پایگاه خبری تفرش:

دومین جشن فارغ‌التحصیلی دانش آموختگان دانشگاه تفرش با حضور رئیس، معاونین، مدیران،کارکنان و دانشجویان در سالن اجتماعات حاج ابراهیم نصیر دانشگاه تفرش برگزار شد.

 خبرگزاری فارس: آیین دانش آموختگی دانشگاه تفرش برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، رئیس دانشگاه تفرش بعد از ظهر امروز  در این آیین گفت: آیین فارغ‌التحصیلی جشنی به مناسبت موفقیت در کسب یک مرتبه علمی و کسب مدارج عالیه تحصیلی و سپری کردن دوران سخت توام با تلاش چندین ساله برای کسب علم و دانش است.

محمدقاسم سحاب با بیان اینکه دانش آموختگان دانشگاهی بازوی کمکی مراکز آموزش عالی هستند و آینده کشور در گرو همت آنان است، افزود: رسالت کنونی دانشجویان توسعه کشور با همت بلند و برافراشته کردن نام ایران اسلامی بر قلل رفیع  علمی جهان است.

وی اظهار امیدواری کرد: به همت فارغ‌التحصیلان دانشگاه، در آینده نزدیک جامعه فارغ‌التحصیلان دانشگاه تفرش به منظور ارتباط نزدیک بین دانشجویان و دانشگاه تاسیس شود.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تفرش نیز گفت: فارغ‌التحصیلان  دانشگاه تفرش در آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری خوش درخشیده‌اند که این نشان از این حقیقت دارد که خروجی‌های این دانشگاه هنوز درخشان است.

مهدی جعفری‌پناه با اشاره به اینکه 236 نفر از فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف این دانشگاه در آزمون کارشناسی ارشد سال 93 در دانشگاه‌های دولتی کشور پذیرفته شده‌اند، تصریح کرد: درصد متوسط پذیرفته‌شدگان این دانشگاه در آزمون‌های کارشناسی ارشد سال گذشته 32.13 درصد  است که این آمار بالاتر از آمار متوسط پذیرفته‌شدگان سایر دانشگاه‌های مطرح که حدود 40 درصد است، می‌باشد.

در این مراسم 70 دانش‌آموخته دانشگاه تفرش و دانشجویان ممتاز مقاطع کارشناسی با اهدای لوح یادبود و جوایزی تقدیر شدند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:45 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

کودکان تفرشی نقاشی با موضوع ولایت ترسیم کردند .

این نقاشی 120 متری را دیروز 250 کودک تفرشی طراحی کردند .
کودکان تفرش با شرکت در این مراسم افکار و اندیشه های خود با موضوع ولایت و امامت امام علی (ع) را به تصویر کشیدند.
دراین مراسم شاد، خطبه غدیر هم توسط علیرضا محبعلی از خطاطان به نام این شهرستان به طول ده متر نگارش شد.
برنامه های مختلف فرهنگی و هنری و برپایی غرفه های کتاب و نرم افزارهای فرهنگی هم برپا شد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 3:52 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

باران غدیر

رئیس دانشگاه تفرش گفت: واقعه غدیر باید برای نسل نوجوان و جوان به درستی تبیین شود چراکه فرهنگسازی محتوای واقعه غدیر امری مهم به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار تسنیم از تفرش، محمدقاسم سحاب رئیس دانشگاه تفرش ظهر امروز، در جشن بزرگ عید ولایت که در این دانشگاه برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر، اظهار کرد: واقعه غدیر یک نسخه  اختلاف نیست واقعه تاریخی بزرگ است برای توجه تمامی مسلمانان و مرجعی مهم برای شیعیان حضرت علی(ع) است.

وی افزود:غدیر روز اکمال دین است و مسلمانان با تمسک به این مهم می‌ توانند به سمت صلاح حرکت کنندایجاد پیوند ارزش ها بین نسل های انقلاب و ولایت و کمک به ارتقای معارف معنوی از جمله برکات غدیر است.

رئیس دانشگاه تفرش با اشاره به واقعه غدیرگفت: سرتاسر حیات طیبه رسول ‌اکرم(ص)  لحظه به لحظه آن در نزد مسلمانان دارای اهمیتی بالائی است  نه تنها کلام رسول‌ اکرم حجت است و صراط مستقیم را به عالمیان می‌نمایاند بلکه در بین اقوال مختلف در مورد واقعه غدیر و تفسیر آن، شیعه محکم‌ترین راه را انتخاب کرده و باوری را که بیشتر مردم مسلمانان آن را پذیرفته‌اند ملاک انتخاب مسیر خود قرار داده است.

سحاب تصریح کرد: در بازسازی واقعه غدیر باید به مسائلی که در کتاب اهل شیعه و توسط عالمان شیعه مطرح شده است توجه شود.

وی افزود: این کاربزرگ با مشارکت‌های مردم و با راهنمائی‌های مراجع تقلید پا گرفته و امیدواریم این اقدام با برنامه ریزی‌هایی که صورت می‌گیرد ادامه داشته باشدنیز نهادینه کردن فرهنگ غدیر در جامعه برنامه های مورد نظر باید در طول سال انجام شود.

رئیس دانشگاه تفرش بر ضرورت بکارگیری تمام ظرفیت ها در ترویج فرهنگ غدیر گفت: بهره گیری از تمامی ظرفیت‌ها به ویژه فضای مجازی و رسانه های ارتباط جمعی در عرصه ترویج فرهنگ غدیر باید در اولویت برنامه‌های فرهنگی متناسب با غدیر باشد.

وی افزود: ولایت فقیه ادامه امامت بوده که توانسته با اقتدار و تدبیر ارزشمند خود در نشر و توسعه فرهنگ شیعه در سطح جهان نقش آفرین باشد.

سحاب با اشاره به اینکه تبیین و ترویج خطبه ناب غدیر در میان نسل نوجوان و جوان بیش از پیش ضروری است، گفت: دهه ولایت بهترین فرصت برای نهادینه کردن فرهنگ غدیر در جامعه بوده بر این اساس اقدام های مورد نظر باید به بهترین صورت انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری مراسم های دهه ولایت و امامت باید با محتوایی غنی در راستای تبیین واقعه غدیر و ولایت باشد، افزود: برای نهادینه کردن فرهنگ غدیر در جامعه برنامه های مورد نظر باید در طول سال انجام شود.

رئیس دانشگاه تفرش با اشاره به اهمیت بازسازی و اجرای واقعه بزرگ غدیر گفت: دشمنان تلاش دارند شبهاتی را در این زمینه ایجادکنندکه اجرای این برنامه گام مهمی در این راستا است چراکه غدیر، تنها یک حادثه تاریخی و نام یک سرزمین نیست بلکه تفکر و راه و روش اسلام ناب محمدی(ص) است.

سحاب تصریح کرد: فلسفه وجودی عید غدیر خم باید به صورت جامع و کامل در جامعه تشریح و تبیین شود چراکه واقعه غدیر یک حکایت تاریخی نیست بلکه نشانه و رمزى است که از تداوم خط نبوت حکایت مى کند.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:37 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

انتصاب

 آیین تکریم و معارفه مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تفرش با حضور معاون امور دفاتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه های کشور، نماینده مردم تفرش در مجلس، رئیس دفاتر نهاد در استان مرکزی و جمعی مسئولان شهرستانی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، معاون امور دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در مراسم تودیع حجت الاسلام سید جواد علیزاده موسوی مسئول  سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تفرش  و معارفه حجت الاسلام رسول ظرافت به عنوان سرپرست جدید این نهاد با اشاره به اهمیت و ارزش جایگاه اندیشه و علما در دین مبین اسلام اظهار کرد: در دین مبین اسلام بر علم و جایگاه ویژه عالمان و دانشمندان تاکید فراوان شده است.

حجت الاسلام محمداسحاق مسعودی با بیان این که عید غدیر واقعه بزرگ اسلام و یکی از افتخارات ما مسلمانان است، افزود: در آموزه های دینی اهل سنت و شیعه بر عالم و دانشمند بودن حضرت علی (ع) تاکید فراوان شده و یکی از ویژگی های ممتاز دین اسلام در مقایسه با سایر ادیان سرآمد بودن امامان و پیشوایان ما در زمینه علمی در میان دیگر دانشمندان زمان خود است.

وی تصریح کرد: از اینرو امت اسلامی باید پیشرو ترین امت ها در زمینه علم و دانش بوده و در زمینه بالندگی دانشگاه اسلامی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و دین اسلام تلاش  نماید.

معاون امور دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به اهمیت تحقق و رسیدن به دانشگاه اسلامی گفت: معنای حقیقی دانشگاه اسلامی مورد تاکید مقام معظم رهبری و دین اسلام  پیشرو ترین دانشگاه در زمینه علم و دانش است که بالندگی این دانشگاه اسلامی اراده و همت نخبگان علمی و دانشجویان و اساتید را می طلبد.

حجت الاسلام مسعودی افزود: یکی از وظایف خطیر  دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ترغیب دانشجویان به علم آموزی و انجام فعالیت های فرهنگی و مشاوری امین بودن برای ریاست،کارکنان و دانشجویان است.

2هزار هیئت علمی در دانشگاه های استان مشغول به فعالیت هستند

رئیس دفاتر نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان مرکزی نیز در این آیین گفت: وجود 110 هزار دانشجو، 80مرکز آموزش عالی و 2هزار هیات علمی در استان مرکزی زمینه شهرت این استان در زمینه علمی  در کنار صنعت فراهم آورده است.

حجت الاسلام مهدی ایمانی مقدم افزود: دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در  استان مرکزی در زمینه انقلاب و ارزش های فرهنگی اهتمام ویژه نموده و بستر های اشاعه این ارزش ها به جوانان دانشجو را فراهم و در این زمینه بسیار موفق عمل نموده اند.

وی تصریح کرد: روحانیت در دانشگاه ها باید برای تمامی اقشار اعم از مدیریت، کارکنان و دانشجویان مشاوری امین بوده و این امر رسالتی است که مقام معظم رهبری بر دوش مسئولین در نهاد رهبری دانشگاه ها گذاشته است.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:34 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

دانشجویان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تفرش گفت: این دانشگاه با مشکلات مالی ‌مواجه است که با تمهیدات اندیشیده شده سعی بر این است تا بیش از ۱۲ درصد از هزینه‌های دانشگاه متکی بر هزینه‌ای غیر از شهریه باشد.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، رضا شفیع‌زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات، با بیان عملکرد دانشگاه در سه ماه گذشته اظهار کرد:کمبود دانشجو در بسیاری از دانشگاه‌ها به آفت توسعه دانشگاه تبدیل شده ‌و دانشگاه آزاد تفرش با ایجاد دو رشته در مقطع کارشناسی ارشد توانسته قریب به 100 دانشجو در ترم تحصیلی جدید جذب کند.

وی افزود: ایجاد 2رشته مهندسی فناوری اطلاعات و عمران سبب رشد 20درصدی جذب دانشجو در دانشگاه آزاد تفرش شده و با پیگیری‌های انجام شده به‌دنبال ایجاد رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد تفرش تصریح کرد: دانشگاه آزاد تفرش با مشکلات مالی عدیده مواجه است که با تمهیدات اندیشیده شده سعی بر این است تا بیش از 12 درصد از هزینه‌های دانشگاه متکی بر هزینه‌ای غیر از شهریه باشد.

شفیع‌زاده با بیان اینکه پیشنهاد نامگذاری دانشگاه آزاد تفرش به نام پروفسور حسابی مورد تائید قرار گرفته است گفت: با نامگذاری دانشگاه آزاد تفرش به نام پدر علم فیزیک ایران سید محمود حسابی شاهد معرفی بیشتر این شهر دانشگاهی در سطح کشور هستیم.

وی بر‌افزایش فعالیت شرکت توسعه شهرستان تفرش تاکید کرد و افزود: با فعال‌تر شدن این شرکت در صدد تاسیس شرکت دانش‌بنیان در این دانشگاه هستیم تا بتوانیم طرح‌های محلی و بومی را به مرحله اجرا برسانیم.

رئیس دانشگاه آزاد تفرش با بیان اینکه اجرای برنامه‌های فرهنگی از اولویت‌های دانشگاه آزاد است تصریح کرد: وجود 8هزار جلد در کتابخانه دانشگاه از ظرفیت‌های مناسب در ایجاد فرهنگ کتابخوانی است.

شفیع‌زاده با اشاره به برنامه‌های دانشگاه تفرش گفت: تشکیل تیم‌های ورزشی، ایجاد زمین پینت بال، طرح مشاوره از نخبگان تفرشی، برگزاری مراسم باشکوه روز تفرش در بیستم اردیبهشت ماه و چاپ نشریه تخصصی از مهمترین برنامه های دانشگاه آزاد تفرش در طول امسال است.

وی افزود: ایجاد رشته‌های جدید تحصیلی در دانشگاه آزاد تفرش و جذب دانشجو در مقاطع تحصیلی زمینه توسعه این دانشگاه را فراهم می‌کند.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:20 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مراسم معارفه دانشجویان جدیدالورود دانشگاه تفرش به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه تفرش در محل سالن ورزشی شهید شهریاری این دانشگاه با شرکت دانشجویان و مسئولین برگزار شد.

خبرگزاری فارس: مراسم معارفه دانشجویان جدیدالورود دانشگاه تفرش برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک رئیس دانشگاه تفرش ظهر امروز در این مراسم گفت: این دانشگاه در سال تحصیلی جدید میزبان بیش از 500 دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی است.

