پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: به مناسبت فرا رسیدن هفته پژوهش در مراسمی از پژوهشگران برتر دانشگاه تفرش در این دانشگاه تجلیل به عمل آمد.

خبرگزاری فارس: تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه تفرش

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک معاون شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی ظهر امروز در این مراسم گفت: دانشگاه تفرش در زمینه برقراری ارتباط با صنعت و تهیه گزارش برای جذب پروژه‌ها فعالیت خوبی داشته است.

احمد پریدری با اشاره به اینکه اولین مرکز فناوری کسب و کار طی چند روز گذشته در اراک راه‌اندازی و مورد بهره‌برداری قرار گرفت، ادامه داد: راه‌اندازی مرکز فناوری کسب و کار در اراک به منظور توسعه صنایع کوچک و متوسط شهرک‌های صنعتی استان مرکزی و ایجاد بسترهای حمایتی برای ارائه خدمات ارزان و راحت به واحدهای صنعتی و ایجاد فن بازار منطقه‌ای در راستای مبادله دانش و تکنولوژی بین صنعت و دانشگاه در استان ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه، 40 درصد صنایع کوچک و متوسط استان مرکزی در شهرک‌های صنعتی استان مستقر هستند، خاطرنشان کرد: حمایت از صنایع استان به منظور استقرار صنایع در این مراکز و کیفی بخشی تولیدات از اهداف مهم شرکت شهرک‌های استان مرکزی به شمار می‌رود.

وی بیان داشت: ایجاد تعامل و تقویت ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت می‌تواند خدمات ارزنده پژوهشی به صنایع ارائه و در کیفیت‌بخشی به تولیدات بخش صنعت تأثیر بسزایی داشته باشند.

سرپرست دانشگاه تفرش نیز در این مراسم با اشاره به اینکه هفته پژوهش فرصتی مناسب برای ارتقاء ارتباط صنعت و دانشگاه است، گفت: تحقیق و پژوهش زیربنای توسعه و رشد اجتماعی است که راه را برای رشد سریع‌تر و پرشتاب‌تر فناوری باز می‌کند.

احمدرضا ربانی با بیان اینکه پژوهش، عامل پویایی علم و توسعه جامعه است، اظهار داشت: از مهم‌ترین دغدغه‌های دانشگاه‌های استان عدم ارتباط مؤثر دانشگاه و صنعت است که باید برای تقویت این ارتباط در استان برنامه‌ریزی و تلاش کرد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه تفرش نیز با اشاره به توانمندی‌های دانشگاه در حوزه ارتباط با صنعت و فعالیت‌های پژوهشی گفت: اولویت اساسی معاونت پژوهشی و فناوری این دانشگاه بر تجهیز امکانات اینترنتی و دسترسی آسان به سایت‌ها و پایگاه‌های موجود در کشور به منظور تقویت و توسعه پژوهش در این دانشگاه استوار است.

دوستعلی مژده اضافه کرد: استان مرکزی یکی از قطب‌های صنعتی کشور است و به همین دلیل استفاده از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های هیئت علمی دانشگاه‌ها، به منظور تقویت صنایع ضروری است که دانشگاه تفرش با وجود پتانسیل‌های علمی و پژوهشی هیئت علمی خود در زمینه معرفی پروژه‌های کلان ملی و ارتباط با صنایع در بین دانشگاه‌های استان، پیشتاز بوده است.

وی همچنین از انتشار کارنامه پژوهشی و فناوری این دانشگاه خبر داد و افزود: خلاصه فعالیت‌های حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه تفرش تا سال 90 در این کارنامه پژوهشی به چاپ رسیده است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه تفرش ادامه داد: در این کارنامه پژوهشی که در سه فصل گردآوری شده، کلیاتی پیرامون تاریخچه دانشگاه، معاونت پژوهشی و مراکز وابسته، دانشکده‌ها و آزمایشگاه‌های موجود، عناوین کتب منتشر شده، مشخصات پایان‌نامه‌ها در مقطع کارشناسی ارشد، پژوهش‌های داخلی، ثبت اختراعات و مقالات انجام شده توسط اعضای هیئت علمی و دانشجویان این دانشگاه به چاپ رسیده است.

در پایان این مراسم که معاونت فرمانداری تفرش، کارشناسان دفتر سیاسی و انتخابات استانداری مرکزی و اعضا هیئت علمی دانشگاه تفرش حضور داشتند، از پنج پژوهشگر برتر این دانشگاه از جمله حمیدرضا گلمکانی، فرزاد رضوی، محمدقاسم سحاب، دوستعلی مژده و مهندس مرتضی صابری با اهدا لوح و تندیس تقدیر شد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:30 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس و در جریان بررسی جزئیات طرح الحاق یک تبصره به ماده 190 قانون مقررات استخدامی سپاه، اخطارها و تذکرات متعددی را در مورد جزئیات این طرح مطرح کردند و برخی از آنها معتقد بودند پرداخت حقوق به جانبازان سپاه به تدریج و بر اساس اولویت درصد جانبازی تبعیض‌آمیز است.

 

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بهروز نعمتی، نماینده اسدآباد در تذکری مستند به اصل سوم قانون اساسی اظهار کرد: جانبازان بالای 50 درصد معمولا از این امکانات استفاده می‌کنند و سایرین از این موضوع بهره‌مند نمی‌شوند؛ ضمن اینکه اگر قرار باشد این کار به مرور انجام شود تبعیض‌آمیز خواهد بود.

 

علی لاریجانی رییس مجلس این اخطار را وارد ندانست و گفت:‌ این موضوع به میزان منابع دولت مربوط است و به دلیل اینکه دولت منابع ندارد این حقوق را به مرور و با اولویت درصدی جانبازی پرداخت می‌کند.

 

موسوی، نماینده اهواز نیز در اخطاری مستند به بند 9 اصل 3 قانون اساسی اظهار کرد: اگر به طور عمیق نگاه کنیم ارتش چند سال است این حق را به جانبازان داده و ما داریم تبعیض ناروا اعمال می‌کنیم؛ این در حالی است که دولت باید مکلف به پرداخت حقوق به جانبازان سپاهی نیز شود؛ چون این افراد نه مستمری‌بگیر هستند و نه گدا، بلکه رزمندگانی هستند که وجودشان را برای نظام گذاشته‌اند.

 

علی لاریجانی، رییس مجلس این اخطار را وارد ندانست و گفت: ما باید قانون را به نحوی بنویسیم که اشکال قانون اساسی نداشته باشد.

 

نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه نیز در تذکری مستند به ماده 23 آیین‌نامه داخلی مجلس خطاب به هیات رییسه گفت: می‌توانید کمیسیون‌ها را منحل کنید، شما تصمیم بگیرید و ما صرفا رای دهیم.

 

وی افزود: در مشروح مذاکرات باید قید شود که روال عادی با تصویب این قانون حذف نشود؛ چرا که در این صورت دولت دستش باز می‌شود تا پولی را که به ارتش می‌دهد قطع کند.

 

نماینده مردم ارومیه همچنین در بخش دیگری از تذکر خود گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را یکطرفه خواند و گفت: در این گزارش صرفا مسائل پولی آمده بود و بحث نواقص مدیریتی و اینکه دکترها میلیاردها پول در می‌آورند مطرح نشده بود.

 

علی لاریجانی رییس مجلس این اخطار را وارد ندانست.

 

ایرج ندیمی، نماینده لاهیجان نیز در اخطاری مستند به اصل 75 قانون اساسی گفت: طریق جبران بار مالی برای پرداخت حقوق به جانبازان مشخص نیست؛ لذا پیشنهاد می‌کنم این طرح را به کمیسیون ببرید تا دولت بگوید که از کدام محل پرداخت حقوق به جانبازان سپاهی را جبران می‌کند و بعد از اینکه این موضوع مشخص شد آن را به صحن بیاوریم.

 

علی لاریجانی، رییس مجلس این اخطار را نیز وارد ندانست.

 

عباس صلاحی، نماینده تفرش نیز در اخطار قانون اساسی، تصریح کرد: مگر دریافت حقوق توسط سربازان جانباز ارتش بر اساس درصد جانبازی بوده که برای پرداخت حقوق به جانبازان سپاهی درصد تعیین کنیم؟ به نظرم این شایسته و مناسب نیست.

 

علی لاریجانی رییس مجلس گفت: این موضوع مبنا نیست بلکه تنها اولویت است و برای حل مشکل قانون اساسی آمده است؛ چرا که دولت می‌گوید منبع ندارد و وقتی به تدریج این مبلغ را پرداخت می‌کند اولویت را به جانبازان و معسرین خواهد داد.

 

اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در اخطاری مستند به بند 9 اصل سوم قانون اساسی گفت: آنچه در این طرح پیش‌بینی شده در بازنشستگی وزارت دفاع ردیف دارد در حال حاضر 26 هزار و 890 نفر از بسیجیان جانباز سپاه، 300 هزار تومان و 12 هزار نفر سرباز وظیفه سپاه 150 هزار تومان حقوق می‌گیرند لذا مردم فکر نکنند به جانبازان رقم زیادی داده می‌شود.

 

وی اضافه کرد: به دلیل اینکه عزیزان ارتش از قدیم بوده‌اند و قانونی برای آنها وجود داشته برای سربازان وظیفه جانباز هم رقم حقوقی مشخص کرده‌اند، اما در مورد جانبازان سپاه دولت نمی‌خواهد ردیف خاصی ایجاد کند. ما می‌گوییم رقم حداکثر 200 میلیارد تومان سرجمع را در بودجه سنواتی بیاورد.

 

علی لاریجانی، رییس مجلس این اخطار را وارد ندانست و گفت: اصل مطلب که تبعیض است درست است و باید رفع شود و توضیح آقای کوثری هم برای این بود که قرار است چه تبعیضی رفع شود.

 

رییس مجلس گفت: اگر دولت بار مالی را می‌پذیرفت این پیشنهاد خوبی است، اما به هر حال باید بار مالی را به نحوی حل کنیم.

 

علیرضا زاکانی، نماینده مردم تهران نیز در اخطاری مستند به اصل 75 قانون اساسی گفت: ما معتقدیم تامین مالی این موضوع قبلا صورت گرفته است. در سال 66 برای ارتش قانون تصویب شد و پرداخت به عهده ارتش گذاشته شد. در سال 73 نیز برای سپاه قانون تصویب شد و پرداخت به عهده بنیاد گذاشته شد. متولیان بنیاد هم گفتند که بابت این موضوع پول دریافت کردند از جمله آقای ظریف‌منش گفت که در یک سال 16 میلیارد برای پرداخت به سپاه دریافت کرده است پس ردیفش مشخص است.

 

علی لاریجانی، رییس مجلس گفت: اگر مقصود شما این است طرحی که آمده اشکال اصل 75 و بار مالی ندارد دولت باید این موضوع را بپذیرد، اما اگر منظورتان این است که احتیاج به قانون نداریم بحث دیگری است.

 

زاکانی اضافه کرد: من معتقدم باید متکفل پرداخت پول را مشخص کنیم. اینکه بنیاد پول را پرداخت کند در سال 70 مصوب شده و بابتش هم پول داده شده، اما بنیاد این را پرداخت نکرده و دچار تخلف شده است لذا ما نمی‌خواهیم فی‌البداهه قانونی از باب ایجاد هزینه برای دولت بنویسیم؛ لذا طرح اصلی را مصوب تلقی کنیم و اضافاتی نداشته باشیم که تبعیض مجددی برای جانبازان و خانواده شهدا ایجاد شود.

 

لاریجانی، رییس مجلس در این رابطه تاکید کرد که دولت بار مالی را نمی‌پذیرد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:صلاحی,مجلس,تفرش,هدهد, | 10:34 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه تفرش از انتشار کارنامه پژوهشی و فناوری این دانشگاه خبر داد.

خبرگزاری فارس: کارنامه پژوهشی و فناوری دانشگاه تفرش منتشر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک به نقل از روابط عمومی دانشگاه تفرش، دوستعلی مژده گفت: خلاصه فعالیت‌های حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه تفرش تا سال 90 در این کارنامه پژوهشی به چاپ رسیده است.

وی تصریح کرد: در این کارنامه پژوهشی که در سه فصل گردآوری شده، کلیاتی پیرامون تاریخچه دانشگاه، معاونت پژوهشی و مراکز وابسته، دانشکده‌ها و آزمایشگاه‌های موجود، عناوین کتب منتشر شده، مشخصات پایان‌نامه‌ها در مقطع کارشناسی ارشد، پژوهش‌های داخلی، ثبت اختراعات و مقالات انجام شده توسط اعضای هیئت علمی و دانشجویان این دانشگاه به چاپ رسیده است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه تفرش افزود: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تفرش برای توسعه و پیشبرد فعالیت‌های پژوهشی و فناوری، هدایت توانمندی‌های علمی برای ارائه خدمات موثر پژوهشی در راستای نیاز کشور و تقویت توان علمی دانشگاه در پژوهش و تولید علم و اجرای طرح‌های تحقیقاتی را سرلوحه خود قرار داده است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:کارنامه,پژوهشی,دانشگاه,هدهد,تفرش,, | 19:47 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی از برگزاری 14 همایش قرآنی به مناسبت هفته قرآن در استان خبرداد.

خبرگزاری فارس: 14 همایش قرآنی در استان مرکزی برگزار می‌شود

سیف‌‌الله کریم‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: هفته آخر آذرماه به عنوان هفته قرآن نامگذاری شده است و بر همین اساس مصمم به برگزاری برنامه‌های مختلف قرآنی در سطح استان هستیم.

