خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی گفت: از مجموع یک‌هزار و 165 روستای استان مرکزی، 205 روستا با توجه به خشکسالی­‌های چند سال اخیر با کمبود آب مواجه هستند.

 

 

 

علی­صفر حیدری در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مرکزی، از ارسال تانکرهای آب، آب معدنی و آب بسته بندی بصورت رایگان برای روستاهایی که از کمبود آب رنج می‌­برند، خبر داد.

 

 

 

وی از خرید و راه اندازی دو دستگاه آب بسته‌­بندی کن برای بسته بندی آب بهداشتی و در اختیار قرار دادن این آب برای مردم روستاهای کم آب خبر داد و تصریح کرد: بیشترین روستاهای کم آب در شهرستان­های تفرش و ساوه قرار دارند که اولویت آب رسانی در این مناطق است.

 

 

 

حیدری مشکل اساسی در به تاخیر افتادن پروژه‌­هایی همچون انتقال آب هفتیجان به روستاهای تفرش را در اختیار نداشتن بودجه لازم برای تامین منابع مالی این پروژه عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد با تامین بودجه لازم که بالغ بر 700میلیون تومان اعتبار است، انتقال آب از سرچشمه‌­های هفتیجان به روستاهای این شهرستان و خود شهر تفرش هرچه زودتر انجام شود که این امر توجه مسئولین استانداری را می‌­طلبد.

 

 

 

وی تعداد روستاهای شهرستان تفرش را که با کم آبی مواجه هستند، 29 روستا عنوان کرد و از ارسال آب بهداشتی به 12 روستا از طریق تانکرهای آب بهداشتی خبر داد.

 

 

 

حیدری در مورد فاضلاب روستایی به خبرنگار ایسنا گفت: متاسفانه همواره نگاه­‌ها به بخشی از شرکت که وظیفه آبرسانی و مسائل مربوط به آن را دارد بوده است و به بخشی که مربوط به فاضلاب روستايی است توجهی مناسبی نمی‌­شود.

 

 

 

وی افزود: می‌طلبد با تصویب قوانین و بودجه­‌های حمایتی در مجلس این مشکلات برطرف شود و بتوانیم فاضلاب روستایی را در استان اجرا کنیم.

 

 

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی درباره طرح­های فاضلاب روستایی گفت: 9 روستا در استان مورد مطالعه قرار گرفته است که فاضلاب کشی دو روستای بطور کامل به بهره‌برداری رسیده است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:35 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

خبرگزاری فارس: در آستانه فرا رسیدن هفته دفاع مقدس و به منظور نمایش توان و قدرت بسیجیان رزمایش خواهران بسیجی عضو گردان‌های الزهرا (س) شهرستان تفرش برگزار شد.

خبرگزاری فارس: خواهران بسیجی در رزمایش تفرش توان و قدرت خود را به نمایش گذاشتند

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک رزمایش خواهران بسیجی عضو گردان‌های الزهرا (س) تفرش بعد از ظهر امروز با هدف حفظ آمادگی جسمی و روحی بسیجیان و افزایش توان خدمات‌رسانی به مردم در زمان بروز حوادث طبیعی در مصلی ولایت تفرش برگزار شد.

در این رزمایش که به همت سپاه ناحیه مقاومت بسیج تفرش برگزار شد خواهران بسیجی آموزش‌های لازم را در زمینه امداد و نجات و مقابله با ناآرامی‌ها فرا گرفته و با حضور در نشست‌های روشنگری به بصیرت‌افزایی پرداختند.

همچنین شرکت‌کنندگان در پایان این رزمایش با تجمع در یک نقطه اقدام اخیر دشمنان در اهانت به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) را محکوم کرده و با بیان قطعنامه‌ای خواستار مجازات سریع عوامل و کارگردان این فیلم توهین‌آمیز که با اقدامی جنون‌آمیز و نفرت‌انگیز به ساحت پیامبر اعظم (ص) دل مسلمانان و آزاداندیشان جهان را به درد آوردند، شدند.

این قطعنامه ساخت فیلم اهانت‌آمیز به ساحت نورانی پیامبر اعظم(ص) را حرکت مذبوحانه دشمنان اسلام در برابر بیداری اسلامی دانست و آن را نشانه ترس دشمنان از پیشروی اسلام و موج گرایش مردم به دین مبین اسلام در سراسر گیتی می‌داند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 20:51 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

 

 
اجتماعی - ۲۶ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۵
 
عباس صلاحی:

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه بسیاری از کودکان کار از خانواده های کم‌درآمد و بی‌بضاعت هستند، گفت: به‌کارگیری کودکان و نوجوانان به عنوان کارگر از سوی شهرداری‌ها و شرکت‌های پیمانکاری بر خلاف قانون است.

عباس صلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، اظهار داشت: سن اشتغال به کار از یک استاندارد جهانی برخوردار است که در قوانین کشور ما نیز بر این موضوع تاکید شده است اما متاسفانه برخی اوقات به این قوانین عمل نمی‌شود.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی ضعف نظارت‌ها را در سوء استفاده از کودکان و نوجوانان در محیط های کار موثر دانست و تصریح کرد: شرکتهای پیمانکاری و کارخانه ها هیچ حقی برای استثمار و بهره برداری از کودکان و نوجوانان ندارند و اگر دولت نیز مجوزی در این رابطه صادر کند، بر خلاف قانون عمل کرده است.

وی در ادامه افزود: اگر هر نهادی چه دولتی و چه غیر‌دولتی از کودکان و نوجوانان به عنوان کارگر استفاده کند، عمل غیرقانونی انجام داده است و دستگاه‌های نظارتی باید با این بی‌قانونی مقابله کنند.   

صلاحی تحقق نیافتن عدالت اجتماعی را از علل کشیده شدن کودکان به سمت بازار کار ارزیابی کرد و یادآور شد: اگر عدالت اجتماعی به صورت کامل در جامعه محقق شود و تمام افراد جامعه از امکانات و رفاه اجتماعی برخوردار باشند، دیگر شاهد بروز پدیده کودکان کار نخواهیم بود.

این نماینده مجلس نهم با بیان اینکه فقر و تنگدستی خانواده‌ها می‌تواند کودکان و نوجوانان را راهی محیط های کار کند، گفت: به طور قطع اگر معیشت، مسکن و بهداشت برای تمام افراد جامعه فراهم باشد و مسائل و مشکلات اقتصادی مردم را تحت فشار قرار ندهد، تعداد کودکان کار کاهش چشمگیری می‌یابد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: اقدامات سازمان های حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) باید در جهتی قرار بگیرند که کاهش پدیده کودکان کار را رقم بزند

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:30 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

 

مهدی سنایی در گفتگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری خانه ملت، گفت: گروه دوستی پارلمانی ایران با روسیه، قزاقستان، ازبکستان و آذربایجان تشکیل جلسه داد و اعضای هیات رئیسه این گروه انتخاب شدند.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به عنوان رییس گروه انتخاب شده است، ادامه داد: همچنین در جلسه گروه دوستی، رمضانعلی سبحانی فر نماینده مردم سبزوار و جفتای و جوین و خوشاب به عنوان نائب رئیس، عباس صلاحی نماینده مردم تفرش و آشتیان به عنوان منشی و محمد حسین قربانی نماینده مردم آستانه اشرفیه به عنوان خزانه دار انتخاب شدند.

گفتنی است مهدی سنایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم، در دوره قبل نیز رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه، قزاقستان، ازبکستان و آذربایجان بوده است.

وی سابقه دو دوره ماموریت دیپلماتیک در روسیه و قزاقستان را دارد و مدیر گروه مطالعات روسیه در دانشگاه تهران است./

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 19:25 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

خبرگزاری فارس: دانشگاهیان دانشگاه صنعتی تفرش در بیانیه‌ای اهانت به رسول خدا(ص) توسط فیلم‌ساز آمریکایی را محکوم کردند.

خبرگزاری فارس: دانشجویان تفرشی اهانت به ساحت پیامبر اکرم (ص) را محکوم کردند

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک در این بیانیه که امروز نسخه‌ای از آن به دفتر خبرگزاری فارس ارسال شده آمده است:  بار دیگر دستان پلید و آلوده صهیونیسم به سرکردگی آمریکای جنایتکار، از آستین مزدوری آمریکایی – صهیونیستی بیرون آمده و با ساخت و پخش فیلمی سراسر توهین‌آمیز علیه ساحت مقدس پیامبر اعظم(ص) خباثت خویش را به نهایت رسانده‌اند.

در این بیانیه آمده است: این‌گونه اقدامات ضد انسانی و ضد اخلاقی که قلب میلیون‌ها انسان آزاده و مسلمان را جریحه‌دار کرده است، نه تنها ذره‌ای بر اعتقادات مسلمانان تزلزل وارد نمی‌کند بلکه بر وحدت مسلمانان بیش از پیش و همچنین بر رسوایی و جنایت‌های آمریکا و اسرائیل می‌افزاید.

دانشگاهیان دانشگاه صنعتی تفرش در این بیانیه تاکید کرده‌اند: ما دانشگاهیان دانشگاه تفرش ضمن عرض تسلیت به محضر حضرت ولیعصر(عج)، مقام معظم رهبری و همه مسلمانان جهان، انزجار و برائت خود را از این اقدام موهن اعلام می‌داریم و مجازات طراحان و عاملین آن را از سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی مدعی حقوق ملل و ادیان خواستاریم.

همچنین بسیجیان پایگاه‌های مقاومت حوزه ادارات شهیدباهنر اراک نیز در بیانیه جداگانه‌ای اقدام توهین‌آمیز کارگردان آمریکایی در اهانت به ساخت مقدس پیامبر(ص) را محکوم کردند.

در این بیانیه که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفته آمده است: صهیونیست جهانی که حیات ننگینش با احیای مجدد تمدن عظیم اسلامی به رهبری بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) متزلزل شد، برای فرار از نابودی با اتخاذ سیاست شوم اسلام‌ستیزی به فرمایش حضرت امام خامنه‌ای(مد ظله)، سعی در خاموش کردن احساسات دینی و کوچک کردن مقدسات اسلامی در چشم نسل‌های جوان در دنیای اسلام را دارد و در این راستا مکرراً از راه‌های مختلف به ساحت دین مبین اسلام، قرآن کریم، پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) توهین کرده است.

این بیانیه می‌افزاید: استکبار جهانی نیز که در پشت سیاست‌های کثیف اسلام‌ستیزی خود آرزوی نفاق بین مسلمین و ایجاد تقابل بین اسلام و پیروان سایر پیامبران الهی را در سر می‌پروراند هرگز از گذشته نکبت‌بار خویش مانند ماجرای سلمان رشدی درس عبرت نگرفت و نفهمید که توهین به مقدسات اسلامی، به کوری چشم استکبار صفوف مسلمین را فشرده‌تر و اتحاد جامعه اسلامی را قوی‌تر می‌کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: اکنون که پیرو اهداف شیطانی صهیونیست، کارگردانی دست نشانده با هویت آمریکایی صهیونیستی و با حمایت‌های مادی و معنوی شیطان بزرگ و رژیم شوم صهیونیست اقدام به ساخت فیلم موهن علیه پیامبر رحمت(ص) کرده است گواهی دیگر بر دروغین بودن شعار تکراری حقوق بشر و احترام به ادیان و تمدن‌ها توسط آن‌ها بر همگان آشکار شد.

