پایگاه خبری تفرش:

جاده راه

 رئیس اداره راه و شهرسازی تفرش گفت: به منظورحذف نقطه حادثه خیز گردنه نقره کمر عملیات حذف پیچ های خطرناک این محور آغاز شد .

مجتبی معصومی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در تفرش، با اشاره به خطرات گردنه نقره کمر تفرش اظهار داشت: گردنه نقره کمر تفرش یکی از پرخطرترین محورهای شهرستان است که با تخصیص از محل اعتبارات استانی اصلاح یکی از پیچ های خطرناک این محور در دست اقدام است.

وی افزود: با هدف تامین ایمنی و آشکار سازی یک نقطه حادثه خیز گردنه نقره کمر تفرش اقدامات اصلاحی این محور آغاز شد.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان تفرش تصریح کرد: گردنه و تعدادی از پیچ‌های این محور از مهمترین نقاط حادثه خیز در شهرستان تفرش هستند که از محل اعتبارات استانی عملیات تعریض و رفع این نقطه در حال اجرا است.

معصومی  اعتبار این عملیات را سیصد میلیون ریال اعلام کرد و گفت: این عملیات بصورت امانی و با حجم خاکبرداری 2هزار متر مکعب انجام می‌شود.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان تفرش افزود: اصلاح پیچ خطرناک و افزایش دید رانندگان از مهمترین عوامل اجرای این تعریض به شمار می رود.

معصومی خاطر نشان کرد: شهرستان تفرش یکی از شهرهای کوهستانی در استان مرکزی است که 2گردنه صعب العبور در راه شهری و بیش از 5 گردنه صعب العبور در راه روستایی نیاز به بهسازی و اصلاح دارند که با تامین اعتبار عملیاتی می‌شود.

وی تصریح کرد: محور راه روستایی ابره در، محمد آباد، سرآبادان از جمله راه های روستایی هستند که در فصل زمستان در مواردی سبب بروز مشکلاتی برای روستائیان می‌شود.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 2:10 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

کمیته امداد

مدیرکمیته امداد امام خمینی(ره) تفرش گفت: توجه به اشتغال زایی خانواده‌های مددجویان تحت حمایت یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کمیته امداد تفرش است.

قاسم مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از تفرش، با اشاره به خدمات این نهاد برای افراد تحت حمایت اظهار داشت: اولویت کمیته امداد امام خمینی(ره) تفرش خودکفایی مددجویان در راستای حمایت از افرادی که تحت پوشش این نهاد بوده است که این عمل سبب استقلال آنان می‌شود.

وی افزود: تاکنون مهم‌ترین کاری که توسط کمیته امداد انجام شده این بوده که فرزندان خانواده‌های کم بضاعت و بی سرپرست از تحصیل عقب نمانند و بتوانند در کنار دیگر دانش‌آموزان به تحیل ادامه دهند.

مدیرکمیته امداد امام خمینی(ره) تفرش تصریح کرد: نیروهای این نهاد با عشق و براساس علاقه کار خود را ادامه می‌دهند که این سبب موفقیت کمیته امداد امام خمینی(ره) در تمام زمینه‌ها شده و امیدواریم روزی فرا رسد که همه این افراد بتوانند بدون دغدغه مالی زندگی کنند.

مقدم با اشاره به برنامه‌های کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: این نهاد در صدد است برای خانواده‌های نیازمند فرصت شغلی ایجاد کند تا بتوانند کسب درآمد مناسبی داشته باشند.

وی افزود: در 6 ماه نخست امسال این نهاد 261 مورد خدمات برای خانواده‌های تحت حمایت ارئه کرده که شامل خدمات فرهنگی، آموزشی و پرورشی به دانش آموزان و دانشجویان تحت حمایت کمیته امداد بوده است.

مدیرکمیته امداد امام خمینی(ره) تفرش تصریح کرد: کمیته امداد برای ارائه این خدمات مبلغ 46 میلیون ریال هزینه کرده است.

مقدم بااشاره به خدمات فرهنگی ارائه شده گفت: برای افراد تحت حمایت کانون‌های فرهنگی موقت را برگزار کرده‌ایم این نهاد هر ساله زمانی با شروع تعطیلات برنامه‌های متنوعی برای نوجوانان وجوانان تدارک دیده است.

وی افزود: کمیته امداد امام خمینی(ره) تفرش با مشارکت مردم و همکاری خیران در امر تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان برای رسیدن به درجات برتر تلاش می‌کنند.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 11:2 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مبارزه با مواد مخدر

فرماندار تفرش گفت: ایده‌های نو و کارشناسی برای مبارزه با مواد مخدر ارائه شده است و می‌خواهیم با بسیج همگانی مبارزه با مواد مخدر در تفرش را شدت ببخیشیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، کریم حمیدوند در نشست ستاد مبارزه با مواد مخدر شهرستان تفرش اظهار داشت: اعتیاد زنان و نوجوانان در سال‌های اخیر در ایران یک چراغ خطر است که این میزان در سال‌های 89 و 90 به بیشترین میزان رسیده است.

فرماندار تفرش با اشاره به آثار سوء مصرف مواد مخدر گفت: استفاده از این مواد افیونی سبب ایجاد خسارت به ابعاد اقتصادی اجتماعی و فرهنگی شده و یک فرد مفید جامعه را به بیمار تبدیل می‌کند.

حمیدوند با اشاره به اشاعه مواد مخدر توسط دشمنان برای مخدوش کردن چهره نظام گفت: بسیاری از کشورها با عرضه مواد مخدر در کشور ایران بدنبال مخدوش کردن چهره نظام هستند و مسئولان به عنوان نخستین و مکلف‌ترین افراد باید با مصرف این مواد در جامعه برخورد کنند.

وی افزود: مبارزه با مواد مخدر یک امر جهادگونه است و مبارزه دراین راه یک جهاد با بدی‌های جامعه است و بنابراین مسئولان فرهنگی تفرش مبارزه با مواد مخدر را جدی بگیرند زیرا گسترش اعتیاد از مصادیق جنگ نرم است.

فرماندار تفرش هماهنگی دستگاه‎ها در اجرای طرح کارزار رسانه‌ای را یکی از راه‌های موثر پیشگیری دانست و تصریح کرد: اجرای این طرح در استان و شهرستان‌ها باید توسط دستگاه‌های مربوطه جدی گرفته شود و با نهایت تلاش در تحقق اهداف این طرح همت کنند.

حمیدوند با اشاره به لزوم عدم تشتت دستگاه‎ها برای مبارزه با مواد مخدر گفت: باید از پراکندگی و تشتت بین دستگاه‌ها جلوگیری شود، همکاری و مساعدت دستگاه‌های اجرایی بیشتر شده تا بتوانیم در مبارزه با مواد مخدر برنامه‌ریزی‌های صحیح را اجرایی کنیم.

وی افزود: باید نسبت به سلامت و آینده جامعه اسلامی خود دغدغه داشته باشیم و بخشی از افراد که گرفتار اعتیاد می‌شوند نیازمند توجه ویژه هستند زیرا نگاه تکلیف‌گرایانه در حوزه مبارزه با مواد مخدر دارای اهمیت اساسی است.

فرماندار تفرش نجات یک انسان را نجات جامعه دانست و تصریح کرد: تلاش و همت در راه امنیت اخلاقی و مبارزه با مواد مخدر یک کار خداپسندانه و دارای اجر اخروی است که باید به عنوان یک وظیفه شرعی نگریست.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:27 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان تفرش گفت: با حضور جمعی از خواهران بسیجی در قالب اردوی جهادی یک روزه طرح جمع‌آوری بادام‌های آلوده به آفت زنبور مغز خوار بادام در این شهرستان انجام شد.

منصور کریمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، با بیان این خبر افزود: این طرح با هدف آموزش باغداران شهرستان با مبارزه غیرشیمیایی با آفت زنبور مغزخوار بادام با مشارکت ناحیه مقاومت بسیج شهرستان به صورت نمادین انجام شد.

وی گفت: بادام‌های آلوده به این آفت در این اقدام جمع‌آوری و سوزانده شدند.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان تفرش بیان کرد: آفت زنبور مغزخوار طی سال‌های اخیر خسارت قابل توجهی به محصول بادام شهرستان وارد کرده و بهترین شیوه مبارزه با آن جمع‌آوری و معدوم کردن بادام‌های آلوده به این آفت است

کریمی پاییز را بهترین فرصت برای کاهش خسارت احتمالی سال آینده برای بادام‌کاران عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه زنبور مغزخوار بادام سالانه خسارت زیادی به محصول بادام می‌زند و زمستان را در بادام‌های آلوده بر روی درختان به سر می‌برد، بهترین روش مبارزه، جمع‌آوری و سوزاندن همگانی بادام‌های آلوده است.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان تفرش توضیح داد: زنبور مغزخوار بادام تمام تابستان، پاییز، زمستان و قسمتی از بهار را به صورت لارو در داخل میوه‌های بادام روی درخت می‌گذراند و کمی قبل از شکوفه زدن درختان بادام که معمولا مصادف با فروردین است، لاروها به تدریج تبدیل به شفیره می‌شوند.

وی افزود: زنبورهای نر و ماده مغزخوار بادام که بیشتر در ساعت‌های گرم و آفتابی روز فعال هستند، روی شاخه‌های درخت بادام جفت‌گیری می‌کنند و حشره ماده تخم‌های خود را در داخل میوه بادام می‌گذ

کریمی گفت: حشره کامل این آفت زنبوری است که ماده آن شش تا هشت میلیمتر طول دارد و حشره نر کمی کوچک‌تر و اندازه آن بین چهار تا شش میلیمتر است که در دوره لاروی خود از مغز بادام تغذیه می‌کند.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 18:47 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مواد مخدر

 معاونت پیشگیری بهزیستی استان مرکزی گفت: پیشگیری از مصرف مواد مخدر به ویژه شیشه در ۶ استان کشور به صورت پایلوت اجرا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش،کیانوش امینی عصر امروز در جلسه هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان تفرش اظهار داشت: مواد مخدر شیشه یکی از پر مصرف‌ترین مواد در سطح استان مرکزی است که بیشترین مصرف کنندگان آن زنان و نوجوانان هستند.

وی افزود: اثرات تخریبی شیشه در زمینه‌های اقتصادی اجتماعی و فرهنگی نشانگر عوارض بد این مواد است.

معاونت پیشگیری بهزیستی استان مرکزی تصریح کرد: پیشگیری از مصرف مواد مخدر به خصوص شیشه در 6 استان کشور به صورت پایلوت اجرا می‌شود.

وی از اجرای طرح کارزار رسانه‎ای در استان مرکزی خبر داد و افزود: این طرح با هدف بمباران اطلاعات رسانه‌های استان در پیشگیری از مصرف مواد مخدر از تاریخ 13دی ماه به صورت یک هفته اجرا می‌شود.

معاونت پیشگیری بهزیستی استان مرکزی تصریح کرد: در این طرح بیش از120 ویژه برنامه با هدف پیشگیری از مصرف مواد مخدر و نجات جان فرد که نجات جامعه را در پی دارد اجرایی می‌شود.

امینی خواستار همکاری نهادهای مختلف در این طرح شد و گفت: تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد همانند جمعیت هلال احمر در پیشبرد این امر از اهمیت بالایی برخوردار هستند و ارائه تبلیغات و رفتارهای پیشگیرانه در گروه‌های مختلف سنی متفاوت است.

وی ظرفیت رسانه در این طرح را موثر دانست و افزود: صدا و سیما یکی از موثرترین نهادهای اجرایی در این کارزار رسانه‌ای است که با پخش کلیپ، تیزر، فیلم کوتاه می‌تواند در فواصل زمانی و مدت مشخص تاثیر بسزایی داشته باشد.

معاونت پیشگیری بهزیستی استان مرکزی تصریح کرد: پخش تراکت، بروشور و پوستر، طراحی لوگو ویژه پیشگیری و نصب در مکان‌های اجرای طرح اجرای تئاتر خیابانی با موضوع مواد مخدر، استفاده از ظرفیت مدارس و دانشگاه‌ها از دیگر عنوان برنامه‌های پیش‌بینی شده در طرح کارزار رسانه‌ای است.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:51 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

گندم آبی

 مدیر جهاد کشاورزی تفرش گفت: به دلیل کاهش منابع آبی در این شهرستان، سطح زیرکشت گندم آبی امسال نسبت به سال‌های گذشته، حدود ۲۰ درصد کاهش داشته است.

علی محبعلی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تفرش، با اشاره به کشت پاییزی این شهرستان اظهار داشت: محصولات زراعی تفرش شامل 6 هزار هکتار گندم دیم، 850 هکتار گندم آبی، 1100 هکتار جو آبی تاکنون کشت شده است.

وی افزود: برای کشت این مقدار محصول زراعی کشاورزان علاوه بر بذور خود مصرفی، بیش از 38 تن بذور گواهی شده نیز در اختیار کشاورزان قرار داده شد و ارقام مورد کشت کشاورزان، در گندم دیم اغلب رقم سرداری و در گندم آبی بک کراس روشن، اروم، میهن و در جو آبی رقم بهمن و ماکویی کشت شده است.

مدیرجهاد کشاورزی تفرش تصریح کرد: با توجه به بارندگی‌های گذشته تمامی مزارع کشت شده از وضعیت سطح سبز مناسبی برخوردار بوده است.

