با طرح قرارداد ننگین کنسرسیوم و کاپیتولاسیون در مجلس، مخالفت با عضویت دولت ایران در قرارداد سنتو (باکت بغداد) در مجلس، پایه گذاری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران (1330) ، پایه گذاری مرکز تحقیقات و رآکتور اتمی دانشگاه تهران، تأسیس سازمان انرژی اتمی و عضو هیأت دایمی کمیته ی بین المللی هسته یی ( 1330 - 1349) ، تدوین قانون استاندارد و تأسیس مؤسسه استاندارد ایران ( 1333)، تأسیس نخستین رصدخانه نوین در ایران، تأسیس اولین مرکز مدرن تعقیب ماهواره ها در شیراز ( 1335)، پایه گذاری مرکز مخابرات اسدآباد همدان (1338) ، تشکیل و ریاست کمیته پژوهشی فضای ایران و عضویت دایمی کمیته بین المللی فضا (1360)، تأسیس انجمن موسیقی ایران، تاسیس و عضویت پیوسته فرهنگستان زبان ایران از ( 1349) تا واپسین روزهای فعالیت آن دانشمند فقید عنوان شده است.

دکتر حسابی سرانجام پس از نود سال عمر پر بار و خدمت بی وقفه در راه توسعه و اعتلای ایران در 12 شهریورماه 1371 به دنبال عارضه قلبی بدرود حیات گفت.

مقبره استاد بنا به خواسته ایشان در زادگاه خانوادگی - شهر دانشگاهی تفرش - قرار دارد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:5 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

دفاع مقدس

 جانشین فرمانده ناحیه مقاومت بسیج تفرش از افتتاح یادمان شهدای گمنام در دانشگاه تفرش و همزمان با هفته دفاع مقدس در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، بهروز اردلان راد، فرماندار تفرش در جلسه هماهنگی برنامه‌های هفته دفاع مقدس با اشاره به ضرورت بزرگداشت ایام هفته دفاع مقدس اظهار کرد: دفاع مقدس فرازی از افتخارات انقلاب اسلامی و ایران عزیز است که جوانان این مرز و بوم جانفشانی ها و رشادتهای بی مانندی را انجام داده که برای همیشه مایه مباهات در تاریخ ایران است. 

وی افزود: بزرگداشت دفاع مقدس ، بزرگداشت این رشادتها است و مراسمهایی که اجرا می شود حداقل ادای دین ما به جانبازان و آزادگان و فرزندان شهدا و توفیق برای پاسداشت این جانفشانیها است.

فرماندار تفرش تصریح کرد: با حداکثر مساعدت و همکاری باید بتوانیم برنامه هایی در شان شهادت و جانبازی و ایثارگری 8ساله دفاع مقدس در سطح شهرستان اجرا کنیم تا در محضر شهدا سربلند باشیم. 

هفته دفاع مقدس، پاسداشت فرهنگ ارزشهاست

جانشین فرمانده ناحیه مقاومت بسیج تفرش در این جلسه با اشاره به برنامه های این هفته در سطح شهرستان، گفت: مراسم هایی به همراه سایر ادارات برنامه ریزی شده است و  باید با  همکاری و هماهنگی  برنامه های مطلوبی را در سطح شهرستان اجرا کنیم. 

سرگرد محمد مهدی میرهادی افزود: ارسال پیامک به این مناسبت، برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری، ویزیت رایگان در بیمارستان و درمانگاههای شهری و روستایی در طول هفته ، اجرای یادواره شهدا، اجرای مسابقات فرهنگی و ورزشی ، افتتاحیه یادمان شهدای گمنام دانشگاه تفرش، مانور فرهنگی بانوان از جمله برنامه ها است.

وی تصریح کرد: برنامه تجلیل از زنان ایثارگر، غبار روبی از مزار شهدا، دیدار با خانواده شهدا، نقل خاطرات توسط رزمندگان در مدارس، پیاده روی خانوادگی، حضور در نماز عبادی و سیاسی جمعه، اجرای همایش میثاق صالحین، اجرای لیگ بازهای کامپیوتری، مانور تاکسی ها، افتتاح محور وسمق، فضاسازی تبلیغی در شهرستان و سطح ادارات با نمادهای متناسب، صبحگاه مشترک در مدارس از دیگر برنامه های این هفته به شمار می رود.

سرگرد میرهادی افزود: هفته دفاع مقدس فرصت مغتنی است تا بتوانیم گوشه ای از سلحشوری ها و شهادت طلبی بهترین جوانان این مرز و بوم را برای نسل حاضر معرفی کنیم.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:37 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

کارشناس واحد باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: در فصل اول طرح مطالعاتی موقعیت شناسی دستکن زیر زمینی (سکونتگاه باستانی) روستای تهیق شهرستان خمین 600 متر مربع کاوش و رمزگشایی شد.

 

'اسماعیل شراهیˈ روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: داده های منقول به دست آمده از جمله سفالینه ها ،ظروف فلزی و سکه ها در این کاوش متعلق به سده های ششم وهفتم هجری قمری است و نشان می دهد این دستکن در دوره سلجوقی و دوره گذار خوارزمشاهی به ایلخانی مورد استفاده قرار گرفته است.

وی اظهارکرد: کاوش باستان شناسی این مجموعه با فرضیات وسوالات از پیش تعیین شده که پاسخگوی مسائلی از جمله شناخت از دوره های سکونتی ، نوع کاربری و فلسفه شکل گیری این مجموعه بود از نیمه خرداد امسال تا اوایل مرداد ماه انجام شد .

شراهی بیان کرد: فضای کاوش شده این مجموعه یک توده دو هکتاری کنگلومرائی را در بر می گیرد که شامل فضای مسکونی از جمله 10اتاق ، چهار انبارک ، راهرو ، سالن و چاه است که بر اساس توپوگرافی زمین ایجاد شده اند.

وی ادامه داد: هواکش های تعبیه شده در بالا که از سطح توده به داخل فضا می رسند هوای مناسب برای تهویه وتنفس را فراهم می کرده است .

وی بیان کرد: اتاق های تعبیه شده در دل خاک، اندازه های متفاوتی دارد و ابعاد آنها از یک و80 تا دو متر و دو و 20 تا 13متر متفاوت است و هر کدام از این اتاقک ها اشیای خاص خودشان را دارند.

شراهی گفت: به عنوان مثال در اتاق شماره یک مورد کاوش چاه آب وجود دارد که عمق آن پنج متر است و درآن دو اسکلت انسان سوخته زن و مرد با چند ظروف فلزی مجمر یا آتشدان ، پی سوزهایی با جنس مفرغ با اشکال مختلف ،سفال کشف شده است.

شراهی بیان کرد: در اتاق شماره دو که بزرگترین اتاق با ابعاد دو در 13متر است سکویی درست شده که دارای پله است که به عنوان فضای عمومی و تالار اجتماعات استفاده می شده است.

وی گفت: برخی اتاق ها که به عنوان فضای مسکونی مورد استفاده قرار می گرفته به واسطه اشیای کشف شده متعلق به متمولین بوده است .

وی گفت: در این مجموعه تاریخی اشیای کشف شده نظیر سفال نوشته های قرآنی که بر روی ظروف و یا سفالینه ها با نماهایی از جمله خورشید ، قیافه های مغولی وشاهزاده سوار بر اسب دیده می شود که هر اشیای با مذهب و مذاهب قابل پرستش آنها قابل توجه است .

