پایگاه خبری تفرش:

مراسم تودیع و معارفه فرمانده انتظامی شهرستان تفرش با حضور سردار مفخمی شهرستانی فرمانده انتظامی استان مرکزی،امام جمعه شهرستان،اعضای شورای تامین و شورای اداری شهرستان برگزار و  از زحمات سرهنگ هادی افراسیابی تجلیل و سرهنگ سعید فراهانی به عنوان فرمانده انتظامی شهرستان منصوب شد.
به گزارش پایگاه خبری تفرش به نقل از معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی تفرش سرهنگ هادی افراسیابی به سمت فرمانده انتظامی خمین منصوب شدند

 

چاپ این صفحه

پایگاه خبری تفرش:



آموزش و پرورش استان مرکزی در اطلاعیه ای با توجه به بارش برف وضعیت فعالیت مدارس استان در روز سه شنبه را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز اراک؛ روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی در اطلاعیه ای وضعیت فعالیت مدارس در روز سه شنبه ۲۸ دیماه را تشریح کرد.

روز سه شنبه ۲۸ دیماه به علت برودت هوا، بارش برف، لغزندگی معابر وجاده‌ها کلاس‌های درس تمامی مدارس شهر و روستا در شهرستان‌های شازند، ناحیه یک و دو اراک خنداب، کمیجان، فراهان و منطقه سربند، دوره ابتدایی شهرستان تفرش؛ در نوبت صبح صرفا به صورت مجازی در سامانه شاد بر گزار می‌گردد.

در سایر شهرستان‌ها چنانچه بواسطه شرایط جوی امکان حضور در بعضی از کلاس‌های درس فراهم نباشد ازطریق سامانه شاد توسط مدیران مدارس پس از هماهنگی با اداره متبوع به همکاران و دانش آموزان اطلاع رسانی خواهد شد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 8:15 | نویسنده : میثم اله وردی |
تاريخ : برچسب:, | 8:2 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

اطلاعیه فرماندهی انتظامی شهرستان تفرش:
تردد در راه‌های شهرستان تفرش تنها با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است
بدلیل بارش سنگین برف در محور های مواصلاتی شهرستان تردد با زنجیر چرخ الزامی است

با توجه به گستردگی بارش ها، تا حد امکان از هرگونه تردد در جاده ها خودداری کنید و اگر اضطراری بر سفر وجود داشت ابتدا از سلامت قسمت های فنی وسیله نقلیه مانند لاستیک ها، چراغ ها، برف پاکن، بخاری، پر بودن مخزن شیشه شور و... اطمینان حاصل کرده و تجهیزات زمستانی به ویژه زنجیر چرخ همراه داشته باشند.

در این پیام تاکید شده است اجازه تردد بدون زنجیر چرخ داده نخواهد شد.

معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی شهرستان تفرش

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:فرماندهی,انتظامی,تفرش,معاونت,اجتماعی, | 7:57 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

 موسسه خیریه بانو نسیبه تفرش، منتظر دیدار شما هستیم

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:تفرش,موسسه خیریه بانو نسیبه, | 9:52 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

۸ دی ماه زادروز فروغ فرخ‌زاد است فروغ زنی اجتماعی است، زنی که می‌بیند و متأثر می‌شود و تاثرش را در اشعارش منعکس می‌کند. او که عادت ستیزی وجه ذاتی و جهان‌بینی شعرش است در شعر عصیان از دفتر اسیر دیدگاه‌های منفی درباره زنان را به زنجیری محکم تعبیر می‌کند که مانع پیشرفت آن‌ها می‌شود. فروغ به این نگرش‌ها اعتراض می‌کند.

فروغ الزمان فرخ‌زاد در ظهر ۸ دی ماه ۱۳۱۳ در خیابان معزالسلطنه کوچة خادم آزاد در محلة امیریه تهران از سرهنگ محمد فرحزاد اهل تفرش و توران وزیری کاشانی تبار به دنیا آمد. خانواده‌ای که شغل نظامی پدر رنگی از خشونت و حاکمیت مطلق به آن بخشیده بود و افراد خانواده با وجود امکان مالی وضع سختی را تحمل می‌کردند.


او فرزند چهارم یک خانواده نه نفری بود. چهار برادر به نام‌های امیر مسعود، مهرداد و فریدون و دو خواهر به نام‌های پوران و گلو ریا.

شش ساله بود که پا به دبستان گذاشت و پس از اتمام دبستان برای گذراندن دوره متوسطه به دبیرستان «خسرو خاور» رفت؛ اما فرصت ادامه تحصیل را نیافت، زیرا در همان سال‌های اول دبیرستان ازدواج کرد؛ اما پس از چندی مجدداً به فکر درس و مدرسه افتاد و، چون به دلیل ازدواج نمی‌توانست به دبیرستان بازگردد به ناچار به هنرستان بانوان رفت و در آنجا به آموختن خیاطی و رموز خانه‌داری پرداخت.
 
فروغ از ابتدای نوجوانی خیاطی و کار‌های دستی را دوست داشت. خواهرش پوران می‌گفت: «فروغ» خیلی خوب خیاطی می‌کرد و می‌گفت: هر وقت از کلاس خیاطی برمی‌گردم، بهتر می‌توانم شعر بگویم.

فروغ در دوران تحصیل برای ادبیات اهمیت و ارزش خاصی قائل بود با این حال از درس انشا بدش می‌آمد. در نظر فروغ کلاس‌های انشا بدترین ساعات درس و مدرسه بود. او می‌گفت: «از کلاس‌های انشا بیزار و متنفرم.» یکی از همکلاس‌های فروغ در این مورد می‌گوید: «برای اینکه فروغ خیلی خوب انشا می‏نوشت و معلم انشا همیشه او را ملامت می‏کرد و با نگاهی خشم‏آلود در برابر سایر همکلاسی‌ها بر سر او فریاد می‏زد و می‏گفت: فروغ! تو این انشا‌ها را از روی‏ کتاب‌ها می‏دزدی! و این قضاوت همواره قلب فروغ را سرشار از غم و درد می‌کرد و موجب می‌شد تا فروغ از کلاس‌های انشا گریزان باشد. "

فروغ به نقاشی هم علاقه فراوان داشت و در دوران تحصیل در دبیرستان و هنرستان همیشه از درس نقاشی نمره خوب می‌گرفت. به دلیل همین اشتیاق و علاقه بود که بعد‌ها وقتی فرصت پیدا کرد، مدتی را صرف یادگرفتن نقاشی کرد و چند ماه نیز نزد پنگر- نقاش معروف-به آموختن فنون نقاشی پرداخت.


ازدواج فروغ

فروغ فرخزاد در ۱۶ سالگی به پسر خاله مادرش «پرویز شاپور» علاقه‌مند شده و در سال ۱۳۳۰ با او ازدواج کرد. پرویز شاپور متولد ۱۳۰۲ وتحصیلکرده رشته اقتصاد بود. عنوان پدر کاریکاتور کلمه ایران نیز از اوست. این ازدواج کمتر از چهار سال دوام آورد و در سال ۱۳۳۴ به جدایی انجامید. حاصل این ازدواج پسری به نام کامیار بود که کامی صدایش می‌زدند. این چهار سال از زندگی فروغ در پرده ابهام قرار دارد و خود پرویز شاپور نیز در این مورد سخن نگفته است.
 
فروغ و همسرش پرویز شاپور
 
بعد از طلاق حضانت کامی به پدر می‌رسد؛ پدری که هیچ‌گاه اجازه دیدار فروغ و کامیار را نمی‌دهد. با این حال فروغ اغلب دم مدرسه پسرش می‌رفته و از دور او را تماشا می‌کرده است، کامیار شاپور در تیرماه سال ۱۳۹۷ در ۶۶ سالگی به خاطر بیماری ریه درگذشت.

کامیار در بریتانیا در رشته نقاشی تحصیل کرده بود و شعر نیز می‌سرود و دو کتاب شعر از او چاپ شده است. او نقاشی و مجسمه‌سازی می‌کرد و ساز هم می‌زد. کامیار نامه‌های عاشقانة فروغ به پدرش را، به همراه عمران صلاحی در کتابی به نام «اولین تپش‌های عاشقانة قلبم» منتشر کرده است.
 

آغاز شاعری فروغ

فروغ هرچند شاعری را از هفت سالگی شروع کرده بود، اما نخستین مجموعه شعر او به نام اسیر به سال ۱۳۳۱ درحالی‌که هجده سال بیشتر نداشت از چاپ درآمد؛ درست یک سال بعد ازدواج او با شاپور. اشعار این دفتر ساده، صمیمی و در محدوده آرزو‌های فردی سروده شده است.
 
او در این مجموعه بی‌پرده و مستقیم ابراز عشق می‌کند و بیشتر به روابط بیولوژیک عاشق و معشوق توجه دارد و هیچ ابایی از بیان احساسات زنانة خود ندارد. او در این دفتر خود را گرفتار دنیایی از سنت‌ها و تعصبات می‌یابد و می‌خواهد تمام محدودیت‌های سنتی را از بین ببرد. فروغ در دوره اول، با خانواده‌ای متوسط و نیمه بورژوایی سر و کار دارد- خانواده پدر و شوهر- او در این خانواده به دنبال آزادی زنان می‌گردد.
 
طبقه مذکور که دائماً در وحشت از بدنامی و رسوایی به سر می‌برد و رذالت‌ها و پستی‌های خود را پنهان می‌کند، حرف زدن آشکار و تبلیغ جنسیت زنانه را نمی‌تواند تحمل کند. برای این طبقه زن در شمار محرمات است. فروغ با شعر «گنه کردم گناهی پر ز. لذت» علیه طبقه خانوادگی خویش، با اعتراف به اینکه از لذت خاصی بهره‌مند شده است، قیام می‌کند.

دومین مجموعه‌اش دیوار را در بیست و دو سالگی چاپ کرد (۱۳۳۵)؛ یک سال پس از جدایی از پرویز. در این دفتر نگاه فروغ به هستی و زندگی تغییریافته و کامل‌تر شده است. این دفتر به دلیل پاره‌ای سنت‌شکنی‌ها مورد نقد قرار گرفت.

بیست و سه سال بیشتر نداشت (۱۳۳۶) که به رغم آن ملامت‌ها سومین مجموعه شعرش عصیان از چاپ درآمد. در این مجموعه با رویکردی فلسفی به زندگی و آفرینش نگاه کرده است.


آشنایی فروغ با ابراهیم گلستان

رحمت الهی و سهراب دوستدار در تابستان ۱۳۳۷ فروغ را به دفتر کار ابراهیم گلستان بردند تا یک شغل دفتری به او داده شود. کاری که برای فروغ در نظر گرفته شد ماشین‌نویسی فارسی و جواب دادن به تلفن‌ها بود... اما پس از ۳ و ۴ ماه وقتی که تهیه فیلم‌های مستند در کارگاه گلستان به راه می‌افتد، کار تقسیم‌بندی و ثبت مشخصات نما‌های فیلم‌های گرفته شده در گلستان فیلم به فروغ واگذار شد.

او در اندک زمانی توانست توجه خاص ابراهیم گلستان را به خود معطوف سازد. دیری نگذشت که گلستان خانه‌ای برای او در منطقه دروس و در ملک اختصاصی خویش ساخت؛ و سپس او را از حوزه کار‌های دفتری، به عرصه کار‌های فنی کشانید.

آشنایی با ابراهیم گلستان نویسنده و فیلمساز سرشناس ایرانی و همکاری با او، موجب تغییر دیدگاه‌های اجتماعی و درنتیجه تحول فکری و ادبی در فروغ شد. نامه‌های منتشر شده فروغ برای ابراهیم گلستان نشانگر وجود رابطه عاشقانه بین این دو است. ابراهیم گلستان در مصاحبه‌ای با سعید کمالی دهقان از روزنامه گاردین در بهمن سال ۱۳۹۵ - پنجاه سال پس از درگذشت فروغ - گفت که رابطه او با فروغ دو طرفه بوده است. او درباره اینکه آیا فروغ تبدیل شده بود به یک عضو خانواده، گفت: «خانواده» چیست؟ اصلا خانواده معنی ندارد. یک عضو شخصیت من.
 
فروغ و ابراهیم گلستان
بعد از این در تابستان سال ۱۳۳۸ فروغ برای یادگرفتن بخشی از کار‌های فنی استودیو مجبور شد که به اروپا برود و ظاهراً قرار بود که سه ماه این دوره کارآموزی را ادامه دهد، اما در فاصله بیست روز تمام آنچه را که لازم بود، آموخت و به تهران بازگشت و کار مونتاژ فیلم «آتش» را تمام کرد.

فروغ فعالیت جدی و مداوم خود در عرصه سینما را از سال ۱۳۴۰ آغاز کرد؛ در همان سال بود که فیلم خواستگاری را ابراهیم گلستان کارگردانی و فروغ نقش عروس را در آن بازی کرد.