محمدقاسم سحاب افزود: رسالت کنونی دانشجویان استفاده از فرصت تحصیلی فراهم شده در دانشگاه تفرش به منظور رشد و پیشرفت از لحاظ علمی و اخلاقی و استفاده از تمام منابع اطلاعاتی به منظور شناخت از دانشگاه محل تحصیل خود است.

وی احداث دریاچه مصنوعی، تاسیس موزه تاریخ طبیعی، وسعت 350 هکتاری سایت دانشگاه تفرش به عنوان بزرگ‌ترین سایت در بین دانشگاه‌های کشور و بهره‌مندی از اساتید مجرب و معاونین کوشا را از مهم‌ترین امکانات و شرایط ویژه دانشگاه تفرش عنوان کرد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تفرش نیز در این مراسم گفت: در دین مبین اسلام بر کسب دانش و علم آموزی بیش از سایر ادیان سفارش شده است.

حجت‌الاسلام رسول ظرافت با بیان اینکه تحصیل علم و رسیدن به کمال مهم‌ترین هدف دانشجویان از آمدن به دانشگاه است، افزود: هدف از بعثت انبیا و خلقت وجودی همه انسان‌ها نیز تحصیل علم و دانش و پیمودن مسیر کمال بوده است.

سرپرست فرمانداری شهرستان تفرش نیز در این مراسم گفت: شهرستان تفرش جزو شهرستان‌های نادر استان و کشور است که مهد پرورش بزرگان و نام‌آوران در عرصه‌های علمی نظیر پروفسور حسابی و استاد سحاب است.

کریم حمیدوند با بیان اینکه دانشگاه تفرش دارای خوابگاه‌های دانشجویی با کیفیت و مطلوبی است، افزود: کمیسیون دانشجویی شهرستان از تمام ظرفیت‌های موجود قانونی به منظور فراهم کردن بسترهای علم آموزی برای دانشجویان استفاده می‌کند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تفرش هم با بیان اینکه دوران  تحصیل در دانشگاه شیرین‌ترین دوران زندگی افراد است، گفت: تلاش  در راستای مجهز کردن خود به عنصر تخصص و تعهد مهم‌ترین رسالت دانشجویان در این مقطع است.

مهدی جعفری‌پناه با اشاره به اینکه 236 نفر از فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف این دانشگاه در آزمون کارشناسی ارشد سال 93 در دانشگاه‌های دولتی کشور  پذیرفته شده‌اند، افزود: درصد متوسط پذیرفته شدگان این دانشگاه در آزمون‌های کارشناسی ارشد سال گذشته، 32.13 درصد است که این آمار بالاتر از آمار متوسط پذیرفته شدگان سایر دانشگاه‌ها مطرح که حدود 14 درصد است، می‌باشد.

وی ادامه داد: فارغ‌التحصیلان دانشگاه تفرش در آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری خوش درخشیده‌اند که این نشان از این حقیقت دارد که خروجی‌های این دانشگاه هنوز درخشان است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه تفرش نیز در این مراسم بیان کرد: دانشگاه تفرش به خاطر نزدیکی به پایتخت اساتید خوبی را جذب کرده است که دانشجویان باید از ظرفیت بالای این اساتید در دوران تحصیل خود در این دانشگاه نهایت استفاده را ببرند.

محمد حبیبی با اشاره به قدمت تاریخی و شخصیت علمی شهرستان تفرش اظهار کرد: تمام بسترها برای نقش آفرینی جهانی دانشجویان در این چهار سال فراهم است.

وی با بیان اینکه جهان در حال عبور از پیچ تاریخی و شکل گیری نظم نوین است، تصریح کرد: اگر بخواهیم در نظم نوین جهانی نقش آفرین باشیم احتیاج به یک مثلث با سه ضلع علم و دانش، اقتصاد و فرهنگ داریم.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه تفرش ادامه داد: توجه به فرهنگ در این مثلث، بالندگی ضلع‌های علم و اقتصاد را به همراه دارد.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:48 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مدیر آموزش و پرورش تفرش گفت: چرخ توسعه کشور با سرمایه گذاری آگاهانه روی دانش آموزان و باروی صحیح و اصولی استعداد آنها می گردد.

 

به گزارش ایرنا، «محمد حسن افشاری» روز شنبه در آیین صبحگاه هفته دفاع مقدس در مدرسه شهید چمران شهرستان تفرش افزود: فردای ایران آباد و مقتدر در گرو تربیت نسل ماهر، فرهیخته و مولد است و باید با سرمایه گذاری در این بخش دین خود را به کشور ادا کنیم.

وی بیان کرد: یکی از راههای مقابله جوانان و نوجوانان با دشمن در جنگ نرم، خوب درس خواندن و تلاش برای کسب علم و دانش است.

مدیرآموزش و پرورش تفرش ادامه داد: دشمن در جنگ نرم همه تلاش خود را برای به بیراه کشاندن جوانان و نوجوانان این مرز و بوم به کارگرفته و در این راستا باید هوشیار بود.

افشاری عنوان کرد: در دوران هشت سال دفاع مقدس جوانان و نوجوانان ایران اسلامی در جبهه های حق علیه باطل حضور یافتند و مردانه مقابل دشمن جنگیدند.

وی گفت: امروز نیز در جنگ نرم باید مردانه جنگید و توطئه دشمنان را یکی پس از دیگری خنثی کرد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:29 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی از ارایه مستندات روز ملی شطرنج برای ثبت در آثار معنوی کشور به اداره کل باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی خبر داد.

 

سید«محمد حسینی» روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این ثبت به مناسبت برگزاری مسابقات ملی شطرنج آزاد یادواره سالگرد فتوای تاریخی حضرت امام(ره) درباره آزاد شدن بازی شطرنج انجام خواهد شد.

وی اظهار کرد: در صورت قبول و پذیرش مستندات، روز 16 شهریور در تقویم کشور به عنوان روز ملی شطرنج اعلام خواهد شد.

وی توضیح داد: حضرت امام خمینی (ره) درتاریخ 19 شهریور 1367 ورزش فکری شطرنج را با شرایطی بدون اشکال دانستند.

وی گفت: دومین دوره این مسابقات از 16 تا 21 شهریور ماه سال جاری در سالن ورزشی 22 بهمن در زادگاه امام راحل در خمین با حضور 150 شطرنج باز از سراسرکشوربرگزار شد.

16 اثر معنوی شامل مراسم نخل گردانی خمین، تفرش و نراق ، اهو اهو محلات، مراسم چق چقه زنی انجدان، علم گردانی هزاوه، گیوه دوزی سنجان، تعزیه سیار اراک و وفس، شیوه پخت حلوای ابراهیم آباد اراک، جشن پیرگان فراهان، مراسم علمبران تفرش،شیوه پخت فطیر دراراک، نخل بندان تفرش، تعزیه تفرش و علم گردانی تفرش تا کنون در استان مرکزی به ثبت رسیده است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:28 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

همزمان با دومین روز از هفته دفاع مقدس یادمان شهدای گمنام در دانشگاه تفرش افتتاح شد.
این یادمان 8ضلعی در مدت یک سال ساخته شده و برای ساخت آن 110میلیون تومان صرف شده است.
دراین یادمان دو شهید گمنام دفاع مقدس به خاک سپرده شده اند که در عملیات های بدر و والفجر8به شهادت رسیده اند.
پیکراین شهدا 25 فروردین پارسال به میهن بازگشتند و در دانشگاه تفرش به خاک سپرده شدند.
در مراسم افتتاح یادمان فرمانده سپاه ناحیه تفرش با بیان اینکه جوانان این مرز و بوم دردوران دفاع مقدس جانفشانی ها و رشادتهای بی مانندی را انجام دادند و برای همیشه مایه مباهات تاریخ ایران شدند گفت:بزرگداشت دفاع مقدس، بزرگداشت این رشادتهاست.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:7 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

پرونده آيين "باران خواهي" براي ثبت جهاني سال ۲۰۱۴ در فهرست ميراث فرهنگي ناملموس به يونسكو ارسال شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان"فرهاد نظري" مديركل دفتر ثبت آثار تاريخي، فرهنگي و طبيعي سازمان ميراث فرهنگي گفت: آيين "باران خواهي"، اواخر بهمن سال گذشته در فهرست آثار ملي كشورمان به ثبت رسيد.

وي افزود: پرونده آيين "باران خواهي" روستاي "كبوران تفرش" از ميان ۱۱ پرونده‌اي كه ايران پيش از اجلاس ميراث ناملموس يونسكو پيشنهاد دادهبود، براي ثبت جهاني سال ۲۰۱۴ به يونسكو ارسال شد.

نظري تصريح كرد: پرونده آيين "باران خواهي" در اجلاس ميراث فرهنگي ناملموس يونسكو كه در آذر سال ۲۰۱۴ در قطر برگزار مي‌شود، براي ثبت جهاني بررسي خواهد شد.

"مسعود حسين ميرزايي" دبير اجلاس و جشنواره، آيين باران خواهي در ايران را از مناسك و آيين هايي با قدمت بالا دانست و افزود: مراسم باران خواهي يا دعاي باران در نتيجه ارتباط بين انسان و اعتقادات و نيايش هاي او با خالق است كه در مناطق مختلف كشور با توجه به جغرافياي بومي به طرق مختلف اجرا مي شود .

حسين ميرزايي اظهار اميدواري كرد برگزاري اجلاس و جشنواره ۲۰۱۴ اصفهان گام هاي مثبتي در پيشبرد ثبت پرونده هاي آثار ميراث فرهنگي ناملموس كشور در يونسكو بردارد.

شايان ذكر است اجلاس و جشنواره بين المللي ميراث فرهنگي ناملموس (ICCN۲۰۱۴) با محوريت شهرداري اصفهان از ۱۶ تا ۲۰ مهر ماه در كلان شهر اصفهان برگزار خواهد شد

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:8 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

نمایشگاه کتاب مسکو

 سرپرست ارشاد اسلامی تفرش گفت: نمایشگاه کتاب تفرش با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در مجتمع فرهنگی هنری پروفسور حسابی گشایش یافت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، مجتبی شاه حسینی در حاشیه مراسم افتتاحیه نمایشگاه با اشاره به زمان برگزاری این نمایشگاه اظهار کرد: نمایشگاه کتاب شهرستان تفرش به مناسبت گرامیداشت پروفسور حسابی، در مجتمع فرهنگی هنری پروفسور حسابی گشایش یافت.

وی افزود: کتاب و کتابخوانی، هنوز در میان مخاطبان و علاقه‌مندان به مطالعه و تحقیق جایگاه ویژه خود را دارد و بخشی از سبد فرهنگی این اقشار را به خود اختصاص می دهد.

سرپرست فرهنگ و ارشاد اسلامی تفرش با اشاره به فرهنگ کتابخوانی گفت: کتاب میراثی ماندگار، پدیده ای باشکوه و عنصری رشد آفرین در زندگی بشر است و در راستای تقویت فرهنگ کتاب خوانی باید گام‌های اساسی برداشته شود.

شاه حسینی تصریح کرد: در این نمایشگاه بیش از 700 عنوان کتاب مشتمل بر 3 هزار جلد در موضوعات مختلف مذهبی، فرهنگی، ادبی، اجتماعی، کمک درسی، کودک و نوجوان در معرض نمایش گذاشته شده است.

وی افزود: این نمایشگاه از 24 شهریورماه به مدت 7 روز برای بازدید عموم دایراست و کتاب های عرضه شده در آن با تخفیف 30 درصدی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تفرش با اشاره به اهداف برگزاری این نمایشگاه گفت: هدف از برپایی این نمایشگاه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین اقشار مختلف مردم جامعه است.

شاه حسینی تصریح کرد: آنچه در دنیای امروز آگاهی می‌بخشد و مسیر سعادت و پیشرفت را برای افراد جامعه هموار می کند، قدرت علم، تفکر، اندیشه و میزان آگاهی و بصیرت مردم است و این مولفه ها جز با مطالعه و توجه به کتابخوانی محقق نمی‌شود.

وی افزود: نمایشگاه کتاب مجالی برای تعامل و تبادل اندیشه‌ها و ایجاد شور و نشاط و انگیزه در حوزه کتابخوانی است و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی یک عزم جدی و مشارکت همگانی را طلب می‌کند.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:39 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رشد 30 درصدی ظرفیت پذیرش دانشجو در سال تحصیلی جدید

 خبرگزاری فارس: رشد 30 درصدی ظرفیت پذیرش دانشجو در سال تحصیلی جدید

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، مهدی جعفری‌پناه ظهر امروز در جمع خبرنگاران گفت: دانشگاه تفرش به هیچ عنوان ظرفیت پذیرش دانشجو خود را پایین نیاورده و پیشی گرفتن آمار فارغ‌التحصیلان به آمار دانشجویان باعث ایجاد شبهه بین افکار عمومی مبنی بر پایین آمدن آمار دانشجویان شده است.

وی افزود: در سال تحصیلی جدید این دانشگاه اقدام به پذیرش 490 دانشجو در مقطع کارشناسی، 106 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و 6 نفر در مقطع دکتری کرده است.

معاون اداری مالی دانشگاه تفرش نیز در این نشست گفت: بدهی کنونی دانشگاه تفرش از سال‌های گذشته حدود دو میلیارد تومان بوده که پرداخت این بدهی نیازمند نگاه ویژه مسئولین استان و وزارت علوم به دانشگاه تفرش در مبحث مالی است.

احمد عبداللهی با بیان اینکه وب سایت و پورتال دانشگاه‌ها در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها تاثیرگذار است، افزود: در این راستا به منظور بهبود کارایی پورتال دانشگاه در رتبه‌بندی‌های مختلف سایت دانشگاه مجهز شده است.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تفرش نیز در این نشست گفت: هم‌اکنون یک تشکل دانشجویی، 10 کانون و 21 نشریه دارای مجوز نشر در این دانشگاه فعال است.