وی با بیان اینکه بر اساس داده های منقول و اشیا مسلمان بودن ساکنان این دستکن قابل تایید است ادامه داد: حفاران این دستکن ها با مهندسی اولیه بافت کنگلومرائی را حفظ کردند و لایه میان کف و سقف را که نرم تر و قابل کنترل بوده را برداشته و اتاقهایی را شکل دادند که طبیعت هر اتاق با اتاق دیگر متفاوت است .

وی گفت: کف پوش هر اتاق از حصیر و زیر اندازهای متنوع است و هر اتاق درهای چوبی داشته که برای پاشنه در از آجرهایی استفاده می شده که در روی این آجرها می چرخیده است .

شراهی ادامه داد: به نظر منبع آب مورد نیاز ساکنین در این فضاها را چاههای آب که چند نمونه از آنها طی کاوش بدست آمده و بررسی شده اند تامین می کرده است.

شراهی گفت: مستندات به دست آمده حاکی از آن است که زیست در این دستکن قدمت 150ساله دارد و جمعیت ساکن به طور دسته جمعی از این شهر زیر زمینی مهاجرت کرده اند.

وی یادآور شد: دستکن های تاریخی این روستا در سال 1384 در پی گزارش های مردمی کشف و شناسایی شده و با تشکیل پرونده مطالعات پایه در سال 1385در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

کارشناس باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی بیان کرد: این میراث کهن در روستای تهیق در محوطه ای با ساختار و بافت خاک بسیار محکم تعبیه شده و از اصول معماری و ظرافت های خاصی در ایجاد فضاهای دسترسی و سکونتی آن استفاده شده است.

شراهی افزود: در این مطالعات پایه و ساماندهی، کار بازگشایی هواکش های اصلی دستکن تهیق به منظور اصلاح جریان هوا در آن و بهسازی مسیر معبر دنبال می شود و در مراحل بعد کاوشهای باستان شناسی و اقدامات تخصصی برای این طرح مطالعاتی انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: این دستکن تاریخی زیرزمینی در هفت کیلومتری شمال غرب خمین در جوار امامزاده زینب خاتون (س) واقع شده است.

کارشناس باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: نمونه های مشابه دستکن زیرزمینی تهیق خمین را می توان در نوش آباد کاشان، ارزان فود همدان و شهر ثامن ملایر مشاهده کرد.

شراهی اظهار کرد: اعتبار هزینه شده برای اقدامات باستان شناسی این دستکن تاریخی 400 میلیون ریال است.

نمونه دستکن های انسان ساخت با هدف ایجاد ظرفیت سکونتگاهی خانوار در روستاهای ˈآقاج ˈخمین وˈ طرخورانˈ شهرستان تفرش از توابع استان مرکزی نیز شناسایی شده که متعلق به دوره های ایلخانی و سلجوقی هستند.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 18:11 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج تفرش از اعزام جوانان بسیجی این شهرستان به اردوی راهیان نور غرب کشور خبر داد.

علی فراهانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: 23 شهریور ماه جمعی از جوانان بسیجی این شهرستان در قالب کاروان راهیان نور به مناطق عملیاتی غرب کشور اعزام می‌شوند.

وی تصریح کرد: این کاروان طی حضور پنج روزه خود در مناطق غرب کشور از مناطق عملیاتی کرمانشاه، سر پل ذهاب، قصر شیرین، مناطق عملیاتی بازی‌دراز و پاوه بازدید خواهند کرد.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج تفرش با تاکید بر اینکه اردوهای راهیان نور با هدف آشنایی جوانان با آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران و شهدای گرانقدر برگزار می‌شود، ادامه داد: اردوهای راهیان نور یکی از مهم‌ترین ابزار ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است که باید از این ابزار نهایت بهره را برد.

فراهانی ادامه داد: دشمنان با ایجاد هجمه‌‌های فرهنگی به ویژه در شبکه‌های مختلف و فضای اینترنت تلاش می‌کنند تا نظام جمهوری اسلامی را دچار مشکل کنند، اما یکی از بهترین راه‌هایی که جوانان را در مقابل این توطئه دشمنان بیمه می‌کند برگزاری اردوهای راهیان نور و اعزام جوانان به مناطق جنگی است.

وی گفت: اردوهای راهیان نور با هدف تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل، شهدا و آشنایی با فرهنگ ایثار و شهادت برگزار می‌شود.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 11:24 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رئیس دانشگاه تفرش از تأسیس رصدخانه در این دانشگاه خبر داد.

دکتر محمدقاسم سحاب در گفت وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در این باره گفت: هوای صاف، آسمان پرستاره و کوهستانی بودن این منطقه از ویژگی های شاخص این دانشگاه برای تأسیس یک رصدخانه است.

وی ضمن بیان اینکه طبیعت این منطقه یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد این دانشگاه است، تأسیس دریاچه‌ای برای ذخیره آب و مطبوع کردن فضای دانشگاه از دید حاضران را از دیگر اقدامات این دانشگاه عنوان کرد.

وی تعداد دانشجویان دانشگاه را 2000 نفر عنوان کرد و از افزایش 50 درصدی ظرفیت مقطع ارشد و دکترا را یکی دیگر از برنامه های سال تحصیلی جاری خبر داد. به گفته دکتر سحاب، شمار اعضای هیئت علمی 70 نفر و اساتید مدعو 71 نفر است و در نظر داریم پایان سال 30 نفر برای اعضای هیئت علمی جذب کنیم.

رئیس دانشگاه تفرش در ادامه سخنانش با اشاره به بودجه 13 میلیاردی دانشگاه که فقط به هزینه های جاری اختصاص دارد، از اعلام وصول 800 میلیون تومان برای محوطه سازی و ایجاد سالن سرپوشیده تا مهرماه خبر داد.

وی همچنین ظرفیت خوابگاه های دانشگاه را 110 نفر دانست و ادامه داد: تعداد خوابگاه های ملکی دانشگاه شش تاست که نیمی از آن دخترانه و نیمی پسرانه است. دانشگاه تفرش سه خوابگاه خودگردان در سطح شهر نیز دارد.

رییس دانشگاه تفرش با اشاره به ترمیم و بازسازی خوابگاه‌ها و تاسیسات و تجهیزات آن از آمادگی دانشگاه برای آغاز سال تحصیلی از 22 شهریور خبر داد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 8:51 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

طرح ضیافت اندیشه استادان دانشگاه تفرش با موضوع «اندیشه سیاسی اسلام و مبانی انقلاب اسلامی» روز یکشنبه با حضور جمعی از اعضای هیئت علمی در محل میهمان‌سرای این دانشگاه آغاز شد.

خبرگزاری فارس: طرح ضیافت اندیشه استادان دانشگاه تفرش آغاز شد

به گزارش  از اراک امام جمعه شهرستان تفرش پیش از ظهر امروز در آیین افتتاحیه این طرح گفت: یکی از ویژگی‌های ممتاز و بسیار تأثیرگذار امامان معصوم(ع) بحث سیاست مداری آنان است.

حجت‌الاسلام سید محمد مومنی با اشاره به اینکه سیاست‌مداری اهل بیت(ع) با سیاست‌مداری سیاست‌مداران متفاوت است، افزود: اصلاح امور موضوع مهم سیاست مداری امامان معصوم(ع) است.