محبعلی با اشاره به مدیریت مزارع با استفاده از کارشناسان جهادکشاورزی این شهرستان گفت: در راستای مدیریت بهتر مزارع، در مراحل کاشت، داشت و برداشت محصول گندم کارشناسان ناظر به منظور نظارت و راهنمایی کشاورزان و رعایت اصول به‌زراعی در کشت درنظر گرفته شده  است.

وی خاطر نشان کرد: در سال 92 نیز درشهرستان تفرش بیش از 17 هزار تن محصولات زراعی شامل گندم، جو،حبوبات، علوفه، سیر و صیفی‌جات تولید شده که این میزان محصول در 3 هزار 600 هکتار از اراضی آبی و 7هزار و 300 هکتار اراضی دیم کشت شده است.

چاپ این صفحه /http://tafreshcitynews.loxblog.com/post/1233/بیش از ۲ میلیارد ریال برای احداث جاده "ابره‌در" تفرش اختصاص یافت.htm">

تاريخ : برچسب:, | 12:28 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

نصرالله نژاد/مدیرکل راه مرکزی

مدیر‌کل راه‌وشهرسازی استان مرکزی گفت: جاده ابره‌در به سرآبادان با تامین اعتبار ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال از سوی اداره راه و شهرسازی و ۱ میلیارد ریال از طریق مشارکت مردمی به‌زودی احداث می‌شود.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، مجیدرضا نصرالله‌نژاد عصرامروز در جلسه بررسی پروژه‌های اداره راه‌وشهرسازی شهرستان تفرش با اشاره به ساماندهی مسیرهای روستایی اظهار داشت: امسال 6 مسیر روستایی در شهرستان تفرش به صورت پروژه‌های اولویت‌دار در دست اقدام هستند.

وی افزود: از جمله مسیرهای اولویت‌دار مطرح شده در این شهرستان مسیر روستای ابره‌در به سرآبادان بوده که در دست اقدام هستند تا رفت‌و آمد را برای شهروندان در این نقاط هموار سازد.

مدیر‌کل راه و شهرسازی استان مرکزی تصریح کرد: جاده ابره‌در به سرآبادان با اعتبار 1 میلیارد و 600 میلیون ریال از سوی اداره راه و شهرسازی و 1 میلیارد ریال پرداختی از سوی خودیاری اهالی احداث این جاده آغاز می‌شود.

نصرالله‌نژاد با اشاره به اعتبارات تخصیص یافته در سال آینده گفت: برای سال آینده اعتباری را برای تونل نقره‌ کمره در نظر گرفته‌ شده و 30 درصد از قیر حوزه روستایی در استان مرکزی برای این شهرستان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: تونل نقره‌کمره یکی از تونل‌هایی است که به سبب این که در گردنه گیان، شاهد ریزش سنگ و برف هستیم، علیرغم دریافت اعتبار 7میلیارد ریالی به سبب طلب 150 میلیارد ریالی پیمانکار از پروژه، به اتمام نرسیده است.

مدیر‌کل راه و شهرسازی استان مرکزی تصریح کرد: تنها برای سهولت آمد و شد می‌توان با نصب توری در این منطقه از ریزش سنگ جلوگیری کرد چرا که به سبب وجود شیب 14درصدی در جاده قدیم و شیب مجاز 8درصدی امکان استفاه از جاده قدیم برای ساکنان منطقه وجود ندارد.

نصرالله‌نژاد با اشاره به روشنایی این گردنه گفت: به منظور روشنایی در این گردنه با پیمانکار قراردادی بسته و تیرهای چراغ برق نصب شده‌ که اعتبار لازم برای این امر نیز اختصاص یافته است.

وی افزود: از محل اعتبار روکش آسفالت مسیر اراک، فراهان و تفرش، بخشی از روکش آسفالت در محدوده شهرستان تفرش انجام می‌شود و تلاش می‌کنیم با جذب اعتبار لازم راه‌های لازم این شهرستان را آسفالت کنیم که برای این کار بخشی از اعتبار 103 میلیارد ریالی روکش محور اراک _فرمهین _تفرش، برای روکش راه‌های تفرش هزینه می‌شود.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:48 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

بیمه

 مدیرکمیته امداد امام خمینی(ره) تفرش گفت: در ۶ ماه نخست امسال یک میلیارد و ۲۴۹ میلیون ریال برای بیمه زنان سرپرست خانواده تحت حمایت این نهاد هزینه شده است.

قاسم مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تفرش، با اشاره به زنان سرپرست خانوارهای تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) اظهار داشت: ارائه خدمات درمانی به مددجویان تحت حمایت امداد از ابتدای تاسیس این نهاد از مهم‌ترین خدمات به اقشار نیازمند بوده است.

وی افزود: بیشتر زنان سرپرست خانوار از بیمه تامین اجتماعی برخوردار شده‌اند و حق بیمه و مستمر از طریق امداد به حساب آنها واریز می‌شود.

مدیرکمیته امداد امام‌خمینی(ره) تفرش با اشاره به خدمات درمانی بیماران تحت پوشش گفت: خدمات انجام شده توسط این نهاد کمک به درمان بیماران به ویژه افراد با بیماری صعب‌العلاج  یکی از اقدامات مهم بوده است.

مقدم تصریح کرد:کمیته امداد امام‌خمینی(ره) با ارائه خدمات، آماده خدمت‌رسانی به افراد بی‌بضاعت و محرومان شهرستان تفرش است.

وی با اشاره به دیدگاه‌های اسلامی‌حاکم بر نظام کشور و سفارشات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری افزود: در نظام اسلامی خانواده جایگاه مهمی دارد و زن نیز به‌عنوان جایگاه برتر باید تعریف شود.

مدیرکمیته امداد امام‌خمینی(ره) تفرش خاطرنشان کرد: مهارت‌های تربیتی، رفتاری، اخلاقی و اعتقادی برای بالا بردن سطح فضای خانواده‌ها در حال آموزش است، ضمن اینکه به گونه‌ای برای زنان سرپرست خانوار ایجاد شغل کنیم و خانه‌داری نیز تعریف شغلی داشته باشد.

مقدم تصریح کرد: اهداف کمیته امداد امام خمینی(ره) در راستای خودکفایی و استقلال زنان و خانواده های تحت پوشش کمیته امداد نیازمند عزم عمومی است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:16 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

تخریب منابع طبیعی در حاشیه رودخانه بشار یاسوج

رئیس دادگستری تفرش گفت: اراضی شهرستان تفرش براساس درجه‌بندی واگذار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، رضا میرزایی ظهرامروز در جلسه کمیته حفاظت از اراضی منابع ملی بااشاره بر افزایش امکانات و تمایل ‏مردم به داشتن زمین های کشاورزی در نقاط مختلف اظهار کرد:امروزه تعرض و تخریب اراضی ‏ملی آسان شده اما به لحاظ اهمیت حفظ حقوق بیت المال مسئولین امر باید هوشیاری کافی ‏در حفاظت از اراضی را داشته باشند.‏‏

رئیس دادگستری تفرش افزود: پیشگیری از غصب اراضی ملی یکی از مهمترین وظایف دشتگاه ‏قضائی است و این کمیته در چارچوب قانون و مطابق دستورالعمل با متخلفین برخورد می کند.‏

وی با تصریح کرد: حفظ و حراست از منابع طبیعی و تبیین نقش و جایگاه  با ارزش منابع ‏طبیعی و ارزش ملی دارای اهمیت بوده و مورد تاکید است و اقشار مردم و مسئولان به تبعات بعد از تخریب و تجاوز به منابع ملی ‏باید هوشیار و آگاه باشند.‏

رئیس دادگستری تفرش بااشاره به اهمیت منابع طبیعی گفت: منابع طبیعی سرمایه ارزشمندی است که باید در حمایت ‏از آن و انتقال این سرمایه با ارزش به نسل های بعد تلاش کرد و در این راستا با افراد متخلف و ‏فرصت طلب برخورد جدی و قانونی صورت گیرد.‏

به گفته وی، موضوع حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی باید به یک اراده ملی تبدیل شود و ‏در همین راستا باید با بکارگیری تعامل و همگرایی حداکثری عموم مردم و راهکارهای قانونی، ‏جایگاه واقعی حفاظت از منابع طبیعی را درمیان همه اقشار جامعه تبیین ونهادینه کنیم.‏

وی بااشاره به مصوبات جلسه گفت: دستگاه های زیربط این کمیته از تمام توان خود در گشت های مختلف ‏استفاده کرده و بمنظور اجرای رای قطعی از توان و ظرفیت مراجع قضائی استفاده کنند و نیز اراضی بر اساس درجه بندی واگذار شده و حریم ‏رودخانه ها نیز حفظ گردد.‏

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:10 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رئیس جمعیت هلال احمر تفرش از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی این شهرستان خبر داد.

 خبرگزاری فارس: انعقاد تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین هلال احمر و تعاون، کار و رفاه اجتماعی تفرش

مجید حسین‌جمال امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: با انعقاد این تفاهم‌نامه همکاری 180 نفر از مستمری ‌بگیران بیمه بیکاری تفرش آموزش‌های امداد و کمک‌های اولیه را فرا خواهند گرفت.

وی تصریح کرد: این افراد در قالب گروه‌های 30 نفره با شرکت در دوره‌های آموزشی، امداد و نجات و کمک‌های اولیه را فرا گرفته و در صورت موفقیت در آزمون گواهی‌نامه دریافت خواهند کرد.

رئیس جمعیت هلال احمر تفرش در بخش دیگری از سخنان خود از سفر کاروان سلامت و امید به این شهرستان خبر داد و بیان داشت: کاروان سلامت و امید چهار بهمن ماه سال جاری به شهر تفرش سفر خواهد کرد.

حسین‌جمال هدف از اجرای طرح سلامت و امید را اجرایی شدن سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در موضوع آموزش و پیشگیری از بیماری‌ها با تکیه بر مشارکت‌های مردمی دانست و ادامه داد: در این کاروان در حوزه‌های پیشگیری و آموزش در حوزه‌های سلامت به صورت رایگان با کمک خیران به مردم خدمت‌رسانی می‌شود.

وی بیان کرد: ارائه خدمات پزشکی، برگزاری مراسم تجلیل از خیرین، طبخ غذا به نفع نیازمندان، برگزاری مسابقات فرهنگی، برپایی ایستگاه‌ها و چادرهای سلامت، اجرای طرح غربال‌گری، ارائه مشاوره‌های تغذیه و... از برنامه‌های مهم پیش‌بینی شده به مناسبت سفر کاروان سلامت و امید به تفرش است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:45 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مخابرات

مدیر عامل شرکت مخابرات استان مرکزی از اجرای طرح توسعه شبکه کابلی در شهرستان ‏تفرش ‏خبر داد.

مسعود مشیدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در تفرش، بااشاره به نصب سوئیچ های تلفن در استان مرکزی و ظهرستان تفرش اظهار داشت: از ابتدای سال در استان ‏مرکزی نصب سوییچ های تلفن آغاز شد که در شهرستان تفرش نیز 3 دستگاه ‏به این موضوع اختصاص داده شده است.‏

وی افزود: تاکنون در پدافند غیرعامل با کوچک کردن سوئیچ‌ها توانستیم در تولید ‏سوییچ خودکفا شویم و با همکاری استانداری مرکزی 3 برنامه جدید در دست ‏اقدام است.‏

مدیرعامل شرکت مخابرات استان مرکزی نیروهای جوان و نخبه را مهمترین ‏سرمایه های کشور دانست و گفت: تخصص جوانان ایران و فعالیت‌های دانش ‏بنیان توسط این جوانان سبب شده در این شرکت بسیاری از تحریم ها را دور ‏بزنیم و در مخابرات به خودکفایی لازم دست بیابیم.‏

مشیدی تصریح کرد: از ابتدای سال 400 میلیارد ریال در پروژه‌های مربوط به این حوزه در سطح استان مرکزی سرمایه‌گذاری شده و طرح‌ها تا دهه مبارک فجر به بهره برداری می‌رسد.‏

وی افزود: توسعه شبکه تلفن در تفرش در 6کیلومتر در حال اجراست که این ‏طرح اعتباری بیش از 15 میلیارد ریال بودجه به خود اختصاص داده ‏است.‏

مدیرعامل شرکت مخابرات استان سرویس‌رسانی مناسب در شهرها را یک ‏وظیفه دانست و گفت: استفاده از به‌روزترین تکنولوژی‌ها در توسعه شبکه کابلی و ‏ایجاد زیرساخت های مناسب با تامین امکانات کابلی از مهمترین خدمات شرکت ‏مخابرات است.‏

مشیدی خاطرنشان کرد: نصب دکل در روستای محمد آباد با تامین امکانات و ‏تهیه تجهیزات شبکه در حوزه فناوری دیتا بررسی و در دستور کار قرار می‌گیرد.‏

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:16 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مراتع بیابان زدایی گلستان

مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تفرش گفت: عملیات بیولوژیک در قالب کپه کاری در سطح ۲۳۲ هکتار زمین اراضی شهرستان تفرش انجام می‌شود.

مجتبی مومن در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تفرش، با اشاره به اجرای عملیات بیولوژیک اظهار کرد: عملیات بیولوژیک در قالب کپه کاری در سطح 232 هکتار زمین اراضی شهرستان تفرش انجام می‌شود.