وی تصریح کرد: در این هفته بیش از 14 همایش قرآنی در مدارس شهرهای مختلف استان برگزار می‌شود که در این همایش از دانش‌آموزان شرکت کننده در طرح ملی نور تجلیل خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی با بیان اینکه نخستین همایش قرآنی 25 آذرماه با حضور استاد مسعود سیاح‌ گرجی در دو شهر اراک و آشتیان برگزار می‌شود، ادامه داد: همایش قرآنی شهرهای فراهان، کمیجان، خمین، خنداب 26 آذر ماه با حضور استاد احمد ابوالقاسمی، همایش قرآنی شهرهای ساوه، زرندیه و نوبران 27 آذرماه با حضور اساتید مهدی ناصرزعیم و رضا نژاد‌تبریزی، همایش شهرهای شازند، دلیجان، سربند، محلات 28 آذرماه با حضور استاد شعاعی و رضا نژاد‌تبریزی و همایش قرآنی تفرش 29 آذرماه با حضور استاد علی‌ علیزاده برگزار می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به اهتمام آموزش و پرورش به امور قرآنی بیان داشت: خوشبختانه در سال‌های اخیر وزارت آموزش و پرورش به امر آموزش قرآن توجه ویژه‌ای داشته و برنامه‌ها و طرح‌های متعددی را در این زمینه به مرحله اجرا درآورده است.

کریم‌زاده افزود: نواختن زنگ قرآن، برگزاری مسابقات مختلف قرآنی، برپایی کرسی‌های تلاوت قرآن، محافل انس با قرآن کریم و... از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده به مناسبت هفته قرآن در استان است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:همایش,قرآنی,هدهد,تفرش,, | 17:36 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

محرم که از راه می رسد پدر برزگها و مادر بزرگهای خانه به خصوص در شهرستان ها، چشم به راه هیئت های تعزیه خوانی هستند تا روح و جان خویش را با محرم گره بزنند. تعزیه وامدار قدیمی ترین گونه های نمایشی ایران زمین است و با اینکه در برخی کشورهای عربی چون عراق اجرا می شود در جهان به نام ایران شناخته می شود.
 به گزارش باشگاه خبرنگاران اراک ، عباس کاووسی عضو شورای تعزیه استان مرکزی گفت : استان مرکزی از قطب های تعزیه کشور است و 90 گروه تعزیه و 700 هنرمند در این زمینه فعالیت دارند.
وی افزود: قدمت تعزیه در استان مرکزی بیش از 5 قرن است و سابقه آن در شهر اراک که 200 سال قدمت دارد به بیش از 180 سال می رسد که نشان از وجود ریشه های تعزیه در استان دارد.
منطقه فراهان و تفرش مهد تعزیه کشور است در شب های محرم بیشتر تعزیه در خانه های بزرگ، حسینیه ها و مساجد برگزار می شد و هر محله یک گروه تعزیه خوانی داشت.
کاووسی با بیان اینکه در هریک از روزهای محرم تعزیه خاصی برگزار می شد، می گوید: تعزیه روز اول که تعزیه مخصوصی بود اکنون فقط در روستاها اجرا می شود.
وی افزود : تعزیه" حجه الوداع"، " موسی بن جعفر(ع)" و حمزه سیدالشهدا" از جمله تعزیه هایی بودند که در روزهای دوم و سوم محرم برگزار می شدند و در روزهای بعد تعزیه های " مسلم بن عقیل"، "طفلان مسلم" ، "برادران عباس" و " طفلان زینب" به اجرا در می آمد.
کاووسی با بیان اینکه تعزیه های روز هشتم اغلب تعزیه " حضرت علی اکبر(ع)" و " حضرت قاسم (ع)" بود، اضافه می کند: همیشه در روز نهم محرم (تاسوعا) تعزیه "حضرت ابالفضل(ع)" و در روز عاشورا تعزیه " شهادت امام حسین (ع)" برگزار می شد.
تعزیه از اولین روز محرم آغاز می شد.
در اراک بیشتر تعزیه ها به صورت سیار در بازار سرپوشیده اجرا می شد که به گفته مردم کهنسال این شهر، تماشاچیان از نقاط مختلف کشور به اراک می آمدند تا در کنار اراکی ها بتوانند تعزیه و مصیبت وارده بر امام حسین و یارانش را تماشا کنند.
تعزیه خوانان تعزیه بازار اراک را حرفه ای ترین تعزیه خوانان کشور تشکیل می داد و هنوز هم بخشی از اموال این تعزیه در اختیار یکی از بازاریان اراک است که اکنون از بین رفته و تلاشی برای احیای آن صورت نمی گیرد.
منصوری از تعزیه خوانان قدیمی اراک با بیان اینکه، شکل تعزیه اراک مدرن ترین شکل اجرا بوده است گفت : این گونه هنر دینی باید احیاء شود چرا که یکی از داشته های فرهنگی استان و کشور است و گر چه به دلیل بی انضباطی و هزینه های زیاد برخی هیئت های تعزیه در گذشته به تعطیلی کشیده شد اما اکنون نیاز بر احیای آن است تا از این گونه استفاده شود.
استان مرکزی، تهران، خراسان، اصفهان از جمله استانهای دارای تعزیه قابل توجه هستند اما تحقیق در مورد تعزیه تفرش نشان داده است بیشترین تعزیه خوانان کشور از این خطه برخاسته اند.
یکی از گردانندگان تعزیه گفت : هنر تعزیه از زمان شاه اسماعیل صفوی به دلیل ارادت خاص به شیعه رواج یافت و در دوران ناصرالدین شاه قاجار به اوج خود رسید.
مرتضی باقری تعزیه را یکی از راه های انتقال ارزش های واقعه عاشورا عنوان کرد و افزود : هنر تعزیه در انتقال حوادث و ارزش های عاشورا به نسل های جدید خصوصا نوجوانان و جوانان بسیار موثر است.
وی که بیش از 20 سال است در این هنر قدم گذاشته، یادآور شد: در زمان کودکی من، تعزیه های بسیاری اجرا می شد و خصوصا در ماه محرم و صفر به طور ثابت هر شب تعزیه بود و یکی از اهالی محل یا شهر نذر تعزیه داشت.
باقری بی توجهی مسئولین را دلیل کمرنگ شدن این هنر خواند و عنوان کرد : اراک به عنوان یکی از قطب های تعزیه کشور حتی یک حسینیه برای اجرای تعزیه ندارد و هیچ بودجه ای برای تعزیه و تعزیه خوانان در نظر گرفته نمی شود.
وی نبود جایگاه مناسب اجرای تعزیه را علت اصلی افول تعزیه در اراک عنوان و اظهار کرد : بیشتر تعزیه خوانان استان در ایام محرم در استان های اصفهان و تهران و شهرهای دیگر به اجرای تعزیه می پردازند.
وی معتقد است: قطعا مردم علاقه مند هستند که در روزهای عزاداری از تعزیه نیز بهره ببرند اما وقتی مکانی مناسب جهت این امر نیست آیا می شود مستمعین و علاقمندان را در سرمای زمستان در کوچه و خیابان نگاه داشت، از طرفی اجرای تعزیه در خیابان باعث نزول جایگاه تعزیه و در راس آن امام حسین(ع) می شود.
باقری عدم نظارت و پیگیری شورای تعزیه استان را از دیگر عوامل انزوای تعزیه در اراک دانست و گفت : با تشکیل شورای تعزیه در استان امید می رفت که تعزیه اراک ساماندهی شود اما بیشتر باعث ایجاد اختلاف نظر در بین تعزیه خوانان شد.
وی با اشاره به اینکه هنر تعزیه در زمان حاضر سلیقه ای شده ، تاکید کرد : کسی با نوآوری در تعزیه مخالف نیست اما باید اشعار و موسیقی که به تعزیه وارد می شود پر محتوا باشد و از طرفی سند تاریخی داشته باشد.
باقری گفت : امیدواریم فرصت و محلی پیش آید تا پیشکسوتان تعزیه بتوانند به جوانان علاقمند آموزش دهند تا تعزیه مسیر اصلی و درست خود را طی کند و از آسیب و تحریف به دور مانده و رونق بیشتری بگیرد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 11:57 | نویسنده : میثم اله وردی |
تاريخ : برچسب:تعزیه,عاشورا,سعیدیه,هدهد,تفرش, | 5:0 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: مسئول روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ثبت 24 آیین عاشورایی کشور تا صبح امروز خبر داد.

هادی پرونده در حاشیه برگزاری ششمین اجلاس شورای عالی ثبت میراث فرهنگی کشور در مجتمع آموزشی ورزشی نفت محمودآباد در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری فارس در این شهرستان گفت: اجلاس سراسری شورای عالی ثبت آثار آیین‌های عاشورایی با 153 اثر از روز گذشته آغاز شد و 33 استان کشور سنت‌های عاشورایی خود را برای ثبت ملی ارائه کردند.

مسئول روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تصریح کرد: تا صبح امروز استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کردستان، لرستان، مرکزی و همدان تاکنون آثار خود را برای ثبت ارائه کردند.

وی پرونده بیشترین ثبت آیین را مختص دو استان اردبیل و مرکزی عنوان کرد و افزود: در مجموع 33 اثر از این استان‌ها ارائه شد که 24 اثر به ثبت رسید.

مسئول روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور آمار آثار این استان‌ها را به شرح ذیل اعلام کرد.

1- استان آذربایجان غربی 4 اثر که هیچ کدام به ثبت نرسید.

2- اردبیل 7 اثر که 6 اثر آن به ثبت رسید که آثار ثبت شده عبارت است از: خاکسپاری شهدای کربلا در خلخال، آیین شمع‌گذاری در اردبیل، مراسم مذهبی شاخسی واخسی در نیر، مراسم عزاداری شهادت حضرت مسلم (آغاز محرم در اردبیل)، عزاداری ایل شاهسون در ماه محرم، عزاداری عاشورایی در بازار اردبیل

3- خراسان جنوبی با 4 اثر که همه آن به ثبت رسید که  سنگ‌زنی، علم‌بندان، علم‌گردانی و مشعل‌گردانی آثار ثبت شده این استان بود.

4- خراسان شمالی 4 اثر ارائه کرد که 3 اثر آن از جمله آیین علم گردانی، آیین پرده‌خوانی روز عاشورا و آیین تعزیه‌خوانی به ثبت رسید.

5- کردستان با یک اثر طشت‌گذاری که به ثبت رسید.

6- لرستان 3 اثر ارائه کرد که 2 اثر مراسم چهل منبر تاسوعای خرم‌آباد و سقاخانه‌های خانگی به ثبت رسید.

7- مرکزی با ارائه 6 اثر که همگی آن همچون مراسم نخل گردانی خمین، مراسم علم بران تفرش، مراسم نخل گردانی نراق، مراسم تعزیه گرکان، مراسم نخل‌گردانی تفرش، مراسم علم‌گردانی روستای هزاوه اراک به ثبت رسید.

8- همدان 4 اثر ارائه کرد که 2 اثر مراسم عزاداری سوم امام حسین(ع) در امامزاده یحیی همدان و مراسم عزاداری عاشورایی محله جولان همدان به ثبت رسید.

مسئول روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در پایان ابراز داشت: این اجلاس تا پایان امشب ادامه دارد و تمامی آثار به نظر اعضای شورای عالی ثبت کشور خواهد رسید تا آثار برگزیده به ثبت برسد.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:نخل گردانی,علم بران,هدهد,تفرش,, | 14:33 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: در آیین اختتامیه ششمین جشنواره نشریات دانشجویی منطقه 5 کشوری در دانشگاه آزاد تویسرکان از 32 اثر برتر تقدیر و تجلیل شد.

خبرگزاری فارس: تقدیر از 32 اثر برتر جشنواره نشریات دانشجویی منطقه 5

به گزارش خبرگزاری فارس از تویسرکان، در آیین اختتامیه ششمین جشنواره نشریات دانشجویی منطقه 5 کشوری در واحد دانشگاه آزاد شهرستان تویسرکان با حضور عین‌القضاتی مدیر فرهنگی منطقه 5 دانشگاه آزاد و مسئولان و معاونان فرهنگی 13 واحد دانشگاهی از 32 اثر در هفت بخش نشریات علمی دانشجویی با اهدا جایزه نقدی، لوح تقدیر و تندیس جشنواره تجلیل شد.

در این آیین هیئت داوران ششمین جشنواره نشریات دانشجویی منطقه 5 کشوری از 70 اثر ارسالی به دبیرخانه جشنواره 32 اثر را در بخش‌های طرح روی جلد، سرمقاله، تیتر و عنوان‌بندی، مطالب علمی، شعر و داستان، جدول و سرگرمی و صفحه‌آرایی داخلی حائز رتبه و تقدیر دانست.

هیئت داوران و کارشناسان در بخش طرح روی جلد نشریات علمی دانشجویی:

رتبه نخست به نشریه تماس با 17 از همدان

رتبه دوم به نشریه آهسته شتابان از تویسرکان

رتبه سوم مشترک به آثار منشور، ساوه و بشارت، همدان

 سرمقاله

مقام نخست نشریه کمی متفاوت، اراک

مقام دوم نشریه بشارت، همدان

مقام سوم مشترک به نشریه‌های گل نرگس، محلات و ذکر حکیم از فراهان

تیتربندی عنوان

رتبه نخست نشریه بشارت،  همدان

رتبه دوم نشریه کمی متفاوت، اراک

رتبه سوم  نشریه محراب، بروجرد

مطالب علمی

رتبه نخست نشریه گل نرگس، محلات

رتبه دوم  مشترک به نشریه‌های بشارت، همدان و  یاران توی، تویسرکان

رتبه سوم نشریه محراب، بروجرد

شعر و داستان

رتبه نخست نشریه یاران توی، تویسرکان

رتبه دوم نشریه گل نرگس، محلات

رتبه نشریه ثقلین، خرم‌آباد

جدول و سرگرمی

رتبه نخست مشترک به نشریه‌های آهسته شتابان کن و یاران توی از تویسرکان

رتبه دوم نشریه کمی متفاوت، اراک

رتبه سوم نشریه تماس با 17، همدان

صفحه‌آرایی داخلی

رتبه نخست نشریه گل نرگس، محلات

رتبه دوم نشریه بشارت، همدان

رتبه سوم مشترک به نشریه‌های محراب، بروجرد و ثقلین، خرم‌آباد

از آثار حائز رتبه‌های نخست با پرداخت جایزه نقدی یک میلیون ریال، رتبه‌های دوم جایزه نقدی 800 هزار ریال و رتبه‌های سوم 500 هزار ریال و اهدای لوح تقدیر و تندیس جشنواره تجلیل شد.