فروغ در بهار سال ۱۳۴۱ به شهرستان تبریز سفر کرد تا پیرامون تهیه یک فیلم مربوط به جذام و جذامی‌ها مطالعه کند و در همان سال در فیلم «دریا» ساخته‏ ابراهیم گلستان بازی کرد، و فیلم مستندی برای‏ مؤسسه کیهان-درباره اینکه یک روزنامه چگونه تهیه‏ می‏شود ساخت».

او در پاییز سال ۱۳۴۱ باز هم به تبریز رفت و طی ۱۲ روز فیلم «خانه سیاه است» را ساخت. فیلم خانه سیاه است درباره جذامی‌هاست و شبیه کردن وضعیت آن زمان کشور به جذام‌خانه منظور او بود این یعنی فروغ می‌خواست بگوید مردم ایران حال ناخوشی دارند.
 
فروغ در صحنه فیلمبرداری «خانه سیاه است»
فروغ در همین سال به مشهد رفت و از جذام‌خانه آن شهر پسری به نام «حسین» را به فرزندی قبول کرد و به تهران آورد.

حسین منصوری بعد از مرگ فروغ نزد مادر بزرگ فروغ و در نهایت به آلمان فرستاده شد.
 
فروغ و فرزندخوانده اش حسین منصوری
 
سال ۱۳۴۲ سال درخشش فروغ در عرصه سینما بود. در این سال فیلم «خانه سیاه است» در جشنواره فیلم‌های مستند آلمان برنده جایزه بهترین فیلم مستند شد و جشنواره «اوبرهاوزن» جایزه بزرگ خود برای فیلم‌های مستند را به او داد. در همین سال فروغ به فعالیت‌های تئاتر روی آورد و در نمایشنامه «شش‏ شخصیت در جستجوی نویسنده» اثر «لوئیجی‏ بیرآندللو» بازی کرد. این نمایشنامه را «پری صابری» کارگردانی کرده بود.

چهارمین مجموعه شعر فروغ، تولدی دیگر، در زمستان سال ۴۲ منتشر شد و به راستی حیاتی دوباره را در مسیر شاعری او نشان داد. آخرین دفتر شعر او، ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد، هفت سال پس از خاموشی شاعر توسط انتشارات مروارید در سال ۱۳۵۲ منتشر شد.
 
تولدی دیگر چهارمین مجموعه شعر فروغ
 
فروغ جوانی خود را در یکی از مهم‌ترین و پرآشوب‌ترین دوره‌های فرهنگی و تاریخی این سرزمین سپری کرد؛ اتفاقاتی، چون جانشینی محمدرضا پهلوی در سال ۱۳۲۰، تأسیس جبهه ملی توسط مصدق، کشته شدن رزم‌آرا در اسفند ۱۳۲۹، روی کار آمدن مصدق در اردیبهشت ۱۳۳۱، کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و فرار شاه از جمله رویداد‌های مهم زمان فروغ است. مجموعه‌های دیوار و عصیان فروغ نیز در فاصله بین سال‌های ۱۳۴۲-۱۳۳۲ منتشر شد.

از جریان‌های سیاسی و اجتماعی این دوره، یکی حضور همه‌جانبه آمریکا و دیگری فشار و اختناق برای اعمال نوعی حاکمیت سیاسی مطلق از طریق گسترش سازمان امنیت و اطلاعات کشور است. نفت نیز به عنوان وسیله‌ای اقتصادی و سیاسی، دخالت همه‌جانبه آمریکا را در بیشتر شئون اجتماعی و سیاسی به دنبال داشت.
 
از طرف دیگر، این دوره زمان تشکیل نیرو‌های مذهبی و اندیشه‌های دینی در برابر نفوذ بیگانگان و غارت سرمایه ملی بود که منجر به قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ شد. همه این اتفاقات در روحیه حساس فروغ تأثیر گذاشت و سرانجام موجب بلوغ شعری او شد، به طوری که دو مجموعه آخر او روحیه انتقادی او را نشان می‌دهد.

وضعیت زندگی و محیط فروغ و جهان‌بینی او باعث سرودن آثاری شده است که در تاریخ ادبیات ایران بی‌سابقه است. وجه تمایز شعر فروغ با شعر دیگر شاعران زن معاصر او در این است که خود را در مظان اتهام و رودرروی باور‌های عامه مردم قرار داده است.
 
از چپ به راست: فریدون مشیری ، فروغ فرخزاد، هوشنگ ابتهاج، نادر نادرپور، محمد قاضی، لعبت والا، سیمین بهبهانی، خواهر نادر نادرپور
در طول تاریخ ادبیات ایران سخن از معشوق گفتن به مردان اختصاص داشت و اگر زنی دراین‌باره شعر می‌سرود خلاف آمد عادت جامعه بود. در حقیقت فروغ شاعری است که توانست بین عواطف زنانه و احساسات ناگفته زنان در جامعه خویش پیوندی عمیق ایجاد کند و در کسوت زن بدون مردنمایی، به عرصه شعر روی آورد.
 
تلاش جسورانه او حرکتی تازه بود که با حال و هیجان انسان امروزی مناسبت دارد. سنت‌شکنی فروغ در آفرینش شعر، به خصوص در عاشقانه سرایی، رفتاری انتقادآمیز و معترضانه است که از طریق آن می‌توان تضاد‌ها و تبعیض‌های جامعه‌ای را که مردان در آن حاکم هستند و به مرد هویت ارزشمندتری می‌بخشد کاهش داد. او پیوستگی و مطلق بودن این موضوع را زیر سئوال می‌برد و امیدوارانه می‌پرسد، آیا زمان آن نرسیده است که مردان از زاویه‌ای دیگر به اندیشه‌های مردسالارانه خود بنگرند؟

... آیا زمان آن نرسیده ست
که این دریچه باز شود باز باز باز
و مرد بر جنازه مرده خویش
زاری‌کنان نماز گزارد؟

نکته مهم در عاشقانه‌های فروغ این است که در اشعار وی، معشوق دیگر آن معشوق خیالی و موهوم کلاسیک نیست و روابط عاشق و معشوق نیز خیلی عادی و مربوط به زندگی روزمره است. برای مثال او در شعر «فتح باغ» از رابطه حقیقی خودش با ابراهیم گلستان به طور خیلی خصوصی و فردی و، چون فصلی از شرح‌حال خود حرف می‌زند و دفتر تولدی دیگر را به او تقدیم می‌کند.

نکته مهم دیگر در شعر مزبور این است که شاعر از جرئت زن جوانی سخن می‌گوید که از اوامر تحمیلی‌ای که در تمام سطوح زندگی بیرونی و درونی باید کورکورانه اطاعت شود سرپیچی می‌کند. برای فروغ «پیوند سست دو نام» یا همان «هم آغوشی در اوراق کهنه یک دفتر»، اطاعت از قوانین کهنه است که او آن‌ها را تضمینی برای عشق نمی‌داند. به نظر او قانون عشق همان سرشار شدن و غرق شدن در عشق است.

فروغ زنی اجتماعی است، زنی که می‌بیند و متأثر می‌شود و تاثرش را در اشعارش منعکس می‌کند. او که عادت ستیزی وجه ذاتی و جهان‌بینی شعرش است در شعر عصیان از دفتر اسیر دیدگاه‌های منفی درباره زنان را به زنجیری محکم تعبیر می‌کند که مانع پیشرفت آن‌ها می‌شود. فروغ به این نگرش‌ها اعتراض می‌کند. خاموشی و سکوت نهایت بردگی است و زنان جامعه سال‌های مدیدی با چنین سکوتی همراه بوده‌اند.
 
در جدال با خاموشی است که فروغ فریاد برمی‌دارد و از حصار‌های موجود انتقاد می‌کند. اعتراض و گلایه فروغ در برابر سکوت و پذیرش وضع غیرانسانی و نامساوی زنان در اجتماع آشکار است....
 
بیش از این‌ها، آه آری
بیش از این‌ها می‌توان خاموش ماند‌
می‌توان ساعات طولانی
با نگاهی، چون نگاه مردگان، ثابت
خیره شد در دود یک سیگار
خیره شد در شکل یک فنجان...‌
می‌توان بر جای باقی ماند
در کنار پرده، اما کور، اما کر...

فروغ از تبعیض میان زن و مرد ناراحت است و سعی می‌کند با این تفاوت نگاه مبارزه کند:

... آن داغ ننگ خورده که می‌خندید
بر طعنه‌های بیهده، من بودم
گفتم که بانگ هستی خود باشم.
اما دریغ و درد که زن بودم
 

مرگ فروغ

سرانجام «فروغ فرخزاد» در بعدازظهر روز دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۴۵، هنگامی که با یک استیشن آبی رنگ-که خود راننده آن بود-به محل کارش می‌رفت، در یکی از خیابان‌های دروس با اتومبیل سرویس دبستان «شهریار» تصادف کرد و جان سپرد. تصادف بسیار شدید بود. فرخزاد از مسیر خود منحرف شد و فروغ و مستخدم استودیو گلستان-که همراه او بود-به بیرون پرتاب شدند. سر فروغ بر آسفالت سخت خیابان فرود آمد و به شدت آسیب دید. ده دقیقه بعد از آنکه او را به بیمارستان رساندند جان سپرد.
 
انتشار خبر درگذشت فروغ در روزنامه اطلاعات
 
به دنبال انتشار خبر درگذشت فروغ، دوستان او و عده‌ای از اهالی شعر و ادب خود را به بیمارستان رساندند. امیرعباس هویدا-نخست وزیر وقت-دستور داد تا جنازه فروغ در مقبره «ظهیر الدوله» به خاک سپرده شود و «انجمن اخوت» نیز با این امر موافقت کرد.

روز چهارشنبه ۲۶ بهمن جسد او را در امامزاده اسماعیل قلهک شستند و با حضور خانواده، دوستان و علاقه‌مندانش در گورستان ظهیرالدوله به خاک سپردند.
 
مراسم تشییع فروغ
 
در مراسم تشییع جنازه او که با بارش برف شدید همراه بود گروهی از نامداران شعر و هنر حضور داشتند. به دستور فرح پهلوی تاج گل بزرگی ارسال شده بود و امیر عباس هویدا، برادرش فریدون هویدا را به نمایندگی از سوی خود به این مراسم فرستاده بود.

منابع
براهنی، (رضا (۱۳۷۱) طلا در مس (در شعر و شاعری). ۲ ج. تهران: کتاب زمان.
روزبه، محمد رضا (۱۳۸۱) ادبیات معاصر ایران (شعر). تهران: روزگار.
شفیعی کدکنی، (محمدرضا (۱۳۸۳) ادوار شعر فارسی (از مشروطیت تا سقوط سلطنت). تهران: سخن.
شمیسا، سیروس (۱۳۷۶) نگاهی به فروغ فرخزاد. تهران: مروارید.
عابدی، کامیار (۱۳۷۷) زندگی و شعر فروغ فرخزاد (تنهاتر از یک برگ). تهران: جامی.
فرخزاد، پوران (۱۳۸۱) کسی که مثل هیچ کس نیست (درباره فروغ فرخزاد). تهران: کاروان.
------- (۱۳۷۹) مجموعه اشعار. با مقدمه بهروز جلالی. چاپ هفتم. تهران: مروارید
مشرف آزاد، محمود (۱۳۷۶) پریشا دخت شعر آدمیزادان (زندگی و شعر فروغ فرخزاد). تهران: ثالث
یاحقی، محمد جعفر (۱۳۸۱) جویبار لحظه‌ها. چاپ چهارم. تهران: جامی.
یزدانی، زینب (۱۳۸۱) زن در شعر فارسی (دیروز- امروز). تهران: فردوس.....
 
مرضیه نگهبان مروی
چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 8:8 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

 

«آقا مؤمن تفرشی»؛فقیه و عالم بزرگی که در دیار خود هم غریب مانده است

شهرستان تفرش یکی از شهرهای قدیمی در استان مرکزی است که دارای شخصیتهای برجسته است. اما برخی از این شخصیتها چندان شناخته شده نیستند و علی رغم فعالیت های متعدد و اقدامات موثر برای مردم ایران و حتی ساکنان بومی ناشناخته اند.

«آقا مومن» یکی از شخصیتهای برجسته دوره قاجار در تفرش است که در مدت حیاتش فعالیتهای هنری، علمی و ادبی متعددی را انجام داده است.

 

آقا مومن که بود؟

 

 «میر محمد ابن جمال الدین آقا مصطفی» مشهور به آقامومن تفرشی از سیدان والامقام تفرشی است که نسبتش به امام محمد باقر(ع) بر می گردد.

