تاريخ : برچسب:, | 14:35 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: دنباله دار «پن استار» امشب در سمت چپ ماه قرار می گیرد و علاقه مندان می توانند آن را در آسمان ببینند .

به گزارش نیک نیوز، مسعود عتیقی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: دنباله دار ˈپن استارˈ یا C/2011L4 هر 110 هزار سال یک گردش کامل را به دور خورشید انجام می دهد و در ماه های قبل ، ساکنان نیمکره جنوبی زمین توانستند این جرم زیبای آسمانی را ببینند.


وی خاطرنشان کرد : نمایان شدن دنباله دار پن استار در آسمان در واپسین روزهای سال 91 یکی از رخدادهای نجومی مهم است و در اوایل امسال نیز شاهد رویدادهای جذاب نجومی ˈگذر تاریخی سیاره ناهید از مقابل خورشیدˈ بودیم .


وی افزود: از اواخر این هفته ، جرم آسمانی ˈپن استارˈ که از ابر ˈاورتˈ سرچشمه گرفته است لحظاتی پس از غروب خورشید در افق غربی محل سکونت مردم ایران با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است. این دنباله دار در شهرهای به دور از آلودگی و نور به خوبی رصد می شود .


مدیر انجمن نجوم آماتور ایران خاطرنشان کرد: شرایط رصد پن استار به مرور تا پایان اسفند ماه و حتی در روزهای اولیه نوروز 92 بهتر و بهتر خواهد شد.


عتیقی گفت: انجمن نجوم آماتوری ایران به منظور انجام پژوهشهای نجومی و ایجاد امکان رصد این دنباله دار، برنامه رصدی را به دور از نور و آلودگی هوای پایتخت در منطقه تفرش در 24 اسفند ماه برگزار می کند که علاقه مندان می توانند از این برنامه استفاده کنند .

وی گفت: مشاهده دنباله دار پن استار با ابزارهای رصدی به مراتب جلوه زیباتری خواهد داشت و کسانی که رصد این جرم جذاب را از دست دهند حسرت به درازای 110 هزار سال را باید تحمل کنند.

عتیقی ابراز امیدواری کرد که سال آینده نیز دنباله دار دیگری با چشم غیر مسلح در معرض دید رصدگران جستجوگر آسمان قرار گیرد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:44 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان تفرش از قول مساعد یکی از خیران این شهرستان برای ساخت یک باب منزل مسکونی و بهسازی پنج مسکن برای مددجویان تحت حمایت امداد خبر داد.

خبرگزاری فارس: اهداء یک باب منزل مسکونی توسط یک خیر تفرشی

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک قاسم مقدم بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خیرین و مردم نیکوکار ‌این شهرستان در جشن نیکوکاری امسال کمک‌های قابل توجهی برای نیازمندان تحت حمایت پرداخت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: در جشن نیکوکاری امسال 25 پایگاه فعال در این شهرستان مستقر شد که خوشبختانه خیران استقبال باشکوهی از این جشن داشتند.

مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان تفرش با اشاره به تعهد پرداخت 100 میلیون ریال پوشاک توسط یکی دیگر از خیران گفت: این خیر برای تامین پوشاک نیازمندان زیر پوشش این نهاد 100 میلیون ریال کمک کرد و خیر دیگری نیز 20 میلیون ریال وجه نقد و 100 سبد غذایی به این نهاد اهداء کرد.

مقدم ادامه داد: این خیر همچنین در این ایام حمایت از سه یتیم زیر پوشش را نیز متقبل شد.

مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان تفرش گفت: مشارکت خیران و شهروندان تفرش در جشن نیکوکاری امسال بسیار قابل توجه بود که جا دارد در این فرصت از نیات خیر این عزیزان قدردانی کرد.

وی افزود: جای بسی خوشحالی است که افراد نیازمند و محروم جامعه نیز می‌توانند با کمک افراد خیر سال خوب و خوشی را آغاز کنند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 18:53 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

یک نماینده‌ی مجلس در نطق میان دستور خود با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم خطاب به رییس جمهور گفت : درد معیشت مردم درمان می‌خواهد.

 

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، عباس صلاحی، نماینده مردم تفرش و آشتیان در نطق میان دستور امروز خود با اشاره به افتخارآفرینان حوزه‌ی انتخابیه‌اش از حضور پرشور مردم در انتخابات مجلس تشکر کرد و گفت: تریبون مجلس مقدس است؛ من از نمایندگان می‌پرسم تا چقدر در راستای ایفای وظایف خود کار کرده‌اند؟

 

وی با اشاره به عدم حضور محمود احمدی‌نژاد برای ارائه گزارش بودجه سال 91 و تقدیم بودجه سال آینده به مجلس گفت: صحبت‌ها از جایگزینی بودجه نفتی با درآمد صادرات غیر نفتی است؛ من از آقای احمدی‌نژاد می‌پرسم مگر چه حمایتی از تولید صورت گرفته است که حالا انتظار می‌رود درآمد ناشی از صادرات غیر نفتی بتواند بودجه را تامین کند؟ چنین تصمیماتی موجب افزایش فشار به مردم است.

 

صلاحی اظهار کرد:‌ مجلس نشان داده است که آمادگی تعامل با دولت را دارد؛ در همین زمینه دولت هم باید در استفاده از نخبگان، اهتمام بیشتری داشته باشد.

 

وی با تاکید بر این که دشمن اقتصاد کشور را هدف قرار داده است خطاب به احمدی‌نژاد گفت: درد معیشت مردم درمان می‌خواهد، نوسانهای بازار ارز، کاهش ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید مردم منجر به فشارهای روزافزون به مردم شده است و می‌طلبد که در نظارت و کنترل قیمت‌ها اهتمام بیشتری صورت گیرد. رهنمودهای رهبری، سند چشم‌انداز و برنامه‌های توسعه اسنادی هستند که می‌توان برای پیشبرد کشور به آنها اتکا کرد.

 

وی در ادامه نطق خود از آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه خواست تا مبارزه همه جانبه به مفسدان اقتصادی انجام دهد و در مورد مشکلات حوزه انتخابیه خود گفت: توسعه فرهنگی دانشگاه‌ها، موافقت با ایجاد رشته‌های پیام نور و رشته‌های کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد، افزایش اعتبار پروژه‌های عمرانی، تکمیل مجتمع آبرسانی، تکمیل پروژه‌های مسکن مهر، تامین اعتبار جاده‌های منطقه، آسفالت راه‌های روستایی، احداث منطقه صنعتی و ارتقاء مناطق صنعتی موجود، موافقت اصولی با ایجاد کارخانه‌ها، احداث جایگاه سی‌ان‌جی، تجهیز بیمارستان‌ها، تشکیل شبکه بهداشت، افزایش تعداد پزشکان روستایی و در اولویت قرار دادن طرحهای مشمول زمان از مهمترین خواسته‌های مردم حوزه‌ی انتخابیه‌ است.

 

صلاحی با بیان اینکه لازم است اعتبارات استانی از محل درآمدهای استانی فراهم شود گفت:‌ تشکیل سازمان گردشگری و حمایت از کشاورزان و کشت‌های جایگزین از ملزومات حوزه‌ی انتخابیه است.

 

وی در پایان با اشاره به نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده از مردم خواست تا در انتخابات آینده حضور پرشور داشته باشند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 11:36 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه در نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم قرار داریم، از موکلین خود خواست تا با حضور باشکوه و حداکثری خود در انتخابات و انتخاب آگاهانه رئیس جمهور آینده با استفاده از تجربیات گذشته دین خود را به انقلاب و نظام ادا کنند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت،  عباس صلاحی در نشست صحن علنی  امروز (یکشنبه ۲۰ اسفند) در نطق میان دستور خود ضمن تشکر از مردم حوزه انتخابیه خود به حضور حداکثری در انتخابات مجلس نهم، گفت: تریبون مجلس، تریبون مقدسی است که باید از این تریبون مشکلات مردم و راه‌حل‌های آنها را بیان کرد.

 نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی پیش افزود: نمایندگان در راستای ایفای نقش خود که مهمترین آن نقش نظارتی است، چه عملکردی داشته‌اند و به راستی امروز نقش مجلس در سیاستگذاری‌های کلان چیست.

 وی از رئیس ‌جمهور برای عدم حضور در خانه ملت به منظور ارائه بودجه انتقاد کرد و افزود: از اینکه حضرتعالی اهتمام در کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی را داشته‌اید، تشکر می‌کنم اما جایگزینی آن با افزایش صادرات غیرنفتی و افزایش مالیات‌ها جای تأمل دارد.

