خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

 

خبرگزاری فارس: رئیس هیئت تنیس روی میز استان مرکزی از برگزاری مسابقات انتخابی جوانان استان در روز 30 تیرماه خبر داد.

خبرگزاری فارس: برترین‌های تنیس روی میز استان مرکزی انتخاب می‌شوند

جلیل رضایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: مسابقات قهرمانی و انتخابی تیم جوانان پسر استان 30 تیرماه به میزبانی شهرستان تفرش و با حضور 50 نفر از ورزشکاران این رشته برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: مسابقات انتخابی نوجوانان استان نیز در همین روز با حضور 30 نفر از نوجوانان دختر به میزبانی هیئت تنیس روی میز اراک برگزار می‌شود.

رئیس هیئت تنیس روی میز استان مرکزی در ادامه از برگزاری مسابقات جام رمضان آزاد مردان خبر داد و گفت: درماه مبارک رمضان و طی روزهای 10، 11 و 12 مردادماه مسابقات جام رمضان به صورت آزاد به صورت تیمی و انفرادی با حضور ورزشکاران سازمان‌ها، ارگان‌ها، نهادها و علاقمندان برگزار می‌شود.

رضایی همچنین از برگزاری یک دوره کلاس آموزشی مشاوره نقش تغذیه در ورزش خبر داد و خاطر نشان ساخت: این دوره آموزشی نیز 30 تیرماه به مدرسی شهناز شهرجردی در مجموعه ورزشی شهدای پنجم مرداد اراک برگزار می‌شود.

وی با اشاره به ساماندهی حدود 900 ورزشکار در این رشته گفت: در برنامه اوقات فراغت هیئت تنیس روی میز استان حدود 100 نفر از علاقمندان به این رشته ورزشی را ساماندهی کرده است.

رئیس هیئت تنیس روی میز استان مرکزی همچنین از انتخاب فرهاد کوهندانی به عنوان رئیس هیئت اراک خبر داد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:18 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

خبرگزاری مهر: مدیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی و نجومی قم با اشاره به انجام اقدامات لازم برای رؤیت هلال ماه مبارک رمضان گفت: هلال ماه رمضان پنج شنبه در ایران قابل رؤیت نیست.

محمد صالح نجف در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: بر اساس پیش بینی و محاسبات صورت گرفته هلال ماه مبارک رمضان در روز پنج شنبه در هیچ نقطه ای از کشور ایران قابل رؤیت نخواهد بود.

شنبه روز اول ماه مبارک رمضان

مدیر مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی و نجومی که وابسته به دفتر آیت الله العظمی سیستانی است، ادامه داد: با توجه به این موضوع که هلال ماه مبارک رمضان غروب جمعه در ایران قابل رؤیت است، شنبه اول ماه مبارک رمضان خواهد بود.

وی با اشاره به تشکیل چهار گروه در مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی و نجومی عنوان کرد: از این تعداد 2 گروه در قم، یک گروه در بین ارتفاعات قم و تفرش و یک گروه نیز در اطراف زرند کرمان مستقر هستند که احتمال دارد تعداد گروه‌ها افزایش داشته باشد.

نجف با اشاره به اینکه از سوی دفتر مقام معظم رهبری 170 گروه جهت رؤیت هلال ماه به اقصی نقاط کشور اعزام شده‌اند، عنوان کرد: برخی از این گروه‌ها با گروه‌هایی که از سوی مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی و نجومی تشکیل شده‌اند همکاری دارند.
 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:38 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی ازافزایش درصد تغییر طلاق روستایی نسبت به طلاق شهری و کاهش درصد تغییر ازدواج روستایی نسبت به ازدواج شهری خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مرکزی، مهدی چقایی در حاشیه افتتاح اولین دفتر پیشخوان هویت ملی در شهرستان ساوه در گفت‌وگو با خبرنگاران، افزود: براساس آمارهای ثبت احوال استان مرکزی طلاق‌های ثبت شده در سه ماهه اول سال جاری در استان مرکزی 715 واقعه است که از این تعداد 568 واقعه طلاق شهری و 147 واقعه طلاق روستایی است و متوسط ثبت طلاق در روز دو واقعه است.

 

وی افزود: درصد تغییر ثبت طلاق شهری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 8/7 درصد رشد داشته و این آمار در ثبت روستایی درصد تغییر آن با افزایش 14 درصدی مواجه است که این آمار نشان می‌دهد که درصد تغییر طلاق روستاها نسبت به شهرها افزایش داشته است.

 

وی بیان کرد: طبق آمار ثبت شده، بیشترین تغییر طلاق شهری مربوط به شهرستان تفرش با 100 درصد افزایش و کمترین مربوط به شهرستان خنداب با 33.3 درصد کاهش طلاق است.

 

وی اظهار کرد: براساس همین آمار، بیشترین تغییر طلاق روستایی مربوط به شهرستان تفرش با 40 درصد افزایش و کمترین تغییر مربوط به ساوه با 16.7 درصد کاهش طلاق است.

 

این مقام مسوول با بیان اینکه شهرستانهای آشتیان، زرندیه، محلات و شازند فاقد دفترخانه طلاق هستند، افزود: در بحث ازدواج طبق آمارهای ثبت احوال استان مرکزی در سه ماهه اول سال جاری تعداد 4 هزار و 73 واقعه ازدواج در استان مرکزی به ثبت رسیده است که از این تعداد ازدواج به ثبت رسیده 2 هزار و 831 مورد شهری و یک هزار و 242 مورد روستایی است و متوسط ازدواج در روز 16 واقعه است.

 

وی افزود: درصد تغییر ثبت ازدواج شهری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 4.6 درصدکاهش داشته و این آمار در ثبت روستایی درصد کاهش آن 16.5 درصد است که این آمار نشان می‌دهد که درصد تغییر ازدواج روستاها نسبت به شهرها کاهش زيادي نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

 

مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی همچنین گفت: با بررسی‌های صورت گرفته از 2 هزار و 831 مورد ازدواج شهری بیشترین تغییر مربوط به شهرستان کمیجان با 153 درصد افزایش و کمترین تغییر مربوط به شهرستان شازند با 18.2 درصد کاهش است.

 

وی افزود: در ازدواج روستایی براساس آمارها بیشترین تغییر مربوط به کمیجان با 166 درصد افزایش و کمترین تغییر مربوط به دلیجان با 48 درصد کاهش است.

 

چقایی با بیان اینکه ثبت ازدواج در سه ماهه اول سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش و در این مدت ثبت طلاق افزایش داشته است، خاطر نشان کرد: نسبت طلاق به ازدواج در استان مرکزی 6.8 است یعنی تقریبا در مقابل هر 7 ازدواج در استان یک طلاق رخ داده است.

چاپ این صفحه /http://tafreshcitynews.loxblog.com/post/172/کلید هنر دینی در دستان پیرمرد/ شعر بلند "میرانجم" در تعزیه ایران.htm">

تاريخ : برچسب:, | 9:8 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

خبرگزاری مهر: در میان نام مردان نام آور استان مرکزی، اسم پیرمردی را می توان یافت که با اشعار خود هنر دینی و بومی کشورمان را در دو سده اخیر زنده نگاه داشته و صد البته ارتقا داده است. او را "میرانجم" میخوانند نامی که باتعزیه در این استان عجین شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در میان نام های مردان نام آور استان مرکزی به نام پیرمردی می رسیم به نام "میرانجم" مردی که با اشعار خود هنر دینی و بومی کشورمان را در دو سده اخیر ارتقا داد.

میرزامحمد روحانی ملقب به میرانجم، نسخه‌نویس معروف تعزیه کشور در دوران قاجاریه، در شهرستان شازند استان مرکزی به دنیا آمد و در کنار روحانیت، کار نسخه نویسی برتی تعزیه را در پیش گرفت.

شعر اساس تعزیه

تعزیه را هنر مادر می نامند چون تئاتر، چرا که هنرهای مختلف چون شعر، موسیقی، بازی و حرکت سازنده تعزیه است.

شعر در این میان نقش نمایش نامه را دارد که مهمترین بخش یک اثر نمایشی را تشکیل می دهد.

شاعران و تعزیه سرایان اشعار میر انجم تعزیه نویس اراکی را بسیار فخیم و قابل ملاحظه ای می دانند و معتقدند که تاثیر بر مخاطب به وفور در این اشعار دیده می شود.

رونمایی از کتاب میرانجم

تعزیه جهان اسلام با تمام گستره خود تنها یک گونه نمایشی دارد که آن تعزیه و مختص ایرانیان است و در این مقوله هنری است که مخاطب به راحتی انسان با مفاهیم دینی وارزشی آشنا می شود. 

همایش پژوهشی میرانجم تیرماه سال گذشته، در قالب همایش تعزیه نسخ میرانجم، ساخت و طراحی مقبره برای میرانجم در روستای قدمگاه شازند و تهیه مستندات در مورد میرانجم برای زنده نگه داشتن قدمت تعزیه استان مرکزی از دیگر اقداماتی است که در استان مرکزی انجام شد و امسال نیز از کتاب میر انجم از سوی حوزه هنری استان در پایان اجرای تعزیه امیرکبیر در تهران رونمایی شد.

رضا میرزایی معاون فرهنگی حوزه هنری استان مرکزی این کتاب را یکی از نفیس‌ترین و باارزش‌ترین کتب درخصوص تعزیه دانست و گفت: اساتید و پژوهشگران بزرگ کشور بر ارزش بالای این کتاب صحه گذارده‌اند. این کتاب شامل 10 مجلس تعزیه از نسخ تعزیه نوشته شده توسط میرزامحمد میرانجم است.

وی گفت: هنرمندان و اساتید بزرگ تعزیه استان مرکزی از جمله رضا حیدری تفرشی، محمدحسن نظام‌آبادی، علی‌اکبر عزیزآبادی فراهانی، محمد زمانی‌نسب، عزیزالله ترابی، ابوالفضل برزآبادی فراهانی، عباس کاووسی، محمدرضا نظام‌آبادی و علی‌اصغر کاووسی نسخ موجود در این کتاب را تأیید کرده‌اند و تأییدیه آنان به دستخط ایشان در کتاب یاد شده به چاپ رسیده است.

