پایگاه خبری هدهد تفرش:

اراک - خبرگزاری مهر: محرم از راه رسید، ماه دلها و سخن گفتن از حقیقتی سرخ که در پس سالها همچنان از حقیقت سخن می گوید و با به خدمت گرفتن ذوق مردمان این دیار، جلوه های آئینی دیدنی از این حقیقت به نمایش در می آید.

به گزارش خبرنگار مهر، مناسبت های دینی از گذشته تا امروز با آئین هایی گره خورده که تلاش می کند حقیقت را به نحو شایسته به گوش آیندگان برساند.محرم هم مانند سایر مناسبت ها جایی وسیع در آئین های این مرز وبوم دارد که در استان مرکزی جلوه ای ناب از آن دیده می شود.

آئین طشت گذاری برای استقبال از ماه محرم

آئین طشت گذاری در استقبال از ماه محرم و برای گرامی داشت تشنگی امام حسین، حضرت عباس و یارانش در زرندیه ساوه و قبل از ورود به ماه محرم برگزار می شود.
 
در این مراسم یکی از اهالی با سر گرفتن طشتی و چرخاندن آن داخل مسجد و پس از برگزاری عزاداری، داخل آن آب ریخته  و مردم دست داخل آب می زنند.  
 
 
 در کنار این مراسم، سینه و زنجیرزنی برای امام حسین و یارانش برپا می شود و پیرامون محرم، عاشورا، و فلسفه قیام امام حسین (ع) از سوی، مداحان، واعظان و نوحه سرایان سخن گفته می شود.
 
آئین علم گردانی در روستای هزاوه
 
اولین روز محرم در استان مرکزی در کنار، سیاه پوش شدن مردم و محله ها و مغازه ها، آئین علم گردانی در روستای دیرینه هزاوه به اجرا گذاشته می شود. 

در این آئین 300 ساله علم  داخل حرم آقا سلطان سید احمد (ع) هزاوه، که با پارچه متبرک شده به تربت پاک سید الشهداء و قمر بنی هاشم پوشیده شده است تزئین شده و در مقابل صف سینه زنان قرار می گیرد، علمی که نماد پایداری و رشادت علمدار کربلاست.

آئین جغجغه زنی در روستای انجدان
 
این آئین معنوی یکی از رسوم دیرین مردم روستای انجدان است که در عزاداری ماه محرم و در شام غریبان برگزار می شود.
قدمت این مراسم کهن به دوره تیموری و صفویه می رسد و مردم عزادار این روستا در روزهای نهم و یازدهم محرم اجرا می‌شود. 
 
 
 در روز نهم محرم مردم محله پایین انجدان با آیین های سوگ و عزا به سمت محله بالا حرکت می کنند و درحالیکه ابزاری چوبی و خراطی شده به نام جغجغه را در دست دارند با نوایی موزون به جای کوبیدن بر سینه، آن را به هم می کوبند.
 
در این مراسم یک مرشد و رهبر است که نوحه های اصیل و خاصی را قرائت می کند و مردم در پاسخ به نوحه ها با اشک و مویه جغجغه می زنند.
 
مراسم سیا‌هپوشان در روستای عزیزآباد 
 
مردم روستای عزیزآباد در اراک هم با برگزاری آئین سیاهپوشان به استقبال ماه محرم روند.
 
در این مراسم که با نوحه‌خوانی و سینه‌زنی و اهداء لباس و شال سیاه به ریش‌سفیدان روستا همراه بود عاشقان امام حسین (ع) لباس سیاه بر تن کردند و تا اربعین حسینی سیاهپوش باقی خواهند ماند.
 
در این مراسم علاقه‌مندان و عزاداران حسینی به نوحه‌خوانی و اجرای مراسم‌های مذهبی می پردازند.
 
تعزیه اوج هنر عزدارای مردم استان مرکزی
 
استان مرکزی قطب تعزیه کشور است و مرکز این هنر در استان تفرش است. 
 

 با آغاز ماه محرم و در امتداد آن در ماه صفر و حتی ایام فاطمیه، گروهها و هیئت های تعزیه خوانی با برگزاری مراسم تعزیه و شبیه خوانی واقعه عاشورا را با هنر بازی، موسیقی، شعر و رنگ روایت می کنند. 

در حال حاضر 90 گروه تعزیه خوان در سراسر استان مرکزی از سوی ارشاد اسلامی استان شناسایی شده است که تلاش برای ساماندهی و توجه بیشتر به این هیات ها وجود دارد. در قالب فعالیت این گروهها و هیات ها 700هنرمند تعزیه خوان فعالیت می کنند.

هدف اصلی تعزیه زنده نگه داشتن قام عاشوراست

یوسف شاه حسینی کارشناس و پژوهشگر تعزیه می گوید: تعزیه نمایشی است که می تواند حافظ عاشورا باشد و اگر مرتب و به سبک صحیح برگزار شود عاشورا را همیشه زنده نگه می دارد.

وی معتقد است: هدف اصلی تعزیه و تعزیه خوانان از ابتدا حفظ و زنده نگه داشتن عاشورا  و قیام امام حسین (ع) و مظلومیتش بوده است.

تعزیه یادگار علامه مجلسی

استاد رضا حیدری پیشکسوت تعزیه کشور که از خطه تفرش است نیز می گوید: تعزیه در ایران با تلاش علامه مجلسی  ترویج یافت. مرحوم علامه مجلسی تعزیه را یکی از راهکارهای شناخت و ترویج  شیعه  می دانست. 

 حیدری اضافه می کند: در آن زمان کسی حاضر نبود نقش اشقیا را بازی کند و خود مرحوم مجلسی نقش اشقیا را به عهده گرفت و تلاش های آن روزها ثمره اش تعزیه ایست که این روزها برپا می شود.

هر روز یک تعزیه در روستایمان برپا می شد
 
خانم میرزایی که زنی 75 ساله است از خاطرات خود، می گوید: در روستای ما از چند روز پیش از فرا رسیدن ماه محرم عزاداری برای حسین شروع می شد و مردان روستا گرد هم جمع آمده و نوحه هایی در استقبال محرم می خواندند.
 
وی اضافه می کند: من خوب به یاد دارم که از روز اول محرم تعزیه خوانی در مسجد روستای ما شروع می شد و همیشه اولین تعزیه، تعزیه مسلم بن عقیل(ع) بود و پس از آن هر روز به میدان رفتن یکی از یاران و نزدیکان امام حسین به اجرا در می آمد تا اینکه در روز عاشورا همان تعزیه ظهر عاشورا برگزار می شد.

وی ادامه داد: امروز نیز تعزیه گویاترین نوع روایت واقعه عاشوراست که لازم است به آن توجه شود.
 
آئین های محرم در اوج سادگی است اما همان سادگی نشان از ارادتی است که تلاش می شود با هر ابزار و بهانه ای نشان داده شود.
 
گزارش از شکوفه راستین

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:23 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: رئیس کارگروه تحول اداری و بهره‌ورزی منطقه سه دانشگاه‌های کشور گفت: صرفه‌جویی در بودجه را می‌توان با حفظ کیفیت آموزش و پژوهش در سایه مدیریت بهینه بودجه‌ها و هزینه‌ها در دانشگاه‌ها عملی کرد.

خبرگزاری فارس: دانشگاه‌ها کیفیت آموزش و پژوهش را حفظ کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک ششمین نشست کارگروه تحول اداری و بهره‌وری منطقه سه دانشگاه‌های کشور ظهر امروز با حضور معاونین اداری مالی دانشگا‌ه‌‌های کشور و اعضای کارگروه در سالن اجتماعی مهمانسرای دانشگاه تفرش برگزار شد.

احمدرضا سوهان‌کار اصفهانی در این نشست گفت: هم‌اندیشی اعضا و رسیدن به نقاط مثبت در زمینه مشکلات موجود در دانشگاه‌ها در حوزه بهره‌وری هدف اصلی از برگزاری این نشست است.

معاونت اداری و مالی دانشگاه تفرش نیز در این نشست گفت: مدیریت هزینه و بودجه یکی از عوامل تاثیرگذار در زمینه جبران بخشی از معضلات مالی در دانشگاه‌ها است.

احمد عبداللهی با بیان اینکه این دانشگاه با مشکلات عدیده‌ای در زمینه بودجه روبرو است، افزود: در سال گذشته با تلاش و پیگیری‌های به عمل آمده بودجه دانشگاه‌ از افزایش چشمگیری برخوردار شد این در حالی است که در سال جاری تاکنون رقم بودجه دانشگاه ابلاغ نشده است.

بر اساس این گزارش ارائه گزارش در زمینه بهره‌وری و تحول اداری توسط اعضای کارگروه بهره‌وری و تحول اداری دانشگاه شهر کرد، اصفهان، صنعتی اصفهان، تفرش، قم، حضرت معصومه قم، کاشان و هنر اصفهان از دیگر برنامه‌های جنبی ششمین نشست کارگروه تحول اداری و بهره‌وری منطقه سه دانشگاه‌های کشور بود.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:18 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان قم گفت: در پی نخستین بارش برف عملیات راهداری زمستانی در محورهای برف‌گیر استان قم اجرا شد.

خبرگزاری فارس: اجرای عملیات راهداری زمستانی در محورهای برف‌گیر قم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، عباسی مدیر راهداری گفت: راهداران از نخستین ساعات بارش برف در محور تفرش (فوجرد) مستقر هستند و عملیات برف‌روبی و نمک پاشی را به صورت مستمر انجام می‌دهند.

وی گفت: این اداره کل با امکانات، تجهیزات و کارکنان خدمات‌رسان خود در قالب هفت اکیپ ثابت در راهدارخانه‌ها و 70 نفر به همراه ماشین‌آلات سنگین و نیمه‌سنگین به ارائه خدمات خواهند پرداخت.

مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان قم ادامه داد: آن دسته از رانندگانی که قصد عبور از راه‌های ارتباطی منطقه را دارند باید به تجهیزات ایمنی مجهز باشند.

وی تصریح کرد: پایگاه‌های راهداری و راهدارخانه‌ها در طول راه‌های استان قم به بهترین وجه تجهیز شده‌اند و در فصل زمستان برای استقرار مسافرین در راه مانده از آمادگی لازم برخوردارند.