وی ادامه داد: دشمن شناسی و حفظ امت اسلامی از خطرات و اداره کردن امت اسلامی در راستای مصالح کشور و هدایت جامعه به سمت پیشرفت و اعتلا از دیگر اصول مهم سیاست‌مداری امام معصوم(ع) و سیاست مداری مورد نظر دین مبین اسلام است.

امام جمعه تفرش افزود: هم اکنون نیز سیاست‌مداری ولایت فقیه استمرار همان سیاست‌مداری و ولایت اهل بیت(ع) است که بیش از  25 سال دشمن را در پشت مرزهای کشور زمین‌گیر کرده که این امر نشان از سیاست مداری قوی ولایت فقیه دارد.

حجت‌الاسلام مومنی با بیان اینکه رمز و راز پیروزی انقلاب اسلامی خدمت به اسلام و مسلمین بوده است، تصریح کرد: مبنا دین و پیروزی انقلاب ما توجه به ذات احدیت و خدمت به اسلام و مسلمین بوده است که داعیه حضرت امام(ره) نیز بر همین امر استوار بوده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز در این نشست گفت: تفکر سیاسی شیعه در عصر غیبت بر مبنای دو جریان فکری طرفداران غیبت امام(عج) و حضور امامت استوار شده است.

عبدالوهاب فراتی افزود: از این رو این دو جریان فکری کل تاریخ شیعه را به هم پیوند و نزاع تاریخی شیعه نیز در قالب این دو جریان ترسیم شده است.

طرح ضیافت اندیشه استادان دانشگاه تفرش از امروز به مدت چهار روز با برنامه‌های آموزشی و فرهنگی از جمله کلاس‌های آموزشی، کارگاه سبک زندگی، نقد فیلم، تفرش گردی، ورزش و سخنرانی پیرامون اندیشه سیاسی اسلام و مبانی انقلاب اسلامی در محل میهمان‌سرای این دانشگاه برگزار می‌شود.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:56 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مدیرکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی گفت: استان مرکزی در جشنواره رضوی توانست چند رتبه نخست کشوری را کسب کند و همه برگزیدگان کشوری در آیینی تجلیل و معرفی می شوند.

محمد تقی حقی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم ، با اشاره به آثار برگزیده کشوری جشنواره رضوی اظهار کرد: 168 اثر برگزیده کشوری در 8 موضوع داستان کوتاه و خاطرات زیارت رضوی، نشریه نگاری کاغذی و الکترونیکی رضوی، قصه گوی رضوی، تحقیق وپژوهش رضوی، نمایش عروسکی رضوی، عکاسی رضوی، نقاشی رضوی وشعر رضوی و 12بخش معرفی می شود.

وی با اشاره به برگزیدگان کودک ونوجوان جشنواره رضوی افزود: در این آیین 12 اثر و28 برگزیده اول در گروه سنی نوجوان به نمایندگی ازدیگر برگزیدگان جوایز خود رادریافت می کنند.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان مرکزی تصریح کرد: عنایت امام رضا(ع) به ارادتمندان وپیروان اهل بیت عصمت وطهارت گامهای مارادراین مسیر مستحکم تر کند وهر سال شاهد گسترش بیشتر وتاثیر افزون تراین فعالیت ها در جامعه کودکان ونوجوان کشور باشیم.

حقی درباره برگزیدگان نفرات برتر استان مرکزی گفت: در بخش شعر رضوی رضا داود آبادی و یگانه بزچلویی از اراک، در بخش داستان کوتاه رضوی نرگس شاه محمدی از اراک، در بخش نمایشنامه نویسی مرضیه قوم از خمین، در بخش قصه گویی سارا حدادیان از تفرش ، در بخش نقاشی فاطمه حاجیان از اراک و در بخش نشریه نگاری کاغذی مینا حسن بیگی ، فاطمه سلامی زاده ، منا نعیمی و مربی راهنما سمیه باجلان وسمانه حسینخانی اعضای مرکز فرهنگی هنر مجتمع اراک برگزیدگان کشوری و قابل تقدیر از استان مرکزی هستند.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان تصریح کرد: نسل آینده بشری یعنی کودکان و نوجوان امروز، در شرایطی در حال بالندگی هستند که جهان عرصه ارائه نگرش ها وعقاید متعدد لبریز از فرصت ها، تهدید ها وچالش هاست .

وی با اشاره به اینکه امروز فرصتی گرانبها برای رهبری فکری جهان فردا دراختیار ماست افزود: امروز ما به عنوان کشور و ملتی که تفکر شیعه را در جهان نمایندگی می کند باید وظیفه تربیت نسل آینده را به عهده بگیریم .

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:28 | نویسنده : میثم اله وردی |
تاريخ : برچسب:, | 14:38 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

امام جمعه تفرش گفت: منویات مقام معظم رهبری باید نقشه راه دولت در اداره کشور باشد و باید با عمل به بیانات رهبری موفقیت های کشور را تداوم بخشند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش،حجت الاسلام سید محمد مومنی در خطبه های نماز جمعه این هفته شهرستان تفرش با اشاره به اهمیت فرهنگسازی اظهار کرد: ‏فرهنگ سازی اسلامی در جامعه  باید از خانواده ها شروع شود، زیرا خانواده نقطه مرکزی ساخت و ایجاد فرهنگ هر انسانی است وبه همین سبب اسلام قوانین متعددی برای خانواده دارد.‏‎ ‎

‎وی افزود : هیچ اجتماعی  نمی تواند جای گرم خانواده را پر کند و اگر این کانون با نشاط با فرهنگ ‏اسلامی غنی شود فرزندان خوبی را پرورش و افراد مفیدی را به جامعه تحویل می دهد.‏‎ ‎

امام جمعه تفرش تصریح کرد: برای این که کانون گرم خانواده ها حفظ شود باید اعضا به وظایف خود ‏به خوبی عمل کنندو  تکریم و احترام و مهر ورزی و رعایت حرمت زن و شوهر اولین حقوقی زن و شوهر ‏در اسلام است که باید رعایت شود.‏‎ ‎

‎ ‎حجت الاسلام مومنی با اشاره به اهمیت محبت و عطوفت قلبی گفت: خداوند  عالم را براساس مهر و محبت اداره  و همچنین انسان را با مهر و ‏محبت تربیت می کند وائمه اطهار(ع) هم ماموربه مهربانی و عطوفت با مردم هستند ، پس انسان ها و به ‏ویژه زن و شوهر باید نسبت به هم مهر  و عطوفت داشته باشند.‏‎ ‎

وی با اشاره به تفاوت مودت و رحمت تصریح کرد: مودت محبت قلبی و رحمت شامل محبت ظاهری ‏و علنی است و زن و وشوهر علاوه بر داشتن محبت قلبی باید این محبت را نیز بر زبان جاری کنند.‏‎ ‎

امام جمعه شهرستان تفرش با اشاره به شیوه های دیگر مهر ورزی افزود: یکی دیگر از شیوه ‏های مهرورزی در خانواده ها ، قدرشناسی و بیان خدمات و فداکاری زن و شوهر است که باید خدمات ‏وفداکاریهای همدیگر را دیده و تشکر کنند زیرا هر فردی نیاز درونی دارد که زحماتی که انجام می دهد ‏دیده شود در صورت نادیدن زحمات ، سبب بروز ناهنجاریها می شود.