این بیانیه می‌افزاید: ما بسیجیان پایگاه‌های مقاومت حوزه ادارات شهیدباهنر اراک ضمن اعلام انزجار از این حرکت نفرت‌انگیز و اهانت به ساحت پاک نبوی(ص) همراهی خود را با حرکت مسلمین عالم علیه استکبار جهانی به رهبری امام خامنه‌ای(مد ظله العالی) را اعلام می‌داریم و ایمان داریم که آتش خشم مسلمین هر روز فروزان‌تر خواهد شد و ان‌شاءالله به زودی پایه‌های کاخ مستکبران روسیاه را در خود خواهد سوزاند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 18:54 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:




استاندار مركزي:

بيش از 40 ميليارد ريال اعتبار براي تكميل پروژه هاي عمراني آشتيان اختصاص يافت

استاندار گفت: بيش از 40 ميليارد ريال اعتبار براي تكميل پروژه هاي عمراني اين شهرستان از جمله تعريض محور آشتيان به راهجرد و تكميل فاضلاب شهري اختصاص يافته است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور؛ˈعلي اكبر شعباني فردˈ سه شنبه شب در نشست شوراي اداري شهرستان آشتيان افزود: از اين ميزان اعتبار حدود 28 ميليارد ريال جهت تعريض جاده آشتيان به راهجرد و بيش از 11 ميليارد و 200 ميليون ريال نيز جهت تكميل فاضلاب شهري آشتيان اختصاص يافته است.

وي اضافه كرد: 50 درصد هزينه هاي پروژه تعريض جاده آشتيان به راهجرد تخصيص يافته است و بزودي عمليات تكميلي اين پروژه اجرايي خواهد شد.

استاندار اظهار داشت: در آينده اي نزديك تقاطع جاده آشتيان به راهجرد و راه آهن كشوري نيز جهت عبور و مرور روانتر وسايل نقليه دو بانده مي شود.

شعباني فرد تصريح كرد: جهت پيشرفت شهرستان بايد زمينه براي سرمايه گذاري بخش خصوصي و سرمايه هاي فعال كشور فراهم شود تا با استفاده از توان سرمايه شاهد آباداني در اين منطقه باشيم.

وي بيان كرد: پيشرفت روز افزون استان در گرو همت مردانه و كار مضاعف مسوولين و مردم و وحدت در انجام كارهاي شهرستان ها است.

نماينده مردم تفرش، آشتيان و فراهان در مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: بايد براي پيشرفت شهرستان آشتيان شتاب بيشتري به فعاليت ها و كارها داده شود.

دكتر ˈعباس صلاحيˈ افزود: مردم آشتيان در صحنه هاي مختلف انقلاب اسلامي حضور چشمگيري داشته اند به همين خاطر بايد براي رفع مشكلات آنان تلاش هاي بيشتري صورت گيرد.

وي اضافه كرد: تكميل فاضلاب شهري و ساختمان فرمانداري، توسعه شهرك صنعتي، بهبود وضعيت شهري و آب روستايي و فرهنگسراي سيد جلال الدين آشتياني از نيازهاي جدي شهرستان آشتيان مي باشد.

نماينده مردم تفرش، آشتيان و فراهان در مجلس شوراي اسلامي اظهار كرد: فرماندار، امام جمعه و شوراهاي اسلامي شهرستان تلاش زيادي براي رفع مشكلات دارند و بايد با كار و وحدت بيشتر زمينه ارتقا آشتيان را فراهم سازيم.

در اين نشست ˈاكبر شايسته فردˈ به عنوان فرماندار شهرستان آشتيان معرفي و از زحمات ˈبهروز اردلان رادˈ تقدير شد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:19 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

زیستگاه كلاهه آشتیان ذخیرگاهی طبیعی و بكر با تنوع زیستی بالا در استان مركزی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک این زیستگاه طبیعی واقع در شمال شهرستان آشتیان دارای وسعتی معادل 19 هزار و 126 هكتار است كه در حال حاضر به عنوان منطقه شكار ممنوع تحت حمایت سازمان محیط زیست قرار دارد.

كلاهه آشتیان با كوه های خشك و صخره ای ، تپه ماهورها و حوزه دشتی دارای اقلیمی متنوع است و همین ویژگی مهم باعث شده تا طیف وسیعی از تنوع گونه های گیاهی و جانواری را در خود داشته باشد. بارندگی سالانه زیستگاه كلاهه آشتیان 255 تا 313 میلیمتر است و حداكثر بارش های این منطقه با 15 درصد معمولا در اسفند ماه و حداقل آن با حدود یك درصد در مردادماه است. دمای سالانه این منطقه بر اساس اطلاعات ایستگاه های آشتیان و تفرش حدود 11 تا 12 درجه سانتیگراد است. در زیستگاه شكار ممنوع كلاهه آشتیان منابع آبی خوبی وجود دارد و 20 چشمه با جریان دایمی و بخشی از سرشاخه های رودخانه كمرد (فصلی) در منتهی الیه شرقی این منطقه بستر مستعد و مناسبی را برای زیست انواع حیات وحش و گیاهان فراهم آورده است. زیستگاه كلاهه آشتیان از ذخیرگاه های مهم مرتعی استان مركزی است و دارای هشت تیپ با 91 گونه گیاهی است كه 16 گونه آن را گون ها تشكیل می دهد. از میان گونه های موجود در منطقه، هشت گونه آستراگیوس بوته ای با ارزش بالای حفاظتی در سطح ملی وجود دارد كه اداره كل حفاظت محیط زیست استان مركری برای آن برنامه های خاص دارد. وجود اكوسیستم های متنوع در منطقه كلاهه این زیستگاه را به محلی امن برای حیات وحش تبدیل كرده و در حال حاضر 27 گونه از 170 گونه پستاندار ایران در كلاهه آشتیان زیست می كنند.

پازن، قوچ اراكی، گراز، گرگ، شغال، روباه، كفتار، سمور، گربه وحشی، گربه پالاس، تشی، خرگوش، پیكا، موش صحرایی، جرد ایرانی و لیبی، هامستر خاكستری، ول حفار، خفاش بال بلند، خفاش بال سفید و خارپشت اروپایی از جمله تنوع وحوش ارزشمند زیستگاه كلاهه اشتیان است.

72 گونه از 500 گونه پرندگان ایران در كلاهه آشتیان مشاهده شده و دامنه تپه ماهورها و كوه های این منطقه نظیر همند، كلاهه و پارك جنگلی این زیستگاه مامنی مناسب و امن برای زیست كبكو تیهو است. دشت های كلاهه آشتیان مانند عبدل آباد به دلیل وجود مزارع كشاورزی زیستگاه خوبی برای پرندگان دانه خور است و حضور جوندگان كوچك و خزندگان موجب شده كه پرندگان شكاری نیز در چرخه تنوع زیستی این منطقه شكار ممنوع موجود باشد.

هم اكنون 49 گونه خزنده بدون احتساب مارها و لاكپشت آبی و چهار گونه دوزیست در زیستگاه كلاهه آشتیان وجود دارد. در حوزه زیستگاهی كلاهه آشتیان روستاهای سفید شبان و آهوبه عنوان كانون تمركز انسانی وجود دارد و بزرگترین كانون انسانی نزدیك به این منطقه شكار ممنوع نیز شهر آشتیان است. این زیستگاه تا سال گذشته جزو شكارگاه های آازاد استان مركزی بود كه به دلیل غنای تنوع زیستی گیاهی و جانوری با پیگیری اداره كل حفاظت محیط زیست استان مركزی تحت حمایت های خاص در آمد.

هم اكنون 12 و 25 صدم درصد از مساحت استان مركزی در قالب مناطق حفاظت شده، پناهگاه حیات وحش، مناطق شكار ممنوع و اثرملی طبیعی تحت حمایت زیست محیطی است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:32 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

سرپرست دانشگاه تفرش از کسب مجوز پذيرش دانشجو در سه رشته جديد در مقطع کارشناسي ارشد اين دانشگاه خبر داد.

 

به گزارش سرويس «دانشگاهي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، احمد رضا رباني رشته‌هاي جديد کارشناسي ارشد این دانشگاه را مهندسي مکانيک گرايش ساخت و توليد، فيزيک گرايش اتمي و مولکولي و رياضي کاربردي عنوان کرد.

 

وي افزود: با اخذ مجوز پذيرش دانشجو در اين سه رشته، تعداد رشته‌هاي موجود در مقطع کارشناسي ارشد در دانشگاه تفرش به 16 رشته افزايش يافت.

 

سرپرست دانشگاه تفرش گفت: هم اکنون رشته‌هاي مهندسي عمران - سازه، مهندسي عمران - مکانيک خاک و پي، مهندسي عمران – نقشه برداري گرايش فتوگرامتري، مهندسي برق - قدرت گرايش ماشين هاي الکتريکي و الکترونيک قدرت، مهندسي برق - قدرت گرايش سيستم هاي قدرت و مهندسي برق – الکترونيک و مهندسي برق –کنترل ، مهندسي صنايع – صنايع و مهندسي صنايع- مديريت سيستم و بهره وري، رياضي کاربردي گرايش آناليز عددي، رياضي محض گرايش هندسه، فيزيک گرايش هسته‌اي، فيزيک گرايش ذرات بنيادي و نظريه ميدان‌ها در مقطع کارشناسي ارشد در دانشگاه تفرش داير است.

 

رباني با بيان اينکه اکنون دانشگاه تفرش در رشته دکتري رياضي دانشجو مي‌پذيرد، تصريح کرد: به زودي دکتري فيزيک گرايش کيهان شناسي نيز در اين دانشگاه راه‌اندازي مي‌شود.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:10 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

معاون فرهنگی دانشگاه صنعتی تفرش گفت: با راه‌اندازی پیست روباز اسب‌سواري به مساحت 5000 متر مربع امیدواریم بتوانیم شرایط را برای برگزاری مسابقات دانشجویی سوارکاری استانی و یا کشوری در این دانشگاه فراهم کنیم.

 

سعید احمدپور در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهي خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه دو ورزش سوارکاری و تیراندازی از ورزش‌های توصیه شده در دین مبین اسلام است یکی از مهمترین دلایل اقدام جهت راه‌اندازی پیست سوارکاری در این دانشگاه را افزایش نشاط و سرزندگی روحی و جسمی در دانشجویان عنوان و خاطرنشان کرد: این مهم که پرداختن به ورزش و تفریحات سالم به میزان قابل توجهی از ابتلای جوانان به بسیاری از معضلات اجتماعی جلوگیری می‌کند واقعیتی انکارناپذیر و ثابت شده است.

 

وی از کلنگ‌زنی اولین پیست سوارکاری دانشجویی دانشگاه‌های کشور در هفته آینده خبر داد و گفت: در آینده نزدیک به ورزش تیرو کمان نیز خواهیم پرداخت.

 

احمدپور همچنین پتانسیل ویژه شهرستان تفرش در حوزه پرورش اسب را به عنوان یک امتیاز برای مسوولان راه‌اندازی این پیست یادآور شد و اضافه کرد: از امکانات و ظرفیت مراکز مذکور برای آموزش سوارکاری و تأمین اسب مورد نیاز این پیست بهره خواهیم برد.

 

وی با بیان اینکه احداث دو پیست سرپوشیده و روباز در این دانشگاه پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: سوله‌ای که پیست سرپوشیده به مساحت 3 هزار متر مربع در آن ساخته خواهد شد آماده است و امیدواریم تا مهرماه سال جاری مانژ مربوط به این پیست به بهره‌برداری برسد. با توجه به آب و هوای سرد تفرش و بارش برف و باران در فصل زمستان این پیست سرپوشیده برای فصول سرد سال جوابگوی نیاز متقاضیان خواهد بود.

 

معاون دانشگاه تفرش استفاده از این پیست را ویژه دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه تفرش عنوان کرد و از تعامل با یکی از باشگاه‌های سوارکاری تفرش جهت تأمین چهار رأس اسب جهت راه‌اندازی پیست سرپوشیده خبر داد و گفت: در صورت استقبال دانشگاهیان این دانشگاه امکان افزایش تعداد اسب نیز وجود خواهد داشت.