محمد حبیبی اظهار کرد: باشگاه کرسی‌های آزاد‌اندیشی به منظور ایجاد ساختاری برای مبارزه با هجمه فرهنگی دشمن و بستری برای آزاد‌اندیشی با همکاری تمامی انجمن‌ها، تشکل‌ها و شوراهای صنفی دانشجویی از پاییز سال گذشته در دانشگاه تفرش ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: اساس و اولویت فعالیت متولیان فرهنگی دانشگاه تفرش پیگیری امور فرهنگی از مجرای قانونی، پرهیز از سلیقه‌گرایی و انجام به صورت ستادی است.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تفرش افتتاح یادمان شهدای گمنام در هفته دفاع مقدس، برگزاری جشن استقبال از ورودی‌های جدید، انجام مسابقات ورزشی و برگزاری جشن فارغ‌التحصیلی را از مهم‌ترین برنامه‌های فرهنگی این معاونت در سال تحصیلی جدید عنوان کرد.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:21 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رییس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم بیست و دومین سالگرد مرحوم پروفسور حسابی ضمن گرامیداشت یاد وخاطره این دانشمند، پژوهشگر و استاد فرهیخته از نامگذاری دانشگاه آزاد واحد تفرش به نام مرحوم دکتر حسابی در صورت موافقت هیات امنای مرکزی خبر داد.

به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، دکتر میرزاده در این مراسم گفت: مقام علم و عالم در فرهنگ اسلامی بسیار بالاست و پروفسور حسابی یکی از شاخص‌های توانمند در مقوله علم و دانش و آبرو برای کشور ماست.

وی سخنانش را در قالب لوح تقدیری که به دکتر ایرج حسابی تقدیم کرد، ادامه داد و افزود: تاریخ کشورمان همواره مزین به یاد و نام و خدمات انسان‌های گهربار و آزاد اندیشی است که در طول عمر پر از خیرشان خدمات شایسته‌ای به مردمان سرزمین خویش داشته‌اند و ما حصل این ممارست‌ها چیزی جز اعتلای جایگاه ایران عزیزمان نبوده است.

میرزاده خاطر نشان کرد: بر کسی به ویژه جامعه دانشگاهی ایران پوشیده نیست که پروفسور حسابی چه عاشقانه، مشقت‌های مسیر دانستن را برای خویش هموار کرد و با اتکا به باورهای نیک انسانی و پایبندی به اصول اخلاقی و دینی به امر آموزش همت گمارد و خویشتن خویش را وقف توسعه و نهادینه شدن علم در ایران کرد؛ به راستی دور اندیشی و خلاقیت استاد موجب آن شد که امروز خط نوینی از جنبش اخلاق علمی در کشورمان شکوفا گردد و علم محوری در توسعه کشور بی‌شک از زحمات بی‌دریغ آن استاد عالی مقام بوده و هست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: به ثمر رساندن پروژه‌های پژوهشی و علمی، پایه گذاری و راه اندازی بیش از 30 مرکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی به راستی میراث ارزنده و زکات علمی بود که به واسطه تلاش بی‌وقفه آن استاد فرهیخته به یادگار مانده و امروز بر حاصل این دسترنج می‌بالیم.

وی با بیان اینکه یاد و خاطره دانشمند، پژوهشگر و استاد فرهیخته پرور، جناب آقای پروفسور حسابی را گرامی می‌داریم، اظهار امیدواری کرد که منش و روش آن استاد عشق علم و ادب سرلوحه زندگی همگان بالاخص جویندگان علم و فرهنگ ایران زمین قرار گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین به منظور پاسداشت یاد و خاطره آن دانشمند ارزشمند از احتمال نامگذاری واحد دانشگاه آزاد اسلامی تفرش به نام پروفسور حسابی در صورت موافقت هیات امنای مرکزی دانشگاه خبر داد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی برای اینکه سهمی در بزرگداشت این شخصیت علمی و فرهنگی داشته باشد پیشنهاد مذکور را به هیات امنای مرکزی خواهد داد که امیدواریم مورد موافقت قرار گیرد.

در ادامه مراسم دکتر میرزاده این لوح را به منظور گرامیداشت خدمات پروفسور حسابی و زحمات بی دریغ ایشان به جامعه علمی کشور، به فرزندش دکتر ایرج حسابی تقدیم کرد.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:37 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

دانشجویان

 رئیس دانشگاه تفرش گفت: رشته تحصیلی مهندسی معماری اسلامی از جدیدترین رشته‌های تحصیلی است که دانشگاه تفرش با راه‌اندازی این رشته می‌تواند دانشجویان را به طور ویژه جذب کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، محمد قاسم سحاب صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با‌اشاره به پذیرفته شدن 490‌دانشجو در سال تحصیلی جدید اظهار کرد:این دانشجویان در 10 گرایش کارشناسی مشغول به تحصیل می‌شوند.

وی تعداد‌ پذیرفته‌شدگان در مقطع کارشناسی ارشد را 106نفر اعلام کرد و افزود: دانشگاه تفرش در سال تحصیلی جدید پذیرای 6‌ دانشجوی دکترا است.

رئیس دانشگاه تفرش با‌بیان وظائف هیئت علمی دانشگاه در روزهای حضور در دانشگاه گفت: اعضا هیئت علمی دانشگاه تفرش 4روز در هفته حضور مثبت فیزیکی دارند که این امر سبب افزایش سطح علمی دانشجویان و ارتقا علمی دانشگاه تفرش می شود.

سحاب تصریح کرد: ایجاد رشته های جدید در دانشگاه یکی از مهم ترین عوامل جذب بیشتر دانشجو در این دانشگاه است.

وی افزود: تاسیس پژوهشکده پدافند غیرعامل از دیگر طرح های نو دانست که دانشگاه تفرش در صدد راه اندازی آن است.

رئیس دانشگاه تفرش درباره ارتقای نیروی انسانی دانشگاه تفرش گفت: با توجه به تعداد زیاد کارمندان در دانشگاه جذب نیرو نداریم و در سال گذشته بر اساس قانون و با توجه به مدرک تحصیلی کارمندان تبدیل وضعیت تعدادی از نیروهای انسانی انجام شده و در چهارچوب قانون و دستورالعمل دیگر نیروها تبدیل وضعیت می شوند.

سحاب با بیان اینکه از کمبود اعتبار و بدهی دانشگاه تفرش از مهم ترین معضلات بر سر راه دانشگاه است گفت: پس از جدایی دانشگاه از دانشگاه امیرکبیر و مستقل شدن دانشگاه تفرش کمبود اعتبار و بی توجهی به دانشگاه از بزرگترین مشکلات بوده و هست که این مهم نگاه ویژه مسئولان استانی و شهرستانی را می طلبد.

سحاب با اشاره به برنامه های فرهنگی دانشگاه در سال تحصیلی جدید تصریح کرد: تشکل بسیج از فعال ترین تشکل های دانشجویی در دانشگاه تفرش است و کانون هلال احمر و 10انجمن علمی با 21عنوان نشریه از فعالان فرهنگی در دانشگاه هستند.

وی برگزاری کرسی های ازاد اندیشی را شاخص ترین برنامه فرهنگی دانشگاه بیان کرد و افزود: کرسی های آزاد اندیشی باید در فضایی آزاد به دور از هر دغدغه ای برگزار شود تا دانشجویان بتوانند مسائل خود را مطرح و درباره مشکلات روز جامعه بیان نظر کنند.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:32 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مرحوم پروفسور حسابی یکی از شاخص های توانمندی علم، دانش و آبروی ایران است.

دکتر حمید میرزاده در مراسم گرامیداشت بیست و دومین سالگرد درگذشت پروفسور حسابی امروز پنجشنبه در جمع حاضران افزود: تاریخ کشور همواره مزین به یاد، نام و خدمات انسان های بزرگوار و آزاد اندیشی است که در طول عمر پر از خیرشان خدمات شایسته ای به مردمان سرزمینشان داشته اند و ما حصل این چیزی جز اعتلای جایگاه ایران نبوده است.

به گفته وی بر جامعه دانشگاهیان ایران پوشیده نیست که پروفسور حسابی چه عاشقانه، مشتاق مسیر دانستن را برای خود هموار کرد و با اتکا به باورهای نیک انسانی پاییند به اصول اخلاقی و دینی به امر آموزش همت گمارد و خود را وقف توسعه و نهادینه شدن علم در ایران کرد.

میرزاده ادامه داد: دور اندیشی و خلاقیت استاد موجب شد که امروز خط نوینی از جنبش اخلاق علمی در ایران شکوفا شده است و علم محوری در توسعه کشور بی شک از زحمات این استاد عالی مقام بوده و هست.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی یاد آور شد: به ثمر رساندن پروژه های پژوهشی علمی، پایه گذاری و راه اندازی بیش از 30 مرکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی به راستی میراث ارزنده علمی بود که به واسطه تلاش بی وقفه آن استاد فرهیخته به یادگار مانده و امروز به حاصل کارهای استاد می بالیم.

میرزاده گفت: یاد و خاطره دانشمند، استاد فرهیخته پروفسور حسابی را گرامی می داریم و امیدواریم منش و روش آن استاد عشق، علم و ادب سرلوحه زندگی همگان به خصوص جویندگان علم و فرهنگ ایران زمین قرار گیرد.

وی همچنین در جمع خبرنگاران گفت: برای ادعای احترام به استاد بزرگ و فرهیخته و همچنین به پاس خدمات ارزنده و فعالیت های علمی و پژوهشی که این استاد برای کشور انجام داده اند شرکت کرده ام.

میرزاده ادامه داد:به هیات امنای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی پیشنهاد شده است که نام یکی از واحد های دانشگاهی را که در تفرش قرار دارد را به نام پروفسور حسابی گذاشته شود تا بدینوسیله نام او زنده نگه داشته شود.

مراسم بزرگداشت پدر دانش فیزیک نوین در ایران و پایه گذار نخستین دانشگاه کشور امروز پنجشنبه با حضور معاون رییس جمهوری، رییس دانشگاه آزاد اسلامی، نماینده مردم تفرش و اعضای شورای شهر تهران، ورزشکاران، اساتید، شاگردان و علاقه مندان این استاد فرهیخته برگزار شد.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:22 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

کارشناس واحد باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: در فصل اول طرح مطالعاتی موقعیت شناسی دستکن زیر زمینی (سکونتگاه باستانی) روستای تهیق شهرستان خمین 600 متر مربع کاوش و رمزگشایی شد.

 

'اسماعیل شراهیˈ روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: داده های منقول به دست آمده از جمله سفالینه ها ،ظروف فلزی و سکه ها در این کاوش متعلق به سده های ششم وهفتم هجری قمری است و نشان می دهد این دستکن در دوره سلجوقی و دوره گذار خوارزمشاهی به ایلخانی مورد استفاده قرار گرفته است.

وی اظهارکرد: کاوش باستان شناسی این مجموعه با فرضیات وسوالات از پیش تعیین شده که پاسخگوی مسائلی از جمله شناخت از دوره های سکونتی ، نوع کاربری و فلسفه شکل گیری این مجموعه بود از نیمه خرداد امسال تا اوایل مرداد ماه انجام شد .

شراهی بیان کرد: فضای کاوش شده این مجموعه یک توده دو هکتاری کنگلومرائی را در بر می گیرد که شامل فضای مسکونی از جمله 10اتاق ، چهار انبارک ، راهرو ، سالن و چاه است که بر اساس توپوگرافی زمین ایجاد شده اند.

وی ادامه داد: هواکش های تعبیه شده در بالا که از سطح توده به داخل فضا می رسند هوای مناسب برای تهویه وتنفس را فراهم می کرده است .

وی بیان کرد: اتاق های تعبیه شده در دل خاک، اندازه های متفاوتی دارد و ابعاد آنها از یک و80 تا دو متر و دو و 20 تا 13متر متفاوت است و هر کدام از این اتاقک ها اشیای خاص خودشان را دارند.

شراهی گفت: به عنوان مثال در اتاق شماره یک مورد کاوش چاه آب وجود دارد که عمق آن پنج متر است و درآن دو اسکلت انسان سوخته زن و مرد با چند ظروف فلزی مجمر یا آتشدان ، پی سوزهایی با جنس مفرغ با اشکال مختلف ،سفال کشف شده است.

شراهی بیان کرد: در اتاق شماره دو که بزرگترین اتاق با ابعاد دو در 13متر است سکویی درست شده که دارای پله است که به عنوان فضای عمومی و تالار اجتماعات استفاده می شده است.

وی گفت: برخی اتاق ها که به عنوان فضای مسکونی مورد استفاده قرار می گرفته به واسطه اشیای کشف شده متعلق به متمولین بوده است .

وی گفت: در این مجموعه تاریخی اشیای کشف شده نظیر سفال نوشته های قرآنی که بر روی ظروف و یا سفالینه ها با نماهایی از جمله خورشید ، قیافه های مغولی وشاهزاده سوار بر اسب دیده می شود که هر اشیای با مذهب و مذاهب قابل پرستش آنها قابل توجه است .

وی با بیان اینکه بر اساس داده های منقول و اشیا مسلمان بودن ساکنان این دستکن قابل تایید است ادامه داد: حفاران این دستکن ها با مهندسی اولیه بافت کنگلومرائی را حفظ کردند و لایه میان کف و سقف را که نرم تر و قابل کنترل بوده را برداشته و اتاقهایی را شکل دادند که طبیعت هر اتاق با اتاق دیگر متفاوت است .

وی گفت: کف پوش هر اتاق از حصیر و زیر اندازهای متنوع است و هر اتاق درهای چوبی داشته که برای پاشنه در از آجرهایی استفاده می شده که در روی این آجرها می چرخیده است .