نسخ تعزیه

تعزیه نامه، عبارت است از متنی که تعزیه‌گردان برای اجرای تعزیه‏ می خواند و البته نسخه تعزیه پیش از آغاز تعزیه میان شبیه‌خوان‌ها پخش می شود.

حسن محمدی از تعزیه خوانان اراک گفت: پیشینه سرایش و نگارش تعزیه‌نامه را که معمولا به صورت اشعار عامیانه توسط شاعرانی گمنام و تعزیه‏گردانان سروده می‏شد، به سال‌های میانی سده‌ دوازدهم هجری می‏رسد.

وی افزود: سرایش مرثیه‏ها با زمینه رویداد کربلا از گذشته‏های تقریبا دور آغاز شده بود که در سده های اخیر بیشترین نسخه ای که بشی از سایر نسخ موجود خوانده می شود نسخ میر انجم است.

وی زیبایی و در عین حال غنی بودن اشعار را از دلایل انتخاب نسخ میر انجم دانست.

استان مرکزی، خاستگاه نسخه‌نویسی 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: میرانجم تعزیه‌نویس برجسته استان مرکزی که نسخه‌های وی از معتبرترین نسخ تعزیه کشور است که در اقصی نقاط کشور خوانده می‌شود و شاعران و تعزیه‌سرایان اشعار انجم تعزیه‌نویس اراکی را بسیار فخیم و قابل ملاحظه می‌دانند و معتقدند که تأثیر بر مخاطب به وفور در این اشعار دیده می‌شود. 
 
 
 مصطفی مشایخی افزود: تعزیه و شبیه‌خوانی به عنوان هنری اصیل و یکی از مهم‌ترین ابزارهای پیام‌رسانی واقعه کربلاست که از دیرباز در استان مرکزی جایگاه ویژه‌ای داشته و اکنون نیز یکی از عوامل پیوند معنوی نسل جدید با قیام امام حسین(ع) در روز عاشوراست.

استان مرکزی قطب تعزیه کشور
 
استان مرکزی از خاستگاه‌های اولیة تعزیه در کشور است و اکنون در اکثر خانواده‌های استان مرکزی تعزیه‌خوانی در یکی از گروه‌های تعزیه‌خوانی حضور داشته دارد.

به گفته مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، اکنون بیش از 90 گروه تعزیه‌خوان در استان مرکزی سامان‌دهی شده است و پیش‌بینی می‌شود حداقل بیش از یک هزار تعزیه‌خوان در استان مرکزی وجود داشته باشد.

تعزیه استان مرکزی بیش از همه در شهرهای تفرش، فراهان، اراک و شازند رونق دارد که باید برای حفظ و نگهداری این هنر اصیل اسلامی و ایرانی کوشید.
 
تفرش مهد تعزیه کشور
 
استان مرکزی، تهران، خراسان، اصفهان از جمله استانهای دارای تعزیه قابل توجه هستند اما تحقیق در مورد تعزیه تفرش نشان داده است بیشترین تعزیه خوانان کشور از این خطه برخاسته اند.
 
تعزیه در تفرش جزیی از زندگی مردم است و همه خانواده های تفرشی را درگیر خود کرده است. 
 
تعزیه بازار اراک
 
بزرگ ترهای اراک می گویند در زمان اجرای این تعزیه تماشاچیان از نقاط مختلف کشور به اراک می آمدند و اراکی ها از صبح زود برای گرفتن جا به بازار می آمدند تا بتوانند این تعزیه را تماشا کنند.
 
علی رستگاری از تعزیه خوانان قدیمی اراک می گوید: تعزیه بازار از ابتدای بازار اراک شروع و در مسافت بیش از یک کیلومتری اراک ادامه می یافت و روایت روز عاشورا توسط گروههای مختلف اجرا می شد که در نوع خود گونه ای مترقی از اجرای تعزیه بود که هنوز برخی وسائل آن در بازار اراک موجود است که امید است روزی احیاء و به نام اراک ثبت شود.
 
 
  تعزیه، فرصتی برای بیان حقایق اسلام و ائمه 
 
حجت السلام مهدی ادیب تعزیه را هنری دینی و اسلامی می داند و می گوید: این هنر وسیله خوبی برای بیان حقایق اسلام و ائمه است و می توان لز ظرفیت های آن برای ارتقای سطح دینی مردم و آشنایی بیشتر آنان با سرگذشت ائمه و روایت های اسلامی استفاده کرد.
 
تعزیه در یونسکو
 
سرپرست میراث فرهنگی استان مرکزی با اشاره به ثبت جهانی تعزیه ایران، گفت: ثبت این هنر اصیل به نام یاران در یونسکو نشان از اصالت هنر نمایش در ایران است که با دین آمیخته شده است و همین امر آن را در دل مردم زنده نگه داشته است.
 
مجتبی رضوانی با یادآوری اینکه، این هنر به نام ایران اسلامی در تاریخ 16 نوامبر 2010 در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسید.
   
میرزا محمد روحانی معروف به میر انجم در صدر نسخه‌نویسان کشوربالاخره بعد از 80 سال زندگی که بخش عمده ای از آن را در راه خدمت به دین و هنر دینی گذراند در سال 1320 هجری قمری درگذشت و آرامگاه او اکنون در روستای قدمگاه شازند مورد احترام است.

چاپ این صفحه /http://tafreshcitynews.loxblog.com/post/171/مرمت مسجد "وقف محله" تفرش به زودي پايان مي‌يابد.htm">

تاريخ : برچسب:, | 10:3 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

 

سرپرست اداره کل ميراث فرهنگي ، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزي گفت: فاز دوم مرمت و ساماندهي مسجد تاريخي وقف محله در شهرستان تفرش استان مرکزي در حال انجام است که به زودي به پايان مي‌رسد.

 

 

 

 

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)ف، منطقه مرکزی، به نقل از روابط عمومی اداره کل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان، مجتبی رضوانی با اعلام اين خبر افزود: فاز دوم مرمت اين مسجد تاريخي از ماه گذشته(خردادماه امسال) از محل اعتبارات ملي مرمت مساجد تاريخي آغاز شد که به زودي به پايان مي‌رسد.

 

 

 

 

 

رضوانی با اشاره به اين که اعتبار مورد نياز براي مرمت اين مسجد تاريخي 500 ميليون ريال است، افزود: تکميل عمليات مرمت و ساماندهي بخش‌هاي سرپوشيده و محوطه سازي حياط از اقدامات مرمتي در اين فاز است.

 

 

 

 

وي خاطرنشان کرد: مرمت و بازسازي طاق و تويزه و ساماندهي جداره‌هاي شبستان مسجد از اقدامات مرمتي است که در فاز قبلي صورت گرفت.

 

 

 

 

 

براساس اين گزارش، مسجد تاريخي وقف محله 25 اسفندماه 1379 با شماره 3532 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است. اطلاع چنداني از باني و تاريخ ساخت اثر مذکور در دست نيست ولي کتيبه اي گچي به خط نستعليق در پاي قوس طاق ايوان جنوبي حک شده که به دوره احمدشاه قاجار تعلق دارد و در آن به سال 1333 هجري قمري اشاره شده است. با توجه به اين کتيبه و فرم کلي مسجد و سبک و سياق آن بناي فوق مربوط به دوره قاجاريه است. اين بنا از مساجد ايواني بوده و در يک طبقه ساخته شده است.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 11:5 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

مدیر كل اوقاف و امور خیریه استان مركزی گفت: چهار هزار و 640 نفر در راستای اجرای طرح تربیت حافظان قرآن كریم، در این استان آموزش های لازم را فرا می گیرند.

حجت الاسلام ساجدی فر در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراك افزود: 26 بقعه متبركه در شهرستان های ساوه، آشتیان، دلیجان، اراك، خمین ، محلات، شازند، زرندیه، تفرش و خنداب از ابتدای ماه مبارك رمضان تا اسفند ماه سال جاری مجری این طرح هستند.

وی گفت :این تعداد در سه گروه هدف نونهالان، نوجوانان و بزرگسالان شامل 7 تا 12 سال، 13 تا 18 سال و 19 سال به بالا به ترتیب جزء 30، جزء اول و 30 و جزء اول و دوم و 30 جزء قرآن كریم را حفظ می كنند.

مدیر كل اوقاف و امور خیریه استان مركزی افزود : این طرح در راستای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت 10 میلیون قرآن آموز در كشور اجرا می شود.

ساجدی فر گفت :علاقمندان می توانند به منظور ثبت نام در این دوره ها به واحد فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه استان و شهرستان ها مراجعه كنند.

وی افزود : مشخصات شركت كنندگان در سامانه موقوفات و بقاع متبركه ثبت و به صورت روزانه رصد می شود./ع

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:15 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

خبرگزاری مهر: مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی با بیان اینکه راه روستایی بالای 50خانوار استان مرکزی آسفالت می شود، گفت: تا آخر سال جاری 89 کیلومتر از راه روستایی بالای 50 خانوار استان مرکزی آسفالت می شود.

غلام رضا خرمی در گفت و گو با خبرنگار مهر در اراک با بیان اینکه در صورت تخصیص اعتبار این روستاها آسفالت می شود افزود:  برخی از روستاهای 20 خانوار استان نیز از آسفالت راه روستایی برخورشده اند.

وی با اشاره به پروژه های راهسازی در استان گفت: برخی از این پرو‍ژه ها بالای 70درصد پیشرفت فیزیکی دارند وبا تزریق اعتابار اندک این پروژه ها به بهره برداری می ر سند. 

خرمی از بهره برداری از 839واحد تسهیلات بافت فرسوده  در 10 شهر استان خبر داد و اظهارداشت: مطالعات بافت فرسوده 491 هکتار درچهار شهر اراک، ساوه، محلات و دلیجان به اتمام رسیده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی افزود: مطالعات 521 هکتار از بافتهای فرسوده شهرهای خمین، شازند، سنجان، کرهرود، مامونیه و تفرش نیز در دست اجراست.