عباسی با بیان اینکه امسال بر اساس پیش‌بینی‌ها سالی پر بارش و سرد را پیش رو داریم بر آماده‌باش کامل اکیپ‌های راهداری تاکید کرد و گفت: به طور معمول طرح‌های زمستانی راهداری از نیمه دوم آذر ماه آغاز می‌شود و تا اواسط فروردین ادامه می‌یابد.

مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان قم افزود: مسئولیت‌پذیری و وظیفه‌شناسی قابل تقدیر راهداران مهم‌ترین عامل در پاسداشت جان و مال مردم در جاده‌های کشور است که این مهم باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:0 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 

 
 
 
صلاحی:

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با بیان اینکه بیمارستان‌ها ملزم به رعایت ضوابط اسلامی هستند، گفت: نظارت بر پوشش پرستاران وظیفه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که باید منطبق بر شئونات اسلامی باشد.

عباس صلاحی در گفت ‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه نظارت بر پوشش کارکنان بر عهده وزارتخانه‌های مربوطه است، افزود: در مورد پرستاران به صورت مشخص وزارت بهداشت ودرمان باید نسبت به نظارت بر پوشش پرستاران اقدامات مربوطه را انجام دهد و در موارد خاص کمیته‌های انضباطی در این وزارتخانه متولی رسیدگی به چنین مصادیقی هستند.

نماینده مردم تفرش، آشتیان وفراهان در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه مصوبات مربوط به چگونگی و نوع پوشش پرستاران در بخش‌نامه‌های دولتی  مربوطه  در وزارتخانه‌ها موجود است، تأکید کرد: در این زمینه نهاد‌های دولتی، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها دارای ضوابط و شرایط مشخص در نوع پوشش هستند که به طور عمومی برای کارکنان مراکز یاد شده اعمال می‌شود.

وی تصریح کرد: البته در مورد پوشش کارکنان بیمارستان‌ها هر واحد می‌تواند به فراخور حال، انعطاف‌پذیری‌هایی داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه بیمارستان‌ها ملزم به رعایت ضوابط و شئونات اسلامی هستند، افزود: در این زمینه مهم آن است که نظارت  صحیح بر رعایت پوشش  پرستاران صورت گیرد.

صلاحی درباره اینکه آیا ممکن است برخی بیمارستان‌ها کارکنان خود را ملزم به پوشش خاصی همچون کراوات کرده باشند، گفت: به نظر نمی‌رسد که بیمارستان‌ها چنین الزاماتی را داشته باشند تنها برخی از بیمارستان‌های خصوصی ممکن است از لباس‌های فرم مخصوصی برای پوشش پرستاران و کارکنان خود استفاده کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در مورد پوشش پرستاران مهم آن است که حجاب اسلامی و ضوابط ومقررات مربوط به صورت مطلوب اجرا شود و در این زمینه نظارت نیز وجود داشته باشد

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:38 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

اراک - خبرگزاری مهر: بارشهای باران در تمام شهرهای استان مرکزی از صبح روز گذشته تا امروز علاوه بر شکرگذاری کشاورزان هوای این شهرها را لطافت زیبایی بخشید.

کارشناس هواشناسی استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: طی بارندگی های روز گذشته تا صبح امروز در شهرهای استان مرکزی تفرش با 18.1 میلیمتر میزان بارش رکوردار بارش باران در شهرهای استان مرکزی شده است.

پونه غیابی با بیان اینکه دراین مدت مردم شهر اراک 6.3 میلمتر بارش باران را تجربه کردند افزود: شهرستان خنداب با  3.1میلیمتر بارندگی کمترین بارش را داشته است.

وی متوسطه بارندگیهای شهرهای استان را 7.5 میلیمتر عنوان کرد و گفت: ساوه 5.5، خمین5.9، محلات 7.3، شازند 8.5، کمیجان 6.5، دلیجان 7.0، آشتیان 6.8 وغرق آباد8.8 میلی متر باران باریده است.

غیابی با اشاراه به اینکه هنوز برف در ایستگاههای هواشناسی گزارش نشده است گفت: مردم به علت کاهش دما این احساس را دارند که در ارتفاعات برف امده است.

وی از بارش باران ظرف امروز و فردا در شهرهای استان خبر داد.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:37 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

روز عاشورای حسینی در محله فم تفرش، مراسم نخل گردانی صورت می گیرد. افراد مسن و پیش کسوتهای محله نخل را تزئین کرده و در مراسم عزاداری هر یک از اعضای طایفه ساکن محله زیر یکی از تیرهای نخل را می گیرند و در پیشاپیش هیئت های سینه زنی و زنجیر زنی به حرکت در می آیند. مردم نذورات خود را به کسی که در جلوی نخل حرکت می کند می دهند. در داخل اتاقک نخل تعزیه خوانی می نشیند و روشه و نوحه می خواند

برای تماشای فیلم کلیک کنید

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:نخل گردانی,ششناو,تفرش,هدهد تفرش, | 6:0 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 

سرپرست اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مركزی گفت: 10 اثر معنوی استان برای ثبت ملی به ششمین همایش شورای سیاستگذاری ثبت آثار تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی كشور پیشنهاد شده است.

رضوانی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک افزود: مراسم نخل گردانی تفرش، نراق، خمین، علم گردانی هزاوه، حلوای روستای ابراهیم آباد اراك، تقسیم آب كهك تفرش، فتیر و كسمه اراك، آواها و لالایی های محلی روستای هزاوه و جشن انگور روستای گوره زار خنداب از جمله این آثار است.

وی ادامه داد:ششمین همایش شورای عالی ثبت با رویكرد ثبت آثار معنوی استان‌های سراسر كشور اواخر آبان ماه سال جاری در استان سمنان برگزار می‌شود.

سرپرست اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مركزی بیان كرد: مقابله با افراد سود جو، آشنایی سایر كشورها با آثار تاریخی و معنوی و دسترسی آسان پژوهشگران به اطلاعات از فواید مثبت ثبت آثار تاریخی و معنوی است.

رضوانی اضافه كرد:تاكنون تعزیه سیار اراك، روستای وفس تفرش، مراسم بیل گردانی نیم ور محلات، آیین سنتی مربوط به سوگواری ماه محرم به نام اهواهو ازخورهه، جشن تیرگان، گیوه دوزی سنجان از استان مركزی در میراث معنوی كشور ثبت شده است.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:ثبت ملی,میراث فرهنگی,هدهد تفرش, | 8:0 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: رئیس هیئت قایقرانی استان مرکزی از آغاز مسابقات لیگ برتر کاناپلوی کشور از امروز در شهرستان ساوه خبر داد.

خبرگزاری فارس: مسابقات لیگ برتر کاناپلوی کشور در ساوه آغاز شد

محسن غلامیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: این مسابقات از امروز با حضور پنج تیم در بخش آقایان و پنج تیم در بخش بانوان کار خود را در دریاچه ساوه آغاز کرده است.

وی تصریح کرد: در این دوره از رقابت‌ها تیم‌هایی از رنگ روناس استان‌‌های مرکزی، خوزستان، کرج، مازندران، اصفهان و تهران حضور دارند.

وی تصریح کرد: این مسابقات سومین هفته از مسابقات لیگ برتر کشور است که هم‌اکنون استان مرکزی در رده دوم لیگ برتر کشور حضور دارد.

رئیس هیئت قایقرانی استان مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راه‌اندازی رشته آب‌های آرام در شهر ساوه و تفرش بیان داشت: خوشبختانه با راه‌اندازی رشته آب‌های آرام شاهد استقبال بسیار خوب علاقمندان از این رشته مفرح هستیم.

وی با اشاره به اجرای طرح استعدادیابی این رشته ورزشی گفت: هیئت قایقرانی استان طرح استعدادیابی را در رده سنی نوجوانان به مرحله اجرا درآورده است که خوشبختانه هم‌اکنون یکی از ورزشکاران استان در اردوی تیم ملی حضور دارد.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:مسابقات ,کاناپلو,هدهد تفرش, | 11:34 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 

مسوول مرکز رشد دانشگاه تفرش گفت: مرکز رشد این دانشگاه از زیرساخت‌های لازم به منظور حمایت از 20 گروه علمی و صنعتی برخوردار است.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی

دکتر زهرا بنی‌عامریان در سمینار آشنایی با خدمات مرکز رشد در دانشکده مهندسی دانشگاه تفرش با بیان اینکه همکاری دانشجویان در جهت رشد و تعالی مرکز رشد دانشگاه ضروری است، افزود: این مرکز از ایده‌های نو و محوری حل‌کننده مشکلات صنعت استقبال می‌کند.

 

وی تصریح کرد: شهرستان تفرش از زیرساخت‌های صنایع معدنی و انرژی‌های باد و خورشید برخوردار است که با توجه به وجود امکانات کارگاهی و ابر رایانه موجود، این دانشگاه می‌تواند بسترساز ارتباط دانشگاه و صنعت و ایجاد کارآفرینی در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باشد.

 

معاون اجرایی مرکز رشد پارک علم و فناوری استان مرکزی نیز در این همایش گفت: ایجاد اشتغال دغدغه امروز جامعه ما در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است.

 

مجید شمسی افزود: شکوفایی صنعت مبتنی بر استفاده کارآفرینان از اقتصاد دانایی‌محور به‌منظور ورود تکنولوژی به صنعت و شکوفایی صنعت است.

 

وی تصریح کرد: ورود شرکتهای کوچک و متوسط به اقتصاد دانایی‌محور، بستری مناسب برای ظهور توانایی‌ها جهت راه اندازی کسب و کار و کارآفرین شدن است که این امر اشتغال‌زایی و ورود نتایج پژوهش به صنعت و بازار را به همراه دارد.