هیئت داوران نشریه‌های الکترونیک بشارت از همدان، ایستگاه از آشتیان، نیایش از ملایر به خاطر صفحه حجاب و حریر پوش به خاطر پرداخت به مسائل نماز  شایسته تقدیر دانست.

در  پایان در بخش غرفه‌‌آرایی از غرفه تفرش  به عنوان غرفه برتر نمایشگاه و سحر فراهانی به عنوان غرفه‌دار نمونه از فراهان معرفی و تقدیر شد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:جشنواره,نشریات,دانشجویی,هدهد,تفرش,, | 10:38 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 

مدیر پژوهشی دانشگاه تفرش و ناظر علمی دومین کنفرانس مدیریت انرژی در صنایع نفت و انرژی از همکاری علمی این دانشگاه در این کنفرانس خبر داد.

 

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه مرکزی، دکتر رامین مهدی‌پور با اعلام این خبر افزود: در این کنفرانس، مدیریت انرژی و کاهش مصرف انرژی مخصوصاً در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

 

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی، صرفه‌جویی، بهینه‌سازی، بهره‌وری افزایش کارایی و تولید ترکیبی و مهندسی انرژی از دیگر مطالب مورد بحث در این کنفرانس است.

 

گفتنی است، دومین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت انرژی در صنایع نفت و گاز 23 آذرماه 1391 با هدف ایجاد نگاه ویژه در کشور به موضوع استفاده منطقی از انرژی در صنایع مختلف و مطالعه علمی این حوزه در مرکز همایش‌های صدا و سیما تهران برگزار می‌شود.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:کنفرانس,مدیریت,دانشگاه,تفرش,هدهد, | 9:15 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

اجتماع > آیین‌ها- همشهری آنلاین:
استان مرکزی با توجه به قدمت و تاریخ کهن خود، سرشار از آداب و رسوم و عقاید مذهبی و اجتماعی است.

از جمله مهمترین آنها می‌توان به مراسم بیل گردانی شهر نیمور، اهو اهو روستای خورهه، جشن کوسه ناقلدی یا جشن سده روستاهای استان مرکزی، مراسم ازدواج، شب چله، اولین برف زمستان در اکثر مناطق استان، مراسم کردعلی شهرستان خمین، مراسم باران خواهی تفرش، مراسم عید فطر و قربان، عید غدیر و عید نوروز، مراسم نخل گردانی عاشورا تفرش و مراسم تعزیه و عزا و انواع بازی‌ها و رقص‌های محلی، اشاره کرد.

در شب چله خانواده‌های فامیل و عروس و دامادها به خانواده بزرگترها می‌روند و در آنجا بعد از خوردن شام، انواع میوه و شیرینی صرف می کنند و تا نیمه های شب شعر، قصه و کتاب حافظ می خوانند، در این شب هفت نوع خوراکی و تنقلات از جمله هندوانه می‌خورند.

خانواده های داماد که دختری را به نامزدی پسرشان انتخاب کرده اند، هدیه ای برای او می فرستند. در اکثر روستاها در شب چله گوسفندی را که در فصل بهار و تابستان پروار کرده‌اند ذبح کرده و برای مصرف میهمان شام می پزند.

آیین شب یلدا در استان مرکزی از دیرباز در سه شب متوالی با عناوین شب "چله بزرگه"، "چله وسطی" و" چله کوچیکه" برگزار می‌شده و خویشان و دوستان سفره‌ای از مهر را می‌گشودند و از هر دری سخنی می‌گفتند.

یکی از آیین‌های ویژه یلدا، در استان مرکزی دیدار و بزرگان و سالخوردگان فامیل بوده است. در شب‌های چله افراد فامیل در همایشی صمیمی دور کرسی چوبی جمع می‌شدند و به قصه‌های بزرگترها گوش می‌دادند.

زنان و دختران روستایی در گرگ و میش شب‌های چله در تکاپو و هیجانی خاص ملزومات غذا و تنقلات ویژه این شب را مهیا می کردند و برای گذران ساعات خوش در کنار فامیل لحظه شماری می‌کردند.‌

آنان در سینی‌های قدیمی مسی درفضای دوده گرفته آشپزخانه های قدیمی، انواع میوه و تنقلات به ویژه هندوانه، انگور، تخمه و نخودچی کشمش، و خرما را مهیا می‌کردند.

در این شب استثنایی پس از صرف شام و خواندن دعای شکر درپای سفره، همگان در کنار هم،از شادی‌ها و غم‌ها، موفقیت‌ها، اعتقادات، امیدها و بیم هاشان می‌گفتند. بزرگترها و ریش‌سفیدان فامیل در این شب علاوه بر خواندن اشعار حافظ، سعدی و فردوسی خاطرات و داستان های کهن ایران زمین را برای اعضای خانواده نقل می‌کردند.

در شب یلدا، بزرگترها با کودکان هم بازی می‌شدند،"پر یا پوچ"دزد بازی و مشاعره از جمله بازی‌ایی است که در شب چله در مناطق مختلف استان مرکزی با مشارکت همه اعضای خانواده رواج داشت.

در منطقه ساوه از مراسم بسیار زیبا و پسندیده مردم در این شب، فرستادن هدیه‌ای از طرف خانواده داماد برای خانواده عروس است. این هدایا معمولاً شام، میوه، شیرینی و غیره است. خانواده عروس نیز در ظروف هدایا یک جفت جوراب یا دستکش پشمی به عنوان پاسخ به حرمت خانواده داماد می گذارند.

یکی دیگر از مراسم شب چله مردم این استان کشتن گوسفند مخصوصی به نام «اتلیک» است. روستاییان این نوع گوسفند را در فصل تابستان از بین گوسفندان خود جدا می سازند و به خوبی آن ها را پروار می کنند تا برای زمستان خوب چاق و فربه شوند.

به محض این که زمستان فرا رسید، گوسفندان پروار را سر می برند و از آن غذای بسیار لذیذی برای شام شب چله تهیه می‌کنند. این شام را در اصطلاح محلی «اتلیک شامو» می‌نامند. در ضیافت این شام معمولاً هر خانواده همسایه ها و بستگان نزدیک خود را دعوت می‌کند.

غذای مخصوص این شام جگر و دل و قلوه گوسفند است که با سیب زمینی سرخ شده تهیه می شود و به آن «جزلاق» می گویند. جزلاق در واقع همان غذای جغول بغول معروف است.

آداب و رسوم مردم استان مرکزی در شب یلدا

شربت شیره انگور که به آن سرکه معمولی می افزایند، زینت بخش سفره شام شب چله است. این شربت به نام ترشی شربت مشهور است.

مراسم شب چله در روستاها و شهرهای استان با اندکی تفاوت بدین گونه برگزار می‌شود. مردم شهر مأمونیه در شب چله گوسفندی را ذبح کرده و شام کله پاچه را می‌خورند.

در روستای «چناقچی بالا» از توابع مأمونیه ، در شب چله ارامنه در کلیسا تجمع می کنند و پس از دعا خواندن، آن هایی که تازه داماد شده اند، در حیاط یا جلوی کلیسا آتش روشن کرده و هرکس مقداری از آتش را برداشته و به خانه خود می برد و از روی آن می پرند.

یک نفر تمامی ارامنه را دعوت می کند و آن شب را جشن می گیرند. در محلات در این شب افراد خانواده دور هم جمع می‌شوند و شاهنامه یا کتاب امیر ارسلان نامدار را می خوانند.

در «چهل رز» و نیم ور در شب یلدا سفره هفت سین درست می کنند و در آن هفت نوع خوراکی که با حرف «سین» شروع می‌شود مانند سنجد، سیب، سه پستان، سمنو، سرکه و سبزی می گذارند.

در شهر دلیجان در شب چله کدو حلوایی را قطعه قطعه کرده و آن را با آب می پزند و آن را به عنوان دسر حتماً تناول می‌کنند. یکی دیگر از خوراکی هایی که حتماً در این شب می خورند، زردک (هویج زرد، هویج بومی) است.

آن را مثل کدو می پزند و یا آن را به صورت خام می تراشند و ریش ریش می کنند و سپس آن را می خورند. آنان معتقدند باید حتماً روی آن آب خورد، چون بر این باورند که زردک می گوید : آبم بده تا توی آبت اندازم.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:یلدا,آداب,رسوم,هدهد,تفرش,, | 18:18 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

اراک- خبرگزاری مهر: مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی از بهره برداری 12 پروژه فنی و اجرایی شامل ساختمان ها و تاسیسات دولتی با حضور رئیس جمهور در استان مرکزی خبر داد.

غلامرضا خرمی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این پروژه ها با اعتباری بیش از 44 هزار میلیون ریال آماده بهره برداری هستند.

وی ادامه داد: ساختمان صداو سیمای شهرستان خمین با مساحت 300 مترمربع و اعتبار یکهزار و 700 میلیون ریالی و شبکه دامپزشکی شهرستان ساوه به مساحت 700 مترمربع و اعتبار چهار هزار و 500 میلیون ریالی از جمله این پروژه ها هستند.

خرمی مجتمع اداری کمیجان را یکی دیگر از این پروژه ها خواند و افزود: این پروژه با مساحت یکهزار و 350 متر مربع و اعتبار 9 هزار و 500 میلیون ریالی کامل شده است.

وی در خصوص سایر پروژه های فنی و اجرایی عنوان داشت:چهار واحد منازل ساختمانی محلات به مساحت 520 مترمربع با اعتبار دو هزار 700میلیون ریالی، دارالقرآن آشتیان به مساحت 450 مترمربع با اعتبار دو هزار و 500 میلیون ریالی، هشت واحد منازل مسکونی سازمانی تفرش به مساحت 520 متر مربع با اعتبار دو هزار و 800 میلیون ریالی از سایر پروژه های قابل بهره برداری با حضور رئیس جمهور است.

خرمی افتتاح کتابخانه عمومی فوتبال به مساحت 185 متر مربع و اعتبار یکهزار میلیون ریالی و کتابخانه عمومی الغدیر به مساحت 260 مترمربع و اعتبار یکهزار و300 میلیون ریالی را از دیگر برنامه های این اداره برشمرد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی خاطر نشان کرد: پزشکی قانونی اراک با یکهزار و 80 مترمربع مساحت و اعتبار 9 هزار و 300 میلیون ریال، سردرب اقتصاد و دارایی با 185 متر مربع مساحت و اعتبار یکهزار و 500 میلیون ریال، انتقال خون ساوه با 900 مترمربع مساحت و اعتبار چهار هزار و 900 میلیون ریال و ساختمان هواشناسی محلات با 110 مترمربع مساحت و اعتبار 2 هزار و 792 میلیون ریالی نیز با حضور رئیس جمهور افتتاح خواهد شد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:منازل سازمانی,هدهد,تفرش, | 14:6 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: مدیر پژوهشی دانشگاه تفرش و ناظر علمی دومین کنفرانس مدیریت انرژی در صنایع نفت و انرژی از همکاری علمی این دانشگاه در این کنفرانس خبر داد.

خبرگزاری فارس: همکاری دانشگاه تفرش در برگزاری کنفرانس مدیریت انرژی

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک رامین مهدی‌پور پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دومین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت انرژی در صنایع نفت و گاز سه روز آینده در مرکز همایش‌های صدا و سیما  تهران برگزار می‌شود که دانشگاه تفرش در زمینه علمی با مسئولان برگزار کننده این همایش همکاری خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در این همایش پیرامون موضوعاتی چون مدیریت انرژی و کاهش مصرف انرژی به ویژه در زمینه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، برنامه‌ریزی، صرفه جویی، بهینه‌سازی، بهره‌وری، افزایش کارایی و تولید ترکیبی و مهندسی انرژی بحث و تبادل نظر خواهد شد.

ناظر علمی دومین کنفرانس مدیریت انرژی در صنایع نفت و انرژی ایجاد نگاه ویژه در کشور به موضوع استفاده منطقی از انرژی در صنایع مختلف و مطالعه علمی این حوزه را از مهم‌ترین اهداف برگزاری این همایش برشمرد و ادامه داد: جایگاه آتی مدیریت انرژی در منطقه و کشور، مدیریت انرژی و نقش آن بر بازار، رابطه مدیریت انرژی و ممیزی انرژی، راهکارهای بهینه سازی مصرف انرژی در صنایع نفت و انرژی، مطالعه و تحلیل آماری تاثیر مدیریت انرژی بر مصرف انرژی، نقش فناوری‌های نوین و مدیریت انرژی، روش‌های استقرار سیستم جامع مدیریت انرژی در سازمان‌ها و نقش آن، نقش فرهنگ سازی و ارتقای آگاهی عمومی در بهینه سازی مصرف انرژی بخشی از محورهای این همایش است.

مهدی‌پور گفت: تاثیر مدیریت انرژی بر اجرای صحیح قانون هدفمند کردن یارانه ها و اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، نقش سیاست‌های مالی و حمایتی دولت در اجرای صحیح مدیریت انرژی، راهکارهای بهینه سازی مصرف انرژی در صنایع نفت و گاز، راهکارهای اجرائی - عملیاتی مدیریت مواد و انرژی و... از دیگر محورهای این همایش هستند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:6 | نویسنده : میثم اله وردی |
تاريخ : برچسب:, | 6:54 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک از مجهز شدن بیمارستان‌های سراسر استان به دستگاه اتو کلاو تا پایان سال جاری خبر داد.

خبرگزاری فارس: بیمارستان‌های استان مرکزی مجهز به دستگاه اتوکلاو می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک مجید رمضانی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر بیمارستان‌های شهرهای اراک، تفرش، آشتیان، دلیجان، خمین و محلات به دستگاه اتوکلاو مجهز هستند.