حجت الاسلام مومنی تصریح کرد: ریشه بسیاری از ناهنجاریهای اجتماعی در جامعه، ایجاد و ‏شعله ور شدن حس کم بینی در افراد است که با خود نمایی قصددارند خود را به جامعه نشان و ‏خود را تامین کنند.‏‎ ‎

وی امام رضا (ع) را امام بخشش و کرامت دانست و گفت: شیوه و ‏سیره امام رضا (ع) در زمان حیات و در زمان ممات بخشش و کرامت و روا کردن حاجات است و ‏هرکسی که به آن حضرت (ع) پناه ببرد نا امید نمی شود.

امام جمعه تفرش  با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری افزود: ‏مسئله وحدت یکی از مسائلی است که از نیازهای مهم جامعه امروز بوده و نباید اختلافات سلیقه ای ‏و سیاسی سبب جدایی شود که در این صورت زنگ خطری برای امت اسلام است.‏

‎حجت الاسلام مومنی افزود: دشمن حیات خود را در اختلافات و دامن زدن به جدایی ها می بیند ‏زیرا در این صورت  جرات و تجاوز گریش بیشتر می شود.‏‎ ‎

وی با اشاره به شکست اقتدار و شوکت آمریکا در منطقه گفت: عامل اصلی که اقتدار و ‏شوکت و مقبولیت آمریکا در منطقه را برهم زده این است که شعارهایش با عملکردش هم خوانی ندارد و بحث حقوق بشر ، خدمت به مردم ، دموکراسی ،آزادی از شعارهایی است که آمریکا داعیه آن است ‏ولی تاکنون نتوانسته آنها را محقق سازد.‏‎ ‎

امام جمعه تفرش با اشاره به حادثه 17شهریور، افزود: یکی از عوامل سقوط رژِیم شاهنشاهی این ‏بود که  به مناسبتهای مختلف تعداد زیادی را به خاک و خون کشاند و یکی از این حوادث ، جمعه سیاه ‏‏17شهریور بود که با این کار رژِیم ثابت کرد که شعار مدافع حقوق مردم که می دهد دروغ است.‏‎

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 18:45 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

نماینده مردم  تفرش ، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی گفت: شوراهای اسلامی شهر و روستا کانون توسعه مبتنی بر توانمندیهای مردمی است.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس صلاحی ظهر پنج شنبه در همایش شوراهای اسلامی شهر و روستای آشتیان افزود: با مشارکت عمومی و حرکت منسجم شوراها پیشرفت شهرستان پررنگ تر می شود.

وی اضافه کرد: شوراها یکی از آثار برجسته و ماندگار در نزدیک کردن دیدگاه های اخلاقی در شهرها و روستاها است و مبنایی برای همفکری بیشتر و کمک در اتحاد و انسجام مردم است.

نماینده مردم تفرش، آشتیان  و فراهان اظهار کرد: رسالت شوراها در همراهی و هماهنگی مردم با تصمیم سازیهای کلان جامعه بسیار سنگین است و در سالی که با نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نام گرفته شوراها باید به عنوان قلب تپنده و راهبر برنامه ها عمل کنند.

صلاحی اضافه کرد: شوراها مراجع همفکری، باروری دیدگاههای اخلاقی و شناسایی و بکارگیری استعدادهای مردمی در پیشبرد امور شهرها و روستاها هستند و باید برای حضور بیشتر طیفهای مردمی در برنامه ها ظرفیت سازی کنند.

وی ضمن تأکید بر ارتباط نزدیک شوراها و دهیاران با مردم گفت: شوراهای اسلامی و دهیاران با نزدیک شدن به مردم و ترغیب آنان به مشارکت در کارها در جهت پیشرفت روستای خود گام موثری بردارند.

85 نفر در 27 شورای شهری و روستایی شهرستان آشتیان فعالیت می کنند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:37 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: منزل تاریخی میر‌شکرایی تفرش به موزه مردم‌شناسی برای این شهرستان تبدیل می‌شود تا در راستای حفظ ارزش‌های والای سنتی بومی در این شهرستان گام بردارد.

حسینی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، با اشاره به نقش موزه‌ها در اطلاع رسانی به مردم درباره تاریخ افزود: به منظور حفظ ارزش‌های والای سنتی بومی شهرستان تفرش و آشنایی هرچه بهتر گردشگران این شهرستان به فرهنگ دیرینه مردم تفرش، موزه مردم شناسی در این شهرستان احداث می‌شود.

وی بیان داشت: در سالی که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهانی نامگذاری شده است، ساخت موزه مردم شناسی می‌تواند از جمله اقداماتی باشد که در راستای توسعه فرهنگ و اقتصاد به شمار می‌آید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با اشاره به روند رو به رشد گردشگری در کشور گفت: روستاهای تاریخی و فرهنگی امروز هدف گردشگری بسیاری از علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ‌دوستان است و امیدواریم که با گسترش گردشگری، زمینه ایجاد اشتغال و تبلیغات فرهنگی فراهم شود.

حسینی تصریح کرد: فعالیت موزه‌های مردم‌شناسی مطالعه فرهنگ‌هایی است که به دوران پیش از ورود ماشین به منطقه و یا دوران آغاز منفی شدن مربوط می شود و در حال حاضر شدت مورد تهدید پیشرفت تمدن منفی است و راه اندازی موزه مردم‌شناسی تفرش به منظور ایجاد یک مرکز تاریخی و فرهنگی و ارتباط میان ارزش‌های و منفی شدن است.

وی افزود: تفرش از مواهب و جاذبه‌های طبیعی متعددی نظیر آب معدنی گراو، کوه باران، غارهای زیبا و اعجاب انگیز، باغ‌های گردو و جاذبه‌های تاریخی و مذهبی نظیر مسجد ششناو، آب انبارهای قدیمی و مرقد امامزاده محمد(ع) برخوردار است که توجه به این جاذبه‌ها می‌تواند رونق گردشگری این شهر را به دنبال داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با اشاره به ساخت این موزه گفت: بنا بر توافق با سید محمد میرشکرایی و حضور کارشناسان در محل، بخش های الحاقی از طرف شمال و شرق مناسب سازی می‌شود و قرار است که این موزه تا پایان امسال از طریق اعتبارات داخلی و جذب از طریق سایر منابع ، نخستین موزه مردم شناسی در تفرش افتتاح شود.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:41 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رییس اداره منابع آب تفرش از آغاز عملیات اجرایی پروژه ملی آب هفتیان در این شهرستان خبر داد .

تکمیل پروژه ملی آب هفتیان تفرش ، دوباره کلیک خورد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانابه نقل از ندای تفرش از مرکزی ، "نبی ا... محمودیان " رییس اداره منابع آب شهرستان تفرش  گفت : قرار داد آب هفتیان با2 پیمانکار به صورت مشترک در تاریخ 93/3/13با شرکت آب کوثر116و شرکت جهاد نصر استان کرمان منعقد شده است و عملیات اجرایی  اصلی  آن  از دو هفته قبل آغاز شده است و الان هم ادامه دارد .

وی ادامه داد : در این عملیات 11دستگاه بولدزر، بیل ، لودر، کامیون به کار گیری و کار به صورت جدی از دو طرف یعنی هم از محور تفرش به طرف هفتیان و هم از طرف هفتیان به تفرش آغاز شده است .

