پایگاه خبری تفرش:

صنایع دستی زنجان

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی،‌‌ صنایع دستی‌و گردشگری تفرش گفت: کلنگ احداث بازارچه صنایع دستی در تفرش به زمین زده می‎شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، حیدری بعداز ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به کلنگ زنی بازارچه اظهار داشت: بازارچه صنایع دستی روز دوشنبه مورخ 24 فروردین با حضور معاون صنایع دستی کل کشور در پارک حکیم نظامی تفرش کلنگ زنی می‌شود.

وی افزود: بازارچه های صنایع دستی سبب شده تا صنایع دستی به جایگاه واقعی خود دست پیدا کرده و سبب می‌شود تا کالاهای تولیدی بدون واسطه‌ با قیمت واقعی به دست مصرف کننده برسد.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی،‌‌ صنایع دستی‌و گردشگری تفرش تصریح کرد: نبود بازار فروش مناسب و مشخص برای صنایع دستی، سبب رکود این صنایع شده و وجود این بازارچه می‌تواند رونقی دوباره در صنایع دستی این خطه به وجود آورد.

حیدری با اشاره به تاثیر صنایع دستی در اقتصاد خانواده گفت: رشد این صنایع می‌تواند در بهبود وضعیت اقتصادی خانواده‌های تولیدکننده نقش موثری داشته، در صورتی که این صنایع با ارزش محلی از بین بروند عواید خانواده‌ها کاهش می‌یابد.

وی افزود: صنایع دستی هویت یک ملت است از این رو باید از همه امکانات و مناسبت ها برای رونق آن بهره گیری کرد، نخستین کارکرد صنایع دستی ایجاد اشتغال است.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی،‌‌ صنایع دستی‌و گردشگری تفرش تصریح کرد: با این که ایران از نظر صنایع دستی از ظرفیت بالقوه‌ای برخوردار است اما هنوز به این رشته ها به عنوان صنایع بومی توجه کافی نشده است.

حیدری با اشاره به بازارچه‎های صنایع دستی گفت: برپایی این گونه بازارچه‎ها می‌تواند فضای کسب و کار محلی و همچنین فروش این محصولات را توسعه دهد تا این هنر صنعت با رونق بیشتری روبرو شود.

وی افزود: در طول نوروز امسال حدود 40 هزار گردشگر از اماکن تاریخی، فرهنگی ،مذهبی در تفرش دیدار کردند که این آمار در مقایسه با سال گذشته کاهش داشته است.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی،‌‌ صنایع دستی‌و گردشگری تفرش تصریح کرد: امامزاده محمد جد مقام معظم رهبری، موزه فرهنگ و هنر نصیر و امامزاده ابوالعلی از اماکن پر بازدید کننده نوروز امسال دانست.

حیدری با اشاره به توسعه گردشگری تفرش گفت: اجرای تبلیغات موثر و ایجاد و توسعه زیر ساخت‌های گردشگری در شهرستان خواهد توانست در ماندگاری گردشگر و توسعه اقتصاد شهرستان نقش به سزایی را ایفا کند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:36 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مدیر کل بهزیستی استان مرکزی گفت: سالمندان گنجینه های ارزشمند و چراغ راهی برای افراد جامعه هستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اراک، دکتر بهروز رفیعی، مدیر کل بهزیستی استان مرکزی (17 فروردین) در جریان از مرکز خیریه نگهداری سالمندان بانو نسیبه تفرش گفت: سالمندان کوله باری از تجربه و گنجینه های ارزشمندی برای جامعه هستند که باید از تجربیات این عزیزان بهترین استفاده را برد.

وی با اشاره به اینکه سالمندان چشم انتظار دیدار فرزندان و دلجویی از آنان هستند، اظهار کرد: همه باید به این گنجینه های ارزشمند احترام گذارند.

دکتر رفیعی در بخش دیگری از  سخنانش حضور در کنار سالمندان را توفیقی الهی دانست و بیان کرد: بردولت و بر مردم و بر همه و همه فرض است که برای توجه به سالمندان و آسیب دیدگان با همه امکانات و با همه وجود خدمت کنیم.

مدیر کل بهزیستی استان مرکزی خدمت به سالمندان و نیازمندان کاری خیر و خداپسندانه دانست و اظهار کرد: مطمئناً این خدمت ویژه و برتر شما در مرکز نگهداری سالمندان و این عزیزان که تحت عنوان مددجو شما امروز سرپرستی آنها را برعهده دارید کار بسیار ارزشمندی است که خیرات و برکات فراوانی در این مسیر وجود دارد.

وی با بیان اینکه بهزیستی نهادی است که در راستای رسیدن به اهداف خود وظایفی سنگینی را بر دوش دارد، ادامه داد: ارائه خدمات به جامعه هدف با همت و پشتکار مسئولین و مددکاران ساعی و دلسوز بهزیستی محقق می شود.

دکتر رفیعی همچنین به وسعت و مشکلات جامعه هدف بهزیستی اشاره کرد و گفت: فعالیت های بهزیستی به جامعه هدف خود خدماتی ارزشمند است که باید با الگو گرفتن از افراد خیّر مسیر راه را شناخت و در مسیر معنوی خدمت به افراد نیازمند گام برداشت.

این مقام مسئول ادامه داد: بامشارکت خیّرین دراستان است که مراکز بسیار مجهز و تخصصی چون سالمندان و مرکز نگهداری معلولین  راه اندازی شده است و فعالیت می کنند.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:39 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مردم نقاط مختلف استان مرکزی سیزدهمین روز بهار به آغوش طبیعت رفتند و این روز را در کوهپایه ها، دشت ها، باغ ها ، پارکهای جنگلی، بوستانهای شهری و محوطه آستان مقدس امامزاده گان این استان سپری کردند.

 

مرد و زن و پیر و جوان مناطق شهری و روستایی استان مرکزی در دسته ها و گروههای چند نفری به همراه خانواده و اقوام و خویشاوندان خود به دامن طبیعت شتافتند و آخرین روز تعطیلات نوروزی را با خوشحالی در کنار یکدیگر سپری کردند..

مردم به صورت گروهی و گاه چند خانواده با هم رهسپار طبیعیت شدند و و بزرگترها نیز یکی غذای ظهر را آماده کرده و دیگری نیز بساط اش رشته عصرانه را با خود به همراه دارد جوان ترها نیز ر حالی که به خوردن انواع آجیل مشغول هستند در خصوص بازی های گروهی به خصوص الک دولک صحبت می کنند.

اغلب خانواده ها از اوایل صبح چادرهای خود را در دامن طبیعت و پارک های اطراف اراک برافراشته بودند تا بتوانند از لحظه لحظه طبیعت دل انگیز بهاری در آخرین روز تعطیلات استفاده کنند.

همچنین در این روز مردم موحد و مومن استان مرکزی در اطراف امامزاده ها و اماکن مذهبی اردو زده و ضمن زیارت قبور مطهر امامزادگان واجب التعظیم از طبیعت بهاری نیز بهره لازم را می برند.

به شوق فرا رسیدن روز سیزده بدر به عنوان میراث کهن ایران زمین، کوهها و دشتها نیز سرمست از بوی عطر بهاری هستند و لاله های واژگون، چلچله های خانه دوست، با طراوت، شور و شعف بی همتا ، به امید ساختن راهی نو از دل دشت ها و دامنه های کوه ها شکفته شده اند.

مردم استان مرکزی در این روز با حضور در طبیعت برای فعالیت در سال جدید خود را مهیا می کنند و با الهام گرفتن از نو شدن درختان و گل و گیاهان طبیعت، با روحیه ای تازه برای فعالیت در سال جدید آماده می شوند.

دره گردو، پارک کلاله، پارک شهید باهنر، دامنه کوه های مودر، ارتفاعات روستاهای گیلی، رودباران و کاروانسرا، تالاب میقان و باغ های روستاهای حسین آباد، بغدادی، هزاوه، مرزیجران، ساقی ، چقا و دربند مهمترین نقاطی است که مردم کلانشهر اراک برای گذراندن روز 13 فرودین و جشن روز طبیعت انتخاب کرده اند.

مردم شهرستان های آشتیان، فراهان و تفرش نیز با حضور در گردشگاه هایی از قبیل آستان مقدس امامزاده بی بی فاطمه صغری روستای سیاوشان آشتیان، آستان مقدس امامزاده مشهد ذلف آباد فراهان و باغ ها و ارتفاعات روستاهای بازرجان، کبوران و کهک تفرش روز 13 فروردین را جشن گرفتند.

مردم شهرستان خمین نیز جشن سیزده بدر را در کنار آستان مقدس امامزاده ریحان، کوه بوجه، رودخانه خمین موسوم به لعل بار یا انار بار، کوه الوند روستای لکان و چشمه بیشه در خرمدشت و چشمه نازی در روستای نازی جشن گرفتند.

مردم شهرستان های ساوه و زرندیه نیز با حضور در تپه گبری الویری، آستان مقدس امامزادگان محمد باقر و احمد باقر(ع)، یخچال مهدی آباد، کاروانسرا های شاه عباسی، قیز قلعه، حاشیه سد الغدیر و آستان مقدس امامزاده سید اسحاق آیین روز سیزده بدر را برگزار کردند.

آستان مقدس امامزادگان سلیمان(ع)، یحیی(ع)، بی بی زبیده خاتون، غار نخجیر، روستای واران، آبگرم و سرچشمه محلات نیز مهمترین نقاطی بود که مردم شهرستان های محلات و دلیجان آیین روز طبیعت را در آن نقاط برگزار کردند.

مردم شهرستان های خنداب و کمیجان نیز با حضور در باغ ها و ارتفاعات این شهرستان همگام با دیگر مردم استان مرکزی روز طبیعت را جشن گرفتند.

مردم شهرستان شازند نیز برای جشن سیزده بدر آستان مقدس آمامزاد سهل ابن علی(ع) شهر آستانه ،منطقه گردشگری پنجعلی و سراب عباس باد را انتخاب کرده بودند.

دراین روز بازی های بومی و محلی نیزتوسط مردم ازجمله الک دولک، هفت سنگ، تنور گرمه، کمربندبازی، قیش بازی، زو(کبدی)، لنگی (الختر)، کلاه پران، کوشک، کوشک ملاقی، دست به چاله، کشتی محلی و دستمال بازی انجام می شود.

پخت غذاهای سنتی به ویژه آش های محلی، سپردن سبزه عید به آب، گره زدن به سبزه برای رسیدن به آرزوها به ویژه ازدواج دختران جوان، انداختن هفت سنگ به آب برای دوری از بلا و خوردن ناهار در روی پشت بام از دیگر برنامه های مردم استان مرکزی در روز سیزده بدر است.

حفظ منابع طبیعی، پاک نگهداشتن فضاهای سبز شهر و حاشیه شهرها، نریختن زباله در طبیعت، روشن نکردن آتش پای درختان و اطمینان یافتن از خاموش شدن کامل آتش در فضای بازی از توصیه های منابع طبیعی و آبخیزداری و حفاظت محیط زیست به شهروندان است.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 18:28 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مدیرعامل آب و فاضلاب استان مرکزی گفت: تصفیهخانه تفرش برای سال ۱۴۱۰ در ۲ مدل طراحی شده که قرار است به MLE با قابلیت حذف ازت ارتقاء یابد.

تصفیه خانه فاضلاب شهر قدس

عبدالرضا خلیلی در گفت‎وگو با خبرنگار تسنیم در اراک، با اشاره به توسعه تفرش اظهار داشت: با توجه به توسعه شهرستان تفرش و مراکز دانشگاهی در سال‎های گذشته شاهد رشد جمعیت در این شهر بوده تصفیه خانه این شهرستان مناسب با رشد جمعیت نبود.

وی افزود: با توجه به موارد ذکر شده تصفیه‎خانه تفرش پاسخگوی تصفیه فاضلاب جمعیت موجود نبوده و بنابراین مطالعات خانه فاضلاب موجود انجام و اجراء آن در دستور کار شرکت اب و فاضلاب استان مرکزی قرار گرفت.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان مرکزی تصریح کرد: تصفیه خانه فاضلاب تفرش از نوع لجن فعال با هوادهی‌گسترده برای سال 1410 در 2 مدل طراحی شده که قرار است به MLE با قابلیت حذف ازت ارتقاء یابد.

خلیلی با اشاره به سرانه فاضلاب تولیدی شهرستان تفرش گفت: سرانه فاضلاب تولیدی 181 لیتر به ازاء هر نفر در شبانه روز بوده و جمعیت مدل اول 23 هزار و 85 نفر با دبی 4 هزار و 205 متر مکعب در شبانه‎روز است.

وی افزود: شبکه جمع‌آوری فاضلاب مسکن مهر تفرش نیز به طول 2 هزار و 700 متر160 و فقره نصب انشعاب فاضلاب اجرا شده، جمعیت بهره‌بردار 342 خانوار و اعتبار هزینه شده 5 میلیارد و 200 میلیون ریال است.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان مرکزی تصریح کرد: از دیگر پروژه‌های اجرا شده در تفرش آبرسانی به مسکن مهر این شهر بوده است که به طول 2 هزار و 850 متر اجرا شد، در این پروژه 160 فقره انشعاب نیز نصب و اعتبار هزینه شده در این طرح 4 میلیارد و 300 میلیون ریال است.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:38 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

تفرش نگینی از جمله نگین‌های انگشتری استان مرکزی است که تلالؤ رنگ طبیعتش زیر آفتاب بهار، جلوه‌ای خاص از زیبایی را به نمایش می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، آب و هوای مطبوع تفرش زبانزد عام و خاص است و مناطق بکر طبیعی و جاذبه‌های گردشگری این شهر بسته انرژی مضاعفی را به گردشگران هدیه می‌دهد.

گفته‌ها و شنیده‌ها از این شهر به قدری بود که تصمیم گرفتم سفری ذهنی را از طریق مستندات، به این شهر آغاز کنم.

این شهرستان با مرکزیت شهر تفرش از شمال به شهرستان ساوه از جنوب و جنوب شرق به شهرستان آشتیان و فراهان، از شرق به استان قم و از غرب و جنوب غرب به شهرستان کمیجان محدود شده است.