شراهی ادامه داد: به نظر منبع آب مورد نیاز ساکنین در این فضاها را چاههای آب که چند نمونه از آنها طی کاوش بدست آمده و بررسی شده اند تامین می کرده است.

شراهی گفت: مستندات به دست آمده حاکی از آن است که زیست در این دستکن قدمت 150ساله دارد و جمعیت ساکن به طور دسته جمعی از این شهر زیر زمینی مهاجرت کرده اند.

وی یادآور شد: دستکن های تاریخی این روستا در سال 1384 در پی گزارش های مردمی کشف و شناسایی شده و با تشکیل پرونده مطالعات پایه در سال 1385در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

کارشناس باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی بیان کرد: این میراث کهن در روستای تهیق در محوطه ای با ساختار و بافت خاک بسیار محکم تعبیه شده و از اصول معماری و ظرافت های خاصی در ایجاد فضاهای دسترسی و سکونتی آن استفاده شده است.

شراهی افزود: در این مطالعات پایه و ساماندهی، کار بازگشایی هواکش های اصلی دستکن تهیق به منظور اصلاح جریان هوا در آن و بهسازی مسیر معبر دنبال می شود و در مراحل بعد کاوشهای باستان شناسی و اقدامات تخصصی برای این طرح مطالعاتی انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: این دستکن تاریخی زیرزمینی در هفت کیلومتری شمال غرب خمین در جوار امامزاده زینب خاتون (س) واقع شده است.

کارشناس باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: نمونه های مشابه دستکن زیرزمینی تهیق خمین را می توان در نوش آباد کاشان، ارزان فود همدان و شهر ثامن ملایر مشاهده کرد.

شراهی اظهار کرد: اعتبار هزینه شده برای اقدامات باستان شناسی این دستکن تاریخی 400 میلیون ریال است.

نمونه دستکن های انسان ساخت با هدف ایجاد ظرفیت سکونتگاهی خانوار در روستاهای ˈآقاج ˈخمین وˈ طرخورانˈ شهرستان تفرش از توابع استان مرکزی نیز شناسایی شده که متعلق به دوره های ایلخانی و سلجوقی هستند.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 18:11 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رئیس دانشگاه تفرش از تأسیس رصدخانه در این دانشگاه خبر داد.

دکتر محمدقاسم سحاب در گفت وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در این باره گفت: هوای صاف، آسمان پرستاره و کوهستانی بودن این منطقه از ویژگی های شاخص این دانشگاه برای تأسیس یک رصدخانه است.

وی ضمن بیان اینکه طبیعت این منطقه یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد این دانشگاه است، تأسیس دریاچه‌ای برای ذخیره آب و مطبوع کردن فضای دانشگاه از دید حاضران را از دیگر اقدامات این دانشگاه عنوان کرد.

وی تعداد دانشجویان دانشگاه را 2000 نفر عنوان کرد و از افزایش 50 درصدی ظرفیت مقطع ارشد و دکترا را یکی دیگر از برنامه های سال تحصیلی جاری خبر داد. به گفته دکتر سحاب، شمار اعضای هیئت علمی 70 نفر و اساتید مدعو 71 نفر است و در نظر داریم پایان سال 30 نفر برای اعضای هیئت علمی جذب کنیم.

رئیس دانشگاه تفرش در ادامه سخنانش با اشاره به بودجه 13 میلیاردی دانشگاه که فقط به هزینه های جاری اختصاص دارد، از اعلام وصول 800 میلیون تومان برای محوطه سازی و ایجاد سالن سرپوشیده تا مهرماه خبر داد.

وی همچنین ظرفیت خوابگاه های دانشگاه را 110 نفر دانست و ادامه داد: تعداد خوابگاه های ملکی دانشگاه شش تاست که نیمی از آن دخترانه و نیمی پسرانه است. دانشگاه تفرش سه خوابگاه خودگردان در سطح شهر نیز دارد.

رییس دانشگاه تفرش با اشاره به ترمیم و بازسازی خوابگاه‌ها و تاسیسات و تجهیزات آن از آمادگی دانشگاه برای آغاز سال تحصیلی از 22 شهریور خبر داد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 8:51 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مدیرکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی گفت: استان مرکزی در جشنواره رضوی توانست چند رتبه نخست کشوری را کسب کند و همه برگزیدگان کشوری در آیینی تجلیل و معرفی می شوند.

محمد تقی حقی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم ، با اشاره به آثار برگزیده کشوری جشنواره رضوی اظهار کرد: 168 اثر برگزیده کشوری در 8 موضوع داستان کوتاه و خاطرات زیارت رضوی، نشریه نگاری کاغذی و الکترونیکی رضوی، قصه گوی رضوی، تحقیق وپژوهش رضوی، نمایش عروسکی رضوی، عکاسی رضوی، نقاشی رضوی وشعر رضوی و 12بخش معرفی می شود.

وی با اشاره به برگزیدگان کودک ونوجوان جشنواره رضوی افزود: در این آیین 12 اثر و28 برگزیده اول در گروه سنی نوجوان به نمایندگی ازدیگر برگزیدگان جوایز خود رادریافت می کنند.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان مرکزی تصریح کرد: عنایت امام رضا(ع) به ارادتمندان وپیروان اهل بیت عصمت وطهارت گامهای مارادراین مسیر مستحکم تر کند وهر سال شاهد گسترش بیشتر وتاثیر افزون تراین فعالیت ها در جامعه کودکان ونوجوان کشور باشیم.

حقی درباره برگزیدگان نفرات برتر استان مرکزی گفت: در بخش شعر رضوی رضا داود آبادی و یگانه بزچلویی از اراک، در بخش داستان کوتاه رضوی نرگس شاه محمدی از اراک، در بخش نمایشنامه نویسی مرضیه قوم از خمین، در بخش قصه گویی سارا حدادیان از تفرش ، در بخش نقاشی فاطمه حاجیان از اراک و در بخش نشریه نگاری کاغذی مینا حسن بیگی ، فاطمه سلامی زاده ، منا نعیمی و مربی راهنما سمیه باجلان وسمانه حسینخانی اعضای مرکز فرهنگی هنر مجتمع اراک برگزیدگان کشوری و قابل تقدیر از استان مرکزی هستند.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان تصریح کرد: نسل آینده بشری یعنی کودکان و نوجوان امروز، در شرایطی در حال بالندگی هستند که جهان عرصه ارائه نگرش ها وعقاید متعدد لبریز از فرصت ها، تهدید ها وچالش هاست .

وی با اشاره به اینکه امروز فرصتی گرانبها برای رهبری فکری جهان فردا دراختیار ماست افزود: امروز ما به عنوان کشور و ملتی که تفکر شیعه را در جهان نمایندگی می کند باید وظیفه تربیت نسل آینده را به عهده بگیریم .

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:28 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: منزل تاریخی میر‌شکرایی تفرش به موزه مردم‌شناسی برای این شهرستان تبدیل می‌شود تا در راستای حفظ ارزش‌های والای سنتی بومی در این شهرستان گام بردارد.

حسینی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، با اشاره به نقش موزه‌ها در اطلاع رسانی به مردم درباره تاریخ افزود: به منظور حفظ ارزش‌های والای سنتی بومی شهرستان تفرش و آشنایی هرچه بهتر گردشگران این شهرستان به فرهنگ دیرینه مردم تفرش، موزه مردم شناسی در این شهرستان احداث می‌شود.

وی بیان داشت: در سالی که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهانی نامگذاری شده است، ساخت موزه مردم شناسی می‌تواند از جمله اقداماتی باشد که در راستای توسعه فرهنگ و اقتصاد به شمار می‌آید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با اشاره به روند رو به رشد گردشگری در کشور گفت: روستاهای تاریخی و فرهنگی امروز هدف گردشگری بسیاری از علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ‌دوستان است و امیدواریم که با گسترش گردشگری، زمینه ایجاد اشتغال و تبلیغات فرهنگی فراهم شود.

حسینی تصریح کرد: فعالیت موزه‌های مردم‌شناسی مطالعه فرهنگ‌هایی است که به دوران پیش از ورود ماشین به منطقه و یا دوران آغاز منفی شدن مربوط می شود و در حال حاضر شدت مورد تهدید پیشرفت تمدن منفی است و راه اندازی موزه مردم‌شناسی تفرش به منظور ایجاد یک مرکز تاریخی و فرهنگی و ارتباط میان ارزش‌های و منفی شدن است.

وی افزود: تفرش از مواهب و جاذبه‌های طبیعی متعددی نظیر آب معدنی گراو، کوه باران، غارهای زیبا و اعجاب انگیز، باغ‌های گردو و جاذبه‌های تاریخی و مذهبی نظیر مسجد ششناو، آب انبارهای قدیمی و مرقد امامزاده محمد(ع) برخوردار است که توجه به این جاذبه‌ها می‌تواند رونق گردشگری این شهر را به دنبال داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با اشاره به ساخت این موزه گفت: بنا بر توافق با سید محمد میرشکرایی و حضور کارشناسان در محل، بخش های الحاقی از طرف شمال و شرق مناسب سازی می‌شود و قرار است که این موزه تا پایان امسال از طریق اعتبارات داخلی و جذب از طریق سایر منابع ، نخستین موزه مردم شناسی در تفرش افتتاح شود.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:41 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

 دانش آموزان تفرشی حائز رتبه اول استانی ،در رقابتهای مرحله کشوری مسابقات قرآن، معارف اسلامی، فرهنگی وهنری شرکت کردند.

به گزارش ندای تفرش ، دانش آموزان تفرشی حائز رتبه اول مسابقات وبلاگ نویسی،مطالعه وتحقیق، طراحی نقشه قالی ومعارف اسلامی(صحیفه سجادیه و انشای نماز)جهت شرکت در رقابت های مرحله کشوری این مسابقات به شهرهای مشهد، اصفهان وتبریز اعزام شدند.

اسامی دانش آموزان مدارس شهرستان تفرش که پس از موفقیت در مرحله استانی مسابقات فرهنگی وهنری و معارف اسلامی به مرحله کشوری راه یافتندعبارتنداز:

خانم فاطمه قهرمانی    رشته وبلاگ نویسی   دبیرستان زینب کبری(س)

آقای علیرضا نوروزی  رشته وبلاگ نویسی   هنرستان دکتر خشایار

خانم فائزه کلانتری وخانم یاسمن کلانتری   رشته مطالعه وتحقیق  دبیرستان فاطمه زهراء(س)

خانم رؤیا ابراهیمی   رشته طراحی نقشه قالی     دبیرستان فاطمه زهراء(س)

خانم فاطمه هاشمی رشته معارف اسلامی(صحیفه سجادیه)  دبیرستان فاطمه زهراء(س)

خانم نیوشا بزم آمون   رشته معارف اسلامی(انشای نماز)   دبیرستان فاطمه زهراء(س)

آقای محمد سجادصابری-آقای محمدقنبری - آقای علی ترخورانی  رشته مطالعه وتحقیق   دبیرستان شهید مطهری

ضمن عرض تبریک به این عزیزان ومربیان ومدیران محترم این مدارس، امیدواریم در مرحله کشوری نیز موفق به کسب رتبه های برتر گردند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:59 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

به گزارش خبرنگار اجتماعی ندای تفرش ، در آستانه روز خبرنگار ، مراسم تجلیل از خبرنگاران تفرشی در نیروی انتظامی این شهرستان برگزارشد .

"سرگرد سیروس دالوند " با تبریک این روز ، خبرنگاران را همیاران پلیس دانست و اظهار داشت : خبرنگاران همیاران پلیس در اجرای ماموریتها هستند و با اطلاع رسانی مناسب می توانند نقش به سزایی را ایفا نمایند .

وی آموزشهای همگانی و فرهنگ سازی را در کاهش جرایم مهم دانست و تصریح کرد : استفاده از رسانه ها در آموزش همگانی و فرهنگ سازی در افزایش آگاهی تاثیر مثبت داشته که سبب کاهش وقوع جرایم خواهد شد .

فرمانده نیروی انتظامی شهرستان تفرش با اشاره به کاهش سطح جرایم در تفرش ، افزود : نگاهی به آمار جرایم نسبت به مدت مشابه در سالهای قبل ، نشاندهنده آن است آگاهی مردمی افزایش یافته و روزنامه ها و رسانه ها می توانند در این مورد نقش موثری را داشته باشند .

"سرگرد دالوند " با اشاره به قدمت فرهنگی شهر تفرش ،گفت : شهر تفرش دارای پتانسیلهای زیاد و قدمتهای فراوانی در عرصه ی فرهنگ است واز این حسن می توان استفاده کرد و با دست به دست هم دادن و همیاری  گامهایی را در کاهش سطح جرایم در تفرش برداریم .

در ادامه مشکلات خبرنگاران مطرح و مورد بررسی قرار گرفت سپس هدایا و لوح یادبوی به خبرنگاران اهدا شد .

 

 

 

 

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:ندای تفرش,خبر تفرش, | 16:4 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

"اینجا خبری از شلوارهای اِسلَش و تی شرت‎های مشکی با نماد فراماسونری نیست، اینجا سخن از عشق راستین بچه‎های قد و نیم قد به عبا و پیرهن های سفید یقه آخوندی است که روز اول از درون ساک‎ها خارج شد."
از عشق به عبا تا تنها فروشگاه بدون فروشنده!

مشرق نیوز- ساعت سیزده و پنجاه دقیقه روز یکشنبه 12 مرداد؛ ورودمان به حوزه علمیه امام صادق(ع) تفرش همزمان شد با توزیع بشقاب‎های ملامینی حاوی غذا که روی دست نوجوانان پاک طینت به جلو حرکت می‎کرد.

