پایگاه خبری تفرش:

 امام جمعه تفرش گفت: امروز بسیاری از توطئه‌های دشمن با عزاداری ماه محرم و حضور مردم در خیابانها در ظهر عاشورا خنثی می‌شود و باید اقامه عزای امام حسین(ع) را یک نعمت گرانقدر دانست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، حجت الاسلام سیدمحمد مومنی در دومین همایش شناسایی آسیب‌های عزاداری در تفرش با اشاره به اهمیت بزرگداشت حماسه عاشورا اظهار کرد: بزرگداشت حماسه عاشورا، بزرگداشت شعائر دینی است و باید توجه داشت که پیروی از نهضت امام حسین(ع) سبب پیروزی انقلاب اسلامی شد.

حجت الاسلام سیدمحمد مومنی افزود: امام راحل(ره) در سخنانشان با الگوگیری از حماسه عاشورا، همواره انقلاب اسلامی را ادامه دهنده نهضت امام حسین(ع) عنوان کرده و هدف و ماهیت نظام اسلامی را منطبق با نهضت کربلا سازماندهی کردند.

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر شاخص‌ترین شعار و حقیقت فرهنگ عاشورایی است، تصریح کرد: امام حسین(ع) شهید امر به معروف و نهی از منکر و بر پایی نماز و واجبات الهی است و این هدف آرمانی امروز در جامعه ما باید به بهترین شکل ظهور پیدا کند.

امام جمعه تفرش بر ضرورت دوری از بدعت و خرافه در هیئت های مذهبی تاکید کرد و گفت: شأن و منزلت مجالس عزادارای باید حفظ شود و نیاز است مسئولان هیئت ها، مدحان و روحانیان از این انحرافات جلوگیری کنند.

حجت الاسلام مومنی افزود: در ماه محرم حضور نوجوانان و جوانان در مراکز مذهبی نظیر مسجد و هیئت افزایش پیدا می‌کند و این یک فرصت برای روحانیون و مدحان ماست تا نسل سوم انقلاب اسلامی را با مبانی عقیدتی و اسلامی آشنا کنند و کسی نباید این فرصت را به راحتی از دست بدهد.

وی تصریح کرد: امروز بسیاری از توطئه های دشمن با عزاداری ماه محرم و حضور مردم در خیابانها در ظهر عاشورا خنثی می شود و باید اقامه عزای امام حسین(ع) را یک نعمت گرانقدر دانست.

حجت الاسلام با اشاره نماز و امر به معروف که دو هدف مهم قیام عاشورا هستند ‏افزود: اقامه نماز جماعت در ظهر عاشورا ‏و از بین منکرات در عزاداری، عدم استفاده از سخنرانان کم تجربه و ‏جلوگیری از اذیت و آزار مردم در ‏عزاداری مهمترین مواردی است که عمل کردن به آنها از بین بردن آسیب ها ‏را آسان می کند.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 18:14 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

محرم عزاداری

دومین همایش شناسایی آسیب‌های عزاداری با حضور مسئولان استانی و شهرستانی به منظور شناخت آسیب‌ها و بایدها و نبایدهای عزاداری در تفرش برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، احمد جولایی، محققق و پژوهشگر تعزیه ایران ظهر امروز در همایش شناسایی عزاداری با اشاره به مفهوم عزاداری اظهار کرد: عزاداری یعنی نکوداشت فردی که از دست رفته و برای نشان دادن مقام و مهربانی آن مقام ‏عزاداری برگزار می شود و فلسفه عزاداری امام حسین در عصر حاضر با عزاداری و برگزاری مراسم تعزیه ‏تبیین می شود.

وی افزود: آسیب های بسیاری در عزاداری ها وارد شده که رفع آنها باید در برگزاری همایش ها و ‏برنامه های مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

جولایی تصریح کرد: تحریف در سخنرانی و بزرگنمایی بی جا یکی از مهعمترین آسیب های عزاداری است که شهید ‏مطهری نیز به آن اشاره کرده است.

محقق و پژوهشگر تعزیه افزود: استفاده از بعضی ادوات و موسیقی های نامناسب و عدم رعایت ‏پوشش ظاهری توسط افراد برگزار کننده از دیگر آسیب های عزاداری است و تحریف ازقلب تاریخ به وجود وقایع رسوخ میکند و خرافه زدایی باید بطور ویژه مورد تاکید ‏قرار گیرد.

وی به وجود نسخه های تعزیه اشاره کرد و گفت: وظیفه نسخه نویسان تعزیه از مورخان جدا است و باید از نسخه های ‏صحیح و بدون تحریف در تعزیه ها استفاده شود. ‏

جولایی افزود: فداکاری، بصیرت، آزادی، مبارزه با ظلم و ستم، درس های ماندگاری قیام امام حسین(ع) است و قیام و پیام عاشورا و امام حسین(ع) همیشه جاوید و ماندگار بوده و هنرمندان با هنر تعزیه این واقعه ماندگار را روایت می کند چراکه  بیان واقعه عاشورا در قالب هنر احساس  و رابطه ای با مخاطب ایجاد می کند که سبب جذب مخاطب و مصائب و وقایع آن زمان می شود.

وی تصریح کرد: یکی از حق هایی که اهل بیت(ع) نسبت به ما دارند و مسلمانان باید آن را به پا دارند، سوگواری سید الشهداء(ع) است و فرزندان و نسل جوان و نوجوان ما باید امام حسین شناس شوند.

محقق و پژوهشگر تعزیه افزود: سخنرانی و منبر پیام و محتوایش بیشتر است اما چون فقط سمعی است، کمتر تأثیر گذار است ولی تعزیه خوانی چون سمعی و بصری است، تأثیرگذاری عمیقی بر مخاطب می گذارد.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:52 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رئیس جمعیت هلال‌احمر تفرش از برگزاری دوره آموزش تخصصی حمایت روانی در حوادث و بلایای طبیعی در این شهرستان خبر داد.

 خبرگزاری فارس: برگزاری دوره آموزش تخصصی حمایت روانی در حوادث و بلایای طبیعی در تفرش

مجید‌حسین ‌جمال در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: این دوره آموزشی آبان ماه امسال با حضور 30 نفر از امدادگران برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون دو دوره عمومی نجات، دو دوره عمومی امداد و یک دوره تخصصی امداد جاده‌ای با حضور 90 نفر از امدادگران در این جمعیت برگزار شده است.

رئیس جمعیت هلال‌احمر تفرش گفت: تا پایان سال جاری نیز سه دوره آموزشی برگزار خواهد شد که دوره آموزش تخصصی پیش بیمارستانی امدادگران، دوره تخصصی ارتفاع و دوره تخصصی برف و کولاک از جمله این کلاس‌ها به شمار می‌رود.

جمال اظهار کرد: در حال حاضر تعداد تیم‌های آماده امدادی این جمعیت 10 تیم امدادی است که با اولویت امداد جاده‌ای و امداد کوهستان آماده‌سازی شده‌اند.

وی با اشاره به برنامه‌های هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی برگزاری دوره تخصصی نجات در حوادث ترافیکی، برگزاری مانور امداد و نجات در تصادفات جاده‌ای، برگزاری نشست هم‌اندیشی اعضای جمعیت هلال احمر، برگزاری مانور لحظه صفر، ایجاد سایت اسکان اضطراری و... را بخشی از این برنامه‌ها عنوان کرد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:29 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تفرش از آغاز عملیات اجرایی آبخیزداری حوضه فرسمانه این شهرستان خبر داد.

 خبرگزاری فارس: آغاز عملیات اجرایی حوضه آبخیزداری فرسمانه تفرش

مجتبی مومن امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: این عملیات با هدف کنترل فرسایش و رسوب، حفظ آب، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، جلوگیری از خطر سیل مناطق پایین دست و توسعه بخش کشاورزی در قالب عملیات گابیونی (توری سنگی) اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: حجم عملیات پیش‌بینی شده این پروژه شامل 750 متر ‌مکعب بند گابیونی است که با اعتبار یک هزار و 200 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی آبخیزداری انجام خواهد شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تفرش ادامه داد: حوضه آبخیز فرسمانه با سطح پنج هزار و هفت هکتار از زیر حوضه‌های قره‌چای در شهرستان تفرش است که در این حوضه دو روستا به نام‌های فرسمانه و وایمند وجود دارد و در سنوات گذشته پروژه‌های بیولوژیکی که شامل کپه کاری و علوفه کاری است به منظور توسعه پوشش گیاهی در منطقه به اجرا در آمده و در سال جاری نیز در سطح 100 هکتار اجرا خواهد شد.

مومن افزود: با انجام اقدامات آبخیزداری بیش از پنج میلیون مترمکعب از روان‌آبها در شرایط متوسط بارندگی در شهرستان کنترل شده که با ایجاد این سازه‌ها از هدر رفتن نزولات آسمانی جلوگیری خواهد شد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:11 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی گفت: فعالیت کارخانه های گونی بافی ستاره زاگرس آذرخش فراهان و خورجین گستر تفرش وابسته به گروه صنعتی کبیر با رفع نواقص زیست محیطی از سر گرفته می شود.

 

'عباس صلاحی' روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: فعالیت این دو کارخانه از سه ماه پیش به دلیل ادعای اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی مبنی بر آلاینده بودن تولیدات آنها به حالت نیمه تعطیل درآمده بود.

وی ادامه داد: در کارخانه های ستاره زاگرس آذرخش و خورجین گستر تفرش بیش از یک هزار نیروی انسانی به تولید کیسه های پلاستیکی و پلی پروپیلن اشتغال داشتند که بر اثر نیمه تعطیل شدن این دو کارخانه نیمی از کارکنان به مرخصی فرستاده شده بودند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست سه ماه پیش به کارخانه های تولید سیمان و گچ اخطار داده بود که برای بسته بندی محصولات خود از کیسه های پلاستیکی و پلی پروپیلین به دلیل تاخیر در تجزیه و آلاینده بودن استفاده نکنند و کیسه های کاغذی را جایگزین آن محصولات کنند.

وی اظهار کرد: این در صورتی است که مواد اولیه تولید کیسه های پلاستیکی و پلی پروپیلن از صنایع پتروشیمی داخلی تامین می شود اما برای تولید کیسه های کاغذی باید بیش از 80 درصد مواد اولیه را از کشورهای اروپایی وارد کرد.

صلاحی اضافه کرد: بر اساس نشست های متعددی که با ' معصومه ابتکار' رییس سازمان حفاظت محیط زیست و معاونین وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار کردیم، قرار بر این شد که دو کارخانه تولید کننده کیسه های پلاستیکی و پلی پروپیلین ستاره زاگرس آذرخش فراهان و خورجین گستر تفرش به شرط استفاده از موادی با قابلیت تجزیه زود هنگام؛ فعالیت خود را از 15 آبان ماه سال جاری از سر بگیرند.

وی افزود: تعطیل کردن این دو کارخانه به دلیل آلاینده بودن کار درستی نیست بلکه برای حفاظت از محیط زیست باید دستگاه های بازیافت این محصولات را وارد کرد که در نتیجه آن؛ هم شرایط اشتغال برای تعداد زیادی از افراد جامعه را فراهم می شود و هم به محیط زیست آسیب وارد نمی شود.

نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امروز اشتغالزایی پایدار و مولد یکی از دغدغه های مهم دولت و مجلس است که تحقق آن نیازمند همراهی، هماهنگی و تعامل سازنده بین بخشی است بنابراین نباید با نظرات غیرکارشناسی کارخانه هایی را که در چرخه صنعت و اشتغالزایی نقش بی بدیلی ایفا می کنند را به تعطیلی کشاند.

وی افزود: استان مرکزی به لحاظ موقعیت ممتاز و استراتژیک در بخشهای مختلف کشور قابلیت رشد بیشتر و استقرار واحدهای تولیدی و صنعتی را دارد که در این زمینه مسوولان با همکاری سرمایه گذاران می توانند در منطقه فراهان، تفرش و آشتیان یک فضای صنعتی اساسی را تاسیس کنند.

صلاحی اضافه کرد: موضوع اشتغالزایی در کشور نیازمند همکاری گسترده بخش دولتی و خصوصی است که شهرستانهای تفرش، آشتیان و فراهان زمینه مناسبی برای حضور سرمایه گذاران ایجاد کرده و آماده تعامل کامل در این زمینه هستند.