به استناد اطلاعات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، منطقه تفرش از لحاظ تاریخی با منطقه آشتیان پیوستگی دارد قدمتش به قبل از اسلام می‌رسد.

درباره وجه تسمیه این شهر آمده است که تفرش در اصل گبرش بوده و این توجیه شاید بدین سبب است که در سده‌های قبل و حتی صدر اسلام گبرها یا زرتشتی‌ها در این جلگه و نقاط مجاور آن از جمله فراهان و آشتیان سکونت داشتند.

یاقوت حموی در قرن هفتم هجری قمری، تفرش را قریه‌ای پررونق توصیف کرده، حمدالله مستوفی نیز در قرن 8 هجری قمری از تفرش با هفده پاره دیه نام می‌برد که اطرافش را آبادی‌ها، چشمه‌ها و کاریزهای متعدد قرار گرفته است.

استاد دهگان در مورد تفرش نوشته است: "تفرش ولایتی از نواحی اراک است که در بدو امر یعنی زمان پارس‌ها جز اصفهان و بعدها ضمیمه قم و در حین بنای اراک جزء این شهرستان و بعدها مرکز شهرستان شد".

ارتفاع زیاد و کوهستانی بودن این شهرستان باعث به وجود آمدن زمستان‌ها‌ی سرد و تابستان‌های معتدل در این شهرستان شده و به طور کلی خصوصیت اقلیمی آن وجود تابستان‌های معتدل و خنک در منطقه است.

مردم این شهرستان اکثراً به زبان فارسی صحبت می‌کنند و در بعضی نقاط نیز تکلم به زبان ترکی رایج است.

با آگاهی مختصری از پیشینه تفرش، سفر به جاذبه‌های طبیعی و دره‌های مصفا و خوش آب و هوای آن آغاز می‌شود، این دره‌ها در سطح منطقه تفرش متعدد بوده و هر جا نامی‌ بر آن نهاده‌اند نظیر دره ویژه، بدر، فرک و وستان.

این منطقه به سبب وجود درختان بادام و انواع میوه و گردو بیشه‌ای مصنوعی را تداعی می‌کند که زیر پوشش سفیدی از شکوفه‌های درختان بادام قرار گرفته است.

آب و هوای مناسب، معتدل و مفرح فصول بهار و تابستان، ویژگی طبیعی جذاب منطقه تفرش به حساب می‌آید که این ویژگی در تپه گیان در مسیر ساوه – تفرش با تغییر آب و هوای گرم به هوای معتدل به خوبی احساس می‌شود.

روستای سرآبادان(روستای هدف گردشگری) از توابع بخش مرکزی شهرستان تفرش در 25 کیلومتری شمال شرقی این شهر قرار دارد.

روستای سرآبادان که در حومه شهر تفرش استقرار یافته، یکی از همان روستاهای بسیار قدیمی است و پیشینه تاریخی نسبتاً طولانی دارد.

پوشش گیاهی دشت‌های اطراف روستا، باغات میوه و حیات جانوری، از جاذبه‌های طبیعی روستاست و از ویژگی‌های فرهنگی این روستا می‌توان به برگزاری مراسم جشن کوسه، جشن سده، و تخم‌مرغ‌بازی اشاره کرد.

و اما، نوبت به چشمه گراو در فاصله پنج کیلومتری شهرستان تفرش می‌رسد که بین دو روستای کبوران و طراران واقع شده، آب این چشمه معدنی بوده و دارای خواص درمانی است.

گراو متشکل از چند قسمت در سطح زمین است که از آنجا به حالت جوشش از سطح زمین خارج می‌شود، همچنین در قسمتی دیگر از چشمه آب معدنی همراه گازکربنیک فراوان از منفذی خارج می‌شود.

آثار به جا مانده در اطراف چشمه(یک چهار دیواری)، نشان می‌دهد که به طور گسترده به عنوان حمام از آن استفاده می‌شده است. آب گراو تفرش آب معدنی کربناته مخلوط است که به نسبت تقریباً مساوی یون‌های سدیم و کلسیم در آن یافت می‌شود.

حالا، دو کیلومتر به سمت تفرش حرکت می‌کنیم و غار "علی‌خورنده" خودنمایی می‌کند. این غار در فاصله سه کیلومتری جنوب غربی تفرش و در ارتفاعات کوه نقره‌کمر معروف به خشه قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از روستای کوهین عبور کرده و از دیواره‌ای به طول تقریبی 15 متر که شامل سه بند است گذشت.

ورودیه غار با شیب ملایم به تالار اصلی که در آن حوضچه‌ها‌یی قرار دارد می‌رسد و در طرف راست، چاهی به عمق پنج متر واقع است که به(حمامک) شهرت دارد.

همچنین، حفره دیگری نیز در این غار وجود دارد که به( مسجدک ) معروف است. در سقف و دیوار این غار استالاکتیت واستالاکمیت‌ها جا خوش کرده‌اند.

در پارک حکیم نظامی خیابان شهید بهشتی، جنب امامزاده ابوالعلی(ع) سفر را ادامه می‌دهیم. این پارک در کنار رودخانه آب‌کمر احداث شده و در انتهای آن قنات خرزنو قرار دارد که مکانی بسیار مصفا و چشم‌نواز است.

سال‌ها قبل از احداث پارک، چاهی عمیق در آن محل حفر شد که به رگه‌ای از آب شور همراه گاز برخورد. این آب با فشار از دل زمین به بیرون فوران می‌کرد ولی امروزه با گذشت چندین سال، از فوران آن کاسته شده است.

آبشار قطره‌باران منطقه دیگری از این نگین است که مستندات میراث فرهنگی معرفی می‌کنند. آبشار قطره‌باران یا به قولی قطره شارکویان از جاذبه‌های اطراف شهر تفرش است که در نزدیکی روستای کریان و به فاصله 30 کیلومتری تفرش واقع شده است.

در اینجا نیز دره‌ای عریض خودنمایی می‌کند که قسمتی از دیواره‌ها و شکاف‌های آن را سرخس زیبای پرسیاوشان پوشانیده و قطرات آب همچون باران از این پوشش سبز رنگ سرازیر شده است.

روستای دلارام یا به قولی طراران، یکی از روستاهای دهستان بازرجان بخش مرکزی شهرستان تفرش است. این روستا از شمال با کوه‌ها، از جنوب با روستای چال، از شرق به زاغر و از غرب با نقوسان مجاور است.

محصولات باغی طراران بیشتر گردو، بادام و سنجد است. این روستا از جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی چندی برخوردار است که از جمله آنها می‌توان از دشت طراران، درخت گردوی انوشیروان، قلعه دختر، قلعه معمار، تخت رستم، گردو شهسواری، آب گراب، سرخاک، رزاوه و کوه سه سوراخ نام برد.

درخت گردو انوشیروان با محیط 6 متر در روستای طراران بالا(دلارام) قرار دارد. این درخت دارای پنج شاخه اصلی است که هریک خود به اندازه یک درخت تنومند است و سالانه 25 تا 30 هزار عدد گردو می‌دهد. ارتفاع آن بیش از 20 متر است و عمر آن را بیش از هزار سال تخمین زده‌اند. مردم بومی اعتقاد دارند که این درخت در زمان انوشیروان کاشته شده و به درخت انوشیروان معروف است.

بعد از این روستای زیبا و ترغیب شدن بیشتر جهت سفری در عالم واقع به این خطه، قله نقره‌کمر معرفی می‌شود.

قله نقره‌کمر از جمله مرتفع‌ترین قلل اطراف تفرش است که یال‌ها و کمرکش‌های صخره‌ای آن مشرف به این شهر است

برای صعود به این قله بهتر است از تفرش رو به شمال شرقی حرکت کرد و با استفاده از وسیله نقلیه با طی سه کیلومتر به روستای کوچک باغستانی کهک و از این نقطه به باغستان تجره رسید.

این باغستان، درست در امتداد جریان دره کوچکی که از قله سرچشمه می‌گیرد قرار دارد و در واقع بهترین مسیر برای صعود قله به شمار می‌آید.

بعد از این صعود، به سمت تفرش حرکت می‌کنیم و به مسجد شش‌ناو تفرش می‌رسیم. این بنای سلجوقی در مرکز شهر تفرش، در محله(فم) قرار دارد و یکی از مساجد با ارزش و قدیمی این شهرستان است.

این مسجددارای مقصوره، شبستان، ایوان و صحن است و نام شش‌ناو از ناودان‌های شش‌گانه‌ای گرفته شده که آب از آنها عبور می‌کرده است.

در ادامه، گذری بر موزه است که برگ‌هایی از تاریخ را ورق می‌زند. موزه فرهنگ و هنر استاد زین‌العابدین نصیر(بنیانگذار مدارس نوین در تفرش) در جوار امامزاده ابوالعلی(ع) واقع شده و شامل کتابخانه، تالار مفاخر و مشاهیر شهرستان است.

در این موزه، یادگاری‌ها، عکس‌های قدیمی مدارس تفرش و معلمین پیشکسوت به نمایش گذاشته شده و در قسمتی از تالار به معرفی آثار و مفاخر شهرستان پرداخته شده که شامل کتاب، عکس، زندگینامه و آثار تمام کسانی که در عرصه فرهنگی فعالیت داشته‌اند.

پروفسور سیدمحمود حسابی(پدر علم فیزیک ایران)، دکتر پارسا( پدر علم گیاه‌شناسی ایران)، توران میرهادی (اولین دندانپزشک ایران)، شیخ طبرسی (دانشمند بزرگ ایرانی)، ابوالقاسم سحاب(پدر جغرافیای ایران)،حکیم نظامی تفرشی، حسینعلی نکیسا(استاد آواز و موسیقی ایران)، فتحعلی واشقانی، فروغ فرخزاد، میرغلام تفرشی، میرمصطفی تفرشی و ... از بزرگانی‌اند که از این خطه برخاسته‌اند.

صنایع دستی تفرش شامل دستبافت‌های سنتی(قالی و گلیم)، رودوزی‌های سنتی(درویش‌دوزی یا تفرشی‌دوزی)، آثار چوبی (منبت و کنده‌کاری روی چوب، معرق، آثار فلزی، آئینه‌کاری و چلنگری است

و تفرش با لبخندی زیبا در نهایت، با سوغاتی از قبیل انگور، لبنیات، کشمش، گردو، بادام، شیره انگور، ترخینه دوغ، باسلق، ترخینه، فتیر و گوشفیل، گردشگران را بدرقه می‌کند.

این سفر خیالی براساس مستندات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی است که به اتمام می‌رسد و شوق و هیجان برای قدم گذاشتن به این شهر و روستاها و کوه‌ها و منظره‌هایش را بیش از پیش می‌کند یقینا تفرش گنج‌های بیشتری را در خود نهفته است که بار بستن برای کشف آنها آن هم در زیبایی‌های بهار، بی‌گمان خالی از لطف نخواهد بود.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 11:20 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رئیس اداره بهزیستی تفرش گفت: 100 درصد از کودکان چهار تا 6 ساله این شهرستان زیرپوشش طرح پیشگیری از تنبلی چشم قرار گرفتند.

خبرگزاری فارس: کودکان 4 تا 6 ساله تفرش زیرپوشش طرح پیشگیری از تنبلی چشم قرار گرفتند

زهرا امینی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک با بیان این‌که با اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم 900 کودک چهار تا 6 ساله زیرپوشش این طرح قرار گرفتند، اظهار کرد: از مجموع این کودکان 93 نفر مشکوک تشخیص داده شدند که از این تعداد 15 نفر به چشم پزشک ارجاع داده شدند.

وی افزود: از 15 کودک ارجاعی به چشم پزشک 10 نفر عینک دریافت کردند که کمک هزینه 2 نفر از این تعداد را اداره بهزیستی پرداخت کرده است.

رئیس اداره بهزیستی تفرش همچنین از اهدای کمک‌های خیرخواهانه مردم خیر این شهرستان خبر داد و گفت: اخیرا یک نفر از خیرین تفرش با اهدای مغازه‌ای به مساحت 35 متر و به ارزش 105 میلیون تومان خواستار هزینه کردن درآمد حاصل از این مغازه به مددجویان زیرپوشش بهزیستی شد.

وی افزود: همچنین در یکی از روستاهای این شهرستان نیز خیری با اهدای زمین خواستار خدمات‌رسانی به سالمندان زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی شد.

رئیس اداره بهزیستی تفرش اعزام مددجویان زیرپوشش به اردوهای زیارتی تفریحی، تجلیل از خیرین و پرداخت بسته‌های حمایتی به مددجویان زیرپوشش را از برنامه‌های در دست اقدام این اداره تا پایان سال‌جاری عنوان کرد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 11:0 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تفرش از اجرای پروژه جنگل‌کاری به طول چهار کیلومتر همزمان با هفته منابع طبیعی در این شهرستان خبر داد.

خبرگزاری فارس: پروژه جنگل‌کاری به طول چهار کیلومتر در تفرش اجرا می‌شود

مجتبی مومن در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: برنامه‌های هفته منابع طبیعی از فردا با شعار «منابع طبیعی با مردم، برای مردم» و با هدف ترویج فرهنگ حفظ و حراست از عرصه‌های طبیعی در این شهرستان آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های پیش‌بینی شده این اداره به‌مناسبت هفته منابع طبیعی اجرای پروژه مشارکتی جنگل‌کاری به طول چهار کیلومتر است که از ابتدای گردنه نقره کمر تا ورودی شهر تفرش به اجرا در می‌آید.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تفرش خاطر نشان ساخت: این پروژه با کاشت بیش از سه هزار اصله نهال با مشارکت مردم و دستگاه‌های مختلف اجرا می‌شود.