وی با اشاره به مسکن مهر در استان خاطرنشان کرد: سهم استان بالغ بر 53 هزار واحد مسکن مهر است که 22هزار واحدآن در شهرهای بالای 25هزارنفر جمعیت و مابقی در شهرهای زیر 25 هزار نفر خودمالکین و بافت فرسوده شهری قرار دارد. 

خرمی اضافه کرد: از ابتدای طرح تاکنون چهار هزار و 500واحد به بهره برداری رسیده است که پنج هزار و 100 واحد در شهریور ماه به بهره برداری می رسد و طبق برنامه پیش بینی شده 16 هزار مسکن تا آخر امسال به بهره برداری می رسد.

وی از بهره برداری از هشت پرو‍ژه ساختمان اداری، کتابخانه عمومی، مجتمع اداری و خانه های سازمانی با اعتبار 41.7 میلیارد ریال خبر داد و گفت: این پرو‍ژه ها شامل ساختمان صدا و سیمای شهرستان خمین، کتابخانه های عمومی سجادیه و الغدیر شهرستان اراک، مجتمع اداری شهرستان کمیجان، ساختمان دارالقرآن آشتیان، شبکه دامپزشکی شهر ساوه، ساختمان پزشکی قانونی اراک، تکمیل ساختمان اقتصاد و دارایی اراک، ساختمان انتقال خون ساوه و هشت واحد خانه سازمانی در شهرستانهای محلات و تفرش است.

وی با بیان اینکه در حوزه نظام مهندسی گشتها را چند برابر کردیم گفت: این ماشینهای آرم دار در سطح استان ساخت و سازها را رصد می کنند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 18:4 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی گفت:ارتباط بیشتر دانشگاه با صنعت در تحقق شعار تولید ملی،حمایت از کار و سرمایه ایرانی نقش بسزایی دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک عباس صلاحی در دومین نشست هم اندیشی اعضای كمیته ارتباط دانشگاه ها با صنعت استان مركزی در دانشگاه تفرش افزود: تعامل بین دانشگاه و صنعت با هدف دستیابی به تجربه ها و موفقیت های متقابل ضروری و لازم است.

وی اضافه كرد: حمایت از انجام تحقیقات پژوهشی، كاهش حمایت های مالی دولت ها و ضرورت همكاری های بین رشته ای از مهم ترین عوامل تلاش دانشگاه ها برای ایجاد تعامل با صنایع است.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی با بیان این كه صنعت نیازمند پژوهش و دستیابی به علوم جدید به منظور دستیابی به فناوری ها و تكنولوژی های نوین است، اظهار كرد: ارتباط دانشگاه و صنعت زمانی محقق می شود كه هدفمند تعریف شده و همراه با باور داشتن اهمیت موضوع قلمداد شود.

صلاحی خاطر نشان كرد: همكاری های متقابل در جهت انجام تحقیقات صنعتی و ایجاد سازوكارهای پویا در دانشگاه ها به منظور حل مشكلات صنایع برای تحقق شعار سال باید به صورت جدی و بین بخشی پیگیری شود.

وی اظهار امیدواری كرد: در آینده نزدیك با دستیابی به فناوری های جدید، حمایت مسوولان و افزایش های بودجه های پژوهشی شاهد تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه شویم./س

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 11:39 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

دانشگاه تفرش آمادگی خود را برای ارائه خدمات علمی به صنایع و دانشگاه های استان به منظور پیشرفت علمی این استان اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در حاشیه برگزاری دومین نشست هم اندیشی دانشگاه و صنعت استان مرکزی، نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانشگاه تفرش، با حضور مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری مرکزی، سرپرست دانشگاه تفرش روسای دانشگاه‌ها و مدیران ارشد صنایع و مسئولان استان در دانشگاه تفرش افتتاح شد.
 
در این نمایشگاه که با هدف ارائه دستاوردهای پژوهشی دانشگاه تفرش با صنایع استان برپا شد، توانمندی های علمی،آزمایشگاهی، اختراعات پوستر پروژه های پژوهشی انجام شده استادان دانشگاه تفرش با صنایع استان مرکزی و کشور و پایان نامه های دانشجویان در معرض دید عموم قرار گرفت.

سرپرست معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه تفرش در حاشیه آغاز به کار این نمایشگاه گفت: اساتید فنی و مهندسی دانشگاه تفرش درحال حاضر با توجه به صنعتی بودن استان مرکزی چند پروژه برای صنعت استان تعریف و برخی از آن در حال انجام و برخی در حال عقد قرارداد می باشد.
 
دکتر "دوستعلی مژده "افزود: حوزه پژوهشی تاکنون با شرکت هپکو، سازمان هوایی کشور و شرکت گاز تفاهم نامه همکاری امضا کرده و با  برخی از شرکت های بزرگ در استان  نیز در حال امضا تفاهم نامه است.
 
وی افزود: مرکز تحقیقات پردازش های فوق سریع  دانشگاه تفرش نیز با توجه به وجود صنایع مهم  و دانشگاه های متعدد در سطح استان از آمادگی لازم برای ارائه خدمات علمی به صنایع و دانشگاه های استان به منظور پیشرفت علمی این استان برخوردار است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:41 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

خبرگزاری فارس: مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی گفت: طرح ملی نهضت حفظ قرآن کریم از اول ماه مبارک رمضان در استان کلید می‌خورد.

خبرگزاری فارس: طرح ملی نهضت حفظ قرآن در استان مرکزی کلید می‌خورد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک حجت‌الاسلام عیسی ساجدی‌فر ظهر امروز در جمع خبرنگاران در اراک اظهار داشت: به منظور تحقق فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور و در راستای افزایش انس هر چه بیشتر مردم با قرآن کریم طرح ملی حفظ قرآن از اول ماه مبارک رمضان در استان آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: در این راستا اداره کل اوقاف و امور خیریه کشور موظف به تربیت یک میلیون حافظ قرآن کریم ظرف مدت چهار سال است که استان مرکزی نیز سهم قابل توجهی از تربیت این حافظان را به خود اختصاص داده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی بیان کرد: برای اجرایی شدن این طرح قرارگاه فرهنگی و ستاد اجرایی طرح در اداره اوقاف و امور خیریه استان راه‌اندازی و تشکیل شده است.

وی خاطر نشان ساخت: سهمیه استان مرکزی در امر تربیت حافظین قرآن 4 هزار و 460 نفر است که بین شهرستان‌های مختلف استان توزیع شده است.

ساجدی‌فر گفت: ثبت‌نام از علاقمندان به مشارکت در این طرح از 21 تیر ماه در سراسر کشور آغاز می‌شود که در استان مرکزی نیز ثبت‌نام از متقاضیان سه گروه هدف انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه نونهالان 7 تا 12 سال، نوجوانان 12 تا 18 سال و جوانان 19 سال به بالا گروه هدف این طرح را شامل می‌شوند بیان داشت: گروه اول سوره‌های کوچک قرآن، گروه دوم جزء اول و آخر قرآن و گروه سوم جزء اول و دوم و آخر قرآن کریم را در سال جاری حفظ می‌کنند.

به گفته وی این افراد ظرف مدت چهار سال حافظ کل قرآن کریم می‌شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی با اشاره به آغاز فعالیت ستاد حفظ قرآن در استان بیان داشت: ریاست این ستاد به عهده مدیر کل و دبیری ستاد به عهده معاون فرهنگی اداره اوقاف است، ضمن اینکه یک کارشناس قرآن، یک بازرس و یک نفر به عنوان روابط عمومی در این ستاد عضویت دارند.

ساجدی‌فرد پیرامون سهمیه هر شهرستان در تربیت حافظ قرآن گفت: از مجموع 4 هزار و 460 نفر بالغ بر 250 نفر سهم آشتیان، 400 نفر سهم دلیجان، یک هزار نفر اراک، 450 نفر خمین، 650 نفر محلات، 350 نفر شازند، 190 نفر زرندیه، 250 نفر تفرش، 200 نفر خنداب و 800 نفر سهم شهرستان ساوه است.

به گفته وی این طرح در سطح 40 بقعه از بقاع متبرکه استان و با همکاری مؤسسات قرآنی، جامعة‌القران و خانه‌های قرآنی اجرا می‌شود.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:5 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

قم - خبرگزاری مهر: مسئول سازندگی و کارآمدسازی بسیج دانشجویی قم گفت: تعداد 675 نفر از دانشجویان به اردوهای جهادی اعزام می شوند.

حسن ضیائی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به آغاز دور چهارم اردوهای جهادی دانشجویان افزود: تعداد 675 نفر از دانشجویان از قم به اردوهای جهادی اعزام می شوند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون سه دوره اعزام به اردوهای جهادی انجام شده است ادامه داد: مرحله اول و دوم در فروردین و اردیبهشت صورت گرفت و اعزام مرحله سوم نیز در تاریخ 11 تیرماه صورت گرفت.

مسئول سازندگی و کارآمدسازی بسیج دانشجویی قم اضافه کرد: گروه سوم متشکل از 40 نفر از دانشجویان به بخش مرکزی قم اعزام شدند که تا تاریخ 22 تیرماه در روستاهای دشت احمد، نعمت آباد، عباس آباد، انجیرلی، ایلیخ بلاغی و چشمه شور به ارائه خدمات می پردازند.

ضیائی اظهار داشت: این گروه فعالیت امدادی و بهداشتی ندارند و در سایر زمینه فعالیت خواهند داشت.

اعزام 635 دانشجو در شهریورماه

وی در بخش دیگری از سخنان خود از آغاز اعزام دوره چهارم این اردوها خبر داد و بیان کرد: تعداد 635 نفر از دانشجویان در نیمه اول و دوم شهریورماه به تعدادی از بخش ها و روستاهای قم و استان های کشور اعزام خواهند شد.

مسئول سازندگی و کارآمدسازی بسیج دانشجویی قم از این تعداد 135 نفر دانشجوی خواهر و 500 نفر دانشجویان برادر هستند.