 

میر محمد در سال ۱۰۸۰ هجری در محله ی فَم تفرش(یکی از محله های شهر تفرش است) در خانواده ای عالم و خردمند به دنیا آمد. پس از کسب علوم اولیه راهی شهر اصفهان شد و در یکی از مدارس علوم دینی در اصفهان به دانش اندوزی پرداخت. طولی نکشید که این مرد مستعد تمام علوم زمان خود را فرا گرفت و در تمام دانش ها سرآمد شد و به محل تولدش بازگشت. او نسبت به ارشاد مردم همت گماشت.

 

آقا مومن مردی عارف و دانشمندی بزرگ بود که در نظم و نثر عرب نیز تبحر داشت. اشعارش معرف احوال اوست و تخلصش در شعر «داعی» بود.

 

میرزا اسماعیل خان دبیر تفرشی در کتاب «نخبه التواریخ»ماده تاریخ فوت آقا مومن را با حروف ابجد محاسبه و چنین سروده است:

 

سید والا گهر محمد مومن        آنکه بدی شاخ و برگ ایمان را بیخ

 

رفت و چو تاریخ او دبیر رقم زد    حیف ز داعی تفرش آید تاریخ

 

آثار آقا مومن جمع آوری و ثبت نشده است

 

آقا مومن مثنوی به نام «ندای قدس» و ابیاتی دیگر بر وزن مخزن الاسرار نظامی دارد. این ابیات در حدود ششصد بیت است؛ بسیاری از اشعار دیگر وی نیز تاکنون گرد آوری و چاپ نشده است.

 

مثنوی آقا مومن که ندای عارفانه او و شامل ۱۷۰ بیت شعر جذاب است که در پایان دیوان اشعار آقا صادق هجری درج شده است.

 

آقا مومن در سال ۱۱۷۰ هجری قمری وفات کرد و در قبرستان جنب امامزاده محمد(ع) به خاک سپرده شد؛ بعدها و در دوره ی قاجار، توسط منشی مخصوص صدر اعظم ناصرالدین شاه قاجار به نام میرزا قلی خان تفرشی گنبد و بارگاهی روی قبرش بنا شد.

 

این بارگاه دارای ایوان، رواق و حیاط بندی بزرگ بود و از جمله زیارتگاههای عمومی شهر تفرش محسوب می شد. اما با تبدیل تفرش به شهرستان، آن قبرستان هم تخریب و تبدیل به میدان باغ ملی شد. 

 

ناخوانایی تابلوی کنار مقبره!

 

اکنون مقبره آقا مومن در گوشه ای از پارک باغ ملی شهر تفرش قرار دارد که با توجه به شهرت و شخصیتش، مورد بی مهری قرار گرفته است. چراکه حتی با گذشت سالها و پیشرفت های این شهرستان هنوز تابلوی رنگ و رو رفته ای که در کنار مقبره این شخصیت برجسته نصب شده تعویض نشده و خوانایی لازم را ندارد. 

 

 

 

 

آثار آقا مومن هنوز به صورت کامل مستند نشده است/پیگیری ها برای حفظ آثار، اشعار و حتی مقبره آقا مومن جواب نداده است

 

 عباس ملا اسماعیلی یکی از قدیمی های شهر تفرش و باخبر از تاریخ شهر تفرش در گفتگو با ندای تفرش در خصوص آقا مومن گفت: نسب آقا مومن با ۳۱ واسطه به امام محمد باقر(ع) می رسد. پدرش کمال الدین مصطفی و اعلی جدش عبدالعظیم حسنی است.

 

ملا اسماعیلی اظهار کرد: آقا مومن از جمله فقها و علمای بزرگ اواخر دوره ی صفویه بود که در خطاطی، شعر، علم و دانش از جمله سرآمدان زمان خود بوده است. او در شعر بیشتر به سمت قصیده سرایی شعر سروده که مضامین اشعارش بیانگر استادی، صفای باطن و ضمیر پاک وی است.

 

وی با اشاره به مقبره ی قدیم آقا مومن افزود: در قدیم به خاطر دارم که مقبره بزرگی برای آقا مومن توسط میرزا قلی خان اتابک تفرشی منشی علی اصغر خان اتابک صدر اعظم ناصرالدین شاه ساخته شده بود که دارای ۳ اتاق، یک ایوان بزرگ و گنبد کوچک بود. این مکان از جمله زیارتگاههای عمومی شهر تفرش بود. اما در حدود ۵۰ سال گذشته با تبدیل تفرش به شهرستان و ایجاد و تعریض خیابانها، شبانه مقبره را خراب کردند.

 

این تاریخ دان تفرشی افزود: پس از تخریب مقبره، بعدها به دستور آیت الله مرعشی نجفی سنگ قبری بر روی قبر اصلی نصب شد.

 

ملااسماعیلی با تاسف از این که آثار آقا مومن هنوز به صورت کامل مستند نشده است، بیان کرد: پیگیریهای متعددی شده ولی هیچ کسی برای حفظ آثار، اشعار و حتی مقبره آقا مومن فکری نمی کند. او اشعار زیادی دارد. که برخی ها در دست قدیمی های تفرش است. نوع سروده ها و استفاده از تخلص در شعر به طور یقین شعر آقا مومن را اثبات می کند.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:پایگاه خبری تفرش,ندای تفرش, | 9:46 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

در بودجه سال ۹۸ میزان یارانه نقدی افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی نظیر کمیته امداد و بهزیستی افزایش می‌یابد.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، برنامه جدید دولت برای افزایش یارانه نقدی نیازمندان در سال ۹۸ را تشریح کرد.

سیدمحمد حسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تسنیم با اشاره به برنامه‌های دولت در بودجه سال ۹۸ برای تعیین تکلیف یارانه‌های نقدی، گفت: رقم اختصاص داده شده در بودجه سال ۹۸ از سوی دولت برای رفع فقر مطلق، نسبت به سال جاری، از ۹۹ هزار میلیارد تومان به ۱۴۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی افزود: دولت طبق بودجه سال ۹۸، توجه بیشتری به رفع فقر مطلق و توجه به اقشار ضعیف و افزایش سطح درآمد‌ها داشته که این امید وجود دارد تا سطح درآمد‌ها و کاهش فقر در سال آینده بهبود نسبی پیدا کند، اما تا رسیدن به حد مطلوب و منطبق شدن درآمده با سطح تورم، فاصله بسیاری وجود دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از روند فعلی پرداخت یارانه‌های نقدی، اظهار داشت: روال پرداخت یارانه‌های نقدی به شکل فعلی، به ضرر منابع عمومی کشور است و باید چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.

حسینی اضافه کرد: روند پرداخت یارانه‌های نقدی در سال آینده به سرپرستان خانوار تغییری نمی‌کند با همان روال ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود، اما طبق پیش‌بینی‌هایی که دولت در بودجه سال ۹۸ داشته، میزان یارانه نقدی افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی نظیر کمیته امداد و بهزیستی افزایش می‌یابد.

وی تأکید کرد: در بودجه سال ۹۸ مبلغی برای سلامت و رقمی هم برای رفع فقر مطلق در نظر گرفته شده که شامل سبد‌های کالایی است که وزارت تعاون می‌تواند به اقشار ضعیف جامعه تخصیص دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر اینکه رقم یارانه اقشار ضعیف نسبت به سال ۹۷ بالغ بر ۱۵ درصد افزایش می‌یابد، گفت: افزایش یارانه نقدی اقشار ضعیف و کم‌درآمد جامه در دستورکار جدی دولت و مجلس در سال ۹۸ قرار گرفته، اما نباید شرایط به‌گونه‌ای پیش رود که موجب افزایش نقدینگی و به تبع آن، رشد تورم شود.

نماینده مردم تفرش در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: تا زمانی که یارانه نقدی دهک‌های بالای جامعه حذف نشود، دولت اعتبار لازم برای افزایش یارانه نیازمندان را نخواهد داشت، اما باید منابع لازم برای افزایش یارانه نقدی نیازمندان نیز پیش‌بینی شود.
 
چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 7:18 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

استاندار مرکزی گفت: آبرسانی به تفرش از طرح هفتیان از اولویت های این شهر است و به 920 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

به گزارش ایرنا، سید «علی آقازاده» روز یکشنبه در نشست شورای اداری شهرستان تفرش، افزود: طول مسیر انتقال آب از روستای هفتان تا این شهر حدود 90 کیلومتر است و بهره برداری از این طرح نقش مهمی در جذب سرمایه گذار و توسعه شهرستان دارد.
وی ادامه داد: 40 روستا در مسیر این لوله گذاری قرار گرفته و تاکنون با اجرای قسمتی از این طرح، مردم 20 روستای از نعمت آب شرب بهره مند شده اند و با اتمام آن علاوه بر شهر تفرش آبرسانی به بقیه روستاها نیز انجام می شود.
استاندار مرکزی از اختصاص 200میلیارد ریال برای خرید لوله به شرکت آب منطقه ای استان مرکزی برای آبرسانی به شهرستان تفرش خبر داد و گفت: با اختصاص این اعتبار انتخاب پیمانکار برای عملیات لوله گذاری 23 کیلومتر مسیر تا هفته آینده مشخص می شود.
آقازاده ادامه داد: پیش بینی می شود که سال آینده از طریق فاینانس داخلی و اعتبارات دولتی بهره برداری از این طرح آغاز شود.
وی با یاد آوری جشن 40سالگی انقلاب در سال جاری، افزود: فشارهای دشمنان انقلاب در چهلمین سال انقلاب به مردم بیشتر شده است و باید با اتحاد ملت و دولت توطئه دشمنان را نقش بر آب کرد.
وی ادامه داد: در دهه فجر امسال باید جشن های پیروزی انقلاب با همکاری مسئولان و مردم هر چه باشکوهتر برگزار شود.
استاندار مرکزی گفت: همه طرح های آماده بهره برداری باید برای افزایش روحیه شادی و نشاط در دهه مبارک فجر راه اندازی شود و مردم از میوه شیرین خدمت بهره بگیرند.
آقازاده اضافه کرد: توسعه زیر ساخت و راه های ارتباطی نیاز زیربنایی در توسعه شهرستان تفرش است و ایجاد تونل نقره کمر علاوه بر توسعه راه ارتباطی افزایش جاذبه گردشگری و سرمایه گذاری در شهرستان را به همراه دارد.
وی با یادآوری واردات 80 در صد تجهیزات ورزشی مورد نیاز کشور از خارج، افزود: ایجاد شهرک تخصصی تولید تجهیزات ورزشی ازجمله نیاز های ضروری کشور و استان برای جلوگیری از واردات این تجهیزات بوده و با توجه به ظرفیت های تفرش این شهرستان می تواند مکان مناسبی برای انجام آن باشد.
استاندار مرکزی گفت: ایجاد این شهرک در تفرش علاوه بر اشتغالزایی، خودکفایی و کاهش واردات در این بخش را نیز به همراه دارد.
وی با یادآوری ظرفیت گردشگری شهرستان تفرش افزود: ظرفیت های این شهرستان در بخش گردشگری باید به طور موثر با مشارکت سرمایه گذاران و حمایت های دولت بارور شود.
معاون عمرانی استانداری مرکزی در این نشست گفت: گردشگری، صنایع دستی و خدمات از جمله مهمترین ظرفیت های شهرستان تفرش است که باید مسئولان برنامه اصولی برای آن داشته باشند.
«مهدی زندیه وکیلی» افزود: توسعه گردشگری و صنایع دستی در شهرستان تفرش با اعتبارات شهرستانی و استانی ناممکن است و می طلبد که جذب اعتبارات ملی در دستور کار مسئولان قرار گیرد.
وی ادامه داد: با توجه به فرهنگ غنی تفرش و ظرفیت های پذیرش گردشگر،ایجاد زیر ساخت های لازم در این خصوص ضروری است.
معاون عمرانی استانداری مرکزی گفت: توسعه شهرستان تفرش نیازمند طرح مطالعاتی استراتژیک است و باید این طرح توسط میراث فرهنگی تهیه شود.
فرماندار تفرش نیز در این نشست گفت: این شهرستان از ظرفیت های مناسبی در زمینه جذب گردشگر برخوردار است و برای برای رفع بیکاری و افزایش در آمد در منطقه باید از آن بهینه بهره برد.
«حمیدرضا فراهانی» کمبود نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان را از جمله مشکلات شهرستان تفرش عنوان کرد و افزود: ارایه خدمات درمانی به مردم این شهرستان توسط نیروهای طرحی است که این مهم موجب نارضایتی مردم شده است.
وی گفت: نبود پزشک متخصص زنان و زایمان، جراح و پزشک عمومی از دیگر مشکلات حوزه درمان شهرستان تفرش است.
فرماندار تفرش افزود: این شهرستان با وجود دارا بودن امکانات و تجهیزات فیزیوتراپی با کمبود نیرو مواجه است و می طلبد که دانشگاه علوم پزشکی مساعدت لازم را در این خصوص انجام دهد.
وی خاطرنشان کرد: فعالیت اجرایی 125 واحد در شهرک اصناف شهرستان تفرش آغاز شده که 80 واحد آن به بهره برداری رسیده است.
استاندار مرکزی در سفر یک روزه به شهرستان تفرش علاوه بر حضور در نشست شورای اداری از واحد تولید محصولات لاستیکی در این شهرستان بازدید کرد.
شهرستان تفرش از توابع استان مرکزی با 24 هزار نفر جمعیت در 85 کیلومتری شمال شرق اراک واقع شده است و به دیار نخبگان ایران شهرت دارد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:jtva,تفرش, | 7:15 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: این درختان از نوع چنار و گردو هستند که مراتب ثبت درخت گردوی کهنسال قیمازخانه روستای طراران ، درخت چنار کهنسال محله سرگذر محلات به شماره ۴۵۵، درخت گردوی کهنسال لطف علی روستای طراران و درخت چنار کهنسال ابوالعلی و درخت گردوی کهنسال دره سی سوارآباد از سوی رئیس سازمان میراث‌فرهنگی به استاندار مرکزی ابلاغ شد.

