پایگاه خبری تفرش:

یک محقق و سنگ‌نگاره‌شناس گفت: با اینکه نقوش باستانی بر روی سنگ‌های سختی حکاکی شده‌اند و به هیچ عنوان نمی‌توان حتی تصور کرد که داخل این سنگ‌های سخت گنجی پنهان شده باشد اما، با این حال برخی از مردم با این تصور رویایی سنگ‌ها را منفجر می‌کنند.

 

محمد ناصری فرد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی گفت: استان مرکزی سنگ‌نگاره‌های ارزشمندی را در دل خود جای داده که نشان از فرهنگ و قدمت مردم این مرز و بوم دارد.

وی به سنگ‌نگاره‌های موجود در شهرستان تفرش اشاره کرد و گفت: این آثار باستانی در دو محوطه واقع شده‌اند که یکی از این دو محوطه کوه گندم معروف به دماوند کوچک است.

این سنگ‌نگاره شناس با اشاره به قداست این کوه بین اهالی این منطقه عنوان کرد: سنگ‌نگاره هایی که در دامنه کوه گندم قرار گرفته‌اند نقش‌هایی است که طی هزاران سال قبل نگاشته شده‌اند.

تصریح کرد: در سال 1387 توسط گروه‌های محقق اروپایی طیف‌سنجی در این منطقه صورت گرفت و مشخص شد این سنگ‌نگاره‌ها متعلق به هزاره اول تا نهم پیش از میلاد است.

این باستان‌شناس در خصوص نقوش این سنگ‌ها که توسط نیاکان ما جهت فراوانی نعمت بر پیکر سنگ‌ها حک شده ابراز کرد: بیشترین نقوش مربوط به بز کوهی، انسان شکارچی و حیواناتی است که که در عرصه زیست دیگر اثری از آن‌ها نیست و نیز تصویر ابزار شکار است.

وی به پتانسیل این منطقه در خصوص جذب توریست تأکید و بیان کرد: زمانی که کنار این سنگ‌ها قرار می‌گیریم چشم‌انداز بسیار زیبایی از شهر سرسبز تفرش مقابل دیدگان خودنمایی کرده و منظرگاه بکری را به دیدگان هدیه می‌دهد.

ناصری‌فرد در خصوص هم‌گونی این سنگ‌ها با طبیعت اظهار کرد: نقوش سنگ‌نگاره‌های قدیمی‌تر به علت فرسایش به سختی قابل رؤیت هستند و تنها در زمان‌های اریب نور( درست زمانی که نور مایل می‌تابد) یعنی ساعات 16 الی 18 و 8 الی 10 صبح می‌توان این نقوش را مشاهده کرد.

این سنگ‌نگاره شناس عنوان کرد: دومین محلی که می‌توان سنگ‌نگاره‌ها را آنجا یافت منطقه زاغر در نزدیکی تفرش است.

وی از حدس‌های اولیه در رابطه با یافتن سنگ‌نگاره‌ها در دامنه کوه سخن به میان آورد و خاطرنشان کرد: زمانی که به این منطقه پا گذاشتیم در کمال تعجب متوجه سنگ‌نگاره‌ها بر دامنه دشتی وسیع شدیم.

ناصری‌فرد با اشاره به شکل تخم‌مرغی سنگ‌نگاره‌های این دشت بیان کرد: در نگاه اول این سنگ‌ها ما را به یاد تخم‌مرغ‌هایی می‌اندازند که نیکان جهت دوری از چشم زخم پر از نوشته می‌کردند.

این محقق ادامه داد: قطر این سنگ‌های تخم‌مرغی که تعدادشان حدود 60 مورد تخمین زده شده از 50 سانتی‌متر تا حدود دو متر است.

وی با بررسی دو عامل انسانی و طبیعی در تخریب این سنگ‌نگاره‌ها اظهار کرد: تأثیر عوامل طبیعی در تخریب این آثار بسیار کند است ولی عوامل انسانی با تکرار نقش مخرب خود در طبیعت در این رابطه نیز بسیار خشن عمل می‌کند.

ناصری‌فرد ادامه داد: متأسفانه بخشی از این آثار در جریان ساخت دانشگاه آزاد از بین رفته و بخشی نیز به علت استفاده در ساخت و ساز مورد تجاوز قرار گرفته است.

این سنگ‌نگاره‌شناس به نا‌آگاهی برخی از مردم اشاره و عنوان کرد: با اینکه نقوش بر روی سنگ حکاکی شده و به هیچ عنوان نمی‌توان حتی تصور کرد که در داخل این سنگ‌های سخت گنجی پنهان شده باشد ولی با این حال برخی از مردم با این تصور رویایی سنگ‌ها را منفجر می‌کنند.