 صلاحی تصریح کرد: آقای رئیس ‌جمهور چه اندازه از تولید و بخش صنعت حمایت کرده‌اید که انتظار افزایش صادرات را دارید، آیا گروه‌های هدف در بحث مالیات را مشخص شده‌اند، اینها به معنای افزایش فشار بر مردم است.

 نماینده مردم در مجلس نهم در خطاب به رئیس جمهور گقت: آقای رئیس جمهور آیا از تعطیلی کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی خبر دارید، آیا از کاهش قدرت خرید مردم با خبر هستید، آیا سهم بخش کشاورزی و تولید را پرداخت کرده‌اید.

 وی ادامه داد: آقای رئیس‌ جمهور مجلس نشان داده است که در راستای حل مشکلات مردم آمادگی هرگونه تعامل و همکاری با دولت را دارد، و جا دارد که در استفاده از نخبگان و کارشناسان اهل فن که به حاشیه‌ رانده شده‌اند، اهتمام بیشتری داشته باشید.

 صلاحی با بیان اینکه امروز دشمن با به‌کارگیری همه ظرفیت‌های خود اقتصاد ما را هدف قرار داده است، بیان داشت: تورم اصلی‌ترین مسئله اقتصاد ماست و امروز درد معیشت مردم درمان می‌‌خواهد.

 وی بی‌ثباتی ارزی، کاهش ارزش پایه پول ملی و کاهش قدرت خرید مردم را از معضلاتی خواند که بیش از هر زمان دیگری ضرورت اصلاح ساختاری در اقتصاد کشور را نمایان می‌کند و باید در بخش نظارت و کنترل قیمت‌ها دقت بیشتری به عمل آید و برخوردهای قانونی با متخلفان انجام شود.

 صلاحی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، گفت: سند چشم‌انداز و قانون برنامه پنج ساله توسعه مهمترین اسنادی هستند که می‌توان برای پیشبرد کشور به آنها اتکا کرد.

 وی خطاب به آیت‌الله آملی تصریح کرد: مفسدان اقتصادی، فساد اداری و معوقات بانکی، بسیار آزاردهنده و از دغدغه‌های مردم است که مبارزه قاطعانه و همه‌جانبه جنابعالی و همکاران شما را می‌طلبد و این از خواسته‌های به حق مردم به شمار می‌رود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه در نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم قرار داریم، از موکلین خود خواست تا با حضور باشکوه و حداکثری خود در انتخابات و انتخاب آگاهانه رئیس جمهور آینده با استفاده از تجربیات گذشته دین خود را به انقلاب و نظام ادا کنند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 11:3 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: نماینده تفرش در مجلس خطاب به رئیس‌جمهور گفت: افزایش صادرات غیرنفتی و مالیات‌ها در بودجه ۹۲ جای تأمل دارد.

خبرگزاری فارس: افزایش صادرات غیرنفتی و مالیات‌ها در بودجه ۹۲ جای تأمل دارد

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، عباس صلاحی نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در نطق میان دستور خود در صحن علنی اظهار داشت: تریبون مجلس، تریبون مقدسی است که باید از این تریبون مشکلات مردم و راه‌حل‌های آنها را بیان کرد.

وی افزود: نمایندگان در راستای ایفای نقش خود که مهمترین آن نقش نظارتی است، چه عملکردی داشته‌اند و به راستی امروز نقش مجلس در سیاستگذاری‌های کلان چیست.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن گله‌مندی از رئیس ‌جمهور برای عدم حضور در خانه ملت به منظور ارائه بودجه خاطرنشان کرد: از اینکه حضرتعالی اهتمام در کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی را داشته‌اید، تشکر می‌کنم اما جایگزینی آن با افزایش صادرات غیرنفتی و افزایش مالیات‌ها جای تأمل دارد.

صلاحی تصریح کرد: آقای رئیس ‌جمهور چه اندازه از تولید و بخش صنعت حمایت کرده‌اید که انتظار افزایش صادرات را دارید، آیا گروه‌های هدف در بحث مالیات را مشخص شده‌اند، اینها به معنای افزایش فشار بر مردم است.

وی ادامه داد: آقای رئیس جمهور آیا از تعطیلی کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی خبر دارید، آیا از کاهش قدرت خرید مردم با خبر هستید، آیا سهم بخش کشاورزی و تولید را پرداخت کرده‌اید.

نماینده تفرش اضافه کرد: آقای رئیس‌ جمهور مجلس نشان داده است که در راستای حل مشکلات مردم آمادگی هرگونه تعامل و همکاری با دولت را دارد، و جا دارد که در استفاده از نخبگان و کارشناسان اهل فن که به حاشیه‌ رانده شده‌اند، اهتمام بیشتری داشته باشید.

وی با بیان اینکه امروز دشمن با به‌کارگیری همه ظرفیت‌های خود اقتصاد ما را هدف قرار داده است، بیان داشت: تورم اصلی‌ترین مسئله اقتصاد ماست و امروز درد معیشت مردم درمان می‌‌خواهد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: بی‌ثباتی ارزی، کاهش ارزش پایه پول ملی و کاهش قدرت خرید مردم از معضلاتی است که بیش از هر زمان دیگری ضرورت اصلاح ساختاری در اقتصاد کشور را نمایان می‌کند و می‌طلبد که در بخش نظارت و کنترل قیمت‌ها دقت بیشتری به عمل آید و برخوردهای قانونی با متخلفان انجام شود.

صلاحی در ادامه گفت: رهنمودهای مقام معظم رهبری، سند چشم‌انداز و قانون برنامه پنج ساله توسعه مهمترین اسنادی هستند که می‌توان برای پیشبرد کشور به آنها اتکا کرد.

وی خطاب به آیت‌الله آملی خاطرنشان کرد: مفسدان اقتصادی، فساد اداری و معوقات بانکی، بسیار آزاردهنده و از دغدغه‌های مردم است که مبارزه قاطعانه و همه‌جانبه جنابعالی و همکاران شما را می‌طلبد و این از خواسته‌های به حق مردم به شمار می‌رود.

نماینده تفرش در پایان با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه خود خواستار رسیدگی به آنها توسط مسئولان مربوطه شد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:45 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 