رییس اداره منابع آب شهرستان تفرش با اشاره به این قرار داد ، تصریح کرد : این قرار داد 2ساله بوده، البته  با تامین اعتبار دولتی که بالغ بر 100میلیارد تومان هزینه نیازمند است ، تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید .
" محمودیان " با اشاره به اقدامات اجراشده در این خصوص در سالهای گذشته ، بیان داشت : درسالهای گذشته  5کیلومتر لوله گذاری و  40کیلومتر آماده سازی مسیر انجام شده و مخزن 5هزار متر مکعبی آن ساخته شده است و در امسال هم ساخت چند مخزن ، خرید لوله ، آماده سازی مسیر انجام شده است.

گفتنی است پروژه انتقال آب از روستای هفتیان به تفرش ، از پروژه های ملی بوده که با اجرای آن مشکل کمبود آب در تفرش و 40روستای مسیر این خط لوله برطرف خواهد شد.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:اداره آب تفرش,خبرتفرش, | 12:13 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مراسم بزرگداشت زنده‌یاد استاد محمود حسابی، پدر دانش فیزیک نوین در ایران و پایه‌گذار نخستین دانشگاه کشور در بیست و دومین سالگرد درگذشت استاد، صبح پنج شنبه 20 شهریورماه در محل منزل استاد در تجریش برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، مراسم سالگرد درگذشت استاد امسال با یک هفته تاخیر برگزار می‌شود و بنیاد پروفسور حسابی به دلیل آنچه «ضرورت انجام عملیات بازسازی مقبره استاد و عدم اختصاص کم‏ترین امکانات از سوی استانداری، ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرمانداری و شهرداری تفرش برای ایجاد فضایی آبرومند در محل این یادمان» عنوان شده اعلام کرده که از برپایی مراسم بزرگداشت مرحوم دکتر حسابی در کنار آرامگاه وی در زادگاهش بازمانده است.

منزل زیبای استاد واقع در تجریش، چهارراه حسابی، پنج شنبه هفته آینده از ساعت 8 تا نیمروز پذیرای عموم علاقمندان و دوستداران دکتر حسابی است.

زنده‌یاد دکتر حسابی بی‌شک یکی از موثرترین خدمتگزاران علم و فرهنگ ایران در عصر حاضر و از پیشگامان رواج دانش جدید و ایجاد نهادهای علمی نوین در کشور به شمار می‌رود که خالصانه کمر به آبادانی ایران بست و در شرایطی که می‌توانست به بالاترین سطوح علمی جهان در رشته فیزیک نایل شود با شوق خدمت به کشور موقعیت‌ مناسب علمی خود در بزرگترین دانشگاه‌های جهان رها کرد و به ایران بازگشت و با پایه‌گذاری و مشارکت در ایجاد بزرگترین نهادهای علمی، آموزشی و اجرایی کشور نقشی بی‌بدیل و تاریخی در مسیر توسعه علمی ایران ایفا کرد.

مرحوم دکتر حسابی که در اوایل اسفندماه 1281 هجری شمسی در خانواده‌ای «تفرشی» به دنیا آمد به دلیل شرایط خاص خانوادگی این امکان یافت که به رغم مشکلات و تنگناهای مالی خانواده تحصیلات خود را در مدارس و دانشگاه‌های امروزی لبنان و فرانسه پشت سر بگذارد و در نخستین سال‌های جوانی به دریافت مدارج مختلف علمی از جمله دانشنامه دکتری فیزیک با درجه عالی از دانشگاه «سوربن» فرانسه نایل شود.

حسابی چند سال بعد برای تکمیل نظریه‌ای که در زمینه فیزیک ذرات داشت به آمریکا رفت و مدتی در دانشگاه‌های پرینستون و شیکاگو به فعالیت‌های پژوهشی در این زمینه پرداخت.

 

دکتر محمود حسابی

 

دکتر حسابی علی رغم علاقه شدیدی که به فیزیک و فعالیت‌های تحقیقاتی داشت و با وجود موقعیت مناسبی که برای کار و تحقیق در بهترین و مجهزترین دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌های روز دنیا داشت، به ایران بازگشت آن هم در شرایطی که در محیط استبدادزده و عقب‌مانده آن روز هیچ جایگاه درخوری برای اشتغال یک دانش‌آموخته عالی فیزیک وجود نداشت.

حسابی با این حال این بخت را پیدا کرد که با همراهی جمعی از رجال فرهیخته آن روزگار، زمامداران بی‌سواد اما شیفته مظاهر تمدن غرب را به ایجاد دانشگاه در کشور متقاعد کند و به این ترتیب در سال 1313 دانشگاه تهران به عنوان نخستین مرکز آموزش عالی امروزی در کشور آغاز به کار کرد.

دکتر حسابی حدود نیم قرن یعنی تا آخرین سال‌های حیات خود ارتباط علمی خود را با دانشگاه تهران به عنوان استاد حفظ کرد که ثمره آن تربیت چندین نسل از اساتید و دانش‌آموختگان علوم و مهندسی در کشور است.

وی در کنار تدریس و فعالیت‌های آموزشی نقشی استثنایی در پایه‌گذاری بسیاری از فعالیت‌ها و مراکز علمی و اجرایی کشور ایفا کرد.

از جمله دستاوردها و خدمات علمی و فرهنگی استاد مواردی همچون انجام اولین نقشه‌برداری علمی، فنی و مهندسی کشور (تهیه نقشه نوین راه ساحلی سراسری میان بنادر خلیج فارس - بندر لنگه به بوشهر) (سال 1306)، تأسیس مدرسه مهندسی وزارت راه و تدریس در آن (سال 1307)، تأسیس دارالمعلمین عالی و تدریس در آن ( 1307)، ساخت نخستین رادیو در کشور (1307)، تاسیس دانشسرای عالی و تدریس در آن ( 1308)، ایجاد نخستین ایستگاه هواشناسی در ایران (1310)، نصب و راه‌اندازی اولین دستگاه رادیولوژی در ایران (1310)، تعیین ساعت ایران (1311)، تأسیس اولین بیمارستان خصوصی در ایران به نام « بیمارستان گوهرشاد» (به یاد مادر گرامیشان) (1312)، مأموریت وزارت راه برای ساخت راه تهران به شمشک جهت معادن ذغال سنگ (1312)، پیشنهاد و تدوین قانون تأسیس دانشگاه تهران و تأسیس دانشکده فنی (1313) و ریاست آن دانشکده تا سال 1315 و تدریس در آن، تأسیس دانشکده علوم و ریاست آن دانشکده از 1321 تا 1327 و از 1330 تا 1336 و تدریس در گروه فیزیک آن دانشکده تا واپسین روزهای عمر، ‌تأسیس مرکز عدسی‌سازی - دیدگانی - اپتیک کاربردی در دانشکده علوم دانشگاه تهران، مأموریت خلع ید از شرکت نفت انگلیس در دولت دکتر مصدق، ریاست اولین هیأت مدیره و مدیریت عامل شرکت ملی نفت ایران، تصدی وزارت فرهنگ در کابینه مرحوم دکتر مصدق، ‌پایه‌گذاری مدارس عشایری و تأسیس نخستین مدرسه‌ عشایری ایران (1330)، مخالفت با طرح قرارداد ننگین کنسرسیوم و کاپیتولاسیون در مجلس، مخالفت با عضویت دولت ایران در قرارداد سنتو (باکت بغداد) در مجلس، پایه‌گذاری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران (1330) ، پایه‌گذاری مرکز تحقیقات و رآکتور اتمی دانشگاه تهران، تأسیس سازمان انرژی اتمی و عضو هیأت دایمی کمیته‌ی بین‌المللی هسته‌یی ( 1330 - 1349) ، تدوین قانون استاندارد و تأسیس مؤسسه استاندارد ایران ( 1333)، ‌تأسیس نخستین رصدخانه نوین در ایران، تأسیس اولین مرکز مدرن تعقیب ماهواره‌ها در شیراز ( 1335)، پایه‌گذاری مرکز مخابرات اسدآباد همدان (1338) ، تشکیل و ریاست کمیته پژوهشی فضای ایران و عضویت دایمی کمیته بین‌المللی فضا (1360)، تأسیس انجمن موسیقی ایران، تاسیس و عضویت پیوسته فرهنگستان زبان ایران از ( 1349) تا واپسین روزهای فعالیت آن دانشمند فقید ذکر شده است.