ناصری‌فرد به لزوم آگاه‌سازی مردم تأکید و خاطرنشان کرد: باید مردم این موضوع را درک کنند که این سنگ‌های نقاشی شده آثاری با ارزش هستند که در صورت حفظ و به نمایش گذاشتن این آثار است که می‌توان به گنج و منبع درآمد مطلوبی دست پیدا کرد.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:47 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

افتتاح دفتر تفرش

 در آستانه نخستین سالگشت تاسیس خبرگزاری بین المللی تسنیم در استان مرکزی، دفتر خبر شهرستانی تفرش در این شهرستان بصورت رسمی افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، آئین افتتاح رسمی نخستین دفترخبر شهرستانی خبرگزاری تسنیم استان مرکزی ظهر امروز با حضور فرماندار و جمعی از مدیران اجرایی و نیز مدیران نشریات محلی و خبرنگاران فعال شهرستان تفرش در سالن فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

در این جلسه که بیش از 90دقیقه به طول انجامید، فرماندار تفرش، فرمانده سپاه تفرش و نیز مدیرخبرگزاری تسنیم استان مرکزی پیرامون مسائل جاری در حوزه رسانه و اطلاع رسانی به بیان مطالبی پرداختند.

فرماندار تفرش: تسنیم باید پیشرو در پوشش اخبار شهرستان تفرش باشد

فرماندار تفرش در این برنامه بااشاره به فرارسیدن هفته بسیج گفت: بسیج یکی مهمترین گروه های مردمی در کشور است و امدادهای غیبی بسیج در پیشروی این شهرستان تاکنون موثر بوده است.

کریم حمیدوند به اهمیت جایگاه خبر و اطلاع رسانی اشاره کرد و افرود: خبر و اطلاع رسانی مسائل از اهمیت بالایی برخوردار است و ارائه دیدگاه مثبت از تفرش باید سرلوحه کار خبرنگاران باشد.

وی تصریح کرد: عمل به تکلیف و رعایت سرعت و دقت یکی از مهمترین وظایف خبرنگار است و خبر باید همه گزینه های مثبت و منتقدانه را در خود جای دهد.

حمیدوند خاطرنشان کرد: اهمیت دادن به مطبوعات و ایجاد ارتباط مناسب روابط عمومی ها با خبرنگاران سبب ایجاد هم افزایی میان مردم و مسئولان شود.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها باید به تکلیف خود عمل کنند افزود: رفتار و کردار خبرنگار باید نمونه فرد مسلمان و موثر باشد و فعالیت خبرنگاران شهرستان تفرش در عرصه خبر مناسب است و مهمترین هدف رسانه ها در عصر حاضر انسان سازی است.

فرمانده سپاه تفرش: رسانه‌ها در زمین دشمن‌بازی نکنند

فرمانده سپاه تفرش با اشاره به ضرورت و اهمیت فعالیت خبری رسانه های انقلاب اسلامی گفت: رسانه یکی از مهم ترین ابزار ترویج و نشر ارزش های دینی بوده و از طرف دیگر نظام دینی در معرض تهاجم اندیشه های بیگانه و مخالف است و ضرورت دارد براساس مبانی دینی در مقابل هجمه های دشمن از نظام مقدس جمهوری اسلامی دفاع کند.

علی فراهانی با برشمردن ویژگی های یک رسانه تراز اسلامی گفت: یک رسانه ارزشی و انقلابی باید 3ویژگی داشته باشد که نخستین ویژگی آن شناختن صحیح ارزش های انقلاب است و اگر کسی نسبت این ارزش ها شناختی نداشته باشد بطور طبیعی نمی تواند در این مسیر گام بردارد. 

وی تصریح کرد: ویژگی دوم وجود یک عزم و اراده جدی برای دفاع از این ارزش هاست و آخرین ویژگی آن تجهیز به توانمندی های حرفه ای باشد تا بتواند در برابر هجمه های فرهنگی منطقی و عقلایی دفاع بکند و هر کدام از این سه ویژگی که در آن خللی پیش بیاید آن رسانه در دفاع از ارزش ها دچار نقصان می شود و چه بسا فعالیت آن رسانه آثار سوء داشته باشد.

فراهانی افزود: جوانانی که در این مسیر فعالیت می کنند خطرهایی متوجه آنان است که خطر نشناختن ارزش ها، سست شدن اراده و کم بهرگی یا بی بهره بودن از هنر و تکنیک های لازم در این زمینه است و به همین سبب این جوانان باید مراقبت های فکری لازم را داشته باشند.

فرمانده سپاه شهرستان تفرش بصیرت انقلابی را مهمترین ویژگی رسانه های انقلابی دانست و گفت: باید توجه داشت که رسانه ها نباید به سیاه نمایی و بزرگ نمایی مشکلات در جامعه بپردازند بلکه می توانند با انتقادهای سازنده و نه مخرب، در جهت معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی در کشور بپردازند.

وی افزود: رسانه ها باید با مراقبت بیش از پیش به این مهم توجه داشته باشند که با بهره مندی از بصیرت و دیدباز انقلابی نباید فرصت را برای دشمنان انقلاب اسلامی فراهم کنند و از طرفی هیچگاه در زمین دشمن بازی نکنند.