وی افزود: با توجه به اثرات مشخص شده پروژه بیولوژیک که در طرح‌های مطالعاتی و پروژه مذکور در سطح 3 فقره طرح آبخیزداری که شامل حوزه‌های آبخیز کهلو، حوزه فرسمانه در حوزه شهری 2 تفرش انجام شده است.

مدیراداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تفرش تصریح کرد: عملیات بیولوژیکی گونه‌های وسیعی از عملیات اجرایی را در خود جای داده که در عرصه‌های طبیعی اجرایی می‌شوند این عملیات برای تثبیت نیاز به مراقبت‌های ویژه‌‌ای دارد.

مومن با اشاره به ضرورت عملیات کپه کاری گفت: با در نظر گرفتن فرسایش خاک و سیر قهقرایی پوشش گیاهی برای بازگرداندن و اصلاح مراتع روش‌هایی از جمله کپه کاری برای تولید علوفه، تقویت پوشش گیاهی، حفظ آب و خاک امری بسیار مهم است.

وی افزود: به دلیل چرای بیش از حد ودائمی یکسری حیوانات بسیاری از گیاهان در حال انقراض بوده ودیگر در مراتع این گیاهان دیده نمی‌شوند ولی با این عملیات ما می‌توانیم گونه‌های در حال انقراض را حفاظت کنیم.

مدیراداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تفرش تصریح کرد: برای اجرای این پروژه مبلغ 210 میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی محقق می‌شود.

مومن با اشاره به همکاری مسئولان گفت: با مشارکت مردم و مساعت مسئولان برای تأمین اعتبار مورد نیاز برای اینکه مراتع بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم تا بهره‌برداران و آبخیزداران بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 11:35 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

هلال احمر

 مدیر جمعیت هلال احمر تفرش گفت: به مناسبت هفته فرهنگی هلال احمر این شهرستان ۳ ایستگاه سنجش سلامت را در دستور کار قرار داده است.

مجید حسین‌جمال در گفت‌وگو باخبرنگار تسنیم در تفرش، با اشاره به برنامه‌های هلال احمر به مناسبت هفته فرهنگی تفرش اظهار کرد: به مناسبت هفته فرهنگی برنامه‌های متنوعی در این شهرستان اجرا شده که جمعیت هلال احمر نیز برنامه‌هایی از جمله 3 ایستگاه سنجش سلامت را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: این ایستگاه‌ها کارسنجش فشار خون شهروندان، عضوگیری برای جمعیت هلال احمر، افتتاح نمایشگاه تجهیزات امدادی، تجلیل از خیران جمعیت هلال احمر را بر عهده دارند.

مدیر جمعیت هلال احمر تفرش با اشاره به دیگر برنامه‌ها گفت: ایستگاه آموزش کمک‌های اولیه و ایمنی برای تمام افراد، برگزاری مسابقات در بین امدادگران و برگزاری مسابقه چادر زنی از جمله این برنامه‌ها است.

حسین‌جمال تصریح کرد: دوره آموزشی امداد و کمک‌های اولیه برای دانشجویان تفرشی نیز برگزار می‌شود که 60 دانشجو خانم و آقا در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند.

وی افزود: خدمت‌رسانی به مردم بزرگ‌ترین افتخار برای جوانان جمعیت هلال احمر بوده که با ایثار و از خودگذشتگی در هر شرایطی مأموریت خود را به بهترین نحو انجام می‌دهند. 

مدیر جمعیت هلال احمر تفرش با اشاره به ضروری بودن آموزش گفت: آموزش در جمعیت هلال احمر بسیار ضروری بوده و این جمعیت می‌تواند عموم جامعه را با آموزش صحیح در برابر خطرها به هنگام وقوع بلایای طبیعی آشنا نماید. 

حسین‌جمال تصریح کرد: تربیت امدادگران و آموزش افراد برای مقابله با حوادث و اتفاقات احتمالی از وظایف مهم این جمعیت است.

وی افزود: این دوره آموزشی در 3 مقطع مقدماتی و تکمیلی برگزار می‌شود که دوره مقدماتی 2 مرحله و دوره تکمیلی آن یک مرحله است.

مدیر جمعیت هلال احمر تفرش با اشاره به موفقیت در این‌دوره‌ها گفت: افرادی که در این دوره موفق شوند در دوره‌های تخصصی امداد و نجات مانند امداد کوهستان، جاده، آوار و سیلاب نیز شرکت می‌کنند.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:31 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

کمیته امداد

 مدیرکمیته امداد امام خمینی(ره) تفرش گفت: خیران تفرش در ۶ ماهه نخست امسال بیش از ۴ میلیارد و ۱۸۴ میلیون ریال به این نهاد کمک کردند.

قاسم مقدم در‌گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تفرش، با اشاره به اینکه خیران در راستای ارائه خدمات به مددجویان این نهاد تاکنون گام‌های تاثیرگذاری را برداشته‌اند و توانسته‌اند مشکلات این بخش را مرتفع کنند اظهار کرد: این کمک ها توسط خیران به 2 صورت نقدی و غیر نقدی به کمیته امداد داده در راستای کمک به نیازمندان ارائه می شود.

وی افزود: این کمک‌ها شامل فطریه، کفاره، زکات، حج فقرا، جهیزیه، ایتام، طرح برکت بوده که این وجوه به افراد نیازمند و مددجویان این بخش در راستای رفع مشکلات این افراد داده می شود.

مدیرکمیته امداد امام خمینی(ره) تفرش تصریح کرد: محور اصلی فعالیت‌های این نهاد مردم بوده و  این نهاد به این سبب نسبت به نهادهای دیگر برتری دارد که یک نهاد مردمی است و براساس منویات مقام معظم رهبری دارای جایگاه ویژه ای است.

مقدم با اشاره به اینکه وحدت مردم یکی از ارکان و پایه‌های کمیته امداد امام خمینی(ره) بوده گفت: خدمت در این نهاد باید با خلوص نیت و بدون تزویر و ریا باشد و مردم و خیران نیز در راستای موازین اسلامی به نیازمندان کمک کنند.

وی افزود: این نهاد با استفاده ازظرفیت‌های‌موجود در تشکل‌های مردمی‌و خیران برای شناسایی و خدمت رسانی بهتر به نیازمندان استفاده می‌کند و تاکنون در تحقق این مهم به خوبی گام برداشته است.

مدیرکمیته امدادامام خمینی(ره) تفرش با اشاره به این‌که کمک‌کردن به نیازمندان باید در بین مردم فرهنگ‌سازی شود گفت: در راستای هفته فرهنگی درتفرش باید تلاش شود با همکاری مسئولان، مردم و خیران مشکلات خانواده های نیازمند برطرف شود.

مقدم با اشاره به اینکه خداوند تکالیف اجتماعی را بر عهده ما نهاده که کمک به نیازمندان نیز مهم بوده گفت: مردم و نظام اسلامی نبایند نسبت به این مهم بی توجه باشند و باید آبروی نیازمندان نیز در این کمک ها محفوظ بماند.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:13 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

 استاندار استان مرکزی گفت: هدف از سفر به شهرستان تفرش ارتقای وضعیت اجتماعی و فرهنگی این منطقه است.

محمد حسین مقیمی، روز سه شنبه در حاشیه هفته فرهنگی تفرش و در جمع خبرنگاران با اشاره به هدف از سفر به تفرش و برگزاری هفته فرهنگی در این شهرستان گفت: برای دستیابی به این مهم شناسایی مسایل و مشکلات این شهرستان ضرری است.

وی با اشاره به اینکه در بخش های مختلف نیازمند بررسی و برنامه ریزی برای شناسایی مشکلات هستیم، افزود: رفع مشکلات فرهنگی و تامین فضای مورد نیاز در تفرش در اولویت برنامه ها قرار گیرد.  

استاندار استان مرکزی با تاکید بر ضرورت پرداخت نیم درصد حق کتابخانه ها توسط شهرداری ها گفت: کتابخانه ها به دلیل نداشتن ردیف بودجه ای به نیم درصد حق خود نیازمند بوده و پرداخت آن توسط شهرداری ها به صورت ماهیانه مورد تاکید است.

وی ادامه داد: شهرداری ها باید حق کتابخانه ها را پرداخت و حتی در شهرهای بادرآمد بیشتر  بیش از نیم درصد پرداخت شود.

مقیمی با تاکید بر توسعه راه های استان بعنوان اولویت فعالیت های عمرانی گفت: بجز راه های اصلی که از قبل وجود داشته مابقی جاده ها فرعی و روستایی و نیازمند توسعه و اصلاح هستند.

این مقام ارشد استان با بیان اینکه اشتغالزایی از دیگر مسایل مرود بحث و بسیار مهم است، گفت: با استفاده از ظرفیت صنعتی و افزایش فعالیت های صنایع دستی می توانیم گام موثری در مسیر اشتغالزایی برداریم.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری مرکزی گفت: سند فرهنگی استان با ۶۵۴ عنوان مصوب شده است.

به گزارش مهر شکر الله حسن بیگی با بیان اینکه از ابتدای سالجاری با دستور استاندار مسایل فرهنگی و اجتماعی در دستور کار دفتر امور اجتماعی قرار گرفته است، گفت: برای ساماندهی مسایل فرهنگی جلسات بسیاری برگزار و سند توسعه فرهنگی استان در ۲۱ تیر ۹۳ تصویب شده است.

وی با اشاره به اینکه این سند با ۶۵۴ عنوان از اول مرداد ۹۳ تا اول مرداد ۶۴ به عنوان نقشه فرهنگی استان تدوین شده افزود: برای ۲۶ دستگاه و نهاد متولی فرهنگ تصمیم گیری و تفاهم نامه های امضا شده است.

وی تمرکز زدایی و معطوف کردن نگاه به شهرستان ها، ارتقاء هویت اسلامی و ایرانی، انجام ملی و بالابردن مشارکت اجتماعی و مسئولیت پذیری بین مردم و بزرگداشت و نکوداشت مفاخر زا از اهدف این سند عنوان کرد.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:33 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رئیس جمعیت هلال احمر تفرش از برپایی سه ایستگاه سنجش سلامت در این شهرستان خبر داد.

خبرگزاری فارس: برپایی 3 ایستگاه سنجش سلامت در تفرش

مجید حسین‌جمال در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: همزمان با هفته فرهنگی تفرش برنامه‌های متنوعی توسط دستگاه‌های مختلف در این شهرستان اجرا می‌شود که جمعیت هلال احمر نیز برنامه‌های ویژه‌ای را در دستور کار قرار داده است.

وی تصریح کرد: برپایی ایستگاه سلامت در سه نقطه شهری به منظور سنجش فشار خون و تست قند شهروندان، عضوگیری جمعیت هلال احمر، آموزش امداد و کمک‌های اولیه به علاقمندان، افتتاح نمایشگاه تجهیزات امدادی، تجلیل از خیرین جمعیت هلال احمر، برپایی ایستگاه‌های صلواتی و... بخشی از این برنامه‌ها به شمار می‌رود.

رئیس جمعیت هلال احمر تفرش برپایی ایستگاه آموزش کمک‌های اولیه و ایمنی برای آحاد مردم به صورت چهره به چهره با پخش بروشور و سی‌دی آموزشی و صعود و فرود امدادی از ارتفاع همزمان با همایش پیاده‌روی خانوادگی، برگزاری مسابقات طناب‌کشی در بین امدادگران و  برگزاری مسابقه چادرزنی را از دیگر برنامه‌های این جمعیت در هفته فرهنگی عنوان کرد.

جمال در ادامه از آغاز دوره‌های آموزشی امداد و کمک‌های اولیه ویژه دانشجویان دانشگاه تفرش خبر داد و گفت: 60 نفر از دانشجویان خواهر و برادر دانشگاه تفرش زیر پوشش این آموزش‌ها قرار خواهند گرفت.

وی تصریح کرد: این دوره آموزشی در سه مقطع مقدماتی و تکمیلی برگزار می‌شود که شامل دو دوره مقدماتی و یک دوره تکمیلی است و کسانی که این دوره‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارند می‌توانند در دوره‌های تخصصی‌تر امداد و نجات از جمله امداد کوهستان، جاده، آوار، سیلاب و... شرکت کنند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 1:0 | نویسنده : میثم اله وردی |


پایگاه خبری تفرش:

استاندار استان مرکزی نیز در این آیین گفت: تقویت زیرساخت های آموزشی و تربیتی به عنوان سرمایه اصلی برنامه های توسعه کشور نیازمند مساعدت آحاد جامعه به خصوص خیرین مدرسه ساز است.



«محمد حسین مقیمی» افزود: فرایند تعلیم و تربیت تنها وابسته به عوامل نرم افزاری نیست و بهسازی کیفیت فضا های آموزشی در موفقیت آن، نقش محوری دارد.

وی خاطرنشان کرد: مدرسه سازی از مصادیق بارز عمل صالح است که سرمایه گذاری در آن از خالصانه ترین سرمایه گذاری ها است.

نماینده دولت تدبیر و امید در استان مرکزی خاطرنشان کرد: خیرین مدرسه ساز انسان های بزرگی هستند که گام های مهم و موثری را در ساخت فضاهای آموزشی و کمک به دولت در این زمینه برمی دارند و همواره با این اقدام پسندیده خود افراد بیشتری را برای همکاری و مشارکت در این زمینه ترغیب می کنند.