 

معاون اجرایی مرکز رشد پارک علم و فناوری استان مرکزی ادامه داد: یکی از مکانیزم‌های حمایتی جهت توسعه شرکت های کوچک، تقویت مراکز رشد است که در توسعه کارآفرینی و ایجاد بسترهای لازم جهت تجاری کردن دستاوردهای تحقیقاتی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 

گفتنی است، در پایان این سمینار که با استقبال گسترده دانشجویان روبرو شد یکی از کارشناسان مرکز رشد پارک علم و فناوری استان مرکزی به سوالات شرکت کنندگان در زمینه خدمات مراکز رشد پاسخ داد.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:دانشگاه تفرش,هدهد تفرش, | 10:49 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک رضا فرح گفت: قرار است11 هزار و 200 واحد از واحدهای مسکونی مسکن مهراستان مرکزیبه زودی با حضور رئیس جمهور و وزیر مسکن در شهرهای مختلف استان به بهره‌برداری برسد که از این تعداد 3 هزار واحد در شهرهای زیر 25 هزار نفر سهم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

وی افزود: پروژه 186 واحدی تعاونی خودمالک ماشین‌سازی اراک واقع در کرهرود، پروژه 20 واحدی تعاونی 99 ساله آوا پزشک آشتیان، پروژه 36 واحدی مسکن مهر بنیاد مسکن در شهر آشتیان و پروژه 210 واحدی متقاضیان گروه‌های ساخت 99 ساله و متقاضیان خود مالک شهر آشتیان بخشی از این پروژه‌ها است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی گفت: پروژه 120 واحدی متقاضیان گروه‌های ساخت 99 ساله و متقاضیان خود مالک شهر نیم‌ور محلات، پروژه 450 واحدی متقاضیان گروه‌های ساخت 99 ساله و متقاضیان خود مالک شهر شازند، (شازند، آستانه، توره و هندودر ) پروژه 450 واحدی متقاضیان گروه‌های ساخت 99 ساله و متقاضیان خود مالک شهرهای مامونیه، زاویه، پرندک، خشکرود و رازقان، پروژه 130 واحدی متقاضیان گروه‌های ساخت 99 ساله و متقاضیان خود مالک شهر تفرش بخش دیگری از این واحدها است.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:مسکن مهر ,هدهد تفرش, | 11:57 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: یکی از بانوان مرکز بانو نسیبه تفرش گفت: 15 سال است در حسرت دیدن چهار فرزندم اشک می‌ریزم به امید روزی که به خانه برگردم.

خبرگزاری فارس: 15 سال در حسرت دیدن فرزندانم اشک می‌ریزم

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک صبح امروز به همراه اکیپی از مسئولان استانداری، دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی و مرکز بهداشت استان برای بازدید از مرکز نگهداری سالمندان بانو نسیبه تفرش راهی این شهرستان شدیم.

ساعت 9 صبح به تفرش و مؤسسه خیریه بانو نسیبه رسیدیم، با دعوت مسئولان مرکز به طبقه بالا رفتیم و در بدو ورود سالمندانی را دیدیم که هر کدام به نوعی توجه ما را به خود جلب می‌کرد.

در این میان خانمی بود که سن و سالش زیاد به نظر نمی‌رسید، مدیر مرکز که متوجه نگاه متعجب ما به این خانم شد گفت: رقیه نعیمی، یکی از سالمندان مجهول‌الهویه‌ای است که سال‌ها در این مرکز نگهداری می‌شود، از جنگ‌زدگان آبادانی است و هیچ اطلاعی از خانواده‌اش ندارد.

نگاهش کردم، در عمق نگاهش حرف‌های بسیاری برای گفتن داشت، پیر زن نحیف و لاغر اندام دستم را گرفت و گفت: آمدی مرا پیش بچه‌هایم ببری؟ تو را به خدا من را ببر شازند؛ دلم برای خانه تنگ شده است.

بغض راه گلویم را گرفت، دستانم را از دستان لاغرش جدا کردم، دستی به سرش کشیدم.

74 سالمند در این مرکز نگهداری می‌شوند، به داخل اتاق‌ها رفتم، کنار یکی از آن‌ها نشستم، نگاهم کرد، از او پرسیدم، چند ماه است اینجا هستی، خنده تلخی زد و گفت: پسرم یک روز صبح مرا به اینجا آورد و گفت مادر اینجا بمان شب می‌آیم سراغت، چهار سال است که من منتظر آمدن او هستم، اما او نه آمده و نه تلفن می‌زند، انگار آن شب هنوز صبح نشده‌ است.

یکی از مددکاران مؤسسه گفت: چند هفته گذشته یکی از مددجویان در بیمارستان فوت کرد، چهار روز در سردخانه بود هر چه ما با فرزندانش تماس گرفتیم که مادرتان فوت کرده، گوشی‌هایشان را خاموش کردند و هیچ کدامشان نیامدند و من به عنوان محرم مادرشان را در کمال غربت دفن کردم.

این مددکار گفت: متاسفانه وقتی فرزندی مادرش را به این مرکز می‌آورد، دیگر سراغی از او نمی‌گیرد، حتی بعضی‌ها وقتی به آن‌ها اطلاع می‌دهیم مادرتان فوت کرده است با بی‌تفاوتی کامل می‌گویند دفنش کنید!

کمی به فکر فرو رفتم، راستی ما را چه شده است که به این راحتی زحمات پدر و مادرانمان را به ورطه فراموشی سپرده‌ایم، جای آن‌ها اینجاست، تا به حال از خود پرسیده‌ایم، مادرمان که وقتی کودک بودیم لقمه دهانش را در دهانمان می‌گذاشت چه می‌خورد، او که زمستان‌ها پتویش را رویمان می‌کشید تا سرما نخوریم چه می‌پوشد، شب‌ها چندین بار بیدار می‌شد تا جای ما را درست کند، خوابش راحت است؟ بیمار نیست تا او را به جبران روز‌ها و شب‌هایی که بیمار بودیم و او لحظه‌ای از ما غفلت نمی‌کرد، پرستاری کنیم؟ چه کسی مراقب اوست؟

دلم می‌خواست لحظاتی با رقیه نعیمی درد و دل کنم، رازهای نگفته‌ای در وجودش بود؛ نزدش رفتم، گفت: 15 سال در حسرت دیدن چهار فرزندم اشک ریختم، به امید روزی که به خانه برگردم.

وی افزود: جنگ بود، آتش و دود فضای آبادان را پر کرده بود، خانه‌‌ها یکی پس از دیگری خراب می‌شد، صبح‌ها با صدای شلیک تفنگ و خمپاره از خواب بیدار می‌شدیم و شب‌ها با چشمانی اشک‌آلود در غم از دست دادن برادران و پدران و عزیزانمان می‌خوابیدیم.

وی بیان کرد: رحیم، رضا، معصومه و فاطمه آن زمان کودک بودند و من به همراه همسرم یاسین شرفی نمی‌دانستیم چه باید بکنیم، نگران بودیم، خانه‌ و زندگی‌مان آبادان بود و آبادان در قلب آتش و دود.

این مادر 55 ساله که هم‌اکنون به عنوان یکی از سالمندان مجهول‌الهویه در مرکز بانو نسیبه تفرش نگهداری می‌شود ادامه داد: عراقی‌ها آبادان را تبدیل به کوره‌ای از آتش‌ کرده‌ بودند، جای ماندن نبود، بچه‌ها می‌ترسیدند و من و پدرشان نگران ترس آن‌ها، چه باید می‌کردیم، همسایه‌ها یکی یکی خانه‌هایشان را رها می‌کردند و به شهرهای دیگر مهاجرت می‌کردند، رها که نه! خانه رها کردنی نیست، آبادان جزئی از وجود آبادانی‌ها بود.

نعیمی گفت: ما هم با وجود همه دلبستگی‌ها تصمیم گرفتیم خانمان را، شهرمان را و زندگی‌مان را رها کنیم و از آبادان بار سفر ببندیم، دست بچه‌هایمان را گرفتیم و بار سفر بستیم، به کجا! نمی‌دانستیم، در حالی که خاطرات تلخ و شیرین و قلبمان را در آبادان جا گذاشتیم، به اراک آمدیم.

وی ادامه داد: بیمار بودم و کمی از ناراحتی روحی رنج می‌بردم، در اراک خانواده‌ام را گم کردم و هنوز بعد از گذشت 15 سال نمی‌دانم کجا زندگی می‌کنند، به دلیل اینکه کسی را نداشتم از طریق نیروی انتظامی به دادگستری معرفی شدم و آن‌ها هم به دلیل اینکه کسی را در این شهر نداشتم مرا به خانه سالمندان معرفی کردند.

نعیمی افزود: حدود 15 سال از آن روز‌ها می‌گذرد، هر روز در حسرت دیدن فرزندانم اشک ریختم و در دل خون گریه کردم، هر روز با خود می‌گویم ای کاش در آبادان زیر آوارها جان می‌دادم و اینجا در غریبی و بی‌کسی و حسرت روزگار را سپری نمی‌کردم، با خود می‌گویم فرزندانم را چه شده است؟ رحیم نمی‌گوید مادرم کجاست؟ رضا دوست ندارد مادرش را ببیند؟ معصومه سراغ مادرش را نمی‌گیرد؟ و فاطمه چگونه در این سال‌ها بدون مادر روزگار را سپری کرده است؟ و از همه مهم‌تر همسرم نگران من نیست؟

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:مرکز بانو نسیبه,مادر,هدهد تفرش, | 10:12 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 

در سال ۱۳۹۰شرکت‌های تولیدی برای تأمین مواد اولیه اعتبارات فاینانس، یوزانس و ریفاینانس با نرخ ارز مرجع یعنی دلار ۱۲۲۶ تومان گشایش و در‌‌ همان سال کالای خود را وارد کرده‌اند و در کارخانجات سراسر کشور مورد استفاده قرار گرفت و به محصول تبدیل و به بازار عرضه شده است، اما اکنون تولید کنندگان باید بدهی ارزی خود را به نرخ دلار مبادلاتی تسویه کنند.

به گزارش «تابناک»، بهمن اخوان ضمن بیان این مطلب گفت: اعتبارات گشایش یافته در سال ۱۳۹۰، در سال ۱۳۹۱ سررسید می‌شود که اگر با نرخ ارز مبادلاتی هم صورت گیرد که بانک مرکزی اعلام کرده است تسویه شود، همه شرکت‌های تولیدی در سراسر کشور و کارخانجات باید دو برابر نرخ سال گذشته جهت تسویه تعهدات خود به بانک‌های طرف قرارداد خود پرداخت کنند؛ به عبارت دیگر، این افزایش نرخ نزدیک ۱۱۰ درصد ضرر و زیان را متوجه واحدهای تولیدی سرارسر کشور خواهد کرد که این فاجعه بزرگی در صنعت کشور خواهد آفرید.