تسنیم جوان ترین و در عین حال علمی ترین خبرگزاری استان مرکزی است

مدیرخبرگزاری تسنیم استان مرکزی در آئین معارفه مسئول دفتر خبرگزاری تسنیم در تفرش با اشاره به اقدامات و بخشی از فعالیت‌های این خبرگزاری در استان اظهار کرد: خبرگزاری تسنیم استان مرکزی در آستانه یک سالگی خود تا کنون میزبان 94 مدیر استانی و کشوری بوده و با 25 سال سن جوان ترین خبرگزاری استان است.

مبین جلیلی افزود: خبرگزاری تسنیم در بخش آموزش و پژوهش نخستین خبرگزاری است که مدیریت آموزش و پژوهش را در استان مرکزی عملی نموده است.

جلیلی تصریح کرد: طرح خبرنگار شهروندی یکی از مهمترین اقدامات این خبرگزاری در جهت رفع مشکلات مردم و بیان آن برای مسئولان است.

وی با بیان اینکه طرح خبر یاوران یکی دیگر از اقدامات این خبرگزاری است افزود: این طرح برای اولین بار در استان مرکزی اجرایی شده و در یک سالگی خبرگزاری تسنیم در هر شهرستان از 3نفر از خبر یاوران تقدیر می شود که 3نفر از آنها نیز از تفرش هستند.

مدیر دفتر خبرگزاری تسنیم همچنین از رونمایی از مستند روایت زندگی امام خمینی(ره) خبر داد و گفت: استان مرکزی بهشت مفاخر ایران است و امام خمینی(ره) افتخار ایران اسلامی و استان مرکزی است که به زودی مستند روایت زندگی امام خمینی(ره) در استان اکران می شود.

جلیلی راه اندازی دفاتر خبری در 12 شهرستان استان را چشم انداز این خبرگزاری عنوان کرد و افزود: ایجاد دفاتر خبری در جوار مکان‌های معنوی و بقاع متبرکه و مکان های شاخص هر شهرستان در برنامه‌های این خبرگزاری گنجانده شده است.

در پایان مراسم نیز، عاطفه بیاتی به عنوان مسئول دفترخبر شهرستانی خبرگزاری تسنیم در شهرستان تفرش معارفه شد.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 18:52 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

عطش کربلا محرم

 مدیرحوزه علمیه امام صادق(ع) گفت: گردهمایی مبلغان سنتی با محوریت موضوع آسیب شناسی عزاداری در تفرش برگزار شد.

 

حجت الاسلام مصطفی خطاط در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تفرش، با اشاره به اینکه عزاداری برای امام حسین(ع) باید تداوم داشته باشد اظهار کرد: زنده نگه داشتن واقعه عاشورا یک تکلیف دینی بوده که باید در این راستا به درستی گام برداشته شود و نباید در برگزاری این مراسم‌ها خللی ایجاد شود.

وی افزود: عزاداری‌ها باید تداوم داشته باشد و مردم مسلمان و ملت ایران در تمام سختی‌ها باید به این مهم توجه داشته باشند و اجازه ندهند دشمنان با توطئه‌های خود این نظام و قداست آن را خدشه‌دار کنند.

مدیرحوزه‌علمیه امام صادق(ع) تصریح کرد: نباید به دشمنان اسلام اجازه داده شود تا این سنت را از مردم بگیرند و مسلمانان باید باهوشیاری و بیداری به تبیین و ترویج نهضت عاشورا در جامعه به ویژه برای نسل جوان بپردازند.

حجت الاسلام خطاط با اشاره به تاثیر زیارت عاشورا در جامعه و افراد گفت: محورقیام امام حسین(ع) عبودیت و بندگی خدا بوده که در این راستا و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کرد و به شهادت رسید.

وی افزود: دعای معروف علقمه یکی از مهمترین دعاها بوده که ایشان بیان داشتند که میتوان با تدبر و تفکر در این دعا فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه اسلامی نهادینه کرد.

مدیرحوزه‌ علمیه امام صادق(ع) تصریح کرد: در عزاداری‌ها باید از بدعت و منکرات و نیز ورود خرافه‌ها جلوگیری شود و اخلاق حسنه در جامعه اسلامی ترویج پیدا کند و در تبیین این مهم از دروغ باید پرهیز شود.

حجت الاسلام خطاط تصریح کرد: هدف قیام امام حسین(ع) احیای سنت دین اسلام بوده و مسلمانان وظیفه دارند با بدعت‌ها مبارزه کنند و رضایت خدا را به دست آورند و کسانی که در راه اصلی و راست حرکت کنند به پیروزی دست پیدا کرده و می‌توانند اهداف اسلام را محقق کنند.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:21 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

استاندار استان مرکزی با بیان اینکه هنر متعهد ما را در حفظ کشور یاری می کند، گفت: شهرستان تفرش مهد علما، دانشمندان و فرهیختگان هنر ایران و مایه افتخار برای استان مرکزی است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین مقیمی، شامگاه سه شنبه در نکوداشت مفاخر، بزرگان و اندیشمندان شهرستان تفرش، با اشاره به اینکه استفاده از هنر در جهت ارتقای سطح فرهنگی مردم، منافع ملی و حفظ ارزش های کشور راهگشا است، افزود: در صورتی که فعالیت های هنری جنبه منفی داشته باشد سبب ورود هجمه های فرهنگی به بخش های مختلف جامعه می شود.