 به گزارش پایگاه خبری تفرش ،به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی،مدیر کل با اعلام این خبر گفت: « ثبت آثار طبیعی در کنار آثار تاریخی و ناملموس نه تنها یک رسالت اجتماعی جهت حفظ و پاسداشت آنهاست بلکه هر یک، پتانسیلی بالقوه برای توسعه گردشگری مناطق، روستاها و شهرهای میزبان است.»

 حسینی افزود: « آن آثار زین پس ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمایت سازمان میراث فرهنگی کشور هستند و تدوین ظوابط حفاظتی و تعیین عرصه و حریم این اثر بر عهده این سازمان خواهد بود به همین جهت هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت این آثار شود، ممنوع است.»

وی در پایان گفت: « معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور در نامه‌هایی جداگانه مراتب ثبت درخت گردوی کهنسال قیمازخانه روستای طراران به شماره ۴۵۲، درخت چنار کهنسال محله سرگذر محلات به شماره ۴۵۵، درخت گردوی کهنسال لطف علی روستای طراران به شماره ۴۵۱، درخت چنار کهنسال ابوالعلی به شماره ۴۵۴ و درخت گردوی کهنسال دره سی سوارآباد شماره ۴۵۳ به استاندار مرکزی ابلاغ کرد .»

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:9 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

در ۱۷ کیلومتری شمال شرقی تفرش چهارتاقی نویس وجود دارد که در دامنه های غربی روستای نویس نیز واقع شده است. چارتاقی نویس یکی دیگر از نمونه‌های چارتاقی‌های منفرد در ایران با شکل متقارن چهار وجهی و با قاعده مربع است. بنا از چهار پایه با چهار تاق تشکیل شده که گنبدی به واسطه چهار فیلپوش بر روی آنها ساخته شده است؛ این بنا با همین نام چهارتاقی نویس با شماره ۳۴۴ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:53 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

درخشش زوج هنرمند تفرشی ( تنها نمایندگان استان مرکزی ) در چهاردهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان


بازیگری دوم مرد: #میثم_سرآبادانی
بازیگری سوم زن: #مهسا_افتحی
کارگردانی سوم:مهسا افتحی
طرح و ایده سوم:مهسا افتحی
و معرفی اثر به جشنواره بین المللی تئاتر فجر

 

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:24 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: کاوش دستکندهای محله ترخوران تفرش در تفاهم نامه مشترک این اداره کل با شهرداری تفرش در دستور کار قرار گرفت.

« علیرضا ایزدی » روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: محله ترخوران یکی از 2 محله اصلی شهر تفرش است که دستکندهای بی نظیری دارد و برای روشن شدن ساختار، تاریخ و کیفیت های معماری باید کاوش های کارشناسی را تجربه کند تا از گزند مصون مانده و نقاط ابهام تاریخی آن روشن شود.


وی اظهار داشت: طبق اطلاعات اولیه، این دستکند ها متعلق به قرون متاخر اسلامی است و دارای دالان ها و اتاق های تو در توست.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی توضیح داد: نگهداری و اطلاع رسانی این دستکندها در صورت کاوش نشدن در دست تخریب های ناآگاهانه قرار می گیرند چراکه هر گود برداری شهری، طرح های عمرانی و سیستم های فاضلاب شهری می توانند خطر جدی برای این آثار ارزشمند محسوب شود.
ایزدی گفت: با توجه به دغدغه شهرداری و شورای اسلامی تفرش و اهمیت فوق العاده این دستکندها برای میراث فرهنگی استان مرکزی، با امضای این تفاهم نامه مرحله اجرایی کاوش ها کلید می خورد.
دستکندها و شهرهای زیرزمینی نمونه های کم نظیری از نبوغ مردمان در حوزه دفاعی و پدافند غیرعامل هستند و این بخش از معماری کهن با دالان های تودر تو و رازناک و معماری ماهرانه و عجیب از جاذبه بالایی برای رونق گردشگری برخوردار است.
دستکند ها با هدف ایجاد سرپناه مردمان شهرها در ناملایمات محیطی و خطر حمله دشمنان ایجاد می شد و ویژگی بارز آن ها این است که بدون استفاده از هیچ گونه مصالح انسان ساخت و تنها با استفاده از ابزارهای دستی کندمان ایجاد شده اند و با گذر زمان همچنان مستحکم هستند و حرف های زیادی برای گفتن دارند.
هدف از ایجاد اغلب این دستکندها استتار محل زیست و خفای انسانی در برابر دشمنان خارجی بوده و محوریت اشتراک آنان در زمینه معماری، وجود کریدورهای تنگ و تاریک و متعدد است که جلوه عجیبی دارد اما کارویژه مهمی را در یک بازه تاریخی خاص در حفظ و بسط امنیت و زیست مردم آن خطه در ناملایمات حاکم برعهده داشته است.
شهرستان تفرش از توابع استان مرکزی است و دراین منطقه بیش از 30 هزار نفر زندگی می کند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:21 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

به گزارش پایگاه خبری تفرش به نقل از سایت دانشگاه تفرش، مراسم تکریم مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و معارفه سرپرست  جدید نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با حضور مدیراموردفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، رییس دفاتر نهاد در استان مرکزی، رییس دانشگاه تفرش و  مسئولین محلی در سالن گردهمایی حاج ابراهیم کاریابی دانشگاه تفرش برگزار شد.



حجت‌الاسلام علی تقوی مدیراموردفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در این آیین ضمن عرض تسلیت به مناسبت رحلت حضرت ام‌البنین (س) گفت: مادران شهدا و شهدای گرانقدر حجت خدا بر ما هستند زیرا حق بزرگی بر گردن ما داشته و در طول این سال‌ها با حفظ روحیه ایثار در بین ما زندگی نموده‌اند.


تقوی افزود: انقلاب اسلامی ایران یک فرصت بزرگ تاریخی و نعمت الهی است که خداوند به ما عطا نموده است که خداوند در این فرصت بزرگ که تکرار شدنی نیست حجت را برما تمام نموده است.

وی ادامه داد: تکلیف در محیط‌های دانشگاهی بسیار سنگین‌تر از محیط‌های دیگر است و باید در جامعه علمی با تمام توان برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی تلاش نماییم.

مدیرامور دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به وجود دو حجاب ظلمانی و نورانی افزود: حجاب ظلمانی به دین آسیب رسانده و حجاب نورانی به رشد علمی آسیب می‌رساند که باید دانشگاه‌ها را از توقف در حجاب نورانی و درگیر شدن در حجاب ظلمانی مبرا نموده و تلاش نماییم با کمک دفتر نهاد رهبری و مشارکت استادان و تشکل‌های دیگر این نظام را به اهداف آرمانی خود برسانیم.


 حجت‌الاسلام مهدی ایمانی مقدم رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی نیز در این آیین گفت: مسئولیت در دفاتر نهاد یک تکلیف و قبول مشقت و بستری برای اعتلا بخشیدن به کلمه حق و مسئولیت‌پذیری است.

ایمانی مقدم افزود: اگر انسان با قبول مسئولیت در این راه برای رسیدن به اهداف متعالی تلاش نماید مقدمات تعالی روح خود را فراهم نموده است.

محمدقاسم سحاب رئیس دانشگاه تفرش نیز در این مراسم گفت: مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دوران تصدی خود در این سمت ضمن حفظ رفتار پدرانه همراه با دلسوزی با دانشجویان درپیشرفت دانشگاه نیز نقش مؤثری را ایفا نمودند.
 
 در پایان این مراسم از زحمات حجت‌الاسلام "رسول ظرافت" مسئول سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تفرش  تقدیر و حجت‌الاسلام "سید مهدی قاضی‌زاده" به‌عنوان سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تفرش منصوب شد.

ادای احترام به مقام شامخ شهدای گمنام در دانشگاه تفرش به مناسبت ۲۲ اسفند روز گرامیداشت مقام شهدا و بازدید از موزه دانشگاه تفرش از دیگر برنامه های جانبی این مراسم بود.

 

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:41 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

 

نماینده میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تفرش گفت: آینه کاری یکی از هنرهای دستی باقدمت در تفرش است که منسوخ شده است.

 

 

علی حیدری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا عنوان کرد: هنر آینه کاری با ظرافت های خاصی همراه بوده و در دوره های گذشته اغلب در خانه اشراف و اعیان تفرش کاربرد داشته است.
وی اظهار کرد: این هنر بومی شهرستان تفرش محسوب نمی شود اما، با توجه به اینکه بزرگان و اشراف این شهر برای تزئین منازلشان تمایل به آینه کاری و گچ کاری داشته اند، هنرمندان زیادی از دیگر نقاط کشور به این شهرستان سفر می کردند و هنر آینه کاری را به تفرشیان آموختند.
حیدری افزود: آموزش و فعالیت علاقه مندان هر آینه کاری در تفرش با استادکاران باعث شد که هنرمندان بسیاری در تفرش تربیت شود اما، با گذر زمان این هنر امروز رونقش را در تفرش از دست داده و به هنری منسوخ بدل شده است.
وی بیان کرد: اکثر بناهای آینه کاری شده در شهرستان مربوط به اعیان و دوره قاجاریه است که تخریبشده و ازدست رفته است.
نماینده میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تفرش گفت: در کنار آینه کاری گچ کاری های زیبایی نیز در معماری بناهای باقدمت تفرش وجود دارد که این هنر نیز به واسطه گذر زمان و مهاجرت گچکاران هنرمند شهرستان از رونق افتاده است.
وی، یکی از بناهای آینه کاری و گچبری شده شهرستان تفرش را منزل ضیایی عنوان کرد و افزود: این بنا متعلق به دوران قاجاریه و از ابنیه تاریخی مهم تفرش است که در محله زاغرم واقع شده و در تاریخ 23 شهریور 1382 با شمارهٔ ثبت 10174 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است اما امروز در شرایط مناسبی به سر نمی برد.
حیدری عنوان کرد: گچبری این بنا به شکل گل و بوته با الگوهای قالبی هنرمندان اصفهانی و تهرانی کار شده است اما، به دلیل کمبود منابع مالی ویژه مرمت دچار تخریب فراوان شده است و مقرر است برای احیاء با نظر مثبت صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی به بخش خصوصی واگذار شود و به تبع آن در امر مرمت و معماری اصلی آن باید مورد توجه قرار گیرد.
تاریخ و اسناد مختلف نشان می دهد که آینه کاری و یا تزئین یک بنا به واسطه آینه برای نخستین بار در شهر قزوین در زمان شاه طهماست صفوی در سال 965 هجری قمری آغاز شده است و اکثر باقی مانده های این هنر امروز در شهرهای اصفهان، تهران و شیراز به چشم می خورد.
آینه کاری یکی از هنرهای سنتی ایران به شمار می رود و به نظر می رسد استفاده از این هنر دستی بسته به فرهنگ و باور ایرانیان نسبت به آب و آینه دارد چراکه گذشتگان ارزش بالایی برای آب و آینه قائل بودند به طوری که آن را نماد پاکی و روشنایی می دانستند و استفاده از این هنر در معماری بناها نشان از رسوخ این فرهنگ در بین ایرانیان دارد.
این سنت معماری پس از مدتی از خانه های افراد متمول به اماکن زیارتی و زیارتگاه های نیز تسری یافت و در اکثر امامزاده های نقاط مختلف کشور نیز می توان همچنان این هنر ارزشمند را یافت.
براساس اسناد و مدارک مختلف قدیمی آغاز استفاده از آینه کاری در معماری ها به سده 10 هجری قمری بر می گردد و در آن زمان شیشه و آینه در زمره کالای وارداتی به ویژه از شهر و نیز ایتالیا جای داشته است که در مسیر انتقال به ایران دچار شکستگی می شد و هنرمندان ایرانی این زیان را در واقع به یک صرفه اقتصادی می رساندند و از این در معماری بناها مورد استفاده قرار می دادند.
آینه کاری در ابتدای آغاز عمر خود به صورت طرح های ساده و برجسته انجام می گرفت و به مرور زمانی دخل و تصرفاتی در شکل و نوع آینه کاری صورت گرفت به طوری که به شکل طرح ها گل، برگ و طرح هایی از انواع پرندگان کار شد و پیش رفت و حتی در دوره قاجار نیز آینه کاری های شاخصی را در بناها و کاخ های آن شاهد هستیم که برخی از آن ها همچون تالار آینه، کاخ شمس العماره و کاخ گلستان شهرتی جهانی دارند.
هنرمندانی هستند که آینه کاری را از کاربردی صرف در معماری خارج کرده اند و در راستای توسعه این هنر همچون آینه کاری بر روز ظروف اقدام می کند که این تلاش برای زنده نگهداشتن این هنر اصیل، ظریف و زیبا ارزنده است.
6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 7:54 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