وی خاطرنشان کرد: وجود دو کارخانه گونی بافی در فراهان و تفرش بستر مناسبی در زمینه اشتغال جوانان این منطقه ها فراهم کرده است که باید با حمایت های مسوولان استانی و برنامه ریزی های کارشناسی شده زمینه ورود سرمایه گذاران بیشتری به این مناطق فراهم شود.

کارخانه های گونی بافی ستاره زاگرس آذرخش فراهان و خورجین گستر تفرش وابسته به گروه صنعتی کبیر از سال 1380 فعالیت خود را در در این مناطق آغاز کرده و هم اکنون بیش از یک هزار نفر در این دو کارخانه فعالیت می کنند.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 7:39 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

پیگیری امور مربوط به محیط زیست و مدیریت پسماندها یک بحث بین بخشی است که به یک مسئول یا سازمان مربوط نمی‌شود و اگر بخواهیم در این زمینه به نتیجه واقعی برسیم لازم است تمامی سازمان‌ها با یکدیگر مشارکت و همفکری داشته باشند.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، سیامک سلیمانی مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری مرکزی استانداری مرکزی در جلسه آموزشی طرح تفکیک از مبداء پسماندها که در دهیاری روستای موت‌آباد اراک برگزار شد، اضافه کرد: اگر امروز به مسائل و مشکلات موجود در حوزه محیط زیست و پسماندها توجه نشود، تبعاتش دامنگیر همه مردم جامعه در آینده خواهد شد.

سلیمانی خاطرنشان کرد: لازم است قدم‌های مؤثر و کاربردی در حوزه پسماندها و محیط زیست برداشته شود.

مدیرکل امور روستایی استان به مسئله تفکیک از مبداء در روستاها اشاره کرد و گفت: این امر با توجه به امکانات موجود از جمله سطل‌های مکانیزه، در روستا باید انجام شود.

به گزارش ایسنا، غلامحسین سلیمی کارشناس مسئول امور دهیاری‌های استانداری استان مرکزی نیز در این جلسه اشاره کرد: روستای موت‌آباد اولین و تنها روستا در کشور است که موفق شده طرح تفکیک پسماند از مبدأ را انجام بدهد.

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ‌سازی در تحقق این طرح مؤثر است، افزود: اولین عامل کلیدی در تحقق این امر، ترویج فرهنگ درست و اصولی به ویژه در مدارس و مهدکودک‌های استان است.

سلیمی مهمترین مسئله روستاها را مسئله پسماند عنوان کرد و افزود: دیگر موارد قابل توجه در روستاها که به صورت دستور کار در دهیاری‌ها مطرح شده مسائلی از قبیل بحران آب، فضای سبز و اماکن اقامتی در روستاهاست.

وی به اقداماتی که در شش ماه اخیر در روستاها و توسط اداره امور روستایی اجرا شده بود اشاره کرد و گفت: پاک‌سازی محورهای روستایی، ساماندهی و خرید ماشین‌آلات مکانیزه برای دفع پسماندها، ایجاد محل دفن زباله در پنج منطقه از استان مرکزی و همچنین بازسازی و لایروبی تصفیه‌خانه‌های آب از جمله اقدامات این اداره است.

وی خاطرنشان کرد: از نیمه دوم سال گذشته تاکنون مدیریت پسماندها با هدف ساماندهی زباله‌های خانگی و صنعتی، کاهش هزینه‌های لازم برای پاک‌سازی و کاهش پسماندهای تولید شده در سطح روستاها در بیشتر بخش‌های روستایی انجام شده است.

سلیمی با اشاره به اینکه طرح مدیریت پسماندها در داخل روستا به خوبی اجرا می‌شود، بیان کرد: متأسفانه نبود امکانات اولیه در دهیاری‌ها و مدیریت نکردن محل دفن زباله سبب شده تا این امر در بیرون روستا به خوبی اجرا نشود.

وی تأکید کرد: دفتر امور روستایی در استان مرکزی پیشتاز مدیریت پسماندها در استان بوده و دهیاری روستای موت‌آباد با اجرای طرح تفکیک از مبداء پسماندها بعنوان یک الگو برای دیگر روستاهای کشور شناخته شده است.

بر اساس این گزارش، زهرا امیری دهیار روستای موت‌آباد نیز با اشاره به اینکه این روستا پیشتاز مدیریت و اجرای طرح تفکیک پسماند در روستاهای استان است عنوان کرد: این طرح از بهمن‌ماه سال گذشته و با 14 خانوار آغاز شد و امروزه شاهد رشد 95 درصدی مشارکت روستاییان در این زمینه هستیم.

وی در این زمینه تصریح کرد: با طرح‌های تشویقی، فرهنگ‌سازی چهره به چهره و مشاهده فعالیت‌های 14 خانوار شرکت‌کننده در آغاز طرح توانستیم دیگر اهالی روستا را تشویق کنیم و این آمار 95 درصدی امروز را در این روستا رقم بزنیم.

امیری مشارکت و همراهی مردم روستا را تنها عامل موفقیت طرح عنوان کرد.

دهیار موت‌آباد به نتیجه این کار اشاره کرد و گفت: با پیاده‌سازی این طرح در روستا توانستیم از هدر رفت یک سوم زباله‌های خانگی جلوگیری کنیم.

وی بودجه تخصیصی به این روستا را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: بودجه 134 میلیون تومانی سه ساله این روستا، صرف طرح‌های عمرانی از قبیل آسفالت معابر، بازسازی ساختمان دهیاری و اجرای طرح تفکیک پسماند از مبداء در روستا شده است.

در پایان طرح مخترع تفرشی ناهید پاشنگ در خصوص طرح پایش از مبدأ متکی به بانک اطلاعاتی در این جلسه معرفی و مقرر شد با تأمین اعتبارات لازم این طرح به صورت پایلوت در چهار روستای شهرستان تفرش به مرحله اجرا برسد.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:49 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

دومین جشن فارغ‌التحصیلی دانش آموختگان دانشگاه تفرش با حضور رئیس، معاونین، مدیران،کارکنان و دانشجویان در سالن اجتماعات حاج ابراهیم نصیر دانشگاه تفرش برگزار شد.

 خبرگزاری فارس: آیین دانش آموختگی دانشگاه تفرش برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، رئیس دانشگاه تفرش بعد از ظهر امروز  در این آیین گفت: آیین فارغ‌التحصیلی جشنی به مناسبت موفقیت در کسب یک مرتبه علمی و کسب مدارج عالیه تحصیلی و سپری کردن دوران سخت توام با تلاش چندین ساله برای کسب علم و دانش است.

محمدقاسم سحاب با بیان اینکه دانش آموختگان دانشگاهی بازوی کمکی مراکز آموزش عالی هستند و آینده کشور در گرو همت آنان است، افزود: رسالت کنونی دانشجویان توسعه کشور با همت بلند و برافراشته کردن نام ایران اسلامی بر قلل رفیع  علمی جهان است.

وی اظهار امیدواری کرد: به همت فارغ‌التحصیلان دانشگاه، در آینده نزدیک جامعه فارغ‌التحصیلان دانشگاه تفرش به منظور ارتباط نزدیک بین دانشجویان و دانشگاه تاسیس شود.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تفرش نیز گفت: فارغ‌التحصیلان  دانشگاه تفرش در آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری خوش درخشیده‌اند که این نشان از این حقیقت دارد که خروجی‌های این دانشگاه هنوز درخشان است.

مهدی جعفری‌پناه با اشاره به اینکه 236 نفر از فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف این دانشگاه در آزمون کارشناسی ارشد سال 93 در دانشگاه‌های دولتی کشور پذیرفته شده‌اند، تصریح کرد: درصد متوسط پذیرفته‌شدگان این دانشگاه در آزمون‌های کارشناسی ارشد سال گذشته 32.13 درصد  است که این آمار بالاتر از آمار متوسط پذیرفته‌شدگان سایر دانشگاه‌های مطرح که حدود 40 درصد است، می‌باشد.

در این مراسم 70 دانش‌آموخته دانشگاه تفرش و دانشجویان ممتاز مقاطع کارشناسی با اهدای لوح یادبود و جوایزی تقدیر شدند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:45 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

کودکان تفرشی نقاشی با موضوع ولایت ترسیم کردند .

این نقاشی 120 متری را دیروز 250 کودک تفرشی طراحی کردند .
کودکان تفرش با شرکت در این مراسم افکار و اندیشه های خود با موضوع ولایت و امامت امام علی (ع) را به تصویر کشیدند.
دراین مراسم شاد، خطبه غدیر هم توسط علیرضا محبعلی از خطاطان به نام این شهرستان به طول ده متر نگارش شد.
برنامه های مختلف فرهنگی و هنری و برپایی غرفه های کتاب و نرم افزارهای فرهنگی هم برپا شد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 3:52 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

عباس صلاحی

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی گفت: ۱۰ درصد از اعتبار صندوق توسعه ملی به صنایع اختصاص یافت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، عباس صلاحی عصر امروز در بازدید از شرکت خورجین گستر تفرش اظهار کرد: تقویت صنایع از مهمترین ارکان به‌منظور ایجاد اشتغال در کشور است.

وی افزود: شرکت خورجین گستر تفرش بدلیل عدم استفاده تعدادی از کارخانجات سیمان از کیسه‌های تولیدی این شرکت و فعالیت دلالان کاغذ با مشکلات تعدیل نیرو مواجه شده است و با رفع مشکلات امیدواریم تمامی نیروهای تعدیل شده به سرکار خود باز گردند.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بازیافت باید توسط سازمان محیط زیست مورد تاکید قرار گیرد و بازیافت صحیح از عدم فعالیت کارخانجات این چنینی جلوگیری می‌کند.

صلاحی با اشاره به دیدار خود با معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست گفت: در این جلسه مقرر شد تا کارخانجات پتروشیمی با تولید پلیمر بازیافت را به شیوه صحیح انجام دهند.

وی افزود: مجلس هم حمایت‌های خود را به حوزه‌های صنعت و گردشگری بطور ویژه شاختصاص داده است تا حمایت از تولید سبب خودکفایی شود.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی از حمایت فرمانداری و مسئولان شهرستان تفرش از سرمایه‌گذاران خبر داد و تصریح کرد: 62 هکتار زمین در شهرک صنعتی تفرش در حال آماده سازی است که به‌منظور ایجاد واحدهای صنعتی در آینده ای نزدیک در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.

صلاحی با اشاره به مشکلات شهرک صنعتی شهدای تفرش گفت: نبود نگهبان در این شهرک، عدم اجازه به‌منظور ورود پساب به تصفیه خانه و کمبود آب از مهمترین مشکلات شهرک صنعتی تفرش است.

وی افزود: در ماه های گذشته شرکت خورجین 25 تا28 تن تولید داشت که با مشکلات پیش آمده در حال حاضر 8 تن تولید سالن های این شرکت است.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 18:18 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

همزمان با نخستین روز از هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی مانور لحظه صفر در شهرستان‌های تفرش و آشتیان آغاز شد.

 خبرگزاری فارس: مانور لحظه صفر در شهرستان‌های تفرش و آشتیان آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان مرکزی ظهر امروز در مراسم آغاز به کار این مانور با اشاره به لزوم آمادگی کامل نیرو‌های عملیاتی جمعیت هلال‌احمر شهرستان‌های تفرش و آشتیان برای امدادرسانی هرچه بهتر به مصدومین سوانح طبیعی و غیر‌طبیعی گفت: هدف از برگزاری این مانور هماهنگی در دریافت اطلاعات و اطلاع رسانی به موقع برای فراخوان عوامل اجرایی، مستندسازی و گام‌بندی اجرایی عملیات امداد و نجات از آغاز تا پایان عملیات است.

مرتضی سلیمی افزود: شناسایی مشکلات و موانع اجرایی فرآیند عملیات امداد و نجات با چشم‌انداز پاسخگویی 12 ساعته، اجرای آزمایشی طرح عملیاتی شعب و رفع معایب و نواقص احتمالی و مدیریت اطلاع‌رسانی حوادث و سوانح و نحوه ارتباط با رسانه‌‌ها از دیگر اهداف برگزاری این مانور به شمار می‌رود.