وی با بیان اینکه جامعه به دنبال هنر اثرگذار و متعهد است، گفت: دشمن با استفاده از ابزار فرهنگی و هدایت اقشار مختلف جامعه به بیراهه در پی اهداف شوم خود است.

استاندار استان مرکزی با تاکید بر اینکه ما می توانیم هنر را به عنوان ابزاری توانمند در خدمت مردم به کار گیریم، اظهار کرد: برای دور کردن نسل نوجوان و جوان جامعه و هدایت آنان به مسیر صحیح نیازمند استفاده ابزاری از هنر هستیم.

۱۷ تا ۲۳ آبان هفته فرهنگی شهرستان تفرش

مقیمی با بیان اینکه ۱۷ تا ۲۳ آبان هفته فرهنگی شهرستان تفرش نامگذاری شده است، اضافه کرد: از ابتدای این هفته برنامه های فرهنگی هنری بسیاری برای معرفی  آداب و رسوم مردم این شهرستان برگزار شده است.

وی ادامه داد: شهرستان تفرش مهد علما، فضلا و اندیشمندان بسیاری است که با فعالیت های علمی و ادبی خود سبقه مطلوبی را در این شهرستان به جای گذاشته اند.

استاندار استان مرکزی با اشاره به اینکه تفرش قطب تعزیه استان و کشور است، افزود: در این خطه از استان شبیه خوانی و نمایش وقایع مختلف تاریخ ائمه اطهار (ع)، زندگی و سیره ایشان را به مردم انتقال می دهد.

مقیمی با تاکید بر اینکه باید از شبیه خوانی پاسداری و به نسل های آینده انتقال داده شود، تصریح کرد: در تعزیه خوانی افراد با رشادت ها و دلاوری ها، رجز خوانی ها، میدان داری، بالا و پایین بردن صدا و حرکات دست ها تصویر مطلوبی را برای بینندگان به نمایش می گذارد.

استفاده از موقعیت علمی و ادبی تفرش ضروری است

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با تاکید بر اینکه تفرش مهد علم و ادب و هنر است، گفت: باید از این موقعیت ارزشمند در جهت تقوت و پشتیبانی از هنرمندان استفاده کنیم.

سیدمحمد حسینی با اشاره به اینکه این شهرستان هنرمندان بسیاری در رشته های مختلف دارد، افزود: هنر گوهر ارزشمندی است که برای حفظ و نگهداری از آن نیازمند تلاش بسیار هستیم.

گفتنی است، در این مراسم از ۳۵ نفر از نخبگان، هنرمندان صنایع دستی و  تعزیه خوانان پیشکسوت نمونه کشور در شهرستان تفرش  تجلیل شد.

لازم به ذکر است، نمایشگاهی از آثارهنرمندان صنایع دستی به مناسبت هفته فرهنگی شهرستان تفرش از ۱۷ آبان در تکیه زاغرم افتتاح و تا ۲۳ این ماه ادامه دارد و علاقه مندان به آشنایی با توانمندیهای بومی منطقه از این نمایشگاه دیدن کنند.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:19 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رئیس بهزیستی تفرش از ایجاد کارگاه مسگری ویژه معلولین روستایی این شهرستان خبر داد.

 خبرگزاری فارس: کارگاه مسگری ویژه معلولین روستایی در تفرش برگزار می‌شود

زهرا امینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: هم‌زمان با هفته فرهنگی شهرستان تفرش کارگاه مسگری ویژه 10 نفر از معلولین زیر پوشش این نهاد در اداره بهزیستی راه‌اندازی خواهد شد.

وی تصریح کرد: در این کارگاه معلولین زیر پوشش به خلق آثار هنری می‌پردازند که در نهایت محصولات تولیدی آنان به منظور فروش به اصفهان ارسال خواهد شد.

رئیس بهزیستی تفرش گفت: همچنین به همین مناسبت مراسم تجلیل از خیرین و مؤسسات غیر دولتی و مراسم گلریزان ویژه آسایشگاه بانو نسیبه برگزار خواهد شد.

امینی ارائه مشاوره رایگان در زمینه‌های مختلف، برگزاری کارگاه فرزند ‌پروری، برپایی نمایشگاه محصولات و دستاوردهای معلولین، برپایی نمایشگاه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، اعزام سالمند زیرپوشش به اردوی زیارتی تفریحی قم و جمکران با کمک موسسه خیریه المهدی، برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی، برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی جامعه هدف، اجرای طرح غربالگری شنوایی سنجی و بینایی سنجی به صورت نمادین در سطح پارک‌ها، ساخت کلیپ از توانمندی سه نفر از معلولان نخبه شهرستان، برگزاری مسابقه پرواز بادبادک‌ها ویژه کودکان مهدهای کودک، توزیع کتاب با موضوع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و... را از دیگر برنامه‌های این نهاد در هفته فرهنگی تفرش عنوان کرد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:52 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

در مراسمی با حضور معاون مالی و پشتیبانی نوسازی مدارس کشور دبیرستان خیرساز شبانه‌روزی شادروان مصطفی حاج‌حسنی به مناسبت هفته فرهنگی شهرستان تفرش افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، معاون مالی و پشتیبانی نوسازی مدارس کشور ظهر امروز در مراسم بهره‌برداری از دبیرستان خیرساز حاج حسنی در تفرش با بیان اینکه در حال حاضر 25 هزار خیر مدرسه‌ساز در کشور داریم که مشارکت خوبی در اجرای طرح‌های آموزشی دارند، گفت:تاکنون از 500 هزار کلاس درس، 100 هزار کلاس توسط خیرین ساخته و تکمیل شده است.