شهرستان تفرش ، مهد تولد و آرامگاه پروفسور حسابی است، آثار تاریخی پرقدمت و ارزشمندی را همچون مسجد جامع شش ناو (دوره سلجوقی)، بقعه شاهزاده احمد و امام‏زاده قاسم (دوره صفویه)، آب انبار بلور (دوره قاجار)، تکیه تاریخی زاغرم، قلعه های تاریخی و همچنین جاذبه های گردشگری طبیعی همچون آبشار قطره باران را همچون نگینی در دل خود دارد

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:10 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

شهرستان های دلیجان، تفرش وآشتیان به سبب قدمت و ویژگی اقلیمی، مجموعه ای ازدیدنی های تاریخی وطبیعی را درخود جای داده اند که غارشگفت انگیز ۷۰میلیون ساله نخجیر تنهایکی از این جاذبه ها است.

به گزارش پایگاه خبری تفرش به نقل از خبرگزاری مهر- گروه استان ها: شهرستان دلیجان در استان مرکزی نسبت به سایر مناطق استان از قدمت تاریخی بیشتری برخوردار است و همین مساله موجب شده مجموعه ای از میراث تاریخی ارزشمند را در خود جای دهد و از جمله مهمترین این جاذبه های گردشگری می توان به کاروانسرا و پل شاه عباسی (دوهک)، سد تاریخی خاوه، مجموعه تاریخی نراق، امامزاده یحیی نراق، بازار و آب انبار، مساجد و بافت تاریخی اشاره کرد.

غار ۷۰ میلیون ساله نخجیر از دیدنی‌های بسیار جالب این منطقه‌ بوده و بادگیرها از آثار باستانی و دیدنی نراق در دلیجان است که از روزگار قدیم برای خنک کردن سرداب ها و منازل ساخته شده و قدمت آنها به بیش از دو قرن می رسد.

در شهرستان آشتیان نیز قلعه تاریخی مستوفی الممالک، زیارتگاه مطهر امامزاده فاطمه صغری(س)، موزه مردم شناسی و نسخ خطی، خانه های تاریخی و بازار سنتی و قدیمی آشتیان، روستای تاریخی آهو و منزل تاریخی دکتر قریب میزبان گردشگران است.

شهرستان تفرش نیز که مهد تولد و آرامگاه پروفسور حسابی است، آثار تاریخی پرقدمت و ارزشمندی را همچون مسجد جامع شش ناو (دوره سلجوقی)، بقعه شاهزاده احمد و امام‏زاده قاسم (دوره صفویه)، آب انبار بلور (دوره قاجار)، تکیه تاریخی زاغرم، قلعه های تاریخی و همچنین جاذبه های گردشگری طبیعی همچون آبشار قطره باران را همچون نگینی در دل خود دارد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 11:7 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

 

 

مرحوم حاج قاسم الله وردی فرزند حسین

تاریخ وفات : 1395/11/28

 

  مرحوم حاج قاسم الله وردی در آرامستان چهارتاقی روستای طراران (سعیدیه) شهرستان تفرش آرمیده است.

 

روحش شاد و یادش مستدام باد.

برای شادی روح در گذشتگان صلوات

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:حاج قاسم الله وردی,خبری تفرش,قاسم,الله وردی,, | 8:1 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

به گزارش پایگاه خبری تفرش به نقل از شهروند خبرنگار ندای تفرش، همزمان با فرارسیدن ایام فاطمیه، نمایشگاه عفاف و حجاب با عنوان "یادگار مادر" در صحن دانشکده علوم دانشگاه تفرش گشایش یافت.


اعظم عسگری مدیر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تفرش در حاشیه گشایش این نمایشگاه گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت پذیرفته نمایشگاه یادگار مادر باهدف ترویج فرهنگ عفاف و حجاب به همت کمیته عفاف و حجاب دانشگاه و به‌صورت ستادی و همکاری تشکل‌های دانشجویی در این دانشگاه گشایش یافت.
عسگری با بیان اینکه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه و آشنایی همگان با این مهم امری ضروری است اضافه کرد: ایام فاطمیه بهترین فرصت برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف به‌واسطه معرفی شخصیت و زندگانی حضرت زهرا (س) در جامعه است.
وی ادامه داد: حضرت زهرا (س) اسوه عفاف و حجاب برای زنان و دختران ما هستند بسیار شایسته بود که اقدام به برگزاری نمایشگاه یادگار مادر در دانشگاه تفرش نماییم چراکه حفظ، ترویج و تقویت فرهنگ حجاب و عفاف از نیازهای مهم جامعه است و دشمنان برای کمرنگ شدن این فرهنگ و بی‌تفاوتی جوانان نسبت به رعایت حجاب و عفاف در جامعه همه توان خود را به کار گرفته‌اند.
دبیر کمیته عفاف و حجاب دانشگاه تفرش بیان کرد: نسل جوان جامعه اسلامی، آینده‌سازان این جامعه هستند بنابراین نمود ارزش‌های اسلامی در زندگی شخصی و اجتماعی امری ضروری است.
وی برگزاری مسابقات روزانه، پاسخگویی به سؤالات و شبهات، مسابقه کتاب‌خوانی، تریبون آزاد دانشجویی، همایش عفاف و حجاب و غرفه محصولات فرهنگی و حجاب از برنامه‌های جانبی این نمایشگاه عنوان کرد.


نمایشگاه یادگار مادر تا 15 اسفند در صحن دانشکده علوم دانشگاه به‌منظور بازدید عموم دایر است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:29 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

سفر به تفرش

از جاذبه های گردشگری این شهرستان می توان به آبشار قطره باران، روستای خانک، روستای طراران ،روستای طاد، آب انبار بلور،چشمه آب معدنی گراو، مسجد جامع شش ناو و غار امجک اشاره کرد. از سوغات این شهرستان می توان گردو، بادام، نان قندی، شیرینی خانگی و عسل را نام برد. شما فقط با 700 تا 800 هزار تومان می توانید به این مکان زیبا سفر کرده و از آنجا دیدن کنید.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 7:40 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

انا لله و انا الیه راجعون

  •  
    به اطلاع همشهریان عزیز تفرشی می رساند

  • مراسم هفتمین روز درگذشت پیر غلام اهل بیت (س) مرحوم حاج قاسم الله وردیروز پنجشنبه مورخه ۱۳۹۵/۱۲/۰۵ در مسجد صاحب الزمان روستای طراران(سعیدیه) از ساعت ۱۲:۰۰-۱۰:۰۰ منعقد میگردد حضور سروران گرامی موجب تسلی خاطر بازماندگان خواهد بود.
    *لطفا به دوستان اطلاع رسانی فرمائید

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:تفرش,حاج قاسم الله وردی,روستای سعیدیه,طراران, | 14:49 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رئیس دانشگاه تفرش گفت: موافقت شورای تامین استان مرکزی جهت راه‌اندازی آموزشگاه آزاد خلبانی در دانشگاه تفرش اخذ شده است.

دکتر محمدقاسم سحاب در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، افزود: با پیگیری‌های به عمل آمده موافقت شورای تامین شهرستان و استان جهت راه‌اندازی آموزشگاه آزاد خلبانی اخذ شده است.

وی با بیان اینکه این مهم در دورنمای توسعه دانشگاه دیده شده است، تصریح کرد: اخذ مجوز بهره‌برداری منوط به ساخت باند است.

سحاب گفت: در حال حاضر این مهم به کمیته فضایی سازمان فضایی کشور رفته و باید بررسی‌های بیشتری روی آن صورت بگیرد.  

رئیس دانشگاه تفرش ادامه داد: نوع هواپیمایی که مورد استفاده قرار خواهد گرفت از نوع سبک و خصوصی با قیمت 300 تا 400 میلیون تومان است که در فرودگاهی که احداث می‌شود نگهداری خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه فرودگاه‌های آموزشی در سایر استان‌ها همچون استان قزوین نیز وجود دارد، بیان کرد: فرودگاه آموزشی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمین‌ دانشگاه احداث می‌شود و این مهم ارتباطی با آموزش عالی ندارد. در این مرحله فقط مجوز در اختیار قرار دادن زمین توسط دانشگاه تفرش باید انجام شود.

سحاب افزود: نوع فعالیت از سوی سازمان هواپیمایی کشور تعیین و خارج از فعالیت‌های آموزش عالی است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:6 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

کارخانه نساجی.jpg

فرماندار تفرش از احداث اولین کارخانه نساجی در شهرستان خبر داد.

علی میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این مطلب اظهار کرد: در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اجرایی کردن شعار سال اقدام و عمل ،تفرش به دنبال جذب سرمایه‌گذاری در شهرستان است.

وی افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته و برگزاری کارگروه تسهیل و رفع مانع تولید مهمترین موضوع و چالش شهرستان که بحث اشتغال است، مورد توجه قرار گرفت و براساس آن سرمایه‌گذاران متقاضی سرمایه‌گذاری در تفرش جذب شدند.

میرزایی با اشاره به سرمایه‌گذاری احداث کارخانه تولید پوشاک، نساجی و رنگ‌رزی در تفرش گفت: با مذاکرات صورت گرفته و با توجه به اینکه صنعت نساجی صنعتی سبز و پاک محسوب می‌شود، این سرمایه‌گذاری در تفرش آغاز شد.

وی با بیان اینکه زمین این شرکت توسط شرکت شهرک‌ها واگذار شده است و کلیه کارهای اولیه اعم از واگذاری آب، برق، گاز و تلفن انجام شده است، گفت: به زودی گلنگ این کارخانه با سرمایه‌گذاری 280 میلیارد تومان زده خواهد شد.

فرماندار تفرش اشتغالزایی مستقیم این پروژه را 800 نفر در فاز اول عنوان کرد.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:9 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

موریانه ها در تکیه چوبی زاغرم تفرش ،از قدیمی ترین تکایای ایران رخنه کردند .

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران از اراک ، رئیس هیئت امنا مسجد و تکیه زاغرم گفت : مشاهده موریانه در این تکیه مربوط به سال گذشته است که تاکنون باعث خوردگی بخشی از تیرهای چوبی شده و وعده های مسئولین برای چاره جویی تاکنون محقق نشده است .
باباعلی افزود : با توجه به جریان یافتن آب در پشت دیوارهای آب انبار این تکیه ، احتمال تخریب بیشتر در بخش های دیگر این تکیه نیز وجود دارد .
وی با بیان اینکه این تکیه چوبی نیاز به مراقبت ویژه دارد ، گفت : این بنا نیازمند سیستم های هشدار دهنده نیز هست تا در صورت بروز آتش سوزی و یا مشکلات دیگر ، اقدامات لازم در زمان ممکن انجام شود .
تکیه تاریخی زاغرم متعلق به دوره قاجاریه به ثبت ملی رسیده است .
این تکیه در سالهای گذشته چندین بار مرمت شده است .
برگزاری تعزیه و مراسم های مذهبی در این مکان از گذشته تا به امروز ادامه دارد .

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:31 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

تفرش شهرستانی در شمال شرقی اراک است که در بین رشته‌کوه‌هایی محصور شده و آب و هوای خوش و مطبوعی را از آن خود کرده است.

قدمت این شهر به دوران پیش از اسلام می‌رسد و قطعا این سابقه، گنجینه تاریخی عظیمی از فرهنگ‌ها، سنن خاص، آثار و ابنیه‌ کهن را در خود نهفته است.

آب‌انبار بلور یکی از نمونه بناهای خاص و تاریخی این شهرستان است که نسبت به دیگر آثار کمتر شناخته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی - آب انبار بلور تفرش متعلق به دوره ناصرالدین‌شاه قاجار است و توسط میرزاحسین بلور، وزیر این شاه قاجار در محله زاغرم تفرش ساخته شد.