روستاهای هدف گردشگری استان مرکزی با جاذبه های طبیعی، تاریخی و مذهبی متعدد نمادی از سنت ها و آداب محلی و بومی هستند و در ایام نوروز مسافران و گردشگران شیفه فرهنگ را به خود می خوانند.
 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک به ابتکار دولت نهم و دهم، روستا های با داشته های فرهنگی در استان مرکزی به عنوان روستاهای هدف گردشگری مصوب شدند که ایام نوروز بهترین فرصت برای گشت و گذار و آشنایی با جذابیت های فرهنگی و خرده فرهنگ های بومی آنها است.
روستاهای آهو، سرآبادان، ورچه، شهابیه،انجدان، هزاوه، آوه، چناقچی علیا، واران و وفسبا طبیعتی کم نظیر و مجموعه ای از آثار و ابنیه تاریخی و مذهبی به عنوان پتانسیل قوی گردشگری مطرح شده اند و گردشگران می توانند با حضور در این روستاها زندگی به سبک سنتی را تجربه کرده و از فضاهای بکر و دیدنی لذت ببرند.
روستای سرآبادان در 15 کیلومتری شمال شرق شهرستان تفرش یکی از روستاهای هدف گردشگری استان مرکزی است که در دامنه کوهسارهای این منطقه قرار گرفته و با طبیعت زیبای پیرامونی چشم هر بیننده ای را خیره می کند.قدمت این روستا به دوران ساسانیان می رسد که در حواشی آن آثار به جای مانده از آن دوران به چشم می خورد و برای سفر به این روستا باید از دو گردنه لشگرگاه و خرازان و مسیر جاده قاهان، چاهک، مهرزمین و ابره گذر کرد.
روستای ورچه در محدوده دهستان خرمدشت از بخش کمره شهرستان خمین یکی دیگر از روستاهای هدف گردشگری استان مرکزی است که نزدیک ارتفاعات خانه نیاز ، سه دره، قزل داغو شیرخانی است .این روستا با برخورداری از اقلیم معتدل و نهرهای آب و پوشش گیاهی متنوع بسیار مصفا و سرسبز است و در فصل بهار لطافت هوا و طبیعت زیبای آن را در کمتر جای دیگری در استان می توان پیدا کرد.
روستای شهابیه که در کیلومتر 13 شهرستان خمین واقع شده نیز در گذشته به همت شهاب الدین خسروانی خان (مالک شهابیه)بنا گذاشته شده و به لحاظ داشته های فرهنگی و ابنیه تاریخی غنی است.شهابیه بعد از خمین اولین روستایی بوده که از نعمت برق و آب لوله کشی و مدرسه و پاسگاه ژاندارمری و جایگاه سوخت برخوردار بوده است.
اولین کارخانه روغن کشی و آسیاب نیز حدود صد سال پیش در این روستا فعال بوده و امروزه هیچ آثاری از آن باقی نمانده و منازل مسکونی و مغازه ها جایگزین آن شده اند.
این روستا با کشتزارهای گندم و جو و درختان سرسبز در فصل زیبای بهار به استقبال مسافران می آید .
در قسمت غربی شهابیه دو رودخانه خروشان وجود دارد که از دشت های شمالی روستاهای قلته و امامزاده یوجان و کوه کفتالو سرچشمه گرفته و در جنوب شهابیه به هم می پیوندند و در امتداد کشتزارهای جنوبی شهابیه امتداد داشته و مرز جغرافیایی شهابیه با روستاهای جعفرآباد و یمن و شهرمیزان می باشد.
روستای انجدان در 64 کیلومتری شمال خمین و 37 کیلومتری شرق اراک یکی از مناطق نمونه گردشگری استان مرکزی است که جلوه های خاص طبیعی آن کم نظیر است.
روستای هزاوه اراک سرزمین و زادگاه بزرگان ایران زمین همچون میرزا بزرگ قائم مقام و امیر کبیر و محل دفن امامزاده سلطان احمد جد سوم مقام معظم رهبری بوده که علاوه بر ویژگی های تاریخی منحصر به فرد دارای ذخایر آب فراوان، هوای کوهستانی و چشم اندازهای زیبا است.
این روستای در 18 کیلومتری غرب شهرستان اراک واقع شده و دارای جمعیت دو هزار و 736 نفری است که براساس شواهد و مطالعات باستان شناسی در تپه های تاریخی این روستا، قدمت آن به قرن پنجم هجری قمری می رسد.
معماری ساخت روستا تحت تاثیر عوامل جغرافیایی و وجود آب در چهار قسمت عمده متمرکز شده است و خانه ها از جنس سنگ، گل و چوب به صورت پلکانی، بردامنه شیب کوه ها قرار گرفته و دارای سقف های مسطح هستند.
در دوره ایلخانان و در بلندترین بخش روستای هزاوه، ساختمان امامزاده شاهزاده احمد (جد سوم مقام معظم رهبری) بنا و در دوره صفویه تغییر و تحول بنیادین در آن ایجاد شد تا به شکل کنونی درآمده است.
روستای باستانی آوه از توابع شهرستان ساوه نیز با بیش از هفت هزار سال قدمت تاریخی، دومین کانون تشیع در تاریخ ایران است که اغلب مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد.
روستای آوه از توابع بخش مرکزی در 25 کیلومتری جنوب ساوه قرار دارد، این روستا از جنوب به کوه قدمگاه و از غرب به کوه پلنگ محدود می شود.
ساخت شهر تاریخی آوه به اردشیر بابکان نسبت داده شده است و وجود تپه باستانی، آب انبار قدیمی، کاروانسرای صفوی و آرامگاه امامزاده عبدالله قدمت تاریخی این روستا را نشان می دهد.
تپه باستانی آوه که در کنار روستای آوه در 10 کیلومتری ساوه قرار دارد از مکان هایی است که تاکنون سفالینه های بسیاری مربوط به دوره های پیش و بعد از اسلام از آن به دست آمده است.
روستای وفس در فاصله 120 کیلومتری اراک با آب و هوای دلچسب، چشم اندازهای طبیعی، مزارع و باغ ها، چشمه ها، بافت تاریخی منحصر به فرد و قابلیت ورزش های کوهستانی به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری شناخته شده و در ایام نوروز میزبان خوبی برای گردشگران و طبیعت دوستان است.
بلندترین نقطه‏ی وفس، کوه قلنجه با ارتفاعی در حدود دوهزار و 745 متر و پست‏ترین نقطه آن محلی در دشت وسیع انجمن با ارتفاعی در حدود یکهزار و 550 متر است.
خانه های مسکونی روستا با بافتی متراکم در یک طبقه با ایوان و سقف مسطح بر روی دامنه‏ کوهها ساخته شده‏اند و کوچه باغ های پیچ در پیچ آن با درختان سایه دار جلوه بسیار زیبایی دارند.
با گسترش سازه های آهکی و دولومیتی در منطقه وفس، غارهای طبیعی و اعجاب انگیزی به وجود آمده اند که از مهمترین آنها می توان به غار وفس و غار قلعه جوق اشاره کرد.
امامزاده شاهزاده حسین، امام زاده یحیی و امامزاده اسماعیل از جاذبه های مذهبی روستای وفس و مربوط به دوره صفویه می باشد که دارای معماری باارزش است.
روستای چناقچی علیا از توابع بخش خرقان شهرستان زرندیه در 45 کیلومتری شمال غرب شهر ساوه قرار دارد و با قدمتی تاریخی مربوط به دوره صفویه دارای مردمانی با تیره ارمنی، ترک و فارس است .در انتهای روستا آبشار زیبای چناقچی علیا قرار دارد که منظره ای بدیع و کم نظیر را به وجود آورده و هر ساله به ویژه در فصل بهار گردشگران بسیاری را به این منطقه روانه می کند.
کلیسای چناقچی علیا با حدود سه قرن قدمت، خاستگاه و محل برگزاری آیین مذهبی مسیحیان در این منطقه است.
روستای وروان از توابع بخش مرکزی شهرستان دلیجان در 25 کیلومتری شمال شرقی این شهر قرار دارد که از جنوب شرقی به کوه سرتخت، از شمال به کوه مصلی و از شمال غربی به کوه اوراز محدود می شود و دارای آب و هوای گرم و خشک است.
روستای آهو از توابع بخش مرکزی در 7 کیلومتری شمال شرقی شهر آشتیان قرار دارد و از شمال به کوه سینه زرد، از جنوب به کوه سینه سیاه و از جنوب شرقی به کوه ساخته کمر محدود شده است.آرامگاه های امامزاده بی بی شهربانو، امامزاده آهو (شاهزاده عبدالله) از آثار دوره قاجاریه نشانگر قدمت تاریخی این روستا است.
موقعیت استقرار روستا موجب پیدایی مناظر طبیعی و چشم اندازهای بسیار زیبایی شده است که برخی از آن ها در شمار مهم ترین جاذبه های استان می باشند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:29 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اسامی میهمان امروز را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، علیرضا منادی سفیدان  در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۰ اسفند) مجلس شورای اسلامی اسامی میهمانان نهاد قانونگذاری را به شرح زیر اعلام کرد.

جمعی از اعضای سازمان بسیج حقوقدانان استان آذربایجان شرقی

جمعی از دانشجویان رشته حقوق و علوم سیاسی دانشگاه پیام نور شهرستان قوچان

جمعی از دهیاران و اعضای شورای اسلامی دهستان کته سر استان گیلان

جمعی از اهالی و معتمدان شهرستان تفرش از استان مرکزی

جمعی از دانش آموزان آموزشگاه پسرانه برازنده از ناحیه یک شهرستان یزد

جمعی از دانش آموزان آموزشگاه پسرانه اندیشه از ناحیه یک شهرستان کرج

جمعی از دانش آموزان آموزشگاه دخترانه ساعی از منطقه ۶ تهران

جمعی از دانش آموزان آموزشگاه دخترانه ابرار از منطقه ۱۲ تهران

جمعی از دانشجویان شهر ورنا از شهرستان لنجان

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:17 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

«شب مظاهر مصفا» امروز (چهارشنبه، 16 اسفندماه) ساعت 17 برگزار می‌شود.

 

به گزارش بخش ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در «شب مظاهر مصفا»، مهدی محقق، امیربانو کریمی، مهدی ماحوزی، محمدسرور مولایی، مهدی نوریان، محمد خلیلی، وحید عیدگاه و تقی سعیدی سخن می‌گویند و پیام دکتر احمد مهدوی دامغانی خوانده می‌شود. همچنین فیلمی مستند به نمایش درمی‌آید.

 

 

 

این شب از شب‌های مجله بخارا با همکاری مؤسسه فرهنگی هنری ملت، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، مرکز دایرة‎العمارف اسلامی و گنجینه پژوهشی ایرج افشار در ساختمان کانون زبان پارسی (خیابان ولی عصر، سه‌راه زعفرانیه، خیابان عارف‌نسب، شماره 12) برگزار می‌شود.