محمدتقی صابری ادامه داد: با وجود مشکلات اقتصادی موجود در کشور تصور می‌شد میزان حضور و مشارکت خیرین در ساخت پروژه‌های آموزشی کاهش یابد اما در سال گذشته 750 میلیارد تومان توسط خیرین برای ساخت مدرسه اهدا شده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر سازمان نوسازی مدارس کشور در عرصه مقاوم‌سازی در رتبه‌های برتر جهان قرار دارد و همان‌طور که شاهد هستیم در زلزله‌ها مدارس آسیب نمی‌بینند.

استاندار مرکزی نیز گفت: ساخت مدرسه، درمانگاه، دانشگاه و مسکن برای افراد کم‌درآمد توفیق می‌خواهد و خدا را شاکریم که این توفیق نصیب خیر این مدرسه شده است.

محمدحسین مقیمی افزود: با ساختن این مجموعه تعداد زیادی از افرادی که نمی‌توانند به شهر سفر کنند، امکان ادامه تحصیل برای‌شان فراهم می‌شود و این اقدام بسیار پسندیده‌ است.

وی تصریح کرد: هر چند دولت مکلف است مدرسه بسازد اما بر اساس آموزه‌های دینی باید در امور خیر از یکدیگر سبقت گرفت و به این توفیق الهی بها بدهیم.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی نیز گفت: ساخت این مدرسه توسط خیر یک توفیق الهی است و قطعا خدا اجر نیکوکاران را خواهد داد.

آیت‌الله قربانعلی دری‌نجف‌آبادی افزود: تفرش مهد پرورش بزرگانی است که افتخارات بسیاری را برای این کشور رقم زده‌اند که باید به الگو و سرمشق سایر شهرها تبدیل شود.

وی تصریح کرد: امر خیر برای عالم قیامت است، نباید اجازه داد فرصت‌ها، عمر و سرمایه‌های مادی و معنوی بیهوده به هدر بروند.

 

 

امام جمعه اراک تاکید کرد: کسانی که در راه حمایت از نیازمندان و توسعه فرهنگی، اقتصادی، علمی و ... قدم می‌گذارند باقیات و صالحات دارند؛ سرمایه‌گذاری افراد در امور خیر قابل تقدیر است و باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

گفتنی است، در این مراسم، مدرسه خیرساز حاج‌حسنی در زمینی به متراژ سه هزار و 400 متر در یک‌هزار و 400 متر زیربنا با 20 میلیارد ریال اعتبار افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:52 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

همزمان با هفته فرهنگی شهرستان تفرش در مراسمی با حضور نماینده ولی فقیه، استاندار مرکزی و جمعی از مسئولان محلی دفتر نمایندگی میراث فرهنگی این شهرستان راه‌اندازی شد.

 خبرگزاری فارس: دفتر نمایندگی میراث فرهنگی تفرش راه‌اندازی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی ظهر امروز در مراسم راه‌اندازی این دفتر گفت: تفرش دومین شهرستان در استان است که دفتر نمایندگی آن مراحل تبدیل ‌شدن به اداره را طی می‌کند.

سید محمد حسینی افزود: این شهرستان از ظرفیت و پتانسیل‌های بالایی برخوردار است که لزوم تاسیس اداره میراث فرهنگی را ضروری می‌کند.

وی تصریح کرد: تفرش دارای مناطق نمونه گردشگری و جاذبه‌های فرهنگی زیادی است، آثار ثبت شده معنوی از جمله تکیه دولتی و تکیه زاغرم است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با اشاره به راه‌اندازی موزه فرهنگ و هنر خاطرنشان ساخت: موزه فرهنگ و هنر زندگی‌نامه مفاخر علمی، ادبی، سیاسی، هنری و همچنین آثار مردم‌شناسی که متعلق به مردم تفرش است، از قبیل وسایل روشنایی کتاب‌ها و غیره را در خود دارد.