ضیائی اضافه کرد: 45 نفر از گروه شهید زین الدین از دانشگاه آزاد، ده نفر دانشجویان بسیجی دانشگاه مفید، 40 نفر از علوم پزشکی و تعداد ده نفر هم از دانشگاه پویش به بخش مرکزی قم اعزام می شوند.

وی عنوان داشت: در ادامه این اعزام ها دانشگاه های علوم و معارف تفسیری، پیام نور و فنی برادران نیز به بخش سلفچگان اعزام می شوند.

مسئول سازندگی و کارآمدسازی بسیج دانشجویی قم اضافه کرد: در این راستا دانشگاه های شهید محلاتی، صنعتی و شهاب دانش هم به ترتیب به عنبرآباد کردمان، استان ایلام و شهرستان تفرش در استان مرکزی اعزام خواهند داشت.

ضیائی ادامه داد: دانشگاه قم نیز در دو بخش به استان کرمان و روستاهای قم نیرو اعزام می‌کند.

وی به فعالیت ها در ماه رمضان اشاره کرد و بیان داشت: اعزام در این ماه به صورت مختلط از میان طلاب و دانشجویان انجام می شود که تعداد 40 نفر از دانشجویان و طلاب برای انجام فعالیت های فرهنگی و تبلیغی در نظر گرفته شده است که به شهرستان تفرش در استان مرکزی اعزام می شوند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:4 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

خبرگزاری فارس: سرپرست معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه تفرش از برگزاری دومین نشست هم‌اندیشی دانشگاه و صنایع استان مرکزی در این دانشگاه خبر داد.

خبرگزاری فارس: نشست هم‌اندیشی دانشگاه و صنعت برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک دوستعلی مژده پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در سالن اجتماعات دانشگاه تفرش اظهار داشت: این نشست 19 تیر ماه با حضور 40 نفر از مدیران صنایع و مسئولان استان در دانشگاه تفرش برگزار می‌شود.

وی هدف از برگزاری این نشست را بررسی چگونگی ارتباط صنعت با دانشگاه عنوان و تصریح کرد: امروز ارتباط مطلوب بین صنعت و دانشگاه به عنوان مقوله‌ای کارآمد در راستای توسعه اقتصادی، اجتماعی و موفقیت برنامه‌های آتی یک جامعه از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سرپرست معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه تفرش با تاکید بر اینکه دانشگاه و صنعت دو رکن اساسی توسعه در هر جامعه‌ای محسوب می‌شوند تاکید کرد: همکاری و تعامل بین دانشگاه و صنعت شرط لا‌زم برای موفقیت و شتاب بخشیدن به فرآیند توسعه است که برقراری ارتباط بین این دو از ضروریات اجتناب‌ناپذیر است.

مژده با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی گفت: نامگذاری امسال به عنوان سال «تولید ملی و حمایت از سرمایه ایرانی» نقش دانشگاه با صنعت و ارتباط این دو را بیش از پیش یادآور می‌شود چرا که برای تحقق پیام مقام معظم رهبری باید جهادی برای حمایت از تولید داخلی صورت گیرد که این جهاد مستلزم تقویت ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت است.

وی تصریح کرد: اولویت پژوهشی دانشگاه تفرش در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی فراهم کردن بستر تعامل بین دانشگاه و صنعت و تلاش در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از تولید ملی است.

به گفته وی برپایی نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و صنعتی دانشگاه تفرش از برنامه‌های جنبی این همایش است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:54 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

خبرگزاری فارس: رئیس جمعیت هلال احمر شهر تفرش از اجرای طرح کاروان نیکوکاری در این شهرستان خبر داد.

خبرگزاری فارس: طرح کاروان نیکوکاری در تفرش اجرا می‌شود

سید مجید حسین‌جمال امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: طرح کاروان نیکوکاری روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته جاری با هدف ویزیت رایگان بیماران مناطق محروم به اجرا در می‌آید.

وی تصریح کرد: در این طرح کاروان نیکوکاری در قالب پزشک عمومی، ماما، مشاوره روان‌پزشکی با حضور در روستاها و مناطق محروم شهرستان تفرش به ویزیت رایگان بیماران پرداخته و تمام خدمات درمانی اعم از معاینه و تامین داور را به صورت رایگان انجام می‌دهند.

رئیس جمعیت هلال احمر تفرش در بخش دیگری از سخنان خود از ارائه آموزش امداد و کمک‌های اولیه به جوانان و نوجوانان خبر داد و بیان کرد: آموزش امداد و کمک‌های اولیه در تابستان امسال به شرکت‌کنندگان در برنامه‌های اوقات فراغت ارائه می‌شود.

حسین‌جمال در ادامه از رایزنی به منظور ساخت مرکز آموزش جستجو و نجات خبر داد و گفت: با اعلام آمادگی یک خیر برای تامین زمین مورد نیاز این مرکز رایزنی‌های اولیه با مسئولان آغاز و به زودی کار ساخت و تجهیز این مرکز آغاز می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری انتخابات مجامع هلال احمر گفت: در انتخابات امسال اعضای جمعیت هلال احمر تفرش بالای 42 درصد مشارکت داشتند که خوشبختانه پنج نفر از منتخبین اعضا به انتخابات هیئت مدیره استان راه یافتند که در انتخابات نهایی دو نفر به اسامی مهدی پارسا و زیبا حاج محمدی به ترتیب به عنوان عضو اصلی هیئت مدیره و عضو هیئت بازرسی انتخاب شدند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:33 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان تفرش از اهداء هشت تخته فرش به نوعروسان و خانواده‌های تحت حمایت این نهاد به مناسبت اعیاد شعبانیه خبر داد.

خبرگزاری فارس: کمیته امداد تفرش به نوعروسان فرش اهدا کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک قاسم مقدم صبح امروز در مراسم اهدای این فرش‌ها گفت: با رایزنی‌های به عمل آمده با دفتر مرجع عالیقدر، حضرت آیت‌الله العظمی مکارم‌شیرازی مبنی بر مساعدت به نوعروسان و خانواده‌های تحت حمایت این تعداد تخته فرش بین آنها توزیع شده است.

به گفته وی برای تهیه این تعداد تخته فرش بالغ بر 26 میلیون ریال توسط این نهاد مردمی هزینه شده است.

مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان تفرش اظهار امیدواری کرد تا در سال جاری با کمک و مساعدت نیکوکاران شهرستان شاهد خدمت‌رسانی بیشتر و بهتر به محرومین و نیازمندان باشیم.

مقدم بیان داشت: کمیته امداد علاوه بر کمک‌های مالی در امور فرهنگی خانواده‌های تحت حمایت نیز طی سال‌های اخیر گام‌های ارزنده‌ای برداشته است که در این راستا تابستان امسال طرح اوقات فراغت را برای بیش از هزار نفر از جوانان و نوجوانان زیر پوشش به اجرا درآورده است.

وی گفت: این کلاس‌ها در سرفصل‌های مختلف علمی، فرهنگی، ورزشی و مذهبی برگزار می‌شوند.

مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان تفرش همچنین از برگزاری جشن بزرگ نیمه شعبان ویژه خانواده‌های زیر پوشش کمیته امداد خبر داد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:41 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

خبرگزاری فارس: استاندار مرکزی گفت: دستگاه‌های استان در سال جاری اجازه اجرای پروژه جدید را ندارند و باید تمام سعی و همت خود را در اتمام پروژه‌های نیمه تمام تا پایان این دولت به کار گیرند.

خبرگزاری فارس: هیچکدام از دستگاه‌ها اجازه اجرای پروژه جدید را ندارند

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک علی‌اکبر شعبانی‌فرد بعد از ظهر امروز در دومین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با اشاره به افزایش 54 درصدی درآمد استان در سال جاری اظهار داشت: درآمد استان مرکزی در سال گذشته 361 میلیارد تومان بود که امسال با 54 درصد رشد به 500 میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: مجموع اعتبارات تملک دارایی‌های استان در سال جاری 161 میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته که 109 میلیارد تومان بوده از افزایش 48 درصدی برخوردار است.

استاندار مرکزی اعتبار مقاوم‌سازی مدارس در سال 91 را بالغ بر 13 میلیارد و 300 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: اعتبارات اختصاص یافته به استان از دو درصد نفت و گاز بالغ بر 12 میلیارد و 580 میلیون تومان، مصوبات خاص 12 میلیارد تومان، ماده 194 برنامه پنجم، 4 میلیارد و 500 میلیون تومان، سالن‌های چند منظوره مدارس 550 میلیون تومان، طرح‌های تامینی و امنیتی زندان 2 میلیارد و 200 میلیون تومان، آسفالت راه‌های روستایی 3 میلیارد 920 میلیون تومان و طرح‌های مطالعاتی و اجرایی طرح‌های راه 6 میلیارد تومان است.

شعبانی‌فرد ادامه داد: اعتبار اختصاص یافته به آب روستایی، زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی و ساخت حوزه‌های علمیه هر کدام 4 میلیارد و 200 میلیون تومان است.

وی در ادامه مجموع اعتبارات مورد نیاز پروژه‌های استان را 281 میلیارد تومان اعلام و خاطر نشان کرد: میزان تعهد سفر رئیس جمهور و باقی‌مانده سال 90 نزدیک به 12 میلیارد و 123 میلیون تومان است که حدود 15 میلیارد تومان به شهر اراک اختصاص یافته است.

به گفته استاندار مرکزی در سال گذشته مبلغ 68 میلیارد و 600 میلیون تومان تعهد سفر دولت به استان بوده که 17 میلیارد و 500 میلیون تومان آن تامین شده است.

شعبانی‌فرد با اشاره به نحوه توزیع اعتبارات سال جاری استان بیان کرد: از مجموع اعتبارات استان در سال جاری 26.75 درصد سهم اراک، 15.22 درصد سهم ساوه، 2.56 درصد سهم آشتیان، 4.2 درصد سهم تفرش، 8.62 درصد سهم خمین، 6.34 درصد سهم خنداب، 4.61 درصد سهم دلیجان، 8.26 درصد سهم زرندیه، 9.67 درصد سهم شازند، 4.1 درصد سهم فراهان، 5.11 درصد سهم کمیجان و 4.83 درصد سهم محلات است.