 

دکتر محمود حسابی

 

استاد حسابی بی‌شک یکی از بزرگترین چهره‌های علمی معاصر کشور است که توانست در مقطعی تاریخی از توسعه کشور به مدد همت والا، نوجویی و عشق سرشار خود به پیشرفت و آبادانی میهن، نقشی بی‌بدیل در عرصه دانش و فرهنگ کشور ایفا کند که البته سعادت گام بر داشتن در این راه بزرگ را با چشم‌پوشی از بسیاری امتیازات و فرصت‌های درخشان پیشرفت علمی و مادی به دست آورد

اگرچه برخی تعابیر مبالغه آمیز و داستان بافی ها و خاطره سازی‌ها درباره جایگاه علمی دکتر حسابی در رشته فیزیک و مراودات او با دانشمندان بزرگ هم عصرش، غبارهایی از افراط و و تفریط را پیرامون او برانگیخته است اما اندک تاملی در سوابق و خدمات درخشان این دانشمند متعهد که همگان بر نقش تاریخی و سازنده او در پیشرفت علمی ایران اذعان دارند، چنان تصویری باشکوه و ستودنی از مرحوم دکتر حسابی ترسیم می‌کند که هیچ غباری نمی تواند آن را کم رنگ کند.

دکتر حسابی سرانجام پس از نود سال عمر پر بار و خدمت بی وقفه در راه توسعه و اعتلای ایران در 12 شهریورماه 1371 به دنبال عارضه قلبی بدرود حیات گفت.

مقبره استاد بنا به خواسته ایشان در زادگاه خانوادگی - شهر دانشگاهی تفرش - قرار دارد.

 

دکتر محمود حسابی

 

موزه دکتر حسابی(منزل استاد)

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:دکتر حسابی,خبر تفرش,خبری تفرش, | 10:46 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

گفتگو با دختر هنرمند و ورزشکار تفرشی که دارای یک مقام کشوری و رتبه ها و مدالهایی در سطح استان و شهرستان است .

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانابه نقل از ندای تفرش ، اول ذی القعده  سالروز تولد حضرت معصومه (س) و روز ملی دختران است . به همین بهانه به سراغ یکی از دختران موفق و دارای رتبه های کشوری در تفرش رفته و با او به گفتگو نشستیم . " رویا ابراهیمی " دانش آموز دوم دبیرستان است که در دبیرستان فاطمه الزهرا (س) این شهرستان درس می خواند . این دانش آموز توانسته در رشته نقشه کشی قالی رتبه دوم کشوری را کسب کند .

 

درباره مسابقات هنری دانش آموزان صحبت کنید.
طرح من در بیست و سومین دوره مسابقات هنری دانش آموزان  که بیش از 800نفر از 32استان  در این مسابقات شرکت کرده بودند و دارای سطح بالایی  بود ، شرکت و توانست رتبه دوم کشوری را کسب کند .البته یک طرح دیگر که در شهر و استان ارائه کرده بودم رتبه اول را کسب کرد .


از جزییات طرح و این که چقدراز طرحهای بومی استفاده کردید، توضیح دهید.
طرحی که من برای شهرستان  کشیدم ترنج بودو طرحی که برای مسابقات کشوری ارائه کردم طرح مرغی بود و چون بیشتر در این مسابقات از طرحهای جدید استفاده شده بود من سعی کردم از طرح های بومی و قدیمی شهر خودم استفاده کردم تا بتوانم رتبه کسب کنم .

 



چگونه شد که به این زمینه جذب و در این مسابقات شرکت کردید.
 من از کودکی به طراحی و نقاشی خیلی علاقه داشتم  وهنوز هم علاقه دارم و در نوجوانی به نقشه کشی قالی علاقه مند شده  و ادامه دادم .
 
در چه رشته های دیگری رتبه کسب کردید .
در زمینه شطرنج  که از 10سالگی شروع کردم . در سال 89در مسابقات شهرستانی رتبه اول را کسب کردم و سپس در مسابقات دیگری شرکت کردم . تاکنون   3مدال طلا و 1نقره کسب کرده ام.


پدر و مادر شما چقدر مشوق شما هستند .
نقش اصلی در زندگی و کسب رتبه ام پدر و مادرم داشتند که خیلی کمک کردند و مشوق من هستند

 


تاثیر کارهای هنری در درس خواندنت چگونه است .
چون به درس خواندن خیلی اهمیت می دهم  و کارهای هنری برای زمانی است که درس ندارم و اوقات فراغتم است . در کنار درس هم کارهای هنری هم انجام می دهم .

انتظارات شما به عنوان یک دختر هنرمند و ورزشکار از مسئولین چیست .
شهر ما از لحاظ سطح مسابقات ورزشی دارای سطح پایینی است مخصوصاٌ در زمینه شطرنج .در شهر ما مربی  شطرنج و مدرسه شطرنج وجود ندارد و مجبوریم خودمان در خانه تمرین کنیم .

مشکل خاصی برای شرکت در مسابقات نداشتید .
نه مشکل خاصی نداشتم .

  توصیه شما به نوجوانان هم سن و سال خودتان چیست .
این که جوانان از استعدادهای خودشان برای ساختن یک جامعه بهتر و پویاتر استفاده  کنند .
  


 توضیحی درباره طرح مرغی که برای مسابقات کشوری ارائه کردید ، بفرمایید.
این طرح از قدیمی ترین نقشه های شهرستان تفرش است که برای مسابقات کشوری ارائه کردم . طرح آن مرغی و حاشیه آن پارسی است و چون این نقشه بومی شهر خودمان بود فقط من کشیده بودم و شهرهای دیگر طرحهای کلاسیک و جدید داشتند .

گفتگو با مادر رویا : چقدر مشوق دخترتان در زمینه فرهنگی و ورزشی بودید.
 من همیشه رویا رادر زمینه های مختلف که دوست داشت شرکت کند  ،تشویق می کردم  چون می دانم استعداد زیادی دارد و می تواند همین گونه نیز ادامه دهد و همیشه از او حمایت و تشویق می کنم تا به مراتب بالاتر برسد.

 

 

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:43 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:


نماینده مردم تفرش ، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار مردم این سه شهرستان ( تفرش، آشتیان و فراهان) از دولت مردان و مسئولان استانی رسیدگی به مشکلات آنها و ارتقاء منزلت شهرستانی در حد و منزلت شهرستانهای با قدمت کشور است.