عضو پیشین کمیسیون صنایع مجالس ششم و هشتم، با اشاره به پیامدهای جبران‌ناپذیر این بی‌تدبیری بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی در حالی متوقع است که تولیدکنندگان کشور بدهی ارزی خود را به قیمت مبادلاتی تسویه کنند که اگر به آنها شش ماه پیش گفته می‌شد، دولت قصد حمایت از تولید ملی را ندارد و ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی مخصوص واردات ماشین‌های لوکس است، نه مواد اولیه صنعت کشور، مسلما ارز مورد نظر را از بازار آزاد ولو به قیمت دلار ۱۵۰۰ تومان می‌خریدند تا اینکه در تله گرانی ارز نیفتند و اکنون هیچ شرکت تولیدی در سراسر کشور توان پرداخت بدهی‌های خود را نخواهد داشت.

بهمن اخوان در ادامه به مشکلات ناشی از این تصمیم بانک مرکزی برای تولید کشور اشاره کرد و افزود: این افزایش نرخ بدهی ارزی مشکلاتی را در پی خواهد داشت که از آن جمله، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

۱ـ افزایش چمشگیر مطالبات معوقه بانک‌ها
۲ ـ تعطیلی همه کارخانجات تولیدی سطح کشور
۳ـ بیکاری کارگران و مشکلات خانوادگی آنها
۴ـ مشکلات اجتماعی از جمله اعتیاد و طلاق و ...

این کار‌شناس مسائل اقتصادی با اعلام هشدار نسبت به سیاست‌های بانک مرکزی، تأکید کرد: اگر این سیاست غیر کار‌شناسانه بانک مرکزی اجرا شود، باعث تعطیلی کارخانجات سطح کشور خواهد شد؛ بنابراین، از همه دست‌اندرکاران و کار‌شناسان استدعا می‌کنم نسبت به نرخ مبادلاتی ارز واحدهای تولیدی تجدید نظر کنند.

نماینده ادوار چهارم، ششم و هشتم مردم تفرش و فراهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: شرکت‌های تولیدی و بازرگانی در سال گذشته درخواست گشایش اعتبارات اسنادی مدت‌دار برای تولید کننده یا صادرکننده خارجی به بانک‌های عامل خود را داده‌اند. در مقابل، بانک‌ها با گرفتن تضمین‌های مورد نیاز از جمله وثیقه ملکی برای گشایش اعتبارات اسنادی با نرخ ارز ۱۲۲۶ اعلام نموده‌اند.

اما اکنون باید بدهی ارزی خود را به نرخ بازار تسویه کنند و این در حالی است که تولیدات خود را با نرخ‌های قدیم و بر پایه ارز ۱۲۲۶ تومانی به دست مصرف کننده رسانده‌اند؛ به عبارت دیگر، کالاهای مورد نظر در سال گذشته با مبلغ ۱۲۲۶ وارد کشور شده و کالا یا مستقیم یا پس از گذراندن مراحل تولید پس از محاسبه هزینه‌های تولید و سود مجموعه بنا بر بهای تمام شده دلار ۱۲۲۶ در بازار عرضه گشته و به فروش رفته است.

این عضو اصولگرایان مجلس هشتم در ادامه گفت: هنگامی که امروز و پس از گذشت یک سال و هنگام بازپرداخت وجه ارز به بانک‌ها اعلام می‌دارند که باید بر پایه نرخ ارز مبادلاتی، بدهی خود را بازگردانند و این در حالی است که این نه تنها حمایت از تولید ملی نیست، بلکه کاری است برای نابودی تولید ملی، زیرا در همه جای دنیا مرسوم است که وقتی قانونی نوشته می‌شود که بنا بر آن، نرخ ارز برای واردات ۱۲۲۶ تومان به ازای هر دلار در نظر گرفته می‌شود، یعنی آن که تولیدکننده، واردکننده، بازرگان و صادرکننده بر پایه این نرخ، دخل و خرج و قیمت گذاری عرضه را مشخص کند؛ اما اکنون بانک مرکزی نه تنها برای تحقق فرمایش‌های مقام معظم رهبری گامی برنمی‌دارد، بلکه با این کار خود، چوب لای چرخ تولیدکننده نیز می‌گذارد.

بهمن اخوان با تأکید بر اینکه وضعیت صنعت کشور در مرز هشدار است، گفت: اکنون از آنجا که در بازار داخلی با احتساب هزینه بهره‌های بانکی، هزینه‌های کاغذبازی‌ها و خواب سرمایه در کشور و هزاران هزینه مضاعفی که تولیدکنندگان ایرانی مجبور به پرداخت آن هستند، نمی‌توان سود بیش از ۵۰ درصد را برای صنعت کشور متصور شد و با در نظر گرفتن اختلاف نرخ قیمت ارز مبادلاتی و نرخ ۱۲۲۶ تومانی ارز مرجع، قطعا بیشتر تولیدکنندگان و بازرگانان ورشکسته می‌شوند و همه نیروهای شاغل در مراکز تولیدی اخراج و یک بحران بیکاری گسترده به وقوع خواهد پیوست؛ امری که اگر به آن امروز توجه نشود، فردا بسیار دیر است.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:بهمن اخوان,نماینده سابق تفرش,هدهدتفرش, | 11:20 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

اراک- خبرگزاری مهر: استاد فتحعلی واشقانی، استاد و هنرمند برجسته خط صبح امروز در میان اندوه دوستداران هنر طبق وصیت خودش در روستای زادگاهش واشقان به خاک سپرده شد.

به گزار ش خبرنگار مهراستاد فتحعلی واشقانی، هنرمند برجسته خط صبح سه شنبه در میان اندوه دوست داران هنر طبق وصیت خودش در زادگاهش روستای واشقان به خاک سپرده شد.

دستانی هنرمند از خطه  فرهنگ و هنر

استاد فتحعلی واشقانی در سال 1309 در روستای واشقان نگین سرسبز خطه فراهان در خانواده ای کشاورز به دنیا آمد،  در آن زمان نیز خطه فراهان، تفرش و آشتیان همچون گذشته کانون علم و ادب و خاستگاه مردان نامی فرهنگ و هنر ایران بود.

در چنین محیطی فتحعلی واشقانی در کنار کشاورزی به فراگیری قرآن کریم، تحصیلات معموله و تمرین خوشنویسی پرداخت.

اولین استاد وی ذبیح الله واشقانی بود که سرمشق" اول  کارها بنام خدا "را بر لوح چوبین بر او تعلیم کرد. وی درسال 1335 به تهران مهاجرت کرد و یک سال بعد در کلاس هاس آزاد خوشنویسی که بعدها به انجمن خوشنویسان ایران تبدیل گردید نزد استاد سید حسین و سید حسن میرخانی  به آموزش خط نستعلیق پرداخت.

انجمن خوشنویسان ایران در سال 1343 وی را بعنوان اولین مدرس خود انتخاب کرد که بسیاری ازهنرجویان ایشان در حال حاضر مدرس انجمن خوشنویسان ایران هستند.

استاد واشقانی در سال1358 از سوی انجمن خوشنویسان ایران و  بنا به تشخیص استاد سید حسین میرخانی، استاد علی اکبر کاوه، استاد بوذری و استاد سید حسن میرخانی به درجه استادی نائل و در سال 1367 نیز به عنوان مقام در جه اول هنری ایران و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت علوم مدرک دکترا دریافت کرد.

وی در سال 1371 به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران جهت اشاعه هنر خوشنویسی به کشور یمن رفت و سال 75 نیز به همین منظور به کشور جمهوری آذربایجان سفر کرد.

در کلیه نمایشگاه های عمومی در داخل و یا خارج از کشور آثار استاد به نمایش در آمده و مایه مباهات ایرانیان بوده است.
آنچه که وی از اساتید خود آموخته بود و به شاگردانش می آموخت تنها زیبا نویسی کلمات نبود بلکه همراه با خوشنویسی بینش عرفانی، اندیشه آزاد، خلق نیکو و اخلاص و یکرنگی را نیز می آموخت.

 از مجموعه آثار ارزشمند وی می‌توان به کتابهای مانایی چون کلک مشکین 1و2، آیت مهر ، چشمه خورشید، ترجمه کامل قرآن مجید، جلی قلم، دیوان حافظ شیرازی و مشق مشکین اشاره کرد.

استاد فتحعلی واشقانی انسانی کامل که چشمداشتی به مادیات نداشت
 
استاد و مدرس خوشنویسی استان مرکزی گفت: استاد فتحعلی واشقانی انسانی وارسته و کامل بود که هیچ چشمداشتی به نداشت و این در رفتار و افعالش بارز بود.
 
اسدالله رضوانی فرد که از دوستان استاد واشقانی بوده و از محضر تعلیم ایشان بهره برده است ، افزود: استاد واشقانی از نظر اخلاق و رفتار فردی برجسته و پیشکسوت در فرهنگ و هنر ایران بوده و هست.

وی با اشاره به اینکه استاد همواره در نوشتن و سخن گفتن متین بود، اظهار داشت: در طول 30 سال دوستی بنده نکته قابل تامل این بود که ایشان هرگز حرف باطل و مبتذل را نه بر زبان می آورد و نه می نوشت.

رضوانی فرد افزود: او در ازای کاری که می کرد هیچ چشمداشتی نداشت و اینقدر در کار خود استاد بود که هر کسی که از او می خواست برایش بنویسد بدون هیچ تعللی و به صورت بداهه برایش می نوشت.
 
هنر آمیخته با اخلاق هدف استاد واشقانی بود
 
استاد و مدرس خوشنویسی انجمن خوشنویسان استان مرکزی گفت: استاد واشقانی از نظر اخلاقی فردی فرهیخته بود و هدف و نیتش آمیزش هنر با اخلاق بود و ارتقا خط و اخلاق در کنار یکدیگر برایش جایگاهی ویژه داشت.