در این آیین از مدرسه حاج مصطفی حاج حسنی که در زمینی به مساحت سه هزار و 400 متر مربع ساخته شده است به بهره برداری رسید و از خانواده مرحوم حاج حسنی نیز تقدیر شد.

این آیین به مناسبت هفته فرهنگی تفرش از سری برنامه های هفته فرهنگی شهرستانهای استان مرکزی که 17 تا 23 آبان با 300 برنامه مختلف در حال برگزار است، اجرا شد.

مشارکت شهروندان در فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی مهمترین مولفه و بازخورد اجرای هفته فرهنگی تفرش عنوان شده و قرار است

تفرش قدیم از دو منطقه فم و طرخوران تشکیل شده بود و هم اینک نیز حول همین دو منطقه بسط و گسترش یافته و به لحاظ آب و هوای مناسب ، مردم میهمان نواز و جاذبه های فرهنگی،تاریخی، هنری و علمی متعدد هر ساله پذیرای انبوه مسافران از اقصی نقاط ایران می باشد.

این شهرستان دارای یک بخش و چهار دهستان است که مساحتی حدود دو هزار و 792 کیلومتر مربع را شامل می شود و حدود 50 هزار نفر جمعیت دارد.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:40 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی از برگزاری دومین هفته فرهنگی استان در تفرش خبر داد. خبرگزاری فارس: برگزاری دومین هفته فرهنگی استان مرکزی در تفرش

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک غلامرضا فتح‌آبادی ظهر امروز در حاشیه نشست بررسی برنامه‌های هفته فرهنگی استان جمع خبرنگاران اظهار داشت: دومین هفته فرهنگی 17 آبان ماه به مدت یک هفته در شهرستان تفرش برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: بیش از 375 برنامه در هفته فرهنگی پیش‌بینی و اجرا می‌شود که اهدای جهیزیه، اعزام به مشهد مقدس و قم برای افراد زیر پوشش کمیته امداد، برگزاری نمایشگاه عرضه محصولات، هم‌نوازی و تعزیه، برگزاری همایش خیرین مدرسه‌ساز، افتتاح اداره کل میراث فرهنگی شهرستان تفرش، تجلیل از افراد شاخص و نخبگان کشوری، همایش تجلیل از مفاخر و پیشکسوتان تعزیه، نمایشگاه تجهیزات تعزیه، برگزاری برنامه و بازی بومی و محلی و... بخشی از این برنامه‌ها به شمار می‌رود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی ادامه داد: در 20 آبان نیز دو جلسه کارگروه اجتماعی فرهنگی استان با حضور استاندار و میهمانان فرهنگی استان برگزار خواهد شد.

فتح‌آبادی از برگزاری 40 جلسه کارشناسی برای پیشبرد برنامه‌های فرهنگی هفته فرهنگی تفرش خبر داد و افزود: هفته اول فرهنگی استان در شهرستان زرندیه و با 260 برنامه پیش‌بینی شده اجرا شد.

وی گفت: برگزاری هفته فرهنگی یکی از برنامه‌های سند توسعه استان است که در راستای همسو کردن برنامه‌های فرهنگی دستگاه‌های اجرایی و شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی افزود: در برگزاری برنامه‌های هفته فرهنگی به دنبال تمرکززدایی در عرصه توسعه فرهنگی استان و مشارکت تمام دستگاه‌های اجرایی نقاط مختلف استان در توسعه فرهنگی هستیم.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی برنامه محوری کردن دستگاه‌ها را از دیگر برنامه‌ها و اهداف هفته فرهنگی عنوان کرد و اظهار داشت: با اجرای این برنامه‌ها تلاش می‌شود فعالیت دستگاه‌ها همسو شده و از انجام کارهای سلیقه‌ای و هزینه‌بر پرهیز شود.

فتح‌آبادی افزود: یکی از رویکردهای مثبت برگزاری هفته فرهنگی شناسایی ظرفیت‌های مغفول در شهرستان‌ها و مفاخر و پتانسیل‌های شهرستان‌ها به عنوان سرمایه فرهنگی و افزایش نشاط اجتماعی که از جمله سیاست‌های دولت است، می‌باشد که در تلاش هستیم با برنامه‌های فرهنگی انسجام اجتماعی و همگرایی را در شهرستان‌ها و استان ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه کارکرد پنهان برنامه‌های فرهنگی تقویت همگرایی مناطق نسبت به مرکز است خاطرنشان کرد: بالا بردن مشارکت در عرصه فرهنگی از دیگر اهداف برگزاری برنامه‌های فرهنگی است که به دنبال این هستیم که مردم در صحنه توسعه فرهنگی قرار گیرند و نقش مردم در مشارکت و توسعه فرهنگی افزایش یابد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی با اشاره به اینکه حوزه اجتماعی فرهنگی کشور دولتی است و بسیاری از آسیب‌ها به این حوزه ناشی از دولتی بودن است، تاکید کرد: اگر این حوزه به مردم واگذار شود و دولت نقش سیاست‌گذاری را داشته باشد، خروجی خوبی خواهیم داشت.

فتح‌آبادی اظهار کرد: در تصویب سند توسعه سه جلسه در کارگروه امور اجتماعی برگزار شده و در نهایت در 24 تیر ماه به تصویب رسیده است و از اول مرداد ماه به مدت یک سال در استان اجرایی خواهد شد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی ادامه داد: اولویت‌های زیادی از جمله ساماندهی مناسبت‌ها، تقویت نیروی انسانی فعال، افزایش نقش فرهنگ عمومی و شورای فرهنگی عمومی، هماهنگی و کمک به تحقق برنامه‌های فرهنگی دستگاه‌های اجرایی، برگزاری هفته فرهنگی و ساماندهی پروژه‌های نیمه تمام فرهنگی در سند دیده شده است.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:46 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

 همزمان با ایام محرم و عاشواری حسینی آیین های سنتی عزاداری در نقاط مختلف استان مرکزی برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اراک، همزمان با ماه محرم و ایام شهادت سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و یاران با وفایش مردم مومن و عاشقان دو دوستداران حضرت ابا عبدالله الحسین در این استان به برگزار برنامه های و مجالس عزاداری در نقاط مختلف می پردازند.

بسیاری از این عزاداری های سنتی که با حضور گسترده عاشقان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت علیه السلام برگزار می شود، ثبت آثار معنوی شده است.

چاپ این صفحه

ادامه مطلب
تاريخ : برچسب:, | 13:47 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

آب تفرش 2

خبرگزاری تسنیم: طرح آبرسانی از چشمه هفتیان تفرش که از سال ۸۸ آغاز، پس از وقفه‌ای طولانی در سال ۹۴ از سر گرفته می‌شود

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، عملیات اجرایی این طرح به طور رسمی در سال 1389 آغاز شد و پس از عملی شدن به‌مدت 2 سال بدلیل مشکلات مالی تعطیل شد.

با توجه به تامین آب روستاها از چشمه‌ها و کمبود آب شرب در شهر تفرش و دانشگاه آزاد به ویژه در فصل تابستان اجرای این پروژه جهت تامین آب مورد نیاز در راستای افق طرح با توجه به افزایش جمعیت شهری و روستایی طی 20 سال آینده در این مناطق ضروری است.

چشمه هفتیان در روستای هفتان واقع شده است و به عنوان منبع تامین آب روستاهای مسیر و شهر تفرش و کشاورزی منطقه است.
طول کل خط مسیر لوله 168 کیلومتر است و 28 مخزن اصلی و فرعی آبرسانی به شهر و روستاهای تفرش را به عهده دارند.

دبی چشمه هفتیان 450 لیتر در ثانیه است و میزان آب انتقالی 150 لیتر در ثانیه است.

 

با افتتاح این طرح 13هزار و 914 نفر در شهر تفرش و 40 روستا از نعمت آب شرب مناسب بهره مند می‌شوند، امسال از محل اعتبارات ملی به این طرح 132 میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مرکزی با اشاره به آغاز مجدد طرح آبرسانی گفت: از ابتدای سال 94 این طرح به‌صورت فاینانس اجرایی شده که نیمی از هزینه‌ها توسط دولت و نیم دیگر توسط پیمانکار تامین می‌شود.

نورالدین بازگیر افزود: کمبود اعتبار از مهمترین مشکلات این طرح است که امسال اعتبار قابل توجهی به آن اختصاص داده شده است.

فرماندار تفرش نیز با قول مساعد درباره بررسی مشکلات تصریح کرد: کلیه ادارات و نهادها هماهنگی‌های لازم انجام شده و کوچکترین مشکل پیگیری و رفع می‌شود.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:17 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

حفاظت منابع طبیعی

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تفرش گفت: سند ارتقای فرهنگ منابع طبیعی در راستای حفظ این منابع در تفرش تدوین می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، مجتبی مومن ظهر امروز در کمیته ارتقای فرهنگ منابع طبیعی  و محیط زیست با اشاره به اینکه مهم‌ترین هدف در ارتقای فرهنگ زیست محیطی افراد جامعه ایجاد شناخت در مورد اهمیت تعامل انسان با محیط زیست و تأثیر عملکرد وی به صورت منفی یا مثبت بر محیط بوده اظهار کرد: تدوین این سند در راستای توسعه و حفظ این مهم و انتقال آن به نسل های بعد بوده که به زودی و بعد از تدوین برای تصویب نهایی به استان ارسال می‌شود.

وی افزود: رکن اصلی در آموزش افراد ایجاد توانمندی در آنان در راستای تصمیم گیری صحیح، تغییر رفتار و عملکرد و استفاده بهینه از منابع بوده که با افزایش آگاهی مردم جامعه در مور محیط زیست می توان در تحقق این مهم گام‌های تاثیرگذاری را برداشت.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تفرش تصریح کرد: در راستای آموزش افراد جامعه در مورد پیشگیری از تخریب محیط زیست باید نیاز افراد در ارتباط با ارتقای فرهنگ زیست محیطی در سنین و گروه های مختلف جامعه تعیین و با برنامه‌ریزی منظم و بر مبنای اولویت نیازها در ایجاد شناخت، تغییر در نگرش و ایجاد عملکرد صحیح  در جامعه انجام شود.

مومن با اشاره به اینکه منابع طبیعی باید برای نسل‌های آینده نیز حفظ شود گفت: یکی از مهم‌ترین مباحث در منابع طبیعی میزان مشارکت و استفاده از ظرفیت جامعه انسانی در راستای ارتقای فرهنگ منابع طبیعی بوده که با این هدف پیش‌نویس سند ارتقای فرهنگ منابع طبیعی در این شهرستان تدوین شده است.

وی افزود: ارتقای فرهنگ عمومی سبب افزایش حفاظت بیشتر از منابع طبیعی و جنگل‌ها شده و این مهم نیاز به فرهنگ سازی دارد و نیز مهم‌ترین هدف در منابع طبیعی آشنا کردن مردم با این مهم است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری تفرش تصریح کرد: برای گسترش فرهنگ زیست محیطی، گنجاندن مسائل مربوط به محیط زیست در برنامه آموزش قبل از دبستان، کتب درسی، برنامه های فرهنگی و اجتماعی برای شهروندان می تواند بسیار مهم و تاثیرگذار باشد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:33 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رئیس حفاظت محیط زیست تفرش گفت: با اقدامات و تصمیمات صورت گرفته در راستای حفظ این شهرستان از آلودگی، در حال حاضر شهرستان تفرش هیچ‌گونه صنعت آلاینده‌ای ندارد.

رضا میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه مرکزی با تأکید بر اینکه شهرستان تفرش به واسطه نبود کارخانه آلاینده، شهرستانی پاک به شمار می‌رود، گفت: خوشبختانه به دلیل فاصله‌ای که شهرستان با مرکز استان و کویر میقان دارد تحت تأثیر ریزگردهای این مناطق نیز قرار نمی‌گیرد.

وی افزود: البته در مواردی که ریزگردهای خارجی داشته باشیم و درگیر شدن کلیه مناطق کشور را در پی داشته باشد، تفرش نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود اما، از نظر صنایع آلاینده، شهرستانی پاک بشمار می‌رویم.

میرزایی با اشاره به پسماند شرکت‌های فعال در شهرستان گفت: یکی از این شرکت‌ها شرکت تولیدکننده کارتن از ضایعات کارتن است، این تولیدات پسماندهایی را ایجاد می‌کند که قدری چالش‌آفرین بود و پلاستیک‌هایی که قابلیت تجزیه شدن ندارند، مانند نوارچسب‌هایی که به سطح کارتن نصب می‌کنند مشکلاتی را ایجاد می‌کرد که با اقداماتی اثرات زیست محیطی آن را کاهش دادیم.

وی اضافه کرد: اجازه دفن پسماندهای این شرکت در داخل شهرستان داده نشده و پسماندها به شرکت‌های فرآوری پسماند در داخل استان و یا استان‌های مجاور ارسال می‌شود که با انجام اقداماتی یا به پیل سوختی تبدیل می‌شوند و یا برای کاربری مجدد استفاده شده ‌یا دفن اصولی آنها انجام می‌گیرد.