مؤمن همچنین از برگزاری مراسم نمادین درختکاری در یکی از مدارس این شهرستان خبر داد و بیان کرد: کاشت 500 اصله نهال در دانشگاه صنعتی تفرش، برگزاری مسابقه نقاشی و مقاله‌‌نویسی در بین دانش‌آموزان، سخنرانی در نماز جمعه، غرس نهال توسط امام جمعه شهرستان، سخنرانی کارشناس منابع طبیعی در مدارس، بازدید از پروژه‌های منابع طبیعی، تبلیغات محیطی و میدانی، برگزاری جشن درختکاری و... بخشی از برنامه‌های هفته منابع طبیعی به‌شمار می‌رود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای پروژه‌های آبخیزداری این اداره در سال جاری اظهار کرد: اجرای پروژه سنگ و سیمان به حجم 528 متر مکعب در منطقه شهری دو تفرش، اجرای پروژه بذرکاری و کوپه‌کاری به میزان 83 هکتار، اجرای عملیات خشکه‌چین به حجم یک هزار و 250 متر مکعب، اجرای عملیات کپه‌کاری به میزان 110 هکتار و... بخشی از پروژه‌های اجرا شده به‌شمار می‌رود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تفرش با اشاره به صدور اسناد مالکیت برای اراضی دولتی نیز گفت: از مجموع 137 هزار و 390 هکتار اراضی ملی تاکنون برای 137 هزار و 390 هکتار از اراضی سند ملی اخذ شده است.

مؤمن افزود: تعداد اجرای حکم صادر شده در سال جاری نیز 29 فقره با 49 هکتار رفع تصرف، خلع ید و... بوده است.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:24 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تفرش از تشکیل ستاد هفته منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان خبر داد.

خبرگزاری فارس: ستاد هفته منابع طبیعی در تفرش برگزار شد

مجتبی مؤمن در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: هفته منابع طبیعی امسال همچون سال گذشته با شعار «منابع طبیعی با مردم، برای مردم» از پانزدهم اسفندماه سال جاری با غرس نهال در سطح شهرستان  آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: برنامه‌‌های این هفته با همکاری مراکز آموزشی، دانش‌آموزان، بسیج سازندگی و مشارکت نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی، دهیاری‌ها و شهرداری برگزار می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تفرش دیدار با امام جمعه، برگزاری جشن درختکاری، سخنرانی کارشناسان در مدارس، برگزاری مسابقه نقاشی و مقاله‌نویسی بین دانش‌آموزان، اجرای برنامه درختکاری از ابتدای گردنه نقره کمر تا ورودی شهر تفرش در حاشیه جاده به مسافت چهار کیلومتر، تهیه و توزیع انواع بروشور، پوستر و... را بخشی از برنامه‌های پیش‌بینی شده این ایام عنوان کرد.

مؤمن تاکید کرد: حفاظت و احیای منابع طبیعی در سایه فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی هدفمند امکان‌پذیر است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تفرش بر مشارکت مردم در حفاظت و احیای این منابع خدادادی تاکید کرد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:3 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رئیس جمعیت هلال احمر تفرش از آمادگی کامل اکیپ‌های امدادی و ایمنی و سلامت این جمعیت برای خدمات‌رسانی در ایام نوروز خبر داد.

خبرگزاری فارس: اکیپ‌های امدادی و ایمنی و سلامت هلال احمر تفرش در آمادگی کامل هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک مجید حسین‌جمال عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طرح امداد نوروزی و ایمنی و سلامت مسافران نوروزی از 25 اسفند ماه تا 15 فروردین ماه همزمان با سراسر کشور به اجرا در می‌آید که نیروهای امدادی این جمعیت از هم‌اکنون در حال آماده‌باش بوده و با آغاز طرح خدمات‌رسانی خود را آغاز خواهند کرد.

وی تصریح کرد: در طرح امداد نوروزی 4 اکیپ امدادی متشکل از 10 نفر روز و در طرح ایمنی و سلامت مسافران نوروزی سه اکیپ متشکل از 11 نفر روز به کار گرفته خواهند شد.

رئیس جمعیت هلال احمر تفرش بیان داشت: این طرح به منظور حفظ سلامت و آرامش خاطر میهمانان نوروزی برگزار می‌شود.

حسین‌جمال با بیان اینکه هلال احمر تفرش نوروز امسال نیز با آمادگی کامل در خدمت مردم خواهد بود، ادامه داد: طرح ایمنی و سلامت مسافران با توجه با رضایت مسافران از اجرای طرح ملی ایمنی و سلامت مسافران در سال‌های گذشته و در راستای پیشگیری از تصادفات و داشتن سفری ایمن و سالم در ایام نوروز برای مسافران اجرا می‌شود.

وی خاطر نشان ساخت: همه ساله هلال احمر شهرستان تفرش با برپایی چندین پایگاه ثابت و موقت در ورودی و خروجی شهر و اماکن تفریحی شهرستان مشغول خدمت رسانی به مسافران نوروزی است و امسال نیز این برنامه‌ها را با جدیت دنبال می‌کند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 19:20 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری تفرش گفت: 49 هکتار از اراضی ملی این شهرستان طی سال جاری از دست متصرفان و زمین‌خواران رفع تصرف شده است.

خبرگزاری فارس: 49 هکتار از اراضی ملی در تفرش رفع تصرف شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، مجتبی مؤمن ظهر امروز در نشست اعضای کمیته حفاظت حقوق بیت‌المال در اراضی ملی و منابع طبیعی تفرش اظهار داشت: 49 هکتار از اراضی ملی این شهرستان طی سال جاری در راستای حفاظت از منابع طبیعی و اراضی ملی از دست متصرفان و زمین‌خواران رفع تصرف شده است.

وی تصریح کرد: همچنین در سال جاری ممیزی بیش از 90 درصد مراتع انجام شد و 94 درصد از اراضی نیز دارای سند ملی شده‌اند.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری تفرش بر ضرورت تشکیل کمیته حفاظت حقوق بیت‌المال و برگزاری جلسات آن تاکید کرد و ادامه داد: موضوع حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی باید به یک اراده ملی در کشور و شهرستان تبدیل شود.

مؤمن با اشاره به انجام مطالعات آبخیزداری گفت: تاکنون 40 درصد مطالعات آبخیزداری در این شهرستان انجام شده که بر اساس این مطالعات در بخش اعظمی از مناطق اقدامات آبخیزداری اجرایی شده است.

مؤمن حفاظت، احیا، اصلاح، توسعه و بهره‌برداری را از ماموریت‌های اصلی این اداره عنوان کرد و بیان داشت: تاکنون در سطح اراضی تفرش 492 مورد بند خشکه‌چین، 133 مورد بندهای خاکی، 71 مورد بندهای سنگی ـ ملاتی و 120 مورد گابیون احداث شده است.

رئیس دادگستری تفرش نیز با اشاره به اهمیت حفظ و حراست از منابع طبیعی و تبیین نقش و جایگاه با ارزش منابع طبیعی و اراضی ملی گفت: با توجه به پیشرفت علم و صنعت و رشد تکنولوژی انگیزه و تمایل مردم برای تصرف و تصاحب اراضی ملی بیشتر شده است.

ابوالفضل میرزایی افزود: به لحاظ اهمیت حفظ حقوق بیت‌المال باید مسئولان ذی‌ربط در ادارات که متولی این امر هستند، همواره از هوشیاری و آمادگی کافی برای برخورد با متخلفان برخوردار باشند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:54 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تفرش خبر داد

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تفرش از تصویب بودجه 100 میلیارد ریالی سال آینده شهرداری این شهرستان توسط اعضای شورا خبر داد

 

عبدالناصر ذوالفقاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: اعضای شورای اسلامی شهر تفرش با برگزاری جلسات متعدد و انجام کار کارشناسی در نهایت بودجه 100 میلیارد ریالی سال آینده شهرداری را به تصویب رساندند.

وی تصریح کرد: بودجه شهرداری در سال جاری 60 میلیارد ریال بود که در سال آینده شاهد افزایش 40 میلیارد ریالی این اعتبار خواهیم بود.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تفرش اتمام پارک شادی، احداث و تکمیل ساختمان آتش‌نشانی، تکمیل پارک جنگلی، رودخانه آب کمر و اجرای نهضت آسفالت را از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی شهرداری در سال 94 عنوان کرد.

ذوالفقاری با اشاره به عملیات ساخت ساختمان شهرداری بیان داشت: عملیات اجرایی این پروژه از سال گذشته با اعتباری بالغ بر 15 میلیارد ریال آغاز شد که هم اکنون اسکلت پنج طبقه از این ساختمان نصب شده و در سال آینده با اعتباری بالغ بر 23 میلیارد ریال تکمیل خواهد شد.

وی در ادامه از تصویب گردنه نقره کمر به عنوان منطقه نمونه گردشگری خبر داد و بیان کرد: به منظور تحقق این مهم همزمان با هفته درختکاری یک هزار اصله نهال در این منطقه کاشته خواهد شد.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تفرش چهار بانده شدن جاده تفرش به فراهان، آزادسازی مقبره پروفسور حسابی، طرح آرامگاه امامزاده محمد و ایجاد مناطق تفریحی و گردشگری را از مهم‌ترین خواسته‌های مردم این شهر عنوان کرد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 11:15 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

 همزمان با دهه فجر، واحد250هزار قطعه ای تکثیر و پرورش ماهیان زینتی با حضور مسئولین در ناحیه صنعتی شهدای تفرش افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری تفرش به نقل از  ندای تفرش،این واحد که به منظور صادرات ماهیان زینتی ایجاد و برای 3نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است.

در این واحد به دلیل کمبود منابع مالی در حال حاضر پرورش 100هزار قطعه انجام و در صورت دریافت اعتبارات، ظرفیت واقعی این واحد پرورشی محقق خواهد شد.

برای تماشای گزارش تصویری روی عکس کلیک کنید

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 8:5 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

 همزمان با دهه فجر، شرکت تولیدی ظروف یکبار مصرف ناب پلاستیک در ناحیه صنعتی تفرش افتتاح شد.

 

به گزارش پایگاه خبری تفرش به نقل از خبرنگار اجتماعی ندای تفرش،این شرکت با ظرفیت تولید روزانه 1200بسته لیوان یکبار مصرف و 200 بسته سطل (در سایز های مختلف) در دو شیفت کاری با اعتبار اولیه ای معادل 1میلیارد و 400میلیون از منابع شخصی ایجاد که برای 11نفر به صورت مستقیم و 22نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

برای تماشای گزارش تصویری روی عکس کلیک کنید

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 7:46 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

 ساعت 15:07روز یکشنبه سیزدهم بهمن ماه سال 65 بود که مردم صبور وسخت کوش تفرش پس از یک روز کار و تلاش برای استراحت در کانون خانواده گرد آمده بودند و دانش آموزان نیز از اجرای جشن های دهه فجر در مدارس سخن می گفتند ناگهان دو فروند هواپیمایی جنگنده ی سایه ی سیاه و شوم خود را بر شهر گستراند و خون و مرگ و شیون و ناله را به عنوان دستاورد همیشگی استکبار جهانی و ایادی مزدورش و هدیه منادیان دروغین حقوق بشر، نثار مردم تفرش کرد.

به گزارش پایگاه خبری تفرش به نقل از خبرنگار اجتماعی ندای تفرش،در این حمله ی هوایی، خیابان امام خمینی (ره)، چهار راه شهید مدرس، خیابان شهید آیت ا... سعیدی، خیابان شهدا، خیابان شهید محسن محبعلی، خیابان شهید حیدری، دبستان شهدا و دبستان زیور کاظمی مورد اصابت بمب ها و راکت های کرکسان سیاه دشمن قرار گرفت و 17 نفر از شهروندان تفرشی به شهادت و37نفر جانباز شدند.

بابک عسگری، بداقعلى بيك محمدى، حسين شاهميرى، حسين محموديان، داوود منصورى، عبدالرضا منصورى، عبداله نوروزى، مجيد فمى تفرشى، محسن بياتى، محسن شفيعى، محمد صابرى، مهدى مومنى نسب، ولى اله دادبين، هادى صيادى، سکینه رحیمی، فاطمه سادات صیادی، مهجبین صیادی شهدای بمباران تفرش هستند.

 

برای دیدن تصاویر شهدا کلیک کنید

 


 

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 5:36 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

 همزمان با دهه مبارک فجر، قبور شهدای تفرش باحضور امت شهید پرور شهرستان عطرافشانی و گل افشانی شد.

در این مراسم معنوی مردم تفرش بار دیگر با آرمانهای شهدا و امام شهدا تجدید پیمان کردند.

گزارش تصویری مراسم

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:44 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

برگزاری مسابقه قرآنی دبستانی همزمان با دومین روز از دهه فجر در شهرستان تفرش

شهرستان تفرش نیز در ایام الله دهه مبارک فجر برگزار کننده جشن های و برنامه های مختلفی از جمله جشن بزرگ انقلاب با حضور گسترده افراد، برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع مردم سالاری دینی، برگزاری مسابقه قرآنی دبستانی در سالن آمفی تائتر دکتر حسابی، همایش خانواده با موضوع فرزند آوری، برگزاری مراسم قصه های انقلاب همراه با نمایش خلاق، دیداراز خانواده های شهدا بازدید از سه خانواده شهید به مناسبت بمباران تفرش ( صیادی - خلچانی - سعدی ) ، دیدار با خانواده معظم شهدا و جانبازان، مراسم جشن انقلاب و نقل خاطرات پیروزی انقلاب اسلامی، نقل خاطرات انقلاب و آسیب های ماهواره و فضای مجازی در محافل خواهران، برگزاری مسابقات فرهنگی از سخنان رهبری با موضوع مدیریت جهادی و اقتصاد مقاومتی و مراسم نقل خاطرات انقلاب و آسیب های ماهواره و فضای مجازی در محافل خواهران در 13 بهمن ماه است.

همایش مشترک ائمه جمعه و فرماندهان پایگاه ها، برگزاری جشن انقلاب، فراخوانی و نشست بصیرتی، نشست بصیرتی، نشست بصیرتی دانش آموزان نخبه، برگزاری کلاس آموزشی اقتصاد مقاومتی با موضوع تغذیه و بهداشت دام، جوجه کشی و پرورش مرغ بومی، دیدار با خانواده های معلولین تحت پوشش بهزیستی و مدد جویان کمیته امداد، فراخوانی و نشست بصیرتی، دیداراز خانواده های شهدا، برگزاری مسابقات فرهنگی از سخنان رهبری با موضوع مدیریت جهادی و اقتصاد مقاومتی، برگزاري جشن پيروزي انقلاب اسلامي، برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع مردم سالاری دینی نیز از جمله برنامه هایی است که در این روز در شهرستان خنداب در حال برگزاری است.