استاندار مرکزی با بیان اینکه اولویت تخصیص اعتبارات با پروژه‌های سفر دولت و پروژه‌های نیمه تمام است گفت: پروژه‌های بالای پیشرفت فیزیکی 75 درصد، پروژه‌های فیزیکی بالای 50 تا 75 درصد و پروژه‌های فیزیکی تا 50 درصد به بالا در اولویت دریافت بودجه قرار دارند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 22:13 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

خبرگزاری فارس: طی مراسمی با حضور فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی فرمانده جدید سپاه ناحیه تفرش معرفی شد.

خبرگزاری فارس: فرمانده جدید سپاه ناحیه تفرش معرفی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه فرماندار جدید تفرش اظهار داشت: امروز ایران اسلامی به واسطه برخورداری از جوانان بسیجی و با غیرت در اقتدار کامل به سر می‌برد.

سردار غلامعلی ابوحمزه گفت: امروز حضور قشرهای مختلف مردم در بسیج نشاط و شادابی خاصی به بسیج بخشیده و موجب تنومندی ریشه‌های این درخت شده است.

وی تصریح کرد: دشمنان در تلاشند با توطئه‌های مختلف ضربات جبران‌ناپذیری بر پیکره انقلاب وارد کنند که یکی از راهکارهای آنان ضربه زدن به بسیج و بسیجی است.

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی در ادامه با اشاره به ولادت با سعادت حضرت علی‌اکبر (ع) خاطر نشان کرد: حضرت علی‌اکبر (ع) الگو و سرمشق بسیار خوبی برای تک تک جوانان ایران اسلامی است و خوشبختانه جوانان این مرز و بوم با الگوگیری از حضرت علی‌اکبر (ع) خدمات ارزشمندی به این نظام ارائه دادند.

ابوحمزه با تاکید بر اینکه جوانان در دفاع از ولایت فقیه، تبعیت محض از مقام معظم رهبری و اسلام ناب محمدی همواره ثابت قدم بوده و هستند گفت: غیرت و مردانگی جوانان کشور امروز افتخارات بسیاری را در عرصه‌های علمی، دینی، دفاعی و اجتماعی برای ایران اسلامی به همراه داشته است.

در این مراسم علی فراهانی به عنوان فرمانده سپاه ناحیه تفرش معرفی و از زحمات سرهنگ پاسدار رضا کمانی تقدیر شد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 20:38 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

خبرگزاری مهر: معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی از برگزاری جشن‌های انتظار به مناسبت دهه مهدویت و نیمه شعبان در بقاع متبرکه استان مرکزی خبر داد.

حجت‌ الاسلام سید محمدباقر حسینی‌ اراکی در گفتگو با خبرنگار مهر با تشریح فعالیت های فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی افزود: این اداره کل جشن های انتظار را به مناسبت نیمه شعبان با حضور دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در بقاع متبرکه استان برگزار می کند.

وی با بیان اینکه این جشن ها در 40 بقعه متبرکه استان به صورت همزمان برگزار می شود افزود: در 10 بقعه شاخص به صورت ویژه مراسم جشن ولادت با سعادت حضرت مهدی (عج) برگزار خواهد شد.

وی گفت: جشن‌های انتظار در امامزادگان عبدالله(ع) و آمنه خاتون(س) و امامزاده محمد عابد(ع) اراک، امامزاده سیاوشان(ع) آشتیان، امامزاده سیداسحاق(ع) ساوه، امامزاده ریحان و ابوطالب(ع) خمین، امامزاده زبیده خاتون(س)، امامزادگان معصوم و قتله‌گاه سلطان‌علی(ع) دلیجان، امامزاده مسعود و ابراهیم(ع) نوده خنداب، امامزاده 72 تن ساروق، امامزاده محمد(ع) فم تفرش و دیگر امامزاده‌های شاخص استان به صورت ویژه برگزار می‌شود.

 معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی افزود: به مناسبت دهه مهدویت 18 مبلغ و 12 دانشجوی رشته قرآن و معارف با هدف بیان فرهنگ مهدویت و انتظار به بقاع متبرکه اعزام می شوند.

وی افزود: برنامه های دهه مهدویت  در 38 مرکز اجرا کننده طرح نشاط معنوی در بقاع استان برگزار می شود. 

حجت الاسلام حسینی، برگزاری دوره‌های آموزشی روخوانی، روانخوانی و حفظ قرآن کریم، برگزاری اردوهای سیاحتی و آموزش قرآن را از برنامه‌های فرهنگی این اداره کل در اوقات فراغت جوانان و نوجوانان عنوان کرد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:36 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک شهر زیر زمینی ذلف آباد جلوه ای از تاریخ کهن :محوطه تارخي ذلف آباد نيز يكي از اين سكونت گاههاست كه بواسطه وسعت و غناي فرهنگي به عنوان مهمترين سايت تاريخي فراهان و يكي از بزرگترين محوطه هاي تاريخي استان شناخته مي شود.

محوطه تاريخي دلف آباد يا ذلف آباد كه در ميان اهالي فراهان به عنوان خرابه ها يا شهر زيرزميني ذلف آباد خوانده مي شود، به صورت محوطه اي وسيع در 3 كيلومتري شمال شرق شهر فرمهين و دو طرف جاده آسفالته فرمهين به آشتيان و تفرش قرار گرفته ، به گونه اي كه در جاده مذكور محوطه را به دو بخش شرقي و غربي تقسيم كرده است. محوطه ياد شده به صورت برآمدگي هاي و تل هايي در موقعيت مذكور در ميانه دشت فراهان ، دركنار امام زاده احمد بن علي(ع) كه به عنوان يك يادمان تاريخي از دوره ايلخاني و يك بناي زيارتي مورد احترام اهالي شناخته مي شود واقع است.

اين بنا ار آن حيث كه مركزيتي براي برگزاري جشن برداشت گندم، آب پاشان يا تيرگان كه جشن و مراسمي آئيني مختص فراهان است، موقعيتي ممتاز دارد. محوطه تاريخي ذلف آباد كه وجود راههاي زير زميني آن براي مردم فراهان به صورت يك افسانه ماندگار در آمده بر اساس مطالعات بعمل آمده محوطه اي وسيع بالغ بر 110 هكتار است. اين محوطه در منابعي چون نزهت القلوب حمدالله مستوفي در سده هشتم ه ق بيان شده و در آن منبع به عنوان يكي از بزرگترين روستاهاي فراهان اشاره شده است. در منابع دور قاجار به مراتب بيشتر از ديگر منابع به اين محوطه به عنوان مكاني معمور پرداخته شده است. اين منابع متفق القول به وجود شهري زير زميني در محوطه يادشده و در محال فراهان اذعان داشته و شكل گيري ساختارهايي اوليه آن را به ابودلف عباسي منتسب ساخته است.

مطالعات اوليه در قالب گمانه زني ها، به شكل گيري اين محوطه در قالب يك شهر در دوره ايلخاني(سده هفتم و هشتم ه ق) صحه گذاشته است. و توسعه آن در دوره هاي تيموري و صفوي و زوال و نابوديش را در دوره قاجار مفروض دانسته است. با تكميل مطالعات سطحي و انجام كاوش باستان شناسي در باب اين محوطه نتايجي حاصل شد كه فرض هاي ابتدايي را به يقين رساند.سبا انجام كاوش فصل اول اين محوطه كه در قالب 700 مترمربع انجام شد، شواهد و نشانه هايي حاصل آمد كه بر شكل گيري شهري بر اساس اصول و مطالعات پايه اي توسط ساكنان صحه گذاشت. بر اساس اين پژوهش كه منجر به كشف بخشي از ساختارهاي مسكوني و عمومي از جمله بقاياي يك حمام شد؛محوطه تاريخي ذلف آباد به عنوان شهري آباد و با مردمي شيعه مذهب كه زندگي آنان مبتني بر بهره وري از كشاورزي و دامداري و توليد بوده شكل گرفته است.

ساكنان اين محل بر اساس مبادلات فرهنگي و تجاري برخي از مواد و مصالح مورد نياز در شكل بخشي به ساختارهاي معماري و برخي از فرآورده هاي مورد نياز براي زندگي روزمره را از طريق مبادلات تجاري تامين نموده و خود دست به توليد برخي ديگر زده اند.اين شهر به احتمال زياد داراي بخش هاي مختلف و طبقه بندي مشاغل بوده و از وجود ساختارهاي عمومي در ارتباط با مذهب و زندگي روزمره و محله هايي براي معيشيت طبقات اجتماعي چندگانه بهره مي برده است.

در ارتباط با اين كاوش سواي از فضاهاي مسكوني كه پس از دوره اصلي شكل گيري در دوره هاي بعدي(تيموري و صفوي)دوباره با دخل و تصرفات و مرمت هاي موضعي مورد استفاده واقع شده بودند. اشيايي منقول از قبيل مسكوكات، ظروف سفالي و... كه در ارتباط با شيوه زندگي ساكنين قابل بررسي بودند، بدست آمده است.