حبیب الله امیدوارکه یکی از شاگردان استاد بوده است، افزود: وی شخصیت پاک و معنوی داشت و تا آنجایی که در توانش بود خواسته هایی که دیگران داشتند برآورده می کرد.

وی با اشاره به اینکه استاد واشقانی شاگرد اساتیدی چون سید حسن و سید حسین میرخانی بود، اظهار داشت: این دو استاد خود در کارشان به درجه اجتهاد رسیده بودند و استاد واشقانی جا پای جا آن ها گذاشته بود و از لحاظ تکنیک کاری بسیار شبیه اساتید خود بود.

امیدوار استاد واشقانی را موسس انجمن خوشنویسان استان مرکزی خواند و اضافه کرد: وی در بهمن ماه سال 1359 کلاس های خوشنویسی را در اراک دایر که بعدها منجر به افتتاح انجمن خوشنویسان استان مرکزی شد.

 وی ادامه داد: استاد در شرایط سخت جنگ سال 59 و 60 تمام سختی ها را قبول و از تهران به اراک می آمد و شاگردهای زیادی را در استان مرکزی تربیت نموده است.
 
استاد فتحعلی واشقانی در دین و اخلاق برجسته و زبانزد بود

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: استاد فتحعلی واشقانی یک از مفاخر استان مرکزی بودند که علاوه بر اینکه هنرمندی متعهد بود در دین و اخلاق نیز زبانزد بود.

مصطفی مشایخی افزود: استاد فتحعلی واشقانی یکی از اساتید به نام در حوزه هنرهای تجسمی و به طور ویژه هنر خوشنویسی بودند که ضایعه مرگ استاد برای جامعه هنری استان مرکزی بسیار تاسف بار است.

مشایخی با اشاره به اینکه خوشبختانه از استاد واشقانی در زمان حیاتش تجلیل بعمل آمده افزود: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر تجلیل از مفاخر در زمان حیات، سال گذشته از استاد واشقانی و استاد فراهانی از باقیمانده های نقاشی قهوه خانه ای در فرهنگسرای نیاوران تهران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تجلیل بعمل آمد.
 
قطعا مرگ این استاد بزرگ ضایعه ای اسف بار برای جامعه هنری کشور و بویژه استان مرکزی است  امید که مسئولین و هنرمندان در راه اعتلای این هنر ملی بیش از پیش تلاش کنند تا یاد و خاطره چنین بزرگانی برای همیشه تاریخ زنده بماند.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:استاد واشقانی,آرام گرفت,هدهد تفرش, | 10:16 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

به گزارش مشرق، دومین طرح سؤال از محمود احمدی نژاد رئیس جمهور در جلسه علنی مجلس در روز شنبه همین هفته با موضوع  «تعلل دولت در خصوص نوسانات بازار ارز» و«برخی واردات بی رویه» قرائت شد، که 76 نماینده پای این طرح را امضا کردند.

طبق اظهار نظر علیرضا منادی سفیدان عضو هیات رییسه مجلس قرار بود اسامی 76 نفری که پای سوال از رییس‌جمهور را امضا کردند منتشر شود.


* اسامی 76 نفری که طرح با امضای آنان به ریاست جمهوری ارسال شد ، به شرح زیر است.

 1- محمد دامادی نماینده ساری، عضو فراکسیون رهروان ولایت

2- عوض حیدرپور  نماینده شهرضا ، سمیرم،  عضو فراکسیون رهروان ولایت

3- فتح الله حسینی نماینده قصر شیرین ، گیلانغرب، عضو فراکسیون رهروان ولایت

4-سید هادی حسینی نماینده قائمشهر ، سوادکوه و جویبار ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

5- عبدالکریم حسین زاده نماینده نقده و اشنویه ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

6- علی محمد احمدی  نماینده دهلران ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

7- بهروز نعمتی نماینده اسدآباد ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

8- سید شریف حسینی نماینده اهواز ، عضو هیئت رئیسه و عضو فراکسیون رهروان ولایت

9- علی مطهری نماینده تهران و عضو فراکسیون رهروان ولایت

10-حبیب برومند داشقاپو نماینده پارس آباد و بیله سوار ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

11- امید کریمیان نماینده نریمان و سروآباد ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

12- سید حسین دهدشتی نماینده آبادان ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

13- محمدضا محسنی لائی نماینده سبزوار ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

14- الیاس طاهری نماینده اقلید ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

15- غلامرضا نوری نماینده بستان آباد ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

16- نادر قاضی پور نماینده ارومیه ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

17- یونس اسدی نماینده مشکین شهر اصلاح طلب و عضو فراکسیون رهروان ولایت

18- محمد جواد نظری مهر نماینده بندرترکمن ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

19- احمد سجادی نماینده فریمان و سرخس

20- محمد تقی توکلی نماینده الیگودرز ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

21- کمال الدین پیرموذن نماینده اردبیل ، نیر  و نمین، اصلاح طلب و عضو فراکسیون رهروان ولایت

22- سید رمضان شجاعی یاسری نماینده ساری ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

23- غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران اصلاح طلب و  عضو فراکسیون رهروان ولایت

24- علیرضا محجوب نماینده تهران، شمیرانات ، ری و اسلامشهر اصلاح طلب و  عضو فراکسیون رهروان ولایت

25- منصور حقیقت پور نماینده اردبیل، نیر و نمین ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

26- ناصر صالحی نسب نماینده دشت آزادگان  ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

27- علی نعمت چهاردولی نماینده ملایر، عضو فراکسیون رهروان ولایت

28- حسین امیر خامگانی نماینده زرند

29-مسعود پزشکیان نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر ، اصلاح طلب

30- روح الله بیگی ئیلانلو نماینده  میاندوآب، شاهیندژ و تکاب

31-رسول خضری نماینده سردشت و پیرانشهر ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

32- محمد باقری بنابی نماینده بناب ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

33-سید احسن علوی نماینده سنندجف دیواندره و کامیاران ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

34- محمد علی اسفنائی نماینده فریدونشهر  ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

35- جواد هروی نماینده قائنات ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

36- سید عبدالکریم هاشمی نماینده میناب ، رودان و جاسک ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

37- حامد قادر مرزی نماینده قروه و بانه ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

38- محمد باقر شریعتی نماینده بهبهان، عضو فراکسیون رهروان ولایت

39- احمد بخشایش اردستانی نماینده اردستان ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

40- محمد علی عبداله زاده نماینده فردوس و طبس ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

41- عباس صلاحی نماینده تفرش و آشتیان ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

42- موسی الرضا ثروتی نماینده بجنورد ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

43- عابد فتاحی نماینده ارومیه ، عضو فراکسیون رهروان ولایت

چاپ این صفحه

ادامه مطلب
تاريخ : برچسب:, | 13:33 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی از افتتاح 3 هزار واحد مسکونی مسکن مهر در هفته آینده خبر داد.

خبرگزاری فارس: 3 هزار واحد مسکونی مسکن مهر در استان مرکزی افتتاح می‌شود

محمدرضا رضافرح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: قرار است 11 هزار و 200 واحد از واحدهای مسکونی مسکن مهر استان مرکزی به زودی با حضور رئیس جمهور و وزیر مسکن در شهرهای مختلف استان به بهره‌برداری برسد که از این تعداد 3 هزار واحد در شهرهای زیر 25 هزار نفر سهم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

وی تصریح کرد: پروژه 186 واحدی تعاونی خودمالک ماشین‌سازی اراک واقع در کرهرود، پروژه 20 واحدی تعاونی 99 ساله آوا پزشک آشتیان، پروژه 36 واحدی مسکن مهر بنیاد مسکن در شهر آشتیان و پروژه 210 واحدی متقاضیان گروه‌های ساخت 99 ساله و متقاضیان خود مالک شهر آشتیان بخشی از این پروژه‌ها است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی گفت: پروژه 120 واحدی متقاضیان گروه‌های ساخت 99 ساله و متقاضیان خود مالک شهر نیم‌ور محلات، پروژه 450 واحدی متقاضیان گروه‌های ساخت 99 ساله و متقاضیان خود مالک شهر شازند، (شازند، آستانه، توره و هندودر ) پروژه 450 واحدی متقاضیان گروه‌های ساخت 99 ساله و متقاضیان خود مالک شهرهای مامونیه، زاویه، پرندک، خشکرود و رازقان، پروژه 130 واحدی متقاضیان گروه‌های ساخت 99 ساله و متقاضیان خود مالک شهر تفرش بخش دیگری از این واحدها است.

رضافرح افزود: پروژه 408 واحدی متقاضیان گروه‌های ساخت 99 ساله و متقاضیان خودمالک شهرستان فراهان، پروژه 500 واحدی متقاضیان خود مالک شهر اراک (شهرهای کرهرود، سنجان، داودآباد و ساروق)، پروژه 200 واحدی متقاضیان خود مالک شهر ساوه (غرق‌آباد و نوبران)،  پروژه 190 واحدی گروه‌های ساخت 99 ساله و متقاضیان خود مالک شهر کمیجان (کمیجان و میلاجرد) و پروژه 100 واحدی متقاضیان خود مالک خنداب (شهرهای خنداب و جاورسیان) از دیگر واحدهایی است که با حضور مسئولان کشوری افتتاح شده و به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:12 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: «فتحعلی واشقانی فراهانی» استاد خوشنویسی ایران جمعه شب در سن 82 سالگی بر اثر پیشرفت بیماری سرطان درگذشت.

خبرگزاری فارس: «فتحعلی واشقانی» استاد خوشنویسی ایران درگذشت

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، فتحعلی واشقانی در سال 1309 در قریه واشقان از توابع فراهان اراک در خانواده‌ای کشاورز چشم به جهان گشود.

او در مکتب خانه علاوه بر فراگیری قرآن کریم و آموزه های دینی و اخلاقی آن روز به تمرین خوشنویسی پرداخت. استاد نخستین سرمشق را بر لوح چوبین با عبارت «اول کارها به نام خدا» تعلیم کرد.سپس در سال 1337 نزد شادروان استاد حسین میرخانی در کلاسهای آزاد خوشنویسی به فراگیری خط نستعلیق مشغول شد.