وی تصریح کرد: این دستگاه‌ها در سال گذشته و با تخصیص اعتباری بالغ بر 20 میلیارد ریال خریداری و امسال تحویل این بیمارستان‌ها شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک از نصب این دستگاه در شهرستان کمیجان خبر داد و گفت: هم اکنون اقدامات لازم به منظور تأمین زیرساخت‌های لازم برای نصب این دستگاه در بیمارستان کمیجان در دست اقدام است.

رمضانی اظهار داشت: تنها در شهرستان شازند به دلیل اینکه بیمارستانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی وجود ندارد، اقدامی برای نصب این دستگاه صورت نگرفته است.

وی خاطر نشان ساخت: با نصب این دستگاه‌ها مشکلات موجود در زمینه دفن پسماندهای عفونی و بیمارستانی برطرف خواهد شد.

وی تصریح کرد: دفع پسماندهای بیمارستانی همواره یکی از دغدغه‌های مسئولان بوده که امید می‌رود با راه اندازی این دستگاه‌ها‌ شاهد کاهش دغدغه‌های مسئولان در این زمینه باشیم.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:30 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

اراک- خبرگزاری مهر: معاون هماهنگ کننده سپاه روح الله استان مرکزی از آغاز مرحله دوم اردوهای راهیان نور دانش آموزی این استان از ۱۹ آذر خبر داد.

سرهنگ پاسدار محسن گلشن زاده در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: مرحله دوم اردوهای راهیان نور با حضور دانش آموزان پسر پایه دوم متوسطه از امروز ۱۹ آذر ماه آغاز شد.

وی با بیان اینکه  مرحله دوم این اردوها به دو بخش تقسیم می شود، گفت: بخش اول از ۱۹ آذر آغاز و به دلیل امتحانات ترم اول یک دی ماه پایان می پذیرد.

معاون هماهنگ کننده سپاه روح الله استان مرکزی ادامه داد: بخش دوم این مرحله از 28 دی ماه آغاز و تا 15 بهمن ماه سال جاری ادامه دارد.

سرهنگ گلشن زاده با بیان اینکه در این مرحله ۱۰ هزار و ۲۱۴ نفر به مناطق عملیاتی جنوب کشور اعزام خواهند شد، اظهار کرد: تعدادی از این افرا راویان، مروجان حلقه های صالحین، سرپرستان و مربیان هستند.

وی با اشاره به این که اولین گروه امروز ۱۹ آذر ماه از شهرستان تفرش به مناطق عملیاتی اعزام شدند، خاطر نشان کرد: دانش آموزان از ابتدای سفر با مسایل فرهنگی و عملیات های صورت گرفته در مناطق آشنا شده و در رساتای افزایش آگاهی گام بر می دارند.

معاون هماهنگ کننده سپاه روح الله استان مرکزی خاطر نشان کرد: در مرحله اول نیز هشت هزار و ۲۲۵ نفر در قالب کاروان های راهیان نور از ۱۲ مهر تا آغاز آذر ماه به مناطق عملیاتی جنوب کشور اعزام شدند.

سرهنگ گلشن زاده در پایان تصریح کرد: در این مرحله ۲۲ دستگاه اتوبوس با تایید ایمنی، دانش آموزان  را به مناطق عملیاتی منطق خواهند کرد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 11:8 | نویسنده : میثم اله وردی |
تاريخ : برچسب:گردنه,گیان,تفرش,هدهد, | 1:1 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

بهروز اردلان راد به اتفاق مشهدی ریئس اداره بنیاد شهید و ایثارگران شهرستان با خانواده شهیدان سید حسین موسوی و سید فرهاد موسوی دیدار و گفتگو نمود. 


 
 
 
 
 
 


منبع:سایت فرمانداری شهرستان تفرش

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:فرماندار,تفرش,شهیدان موسوی,هدهد, | 14:21 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 

تفرش- مراسم بزرگداشت روز دانشجو با حضور مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه تفرش برگزار شد.

 

 

به گزارش ایرنا، مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه ها در این مراسم گفت: جنبش دانشجویی یکی از اتفاقات و جریان های مهم پنج دهه اخیر دنیاست.

ˈمصطفی نوروزیˈ افزود: جنبش دانشجویی ایران با هفت دهه تجربه، قبل از انقلاب در برابر استبداد و بعد از آن در برابر استکبار ایستاد.

وی با بیان این که رسالت جنبش های دانشجویی ایران براساس آرمان امام (ره) و ایستادگی در برابر زیاده خواهی های استعمار است، تصریح کرد: جنبش دانشجویی ایران یک جنبش معرفتی و دینی است که به مراتب استوارتر از جنبش های دانشجویی دنیاست.

نوروزی بیان کرد: نقطه برجسته تحولات سه دهه اخیر که دنیا را عوض نموده انقلاب اسلامی ایران است که درحال ساخت دنیای فراتر از مدرن با بیداری اسلامی است.

مشاور وزیر علوم افزود: آینده از آن اسلام و ایران است و آنچه جوشش و حرکت واقعی در خاورمیانه است، حرکت اسلام خواهی و جنبش های اسلامی و دینی بجای جنبش ها با مدل امریکایی است.

در این مراسم از دانشجویان فعال در انجمن ها و عرصه های فرهنگی، علمی و نفرات برگزیده مسابقه پیامکی با اهدا لوح یادبود تقدیر شد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:روز دانشجو,دانشگاه,هدهد,تفرش, | 16:7 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 
 
 
 

 

عضو هیات رئیسه مجلس، تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت جواد جهانگیرزاده در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، ۱۵ آذر)، تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

این تذکرات به شرح زیر است:

نوروزی نماینده علی‌‌آباد به وزیر راه و شهرسازی در خصوص تسریع در اجرای طرح تقاطع غیرهمسطح مزرعه کتول علی‌آباد کتول و به وزیر صنعت، معدن و تجارت پیرامون جلوگیری از افزایش قیمت‌ کالاها تذکر داد.

کوچکی‌نژاد نماینده رشت خواستار توضیح وزیر نفت در خصوص علت عدم اجرای بند ۳.۱۰ قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور در خصوص گازکشی مدارس شد و به وزیر بهداشت در خصوص تسریع در تأمین دارو به ویژه داروی بیماری‌های خاص و به وزیر دادگستری پیرامون تسریع در صدور اسناد زمین‌های روستایی تذکر داد.

بزرگواری نماینده کهگیلویه به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص جلوگیری از پخش فیلم موهن علیه پیامبر (ص) در فروشگاه‌های رایانه‌ای تذکر داد.

ندیمی نماینده لاهیجان به وزیر جهاد کشاورزی پیرامون تسریع در حل مشکلات مهندسان ناظر کشاورزی و افزایش قیمت تضمینی خرید چای و به وزیر صنعت، معدن و تجارت به منظور نظارت در اسناد و جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها تذکر داد.

شوهانی نماینده ایلام به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص تسریع در حل مشکل دارندگان مدارک‌ معادل دانشگاهی، به وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص جلوگیری از تملک کارخانجات توسط بانک‌ها، به وزیر نفت پیرامون تسریع در گازرسانی به شهرستان‌های استان ایلام، به وزیر آموزش و پرورش در خصوص تسریع در حل مشکلات معلمان حق‌التدریس و به وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در خصوص تسریع در حل مشکلات کارکنان رسمی کارگری تذکر داد.

عالی نماینده زابل خواستار توضیح وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص علت تعطیلی اکثریت بازارچه‌های مشترک مرزی و حمایت و جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی منطقه سیستان شد.

کاشانی نماینده زاهدان به وزیر کشور در خصوص عدم رعایت عدالت و توجه شایسته‌سالارانه در انتخابات استانداری سیستان و بلوچستان تذکر داد.

قاضی‌پور نماینده ارومیه به رئیس جمهور پیرامون تسریع در اجرای مصوبات سفرهای استانی هیئت وزیران به آذربایجان غربی تذکر داد.

قاضی‌پور و جهانگیرزاده نمایندگان ارومیه به وزیر نیرو پیرامون تسریع در بارور کردن ابرها در حوزه دریاچه ارومیه تذکر دادند.

قاضی‌پور و اکبریان نمایندگان ارومیه و کرج به وزیر امور اقتصادی و دارایی پیرامون تسریع در صادرات محصولات کشاورزی به ویژه شمال غرب کشور و به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تسریع در توزیع کود شیمیایی به کشاورزان تذکر داد.

پیرمؤذن، پزشکیان و حسینی نمایندگان اردبیل، تبریز و قائم‌شهر به رئیس جمهور پیرامون عمل به وظایف قانونی دولت در خصوص رفع آلودگی هوای کلانشهرها تذکر دادند.

علی‌پور، حسینی و پیرمؤذن نمایندگان قائم‌شهر و اردبیل به وزیر آموزش و پرورش پیرامون تسریع در پرداخت سرانه مدارس تذکر دادند.

جعفری و سلیمی نمایندگان بجنورد و محلات خواستار توضیح وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص علت تأخیر در انتقال پول توسط کارت‌خوان‌ها شدند.

حیدری طیب و حسینی نمایندگان کرمانشاه به وزیر اطلاعات پیرامون برخورد غیرقانونی رئیس اداره اطلاعات شهرستان با یکی از شهروندان استان شدند.

اینانلو و سبحانی‌نیا نمایندگان میاندوآب و نیشابور به رئیس جمهور پیرامون رعایت عدالت در توزیع اعتبارات استانی طرح‌های مهر ماندگار تذکر دادند.

احمدی نماینده دیر به رئیس جمهور پیرامون صدور دستور برقراری حق فوق‌العاده بدی آب و هوا در استان بوشهر تذکر داد.

جعفرزاده نماینده رشت به وزرای کشور، صنعت، معدن و تجارت پیرامون جلوگیری از خروج کالاهای اساسی از مرز آستارا، به وزیر راه و شهرسازی پیرامون اتخاذ تدابیر لازم به منظور کاهش تصادفات برون شهری در استان گیلان، به رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی پیرامون جلوگیری از صید غیرقانونی ماهیان در محدوده پارک ملی منطقه کیسون آستانه اشرفیه و به وزرای کشور و نفت پیرامون مدیریت ناکارآمد فرماندار رشت در انجام وظایف قانونی و تسریع در جمع‌آوری خطوط لوله قدیمی اشتغال مواد نفتی به شمال در منطقه جمال‌آباد لوشان تذکر داد.

سامری نماینده خرمشهر به وزیر ورزش و امور جوانان پیرامون ارائه گزارش غلط از سوی مسئولان استان خوزستان در خصوص تکمیل ورزشگاه شهید جهان‌آرا و به رئیس جمهور پیرامون ضرورت تغییر مدیران ارشد استان خوزستان تذکر داد.

بیگی اینانلو نماینده میاندوآب به رئیس جمهور پیرامون اتخاذ تدابیر لازم به منظور حل مشکل بیکاری جوانان تحصیل‌کرده تذکر داد.

پورابراهیمی نماینده کرمان به وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص تسریع در اجرای بند ۵۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور و انتقال صندوق حمایت از بازنشستگی کارکنان فولاد، به وزیر کشور پیرامون جلوگیری از اشتغال افراد بیگانه به منظور ایجاد اشتغال برای هموطنان، به وزیر دادگستری در خصوص تسریع در تشکیل جلسات دادسرا در خصوص زمین‌های واگذار شده به واحدهای صنعتی، به وزیر راه و شهرسازی در خصوص اجرای طرح‌های احداث مسکن مهر در استان کرمان، به وزیر نیرو در خصوص اتخاذ تدابیر لازم به منظور تأمین آب کشاورزی استان کرمان و به وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص رفع موانع و مشکلات واحدهای صنعتی استان کرمان تذکر داد.

احمدی نماینده نوشهر به وزیر کشور پیرامون تسریع در تاسیس بخشداری صلاح‌الدین تذکر داد.

قائد رحمت نماینده دورود به وزیر ورزش و امور جوانان پیرامون تسریع در پرداخت حقوق پیمانکاران طرح احداث ورزشگاه تختی دورود، به وزیر بهداشت در خصوص تسریع در احداث و بهره‌برداری از بیمارستان فوق تخصصی شهرستان دورود، به وزیر کشور در خصوص تأمین امکانات و اعتبارات لازم به منظور ارتقای نیروی انسانی شهرستان دورود و ازنا، به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون تسریع در احداث و بهره‌برداری از ساختمان‌های اداری و مجتمع‌های فرهنگی شهرستان‌های دورود و ازنا و به وزیر راه و شهرسازی پیرامون تسریع در اجرای طرح احداث جاده‌های شهری و روستایی دورود و ازنا تذکر داد.

صلاحی نماینده تفرش به وزیر نیرو پیرامون جلوگیری از انتقال شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی و شهری و به وزیر آموزش و پرورش پیرامون تسریع در پرداخت سرانه دانش‌آموزی و تأمین اعتبارات طرح‌های مرتبط با توسعه و تجهیز مدارس آشتیان و فراهان تذکر داد.

جهانگیرزاده، قاضی‌پور و محجوب نمایندگان ارومیه و تهران به وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص تسریع در اعطای تسهیلات بانکی به کارگران توسط بانک رفاه کارگران تذکر دادند.

جهانگیرزاده، قاضی‌پور، محجوب و سبحانی‌فر نمایندگان ارومیه، تهران و سبزوار به وزیر جهاد کشاورزی پیرامون تسریع در اعطای تسهیلات بانکی به کشاورزان بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور تذکر دادند.

جهانگیرزاده، قاضی‌پور، محجوب و سبحانی‌فر نمایندگان ارومیه، تهران و سبزوار به وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی پیرامون تسریع در احداث بیمارستان تأمین اجتماعی شهر ری تذکر دادند.