وی از دریافت گزارش فرضی زلزله 6 ریشتری به عنوان گام اول اجرای این مانور خبر داد و اظهار کرد: فعال‌سازی مرکز EOC شعب، فراخوانی نیروها و آماده‌باش تمامی نیروها و عوامل، اجرای طرح عملیاتی شعب، اعزام تیم‌های ارزیاب به منطقه، اعزام تیم‌‌های جستجو و نجات اولیه به منطقه، دریافت اطلاعات از مناطق و ارائه گزارشات مربوطه، برآورد و محاسبه نیازهای اضطراری، اطلاع‌رسانی لحظه‌ا‌‌‌ی به استان، اعلام نیازهای اضطراری جستجو و نجات و فرماندهی عملیات و ارائه گزارش از خدمات امداد و نجات ارائه شده از مراحل سناریوی مانور فوق است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی مانور ساعت صفر در شهرستان تفرش را عملیاتی عنوان کرد و افزود: این مانور تا پایان هفته در سایر شعب استان نیز برگزار خواهد شد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:9 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:


نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی از موافقت ضمنی رئیس جمهور با الحاق شهرهای ساوه، محلات و دلیجان به قم خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد امیرآبادی فراهانی پیش از ظهر یکشنبه در جلسه شورای اداری استان قم اظهار کرد: 2.5 سال است که موضوع الحاق شهرستان‌ها به قم را پشت پرده پیگیری می‌کنیم و اکنون زمانش رسیده که این مسئله را علنی کنیم.

وی گفت: به همراه دکتر لاریجانی و نمایندگان ساوه، دلیجان و محلات با رئیس جمهور صحبت کردیم و رئیس جمهور موافقت ضمنی خودش را اعلام کرده و قرار شد پیگیری شود. با معاون ریئس جمهور هم صحبت کردیم فکر می‌کنیم این اتفاق خواهد افتاد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: در مرحله اول قرار شد دلیجان، محلات و ساوه به قم الحاق شود و ائمه جمعه و مردم تفرش، آشتیان و آران و بیدگل هم بسیار موافقند به استان قم ملحق شوند.

وی اظهار کرد: دولت موافقت ضمنی با این موضوع دارد و مدیران استان این زمینه را داشته باشند و استاندار هم این موضوع را پیگیری کند.

واگذاری مدیریت آب سرشاخه‌ها به قم

امیرآبادی فراهانی در بخش دیگری از سخنان خود از واگذاری مدیریت آب سرشاخه‌های دز به قم خبر داد و تأکید کرد: با توجهی که صورت گرفته، وزیر نیرو مدیریت آب سرشاخه‌ها را به استان قم واگذار کرد که این موفقیت بزرگی بود.

وی گفت: دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هم در جلسه مجمع نمایندگان به صورت تلفنی با وزیر نیرو صحبت کرد و به این موضوع متذکر شد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مدیریت آب سرشاخه‌ها مسئله مهمی است و امیدواریم مدیریت به گونه‌ای باشد که وزارت نیرو از این موضوع پشیمان نشود.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:42 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

نقاط حادثه خیز در راه‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش تصادفات به شمار می‌روند، در استان مرکزی نیز بیش از 117 نقطه حادثه‌خیز وجود داشته که از این تعداد به گفته مسئولان در سال‌های گذشته 55 نقطه حذف شده ‌است.

خبرگزاری فارس: حذف نقاط حادثه‌خیز جاده‌های استان مرکزی در انتظار تامین اعتبار

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، امروزه تصادفات جاده‌ای به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ و میر و خسارت در کشورمان به شمار رفته، به نحوی که سالانه تعداد بسیار زیادی از هموطنان به دلیل تصادف جان خود را از دست می‌دهند.

این در حالی است که آمار تصادفات جاده‌ای در کشورمان بسیار بالاتر از میانگین جهانی است، کارشناسان دلایل متعددی را برای بالا بودن این آمار عنوان کرده و معتقدند خطاهای انسانی، رعایت نکردن قوانین و مقررات، راه‌ها، جاده‌ها و نقاط حادثه خیز نقش زیادی در این موضوع بر عهده دارند.

در این میان نقاط حادثه خیز به عنوان معضلی مهم برای جاده‌های استان محسوب شده و بر اساس آمارها بیش از 30 درصد مجموع تصادفات در استان در این مناطق اتفاق افتاده است.

به همین دلیل در سال‌های گذشته اقدامات مناسبی برای کاهش مشکلات و حذف این نقاط در دستور کار مسئولان قرار گرفته، اما به نظر می‌رسد، باید اقدامات جدی‌تری در این بخش انجام شود تا شاهد کاهش چشم‌گیر تصادفات جاده‌ای باشیم.

*ضرورت حذف نقاط حادثه خیز در استان مرکزی

در همین زمینه فرمانده پلیس راه استان مرکزی به خبرنگار ما گفت: طی یک سال گذشته 117 نقطه حادثه خیز در محورهای استان توسط کارشناسان پلیس راه استان و اداره راه و شهرسازی شناسایی شده و برای تمامی این نقاط شناسنامه تهیه شده است.

مهدی حسنی بیان می‌کند: با توجه به اعتبارات و توان مسئولان راه استان، اقدامات کوتاه مدت و بلند مدتی برای بهبود وضعیت نقاط حادثه خیز در دستور کار قرار گرفته است، به نحوی که آشکار سازی این نقاط با نصب علائم و تابلوهای هشداردهنده از مهم‌ترین اقدامات کوتاه‌مدت به شمار می‌رود.

وی اظهار داشت: در راستای حذف این نقاط، نقاط حادثه خیز مهم در استان اولویت‌بندی شده و در نتیجه در یک سال گذشته 25 نقطه حادثه‌خیز حذف شده‌است.

این مقام مسئول در ادامه به مشکلات جاده‌های تازه تاسیس نیز اشاره کرد و ادامه داد: متأسفانه در برخی از جاده‌های جدید استان شاهد بروز مشکلاتی هستیم، به عنوان نمونه محور جایگزین گردنه گیان تفرش اگر چه باعث حذف یک نقطه حادثه‌خیز شده، اما چند نقطه حادثه خیز جدید ایجاد کرده است، به همین دلیل انتظار می‌رود، در این زمینه به تمامی استانداردهای مورد نیاز توجه شده و از نظرات کارشناسان نیز بهره برده شود.

فرمانده پلیس راه استان مرکزی بیان کرد: متأسفانه بر اساس آمارها تقریباً 30 درصد از مجموع تصادفات استان در نقاط حادثه خیز اتفاق افتاده و در نتیجه انتظار می‌رود، مسئولان اقدامات بیشتری برای بهبود این وضعیت انجام دهند.

*حذف 15 نقطه حادثه خیز تا پایان امسال

رئیس اداره راهداری راه و شهرسازی استان مرکزی نیز با بیان اینکه از 117 نقطه حادثه‌خیز، 62 نقطه دیگر باقی مانده است، اضافه کرد: اکنون 13 مقطع و 49 نقطه حادثه‌خیز در راه‌های استان وجود دارد که تمامی این نقاط آشکارسازی شده است.

علی زندی‌فر از حذف 15 نقطه حادثه خیز تا پایان امسال خبر داد و گفت: امسال 15 نقطه حادثه خیز همچون تقاطع روستای حاجی‌آباد، زیرگذر روستای مالک‌آباد و پیچ خطرناک آیینه جاده ساوه- تهران با اعتباری بالغ بر 7 میلیارد تومان حذف خواهند شد.

وی ادامه داد: برای حذف تمامی نقاط حادثه خیز در استان به بیش از 250 تا 300 میلیارد تومان اعتبار نیازمند است، که با حذف این نقاط  30 تا 40 درصد از تصادفات منجر به فوت در جاده‌های استان کاهش پیدا خواهد کرد.

این مقام مسئول به اقدامات کوتاه مدت برای کاهش مشکلات این مناطق نیز اشاره کرد و افزود: برای کاهش مشکلات این نقاط در کوتاه مدت، اقداماتی همچون نصب تابلو و علائم هشدار دهنده، خط کشی و اصلاح شیب شیروانی در دستور کار قرار گرفته که با اصلاح این نقاط امیدواریم، شاهد کاهش تصادفات باشیم.

زندی‌فر بیان کرد: به هر حال اگر مردم، قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کرده و در هنگام سفر با سرعت مطمئنه رانندگی کنند، حتی در نقاط حادثه خیز نیز تصادف زیادی اتفاق نخواهد افتاد، به همین دلیل نباید از نقش مردم در کاهش تصادفات نیز چشم پوشی کرد.

رئیس اداره راهداری راه و شهرسازی استان مرکزی اظهار داشت: این استان دارای بیش از 7 هزار کیلومتر راه با ارزش بیش از 7 هزار میلیارد تومان بوده، که بر اساس استانداردها باید سالانه 5 درصد از این میزان یعنی 350 میلیارد تومان برای توسعه و نگهداری راه‌ها هزینه شود، این در حالی است که کل بودجه اداره کل راه و شهرسازی  استان 60 تا 70 میلیارد تومان است.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:53 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی با اشاره به قابلیت این استان در زمینه‌ی تحقق گردشگری سلامت گفت: این سازمان با تمهیداتی که اتخاذ و راه سرمایه‌گذاری را آسان کرده تا از این قابلیت نهایت استفاده را داشته باشیم.

 

«سیدحسن حسینی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه‌ی مرکزی، گفت: شرایط و امکانات رفاهی مناسب باید برای گردشگران داخلی و خارجی که برای درمان و یا گردشگری در استان حضور می‌یابند باید مهیا باشد.

وی افزود: در حوزه‌ی گردشگری سلامت دو بخش احداث هتل بیمارستان و توریسم درمانی مد نظر است.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی خاطرنشان کرد: احداث هتل بیمارستان با همکاری سرمایه‌گذار است و سرمایه‌گذار باید طبق دستورالعمل‌ها شرایط لازم را برای احداث داشته باشد.

حسینی در خصوص توریسم درمانی در استان مرکزی گفت: دو شهر «تفرش» و «محلات» برای این امر در نظر گرفته شده‌اند.

وی ادامه داد: تفرش با داشتن آب و هوای بسیار مطلوب و نیز آرامش فکری و روانی که محیط این شهر برای گردشگران مهیا می‌کند و محلات با داشتن چشمه‌های آبگرم در کنار آب و هوای مناسب بستر خوبی را برای تحقق توریسم‌درمانی به وجود آورده‌اند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی در خصوص اسکان گردشگران در این شهرها خاطرنشان کرد: در تفرش به‌عنوان نمونه می‌توان به هتل پردیسان که محل مناسبی برای اسکان گردشگران سلامت است، اشاره کرد.

حسینی یادآور شد: در محدوده‌ی آبگرم محلات خانه‌های استیجاری زیر نظر هیچ سازمانی نبودند اما، با اقدام سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این منازل ساماندهی و قانونمند شدند و نیز مهمان‌پذیرهای مناسبی در این محدوده برای رفاه حال گردشگران ایجاد شده است.

وی از مناطق بکر شناخته شده و نشده در استان مرکزی سخن به میان آورد و خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیل استان، این سازمان برای رونق گردشگری سلامت برنامه‌ای را در خصوص جذب سرمایه‌گذار و ایجاد بستر مناسب در کل استان مرکزی در دست اقدام دارد.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:37 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

عباس صلاحی

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی گفت: رمز توسعه، پیشرفت و اقتدار اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشور رسیدن به توسعه علمی است.

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، عباس صلاحی در مراسم تودیع و معارفه سرپرست جدید دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه تفرش اظهار کرد: یکی از شاخصه های  توسعه، شاخصه فرهنگی و آموزش عالی است که باید این مهم مورد توجه و تاکید مسئولان دانشگاهی در سطح کشور و استان قرار بگیرد.

وی افزود: دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه ها در اسلامی شدن دانشگاه ها و مدیریت فرهنگی این مراکز آموزش عالی از  نقش اساسی برخوردارهستند و مسئولان دانشگاهی باید همراهی و کمک لازم به این بخش مهم را در دانشگاهها ارائه کنند.