دکتر عباس صلاحی در گفتگو با مهر پیرامون وضعیت شهرستان های تفرش، آشتیان و فراهان، ابراز کرد: شهرستان های تفرش، آشتیان و فراهان از شهرستان هایی هستند که قابلیت تبدیل به مکان های فرهنگی، علمی و گردشگری را دارند.

وی شهرستان های تفرش، آشتیان و فراهان را زادگاه بزرگان کشور دانست و عنوان کرد:  باید در این سه شهرستان در راستای ارتقای برنامه های فرهنگی با توجه به پیشینه ی خوب آنها اقدامات مناسبی صورت پذیرد.

صلاحی با بیان اینکه شهرستان تفرش زادگاه پدران علمی است افزود: راه اندازی مجتمع فرهنگی علامه جلال آشتیانی در شهرستان آشتیان، تکمیل مجتمع فرهنگی هنری پروفسور حسابی در شهرستان تفرش و احداث مجتمع فرهنگی و هنری در شهرستان فراهان از راهکارهای ارتقای سطح فرهنگی هنری این سه شهرستان علم پرور و هنر پرور در استان مرکزی بشمار می رود.

نماینده مردم تفرش ، آشتیان و فراهان در مجلس اظهار داشت: احداث رصدخانه نجوم در شهرستان تفرش نیز یکی از راهکارهایی است که می تواند در این شهرستان تحولات علمی و فرهنگی و گردشگری چشمگیری را ایجاد نماید؛ لذا احداث این رصد خانه نه تنها می تواند در راستای ارتقای سطح علمی این شهرستان تاثیرگذار باشد بلکه می تواند در راستای جذب گردشگر بیشتری نیز به این شهرستان زیبا تاثیر شگرفی را داشته باشد.

صلاحی در ادامه با اشاره به اینکه دشمن همیشه می خواهد از طریق هجمه های فرهنگی ، فرهنگ و اعتقادات مردم ما را نشانه برود، بیان داشت: دسترسی بهتر مردم این سه شهرستان به پوشش دیجیتالی و پوشش بهتر صدا و سیما یکی از عوامل مبارزه با ترفندهای دشمن در برابر ضربه زدن به فرهنگ غنی مردم ایران زمین است.

نماینده مردم شهرستان های تفرش ، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تکمیل دانشگاه صنعتی شهرستان تفرش، پیگیری و احداث قنوات و کانال های آبیاری برای کشاورزان، همچنین انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب اراک به دشت فراهان از دیگر انتظارات مردم این شهرستان ها از مسئولین است که امید می رود با درایت خوب آنها این موارد محقق شوند.

صلاحی در پایان خاطرنشان ساخت: شهرستان های تفرش، آشتیان و فراهان از ظرفیت های خوب طبیعی و خدادادی برای تبدیل به قطب های علمی، فرهنگی و گردشگری برخوردارند که شناسایی و بهره برداری صحیح از این منابع می تواند در راستای ارتقای سطح اقتصادی این مناطق نیز تاثیرگذار باشد.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:58 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

همزمان با دومین روز از هفته دولت و در مراسمی با حضور استاندار مرکزی بهره‌برداری از محور تفرش- گیان آغاز شد.

خبرگزاری فارس: بهره‌برداری از محور تفرش- گیان آغاز شدبه گزارش خبرگزاری فارس از اراک ظهر امروز و در مراسمی با حضور استاندار مرکزی، نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی بهره‌برداری از محور تفرش- گیان آغاز شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی در مراسم بهره‌برداری از این پروژه اظهار داشت: عملیات احداث این محور با هدف حذف نقاط حادثه خیز  و در طول 14 کیلومتر آغاز شد.

مجیدرضا نصرالله‌نژاد افزود: این محور به صورت چهاربانده به عرض 21 متر در ورودی شهرستان تفرش اجرا شده که حجم خاکبرداری آن دو میلیون متر مکعب، حجم خاکریزی 353 هزار متر مکعب، حجم زیر اساس 70 هزار متر مکعب و حجم اساس آن 27 هزار متر مکعب است.

وی، تناژ آسفالت مصرفی در این پروژه را  45 هزار تن اعلام کرد و ادامه داد: به منظور ساخت این محور 28 دستگاه پل با دهانه دو تا  شش متر و یک دستگاه پل به طول هزار متر و ارتفاع  40 متر انجام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی ادامه داد: منطقه کوهستانی گیان که در شرق تفرش واقع شده است، اصلی‌ترین مسیر ارتباطی شهرستان تفرش به شهرهای هم‌جوار مانند قم، ساوه و تهران است.

نصرالله‌نژاد بیان کرد: متاسفانه شیب غیر استاندارد همراه با قوس‌های غیر فنی این محور در سال‌های اخیر تلفات جانی بسیاری را در بر داشته است که در نهایت مدیران بر این شدند تا همت خود را بر اصلاح و بهسازی مسیر به کار گیرند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 18:17 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

در مراسمی با حضور استاندار مرکزی و همزمان با دومین روز از هفته دولت شرکت تعاونی ستوده بافت ابریشم تفرش افتتاح شد.

خبرگزاری فارس: شرکت تعاونی «ستوده بافت ابریشم» تفرش افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی تفرش ظهر امروز در مراسم بهره‌برداری از این پروژه گفت: این شرکت با هشت نفر عضو و اشتغال‌زایی 15 نفر به ثبت رسیده است.

احمد محب‌علی افزود: این شرکت در راستای ایجاد اشتغال، عمران و توسعه اقتصادی شهرستان و در سایه همکاری و مساعدت مسئولان شهرستان تشکیل شده و مدیران آن خواهان حمایت‌ها و مشارکت‌های مادی و معنوی مسئولان هستند.

وی تصریح کرد: در شرکت تعاونی ستوده بافت ابریشم تفرش 9 نفر جذب به کار شده‌اند که در صورت دریافت کمک‌های مالی کم بهره و بلند مدت امکان ایجاد اشتغال برای 30 نفر وجود دارد.

رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی تفرش با اشاره به عملکرد پنج ماهه اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان بیان کرد: در این مدت هفت شرکت تعاونی در بخش‌های صنعتی، کشاورزی، خدمات و مشاغل خانگی با سرمایه‌ای بالغ بر 961.5 میلیون ریال، اشتغال‌زایی 43 نفر و عضویت 50 نفر به ثبت رسیده است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:9 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

فرماندار تفرش خواستار احداث هر چه سریع‌تر فاز دوم تصفیه خانه این شهرستان شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک بهروز اردلان‌راد بعد از ظهر امروز در نشست شورای اداری شهرستان تفرش که با حضور استاندار مرکزی برگزار شد، اولویت‌ اصلی این شهرستان را تکمیل پروژه انتقال آب از هفتیان دانست و اظهار داشت: از مسئولان انتظار داریم نهایت همکاری را برای اجرای هر چه سریع‌تر این پروژه به عمل آورند.

وی احداث فاز دوم تصفیه خانه تفرش، توجه به راه‌های روستایی و مجتمع‌های آبرسانی و توسعه طرح گردشگری را از دیگر ضروریات  این شهرستان دانست و ادامه داد: به منظور اجرای طرح توسعه گردشگری به مالکان باغ‌ها در حریم شهر امکان ساخت با متراژ 50 متر داده شده است.