 

در معرفی مظاهر مصفا عنوان شده است: دکتر مظاهر مصفا فرزند اسماعیل مصفاست که در سال 1311 خورشیدی در اراک و در خانواده‌ای بافرهنگ از اهالی تفرش دیده به جهان گشود. دکتر مصفا دوران تحصیلات اولیه خود را در مدرسه حکیم نظامی قم گذراند و تحصیلات خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی تا اخذ درجه دکتری از دانشگاه تهران ادامه داد. هنگام تحصیل در دانشگاه به استخدام آموزش و پرورش درآمد و مدتی هم رییس فرهنگ قم بود و چندی هم ریاست مدرسه عالی قضایی قم را به عهده داشت.

 

او در جوانی با دکتر امیربانو کریمی، دختر امیری فیروزکوهی، ازدواج کرد و ثمره این وصلت، دو دختر و دو پسر بود به نام‌های علی، کیمیا ، گلزار و امیراسماعیل.

 

دکتر مظاهر مصفا یکی از قصیده‌سرایان ایرانی بعد از ملک‎الشعاری بهار است. او در کشورهای افغانستان و هند و دیگر کشورهای فارسی‌زبان نیز دارای شهرت است. قصیده هیچ وی یکی از شعرهایی است که دکتر غلامحسین یوسفی در کتاب «چشمه روشن» به بررسی آن پرداخته و پروفسور صلاح الصاوی (شاعر و سخن‌سنج مصری) در کتاب «العدمیه فی شعر» آن را ترجمه، نقد و بررسی کرده‌ است و تا کنون چند مجموعه شعر از دکتر مصفا به چاپ رسیده است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:4 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:


بسیاری از دانشگاه‌ها در روزهای پایانی سال 91 با کمبود یارانه تغذیه دانشجویی مواجه شده و اعلام کردند در صورتی که مساعدتی در این زمینه صورت نگیرد دچار مشکل خواهند شد.

به گزارش خبرنگار مهر، درحالی دانشگاه‌ها به روزهای پایانی سال 91، نزدیک می شوند که با مشکل کمبود یارانه تغذیه دانشجویی هستند و این مساله باعث شده تا مسئولان دانشگاهی در برخی موارد به جای پرداختن به مسائل آموزشی و پژوهشی که رسالت اصلی دانشگاه‌است، به فکر تامین غذای دانشجویان باشند .

دکتر احمد رضا ربانی- رئیس دانشگاه تفرش در این باره به خبرنگار مهر گفته است: اکنون دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های شهرستان که درآمد اختصاصی کمتری دارند تا اندازه‌ای در این زمینه با مشکل مواجه شده اند.

وی افزود: قبل از اینکه دانشگاه‌ها دچار مشکلات جدی در این زمینه شوند باید توجه ویژه ای به این موضوع و تامین یارانه غذایی دانشگاه‌ها شود.

مسولان دانشگاه‌ها دلیل رو به اتمام بودن یارانه غذایی را محدودیت منابع مالی، کمبود بودجه و افزایش قیمت اقلام اولیه برای تامین غذای دانشجویی عنوان می کنند

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 19:32 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

معاون حقوقی و امور مجلس و دبیر کمیته خیرین وزارت علوم، گفت: بر اساس مصوبه کمیته خیرین تمامی دانشگاه‌ها باید در زمینه جذب کمک‌های خیرین فعال شوند تا شاهد ورود خیرین به عرصه‌های علمی و پژوهشی باشیم.

 

به گزارش سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه مرکزی، سیدجواد ساداتی‌نژاد در بازدید از دانشگاه تفرش، با بیان اینکه دانشگاه تفرش از جمله دانشگاه‌های موفق در زمینه جذب کمک‌های خیرین است، اظهارکرد: در آخرین جلسه روسای دانشگاه‌های کشور مقرر شده است تمامی دانشگاه‌ها در زمینه جذب کمک‌های خیرین فعال شوند، تا شاهد ورود خیرین به عرصه‌های علمی و پژوهشی باشیم.

 

وی افزود: دانشگاه‌هایی که توسط خیرین اقدام به ساخت پروژه‌های عمرانی می‌کنند، معادل 50 درصد آورده خیرین جهت تکمیل طرح‌های عمرانی اعتبار دریافت می‌کنند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:0 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با تأکید بر اینکه فرهنگ‌سازی در مورد کاهش تکدی‌گری می‌تواند بسیار اثربخش باشد، گفت: در بسیاری از مواقع فقر معنوی در گرایش افراد به تکدی‌گری عامل اثرگذار‌تری از فقر مادی محسوب می‌شود.

عباس صلاحی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، تصریح کرد: شناسنامه‌دار شدن و ساماندهی تکدی‌گران در ذات خود اقدام مثبتی است اما باید برای اجرایی شدن صحیح این طرح اقدامات کارشناسی بیشتری صورت گیرد.

نماینده مردم تفرش، آشتیان وفراهان در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه اقدامات ضربتی و مقطعی برای ساماندهی تکدی‌گران کارساز نیست، افزود: اگر منابع مالی و نهاد متولی شناسنامه‌دار کردن افراد متکدی از ابتدای اجرایی شدن این طرح مشخص نشوند، این طرح نیز همانند گذشته در اجرا ابتر خواهد ‌ماند.

وی یادآور شد: ما در کشور نیازمند یک تعریف جامع و سطح‌بندی صحیح از تکدی‌گران هستیم چرا که در صورت تحقق چنین تعریفی می‌توان به ساماندهی مناسب تکدی‌گران اقدام ورزید.

صلاحی ادامه داد: تعریف جامع از تکدی‌گری و سطح‌بندی تکدی‌گران با توجه میزان نیاز مادی‌ آن‌ها، عرصه را برای شناسایی صحیح این افراد هموار می‌سازد؛ از دیگر سو در عملیاتی شدن ساماندهی تکدی‌گران باید میان افراد نیازمند واقعی، باند‌های حرفه‌ای تکدی‌گری و اشخاصی متمولی که بنا به عادت اقدام به تکدی‌گری می‌کنند، تفاوت اساسی قائل بود.

وی افزود: در میان تکدی‌گران باند‌های حرفه‌ای و سرحلقه‌های آن‌ها باید در اولویت شناسایی و جمع‌آوری قرار گیرند.

صلاحی، افزود: باید در شناسنامه‌دار کردن تکدی‌گران به اقدامات مراقبتی و حمایتی از این افراد نیز توجه جدی شده و تمهیداتی اندیشیده شود که متکدیان حرفه‌ای و باند‌های تکدی‌گری تأدیب و نیازمندان واقعی نیز مورد حمایت نهاد‌های اجتماعی قرار گیرند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، فقر مادی را یکی از عوامل تأثیر گذار در تکدی‌گری خواند وگفت: البته در بسیاری از مواقع فقر معنوی در گرایش افراد به تکدی‌گری عامل اثرگذار‌تری محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفت: کاهش تکدی‌گری نیازمند شکل‌گیری یک فرهنگ عمیق در جامعه است و بسیاری از افراد هستند که با وجود فقر مالی به عبارتی با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند اما دست خود را جلوی کسی دراز نمی‌کنند چرا که دارای پایه‌های تربیتی ریشه‌دار و اصیل هستند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:25 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

هوشنگ بازوند گفت: این استان در 24 اسفند جاری میزبان رییس جمهوری و جمعی از اعضای هیات دولت است.

به گزارش خبرنگار برنا از اراک معاون عمرانی استاندار مرکزی گفت: این استان در 24 اسفند جاری میزبان رییس جمهوری و جمعی از اعضای هیات دولت است.
 
هوشنگ بازوند افزود: بر اساس برنامه ریزی انجام شده رییس جمهوری در این سفر یک روزه 11 هزار و 200 واحد مسکن مهر را با سرمایه گذاری چهار هزار و 480 میلیارد ریال در استان مرکزی افتتاح می‌کند.

وی توضیح داد: برنامه نمادین بهره برداری از این واحدها با حضور رییس جمهوری در شهرستان اراک با مجموعه چهار هزار و 532 واحد مسکن مهر امام صادق (ع) و سرمایه گذاری دو هزار و 412 میلیارد ریال است.
 
معاون عمرانی استاندار اضافه کرد: در این مراسم به طور همزمان 226 واحد مسکن مهر در آشتیان، 130 واحد در تفرش، 919 واحد در خمین، یک‌صد واحد در خنداب، 363 واحد در دلیجان، 450 واحد در زرندیه، 967 واحد در ساوه، یکهزار و 928 واحد در شازند، 408 واحد در فراهان، 190 واحد در کمیجان و 762 واحد در محلات به متقاضیان تحویل می‌شود.
 
بازوند خاطر نشان کرد: در این سفر همچنین کنارگذر شمالی اراک به طول 50 کیلومتر و اعتبار 520 میلیارد ریال زیربار ترافیک خواهد رفت.
 