رئیس محیط زیست تفرش با اشاره به اینکه بحث پساب برخی شرکت‌ها نیز در شهرستان مطرح بود، گفت: در حال حاضر این شرکت‌های تولیدکننده پساب نیز به دلیل مشکلات اقتصادی تعطیل هستند و به این ترتیب درصد فعالیت صنایع آلاینده در شهرستان در حدود صفر است.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:28 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: صنعت و فعالیت صنعتی هیچگونه منافاتی با حفظ محیط زیست ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه مرکزی، بختیار در کارگروه آمایش و محیط زیست استان که در استانداری مرکزی برگزار شد اظهار کرد: متأسفانه بیان یکسری از مسائل غیر کارشناسی در خصوص صنعت و محیط زیست باعث ایجاد ذهنیت وجود منافات بین صنعت و محیط زیست شده است.

وی با بیان اینکه تمامی مجوزهایی که صادر می‌شود با تأیید محیط زیست صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: متأسفانه با تبلیغات سوئی که در سال‌های اخیر در این زمینه صورت گرفته بسیاری از سرمایه‌گذاران از این حیطه گریزان شده‌اند.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از اشتغال استان در حوزه صنعت ایجاد می‌شود، بیان کرد: در صورتی که واحدهای صنعتی جدید ایجاد نشوند، نمی‌توان پاسخگوی متقاضیان جویای کار بود.

به گزارش ایسنا، حمیدوند فرماندار تفرش نیز گفت: این شهرستان به دلیل داشتن آب و هوا و فضای سبز مناسب پتانسیل های خوبی برای توسعه گردشگری دارد.

وی با بیان اینکه تفرش به دلیل برخورداری از منابع طبیعی، چشمه‌سارهای مختلف و گونه‌های طبیعی، بعد از محلات در جایگاه دوم گردشگری استان قرار دارد، ادامه داد: در صورتی که توسعه گردشگری این شهرستان در راستای ایجاد اشتغال باشد از آن حمایت می‌کنیم.

حمیدوند با اشاره به اینکه معادن موجود در این شهرستان گرچه برای ساکنان روستاهای این شهرستان اشتغال ایجاد کرده، ولی به این واسطه صدماتی زیادی به زیرساخت‌های شهرستان وارد شده است.

طرح جامع گردشگری شهرستان‌ها تاکنون عملیاتی نشده است

به گزارش ایسنا، حسینی مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی نیز گفت: از سال 84 طرح جامع گردشگری برای تمامی شهرستان‌های استان تهیه شده ولی تا به امروز این طرح اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در اطراف اراک واحدهای صنعتی مختلف مستقر هستند از سوی دولت احداث شش منطقه گردشگری مصوب شده است.

حسینی اضافه کرد: با توجه به اینکه شهرستان تفرش داری گیاهان داروی فراوانی است، احداث باغ گیاه شناسی در این منطقه ضروری است.

وی ادامه داد: در کنار این مهم احداث باغ گل و پرندگان نیز می تواند در جذب توریست و رونق گردشگری در منطقه مد نظر قرار گیرد.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 11:23 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

انصاری محیط زیست مرکزی

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی گفت: در رابطه با گردشگری شهرستان تفرش قرار شد سازمان میراث فرهنگی برای هر شهرستان یک شاخصه گردشگری و طبیعت‌گردی مشخص کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، امیر انصاری عصر امروز در در جلسه آمایش محیط زیست استان مرکزی با اشاره به مطرح بودن اولویت‌های زیست محیطی در کشور اظهار کرد: یک ارزیابی در مورد وضعیت زیست محیطی شهرستان ها انجام شد که در این ارزیابی 12 شاخص برای هر شهرستان در نظر گرفتیم.

وی افزود: این 12 شاخص شامل بحث‌های آلودگی هوا، آلودگی آب، آلودگی خاک، مدیریت سبز، تخلفات شکار و صید و سایر شاخص‌های محیط زیستی بودند که در این ارزیابی در نهایت شهرستان‌ها وضعیت مناسبی نداشته و تصمیم به ایجاد کارگروه آمایش درباره هر شهرستان گرفتیم.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: بر این اساس به دستور استاندار کمیته‌هایی در کارگروه آمایش تشکیل می‌شود که در هر جلسه کارگروه آمایش یک شهرستان را داریم که با حضور فرمانداران شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

انصاری با اشاره به سند ارتقای وضعیت محیط زیستی گفت: در این کارگروه ها مباحث زیست محیطی مطرح شده و با حضور روسای ادارات محیط زیست شهرستان‌ها، درخواست‌های محیط زیست مصوب می‌شود که در نهایت سند ارتقای وضعیت محیط زیستی شهرستان‌ها تهیه شده و تسلیم شورای برنامه ریزی استان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در آستانه برنامه ششم توسعه هستیم افزود: ما انتظار داریم اعضای جلسه مباحث را جدی بگیرند تا شاهد ارتقا جایگاه محیط زیست استان باشیم.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی با اشاره به تشکیل این کارگروه درمورد شهرستان تفرش تصریح کرد: درخواست‌های محیط زیست شهرستان تفرش در این جلسه بررسی شد که مصوب شد طرح جامع مدیریت پسماند سریعتر در شهرستان بررسی شده و تصفیه‎خانه آب شرب تفرش ارتقا یابد، همینطور تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی تفرش و محل دفن پسماند های شهرک بررسی شده و نسبت به حل مشکل ایجاد شده از این پسماند ها اقدام شود.

انصاری با اشاره به گردشگری تفرش گفت: در رابطه با گردشگری شهرستان تفرش قرار شد سازمان میراث فرهنگی برای یک شهرستان یک شاخصه گردشگری و طبیعت گردی مشخص کند.

وی افزود: طرح جامع مدیریت منطقه بازرجان تهیه می شود و ارتقا منطقه تفرش از شکار ممنوع به منطقه حفاظت شده در دستور کار جلسه قرار می گیرید، افزایش اعتبارات و نیروهای لازم به محیط بانان بررسی می‌شود.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: امیدواریم با همکاری مسولین شاهد ارتقای زیست محیطی درحوزه شهرستان تفرش و سایر شهرستانها باشیم.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 18:6 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رئیس جمعیت هلال‌احمر تفرش از برگزاری دوره آموزش تخصصی حمایت روانی در حوادث و بلایای طبیعی در این شهرستان خبر داد.

 خبرگزاری فارس: برگزاری دوره آموزش تخصصی حمایت روانی در حوادث و بلایای طبیعی در تفرش

مجید‌حسین ‌جمال در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: این دوره آموزشی آبان ماه امسال با حضور 30 نفر از امدادگران برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون دو دوره عمومی نجات، دو دوره عمومی امداد و یک دوره تخصصی امداد جاده‌ای با حضور 90 نفر از امدادگران در این جمعیت برگزار شده است.

رئیس جمعیت هلال‌احمر تفرش گفت: تا پایان سال جاری نیز سه دوره آموزشی برگزار خواهد شد که دوره آموزش تخصصی پیش بیمارستانی امدادگران، دوره تخصصی ارتفاع و دوره تخصصی برف و کولاک از جمله این کلاس‌ها به شمار می‌رود.

جمال اظهار کرد: در حال حاضر تعداد تیم‌های آماده امدادی این جمعیت 10 تیم امدادی است که با اولویت امداد جاده‌ای و امداد کوهستان آماده‌سازی شده‌اند.

وی با اشاره به برنامه‌های هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی برگزاری دوره تخصصی نجات در حوادث ترافیکی، برگزاری مانور امداد و نجات در تصادفات جاده‌ای، برگزاری نشست هم‌اندیشی اعضای جمعیت هلال احمر، برگزاری مانور لحظه صفر، ایجاد سایت اسکان اضطراری و... را بخشی از این برنامه‌ها عنوان کرد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:29 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تفرش از آغاز عملیات اجرایی آبخیزداری حوضه فرسمانه این شهرستان خبر داد.

 خبرگزاری فارس: آغاز عملیات اجرایی حوضه آبخیزداری فرسمانه تفرش

مجتبی مومن امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: این عملیات با هدف کنترل فرسایش و رسوب، حفظ آب، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، جلوگیری از خطر سیل مناطق پایین دست و توسعه بخش کشاورزی در قالب عملیات گابیونی (توری سنگی) اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: حجم عملیات پیش‌بینی شده این پروژه شامل 750 متر ‌مکعب بند گابیونی است که با اعتبار یک هزار و 200 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی آبخیزداری انجام خواهد شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تفرش ادامه داد: حوضه آبخیز فرسمانه با سطح پنج هزار و هفت هکتار از زیر حوضه‌های قره‌چای در شهرستان تفرش است که در این حوضه دو روستا به نام‌های فرسمانه و وایمند وجود دارد و در سنوات گذشته پروژه‌های بیولوژیکی که شامل کپه کاری و علوفه کاری است به منظور توسعه پوشش گیاهی در منطقه به اجرا در آمده و در سال جاری نیز در سطح 100 هکتار اجرا خواهد شد.

مومن افزود: با انجام اقدامات آبخیزداری بیش از پنج میلیون مترمکعب از روان‌آبها در شرایط متوسط بارندگی در شهرستان کنترل شده که با ایجاد این سازه‌ها از هدر رفتن نزولات آسمانی جلوگیری خواهد شد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:11 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

پیگیری امور مربوط به محیط زیست و مدیریت پسماندها یک بحث بین بخشی است که به یک مسئول یا سازمان مربوط نمی‌شود و اگر بخواهیم در این زمینه به نتیجه واقعی برسیم لازم است تمامی سازمان‌ها با یکدیگر مشارکت و همفکری داشته باشند.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، سیامک سلیمانی مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری مرکزی استانداری مرکزی در جلسه آموزشی طرح تفکیک از مبداء پسماندها که در دهیاری روستای موت‌آباد اراک برگزار شد، اضافه کرد: اگر امروز به مسائل و مشکلات موجود در حوزه محیط زیست و پسماندها توجه نشود، تبعاتش دامنگیر همه مردم جامعه در آینده خواهد شد.

سلیمانی خاطرنشان کرد: لازم است قدم‌های مؤثر و کاربردی در حوزه پسماندها و محیط زیست برداشته شود.

مدیرکل امور روستایی استان به مسئله تفکیک از مبداء در روستاها اشاره کرد و گفت: این امر با توجه به امکانات موجود از جمله سطل‌های مکانیزه، در روستا باید انجام شود.

به گزارش ایسنا، غلامحسین سلیمی کارشناس مسئول امور دهیاری‌های استانداری استان مرکزی نیز در این جلسه اشاره کرد: روستای موت‌آباد اولین و تنها روستا در کشور است که موفق شده طرح تفکیک پسماند از مبدأ را انجام بدهد.

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ‌سازی در تحقق این طرح مؤثر است، افزود: اولین عامل کلیدی در تحقق این امر، ترویج فرهنگ درست و اصولی به ویژه در مدارس و مهدکودک‌های استان است.

سلیمی مهمترین مسئله روستاها را مسئله پسماند عنوان کرد و افزود: دیگر موارد قابل توجه در روستاها که به صورت دستور کار در دهیاری‌ها مطرح شده مسائلی از قبیل بحران آب، فضای سبز و اماکن اقامتی در روستاهاست.

وی به اقداماتی که در شش ماه اخیر در روستاها و توسط اداره امور روستایی اجرا شده بود اشاره کرد و گفت: پاک‌سازی محورهای روستایی، ساماندهی و خرید ماشین‌آلات مکانیزه برای دفع پسماندها، ایجاد محل دفن زباله در پنج منطقه از استان مرکزی و همچنین بازسازی و لایروبی تصفیه‌خانه‌های آب از جمله اقدامات این اداره است.

وی خاطرنشان کرد: از نیمه دوم سال گذشته تاکنون مدیریت پسماندها با هدف ساماندهی زباله‌های خانگی و صنعتی، کاهش هزینه‌های لازم برای پاک‌سازی و کاهش پسماندهای تولید شده در سطح روستاها در بیشتر بخش‌های روستایی انجام شده است.

سلیمی با اشاره به اینکه طرح مدیریت پسماندها در داخل روستا به خوبی اجرا می‌شود، بیان کرد: متأسفانه نبود امکانات اولیه در دهیاری‌ها و مدیریت نکردن محل دفن زباله سبب شده تا این امر در بیرون روستا به خوبی اجرا نشود.

وی تأکید کرد: دفتر امور روستایی در استان مرکزی پیشتاز مدیریت پسماندها در استان بوده و دهیاری روستای موت‌آباد با اجرای طرح تفکیک از مبداء پسماندها بعنوان یک الگو برای دیگر روستاهای کشور شناخته شده است.

بر اساس این گزارش، زهرا امیری دهیار روستای موت‌آباد نیز با اشاره به اینکه این روستا پیشتاز مدیریت و اجرای طرح تفکیک پسماند در روستاهای استان است عنوان کرد: این طرح از بهمن‌ماه سال گذشته و با 14 خانوار آغاز شد و امروزه شاهد رشد 95 درصدی مشارکت روستاییان در این زمینه هستیم.

وی در این زمینه تصریح کرد: با طرح‌های تشویقی، فرهنگ‌سازی چهره به چهره و مشاهده فعالیت‌های 14 خانوار شرکت‌کننده در آغاز طرح توانستیم دیگر اهالی روستا را تشویق کنیم و این آمار 95 درصدی امروز را در این روستا رقم بزنیم.

امیری مشارکت و همراهی مردم روستا را تنها عامل موفقیت طرح عنوان کرد.