چاپ این صفحه /http://tafreshcitynews.loxblog.com/post/1284/"گرکان"، زادگاه پدران علم ایران.htm">

تاريخ : برچسب:, | 15:52 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

روستاها همواره مقاصد مطلوبی برای سفرهای کوتاه هستند، چراکه علاوه بر هوای مطبوع و منظره‌ی بکر برخی از آن‌ها گردشگران را با آثار تاریخی شاید کم‌نظیر و گاه شخصیت‌های کم نظیری آشنا می‌کنند که گاه بدون آنکه بدانیم از کدام تکه از خاک این سرزمین برخاسته‌ایم، با غرور به آنها بالیده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری تفرش به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، روستای هدف گرشگری گرکان در جنوب شرقی شهر تفرش و شمال غربی شهر آشتیان قرار دارد. فاصله آن تا آشتیان حدود هشت کیلومتر و ارتفاع آن از سطح دریا دو هزار متر است.

سفر به این روستا آن هم در ایامی که به عید نوروز نزدیک می‌شویم، به جهت آشنایی با رسوم و سنن اهالی این روستا در روزهای پایانی سال خالی از لطف نیست.

تاریخ گرکان نشان می‌دهد که این روستای کوچک سرزمین عالم پروری است و نقش مهمی را در پرورش دانشمندان عصر حاضر ایران ایفا کرده است.

براساس این گزارش، گرکان بزرگان علم و فرهنگ بسیاری را در دامان خود پرورانده که از آن میان می‌توان به "قریب‌ها" اشاره کرد.

دکتر محمد غریب(پدر طب کودکان ایران)، دکتر عبدالکریم قریب( پدر علم زمین شناسی ایران) و استاد عبدالعظیم قریب گرکانی( بنیانگذار ادبیات نوین فارسی) در این روستا چشم به جهان گشودند.

دکتر احمد قریب(رییس سابق مرکز پژوهشی سازمان انرژی اتمی ایران)، استاد بدرالزمان قریب( عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی و متخصص فرهنگ و زبان‌های باستانی ایران) و ... از جمله بزرگانی بوده‌اند که در این خطه زیسته‌اند.

به نقل از میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، کوه کلاهه یا به قول محلی‌ها کوه گُله به ارتفاع 2940 متر در شمال شرقی گرکان قرار دارد و تعدادی قنات در دامنه جنوبی این کوه در گرکان حفر شده که برخی از آن‌ها همچنان دایر است.

آب اصلی این روستا از چشمه‌سارهایی که در جنوب شرقی کوه کلاهه جاری هستند، تأمین شده و از مجاری به نام سُفت عبور کرده و سپس از دره معروف به دره آسیاب‌ها گذشته و باغ‌ها و دشت اصلی گرکان را مشروب می‌کند.

این روستا بسیار قدیمی است و در دوره ساسانیان محل معتبر و بزرگی بوده و برخی آثار تاریخی آن دوره هنوز در این روستا پابرجا هستند.

از آثار تاریخی این روستا می‌توان به آتشکده قلعه خرابه که در بالای کوه دیدگاه قرار دارد و نیز مسجد جامع، آب انبار مستشارالملک، تکیه قدیمی و برج و منزل عبدالعظیم قریب اشاره کرد.

مراسم ویژه‌ای که در گرکان تا این اواخر انجام می‌شد، آب پاشانک بوده که در این مراسم، اهالی گرکان همه ساله در ابتدای تابستان کاسه یا جامی را از آب تمیز پر می‌کردند و به سر و روی هر کسی که از جلو خانه‌ عبور می‌کرد، می‌پاشیدند. هیچ کس از این کار ناراحت نمی‌شد و در بین اهالی این کار تبرک تلقی می‌شده است.

 

از دیگر مراسم این روستا زیارت دو امامزاده در 10 کیلومتری گرکان و نیز مراسم‌های خاص عید نوروز بوده که همچنان برقرار است.

 

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:8 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

معاون رئیس جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثار گران کشور گفت: دیدار با خانواده های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران و رسیدگی به مشکلات این عزیزان از تاکیدات مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری است.

حجت الاسلام سید «محمدعلی شهیدی محلاتی» عصر پنج شنبه در جمع مسوولان استان مرکزی و تفرش در فرمانداری این شهرستان افزود: بر اساس دستورات مقامات عالیرتبه کشور، مسوولان بنیاد شهید در همه استان ها و شهرستان های ایران اسلامی حضور یافته و به مشکلات خانواده معظم شهدا و ایثاگران از نزدیک رسیدگی می کنند.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری به شخص بنده تاکید کرده اند که بروید و با خانواده های شهدا، جانبازان و ایثارگران دیدار کرده و مشکلات زندگی آنان را حل کنید چرا که فداکاری های این قشر از جامعه در زمان جنگ تحمیلی برای هیچ کس قابل جبران نیست.

وی اضافه کرد: جانبازان ، ایثارگران و خانواده های معظم شهدا در هر کجای میهن اسلامی که باشند برای ما مورد احترام بوده و همه این عزیزان به یک اندازه از حمایت های بنیاد شهید و امور ایثارگران برخوردار می شوند.

رییس بنیاد شهید و امور ایثار گران کشور یادآوری کرد: هم اکنون بیش از سه میلیون و 200 هزار نفر تحت پوشش این نهاد انقلابی هستند و همه تلاش ما جلب رضایت این عزیزان است.

شهیدی در بدو ورود به تفرش مورد استقبال «شکرالله حسن بیگی» سرپرست استانداری استان مرکزی، «عباس صلاحی» نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی ، مقام های محلی و مردم قرار گرفت و با حضور در گلزار شهدای این شهرستان به مقام شامخ شهدای گرانسنگ انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی ادای احترام کرد.

حجت الاسلام شهیدی پس از اقامه نماز مغرب و عشاء از نزدیک با اعضای چند خانواده شهید، جانبازان و ایثارگران شهرستان تفرش دیدار کرده و از نزدیک با مشکلات این قشر آشنا شد.

نماینده ولی فقیه و معاون رییس جمهوری در امور ایثارگران فردا(جمعه) نیز به شهرستان های آشتیان و فراهان سفر کرده و با خانواده های شهدا، جانبازان و ایثار گران این شهرستان ها نیز دیدار می کند.

شهرستان تفرش از توابع استان مرکزی 108 شهید ، 256 جانباز و 18 آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است

 

چاپ این صفحه /http://tafreshcitynews.loxblog.com/post/1282/فرماندار تفرش: طرح "شکرانه سلامت" در تفرش اجرا می‌شود.htm">

تاريخ : برچسب:, | 18:48 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

فرماندار تفرش گفت: طرح شکرانه سلامت در تفرش به منظور رفع مشکلات مددجویان بهزیستی و نیازمندان اجرا می‌شود.

کریم وند/ فرماندار تفرش

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، کریم حمیدوند پیش از ظهرامروز در شورای مشارکت‌های مردمی بهزیستی با اشاره به اینکه باید در راستای رفع مشکلات مددجویان گام برداشته شود اظهار داشت: با تحقق این مهم می‌توانیم گام‌های بسیار مهم و تاثیرگذاری را به منظورکاهش آسیب‎‌های اجتماعی برداریم.

وی افزود: درطرح شکرانه سلامت در تفرش کارمندان علاقه‌مند تفرشی با اهدای 3 رقم آخر حقوق خود به صورت ماهیانه می‌توانند در این طرح شرکت کنند و از مددجویان حمایت کنند.

فرماندار تفرش تصریح کرد: باید در ارائه این کمک‌ها و خدمات به افراد نیازمند و مددجویان کرامت و حرمت انسانی این افراد حفظ شود و نهادهای نیکوکاری کارهای خیر و چترهای حمایتی خود را با در نظر گرفتن این مهم گسترش دهند.

حمیدوند با اشاره به اینکه کمک‌های داوطلبانه مردمی به این اداره روند خوبی را سپری می‌کند گفت: در حال حاضر در این شهرستان 56 نفر از نیروهای مردمی در قالب نیروهای داوطلب به افراد نیازمند کمک می‌کنند.

وی افزود: باید تلاش شود تا بتوانیم افراد را به استقلال و خودکفایی برسانیم و برای اقشار تحت پوشش بهزیستی، معلولان و خانواده‌های بی‌سرپرست و نیازمند بتوانیم ایجاد شغل کنیم و با تحقق این مهم بتوانیم عزت نفس را در این افراد ایجاد کنیم.

 

فرماندار تفرش تصریح کرد: تمام فعالیت‌ها درسازمان بهزیستی خودکفایی و بازتوانی حرفه‌ای و ایجاد اشتغال مولد است و در این راستا حمایت خیران و نیز تداوم اجرای طرح شکرانه سلامت می‌تواند بسیار مهم و تاثیرگذار باشد.

حمیدوند با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال برای معلولان و مددجویان با مشکلاتی همراه است گفت: باید در این راستا به شناسایی معلولان و مددجویان توانا و جویای کار بپردازیم و مشخصات آنان را در بانک اطلاعاتی جمع کنیم و بتوانیم با حمایت خیران و ارائه تسهیلات به ای افراد در راستای رفع مشکلات این افراد گام برداریم.

وی افزود: با استفاده از مشارکت‌های مردمی و همت خیران با نزدیک شدن عید نوروز سبد کالا و پوشاک برای مددجویان تامین می‌شود وبا تداوم اجرای طرح شکرانه سلامت  در راستای رفع مشکلات افراد نیازمند این شهرستان گام برداشته می‌شود.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:55 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

چاه آب 

مدیر منابع آب تفرش و آشتیان گفت: با مسدودکردن چندین حلق چاه آب غیرمجاز در ۲ شهرستان تفرش و آشتیان از برداشت‌های غیرمجاز آب جلوگیری و با متخلفان برخورد شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، نبی‌اله محمودیان پیش از ظهر امروز در جلسه ارائه گزارش عملکرد این نهاد در این دو شهرستان اظهار داشت: مصرف آب‌های زیرزمینی در حال افزایش است و با توجه به کاهش بارندگی‌ها و در نتیجه آن کاهش سرعت تجدیدپذیری این منابع این امر به نابودی دائمی حوزه‌های آبخیزی منجر می‎شود.

وی افزود: توسعه کشاورزی‌و صنعت یکی از دلایل افزایش میزان برداشت از منابع آب‎های زیرزمینی شده که در بخش کشاورزی با توجه به سنتی‎بودن روش‌های آبیاری راندمان آب بسیار پایین و هدررفت آب بالا است.

مدیر منابع آب تفرش و آشتیان تصریح کرد: افزایش میزان بهره‎برداری از آب‎های زیرزمینی با توجه به کاهش قدرت تجدیدپذیری این منابع خطراتی همچون فرونشست زمین، کاهش کیفیت آب، تغییر اکوسیستم محیط و خشک شدن چاه‌ها را در پی دارد.

محمودیان با اشاره به مدیریت مصرف آب برای عبور از بحران کم آبی گفت: کم آبی معضلی است که هم‌اکنون اکثر نقاط جهان یا آن مواجه‌اند و در ایران نیز به سبب تشدید خشکسالی در سالیان اخیر مدیریت مصرف آب در کنار استفاده بهینه از آب راه حل عبور از بحران است.

وی افزود: ماموران منابع آب در دو شهرستان تفرش و آشتیان به دنبال حفظ و حراست از منابع آبی اقدام به شناسایی چاه ‎های مجاز به منظور کنترل آبدهی و منصوبات مجاز بر اساس پروانه بهره برداری کرده که در این راستا 55 حلقه چاه شناسایی شد.

27حلقه چاه آب غیرمجاز در تفرش و آشتیان مسدود شد

مدیر منابع آب شهرستان تفرش و آشتیان تصریح کرد: در پی اقدامات ماموران منابع آب در این دوشهرستان همچنین 27 حلقه چاه آب غیرمجاز نیز شناسایی  که 7 حلقه پس از طی مراحل قانونی مسدود شدند.

محمودیان با اشاره به توقیف دستگاه‌های غیرمجاز حفاری گفت: 1 دستگاه حفاری غیر مجاز نیز در این مرحله کشف و توقیف شده است، حفاظت از منابع آب تنها محدود به چاه‎های غیرمجز نیست بلکه حریم رودخانه‎ها و حفظ آن نیز در دستور کار ماموران این شرکت قرار دارد.

وی افزود: ماموران تین نهاد موفق به شناسایی22 از تجاوز به حریم بستر رودخانه شدند که برای5 مورد رای قطعی صادر شده است،7 مورد برداشت غیرمجاز از منابع آبهای سطحی رودخانه قره چای نیز شناسایی و برای 23 بهره بردار متخلف اخطار صادر شد.

برخورد با برداشت کنندگان غیرمجاز آب یک مطالبه عمومی است

محمودیان بااشاره به ضرورت برخورد قانونی با چاه‌های غیرمجاز در شهرستان گفت: پُـرکردن چاه‌های غیر مجاز در این شهرستان یک مطالبه عمومی و خواست مردم و یک ضرورت انکار ناپذیر است و در صورت تاخیر در آن این شهرستان را به کویری خشک تبدیل می‌کند.

وی افزود: امید است باغداران و کشاورزان با درک شرایط موجود و با احساس خطراتی که برداشت های بی رویه به دنبال دارد با ما همکاری لازم را داشته باشند.

مدیر منابع آب تفرش و آشتیان تصریح کرد: صیانت و کنترل منابع آبی از اهداف مهم این نهاد بوده که برای انجام این رسالت مهم از هیچ اقدامی فروگذار نبوده و با متخلفان بر طبق قانون برخورد می‌کند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:53 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

جایی نوشته بود درِ زندگانی را که گل نگرفته‌اند، اما اینجا انگار درِ زندگی را مدت‌هاست که گل گرفته‌اند!