حسینی گفت: تفرش شهری منحصر به فرد در زمینه مفاخر است که برای شناساندن این ظرفیت‌ها به نسل کنونی به ویژه جوانان موزه فرهنگ و هنر در آن تاسیس شده است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:17 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری مرکزی گفت: پیرترین شهر استان مرکزی تفرش و جوان‌ترین شهر ساوه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه مرکزی، غلامرضا فتح‌آبادی در کارگروه تخصصی امور اجتماعی‌فرهنگی استان مرکزی که با مشارکت شهرستان تفرش برگزار شد با اشاره به بررسی و ارائه شاخص‌های رفاهی و کتابخوانی در سند توسعه فرهنگ استان اظهار کرد: در شاخص‌های رفاهی عواملی چون پوشش بیمه‌ای، نرخ سرانه مشارکت‌های مردمی با نهادهای حمایتی، وضعیت سالمندان و تعداد زنان سرپرست خانوار مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه 99 درصد مردم استان مرکزی تحت پوشش انواع بیمه‌ها قرار دارند و در تفرش این رقم به 131 درصد می‌رسد که دلیل آن پوشش بیمه‌ای چندگانه مردم است، اظهار کرد: 50 درصد مردم کشور تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند که این رقم در استان مرکزی به 55 درصد و در تفرش به 72 درصد می‌رسد.

وی ادامه داد: در حوزه بیمه خدمات درمانی نیز 37 درصد مردم استان و 58 درصد تفرش تحت پوشش قرار دارند و در بعد بیمه همگانی نیز که اساس کار دولت یازدهم قرار دارد باید 11 درصد مردم استان را تحت پوشش قرار می‌گرفتند که درحال حاضر به دلیل عدم اطلاع‌رسانی درست تنها 5.6 درصد مردم استان و یک درصد مردم تفرش بیمه شده‌اند.

فتح‌آبادی بیشترین آمار بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی در استان را مربوط به دلیجان و همچنین بیشترین آمار تعداد بیمه‌شدگان بیمه خدمات درمانی را مربوط به شهرستان خنداب عنوان کرد و گفت: 79 درصد جمعیت روستایی از بیمه بازنشستگی تأمین اجتماعی استفاده می‌کنند که با اطلاع‌رسانی می‌توان 20 درصد باقی مانده را نیز از بیمه بهره‌مند کرد.

وی بیشترین تعداد بهره‌برداران از بیمه بازنشستگی را به ترتیب در خمین و کمیجان اعلام کرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی در خصوص پوشش بیمه‌ای نهادهای حمایتی گفت: بهزیستی نزدیک به یک درصد از مردم را تحت پوشش دارد و این رقم در استان و تفرش به ترتیب 1.5 درصد و 2.3 درصد است و بیشترین میزان پوشش در آشتیان با چهار درصد و کمترین میزان پوشش بیمه‌ای نهادهای حمایتی در ساوه به ثبت رسیده است.

وی اضافه کرد: نرخ پوشش بیمه‌ای توسط کمیته امداد در کشور 5.12 درصد است که این رقم در استان مرکزی به 5.86 درصد و در تفرش به 10.86 رسیده است و نشان می‌دهد که تفرش شهرستانی فقیر است.

وی به پوشش بیمه‌ای سازمان‌های حمایتی در استان اشاره کرد و گفت: پوشش این شاخص در استان مرکزی 12 درصد است و در تفرش این رقم به 18 درصد می‌رسد.

فتح‌آبادی در خصوص سرانه مشارکت مردم با نهادهای حمایتی تصریح کرد: در خصوص این شاخصه وضعیت کشور در شرایط مطلوبی نیست و از بین 153 کشور ایران در جایگاه 85 قرار دارد به نحوی که مشارکت به شکل عام 24 درصد است و به شکل خاص این رقم چهار درصد برآورد شده است. در صورتی که در جهان این نرخ به 86 درصد مشارکت می‌رسد به نحوی که افراد پنج درصد از درآمد ماهیانه خود را صرف امور خیریه می‌کنند و این رقم در کشور ما به 0.05 درصد می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه مشارکت مردم با نهادهای حمایتی در شش ماهه نخست سال در استان دو هزار و 483 تومان و در تفرش شش هزار و 578 تومان بوده است، گفت: رتبه اول استان مربوط به شهرستان آشتیان و کمترین درصد مشارکت‌ها مربوط به خنداب می‌شود؛ تفرش در جایگاه سوم استان قرار دارد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی در ادامه به وضعیت سالمندان در کشور و استان اشاره کرد و گفت: میزان سالمندی در کشور 8.2 درصد و در استان 10 درصد است. درصد سالمندان تفرش نیز 18.71 درصد است و با این ارقام استان در جایگاه دهم کشور قرار دارد.

وی پیرترین شهر استان را تفرش و جوان‌ترین شهر را ساوه عنوان کرد و در خصوص زنان سرپرست خانوار گفت: 12 درصد از زنان کشور زنان سرپرست خانوار هستند و این وضعیت در استان مرکزی به 11.8 درصد و در تفرش به 17 درصد می‌رسد و کمیجان بالاترین آمار و دلیجان نیز کمترین درصد زنان سرپرست خانوار استان را داراست.

وی رضایت اجتماعی، سرمایه و امنیت اجتماعی را از جمله شاخصه‌های توسعه اجتماعی دانست و با اشاره به اینکه شهرستان تفرش در این شاخص‌ها عقب مانده است و از بین 12 شهرستان رتبه دوازدهم را داراست، گفت: در بعد کتاب و کتابخوانی رقم مطالعه غیردرسی به 48 درصد می‌رسد و استان نیز در این خصوص دارای رقمی برابر با 45 درصد و تفرش 20 درصد است اما، در خصوص زمان مطالعه در کشور رقم 91 دقیقه و در استان و شهرستان تفرش به ترتیب 82 دقیقه و 19 دقیقه به ثبت رسیده است.