محوطه ذلف آباد كه در اين فصل از كاوش مجالي براي پيدا كردن راههاي دسترسي و ساختارهاي شكل گرفته در زير زمين به قول منابع، باقي نماند در اوايل دوره قاجار همانطوري كه منابع[تاريخي] از جمله ناسخ التواريخ و روضت الصفآء و ...اشاره مي دارند به دلايلي كه آنرا طغيان و سركشي مردمش عليه دولت قاجار و عليه ايماني خاني حاكم فراهان دانسته، در سال 1230 ه ق بدستور فتحعلي شاه قاجارو سركرگردگي عبدالله خان گرجي يوزباشي، به شيوه هاي مختلف كه نقل منابع در باب آن چندگانه است از هستي ساقط مي گردد.اين محوطه تارخي در تابستان سال 88 رونمايي گرديد./س

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 1:9 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک وی از سلسله سادات تفرش و از شاگردان مقدس اردبیلی و مورد وثوق کامل ایشان بوده به حدی که مقدس اردبیلی به شاگردان خود گوشزد می‌کنند که پس از من برای حل مشکلات علمی خود در شرعیات به میرعلام تفرشی و در عقلیات به میر فیض الله عبدالقاهر حسینی تفرشی رجوع کنید در حال حاضر هم تمام علمای اعلام و فقهای عظام به قدر و منزلت علمی و مذهبی میر علام واقف می‌باشند . قرن یازدهم هجری واواخر دوران صفویه فراگیری علوم دینی را از دوران کودکی آغاز کرد. پس از گذراندن دروس مقدماتی، به نزدمقدس اردبیلی رفت و علوم نقلی و فقه را از او فرا گرفت. پس از مدتی، به تحصیل علوم عقلیات مشغول گردید. وی در زهد و تقوا به درجه‏ای رسید که تمام علمای اعلام و فقهای عظام به قدر و منزلت علمی و مذهبی میر فضل الله واقف می‌باشند . ایشان مورد وثوق کامل مقدس اردبیلی بوده به حدی که به شاگردان خود گوشزد می‌کنند که پس از من برای حل مشکلات علمی خود در شرعیات به میرعلام تفرشی و در عقلیات به میر فیض الله عبدالقاهر حسینی تفرشی رجوع کنید میرفیض الله عبدالقاهر حسینی تفرشی در نجف درگذشت و در نجف به خاک سپرده شد.زمان فوت آن به قرن یازدهم هجری واواخر دوران صفویه می‌رسد./س

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:49 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

دکتر عباس صلاحی نماینده مردم شریف شهرستان تفرش و آشتیان .دارای مدرک دکتری تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی است.

سوابق ایشان :ریاست شبکه بهداشت و درمان شهرستان تفرش ، مدیر گروه توانبخشی بیمارستان میلاد تهران و بانک ملی و عضو فعال بسیج مستضعفین

 

       


چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:2 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

ريیس دانشگاه تفرش از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان صنایع هوایی کشور و دانشگاه تفرش خبر داد و گفت: این سازمان از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه حمایت خواهد کرد.

به گزارش سرويس فناوري ايسنا، دکتر احمدرضا ربانی با اشاره به تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت گفت: دانشگاه تفرش در این راستا تاکنون جلسات متعددی با مدیران صنایع برگزار کرده است.

وی افزود: در این تفاهم‌نامه که به امضاي طرفین رسید، مقرر شد بین دانشگاه و سازمان هوایی کشور بحث‌های علمی و پروژه‌های صنعتی مبادله شود.

رئیس دانشگاه تفرش گفت: سازمان صنایع هوایی کشور آمادگی خود را برای ارائه پروژه‌های صنعتی به دانشگاه تفرش اعلام کرده است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:17 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی از برگزاری سلسله‌ جشن‌های مهدویت در 40 بقعه از بقاع متبرکه استان خبر داد.

خبرگزاری فارس: سلسله‌ جشن‌های مهدویت در استان مرکزی برگزار می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدباقر حسینی‌اراکی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت:  همزمان با دهه مهدویت جشن‌های بزرگ مهدویت با حضور قشرهای مختلف مردم در 40 بقعه از بقاع متبرکه برگزار می‌شود که در 10 بقعه شاخص به صورت ویژه برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: در این ایام طرح اعزام مبلغ با هدف بیان فرهنگ مهدویت و انتظار به بقاع متبرکه نیز اجرا می‌شود.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی با اشاره به تقارن برنامه‌های دهه مهدویت با ایام اوقات فراغت گفت: برنامه‌های مهدویت در 38 مرکز اجرا کننده طرح نشاط معنوی به اجرا در می‌آیند که در این برنامه‌ها از 18 مبلغ و 12 دانشجوی رشته قرآن و معارف استفاده خواهد شد.

حسینی‌اراکی گفت: جشن‌های انتظار در امامزادگان عبدالله و آمنه خاتون و امامزاده محمد عابد اراک، امامزاده سیاوشان، سیداسحاق و یل‌آباد ساوه، امامزاده ریحان و ابوطالب خمین، امامزاده زبیده خاتون، امامزادگان معصوم و قتله‌گاه سلطان‌علی دلیجان، امامزاده مسعود و ابراهیم نودر، امامزاده 72 تن ساروق، امامزاده محمد فم تفرش و دیگر امامزاده‌های شاخص استان به صورت ویژه برگزار می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود برگزاری اردوهای سیاحتی، آموزش قرآن، برگزاری دوره‌های آموزشی روخوانی، روانخوانی و حفظ قرآن کریم  و... را از برنامه‌های این اداره در ایام اوقات فراغت عنوان کرد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:25 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک عبدالعظیم قریب، فرزند میرزا علی سررشته‌دار در مرداد ۱۲۵۸ خورشیدی (رمضان ۱۲۹۶) در قریهٔ گرکان تفرش، از توابع آشتیان متولد شد. مقدمات زبان فارسی و عربی را در زادگاه خود آموخت. در نوجوانی در سال ۱۳۱۱ ه.ق به تهران آمد و نزد اساتید بزرگ آن روزگار به تحصیل و فراگیری زبان و ادبیات عرب، علم اصول، هیئت و نجوم پرداخت.

منطق و حکمت را در مدرسهٔ سپهسالار جدید نزد میرزا طاهر تنکابنی و زبان فرانسوی را در مدرسهٔ دارالفنون فراگرفت. میرزا عبدالعظیم خان قریب در سال ۱۳۱۷ ه.ق به استخدام وزارت معارف درآمد و در مدرسه علمیه که تنها آموزشگاه به شیوه جدید بود به تعلیم دانش‌آموزان مشغول گردید. از سال ۱۳۲۴ ه‍.ق تدریس در مدرسهٔ نظام را آغاز کرد و مدتها با وجود پیری مدرسهٔ نظام را ترک نکرد، و برخی از رجال بعدی ایران همچون کلنل محمدتقی پسیان از شاگردان او بودند. از سال ۱۳۲۰ قمری در مدرسهٔ دارالفنون و سپس در دارالمعلمین مرکزی (بعداً دانشسرای عالی) از نخستین دورهٔ تأسیس آن شروع به تدریس ادبیات فارسی کرد. استادان دارالمعلمین، کسانی چون ابوالحسن فروغی، شیخ مرتضی نجم‌آبادی و فاضل تونی نسبت به «جناب میرزا» احترام خاصی را رعایت می‌کردند. میرزا عبدالعظیم خان قریب همچنین در مدرسهٔ سیاسی و مدرسهٔ ایران و آلمان نیز تدریس می‌کرد، و ضمن آنکه درس فارسی می‌داد، در سر درس آموزگاران آلمانی حضور می‌یافت تا سبک نوین تدریس را از آنان فراگیرد و به کار ببرد. از سال ۱۳۰۶ تا ۱۳۱۱ شمسی نیز پنج سال تعلیم محمدرضا شاه را به عهده داشت. هنگامی که دانشگاه تهران تأسیس شد، قریب از اولین کسانی بود که به مقام استادی دانشگاه برگزیده شد و در دانشکده ادبیات عهده‌دار تدریس زبان و دستور فارسی شد. این سمت را تا پایان عمر به عهده داشت. وی به عضویت فرهنگستان ایران نیز انتخاب شد و از اعضای برجسته این فرهنگستان به شمار می‌رفت. عبدالعظیم قریب در زبان و ادبیات فارسی و عربی تسلط بی‌مانندی داشت و حدود ۵۸ سال از عمرش را با عشق و علاقه صرف تدریس دستور زبان فارسی و تعلیم و تربیت فرهیختگان ایران کرد. زمانی که وی تدریس را آغاز نمود، در مدارس به زبان فارسی اهمیتی داده نمی‌شد و متون مناسب برای تدریس این زبان به محصلان در دسترس نبود و یا اصلا وجود نداشت. وی قواعد زبان فارسی با به سبک دستورهای فارسی زبان اروپایی تدوین کرد و دستور زبان فارسی را در چهار جلد تألیف کرد. وی منتخباتی از نظم و نثر اساتید زبان فارسی را به نام فرائدالادب تهیه کرد که سالها در مدارس تدریس می‌شد. قریب نخستین استادی بود که دستور زبان فارسی را در قالبی ساده و روشن تدوین کرد و تدریس آن را به صورت ماده مستقل در مدارس رواج داد. از دیگر فعالیت‌های فرهنگی قریب جمع‌آوری حدود هزار جلد کتب نفیس خطی بود که در کتابخانه بزرگ خود نگهداری می‌کرد. استاد عبدالعظیم قریب در سال ۱۳۲۶ طی جشنی از سوی دانشگاه تهران مورد تقدیر قرار گرفت و به پاس خدمات علمی و فرهنگی خود به دریافت نشان ویژه دانشگاه تهران نائل گردید و یکی از تالارهای دانشگاه نیز به نام وی نهاده شد. مرگ:وی که در سال های پس از بازنشستگی هنوز دردانشگاه تدریس می کرد ٬ به سبب زمین خوردن ٬ دچار شکستگی استخوان پای چپ شد و بستری گردید و بعد از عمل جراحی ٬ به سبب کِبَرِ سن و ناراحتی ناشی از شکستگی پا ٬ به رحمت ایزدی پیوست. عبدالعظیم قریب در سوم فروردین ۱۳۴۴ در تهران درگذشت. مزارش در جوار عبدالعظیم٬ در ایوان حرم مُشْرِف به صحن آیت الله کاشانی (صحن شاه سابق) ٬ واقع است؛ اما ٬ به سبب بسته شدن ایوان ٬ دسترسی به آن میسّر نیست. اکنون فرهنگستان زبان و ادب فارسی٬ برای قدردانی از خدمات فرهنگی او خانه قدیمش را در روستای گَرَکان بازسازی کرده و مرکز مطالعات دستور زبان فارسی قرارداده و مراسم افتتاح آن در ٢٠ آبان ١٣٧٨ برگزار شده است. خاندان:پدرش٬ میرزا علی ٬ سررشته دار مستوفی و از دانشمندان و اهل فضل زمان خود و پدربزرگش٬ میرزا یوسف مستوفی٬ وزیر شیخعلی میرزا پسر فتحعلی شاه بود و در قلمرو حکومت او به امور وزارت اشتغال داشت. مادرش٬ دختر میرزا اسماعیل مستوفی٬ زنی بود دارای تحصیلات که ٬ به گفته عبدالعظیم قریب٬ کارهای نوشتنی و خواندنی خویش را خود انجام می داد. جدّش حاج عبدالقریب بود که همه جناح های خاندان قریب از وی منشعب می‌شود. عبدالعظیم قریب پنج فرزند داشت: سه دختر و دو پسر. پسر بزرگ او ٬ مرحوم عباس قریب٬ پزشک متخصص رادیولوژی و چشم پزشکی ٬ سال‌ها در بیمارستان بانک ملی خدمت کرد و در سال ۱۳۷۳ درگذشت. دختر مهتر او ٬ صدیقه قریب (همسر آقای معرفت ٬ صاحب کتاب خانه معرفت)٬ در سال ۱۳۷۵ درگذشت. دختر کهترش٬ مرحوم معصومه قریب٬ استاد گروه زبان شناسی همگانی دانشگاه تهران ٬ در سال ۱۳۷۴ درگذشت. پسر کهترش، یحیی قریب٬ استاد بازنشسته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران است. دختر دیگرش٬ زهرا قریب٬ همسر محمد قریب٬ بنیانگذار طب کودکان در ایران است که دارای دو پسر (حسین قریب، متخصص بیماری‌های عروق و داخلی و از پزشکان برجسته ایرانی که اکنون در مرکز پزشکی مایوکلینیک امریکا مشغول خدمت است؛ و محسن قریب، متخصص رادیولوژی) و دو دخترند. آثار :فرائدالادب در نظم و نثر منتخب (در ۶ جلد، چاپهای متعدد)،دستور زبان فارسی (در ۴ جلد)،قواعد فارسی در صرف و نحو،بدایه‌الادب (۱۳۲۴ ه .ق)،کتاب ا۱۳۲۴ در ۳ جلد (۱۳۴۶ ه .ق)،قرائت فارسی، در ۲ جلد (به دستور وزارت فرهنگ و با همکاری تنی چند ازدانشمندان) (۱۳۰۲)،بدیع (۱۳۰۲)،تصحیح و تحشیه کلیله و دمنه (۱۳۰۸)،تصحیح و تحشیه گلستان سعدی (۱۳۱۰)،تصحیح تاریخ برامکه (۱۳۱۳)،سخنان شیوا (۱۳۱۸)،منتخب کلیله و دمنه (۱۳۲۰)،تصحیح و تحشیه بوستان سعدی (۱۳۲۸) منابع : آرین پور، یحیی: از نیما تاروزگارما، تهران، انتشارات زوار، ۱۳۷۶/مرسلوند، حسن: زندگینامه رجال و مشاهیر ایران، تهران، الهام، ۱۳۷۵-۱۳۶۹/مجله یغما، سال هجدهم، شماره ۱، فروردین /س        