 

اینجا روزگار روی دیگرش را نشان داده است. سال‌هاست که با این رویش به این مردم نگاه می‌کند، بد اخم و دلمرده؛ خسیس و تنگ چشم هر آنچه بود و نبود گرفته است. آنقدر گرفته که می‌اندیشی شاید این مردم وقتی از دورانی که روزگار برقرار بوده حرف می‌زنند، رویایی را از گذشته‌ای مرور می‌کنند که هرگز وجود نداشته است.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مرکزی، رسیدن به فلوجرد آسان نیست و علیرغم فاصله 38 کیلومتری با مرکز شهرستان به نظر می‌رسد صدای نهضت آسفالت استان مرکزی که زمانی گوش‌مان را کر کرده بود، هنوز به گوش فلوجردی‌ها نرسیده و از مرکز شهرستان که به سمت فلوجرد بروی هفت کیلومتری باید در جاده‌ای خاکی که به گفته‌ی "احمدبیگی" رئیس شورای روستا، "البته صعب‌العبور نیست و اگر همتی بود می‌شد که تا به حال آسفالت شود" را، بروی تا به جایی برسی که می‌گویند روستاست!

نمی‌دانم این جاده، که "صعب‌العبور" نیست مسئولیت مرگ یکی از اهالی این روستا را قبول می‌کند، یا اورژانس که نیامد بیمار را ببرد یا مسئولینی که به گفته اهالی سال‌هاست که رفته‌اند و آمده‌اند و تبلیغ کرده‌اند و وعده داده‌اند و عمل نکرده‌اند و یا، ... زندگی که با این مردم نامهربان شده؟

حتی دفتر ریاست جمهوری هم از سال 81 که احمدبیگی در این مسیر می‌رود و می‌آید و به دنبال آسفالت شدن این هفت کیلومتر است، از وعده‌ی آسفالت دریغ نکرده چه رسد به ادارات استان و شهرستان و نمایندگان مجلس و ... اما، به نظر می‌رسد این هفت کیلومتر روی دست استان که نه، روی دست کشور مانده است!

شاید همان زندگی بدخلق این جاده را همچون غول‌های قصه‌ها بر دروازه این روستا خوابانده تا نه گذر فروشنده دوره‌گردی به آن بیفتد نه آژانسی، نه اورژانسی، نه امکاناتی و نه روز خوشی. شاید اصلا زندگی با آن روی سیاهش، اینجا نشسته و هرچه هست و نیست می‌بلعد و پهلوانی از همان قصه‌ها باید این غول بی‌شاخ و دم را با یکی از پرهای سیمرغ، البته اگر چیزی از آن مانده باشد، خاکستر کند تا باز هم جریان زلال حیات به این خطه فراموش شده بازگردد.

ترکی حرف می‌زنند و اگر زبانشان را ندانی هم نگرانی نیست، چراغ رابطه به یمن علاقه وافر آنها به برقراری ارتباط و درد و دل به امید رهایی از ظلم زندگی، خاموش نمی‌شود اما، ... چه بگویی اصلا شرمنده می‌شوی اگر بگویی درک‌شان می‌کنی، وقتی درک این شرایط تنها زمانی میسر است که اینجا با آنها زندگی کرده باشی و فرزندت در تب سوخته باشد و نه به دکتر دستت برسد و نه به درمان.

درک این مردم با شکم‌های سیر آنقدرها هم راحت نیست.

اینجا همه چیز رنگ فراموشی گرفته؛ غباری از خستگی و ناتوانی. اینجا نمی‌توانی خستگی در کنی اینجا همه خسته‌اند هر چند وارد که می‌شوی به امید اینکه شاید همان پهلوانی باشی که انتظارش را می‌کشند، چنان دور و برت را می‌گیرند و کورسویی از امید در عمق چشمان‌شان جان می‌گیرد که شرمنده می‌شوی بگویی تازه خبردار شده‌ای اینجا مردمی هستند که زندگی با روی خوشش آنان را از یاد مردمان خوشبخت برد تا روی ناخوشش را برایشان به نمایش بگذارد.

زندگی انگار اینجا انتقام می‌گیرد. انتقام چه چیز و چه کس را کسی نمی‌داند اما، اینجا جای ماندن نیست، برای همین است که همه رفتند. کسی نمانده جز چند خانواری که تعدادشان به 40 هم نمی‌رسد و البته شاید در تعریف خانوار هم نمی‌گنجند.

کسی نمی‌داند مادری با 5 فرزند نابینا در این میان تاوان چه چیز را پس می‌دهد. شوهرش که چوپان بود و تکیه‌گاه، سال گذشته در تصادف رانندگی جان باخت و او را با فرزندان نابینایش که نمی‌داند، چرا همه چشم بر دنیا بسته به دنیا آمدند تنها گذاشت.

کوچکترین‌شان پسری 9 ساله است. هیچکس قبول نکرده به آنها درس بدهد و در این شرایط از درمان سوال کردن هم، مضحک به نظر می‌رسد. هر بار که مسئولی به روستا آمده(از جمله نماینده‌شان در مجلس‌) قول کمکی داده و رفته و هنوز از کمک خبری نیست. سقف بالای سرشان را کمیته امداد ساخته و نانشان را هم او مهیا می‌کند هرچند ماهیانه‌های امداد و یارانه جوابگوی نیاز نیست و کمک‌های مردمی آنها را از گرسنگی می‌رهاند.

می‌گویند چیز زیادی نمی‌خواهند؛ تنها آلونکی در نزدیکی تا شاید بتوانند چند رأس دام بخرند و به سیاق پدر به شیوه چوپانی روزگار سر کنند.

زندگی زمانی اینقدرها به فلوجرد سخت نمی‌گرفت. هرچند با کوه‌های بلند احاطه‌اش کرده بود اما، تشنه‌اش نمی‌گذاشت. آنهم در تفرش که به فراوانی آب شهره است!

این روزها فلوجرد بدجور تشنه است. در بهترین زمان بارندگی مردم این روستای فراموش شده هر یک روز در میان یک ساعت آب دارند، آن‌هم اگر خشکسالی بیخ گلوی روستا را نگرفته باشد‌ که اگر خشکسالی بر مدار بخت این روستانشینان نشسته باشد، صدای پای آب هفته‌ای یکبار به گوش لوله‌های خسته‌ی آب فلوجرد می‌رسد.

احمدبیگی می‌گوید: لوله‌کشی آب هم که باز براساس وعده‌ی مسئولان قرار بود در عرض سه هفته تعویض شود، دو سالی است که موجودی ناقص‌الخلقه مانده است و به قول او، مگر یک روستای 32 خانواری چقدر لوله‌کشی می‌خواست که نشد و نمی‌شود!

با این اوضاع و احوال ساده‌لوحی است اگر بیندیشیم که این روستا گاز دارد و مردم مجبور نیستند نفت بسوزانند در این زمستان‌های خشک و بازهم ساده لوحی است اگر بیندیشیم مسئولان در این‌باره هم قولی نداده‌اند.

تلفن هم روی خوشی به این مردم نشان نداده. به گفته‌ی احمدبیگی اینجا موبایل آنتن نمی‌دهد و تجربه ما نشان داد که واقعا هم نمی‌دهد... چند سال پیش یک خط تلفن به اینجا آمد و اتاقی هم، دفتر مخابرات روستا شد اما، پس از مدتی مردم خسته، عطای شنیدن صدای خویشاوند را به لقای قطعی‌های مکرر تلفن بخشیدند و، اینهم از این.

مخابرات گفته بود این نشد سیم‌کارت می‌دهیم و مردم ثبت‌نام کردند و 6 ماه بعد که بالاخره چشم مردم به جمال سیم‌کارت‌ها روشن شد دوباره آنها ماندند و خط ندادن سیم‌کارت‌ها و دوباره مخابرات که، قدیمی‌ها را تحویل بدهید سیم‌کارت جدید بگیرید که آن‌هم یک سال و نیم طول کشید و در همین اثنا بود که زندگی! یک نفر را در نبود هرگونه امکان مخابراتی از روستانشینان فراموش شده گرفت و آنان ... هنوز صدای خویشاوند را از آن‌سوی خط بریده بریده می‌شنوند و نمی‌شنوند و آرزو می‌کنند که ایکاش دوباره کسی در این وانفسا ناخوش نشود.

مزارع فلوجرد بالاتر از سطح رودخانه‌ای است که در این بحران کم‌آبی، آبش پایین رفته و به سختی همسایگانش را سیراب می‌کند و همزمان با پایین رفتن آب بود که مزارع هم تحلیل رفتند و امروز نشانی از آن مزارع سرسبز نمانده است تا شخمی بخورند و قوتی مهیا کنند برای مردمی که حالا ذخیره قوت لایموت‌شان یارانه است و حقوق ناچیز کمیته امداد، که برای گرفتنش باید سهمی از یارانه را خرج راه کنند؛ و در این میان اگر مادری باشی که رنج نابینایی 5 فرزند را به دوش خسته می‌کشد، هر ذره از این پول برایت جواهری گرانبهاست.

جوانان رفته‌اند و ماندگان توان آب کشیدن به مزرعه بزرگ کنار رودخانه را که روزگاری بهترین مزرعه این دشت بود و نان 25 خانوار را می‌داد ندارند.

جهاد کشاورزی گفته بود که از سهم مناطق محروم کاری برایشان می‌کند اما، هنوز خبری نیست. انگار سهم آنها از مناطق محروم هم در فراموشی دیرپای زندگی به نسیانی بزرگ سپرده شده است.

احمدبیگی می‌گوید: 15 سال پیش یک جفت گراز توسط محیط زیست در این دشت رها شده که زاد و ولد کردند و سهمی از نابودی مزارع کنار قره‌چای را به خود اختصاص دادند و البته محیط زیست چنین اقدامی را تکذیب می‌کند.

روزگار هرچند به سختی اما، می‌گذرد و دارایی هر خانوار گاوی یا گوسفندی است و آنچه در دشت روستا کشت می‌شود قوت لایموت این زبان بسته‌هاست.

زمستان هم اینجا اگر برفی در کار باشد سدی می‌شود در مسیر روستا و به قول احمدبیگی تلفن پشت تلفن باید آنقدر زنگ بزنند تا مگر تراکتوری بیاید و نصفه نیمه جاده خاکی را که حالا گل شده پاک کند و مسیری باز شود برای رفتنی یا آمدنی .

اینجا به هر طرف می‌چرخی فریاد محرومیت بلند است. می‌اندیشم آیا این مردم از ماجرای اختلاس‌های میلیاردی خبر دارند و آیا اصلا میلیارد در دایره لغات آنان جایی دارد؟ و آیا در این سال‌ها که آنها در انتظار آسفالت جاده‌ی هفت کیلومتری روستا چشم براه مانده‌اند چند نیازمند دیگر تسهیلات میلیاردی را صرف ساخت ویلاهای چندهزار متری کرده‌اند و آیا ... ؟

ما نمی‌دانیم گوش چند مسئول صدای این گزارش را می‌شنود و آیا مردمان چند روستای دیگر در این استان یا کشور شب را با لالایی فقر به روز می‌رسانند ‌اما، خبرگزاری ایسنا با کمال میل جهت معرفی این مردمان دردمند صبور به آنها که درد همسایه خواب از چشمانشان می‌رباید آماده است.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:35 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی از افتتاح و بهره‌برداری از پروژه روشنایی محور تفرش ـ گیان در دهه مبارک فجر امسال خبر داد.

 خبرگزاری فارس: افتتاح پروژه روشنایی محور تفرش ـ گیان

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی، مجید نصرالله‌نژاد گفت: پروژه احداث روشنایی محور تفرش ـ گردنه گیان به طول 4.5 کیلومتر از خرداد ماه سال جاری و با صرف هزینه‌ای بالغ بر 5 هزار میلیون ریال آغاز و در بهمن ماه به پایان خواهد رسید.

وی تصریح کرد: مسیر محور اصلی تفرش به گیان از جاده‌های کوهستانی و مه‌گیر استان است که با احداث این شبکه روشنایی، ایمنی و سلامت تردد مردم منطقه و مسافران عبوری به میزان زیادی افزایش خواهد یافت.

به گفته وی به منظور احداث این پروژه مهم و بهره‌مندی از روشنایی در مسیر فوق بیش از 90 فونداسیون و تیر روشنایی، 172 عدد چراغ 400 وات سدیم و چهار دستگاه ترانس نصب شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی تاکید کرد: ایمن‌سازی نقاط پرحادثه و گردنه‌های مهم استان از اولویت‌های این اداره کل در سال جاری است که اجرای این پروژه نیز در همین راستا صورت گرفته است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 18:23 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

شهرداری

 شهردار تفرش گفت: امسال شهرداری تفرش بودجه‌ای معادل ۵۰ میلیارد ریال داشته که این مبلغ تا پایان سال به ۶۰ میلیارد ریال می‌رسد.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، میثم صابری پیش‌از ظهرامروز در نشست اعضای شورای شهر این شهرستان با اشاره به جمعیت این شهرستان اظهار داشت: این شهرستان با دارا بودن بیش از 17 هزار جمعیت، یکی از شهرهای تاریخی استان مرکزی بوده که با توجه به این مورد دارای ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و علمی زیادی بوده که به طور قطع در زمینه گردشگری حرف‌های فراوانی برای گفتن دارد.

وی افزود: در بخش موقعیت طبیعی دارای منطقه خاص کوهستانی با چشمه، قنوات و فضای سبز طبیعی بوده که این امر سبب شده که مقصد گردشگران بسیاری باشد که می‌تواند به توسعه این شهرستان کمک شایانی کند.

شهردار تفرش تصریح کرد: در تفرش به غیر از موقعیت ویژه طبیعی و تاریخی برای ایجاد گردشگری کارهای زیادی انجام شده اما موفقیت در صنعت گردشگری در یک منطقه نیازمند ایجاد یک مجموعه موفق شامل چند شهر است که در این راستا ساوه به عنوان همسایه تفرش با فعالیت در زمینه جذب گردشگر می‌توانند به عنوان یک مجموعه موفق عمل کنند.

صابری با اشاره به عملکرد شورای اسلامی تفرش گفت: از ابتدای فعالیت شورای اسلامی و شهرداری تفرش، جذب و توسعه گردشگری در این شهر در اولویت برنامه‌ها قرار گرفت و به این نتیجه رسیدیم که در گام نخست برای تحقق این امر باید با فرهنگ‌سازی مناسب مردم را پذیرای گردشگران کرد چون تفرش به دلیل نداشتن ظرفیت‌های صنعتی باید به این سمت پیش برود.