واشقانی در سال 1345 به عنوان مدرس خط نستعلیق در کلاسهای انجمن خوشنویسان به تعلیم هنر پرداخت و در سال1358 به مقام استادی  خوشنویسی دست یافت و پس از انقلاب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کسب درجه یک هنری نایل شد.

«واشقانی» ضمن برگزاری  کلاسهای آموزشی به تاسیس انجمن‌های خوشنویسان در شهرهای مختلف کشور (استان مرکزی) اراک، تفرش، آشتیان، ساوه، مامونیه، دلیجان، محلات، خمین، شازند، کمیجان، (استان فارس) لار و...اهتمام ورزید.

استاد در سال 1371 به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران جهت اشاعه هنر خوشنویسی به کشور یمن رفت و سال 75 نیز به همین منظور به کشور جمهوری آذربایجان سفر کرد.

صلابت در عین سادگی ، و استواری در عین ظرافت از ویژگیهای ممتاز خط استاد است. برپایی نمایشگاههای داخل و خارج از کشور و تربیت خوشنویسان بی‌شمار در طول سالهای متمادی از دیگر فعالیت‌های این استاد خوشنویس است.

از مجموعه آثار ارزشمند ایشان می‌توان به کتابهای مانایی چون کلک مشکین 1و2، آیت مهر، چشمه خورشید، ترجمه کامل قرآن مجید،جلی قلم، دیوان حافظ شیرازی و مشق مشکین اشاره کرد. خانه صنایع دستی و نگارخانه مهمی درشهر اراک به نام استاد «فتحعلی واشقانی فراهانی» نامگذاری شده است.

مراسم تشییع پیکر پاک استاد ساعت 9 صبح دوشنبه از مقابل انجمن خوشنویسان ایران برگزار می‌شود.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:21 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

اراک- خبرگزاری مهر: کارشناس و پژوهشگر تعزیه با اشاره به اینکه هنر تعزیه در معرض آسیب ها ی متعددی قرار گرفته است گفت: این هنر گرانبها درمعرض تحریفهایی در واقعه عاشورا و استفاده از برخی سبکهای مداحی به بهانه به روز کردن قرار دارد.

یوسف شاه حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تعزیه خوانان خود باید متوجه این تحریفها باشند و تعزیه را حفاظت کنند گفت: در برخی تعزیه ها که باید حافظ عاشورا و قیام امام حسین (ع) باشند، این صفات دیده نمی شود.

وی افزود:  اگر تعزیه به صورت منظم و مستند اجرا شود، عاشورا را همیشه زنده نگه می دارد و هدف اصلی تعزیه و تعزیه خوانان همین است.

شاه حسینی در خصوص آسیب هایی که امروزه بر هنر تعزیه تاثیر گذاشته است، اظهار داشت: تحریف یکی از مهم ترین آسیب های حوزه تعزیه است.

برخی مجالس مستند تاریخی ندارد

وی ادامه داد: بعنوان مثال در برخی مجالس بخش هایی وارد شده که اصلا اتفاق نیفتاده و مستند تاریخی ندارد.

شاه حسینی با تاکید بر تصحیح این تحریفات، یادآور شد: برخی از این تحریفات و اضافات تعزیه ها قابل باور نیست.

وی افزود: مثلا برگزاری مراسم عروسی حضرت قاسم (ع) در کربلا، خداحافظی حضرت علی اکبر (ع) با ام لیلا در کربلا  و  نشناختن حضرت عباس (ع) و علی اکبر در مقابله با یکدیگر تحریفاتی است که وارد مجالس  تعزیه های مربوطه شده اند.

وی دلیل ورود این تحریفات را اینگونه عنوان کرد: برخی از تعزیه خوانان برای تحریک کردن احساسات مردم و گریاندنشان از هر روش یا هر شعری استفاده می کردند.

در تعزیه لباس و ابلق سرخ مربوط به اشقیاست

وی حوزه نقش پوشی ورنگ را یکی دیگر از حوزه های مورد بحث تعزیه خواند و گفت: در اجرای تعزیه هر نقشی باید لباس مناسب و رنگ مربوط به خود را بپوشد ، در تعزیه لباس و ابلق سرخ مربوط به اشقیاست و باید به آن توجه شود.

شاه حسینی افزود: این در حالی است که امروزه دیده می شود که اشقیا لباس های رنگ دیگر یا مشکی می پوشند و حتی گاهی به جای کلاه خود و زره از لباس رومی استفاده می کنند که اصلا اصالتش مربوط به تعزیه نیست.
 
رنگ ها و لباس ها در تعزیه دارای فلسفه هستند

وی با اشاره به اینکه رنگ ها و لباس ها در تعزیه دارای فلسفه هستند و بخشی از ساختار تعزیه است، تاکید کرد: باید نقش پوشی در تعزیه به درستی رعایت شود تا بیننده با توجه به حافظه تاریخی خود بتواند نقش ها را از یکدیگر تشخیص دهد.

شاه حسینی در ادامه ادبیات را نیز یکی دیگر از حوزه های آسیب شناسی در تعزیه خواند و گفت: در حال حاضربرخی اشعار وارد تعزیه شده اند که هیچ اصالتی ندارند و دلیل اصلی آن ورود سیستم های ویدیویی و دی وی دی است که باعث شده هر تعزیه ای تکثیر شود و در هر مکانی بدون توجه به سندیت آن دیگر تعزیه خوانان از آن کپی برداری کنند و ترویج پیدا کند.
 
وارد کردن برخی اشعارباعث نوگرایی در تعزیه نمی شود

وی گفت: از طرفی برخی تعزیه خوانان فکر می کنند که وارد کردن برخی اشعار که جوانان خوششان می آید باعث نوگرایی در تعزیه می شود که قطعا اینطور نیست و فقط بر بدنه این هنر اصیل ضربه وارد می کنند.

شاه حسینی با اظهار تاسف در خصوص کم توجهی جوانان به اساتید تعزیه گفت: در گذشته نیز تعزیه را برای شاگردان می خواندند و آن ها یاد می گرفتند و شاگردان جلوی اساتید خود می خوانند و درس پس می دادند.

وی موسیقی را نیز یکی دیگر از حوزه های آسیب تعزیه عنوان و اضافه کرد: در حال حاضر برخی ازآهنگ ترانه های روز به جای موسیقی تعزیه نواخته می شود.
 
وارد کردن برخی از سبک هایی که مربوط به مداحان است

وی ادامه داد: وارد کردن برخی از سبک هایی که مربوط به مداحان است با بهانه به روز کردن تعزیه یکی دیگر از آسیب های این حوزه است.

شاه حسینی بیان  داشت: به روز کردن تعزیه حذف تحریفات و مستند کردن تعزیه بر اساس تاریخ است تا برای  قشر آگاه و روشن فکر قابل درک و باور باشد.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از پژوهشگران و اساتید تعزیه کار تصحیح اشعار و نسخ تعزیه را بر اساس تاریخ برعهده گرفتند که از جمله آن ها استاد رضا حیدری است که در چهارمین همایش تعزیه تفرش نیز از ایشان تجلیل شد.

شاه حسینی در پایان گفت: توجه به تاریخ در تعزیه و ارج نهادن به بزرگانی چون حیدری ها و سلیمانی ها و حجازی ها به عنوان ذخایر این هنر در کشور موثر است.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 11:21 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

عصر ایران؛ هومان دوراندیش - دکتر محمود حسابی، فیزیکدانی است که بسیاری از ایرانیان امروزه او را یکی از مفاخر ملی تاریخ ایران و دانشمندی برجسته در علم فیزیک می دانند.
این تصور عمومی، البته مخالفانی هم دارد. برخی از اهالی فیزیک، و نیز متفکران و دانشمندانی دیگر، معتقدند دکتر حسابی برای ایرانیان بیش از حد بزرگ شده و او اساساً در علم فیزیک، فاقد جایگاه متصور اکثریت مردم ایران است.
این گروه از منتقدین، که برخی از نوشته ها و سخنان انتقادی آنها در سایت های اینترنتی نیز قابل دسترسی است، ایرج حسابی را یکی از عوامل اصلی "غلو در توصیف مقام دکتر حسابی" می دانند.

ایرج حسابی تنها پسر دکتر حسابی است و در بیست سال گذشته، چنانکه همه دیده ایم، بارها و بارها در رادیو و تلویزیون درباره دکتر حسابی سخن گفته است.
قائلان به قصه "غلو در مقام دکتر حسابی"، می گویند ایرج حسابی در "خاطرات تمام نشدنی اش از پدر"، هر بار داستان تازه ای از دکتر حسابی تعریف می کند که مصداق نشر اکاذیب به قصد ترفیع مقام پدر است. برخی از منتقدان ایرج حسابی، انگیزه این "غلوها" را سوءاستفاده شخصی می دانند و برخی دیگر، در برداشتی همدلانه تر، پاسداشت پدر را انگیزه اصلی "ادعاهای جعلی" می دانند.

حقیقت قصه هر چه باشد، در یک نکته نمی توان تردیدی داشت و آن اینکه، پسر دکتر حسابی، این روزها منتقدانی دارد که نه کم شمارند و نه بی تاثیر در افکار عمومی.
برخی از آنها می گویند شغل ایرج حسابی، "فرزند دکتر حسابی بودن" است (!) و همین دلیل کفایت می کند تا پسر دائماً از پدر بگوید! گفتگوی عصر ایران با مهندس ایرج حسابی، با هدف روشن شدن همین سوالات و ابهامات صورت گرفت.

 ایرج حسابی در این گفتگو، بیش از همه، از دکتر رضا منصوری، نخستین رئیس انجمن فیزیک در ایران، انتقاد کرد و جان کلامش این بود که غلوهای نسبت داده شده به او، کار "دشمنان دکتر حسابی" است و رضا منصوری را هم راس و رئیس این "دشمنان" دانست.

وی ....

بقیه در ادامه مطلب..

چاپ این صفحه

ادامه مطلب
تاريخ : برچسب:, | 9:0 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی گفت: نخبگان پل ارتباطی بین مردم و مسوولان باشند.