وی عنوان کرد: در این سفر طرح توسعه شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند به عنوان بزرگترین طرح بنزین سازی از مازوت در جهان با سرمایه گذاری 50 هزار میلیارد ریال به دست رییس جمهوری افتتاح می‌شود.

معاون عمرانی استاندار یادآور شد: بیش از 90 درصد عملیات اجرایی این طرح حیاتی به عنوان افتخار ملی توسط متخصصان داخلی انجام شده و شامل 15 واحد تولید محصولات و میعانات است.

بازوند تصریح کرد: در این سفر به صورت همزمان از 110 کیلومتر راه روستایی آسفالته با سرمایه گذاری 220 میلیارد ریال و جمعیت بهره بردار دو هزار و 700 نفر بهره برداری می‌شود.

وی یادآور شد: بهره برداری از روشنایی 42 کیلومتر از محور اراک - قم با سرمایه گذاری 50 میلیارد ریال از دیگر طرح های پیش بینی شده برای این سفر است.

معاون عمرانی استاندار گفت: تقاطع غیرهمسطح میدان بسیج اراک با اعتبار 80 میلیارد ریال یکی دیگر از طرح های پیش بینی شده برای سفر رییس جمهوری به این استان است.

بازوند ادامه داد: با بهره برداری از این تقاطع غیرهمسطح یکی از نقاط حادثه خیز در کریدور شمال به جنوب کشور حذف شده و در ورودی شهر اراک روان سازی ترافیک انجام می‌شود.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:33 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: نماینده مردم آشتیان، تفرش و فراهان در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اهمیت درختکاری در اسلام و همچنین تاثیرات آن بر سلامت مردم به ویژه در شهرها، نگهداری و حراست از درختان وظیفه همگانی است.

خبرگزاری فارس: نگهداری و حراست از درختان وظیفه همگانی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک عباس صلاحی ظهر امروز در حاشیه مراسم روز درختکاری در آشتیان اظهار داشت: فضای سبز شهرها، ریه‌های تنفسی شهرنشینان به شمار می‌آیند به همین دلیل فقدان آن به معنای عدم وجود سلامتی و تندرستی در شهر محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: درخت به عنوان گران‌بهاترین آفریده‌های خداوند سبب حیات انسان است و نقش حیاتی آن در زندگی تمامی موجودات زنده به خصوص انسان‌ها کاملا مشهود می‌باشد که در اسلام نیز مورد توجه خاص قرار گرفته است.

نماینده مردم آشتیان، تفرش و فراهان افزود: کاشتن درخت امری است که اجر اخروی در پی دارد و از حرمت و قداست ویژه‌ای برخوردار است، تا حدی که کاشت درخت، نوعی عبادت فرض شده و حتی در این باره روایات معتبری از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است.

صلاحی اضافه کرد: با توجه به اهمیت درختکاری در اسلام و همچنین تاثیرات آن بر سلامت مردم به ویژه در شهرها، نگهداری و حراست از درختان وظیفه همگانی است.

وی با تاکید بر اینکه حفاظت از درختان قدیمی که جزو انفال و ثروت‌های عمومی محسوب می شوند و از حساسیت بیشتری برخوردار هستند، اضافه کرد: مراتع علاوه بر پاکیزگی هوا، در کاهش بلایای طبیعی و کنترل آب‌های زیرزمینی نقش بسیار موثری به عهده دارند.

نماینده مردم آشتیان، تفرش و فراهان تصریح کرد: دست‌اندرکاران مسائل محیط زیست و منابع طبیعی نیز وظیفه دارند اهمیت حفظ منابع طبیعی را برای مردم مطرح و راه‌های توسعه آن را بیان کنند.

در این مراسم که با حضور فرماندار، امام جمعه و جمعی از مردم شهرستان آشتیان برگزار شده بود نهال‌های توزیع شده در میان مردم در میدان امام حسین‌(ع) این شهرستان غرس شد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:19 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

معاون اداری مالی و مدیریت منابع و حقوقی و امور مجلس وزارت علوم با اشاره به اجرای آیین‌نامه جدید جذب اعضای هیات علمی، گفت: دانشگاه تفرش در زمینه جذب اعضای هیات علمی عملکرد خوبی داشته است.

 

به گزارش سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی اکبر متکان در بازدید از پروژه‌های عمرانی دانشگاه تفرش، با ابراز رضایت از رشد و توسعه این دانشگاه، در خصوص اجرای آیین‌نامه جدید استخدامی اعضای هیات علمی و کارمندان دانشگاه‌ها، اظهارکرد: دانشگاه‌ها باید در این خصوص بر اساس ماده 50 قانون برنامه پنجم توسعه عمل کنند.

 

وی افزود: این دانشگاه از جمله دانشگاه‌هایی است که در زمینه جذب اعضای هیات علمی عملکرد خوبی داشته است.

 

در ادامه دکتر ساداتی نژاد معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، ضمن بررسی مسائل حقوقی دانشگاه تفرش، گفت: اقدامات لازم در خصوص برطرف شدن مشکل حقوقی اراضی ساختمان محل اقامت اساتید این دانشگاه در حال انجام است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:3 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

چشمه آبگرم محلات در فاصله 15 كیلومتری از شمال شرق این شهر در كنار ارتفاعات این خطه قرار دارد كه جذابیت و شگرفی این پدیده هرساله مسافران و گردشگران بیشماری را به سوی خود فرا می خواند.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، آبگرم محلات از شهرتی دیرینه برخوردار است كه سالانه گردشگران زیادی را به امید بهبودی و رفع بیماری به این چشمه می كشاند. این چشمه با خاصیت درمانی و تفریحی محور اصلی گردشگری در این شهرستان و استان مركزی است كه می توان از این چشمه به عنوان چرخه گردشگری، جاذبه های طبیعی و تاریخی باشد. با توجه به سابقه طولانی این چشمه در میان مردم و علاقمندان در كتابهای تاریخی به خواص درمانی این چشمه بسیار اشاره شده است.

تركیبات آب این چشمه شامل سولفات كلسیم و از دسته آب های هیپرترمال است و در درمان بیماری های نقرس و كبدی، صفراوی، كلیوی و دستگاه گوارش موثر است.

چشمه های آبگرم دو نوع هستند، چشمه هایی كه منشاء ایجاد آنها حوادث طبیعی است و چشمه هایی كه از بخار خمیره سنگ های سوزان درون پوسته زمین به وجود آمده اند.

تحقیقات نشان داده چشمه آبگرم محلات از نوع دوم است و در نوع خود در كشور بی نظیر بوده و توانسته است، گردشگران خارجی بویژه از میان كشورهای حاشیه خلیج فارس را به سمت خود جلب كند. این جاذبه طبیعی داری قابلیت فراوان برای سرمایه گذاری و ایجاد تسهیلات بهتر برای حضور گردشگران داخلی و خارجی است.
این جاذبه گردشگری جزو سه منطقه گردشگری استان مركزی است كه بیشترین بازدید كننده را هر ساله بویژه در ایام نوروز دارد. این سه جاذبه تاریخی و گردشگری شامل سراب 'عباس آباد' شازند، باغات محلات و تفرش و چشمه آبگرم محلات است.
سالانه 550 هزار توریست و بازدید كننده داخلی از این سه جاذبه تاریخی و گردشگری دیدن و از امكانات تفریحی آن استفاده می كنند، چشمه آبگرم محلات در طی امسال پذیرای 70 هزار گردشگر داخلی و خارجی بود. اكنون كار آماده سازی این مكان تفریحی و درمانی نیز انجام شده و محوطه چشمه زیباسازی، نظافت و بنرهای تبلیغاتی نصب شده است .

نمایشگاه صنایع دستی ،جشن های نوروزی و نمایشگاه گل های زینتی در این مكان گردشگری برای میهمانان نوروزی برپا خواهد شد.

شهرستان محلات با دو هزار و 79 كیلومتر مربع مساحت در جنوب شرقی استان مركزی واقع است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:20 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

کارگاه بین المللی محاسبات ریاضی در دانشگاه آزاد اسلامی تفرش برگزار شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک این کارگاه یک روزه با حضور 30 نفر از اساتید دانشگاههای اراک ، تفرش ، تهران و کره جنوبی برگزار شد .

طاوسی دبیر اجرایی این گارگاه آموزش اساتید ریاضی و برقراری ارتباط با دانشگاه یون فی کره جنوبی را از اهداف برگزاری این گارگاه عنوان کرد.

در این گارگاه آمزشی پرفسور یون از دانشگاه کره جنوبی در زمینه ارتباط ریاضیات با اقتصاد مطالبی ارائه کردند.