دهیار موت‌آباد به نتیجه این کار اشاره کرد و گفت: با پیاده‌سازی این طرح در روستا توانستیم از هدر رفت یک سوم زباله‌های خانگی جلوگیری کنیم.

وی بودجه تخصیصی به این روستا را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: بودجه 134 میلیون تومانی سه ساله این روستا، صرف طرح‌های عمرانی از قبیل آسفالت معابر، بازسازی ساختمان دهیاری و اجرای طرح تفکیک پسماند از مبداء در روستا شده است.

در پایان طرح مخترع تفرشی ناهید پاشنگ در خصوص طرح پایش از مبدأ متکی به بانک اطلاعاتی در این جلسه معرفی و مقرر شد با تأمین اعتبارات لازم این طرح به صورت پایلوت در چهار روستای شهرستان تفرش به مرحله اجرا برسد.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:49 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

همزمان با نخستین روز از هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی مانور لحظه صفر در شهرستان‌های تفرش و آشتیان آغاز شد.

 خبرگزاری فارس: مانور لحظه صفر در شهرستان‌های تفرش و آشتیان آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان مرکزی ظهر امروز در مراسم آغاز به کار این مانور با اشاره به لزوم آمادگی کامل نیرو‌های عملیاتی جمعیت هلال‌احمر شهرستان‌های تفرش و آشتیان برای امدادرسانی هرچه بهتر به مصدومین سوانح طبیعی و غیر‌طبیعی گفت: هدف از برگزاری این مانور هماهنگی در دریافت اطلاعات و اطلاع رسانی به موقع برای فراخوان عوامل اجرایی، مستندسازی و گام‌بندی اجرایی عملیات امداد و نجات از آغاز تا پایان عملیات است.

مرتضی سلیمی افزود: شناسایی مشکلات و موانع اجرایی فرآیند عملیات امداد و نجات با چشم‌انداز پاسخگویی 12 ساعته، اجرای آزمایشی طرح عملیاتی شعب و رفع معایب و نواقص احتمالی و مدیریت اطلاع‌رسانی حوادث و سوانح و نحوه ارتباط با رسانه‌‌ها از دیگر اهداف برگزاری این مانور به شمار می‌رود.

وی از دریافت گزارش فرضی زلزله 6 ریشتری به عنوان گام اول اجرای این مانور خبر داد و اظهار کرد: فعال‌سازی مرکز EOC شعب، فراخوانی نیروها و آماده‌باش تمامی نیروها و عوامل، اجرای طرح عملیاتی شعب، اعزام تیم‌های ارزیاب به منطقه، اعزام تیم‌‌های جستجو و نجات اولیه به منطقه، دریافت اطلاعات از مناطق و ارائه گزارشات مربوطه، برآورد و محاسبه نیازهای اضطراری، اطلاع‌رسانی لحظه‌ا‌‌‌ی به استان، اعلام نیازهای اضطراری جستجو و نجات و فرماندهی عملیات و ارائه گزارش از خدمات امداد و نجات ارائه شده از مراحل سناریوی مانور فوق است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی مانور ساعت صفر در شهرستان تفرش را عملیاتی عنوان کرد و افزود: این مانور تا پایان هفته در سایر شعب استان نیز برگزار خواهد شد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:9 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

نقاط حادثه خیز در راه‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش تصادفات به شمار می‌روند، در استان مرکزی نیز بیش از 117 نقطه حادثه‌خیز وجود داشته که از این تعداد به گفته مسئولان در سال‌های گذشته 55 نقطه حذف شده ‌است.

خبرگزاری فارس: حذف نقاط حادثه‌خیز جاده‌های استان مرکزی در انتظار تامین اعتبار

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، امروزه تصادفات جاده‌ای به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ و میر و خسارت در کشورمان به شمار رفته، به نحوی که سالانه تعداد بسیار زیادی از هموطنان به دلیل تصادف جان خود را از دست می‌دهند.

این در حالی است که آمار تصادفات جاده‌ای در کشورمان بسیار بالاتر از میانگین جهانی است، کارشناسان دلایل متعددی را برای بالا بودن این آمار عنوان کرده و معتقدند خطاهای انسانی، رعایت نکردن قوانین و مقررات، راه‌ها، جاده‌ها و نقاط حادثه خیز نقش زیادی در این موضوع بر عهده دارند.

در این میان نقاط حادثه خیز به عنوان معضلی مهم برای جاده‌های استان محسوب شده و بر اساس آمارها بیش از 30 درصد مجموع تصادفات در استان در این مناطق اتفاق افتاده است.

به همین دلیل در سال‌های گذشته اقدامات مناسبی برای کاهش مشکلات و حذف این نقاط در دستور کار مسئولان قرار گرفته، اما به نظر می‌رسد، باید اقدامات جدی‌تری در این بخش انجام شود تا شاهد کاهش چشم‌گیر تصادفات جاده‌ای باشیم.

*ضرورت حذف نقاط حادثه خیز در استان مرکزی

در همین زمینه فرمانده پلیس راه استان مرکزی به خبرنگار ما گفت: طی یک سال گذشته 117 نقطه حادثه خیز در محورهای استان توسط کارشناسان پلیس راه استان و اداره راه و شهرسازی شناسایی شده و برای تمامی این نقاط شناسنامه تهیه شده است.

مهدی حسنی بیان می‌کند: با توجه به اعتبارات و توان مسئولان راه استان، اقدامات کوتاه مدت و بلند مدتی برای بهبود وضعیت نقاط حادثه خیز در دستور کار قرار گرفته است، به نحوی که آشکار سازی این نقاط با نصب علائم و تابلوهای هشداردهنده از مهم‌ترین اقدامات کوتاه‌مدت به شمار می‌رود.

وی اظهار داشت: در راستای حذف این نقاط، نقاط حادثه خیز مهم در استان اولویت‌بندی شده و در نتیجه در یک سال گذشته 25 نقطه حادثه‌خیز حذف شده‌است.

این مقام مسئول در ادامه به مشکلات جاده‌های تازه تاسیس نیز اشاره کرد و ادامه داد: متأسفانه در برخی از جاده‌های جدید استان شاهد بروز مشکلاتی هستیم، به عنوان نمونه محور جایگزین گردنه گیان تفرش اگر چه باعث حذف یک نقطه حادثه‌خیز شده، اما چند نقطه حادثه خیز جدید ایجاد کرده است، به همین دلیل انتظار می‌رود، در این زمینه به تمامی استانداردهای مورد نیاز توجه شده و از نظرات کارشناسان نیز بهره برده شود.

فرمانده پلیس راه استان مرکزی بیان کرد: متأسفانه بر اساس آمارها تقریباً 30 درصد از مجموع تصادفات استان در نقاط حادثه خیز اتفاق افتاده و در نتیجه انتظار می‌رود، مسئولان اقدامات بیشتری برای بهبود این وضعیت انجام دهند.

*حذف 15 نقطه حادثه خیز تا پایان امسال

رئیس اداره راهداری راه و شهرسازی استان مرکزی نیز با بیان اینکه از 117 نقطه حادثه‌خیز، 62 نقطه دیگر باقی مانده است، اضافه کرد: اکنون 13 مقطع و 49 نقطه حادثه‌خیز در راه‌های استان وجود دارد که تمامی این نقاط آشکارسازی شده است.

علی زندی‌فر از حذف 15 نقطه حادثه خیز تا پایان امسال خبر داد و گفت: امسال 15 نقطه حادثه خیز همچون تقاطع روستای حاجی‌آباد، زیرگذر روستای مالک‌آباد و پیچ خطرناک آیینه جاده ساوه- تهران با اعتباری بالغ بر 7 میلیارد تومان حذف خواهند شد.

وی ادامه داد: برای حذف تمامی نقاط حادثه خیز در استان به بیش از 250 تا 300 میلیارد تومان اعتبار نیازمند است، که با حذف این نقاط  30 تا 40 درصد از تصادفات منجر به فوت در جاده‌های استان کاهش پیدا خواهد کرد.

این مقام مسئول به اقدامات کوتاه مدت برای کاهش مشکلات این مناطق نیز اشاره کرد و افزود: برای کاهش مشکلات این نقاط در کوتاه مدت، اقداماتی همچون نصب تابلو و علائم هشدار دهنده، خط کشی و اصلاح شیب شیروانی در دستور کار قرار گرفته که با اصلاح این نقاط امیدواریم، شاهد کاهش تصادفات باشیم.

زندی‌فر بیان کرد: به هر حال اگر مردم، قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کرده و در هنگام سفر با سرعت مطمئنه رانندگی کنند، حتی در نقاط حادثه خیز نیز تصادف زیادی اتفاق نخواهد افتاد، به همین دلیل نباید از نقش مردم در کاهش تصادفات نیز چشم پوشی کرد.

رئیس اداره راهداری راه و شهرسازی استان مرکزی اظهار داشت: این استان دارای بیش از 7 هزار کیلومتر راه با ارزش بیش از 7 هزار میلیارد تومان بوده، که بر اساس استانداردها باید سالانه 5 درصد از این میزان یعنی 350 میلیارد تومان برای توسعه و نگهداری راه‌ها هزینه شود، این در حالی است که کل بودجه اداره کل راه و شهرسازی  استان 60 تا 70 میلیارد تومان است.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:53 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی با اشاره به قابلیت این استان در زمینه‌ی تحقق گردشگری سلامت گفت: این سازمان با تمهیداتی که اتخاذ و راه سرمایه‌گذاری را آسان کرده تا از این قابلیت نهایت استفاده را داشته باشیم.

 

«سیدحسن حسینی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه‌ی مرکزی، گفت: شرایط و امکانات رفاهی مناسب باید برای گردشگران داخلی و خارجی که برای درمان و یا گردشگری در استان حضور می‌یابند باید مهیا باشد.

وی افزود: در حوزه‌ی گردشگری سلامت دو بخش احداث هتل بیمارستان و توریسم درمانی مد نظر است.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی خاطرنشان کرد: احداث هتل بیمارستان با همکاری سرمایه‌گذار است و سرمایه‌گذار باید طبق دستورالعمل‌ها شرایط لازم را برای احداث داشته باشد.

حسینی در خصوص توریسم درمانی در استان مرکزی گفت: دو شهر «تفرش» و «محلات» برای این امر در نظر گرفته شده‌اند.

وی ادامه داد: تفرش با داشتن آب و هوای بسیار مطلوب و نیز آرامش فکری و روانی که محیط این شهر برای گردشگران مهیا می‌کند و محلات با داشتن چشمه‌های آبگرم در کنار آب و هوای مناسب بستر خوبی را برای تحقق توریسم‌درمانی به وجود آورده‌اند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی در خصوص اسکان گردشگران در این شهرها خاطرنشان کرد: در تفرش به‌عنوان نمونه می‌توان به هتل پردیسان که محل مناسبی برای اسکان گردشگران سلامت است، اشاره کرد.

حسینی یادآور شد: در محدوده‌ی آبگرم محلات خانه‌های استیجاری زیر نظر هیچ سازمانی نبودند اما، با اقدام سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این منازل ساماندهی و قانونمند شدند و نیز مهمان‌پذیرهای مناسبی در این محدوده برای رفاه حال گردشگران ایجاد شده است.

وی از مناطق بکر شناخته شده و نشده در استان مرکزی سخن به میان آورد و خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیل استان، این سازمان برای رونق گردشگری سلامت برنامه‌ای را در خصوص جذب سرمایه‌گذار و ایجاد بستر مناسب در کل استان مرکزی در دست اقدام دارد.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:37 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

انار تفرش

 طرح ایجاد انارستان در تفرش به عنوان یکی از بزرگترین باغ های انار ایران درسطح ۶۰ هکتار و بصورت تمام مکانیزه اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، باغ بزرگ انار تفرش در روستای گزئین  از توابع دهستان خرازان با مساحت 60 هکتار در تفرش ایجاد شد، منطقه گزئین از بهترین نقاط دهستان خرازان تفرش برای پرورش میوه انار است.

آب و هوای این منطقه و همجواری در حاشیه رودخانه قره چای سبب ایجاد قابلیت ویژه این منطقه در رشد انواع میوه به ویژه انار را پیدا کرده است.

عملیات تسطیح زمین در مزرعه حسین صادقی مقدم از پنج سال پیش آغاز شده و این سرمایه گذار بومی با هدف ایجاد اشتغال و ایجاد رونق اقتصادی در این منطقه با ایجاد انارستان بزرگ تفرش سبب رشد منطقه گزئین در همین چند سال شده است.

این انارستان در سطح 60هکتار بیش از 10قطعه را زیر کشت میوه انار برده، به، هلو، انگور، آلبالو، گیلاس و زردآلو از دیگر اقلام میوه بوده که در این مزرعه برداشت می شود.

 

حسین صادقی مقدم که خود از اهالی بومی این منطقه است از 5سال گذشته با همت و پشتکار و حمایت مسئولان وقت عملیات اجرائی این منطقه را آغاز کرده و در مدت 2 سال توانسته 18 هکتار از اراضی این مزرعه را زیر کشت ببرد.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان به همراه فرماندار در بازدید از انارستان روستای گزئین از نزدیک با مسائل و مشکلات پیش رو این سرمایه گذار آشنا شدند.