صلاحی تصریح کرد: تحقق منویات رهبر معظم انقلاب درباره توسعه دانشگاه های اسلامی در کشور با شتاب دادن به توسعه دانشگا ه ها و همت دانشجویان و اساتید حاصل می‌شود.

نماینده مردم تفرش،آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی برضرورت اسلامی شدن دانشگاه ها تاکید کرد و گفت: اسلامی کردن دانشگاه ها به معنای جداکردن دختر و پسرها و ایجاد نماز خانه و برگزاری دعا و مراسم های مذهبی در دانشگاه ها نیست بلکه باید دانشجویان با تربیت اسلامی وارد دانشگاه ها شوند زیرا دانشجویان به عنوان سرمایه های ایران اسلامی و جامعه هستند و اینکه دانشگاه به انجام این کارها بپردازد جزو وظایف آن نیست زیرا همه افراد مسلمان هستند و با این امور آشنا هستند و اگر دانشگاه این کاررا انجام دهد راحت تر به موفقیت دست پیدا می کند.

وی افزود: افراد نباید تحت اهرم فشار به دین گرایش پیدا کنند و نباید در ارائه دروس و سر فصل ها نظرات شخصی اساتید اعمال شود بلکه باید با موازین اسلامی همسو و هم جهت باشد و با دقت به تغییر مفاهیم و سر فصل های متون پرداخت و با ایجاد تشکل های اسلامی متعادل در راستای تغییر نگرش افراد به ویژه دانشجویان و اساتید به عنوان بدنه های دانشگاه گام برداشت.

صلاحی تصریح کرد: اجرایی شدن این سند در دانشگاه ها بسیار مهم و حائز اهمیت بوده و اجرای سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها نیازمند عزم ملی از سوی مدیران و قشر نخبه و دانشجو بوده و نمی توان بدون بدون در نظر گرفتن مدیریت در اجرای سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها کاری انجام داد و در راستای تحقق این مهم مدیران نقش برجسته‌ای را در این مسئله دارند که نباید اجازه داده شود سلایق شخصی مدیران در اجرای سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها لحاظ شود، چراکه این مسئله سبب بی‌توجهی به اصل این سند می‌شود.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:32 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

باران غدیر

رئیس دانشگاه تفرش گفت: واقعه غدیر باید برای نسل نوجوان و جوان به درستی تبیین شود چراکه فرهنگسازی محتوای واقعه غدیر امری مهم به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار تسنیم از تفرش، محمدقاسم سحاب رئیس دانشگاه تفرش ظهر امروز، در جشن بزرگ عید ولایت که در این دانشگاه برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر، اظهار کرد: واقعه غدیر یک نسخه  اختلاف نیست واقعه تاریخی بزرگ است برای توجه تمامی مسلمانان و مرجعی مهم برای شیعیان حضرت علی(ع) است.

وی افزود:غدیر روز اکمال دین است و مسلمانان با تمسک به این مهم می‌ توانند به سمت صلاح حرکت کنندایجاد پیوند ارزش ها بین نسل های انقلاب و ولایت و کمک به ارتقای معارف معنوی از جمله برکات غدیر است.

رئیس دانشگاه تفرش با اشاره به واقعه غدیرگفت: سرتاسر حیات طیبه رسول ‌اکرم(ص)  لحظه به لحظه آن در نزد مسلمانان دارای اهمیتی بالائی است  نه تنها کلام رسول‌ اکرم حجت است و صراط مستقیم را به عالمیان می‌نمایاند بلکه در بین اقوال مختلف در مورد واقعه غدیر و تفسیر آن، شیعه محکم‌ترین راه را انتخاب کرده و باوری را که بیشتر مردم مسلمانان آن را پذیرفته‌اند ملاک انتخاب مسیر خود قرار داده است.

سحاب تصریح کرد: در بازسازی واقعه غدیر باید به مسائلی که در کتاب اهل شیعه و توسط عالمان شیعه مطرح شده است توجه شود.

وی افزود: این کاربزرگ با مشارکت‌های مردم و با راهنمائی‌های مراجع تقلید پا گرفته و امیدواریم این اقدام با برنامه ریزی‌هایی که صورت می‌گیرد ادامه داشته باشدنیز نهادینه کردن فرهنگ غدیر در جامعه برنامه های مورد نظر باید در طول سال انجام شود.

رئیس دانشگاه تفرش بر ضرورت بکارگیری تمام ظرفیت ها در ترویج فرهنگ غدیر گفت: بهره گیری از تمامی ظرفیت‌ها به ویژه فضای مجازی و رسانه های ارتباط جمعی در عرصه ترویج فرهنگ غدیر باید در اولویت برنامه‌های فرهنگی متناسب با غدیر باشد.

وی افزود: ولایت فقیه ادامه امامت بوده که توانسته با اقتدار و تدبیر ارزشمند خود در نشر و توسعه فرهنگ شیعه در سطح جهان نقش آفرین باشد.

سحاب با اشاره به اینکه تبیین و ترویج خطبه ناب غدیر در میان نسل نوجوان و جوان بیش از پیش ضروری است، گفت: دهه ولایت بهترین فرصت برای نهادینه کردن فرهنگ غدیر در جامعه بوده بر این اساس اقدام های مورد نظر باید به بهترین صورت انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری مراسم های دهه ولایت و امامت باید با محتوایی غنی در راستای تبیین واقعه غدیر و ولایت باشد، افزود: برای نهادینه کردن فرهنگ غدیر در جامعه برنامه های مورد نظر باید در طول سال انجام شود.

رئیس دانشگاه تفرش با اشاره به اهمیت بازسازی و اجرای واقعه بزرگ غدیر گفت: دشمنان تلاش دارند شبهاتی را در این زمینه ایجادکنندکه اجرای این برنامه گام مهمی در این راستا است چراکه غدیر، تنها یک حادثه تاریخی و نام یک سرزمین نیست بلکه تفکر و راه و روش اسلام ناب محمدی(ص) است.

سحاب تصریح کرد: فلسفه وجودی عید غدیر خم باید به صورت جامع و کامل در جامعه تشریح و تبیین شود چراکه واقعه غدیر یک حکایت تاریخی نیست بلکه نشانه و رمزى است که از تداوم خط نبوت حکایت مى کند.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:37 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

همایش اسب تعزیه به همت هیئت سوارکاری شهرستان در تفرش برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه‌ی مرکزی، همایش اسب تعزیه در آستانه‌ی فرارسیدن ماه محرم‌الحرام با حضور فرماندار، مدیرکل دفتر فنی استانداری و مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای و رئیس هیئت سوارکاری استان مرکزی در میان استقبال مردم تفرش برگزار شد.

«سیدبهرام نجفی‌زاده» در حاشیه این همایش که در مجموعه باغ مجنون شهرستان تفرش برگزار شد، به ایسنا گفت: با توجه به قدمت شهرستان تفرش و سابقه چندین ساله‌ی آن در امر برگزاری مراسم تعزیه و پرورش و تربیت اسب‌های تعزیه در این شهرستان، این همایش برای نخستین بار در تفرش برگزار شد.

وی افزود: مردم تفرش سابقه‌ی بسیاری در امر برگزاری تعزیه دارند و همین امر بر رونق این همایش و استقبال مردم از آن افزوده است.

نجفی‌زاده خاطرنشان کرد: در این همایش مقرر شد حمایت‌های لازم برای توسعه ورزش سوارکاری و رونق پرورش و تربیت اسب‌های اصیل در این شهرستان توسط مسئولان ذی‌ربط انجام شود.

وی به رتبه‌های هیئت سوارکاری و باشگاه‌های پرورش اسب و آموزش سوارکاری تفرش در مسابقات مختلف از جمله نائب قهرمانی مسابقات زیبایی اسب کشور اشاره و خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود با حمایت استاندار، مدیرکل ورزش و جوانان و فرمانداران و مسئولان ذی‌ربط شهرستانی حرکت مؤثری در زمینه رشد و توسعه ورزش سوارکاری در استان آغاز شود و فرهنگ سوارکاری روز به روز گسترش یابد.

به گزارش ایسنا، در این همایش بالغ بر 50 اسب تعزیه به نمایش گذاشته شده و بخشی از مراسم تعزیه با حضور پیشکسوتان این هنر به اجرا درآمد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:22 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

انتصاب

 آیین تکریم و معارفه مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تفرش با حضور معاون امور دفاتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه های کشور، نماینده مردم تفرش در مجلس، رئیس دفاتر نهاد در استان مرکزی و جمعی مسئولان شهرستانی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، معاون امور دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در مراسم تودیع حجت الاسلام سید جواد علیزاده موسوی مسئول  سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تفرش  و معارفه حجت الاسلام رسول ظرافت به عنوان سرپرست جدید این نهاد با اشاره به اهمیت و ارزش جایگاه اندیشه و علما در دین مبین اسلام اظهار کرد: در دین مبین اسلام بر علم و جایگاه ویژه عالمان و دانشمندان تاکید فراوان شده است.

حجت الاسلام محمداسحاق مسعودی با بیان این که عید غدیر واقعه بزرگ اسلام و یکی از افتخارات ما مسلمانان است، افزود: در آموزه های دینی اهل سنت و شیعه بر عالم و دانشمند بودن حضرت علی (ع) تاکید فراوان شده و یکی از ویژگی های ممتاز دین اسلام در مقایسه با سایر ادیان سرآمد بودن امامان و پیشوایان ما در زمینه علمی در میان دیگر دانشمندان زمان خود است.

وی تصریح کرد: از اینرو امت اسلامی باید پیشرو ترین امت ها در زمینه علم و دانش بوده و در زمینه بالندگی دانشگاه اسلامی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و دین اسلام تلاش  نماید.

معاون امور دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به اهمیت تحقق و رسیدن به دانشگاه اسلامی گفت: معنای حقیقی دانشگاه اسلامی مورد تاکید مقام معظم رهبری و دین اسلام  پیشرو ترین دانشگاه در زمینه علم و دانش است که بالندگی این دانشگاه اسلامی اراده و همت نخبگان علمی و دانشجویان و اساتید را می طلبد.

حجت الاسلام مسعودی افزود: یکی از وظایف خطیر  دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ترغیب دانشجویان به علم آموزی و انجام فعالیت های فرهنگی و مشاوری امین بودن برای ریاست،کارکنان و دانشجویان است.

2هزار هیئت علمی در دانشگاه های استان مشغول به فعالیت هستند

رئیس دفاتر نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان مرکزی نیز در این آیین گفت: وجود 110 هزار دانشجو، 80مرکز آموزش عالی و 2هزار هیات علمی در استان مرکزی زمینه شهرت این استان در زمینه علمی  در کنار صنعت فراهم آورده است.

حجت الاسلام مهدی ایمانی مقدم افزود: دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در  استان مرکزی در زمینه انقلاب و ارزش های فرهنگی اهتمام ویژه نموده و بستر های اشاعه این ارزش ها به جوانان دانشجو را فراهم و در این زمینه بسیار موفق عمل نموده اند.

وی تصریح کرد: روحانیت در دانشگاه ها باید برای تمامی اقشار اعم از مدیریت، کارکنان و دانشجویان مشاوری امین بوده و این امر رسالتی است که مقام معظم رهبری بر دوش مسئولین در نهاد رهبری دانشگاه ها گذاشته است.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:34 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

آرم سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری(منابع طبیعی)

 معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان مرکزی گفت: اجرای عملیات آبخیزداری در شهرستان تفرش با صرف اعتبار ۷۴۰ میلیون ریال آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، ابوالفضل نوری صبح امروز در حاشیه بازدید از اجرای عملیات آبخیزداری کهلو شهرستان تفرش با اشاره به تاثیرات آبخیزداری اظهار کرد: احیای عرصه‌های منابع طبیعی علاوه بر تامین علوفه دام در تثبیت شن‌های روان، کاهش بیابان‌زایی، احیاء و اصلاح مراتع، افزایش پوشش گیاهی و بهبود وضع زیست محیطی منطقه موثر است.