وی افزود: مشارکت عمومی در تفرش را گامی مؤثر در موفقیت اجرای طرح‌های مدیریت شهری بوده که این مهم مرهون فضایی است که در شهر ایجاد شده است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:49 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

تصفیه خانه فاضلاب شهر قدس

 عضو شورای اسلامی تفرش گفت: اجرای طرح فاضلاب در شهر تفرش با مشکلاتی مواجه شده، که یکی از این مشکلات نداشتن شیب لازم تصفیه‌خانه نسبت به شهر بوده و دیگری کمبود ظرفیت این طرح نسبت به جمعیت شهری است.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، قدرت‌الله شاه‌علی پیش از ظهر امروز در نشست اعضای شورای شهر تفرش با اشاره به مشکلات شهروندان این شهرستان اظهار داشت: به‌منظور رفع دغدغه‌های شهروندان این شهرستان باید اقداماتی انجام گیرد که نیازمند توجه و مساعدت شورای اسلامی است.

وی افزود: اجرای طرح فاضلاب در شهر تفرش با مشکلاتی مواجه شده، که یکی از این مشکلات نداشتن شیب لازم تصفیه‌خانه نسبت به شهر بوده و دیگری کمبود ظرفیت این طرح نسبت به جمعیت شهری است.

رئیس شورای اسلامی شهر تفرش تصریح کرد: تفرش دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی بوده که توسعه بخش‌های مختلف این شهرستان امری اجتناب‌ناپذیر بوده و هم اکنون نیز پیشرفت روز افزودن این شهرستان قابل تحسین و مایه خرسندی مردم تفرش و ایجاد آسایش آنان می‌شود.

شاه‌علی با اشاره به دیگر مشکلات مردم این شهرستان گفت: آسفالت مسیرهای تردد برای شهروندان یکی از این اقدامات مهم بوده که  آسفالت جاده ساوه به تفرش از مسیر سد ساوه از جمله این مسیرها است که در این راستا باید اعضای شورای اسلامی و شهردار تفرش اقدام جدی را انجام دهند.

وی افزود: اکنون بخشی از این جاده که در محدوده شهرستان تفرش است، ترمیم شده و آسفالت و بازسازی کامل آن نیازمند همکاری مسئولان ساوه است.

رئیس شورای اسلامی شهر تفرش تصریح کرد: این جاده به سبب این که از مناطق بکر کوهستانی عبور می‌کند می‌تواند یک منطقه گردشگری منحصر به فرد را در این شهرستان ایجاد کند که به طور قطع به توسعه این شهرستان کمک می‌کند چرا که این جاده از روستای جلایر که حد فاصل میان دو شهر ساوه و تفرش بوده می‌گذرد که دارای موقعیت مناسب گردشگری است.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:9 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رئیس اداره آموزش و پرورش تفرش از پرداخت هدایا و تسهیلات ویژه برای افرادی که به ریشه‌کن کردن بی‌سوادی در منطقه کمک کنند، خبر داد.

 خبرگزاری فارس: پرداخت هدایا و تسهیلات ویژه برای با‌سواد کردن مردم در تفرش

محمد حسن افشاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: این نهاد با همکاری فرمانداری، شهرداری، کمیته امداد امام خمینی و جهادکشاورزی هدایا و تسهیلات ویژه برای افرادی که به ریشه‌کن کردن بی‌سوادی در منطقه کمک کنند، در نظر گرفته است.

وی تصریح کرد: سال‌ها نهضت سوادآموزی به صورت یک سازمان مستقل فعالیت می‌کرد تا اینکه در چند سال اخیر این سازمان با ادارات آموزش و پرورش نواحی و مناطق ادغام شد و اکنون اداره آموزش و پرورش متولی امر سوادآموزی است.

افشاری با بیان اینکه جامعه هدف سوادآموزی افراد بین 10 تا 49 سال است و افراد زیر 10 سال واجب‌التعلیم محسوب شده و الزاما باید در مدارس مشغول به تحصیل شوند، اظهار داشت: طبق آمار اولیه‌ای که از سوی سامانه کشوری نهضت سواد آموزی اعلام شده در شهرستان تفرش 114 نفر بی‌سواد وجود دارد که طی بررسی‌های انجام شده مشخص شد از این تعداد 12 نفر به استناد مدارک مورد تایید اداره آموزش و پرورش هم اکنون با سواد هستند و 9 نفر نیز بالای 49 سال هستند، بنابراین در جامعه هدف قرار نمی‌گیرند، همچنین 23 نفر به استناد مدارک مستند سازمان بهزیستی دارای معلولیت ذهنی و جسمی بوده و غیر قابل تعلیم محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: یک نفر از 114 نفر اعلام شده به استناد مدارک اداره ثبت احوال فوت کرده و یک نفر نیز از شهرستان تفرش مهاجرت کرده است، همچنین 15 نفر دارای سواد خواندن و نوشتن هستند و کم سواد محسوب می‌شوند، 13 نفر از این جمع نیز اسامی‌شان تکراری بوده و نهایتا 40 نفر از 114 نفر اعلام شده بی‌سواد تشخیص داده شدند.

رئیس اداره آموزش و پرورش تفرش اضافه کرد: این اداره از دهیاران روستاها درخواست کرده چنانچه خارج از اسامی اعلام شده فرد بی‌سواد دیگری را در سطح روستاها شناسایی کردند آنها را معرفی کنند و از هدایای نفیس بهره‌مند شوند.

این مقام مسئول با بیان اینکه از جمع 40 نفر بی‌سوادی که در سطح شهرستان تفرش حضور دارند، اکنون 11 نفر در حال تعلیم به صورت چهره به چهره هستند تصریح کرد: چنانچه افراد باسواد مسئولیت باسواد کردن هر یک از 29 نفر دیگر را بر عهده بگیرد و به او سواد خواندن و نوشتن بیاموزد، علاوه بر بهره‌مندی از اجر معنوی از هدیه 680 هزار تومانی اداره آموزش و پرورش بهره‌مند خواهد شد، ضمن اینکه چنانچه آموزش گیرنده زیرپوشش کمیته امداد باشد، از هدیه 200 هزار تومانی این نهاد بهره‌مند خواهد شد،  شهرداری نیز تعهد کرده طبق مقررات و قوانین هدیه 100 هزار تومانی پرداخت کند.

افشاری اضافه کرد: شهرداری تفرش نیز متعهد شده است به افراد آموزش گیرنده در صورت اخذ پروانه ساخت تخفیف 50 درصدی دهد، همچنین فرمانداری تفرش تعهد کرده هم برای فرد آموزش دهنده و هم برای فرد آموزش گیرنده زمینه اخذ تسهیلات بانکی قرض‌الحسنه به مبلغ 3 تا 5 میلیون تومان را فراهم کند.

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان تفرش بیان کرد: دوره‌های تحکیم سواد در راستای تثبیت سواد سوادآموزان با هدف جلوگیری از رجعت سواد آموختگان به بی‌سوادی در سطح شهرستان تفرش در حال برگزاری است و هم اکنون دو دوره تحکیم در روستاهای قزلجه و قوشه خانه در حال انجام است.

وی اظهار داشت: دوره‌ای نیز با عنوان دوره انتقال در حال برگزاری است و 46 نفر در روستاهای کریان، هفتیان و آموزشگاه‌های کافی و زیور کاظمی در حال گذران دوره انتقال هستند.

وی ادامه داد: اداره آموزش و پرورش شهرستان تفرش آمادگی دارد تا از محل هدایای این اداره و سایر ادارات به هر فردی که یک بی‌سواد را با سواد کند مبلغ 980 هزار تومان را به عنوان هدیه پرداخت کند.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:48 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی گفت: هفته وحدت مهم‌ترین فرصت برای اتحاد و همبستگی میان امت اسلامی است، چرا که امروز تمام تلاش دشمن بر این است تا این اتحاد به هر شکل ممکن از هم فروبپاشد.

 خبرگزاری فارس: تلاش دشمن فروپاشی اتحاد مسلمانان است

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، حجت‌الاسلام حسن هنرمند پیش از ظهر امروز در نشست مسائل و مشکلات خانواده شهدا و ایثارگران شهرستان تفرش ضمن تبریک هفته وحدت اظهار داشت: هفته وحدت فرصت مناسبی است تا شیعه و سنی با تمسک به اشتراکات همدیگر جلوی سوء استفاده دشمن از اختلافات بین شیعه و سنی را بگیرند.

وی تصریح کرد: دشمنان همواره در صدد ایجاد تفرقه و جدایی بین شیعه و سنی بوده و شیعه را بر ضد سنی و سنی را بر شیعه تحریک می‌کنند که باید در برابر این توطئه آنان آگاه بود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی با بیان اینکه اتحاد و انسجام مسلمانان بهترین راه مقابله با دشمنان و ایادی کفر است، خاطر نشان ساخت: هفته وحدت بهترین فرصت برای ایجاد همدلی، اتحاد و احیای ارزش‌های اسلامی و تقویت نقاط مشترک بین مذاهب اسلامی است‏.‏

هنرمند بیان داشت: بدون شک هر چه همدلی، اخوت و برادری میان ملت‌های مسلمان بیشتر شود، زمینه‌های بالندگی، رشد و پیشرفت جوامع اسلامی بیشتر فراهم می‌آید‏.‏

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اهمیت رسیدگی به مسائل و مشکلات خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران اظهار داشت: بنیاد شهید در راستای رسیدگی به مشکلات این عزیزان که آن را از وظایف اصلی و ذاتی خود می‌داند از ابتدای سال جاری تاکنون از هفت هزار و 400 نفر از جامعه هدف به صورت حضوری و شش هزار و 446 نفر به صورت تلفنی در قالب طرح سپاس دیدار و گفت‌وگو کرده است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:56 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تفرش از ثبت 10 شرکت تعاونی جدید از ابتدای سال جاری تاکنون در این شهرستان خبر داد.

 خبرگزاری فارس: 10 شرکت تعاونی جدید در تفرش ثبت شده است

احمد محبعلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: این تعاونی‌ها با سرمایه یک هزار و 272 میلیون ریال در گرایش‌های صنعتی، کشاورزی، خدماتی و مسکونی به ثبت رسیده‌اند.

وی تصریح کرد: با راه‌اندازی این تعاونی‌ها 75 فرصت شغلی جدید در این شهرستان ایجاد خواهد شد.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تفرش گفت: تاکنون 245 شرکت تعاونی در گرایش‌های مختلف در این شهرستان به ثبت رسیده است.

محبعلی در بخش دیگری از سخنان خود از برگزاری کارگاه آموزشی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با موضوع پیشگیری از مصرف شیشه خبر داد و اظهار داشت: این کارگاه 22 دی ماه با همکاری بهزیستی استان مرکزی ویژه 36 نفر از کارگران واحدهای تولیدی و صنعتی این شهرستان برگزار می‌شود.

وی برگزاری دوره آموزشی آشنایی با نحوه تنظیم اظهارنامه، قوانین مالیاتی، نحوه برگزاری مجامع، قوانین و مقررات کار و تامین اجتماعی ویژه 658 نفر ساعت را از برنامه‌های آتی این اداره عنوان کرد.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:22 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

آرم سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری(منابع طبیعی)

مدیرمنابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تفرش گفت: در ۹ ماهه امسال حدود ۴۹ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی تصرف شد.

مجتبی مومن در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تفرش، بااشاره به عملکرد 9 ماهه امسال این اداره اظهارداشت: 49 هکتار از اراضی ملی‌و منابع طبیعی تصرف شده در شهرستان با همکاری دستگاه قضائی رفع تصرف و خلع ید و به بیت‌المال مسترد شده است.

وی افزود: این شهرستان دارای 146 هزار و 500 هکتار اراضی ملی و مرتعی است و برای حفظ و حراست از عرصه‌های ملی  و مرتعی، یگان حفاظت این اداره با همکاری سایر نهادها در امر حراست و جلوگیری از دخل و تصرف افراد سودجو هرگونه تخریب و تجاوز به اراضی ملی اهتمام جدی دارد.

مدیرمنابع طبیعی‌و آبخیزداری‌تفرش تصریح کرد: در راستای آشنایی هرچه بیشتر مردم، بهره برداران‌و مرتعداران با قوانین و مقررات منابع‌طبیعی، چگونگی حفظ و حراست از این نعمت الهی و ارزشمند کلاس‌های آموزشی ترویجی در اکثر روستاهای شهرستان برگزار شده است.

مومن خاطرنشان کرد: برخورد با زمین‌‌خواران و حفظ و حراست از عرصه‌های ملی یکی از وظایف منابع‌طبیعی بوده که در این زمینه‌ هر ساله طرح‌های مختلف به مرحله اجرا درآمده و با متخلفان برخورد می‌شود.

وی با تقدیر ازهمکاری دستگاه‌های نظارتی به‌ویژه دستگاه قضائی‌و انتظامی در راستای جلوگیری از تصرف اراضی‌ملی گفت: این اداره به صورت شبانه روزی آماده دریافت هرگونه اخبار در مورد تخریب، تصرف و آتش سوزی است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 11:41 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان تفرش گفت: طرح امداد و نجات زمستانی در محورهای مواصلاتی منتهی به تفرش با توجه به شروع فصل سرما در حال اجراست.

 خبرگزاری فارس: طرح امداد و نجات زمستانی تفرش در حال اجرا است

مجید حسین‌جمال در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک با اشاره به آمادگی کامل هلال احمر تفرش برای امداد رسانی و نجات در راه ماندگان در فصل سرما، اظهار داشت: از جمله طرح‌های در حال اجرای جمعیت هلال احمر تفرش، طرح امداد و نجات زمستانی است که از 19 آذر ماه آغاز شده و تا 27 اسفند 93 ادامه دارد.

وی تصریح کرد: در این طرح امدادگران در قالب 3 گروه امداد و نجات در محورهای مواصلاتی منتهی به تفرش به خصوص محور مواصلاتی تفرش- قم و گردنه گیان حضور پیدا کرده و در هنگام بارش برف و کولاک به مسافران امداد رسانی می‌کنند.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان تفرش بیان داشت: امداد و نجات افراد حادثه دیده، اسکان اضطراری و تغذیه اضطراری از جمله موارد امدادی این طرح می‌باشد.