میرزا حسین وزیر شخصی سیه‌چهره بود که ناصرالدین‌شاه به او لقب بلور داد و از آن زمان به بعد به میرزا حسین بلور شهره شد. وی به کمک برادرش میرزا ابوالقاسم این آب انبار را ساخت و وقف عام کرد تا مردم برای تامین آب شرب خود از آن استفاده کنند.

این بنا با مساحت 450 مترمربع ساخته شده از مصالحی چون آجر و سنگ است و در ورودی خود 24 پله دارد که به مخزن و تالار آب انبار منتهی می‌شود. مخزن آب‌انبار دارای 18 ستون است که سقف و پوشش سنگی و گنبدی بنا روی این ستون‌ها بنا شده است.

سقف آب‌انبار دارای دریچه‌هایی است که وظیفه تهویه و خنک شدن فضا را به انجام می‌رسانند و بر روی بام نیز دو بادگیر قرار دارد که همچنان سالم مانده و کارایی خود را حفظ کرده‌اند.

روال کاری این آب انبار اینگونه بوده است که هر ماه یک بار از طریق سیستم فاضلاب، آب مخرن خارج و عمل پاکسازی و گندزایی انجام می‌شد تا مردم از آب شرب سالم استفاده کنند. تا 40 سال پیش که هنوز یخچال در همه خانه‌ها وجود نداشت، آب انبار فعال بود و پاکسازی آب آن نیز به انجام می‌رسید.

علی حیدری مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تفرش در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص این آب انبار قدیمی گفت: آب انبار بلور در سال 1373 بازسازی و مرمت شده است.

وی با اشاره به اینکه مرمت برای این اثر بسیار موثر بود، افزود: بنا در حالت تخریب بود و اقدامات لازم برای حفظ آن انجام گرفت. پشت‌بام آجرفرش، کف آب‌انبار و دیواره‌ها بازسازی و در و پنجره‌گذاری صورت گرفت. حیاط پشتی آب انبار نیز آجرفرش شد.

حیدری با بیان اینکه مرمت سال 73 و دیگر اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر علاوه بر حفظ بنا منجر به ثبت ملی آن شد، گفت: در سال 1387 بنا به دلیل قدمت بالا و ارزش تاریخی که داشت در فهرست آثار ملی جای گرفت و این امر ضمن حفاظت از آن منجر به جذب گردشگران زیادی هم شد.

وی با اشاره به اینکه این آب‌انبار در حال حاضر تبدیل به موزه مردم‌شناسی شده است، افزود: در حال حاضر ظروف قدیمی، ادوات کشاورزی کهن و دیگر اشیاء کهن که نشان از زندگی گذشتگان دارد، در این موزه به نمایش درآمده است. البته رسما به عنوان موزه فعالیت ندارد چراکه هنوز مجوزهای لازم در این خصوص اخذ نشده است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تفرش این اثر تاریخی را در حال حاضر به عنوان یک مرکز فرهنگی‌تاریخی معرفی کرد و گفت: این بنا با توجه به قدمت و زیبایی که دارد می‌تواند برای علاقمندان و گردشگران یک جاذبه بزرگ باشد، اما هنوز در حد لازم شناخته نشده است.

حیدری افزود: لازمه شناساندن این بنا و جذب گردشگر معرفی اثر و البته تعبیه تابلوهای معرفی در مناطق منتهی به محل آب انبار است که در حال حاضر چنین تابلوهایی وجود ندارد و علاقمندان از طریق پرسیدن آدرس اثر می‌توانند از آن دیدن کنند، در صورتی که با نصب تابلوهایی برای معرفی بنا و هدایت گردشگران به این سمت می‌توان شاهد حضور گردشگران بسیاری برای دیدن این بنا بود.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:پایگاه خبری تفرش,آب انبار بلور, | 16:32 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

 هنر صنعت مسگری و قلم زنی  در تفرش احیاء شد .
 
 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 7:31 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

 هیئت بازرسی اداره کل استان مرکزی از تاریخ 26 دی ماه لغایت 15 بهمن ماه در شهرداری تفرش مستقر است.
 

به گزارش گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، چنانچه کارکنان و شهروندان محترم درخصوص عملکرد و اقدامات این دستگاه اجرایی شکایت یا اعلاماتی دارند می‌توانند به هیئت بازرسی مستقر مراجعه و یا با شماره تلفن گویای 136 و یا شماره تلفن 08632272770 تماس حاصل نمایند.

ضمناً؛ سامانه رسیدگی به شکایات سازمان بازرسی کل کشور به‌ نشانی اینترنتیhttp://shekayat.bazresi.ir آماده دریافت شکایات و اعلامات شهروندان محترم در این زمینه است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 6:51 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

قابل ذکر است که این آمار مربوط به بررسی‌های صلاحیت داوطلبان در هیئت‌‌های نظارت است و آمار نهایی افراد تایید، رد و یا عدم احراز صلاحیت شده نیست، لذا امکان دارد در بررسی نهایی صلاحیت داوطلبان این آمار تغییر داشته باشد.

 

نام استان: مرکزی نام حوزه: تفرش، آشتیان، فراهان
ردیف نام نام خانوادگی نتیجه
1 هادی آشتیانی رد
2 محمد آقا زیارتی فراهانی رد
3 سیدعلی ابطحی نژاد عدم احراز
4 بهمن اخوان رد
5 عباس الیاسی تأیید
6 محمد جواد انواری تأیید
7 رمضانعلی باقری تأیید
8 ابوالفضل پورقانی فراهانی عدم احراز
9 ولی الله بیاتی تأیید
10 مهدی پژوهان تأیید
11 محمود چاقری انصراف
12 محمد حسینی عدم احراز
13 علی حیدری تأیید
14 عبدالحسین حیدری تفرشی کهکی رد
15 علی دانش منفرد تأیید
16 مرتضی دستجانی فراهانی تأیید
17 اسداله رضائی رد
18 محمد رضائی رد
19 حجت الله زاهدی پور عدم احراز
21 رحیم اله زنجیرانی تأیید
22 سیدمهدی سجادی تأیید
23 غلامرضا سرآبادانی تأیید
24 میثم سربندی فراهانی عدم احراز
25 وحید سعدی تأیید
26 منصوره سعیدی راد عدم احراز
27 داود سلیم آبادی فراهانی تأیید
28 علیرضا سلیمانی تأیید
29 احمد شاه رضائی پاکدامن عدم احراز
30 عباس صلاحی تأیید
31 حمید طرخورانی تأیید
32 داود ظهیری عدم احراز
33 رمضان عبدالحسینی رد
34 ابراهیم فراهانی تأیید
35 رضا فراهانی عدم احراز
36 علی فراهانی عدم احراز
37 محمد حسین فرمهینی فراهانی عدم احراز
38 احمد قدسی تأیید
39 محمدرضا کاظمی آشتیانی تأیید
40 سیده ناهید کریمی کاسوائی تأیید
41 منصور کلا تأیید
42 ابوالفضل مالی تأیید
43 منیژه مرادخان تأیید
44 امیر مشهدی فرهانی تأیید
45 محمود معصومی رد
46 سیدرضا قلی میرفخرایی تأیید
47 محمد رضا واشقانی فرهانی عدم احراز
48 غلالمرضا ولاشجردی فراهانی عدم احراز
49 محمد علی یگانه‌دوست تأیید
چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:48 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مجوز تاسیس نخستین رشته دکتری تخصصی در دانشگاه آزاد تفرش در رشته معماری صادر شد .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازاراک،معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه آزاد تفرش گفت : با کسب این مجوز از سال تحصیلی جدید دانشجویان این رشته پذیرفته می شوند .

داودی منفرد افزود: مشخصات این رشته در دفترچه آزمون دکتری تخصصی دانشگاه آزاد درج شده و علاقمندان بعد از قبولی در آزمون و مصاحبه تخصصی می توانند در این رشته مشغول به تحصیل شوند.

 وی ادامه داد: دانشگاه آزاد تفرش در مقاطع کاردانی تا کارشناسی ارشد سابقه 14 ساله در ارائه رشته معماری دارد .

داودی منفرد اضافه کرد: امکانات و کادر علمی مجرب برای این رشته در مقطع دکتری در دانشگاه مهیا است.

دانشگاه آزاد تفرش اکنون دارای سه هزار دانشجو در 65 رشته آموزشی کاردانی ، کارشناسی و کارشناسی ارشد است .

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:18 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

 

 

گردهمایی خیرین حامی دانشگاه تفرش با حضورمعاون وزارت علوم، نماینده مردم شهرستان های تفرش،آشتیان و فراهان ، فرماندار ،خیرین حامی دانشگاه و اعضا انجمن تفرشی های مقیم تهران در هتل فردوسی تهران برگزار شد.

 

به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا ، دکتر مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان در این نشست گفت:دانشگاه تفرش به دلیل قرار گرفتن در منطقه تاثیرگذار تفرش با دارا بودن مفاخر ارزشمند علمی،فرهنگی و سیاسی نظیر دکتر حسابی،استاد سحاب از پتانسیل لازم برای رشد و توسعه برخوردار است.

 

دکتر صدیقی افزود: حضور خیرین در آموزش عالی کشور در ایران علاوه بر این که به دولت در توسعه فضاهای مختلف کمک کرده است ، بلکه به یک ارزش دینی متعالی در جامعه ما نیز تبدیل شده است.

 

وی با بیان این که حضور خیرین در آموزش عالی ازارزش ویژه و برجسته ای برخوردار است، ادامه داد:در این راستا ستاد خیرین در وزارت علوم ایجاد و هم اکنون در مجموعه های دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری کشور بیش از 60 بنیاد خیرین تاسیس شده است.

 

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تصریح کرد:به منظور تسهیل حضور خیرین در آموزش عالی زیرساخت هایی از قبیل تخصیص 50 درصد اعتبارات دولت به پروژه هایی که با مشارکت 50 درصدی اعتبارات خیرین در دانشگاه ها ایجاد شده اند اتخاذ شده که امسال نیز ردیف خاصی علاوه بر ردیف قبلی به پروژه های خیر ساز دانشگاه ها تعلق گرفته که مبتنی بر کمک 34 میلیارد تومانی دولت به پروژه های 50 درصدی است که با مشارکت خیرین در دانشگاه ها به زودی به تمام دانشگاه هایی که دارای این شرایط هستند تزریق می شود.

 

دکتر صدیقی حضور خیرین در هیئت امنا دانشگاه ها را گامی دیگر برای استفاده از پتانسیل خیرین در مسیر تصمیم گیری در دانشگاه ها عنوان کرد و افزود: خیرین علاوه بر مشارکت در حوزه های عمرانی ،در پروژه های سخت افزاری نیز حضور داشته که این امر بیانگر این است که عرصه آموزش عالی فقط سخت افزاری نبوده بلکه مسائل نرم افزاری نیز توسط خیرین دنبال می شود.

 

همچنین در این مراسم رئیس دانشگاه تفرش نیز در سخنانی گفت: ایجاد سازمان های مردم نهاد و مشارکت مردم در اداره امور اجتماع از مهم ترین شاخص های عمده توسعه یافتگی جوامع است.

 

دکتر محمد قاسم سحاب افزود: محور توسعه دانشگاه تفرش ایجاد مراکز پژوهشی متعدد نظیر پژوهشکده های علوم هوانوردی، فتونیک، گیاهان دارویی و انرژی های نو همراه با فراهم نمودن جاذبه های ویژه برای محققان و پژوهشگران است.

 

وی تصریح کرد:منطقه تفرش از این استعداد و پتانسیل برخوردار است که با همت جمعی به کانون تجمع افراد علاقمند به مطالعه و پژوهش تبدیل شود.

 

رئیس دانشگاه تفرش ایجاد دیوار یادمان خیرین با کمک خیرین در محوطه دانشگاه در راستای تجلیل از خیرین و مفاخر را از برنامه های قابل انجام در دانشگاه عنوان کرد و ادامه داد: کمک خیرین به دانشگاه تفرش می تواند به بستر بهبود معیشت مردم شهرستان تبدیل شود زیرا به طور مثال کمک به پروژه های مرکز رشد دانشگاه ایجاد کارآفرینی و اشتغال برای شهروندان تفرش و توسعه شهر را به همراه دارد.

 

رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور نیز در این مراسم با بیان این که مشارکت در امر مقدس مدرسه سازی و دانشگاه سازی بستری برای رفاه و آسایش مردم است، افزود: برای رسیدن کشورمان به توسعه همه جانبه باید بستر را برای ارتقای سطح علمی در مدارس و دانشگاه ها فراهم کنیم که به همت خیرین این امر در کشور انجام شده است.