 

 

 

 

 

 

 

چاپ این صفحه

ادامه مطلب
تاريخ : برچسب:, | 22:0 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

شاکری مدیرکل ارشاد مرکزی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: تعیین تکلیف بیمه خبرنگاران و افزایش حق الزحمه آنان در اولویت کاری اداره کل ارشاد استان مرکزی برای امسال است.

حسین شاکری در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار تسنیم در تفرش، با تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: روز خبرنگار، در حقیقت یادآور اراده عظیم مردان و زنانی است که برای بازگویی حقائق، پرچم مقدس اطلاع رسانی را بر دوش گرفته و چراغ راه جامعه خویش گشته اند.

وی افزود: عهد،بصیرت، روشنگری، بیان حقائق، انتقاد منصفانه و سازنده و در نظر گرفتن مصلحت جامعه و نظام و پرهیز از منهیات دینی و اخلاقی،  بخشی از آرمانهای شهیدان والامقام عرصه اطلاع رسانی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با اشاره به وظیفه خطیر خبرنگاران گفت: رسالت خبرنگاران در مقایسه با دیگر مشاغل تاثیر بیشتری در فرهنگ سازی در جامعه دارد و این مهم بر گردن عوامل خدوم رسانه ها خبرگزاری ها و مططبوعات است.

شاکری با اشاره به حرفه خبرنگاری بعنوان یکی از حرفه های سخت تصریح کرد: نداشتن بیمه برای بسیاری از خبرنگاران و پرداخت حق الزحمه کم یکی از مهمترین دغدغه های اداره ارشاد و خود خبرنگاران است.

وی افزود: با پیگیری های صورت گرفته در سال جاری شاهد اتفاقات خوبی در زمینه افزایش دستمزد و بیمه خبرنگاران هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با اشاره به روز خبرنگار گفت: در آستانه روز خبرنگار با برگزاری آئین تقدیر از خبرنگاران تلاش داریم تا بتوانیم گوشه ای خدمات این زحمتکشان را ارج نهیم.

شاکری تصریح کرد: در عصر ارتباطات و رسانه‌ها نقش و جایگاه خبرنگار بیش از هر زمانی مهم‌تر و حساس‌تر است و می‌تواند با اطلا‌ع‌رسانی درست، به موقع و هدفمند در توازن قدرت در همه زمینه‌ها در مواردی حتی خیلی موثرتر از دیگر شخصیت ها باشد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:خبر تفرش,پایگاه خبری تفرش, | 16:34 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

" حجت الاسلام میثم فیروزجاهی " در مصاحبه با خبرنگار فرهنگی ندای تفرش گفت : عید فطر از اعیاد بزرگ مسلمین است که در رابطه با آن احادیث و روایات زیادی داریم که مسلمانان پس از یک ماه روزه داری در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند طلب می کنند چراکه خداوند اجر و پاداش را به بندگان روزه دارش وعده داده است .


وی ادامه داد : در حدیث قدسی نیز خداوند فرموده است : « روزه برای من است ومن پاداش آن را می دهم » و روز عید فطر روزی است که خداوند آن را از میان دیگر روزهای سال برگزیده و به بندگانش هدیه و جایزه یک ماه روزه داری را می دهد و فضلیت زیادی نسبت به سایر روزهای سال دارد .


رییس اداره تبلیغات اسلامی تفرش با اشاره به آداب این روز ، خاطر نشان کرد : ازجمله آداب این روز نماز عید  که در آیات و روایات فضلیت زیادی سفارش شده است و خداوند در قرآن می فرماید : «به یقین کسی که پاکی جست و رستگار شد و پروردگارش را یاد کرد ». مومنین با تجمع در محلی که مستحب است در بیرون و مکانی فاقد سقف و در خارج شهر این فریضه را اقامه نمایند .


" حجت الاسلام فیروزجاهی " خاطر نشان کرد : در این روز سفارش شده است که تسبیح و تهلیل  موجب نزول رحمت الهی و غفران و بخشش گناهان می شود و مومنین به یکدیگر در این روز تبریک می گویند و برای همدیگر دعا می کنند .

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:4 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

نخل گردانی از مراسم های باشکوه شهرستان تفرش و نمادی از ارادت مردم این شهرستان به اهل بیت(ع) به شمار می رود که همزمان با شهادت امام علی (ع) آئین نخل گردانی در شهرستان تفرش اجرا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، نخل گردانی از جمله آیین های عزاداری شهادت امام علی(ع) است  که همه ساله به‌ طور ویژه در شهرستان تفرش برگزار می شود.

مردم تفرش همچون گذشتگان خود در سالروز شهادت امام حسین(ع) و سالروز شهادت امیرالمومنین (ع) با برگزاری مراسم نخل گردانی در این روز نسبت به اهل بیت ابراز ارادت و عزاداری می کنند

ازگذشته های دور و همه ساله در روز21ماه مبارک رمضان و در سالروز شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع)مراسم های خاصی در تفرش برگزار می شده که مراسم نخل گردانی در محله فم تفرش خاص ترین آئین در این روز است.

حرکت نخل از محله زاغرم که قدیمی ترین تکیه حال حاضردر ایران(تکیه زاغرم)به شمار می رود آغاز می شود.

پس از حرکت نخل ازاین محله در بین راه با پیوستن سایر هیاتهای عزادار دیگر محله ها به این جمع جمعیت کثیری در معیت این نخل وهیاتهای همراه به سوی امامزاده محمد به حرکت در می آیند.

درمسیر حرکت با نوحه خوانی وزنجیر زنی وسینه زنی به عزاداری شهادت حضرت علی (ع)می پردازند وپس از رسیدن به امامزاده هیاتها درصحن امامزاده وخیابان مجاورآن به عزاداری می پردازند.

این نخل فقط در روز های 28 صفر مصادف با شهادت امام حسن(ع) و 21رمضان مصادف با شهادت امام علی(ع) در این شهرستان گردانده می شود.

نخل نماد تابوت اهل بیت(ع) در تاریخ اسلام

نخل به مفهوم درخت خرماست و در اصطلاح عامیانه به هر درخت و درختچه ای تزیینی هم نخل گویند، اما در مراسم عزاداری اصطلاح نخل به تابوت واره ای می گویند که آن را بر دوش می کشند.

به همین سبب در روز 21 رمضان نخل را که به روایتی نماد شهادت آن حضرت است خیل عزاداران بر دوش می کشند و با سینه زنی و زنجیر زنی عزاداری می کنند.

نخل اتاقکی چوبی و حجیم و به شکل مکعب مستطیل است که از چوب و با یک کف بندی تشکیل شده است.

الواری که در کف به کار می رود، یک متر بالاتر از پایه های ستون ها قرار گرفته ، دو سر هر یک از تیرها حدود یک متر از چهار طرف کف دیواره نخل بیرون آمده و در واقع، دستگیره نخل را تشکیل می دهد.

مراسم نخل بندی را بانیان نخل که نسل به نسل به آنها اتنقال یافته و اسامی بعضی از آنها بر چوب زیرین نخل کوبیده شده است انجام می دهند.

نخل در شب شهادت حضرت علی(ع) بعد از برگزاری مراسم احیا و عزاداری با پارچه های سبز و مشکی پیچیده و آماده برای عزادارای می شود.

آئین نخل گردانی در شهرستان تفرش از مهمترین آئین هایی است که در فهرست آثار معنوی کشور به نام تفرش به ثبت رسیده و مردم در عزاداری ائمه(ع) اهمیت بسیاری برای این مراسم قائل هستند.

گزارش و عکس از عاطفه بیاتی

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 22:31 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

هنگامی که از این بازارچه قدیمی عبور می کنیم شاهد بسته شدن ، تخریب مغازه ها و در کل فراموشی این بازارچه هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تفرش به نقل از ندای تفرش ،در کوچه های شهرمان که قدم می زنم می بینم تاریخ قدیمی تفرش روز به روز در حال فراموشی است و ساختمان ها و بناهای جدید جای ساختمان های قدیمی را می گیرد و این مسئله نشان دهنده پیشرفت شهر و به روز شدن رنگ شهر است .اما در این بازار شغل هایی وجود دارند که با به روز شدن  رنگ شهری در حال فراموشی اند .

مشاغلی که در گذر ماشینی شدن زندگی ها ، شاید کمتر به آن ها احتیاج شود ، ولی باز هم رمز و رازهایی در این مشاغل وجود دارند که ماشین های امروزی نتوانستند آنها را به ارث ببرند .

یکی از این بازارچه های قدیمی تفرش، بازارچه آهنگران است که در حال حاضر فقط ۳ نفر هستند که به آهنگری سنتی در این بازارچه می پردازند و هنگامی که از این بازارچه قدیمی  عبور می کنیم شاهد بسته شدن ، تخریب مغازه ها و در کل فراموشی این بازارچه هستیم.

مشاغلی که به گفته شاغلینش درآمد زیادی نداشته ولی به خاطر رفاه حال مردم پای کوره های آتش ایستاده و با زدن پتک ، به دنبال یک لقمه روزی حلال هستند .

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:بازار تفرش,پایگاه خبری تفرش, | 15:13 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

ندای ملکوتی و عرفانی ˈالغوث الغوثˈ شامگاه چهارشنبه در اولین شب قدر همزمان با نقاط مختلف ایران اسلامی در تکایا، مساجد وبقاع متبرکه شاخص استان مرکزی طنین انداز شد.

 

به گزارش ایرنا، آیین اولین شب از شب های پر برکت قدر همزمان با شب ضربت خوردن مولای متقیان حضرت علی ابن ابیطالب(ع) با حضور اقشار مختلف مردم با شکوه خاصی در آستان امامزادگان، مساجد و تکایای استان مرکزی برگزار شد.

مردم موحد و مومن استان مرکزی از لحظه های اولیه شامگاه چهارشنبه در حالی که در یک دست قرآن کریم و در دست دیگر مفاتیح الجنان را همراه داشتند در مساجد، تکایا و بقاع متبرکه این استان حضور پیدا کرده و با شور اشتیاق آیین اولین شب قدر را در این استان برگزار کردند.

مساجد و اماکن مذهبی شاخص و آشنای شهرستان اراک از قبیل مصلی بیت المقدس، مسجد حاج آقا صابر، فاطمیه(س) ، الزهرا(س)، آقا ضیاالدین، حصار، علی ابن ابیطالب(ع)، مسجد سیدها، آقا شمس و کانون امام صادق(ع) شهرصنعتی شب گذشته پذیرای مردم مومن و ولایتمداری بودند که با کمال خضوع و خشوع در مقابل معبود خود به عبادت و بندگی پرداختند.

این مراسم با قرائت دعای پرفیض جوشن کبیر آغاز شد و شرکت کنندگان با زمزمه اسما ذات اقدس الهی از پیشگاه خالق بی همتا خواستند تا به برکت این شب مبارک، قلم عفو بر گناهان آنان بکشد.

شب گذشته در اولین لیالی قدر مداحان خاندان عصمت و طهارت(ع) اشعار و مرثیه هایی در غم شهادت علی مرتضی (ع) اولین امام شیعیان جهان قرائت کردند و اشک ها بر گونه های پیروان آن حضرت جاری شد.

در بسیاری از خیابان های شهرستان اراک از قبیل خیابان جهرم، شهدا و شهرک امیریه نیز شبیه خوانان با اجرای تعزیه شهادت حضرت علی (ع) به سوگواری برای اولین پیشوای شیعیان جهان پرداختند.

همچنین بسیاری از مردم مومن و روزه دار استان مرکزی از نقاط مختلف این استان با حضور در بقاع متبرکه شاخص استان مرکزی از قبیل آستان مبارک امامزادگان شاهزاده عبدالله(ع) و آمنه خاتون(س) اراک، شاهزاده محمد عابد(ع) مشهد میقان، امامزاده سهل ابن علی(ع) آستانه و امامزاده بی بی فاطمه صغری(س) روستای سیاوشان آشتیان آیین شب اولین شب قدر ماه رمضان جاری را برگزار کردند.

شبیه خوانان شهرستان تفرش نیز شب گذشته در تکایای تاریخی این شهرستان از قبیل تکیه شش ناو، میانده، خلچان و تکیه حضرت ابوالفضل(ع) روستای بازرجان با اجرای مراسم شبیه خوانی امام علی(ع) عشق و ارادت خود را به این امام همام به منصه ظهور گذاشتند.

مردم مومن و انقلابی شهرستان خمین نیز با حضور در مصلی این شهر و بیت تاریخی امام راحل به عزاداری برای امام علی(ع) پرداختند.

بر اساس روایت ها و احادیث ائمه اطهار(ع) شب نوزدهم ماه مبارک رمضان و شب ضربت خوردن حضرت علی (ع) اولین شب قدر می باشد که اقامه نماز قضا، قرائت دعای مجیر و جوشن کبیر مهمترین اعمال این شب می باشد.

 

چاپ این صفحه /http://tafreshcitynews.loxblog.com/post/1053/رئیس اداره ارشاد تفرش: همایش سالانه "کاتبان وحی" در تفرش برگزار شد.htm">

تاريخ : برچسب:, | 9:18 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

خوشنویسی

 رئیس اداره ارشاد اسلامی تفرش گفت: ۳۰ خوشنویس از شهرستان تفرش و اراک در همایش کاتبان وحی در تفرش شرکت کردند و با خطوط نستعلیق،ثلث و شکسته نستعلیق آیات کتاب وحی را کتابت کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، فضل الله باباخانی در همایش کاتبان وحی با اشاره به برگزاری این همایش همه ساله در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: همایش کاتبان وحی با حضور خوشنویسان شهرستان تفرش و مهمانانی از شهرهای مجاور همه ساله برگزار می شود.