 

 

عباس صلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی گفت: نخبه دارای ویژگی­‌هایی است و افرادی را می­توانیم نخبه در نظر بگیریم که با توجه به زمینه کاری دارای تخصص کافی باشند و از نظر گرایش‌­های سیاسی وابستگی نداشته باشند و صحبت­‌ها و نظراتشان کارشناسی شده و بر اساس فضای و مسائل جامعه باشد و پاسخگوی سوالات و در جهت رفع نیازهای مردم باشد.

 

 

وی نقش و اهمیت نخبگان در جهت گفتمان پیشرفت و عدالت را مهم دانست و گفت: با توجه به این مسئله که بایستی در دولت کوچک سازی شکل بگیرد و از نخبگان و افراد صاحب خرد استفاده شود، دو مولفه­‌ی مهم در این زمینه وجود دارد، اولا برای هر تشکلی دو چیز لازم است، ابتدا نیروی انسانی و دیگر نیروهای مالی و تدارکاتی.

 

 

صلاحی افزود: نیروهای انسانی را نخبگان تشکیل می‌­دهند و بایستی این افراد از لحاظ مالی و تدارکاتی حمایت شوند، نمی توانیم به تشکلی بدون حمایت مالی و تدارکاتی، تشکل کامل گوئیم زیرا علاوه بر نیروی انسانی کارآمد و نخبه، بایستی از ابزارات مالی و تدارکاتی مناسب نیز برخوردار باشند.

 

 

 

وی در ادامه افزود: چون نخبگان نظرات خود را بصورت کارشناسی بیان می­کنند بایستی بر اساس حیطه اختیارات و شرح وظایف، اطلاعات وسیعی داشته باشند اما گاهی نیاز است دایره اطلاعات فرد نخبه از حیطه کاری‌اش فراتر رود و از مسائل و اطلاعات دیگری نیز برخوردار شود اما اگر این اطلاعات در دایره تخصصی و زمینه فعالیت فرد باشد از موازی کاری و صرف وقت بیشتر جلوگیری می­‌شود.

 

 

 

این نماینده مجلس، رسالت نخبگان در ایجاد گفتمان سازی مناسب در جامعه را مهم دانست و افزود: معتقدیم نظام جمهوری اسلامی یک نظام مردم سالار دینی است و در چنین جامعه‌ه­ایی مردم نقش پررنگی را ایفا می­‌کنند، با توجه به این مسئله عمده فعالیت­‌ها بایستی در این زمینه صورت گیرد و نخبگان می­توانند یک پل ارتباطی بین مردم و مسئولین باشند و در جنبه­‌های مختلف فرهنگی و مسائل گوناگون، نظرات مردم را به مقامات اجرایی و تاثیر گذار، انعکاس دهند.

 

 

 

وی افزود: ارتباط تنگاتنگ بین نخبگان و مردم موجب می­‌شود تا مسائل بصورت صحیح در اختیار مدیران و مسئولان اجرایی قرار گیرد، در این میان نخبگان اطلاعات و مسائل خامی را که از جامعه و مردم در اختیار دارند بصورت پخته و کارشناسی شده در اختیار مسئولین قرار دهند.

 

 

 

صلاحی با تاکید بر تاثیر نخبگان دستگاه­های اجرایی بر جامعه تصریح کرد: نخبگان بر اساس مسوولیتی که دارند می­‌توانند تاثیرگذار عمل کنند، بطور مثال یک نماینده مجلس به عنوان نمایندگان مردم و نزدیک­ترین پل ارتباطی بین مردم و مسئولین، می­‌تواند با تصویب لوایح و قوانین اجرایی مناسب در این زمینه تاثیر گذار باشد اما نکته­ای را که نباید فراموش کرد این است که نخبگانی که در دستگاه­های اجرایی چه در بدنه دولت و چه در نهادهای دیگر قرار دارند بایستی از سیاست‌زدگی پرهیز کنند.

 

 

 

صلاحی وجود اختلاف نظرها و سلیقه­ ها را امری طبیعی دانست و افزود: بایستی این مسائل حل شود تا بر مسائل تاثیر منفی نگذارد زیرا هدف رسیدن به شایستگی‌های لازم در جامعه است و بایستی بر اساس استعدادها و پتانسیل­‌های موجود در جامعه، نخبگان را شناسایی کنیم و از نظرات آنها کمک بگیریم و با در نظر گرفتن منابع مالی می­توانیم ساز و کارهای مناسب را پیدا کرده و برای عملی کردن به طرح‌­ها و ایده­‌ها از آنها استفاده کنیم.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:57 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه سازمان بیمه سلامت باید از ادغام تمام بیمه های درمانی تشکل شود گفت: به طور حتم مستثنی کردن بیمه ای از ادغام بیمه های دیگر خلاف قانون برنامه پنجم توسعه است.

عباس صلاحی در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به اظهارات مسئولان سازمان تأمین اجتماعی در رابطه با مستثنی بودن این سازمان از ادغام بیمه ها برای تشکیل بیمه سلامت ایرانیان تصریح کرد: به طور حتم این اظهارات و اقدامات بر خلاف قانون و برنامه پنجم توسعه است.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با ادغام سازمان های بیمه گر باید بیمه ای به صورت یکپارچه و عدالت محور در کشور حاکم شود گفت: به طور حتم مستثنی کردن سازمانی از ادغام بیمه ها ضربه های شدیدی را به اعتماد مردم و ساختار طرح وارد می کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بر لزوم یکپارچه بودن سازمان های بیمه گر برای تشکیل بیمه سلامت ایرانیان تأکید کرد و افزود: تحقق این موضوع موجب ایجاد عدالت و افزایش نظارت و خدمت رسانی به مردم می شود.
 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:44 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

چهارمین همایش تخصصی تعزیه نکوداشت استاد رضا حیدری با حضور محققین و پژوهشگران برجسته ایران در مجتمع فرهنگی هنری پرفسور حسابی شهرستان تفرش برگزار شد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در حاشیه این مراسم گفت :  پیرو ثبت جهانی میراث معنوی تعزیه که در سال گذشته صورت گرفت امسال این نکوداشت با شکوه خاصی برگزار شد.

مجتبی رضوانی افزود: تعزیه، میراث فرهنگى آئینى ملت ایران است و وجود بیش از ده ها تعزیه خوان در تفرش در حالی است که پیش از آن این تعداد دو و سه برابر حال حاضر بوده و تعزیه خوانی فرهنگی مطرح در میان مردم بوده است

وی بیان کرد: صحنه هایی چون مادرانی که کودکان خود را در آغوش شبیه خوان امام حسین می دادند و از کاسه آبی که در دستان حضرت عباس بود می خورند، کمرنگ شده است اما اعتقاد مردم کمرنگ نشده و همچنانکه در هئیتها سینه زنی می کنند و در نوحه ها اشک می ریزند به لحظه لحظه مظلومیتی که امام حسین در تعزیه می کشد اعتقاد دارند و شاید نمود بیشتر فرهنگ تعزیه در گروی رفع مشکلات سر راه این هنر دینی و آئینی است.

استاد حیدری، محقق و نسخه نویس، هنرمندی زبردست در اجرای نمایش تعزیه و از جمله معدود شبیه خوانهایی بود که مطالعات تحقیقاتی در زمینه تعزیه و تاریخ اسلام است و در راه اصلاح تحریفات موجود در تعزیه نامه ها تلاشهای فراوانی کرده و این ویژگیها، وی را از سایر شبیه خوانها متمایز ساخته ونیز از صدایی شیوا بهره می برد.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:7 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

اراک - خبرگزاری مهر: مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی از اهدای دو هزار متر زمین توسط یک خیر به جمعیت هلال احمر شهرستان تفرش برای مرکز امداد و نجات خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی سلیمی افزود: فریده اخدری، یکی از داوطلبان جمعیت هلال احمر استان مرکزی دو هزار متر زمین به ارزش ۵ میلیارد ریال جهت احداث مرکزآموزشی امداد و نجات به جمعیت هلال احمرتفرش  اهدا کرده است.

وی اظهارداشت: با توجه به نیاز امدادگران و جوانان شهرستان به فرا گیری آموزشهای تخصصی در جهت کاهش اثرات حوادث و سوانح مرکز آموزش تخصصی میدانی در محل مورد نظر ایجاد خواهد شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی گفت: هلال احمر با توجه به فعالیتهای گسترده خود با هدف تسکین آلام بشری، جذب کمکهای خیرین و داوطلبان نیکو کار را به عنوان پل ارتباطی و حلقه اتصال توان توانمندان به نیاز نیازمندان در دستور کار خود دارد.

شایان ذکر است این داوطلب خیر سال گذشته نیز ۴۰۰۴ متر زمین به ارزش ۹ میلیارد ریال به جمعیت هلال احمر شهرستان تفرش اهدا نموده است که مرکز اداری شهرستان در محل مورد نظر احداث و پیشرفت ۹۰ در صدی داشته است.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:27 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

گندم کوه و مسجد شش ناو جایی در 221 کیلومتری جنوب غربی تهران ، 85 کیلومتری شمال شرقی اراک و در حد فاصل جاده اراک – آشتیان است.
 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک در استان مرکزی 3 باغ شهر وجود دارد ، تقرش ، محلات و نراق .که البته در این میان تفرش جایگاه ویژهای دارد. در تعریف باغ شهر این چنین آمده: شهری که خانه های آن در میان باغ هایی واقع شده و در حد فاصل آنها درخت و جویهای آب قرار گرفته است.

قدمت تفرش به قبل ازاسلام بازمی گردد و برخی محققان درباره وجه تسمیه آن اینطور نوشته اند: تفرش در ابتدا گبرش بوده که بعدها در سیر تحول زبانی به تفرش تبدیل شده است.

یکی از مهمترین جاذبه های طبیعی تفرش که در شمال آن واقع شده گندم کوه است خرمنی نه از گندم بلکه از سنگ، به ارتفاع 2159 متر، مشرف بر شهر.