 

وی تأمین بیمه دانشجویان و بیمه اسب‌های مورد استفاده در این پیست را از موارد بسیار مهمی عنوان کرد که با تعاملات انجام شده با مدیرکل تربیت بدنی استان و هیئت سوارکاری انجام خواهد شد .

 

احمدپور همچنین لزوم بکارگیری مربی کارآزموده دارای کارت مربیگری از فدراسیون سوارکاری را یکی از الزامات مورد توجه مسوولان دانشگاه در این حوزه دانست و تصریح کرد: مقرر شده است یکی از مربیان تهرانی با ویژگی‌های یاد شده هفته‌ای دو روز برای آموزش حرفه‌ای دانشگاهیان علاقمند در این دانشگاه حضور یابد.

 

وی افتتاح پیست سرپوشیده و کلنگ‌زنی پیست روباز را در هفته دفاع مقدس قطعی عنوان کرد و گفت: در مجموع 8 تا 10 میلیون تومان برای راه‌اندازی مانژ آموزشی هزینه خواهد شد

 

این مقام مسوول در دانشگاه تفرش در پایان اضافه کرد: در جلسه‌ای که در این رابطه با مدیرکل تربیت بدنی رییس هیئت سوارکاری و مسوولان شهرستان برگزار شد مقرر شد از امکانات شهرداری و اداره راه جهت راه‌اندازی پیست روباز استفاده شده و دانشگاه تا سقف 10 میلیون تومان جهت این پیست هزینه کند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:48 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

كارشناس باغبانی جهاد كشاورزی استان مركزی گفت: كشت زعفران در 77 هكتار از اراضی این استان آغاز شد.

اسدی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، افزود: این محصول در 210 قطعه زیر یك هكتاری، هشت مزرعه بین یك تا دو هكتار و یك زمین دو هكتاری كشت می شود.

وی بیان كرد: این محصول بیشتر در شهرستان های اراك، خمین، محلات، دلیجان و تفرش كشت می شود كه دارای اقلیمی خشك، نیمه بیابانی و آفتابگیر هستند.

اسدی خاطر نشان كرد: زعفران از جمله گیاهان دارویی حساس در مقابل ورزش بادهای سرد است كه باید در مناطق نسبتا گرم و خشك كاشته شود.

وی ادامه داد: هم اكنون شاغلان این بخش 224 نفر هستند كه كار كاشت، داشت و برداشت زعفران را در استان انجام می دهند.

كارشناس باغبانی جهاد كشاورزی استان مركزی اضافه كرد: متوسط تولید این محصول در هر هكتار سه و نیم كیلوگرم است .

سال گذشته بیش از 203 كیلوگرم زعفران در استان مرکزی تولید شده است./

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 11:23 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

خبرگزاری فارس: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل از اعلام اسامی راه‌یافتگان به مرحله نهایی هفتمین جشنواره مدیحه‌سرایی و چاوشی‌خوانی رضوی در اردبیل خبر داد.

خبرگزاری فارس: معرفی راه‌یافتگان به مرحله نهایی جشنواره مدیحه‌سرایی در اردبیل

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، منصور شرفی در جلسه هماهنگی برگزاری هفتمین جشنواره مدیحه‌سرایی و چاوشی‌خوانی در اردبیل اظهار داشت: از 669 اثر رسیده به هفتمین جشنواره مدیحه‌سرایی و چاوشی‌خوانی رضوی تعدادی موفق شدند تا به مرحله دوم راه یابند.

وی با بیان اینکه این جشنواره از سال گذشته به صورت دو مرحله‌ای انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: کلیه آثار رسیده به دبیر خانه پس از قضاوت و داوری اولیه به مرحله دوم راه یافته و به رقابت حضوری با یکدیگر می‌پردازند.

دبیر هفتمین جشنواره مدیحه‌سرایی و چاوشی‌خوانی رضوی در اردبیل یادآور شد: در بخش مداحی از 86 اثر رسیده به دبیر خانه 25 اثر توانست به مرحله نهایی راه یابد.

شرفی گفت: محمد حسین حسن زاده از یزد، علی اصغر رسولیان از سبزوار، جواد سلیمانی تربتی از مشهد، غلام حسن کردی از اهواز، مصطفی راغب از یزد، محمد خسرو پرویز از رشت، حسن رستمی از قائم شهر، محمدحسین دهقانی از اشکذر، سید مهدی موسوی از تهران، مالک رنجبر از میناب، سید ولی میر حسینی از تفرش، امیر عباس فیروزه‌چی از خلیل‌آباد خراسان رضوی، یاسر اسمعیلی از استان مرکزی، محمد پناهنده، مسعود غفرانی، علی داداش زاده، محمد آبروش، انور مطلب زاده، سید طه موسوی، بهروز بهزاد، محبوب شاه علی پور، ضرغام محرابیان، اتابک عبدالهی از اردبیل، محمد اسمعیلی  از مشگین‌شهر و جلال اسمعیلی از مشگین‌شهر راه‌یافتگان به مرحله نهایی بخش مدیحه‌سرایی جشنواره رضوی هستند.

این مسئول بیان داشت: در بخش چاوشی‌خوانی نیز از بین 47 اثر ارسال شده به دبیر خانه 14 گروه و چاوش‌خوان توانستند به مرحله رقابت حضوری راه یابند که گرو چاوشی‌خوانی ثامن‌الحجج  (ع) از شهرستان تفرش استان مرکزی، گروه حب‌الرضا (ع) از اردبیل، گروه برادران اسماعیلی از مشگین‌شهر، گروه صدف از میناب، اکبر حاجیانی از بوشهر، مالک رنجبر از میناب، محمد اختیاری از میناب، محمد خسرو‌پرویز  از رشت، کریم جماعتی از اردبیل، عبدالحمید قاسمی از بوشهر، مصطفی راغب از یزد، انور مطلب‌زاده از اردبیل، بهروز بهزاد از اردبیل، عبدالله دادی‌نژاد از میناب استان هرمزگان راه‌یافتگان به مرحله نهایی این بخش از جشنواره هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، ستاد برگزاری از ساعت 14 مورخ 91/06/28  الی ساعت 14 مورخ 91/06/31 آماده پذیرایی از راه‌یافتگان به مرحله نهایی هفتمین جشنواره مدیحه‌سرایی و چاوشی‌خوانی رضوی می‌باشد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:41 | نویسنده : میثم اله وردی |
تاريخ : برچسب:, | 9:48 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش :

خبرگزاری فارس: فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی گفت: تشکیل حلقه‌های بسیج صالحین موجب جلوگیری از انحراف فکری و اخلاقی نسل جوان و شکست جنگ نرم دشمنان می‌شود.

خبرگزاری فارس: تشکیل حلقه‌های بسیج صالحین از انحراف نسل جوان جلوگیری می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک غلامعلی ابوحمزه ظهر امروز در مراسم اختتامیه دوره آموزشی سرگروه‌های حلقه‌های تربیتی صالحین ویژه فرماندهان خواهر واحدهای بسیج مدارس استان مرکزی اظهار داشت: با طرح موضوعات اخلاقی، رفتاری و اجتماعی در حلقه‌های صالحین آگاهی‌های قشرهای مختلف مردم در زمینه برنامه‌ها و توطئه‌های دشمنان افزایش خواهد یافت که این مسئله موجب شکست توطئه‌های دشمنان می‌شود.

وی تصریح کرد: تشکیل این حلقه‌ها نقش مؤثری در آگاهی بخشی به جوانان دارد که بسیج دانش‌آموزی و فرهنگیان باید از این فرصت نهایت بهره را ببرند.

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی تاکید کرد: پرداختن به مسائل و موضوعات در مدارس، دانشگاه‌ها و فضای آموزشی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که باید مورد توجه قرار گیرد.

ابوحمزه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم آشنایی خانواده‌ها با احکام و مسائل اعتقادی گفت: نهاد خانواده رکن اصلی تحول فرهنگی است چرا که خانواده‌ها می‌توانند از دوران کودکی فرزندان را با احکام اسلامی آشنا کرده و مسائلی چون رعایت حجاب و عفاف و حریم‌های اخلاقی و رفتاری را در وجود آنان نهادینه کنند.

وی با بیان اینکه اگر نهاد خانواده به خوبی به رسالت خود در این زمینه بپردازد، جامعه اسلامی به جامعه‌ای پویا و بالنده تبدیل خواهد شد افزود: با توجه به نقش خانواده در ترویج، گسترش و تعمیق باورهای دینی و افزایش سطح فرهنگ مذهبی تحکیم بنیان خانواده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

مسئول سازمان بسیج دانش‌آموزی و فرهنگیان سپاه روح الله استان مرکزی نیز گفت: در این دوره آموزش‌های لازم در محورهای تعلیم و تربیت، مخاطب‌شناسی، اندیشه ولایت، تهاجم فرهنگی و پاسخ به شبهه‌ها به شرکت‌کنندگان ارائه شد.

مجید مهرجو افزود: این دوره با هدف آشنایی با اصول تربیتی شجره طیبه صالحین و راهکارهای اجرای بهتر آن در مدارس برگزار شده است.

این دوره با حضور 200 نفر از فرماندهان خواهر واحدهای بسیج مدارس شهرستان‌های اراک، تفرش، فراهان، شازند و آشتیان به مدت چهار روز در اراک برگزار شد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:35 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش :

فتحعلی واشقانی طی سال‌ها در کنار اساتید دیگر جزو هیأت داوران انجمن خوشنویسان ایران در زمینه خط نستعلیق بوده‌است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، وی همچنین به عنوان مربی و معلم خط نستعلیق در کلاس‌های انجمن خوشنویسان ایران از سال ۱۳۴۶ نیز فعالیت کرده‌است و از بنیانگذاران انجمن خوشنویسان استان مرکزی است که از بدو تأسیس تا کنون، این همکاری ادامه داشته‌است.

وی شاگرد استادان سیدحسین میرخانی و سیدحسن میرخانی است.

فتحعلی واشقانی در سال ۱۳۰۹ هجری خورشیدی در روستای واشقان از توابع فراهان تفرش متولد شد. دراوان کودکی نخست به فراگیری قرآن و تحصیلات مکتبی و تمرین خوشنویسی پرداخت. اولین استادش در خط، میرزا ذبیح‌الله واشقانی بود که اولین سرمشق را بر لوح چوبی با عبارت «اول کارها به نام خدا» تعلیم کرد.

وی در سال ۱۳۳۵ به تهران مهاجرت کرد و در کلاس اساتید بزرگی همچون سیدحسین و سیدحسن میرخانی شرکت نمود و مراحل رشد در خوشنویسی را طی کرد. انجمن خوشنویسان ایران در سال ۱۳۴۳ او را به عنوان اولین مدرس خود انتخاب نمود و بسیاری از شاگردان ایشان هم‌اکنون در انجمن خوشنویسان ایران به عنوان مدرس فعالیت می‌کنند.او در سال ۱۳۵۹ به تشخیص اساتید سیدحسن و سیدحسین میرخانی٬ علی اکبر کاوه و ابراهیم بوذری به درجهٔ استادی رسید.

وی در سال ۱۳۶۷ به استناد آثار قلمی و نمایشگاه و فعالیت فرهنگی هنری که از وی به جا مانده بودگواهینامه درجه یک هنری که معادل مدرک دکتری است را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.

استاد ضمن برگزاری کلاس های آموزشی به تاسیس انجمن خوشنویسان در شهرهای اراک، تفرش، آشتیان، ساوه، مامونیه، دلیجان، محلات، خمین، شازند، کمیجان، خنج، اوز، گراش، لار، لامر و بستک اهتمام ورزید.