تولید کننده انار تفرش با بیان مشکلات خود در ادامه عملیات اجرائی این مزرعه گفت: کمبود آب و درخواست اختصاص حق آب از مهمترین خواسته های این مجموعه در رسیدن به اهداف است.

وی افزود: عملیات تسطیح زمین، اصلاح و بهبود وضعیت حاصلخیزی خاک با استفاده از کودهای آلی، ایجاد شبکه آبیاری تحت فشار هوشمندبا هدف تولید محصول ارگانیک با عملکرد بالا و ایجاد اشتغال از مهمترین اقداماتی است که در ایجاد این مزرعه مدنظر بوده است.

صادقی مقدم درباره انواع انار کشت شده در این انارستان گفت: رقم ملس ایران بهترین نوع رقم انار در ایران است که بیش از نیمی از کشت این انارستان رقم ملس ایرانی است و بقیه رقم ملس یوسف خانی است.

تولیدکننده انار تفرش تصریح کرد: یکی از ویژگی های منحصر به فرد درختان این انارستان تک تنه بودن آنان بوده و میوه درختان انار تک تنه به طور یک دست برداشت می شود و اندازه تمامی انارها با هم تفاوتی ندارد.

وی یکی دیگر از ویژگی‌های این انارستان را کاهش مصرف آب دانست و افزود: استفاده از آبیاری تحت فشار کاملا صنعتی با 4قطره چکان سبب کاهش مصرف شده و در آینده نزدیک به دنبال رساندن مصرف کنونی به نصف هستیم.

صادقی مقدم با اشاره به اشتغالزائی این باغ گفت: با ایجاد این باغ در حال حاضر 20نفر به طور دائم با بیمه و مزایا مشغول بکار هستند و در طول سال و زمان هرس و برداشت محصول قریب به 3000نفر در این مزرعه فعالیت می‌کنند.

گزارش از عاطفه بیاتی

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 11:40 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تفرش گفت: 4 هزار هکتار از اراضی مرتعی این شهرستان زیر پوشش بیمه قرار گرفته است.

 خبرگزاری فارس: 4 هزار هکتار از اراضی مرتعی تفرش زیر پوشش بیمه قرار گرفته است

مجتبی مومن امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: به منظور جلوگیری از وارد شدن خسارت به مرتع‌داران طرح بیمه مراتع در سطح تقریبی 4 هزار هکتار از مراتع ییلاقی شهرستان در سامانه‌های عرفی گیان علیا، گیان سفلی، شوراب چشمه زنبوری، عبدل‌آباد علیا، و آلا و داران علیا به اجرا در آمد.

وی تصریح کرد: هدف از اجرای طرح بیمه مراتع، حمایت از مجریان طرح‌های مرتع‌داری خسارت دیده بر اثر عوامل طبیعی مانند خشکسالی، سیل و تگرگ است که می‌تواند یکی از راهکارهای اصولی برای کاهش ریسک و افزایش اطمینان خاطر بهره‌برداران در سرمایه‌گذاری برای مدیریت مرتع محسوب شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تفرش خاطرنشان کرد: مراتع با همکاری مرتع‌داران شهرستان بیمه می‌شوند و در این زمینه 68 درصد هزینه بیمه از طریق اعتبارات دولتی و مابقی را مرتع‌داران پرداخت می‌کنند.

مومن افزود: در آینده نزدیک همانند سنوات گذشته برای آشنایی بیشتر مرتع‌داران با بیمه مراتع، نحوه تهیه طرح مرتع‌داری و دیگر موضوعات در زمینه منابع طبیعی و کلاس‌های آموزشی علمی و عملی با استفاده از کارشناسان و اساتید برگزار می‌شود.

چاپ این صفحه /http://tafreshcitynews.loxblog.com/post/1142/عملیات اجرایی تونل "نقره‌کمر" در تفرش پس از ۱۰ سال متوقف شد.htm">

تاريخ : برچسب:, | 14:21 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

تونل نقره کمر تفرش

 عملیات اجرایی تونل نقره کمر تفرش با پیشرفت فیزیکی اندک پس از ۱۰ سال متوقف شد.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، مردم شهرستان تفرش به دلیل موقعیت جغرافیائی و قرار گرفتن شهرشان در دل کوهستان های زیبا با جاده های صعب العبور دست و پنجه نرم می کنند.

گردنه گیان تفرش مسیر ارتباطی تفرش به قم، تهران و ساوه و گردنه نقره کمر مسیر ارتباطی مردم تفرش به فرمهین و اراک است.

پس از گذشت 12 سال از کلنگ زنی گردنه گیان این جاده جدید امسال در هفته دولت به بهره برداری رسید و عبور و مرور مردم در این جاده آسانتر شد، البته ناگفته نماند که پیچ های شدید این جاده در همین یک ماه صدای مردم را درآورده است.

گردنه نقره کمر تفرش از زیباترین گردنه های تفرش از نظر طبیعت است و بسیاری از مسافران شهرهای همجوار این گردنه را برای عبور و مرور انتخاب می‌کنند تا از زیبایی بی نظیر آن بهره ببرند.

سال 83 با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی وقت کلنگ احداث تونل نقره کمر زمین زده شد ولی پس از گذشت یکسال عملیات اجرایی این تونل متوقف شد و در پی آن اعتراضات مردمی بالا گرفت.

در سال 87 با حضور استاندار وقت و مدیر کل راه و شهرسازی عملیات اجرایی تونل دورباره کلید خورد و در آن زمان 5میلیارد ریال اعتبار استانی و 10میلیارد ریال اعتبار ملی به این طرح اختصاص داده شد.

م.صابری یکی از رانندگان خط تفرش –فرمهین می گوید:جاده نقره کمر تفرش یکی از پرخطرترین جاده های تفرش است و رانندگان ناآشنا با مسیر در نخستین ورود به این گردنه دچار مشکل می شوند.

وی افزود: پیچ های خطرناک و ریزش سنگ های اطراف کوه و بسته شدن گردنه در فصل زمستان از مهمترین مشکلات این گردنه است.

ع.فراهانی دیگر راننده این جاده می گوید: با افتتاح تونل نقره کمر تنها چند پیچ خطرناک حذف می شود و خطر اصلی گردنه پس از عبور از تونل است بهتر است مسئولان در فکر حذف شیب تند این مسیر باشند تا ساختن یک تونل آنهم با اعتبارات هنگفت.

م.عسگری یکی از جوانان بیکار تفرش می گوید: با وجود داشتن لیسانس در حال کارگری هستم و اگر این اعتباراتی که در ساخت تونل استفاده می شد به ایجاد اشتغال اختصاص داده می شد حتما امروز جوان بیکار در تفرش نمی ماند.

ر.حسنی یکی از رانندگان ماشین سنگین تفرش اظهار کرد: پیچ های خطرناک و شیب های تند این گردنه همیشه برای ما رانندگان خطر آفرین بوده و در فصل زمستان عبور و مرور برای ماشین های سنگین به سختی امکانپذیر است.

گروهی دیگر از مردم شهرستان تفرش ضمن انتقاد از تعطیلى این پروژه از مسئولان خواستار رسیدگی به این مسئله شدند.

این شهروندان می گویند: انجام هر پروژه براساس تحقیقات، بررسى هاى مکرر کارشناسان و دست اندرکاران، تهیه نقشه هوایى و پلان موقعیت گردنه و در نهایت به خاطر نیاز مردم یک منطقه به مرحله اجرا درمى آید، پس نباید از انجام پروژه اى مثل تونل «نقره کمر» که با اتمام آن گردنه خطرناک نقره کمر حذف شده و از بروز حوادث ناگوار رانندگى در این منطقه به میزان قابل توجهى کاسته مى شود، جلوگیرى به عمل آید.

گروهی دیگر از جوانان معتقدند جلوگیرى از انجام این پروژه در رونق اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى منطقه نیز تأثیر منفى دارد، چرا که به دلیل نامناسب و خطرناک بودن جاده، سرمایه گذاران رغبتى براى سرمایه گذارى در تفرش از خود نشان نمى دهند.

پروژه"تونل نقره کمر" در10 سال، 33 درصد پیشرفت داشته است و بالغ بر 45 میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل آن بیش از 30 میلیارد تومان نیاز است.

نماینده مردم تفرش آشتیان و فراهان درباره عملیات اجرایی این تونل گفت: گردنه نقره کمر از ابتدا که کلنگ آن را زده اند هیچ ردیف اعتباری خاصی نداشته و از طرح های استانی بوده است و از طریق ردیف های مختلف بودجه ای دیگر، اعتباری به آن اختصاص داده اند.

عباس صلاحی افزود: این پروژه چون به پیمانکار و مردم بدهکار بوده منجر به شکست شده است، با وزیر صحبت کردیم تا در کمیسیون ماده 215 مطرح شود.

صلاحی درباره جزئیات کمیسیون ماده 215 اضافه کرد:این کمیسیون به این شکل است که از طرح دیدار و اگر توجیه داشته باشد، ردیف اعتباری به آن اختصاص می دهند و مصوب شده و در ردیف اعتباری کشوری قرار می گیرد، مانند آب هفتیان وقتی اینگونه شود سالیانه از طرف دولت به آن اعتبار اختصاص می دهند و طرح دوباره شروع می شود.

وی خاطر نشان کرد: باید به شرایط آن زمان و هدف آن زمان در رابطه با این طرح بررسی شود تا نظر قطعی درباره این طرح شود باتوجه به اعتبار و کمکی که به حل مشکلات مردم می کند طرح قابل قبول و از نظر اقتصادی پروژه خوبی نبوده است ولی چون شروع شده و مقداری از آن کار انجام شده ، توقف آن به صلاح نیست و بایداصلاح شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی درباره اجرای تونل نقره کمر در تفرش گفت: گردنه نقره کمر تفرش یکی از ورودی های اصلی شهر تفرش است و با پیچ و قوس های خطرناک سبب ایجاد خطر برای مردم و مسافران شده است.

مجیدرضا نصرالله نژاد مهمترین دلیل توقف این طرح را نبود اعتبار عنوان کرد و افزود: قریب به 400میلیارد ریال اعتبار در جهت تکمیل این طرح مورد نیاز است که در حال حاضر تامین این مبلغ امکانپذیر نیست.

تونل نقره کمر با طول 750 متر دارای گسل های متعدد میباشد که تعداد آنها به میزان 6 زون گسلی است جنس تونل در طبقات پایین به دلیل وجود سیستم درزه و لایه بندی مشخص از سیستم های نا پیوسته تبعیت می کند و در قسمت های بالاتر به دلیل خرد شدگی بالا رفتاری مشابه محیط های پیوسته خاکی دارد.

در تیر ماه 88 تونل به نخستین گسل برخورد کرد و حدودا 20 هزار متر مکعب آن ریزش نمود که توسط پیمانکار از تونل تخلیه و به مسیر جاده حمل گردید و سپس پیشروی شروع شد و حدودا 2 متر پیشرفت گردید که ناگهان رانش پرتال تونل در 27 اردیبهشت ماه سال 89 در ساعت 12.5 ظهر شروع و حدود 2000 متر مکعب رانش شد.

به هر حال تونل تاکنون 174 متر پیشروی نموده و در کلیه مراحل پیشرفت از قالب استفاده شده است و کلیه تمهیدات فنی شامل شاتکریت و قالب گذاری و بتن ریزی و پوشش انجام گردیده است.

در صورت اجرای آن علاوه بر رونق اقتصادی شهرستان تفرش، صرفه جویی در مصرف سوخت، استهلاک خودرو و نیز افزایش ترانزیت بار و مسافر برای این منطقه و اقتصاد کشور مفید است.

با اجرای این تونل علاوه بر کاهش مسیر به میزان 5.2 کیلومتر، 11 نقطه حادثه خیز در محور ارتباطی تفرش به اراک برطرف و اصلاح می شود که با اصلاح آن میزان تلفات انسانی در این محور به شدت کاهش می یابد.

شهرستان تفرش در 222 کیلومتری جنوب غربی تهران و در ارتفاع یک هزار و 878 متری از سطح دریا و در دامنه کوه های تفرش به شکل یک کاسه و به وسیله ارتفاعات احاطه شده است.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 20:40 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رییس بنیاد پروفسور سید محمود حسابی گفت:قرار است مراسم گرامیداشت بیست و دومین سالگرد درگذشت پروفسور حسابی فردا(پنجشنبه) با حضور سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رییس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شود.

 

ایرج حسابی فرزند پروفسور حسابی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود:مراسم بزرگداشت پدر دانش فیزیک نوین در ایران و پایه گذار نخستین دانشگاه کشور فردا با حضور محمد علی نجفی و حمید میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی در این بنیاد برگزار می شود.

وی ادامه داد:این مراسم از ساعت هشت صبح با حضور استادان و شاگردان و علاقه مندان این استاد فرهیخته آغاز می شود.

حسابی تصریح کرد: مراسم سالگرد درگذشت استاد امسال با یک هفته تاخیر برگزار می شود و بنیاد پروفسور حسابی به دلیل «ضرورت انجام عملیات بازسازی مقبره استاد و عدم اختصاص کم‏ترین امکانات از سوی استانداری، ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرمانداری و شهرداری تفرش برای ایجاد فضایی آبرومند در محل این یادمان» از برپایی مراسم بزرگداشت مرحوم دکتر حسابی در کنار آرامگاه وی در زادگاهش بازمانده است.