جهانگیرزاده، قاضی‌پور، محجوب و سبحانی‌فر نمایندگان ارومیه، تهران و سبزوار به وزیر نیرو در خصوص تسریع در بتن‌ریزی کانال‌های سنتی شهرستان ارومیه تذکر دادند.

جهانگیرزاده، قاضی‌پور، محجوب و سبحانی‌فر نمایندگان ارومیه، تهران و سبزوار به وزرای کشور و راه و شهرسازی پیرامون اقدام لازم به منظور جلوگیری از مرگ و میر ناشی از تصادفات در جاده‌های آذربایجان غربی تذکر دادند.

قاضی‌پور، محجوب و سبحانی‌نیا نمایندگان ارومیه، تهران و نیشابور به وزرای کشور و جهاد کشاورزی به منظور جلوگیری از صادرات غیرقانونی دام زنده تذکر دادند.

شوهانی نماینده ایلام خواستار توضیح وزیر جهاد کشاورزی در خصوص عدم پرداخت خسارت ناشی از خشکسالی به کشاورزان شهرستان مهران شد و خواستار توضیح وزیر امور اقتصادی و دارایی پیرامون علت عدم پرداخت تسهیلات وام توسط بانک‌های عامل استان ایلام شد.

گروسی نماینده شهریار به وزیر بهداشت در خصوص تسریع در پرداخت اعتبارات طرح‌های احداث بیمارستان‌های شهریار، قدس و ملارد تذکر داد.

طبیب‌زاده نوری نماینده تهران به وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص تسریع در حل مشکلات کارگران شرکت نساجی مازندران تذکر داد و خواستار توضیح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص علت شرکت مدیران سینماهای کشور در جشنواره فیلم تونس شد.

پشنگ نماینده خاش به وزیر کشور در خصوص مدیریت ناکارآمد استانداری سیستان و بلوچستان تذکر داد.

ندیمی و سبحانی‌نیا نمایندگان لاهیجان و سبزوار خواستار توضیح وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص علت عدم پرداخت تسهیلات بانکی به بخش‌های کشاورزی و صنعت شدند.

کوچکی‌نژاد نماینده رشت به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص اقدام لازم به منظور تولید محصولات ارگانیک کشاورزی تذکر داد.

یحیی‌زاده و سبحانی‌نیا نمایندگان میبد و نیشابور به رئیس جمهور در خصوص تسریع در ارائه لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور تذکردادند.

یحیی‌زاده نماینده میبد به وزیر آموزش و پرورش در خصوص تسریع در اجرای قانون تعیین تکلیف استخدام معلمان حق‌التدریس و مربیان پیش دبستانی و به وزیر کشور پیرامون جلوگیری از انجام تبلیغات زود هنگام ریاست جمهوری تذکر داد.

کارخانه‌ای و سبحانی‌نیا نمایندگان همدان و نیشابور به وزیر صنعت، معدن و تجارت به منظور جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت کالاها تذکر دادند.

قادرمرزی نماینده قروه به وزیر آموزش و پرورش پیرامون تسریع در تأمین اعتبار مدارس شهرستان‌های قروه و دهگلان تذکر داد.

امامی نماینده گرگان به وزیر بهداشت در خصوص بیمه تکیملی جانبازان برای تهیه داروهای مورد نیازشان تذکر داد.

سید هادی حسینی نماینده قائم‌شهر به وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص عدم پرداخت یارانه خوراک دام به گوسفندداران و دام گوشتی تذکر داد.

سامری نماینده خرمشهر به وزیر راه و شهرسازی در خصوص عدم پرداخت اعتبارات از سوی راه آهن جمهوری اسلامی ایران به منظور تکمیل پروژه پل راه آهن خرمشهر و تعطیلی این پروژه تذکر داد.

سید هادی حسینی نماینده قائم‌شهر به وزیر بهداشت در خصوص عدم توجه به مشکلات درمانی منطقه سوادکوه، قائم‌شهر و جویبار و به وزیر راه و شهرسازی در خصوص عدم تکمیل بیمارستان رازی قائمشهر به عنوان تنها بیمارستان دولتی شهرستان تذکر داد.

هاشمی نخل ابراهیمی نماینده میناب به وزرای صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی در خصوص جلوگیری از کاهش محصولات کشاورزی تذکر داد.

ندیمی نماینده لاهیجان به وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص لزوم کنترل افزایش بی‌رویه قیمت کالاها به ویژه لوازم خانگی، به رئیس جمهور در خصوص توجه به مشکلات ناشی از آلودگی هوا و پیگیری و هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی، به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص پیگیری کاهش انگیزه‌های تولید و و تغییر کاربری اراضی، به وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص پیگیری علل افزایش تجمع کارگری در مقابل مجلس، به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص علت عدم حذف کنکور سراسری با وجود پایان فرصت قانونی، به وزرای نفت، راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی در خصوص حل مشکلات صنعت هوایی کل کشور و پیگیری کاهش حداکثری سفرهای هوایی در حوزه گردشگری و کارآفرینی، به وزیر ورزش و امور جوانان در خصوص پیگیری حوائج اساسی جوانان در حوزه اشتغال و به وزرای نفت و نیرو در خصوص تمهید برنامه به منظور کاهش مصرف خانگی آب، برق و گاز خانگی تذکر داد.

خضری نماینده پیرانشهر به وزیر آموزش و پرورش در خصوص پاسخگویی صریح برای حادثه جانسوز آتش‌سوزی مدرسه دخترانه پیرانشهر در اثر استفاده از بخاری‌های نفتی تذکر داد.

جمیری نماینده بوشهر به وزیر بهداشت در خصوص اصرار در عدم صدور مجوز لازم به منظور دایر کردن داروخانه به هلال احمر استان بوشهر تذکر داد.

چاردولی نماینده ملایر به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص عدم توجه به مشکلات بی‌آبی کشاورزان و عدم تخصیص اعتبارات لازم به منظور اصلاح، تعمیر و لایروبی قنوات با توجه به ۶۶۰ رشته قنوات شهرستان ملایر تذکر داد.

بشیری و فتاحی نمایندگان پاکدشت و شهربابک به وزیر آموزش و پرورش در خصوص تسریع در پرداخت سرانه واحدهای آموزشی کشور تذکر دادند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:12 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: دانشگاهیان دانشگاه تفرش در بیانیه‌ای 16 آذر 32 را سرآغاز حضور آگاهانه و تأثیرگذار دانشگاهیان در عرصه سیاسی کشور و یادآور روحیه استکبار ستیزی و مبارزه با استکبار جهانی اعلام کردند.

خبرگزاری فارس: 16 آذر یادآور روحیه استکبار ستیزی و مبارزه با استکبار جهانی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، دانشگاه تفرش به مناسبت 16 آذر در بیانیه‌ای که امروز نسخه‌ای از آن به دفتر خبرگزاری فارس ارسال شده، آورده است: 16 آذر 32 روزی است که سه تن از بهترین جوانان این کشور به پای سردمداران استکبار در راس آن آمریکای جنایتکار قربانی شدند و سنگ فرش‌های دانشگاه تهران را به خون خویش مزین ساختند.

یاد و خاطره شهید احمد قندچی، شهید مصطفی بزرگ‌نیا و شهید مهدی شریعت رضوی در اذهان نخبگان و دانشجویان مسلمان این مرز و بوم همواره نماد عدالت خواهی و آزاد اندیشی جامعه دانشگاهی در مبارزه با استکبار و استعمار جهانی و تبلور باورها و ارزش‌های اسلامی دانشجویانی است که عزت نفس و آزادگی را به نسل‌های بعد از خود آموختند.

پیام شانزدهم آذر و نقش برجسته جنبش دانشجویی به حدی روشن است که دانشجوی و‌لایت‌مدار ایرانی با شناخت عمیق از سیاست‌های استعماری غرب و درک صحیح از شرایط دنیای امروز پس از نزدیک به 60 سال از آن واقعه تاریخی توانسته است در سایه سار نظام جمهوری اسلامی نقشه‌های شوم آنان را نقش بر آب و قله‌های رفیع علم و فناوری را یکی پس از دیگری فتح کند.

ما دانشگاهیان دانشگاه تفرش ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان 16 آذر 1332 اعلام می‌داریم که با پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تولید علم و جنبش نرم‌افزاری در سنگر دانش خواهیم ماند و همواره از تلاش و کوشش جهت رسیدن به رشد علمی و فن‌آوری باز نخواهیم ایستاد و با جهاد علمی ضمن مبارزه با استکبار جهانی در راه پیشبرد اهداف دوستان و اساتید شهیدمان مشت محکمی بر دهان یاوه‌گویان شرق و غرب خواهیم کوبید.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:بیانیه,دانشگاه,تفرش, | 9:24 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: استعدادهای درخشان باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان امروز در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تقدیر شدند.

خبرگزاری فارس: استعدادهای درخشان باشگاه پژوهشگران جوان تقدیر شدند

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، در نشست هم‌اندیشی استعدادهای درخشان باشگاه پژوهشگران جوان با مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی که صبح امروز در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، استعدادهای درخشان و واحدهای برتر دانشگاه آزاد تقدیر شدند.

بر اساس این گزارش، در این مراسم 14 نفر از مسئولان واحدهای برتر دانشگاه آزاد کمک هزینه حج عمره و 14 نفر کمک هزینه عتبات عالیات دریافت کردند.

همچنین بر اساس قرعه‌کشی 14 نفر دیگر نیز کمک‌هزینه حج عمره و عتبات عالیات دریافت کردند.

بنابراین گزارش، در این مراسم موسی‌خانی رئیس واحد دانشگاه آزاد قزوین، ایرانبخش رئیس واحد دانشگاه آزاد رودهن، فردوس حاجیان رئیس واحد دانشگاه آزاد تهران مرکز و شمس رئیس واحد دانشگاه آزاد تهران جنوب مورد تقدیر قرار گرفتند.

عباس قربانی از همدان، احمد ثمری‌ها از واحد علوم تحقیقات تهران، امیر بهرامی از گرمسار، یاور احمدی از زنجان، رضا اباذری از اردبیل، مجید پورعنبری از دزفول، مرتضی صابری از تفرش، جواد یزدانی از کرمانشاه، نریمان نظامی از تبریز، میثم شعبانیان از اراک، جعفر عطار ملکی از تهران شمال، نگار صعود از جهرم، صابر زرین‌کمر از گرمسار، محمود میرزایی از واحد علوم دارویی کمک هزینه سفر به حج عمره را دریافت کردند.

همچنین حامد علیزاده از زنجان، الناز ابراهیمیان از خوی، نوید رزمجو از شهر مجلسی، ایمان مهدی‌پور از سمنان، علیرضا سلطانی از گرگان، برهان منصوری از کرمانشاه، عباس محمودی از اهر، علی رحیمی از یاسوج، رضا حاجیان از گچساران، عادل رنجی از تاکستان، احسان رحمانی از تهران شمال، حسین ترکمن از تهران جنوب، جعفر ابراهیم‌پور از سوادکوه و جعفر چگینی از واحد قزوین کمک هزینه سفر به عتبات عالیات را دریافت کردند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:استعداد,درخشان,صابری,تفرش,هدهد,, | 13:25 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 

 
همايش زنان عاشورايي  با حضور بانوان شاغل در دانشگاه تفرش و ادارات اين شهرستان در سالن آمفي تئاتر دانشکده مهندسي دانشگاه تفرش برگزار شد.

 

دکترخدایی استاد حوزه و دانشگاه در اين مراسم گفت:در صحنه عاشورا و قيام امام حسين (ع) حضرت زينب(س) از نقش تاثيرگذاري برخوردار بود.
"زبيده خدايي" افزود: حضرت زينب(س) سپر ولايت در قيام عاشورا بود از اينرو بيان عظمت روحي ، رواني، شخصيتي و هويتي اين حضرت در دفاع از حريم ولايت به نسل جوان ضروري است.
وي تصريح کرد: در عصر کنوني که آستانه تحمل انسانها در مواجهه با بحران هاي زندگي پايين آمده است شناخت نگاه جهان بيني و توحيدي حضرت زينب (س) مي تواند به عنوان مهار کننده بحران هاي زندگي تاثير گذار گردد.
در پايان اين مراسم که به همت کميته امور بانوان دانشگاه تفرش برگزار گرديد،مداح اهل بيت و يکي از شاعران روشن دل در سوگ امام حسين (ع)و ياران وفادارش به مداحي و سوگواري پرداختند.
 
 
 
  
 
 
 
منبع:سایت فرمانداری شهرستان تفرش

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:زنان,عاشورایی,دانشگاه,تفرش,هدهد,, | 14:0 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: رؤسای ۷۰ دانشگاه کشور طی بیانیه‌ای از روند شیوه پذیرش دانشجویان دوره دکتری به صورت نیمه متمرکز حمایت کردند.

خبرگزاری فارس: رؤسای ۷۰ دانشگاه در بیانیه‌ای از آزمون نیمه متمرکز دکتری حمایت کردند

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، در بیانیه رؤسای 70 دانشگاه کشور آمده است: خدا را شاکریم که ایران اسلامی،‌با تأسی از فرهنگ غنی عاشورایی و باتکیه بر رهنمودهای حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در همه زمینه‌ها نه تنها در منطقه بلکه در سطح جهان به موفقیت‌های چشم گیری دست پیدا کرده است.

این بیانیه می‌افزاید: یکی از این حوزه‌های بسیار مهم که در چند سال اخیر مورد توجه ویژه قرار گرفته، حوزه علم و فناوری است و خوشبختانه با پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری مدظله العالی و با سیاست گذاری‌های حکیمانه دولت محترم و به ویژه وزیر علوم، ‌تحقیقات و فناوری در تمامی مناطق جغرافیایی کشور از رشد و پیشرفت قابل توجهی در ابعاد کمی و کیفی برخوردار شده است.