او در سال ۱۳۷۱ به‌عنوان نماینده ایران برای اشاعه هنر خوشنویسی به کشور یمن رفت و در سال ۱۳۷۵ نیز به همراه سایر استادان به کشور جمهوری آذربایجان سفر کرد. وی در سال ۱۳۷۵از اکبر هاشمی رفسنجانی لوح تقدیر دریافت کرد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 8:10 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش :

سند سه جلدی هویتی پرفسور سید محمود حسابی همزمان با بیستمین آیین بزرگداشت این شخصیت علمی در تفرش رونمایی شد.
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک،  مدیر كل ثبت احوال استان مركزی در حاشیه این مراسم گفت : ایجاد گنجینه هویتی مشاهیر كشوردر راستای تجلیل و پاسداشت از مشاهیر و شخصیت های برجسته علمی، فرهنگی و سیاسی كشور در دستور كار ثبت و احوال قرار گرفته است.

چقایی با بیان اینكه تاكنون از 66 سند سه جلدی در استان رونمایی شده ، افزود: شخصیت های علمی و سیاسی بسیاری در طول تاریخ از استان مركزی به ویژه شهرستانهای اراك، تفرش و آشتیان برخاسته اند.

وی گفت : ثبت احوال استان به منظور معرفی این شخصیت های علمی به نسل امروز اقدام به ایجاد گنجینه اسناد هویتی در این شهرستان ها و سرمایه گذاری در این زمینه كرده است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:5 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش :

مردم‌سالاری

روزنامه مردم سالاری در سرمقاله خود با عنوان « دکترحسابی و رابطه بین فضای اجتماعی و سرمایه اجتماعی » به قلم « میرزا بابا مطهری‌نژاد » آورده است.

یک مثل آفریقائی می‌گوید: کسی که میوه می‌خورد، باید سپاسگزار کسی باشد که درخت را کاشته است. معمار دانشگاه و کاشت درخت تحصیلات نوین دانشگاهی در کشور دکتر سیدمحمود حسابی است که این روزها بیستمین سال یاد درگذشت او را شاهد هستیم. هر کس که به هر شکل امروز در ایران از دانشگاه و محصولات فکری و علمی و عملی آن بهره می‌برد باید از این شخصیت جهانی و افتخاراتش سپاسگزار باشد.

دکتر حسابی را تنها به عنوان یکی از مفاخر علمی کشور نباید به حساب آورد که اگر تنها همین هم بود، بزرگداشت یاد و نام او سزاوار بود، ولی علاوه بر این امتیاز، دکتر حسابی برای نزدیک به یک قرن رابط بین‌ فضای اجتماعی و سرمایه اجتماعی در میان فرهیختگان کشور وابسته به حوزه و دانشگاه است. از دیدگاه صاحب‌نظران و جامعه‌شناسان صاحب‌نام فضای اجتماعی، نخستین و واپسین واقعیت موجود هر جامعه است که متضمن شناخت دنیای اجتماعی در قالب روابط است.

فضای اجتماعی، تنها تجمع انسان‌ها نیست، بلکه توزیعی از منابع اعمال و آرایش مقام‌های اجتماعی و متفاوت است.

خود مقام‌های اجتماعی نیز تنها در تضاد با دیگر مقام‌ها وجود دارند.

معنای سخن فوق این است که فضای اجتماعی دارای ساختی سلسله مراتبی بر پایه تفاوت‌ها و تمایزهاست. جایی که در آن افراد یا گروه‌ها بر پایه نوع روابطشان با یکدیگر و بر پایه نوع تمایز و تفاوت و جایگاهی که در برابر هم دارند، موجودیت می‌یابند.

این فضا هم یک حوزه قدرت است که اراده خود را بر عاملان اجتماعی تحمیل می‌کند و هم یک حوزه منازعه هست که این عاملان درون آن به رویارویی با وسایل و اهداف متفاوت مشغولند و بر حسب موقعیت هر یک در ساختار حوزه قدرت سببی برای حفظ یا تغییر ساختار می‌توانند باشند.

همانند جریان میدان‌های مغناطیسی و فلوی مغناطیسی. فلوی مغناطیسی در یک جریان مغناطیسی می‌تواند آنچنان نیرویی ایجاد کند که چرخ‌های عظیم یک صنعت را به حرکت در آورد. در میدان اجتماعی نیز سرمایه‌های اجتماعی و مفاخری چون دکتر حسابی آن چنان تحرکی را به وجود آورده است که خود باوری، اعتماد به نفس، امید به زندگی و نشاط و شادی، ثمره انکارپذیر آن است.

دکتر حسابی زندگی‌ای دارد که مجموعه متنوعی از میدان‌های اجتماعی را نیابت می‌کند و سیره و روش و ارتباطات او میدان‌های مربوط به ذوق و سلیقه، تولید دانشگاهی و روشنفکری، خلاقیت هنری، آموزش و زبان را نه تنها در زمان حیات که 20 سال بعد از فوت نیز به حرکت در می‌آورد.

دوست ندارم برداشت و احساسم را در مفاهیم فوق با تحلیل رفتار شناسانه از دکتر حسابی ساده‌سازی کنم و در ظرفی به نام یادداشت مطبوعاتی فرصتی هم برای این کار نیست، ولی از آنها که با زندگی این شخصیت ماندگار آشنائی دارند انتظار دارم این مفاهیم را با دقت و چند بار مرور کنند. به عنوان موید گفته‌هایم شما را دعوت می‌کنم خبر رویداد بیستمین سال یاد دکتر حسابی که روز پنج‌شنبه 15 شهریور در تهران و تفرش برگزار شد را مرور کنید.

کافی است اشاره کنم در مراسم تهران که شخصا افتخار حضور داشتم شما شاهد سخنانی با چاشنی پررنگ خاطره و شرح معاشرت با دکتر حسابی و الگو گرفتن و درس آموختن از زندگی او توسط طیف گسترده‌ای از مقام‌های اجتماعی هستید که برخی از آنها را ذکر می‌کنم: حجت‌الاسلام دکتر احمدی فیلسوف و رئیس انتشارات سمت، دکتر غفوری‌فرد فعال سیاسی، دکتر خادم ورزشکار و عضو شورای شهر تهران، حسامی طنزپرداز کهنسال، چند شاعر، دکتر حیدری نماینده سابق مجلس و استاد دانشگاه، عزت الله انتظامی هنرمند صاحب نام کشور، مدیر جوان سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد و سردار ساجدی نیا رئیس پلیس تهران و چند استاد دانشگاه در رشته فیزیک و یک پزشک و...علاوه بر عناوین سخنرانان، محتوای کلام و گفتار و دغدغه آنها در زنده نگهداشتن مقام و یاد استاد حسابی را با هیچ ترازویی نخواهید توانست به کیل آوری، مگر با آنچه که گفتم یعنی نقشی که حسابی در رابطه با فضای اجتماعی و سرمایه اجتماعی ایفا کرده است.

دقتی که در کشف و یادآوری تمایزها و تفاوت ها داشت و تجلیلی که همگونی‌ها و همسانی ها و همسائی‌ها به عمل می‌آورد. این نوع نگرش است که فضای اجتماعی برای رشد به وجود می‌آورد، نیروی اجتماعی تحول‌آفرین خلق می کند و شکل گیری فضای اجتماعی هم افزا را سبب می‌شود.

توجه به چنین سیره و روشی درمان درد امروز جامعه ما است. در کتاب «استاد عشق» که چاپ بیست و ششم آن در بیستمین سال یاد پروفسور حسابی رونمایی شد می‌گوید: «پروفسور حسابی در بازگویی روزهای بازپسین از همه می‌گویند، از پدر و مادربزرگ، همسر و هرکس که در گذر زندگی دستی و آغوشی به مهربانی به سویشان گشوده‌اند...»

در فرجام سخن، از اینکه برخلاف میل ناچار شدم در این مجال، کلی و شاید با ابهام بنویسم، پوزش می‌طلبم. چرا که ذکر برخی مصادیق ممکن است باعث سوءتفاهم شود و سوءتفاهم مانع حرکت و تفاهم و نقض غرض است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:33 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

پروفسور، دكتر احمدپارسا از نخستين پيشكسوتان علم گياهشناسي نوين ايران، نخستين استاد گياهشناسي دانشگاه تهران و نخستين ايراني بود كه كار تحقيق علمي فلور (رستنيهاي) ايران را آغاز كرد و در نهايت دقت و ظرافت به انجام رساند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، وي «موزه علوم طبيعي ايران» را بنيان نهاد و بزرگترين اثر او، تأليف كتاب فلور مستقل ايران به نام «فلوردوليران» به زبان فرانسه است.

پروفسور پارسا بيش از ۶۰ سال از عمر خود را به تحقيق و تفحص درباره طبيعت ايران پرداخت و پنج سال پيش، در سن ۹۰ سالگي، در حالي كه هنوز به حرفهاش، سرزمينش و آثارش عشق ميورزيد، با طبيعت و هر آنچه داشت وداع كرد. پروفسور پارسا در فاصله سالهاي ۱۳۲۱ تا ۱۳۲۹ شمسي نخستين فلور مستقل ايران را به نام فلور «دوليران» به زبان فرانسه تأليف كرد كه در ۵ جلد و بيش از ۷۰۰۰ صفحه از سوي وزارت فرهنگ آن زمان منتشر شد.

كار تأليف فلور ايران با امكانات آن زمان، كاري بسيار بزرگ و سخت بود، اما دكتر پارسا، آن را با صبر و حوصله و تحمل مشقتهاي بسيار به پايان رساند. تأليف اين فلور در حالي انجام شد كه فلور بسياري از كشورهاي ما را خارجيها مينوشتند. حتي پيش از آن نيز، اتريشيها وآلمانيها، فلور ايران را جمعآوري ميكردند

.گونههاي گياهي ايران، گاه از طريق تاجران اروپايي به اين كشورها منتقل ميشد و بعد، از موزههاي اين كشورها سر درميآورد و پروفسور پارسا در آن شرايط حس ميكرد كه بايد كاري كند.

شاگردان استاد معتقدند كه وي، زماني به تنهايي به اين كار پرداخت كه نه در دانشگاه تهران (تنها دانشگاه نوبنياد آن زمان) و نه در هيچ جاي ايران، هرباريوم، كتابخانه تخصصي، امكانات پژوهشي و همكاران علمي متخصص براي اين كار نبود.پروفسور پارسا براي انجام تحقيقات خود، بناچار از منابع و نوشتههاي گياهشناختي خارجي به ويژه «فلورا ارينتاليس بواسيه» و مجموعههاي گردآورنده دانشمندان و جهانگردان اروپايي بهره گرفت و براي اين كار، سالها تلاش كرد.وي به مطالعه و تحقيق منابع خارجي اكتفا نكرد بلكه به تنهايي و يا به كمك دانشجويان و همكاران ايراني خود، به گردآوري نمونههاي جديدي از فلور ايران پرداخت.
پروفسور پارسا در بررسيهاي خود در خارج و داخل كشور توانست، ترادف گياهشناختي بسياري از گونههاي گياهي را نشان دهد و از تكرار آن، جلوگيري كند. چرا كه نمونههاي گياهان ايران را گياهشناسان و پژوهشگران اروپايي در مدت حدود دو قرن و نيم از نواحي مختلف گردآورده و بيتوجه به كارهاي ديگران مستقلاً بررسي و نامگذاري كرده بودند و از اين رو نامهاي علمي مترادف بسياري در نوشتههاي گياه شناختي اروپاييان بود كه گمراه كننده بود.

«دكتر احمد قهرمان» استاد دانشگاه تهران و از شاگردان پروفسور پارسا در اين باره ميگويد: «اگر به عصري كه استاد پارسا كارهاي تحقيقاتي علمي و پايهاي را براي تأليف فلور در ايران شروع كرد، توجه كنيم، ميبينيم كه آغاز اين كار بزرگ با چه دشواريها و مشكلاتي روبهرو بود و نگارش آن تا چه اندازه به صبر، حوصله، پشتكار، خستگيناپذيري و تحمل نياز داشت. با توجه به وسعت كار و اين واقعيت كه فلورهاي كشورهاي همجوار ايران مثل تركيه و عراق را دانشمندان خارجي تدوين كردهاند، تأليف فلور ايران از كارهاي شاخص علمي در قرن ۱۹ ميلادي است.»