همچنین تعدادی از اساتید برجسته کشور در این کارگاه یک روزه مباحث علمی خود را ارائه کردند

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 2:55 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه صنعتی اراک از برگزاری دومین دوره مسابقات پل ماکارونی منطقه‌ای در این دانشگاه خبر داد.

خبرگزاری فارس: مسابقات پل ماکارونی منطقه‌ای در اراک برگزار می‌شود

عباس پاک امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: این دوره از رقابت‌ها از فردا با حضور 40 تیم از دانشگاه‌های استان در اراک برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: در این مسابقات دانشگاه‌های پیام نور استان مرکزی، دانشگاه اراک و دانشگاه صنعتی اراک و دانشگاه آزاد حضور دارند.

رئیس دانشگاه صنعتی اراک بیان داشت: دانشگاه صنعتی اراک با 16 تیم در این مسابقات حضور یافته است.

پاک گفت: پل‌های ساخته شده در این رقابت‌ها در قالب سازه‌های سنگین و سبک ارائه می‌شوند.

رئیس دانشگاه صنعتی اراک با اشاره به برگزاری نخستین  دوره مسابقات در سال گذشته بیان کرد: 32 تیم چهار نفره در این رقابت‌های دانشجویی شرکت داشتند که 25 تیم از دانشگاه علم و صنعت و مابقی از سایر دانشگاه‌های استان مرکزی بود.

پاک ادامه داد: در مسابقات سال گذشته که به صورت تیمی در دو گروه سازه‌های نیمه سنگین با بارگذاری پیوسته و سازه‌های سبک با بارگذاری ثابت برگزار شد، تیم انجمن علمی مکانیک و بسیج دانشجویی دانشگاه تفرش توانستند به ترتیب در رشته سازه‌های سبک مقام قهرمانی و نایب قهرمانی را کسب کنند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:32 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 

رییس پژوهشکده‌ی هنر گفت: همایش ملی هنرهای آیینی در ایران با توجه به پژوهش‌های انجام‌شده در این حوزه، اتفاقی بسیار ناچیز و اندک است، هرچند حضور کارشناسانی مانند محمد میرشکرایی را باید غنیمت شمرد.

 

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیدکمال حاج‌سیدجوادی که در آیین تجلیل از سیدمحمد میرشکرایی همزمان با همایش ملی هنرهای آیینی در ایران در فرهنگستان هنر سخن می‌گفت، ادامه داد: آنچه انجام می‌شود بعضا با سلیقه‌ها و ذهنیت‌های شخصی و نظراتی که هیچ پایه و اساس علمی و آکادمیکی ندارند همراه است. تضارب آرا و تضاد نیز بین این نظریات وجود دارد. متأسفانه بسیاری از تحقیقات انجام‌شده نیز برگرفته از گفته‌ها و نوشته‌های مستشرقانی است که فرهنگ و تمدن ایران را آن‌طور که باید حس نکردند و دقیقا نمی‌شناسند. در واقع برخی از این تحقیقات بوی این سرزمین را نمی‌دهند.

 

او با تأکید بر این‌که چراغ پژوهش‌های مربوط به هویت ایران و آیین‌های جهان فارسی‌زبان باید شعله‌ور و روشن نگه داشته شود، اظهار کرد: براساس بررسی‌های انجام‌شده معلوم شد بین مجموعه‌ی شخصیت‌هایی که به‌صورت کاملا فردی و در عین حال، یکتا و همراه با عشق به ایران کار کرده‌اند، استاد محمد میرشکرایی حدود نیم قرن تلاش و کارهایی را عرضه کرده است که هنوز بین بسیاری از کارهای دیگر نمونه‌اند.

 

وی گفت: نمایش‌ها و آیین‌های موجود در ایران از دیرباز و درست از زمانی که به دوران اسلام می‌رسد، رنگ و حقیقت اسلامی به خود می‌گیرد.

 

حاج‌سیدجوادی با اشاره به برخی تحقیقات انجام‌شده در زمینه‌ی حضور اسلام و دین در آیین‌های ایرانی، بیان کرد:‌ براساس تحقیق انجام‌شده در مناطق شیعه‌نشین و اهل سنت نمی‌توانیم حتا یک آیین را پیدا کنیم که در اجرای آن، نور دینی و اعتقادات مذهبی همراه با دعا وجود نداشته باشد. حال چگونه است که ما درپی این هستیم که مراسم آیینی خود را منتسب به دنیایی کنیم که پیوندی با آن نداریم.

 

رییس پژوهشکده‌ی هنر محمد میرشکرایی را از معدود پژوهشگرانی دانست که در این حوزه فعالیت کرده و یک‌تنه همراه با گروهی اندک از شاگردانش در این حوزه، راه پرپیچ و خم را هموار کرده و از نمونه‌ی بارز آن، ثبت جهانی نوروز به‌عنوان یکی از آیین‌های باستانی ایران است.

 

او ادامه داد: درباره‌ی بحث نوروز، عده‌ای که ادعای محقق بودن در این حوزه را داشتند، معتقد بودند نوروز برای ایران نیست، ولی میرشکرایی این را با پایمردی خود به همه نشان داد.

 

وی اضافه کرد: ما در پژوهشکده‌ی هنر تصمیم گرفتیم به موضوعات پژوهشی که در پیوند با هنر کمتر به آن‌ها توجه شده است بپردازیم.

 

به گزارش ایسنا، رییس انجمن انسان‌شناسی ایران نیز در سخنانی درباره‌ی محمد میرشکرایی اظهار کرد: او از نخستین افرادی است که حرکت‌های اولیه را برای شروع یکسری مطالعات ارزشمند در ایران از سال 1346 آغاز کرد. او بعد از 40 سال کار فرهنگی در حوزه مردم شناسی و آیین‌های ایران باستان در سال 86 بازنشسته شد. معرفی وی کار بسیار مشکلی است. شخصیت علمی استاد میرشکرایی کوله‌باری از پژوهش دارد که نشان دادن این کوله‌بار کار چند ساعت نیست.

 

رفیع‌فر در ادامه اشاره‌ی کوتاهی به زندگی‌نامه‌ی استاد محمد میرشکرایی کرد و گفت: او در سال 1321 در تفرش به دنیا آمد و از کودکی با کتاب‌ها و مجله‌های پدر و پدربزرگش سرگرم بود. تا سال‌های اول دبیرستان در تفرش تحصیل کرد، بعد از آن به دبیرستان شرف تهران آمد. در دبیرستان با آیین نمایش و فرهنگ‌های نمایشی آشنا شد و بعد از آن بود که فعالیت در این حوزه را ادامه داد. در سال 1344 در دانشکده‌ی ادبیات دانشگاه تهران با همسرش، غزاله پردیس آشنا شد و ازدواج کرد و در سال 1352 به استخدام رسمی مرکز مردم‌شناسی وزارت فرهنگ درآمد. او دوره‌ی فوق لیسانس خود را در رشته‌ی فرهنگ و زبان‌های باستانی در دانشگاه تهران گرفت و دوره‌ی دکتری را در تاجیکستان آغاز کرد که به‌دلیل کارهای زیاد مجبور به ناتمام گذاشتن این دوره شد. تا این‌که در سال 1386 در جریان برگزاری همایش 70 سال مردم‌شناسی ایران درخواست بازنشستگی‌اش قبول شد و پس از برگزاری این همایش بازنشسته شد.

 

او اضافه کرد: استاد میرشکرایی در ثبت جهانی آیین نوروز تلاش زیادی کرد حتا می‌توان این پرونده را به نام او ثبت کرد. میرشکرایی از سال 63 تا 68 سرپرست موزه‌ی پژوهشی مردم‌شناسی بود و از 68 تا 86 مدیر پژوهش‌های مردم‌شناسی کشور و رییس پژوهشکده‌ی مردم‌شناسی بود.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:30 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

گنبد بزرگی از دور در شهر تفرش خود نامیی میکند . با طی مسیر ، مسجدی را در محله فم می توان دید ؛ مسجدی به نام شش ناو .
 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، نرسیده به مسجد ، گنبد بزرگی با ارتفاع نزدیک 15 متر و قطری حدود 16 متر به چشم می آید .

با ورود به مسجد رشته ای قنان توجه را جلب میکند؛ همین قنات که توسط شش ناو در بیرون مسجد و با عبور از درخت چنار بزرگ و قدیمی تقسیم شده و به محله های اطراف جریان بیدا میکنند ؛ احتمالا علت نامگذاری ای مسجد به شش ناو می باشد .