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:52 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک  وی همچنین به عنوان مربی و معلم خط نستعلیق در کلاس‌های انجمن خوشنویسان ایران از سال ۱۳۴۶ نیز فعالیت کرده‌است و از بنیانگذاران انجمن خوشنویسان استان مرکزی است که از بدو تأسیس تا کنون، این همکاری ادامه داشته‌است.

وی شاگرد استادان سیدحسین میرخانی و سیدحسن میرخانی است. فتحعلی واشقانی در سال ۱۳۰۹ هجری خورشیدی در روستای واشقان از توابع فراهان اراک متولد شد. دراوان کودکی نخست به فراگیری قرآن و تحصیلات مکتبی و تمرین خوشنویسی پرداخت. اولین استادش در خط، میرزا ذبیح‌الله واشقانی بود که اولین سرمشق را بر لوح چوبی با عبارت «اول کارها به نام خدا» تعلیم کرد.

وی در سال ۱۳۳۵ به تهران مهاجرت کرد و در کلاس اساتید بزرگی همچون سیدحسین و سیدحسن میرخانی شرکت نمود و مراحل رشد در خوشنویسی را طی کرد. انجمن خوشنویسان ایران در سال ۱۳۴۳ او را به عنوان اولین مدرس خود انتخاب نمود و بسیاری از شاگردان ایشان هم‌اکنون در انجمن خوشنویسان ایران به عنوان مدرس فعالیت می‌کنند.او در سال ۱۳۵۹ به تشخیص اساتید سیدحسن و سیدحسین میرخانی٬ علی اکبر کاوه و ابراهیم بوذری به درجهٔ استادی رسید.

وی در سال ۱۳۶۷ به استناد آثار قلمی و نمایشگاه و فعالیت فرهنگی هنری که از وی به جا مانده بودگواهینامه درجه یک هنری که معادل مدرک دکتری است را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. استاد ضمن برگزاری کلاس های آموزشی به تاسیس انجمن خوشنویسان در شهرهای اراک، تفرش، آشتیان، ساوه، مامونیه، دلیجان، محلات، خمین، شازند، کمیجان، خنج، اوز، گراش، لار، لامر و بستک اهتمام ورزید.

 او در سال ۱۳۷۱ به‌عنوان نماینده ایران برای اشاعه هنر خوشنویسی به کشور یمن رفت و در سال ۱۳۷۵ نیز به همراه سایر استادان به کشور جمهوری آذربایجان سفر کرد.

وی در سال ۱۳۷۵از اکبر هاشمی رفسنجانی لوح تقدیر دریافت کرد. تاکنون کتاب‌های زیر به خط فتحعلی واشقانی به چاپ رسیده است: ترجمه فرآن مجید جلی قلم کلک مشکین آیت مهر دیوان حافظ مشق مشکین
 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:9 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:\

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک هرایرانی نام فراهان را می شنود به یادنام آوران ادبیات و سیاستمداران اسلام شناس و ضد استعماری چون قائم مقام فراهانی و میرزاتقی خان امیرکبیر می افتد. لغت شناسان فراهان را فشرده واژه فراهامون می دانند.

شهرستان فراهان سرزمینی که از یکسر به خورهه و از سویی به تفرش و از سوی دیگر به کمیجان کشیده شده بود فراهان نامیده می شد.

فراهان در سده نخستین هجری قمری از متعلقات همدان بوده و مردم بومی آن پیرو آئین زرتشت بودند  آتشکده آذرگشنسب تا سال 282 هجری قمری در روستای فردقان می سوخته تا اینکه در زمان خلافت خلیفه دوم توسط مالک بن عامر اشعری مسلمان شدند.

فراهان در عهد ساسانیان خوش آب و هوا و شامل 360 پارچه روستا می شده است.

فراهان تا پیش از سال 1316 از توابع شهرستان قم بود و بعد از آنکه ساطان آباد عراق به شهرستان اراک تبدیل شد فراهان جزء شهرستان اراک شد و در سال 1342 بعد از اینکه تفرش به شهرستان ارتقا یافت فراهان به دو بخش به فراهان سفلی تابع بخش مرکزی اراک و فراهان علیا تقسیم شد در تغییراتی که در سالهای 1366 و 1372 رخ داد تعداد 15 روستای دیگر از فراهان جدا و به شهرهای کمیجان و اراک ملحق گردید و در سال1389 با مرکزیت فرمهین با جمعیت 26 هزار نفر دو بخش و 53 روستا بعنوان شهرستان فراهان هویت مستقل پیدا کرد.

اقتصاد منطقه برپایه کشاورزی و دامپروری استوار می باشد و منطقه انبار غله و خطر زرخیز مشهورات که عمده محصولات آن گندم، جو، یونجه، حبوبات ، سیب زمینی و انگور می باشد. مکانهای تاریخی و مذهبی این شهرستان شامل امام زاده احمدبن علی در شهر منطقه ذلف آباد فرمهین ، محوطه تاریخی و شهر زیرزمینی ذلف آباد ، تکیه تاریخی فرمهین، امام زاده حسن ا لا فطس واقع در روستای اسفین. جاذبه های تاریخی و فرهنگی شهرستان فراهان شهر زیرزمینی ذلف آباد:این شهر که در سال 1388 حفاری و رونمایی گردید

یکی از سکونت گاههای دوران ایلخانان می باشد که در 5 کیلومتری شمال شهر فرمهین واقع شده است و به صورت یک سایت موزه مورد بازدید مردم قرار می گیرد این شهر تا 200 سال قبل محل زندگی مردم بوده که در این سالها توسط حکومت قاجاریه به آب بسته می شود و مردم فراهان مجبور به ترک آن می شوند.

این شهر زیر زمینی در جوار امامزاده احمد ذلف آباد قرار دارد جشن قدگان یکی از نادرترین مراسم این منطقه در امامزاده احمد ذلف آباد و در روز اول تابستان برگزار می گردد. تکیه فرمهین/قدمت : قاجار قدمت این تکیه مربوط به دوره قاجار است.از نظرمعماری بناهای اسلامی دارای ویژگی های ممتاز است.

کاربری آن برای برگزاری سوگواری حضرت سیدالشهداء(ع) و برگزاری تعزیه بوده است. مراسم تعزیه در فصول سرد درون تکیه برگزار می شد که مردان در طبقه پایین و زنان در نیم طبقه دوم قرارمی گرفتند.

در فصل گرم در محوطه باز حیاط و برروی سکویی که در وسط حیاط تعبیه شده بود برگزار می شد. امامزاده حسن ا لافطس /قدمت: دوره اسلامی قرن 9 و 10 فراهان /روستای احمدبن علی /قدمت: ایلخانی سه کیلومتری شمال شرق فرمهین-کنار محوطه ذلف آباد ، جاده ارتباطی فرمهین به تفرش و آشتیان قرار دارد.

علاوه براهمیت زیارتگاهی و مجاورت با محوطه تاریخی و شهر زیر زمینی زلف آباد هر ساله در اول تیر ماه مراسم آئینی و باستانی جشن تیرگان یا آب پاشان با حضور چند هزار نفر جمعیت در آن برگزار می شود .این جشن تحت عنوان میراث فرهنگی در سال 1389 به ثبت آثار ملی رسیده است.