پروفسور پارسا براي انجام اين كار، تمامي گياهان و رستنيهاي ايران را جمعآوري و كدگذاري كرد و نخستين مرحله پژوهشي خود را پس از اخذ دكتراي گياهشناسي و بازگشت به ايران به جمعآوري نمونههاي گياهي زادگاهش «تفرش» اختصاص داد و پس از آن، نمونههاي ديگر نقاط ايران را نيز جمعآوري كرد. پروفسور «قدرتالله پارسا» از خويشاوندان و دوستان نزديك استاد ميگويد: «خوب به ياد دارم در سالهاي ۱۳۲۷ كه من، دوره دبيرستان را ميگذراندم، تابستانها ايشان به تفرش ميآمد و سرگرم نمونهبرداري و تحقيق از گياهان كوههاي آن منطقه ميشد و روزانه بيش از ده ساعت به نوشتن كتابهاي گياهشناسي به زبان فرانسه ميپرداخت و مرتباً نوشتههاي آماده شده را براي چاپ مجموعه كتاب «فلور ايران» به تهران و وزارت فرهنگ آن زمان ميفرستاد.»

وي، علاوه بر اين پژوهش به بررسي فلور كشورهاي ديگر نيز پرداخت و سپس نمونههاي منحصر به فردي از فلور ايران را ضمن تحقيقات خود، بررسي كرد كه بعدها در ۵ جلد متمم فلور مذكور شدند.

پروفسور پارسا در اواخر عمر خود مجدداً در فلور گياهي ايران تجديد نظر كرد و سپس نسخه جديدي از آن را با كمك «دكتر زينالعابدين ملكي» (يكي از شاگردان خود) تهيه و ترجمه كرد كه چاپ آن در ۱۱ جلد پيشبيني شده است و تاكنون جلد اول و دوم آن (به ترتيب در سال ۱۳۵۸ و ۱۳۶۳) از سوي وزارت فرهنگ و آموزش عالي به چاپ رسيده است.

پروفسور قدرتالله پارسا ميگويد: «فلورهاي تأليفي استاد از كارهاي عالي او در سطوح بينالمللي است كه زينتبخش تمام دانشگاههاي اروپايي و آمريكايي است. وقتي در سال ۱۳۵۰ در پاريس مشغول تحصيل بودم، به اتفاق پروفسور احمد پارسا به دانشكده علوم و موزه گياهان دانشگاه پاريس رفتيم و رئيس دانشكده از استاد بسيار استقبال و تجليل كرد و كتابهاي مفصل او را در كتابخانه آن دانشكده نشان داد و اظهار داشت كه اين كتابها از كاملترين و بهترين كتابهايي است كه استادان و دانشجويان به عنوان مرجع استفاده ميكنند.»
ساير تأليفات استاد پارسا داراي مقالات بسياري در مورد فلور ايران در مجلات بينالمللي به خصوص در نشريه علمي گياهشناسي «كيو» لندن است. از تأليفات استاد به زبان فارسي نيز ميتوان دو جلد كتاب گياهان شمال ايران (سال ۱۳۱۸، شركت چاپخانه ارژنگ تهران)، كتاب دارونامه (۱۳۲۵، انتشارات وزارت فرهنگ سابق)، كتاب اندامشناسي گياهان (سال ۱۳۳۱، انتشارات وزارت فرهنگ سابق)، ۳ جلد كتاب تيرهشناسي يا تاگزونومي گياهان آوندي (سال ۱۳۳۴، انتشارات دانشگاه تهران) و... را نام برد. موزه علوم طبيعي ايران از تأسيس تا فراموشي

پروفسور احمد پارسا ، پس از اخذ دكتراي گياهشناسي و علوم طبيعي در فرانسه، به ايران بازگشت. وي در سالهاي نخست مراجعت، به تنهايي و در سال ۱۳۱۶ كه در مقام استاد گياهشناسي دانشكده علوم و دانشسراي عالي دانشگاه تهران قرار گرفت، به اتفاق برخي شاگردان خود به گردآوري گياهان ايران پرداخت. در سال ۱۳۲۴ موزه علوم طبيعي را با بودجه وزارت فرهنگ آن زمان كه تأمين كننده بودجه دانشگاه تهران نيز بود،

در قسمتي از ساختمان بزرگ دبستان حكيم نظامي سابق (واقع در مقابل موزه ايران باستان) تأسيس كرد و گياهان گردآوري شده را به منظور تأسيس «هربيه ملي» به آن موزه انتقال داد و به اين ترتيب «هرباريوم موزه علوم طبيعي ايران» را بنيان نهاد. در سال ۱۳۳۳ وزارت فرهنگ به علت تفكيك بودجهاش از بودجه دانشگاه، بودجه اين موزه را قطع و نياز خود را به محل آن اعلام كرد و هرباريوم و اشياي موزه به ناچار به ساختمان دانشكده علوم دانشگاه تهران منتقل شد.

با مأموريت دكتر پارسا در سال ۱۳۳۵ به آمريكا، سرپرستي موزه به «دكتر علي زرگري» واگذار شد و سپس در همان سال، با تأسيس «مؤسسه مطالعات مناطق خشك» دردانشگاه تهران، گياهان اين موزه به اين مؤسسه منتقل شد كه متأسفانه از آن سنگها و فسيلها ديگر اطلاعي در دست نيست و به اين ترتيب، نام «هرباريوم موزه علوم طبيعي» از ميان رفت.

دكتر زرگري مسئوليت هرباريوم مؤسسه مطالعات مناطق خشك را تا سال ۱۳۴۰ به عهده داشت. با انحلال اين مؤسسه، گياهان هرباريوم آن به دانشسراي عالي انتقال يافت و پس از آن «دكتر گل گلاب» اين نمونهها را به دانشكده داروسازي انتقال داد.

«دكتر قهرمان» در اين باره ميگويد: «يادم ميآيد كه با دكتر شيباني رئيس وقت دانشگاه تهران رفتيم پيش ايشان و گفتيم كه اين نمونهها را پس بدهند ولي كارمندهايشان را به ما دادند و در حالي كه ما با تورم نيروي كار مواجه بوديم، گياهان هنوز همان جا بود. بعد از انقلاب هم، خيلي سعي كرديم كه آنها را پس بگيريم اما نشد.»
به اين ترتيب «هر باريوم» پروفسور پارسا كه تقريباً حاوي همه گياهان مذكور در فلور ايران بود - از جمله، نزديك به ۲۵۰ گونه جديدي كه وي از ايران براي فلور دنيا تشخيص داده و به نام خود او بود و نمونه نخست آنها در مورد گياهشناسي «كيو» لندن هنوز به عنوان «تايپ» وجود دارد- در اين دست به دست شدنها از بين رفت. پروفسور احمد پارسا در نامهاي كه به دكتر احمد قهرمان (۱۰/۲/۱۳۷۳) نوشته، آورده است: «... من از سرنوشت موزه تاريخ طبيعي خودم بسيار ناراحتم. آن كلكسيون معظم زمينشناسي (فسيل و سنگ) و جانورشناسي و گياهشناسي چه شد؟ من از هر نمونه گياهان ايراني، يكي يا چند تا داشتم كه در «كيو» به دقت نامگذاري كرده بودم. گويا سرنوشت همه كلكسيونها را به دست و عهده چند نفر بياطلاع و مغرض داده بودند...»
پروفسور دكتر احمدپارسا دردوم خرداد سال ۱۳۷۶ در كاليفرنيا درگذشت.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:27 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

 

نشست هیات سوارکاری استان مرکزی با حضور مدیر کل تربیت بدنی استان مرکزی، سرپرست دانشگاه تفرش و مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مرکزی و فرماندار شهرستان تفرش در دانشگاه تفرش برگزار شد.

 

 

به گزارش سرويس دانشگاهي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دکتر احمد رضا ربانی سرپرست دانشگاه تفرش در این مراسم گفت: برای اولین بار در سطح دانشگاه‌های کشور پیست اسب سواری در دانشگاه تفرش ایجاد می‌شود.

 

 

وی با بیان اینکه بسترهای ایجاد پیست سوارکاری در دانشگاه تفرش از دو سال گذشته در این دانشگاه فراهم شده است، افزود: ایجاد مجتمع سوارکاری در این دانشگاه منوط به همکاری ادارات ذی ربط شهرستان تفرش است.

 

 

سرپرست دانشگاه تفرش ادامه داد: به منظور ایجاد جاذبه در بین دانشجویان این دانشگاه و افزایش جاذبه‌های گردشگری، دانشگاه تفرش ورزش سوارکاری را در اولویت کاری خود قرار داده و مقرر شده در هفته دفاع مقدس پیست سوارکاری دانشگاه تفرش با حضور مسوولین افتتاح شود.

 

 

مدیر کل تربیت بدنی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: فرهنگ سازی و بومی سازی مهمترین عنصر سوق دادن مردم استان از جمله جوانان به ورزش سوارکاری است.

 

 

نجفی افزود: اداره‌کل تربیت‌بدنی استان مرکزی از آمادگی لازم به منظور آموزش ورزش سوارکاری به علاقمندان برخوردار است که برای موفقیت در این امر نیازمند حمایت همه جانبه همه ارگانها و سازمانهای دخیل در این رشته ورزشی است.

 

 

وی تخصیص تسهیلات لازم به سوارکاران، واگذاری زمین با کاربری ورزشی به منظور توسعه رشته های ورزشی سوارکاری به باشگاههای سوارکاری و بیمه سوارکاران را از مهمترین برنامه های حمایتی این اداره در راستای توسعه ورزش سوارکاری عنوان نمود.

 

 

رییس هیات سوارکاری استان مرکزی و مدیر کل آموزش فنی و حرفه استان مرکزی نیز در این نشست گفت: سوارکاری یک صنعت است که در امر ایجاد اشتغال برای جوانان بسیار تاثیر گذار است.

 

 

مهندس سید بهرام نجفی زاده افزود: پتانسیل لازم برای توسعه ورزش سوارکاری در شهرستان تفرش با وجود 200 راس اسب و آب و هوای مطلوب مهیا است که انتظار می‌رود این شهرستان به قطب سوارکاری استان تبدیل گردد.

 

 

وی برگزاری کلاس‌های آموزشی پرورش اسب در استان مرکزی و تصویب پرورش اسب به عنوان یکی از مشاغل خانگی به منظور تخصیص تسهیلات اشتغالزایی را از مهمترین برنامه‌های حمایتی هیات سوار کاری استان در سال جاری بیان کرد.

 

 

وي افزود: دانشگاه تفرش با توجه به شرایط لازم و موقعیت شهری آماده ایجاد پیست و مجتمع سوارکاری به منظور ایجاد روحیه نشاط در دانشجویان و جذب آنان به این ورزش می باشد.

 

 

گفتنی است، ایجاد کمیته ویژه سوارکاری، حمایت شهرداری به منظور ایجاد مجتمع سوارکاری در شهرستان تفرش، افتتاح مجتمع سوارکاری دانشگاه تفرش و ایجاد حمایت‌های مالی تربیت بدنی استان مرکزی از هیات سوارکاری شهرستان تفرش از مهمترین مصوبات این نشست بود.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:13 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

سرپرست دانشگاه تفرش از کسب مجوز پذیرش دانشجو در سه رشته جدید در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه خبر داد و گفت: به زودی رشته فیزیک گرایش کیهان شناسی در این دانشگاه راه اندازی می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ دکتر احمدرضا ربانی، رشته های جدید کارشناسی ارشد این دانشگاه را مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید و فیزیک گرایش اتمی و مولکولی و ریاضی کاربردی عنوان کرد.