قنات شش ناو با پیشینه ای در حدود قرن سوم هجری – قمری، نمونه بارزی از قنات های خوش نفس تفرش است، که مظهر آن داخل مسجد تاریخی شش ناو قرار گرفته است .وجه تسمیه شش ناو، ناودانهای 6 گانه ای است که در کنار درخت چنار واقع شده اند و آب قنات را به 6 قسمت مساوی بین محله قدیم تفرش تقسیم می کند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 21:5 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

خبرگزاری فارس: رییس مجلس شورای اسلامی طی پیامی تاکید کرد که پیوند تاریخی و تمسک ملت شریف و بزرگ ایران به اهل بیت و استعانت به خاندان عصمت و طهارت و آستان مقدس نبوت و امامت، سنت دیرین و عهدی ناگسستنی است.

خبرگزاری فارس: پیام لاریجانی به چهارمین همایش تخصصی تعزیه

به گزارش حوزه مجلس خبرگزاری فارس به نقل از اداره اخبار مجلس، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی به چهارمین همایش تخصصی تعزیه و نکوداشت استاد رضا حیدری پیامی را صادر کرد که به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

پیوند تاریخی و تمسک ملت شریف و بزرگ ایران به اهل بیت و استعانت به خاندان عصمت و طهارت و آستان مقدس نبوت و امامت سنت دیرین و عهدی ناگسستنی می‌باشد که همواره در همه احوال با زندگی مردم عجین گشته است.

آئین‌‌های بزرگداشت تکریم و یادآوری سرگذشت، مبارزات و مجاهدت اهل بیت بخش مهمی از فرهنگ وهنر ملی و دینی ملت ما را شامل می‌شود و هنر مقدس تعزیه و نمایش‌ حماسی یکی از زیباترین و جذاب‌ترین عرصه‌های تجلی این فرهنگ می‌باشد که استاد رضا حیدری هنرمند برجسته و ممتاز دینی ومل کشورمان که از شهرستان تفرش پا به این عرصه و طریق عاشقی و شیدانی نهاده از سرآمدان و بزرگان تعزیه خوانی ونام آوران، هنر مقدس در ذکر اهل بیت می‌باشد.

ایشان در خانواده‌ای مذهبی که هنر تغزیه خوانی و ذاکری اهل بیت نسل به نسل در بین آنان منتقل شده بود پرورش یافت و از همان دوران نوجوانی خواندن تعزیه و شبیه خوانی را زیر نظر اساتید بزرگ فرا گرفت و توانست به تدریج در این مکتب رشد پیدا کند و با تبحری که داشت، هنرشان به سرعت در سراسر کشور مورد استقبال قرار گرفت.

استاد رضا حیدری با همت و تلاشی که داشته‌اند تمام عمر خود را صرف تصحیح نسخ و تعزیه و شبیه خوانی کرده‌اند و توانستند با ابتکار و دقت نظر خویش به سبک‌های جدیدی در زمینه‌ این هنر دینی دست یابند و علاوه بر آن همچنین در امر شناخت و کاربرد ردیف‌های موسیقی سنتی ایران در تعزیه نیز نظریات خوبی را عرضه کنند که از این منظر آثار استاد همواره مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفته است.

اینجانب ضمن تقدیر از اقدام شایسته برگزاری آئین نکوداشت استاد رضا حیدری ذاکر توانمند اهل بیت از سوی دست اندرکاران آن اعتقاد دارم این برنامه‌ها رسم پسندیده‌ای است که می‌تواند الگویی مناسب برای همگان باشد که ضرورت تجلیل و سپاس از ذخایر فرهنگی و ارزشمند کشور را باری خود یک اصل و ضرورت بدانند.

در پایان آرزوی سلامتی طول عمر و توفیق خدمت را برای استاد حیدری از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌کنم.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی

 

بر این اساس، این پیام پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) در محل همایش در شهرستان تفرش توسط عباس صلاحی نماینده مردم تفرش و آشتیان قرائت شد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:58 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

تفرش - خبرگزاری مهر: مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان تفرش از کمک 109 میلیون و 500 هزار ریالی خیرین تفرش برای خرید جهیزیه به نوعروسان تحت پوشش این نهاد خبر داد.

قاسم مقدم  در گفت و گو با خبرنگار مهر افزود: خیرین شهرستان تفرش به مناسبت فرا رسیدن هفته ازدواج و سالروز وصلت آسمانی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س)شش سری جهیزیه به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان تفرش کمک کردند.

وی با اشاره به اهمیت امر ازدواج گفت : با فراهم نمودن شرایط ازدواج آسان برای جوانان می توان از بسیاری ازتهدیدات و مشکلات در دوران جوانی جلوگیری کرد.

مقدم با اشاره به اقدامات کمیته امداد امام خمینی (ره) در فراهم نمودن تسهیلات ازدواج برای جوانان تحت حمایت این نهاد گفت : کمیته امداد امام خمینی (ره) علاوه بر پرداخت جهیریه و هدیه ازدواج برای جوانان با برگزاری دوره های آموزشی از بروز مشکلات در زندگی مشترک آنها جلوگیری می کند.

مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان تفرش در پایان ضمن تشکر از خیرین این شهرستان گفت : کمیته امداد امام خمینی (ره) این شهرستان با مساعدت خیرین نیکوکارآماده خدمت رسانی به نیازمندان و محرومین این شهرستان است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:5 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

خبرگزاری فارس: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی از برگزاری همایش استانی شعر ولایت به مناسبت عید ولایت در شهرستان تفرش خبر داد.

خبرگزاری فارس: همایش «شعر ولایت» در تفرش برگزار می‌شود

مصطفی مشایخی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: همایش استانی شهر ولایت هر ساله به مناسبت اعیاد قربان و غدیر با حضور شاعران برجسته استان در شهر تفرش برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: این همایش دهم آبان ماه و با حضور حدود 50 نفر از شاعران استانی در تفرش برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با بیان اینکه در این همایش شاعران به قرائت آخرین سروده‌ها و اشعار خود می‌پردازند گفت: همایش شعر ولایت با موضوع ولایت و رهبری، تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی و موضوع آزاد برگزار می‌شود.

به گفته وی در این همایش به 10 نفر از شاعران برگزیده جوایز ارزنده‌ای اهدا خواهد شد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:34 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

خبرگزاری فارس: مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی بر ضرورت سرعت‌بخشی به تکمیل پروژه استخر تفرش تاکید کرد.

خبرگزاری فارس: پروژه استخر تفرش باید هر چه سریع‌تر تکمیل شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک سعید ملکی ظهر امروز با حضور در شهرستان تفرش از پروژه‌های ورزشی در دست اقدام این شهرستان بازدید و به صورت مستقیم در جریان روند اجرای این پروژه‌‌ها قرار گرفت.

وی در بازدید از پروژه احداث استخر تصریح کرد: با توجه به نبود استخر در این شهرستان می‌طلبد هر چه سریع‌تر عملیات احداث این مجموعه به پایان برسد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی افزود: آماده‌سازی این استخر باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت گیرد تا شهروندان بتوانند به راحتی از امکانات این مجموعه استفاده کنند.

ملکی بیان داشت: جوانان تفرش از استعداد بسیار بالایی در اکثر رشته‌‌های ورزشی برخوردارند که فراهم‌سازی امکانات و زیرساخت‌های لازم در حوزه ورزش در این شهرستان ضروری است.

وی با اشاره به هفته ورزش و جوانان گفت: در هفته ورزش و جوانان برنامه‌ها و مسابقات خوب ورزشی در سطح شهرهای استان برگزار شد که برگزاری همایش‌های مختلف پیاده‌روی، دو و میدانی، مسابقات کارمندان دولت، جشنواره پرواز بادبادک‌ها، مسابقات والیبال، فوتسال، پینگ‌پنگ، دیدار با قهرمانان و پیشکسوتان، ورزش صبحگاهی، کوهروی عمومی و... بخشی از این برنامه‌ها به شمار می‌رود.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:50 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

خبرگزاری فارس: چهارمین همایش تخصصی تعزیه با محوریت نکوداشت «رضا حیدری» تعزیه‌خوان پیشکسوت کشورمان پنج‌شنبه 4 آبان ماه جاری در مجتمع فرهنگی هنری پروفسور حسابی شهرستان تفرش برگزار می‌شود.

خبرگزاری فارس: برگزاری نکوداشت «رضا حیدری» تعزیه‌خوان پیشکسوت

به گزارش خبرگزاری فارس، چهارمین همایش تخصصی تعزیه با محوریت نکوداشت «رضا حیدری» و حضور محققین و پژوهشگران برجسته تعزیه کشور پنج‌شنبه 4 آبان ماه جاری در مجتمع فرهنگی هنری پروفسور حسابی شهرستان تفرش برگزار می‌شود.

در این همایش موضوعاتی همچون آسیب شناسی تعزیه، نقش پوشی در تعزیه و موسیقی در تعزیه مطرح و بررسی می‌شود.

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری در زمینه موسیقی در تعزیه، داوود فتحعلی بیگی بازیگر و کارگردان تئاتر و پژوهشگر تعزیه درخصوص آسیب شناسی تعزیه، احمد جولایی درخصوص ادبیات تعزیه، محمد حسین ناصر بخت در زمینه ادبیات و نقش پوشی در تعزیه و اردشیر صالح‌پور در خصوص تعزیه خوانی و شخصیت استاد رضا حیدری به سخنرانی خواهند پرداخت.

در حاشیه این همایش نمایشگاهی از عکس تعزیه، اثاث و لباس تعزیه و نسخ تعزیه برگزار خواهد شد که در بردارنده گوشه‌ای از گنجینه‌های شهرستان تفرش در خصوص این هنر تاریخی ایرانی است.

رضا حیدری سال 1318 در تفرش، مهد تعزیه ایران، متولد شده است. وی از جمله شبیه خوان‌های مشهور ی است که این حرفه را از اوایل کودکی نزد پدر خویش آموخت و توانست نسل فعلی شبیه خوانی ایران را پرورش دهد.

 این همایش ساعت 9 صبح روزیاد شده در مجتمع فرهنگی هنری پروفسور حسابی شهرستان تفرش با حضور هیئت‌ها و انجمن‌های تعزیه ایران برگزار خواهد شد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:52 | نویسنده : میثم اله وردی |