بر پایه ی این گزارش ؛ درو مسجد ، سقف ودیواره با کاشی کاری های زیبا تزیین شده است . معماری مناره مسجد توجا بیننده را جلب میکند . مناری از جنس آجر و به شکل بلکانی ماربیچ هست . این معماری ، قدیمی ترین بنای مسجد شش ناو است ؛ زیرا با خط کوفی نوشته شده است وهیچ کلمه ای به جز لا الله االی الله در کتیبه باقی نمانده است .

به گوشه غربی مسجد که نگاه می شود ؛ حسینه خیلی بزرگی همرا با سکوی برجته ای در وسط آن و حجره هایی در اطراف آن قرار دارد . افرادی که درون مسجد و از اهالی تفرش هستند می گویند: این مکان از دیر باز در ماه محرم و صفر برای تعزیه خوانی استفاده می شود .

گنبد کلاه خودی از جنس آجر در مسجد گویای احداث بنا در عهد سلجوقی است . درون ایوان مسجد شش ناو ، کتیبه ای است که نام بانی مسجد در آن با خط زیبای نستعلیق که نام محمد بن ابراهیم بن عباس در سال 1277 ه.ق حک شده است .

باز هم مرور می کنیم ....مسجد شش ناو در دوره سلجوقی در محله فم تفرش بنا شده است و در دوره های بعد قسمتهایی به آن اضافه شده است .

در این مسجد ، مزار یکی از صحابه امام حسن عسگری(ع) به نام محمد محدث در قرن شش هجری به خاک سرده شده است .

این مسجد در سال 1379در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:0 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

یادواره شهید حاج ابوالفضل شاه‌حسینی و شهدای شهرستان تفرش در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) دانشگاه این شهر برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- در این آیین که به همت بسیج دانشجویی امام صادق(ع) این دانشگاه برگزار شد از زحمات و جانفشانی‌های شهید حاج ابوالفضل شاه‌حسینی جانباز 70 درصد جنگ تحمیلی تجلیل به عمل آمد.

 

قرائت قرآن، پرده‌خوانی دفاع مقدس، تجلیل از سه خانواده شهید شهرستان تفرش و برپایی نمایشگاه محصولات فرهنگی، قرعه‌کشی عتبات عالیات و خاطره‌گویی همرزمان شهید از مهم‌ترین برنامه‌های جانبی این مراسم بود.

 

ابوالفضل شاه حسینی متولد سال 1331 در شهر تفرش بود. با آغاز جنگ تحمیلی به صورت داوطلبانه به جبهه‌های حق علیه باطل عزیمت کرد و در منطقه بستان از ناحیه دست، صورت و شکم دچار مجروحیت شد و پس از تحمل چند سال درد جراحات وارده بر بدنش، سرانجام سوم ماه جاری به خیل شهدای جنگ پیوست.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 11:30 | نویسنده : میثم اله وردی |
تاريخ : برچسب:, | 9:9 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

رئیس دانشگاه تفرش گفت:با توجه به افزایش اعضای هیات علمی، پذیرش دانشجو، گسترش رشته ها و افزایش تورم در بحث یارانه مواد غذایی بودجه 92 حداقل 30 درصد باید نسبت به سال 91 افزایش پیدا کند.
دکتر احمدرضا ربانی، رئیس دانشگاه تفرش در گفتگو با خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران افزود: از مسئولان تقاضا داریم بودجه سال 92 حداقل 30 درصد نسبت به سال 91 افزایش پیدا کند.

وی گفت: با توجه به افزایش اعضای هیات علمی، افزایش پذیرش دانشجو، گسترش رشته ها و افزایش تورم در بحث یارانه مواد غذایی بودجه سال 92 حداقل 30 درصد باید نسبت به سال 91 افزایش پیدا کند.

ربانی تصریح کرد: اگر این بودجه حداقل 30 درصد افزایش یابد می‌توان با آن دانشگاه را اداره کرد.

وی با بیان اینکه بودجه 91 به طور کامل به دانشگاه ها پرداخت نشد عنوان کرد: اگر این بودجه به صورت 100 درصد پرداخت می شد برای دانشگاه ها کفایت می کرد.

رئیس دانشگاه تفرش بیان کرد: برخی دانشگاهها مانند دانشگاه های ما به دلیل ارتباط با صنعت از قبیل پروژه های صنعتی درآمد اختصاصی دارند و یا رشته های پولی راه اندازی کرده اند، ولی بسیاری از دانشگاهها این درآمد را ندارند.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاههایی که درآمد اختصاصی نداشتند در بحث تامین مواد غذایی دانشجویان پرداخت حق التدریس و حقوق کارکنان دچار مشکل شدند./

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:30 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

اجتماع > جامعه‌شناسی- همشهری آنلاین:
پژوهشکده هنر همزمان با برگزاری «همایش ملی هنرهای آیینی در ایران» از محمد میر شکرایی، پژوهشگر و مردم شناسی ایران تجلیل می‌کند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فرهنگستان هنر، این مراسم با همکاری فرهنگستان هنر، پژوهشکده هنر، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دانشگاه هنر اسلامی تبریز و انجمن انسان‌شناسی ایران برگزار می‌شود.

مراسم تجلیل از محمد میرشکرایی سه شنبه 8 اسفند ماه، ساعت 17 تا 19 در تالار ایران فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.

علاقمندان برای شرکت در این مراسم می‌توانند به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)، پایین‌تر از چهارراه طالقانی، شماره 1552 تالار ایران فرهنگستان هنر مراجعه کنند.

ورود برای کلیه علاقمندان آزاد است.

محمد میرشکرایی در یلدای سال 1321 در شهر تفرش متولد شد.

پس از عزیمت به تهران دوره دبیرستان را در مدرسه شرف گذراند و انجمن ادبی را زیر نظر استاد ابولقاسم جنتی عطایی به همراه تنی چند از هم‌کلاسی‌های خود بنیان گذاشت.

در سال 1341 نیز کانون جوانان تفرش را دایر و نخستین دست‌نوشته‌های خود را با موضوعات فرهنگی و اجتماعی در نشریه آن منتشر کرد.

وی دوره کارشناسی ارشد خود را در رشته فرهنگ و زبان‌های باستانی و سپس دوره دکترای را در کشور تاجیکستان گذراند و در سال 1352 به استخدام مرکز مردم‌شناسی ایران در وزارت فرهنگ و هنر درآمد و مسئولیت حوزه مرکزی (شامل استان‌های امروزی تهران، قم، قزوین، و البرز) را عهده دار شد.

سرپرست موزه پژوهشی مردم‌شناسی و تحقیقات روستایی مرکز مردم‌شناسی ایران، مدیر پژوهش‌های مردم‌شناسی کشور و سپس رئیس پژوهشکده مردم‌شناسی، سردبیر فصلنامه نامه پژوهشگاه میراث فرهنگی، مدیرمسئول و سردبیر فصلنامه بین‌المللی و دو زبانه هفت‌گنبد، مسئول تهیه پرونده ثبت ملی و ثبت جهانی نوروز در برنامه‌های سازمان یونسکو و میراث فرهنگی کشور، عضویت در گروه تاریخ هنر پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر، عضویت در 14 شورا و کمیته‌های ملی از جمله: شورای حکام میراث ناملموس (معنوی) یونسکو در آسیای غربی و مرکزی و ... را در کارنامه فعالیت‌های خود دارد.

«هنرهای بومی در صنایع دستی باختران»، «جاذبه‌های فرهنگ سنتی ایران»، «گرفتگی خورشید و ماه در فرهنگ مردم ایران»، «مُهر و داغ بر خرمن و دام»، «زبان مردم ماسوله»، «فرهنگ نمایش‌های عامیانه (عامه) ایران» و ... از تالیفات میرشکرایی محسوب می‌شود.

از وی همچنین تاکنون چندین مقاله در زمینه فرهنگ و هنر ایران منتشر شده است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:2 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی از شهادت جانباز 70 درصد جنگ تحمیلی پس از سال‌ها تحمل درد و رنج خبر داد.

خبرگزاری فارس: جانباز 70 درصد جنگ تحمیلی به شهادت رسید

حجت‌السلام والمسلمین حسن هنرمند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: ابوالفضل شاه‌حسینی جانباز 70 درصد جنگ تحمیلی پنج شنبه هفته گذشته بعد از سه سال تحمل رنج و سختی به خیل عظیم شهدا پیوست.

وی تصریح کرد: شهید شاه‌حسینی متولد سال 1331 بود که در طول 30 سال مجروحیتش از هیچ کوششی برای ارتقای نظام اسلامی فروگذار نکرد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی افزود: مراسم تشییع پیکر پاک و مطهر این شهید والامقام صبح امروز با حضور مردم شهیدپرور و همیشه در صحنه شهرستان تفرش برگزار شد.