وی افزود: با اخذ مجوز پذیرش دانشجو در این سه رشته تعداد رشته های موجود در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تفرش به 16رشته افزایش یافت.

سپرست دانشگاه تفرش گفت: هم اکنون رشته های مهندسی عمران - سازه، مهندسی عمران- مکانیک خاک و پی، مهندسی عمران – نقشه برداری گرایش فتوگرامتری ، مهندسی برق- قدرت گرایش ماشین های الکتریکی و الکترونیک قدرت، مهندسی برق - قدرت گرایش سیستم های قدرت، مهندسی برق – الکترونیک و مهندسی برق –کنترل، مهندسی صنایع – صنایع و مهندسی صنایع- مدیریت سیستم و بهره وری، ریاضی کاربردی گرایش آنالیز عددی، ریاضی محض گرایش هندسه، فیزیک گرایش هسته ای، فیزیک گرایش ذرات بنیادی و نظریه میدانها در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تفرش دایر است.

دکتر ربانی با اشاره به اینکه اکنون دانشگاه تفرش در رشته دکتری ریاضی دانشجو می پذیرد تصریح کرد: به زودی دکتری فیزیک گرایش کیهان شناسی نیز در این دانشگاه راه اندازی می شود.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:18 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

خبرگزاری فارس: رئیس هیئت سوارکاری استان مرکزی با اشاره به ظرفیت‌های بالای تفرش برای رشته سوارکاری گفت: شهرستان تفرش یکی از شهرهای مستعد استان برای توسعه ورزش سوارکاری است.

خبرگزاری فارس: تفرش از شهرهای مستعد برای توسعه ورزش سوارکاری است

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک سیدبهرام نجفی‌زاده ظهر امروز در نشست هیئت سوارکاری استان با فرماندار و سرپرست دانشگاه تفرش اظهار داشت: در حال حاضر پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های خوبی برای توسعه رشته سوارکاری در تفرش فراهم است که می‌توان با تعامل یکدیگر از این ظرفیت‌ها نهایت بهره را برد.

وی تصریح کرد: وجود بیش از 200 رأس اسب و آب و هوای مطلوب از ظرفیت‌های خوب این شهرستان برای پرداختن به رشته سوارکاری است که در صورت بهره‌گیری مناسب از این ظرفیت‌ها تفرش به قطب سوارکاری استان تبدیل خواهد شد.

رئیس هیئت سوارکاری استان مرکزی با بیان اینکه سوارکاری یک صنعت است که در صورت بهره‌برداری صحیح از این صنعت می‌توان بخشی از مشکل اشتغال جوانان را برطرف کرد، گفت: هیئت سوارکاری استان در تلاش است با تعریف پرورش اسب به عنوان یکی از مشاغل خانگی بتواند تسهیلات مناسبی را جذب و در اختیار علاقمندان قرار دهد و در این زمینه به اشتغالزایی بپردازد.

فرماندار تفرش نیز گفت: باید تلاش شود تا از سرمایه بخش خصوصی برای توسعه این رشته در شهرستان نهایت بهره را برد که در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته است.

اصغر عالیخانی افزود: این شهرستان با وجود پتانسیل‌های کافی در زمینه پرورش اسب با بی‌مهری‌های بسیاری برای توسعه این رشته مواجه است که کمبود امکانات دولتی برای توسعه سوارکاری از جمله این بی‌مهری‌ها است.

سرپرست دانشگاه تفرش نیز با اشاره به اینکه دانشگاه تفرش برای نخستین بار در سطح دانشگاه‌های کشور پیست اسب سواری را در این دانشگاه دایر کرد، گفت: در هفته دفاع مقدس پیست سوارکاری دانشگاه تفرش با حضور مسئولان راه‌اندازی خواهد شد.

احمدرضا ربانی با اشاره به اینکه بسترهای ایجاد پیست سوارکاری در دانشگاه تفرش از دو سال گذشته در این دانشگاه فراهم شده است، خاطر نشان ساخت: دانشگاه برنامه‌های خوبی را به منظور ایجاد جاذبه در بین دانشجویان و افزایش جاذبه‌های گردشگری این دانشگاه  در ورزش سوارکاری در دستور کار قرار داده است.

ایجاد کمیته ویژه سوارکاری، حمایت شهرداری به منظور ایجاد مجتمع سوارکاری در شهرستان تفرش و افتتاح مجتمع سوارکاری و ایجاد حمایت‌های مالی از هیئت سوارکاری شهرستان تفرش از مهم‌ترین مصوبات این نشست بود.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:43 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

خبرگزاری فارس: آیین بزرگداشت پروفسور محمود حسابی پنجشنبه، 16 شهریور ماه برگزار می‌شود.

خبرگزاری فارس: بیستمین بزرگداشت پروفسور حسابی برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از بنیاد پروفسور سید محمود حسابی، بزرگداشت این دانشمند بزرگ ایرانی در دو بخش و ابتدا در منزل وی در شهر تهران (از ساعت 8 تا 10) و سپس در شهر تفرش و بر سر مزار این دانشمند ایرانی (از ساعت 17)  پنجشنبه 16 شهریور برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش،‌ سیدمحمود حسابی سال 1281 از والدینی تفرشی در شهر تهران به دنیا آمد. این خانواده بعد از چند سال به بیروت مهاجرت کردند و حسابی تحصیلات ابتدایی خود را در این شهر آغاز کرد.

وی از کودکی با مسایل دینی و ادبی آشنا شد، قرآن کریم و دیوان حافظ را حفظ کرد و بر بوستان‌ و گلستان‌ سعدی، شاهنامه‌ فردوسی‌، مثنوی‌ مولوی‌ و منشآت‌ قائم‌ مقام‌ مسلط شد.

«افعال فرانسه به فارسی»، «وندها و گهواژه‌های فارسی»، «چگونگی تاریخ ایران»، «کتاب‌های فیزیک دبیرستان» در سال 1318، کتابی در تفسیر امواج دوبر در شش رساله از سوی دانشگاه تهران، کتاب «دیدگانی فیزیک»، «قانون تاسیس دانشگاه»، «نام‌های ایرانی»، «واژه‌نامه تخصصی فیزیک» و رساله «نظریه ذرات بی‌نهایت گسترده» از آثاری هستند که از این فیزیکدان، سناتور، وزیر آموزش و پرورش، بنیانگذار فیزیک دانشگاهی ایران بر جای مانده است.

وی در مجموع 21 کتاب و مقاله منتشر کرده که حوزه‌های مختلفی مانند فیزیک و ادبیات فارسی را پوشش می‌دهند.

پروفسور حسابی مدت‌ها در بخش علمی بنیاد آموزشی دارالمعلمین عالی در رشته‌ فیزیک و شیمی تدریس کرد. این انجمن در سال 1321 به دانشسرا تغییر نام یافت.

وی در تدوین اساسنامه طرح تاسیس دانشگاه تهران همکاری داشت و دانشکده فنی و دانشکده علوم این دانشگاه را بنیان گذاشت و سال‌ها ریاست دانشکده علوم را عهده‌دار بود.

منزل استاد محمود حسابی در تهران، واقع در محله تجریش، چهار راه حسابی، اکنون به «موزه دکتر حسابی» تبدیل شده و در آن وسایل شخصی، مدارک علمی و تحصیلی، نشان‌ها و تقدیرنامه‌ها و عکس‌های قدیمی وی به نمایش گذاشته شده‌اند.

پروفسور محمود حسابی، 12 شهریور ماه سال 1371 در شهر ژنو سوییس درگذشت و در شهر تفرش به خاک سپرده شد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:40 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

خبرگزاری مهر: استاندار استان مرکزی با صدور حکمی مجید لطفعلیان را به عنوان شهردار تفرش منصوب کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در حکم علی اکبر شعبانی فرد آمده است: در اجرای تبصره 3 ذیل بند 1 ماده 71 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران  و با توجه به پیشنهاد معاونت محترم هماهنگی امور عمرانی، به موجب این ابلاغ به سمت شهردار تفرش منصوب می گردید.

وی تصریح کرد:  انتظار می رود در جهت پیشبرد دقیق سیاست های عمومی دولت در هماهنگی و همکاری متقابل با مسئولین و با بهره گیری و استفاده بهینه از کلیه امکانات مادی و معنوی در خدمت به مردم عزیز، حفظ و حراست از اموال عمومی، بهبود وضعیت رفاهی شهروندان، اعتلای فرهنگ شهرنشینی و ساماندهی جامعه شهری، کوشا و جدی باشید.
 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:18 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:


درگذشت فیزیکدان شهیر دکتر «محمود حسابی» پدر فیزیک نوین ایران (1371 ش)

محمود حسابی در سال 1281 ش در تهران دیده به جهان گشود. پدرش سفیر کبیر ایران در بغداد بود که پس از مدتی بدون خانواده‌اش به ایران بازگشت و از آن پس، استاد با فقر و تنگدستی، تحصیلات خود را ادامه داد. وی اندیشمندی بود که تنها به یک رشته از علوم و فنون بسنده نکرد و از سن 17 سالگی موفق به اخذ مدارج عالی تحصیل گردید. از جمله این مدارک علمی می‌توان به کارشناسی ادبیات، علوم، مهندسی راه و ساختمان، معدن، برق، زیست‌شناسی و دکترای فیزیک اشاره کرد. او به زبان‌های رایج دنیا مانند عربی، انگلیسی، آلمانی و فرانسه، آشنایی کامل داشته و با زبان‌های سانسکریت، لاتین، یونانی، پهلوی، اَوِستا، ترکی و ایتالیایی و روسی نیز آشنا بود.

دکتر حسابی تنها شاگرد ایرانی آلبرت انیشتین بود. وی پایه‌گذار ده‌ها مرکز علمی، صنعتی، فرهنگی و خدماتی در کشور بود که عبارتند از: دانشسرای عالی، اولین ایستگاه هواشناسی، دانشکده فنی و دانشکده علوم دانشگاه تهران، مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، انجمن موسیقی ایران و فرهنگستان زبان ایرانی و ... معروف‌ترین تئوری علمی دکتر حسابی، نگره بی‌نهایت بودن ذرات است که بالاترین نشان کشور فرانسه را برای ایشان به ارمغان آورد. پروفسور محمود حسابی سرانجام در دوازدهم شهریور 1371 ش در نود سالگی در بیمارستان دانشگاه ژنو بدرود حیات گفت. پیکر وی بر حَسَب وصیتش در تفرش به خاک سپرده شد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 1:0 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

ملت ایران از قومیت های مختلفی تشکیل شده است و به دلیل جغرافیای چهار فصل، از کویر تا کوه و از جنگل تا ساحل دریا آئین های مختلفی را برای بزرگترین جشن ملی ایرانیان رقم زده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک استان مرکزی استانی در دل ایران است این استان به لحاظ جغرافیا در مرکز کشور و به لحاظ مردم نگاری دارای مردمانی با خلق و خو و آئین های متفاوت است.
تاریخ این استان به بیش از 1600 سال می رسد و ازسویی دارای جوانترین شهرهای کشور است

منطقه تفرش: شايع ترين مراسم در ارتباط با باران خواهي ، رسم آش پزان است . براي انجام اين رسم مردم هر محل جهت پختن آش از تك تك خانه ها اقلام مورد نياز را جمع مي كنند و با آن آشي به نام « ترماج tormaj » مي پزند . پس از پخت ، ابتدا مقداري از آن را از ناودان خانه پايين مي ريزند و از خدا طلب استعانت و ياري مي كنند . سپس براي تك تك خانه هاي محل كاسه آشي مي فرستند .