 

محمد رضا حافظی افزود: هم اکنون 600 هزار نفر عضو مجمع خیرین مدرسه ساز کشور هستند که در اولین سال راه اندازی این مجمع ، 16 میلیارد و 800 میلیون تومان از سوی خیرین به امر مدرسه سازی اهدا شد.

 

وی اظهار داشت: دردو سال گذشته با وجود تحریم‌ها در کشور، خیران مدرسه ساز بیش از گذشته در امر مدرسه سازی کمک کرده‌اند و اکنون بعد از گذشت 16 سال از آغاز فعالیت خود بیشتر از دولت مدرسه ساخته تا حدی که مدارس به سمت تک شیفته شدن پیش رفته است.

 

رئیس جامعه خیران مدرسه ساز به نقش بسیار مهم خیران در توسعه فضاهای آموزشی اشاره کرد و افزود: با کمک خیران، مدارس چهار نوبته به مدارس یک نوبته و دو نوبته تبدیل شده‌اندو اینک نیز با توجه به توطئه های دشمن در برون مرزها بر علیه کشور خیرین باید در سایه امنیت رفاه و آرامش را برای کسب علم و دانش برای آینده سازان کشور در سنگر مدارس و دانشجویان ایجاد کنند.

 

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم ، در پایان این نشست مراسم گلریزان با حضور خیرین با هدف توسعه فرهنگ اقدامات خیر خواهانه برگزار شد.

 

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 18:15 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر بررسی تأثیر قوانین ‌کیفری همچون مجازات اعدام بر آسیب‌های اجتماعی در این کمیسیون، گفت: اینکه با مجازات اعدام بخواهیم یک معضل را کاهش دهیم به طور قطع نمی‌توانیم شاهد تاثیرگذاری آن باشیم.
مجلس پیگیر بررسی تأثیر قوانین ‌کیفری بر آسیب‌های اجتماعی/ اعدام همیشه بازدارنده نیست

عباس صلاحی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با یادآوری بحث وبررسی پیرامون تأثیر قوانین ‌کیفری (مجازات اعدام) بر آسیب‌های اجتماعی، افزود: قرار است این مهم در کمیسیون اجتماعی مجلس مورد بررسی قرار گیرد زیرا قوانین کیفری مانند مجازات اعدام می‌تواند بر آسیب‌های اجتماعی تاثیرگذار باشد.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: آنچه که امروزه در مورد آسیب‌های اجتماعی حائز اهمیت است عوامل به وجود آورنده آن و مبارزه با عاملان است اینکه با مجازات اعدام بخواهیم یک معضل را کاهش دهیم به طور قطع نمی‌توانیم شاهد تاثیرگذاری آن باشیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: البته در برخی مواقع مجازات اعدام می‌تواند تاثیرگذار باشد اما به طور عام نمی‌تواند عامل بازدارنده‌ای در جلوگیری از ارتکاب جرم باشد و بهتر آن است که گام‌هایی در راستای مبارزه با عوامل به وجود آورنده جرم برداشته شود.

وی با تاکید بر ضرورت بررسی میزان تاثیر قوانین کیفری بر آسیب های اجتماعی، یادآور شد: باید در این زمینه تحقیقات و برنامه‌ریزی موثری در دستور کار قرار گیرد تا اعتبار یا زمانی که قرار است صرف شود در مسیری هزینه شود که افراد کمتر تحت تاثیر آسیب‌های اجتماعی قرار گیرند.

صلاحی با بیان اینکه مجازات اعدام همیشه نمی تواند بازدارنده باشد، تصریح کرد: به عنوان مثال در حوزه مواد مخدر اگر بخواهیم عوامل سرکرده را اعدام کنیم می‌تواند اقدامی موثر باشد اما اگر قرار باشد با خرده‌پاها یا افرادی که زیر شاخه‌های پایین هستند برخورد شود قطعا بازدارنده نخواهد بود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفت: همچنین در مورد ایجاد خانه‌های فساد باید با سرکرده‌ها برخورد و مجازات اعدام در نظر گرفته شود اما اگر با زیرمجموعه آن برخورد شود نمی‌تواند تاثیرگذاری مستقیمی داشته باشد.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:52 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی - پژوهشی میان دو دانشگاه صنعتی امیرکبیر و تفرش منعقد شد.13-769.jpg

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه مرکزی، دکتر سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دکتر محمدقاسم سحاب رییس دانشگاه تفرش تفاهم‌نامه پنج ساله همکاری‌های علمی متقابل به منظور بهره‌مندی طرفین از ظرفیت‌ها و امکانات آموزشی، پژوهشی امضا کردند.

براساس این گزارش، دو دانشگاه توافق کردند در زمینه گسترش و ارتقاء تحصیلات تکمیلی و تسریع حرکت در راه دستیابی به اهداف و چشم‌اندازهای مورد نظر وزارت علوم به طور عام و سیاست‌های دو دانشگاه به طور خاص، برگزاری فرصت‌های مطالعاتی مشترک، پژوهش‌های مشترک، برگزاری سمینارها و کنفرانس‌های مشترک، همچنین برگزاری دوره‌های مشترک در مقاطع تحصیلات تکمیلی همکاری کنند.

امکان دسترسی اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به امکانات پژوهشی، کتابخانه‌ای، آزمایشگاهی و امکانات فیزیکی مشترک از دیگر موضوعات و زمینه‌های همکاری دو طرف در این تفاهم نامه عنوان شد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:27 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

 محمود زمانی‌قمی استاندار مرکزی در هفتمین روز از هفته دولت در مراسم گازرسانی به 15 روستای تفرش اظهار داشت: باید تلاش شود تا بتوانیم خدمات عمرانی، رفاهی و بهداشتی را در روستاها افزایش دهیم و این مهم را با جدیت دنبال کنیم تا مانع مهاجرت روستاییان به شهرها شویم.

زمانی قمی / استاندار مرکزی

وی افزود: باید به مناطق محروم و کم برخوردار توجه ویژه شود و این مهم در دستور کار دولت قرار گیرد و دولت یازدهم تاکنون توانسته به خوبی در این راستا گام بردارد و اقدامات بسیار مهم و تاثیرگذاری را به منظور جلب نظارت مردم انجام دهد.

استاندار مرکزی تصریح کرد: به منظور توسعه متوازن روستایی باید ظرفیت‌های موجود در این بخش‌ها با توجه ویژه مدیران استانی و شهرستانی محقق شود و این مهم به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف دولت یازدهم به منظور محرومیت‌زدایی در روستاها و مناطق کم‌برخوردار است.

زمانی‌قمی با اشاره به وجود ظرفیت‌های بسیار صنعتی و کشاورزی در استان مرکزی تصریح کرد: مسئولان استانی و شهرستانی باید در راستای توسعه و تقویت این بخش‌ها گام بردارند تا بتوانیم از این مهم به منظور رشد و توسعه اقتصادی کشور و استان گام برداریم.

وی افزود: به منظور رشد و توسعه صنعتی‌و کشاورزی دراستان باید اعتبارات به صورت عادلانه به تمامی بخش‌ها اختصاص یابد و بتوانیم با یک برنامه‌ریزی کاربردی بلند مدت مزیت‌های صنعتی وکشاورزی استان مرکزی را تقویت کنیم و در این راستا گام‌های تاثیرگذاری را برداریم.

استاندار مرکزی ادامه داد: تفرش دارای ظرفیت‌های بالقوه بسیاری در بخش مراتع و باغات حاصلخیز بوده که می‌تواند نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری در توسعه اقتصادی استان مرکزی داشته باشد و این مهم در حال حاضر مغفول مانده و مورد بی‌توجهی مسئولان استانی و شهرستانی قرار گرفته است.

زمانی قمی خاطرنشان کرد: به همین منظور و در راستای ارائه خدمات بهینه به روستائیان عملیات گازرسانی به 15 روستای تفرش با اعتباری 170 میلیارد و 641 میلیون ریال در هفتمین روز از هفته دولت آغاز شد که به منظور استقرار گاز طبیعی در این روستاها 133 هزار متر شبکه گاز از نوع پلی‌اتیلن و فولادی استفاده شده است.

وی افزود: با اجرای طرح‌های گازرسانی یک‌هزار و 172 خانواده روستایی از نعمت گاز بهره‌مند شدند و همچنین ایجاد 2 ایستگاه تقلیل فشار به ابعاد 5 هزار متر مکعب از دیگر اقدامات پیش‌بینی شده در راستای انجام طرح‌های گازرسانی است.

 

چاپ این صفحه /http://tafreshcitynews.loxblog.com/post/1389/"قدرت الله شاه علی" برای سومین سال رئیس شورای شهر تفرش شد.htm">

تاريخ : برچسب:, | 12:11 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

 در آغاز سومین سال چهارمین دوره شورای شهر تفرش، انتخابات داخلی شورای شهر برگزار و قدرت الله شاه علی رئیس شورای اسلامی شهر تفرش شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ندای تفرش، بنابر قانون شوراها سالانه می بایست با برگزاری انتخابات داخلی در شورای شهر و کسب اکثریت آرا، ریاست شورا انتخاب شود، امروز هم در جلسه ی 4 ساعته شورای شهر و اجرای انتخابات بین دو کاندید یعنی آقایان قدرت الله شاه علی و علی لطفی، رئیس جدید انتخاب شد.

در این انتخابات شاه علی، 3 رای و لطفی 2 رای از مجموع آرا را کسب کردند

در دو سال اخیر نیز قدرت الله شاه علی با کسب اکثریت آرا توانسته این سمت را برعهده بگیرد.

انتخابات رئیس شورای شهر در تفرش هر ساله 12 شهریور برگزار می شود و امروز هم در پایان زمان یکساله، انتخابات برگزار شد.

پس از اجرای این انتخابات، با مصوبه شورای شهر که به امضای 5 نفر از اعضا می رسد، ریاست فردی که اکثریت آرا را کسب کرده است به رسمیت شناخته می شود.

 

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:29 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

"مهرداد بیات" سرپرست دانشگاه پیام نور تفرش شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ندای تفرش، وی متولد سال 1360 در تهران است که مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دولتی با گرایش مالی را از دانشگاه تهران- مرکز دریافت کرده است.

بیات از سال 88 به بعد به مدت 2 سال به عنوان رئیس امتحانات دانشگاه پیام نور تفرش، 4سال به عنوان مشاور رئیس دانشگاه تفرش و از سال 93 در سمت معاونت دانشگاه پیام نور تفرش فعالیت کرده است.

پیش از این حجت الاسلام محمد مهدی قوامی واعظ به مدت 1/5 سال این سمت را بر عهده داشت.

مراسم تودیع و معارفه با حضور غفاری رئیس دانشگاه پیام نور استان مرکزی صبح امروز در فرمانداری تفرش برگزار شد.

 

 

 

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 8:53 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

6طرح عمران روستایی در شهرستان تفرش استان مرکزی به بهره برداری رسید.


به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، این طرح ها با یک میلیارد ریال راه اندازی شد و بیش از 2 هزار نفر از مزایای آنها بهره مند می شوند.
توسعه فضای کتابخانه ای ، سنگ فرش ، آسفالت و طرح هادی روستایی از جمله این طرح هاست .

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:24 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

 همزمان با دومین روز هفته دولت، طرح «توسعه فضای فیزیکی کتابخانه پروفسور حسابی تفرش» افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ندای تفرش،این طرح در مدت بیش از 3 ماه با اعتبار 42 میلیون تومان از تخصیص ماده 180 انجام شد.

در این 84 متر مربع فضای افزایش یافته، بخش کودک، نماز خانه و سالن مطالعه ساخته شده است.

کتابخانه پروفسور حسابی تفرش تنها کتابخانه عمومی در این شهرستان است که در سال 1342 ساخته، در سال 67 بازسازی شد و هم اکنون دارای 1500 عضو فعال است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 19:2 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

ناصر صابری رئیس اداره ثبت و احوال تفرش :

سن ازدواج دختران تفرشی بین 20 تا 24 سال و پسران بین 25 تا 29 سال است.

به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز به نقل از خبرنگار فرهنگی ندای تفرش،  صابری رئیس اداره ثبت و احوال تفرش در خصوص سن طلاق در تفرش اظهار کرد: طلاق در تفرش معمولاً در سنین 26 تا 30 سال انجام می شود.

رئیس اداره ثبت و احوال تفرش با اشاره به رشد آمار طلاق و ازدواج در تفرش افزود: در تفرش آمار ازدواج در 5 ماه اول امسال در مقایسه با همین مدت در سال 93، 3 درصد رشد داشته و طلاق نیز 1 درصد کاهش پیدا کرده است.

به گفته وی در 4 ماه اول امسال 59 ازدواج و 15 طلاق در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق تفرش به ثبت رسیده است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 7:17 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

شهردار تفرش از افتتاح فاز اول پارک جنگلی کناربر تفرش، همزمان با هفته دولت و با حضور استاندار مرکزی خبر داد.