هنرمند شهادت این شهید والامقام را به خانواده و ملت شهید پرور ایران اسلامی تسلیت گفت.

روحش شاد و راهش پر رهرو باد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:49 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

آموزش > عالی- همشهری آنلاین:
شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم با ایجاد 14 رشته مقطع دکتری در دانشگاههای کشور موافقت کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شورای گسترش آموزش عالی با تاسیس رشته های مقطع دکتری زبان و ادبیات عرب در دانشگاه شهید بهشتی، زبان و ادبیات فارسی گرایش ادبیات عرفانی در دانشگاه اصفهان، تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش مدیریت ورزشی و سیاستگذاری علم و فناوری در دانشگاه مازندران، تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش مدیریت ورزشی در دانشگاه شهید چمران اهواز و زبان و ادبیات عرب در دانشگاه اراک موافقت کرد.

این شورا، ایجاد رشته های مقطع دکتری ریاضی گرایش جبر زمینه گراف در نوبت دوم دانشگاه تفرش، بیماری شناسی گیاهی در دانشگاه کردستان، علوم خاک در دانشگاه شهید باهنر کرمان، تکثیر و پرورش آبزیان و شیلات گرایش تولید و بهره برداری در دانشگاه هرمزگان پردیس قشم، حقوق عمومی و مدیریت آموزشی در دانشگاه امام صادق (ع) را تصویب کرد.

شورای گسترش آموزش عالی با ارتقاء آموزشکده فنی و مهندسی اسفراین به مجتمع آْموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین و انتقال پردیس دانشگاهی دانشگاه صنعتی امیرکبیر از قشم به شهر تهران موافقت قطعی به عمل آورد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:47 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

رییس دانشگاه پیام نور استان مرکزی گفت: از اقدامات مهمی که توسط 5 دانشجوی فنی مهندسی دانشگاه پیام نور اراک انجام شده ساخت بزرگترین پل ماکارونی جهان با وزن 57 کیلوگرم و طول 6.3 متر است.

 

به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه مرکزی، هادی غفاری رئیس دانشگاه پیام نور استان مرکزی در نشست مطبوعاتی که در دانشگاه پیام نور اراک برگزار شد اظهار داشت: دانشگاه پیام نور در سال 1368 با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان تنها دانشگاه باز و ارائه کننده آموزش نیمه حضوری تشکیل شد.

 

وی افزود: 30 درصد از دانشجویان کشور دراین دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و بیش از 500 مرکز و واحد دانشگاهی در کشور فعال است. حدود 25 درصد از دانشجویان کل کشور در این دانشگاه تحصیل می‌کنند.

 

وی اظهار کرد: دانشگاه پیام نور در هشت کشور شعبه داشته و از 50 کشور دنیا دانشجویانی در این دانشگاه تحصیل می کنند. همچنین بیش از سه هزار عضو هیات علمی به صورت نیمه وقت در واحدهای پیام نور کشور مشغول تدریس هستند.

 

رییس دانشگاه پیام نور استان مرکزی در خصوص دانشگاه پیام نور استان مرکزی گفت: دانشگاه پیام نور استان مرکزی 13 مرکز و واحد آموزشی دارد و 32 هزار نفر در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند، همچنین 110 عضو هیات علمی به صورت تمام وقت در واحدهای پیام نور این استان تدریس می‌کنند.

 

وی افزود: از مجموع دانشجویان این دانشگاه 22 هزار نفر در رشته‌های انسانی با 276 رشته گرایش، چهار هزار نفر در رشته علوم پایه در قالب 85 رشته گرایش و 6 هزار نفر در 82 رشته گرایش فنی مهندسی مشغول به تحصیل هستند.

 

وی در خصوص افتخارات این دانشگاه گفت: از افتخارات دانشگاه پیام نور استان مرکزی این است که تنها دانشگاهی است که دارای مدرکISO 9001 است و سیستم مدیریت کیفیت در آن مستقر شده که این نشان از حفظ کیفیت و ارتقای خدمت رسانی است، همچنین فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه پیام نور که از بین 877 مجله علمی پژوهشی و علمی ترویجی رتبه چهارم ضریب تاثیر را اخذ کرده، در بین کلیه مجلات اقتصادی کشور رتبه اول ضریب تاثیر را گرفته است.

 

وی با اشاره به ساخت بزرگترین پل ماکارونی جهان در دانشگاه پیام نور اراک اظهار کرد: تعداد المانهای ماکارونی استفاده شده در این سازه 56 هزار قطعه است که 10 ماه کار برده است و 80 میلیون ریال هم برای ساخت آن هزینه شده است.

 

غفاری از برگزاری سومین جشنواره تولیدات دانشجویی دانشگاه پیام نوراستان مرکزی با هدف افزایش انگیزه و خودباوری دانشجویان از پنجم تا هفتم اسفند ماه در دانشگاه پیام نور واحد اراک خبر داد و گفت: جشنواره‌های قبلی تولیدات دانشجویان دانشگاه پیام نور استان مرکزی در شهرستان‌های تفرش با 360 اثر و دلیجان با 388 اثر برگزار شد و امسال در دانشگاه پیام نور اراک در دو حوزه فرهنگی و علمی برگزار می‌شود.

 

غفاری در خصوص اختراعات دانشجویان این دانشگاه گفت: اختراعات زیادی توسط دانشجویان دانشگاه پیام نور استان انجام گرفته است که از جمله آنها می‌توان به اختراع بالش هوشمند توسط دانشجویان پیام نور واحد کمیجان، سیم خاردار هوشمند، ربات شیشه شوی، جستجوگر اشیا برای نابینایان، کمربند اکسیژن اضطراری، انواع ربات ها و همینطور داروی ضد انگلی که در انگلستان ثبت بین‌المللی شد اشاره کرد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 8:52 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری هدهد تفرش:

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری منابع طبیعی استان مرکزی گفت: همزمان با هفته منابع طبیعی بیش از 800 هکتار به فضای سبزو درختکاری این استان افزوده خواهد شد.

خبرگزاری فارس: 800 هکتار‌ به فضای سبز و درختکاری استان مرکزی افزوده می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، یوسف یوسفی ظهر امروز در نشست ستاد هفته منابع طبیعی اظهار داشت: هفته منابع طبیعی فرصت بسیار مناسبی برای توسعه و ترویج فرهنگ حفظ و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی است که باید تلاش شود با توسعه فضاهای سبز این فرهنگ را در وجود مردم نیز نهادینه کنیم.

وی تصریح کرد: حفظ و احیا منابع طبیعی نیازمند مشارکت همه‌جانبه مردم و فرهنگ‌سازی از سنین پایین است که باید از هفته منابع طبیعی نهایت برای جلب مشارکت مردم و فرهنگ‌سازی در این زمینه بهره برد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری منابع طبیعی استان مرکزی ‌بر لزوم مشارکت دستگاه‌های مختلف در امر فرهنگ‌‌‌سازی در این زمینه تاکید کرد و گفت: بهره‌گیری از توانمندی‌های دستگاه‌های مختلف نقش مؤثری در توسعه و ترویج فرهنگ منابع طبیعی دارد که باید به آن توجه کرد.

یوسفی توزیع 800 هزار اصله نهال، برگزاری مراسم جشن درختکاری، بهره‌برداری از طرح‌های مرتع‌داری، افتتاح 11 مورد بند سنگ و سیمان در شهرستان‌های دلیجان، آشتیان و تفرش و بهره‌برداری از دیوار ساحلی به طول 630 متر مربع را از طرح‌های مهم در ایام هفته منابع طبیعی عنوان کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز طی سخنانی خواستار احداث پارک آبخیزداری در منطقه گردو توسط اداره کل منابع طبیعی به منظور ذخیره آب و توزیع آن به صورت قطره‌ای و احداث پارک منابع طبیعی در منطقه چپقلی اراک به وسعت دو هزار هکتار شد.

عباس مظفری گفت: تحقیقات علمی در حوزه منابع طبیعی می‌تواند در بهبود منابع پایه و حفظ و صیانت از منابع طبیعی کشور تأثیر به سزایی داشته باشد

وی ترغیب و تشویق مردم و انجمن‌های مردم نهاد در حفظ منابع، بهره‌گیری از توانمندی‌های دستگاه‌های مختلف در حوزه‌های شهری، توسعه پایدار بر پایه دانش و ارتقاء بهره‌وری آب در سطح منابع طبیعی را از مهم‌ترین برنامه‌ها برای صیانت از این ثروت خدادادی عنوان کرد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:16 | نویسنده : میثم اله وردی |