وی افزود: آبخیزداری نه تنها به عنوان یکی از شیوه‌های حفاظت آب و خاک، بلکه سبب مهار و پخش سیلاب و کاهش اثرات مخرب سیل و نفوذ آب به داخل سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی‌و آبخیزداری استان مرکزی تصریح کرد: در سنوات گذشته پروژه‌های مکانیکی و بیولوژیکی در راستای کاهش عوامل تخریب حوزه (فرسایش، رسوب و سیل)، بهره‌برداری از آب‌های سطحی و کاهش اثرات خشکسالی در سطح حوزه کهلو انجام شده است.

نوری با اشاره به حجم عملیات اجرای آبخیزداری گفت: حجم این عملیات یک‌هزار و 250 مترمکعب پیش‌بینی شده که قرار است این میزان با انجام عملیات خشکه‌چین پوشش داده شود که این امر اعتباری معادل 740 میلیون ریال را می‌طلبد.

وی افزود: اعتبار تعیین شده از محل اعتبارات ملی طرح آبخیزداری سدهای موجود تامین می‌شود و هدف کلی از این عملیات کنترل فرسایش، رسوب و کاهش خسارات سیل بوده  که در قالب عملیات خشکه‌چین اجرایی می‌شود.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی‌و آبخیزداری استان مرکزی تصریح کرد: سطح حوزه این آبخیز معادل 12 هزار و 526 هکتار بوده و این حوزه آبخیز یکی از حوزه‌های آبخیز قره‌چای در شهرستان تفرش محسوب می‌شود.

نوری با اشاره به اجرای عملیات آبخیزداری در کمک به بحران آب گفت: اجرای عملیات آبخیزداری به عنوان یکی از مهمترین استراتژی‌ها و تنها راه نجات کشور از بحران آبی موجود مطرح بوده که باید از سوی مسئولان مورد حمایت قرار بگیرد.

وی افزود: امسال با توجه به افزایش دما شاهد افزایش مصرف آب از سوی شهروندان هستیم، در حالی‌ که مسئولان بارها عنوان کرده‌اند که ذخایر آب استان محدود بوده و باید در مصرف آن عاقلانه رفتار کرد.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی‌و آبخیزداری استان مرکزی تصریح کرد: طرح‌های آبخیزداری از مهمترین طرح‌های اجرایی اداره کل منابع طبیعی استان بوده که در این مورد برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای در استان انجام می‌گیرد.

نوری با اشاره به مزایای اجرای طرح آبخیزداری گفت: این طرح‌ها نقش بسیار مهمی در بهبود وضعیت خاک دارند و با اجرای آن‌ها می‌توان علاوه بر ذخیره نزولات آسمانی، در پایداری و جلوگیری از فرسایش خاک، توسعه مراتع و حفظ پوشش گیاهی تاثیر گذار هستند.

وی افزود: در حوزه آبخیز کهلو 5 روستای کهلو بالا و پایین و گوجه‌گل، جورقین و شولک وجود دارند که از مزایای این حوزه در آینده بهره‌مند می‌شوند و امیدواریم که در اجرای ایمن طرح همکاری لازم را با مسئولان انجام دهند.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:52 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

دانشجویان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تفرش گفت: این دانشگاه با مشکلات مالی ‌مواجه است که با تمهیدات اندیشیده شده سعی بر این است تا بیش از ۱۲ درصد از هزینه‌های دانشگاه متکی بر هزینه‌ای غیر از شهریه باشد.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، رضا شفیع‌زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات، با بیان عملکرد دانشگاه در سه ماه گذشته اظهار کرد:کمبود دانشجو در بسیاری از دانشگاه‌ها به آفت توسعه دانشگاه تبدیل شده ‌و دانشگاه آزاد تفرش با ایجاد دو رشته در مقطع کارشناسی ارشد توانسته قریب به 100 دانشجو در ترم تحصیلی جدید جذب کند.

وی افزود: ایجاد 2رشته مهندسی فناوری اطلاعات و عمران سبب رشد 20درصدی جذب دانشجو در دانشگاه آزاد تفرش شده و با پیگیری‌های انجام شده به‌دنبال ایجاد رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد تفرش تصریح کرد: دانشگاه آزاد تفرش با مشکلات مالی عدیده مواجه است که با تمهیدات اندیشیده شده سعی بر این است تا بیش از 12 درصد از هزینه‌های دانشگاه متکی بر هزینه‌ای غیر از شهریه باشد.

شفیع‌زاده با بیان اینکه پیشنهاد نامگذاری دانشگاه آزاد تفرش به نام پروفسور حسابی مورد تائید قرار گرفته است گفت: با نامگذاری دانشگاه آزاد تفرش به نام پدر علم فیزیک ایران سید محمود حسابی شاهد معرفی بیشتر این شهر دانشگاهی در سطح کشور هستیم.

وی بر‌افزایش فعالیت شرکت توسعه شهرستان تفرش تاکید کرد و افزود: با فعال‌تر شدن این شرکت در صدد تاسیس شرکت دانش‌بنیان در این دانشگاه هستیم تا بتوانیم طرح‌های محلی و بومی را به مرحله اجرا برسانیم.

رئیس دانشگاه آزاد تفرش با بیان اینکه اجرای برنامه‌های فرهنگی از اولویت‌های دانشگاه آزاد است تصریح کرد: وجود 8هزار جلد در کتابخانه دانشگاه از ظرفیت‌های مناسب در ایجاد فرهنگ کتابخوانی است.

شفیع‌زاده با اشاره به برنامه‌های دانشگاه تفرش گفت: تشکیل تیم‌های ورزشی، ایجاد زمین پینت بال، طرح مشاوره از نخبگان تفرشی، برگزاری مراسم باشکوه روز تفرش در بیستم اردیبهشت ماه و چاپ نشریه تخصصی از مهمترین برنامه های دانشگاه آزاد تفرش در طول امسال است.

وی افزود: ایجاد رشته‌های جدید تحصیلی در دانشگاه آزاد تفرش و جذب دانشجو در مقاطع تحصیلی زمینه توسعه این دانشگاه را فراهم می‌کند.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:20 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مراسم معارفه دانشجویان جدیدالورود دانشگاه تفرش به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه تفرش در محل سالن ورزشی شهید شهریاری این دانشگاه با شرکت دانشجویان و مسئولین برگزار شد.

خبرگزاری فارس: مراسم معارفه دانشجویان جدیدالورود دانشگاه تفرش برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک رئیس دانشگاه تفرش ظهر امروز در این مراسم گفت: این دانشگاه در سال تحصیلی جدید میزبان بیش از 500 دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی است.

محمدقاسم سحاب افزود: رسالت کنونی دانشجویان استفاده از فرصت تحصیلی فراهم شده در دانشگاه تفرش به منظور رشد و پیشرفت از لحاظ علمی و اخلاقی و استفاده از تمام منابع اطلاعاتی به منظور شناخت از دانشگاه محل تحصیل خود است.

وی احداث دریاچه مصنوعی، تاسیس موزه تاریخ طبیعی، وسعت 350 هکتاری سایت دانشگاه تفرش به عنوان بزرگ‌ترین سایت در بین دانشگاه‌های کشور و بهره‌مندی از اساتید مجرب و معاونین کوشا را از مهم‌ترین امکانات و شرایط ویژه دانشگاه تفرش عنوان کرد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تفرش نیز در این مراسم گفت: در دین مبین اسلام بر کسب دانش و علم آموزی بیش از سایر ادیان سفارش شده است.

حجت‌الاسلام رسول ظرافت با بیان اینکه تحصیل علم و رسیدن به کمال مهم‌ترین هدف دانشجویان از آمدن به دانشگاه است، افزود: هدف از بعثت انبیا و خلقت وجودی همه انسان‌ها نیز تحصیل علم و دانش و پیمودن مسیر کمال بوده است.

سرپرست فرمانداری شهرستان تفرش نیز در این مراسم گفت: شهرستان تفرش جزو شهرستان‌های نادر استان و کشور است که مهد پرورش بزرگان و نام‌آوران در عرصه‌های علمی نظیر پروفسور حسابی و استاد سحاب است.

کریم حمیدوند با بیان اینکه دانشگاه تفرش دارای خوابگاه‌های دانشجویی با کیفیت و مطلوبی است، افزود: کمیسیون دانشجویی شهرستان از تمام ظرفیت‌های موجود قانونی به منظور فراهم کردن بسترهای علم آموزی برای دانشجویان استفاده می‌کند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تفرش هم با بیان اینکه دوران  تحصیل در دانشگاه شیرین‌ترین دوران زندگی افراد است، گفت: تلاش  در راستای مجهز کردن خود به عنصر تخصص و تعهد مهم‌ترین رسالت دانشجویان در این مقطع است.

مهدی جعفری‌پناه با اشاره به اینکه 236 نفر از فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف این دانشگاه در آزمون کارشناسی ارشد سال 93 در دانشگاه‌های دولتی کشور  پذیرفته شده‌اند، افزود: درصد متوسط پذیرفته شدگان این دانشگاه در آزمون‌های کارشناسی ارشد سال گذشته، 32.13 درصد است که این آمار بالاتر از آمار متوسط پذیرفته شدگان سایر دانشگاه‌ها مطرح که حدود 14 درصد است، می‌باشد.

وی ادامه داد: فارغ‌التحصیلان دانشگاه تفرش در آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری خوش درخشیده‌اند که این نشان از این حقیقت دارد که خروجی‌های این دانشگاه هنوز درخشان است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه تفرش نیز در این مراسم بیان کرد: دانشگاه تفرش به خاطر نزدیکی به پایتخت اساتید خوبی را جذب کرده است که دانشجویان باید از ظرفیت بالای این اساتید در دوران تحصیل خود در این دانشگاه نهایت استفاده را ببرند.

محمد حبیبی با اشاره به قدمت تاریخی و شخصیت علمی شهرستان تفرش اظهار کرد: تمام بسترها برای نقش آفرینی جهانی دانشجویان در این چهار سال فراهم است.

وی با بیان اینکه جهان در حال عبور از پیچ تاریخی و شکل گیری نظم نوین است، تصریح کرد: اگر بخواهیم در نظم نوین جهانی نقش آفرین باشیم احتیاج به یک مثلث با سه ضلع علم و دانش، اقتصاد و فرهنگ داریم.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه تفرش ادامه داد: توجه به فرهنگ در این مثلث، بالندگی ضلع‌های علم و اقتصاد را به همراه دارد.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:48 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

 
گروه استان ها- زني كه با جعل مدارك و معرفي خود به عنوان نماينده يك شركت كاريابي از دو شهروند تفرشي در حدود 250 ميليون ريال كلاهبرداري كرده بود در عمليات شناسايي پليس شهرستان دستگير و روانه زندان شد.

به گزارش پايگاه خبري پليس، در اوايل مهرماه جواني با مراجعه به كلانتري مركز شهرستان تفرش و ارائه برگه شكوائيه اي خواستار رسيدگي به يك مورد كلاهبرداري شد.

شاكي به ماموران انتظامي گفت: حدود چند ماه قبل با تبليغي در سطح شهر مواجه شدم که يك شركت كارياب با تبليغات گسترده عنوان داشته بود مي تواند زمينه ايجاد كار را براي مراجعه كنندگان خود فراهم كند.

وي ادامه داد: من نيز به شركت مراجعه كردم و زني ، چند فرم به من داد و من نيز بعد از تكميل ، آنها را تحويل دادم و وي بعد از چند روز تماس گرفت و اعلام داشت كاري متناسب من پيدا شده و لازم است كه مبلغ130 ميليون ريال به حساب شركت واريز كنم كه من نيز بلافاصله اين پول را تهيه كردم و به حساب اعلام شده واريز كردم كه بعد از گذشت چند هفته و پيگيري هاي كه داشتم متوجه شدم كه ادعاي كاريابي كذب بوده و از من كلاهبرداري شده است.

با دريافت اين شكايت، موضوع در دستور كار پليس شهرستان قرار گرفت و تيمي از ماموران انتظامي تحقيقات خود را براي بررسي موضوع شروع كردند كه بعد از گذشت تحقيقات اوليه پليس مشخص شد اين فرد كلاهبرداري هاي متعددي از شهروندان تفرشي داشته است.