فتح آبادی تعداد کتابخانه‌های عمومی در استان را 78 عدد با فضایی حدود 31 هزار متر فضای زیربنایی عنوان کرد و با اشاره به اینکه استان در این شاخصه در رتبه 13 کشور قرار دارد گفت: سرانه مناسب برای هر نفر در استان مرکزی 2.24 مترمربع است که این رقم در کشور به 1.78 متر مربع می‌رسد و این میزان سرانه ارتباطی به رشد و کاهش کتابخوانی در استان نداشته است.

وی با بیان اینکه از بعد زیربنایی وضعیت کتابخانه‌های شهرستان‌های اراک، ساوه، زرندیه و خمین مطلوب نیست، تصریح کرد: برای احداث کتابخانه در اراک نیاز به دو میلیارد تومان اعتبار است و همچنین برای هر یک از سه شهرستان دیگر 300 میلیون تومان اعتبار احتیاج است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی تعداد کتابخانه‌های نیمه تمام استان را هفت عدد با نیاز اعتباری حدود 30 میلیارد تومان عنوان کرد و با اشاره به افق 1404 گفت: باید در حوزه کتاب و کتابخوانی با راه‌اندازی فضای دیجیتال در کتابخانه‌ها، ایجاد کتابخانه در روستاهای بالای 40 نفر جمعیت و افزایش کتب مناسب با تعداد جمعیت جایگاه استان را ارتقا دهیم و البته برای احداث کتابخانه در روستاها به چهار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

فتح آبادی در پایان با اشاره به وظیفه شهرداری‌ها برای ساخت کتابخانه گفت: سه میلیارد و 900 میلیون تومان بدهی شهرداری‌ها برای احداث کتابخانه است که دو میلیارد و 800 میلیون تومان آن مربوط به بازه زمانی 83 تا 92 بوده و مابقی نیز مربوط به هفت ماهه اخیر است که اگر به پرداخت این بدهی توجه نشود بحران فرهنگی را در استان شاهد خواهیم بود.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:51 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

صنعت و دانشگاه

دفتر هماهنگی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیق و توسعه صنایع با حضور استاندار مرکزی، روسای دانشگاه‌های صنعتی کشور و مدیران صنایع در اراک راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، صبح امروز نخستین همایش کنترل و ابزار دقیق‌ با هدف ارزیابی و معرفی آخرین دستاوردهای ابزار دقیق و نقش آن در صنعت، به منظور ایجاد زمینه ارتباط و هماهنگی‌ در بین کانون‌های مرتبط در حوزه ابزار دقیق و تبادل دانش و مهارت و شناخت چالش‌ها و راهکارهای ارتقاء فناوری و اتوماسیون در صنایع برگزار شد.

در آستانه نخستین برگزاری همایش‌کنترل و ابزاردقیق استان مرکزی به منظور ارتباط مستمر با دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی با صنایع استان‌مرکزی، دفتر هماهنگی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیق و توسعه صنایع با همکاری دانشگاه صنعتی اراک با حضور استاندار مرکزی، جمعی از مدیران دانشگاه‌ها و صنایع استان تأسیس و راه اندازی شد.

این همایش میزبان‌ نخبگان‌علمی‌ از دانشگاه‌های‌ علم‌ و صنعت ایران، صنعتی‌اراک، خواجه‌نصیر طوسی، صنعتی اصفهان و دانشگاه‌های اراک و تفرش است.

در این همایش جمعی از امضا کنندگان این دفتر محمدحسین مقیمی استاندار مرکزی، علیرضا زاوشی رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان، سعید حمیدی رئیس دانشگاه اراک، محمد قاسم صحاب رئیس دانشگاه تفرش، حمیدرضا بادکوبه‌ای مدیر عامل آلومینیوم سازی اراک، خداد قریب پور مدیر عامل پتروشیمی شازند، محمد علی شیرازی‌زاده مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی (ره)، شازند و مجتبی نجاتی مدیر عامل برق باختر و جمعی دیگر از مدیران بودند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:0 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

تعزیه یا شبیه‌خوانی نوعی نمایش مذهبی و سنتی در ایران است که عمدتا به پیرامون روایت شهادت امام علی(ع) و امام حسین(ع) و مصائب اهل‌بیت(ع) می‌پردازد.

 خبرگزاری فارس: وقتی سیل عاشقان تعزیه به تفرش سرازیر می‌شوند/ اجرای تعزیه از مسجد حاج علی تا میدان ارگ

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، استان مرکزی یکی از مهم‌ترین قطب‌های برگزاری تعزیه در کشور است و تعزیه سیار اراک تا سال 1342 با جدیت در بازار تاریخی اراک برگزار می‌شد، اما به دلیل مخالفت‌های دولت وقت و شرایط سیاسی آن زمان برگزاری این مراسم متوقف شد.