وی افزود:همایش کاتبان وحی در راستای گسترش و ترویج فرهنگ دینی و تشویق هنرمندان به خلق آثار هنری با مضامین اسلامی و قرآنی برگزار می‌شود

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تفرش با بیان اینکه در برگزاری همایش کاتبان وحی، دانشگاه آزاد ‌تفرش با اداره ارشاد  فرهنگ اسلامی همکاری دارد،گفت: در این همایش هنرمندان خوشنویس شهرستان فراز‌هایی از آیات نورانی کلام وحی را کتابت می‌کنند که در قالب نمایشگاه در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

باباخانی با اشاره به این که کتابت کلام وحی از ابتدای نزول آیات توسط افرادی کتابت و حفظ می شده افزود: این سنت حسنه امروز به دستان توانای خوشنویسان انجام میشود.

وی تصریح کرد: امروز ظرفیت های توجه به قرآن افزایش پیدا کرده و علاوه بر اینکه بسیاری از مسلمانان در حفظ قرآن کوشش میکنند،تعداد بسیاری هم در راستای جذابیت بخشی به قرآن و انتقال آن به آیندگان و نسل جوان به کتابت قرآن کریم میپردازند.

باباخانی افزود: از آنجا که از این هنر برای تبلیغ قرآن استفاده شده می‌توان آن را نوعی هنر برگرفته از سیره ائمه اطهار(ع) دانست.

رئیس اداره ارشاد تفرش با اشاره به اهمیت هنر خوشنویسی در ترویج فرهنگ دینی گفت: هنر خوشنویسی نقش و جایگاه والایی در حفظ و ثبت مفاهیم و مواریث فرهنگ جامعه داشته است و بعد از ظهور اسلام خوشنویسی به عنوان یکی از هنرهای جامع اسلامی همه سرزمین‌های اسلامی را دربرگرفته است.

وی افزود: خوشنویسی هنری است که در متون دینی و روایی از آن برای تبلیغ قرآن و مفاهیم دینی بهره‌های فراوانی برده شده است.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:اداره ارشاد تفرش,پایگاه خبری تفرش, | 17:52 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

حجاب و عفاف

 نمایشگاه سراسری عکس با موضوع عفاف و حجاب و همزمان با روز ملی عفاف و حجاب در شهرستان تفرش افتتاح شد و آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه خبری تفرش به نقل از خبرگزاری تسنیم از تفرش، فضل الله باباخانی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد تفرش در حاشیه برگزاری آئین افتتاح نمایشگاه عکس و پوستر عفاف و حجاب در گفت و گو با خبرنگار تسنیم با اشاره به ضرورت رعایت عفاف و حجاب در جامعه اظهار کرد: حجاب از مهمترین عوامل بازدارنده فرد در ارتکاب به گناه است و ضرورت حجاب باید در جامعه نهادینه شود.

وی افزود:  پوشش در فرهنگ اسلامی همان آرامش روانی فرد و جامعه ، استحکام پیوند خانوادگی، استواری اجتماع از آسیب های اجتماعی و با ارزش بودن و محترم شمردن زن است.

باباخانی تصریح کرد: مردان و زنان جامعه اسلامی باید به اهمیت و پیامدهای رعایت حجاب و عفاف درجامعه آگاهی یافته و به این فریضه واجب الهی عمل نماید.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تفرش با اشاره به پیامدهای بدحجابی در جامعه گفت:بدحجابی بعنوان یک هشدار اجتماعی برای نوجوانان و جوانان تلقی می شود و با فرهنگ سازی می توان جوانان را به استفاده از حجاب اسلامی ترغیب کرد.

وی تصریح کرد: حجاب و عفاف از احکام نورانی اسلام است که رعایت آن ضامن مصونیت و امنیت فرد و جامعه می شود.

باباخانی با بیان اینکه انسان باید قدر و منزلت خویش را در هندسه آفرینش الهی بشناسد تصریح کرد: یکی از جلوه های تشخیص جایگاه و منزلت انسان در جامعه رعایت حجاب و عفاف است.

وی با اشاره به جایگاه و منزلت زن در پیشگاه الهی و دین مبین اسلام افزود: گوهر وجودی زن درنزد خداوند متعال بسیار با ارزش است و می طلبد این گوهر باارزش از شر شیطان صفتان جامعه حفظ و مراقبت شود.

وی به رعایت حجاب و عفاف تاکید کرد و گفت: رعایت حجاب و عفاف علاوه بر امنیت و مصونیت فردی و اجتماعی، سبب قرب الهی نیز می شود و انسانی که گوهر وجودی خویش را شناخته باشد آن را به راحتی از دست نمی دهد.

باباخانی افزود: در این نمایشگاه 30 عکس و پوستر با موضوع ضرورت عفاف و حجاب و هشدارهای اجتماعی بدحجابی به نمایش گذاشته شده  و این نمایشگاه در نگارخانه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تفرش دایر و تا 26 تیرماه آماده بازدید علاقمندان است.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب: اداره فرهنگ و ارشاد تفرش,پایگاه خبری تفرش, | 10:30 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

به گزارش پایگاه خبری تفرش به نقل از خبرنگار اجتماعی ندای تفرش ، همزمان با روز جوان ،با یکی از جوانان نخبه شهرستان تفرش گفتگویی انجام داده ایم : 
-لطفاً خود را معرفی کنید .
اینجانب سعید قربانعلی متولد 1362دانشجوی سال آخر دکترای فیزیک ، گرایش حالت جامد شبیه سازی نانو ساختار دانشگاه اراک هستم که به تدریس در دانشگاههای تفرش نیز مشغول هستم .


-از اقدامات موفقی که تاکنون داشته اید را بیان کنید .
در سال 85دانشجوی کارشناسی ارشد که بودم مقاله داخلی با عنوان شبیه سازی نانو لایه های نازک آلومینیم  با روش کامپیوتری در اهواز ارائه کردم که مقاله ام در همایش نانو اسمپ در اسپانیا نیز ارائه شده و  قبول شده است .
در سال 87  با در جه عالی فارغ التحصیل شدم و در  بهمن 88رتبه 1دانشگاه دولتی اراک در مقطع دکترا کسب نمودم.

در شهریور 92داور گردهمایی دانش آموزی فیزیک سالانه در ارومیه بودم .

عضو کمیته گردهمایی دانش آموزی فیزیک ایران
ارائه مقاله بررسی خواص الاستیکی نانو تسمه ها در همایش ملی نانو فناوری در علوم مهندسی دانشگاه ملایر
سخنرانی در همایش تخصصی فیزیک ایارن با موضوع شبیه سازی فرآیند رشد نانو ذرات آلومینیم
سخنرانی در همایش بین المللی مهندسی متالوژی و ریخته گری
با موضوع بررسی رفتار الکتریکی و ساختاری
سخنرانی در کنفرانس فیزیک ایران در سال 91با موضوع بررسی خواص الکترومکانیکی
همکاری با پروفسور نبیونی در تالیف کتاب فیزیک حالت جامد

الان روی پایان نامه دکترا که درباره خواص  پیزوالکتریکی مواد است کار می کنم .


-از علاقه مندی هایتان بگویید
من به رشته فوتسال و شنا علاقه مند هستم ولی از وقتی استخر تعطیل شد به این ورزش نپرداختم .بیشتر اقاتم را با خواندن کتاب و کتابهای تاریخی می گذرانم.

 

-چه توصیه ای به جوانان دارید
مشکل برخی از دانشجویان ما این است که به تحصیل دانشگاه به عنوان یک شغل پاره وقت نگاه می کنند  و سرمایه گذاری  برای تحصیل نمی کنند .دانشجویان یک الی 2روز به دانشگاه می روند و بقیه ایام هفته را تعطیل هستند که با برنامه ریزی 5الی 6ساعته درس خواندن برای هر روز می توانند موفقیت بیشتری را کسب کنند و صرفاً خواندن کتابها را به زمان امتحانات موکول نکنند .
خیلی از افراد فکر می کنند که افرادی که موفق هستند تلاش شبانه روزی دارند ولی افراد موفق برنامه منظم  و روزانه برای درس خواندن دارند و تک بعدی نیستند که فقط به فکر درس خواندن باشند . همه چی باید سر چایش باشد ، درس خوانده شود و به امورات دیگر زندگی نیز بپردازیم .
یک شخص موفق باید در جنبه های مختلف بجنگد و به پیروزی برسد و رکود نداشته و تخصصهای مختلف را یاد بگیرد . من دانشجوی فوق لیسانس که بودم به یادگیری برخی از شغلها پرداختم.جوانان ما باید برنامه یزی داشته باشند و آموزش ببینند و تخصصی را یاد بگیرند و تولیدی را راه اندازی کنند ونباید فقط به درس، دانشگاه اکتفا کنند .مشکل اصلی این است که برخی از جوانان بیکار خود را به صندلی و میز و کامپیوتر خلاصه کرده اند ، در صورتی که کشور برای پیشبرد اهداف  نیازهای مخلفی دارد و صرفا ً پیشرفت نیازمند تحصیلات کلاسیک نیست ، وافراد می توانند با گذراندن یک دوره آموزشی پیشرفتهای زیادی را داشته باشند .
موفقیت کاملاً نسبی است و اگر کاری را می خواهیم انجام دهم نیاز به تلاش و فناوری دارد که از ابتدایی ترین گام موفقیت آن تلاش و پشتکا راست .


-ارزشمندترین وسیله در زندگیتان چه چیزی است؟
توکل ، تفکر ، خواندن کتاب.


-عوامل موفقیتهایتان چه کسانی هستند؟
لطف خدا و دعای خیر پدر و مادرم.


-هدف اصلی در زندگیتان چیست؟
طی کردن پله های موفقیت علمی و مفید بودن برای اجتماع و کشورم و باید تخصص در خدمت خالصانه به مردم کشورم استفاده شود .

 

-برنامه روزانه تان چیست ؟
-درس خواندن ، کار بر روی  پایانامه دکتری ، مطالعه آزاد ، دیدن اخبار ورزشی و سیاسی و علمی از مهمترین برنامه های یک روز من است .

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 7:56 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

سرپرست اداره اوقاف تفرش گفت: فرهنگ وقف با تقویت زیرساختهای فرهنگ دینی در جامعه زمینه ساز ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه اسلامی به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، حجت الاسلام سید مهدی حسینی در مراسم انس با قرآن با تاکید بر لزوم تدبر در آیات الهی اظهار کرد: تفکر در آیات الهی رمز کسب تقوا الهی و رسیدن به زندگی سالم است.

وی افزود: عامل اساسی مشکلات موجود زندگی های امروزه غفلت از یاد خداونداست و کسانی که خداوند را فراموش می‌کنند از قرآن و آیات الهی دور شده اند.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان تفرش با تاکید بر برگزاری محافل انس با قرآن در تفرش گفت: این برنامه های مذهبی می‌تواند زمینه بروز استعدادهای قرآنی جوانان و نوجوانان را نیز فراهم کند و انگیزه بیشتری نیز در میان علاقمندان ایجاد کند.

حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: اداره اوقاف و امور خیریه در راستای اجرای برنامه های فرهنگی و مذهبی تلاش می کند با برگزاری محافل قرآنی زمینه گرایش جوانان و نوجوانان به این کتاب آسمانی را فراهم کند که خوشبختانه این کار با استقبال مردم روبرو شده است.

وی افزود: حضور قاریان برجسته بین المللی در محافل قرآنی این شهر الگویی عملی برای حافظان این شهر است و می تواند مانند یک کلاس آموزشی برای علاقمندان موثر باشد.

حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: محفل انس با قرآن کریم در تفرش با حضور قاری ممتاز بین المللی مصری استاد  محمد محمد مریجی و یک قاری از شهرستان تفرش برگزار شد.

ترویج ارزشهای قرآنی تضمین کننده سلامت جامعه است

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان تفرش با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه گفت: توسعه و ترویج ارزشهای قرآنی و قرآن آموزی سلامت جامعه را تضمین می کند که با توجه به هجمه های سنگین فرهنگی بیگانه که در صدد هویت زدایی و از بین بردن ارزش های اصیل قرآنی  حاکم بر جامعه هستند  انتظار می رود خانواده ها با تشویق فرزندان خود به حضور در کلاسهای قرآنی و آشنایی  با معارف اهلبیت (ع) زمینه  تضمین سلامت آینده فرزندان خود  را فراهم آورند.

حجت الاسلام حسینی افزود: با اشاره به حدیث ثقلین، این حدیث را از معتبرترین روایات تبیین کننده جایگاه قرآن دانست و افزود: به فرموده پیامبر اسلام (ص) بهترین شما کسی است که قرآن را یاد گیرد و به دیگران یاد دهد.

وی تصریح کرد: کسی که قرآن می خواند در گام اول آموزش صورت قرآن برایش مطرح است و در گام بعدی از مفاهیم بلند آن در زندگی استفاده می کند.

ترویج فرهنگ قرآنی با استفاده از ظرفیت های مردمی تحقق می یابد

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان تفرش با بیان اینکه قرآن و اهل بیت (ع) خمیر مایه اصلی نظام جمهوری اسلامی هستند، گفت: ترویج فرهنگ قرآنی با استفاده از ظرفیت های مردمی تحقق می یابد.

حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: برای استفاده از ظرفیت های مردمی اولین حرکت سازماندهی و ساماندهی این ظرفیت هاست و به منظور بالابردن سطح آموزه های قرآنی قاریان منطقه و استان این برنامه ها با حضور استادان و قاریان بین المللی کشور برپا می شوند.