میثم صابری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: عملیات محوطه سازی این پارک جنگلی که پنج هکتار وسعت داشته و در جوار رودخانه کناربر تفرش قرار دارد از اسفند ماه ۹۳ آغاز شده و در این پارک جنگلی سعی شده کمترین آسیب به منطقه طبیعی و جنگلی برسد

شهردار تفرش با اشاره به زمانبندی پایان این طرح، افزود: این طرح از طرح های زمان بر و بزرگ است و زمانی برای اتمام آن پیش بینی نشده است، ولی سعی خواهیم کرد تا پایان سال فاز اول این طرح به طور کامل به اتمام برسد.

صابری ایجاد راه دسترسی از پل سعدی تا پل میر شکرایی را فاز اول این طرح دانست و تصریح کرد: در فاز اول این طرح بیش از سه هزار متر مربع از این فضا سنگفرش و باغ راه ایجاد شده است و در فاز دوم تجهیزات و روشنایی این پارک تامین خواهد شد.

وی در خصوص اعتبار این طرح، گفت: این طرح از طرح های بزرگ است که در طول چند سال به بهره برداری می رسد، به همین دلیل اعتباری برای کل طرح در نظر گرفته نشده است ولی برای انجام فاز اول این طرح اعتباری بالغ بر سه میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

شهردار تفرش، ساخت نیمکت، کلبه، لانه پرندگان با استفاده از چوب درختان را بخشی از طرح های اجرایی در این پارک جنگلی عنوان کرد.

گفتنی است منطقه جنگلی و طبیعی کناربر تفرش با وجود جاذبه های طبیعی و محیطی و پوشش درختان صنوبر، یکی از مهمترین  اماکن گردشگری طبیعی در شهرستان تفرش است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:38 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

خیابانی در تهران به مناسبت روز پزشک به نام پروفسور پروانه وثوق معروف به فرشته کودکان مبتلا به سرطان ایران نامگذاری شد.

به گزارش سلامت خبرگزاری تسنیم، یک خیابان در تهران به نام پروفسور پروانه وثوق بنیانگذار آنکولوژی  اطفال در ایران نامگذاری شد، این مراسم در تاریخ 2 شهریور ماه 1394 با حضور سید محمد هادی ایازی قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های اجتماعی سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌های حوزه سلامت، شهرام گیل آبادی مشاور شهردار تهران و رئیس مرکزارتباطات راهبردی و امور بین‌الملل شهرداری تهران، محمد مهدی گل‌مکانی دبیر هیأت مدیره نظام پزشکی تهران, مجتبی شاکری عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس کمیسون نام گذاری معابر و اماکن عمومی شهر تهران، بهروز رضایی قائم مقام شهردار منطقه یک شهرداری تهران، سید صادق موسویان شهردار ناحیه 6 شهرداری منطقه یک، اعضای هیأت امنا و مدیره محک، جمعی از پزشکان و متخصصان و تعدادی از کودکان بهبود یافته از سرطان و در حال درمان محک برگزار شد.

قائم مقام وزیر بهداشت: حل مشکلات حوزه درمان با بهره مندی از ظرفیت‌های مردمی

ایازی قائم مقام وزیر بهداشت درامور مشارکت‌های اجتماعی سازمان‌های مردم نهاد ضمن گرامیداشت روز پزشک و یاد پروفسور پروانه وثوق، با اشاره به فعالیت‌های محک در حوزه سلامت گفت: «وزارت بهداشت تا قبل از تأسیس مؤسسه خیریه محک در خصوص دغدغه درمان کودکان مبتلا به سرطان مشکلات فراوان داشت  اما امروز با وجود این مؤسسه این دغدغه از بین رفته است و محک متولی کودکان مبتلا به سرطان در سراسر ایران و حتی منطقه شده و ارزشمندترین نکته در این رابطه این است که این سازمان به همت خود مردم بنا شده است.»

وی افزود: «اگر بخواهیم مشکلات مربوط به حوزه درمان را حل کنیم بهتر است از ظرفیت‌های مردمی استفاده کنیم. نام مؤسسه خیریه محک در حوزه سلامت و سازمان‌های مردم نهاد و حمایت از کودکان مبتلا به سرطان می‌درخشد و موجب مباهات حوزه خیریه است. امیدواریم روزی را شاهد باشیم که هیچ بیماری دغدغه هزینه‌های درمان را نداشته باشد.»

عضو شورای اسلامی شهر تهران: از یاد و نام بزرگ مردان و بزرگ زنان ایران هویتی برای نسل‌های آینده بسازیم

مجتبی شاکری عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس کمیسون نام گذاری معابر و اماکن عمومی تهران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد فرزانه پروانه وثوق گفت: «می‌بایست از بزرگ مردان و بزرگ زنانی که در بستر خاک ایران زمین پرورش یافتند و بالندگی ایجاد کردند، قدردانی کرد و از یاد و نام آنها هویتی برای نسل‌های آینده ساخت تا آنها بتوانند خودشان را بیابند و آینده‌ای زیبا برای کشور بسازند. وظیفه ما است که شهر را با تمام ظرفیت‌ها و هویت‌هایش نشان دهیم و افرادی که با خدمات خود موجب استواری این کشور شده‌اند را به همگان بشناسانیم. خدمات محک نمونه و الگویی برای تکثیر خدماتی این چنین است.»

رضایی قائم مقام شهردار منطقه یک تهران نیز گفت: «پزشکان بزرگی چون پروانه وثوق با ایجاد یک رابطه معنوی با بیمار خود تلاش می‌کنند که بیماران در طول درمان شاداب باشند و فقط به درمان فکر کنند. باعث مباهات است که نام این عزیزان را بر خیابان‌های شهرمان ببینیم. امیدواریم با افزایش همکاری شهرداری با خیریه‌ها وسازمان‌های مردم نهاد ظرفیت‎‎‌های اجتماعی بیشتری فعال شود.»

دیر عامل محک: دانش، عمل نیک و اخلاق پزشکی میراث پروفسور وثوق

آراسب احمدیان مدیر عامل موسسه خیریه محک، ضمن خیر مقدم و تبریک روز پزشک گفت: «محک تا امروز دو کنفرانس آنکولوژی سرطان اطفال رادر سال‌های 1385 و 1393 برگزار کرده است. در نخستین کنفرانس به احترام پروفسور پروانه وثوق متخصصانی در سطح بین‌المللی که از همکاران ایشان بودند به محک آمدند. سال گذشته در دومین کنفرانس که به نام وی برگزار شد جای خالی این استاد فرزانه در بین همکاران و شاگردانشان خالی بود. تصمیم داریم هر دو سال یک  بار این کنفرانس بین‌المللی را برگزار کنیم. بی شک سال آینده وقتی متخصصان و صاحب نظران از سراسر دنیا به محک می‌آیند با عبور از این خیابان و دیدن نام آن نتیجه‌ای به جز عقلانیت و احترام به علم و مقام دانشمند در تصمیمات گردانندگان شهر تهران نخواهند دید و محک قدردان این پیشنهاد و تصمیم خردمندانه و زیبا است.»

احمدیان گفت: «پروفسور پروانه وثوق میراثی از دانش، عمل نیک و اخلاق پزشکی را بر جای گذاشت. اینک که شاگردانش عهده‌دار درمان کودکان مبتلا به سرطان هستند در چهارچوب اخلاقی که ایشان الگو و آموزنده آن بودند، به وظایفشان عمل می‌کنند. این سازمان هم با توجه به بیانیه خود در چهارچوب همین میراث ارزشمند و ارزش‌هایی چون پاسخگویی، شفافیت، زیبایی شناسی و قدرشناسی عمل می‌کند. امیدواریم تدوام اقدامات ارزشمند ایشان زمینه ساز لبخند بر روی لبان کودکان و خانواده‌های آنها  باشد که شادمانه این مرکز را ترک کنند.»

مردآویژ آل بویه، عضو هیأت امنای محک، ضمن گرامیداشت روز پزشک خلاصه‌ای از تاریخچه و نحوه تأسیس بیمارستان فوق تخصصی محک را بیان کرد و گفت: «حضور پروانه وثوق در سال‌های ابتدایی تأسیس بیمارستان محک سبب همراهی همکاران و شاگردان ایشان با محک شد و اینک این بیمارستان بالاترین خدمات تخصصی در زمینه درمان کودکان مبتلا به سرطان مطابق با استانداردهای روز دنیا را به کودکان مبتلا به سرطان ارائه می‌دهد.

عظیم مهرور رئیس بیمارستان فوق تخصصی محک، ضمن گرامیداشت خاطره زنده یاد پروفسور پروانه وثوق و تبریک روز پزشک، گفت: «خدا را شکر می‌کنیم که از محضر چنین استادی بهره مند شدیم و علاوه بر درس طب از او درس زندگی و انسانیت آموختیم. همه پزشکان محک به خود می‌بالند که به واسطه فعالیت در بیمارستان محک که از دل مؤسسه خیریه محک بنا شده هیچ رابطه مالی با بیمارانشان ندارند و فقط به سلامت آنها فکر می‌کنند.»

مهرور ابراز امیدواری کرد که با همکاری وزارت بهداشت، کادر درمانی متخصص بتواند به طور مستمر و مؤثر در بیمارستان محک حضور داشته باشد و بالاترین سطح کیفی خدمات را به کودکان مبتلا به سرطان ارائه کند.

این مراسم با هدف گرامیداشت پروفسور پروانه وثوق،‌ بنیانگذار طب آنکولوژی اطفال در ایران و رئیس فقید هیأت امنای محک همزمان با روز پزشک برگزار شد و در آن خیابان جنت واقع در دارآباد به خیابان پروفسور وثوق تغییر نام داد.

این اقدام پیرو پیشنهاد شهرداری تهران و موافقت شورای اسلامی شهر تهران، مبنی بر تغییر نام خیابان جنت حد فاصل بلوار مژدی و بلوار محک در مجاورت بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان "محک" به نام پروفسور پروانه وثوق، بنیانگذار آنکولوژی اطفال در ایران صورت گرفت.

 

پروانه وثوق که بود؟

دکتر پروانه وثوق، متولد اسفندماه 1314 در تفرش بود. وی دکترای عمومی خود را در سال 1342 از دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران دریافت کرد و دوره‌های تخصصی و فوق تخصصی‌ اطفال را در دانشگاه‌های کمبریج، ماساچوست و ایلینوی گذراند و دوره تکمیلی فوق تخصصی خون و سرطان کودکان را در دانشگاه واشنگتن سپری کرد. پروفسور وثوق طبابت در ایران را از سال 1350 آغاز کرد. وی بنیانگذار رشته فوق تخصصی خوو سرطان کودکان بود و بخش هماتولوژی و آنکولوژی اطفال را در بیمارستان علی اصغر راه‌اندازی کرد. وی همچنین با حضور داوطلبانه و هدایت علمی، سبب شد تا بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک در سال 1386 شروع به فعالیت کند.

پروفسور پروانه وثوق از ابتدای فعالیت بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک به صورت داوطلبانه (بدون دریافت حقوق) لحظات عمر و دانش ارزشمند خود را تا آخرین روز حیات وقف کودکان مبتلا به سرطان کرد و صبح روز یکشنبه 29 اردیبهشت‌ماه 1392 درگذشت.

از این استاد فرزانه بیش از 100 عنوان مقاله و کتاب در زمینه بیماری‌های خون و سرطان کودکان به جای مانده است. او با علم و دانش خود هزاران کودک مبتلا به سرطان را در مسیر درمان و بهبودی همراهی ‌کرد.

با حضور شما کودکان مبتلا به سرطان هرگز تنها نمی‌مانند

بعضی انسان‌ها حتی بعد از رفتنشان هم اثر ماندگاری از خود به جای می‌گذارند که یادشان هیچ وقت فراموش نمی‌شود و مسیری که در زندگی پیش گرفته بودند برای همیشه جاودان باقی می‌ماند...

پروفسور پروانه وثوق نیز با دانش، وارستگی و مهر بی دریغش، مسیری جاودان را برای همه ما به جای گذاشت. محک باور دارد که با حضور تک تک یاورانش، مسیر پروانه وثوق و همراهانش همواره پیموده خواهد شد و کودکان مبتلا به سرطان در مسیر درمان تنها نخواهند ماند. به امید آنکه با تکیه بر تخصص،دانش و مهر پزشکان و مشارکت و بزرگ اندیشی نیکوکاران در مسیر ارائه بهترین خدمات درمانی و حمایتی همه جانبه به کودکان مبتلا به سرطان در مؤسسه‌ای شفاف و پاسخگوی گام برداریم.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:44 | نویسنده : میثم اله وردی |

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 93 صفحه بعد