شاكيان در اظهارات خود به كارآگاهان پليس بيان داشتند اين فرد با در دست داشتن مداركي جعلي ، خود را به عنوان نماينده يك شرك كاريابي معرفي كرده است و وجوهي را در قبال يافتن كار از آنان اخذ كرده است.

دستبند پليس بر دستان زن كلاهبردار

سرگرد "سيروس دالوند "فرمانده انتظامي تفرش در اين باره گفت: با ادامه بررسي هاي پليس مشخص شد كه اين فرد در حدود 250 ميليون ريال  از شهروندان تفرشي كلاهبرداري كرده و متواري شده است.

فرمانده انتظامي تفرش تصريح كرد: پس از اظهارات شاكيان و بررسي شواهد و تحقيقات اطلاعاتي گسترده پليس، زن كلاهبردار در مخفيگاهش در يكي از محلات شهرستان شناسايي و دستگير شد.

وي ادامه داد دربازرسي از منزل اين فرد تعدادي مدارك جعلي كشف و متهم براي تحقيقات تكميلي به پليس آگاهي منتقل شد.

سرگرد "دالوند" اضافه كرد : متهم پس از مواجه شدن با مستندات و شواهد موجود و در مواجهه با شاكيان به جرايم ارتكابي خود اعتراف كرد و با تشكيل پرونده براي سير مراحل قانوني تحويل مراجع قضائي وبا قرار قانوني روانه زندان شد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 7:30 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی از واگذار شدن مدیریت آب انتقالی از سرشاخه های دز به استان قم خبر داد.

 

به گزارش ایرنا، 'احمد امیرآبادی فراهانی' یکشنبه شب در نشست صمیمی خود با خبرنگاران به مناسبت هفته دفاع مقدس افزود: مجمع نمایندگان استان قم با حضور رییس مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا آشتیانی دیگر نماینده قم برگزار شد و مصوباتی خوبی در زمینه بحث آب و الحاق شهرهای دلیجان و محلات به استان قم داشتیم.

وی ادامه داد: سه شنبه گذشته جلسه مشترکی را نیز با وزیر نیرو برگزار کردیم و با موافقت حمید چیت چیان بنا بر آن شد که مدیریت آب انتقالی از سرشاخه های دز به استان های قم و اصفهان به قم واگذار شود.

وی افزود: اگر مدیریت آب انتقالی به قم داده نمی شود آب در بالادست به میزان بیشتر از مجاز برداشت می شد و چیزی از آب به اهالی قم نمی رسید.

نماینده مردم قم گفت: هم چنین در جلسه مشترک با وزیر نیرو قرار بر آن شد که یک خط لوله یک هزار و 200 میلیمتری از سلفچگان به سمت ساوه برود و از این خط لوله دو خط لوله 100 میلیمتری ، آب را به بخش های جعفریه و خلجستان قم ببرد.

وی اظهار داشت: در جلسه مجمع نمایندگان قم همچنین در مورد الحاق شهرهای دلیجان و محلات به قم بحث و تبادل نظر و قرار بر آن شد که مذاکرات لازم از سوی نمایندگان با وزیر کشور برای الحاق این دو شهر به استان قم انجام شود.

وی با بیان این که مردم شهرهای دلیجان و محلات علاقه زیادی به پیوستن به استان قم دارند، گفت: دلیجان و محلات در مسیر خط لوله انتقال آب سرشاخه های دز به قم قرار دارند و الحاق این دوشهر باعث می شود که حوزه قضایی و انتظامی این دوشهر به قم اضافه شده و نظارت استان بر خارج شدن آب از مسیر اصلی اش قوی تر شود.

امیر آبادی بیان داشت: با اضافه شدن محلات و دلیجان به قم، مساحت سرزمینی این استان دو برابر می شود و این در حالی است که تنها 60 هزار نفر به جمعیت استان قم اضافه خواهد شد.

وی همچنین در مورد الحاق شهرهای ساوه و تفرش به قم نیز گفت: الحاق این دو شهر در اولویت ما نیستند اما نمایندگان این شهرها و اهالی آنها می توانند راسا اقدامات خود را انجام دهند.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 8:30 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

سرپرست فرمانداری شهرستان تفرش امنیت را از مولفه های مهم توسعه دانست و گفت: امنیت از نعمت های بزرگ است که نبود آن زندگی بشر را به مخاطره می اندازد و تلاش برای حفظ این نعمت امری ضروری است.

 

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری پلیس، «کریم حمیدوند» در دیدار با فرمانده و کارکنان انتظامی شهرستان تفرش افزود: جامعه در سایه امنیت می تواند پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی کند و جمهوری اسلامی ایران از این نعمت بزرگ برخوردار است.

وی ادامه داد: نیروی انتظامی از دستگاه هایی است که در ایجاد امنیت جامعه نقش موثری دارد و کارکنان این نهاد تمام تلاش خود را شبانه روز در این راستا به کار گرفته اند و از هیچ کوششی دریغ نمی کنند.

فرمانده انتظامی شهرستان تفرش نیز در این دیدار گفت: امنیت یکی از اساسی ترین ارکان بقاء یک نظام است.

سرگرد «سیروس دالوند» افزود: نیروی انتظامی این شهرستان تمام تلاش خود را برای حفظ و ارتقاء امنیت به کار گرفته و در این راستا طرح های مختلفی را به مرحله اجرا گذاشته است.

وی بیان کرد: نیروی انتظامی در برخورد با جرایم مختلف همه توان خود را به کار گرفته و از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

چاپ این صفحه /http://tafreshcitynews.loxblog.com/post/1148/بازخوانی آخرین نامه شهید "کمالی‌مقدم" به خانواده‌اش / پدر جان آنجا بهشت است و اینجا جهنم، بگذار بروم.htm">

تاريخ : برچسب:, | 15:19 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

 پدر شهیدان محمد و احمد کمالی مقدم گفت: نماز به موقع و توجه به دستورات دینی از مهمترین خصوصیات احمد و محمد بود.

کمالی مقدم2

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، محمدنبی کمالی مقدم پدر دو شهید احمد و محمد کمالی مقدم در ابتدای تهیه این گزارش با باز کردن دفتر خاطرات فرزندان شهیدش در جبهه یادی از آن روزهای شیرین کرد و اشکانش همانند سیل جاری شد و ناراحت و شرمنده از اینکه چرا از شهدا جا مانده است.

خانواده کمالی مقدم دو فرزند خود را تقدیم انقلاب اسلامی ایران کرده است، شهید احمد کمالی مقدم در سال 1342 بدنیا آمده و در اردیبهشت سال 1361 به درجه رفیع شهادت نائل آمده است، شهید احمد کمالی مقدم که دو سال از برادر کوچکتر است در بهمن 1362 به شهادت میرسد.

پدر شهید محاسنش سفید شده بود ولی هنوز سرحال بود و مشتاق در گفتگو با خبرنگار بار دیگر از خاطرات فرزندان شهیدش بگوید.

پدر شهید با شور و حال خاصی که در صورت مهربانش موج می زد، بعد از آوردن آلبوم عکسهای شهدا، بدون معطلی شروع به گفتن خاطرات کرد.

 

 

تسنیم: پدرجان درباره نخستین فرزند شهیدت خاطره‌ای به یاد دارید؟

کمالی مقدم: احمد نخستسن فرزند شهید من است که در سال 1342 به دنیا آمد، برای او خواستیم اسم محمد را انتخاب کنیم، ولی مامور اداره ثبت احوال گفت چون اسم خودم محمد است نمی توانم اسم محمد را برای فرزندم انتخاب کنم .

برایش اسم احمد را انتخاب کردیم ولی تا دوسال و تا زمان تولد محمد او را محمد در خانه صدا می کردیم، محمد که به دنیا آمد و مامور اداره ثبت احوال عوض شده بود، ما توانستیم اسم محمد را برای فرزندم انتخاب کنیم.

تسنیم: احمد در دوران مدرسه چگونه بود؟

پدر شهیدان احمد و محمد کمالی مقدم: در دوران تحصیلشان احمد یکی از نمایندگان دانش آموزان دبیرستان مطهری بود، یک روز در مدرسه دانش آموزان در حمایت از پیشرفت انقلاب اعتصاب کرده بودند و در سر کلاس شرکت نکرده بودند ما را به مدرسه خواستند تا ترتیبی بدهیم که دانش آموزان به سر کلاس بروند .

دو سه تا از اولیای دانش آموزان در پشت تریبون در حمایت از رضا شاه و محمدرضا و ولیعهد حرف‌هایی گفتند اما من که پشت تریبون رفتم گفتم ما امروز آمدیم که ترتیبی بدهیم تا دانش آموزان به سر کلاسها بروند و حرف آنها را تکذیب کردم و گفتم تا آنجایی که به من مربوط می شود این مشکل اولیای دبیرستان است .

نماینده دانش آموزان بلند شد و گفت که چرا اولیای دبیرستان از ما می خواهند تا به کلاسها برویم . این مثل این است که زیر رگبار گلوله و در وسط خیابان کسی تخت بزند و استراحت کند آیا با این وضع ممکن است ما درس بخوانیم.

تسنیم: در تربیت فرزندانتان چه الگویی را مدنظر قرار داده بودید؟

پدر شهیدان احمد و محمد کمالی مقدم: ما قبل از بچه دار شدن نیت مان این بود فرزندان آن طوری باشد که خدا می خواهد نه آن چیزی که نفس اماره ما می خواهد که الحمدا...این نیت من محقق شد .

تسنیم: چطور شد که حاضر شدید فرزندانتان را به جبهه بفرستید؟

پدر شهیدان احمد و محمد کمالی مقدم: جنگ که شروع شد احمد به عنوان پاسدار ویژه وارد سپاه شد و به جبهه اعزام شد و در بیشتر مناطق از جمله خرمشهر و دزفول و غیره جنگید، محمد هم به تبع می خواست در جبهه حضور پیدا کند ولی من قبول نمی کردم .

می گفتم که بگذار احمد از جبهه برگردد و بعد تو برو، احمد به مرخصی آمده بود، محمد به جبهه رفت و یک هفته هنوز از مرخصی احمد نگذشته بود که احمد گفت می خواهم برگردم، گفتم تو که هنوز مرخصی ات تمام نشده است، گفت پدر جان آنجا بهشت است و اینجا جهنم، بگذار بروم.

بعد از شهادت احمد، حمید پسر دیگرم برای بار دوم می خواست اعزام شود و مادرش و 2 پسر دیگرم به مشهد رفته بودند و من تنها بودم و به تنهایی به بدرقه حمید رفتم و مثل باران گریه شوق می کردم .

پدر شهید در این لحظه مانند همان دوران گریه کرد.

مجید پسر دیگرم هم می خواست به جبهه برود ولی من ممانعت می کردم . یک روز مجید کنار حوض حیاط نشسته بود و زانوها را بغل کرده بود و می گفت پدر جان اجازه بده من هم به جبهه بروم و گفت امام حسین (ع) آخرین نفری بود که به شهادت رسید.

 و این حرف مجید من را به فکر فرو برد و بهش اجازه دادم تا به جبهه برود محمد در سال 62 واحمد در سال 61 به شهادت رسید.

تسنیم: ویژگی برجسته شهید احمد کمالی مقدم چه بود؟

پدر شهیدان کمالی مقدم: احمد در پیروی از ولایت و به عشق امام زمانش برای دفاع از ناموس و سرزمینش به جبهه رفت.

شهیدان ایران برانگیخته خداوند بودند و هیچکس آنان را مجبور به حضور در جبهه ها نکرده بود و با دلی آکنده از عشق به ولایت و میهن به جبهه رفتند.

فرزندم احمد همیشه در منزل ادب را رعایت میکرد و بی احترامی به دوستان و اطرافیان نمی‌کرد، نماز به موقع و توجه به دستورات دینی از مهمترین خصوصیات احمد و محمد بود.

تسنیم: خاطره ای از فرزندان شهیدتان به یاد دارید؟

مادر شهیدان کمالی مقدم: محمد در خطاب به من نامه ای نوشته بود که بعد از شهادت من آن زمان که امام زمان بر بالین من می آید و جنازه مرا در آغوش می‌کشد لحظه ای است که با هیچ چیز نمی‌توان توصیف کرد پس در مرگ من زاری و شیون نکن و حتی جامه سیاه نپوش و من به رسم احترام به وصیت فرزند شهیدم گریه نکردم و سیاه نپوشیدم.