فرماندار تفرش با اشاره به اینکه اگر خواهان پیشرفت هستیم، باید به دنبال انسجام و حفظ وحدت در میان مردم باشیم، تصریح کرد: هفته دولت فرصت مناسبی برای پرداختن به نقش دولت در نظام جمهوری اسلامی ایران است، دولت‌ها در جمهوری اسلامی ایران با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شوند که این امر نشانگر جایگاه برجسته دولت در یک نظام مردم سالار مبتنی بر دستورات دینی است.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب شاهد بودیم که امام خمینی(ره) از دولت‌ها حمایت کردند که این سیره شایسته در سنوات گذشته از سوی مقام معظم رهبری تداوم داشت.

اردلان‌راد اظهار کرد: دولت‌ها برای حفظ دوام خود باید از حمایت همه اقشار برخوردار باشند، باید از همه منابع طبیعی و انسانی در دستیابی به پیشرفت استفاده کنیم.

وی با اشاره به نگاه دولت به منتقدان خاطر نشان ساخت: امروزه دولت به منتقدان نظر ویژه‌ای دارد به ویژه نقدی که به تکامل منجر شود، نقد باید سازند باشد، چرا که امروز به نقد سازنده و رو به جلو نیاز داریم که باید مورد توجه همه افراد و همه اقشار به ویژه رسانه‌ها قرار گیرد.

فرماندار تفرش بر لزوم حمایت مردم از دولت تاکید کرد و ادامه داد: مصلحت کشور ایجاب می‌کند که دولت حمایت همه جانبه مردم را به دست آورد.

امام جمعه تفرش نیز با اشاره به ویژگی مدیران اولین ویژگی مدیر را در جمع مردم بودن دانست و گفت: یک مدیر باید در جمع مردم حاضر و نسبت به مشکلات آنان آگاه باشد.

حجت‌الاسلام سید محمد مومنی اظهار داشت: ویژگی دوم مدیر جهادی  این است که در نظام اسلامی خدمت‌گذاری صادق و درست کار باشد.

وی ادامه داد: نیازسنجی و شناسایی نیازها برای رسیدن به اهداف از دیگر ویژگی مدیریت جهادی است، مدیر باید برای گروه‌های زیرمجموعه خود وقت بگذارد.

امام جمعه تفرش خواهان اصلاح راه‌های روستایی شد و بیان کرد: اگر راه‌های شهری و روستایی این شهرستان درست شود، قطعا گردشگر به این منطقه جذب خواهد شد.

مومنی افزود: در حال حاضر با مشکلات متعدد فرهنگی دست به گریبان هستیم که برای رفع این مشکلات نیازمند تخصیص اعتبارات فرهنگی هستیم.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:56 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

همزمان با دومین روز از هفته دولت سالن آمفی ‌تئاتر روباز علی حاتمی در شهرستان تفرش افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

خبرگزاری فارس: سالن آمفی ‌تئاتر روباز علی حاتمی در تفرش افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، بعد از ظهر امروز و در مراسمی با حضور استاندار مرکزی، نماینده مردم تفرش و آشتیان در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه، فرماندار و جمعی از مسئولان محلی شهرستان تفرش سالن آمفی ‌تئاتر روباز علی حاتمی افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

بر اساس این گزارش این سالن دارای گنجایشی به ظرفیت یک هزار و 500 نفر بوده که به متراژ 900 متر مربع احداث شده است.

کاربری این پروژه شامل اجرای نمایش، برگزاری جشن‌ها، سینمای روباز، آب‌نمای موزیکال است که با اعتباری بالغ بر 750 میلیون تومان از محل اعتبارات شهرداری احداث و به بهره‌برداری رسیده است.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:34 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی خواستار ساماندهی هر چه سریع‌تر نقاط حادثه‌خیز شهرهای تفرش و فراهان شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، عباس صلاحی ظهر امروز در نشست شورای اداری شهرستان‌های تفرش، آشتیان و فراهان اظهار داشت: استان مرکزی دارای 12 شهرستان است که در همین راستا استانداری باید جلسات شورای برنامه‌ریزی را برای آشنایی بیشتر با مشکلات منطقه هر ماه در یکی از این شهرستان‌ها برگزار کند.

وی تصریح کرد: احداث دارالقرآن‌ها در حوزه فرهنگی و همچنین احداث مجتمع فرهنگی سیدجلال‌الدین آشتیانی و توسعه کتابخانه‌های عمومی و تکمیل مرکز فرهنگی هنری دکتر حسابی در تفرش از ضروریاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی همچنین احداث یک مرکز فرهنگی و هنری در فراهان را ضروری دانست و بیان داشت: یکی از راه‌های دسترسی به اطلاعات و مبازره با هجمه‌های فرهنگی دشمنان فراهم بودن امکان دسترسی به پوشش شبکه دیجیتال صدا و سیما است که هم‌اکنون سه شهرستان تفرش، آشتیان و فراهان از این امکان بی‌بهره هستند که باید در این زمینه نیز چاره‌اندیشی شود.

صلاحی با بیان اینکه این سه شهرستان پتانسیل بالایی در حوزه میراث فرهنگی دارند، بیان داشت: این مناطق دارای پتانسیل زیادی در حوزه میراث فرهنگی هستند که اگر ابنیه تاریخی و شهر تاریخی ذلف‌آباد فراهان احیا شود، می‌توانیم توسعه گردشگری و اقتصادی را در این شهرها شاهد باشیم.

وی بر تعیین تکلیف هتل جهانگردی تفرش تاکید کرد و ادامه داد: ایجاد هتل نقش موثری در جذب گردشگر دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به لزوم ایجاد رصدخانه نجوم گفت: با احداث رصدخانه نجوم تفرش می‌توانیم شاهد تحولات علمی و گردشگری در منطقه باشیم.

صلاحی افزود: امروزه در راستای توسعه دانشگاه‌ها اقدامات موثری صورت نگرفته است که انتظار می‌رود استانداری با جدیت در این عرصه وارد شود، چرا که باید به سمتی حرکت کنیم که از علم به عنوان اقتصاد استفاده شود.

وی در ادامه از اختصاص 110 میلیارد ریال فاینانس برای پروژه انتقال آب هفتیان خبر داد و اظهار داشت: در راستای برق‌دار شدن راه‌های روستایی نیز 20 درصد اعتبارات از طریق وزارت نیرو تامین می‌شود.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح آبخیزداری و مهار آب‌ها می‌تواند در مهار آب‌های زیرزمینی و ساماندهی آب‌های سطحی موثر باشد، خاطرنشان ساخت: استفاده از آبیاری تحت فشار در بخش کشاورزی می‌تواند سهم به سزایی در کاهش میزان مصرف آب در حوزه کشاورزی داشته باشد.

صلاحی بیان کرد: انتقال پساب تصفیه‌خانه فاضلاب اراک به فراهان و ساماندهی نقاط حادثه‌خیز ضروری است که باید هر چه سریع‌تر اجرایی شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر شهرستان آشتیان از پوشش صددرصدی گاز برخوردار است و با عنوان شهرستان سبز شناخته می‌شود، تفرش نیز کمترین پوشش گازرسانی را به دلیل فاصله زیاد از مرکز به خود اختصاص داده است.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:5 | نویسنده : میثم اله وردی |