برگزاري مجالس ختم انعام و اقامه نماز باران از ديگر آيين هاي باران خواهي در منطقه است . براي انجام اين آيين در روز معيني مردم در جلوي مسجد يا زيارتگاه محل جمع مي شوند و پس از ختم انعام به اقامه نماز مي پردازند و دست توسل بر دامن رحمانيش دراز كرده و خواستار بارش باران مي شوند . سپس گوسفند قرباني كرده و با گوشت آن ناهار آن روز را تدارك مي بينند . در روستاي «فشك» اين مراسم در محل امامزاده محب الرضا (ع) و در تفرش در دامنه تپه مسلي انجام مي شود . در روستاي « كهلو عليا» پس از بارش باران به عنوان قدرداني در محل امامزاده روستا ، آش مي پزند و بين اهالي محل پخش مي كنند . مردم محل بر اين باورند كه اگر جمجمه الاغي را آتش زده و خاكسترش را در آب روان بريزند ، باران خواهد باريد .

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:26 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

چشمه آب معدني گراو' تفرش با جاذبه طبيعي و خواص درماني، فاقد امكانات گردشگري است و براي گردشگران داخلي و خارجي نيز ناشناخته مانده است.
 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک اين در حالي است كه استان مركزي را بايد سرزمين چشمه ها و سرابها بدانيم زيرا با وجود كم باراني و خشكي هوا در اكثر فصول سال، تعداد قابل توجهي چشمه و سراب با آبدهي بالا و كيفيت مناسب در مناطق مختلف اين استان وجود دارد كه منشاء ايجاد آباديها، شهرها و مناطق تفريحي و گردشگري شده اند.

نوع و ساختار زمين شناختي، جهت چين خوردگيها، رسوبات آهكي، شكل گيري گسله ها و تاثيرات تكتونيكي بستر مناسبي را براي فعاليت سرابها و چشمه هاي متعدد با خواص مختلف فراهم كرده است.

تفرش با حدود 1800 متر ارتفاع از سطح دريا منطقه اي است كوهستاني و ييلاقي كه بارندگي در اين منطقه نسبتا زياد مي باشد،چشمه آب معدني گراو از جاذبه هاي طبيعي و بسيار زيبا است كه در فاصله پنج كيلومتري غرب شهر تفرش بين دو دهكده 'طراران و كبوران' واقع شده و دسترسي به آن آسان است.

چشمه گراو شامل چندين قسمت است كه آب آن با جوشش از سطح زمين خارج مي شود. آب يكي از اين قسمتها همراه گازكربنيك زياد فوران كرده و صحنه اي ديدني را خلق مي كند.

آب اين چشمه از نوع 'آب معدني بي‌كربناته مخلوط' است و داراي نسبت تقريبا مساوي يونهاي سديم و كلسيم مي باشد و خصوصياتي مشابه يكي از چشمه هاي معروف آب معدني فرانسه را دارد.

اين چشمه علاوه بر زيباييهاي طبيعي داراي خواص درماني متعددي است كه مي تواند گردشگران زيادي را به سوي خود جذب كند. آشاميدن مقدار كمي از اين آب قبل از غذا به هضم آن كمك كرده و ترشحات گوارشي را افزايش مي دهد اما در صورت نوشيدن مقدار بيشتري از آن 'خاصيت تسكيني' دارد هرچند اين آب داراي آلودگي ميكروبي است و قبل از مصرف بايد تصفيه شود.

از خواص ديگر آن استحمام در آب چشمه است كه خاصيت تسكيني دارد و باعث باز و بسته شدن عروق مي شود. استفاده از آب چشمه گراو تنها پس از خروج آب از زمين بايد صورت گيرد چون با گذر زمان ميزان گاز كربنيك در سطح آب كم مي شود و خواص خود را از دست مي دهد.

از جمله آثار آب چشمه گراو تفرش بر بدن افراد افزايش جريان خون پوستي و قرمز شدن پوست، كاهش موقتي فشار خون، آهسته شدن نبض و ايجاد حالت تسكين عمومي در بدن است.

در اطراف چشمه آب معدني گراو يك چهار ديواري كه احتمالا از آن به عنوان حمام زنانه استفاده مي‌شده باقيمانده كه از آب آن براي درمان برخي از بيماريها استفاده مي كرده اند.

هم اينك امكانات اقامتي براي گردشگران در جوار اين چشمه وجود ندارد لذا به نظر مي رسد بايد علاوه بر توجه به اين جاذبه و ايجاد امكانات گردشگري بري آن، خواص پزشكي آب چشمه گراو نيز تعريف شود./س

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 20:46 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

خبرگزاری مهر: قائم مقام وزیر و مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: همزمان با هفته گرامیداشت دولت، سه پروژه ملی در حوزه ساخت و توسعه راه های استان به طول 18 کیلومتر به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا خرمی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این طرح ها شامل محورهای اراک - خمین، خمین- محلات و خمین- گلپایگان است که با اعتباری نزدیک به 75 میلیارد ریال تکمیل شده و آماده بهره برداری است.

وی همچنین از افتتاح 16 پروژه روستایی در این هفته خبر داد و اظهار داشت: این تعداد طرح با اجرای عملیات زیرسازی بطول 55 کیلومتر، آسفالت بطول 55 کیلومتر و احداث پل به تعداد 15 دهانه در شهرستانهای تفرش، خمین، خنداب، زرندیه، ساوه و شازند اجرا شده و آماده بهره برداری است.

خرمی در خصوص پروژه های راهداری استان مرکزی گفت: روکش و لکه گیری 20 کیلومتر از محورهای ساوه –سلفچگان و ساوه –همدان با اعتبار بالغ بر 6 میلیارد ریال و اجرای درز الاستومری و ترانشه برداری بطول 660 متر با اعتبار10 میلیارد ریال از اقدامات صورت گرفته در حوزه راهداری است.

وی با اشاره به اینکه ایمن سازی راه های استان در دستور کار برنامه های اداره راه و شهرسازی استان قرار دارد، اظهار داشت: خط کشی یکهزار و 400 کیلومتر از محورهای استان در پنج ماهه اول سال از جمله این اقدامات بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی ادامه داد: آزاد راه ساوه – تهران، بزرگ راه اراک- راهجرد، بزرگراه  اراک - بروجرد و محور  اراک- ملایر شامل این طرح شده و علاوه برآن در این محورها2هزار و 300 عدد علائم مسیر نما و 14 کیلومتر گاردریل نصب شده و جهت ایمن سازی محورهای مذکور نیز150 کیلومتر شیارهای لرزاننده ایجاد شده است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:26 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

خبرگزاری فارس: نائب رئیس شنای استان مرکزی از برگزاری مسابقات شنای انتخابی بانوان استان با حضور 102 شناگر در اراک خبر داد.

خبرگزاری فارس: مسابقات شنای انتخابی بانوان استان مرکزی آغاز شد

سمیه بقایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: مسابقات شنای انتخابی بانوان استان با حضور 102 شناگر از 11 باشگاه و در 18 ماده صبح امروز در مجموعه ورزشی الغدیر (استخر جانبازان) اراک برگزار شد.

وی تصریح کرد: در این مسابقات شناگران استخر اتحاد، الغدیر، صدف، هیئت شنای ساوه، کوثر ساوه، تفرش الف و ب، فجر آشتیان، پالایشگاه شازند و هیئت شنای اراک با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

نائب رئیس شنای استان مرکزی‌ با بیان اینکه این مسابقات در رده سنی زیر و بالای 15 سال هم‌اکنون در حال برگزاری است ادامه داد: نفرات برتر این مسابقات به شرط کسب رکورد امتیاز کشوری به مسابقات قهرمانی کشور که 25 شهریور ماه در تهران برگزار می‌شود، اعزام می‌شوند.

بقایی گفت: در حال حاضر 200 شناگر در تیم‌های باشگاهی استان به فعالیت در این رشته مشغولند.

به گفته وی علاوه بر باشگاه‌های حاضر در این رقابت‌ها باشگاه‌های استخر فرهنگیان و برق باختر اراک و باشگاه‌های خمین و محلات نیز در رشته شنا در استان فعالیت دارند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 19:27 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی از افتتاح دو مرکز مشاوره ژنتیک در خمین و تفرش و افتتاح مرکز مشاوره 148 اراک در هفته دولت خبر داد.

 

"ربیعی" در گفت‌وگو با خبرنگار خبر گزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه مرکزی، در مورد برنامه‌های این سازمان درهفته دولت، گفت: بهزیستی استان مرکزی در راستای اقدامات خود به مناسبت هفته دولت چندین پروژه آماده بهره‌برداری دارد.

 

وی گفت: به مناسبت هفته دولت دو مرکز مشاوره ژنتیک در شهرستان‌های خمین و تفرش افتتاح خواهد شد و در شهرستان اراک مرکز مشاوره 148 افتتاح می‌شود.

 

ربیعی در ادامه تصریح کرد: به مناسبت هفته دولت شش واحد مسکونی مددجویی در شهرستان خنداب، سه واحد مسکونی مددجویی در شهرستان زرندیه، يك واحد مسکونی مددجویی در شهرستان فراهان، پنج واحد مسکونی در شهرستان شازند، 12 واحد مسکونی در شهرستان کمیجان، 14 واحد مسکونی در شهرستان ساوه و تفرش، 54 واحد مسکونی در شهرستان محلات‌، 15 واحد مسکونی در شهرستان دلیجان و 72 واحد مسکونی در شهرستان اراک به بهره‌برداری می‌رسد.

 

وی گفت: در این هفته یک مرکز خیریه سالمندان که از طریق خیرین بودجه آن تامین شده است در شهرستان اراک به بهره‌برداری می‌رسد و یک مرکز ترک اعتیاد نيزکه توسط بخش خصوصی اداره می‌شود در شهرستان کمیجان به بهره‌برداری خواهد رسید، در این هفته علاوه بر پروژه‌های عمرانی برنامه‌هایی از قبیل سرکشی به خانواده‌های شهدای سازمان و تقدیر از کارکنان برتر در دستور کار بهزیستی استان مرکزی قرار دارد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 8:43 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

خبرگزاری فارس: یک نماینده مجلس با اشاره به اینکه برای افزایش جمعیت برنامه‌ریزی‌ها باید کنترل شده و بلند‌مدت باشد گفت: ارائه کمک‌های مالی برای افزایش جمعیت مناسب نیست.

خبرگزاری فارس: ارائه کمک‌های مالی برای افزایش جمعیت مناسب نیست

عباس صلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس اظهار داشت: مسئله افزایش جمعیت یک مسئله چند بعدی است و باید زمینه‌های مختلف از جمله اشتغال، رفاه اجتماعی و امکانات متناسب با جمعیت در نظر گرفته شود.

وی افزود: ما هنوز در مورد آموزش مشکل داریم و برخی مدارس ما چند شیفتی هستند حتی در تهران نیز مدارس دو شیفته دیده می‌شود. بنابر این اگر افزایش جمعیت به تنهایی مدنظر باشد اثر منفی خواهد داشت و ما در حوزه‌هایی مانند آموزش، اشتغال و امور رفاهی با مشکل روبرو می‌شویم.

نماینده مردم  تفرش و آشتیان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بالا رفتن سن ازدواج و کاهش آن به دلیل مشکلات اقتصادی است خاطر نشان کرد: دولت باید در این زمینه سنجیده عمل کند تا ضررهای طرح کاهش پیدا کند به طور نمونه اگر دولت درمورد یارانه‌ها کار کارشناسی دقیق‌تری انجام می‌داد نتیجه بهتر از این بود. از این رو درباره سیاست‌های افزایش جمعیت باید  کارگروهی انجام شده و از نظر کارشناسان مختلف و افراد نخبه استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه این طرح برنامه بلند‌مدت بوده و باید از کار عجولانه در این زمینه خودداری شود گفت: برنامه افزایش جمعیت نیازمند برنامه‌ریزی بلند‌مدت است و نباید مقطعی و به شکل مُسکن باشد.اگر در تنظیم سیاست‌ها و برنامه‌ها عجولانه عمل شود، یک نوع افسار‌گسیختگی در جمعیت خواهیم داشت.