این بیانیه تصریح می‌کند: از جمله این سیاست‌ها  می‌توان به افزایش بی‌سابقه جذب هیئت علمی متعهد و متخصص در دانشگاه‌ها، تلاش در توسعه متوازن و همه جانبه بر اساس طرح آمایش آموزش عالی، توسعه رشته‌های مختلف تحصیلات تکمیلی و توجه ویژه به ارتباط دانشگاه با صنعت اشاره کرد که از نتایج درخشان آن‌،‌کسب مقام اول در تولید علم در منطقه و بالاترین سرعت رشد علمی در جهان است.

در این بیانیه آمده است: قطعا بخشی از این موفقیت‌ها ناشی از تغییر نگرش‌ها و اصلاح روش‌ها و سیستم‌ها بوده است. لذا به بهانه برگزاری آزمون دوره دکتری تأکید می‌شود که اصلاح شیوه پذیرش دانشجو در این مقطع تحصیلی به دلایل زیر امری اجتناب ناپذیر است:

1- پاسخ گویی مناسب به تقاضای روز افزون متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع دکتری

2-بستر سازی برای اجرای عدالت آموزشی که قطعا منجر به کشف و تربیت نیروهای متعهد و کارآمد جهت استمرار موفقیت‌های روزافزون نظام در عرصه‌های علم و فناوری می‌شود.

3-جلوگیری از برخوردهای گزینشی و سلیقه‌ای و حذف تبعیض در نحوه پذیرش دانشجوی مقطع دکتری

4-ناکارآمدی روش‌های سنتی (غیر متمرکز) با توجه به حجم بالای متقاضیان

5-استقرار یک نظام پاسخگو شفاف برای پذیرش دانشجو

در این بیانیه تصریح شده است: در این راستا سیاست برگزاری آزمون به روش نیمه متمرکز اجرایی شد و طی چند سال پس از اعمال اصلاحات و رفع نواقص، موجبات رضایت مندی، افزایش انگیزه و نشاط علمی را در بین متقاضیان به وجود آورد به گونه‌ای که به نظر می‌رسد با توجه به نتایج مثبت میدانی و نظر سنجی‌های علمی از متقاضیان و هیئت‌های علمی، زمینه تغییر فرایند مذکور به آزمون با روش متمرکز فراهم شده باشد.

این بیانیه می‌افزاید: براین اساس هرگونه اصرار بر اجرای شیوه ناقص و ناکارآمد گذشته، غیر علمی و غیر کارشناسانه بوده و قابلیت اجرایی نخواهد داشت.

این بیانیه تأکید می‌کند: لذا ما رؤسای دانشگاه‌های کشور حمایت کامل خود را از سیاست کارآمد و عدالت محور ابلاغی وزارت علوم در برگزاری شیوه آزمون دکتری در سال جاری اعلام کرده و خود را ملزم و متعهد به اجرای کامل آن می‌دانیم و از طرفی انتظار داریم با توجه به دلایل عنوان شده آزمون مقطع دکتری، مشابه آزمون‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد به روش متمرکز اجرا شود.

گفتنی است، این بیانیه از سوی رؤسای دانشگاه‌های اراک، ارومیه، الزهرا(س)، اصفهان، ایلام، آموزش عالی جهرم، بوعلی‌سینا، بیرجند، بجنورد، بین‌المللی امام خمینی(ره)، تبریز، تحصیلات تکمیلی کرمان، تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، تربیت مدرس، جیرفت، حکیم سبزواری، خلیج فارس بوشهر، تفرش، دریانوردی و علوم دریایی چابهار، رازی کرمانشاه، زابل، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، شهرکرد، شهید باهنر کرمان، شهید بهشتی، شهید چمران اهواز، شیراز، صنعت آب و برق، صنعتی ارومیه، صنعتی اصفهان، صنعتی اراک، صنعتی بیرجند، صنعتی جندی شاپور، دزفول، خوارزمی، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی سهند تبریز، صنعتی سیرجان، صنعتی شاهرود، صنعتی شیراز، صنعتی قم، صنعتی همدان، صنعتی  نوشیروانی بابل، علامه طباطبایی(ره)، علم و صنعت ایران، علوم پایه دامغان، علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، علوم و فنون دریانوردی خرمشهر، علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، علوم کشاورزی و منابع طبیعی رامین (اهواز)، فردوسی مشهد، فنی و حرفه‌ای، فنی مهندسی گلپایگان، کاشان، کردستان، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، مراغه، محقق اردبیلی، ملایر، هرمزگان، هنر اسلامی تبریز، هنر اصفهان، هنر تهران، ولیعصر (عج)، رفسنجان، ولایت ایرانشهر، یاسوج و یزد تنظیم شده است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:دانشگاه,تفرش,هدهد,, | 15:20 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 

 

عضو هیئت رئیسه فراکسیون معلولان مجلس، با انتقاد از اجرایی نشدن قانون حمایت از معلولان، گفت: استخدام معلولان در ادارات دولتی از مواردی بود که هیچ گاه به محله اجرا نرسید.

عباس صلاحی در گفت‌ وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه اصلاح قانون حمایت از معلولان با فراز و فرودهایی همراه است، افزود: متاسفانه هنوز اصلاح قانون حمایت از معلولان به مجلس نرسیده و هیات دولت در بررسی و تصویب اصلاحیه این قانون تعلل کرده است.

نماینده مردم تفرش، آشتیان وفراهان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در جلسه اخیر فراکسیون معلولان، نماینده دولت وعده داده بود تا اصلاح قانون حمایت از معلولان هرچه زودتر تقدیم مجلس شود، اما همچنان شاهد هستیم که خبری از این اصلاحیه نیست.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با یادآوری ۱۳ آذرماه که به نام روز جهانی معلولان نامگذاری شده است، گفت: اعضای فراکسیون معلولان در تلاش بودند تا اصلاح قانون حمایت از معلولان در این روز ساماندهی شود اما متاسفانه هنوز این قانون در وضعیت نامعلومی قرار دارد.

وی، با تاکید بر اینکه اجرایی نشدن قانون حمایت از معلولان مهم‌ترین معضل برای این قشر از جامعه محسوب می‌شود، تصریح کرد: این قانون درگیر ایرادات پیچیده‌ای نبود بلکه می‌توان گفت دو یا سه گزینه از موارد آن نیاز به تغییر داشت که با این وجود قانون حمایت از معلولان اجرا نشد.

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم، استخدام معلولان در ادارات دولتی را از جمله مشکلات این افراد خواند وافزود: استخدام معلولان در ادارات دولتی از مواردی بود که اجرایی نشد و همین امر مشکلات عدیده‌ای را برای معلولان پدید آورد.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون معلولان مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه NGOهای معلولان از حمایت‌های مسئولان ذی‌ربط برخوردار نیستند، گفت: به جهت آنکه NGOهای معلولان مورد حمایت دولت نیست در بسیاری از موارد به ویژه اختصاص وام‌های اشتغال‌زایی دچار مشکل هستند، لذا امیدواریم با اصلاح قانون حمایت از معلولان، مشکلات این افراد برطرف شود.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:59 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: مدیر کل بهزیستی استان مرکزی از ساخت 97 واحد مسکونی در قالب طرح نهضت تأمین مسکن معلولان و مددجویان در سال جاری در استان خبر داد.

خبرگزاری فارس: 97 واحد مسکونی در استان مرکزی ساخته می‌شود  
 

رضا ربیعی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: طرح نهضت تأمین مسکن معلولان و مددجویان از اوایل سال 89 با ابلاغ معاون اول رئیس جمهور آغاز و با اولویت معلولین متاهل، سرپرست خانوار، زنان و دختران بالای 35 سال و سرپرست خانوار معلولان مجرد بالای 20 سال که فاقد مسکن باشند، در حال اجراست.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تعداد پنج هزار و 300 نفر از گروه‌های هدف بهزیستی استان در این طرح ثبت نام کرده و سهمیه تخصیص یافته به این استان از سوی سازمان بهزیستی کشور در طول دوره سه ساله چهار هزار و 193 واحد است.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های سازمان بهزیستی کشور در سال جاری پیشگیری و درمان اعتیاد و نیز تشویق و حمایت از معتادین بهبود یافته و واگذاری مسکن به آنان است، گفت: آقایان بهبود یافته متاهل که دارای پاکی بیشتری نسبت به بقیه باشند در اولویت واگذاری هستند، از دیگر شرایط واگذاری مسکن به معتادین بهبود یافته، بهره‌مندی از شاخص‌های بهبودی از جمله ماندگاری در درمانMMT حداقل به مدت سه سال و عدم غیبت به مدت یک هفته در طول درمان است.

ربیعی ادامه داد: سهمیه استان مرکزی در سال جاری 97 دستگاه است که این سهمیه بین شهرستان‌های استان توزیع شده است.

وی با اشاره به نحوه توزیع این سهمیه خاطر نشان ساخت: از مجموع این واحدها 47 واحد در اراک، دو واحد در تفرش، سه واحد در خمین، پنج واحد در خنداب، 10 واحد در زرندیه، 11 واحد در دلیجان، دو واحد در ساوه، چهار واحد در فراهان، 6 واحد در کمیجان و هفت واحد در محلات است.

ربیعی بیان داشت: هم اکنون متقاضیان شش واحد به منظور دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

وی گفت: 47 واحد مسکونی هم اینک در مرحله تخصیص زمین، هشت واحد در مرحله صدور پروانه ساخت، هشت واحد در مرحله اجرای اسکلت و 15 واحد در مرحله نازک کاری قرار دارند.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:9 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

در 12 آذرماه سال 1358 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که با فرمان رهبر کبیر انقلاب پیش‌نویس آن آماده و در مجلس خبرگان رهبری به تصویب رسید بود در یک همه پرسی مردمی به تایید ملت ایران رسید و بنیان قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران را بنا نهاد.

 

 

در همین ارتباط عباس صلاحی نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه مرکزی، تصویب قانون اساسی در مجلس خبرگان رهبری را نشان دهنده اهمیت و جایگاه مهم این نهاد دانست.

 

 

 

وی اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) با روشن‌بینی دستور به تهیه پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دادند و مجلس خبرگان پس از سه ماه کار فشرد،ه آن را تنظیم و به تصویب رساند.

 

 

 

صلاحی با اشاره به تنظیم قانون اساسی توسط فقهای عالم گفت: قانون اساسی با رای و نظر فقهای عالم زمان تنظیم شد و قوانین با حساسیتی که در آن زمان وجود داشت به تصویب رسید و پس از آن به رای گذاشته شد.

 

 

وی افزود: با توجه به آنکه این قوانین در اوایل انقلاب و با شرایط خاص آن زمان به تصویب رسید نیازمند آن هستیم با توجه به شرایط حال حاضر نسبت به بازنگری آن اقدام شود.

 

 

 

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان اظهار کرد: بایستی در بازنگری قانون اساسی توجه به اصل این قوانین شود و تنها جایی مورد بازنگری قرار گیرد که با توجه به شرایط کنونی قابل تغییر باشد.

 

 

 

وی در پایان با اشاره به برخی صحبت‌ها مبنی بر ضرورت اصلاح قانون اساسی توسط دولت گفت: با توجه به صحبت‌هایی که مطرح شده است این بازنگری از وظایف مجلس است و قوه مجریه می‌بایست قوانینی که در مجلس به تصویب می‌رسد اجرا نماید.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:صلاحی,قانون,اساسی,تفرش,هدهد,, | 10:43 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس:رئیس هیئت کونگ‌فو استان مرکزی از برنامه‌ریزی به منظور برگزاری لیگ کونگ‌فو استان خبر داد.

خبرگزاری فارس: لیگ کونگ‌فو استان مرکزی برگزار می‌شود

مسعود آقازیارتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: هیئت کونگ‌فو به دنبال این است تا با برگزاری مسابقات لیگ استان زمینه شکوفایی استعدادها را فراهم ساخته و موجب ایجاد انگیزه در بین ورزشکاران شود.

وی تصریح کرد: برنامه‌ریزی به منظور برگزاری مسابقات لیگ در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم بتوانیم به زودی این مسابقات را در بخش آقایان برگزار کنیم.

رئیس هیئت کونگ‌فوی استان مرکزی در ادامه از برگزاری مسابقات قهرمانی استان خبر داد و گفت: این مسابقات در روز جمعه و در رده سنی بزرگسالان برگزار می‌شود.

آقازیارتی ادامه داد: مسابقات استانی به منظور انتخاب اعضای تیم استان جهت شرکت در مسابقات کشوری برگزار می‌شود.

به گفته وی مسابقات قهرمانی کشور ششم دی ماه در کرمانشاه برگزار می‌شود.

وی همچنین از برگزاری مسابقات کونگ‌فوی بانوان خبر داد و اظهار داشت: این رقابت‌ها نیز در روزهای 16 و 17 ماه جاری و به منظور انتخاب تیم استان برگزار می‌شود.

به گفته وی در حال حاضر حدود یک هزار نفر در رشته کونگ‌فو در استان فعالیت دارند.

رئیس هیئت کونگ‌فوی استان مرکزی راه‌اندازی رشته کونگ‌فو در شهرهای تفرش و محلات را از برنامه‌های در دست اقدام این هیئت عنوان کرد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:لیگ,گونگفو,هدهد,تفرش,, | 21:46 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی گفت: مهمترین وظیفه مجلس تصویب قوانینی است که بواسطه آن گره از مشکلات باز شود و راه‌گشا باشد.

 

 

عباس صلاحی به مناسبت 10 آذرماه روز مجلس در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجوان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی، افزود: هدف مجلس علاوه بر راه‌گشا بودن در رفع موانع و مشکلات، تصویب قوانینی است که به موفقیت کشور کمک کند.

 

 

 

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان اظهار کرد: مجلس این وظیفه را دارد که در تمام زمینه‌ها ورود کند و با تصویب قوانین بتواند راه‌گشای مشکلات باشد.