مادر شهید ا ز خواب دیدن احمد می گوید، بعداز شهادت احمد سفره انداخته و 7 بشقاب آوردم، بچه ها گفتند مامان یک بشقاب زیاد آوردی، گفتم برای احمد آوردم بابایش گفت تو چه می دانی شاید اینجا نشسته و میخورد .

به بابایش گفتم بگذار باهمین خیالها خوش باشم، شب که خوابیدم احمد به خوابم آمد و گفت مادر جان خیال می کنی پیش شما نیستم ، در حالی که من پیش شما هستم از آن چیزی که شما می خوردید من می خورم و هر چه می گویید من می شنوم .

تسنیم: وصیت فرزندانتان چه بود؟

مادر شهیدان کمالی مقدم: وصیت فرزندانم ادامه راه ولایت و رعایت دین است ولی ما حتی نمی توانیم در این جامعه امر به معروف که از واجبات دین است را انجام دهیم.

این مادر شهید خطاب به مسئولان گفت: اگر می توانید جوانان بیشتری را به مناطق جنگی ببرید، جوان‌ها باید ببینند که چه دسته گل‌هایی به شهادت رسیده اند و چه خواسته هایی دارند به قول معروف شنیدن کی بود مانند دیدن.

تمام اهداف شهید محمد کمالی مقدم در این شعر که در آخرین نامه‌ای که به خانواده اش فرستاده خلاصه می شود:
ای شام ستم سپیده سر زد
ما صبح عدالتیم اینک تا نقش تو از جان زداییم
جویای شهادتیم اینک
یاران همه سوی مرگ رفتند بشتاب تا عقب نمانیم
ای خون حماسه در رگ دین
برخیز نماز خون بخوانیم .

بخشی از وصیت نامه شهید محمد کمالی مقدم

....پدر و مادر عزیزم شما به من مبارزه علیه کفر را به من آموختید ، انشاء ا... بتوانم قطره ای از مشتقات شما را برای من متحمل شدید جوابگو باشم .

پدر جان استواریت، پایدرایت، صبوریت را آزاد و حب نفس و حب دنیا و جان را مهار و افسارش کن و در مشت محکم نگه دار تا نکند روز ی زهر خود را بریزد و اجرها را پایمال کند.

آری ما پاسدار خون شهیدانیم رسالت خون شهیدان بر دوشمان ، پیروزی انقلاب در پیشمان باید در خط امام تا انتها پیش رفت که ما پیروزیم.

ما می رویم تا خط امام بماند ، ما می رویم خطی که از ابراهیم آغاز شده و در تداوم سرخ خویش با دستهای پاک محمد (ص) و علی (ع) به قلب پرشور امام امت رسید تا رنجبران زمین را از جور حکومت قابلیان برهاند، خطی که تبلور قاطعیت بر علیه جباران و عصاره عصیان مستضعفان بر علیه مستکبران.

پدر شهیدان کمالی مقدم ادامه می دهد روز قبل از شهادت محمد در دفترچه خاطراتش می نویسد: بنام خداوند بخشده مهربان، اینک مرا توان گنجیدن و بودن در این حصار بسته زمین نیست و هر لحظه در شوق معراج به سوی قله کمال بی تاب تر می شود، روحم از پیشم می خواهد بگریزد تا در غربت زمین نمانم.

از رفتن نمی ایستم تا در قلب تاریخ بایستم . اینک در جستجوی شمس وجودی خویش از دیارم هجرت و بدین مکان مقدس آمده ام، از سرزمین بودها گذر خواهم کرد تا در نخلستان‌های مدینه علی (ع) را دیده و در پی اش دویده تا به آغوشش کشم.

گفت‌وگو از عاطفه بیاتی

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 11:46 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

انار تفرش

 طرح ایجاد انارستان در تفرش به عنوان یکی از بزرگترین باغ های انار ایران درسطح ۶۰ هکتار و بصورت تمام مکانیزه اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، باغ بزرگ انار تفرش در روستای گزئین  از توابع دهستان خرازان با مساحت 60 هکتار در تفرش ایجاد شد، منطقه گزئین از بهترین نقاط دهستان خرازان تفرش برای پرورش میوه انار است.

آب و هوای این منطقه و همجواری در حاشیه رودخانه قره چای سبب ایجاد قابلیت ویژه این منطقه در رشد انواع میوه به ویژه انار را پیدا کرده است.

عملیات تسطیح زمین در مزرعه حسین صادقی مقدم از پنج سال پیش آغاز شده و این سرمایه گذار بومی با هدف ایجاد اشتغال و ایجاد رونق اقتصادی در این منطقه با ایجاد انارستان بزرگ تفرش سبب رشد منطقه گزئین در همین چند سال شده است.

این انارستان در سطح 60هکتار بیش از 10قطعه را زیر کشت میوه انار برده، به، هلو، انگور، آلبالو، گیلاس و زردآلو از دیگر اقلام میوه بوده که در این مزرعه برداشت می شود.

 

حسین صادقی مقدم که خود از اهالی بومی این منطقه است از 5سال گذشته با همت و پشتکار و حمایت مسئولان وقت عملیات اجرائی این منطقه را آغاز کرده و در مدت 2 سال توانسته 18 هکتار از اراضی این مزرعه را زیر کشت ببرد.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان به همراه فرماندار در بازدید از انارستان روستای گزئین از نزدیک با مسائل و مشکلات پیش رو این سرمایه گذار آشنا شدند.

تولید کننده انار تفرش با بیان مشکلات خود در ادامه عملیات اجرائی این مزرعه گفت: کمبود آب و درخواست اختصاص حق آب از مهمترین خواسته های این مجموعه در رسیدن به اهداف است.

وی افزود: عملیات تسطیح زمین، اصلاح و بهبود وضعیت حاصلخیزی خاک با استفاده از کودهای آلی، ایجاد شبکه آبیاری تحت فشار هوشمندبا هدف تولید محصول ارگانیک با عملکرد بالا و ایجاد اشتغال از مهمترین اقداماتی است که در ایجاد این مزرعه مدنظر بوده است.

صادقی مقدم درباره انواع انار کشت شده در این انارستان گفت: رقم ملس ایران بهترین نوع رقم انار در ایران است که بیش از نیمی از کشت این انارستان رقم ملس ایرانی است و بقیه رقم ملس یوسف خانی است.

تولیدکننده انار تفرش تصریح کرد: یکی از ویژگی های منحصر به فرد درختان این انارستان تک تنه بودن آنان بوده و میوه درختان انار تک تنه به طور یک دست برداشت می شود و اندازه تمامی انارها با هم تفاوتی ندارد.

وی یکی دیگر از ویژگی‌های این انارستان را کاهش مصرف آب دانست و افزود: استفاده از آبیاری تحت فشار کاملا صنعتی با 4قطره چکان سبب کاهش مصرف شده و در آینده نزدیک به دنبال رساندن مصرف کنونی به نصف هستیم.

صادقی مقدم با اشاره به اشتغالزائی این باغ گفت: با ایجاد این باغ در حال حاضر 20نفر به طور دائم با بیمه و مزایا مشغول بکار هستند و در طول سال و زمان هرس و برداشت محصول قریب به 3000نفر در این مزرعه فعالیت می‌کنند.

گزارش از عاطفه بیاتی

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 11:40 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مدیر آموزش و پرورش تفرش گفت: چرخ توسعه کشور با سرمایه گذاری آگاهانه روی دانش آموزان و باروی صحیح و اصولی استعداد آنها می گردد.

 

به گزارش ایرنا، «محمد حسن افشاری» روز شنبه در آیین صبحگاه هفته دفاع مقدس در مدرسه شهید چمران شهرستان تفرش افزود: فردای ایران آباد و مقتدر در گرو تربیت نسل ماهر، فرهیخته و مولد است و باید با سرمایه گذاری در این بخش دین خود را به کشور ادا کنیم.

وی بیان کرد: یکی از راههای مقابله جوانان و نوجوانان با دشمن در جنگ نرم، خوب درس خواندن و تلاش برای کسب علم و دانش است.

مدیرآموزش و پرورش تفرش ادامه داد: دشمن در جنگ نرم همه تلاش خود را برای به بیراه کشاندن جوانان و نوجوانان این مرز و بوم به کارگرفته و در این راستا باید هوشیار بود.

افشاری عنوان کرد: در دوران هشت سال دفاع مقدس جوانان و نوجوانان ایران اسلامی در جبهه های حق علیه باطل حضور یافتند و مردانه مقابل دشمن جنگیدند.

وی گفت: امروز نیز در جنگ نرم باید مردانه جنگید و توطئه دشمنان را یکی پس از دیگری خنثی کرد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:29 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

معاون ورزشی اداره‌کل ورزش و جوانان استان مرکزی از برگزاری کارگاه آموزشی تغذیه کاربردی و مکمل‌های تغذیه در اراک خبر داد.

 خبرگزاری فارس: کارگاه آموزشی تغذیه کاربردی در اراک برگزار می‌شود

عباس محمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک گفت: این کارگاه نهم مهرماه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، هیئت پزشکی ورزشی و هیئت بدنسازی استان مرکزی برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: این کارگاه ویژه مربیان بدنسازی و با توجه به اهمیت تغذیه در بین ورزشکاران برگزار خواهد شد.

معاون ورزشی اداره‌کل ورزش و جوانان استان مرکزی همچنین از برگزاری کارگاه آموزشی آسیب در رشته‌های توپی خبر داد و افزود: این کارگاه هجدهم مهرماه با همکاری اداره‌کل ورزش و جوانان استان و هیئت پزشکی با مدرسی سیدمحمد حسینی مدرس دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

محمدی خاطرنشان کرد: کلاس مربیگری تئوری درجه سه نیز هفدهم مهرماه به میزبانی اداره ورزش و جوانان تفرش در این شهرستان برگزار می‌شود.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:43 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: هر فرآیندی که در زمینه ارتباطات اجتماعی وجود دارد می تواند مفید و یا مضر باشد ولی باید دید چگونه از آن استفاده می شود بنابراین نمی توان جامعه را از داشتن تکنولوژی محروم کرد.

 

عباس صلاحی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، درباره تاثیرات نامطلوب بکارگیری شبکه های اجتماعی بر جامعه، افزود: نمی توان به دلیل وجود برخی مضرات شبکه های اجتماعی، دور همه این ابزارها را خط کشید.

وی ادامه داد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می تواند با ایجاد فضای سالم و بهره گیری از توان متخصصان داخلی و متولیان این امور، فیلترینگ را درخصوص برخی از شبکه های مضر اعمال کند.

نماینده مردم تفرش و آشتیان در مجلس اظهار داشت: از سوی دیگر نمی توان وارد حریم خصوصی افراد شد و آنان را از استفاده از تکنولوژی محروم کرد، بنابراین باید حد و مرزی برای بهره گیری از این فناوری ها مشخص و تعیین شود.

صلاحی خاطرنشان کرد: شبکه هایی که برای جامعه ضرر دارد و به آن خدشه وارد می کند و از لحاظ عقیدتی و فرهنگی مناسب نیست باید کنترل شود ولی در خصوص سایر موارد مشکلی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: یکی از موارد توسعه در هر جامعه امکان دسترسی به اطلاعات است ولی شبکه هایی که مضر هستند و با اعتقادات ما همخوانی ندارند، قطعا اثرات منفی در جامعه برجای خواهند گذاشت که باید کنترل شوند.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:6 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تفرش گفت: 4 هزار هکتار از اراضی مرتعی این شهرستان زیر پوشش بیمه قرار گرفته است.

 خبرگزاری فارس: 4 هزار هکتار از اراضی مرتعی تفرش زیر پوشش بیمه قرار گرفته است

مجتبی مومن امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: به منظور جلوگیری از وارد شدن خسارت به مرتع‌داران طرح بیمه مراتع در سطح تقریبی 4 هزار هکتار از مراتع ییلاقی شهرستان در سامانه‌های عرفی گیان علیا، گیان سفلی، شوراب چشمه زنبوری، عبدل‌آباد علیا، و آلا و داران علیا به اجرا در آمد.