نماینده مردم در مجلس یادآور شد: کشورهای اروپایی با توجه به رشد منفی جمعیت کمک‌های مالی را به شهروندان خود ارائه می‌کنند که این شیوه با توجه به بافت فرهنگی موجود در کشور ما جوابگو نیست. وقتی افراد از نظر مالی به صورت مستقیم تأمین شوند، مشکلات معکوس خواهد شد.

وی ادامه داد: از این رو حمایت باید در بلند مدت و با تأمین زیر ساخت‌هایی مانند اشتغال و ازدواج صورت بگیرد و برای اینکه افراد تشویق به فرزند‌آوری شوند باید تضمین آینده فرزندان متولد شده در نظر گرفته شود در این صورت جمعیت ایجاد شده کارایی بالایی نیز خواهد داشت.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:25 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

خبرگزاری فارس: فرماندار تفرش از افتتاح و بهره‌برداری از 25 طرح عمرانی در این شهرستان به مناسبت هفته دولت خبر داد.

خبرگزاری فارس: 25 طرح عمرانی در تفرش به بهره‌برداری می‌رسد

اصغر عالیخانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: به مناسبت هفته دولت 23 طرح عمرانی در این شهرستان به بهره‌برداری رسیده و دو پروژه سکوی تماشاچی مجموعه ورزشی سه هزار نفری امام خمینی(ره) و ساختمان زندان تفرش کلنگ‌زنی می‌شود.

وی تصریح کرد: به منظور بهره‌برداری از این پروژه‌ها در مجموع یک میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.

فرماندار تفرش گفت: این پروژه‌ها شامل احداث بندهای خاکی، زیرسازی و آسفالت، احداث پیت هوایی، پست فشار متوسط، کانال آبیاری، توسعه دیتا و راه‌اندازی سایت جی اس ام و دیگر پروژه‌های عمرانی است.

عالیخانی با اشاره به اولویت‌های این فرمانداری در سال جاری خاطر نشان ساخت: با توجه به مطالعات و کارشناسی‌های صورت گرفته بحث راه، ایجاد راه‌های ارتباطی و بحث آب و آبرسانی از مهم‌ترین نیازهای شهرستان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در این راستا ایجاد راه‌های ارتباطی در سطح روستاها و بحث آبرسانی به منطقه تفرش با اولویت روستاها از مهم‌ترین برنامه‌های فرمانداری تفرش در سال جاری به شمار می‌رود.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:32 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

حاج دایی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، افزود:‌ از این تعداد 72 واحد در اراك ، 54 باب در محلات، 10 خانه در ساوه، 15 واحد در دلیجان، 12 باب در كمیجان، شش واحد در خنداب، پنج خانه در شازند، چهار واحد در تفرش، سه باب در زرندیه و یك واحد در فراهان است.

وی گفت : احداث این واحدهای مسكونی از مصوبات دور سوم سفر هیات دولت به این استان در قالب طرح مسكن مهر است كه در زمین هایی به وسعت 68 تا 90 متر مربع ایجاد شده اند.

معاون مشاركت های مردمی بهزیستی استان مركزی ادامه داد: به هر كدام از متقاضیان این واحدهای مسكونی، علاوه بر تسهیلات مسكن مهر، 40 میلیون ریال به صورت بلاعوض پرداخت شده است.

حاج دایی افزود : تعدادی دیگری مسكن مددجویی در استان در حال ساخت است كه پیش بینی شده در مناسبت های دیگر از جمله ایام الله دهه فجر و سفر چهارم هیات دولت به این استان به بهره برداری برسند.

وی گفت : دولت نهم و دهم تاكنون توفیقات بسیار خوبی در راستای خانه دار كردن اقشار كم درآمد جامعه داشته است./س

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 3:55 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

خبرگزاری فارس: مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه تفرش از آغاز طرح ضیافت اندیشه ویژه استادان این دانشگاه‌ خبر داد.

خبرگزاری فارس: طرح ضیافت اندیشه ویژه استادان دانشگاه ‌تفرش آغاز شد

حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد موسوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: طرح ضیافت اندیشه ویژه استادان با حضور 38 نفر از اعضاء هیئت علمی دانشگاه ‌تفرش در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این دوره به مدت پنج روز برگزار می‌شود تصریح کرد: این طرح به منظور آشنایی استادان با مسائل اخلاقی و دینی برگزار می‌شود و یکی از طرح‌های بسیار مهم در امر بصیرت‌افزایی اساتید است.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه تفرش ادامه داد: امید می‌رود با برگزاری این طرح و معرفت‌افزایی اساتید شاهد انتقال آموزه‌های اساتید به دانشجویان و نسل جوان در حوزه معرفتی باشیم.

موسوی گفت: طرح ضیافت اندیشه دارای دو رویکرد آموزشی و فرهنگی است که تلفیق این دو رویکرد در حرکت به سمت اسلامی شدن دانشگاه‌ها بسیار تاثیرگذار است.

به گفته وی در این طرح استادان علاوه بر بهره‌گیری از محتوای طرح، در کارگاه‌های دانش‌افزایی اصول و مبانی تعلیم و تربیت اسلامی، اخلاق حرفه‌ای و بنیان خانواده شرکت می‌کنند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 1:0 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

سرپرست دانشگاه تفرش از افزایش رشته های دکتری در این دانشگاه خبر داد.

 

به گزارش سرويس دانشگاهي ايسنا، دکتر احمدرضا ربانی سرپرست دانشگاه تفرش با اشاره به اینکه اکنون دانشگاه تفرش در رشته دکتری ریاضی دانشجو می پذیرد گفت: به زودی دکتری صنایع و فیزیک نیز در این دانشگاه راه اندازی می شود.

 

وی افزود: دانشگاه تفرش اکنون در 14 رشته گرایش در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو پذیرش می کند.

 

سرپرست دانشگاه تفرش در ادامه گفت: در حال حاضر اکثر رشته‌های موجود در این دانشگاه را رشته‌های فنی و علوم پایه همچون مکانیک، صنایع، برق، عمران، شیمی، فیزیک و ریاضی با گرایش‌های مختلف تشکیل می‌دهد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 20:59 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

خبرگزاری فارس: نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت ارائه آموزش به زندانیان در راستای کاهش جمعیت زندانیان تاکید کرد.

خبرگزاری فارس: آموزش به زندانیان سبب کاهش جمعیت زندانیان می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک عباس صلاحی ظهر امروز در جلسه پیگیری مشکلات زندان شهرستان تفرش اظهار داشت: ارائه آموزش به زندانیان می‌تواند در پاره‌ای موارد موجب اشتغال زندانیان بعد از آزادسازی از زندان و به دنبال آن کاهش جمعیت زندان‌ها شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر کمبودهای بسیاری در زمینه کارگاهی در زندان شهرستان تفرش وجود دارد که با توجه به لزوم ارائه آموزش‌ توسعه این فضاها ضروری است.

نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس ادامه داد: کمبود فضای فیزیکی زندان نیز از دیگر مشکلات جدی این زندان است که مسئولان استانی باید با تخصیص اعتبارات مناسب زمینه توسعه فضای زندان را فراهم سازند.

رئیس زندان تفرش نیز گفت: حل مشکلات موجود در زندان بدون کمک و حمایت مسئولان امکان‌پذیر نیست.

داود غفاری افزود: در حال حاضر کمبود فضای فیزیکی زندان یکی از مهم‌ترین مشکلات این زندان است که رفع این مشکل نیازمند تخصیص اعتبارات مناسب است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه اقدامات فرهنگی بسیار خوبی در پنج ماهه گذشته در زندان این شهرستان انجام شده است که امید می‌رود با برگزاری این اقدامات فرهنگی شاهد کاهش بازگشت مجدد زندانیان به زندان باشیم.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:57 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

23 طرح در بخش بهزیستی استان مرکزی افتتاح می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر‌کل بهزیستی استان مرکزی از افتتاح و بهره‌برداری 23طرح در هفته دولت خبر داد.

خبرگزاری فارس: 23 طرح در بخش بهزیستی استان مرکزی افتتاح می‌شود

رضا ربیعی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک گفت: افتتاح مرکز مشاوره ژنتیک در خمین و تفرش، مرکز ترک اعتیاد کمیجان و مرکز خیریه نگهداری سالمندان اراک و بهره‌برداری از 16 واحد مسکونی و مرکز مشاوره 148، بخشی از این پروژه‌ها است.

وی اظهار داشت: این طرح‌ها در فضایی به وسعت 11 هزار و 730 مترمربع احداث شده‌اند.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود از جمع‌آوری 894 میلیون ریال زکات فطریه توسط پایگاه‌ها و صندوق‌های جمع‌آوری فطریه خبر داد.

ربیعی افزود: همزمان با عید سعید فطر 224 پایگاه و 342 صندوق به منظور جمع‌آوری زکات فطریه روزه‌داران در شهرهای مختلف استان ایجاد شد.

وی تصریح کرد: از این میزان فطریه 328 میلیون ریال در اراک، 200 میلیون ریال در دلیجان، 60 میلیون و 600 هزار ریال در آشتیان، 7 میلیون ریال در فراهان، 70 میلیون ریال در محلات، 50 میلیون ریال در ساوه، 46 میلیون و 643 هزار ریال در شازند، 45 میلیون ریال در کمیجان، 20 میلیون ریال در خنداب، 22 میلیون ریال در زرندیه و 45 میلیون ریال در تفرش جمع‌آوری شده است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:52 | نویسنده : میثم اله وردی |

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی گفت: میزبانی اجلاس غیر متعهدها نماد اقتدار جمهوری اسلامی در جهان است

صلاحی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک افزود: میزبانی این اجلاس مهم تمامی معادلات غرب در ارتباط با ایران را در هم خواهد ریخت و به دنیا نشان خواهد داد جمهوری اسلامی همچنان كشوری قدرتمند و اثرگذار در سطح بین المللی است.

وی گفت : باید از این فرصت برای معرفی مواضع و دیدگاه های نظام جمهوری اسلامی در راستای افزایش سطح مناسبات و گسترش دیپلماسی با كشورهای غیرمتعهد استفاده كرد.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی افزود : این اجلاس در شرایطی برگزار می شود كه غرب همچنان ادعای برتری برجهان را دارد و به بهانه های مختلف كشورهای اسلامی را تحت اشغال خود درمی آورد و جنگ های ناخواسته ای را بر منطقه تحمیل می كند.

وی گفت : تجاوز و اشغالگری های غرب به خصوص آمریكا یكی از مهم ترین بحث های این اجلاس خواهد بود و نظام سلطه مانند گذشته قادر به تجاوز و اشغالگری نخواهد بود.

صلاحی، بیداری اسلامی را نیز یكی دیگر از بحث های اجلاس غیر متعهدها عنوان كرد و افزود : این اجلاس روح تازه ای در كالبد بیداری اسلامی خواهد دمید و حركت های اسلامی در كشورهای منطقه را مورد تایید قرار خواهد داد.

عضو كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت : سران عدم تعهد همانند اجلاس های گذشته مساله فلسطین را نیز در راس امور خود خواهند داشت و جنایات رژیم صهیونیستی در این اجلاس یكبار دیگر بازخوانی و مرور خواهد شد.

وی افزود : رژیم صهیونیستی كه هم اكنون در بحرانی ترین وضعیت پس از اشغال فلسطین قرار دارد به بدترین وضعیت در انزوای سیاسی قرار خواهد گرفت.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:26 | نویسنده : میثم اله وردی |