 

 

 

وی افزود: مجلس علاوه بر قانون‌گذاری نقش نظارت بر قوا را بر عهده دارد و می‌تواند با توجه به مسائل و مشکلاتی که احساس می‌کند در تمام زمینه‌ها ورود کند و از مسئولین سوال پرسیده و از آنها در مورد عملکردشان از آنها توضیح بخواهد و در مورد انها تصمیم‌گیری کند.

 

 

 

صلاحی با اشاره به نقش تعیین کننده مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی نقش مهمی در رشد، توسعه و آبادانی کشور دارد که با تصویب مناسب قوانین می‌توان به این امر بپردازد.

 

 

 

وی افزود: معتقدم مجلس در راس قوا است و دیگر قوا بایستی با توجه به قوانینی که در مجلس تصویب می‌شود آنها را اجرا کنند.

 

 

 

صلاحی با اشاره به برخی مشکلات بین دولت و مجلس و صحبت‌هایی که مطرح شده است گفت: با توجه به مشکلاتی که میان دولت و مجلس وجود دارد و برخلاف برخی صحبت‌هایی که مطرح شده، معتقدم مجلس در کنار تعامل با سایر قوا در راس آنها قرار دارد و با تمام قدرت به کار خود ادامه خواهد داد.

 

 

 

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در پایان گفت: عقیده دارم نام‌گذاری روز مجلس در سالروز شهادت آیت الله مدرس کار بسیار مناسبی است که یادآور تلاش‌های این روحانی بزرگ در تاریخ کشور است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:صلاحی,نماینده,هدهد,تفرش,, | 12:24 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان تفرش از استقرار زود هنگام اکیپ‌‌های امدادی طرح زمستانه این جمعیت در محورهای مواصلاتی خبر داد.

خبرگزاری فارس: اکیپ‌‌های امداد زمستانی هلال احمر تفرش استقرار یافتند

مجید حسین‌جمال امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: با توجه به کوهستانی بودن شهر تفرش و آغاز بارش برف و باران در این شهرستان اکیپ‌‌های امدادی زمستانه زودتر از آغاز طرح امداد زمستانه در محورهای مواصلاتی مستقر و به امدادرسانی به در راه‌ماندگان پرداخته‌اند.

وی تصریح کرد: طرح امداد زمستانی جمعیت هلال احمر از 15 آذر ماه در سراسر کشور با هدف افزایش خدمات امداد و نجات، بهره‌برداری بهینه از ظرفیت و توان عملیاتی امدادگران در مأموریت‌های امداد و نجات و نیز افزایش ایمنی در محورهای مواصلاتی به اجرا در می‌آید.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان تفرش با اشاره به اینکه در این طرح تمامی پایگاه‌ها مجهز به خودروی آمبولانس نجات و دیگر تجهیزات لازم، آماده خدمت رسانی و کمک به مردم هستند، گفت: جمعیت هلال احمر تفرش در طرح امداد زمستانی امسال چهار اکیپ امدادی را در محورهای مواصلاتی مستقر خواهد کرد.

به گفته وی، در هر پایگاه نجاتگر، نجاتگر کادر، مسئول شیفت و چند دستگاه آمبولانس به کار گرفته شده است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:هلال,احمر,تفرش,هدهد,, | 15:48 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

استان مرکزی کانون تعذیه در کشور است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، استان مرکزی یکی از کانون‌های تعزیه در ایران اسلامی است و گروه های تعزیه زیادی در این خطه در اجرای این هنر سنتی - مذهبی فعالیت دارند.

هر ساله با فرا رسیدن ماه محرم و صفر جای جای استان مرکزی میزبان گروه های هنری تعزیه گردان و شبیه خوان متعددی است که به رسم دیرین با بازسازی صحنه های عاطفی و به یاد ماندنی از مظلومیت کاروان حسینی (ع) و اهداف قیام عاشورا نقش موثری در آشنایی اقشار مختلف با واقعه کربلا و قیام امام حسین (ع) ایفا می کنند.

از این میان می توان به شهرستان تفرش به عنوان فعال‌ترین نقطه تعزیه خوانی در استان مرکزی اشاره کرد، که تعزیه در آن ریشه هایی کهن دارد.شهرستان تفرش ازگذشته یکی از مراکز مهم اجرای تعزیه در کشور بوده است.

این شهر را می توان یکی از قطب های مهم تعزیه و خاستگاه هنرمندان صاحب نام شبیه خوان و تعزیه گردان تکیه دولت به شمار آورد و از چهره های شاخص تعزیه در تفرش می توان به مرحوم محمد تقی حیدری ، میرزا غلامحسین طادی، حاج رجبعلی تفرشی ، اشاره کرد.

قدیمی ترین نسخه های تعزیه ایران را می توان در تفرش یافت. چرا که مردم این منطقه جزو نخستین کسانی بودند که پس از ورود اسلام به ایران مذهب شیعه را پذیرفتند. قدیمی ترین نسخه تعزیه خوانی تفرش نیز سه قرن قدمت دارد که هم اکنون در اختیار یکی از شهروندان این شهرستان است، این نسخه در 20 صفحه به خط شکسته نستعلیق در مدح حضرت علی(ع) تدوین شده که اشعار و خوشنویسی آن متعلق به محمد مومن تفرشی از فقهای بزرگ منطقه آن زمان بوده است و در حال حاضر نیز در مجالس تعزیه این شهرستان از این نسخه و نسخه های میر انجم ومیرعزای قزوینی استفاده می شود.

در شهرستان تفرش و روستاهای اطراف نیز تعداد زیادی تکیه وجود دارد که در سال های اخیر تعدادی از آنها به طرز زیبایی مرمت و بازسازی شده اند ومعمولادر طول سال در تکایای معروف این شهر و به مناسبت های مختلف مراسم شبیه خوانی برپا می شود. تکیه قدیمی زاغرم تفرش به عنوان دومین تکیه خشت و گل ایران از دیگر مکانهای اجرای تعزیه در ماه محرم است که از معماری خاصی برخوردار بوده و جزو آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در واقع رواج مراسم شبیه خوانی و برپایی آن در بیش از 10 حسینیه در مناطق شهری و روستایی شهرستان تفرش بیانگر جایگاه این هنر دینی در بین مردم این دیار است.
علاوه بر این ها، گروه های تعزیه خوان شهرستان تفرش تا کنون در کشورهای فرانسه و ایتالیا به اجرای مراسم شبیه خوانی پرداخته و در انتقال مواریث غنی فرهنگ عاشورا به جهانیان نیز سهیم شده اند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:تعزیه,هنرسنتی,هدهد,تفرش,, | 10:30 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

این نذری که نون و ماست و کلوچه و کره محلی است، از قدیم در تکیه میانده تفرش در شب عاشورا پس از بازگشت عزاداران به تکیه توزیع می‌شود.

فرستنده: مقدسیان

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:تمیه,میانده,نذری,هدهد,تفرش,, | 16:23 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

متاسفانه هيچ چيز با هم جور در نمي‌آيد. در يک دوره آقايان مدعي بودند با افزايش قيمت دلار، مشکلات توليد‌کننده حل مي‌شود زيرا قيمت کالاي خارجي بالا مي‌رود و توان رقابت با انواع خارجي را به دست مي‌‌آورد تا آنکه دلار در اثر ضعف مديريت دولت احمدي‌نژاد، ره صد ساله را يک شبه پيمود و در اين ميان باز هم به صنعتگر لطمه وارد شد.

در اين رابطه بهمن اخوان، عضو پيشين کميسيون صنايع مجالس ششم و هشتم، با اشاره به پيامدهاي جبران‌ناپذير اين بي‌تدبيري بانک مرکزي گفت: بانک مرکزي در حالي متوقع است که توليدکنندگان کشور بدهي ارزي خود را به قيمت مبادلاتي تسويه کنند که اگر به آنها شش ماه پيش گفته مي‌شد، دولت قصد حمايت از توليد ملي را ندارد و ارز مرجع 1226 توماني مخصوص واردات ماشين‌هاي لوکس است، نه مواد اوليه صنعت کشور، مسلما ارز مورد نظر را از بازار آزاد ولو به قيمت دلار 1500 تومان مي‌خريدند تا اينکه در تله گراني ارز نيفتند. وي با تاکيد بر اينکه اکنون هيچ شرکت توليدي در سراسر کشور توان پرداخت بدهي‌هاي خود را ندارد مي‌گويد: کارخانه‌هايي که در گذشته مواد اوليه خود را به قيمت دلار ارزان گشايش اعتبار و وارد کرده‌اند اکنون بايد بدهي ارزي خود را به نرخ بازار و با دلار 3 هزار توماني تسويه کنند.

اخوان مي‌گويد: اين کالاها مستقيم يا پس از گذراندن مراحل توليد پس از محاسبه هزينه‌هاي توليد و سود مجموعه بنا بر بهاي تمام شده دلار 1226 در بازار عرضه شده و به فروش رفته است. نماينده تفرش در مجلس هشتم با اعلام اينکه پس از گذشت يک سال و هنگام بازپرداخت وجه ارز، بانک‌ها اعلام مي‌دارند که کارخانه‌هاي گشايش اعتبار کرده بايد بر پايه نرخ ارز مبادلاتي، بدهي خود را بازگردانند مي‌گويد: اين رفتار اقدامي‌براي نابودي توليد ملي است.

اخوان با تأکيد بر اينکه وضعيت صنعت کشور در مرز هشدار است، مي‌گويد: از آنجا که با احتساب هزينه بهره‌هاي بانکي، هزينه‌هاي کاغذبازي‌ها و خواب سرمايه در کشور و هزاران هزينه مضاعفي که توليدکنندگان ايراني مجبور به پرداخت آن هستند، نمي‌توان سود بيش از 50 درصد را براي صنعت کشور متصور شد، با در نظر گرفتن اختلاف نرخ قيمت ارز مبادلاتي و نرخ 1226 توماني ارز مرجع، قطعا بيشتر توليدکنندگان و بازرگانان ورشکسته مي‌شوند و همه نيروهاي شاغل در مراکز توليدي اخراج و يک بحران بيکاري گسترده به وقوع خواهد پيوست؛ امري که اگر به آن امروز توجه نشود، فردا بسيار دير است.

منبع : روزنامه مردم سالاری نسخه شماره 3069

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:اخوان,افزایش,قیمت,دلار,هدهد,تفرش,, | 8:18 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

تعزيه خوانان استان مركزي دهه سوم ماه محرم و صفر در موزه "حسن پور"، "مفاخر" و "مردم شناسي خمين" به اجراي مراسم تعزيه مي پردازند.
مجتبي رضواني سرپرست اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مركزي به خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران، گفت: تعزيه خواني در استان مركزي سابقه ديرينه اي دارد به ويژه شهرستان فراهان و تفرش يكي از مهم ترين قطب هاي تعزيه كشور بوده و چهره هاي شاخصي از تعزيه گردانان در اين شهرستان ها زندگي مي كنند.

وي افزود: در اين دو شهرستان تمامي مردم آيين هاي تعزيه را مي دانند و در تمام ماه محرم و صفر به اجراي تعزيه مي پردازند.

رضواني تصريح كرد: چند تكيه بزرگ تاريخي در شهر تفرش وجود دارد كه مربوط به دوران قاجار است.
سرپرست اداره كل ميراث فرهنگي استان مركزي بيان كرد: مردم هر سال در اين تكاياي تاريخي مراسم تعزيه را اجرا مي كنند.

وي اظهار داشت: اجراي مراسم هاي آئيني و تعزيه در انتشار فرهنگ اهل بيت (ع) نقش بسزايي دارد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:تکیه,هدهد,تفرش,, | 15:23 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

اراک – خبرگزاری مهر: چرخ در چرخ و بازی در بازی، میدان تاب شمشیر کشیدن بر شبیه حسین را ندارد و همه دلها گلایه می کنند از این همه بی رحمی و این همه تنهایی و همه در عزای حسین (ع) می گریند. این بخشی از تعزیه است که در پس صدها سال همچنان رسانه ای قوی در انتقال واقعه عاشورا و پیام آن است.

به گزارش خبرنگار مهر، سواری که شبیه امام حسین است با عمامه و کلاهخود سبز رنگ در میدانگاهی تعزیه می چرخد و می چرخد و هماوردی برای مقابله با او نیست مگر تیرهایی که با تردید از کمان ها بیرون کشیده می شود و این بخشی از تعزیه عاشوراست.

و ناگاه تیرها بر سر و قلب شبیه امام حسین می نشیند و تاریخ روایت می کند این تیرها آنقدر مکرر بر سر حسین می بارد که قامت حسین بر زمین می افتد و اینجاست که های های گریه مردمی که تعزیه را تماشا می کنند بلند می شود و یکی شربت شهادت امام حسین(ع) را میان جمعیت تقسیم می کند.

هنری وامدار حقایق زندگی ائمه / استان مرکزی قطب تعزیه

تعزیه ماندگارترین هنر دینی است که از سویی نشات گرفته از زندگی ائمه اطهار به خصوص سیدالشهداء امام حسین و از سوی نشات گرفته از ذوق ایرانی است.

این هنر که اکنون نامی پرآوازه در میان گونه ای هنری جهان دارد، وامدار دین، حقایق اسلامی وائمه است، نوعی غیرت دینی که اکنون به نام هنر شناخته می شود،که باید به ظرفیت های بالای فرهنگی، مذهبی آن بیشتر توجه شود.

180 سال تعزیه در اراک

عباس کاووسی عضو شورای تعزیه استان می گوید: این استان یکی از قطب های تعزیه کشور است و 90 گروه تعزیه و 700 هنرمند در این زمینه فعالیت دارند.
 
 
 
 
وی افزود: قدمت تعزیه در اراک هم بیش از 180 سال می خواند و تاکید دارد: قدمت تعزیه در شهر اراک بیش از 180 سال است و اراک، منطقه فراهان و تفرش مهد تعزیه کشور است.

این کارشناس تعزیه در خصوص سنت تعزیه خوانی ایام محرم در اراک  یادآور می شود: در گذشته تعزیه از اولین روز محرم آغاز می شد و بیشتر تعزیه های اراک به صورت سیار در بازار سرپوشیده اراک برگزار می شد.
 