وی افزود: محفل انس با قرآن کریم همه ساله در ایام ماه مبارک رمضان و به مناسبت های مختلف با هدف گسترش مفاهیم و آموزه های قرآنی، آموزش تلاوت و قرآئت صحیح قرآن کریم در میان نسل جوان روستاهای محدوده منطقه از سوی این سازمان برگزار می شود.

ترویج فرهنگ قرآنی جامعه را در برابر تمامی هجمه های دشمنان بیمه می کند

سرپرست اوقاف و امور خیریه شهرستان تفرش با بیان اینکه در حوزه فعالیت ها همواره تقسیم بندی وجود داشته و این تقسیم بندی از لحاظ برنامه ریزی، نگاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در جامعه مدنظر است، گفت: در نظام جمهوری اسلامی این تقسیم بندی متناسب با فرهنگ کشور و فرهنگ دینی بوده است.

وی با اشاره به اینکه گذشته از این، خاستگاه نظام جمهوری اسلامی ایران از بخش فرهنگی به ویژه فرهنگ دینی بوده، افزود: در فرهنگ اسلامی دو محور اصلی قرآن و اهل بیت (ع) وجود دارد که چار چوب و اصول اصلی در نظام کشور ایران و انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: ترویج فرهنگ قرآنی جامعه را در برابر تمامی دسیسه ها و هجمه های دشمنان بیمه می کند.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان تفرش,پایگاه خبری تفرش, | 16:1 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مدیر فرهنگی دانشگاه دولتی تفرش با بیان اینکه آیین‌نامه برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی با اینکه کامل است، نقاط ابهامی دارد که باید برطرف شود، گفت: باشگاه آزاد اندیشی این دانشگاه نیازمند حمایت‌های فکری و مالی است.

 

محمد حبیبی در گفت‌وگو با خبرنگار«دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) -منطقه مرکزی، عنوان کرد: برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی سب می‌شود کشور و دانشگاه بتواند بدون دغدغه و با آرامش به رشد و پویایی برسد. وقتی سؤالات در این جلسات به اشتراک گذاشته می‌شود هر دانشجو نظر خود را بیان می‌کند و از خلال این نظرات به ایده‌هایی نو می‌رسیم.

 

وی افزود: برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی زمینه‌ای را فراهم می‌کنند که دانشجویان بتوانند دغدغه، حرف‌ها و ابهاماتی را که در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دارند و پاسخی قاطع از سوی مسئولین برای این سؤالات نمی‌شنوند و دیدگاه‌هایی که اجازه‌ طرح آن را نیافته‌اند در چارچوب خاص که حریم‌ها حفظ شود و به قوم یا ملتی توهین نشود، بیان ‌کنند.

 

حبیبی اشاره کرد: در کرسی‌های آزاداندیشی داوران صاحب‌نظر به مدت پنج دقیقه در جلسه طرح موضوع می‌کنند و بعد از آن بسته به مدت زمانی که به دانشجویان گروه موافق و مخالف داده می‌شود نظرات مطرح شده و در پایان جلسه داور موضوع را جمع‌بندی می‌کند. در صورتی که حضور و فعالیت دانشجویان بالا باشد، دیدگاه‌ها مورد پرسش و پاسخ قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: در این جلسات تسلط و تخصص شخص صاحب نظری که بعنوان داور در جلسه حضور دارد بسیار مهم است و از آنجا که کرسی‌های آزاداندیشی با حضور دانشجویان و صحبت‌هایشان ممکن است به سیاه‌نمایی، مغالطه‌گری و یک‌طرفه‌گرایی سوق داده شود، حضور یک داور مسلط می‌تواند این تنش را مهار کند.

مدیر فرهنگی این دانشگاه بیان کرد: داوری که به این جلسات دعوت می‌شود باید در حوزه‌ مورد بحث به قدری مسلط باشد که بتواند دغدغه دانشجویان را پاسخ دهد و افکار را جهت‌دهی کند

حبیبی درباره نحوه انتخاب موضوع عنوان کرد: در باشگاه آزاداندیشی، فعالان دانشجو در حوزه‌های بسیج، انجمن و کانون حضور دارند و در نشست‌هایی که با حضور این اعضا در این باشگاه گذاشته می‌شود موضوعات بسیاری مطرح ‌شده و در نهایت موضوعی که از دید همه مهمتر است مطرح و انتخاب می‌شود.

وی الزامات و ساختارهای کرسی آزاداندیشی را مطرح کرد و گفت: آیین‌نامه موجود با اینکه کامل است، اما نقاط ابهامی دارد که نیاز است برطرف شود. باشگاه آزاد‌اندیشی دانشگاه تفرش باید جدی گرفته شود.

وی با بیان اینکه این باشگاه نیاز به حمایت‌های فکری و مالی دارد افزود: گروه نظارت بر کرسی‌های آزاداندیشی نیز علاوه بر حمایت‌های مالی باید حضورشان را در زمینه‌های دیگر از قبیل اتاق ‌فکر، حمایت‌های فکری و انتخاب افراد صاحب‌نظر بیشتر کنند.

حبیبی افزود: همه دانشگاه‌ها برای برگزاری و اجرای برنامه‌های فرهنگی و کرسی‌های آزاداندیشی با مشکلات مالی روبرو هستند و اگر ورازتخانه بودجه خاصی به این زمینه اختصاص می‌داد این مشکلات برطرف می‌شد.

مدیر فرهنگی دانشگاه تفرش بیان کرد: معتقدم حالا که با کمبود بودجه روبرو هستیم اگر همه بودجه‌های فرهنگی را به کرسی‌های آزاداندیشی اختصاص دهیم و این مورد را در دانشگاه‌ها پررنگ‌تر کنیم، دیگر شاهد اختلافات سیاسی و اجتماعی در جامعه نخواهیم بود.

وی به برنامه‌های سال آینده اشاره کرد و گفت: در نظر داریم از اعضای هیئت علمی معارف دعوت کنیم تا بعنوان داوران بومی و صاحب‌نظر در جلسات کرسی آزاداندیشی شرکت کنند و از طرفی قصد داریم، هر ترم دو جلسه کرسی ‌آزاد اندیشی داشته باشیم و بعد از هر جلسه با همکاری داور مورد نظر نشستی ترتیب دهم تا به نتیجه روشن و بدون ابهام برسیم و در صورتی که دغدغه‌ای در ذهن دانشجو وجود دارد برطرف شود.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:کرسی آزاد اندیشی,دانشگاه تفرش,پایگاه خبری تفرش, | 10:25 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

کانون پرورش فکری

 مدیر کانون پرورش فکری تفرش گفت: همزمان با تعطیلی مدارس و اجرای طرح اوقات فراغت، کانون پرورش فکری شماره ۱ تفرش کلاس های تابستانه خود را برگزار می کند.

به گزارش پایگاه خبری تفرش ،فاطمه نوروزی در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در تفرش، با اشاره به برنامه های این کانون اظهار کرد: کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان شماره یک تفرش با بیش از 20 عنوان فعالیت در بخش های فرهنگی، هنری و ادبی در سطح کودکان ونوجوانان در طول سال فعالیت می کند.

وی افزود: در ایام تابستان نیز با برگزاری کلاس های آزاد و با بکار گیری از مربیان و مدرسان با تجربه و کار آزموده در صدد غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان این استان تلاش می‌کند تا در رشته های متعدد، کودکان ونوجوانان را در جهت شناسایی و پرورش استعداد هایشان یاری کند.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان مرکز شماره یک تفرش تصریح کرد: امسال نیز همزمان در فصل تابستان، 2 مرکز فرهنگی و هنری کانون در سطح شهرستان با برگزاری بیش از 25 رشته فرهنگی، هنری، ادبی، دینی و علمی در مقطع سنی 4 تا 17 سال ثبت نام می کند.

وی با اشاره به ثبت نام از علاقمندان گفت: علاقمندان به شرکت در این کلاس ها می توانند به مراکز فرهنگی و هنری کانون های پرورش فکری شهرستان محل سکونت خود مراجعه کنند.

نوروزی افزود: کلاس های کانون پرورش فکری در رشته های قرآن، نقاشی، خوشنویسی، سفالگری گروه کودک، سفالگری(چرخ) گروه بزرگسال، مجسمه سازی، نقش برجسته، عکاسی، کاردستی، عروسک سازی، ادبی، نوشتن خلاق، طراحی، پویا نمایی، ابتکار و خلاقیت، نمایش، از علاقمندان ثبت نام می کند.

وی با بیان اینکه توجه به زیرساخت‌های توسعه نیروی انسانی از اولویت‌های این شهرستان است تصریح کرد: توسعه و پیشرفت بدون وجود نیروهای متخصص و کارآمد امکان پذیر نیست از این نظر توجه به دانش‌آموزان به عنوان آینده سازان باید در اولویت قرار گیرد.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان مرکز شماره یک تفرش با بیان اینکه بهره‌وری مناسب از اوقات فراغت یک اصل اساسی در بعد برنامه‌های دانش‌آموزی است گفت: بیشترین آسیب‌ها در زمانی که انسان به ویژه قشر نوجوان و جوان که هیچ برنامه‌آموزشی و کاری ندارد به این قشر وارد می‌شود از این نظر توجه به برنامه‌های فراغت دانش‌آموزان باید بصورت اساسی مورد توجه قرار گیرد.

 

 

چاپ این صفحه

پایگاه خبری تفرش:

قرآن مجید

سرپرست اداره اوقاف وامورخیریه شهرستان تفرش گفت: طرح نشاط معنوی در ۴ بقعه متبرکه و محافل انس با قرآن و مجالس تفسیر از جمله برنامه‌هایی است که در بقاع متبرکه تفرش در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تفرش به نقل از خبرگزاری تسنیم از تفرش، حجت الاسلام سید مهدی حسینی با اشاره به استقبال بی نظیر افراد به ویژه جوانان و نوجوانان از این طرح در این شهرستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اجرای موفقیت آمیز طرح نشاط معنوی در سال گذشته زمینه ای برای حضور گسترده افراد از این طرح است.

وی از برگزاری 10 کلاس در طرح نشاط معنوی در بقعه امامزاده بی بی ستین خبر داد و گفت: این کلاس ها همچون سال گذشنه با استقبال گسترده روبروشد.

سرپرست اداره اوقاف وامورخیریه شهرستان تفرش افزود: اجرای طرح نشاط معنوی ابتکاری الهی در جهت استفاده از ظرفیت های بقاع متبرکه استان و ترویج فرهنگ دینی در جامعه است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی با اشاره به نزدیک بودن ایام ماه مبارک رمضان تصریح کرد: هر سال به مناسبت ماه مبارک رمضان برنامه‌های قرآنی بسیاری در بقاع متبرکه شهرستان اجرا می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری محافل انس با قرآن در بقاع و مساجد گفت: در طول ماه مبارک برای آشنایی با کلام الهی و استفاده از صوت قاریان و حافظان، محافل انس با قرآن با حضور قاریان استانی با حضور نوجوانان و جوانان اجرا می‌شود.

سرپرست اداره اوقاف وامورخیریه شهرستان تفرش به اجرای برنامه ترتیل‌خوانی در بقاع متبرکه شهرستان اشاره کرد و افزود: همچنین برنامه جزء‌خوانی نیز در بقاع متبرکه شهرستان همچون سنوات گذشته به صورت روزانه اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه ایجاد فضای معنوی در امامزادگان از جمله اهداف اجرای طرح ضیافت الهی در بقاع متبرکه است، تصریح کرد: اجرای این طرح سبب جذب بیشتر جوانان به بقاع متبرکه می‌شود.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:اداره اوقاف و امورخیریه تفرش,پایگاه خبری تفرش, | 15:7 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

 «موزه مردم شناسی تفرش» در منزل تاریخی میر شکرایی افتتاح می شود .

به گزارش پایگاه خبری تفرش به نقل از خبرنگار فرهنگی ندای تفرش ، در جلسه ای که با حضور سید محمد میر شکرایی (فرزند میر شکرایی )و حضور مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان مرکزی تصویب شد و از شنبه 7تیرماه کار مرمت و بازسازی آن توسط اداره میراث فرهنگی استان مرکزی آغاز خواهد شد .

بنا بر توافق با  سید محمد میرشکرایی   و حضور کارشناسان در محل، بخش های الحاقی از طرف شمال و شرق برای مناسب سازی عرصه ی ساختمان تخریب می شود .

گفتنی است اداره میراث فرهنگی استان مرکزی متعهد شد تا پایان شهریور 94و از طریق اعتبارات داخلی و جذب از طریق سایر منابع ، این موزه که اولین موزه مردم شناسی در تفرش می باشد را افتتاح می کند .

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:منزل میرشکرایی,میراث فرهنگی تفرش,پایگاه خبری تفرش, | 15:8 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

میراث فرهنگی

 جشن آیینی و معنوی تیرگان و مراسم شگرگزاری برداشت گندم و آب پاشان در نخستین روز تیرماه با حضور جمع کثیری از مردم ، مسئولان اجرایی و نخبگان فرهنگی و هنری استان مرکزی در جوار امامزاده احمد بن علی (ع) زلف آباد فراهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از فراهان، سید محمد حسینی در این مراسم با اشاره به آیین سنتی تیرگان اظهار کرد: این جشن به شکرانه برداشت گندم انجام می‌شود و ریشه در باورهای مردم منطقه دارد که تا به امروز نیز حیات داشته است.