وی تصریح کرد: هدف از اجرای طرح بیمه مراتع، حمایت از مجریان طرح‌های مرتع‌داری خسارت دیده بر اثر عوامل طبیعی مانند خشکسالی، سیل و تگرگ است که می‌تواند یکی از راهکارهای اصولی برای کاهش ریسک و افزایش اطمینان خاطر بهره‌برداران در سرمایه‌گذاری برای مدیریت مرتع محسوب شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تفرش خاطرنشان کرد: مراتع با همکاری مرتع‌داران شهرستان بیمه می‌شوند و در این زمینه 68 درصد هزینه بیمه از طریق اعتبارات دولتی و مابقی را مرتع‌داران پرداخت می‌کنند.

مومن افزود: در آینده نزدیک همانند سنوات گذشته برای آشنایی بیشتر مرتع‌داران با بیمه مراتع، نحوه تهیه طرح مرتع‌داری و دیگر موضوعات در زمینه منابع طبیعی و کلاس‌های آموزشی علمی و عملی با استفاده از کارشناسان و اساتید برگزار می‌شود.

چاپ این صفحه /http://tafreshcitynews.loxblog.com/post/1142/عملیات اجرایی تونل "نقره‌کمر" در تفرش پس از ۱۰ سال متوقف شد.htm">

تاريخ : برچسب:, | 14:21 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

تونل نقره کمر تفرش

 عملیات اجرایی تونل نقره کمر تفرش با پیشرفت فیزیکی اندک پس از ۱۰ سال متوقف شد.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، مردم شهرستان تفرش به دلیل موقعیت جغرافیائی و قرار گرفتن شهرشان در دل کوهستان های زیبا با جاده های صعب العبور دست و پنجه نرم می کنند.

گردنه گیان تفرش مسیر ارتباطی تفرش به قم، تهران و ساوه و گردنه نقره کمر مسیر ارتباطی مردم تفرش به فرمهین و اراک است.

پس از گذشت 12 سال از کلنگ زنی گردنه گیان این جاده جدید امسال در هفته دولت به بهره برداری رسید و عبور و مرور مردم در این جاده آسانتر شد، البته ناگفته نماند که پیچ های شدید این جاده در همین یک ماه صدای مردم را درآورده است.

گردنه نقره کمر تفرش از زیباترین گردنه های تفرش از نظر طبیعت است و بسیاری از مسافران شهرهای همجوار این گردنه را برای عبور و مرور انتخاب می‌کنند تا از زیبایی بی نظیر آن بهره ببرند.

سال 83 با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی وقت کلنگ احداث تونل نقره کمر زمین زده شد ولی پس از گذشت یکسال عملیات اجرایی این تونل متوقف شد و در پی آن اعتراضات مردمی بالا گرفت.

در سال 87 با حضور استاندار وقت و مدیر کل راه و شهرسازی عملیات اجرایی تونل دورباره کلید خورد و در آن زمان 5میلیارد ریال اعتبار استانی و 10میلیارد ریال اعتبار ملی به این طرح اختصاص داده شد.

م.صابری یکی از رانندگان خط تفرش –فرمهین می گوید:جاده نقره کمر تفرش یکی از پرخطرترین جاده های تفرش است و رانندگان ناآشنا با مسیر در نخستین ورود به این گردنه دچار مشکل می شوند.

وی افزود: پیچ های خطرناک و ریزش سنگ های اطراف کوه و بسته شدن گردنه در فصل زمستان از مهمترین مشکلات این گردنه است.

ع.فراهانی دیگر راننده این جاده می گوید: با افتتاح تونل نقره کمر تنها چند پیچ خطرناک حذف می شود و خطر اصلی گردنه پس از عبور از تونل است بهتر است مسئولان در فکر حذف شیب تند این مسیر باشند تا ساختن یک تونل آنهم با اعتبارات هنگفت.

م.عسگری یکی از جوانان بیکار تفرش می گوید: با وجود داشتن لیسانس در حال کارگری هستم و اگر این اعتباراتی که در ساخت تونل استفاده می شد به ایجاد اشتغال اختصاص داده می شد حتما امروز جوان بیکار در تفرش نمی ماند.

ر.حسنی یکی از رانندگان ماشین سنگین تفرش اظهار کرد: پیچ های خطرناک و شیب های تند این گردنه همیشه برای ما رانندگان خطر آفرین بوده و در فصل زمستان عبور و مرور برای ماشین های سنگین به سختی امکانپذیر است.

گروهی دیگر از مردم شهرستان تفرش ضمن انتقاد از تعطیلى این پروژه از مسئولان خواستار رسیدگی به این مسئله شدند.

این شهروندان می گویند: انجام هر پروژه براساس تحقیقات، بررسى هاى مکرر کارشناسان و دست اندرکاران، تهیه نقشه هوایى و پلان موقعیت گردنه و در نهایت به خاطر نیاز مردم یک منطقه به مرحله اجرا درمى آید، پس نباید از انجام پروژه اى مثل تونل «نقره کمر» که با اتمام آن گردنه خطرناک نقره کمر حذف شده و از بروز حوادث ناگوار رانندگى در این منطقه به میزان قابل توجهى کاسته مى شود، جلوگیرى به عمل آید.

گروهی دیگر از جوانان معتقدند جلوگیرى از انجام این پروژه در رونق اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى منطقه نیز تأثیر منفى دارد، چرا که به دلیل نامناسب و خطرناک بودن جاده، سرمایه گذاران رغبتى براى سرمایه گذارى در تفرش از خود نشان نمى دهند.

پروژه"تونل نقره کمر" در10 سال، 33 درصد پیشرفت داشته است و بالغ بر 45 میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل آن بیش از 30 میلیارد تومان نیاز است.

نماینده مردم تفرش آشتیان و فراهان درباره عملیات اجرایی این تونل گفت: گردنه نقره کمر از ابتدا که کلنگ آن را زده اند هیچ ردیف اعتباری خاصی نداشته و از طرح های استانی بوده است و از طریق ردیف های مختلف بودجه ای دیگر، اعتباری به آن اختصاص داده اند.

عباس صلاحی افزود: این پروژه چون به پیمانکار و مردم بدهکار بوده منجر به شکست شده است، با وزیر صحبت کردیم تا در کمیسیون ماده 215 مطرح شود.

صلاحی درباره جزئیات کمیسیون ماده 215 اضافه کرد:این کمیسیون به این شکل است که از طرح دیدار و اگر توجیه داشته باشد، ردیف اعتباری به آن اختصاص می دهند و مصوب شده و در ردیف اعتباری کشوری قرار می گیرد، مانند آب هفتیان وقتی اینگونه شود سالیانه از طرف دولت به آن اعتبار اختصاص می دهند و طرح دوباره شروع می شود.

وی خاطر نشان کرد: باید به شرایط آن زمان و هدف آن زمان در رابطه با این طرح بررسی شود تا نظر قطعی درباره این طرح شود باتوجه به اعتبار و کمکی که به حل مشکلات مردم می کند طرح قابل قبول و از نظر اقتصادی پروژه خوبی نبوده است ولی چون شروع شده و مقداری از آن کار انجام شده ، توقف آن به صلاح نیست و بایداصلاح شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی درباره اجرای تونل نقره کمر در تفرش گفت: گردنه نقره کمر تفرش یکی از ورودی های اصلی شهر تفرش است و با پیچ و قوس های خطرناک سبب ایجاد خطر برای مردم و مسافران شده است.

مجیدرضا نصرالله نژاد مهمترین دلیل توقف این طرح را نبود اعتبار عنوان کرد و افزود: قریب به 400میلیارد ریال اعتبار در جهت تکمیل این طرح مورد نیاز است که در حال حاضر تامین این مبلغ امکانپذیر نیست.

تونل نقره کمر با طول 750 متر دارای گسل های متعدد میباشد که تعداد آنها به میزان 6 زون گسلی است جنس تونل در طبقات پایین به دلیل وجود سیستم درزه و لایه بندی مشخص از سیستم های نا پیوسته تبعیت می کند و در قسمت های بالاتر به دلیل خرد شدگی بالا رفتاری مشابه محیط های پیوسته خاکی دارد.

در تیر ماه 88 تونل به نخستین گسل برخورد کرد و حدودا 20 هزار متر مکعب آن ریزش نمود که توسط پیمانکار از تونل تخلیه و به مسیر جاده حمل گردید و سپس پیشروی شروع شد و حدودا 2 متر پیشرفت گردید که ناگهان رانش پرتال تونل در 27 اردیبهشت ماه سال 89 در ساعت 12.5 ظهر شروع و حدود 2000 متر مکعب رانش شد.

به هر حال تونل تاکنون 174 متر پیشروی نموده و در کلیه مراحل پیشرفت از قالب استفاده شده است و کلیه تمهیدات فنی شامل شاتکریت و قالب گذاری و بتن ریزی و پوشش انجام گردیده است.

در صورت اجرای آن علاوه بر رونق اقتصادی شهرستان تفرش، صرفه جویی در مصرف سوخت، استهلاک خودرو و نیز افزایش ترانزیت بار و مسافر برای این منطقه و اقتصاد کشور مفید است.

با اجرای این تونل علاوه بر کاهش مسیر به میزان 5.2 کیلومتر، 11 نقطه حادثه خیز در محور ارتباطی تفرش به اراک برطرف و اصلاح می شود که با اصلاح آن میزان تلفات انسانی در این محور به شدت کاهش می یابد.

شهرستان تفرش در 222 کیلومتری جنوب غربی تهران و در ارتفاع یک هزار و 878 متری از سطح دریا و در دامنه کوه های تفرش به شکل یک کاسه و به وسیله ارتفاعات احاطه شده است.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 20:40 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی از ارایه مستندات روز ملی شطرنج برای ثبت در آثار معنوی کشور به اداره کل باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی خبر داد.

 

سید«محمد حسینی» روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این ثبت به مناسبت برگزاری مسابقات ملی شطرنج آزاد یادواره سالگرد فتوای تاریخی حضرت امام(ره) درباره آزاد شدن بازی شطرنج انجام خواهد شد.

وی اظهار کرد: در صورت قبول و پذیرش مستندات، روز 16 شهریور در تقویم کشور به عنوان روز ملی شطرنج اعلام خواهد شد.

وی توضیح داد: حضرت امام خمینی (ره) درتاریخ 19 شهریور 1367 ورزش فکری شطرنج را با شرایطی بدون اشکال دانستند.

وی گفت: دومین دوره این مسابقات از 16 تا 21 شهریور ماه سال جاری در سالن ورزشی 22 بهمن در زادگاه امام راحل در خمین با حضور 150 شطرنج باز از سراسرکشوربرگزار شد.

16 اثر معنوی شامل مراسم نخل گردانی خمین، تفرش و نراق ، اهو اهو محلات، مراسم چق چقه زنی انجدان، علم گردانی هزاوه، گیوه دوزی سنجان، تعزیه سیار اراک و وفس، شیوه پخت حلوای ابراهیم آباد اراک، جشن پیرگان فراهان، مراسم علمبران تفرش،شیوه پخت فطیر دراراک، نخل بندان تفرش، تعزیه تفرش و علم گردانی تفرش تا کنون در استان مرکزی به ثبت رسیده است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:28 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

همزمان با دومین روز از هفته دفاع مقدس یادمان شهدای گمنام در دانشگاه تفرش افتتاح شد.
این یادمان 8ضلعی در مدت یک سال ساخته شده و برای ساخت آن 110میلیون تومان صرف شده است.
دراین یادمان دو شهید گمنام دفاع مقدس به خاک سپرده شده اند که در عملیات های بدر و والفجر8به شهادت رسیده اند.
پیکراین شهدا 25 فروردین پارسال به میهن بازگشتند و در دانشگاه تفرش به خاک سپرده شدند.
در مراسم افتتاح یادمان فرمانده سپاه ناحیه تفرش با بیان اینکه جوانان این مرز و بوم دردوران دفاع مقدس جانفشانی ها و رشادتهای بی مانندی را انجام دادند و برای همیشه مایه مباهات تاریخ ایران شدند گفت:بزرگداشت دفاع مقدس، بزرگداشت این رشادتهاست.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:7 | نویسنده : میثم اله وردی |