وی ادامه می دهد: در شب های محرم بیشتر تعزیه در خانه های بزرگ، حسینیه ها و مساجد برگزار می شد و هر محله یک گروه تعزیه خوانی داشت.

کاووسی با بیان اینکه در هریک از روزهای محرم تعزیه خاصی برگزار می شد، می گوید: تعزیه روز اول که تعزیه مخصوصی بود اکنون فقط در روستاها اجرا می شود.
 
انواع تعزیه های اراک
وی اینگونه ادامه می دهد: تعزیه" حجه الوداع"، " موسی بن جعفر(ع)" و حمزه سیدالشهدا" از جمله تعزیه هایی بودند که در روزهای دوم و سوم محرم برگزار می شدند و در روزهای بعد تعزیه های " مسلم بن عقیل"، "طفلان مسلم" ، "برادران عباس" و " طفلان زینب" به اجرا در می آمد.
 
کاووسی با بیان اینکه  تعزیه های روز هشتم اغلب تعزیه " حضرت علی اکبر(ع)" و " حضرت قاسم (ع)" بود، اضافه می کند: همیشه در روز نهم محرم (تاسوعا) تعزیه "حضرت ابالفضل(ع)" و در روز عاشورا تعزیه " شهادت امام حسین (ع)" برگزار می شد.
 
تعزیه بازار اراک

بزرگترهای اراک می گویند در زمان اجرای این تعزیه تماشاچیان از نقاط مختلف کشور به اراک می آمدند و اراکی ها از صبح زود برای گرفتن جا به بازار می آمدند تا بتوانند این تعزیه را تماشا کنند.

تعزیه بازار از ابتدای بازار اراک شروع و در مسافت بیش از یک کیلومتری اراک ادامه می یافت و روایت روز عاشورا توسط گروههای مختلف اجرا می شد.

 

 

تعزیه خوانان تعزیه بازار اراک را حرفه ای ترین تعزیه خوانان کشور تشکیل می داد و هنوز هم بخشی از اموال این تعزیه در اختیار یکی از بازاریان اراک است.

شکل تعزیه اراک مدرن ترین شکل اجرا بوده است که برخی از تعزیه خوانان و هنرمندان علاقمند به این تعزیه در پی احیاء مجدد آن هستند.

از سوی دیگر نسخه انجم به عنوان یکی از آخرین نسخه های تعزیه خوانی در کشور که حتی در خراسان نیز خوانده شده است مربوط به استان مرکزی است و نوادگان انجم از نسخه نویسان دوران قاجار که مربوط به یکی از روستاهای نزدیک اراک هستند در کشور زندگی می کنند.

تفرش مهد تعزیه کشور

استان مرکزی، تهران، خراسان، اصفهان از جمله استانهای دارای تعزیه قابل توجه هستند اما تحقیق در مورد تعزیه تفرش نشان داده است بیشترین تعزیه خوانان کشور از این خطه برخاسته اند.

تعزیه در تفرش جزیی از زندگی مردم است و همه خانواده های تفرشی را درگیر خود کرده است. بوی تعزیه قدیمی درحسینیه چوبی معروف تفرش که قدمت چندصد ساله دارد انسان را مست می کند.

رضا حیدری یکی از تعزیه خوانان مشهور کشور است که نمونه ای از خطه تفرش است.

روایتی از ابتدای حرکت امام حسین (ع)

عضو شورای تعزیه استان مرکزی در خصوص نقش تعزیه در انتقال مفاهیم عاشورایی می گوید: تعزیه در واقع نوعی عزاداری است که با هنر تلفیق شده است و نقشی بی بدیل در انتقال ارزش هایی چون عاشورا دارد.

عباس کاووسی تعزیه را هنری اصیل می داند و اضافه می کند: تعزیه به دلیل به تصویر کشیدن قیام عاشورا در قالب نمایش در انتقال مفاهیم این مهم بسیار تاثیرگذارتر از سخنرانی ها و مداحی هاست.
 
 

 
وی معتقد است: در سخنرانی و مداحی یک سخنران باید مقدمه چینی های فراوان کند تا به اصل قضیه برسد، در حالیکه با تعزیه  می شود از نخستین لحظات آغاز حرکت امام حسین (ع) به سوی کربلا را روایت کرد.

افزایش هزینه ها عامل کمرنگ شدن تعزیه

وی علت اصلی کمرنگ شدن تعزیه در زمان حاضر را درگیری مردم با روزمرگی زندگی می داند و معتقد است: به علت درگیری ها و افزایش مشکلاتی چون مسائل اقتصادی توجه به این مراسم کمتر شده است.
 
کاووسی تجملات را علت دیگر از رونق افتادن این هنر می داند  و اضافه می کند: در گذشته وقتی تعزیه اجرا می شد جمع حاضر با چای یا نهایتا خرما پذیرایی می شدند ولی هم اکنون هزینه هایی چون شام و نهار نیز اضافه شده، و از طرفی هزینه موزیک، صوت و دستمزد تعزیه خوانان نیز مزید علت شده است.
 
فضای مناسب اجرا، عامل رونق
وی می گوید: اگر فضای مناسب جهت اجرای تعزیه فراهم شود و همچون گذشته حسینیه ها و مساجد در اختیار مردم قرار بگیرد قطعا شاهد شکوفایی دوباره این هنر خواهیم شد.
 
کاووسی در پایان تاکید می کند: پیشگام شدن مردم در کنار حمایت مسئولین در این مهم بسیار ضروری است و باعث می شود تعزیه از انزوا درآمده و در هجوم این همه شبکه تلویزیونی و ماهواره ای که به ناکجا آباد می روند ، قدمی باشد در جهت فرهنگ سازی صحیح و عاشورایی.
 
تعزیه موثر در انتقال مفاهیم عاشورا به نسل جدید

یکی از کارگردانان تعزیه اراک می گوید: هنر تعزیه از زمان شاه اسماعیل  صفوی به دلیل ارادت خاص به شیعه رواج یافت و در دوران ناصرالدین شاه قاجار به اوج خود رسید.
 
 

 
مرتضی باقری تعزیه را یکی از راه های انتقال  ارزش های واقعه عاشورا می خواند و اضافه می کند: هنر تعزیه در انتقال  حوادث و ارزش های عاشورا به نسل های جدید خصوصا نوجوانان و جوانان بسیار موثر است.

وی که بیش از 20 سال  است در این هنر قدم گذاشته، یادآور شد: در زمان کودکی من،  تعزیه های بسیاری اجرا می شد و خصوصا در ماه محرم و صفر به طور ثابت هر شب تعزیه بود و یکی از اهالی محل یا شهر نذر تعزیه داشت.
 
بی توجهی مسئولین عامل کم رونقی تعزیه اراک
 
باقری بی توجهی مسئولین را دلیل کمرنگ شدن این هنر می خواند و عنوان می کند: اراک بعنوان یکی از قطب های تعزیه کشور حتی یک حسینیه  برای اجرای تعزیه ندارد و هیچ بودجه ای برای تعزیه و تعزیه خوانان در نظر گرفته نمی شود.
 
این کارگردان تعزیه نبود جایگاه مناسب اجرای تعزیه را علت اصلی افول تعزیه در اراک عنوان و اظهار می کند: بیشتر تعزیه خوانان استان در ایام محرم در استان های اصفهان و تهران و شهرهای دیگر به اجرای تعزیه می پردازند.
 
مردم علاقمند هستند
وی معتقد است: قطعا مردم علاقه مند هستند که در روزهای عزاداری از تعزیه نیز بهره ببرند اما وقتی مکانی مناسب جهت این امر نیست آیا می شود مستمعین و علاقمندان را در سرمای زمستان در کوچه و خیابان نگاه داشت، از طرفی اجرای تعزیه در خیابان  باعث نزول جایگاه تعزیه و در راس آن  امام حسین(ع) می شود.
 
 امید به سامان دهی تعزیه اراک
باقری عدم نظارت و پیگیری شورای تعزیه استان را از دیگر عوامل انزوا تعزیه در اراک می داند و می گوید: با تشکیل شورای تعزیه در استان امید می رفت که تعزیه اراک ساماندهی شود اما بیشتر باعث ایجاد اختلاف نظر در بین تعزیه خوانان شد.
 
نوآوری منوط به رعایت اصول باشد
وی با اشاره به اینکه هنر تعزیه در زمان حاضر سلیقه ای شده ، تاکید می کند: کسی با نوآوری در تعزیه مخالف نیست اما باید اشعار و موسیقی که به تعزیه وارد می شود پر محتوا باشد از طرفی سند تاریخی داشته باشد.
 
باقری می گوید: امیدواریم فرصت و محلی پیش آید تا پیشکسوتان تعزیه بتوانند به جوانان علاقمند آموزش دهند تا تعزیه مسیر اصلی و درست خود را طی کند و از آسیب و تحریف به دور مانده  و رونق بیشتری بگیرد.
 
 
 
تعزیه قبل از اینکه هنر باشد دینداری است

در گفتگو با تعزیه خوانان به این نتیجه می رسیم که تعزیه محل نمایش و بازی نیست که پیش از آن، محل دینداری و عشق ورزی گروهی است که در لباس سبز و قرمز، رنگ اولیاء و اشقیاء عشق به امام حسین و ائمه (ع)را تمرین می کنند.

تعزیه خوانان با روندی که تعزیه را صرف هنر بنامد مخالفند و آن را عبادت می دانند.

و در مطالعه نظر محققان عرصه هنر نمایش، آنان تعزیه را هنری از گروه نمایش می دانند هنری که دقیق طراحی شده به طوریکه مخاطب در تکمیل نمایش مشارکت دارد و از این رو کشورمان را در جرگه کشورهای پیشرو در هنر نمایش قرار می دهد.

تکمیل کردن تعزیه توسط مخاطبان، همان حضور مخاطب در قالب تقسیم کردن شربت و خرما در حین اجرای تعزیه است که به فهم روایت از سوی تماشاچیان کمک می کند.

تماشاچی در حین اجرای تعزیه و تعریف قیام عاشورا و حال و هوای یاران امام حسین (ع) و نیز روایت حال و سخن اشقیاء، فرصتی پیدا می کند که برای امام بگرید و به یزید و یارانش لعن بفرستد و این واکنشها به مفهوم حضور مخاطب در تعزیه و تکمیل روایت است.

تعزیه مادر هنرها

تعزیه مادر هنرهاست فراتر از نمایش و تئاتر است چرا که سخن از معنویت، عشق و ایمان است، هنری چند وجهی که الهام بخش هنرهای دیگر است.

حرکت و بازی، نور، رنگ، شعر و موسیقی، معنویت و اخلاق، نقاشی و البته عشقی که بازیگر تعزیه دارد عشقی است الهی و حاصل اردات به ائمه، چیزی که اگر نباشد تعزیه به دل نمی شیند.

 

نقش خوانیها نیز بر اساس ویژگیهای نقش و فرد صورت می گیرد. کسی که نقش اشقیاء را بازی می کند باید چهره ای خشن و و بدجنس به خود بگیرد و کسی که نقش اولیاء را بازی می کند چهره ای مطلوب و کسی که در تعزیه نقش زنان را بازی می کند ریز نقش باشد و صدایش کمتر مردانه و این یعنی برنامه ریزی برای اجرای تعزیه.

اولیاء در دایره هستی

حرکتها در تعزیه حساب شده است به طوریکه وسط میدان تنها جای حرکت شبیه امام است و به این مفهوم است که هسته مرکزی که در میدان تعزیه مال امام است اصلی برگرفته از جهان و طبیعت است که خداوند مرکز همه چیز است.

حرکتها در میدان تعزیه به مراتب تقسیم بندی می شود به طوریکه اشقیاء هرگز به بالای میدانی نمی آیند چرا که صلاحیت ورود به حریم اولیاء را ندارند.

بازیها، رنگ لباس، نوع کلام و شعر و موسیقی اولیاء با اشقیاء متفاوت است. شیعه همواره در تاریخ مظلوم واقع شده و این را در تعزیه هم می توان جست.

شعر و موسیقی سوزناک و حکایت از مظلومی و غریبی برای هر چه بهتر رساندن پیام عاشورا و مظلومیت امام حسین(ع) و یارانش از آن اولیاء و غضبناکی از آن اشقیاء است که با بی رحمی تمام با امام و خانواده اش برخورد کردند.

...
 
گرچه بخشی از رکود تعزیه به دلیل توسعه رسانه های گروهی مانند تلویزیون است با این حال این هنر بیش از این می تواند در توسعه دینی و فرهنگی جامعه نقش داشته باشد.
 
صحنه هایی چون مادرانی که کودکان خود را در آغوش شبیه خوان امام حسین می دادند و از کاسه آبی که در دستان حضرت عباس بود می خورند، کمرنگ شده است اما اعتقاد مردم کمرنگ نشده و همچنانکه در هئیتها سینه زنی می کنند و در نوحه ها اشک می ریزند به لحظه لحظه مظلومیتی که امام حسین در تعزیه می کشد اعتقاد دارند و شاید نمود بیشتر فرهنگ تعزیه در گروی رفع مشکلات سر راه این هنر دینی و آئینی است.
...
 
سمیه انصاری فر

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:تعزیه,تفرش,هدهد,, | 9:41 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مراسم تعزیه خوانی و عزاداری شهادت ابی عبد الله الحسین ( ع ) امسال نیز همانند سالهای قبل هرچه باشکوهتر در هیئت صاحب الزمان روستای سعیدیه (طراران) برگزار شد.

 فرماندار محترم شهرستان تفرش در مراسم عزاداری هیئت صاحب الزمان روستای سعیدیه (طراران ) 

 

 

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:عزاداری,سعیدیه,طراران,هدهد تفرش, | 16:47 | نویسنده : میثم اله وردی |
تاريخ : برچسب:تعزیه, امام حسین,سعیدیه,طراران,هدهد تفرش, | 14:0 | نویسنده : میثم اله وردی |