وی افزود: نام دیگر جشن تیرگان، جشن گندم است که در طول حیات خود گرچه با تغییرات حرکت کرده اما از بین نرفته است و در این روز مردم از تمام منطقه فراهان و شهرهای اطراف مانند آشتیان، تفرش، اراک، در این محل اجتماع کرده و برای خیر و برکت محصولات کشاورزی خود دعا و نیایش می ‌کنند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تصریح کرد: جشن تیرگان از زمان‌های ایران باستان در روز سیزدهم تیر برگزار می ‌شد ولی تاریخ برگزاری این جشن به دلیل اینکه روز آغاز فصل تابستان، فصلی پرکار برای کشاورزان و بلندترین روز سال است و همچنین شروع برداشت گندم به عنوان مهم‌ ترین محصول کشاورزان این منطقه است، به یکم تیر ماه تغییر یافته است.

وی با اشاره به برگزاری جشن تیرگان گفت: ما با برگزاری این گونه مراسم سعی می‌کنیم با شناساندن و زنده نگه داشتن میراث تاریخی‌مان و نیز احیای پیام این مراسم موجبات خوشحالی مردم را فراهم کنیم.

حسینی افزود: بازارچه‌ها جنب و جوش خوبی را به وجود آورده و نیز سبب رونق کسب و کار شده است.

وی تصریح کرد: سعی ما بر این است که سال آینده فضای مناسب‌تری جهت استقرار بازارچه‌ها و نیز محل برگزاری جشن به وجود آوریم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با اشاره به تمدن کهن ایران گفت: ایران یکی از پر جشن‌ترین کشورها بوده است و برای هر اتفاقی جشن خاصی در تقویم کهن ما ثبت شده که باید در حفظ این آیین‌ها تلاش فراوان صورت گیرد.

وی افزود: تکمیل مستندات و مطالعات آیینی و مردم شناسی جشن تیرگان می تواند این جشن فاخر ایرانی را برای طرح و پیگیری مراحل ثبت جهانی آماده کند.

حسینی با اشاره به دیگر برنامه های اجرایی در این جشن تصریح کرد: برگزاری آیین فال کوزه، تفأل به حافظ، نواهای اصیل موسیقایی آیینی ومذهبی، اجرای قطعاتی از تعزیه وشاهنامه توسط پیشکسوتان این هنر، نمایش رسم شکرگذاری گندم و آب پاشان از برنامه های جانبی این جشن بود که مورد استقبال مردم قرار گرفت.

وی با اشاره به تجلیل های انجام شده در این مراسم گفت: در این مراسم از محمد میرشکرایی پژوهشگرمردم شناسی، اسدالله علی‌آبادی پدر شهید، کشاورز نمونه غلام‌رضا حلت‌آبادی و سه تن از اصناف فعال تقدیر و تشکر شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی افزود: جشن تیرگان فراهان به دلیل اصالت و غنای فرهنگی ناب آن در دیماه سال 89در فهرست آثار ملی کشور به عنوان میراث معنوی به ثبت رسید.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:جشن تیرگان,خبر تفرش, | 13:58 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

تفرش/تخریب آثار

 آثار تاریخی شهرستان تفرش که نشان از هویت و قدمت فرهنگ این دیار عالم پرور و نخبه خیز دارد، به سبب بی توجهی مسئولان و بی مهری گروهی از مردم در حال تخریب است.

به گزارش پایگاه خبری تفرش به نقل ازخبرنگار تسنیم از تفرش، شهرستان تفرش با بیش از 40 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور یکی از مهمترین قطب های گردشگری استان مرکزی است.

شهرستان تفرش با برخورداری از چشم‌اندازهای طبیعی ویژه، طبیعت بکر، محیط زیبا، ویژگی‌های خاص اقلیمی، داشتن مفاخر و دانشمندان، آثار تاریخی فراوان و جاذبه‌های گردشگری متنوع خود می‌تواند انتظارات هر گردشگری را برآورده سازد.

آب و هوای مطلوب، تنوع زیستی در روستاها، بناهای تاریخی و تفرجگاه‌های بی نظیر، شهرستان تفرش را به قطب گردشگری استان مرکزی و کشور تبدیل کرده است.

از بین آثار تاریخی این شهرستان میتوان از مجموعه تاریخی شش‌ناو متعلق به دوران سلجوقی،تکیه زاغرم، بقعهٔ ابوالعلی مهدی بن محمد از نوادگان جعفر صادق مربوط به دورهٔ ایلخانی، بقعهٔ امامزاده محمد از نوادگان جعفر صادق مربوط به دورهٔ خوارزمشاهیان، آب انبار بلور مربوط به دورهٔ قاجار، خانهٔ میرفخرایی مربوط به دورهٔ قاجار، خانهٔ ضیایی مربوط به دورهٔ قاجار، آرامگاه پروفسور حسابی، چشمه‌ آب معدنی گراو نام برد کهکم توجهی به این آثار تاریخی و بی مهری گروهی از مردم سبب از بین رفتن آثار تاریخی در شهر تفرش شده است.

برج تاریخی وثوق به عنوان تنها برج مسکونی در استان مرکزی است که معماری آن چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند که در زمانهای گذشته در میان باغی متعلق به خاندان وثوق مستقر بوده و هم اکنون با شماره 30142در سال 1390در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

این برج در 3طبقه ساخته شده که توسط یک راه پله قوسی در سمت راست به طبقه ی دوم و یک راه پله قوسی از سمت چپ به طبقه سوم منتهی می شود که سقف طبقه سوم بر اثر بارش برف و باران و به سبب عدم استحکام فروریخته و در سالهای گذشته در یک آتش سوزی قسمت عمده ای از سقف طبقه ی دوم نیز از بین رفته است.

 این برج چند سال گذشته توسط فردی خریداری شده و وی با فروش زمین های باغ تنها برج مسکونی را تخریب نکرده است.

در کنار این برج مدرسه ابتدایی کافی واقع شده که خاندان کافی که منتصب به خاندان وثوق هستند،قسمتی از آن را به مدرسه اهدا کرده و این باغ بزرگ به مرور خشک شده و جای خود را به آپارتمانها و ساختمانهای جدید داده و فقط بنای برج تاریخی وثوق ازآن سالم مانده است.

با ساخت و سازهای اخیر در کنار این برج راه پله های برج تاریخی وثوق به محلی برای تخلیه نخاله های ساختمانی تبدیل شده است و این بی مهری مردم و عدم توجه به آثار تاریخی قدمت و فرهنگ گذشتگان را مورد تهدید قرار می دهد.

با برنامه ریزی دقیق و منسجم می توان این برج را بازسازی کرد

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان تفرش در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تفرش، گفت: در صورت تملک سازمان میراث فرهنگی و خرید آن از صاحب برج امکان بازسازی این مکان تاریخی و با ارزش فراهم می شود.

علی حیدری افزود: این برج تنها برج مسکونی استان مرکزی است و قابلیت گردشگری این برج نقطه عطف در ظرفیت گردشگری شهرستان تفرش است.

تامین اعتبار لازمه بازسازی برج وثوق

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان تفرش تصریح کرد: عدم تخصیص اعتبار تاکنون موجب غفلت از بازسازی این اثر تاریخی شده و با فرارسیدن فصل سرما خطرات ریزش سقف و دیواره این بنای تاریخی را تهدید میکند.

وی افزود:این برج متعلق به دوره قاجاریه است و معماری بی نظیر در طبقه های مختلف این ساختمان از شاهکارهای معماری ایران است.

آثار دیگر تفرش در دست تخریب

یکی دیگر از آثار تاریخی تفرش مقبره میرعلام تفرشی و اسماعیل خان لشکر نویس تفرشی در قبرستان قدیمی بنام سماق بنه درمحله استادیوم مربوط به قرن یازدهم هجری و اواخر دوران صفویه است.

این بقعه در زمان های قدیم در میان قبرستان قرار داشته که هم‌اکنون بواسطه ساخت و سازخای متعدد این بقعه در مسیر عبور و مرور قرار گرفته و هر روز آسیب بیشتری به بنا وارد می شود که سنگ قبر این بقعه بواسطه ارزش تاریخی بسرقت رفته است.

میرعلام تفرشی از شاگردان مقدس اردبیلی و مورد وثوق کامل ایشان بوده به حدی که مقدس اردبیلی به شاگردان خودگوشزد می‌کند که پس از من برای حل مشکلات علمی خود در شرعیات به میرعلام و در عقلیات به امیر فیض الله عبدالقاهر حسینی تفرشی رجوع کنید و در حال حاضر هم تمام علمای اعلام و فقهای عظام به قدر و منزلت علمی و مذهبی  میرعلام واقف هستند.

همچنین در این بقعه اسماعیل خان لشکر نویس تفرشی صاحب کتاب نخبته التواریخ معروف دبیرنیزمدفون است و وی استاد بی نظیر در تاریخ به شمار می‌رود.

نخبه التواریخ تاریخ جامعی است در نظم و نثر که از آغاز اسلام تا آخر سلطنت مظفرالدین شاه قاجار نگاشته شده و گزارش ائمه و رجال و جلوس و وفات پادشاهان و ارتحال علما و حوادث مهم و سوانح است و برای هر مسئله تاریخی متناسب متین و شیوا تالیف شده است.

بقعه سید میرعلام تفرشی و اسماعیل خان لشکر تاریخدان بزرگ ایرانی به علت عدم رسیدگی در حال نابودی است که اگر مسئولان استان به ویژه مسئولان ارشد میراث فرهنگی کاری و تدبیری اتخاذ نکنند به زودی شاهد تلی از خرابی و خاک بجای مانده از این آثار تاریخی و فرهنگی-هویتی هستیم.

گزارش از: عاطفه بیاتی و مبین جلیلی

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:آثار باستانی,تفرش,تخریب,خبری تفرش, | 16:28 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

 با تلاش مسئولین شهرستان مجوز پذیرش دانشجو برای کارشناسی ارشد در دو رشته کامپیوتر و معماری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفرش صادر شدوشنیده ها حاکی از آن است که از ترم بهمن و از طریق تکمیل ظرفیت دانشجویان می توانند ثبت نام کنند .

به گزارش پایگاه خبری تفرش به نقل از ندای تفرش ،چند ماه پس از به روی کار آمدن دکتر حسن صابری به عنوان ریاست دانشگاه تفرش و وجود مشکلات و بحرانهای مالی و تلاش مسئولین شهرستان و پیگیری دکتر صلاحی و دکتر صابری ، بحمدا... توانسته اند  مجوز پذیرش دانشجو برای کارشناسی ارشد در دو رشته کامپیوتر و معماری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفرش صادر شود.شنیده ها حاکی از آن است که از ترم بهمن و از طریق تکمیل ظرفیت دانشجویان می توانند ثبت نام کنند .

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:پذیرش دانشجو,کارشناسی ارشد,خبر تفرش,ندای تفرش,دانشگاه آزاد تفرش, | 17:9 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

به گزارش پایگاه خبری تفرش ، "قربان بوری سرحانی " در مصاحبه با خبرنگار فرهنگی ندای تفرش گفت :

جهت غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان پسر شهرستان تفرش و با محوریت اجرای کلاسهای آموزشی در قالب اردوهای درون و برون شهری ، با همکاران فعالان فرهنگی مساجد مختلف برنامه هایی را در تابستان اجرا خواهیم کرد .

وی ادامه داد : ثبت نام این کلاسها در سطح مساجد آغاز شده و تا 25خردادماه ادامه خواهد داشت و کلاسها نیز از ابتدای تیرماه آغاز خواهدشد.

عضو ستاد مردمی اوقات فراغت در تفرش خاطر نشان کرد : دانش آموزان جهت ثبت نام می توانند هنگام نماز مغرب و عشا به مساجد نورا... ، قائمیه ،جامع،زاغرم، وقف محله،ششناو ، شهرک حضوراً مراجعه و یا از طریق سامانه پیامکی 30007597590411با ارسال مشخصات و شماره تماس خود ثبت نام نمایند .

"بوری سرحانی " تصریح کرد : نهادها و دستگاههای که برنامه هایی برای تابستان داشته ، می توانند در قالب برنامه های این ستاد جای داده و این ستاد گزارش تصویری ، در اختیار آن نهادها و دستگاهها قرار خواهد داد .

وی مشکلات مالی ، عدم همکاری برخی از افراد ، کمبود امکانات آموزشی و فرهنگی را از مهمترین مشکلات این ستاد مردمی برشمرد.

گفتنی است این ستاد مردمی برای اولین بار است که در تفرش تشکیل شده و اجرای کلاسهای آموزشی در قالب اردوها از ویزگیهای منحصر به فرد این کلاسها است .

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:پایگاه خبری تفرش,اوقات فراغت دانش آموزان,ندای تفرش, | 12:27 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

شهری تاریخی تفرش ، بدون موزه مشاهیر

به گزارش پایگاه خبری تفرش به نقل از ندای تفرش ،شهرستان تفرش یکی از شهرهایی است که دارای قدمت تاریخی و مشاهیر متعددی در تاریخ خود می باشد .

افرادی که در یک عرصه یا چندین عرصه درخشیده اند و نام نیکو از خود برجای گذاشته اند .

از آنجایی که هر کشور ، منطقه به تاریخ خود می بالد و زندگی امروز نخبگان ، نیز تاریخ ساز برای جوانان فردای جامعه می شود ، لذا ایجاد مکانی شاید با نام موزه مشاهیر در شهر مان خالی از لطف نیست که بتوان در آنجا تاریخ مشاهیر و به خصوص اقدامات آنان را ثبت کند و فقط به ثبت مشاهیر قدیمی اکتفا نکرده و در فکر به روز رسانی تاریخ خود و ثبت مشاهیر جدید تفرش باشد ، زیرا که این شهر علم و فرهنگ و ادب ،نخبه پرور و مشاهیر پرور است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:تفرش,پایگاه خبری تفرش,شهر تاریخی تفرش,ندای تفرش, | 13:50 | نویسنده : میثم اله وردی |