حسین‌جمال ادامه داد: در طرح زمستانی، 4 تیم امدادی به صورت مجهز و آماده، اولویت بندی شده و بر حسب نیاز تیم‌های 2،1، 3 و 4 به محل اعزام می‌شوند و حتی در صورت نیاز از ظرفیت‌های امدادی استان و شهرستان‌های مجاور در حوادث احتمالی در قالب طرح امداد و نجات زمستانی استفاده می‌شود.

وی افزود: طرح آموزش 180 نفر از معرفی شدگان اداره کار، رفاه و امور اجتماعی نیز هم اکنون در جمعیت هلال احمر تفرش در حال  برگزاری است و افراد شرکت کننده در قالب کلاس‌های 30 نفره ضمن آموزش در زمینه مهارت‌های فنی و اشتغال‌زایی، در زمینه کمک‌های اولیه، اطفاء حریق و نحوه مواجهه با مصدومین ایست قلبی، سوختگی، خونریزی و پانسمان آموزش می‌یابند تا در صورت لزوم در محیط کار و در سطح جامعه از این آموزش‌ها استفاده کنند.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان تفرش اضافه کرد: همچنین اردوی جهادی و کارگاه سلامت در مناطق روستایی و محروم در حال برگزاری است فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و خدماتی شامل توزیع سبد کالا توسط خیرین، آموزش امداد و کمک‌های اولیه، آموزش‌های بهداشت شخصی و آموزش مهارت‌های زندگی  از جمله فعالیت‌های  این دوره از اردوهای جهادی می‌باشد.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:42 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه تفرش از ثبت هفت وقف جدید از ابتدای سال جاری تاکنون در این شهرستان خبر داد.

 خبرگزاری فارس: ثبت 7 موقوفه جدید در شهرستان تفرش

مهدی عسگری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: این موقوفات که شامل سه باب منزل مسکونی و چهار عرصه کشاورزی است با نیت روضه‌خوانی و کمک به مستمندان، وقف شده است.

وی تصریح کرد: شهرستان تفرش هم اکنون دارای 417 موقوفه است که شامل 192 موقوفه انتفاعی و 225 موقوفه منفعتی می‌باشد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه تفرش اظهار داشت: اکثر رقبات دارای سند اجاره و در اختیار مستاجرین می‌باشند که همه ساله اجاره بهای آنها به حساب موقوفات واریز و صرف اجرای نیات واقفان می‌شود.

عسگری تصریح کرد: شهرستان تفرش پذیرای 37 بقعه متبرکه شامل پنج بقعه در بافت شهری و 32 بقعه در بافت روستایی است که از جمله بقاع شاخص این شهرستان می‌توان به امامزاده محمد فم، امامزاده قاسم کهک، امامزاده مهدی ابوالعلی، امامزاده احمد کوهین، امامزاده بی‌بی ستین و امامزاده قاسم‌شاه واروق اشاره کرد.

وی بیان داشت: این اداره در سال جاری نسبت به تخریب و مرمت بقاع متبرکه از جمله امامزاده سید علی ‌اصغر شهراب، امامزاده حلیمه خاتون فرسمانه، امامزاده محمد فم و امامزاده قاسم کهک اقدام کرده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان تفرش با بیان اینکه از 27 آذر تا پنجم دی ماه به نام هفته وقف نام‌گذاری شده است، تاکید کرد: هفته وقف فرصتی مغتنم برای ایجاد بستر مناسب به منظور ترویج فرهنگ وقف و ایجاد وقف‌های جدید است.

عسگری افزود: نشست با مدیر حوزه علمیه و اساتید، نشست با اصحاب رسانه، برپایی نمایشگاه دستاوردها و فعالیت‌های اداره اوقاف در محل امامزاده محمد، غبارروبی مزار شهدا و خادمین بقاع متبرکه، تهیه و توزیع بروشور بقاع متبرکه در خیمه‌های معرفت، غبارروبی امامزاده محمد (جد مقام معظم رهبری) در روستای هزاوه، افتتاح خیمه‌های معرفت و ویزیت رایگان بیماران در محل درمانگاه جفتان از مهم‌ترین برنامه‌های اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان تفرش در هفته وقف است.

وی ادامه داد: همچنین همایش لبیک یا رسول‌الله در روز 28 صفر، دیدار مسئولین از سامانه جامع موقوفات شهرستان، فراخوان مقاله‌های دانش‌آموزان در خصوص وقف و اثرات آن، حضور هیئت‌های مذهبی شهرستان در محل بقاع متبرکه در روز شهادت امام رضا (ع)، عیادت از واقفان و خادمین بیمار، همایش یاوران وقف، رونمایی از مستند بقاع شاخص شهرستان و تجلیل از واقفان شاخص شهرستان تفرش، بخش دیگری از برنامه‌های اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان تفرش در این هفته است.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 1:0 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

جاده راه

 رئیس اداره راه و شهرسازی تفرش گفت: به منظورحذف نقطه حادثه خیز گردنه نقره کمر عملیات حذف پیچ های خطرناک این محور آغاز شد .

مجتبی معصومی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در تفرش، با اشاره به خطرات گردنه نقره کمر تفرش اظهار داشت: گردنه نقره کمر تفرش یکی از پرخطرترین محورهای شهرستان است که با تخصیص از محل اعتبارات استانی اصلاح یکی از پیچ های خطرناک این محور در دست اقدام است.

وی افزود: با هدف تامین ایمنی و آشکار سازی یک نقطه حادثه خیز گردنه نقره کمر تفرش اقدامات اصلاحی این محور آغاز شد.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان تفرش تصریح کرد: گردنه و تعدادی از پیچ‌های این محور از مهمترین نقاط حادثه خیز در شهرستان تفرش هستند که از محل اعتبارات استانی عملیات تعریض و رفع این نقطه در حال اجرا است.

معصومی  اعتبار این عملیات را سیصد میلیون ریال اعلام کرد و گفت: این عملیات بصورت امانی و با حجم خاکبرداری 2هزار متر مکعب انجام می‌شود.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان تفرش افزود: اصلاح پیچ خطرناک و افزایش دید رانندگان از مهمترین عوامل اجرای این تعریض به شمار می رود.

معصومی خاطر نشان کرد: شهرستان تفرش یکی از شهرهای کوهستانی در استان مرکزی است که 2گردنه صعب العبور در راه شهری و بیش از 5 گردنه صعب العبور در راه روستایی نیاز به بهسازی و اصلاح دارند که با تامین اعتبار عملیاتی می‌شود.

وی تصریح کرد: محور راه روستایی ابره در، محمد آباد، سرآبادان از جمله راه های روستایی هستند که در فصل زمستان در مواردی سبب بروز مشکلاتی برای روستائیان می‌شود.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 2:10 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

کمیته امداد

مدیرکمیته امداد امام خمینی(ره) تفرش گفت: توجه به اشتغال زایی خانواده‌های مددجویان تحت حمایت یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کمیته امداد تفرش است.

قاسم مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از تفرش، با اشاره به خدمات این نهاد برای افراد تحت حمایت اظهار داشت: اولویت کمیته امداد امام خمینی(ره) تفرش خودکفایی مددجویان در راستای حمایت از افرادی که تحت پوشش این نهاد بوده است که این عمل سبب استقلال آنان می‌شود.

وی افزود: تاکنون مهم‌ترین کاری که توسط کمیته امداد انجام شده این بوده که فرزندان خانواده‌های کم بضاعت و بی سرپرست از تحصیل عقب نمانند و بتوانند در کنار دیگر دانش‌آموزان به تحیل ادامه دهند.

مدیرکمیته امداد امام خمینی(ره) تفرش تصریح کرد: نیروهای این نهاد با عشق و براساس علاقه کار خود را ادامه می‌دهند که این سبب موفقیت کمیته امداد امام خمینی(ره) در تمام زمینه‌ها شده و امیدواریم روزی فرا رسد که همه این افراد بتوانند بدون دغدغه مالی زندگی کنند.

مقدم با اشاره به برنامه‌های کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: این نهاد در صدد است برای خانواده‌های نیازمند فرصت شغلی ایجاد کند تا بتوانند کسب درآمد مناسبی داشته باشند.

وی افزود: در 6 ماه نخست امسال این نهاد 261 مورد خدمات برای خانواده‌های تحت حمایت ارئه کرده که شامل خدمات فرهنگی، آموزشی و پرورشی به دانش آموزان و دانشجویان تحت حمایت کمیته امداد بوده است.

مدیرکمیته امداد امام خمینی(ره) تفرش تصریح کرد: کمیته امداد برای ارائه این خدمات مبلغ 46 میلیون ریال هزینه کرده است.

مقدم بااشاره به خدمات فرهنگی ارائه شده گفت: برای افراد تحت حمایت کانون‌های فرهنگی موقت را برگزار کرده‌ایم این نهاد هر ساله زمانی با شروع تعطیلات برنامه‌های متنوعی برای نوجوانان وجوانان تدارک دیده است.

وی افزود: کمیته امداد امام خمینی(ره) تفرش با مشارکت مردم و همکاری خیران در امر تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان برای رسیدن به درجات برتر تلاش می‌کنند.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 11:2 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مبارزه با مواد مخدر

فرماندار تفرش گفت: ایده‌های نو و کارشناسی برای مبارزه با مواد مخدر ارائه شده است و می‌خواهیم با بسیج همگانی مبارزه با مواد مخدر در تفرش را شدت ببخیشیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، کریم حمیدوند در نشست ستاد مبارزه با مواد مخدر شهرستان تفرش اظهار داشت: اعتیاد زنان و نوجوانان در سال‌های اخیر در ایران یک چراغ خطر است که این میزان در سال‌های 89 و 90 به بیشترین میزان رسیده است.

فرماندار تفرش با اشاره به آثار سوء مصرف مواد مخدر گفت: استفاده از این مواد افیونی سبب ایجاد خسارت به ابعاد اقتصادی اجتماعی و فرهنگی شده و یک فرد مفید جامعه را به بیمار تبدیل می‌کند.

حمیدوند با اشاره به اشاعه مواد مخدر توسط دشمنان برای مخدوش کردن چهره نظام گفت: بسیاری از کشورها با عرضه مواد مخدر در کشور ایران بدنبال مخدوش کردن چهره نظام هستند و مسئولان به عنوان نخستین و مکلف‌ترین افراد باید با مصرف این مواد در جامعه برخورد کنند.

وی افزود: مبارزه با مواد مخدر یک امر جهادگونه است و مبارزه دراین راه یک جهاد با بدی‌های جامعه است و بنابراین مسئولان فرهنگی تفرش مبارزه با مواد مخدر را جدی بگیرند زیرا گسترش اعتیاد از مصادیق جنگ نرم است.

فرماندار تفرش هماهنگی دستگاه‎ها در اجرای طرح کارزار رسانه‌ای را یکی از راه‌های موثر پیشگیری دانست و تصریح کرد: اجرای این طرح در استان و شهرستان‌ها باید توسط دستگاه‌های مربوطه جدی گرفته شود و با نهایت تلاش در تحقق اهداف این طرح همت کنند.

حمیدوند با اشاره به لزوم عدم تشتت دستگاه‎ها برای مبارزه با مواد مخدر گفت: باید از پراکندگی و تشتت بین دستگاه‌ها جلوگیری شود، همکاری و مساعدت دستگاه‌های اجرایی بیشتر شده تا بتوانیم در مبارزه با مواد مخدر برنامه‌ریزی‌های صحیح را اجرایی کنیم.

وی افزود: باید نسبت به سلامت و آینده جامعه اسلامی خود دغدغه داشته باشیم و بخشی از افراد که گرفتار اعتیاد می‌شوند نیازمند توجه ویژه هستند زیرا نگاه تکلیف‌گرایانه در حوزه مبارزه با مواد مخدر دارای اهمیت اساسی است.

فرماندار تفرش نجات یک انسان را نجات جامعه دانست و تصریح کرد: تلاش و همت در راه امنیت اخلاقی و مبارزه با مواد مخدر یک کار خداپسندانه و دارای اجر اخروی است که باید به عنوان یک وظیفه شرعی نگریست.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:27 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان تفرش گفت: با حضور جمعی از خواهران بسیجی در قالب اردوی جهادی یک روزه طرح جمع‌آوری بادام‌های آلوده به آفت زنبور مغز خوار بادام در این شهرستان انجام شد.

منصور کریمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، با بیان این خبر افزود: این طرح با هدف آموزش باغداران شهرستان با مبارزه غیرشیمیایی با آفت زنبور مغزخوار بادام با مشارکت ناحیه مقاومت بسیج شهرستان به صورت نمادین انجام شد.

وی گفت: بادام‌های آلوده به این آفت در این اقدام جمع‌آوری و سوزانده شدند.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان تفرش بیان کرد: آفت زنبور مغزخوار طی سال‌های اخیر خسارت قابل توجهی به محصول بادام شهرستان وارد کرده و بهترین شیوه مبارزه با آن جمع‌آوری و معدوم کردن بادام‌های آلوده به این آفت است

کریمی پاییز را بهترین فرصت برای کاهش خسارت احتمالی سال آینده برای بادام‌کاران عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه زنبور مغزخوار بادام سالانه خسارت زیادی به محصول بادام می‌زند و زمستان را در بادام‌های آلوده بر روی درختان به سر می‌برد، بهترین روش مبارزه، جمع‌آوری و سوزاندن همگانی بادام‌های آلوده است.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان تفرش توضیح داد: زنبور مغزخوار بادام تمام تابستان، پاییز، زمستان و قسمتی از بهار را به صورت لارو در داخل میوه‌های بادام روی درخت می‌گذراند و کمی قبل از شکوفه زدن درختان بادام که معمولا مصادف با فروردین است، لاروها به تدریج تبدیل به شفیره می‌شوند.

وی افزود: زنبورهای نر و ماده مغزخوار بادام که بیشتر در ساعت‌های گرم و آفتابی روز فعال هستند، روی شاخه‌های درخت بادام جفت‌گیری می‌کنند و حشره ماده تخم‌های خود را در داخل میوه بادام می‌گذ

کریمی گفت: حشره کامل این آفت زنبوری است که ماده آن شش تا هشت میلیمتر طول دارد و حشره نر کمی کوچک‌تر و اندازه آن بین چهار تا شش میلیمتر است که در دوره لاروی خود از مغز بادام تغذیه می‌کند.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 18:47 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مواد مخدر

 معاونت پیشگیری بهزیستی استان مرکزی گفت: پیشگیری از مصرف مواد مخدر به ویژه شیشه در ۶ استان کشور به صورت پایلوت اجرا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش،کیانوش امینی عصر امروز در جلسه هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان تفرش اظهار داشت: مواد مخدر شیشه یکی از پر مصرف‌ترین مواد در سطح استان مرکزی است که بیشترین مصرف کنندگان آن زنان و نوجوانان هستند.