بقایای آتشکده فردقان، شاهزاده حسین نظامآباد ، حمام جنجین و امام زاده تبرتهاز دیگر جاذبه های تاریخی و مذهبی این منطقه است. مشاهیر و مفاخر:امیرکبیر، قائم مقام فراهانی،ادیب الممالک فراهانی، میرزا عیسی قائم مقام فراهانی صنایع دستی: صنایع دستی این منطقه را جاجیم بافی/ گلیم بافی به ویژه قالی بافی تشکیل می دهد.  /س

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:2 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

رئیس دانشگاه تفرش از انعقاد تفاهم نامه همکاری بین سازمان صنایع هوایی کشور و دانشگاه تفرش خبر داد و گفت: این سازمان از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه تفرش حمایت خواهد کرد.

دکتر احمد رضا ربانی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تقویت ارتباط با صنعت گفت: دانشگاه تفرش در این راستا تاکنون جلسات متعددی با مدیران صنایع برگزار کرده است.

وی افزود: یکی از این صنایع سازمان هوایی کشور است که در سمینار یک روزه ای که با این سازمان برگزارکردیم تفاهم نامه‌ای به امضاء طرفین رسید که به موجب آن مقرر شد بین دانشگاه و سازمان هوایی کشور بحث های علمی و پروژه های صنعتی تبادل شود.
 
رئیس دانشگاه تفرش افزود: همچنین سازمان هوایی کشور آمادگی خود را برای ارایه پروژه های صنعتی سازمان به دانشگاه تفرش عنوان کرد.
 
وی خاطرنشان کرد: همچنین در راستای تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مدیران کل صنایع استان را در ماه جاری دعوت خواهیم کرد تا در دانشگاه حضور یافته و درباره چگونگی ارتباط و تعامل دانشگاه و صنعت به بحث و تبادل نظر خواهیم پرداخت.
 
ربانی درباره درآمد دانشگاه از صنعت گفت: دانشگاه تفرش درآمد چندان قابل توجهی از ارتباط با صنعت نداشته اما با گام هایی که در این زمینه برداشته است درحال ارتقاء ارتباط صنعت و دانشگاه و افزایش درآمد دانشگاه از این طریق است.
 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:32 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

سد الغدیر شهرستان ساوه جوان 25 ساله‌ي افغان را که در حال شنا بود به کام مرگ کشاند.

 

 

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه مرکزی، گروههای امداد و نجات جمعیت هلال احمرشهرستان ساوه جسد وی را از سد خارج کردند.

 

 

این سومین قربانیِ سدهای استان مرکزی در سال 91 است.

 

 

 

در یک ماه گذشته یک جوان در سد کشه تفرش ویک جوان دیگر نيز در سد خاکی روستای مزرعه نو شهرستان خمین غرق شده بود.

 

 

 

 

 

 

 

بي توجهي به تابلوي شنا ممنوع در حاشيه سدها، نداشتن مهارت شنا و جريانات کششي زير آب به علت خاکي بودن سد، گرفتگي عضلاني و گرمي و سردي نقاط مختلف آب از دلایل غرق شدن در سدها است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 18:40 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

ليلا كريمي
برخي از كشورهاي همسايه از دير باز در تلاش هستند كه مشاهير و بزرگان ادب پارسي را كه در قلمرو فرهنگي ايران بودند را منتسب به خود كنند و در اين راستا تلاش هايي كرده اند . چندي پيش جمهوري آذربايجان در اقدامي عجيب تنديس نظامي گنجوي شاعر ايراني را با جعل هويت ،به كشور ايتاليا تقديم كرد . قائم مقام بين الملل سازمان ميراث فرهنگي كشور اقدام اخير جمهوري آذربايجان را نامناسب خواند و گفت : توقع بيشتري از كارشناسان دو كشور ايتاليا و آذربايجان داشتيم كه جايگاه نظامي به عنوان يك شاعر پارسي گوي كه با عشق به ايران از دنيا رفت را فراموش نكنند. اين در حالي است وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي سال گذشته در جهت توسعه مناسبات فرهنگي ميان ايران و جمهوري آذربايجان ؛ به باكو سفر كرد و دو طرف بر تعاملات فرهنگي تاكيد نمودند.
حجت الاسلام ادبي،رئيس انجمن آثار و مفاخر فرهنگي درباره واكنش مسئولان فرهنگي كشور در باره جعل هويت شاعران ايراني كه بارها از سوي برخي كشورهاي همسايه تكرار شده است، گفت : ما در مقابله با اين اقدام همچون برادر بزرگ تر عمل مي كنيم و از مسئولان اين كشورها مي خواهيم جايگاه هويت ايران و مفاخر ايراني را براي خود دوباره بازخواني كنند، ما امروز به آرامش فرهنگي نياز داريم و سعي داريم علاوه بر اعتراضات ديپلماتيك با اقدامات فرهنگي و تعاملي اين مباحث را حل و فصل كنيم .
همچنين انجمن فرهنگي ايران - ايتاليا نيز در بيانيه اي با اعتراض به اقدام جمهوري آذربايجان و جعل هويت شاعر ايراني اين اقدام را ناآگاهي باكو و رم در قبال مفاخر فرهنگي ايراني عنوان كرده است .
شايد به نظر برسد در نگاه اول نظامي گنجوي براي گنجه بوده است و يا رودكي منتسب به سمرقند است و مولوي، بلخي است ، سنايي اهل غزنه است اما همه اين اسامي كه در امتداد اسم شاعران آمده است ؛ شهرهايي بوده است كه سال ها پيش از ايران جدا شده اند و الان جزو كشورهاي همسايه است و كشورهاي ديگر با استناد به نام شهرهاي اين شاعران نمي توانند اين شاعران سرزمين ادب دوست ايران را به خود منسوب كنند . همان گونه كه حكيمان و فيلسوفاني چون خوارزمي، فارابي، ناصرخسرو، ابوعلي سينا را كه آثارشان را به زبان فارسي نوشته اند را جزو قلمروي فرهنگي و ميراث فرهنگي ايران زمين مي دانيم .
به قول حسن انوشه استاد دانشگاه ، سهولت رفت و آمد مردمان سه كشور فارسي زبان ايران، تاجيكستان و افغانستان در گذشته ، سبب مي شد كه مردمان اين سرزمين ها اندوخته هاي فرهنگي خود را به آساني به يكديگر انتقال دهد و بر ذخاير يكديگر بيفزايند.
نظامي اگرچه بر اساس گفته هاي تاريخ نويسا ن در شهر گنجه مي زيسته است و در همين شهر وفات يافت. اما بايد گفت در هيچ جا نظامي برترك بودن خود تأكيد نكرده است . استفاده از واژگان تركي در كل آثار او ناچيز است و در آثارش واژگان يوناني نيز ديده مي شود.
در يكي از اشعارش آورده است كه :
به تفرش دهي هست تا نام او
نـــظامــي از آنـــجا شــده نامجو
و شيخ بهايي نيز در اشعارش به آن اشاره كرده است .
ز اهل تفرش است آن گوهر پاك
ولي در گنجه چون گنج است در خاك
جالب است كه بدانيد نظامي گنجوي زاده شهر گنجه در آذربايجان كنوني بود كه در آن زمان مردمان ايراني در آن زندگي مي كردند. در تاريخ و اسنادي كه در مورد آذربايجان نوشته شده است ، و گفته مي شود به خاطر غرض هاي سياسي نظامي گنجوي را آذربايجاني خوانده اند و پيش از آن همه او را شاعر پارسي مي شناختند و مردمان شهرهاي آن دوران پارسي بودند. در يك زمان تمامي دانشنامه ها و لغتنامه ها در روسيه او را پارسي و ايراني مي دانستند و تنها اول دانشنامه بزرگ شوروي به خاطر مقاصد سياسي دست به جعل تحريف تاريخ زد.
ايگور ميخائيلوويچ دياكانوف (نويسنده كتاب ماد و كتابهاي تاريخي) شرق شناس معروف در آخرين كتاب خود به نام : «كتاب زندگي نامه» به اين موضوع اشاره مي كند كه نظامي گنجوي آذربايجاني نبود بلكه شاعر پارسي(ايراني) بود، و هرچند در شهر گنجه در آذربايجان مي زيست ولي در آن زمان مانند بسياري از شهرهاي آن منطقه، مردمان آنجا ايراني تبار بودند.(دياكانوف-كتاب يادداشتهاي زندگي-صفحه 730-731)
همچنين در سال 1988 نيز يكي از دانشمندان شوروي به نام ميخائيل كاپوستين در مقاله اي چنين نوشت:
«نظامي گنجوي يكي از بزرگ ترين متفكران و شاعران بزرگ
قرون وسطي كه از افتخارات ادبيات فارسي ايران مي باشد، هيچ ربطي با فرهنگ آذربايجان ندارد، و آذربايجاني ها بيهوده تلاش مي كنند او را از آن خود سازند و آذربايجاني اش معرفي نمايند. به اين دليل كه در زمان نظامي در آن ديار آذربايجانيها وجود نداشتند.»
شايسته است امروز بيش از پيش رايزنان فرهنگي ، مفاخر ايران را به دنيا معرفي كنند و به تقويت پيوندهاي فرهنگي اهتمام بيشتري ورزند. خردمندان كشورهاي منطقه و همسايگان ايران به ويژه كشور آذربايجان در پي اشتراكات فرهنگي اند. اين اشتراكات ، بايد مايه قوت پيوند ها و دوستي قرار گيرد و نه اقدامات و انحرافات و افتراق هايي كه ملت ها را از هم دور مي كند.
با يك شعر نظامي گنجوي اين بحث را به پايان مي بريم :
هر كه تو بيني ز سپيد و سياه
بر سركاري است درين كارگاه
جغد كه شوم است به افسانه در
بلبل گنج است به ويرانه در
هر كه درين پرده نشانيش هست
درخور تن قيمت جانيش هست
--------------------
منابع :
http://www.azargoshnasp.net
http://azargoshnasp.net
http://fa.wikipedia.org

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:50 | نویسنده : میثم اله وردی |