مرحوم دکتر حسابی که در اوایل اسفندماه 1281 هجری شمسی در خانواده ای «تفرشی» به دنیا آمد به دلیل شرایط خاص خانوادگی این امکان را یافت که به رغم مشکلات و تنگناهای مالی خانواده تحصیلات خود را در مدارس و دانشگاه های امروزی لبنان و فرانسه پشت سر بگذارد و در نخستین سال های جوانی به دریافت مدارج مختلف علمی از جمله دانشنامه دکتری فیزیک با درجه عالی از دانشگاه «سوربن» فرانسه نایل شود.

حسابی چند سال بعد برای تکمیل نظریه ای که در زمینه فیزیک ذرات داشت به آمریکا رفت و مدتی در دانشگاه های پرینستون و شیکاگو به فعالیت های پژوهشی در این زمینه پرداخت.

دکتر حسابی علی رغم علاقه شدیدی که به فیزیک و فعالیت های تحقیقاتی داشت و با وجود موقعیت مناسبی که برای کار و تحقیق در بهترین و مجهزترین دانشگاه ها و آزمایشگاه های روز دنیا داشت، به ایران بازگشت آن هم در شرایطی که در محیط استبدادزده و عقب مانده آن روز هیچ جایگاه درخوری برای اشتغال یک دانش آموخته عالی فیزیک وجود نداشت.

حسابی با این حال این بخت را پیدا کرد که با همراهی جمعی از رجال فرهیخته آن روزگار، زمامداران بی سواد اما شیفته مظاهر تمدن غرب را به ایجاد دانشگاه در کشور متقاعد کند و به این ترتیب در سال 1313 دانشگاه تهران به عنوان نخستین مرکز آموزش عالی امروزی در کشور آغاز به کار کرد.

دکتر حسابی حدود نیم قرن یعنی تا آخرین سال های حیات خود ارتباط علمی خود را با دانشگاه تهران به عنوان استاد حفظ کرد که ثمره آن تربیت چندین نسل از اساتید و دانش آموختگان علوم و مهندسی در کشور است.

وی در کنار تدریس و فعالیت های آموزشی نقشی استثنایی در پایه گذاری بسیاری از فعالیت ها و مراکز علمی و اجرایی کشور ایفا کرد.

از جمله دستاوردها و خدمات علمی و فرهنگی استاد مواردی همچون انجام اولین نقشه برداری علمی، فنی و مهندسی کشور (تهیه نقشه نوین راه ساحلی سراسری میان بنادر خلیج فارس - بندر لنگه به بوشهر) (سال 1306)، تأسیس مدرسه مهندسی وزارت راه و تدریس در آن (سال 1307)، تأسیس دارالمعلمین عالی و تدریس در آن ( 1307)، ساخت نخستین رادیو در کشور (1307)، تاسیس دانشسرای عالی و تدریس در آن ( 1308)، ایجاد نخستین ایستگاه هواشناسی در ایران (1310)، نصب و راه اندازی اولین دستگاه رادیولوژی در ایران (1310)، تعیین ساعت ایران (1311)، تأسیس اولین بیمارستان خصوصی در ایران به نام « بیمارستان گوهرشاد» (به یاد مادر گرامیشان) (1312)، مأموریت وزارت راه برای ساخت راه تهران به شمشک جهت معادن ذغال سنگ (1312)، پیشنهاد و تدوین قانون تأسیس دانشگاه تهران و تأسیس دانشکده فنی (1313) و ریاست آن دانشکده تا سال 1315 و تدریس در آن، تأسیس دانشکده علوم و ریاست آن دانشکده از 1321 تا 1327 و از 1330 تا 1336 و تدریس در گروه فیزیک آن دانشکده تا واپسین روزهای عمر، تأسیس مرکز عدسی سازی - دیدگانی - اپتیک کاربردی در دانشکده علوم دانشگاه تهران، مأموریت خلع ید از شرکت نفت انگلیس در دولت دکتر مصدق، ریاست اولین هیأت مدیره و مدیریت عامل شرکت ملی نفت ایران، تصدی وزارت فرهنگ در کابینه مرحوم دکتر مصدق، پایه گذاری مدارس عشایری و تأسیس نخستین مدرسه عشایری ایران (1330)، مخالفت با طرح قرارداد ننگین کنسرسیوم و کاپیتولاسیون در مجلس، مخالفت با عضویت دولت ایران در قرارداد سنتو (باکت بغداد) در مجلس، پایه گذاری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران (1330) ، پایه گذاری مرکز تحقیقات و رآکتور اتمی دانشگاه تهران، تأسیس سازمان انرژی اتمی و عضو هیأت دایمی کمیته ی بین المللی هسته یی ( 1330 - 1349) ، تدوین قانون استاندارد و تأسیس مؤسسه استاندارد ایران ( 1333)، تأسیس نخستین رصدخانه نوین در ایران، تأسیس اولین مرکز مدرن تعقیب ماهواره ها در شیراز ( 1335)، پایه گذاری مرکز مخابرات اسدآباد همدان (1338) ، تشکیل و ریاست کمیته پژوهشی فضای ایران و عضویت دایمی کمیته بین المللی فضا (1360)، تأسیس انجمن موسیقی ایران، تاسیس و عضویت پیوسته فرهنگستان زبان ایران از ( 1349) تا واپسین روزهای فعالیت آن دانشمند فقید عنوان شده است.

دکتر حسابی سرانجام پس از نود سال عمر پر بار و خدمت بی وقفه در راه توسعه و اعتلای ایران در 12 شهریورماه 1371 به دنبال عارضه قلبی بدرود حیات گفت.

مقبره استاد بنا به خواسته ایشان در زادگاه خانوادگی - شهر دانشگاهی تفرش - قرار دارد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:5 | نویسنده : میثم اله وردی |
تاريخ : برچسب:, | 14:38 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رییس اداره منابع آب تفرش از آغاز عملیات اجرایی پروژه ملی آب هفتیان در این شهرستان خبر داد .

تکمیل پروژه ملی آب هفتیان تفرش ، دوباره کلیک خورد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانابه نقل از ندای تفرش از مرکزی ، "نبی ا... محمودیان " رییس اداره منابع آب شهرستان تفرش  گفت : قرار داد آب هفتیان با2 پیمانکار به صورت مشترک در تاریخ 93/3/13با شرکت آب کوثر116و شرکت جهاد نصر استان کرمان منعقد شده است و عملیات اجرایی  اصلی  آن  از دو هفته قبل آغاز شده است و الان هم ادامه دارد .

وی ادامه داد : در این عملیات 11دستگاه بولدزر، بیل ، لودر، کامیون به کار گیری و کار به صورت جدی از دو طرف یعنی هم از محور تفرش به طرف هفتیان و هم از طرف هفتیان به تفرش آغاز شده است .

رییس اداره منابع آب شهرستان تفرش با اشاره به این قرار داد ، تصریح کرد : این قرار داد 2ساله بوده، البته  با تامین اعتبار دولتی که بالغ بر 100میلیارد تومان هزینه نیازمند است ، تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید .
" محمودیان " با اشاره به اقدامات اجراشده در این خصوص در سالهای گذشته ، بیان داشت : درسالهای گذشته  5کیلومتر لوله گذاری و  40کیلومتر آماده سازی مسیر انجام شده و مخزن 5هزار متر مکعبی آن ساخته شده است و در امسال هم ساخت چند مخزن ، خرید لوله ، آماده سازی مسیر انجام شده است.

گفتنی است پروژه انتقال آب از روستای هفتیان به تفرش ، از پروژه های ملی بوده که با اجرای آن مشکل کمبود آب در تفرش و 40روستای مسیر این خط لوله برطرف خواهد شد.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:اداره آب تفرش,خبرتفرش, | 12:13 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

همزمان با دومین روز از هفته دولت و در مراسمی با حضور استاندار مرکزی بهره‌برداری از محور تفرش- گیان آغاز شد.

خبرگزاری فارس: بهره‌برداری از محور تفرش- گیان آغاز شدبه گزارش خبرگزاری فارس از اراک ظهر امروز و در مراسمی با حضور استاندار مرکزی، نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی بهره‌برداری از محور تفرش- گیان آغاز شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی در مراسم بهره‌برداری از این پروژه اظهار داشت: عملیات احداث این محور با هدف حذف نقاط حادثه خیز  و در طول 14 کیلومتر آغاز شد.

مجیدرضا نصرالله‌نژاد افزود: این محور به صورت چهاربانده به عرض 21 متر در ورودی شهرستان تفرش اجرا شده که حجم خاکبرداری آن دو میلیون متر مکعب، حجم خاکریزی 353 هزار متر مکعب، حجم زیر اساس 70 هزار متر مکعب و حجم اساس آن 27 هزار متر مکعب است.

وی، تناژ آسفالت مصرفی در این پروژه را  45 هزار تن اعلام کرد و ادامه داد: به منظور ساخت این محور 28 دستگاه پل با دهانه دو تا  شش متر و یک دستگاه پل به طول هزار متر و ارتفاع  40 متر انجام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی ادامه داد: منطقه کوهستانی گیان که در شرق تفرش واقع شده است، اصلی‌ترین مسیر ارتباطی شهرستان تفرش به شهرهای هم‌جوار مانند قم، ساوه و تهران است.

نصرالله‌نژاد بیان کرد: متاسفانه شیب غیر استاندارد همراه با قوس‌های غیر فنی این محور در سال‌های اخیر تلفات جانی بسیاری را در بر داشته است که در نهایت مدیران بر این شدند تا همت خود را بر اصلاح و بهسازی مسیر به کار گیرند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 18:17 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

در مراسمی با حضور استاندار مرکزی و همزمان با دومین روز از هفته دولت شرکت تعاونی ستوده بافت ابریشم تفرش افتتاح شد.

خبرگزاری فارس: شرکت تعاونی «ستوده بافت ابریشم» تفرش افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی تفرش ظهر امروز در مراسم بهره‌برداری از این پروژه گفت: این شرکت با هشت نفر عضو و اشتغال‌زایی 15 نفر به ثبت رسیده است.

احمد محب‌علی افزود: این شرکت در راستای ایجاد اشتغال، عمران و توسعه اقتصادی شهرستان و در سایه همکاری و مساعدت مسئولان شهرستان تشکیل شده و مدیران آن خواهان حمایت‌ها و مشارکت‌های مادی و معنوی مسئولان هستند.

وی تصریح کرد: در شرکت تعاونی ستوده بافت ابریشم تفرش 9 نفر جذب به کار شده‌اند که در صورت دریافت کمک‌های مالی کم بهره و بلند مدت امکان ایجاد اشتغال برای 30 نفر وجود دارد.

رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی تفرش با اشاره به عملکرد پنج ماهه اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان بیان کرد: در این مدت هفت شرکت تعاونی در بخش‌های صنعتی، کشاورزی، خدمات و مشاغل خانگی با سرمایه‌ای بالغ بر 961.5 میلیون ریال، اشتغال‌زایی 43 نفر و عضویت 50 نفر به ثبت رسیده است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:9 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

همزمان با دومین روز از هفته دولت سالن آمفی ‌تئاتر روباز علی حاتمی در شهرستان تفرش افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

خبرگزاری فارس: سالن آمفی ‌تئاتر روباز علی حاتمی در تفرش افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، بعد از ظهر امروز و در مراسمی با حضور استاندار مرکزی، نماینده مردم تفرش و آشتیان در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه، فرماندار و جمعی از مسئولان محلی شهرستان تفرش سالن آمفی ‌تئاتر روباز علی حاتمی افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

بر اساس این گزارش این سالن دارای گنجایشی به ظرفیت یک هزار و 500 نفر بوده که به متراژ 900 متر مربع احداث شده است.

کاربری این پروژه شامل اجرای نمایش، برگزاری جشن‌ها، سینمای روباز، آب‌نمای موزیکال است که با اعتباری بالغ بر 750 میلیون تومان از محل اعتبارات شهرداری احداث و به بهره‌برداری رسیده است.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:34 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

فرماندار تفرش  در جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر استان مرکزی در سالن جلسات حوزه معاونت عمرانی استانداری مرکزی گفت: شهرستان تفرش برای ورود مسافران تابستانی در این شهرستان تمهیدات لازم را اندیشیده است.

اردلان افزود: شهرستان های کوچک از زیرساخت های لازم برای توقف مسافران و گردشگران برخوردار نیستند؛ لذا باید برای رفع این مشکل متناسب با توان اقتصادی گردشگران و مسافران برای آنها در شهرستان ها برنامه ریزی شود تا تمامی گردشگران بتوانند از جاذبه های دیدنی شهرستان های استان مرکزی بهره مند شوند.

وی راه اندازی سایت گردشگری میراث استانی را به عنوان پیشنهاد برای جذب توریست در شهرستان ها مطرح کرد و اظهار داشت: می توانیم با استفاده از داشته هایمان در استان مرکزی برای جذب سرمایه گذار در بخش گردشگری اقدام کنیم.

اردلان با اشاره به حجم بالای تردد مسافر در استان مرکزی گفت: داشتن برنامه برای توقف این حجم عظیم مسافر می تواند ضمن معرفی جاذبه های دیدنی استان به گردشگران موجب، افزایش نشاط، درآمدزایی و اشتغال نیز در شهرستان ها شود.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:35 | نویسنده : میثم اله وردی |