وی افزود: اثرات تخریبی شیشه در زمینه‌های اقتصادی اجتماعی و فرهنگی نشانگر عوارض بد این مواد است.

معاونت پیشگیری بهزیستی استان مرکزی تصریح کرد: پیشگیری از مصرف مواد مخدر به خصوص شیشه در 6 استان کشور به صورت پایلوت اجرا می‌شود.

وی از اجرای طرح کارزار رسانه‎ای در استان مرکزی خبر داد و افزود: این طرح با هدف بمباران اطلاعات رسانه‌های استان در پیشگیری از مصرف مواد مخدر از تاریخ 13دی ماه به صورت یک هفته اجرا می‌شود.

معاونت پیشگیری بهزیستی استان مرکزی تصریح کرد: در این طرح بیش از120 ویژه برنامه با هدف پیشگیری از مصرف مواد مخدر و نجات جان فرد که نجات جامعه را در پی دارد اجرایی می‌شود.

امینی خواستار همکاری نهادهای مختلف در این طرح شد و گفت: تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد همانند جمعیت هلال احمر در پیشبرد این امر از اهمیت بالایی برخوردار هستند و ارائه تبلیغات و رفتارهای پیشگیرانه در گروه‌های مختلف سنی متفاوت است.

وی ظرفیت رسانه در این طرح را موثر دانست و افزود: صدا و سیما یکی از موثرترین نهادهای اجرایی در این کارزار رسانه‌ای است که با پخش کلیپ، تیزر، فیلم کوتاه می‌تواند در فواصل زمانی و مدت مشخص تاثیر بسزایی داشته باشد.

معاونت پیشگیری بهزیستی استان مرکزی تصریح کرد: پخش تراکت، بروشور و پوستر، طراحی لوگو ویژه پیشگیری و نصب در مکان‌های اجرای طرح اجرای تئاتر خیابانی با موضوع مواد مخدر، استفاده از ظرفیت مدارس و دانشگاه‌ها از دیگر عنوان برنامه‌های پیش‌بینی شده در طرح کارزار رسانه‌ای است.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:51 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

گندم آبی

 مدیر جهاد کشاورزی تفرش گفت: به دلیل کاهش منابع آبی در این شهرستان، سطح زیرکشت گندم آبی امسال نسبت به سال‌های گذشته، حدود ۲۰ درصد کاهش داشته است.

علی محبعلی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تفرش، با اشاره به کشت پاییزی این شهرستان اظهار داشت: محصولات زراعی تفرش شامل 6 هزار هکتار گندم دیم، 850 هکتار گندم آبی، 1100 هکتار جو آبی تاکنون کشت شده است.

وی افزود: برای کشت این مقدار محصول زراعی کشاورزان علاوه بر بذور خود مصرفی، بیش از 38 تن بذور گواهی شده نیز در اختیار کشاورزان قرار داده شد و ارقام مورد کشت کشاورزان، در گندم دیم اغلب رقم سرداری و در گندم آبی بک کراس روشن، اروم، میهن و در جو آبی رقم بهمن و ماکویی کشت شده است.

مدیرجهاد کشاورزی تفرش تصریح کرد: با توجه به بارندگی‌های گذشته تمامی مزارع کشت شده از وضعیت سطح سبز مناسبی برخوردار بوده است.

محبعلی با اشاره به مدیریت مزارع با استفاده از کارشناسان جهادکشاورزی این شهرستان گفت: در راستای مدیریت بهتر مزارع، در مراحل کاشت، داشت و برداشت محصول گندم کارشناسان ناظر به منظور نظارت و راهنمایی کشاورزان و رعایت اصول به‌زراعی در کشت درنظر گرفته شده  است.

وی خاطر نشان کرد: در سال 92 نیز درشهرستان تفرش بیش از 17 هزار تن محصولات زراعی شامل گندم، جو،حبوبات، علوفه، سیر و صیفی‌جات تولید شده که این میزان محصول در 3 هزار 600 هکتار از اراضی آبی و 7هزار و 300 هکتار اراضی دیم کشت شده است.

چاپ این صفحه /http://tafreshcitynews.loxblog.com/post/1233/بیش از ۲ میلیارد ریال برای احداث جاده "ابره‌در" تفرش اختصاص یافت.htm">

تاريخ : برچسب:, | 12:28 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

نصرالله نژاد/مدیرکل راه مرکزی

مدیر‌کل راه‌وشهرسازی استان مرکزی گفت: جاده ابره‌در به سرآبادان با تامین اعتبار ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال از سوی اداره راه و شهرسازی و ۱ میلیارد ریال از طریق مشارکت مردمی به‌زودی احداث می‌شود.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، مجیدرضا نصرالله‌نژاد عصرامروز در جلسه بررسی پروژه‌های اداره راه‌وشهرسازی شهرستان تفرش با اشاره به ساماندهی مسیرهای روستایی اظهار داشت: امسال 6 مسیر روستایی در شهرستان تفرش به صورت پروژه‌های اولویت‌دار در دست اقدام هستند.

وی افزود: از جمله مسیرهای اولویت‌دار مطرح شده در این شهرستان مسیر روستای ابره‌در به سرآبادان بوده که در دست اقدام هستند تا رفت‌و آمد را برای شهروندان در این نقاط هموار سازد.

مدیر‌کل راه و شهرسازی استان مرکزی تصریح کرد: جاده ابره‌در به سرآبادان با اعتبار 1 میلیارد و 600 میلیون ریال از سوی اداره راه و شهرسازی و 1 میلیارد ریال پرداختی از سوی خودیاری اهالی احداث این جاده آغاز می‌شود.

نصرالله‌نژاد با اشاره به اعتبارات تخصیص یافته در سال آینده گفت: برای سال آینده اعتباری را برای تونل نقره‌ کمره در نظر گرفته‌ شده و 30 درصد از قیر حوزه روستایی در استان مرکزی برای این شهرستان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: تونل نقره‌کمره یکی از تونل‌هایی است که به سبب این که در گردنه گیان، شاهد ریزش سنگ و برف هستیم، علیرغم دریافت اعتبار 7میلیارد ریالی به سبب طلب 150 میلیارد ریالی پیمانکار از پروژه، به اتمام نرسیده است.

مدیر‌کل راه و شهرسازی استان مرکزی تصریح کرد: تنها برای سهولت آمد و شد می‌توان با نصب توری در این منطقه از ریزش سنگ جلوگیری کرد چرا که به سبب وجود شیب 14درصدی در جاده قدیم و شیب مجاز 8درصدی امکان استفاه از جاده قدیم برای ساکنان منطقه وجود ندارد.

نصرالله‌نژاد با اشاره به روشنایی این گردنه گفت: به منظور روشنایی در این گردنه با پیمانکار قراردادی بسته و تیرهای چراغ برق نصب شده‌ که اعتبار لازم برای این امر نیز اختصاص یافته است.

وی افزود: از محل اعتبار روکش آسفالت مسیر اراک، فراهان و تفرش، بخشی از روکش آسفالت در محدوده شهرستان تفرش انجام می‌شود و تلاش می‌کنیم با جذب اعتبار لازم راه‌های لازم این شهرستان را آسفالت کنیم که برای این کار بخشی از اعتبار 103 میلیارد ریالی روکش محور اراک _فرمهین _تفرش، برای روکش راه‌های تفرش هزینه می‌شود.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:48 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

بیمه

 مدیرکمیته امداد امام خمینی(ره) تفرش گفت: در ۶ ماه نخست امسال یک میلیارد و ۲۴۹ میلیون ریال برای بیمه زنان سرپرست خانواده تحت حمایت این نهاد هزینه شده است.

قاسم مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تفرش، با اشاره به زنان سرپرست خانوارهای تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) اظهار داشت: ارائه خدمات درمانی به مددجویان تحت حمایت امداد از ابتدای تاسیس این نهاد از مهم‌ترین خدمات به اقشار نیازمند بوده است.

وی افزود: بیشتر زنان سرپرست خانوار از بیمه تامین اجتماعی برخوردار شده‌اند و حق بیمه و مستمر از طریق امداد به حساب آنها واریز می‌شود.

مدیرکمیته امداد امام‌خمینی(ره) تفرش با اشاره به خدمات درمانی بیماران تحت پوشش گفت: خدمات انجام شده توسط این نهاد کمک به درمان بیماران به ویژه افراد با بیماری صعب‌العلاج  یکی از اقدامات مهم بوده است.

مقدم تصریح کرد:کمیته امداد امام‌خمینی(ره) با ارائه خدمات، آماده خدمت‌رسانی به افراد بی‌بضاعت و محرومان شهرستان تفرش است.

وی با اشاره به دیدگاه‌های اسلامی‌حاکم بر نظام کشور و سفارشات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری افزود: در نظام اسلامی خانواده جایگاه مهمی دارد و زن نیز به‌عنوان جایگاه برتر باید تعریف شود.

مدیرکمیته امداد امام‌خمینی(ره) تفرش خاطرنشان کرد: مهارت‌های تربیتی، رفتاری، اخلاقی و اعتقادی برای بالا بردن سطح فضای خانواده‌ها در حال آموزش است، ضمن اینکه به گونه‌ای برای زنان سرپرست خانوار ایجاد شغل کنیم و خانه‌داری نیز تعریف شغلی داشته باشد.

مقدم تصریح کرد: اهداف کمیته امداد امام خمینی(ره) در راستای خودکفایی و استقلال زنان و خانواده های تحت پوشش کمیته امداد نیازمند عزم عمومی است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:16 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

تخریب منابع طبیعی در حاشیه رودخانه بشار یاسوج

رئیس دادگستری تفرش گفت: اراضی شهرستان تفرش براساس درجه‌بندی واگذار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، رضا میرزایی ظهرامروز در جلسه کمیته حفاظت از اراضی منابع ملی بااشاره بر افزایش امکانات و تمایل ‏مردم به داشتن زمین های کشاورزی در نقاط مختلف اظهار کرد:امروزه تعرض و تخریب اراضی ‏ملی آسان شده اما به لحاظ اهمیت حفظ حقوق بیت المال مسئولین امر باید هوشیاری کافی ‏در حفاظت از اراضی را داشته باشند.‏‏

رئیس دادگستری تفرش افزود: پیشگیری از غصب اراضی ملی یکی از مهمترین وظایف دشتگاه ‏قضائی است و این کمیته در چارچوب قانون و مطابق دستورالعمل با متخلفین برخورد می کند.‏

وی با تصریح کرد: حفظ و حراست از منابع طبیعی و تبیین نقش و جایگاه  با ارزش منابع ‏طبیعی و ارزش ملی دارای اهمیت بوده و مورد تاکید است و اقشار مردم و مسئولان به تبعات بعد از تخریب و تجاوز به منابع ملی ‏باید هوشیار و آگاه باشند.‏

رئیس دادگستری تفرش بااشاره به اهمیت منابع طبیعی گفت: منابع طبیعی سرمایه ارزشمندی است که باید در حمایت ‏از آن و انتقال این سرمایه با ارزش به نسل های بعد تلاش کرد و در این راستا با افراد متخلف و ‏فرصت طلب برخورد جدی و قانونی صورت گیرد.‏

به گفته وی، موضوع حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی باید به یک اراده ملی تبدیل شود و ‏در همین راستا باید با بکارگیری تعامل و همگرایی حداکثری عموم مردم و راهکارهای قانونی، ‏جایگاه واقعی حفاظت از منابع طبیعی را درمیان همه اقشار جامعه تبیین ونهادینه کنیم.‏

وی بااشاره به مصوبات جلسه گفت: دستگاه های زیربط این کمیته از تمام توان خود در گشت های مختلف ‏استفاده کرده و بمنظور اجرای رای قطعی از توان و ظرفیت مراجع قضائی استفاده کنند و نیز اراضی بر اساس درجه بندی واگذار شده و حریم ‏رودخانه ها نیز حفظ گردد.‏

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:10 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رئیس جمعیت هلال احمر تفرش از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی این شهرستان خبر داد.

 خبرگزاری فارس: انعقاد تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین هلال احمر و تعاون، کار و رفاه اجتماعی تفرش

مجید حسین‌جمال امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: با انعقاد این تفاهم‌نامه همکاری 180 نفر از مستمری ‌بگیران بیمه بیکاری تفرش آموزش‌های امداد و کمک‌های اولیه را فرا خواهند گرفت.

وی تصریح کرد: این افراد در قالب گروه‌های 30 نفره با شرکت در دوره‌های آموزشی، امداد و نجات و کمک‌های اولیه را فرا گرفته و در صورت موفقیت در آزمون گواهی‌نامه دریافت خواهند کرد.

رئیس جمعیت هلال احمر تفرش در بخش دیگری از سخنان خود از سفر کاروان سلامت و امید به این شهرستان خبر داد و بیان داشت: کاروان سلامت و امید چهار بهمن ماه سال جاری به شهر تفرش سفر خواهد کرد.

حسین‌جمال هدف از اجرای طرح سلامت و امید را اجرایی شدن سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در موضوع آموزش و پیشگیری از بیماری‌ها با تکیه بر مشارکت‌های مردمی دانست و ادامه داد: در این کاروان در حوزه‌های پیشگیری و آموزش در حوزه‌های سلامت به صورت رایگان با کمک خیران به مردم خدمت‌رسانی می‌شود.

وی بیان کرد: ارائه خدمات پزشکی، برگزاری مراسم تجلیل از خیرین، طبخ غذا به نفع نیازمندان، برگزاری مسابقات فرهنگی، برپایی ایستگاه‌ها و چادرهای سلامت، اجرای طرح غربال‌گری، ارائه مشاوره‌های تغذیه و... از برنامه‌های مهم پیش‌بینی شده به مناسبت سفر کاروان سلامت و امید به تفرش است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:45 | نویسنده : میثم اله وردی |