چاپ این صفحه

ادامه مطلب
تاريخ : برچسب:, | 17:45 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

عزاداری دانش آموزان زنجانی

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان تفرش گفت: مربیان و معلمان خاطرات دانش آموزان شهید را در مدارس تفرش بازگو کنند تا دانش آموزان با رشادت ها و دلاوری‌های شهدای دانش آموز آشنا شوند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، محمد افشاری پیش از ظهر امروز در مراسم نواخته شدن زنگ استکبار ستیزی در مدرسه دخترانه حاج مسلم شمس این شهرستان با بزرگداشت این روز مهم و عظیم در تقویم ملی ایران اسلامی اظهار کرد: بصیرت افزایی در بین دانش آموزان جمهوری اسلامی با توجه به هجمه دشمنان  باید افزایش یابد.

وی افزود: در روز 13 آبان سه اتفاق مهم انقلاب ایران را هدایت کرده و نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشته است.

افشاری تصریح کرد: در تاریخ انقلاب و در 13آبان سه اتفاق مهم که درپیروزی و تداوم انقلاب اسلامی نقش مهمی ایفاء کردند، تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، تبعیدحضرت امام خمینی(ره) به ترکیه وکشتار دانش آموزان و دانشجویان در دانشگاه تهران بود.

رئیس اداره آموزش و پرورش تفرش عمل به وصایای شهدا را یکی از راه های استکبار ستیزی عنوان کرد و گفت: حفاظت از دستاوردهای انقلاب امروز مهمترین وظیفه دانش آموزان است.

وی نواخته شدن زنگ استکبارستیزی را یادآور رویدادهای مهم و تاریخی 13 آبان دانست و افزود: حفظ و تقویت بصیرت‌، ولایت‌پذیری و دشمن‌شناسی و استکبارستیزی بسیار ضروری و مورد تاکید است.

افشاری تصریح کرد: این زنگ به مناسبت هفته بسیج دانش‌آموزی، در آستانه فرارسیدن 13 آبان‌ ماه و با هدف اعلام برائت از شیطان بزرگ و نشان دادن استکبارستیزی دانش‌آموزان نواخته شد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:21 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

هفته نامه سراسری با عنوان نجوا با صاحب امتیازی و مدیرمسوولی ' پرویز شریفی و سردبیری 'خضر مصطفی نژاد 'به جمع مطبوعات استان مرکزی پیوست.

 

این نشریه در هشت صفحه با مشی سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به صورت تمام رنگی در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

انقلاب اسلامی ایران به برکت عاشورا به پیروزی رسید، عنوان خبری این نشریه برای سخنان آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی است.

این نشریه دراین مطلب خبری آورده است: محرم و صفر سنگر دفاع از اسلام، اهل بیت (ع) و عزت شرف است.

اصل ضروری اعتماد به جوانان برای اداره کشور ، مدیریت جهادی برای پیشگیری از مواد مخدر، برگزاری همایش آسیب شناسی تعزیه در تفرش، عاشورا عینیت ولایتمداری ، صادرات 300 هزار مترمربع سنگ تزئینی از محلات، همایش استانی سرمایه گذاری کلانشهر اراک با تقویت و تشویق سرمایه گذاران و برخورد دستگاه قضا با رسانه های شایعه ساز در موضوع اسید پاشی از دیگر عنوان های هفته نامه سراسری نجوا در استان مرکزی است.

با احتساب هفتهنامه نجوا، 55 نشریه محلی در قالب روزنامه، هفته نامه، دوهفته نامه، ماهنامه، فصلنامه و سالنامه در استان مرکزی مجوز رسمی انتشار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند که 43 نشریه چاپ و دراختیارعلاقمندان قرار می گیرد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:42 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

دانشگاه تفرش

 رئیس دانشگاه تفرش گفت: تاسیس دانشگاه‌های تفرش باید در مسیر حرکت علمی بوده چراکه دانشگاه تفرش قابلیت تبدیل به شهر دانشگاهی را دارد و رشد و توسعه این شهرستان با تحقق این مهم انجام می‌شود.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم ازتفرش، محمد قاسم سحاب پیش ازظهر امروز در نشست انجمن تفرشی‌ها که با دعوت دانشگاه تفرش و به مناسبت افتتاح سالن شورا و گردهمایی دانشگاه که به نام مرحوم حاج ابراهیم کاریابی پدر عمران تفرش نام‌گذاری شده با بیان اینکه وجود آموزش مراکز عالی در این شهرستان و تبدیل این شهرستان به یک شهر دانشگاهی بسیار مهم بوده و باید در اولویت قرار گیرد، اظهار کرد: شهرستان تفرش با استفاده ازمنابع انسانی و استفاده از هوش و استعداد جوانان و نخبگان این شهرستان باید اداره شود که این مهم باید به طور جدی پیگیری شود.

وی افزود: باید در مسیر علم با شتاب بیشتری حرکت کرد و در راستای گسترش این مهم و نیز ایجاد مراکز عالی آموزشی بیشتر از گذشته‌گام برداشت و از ظرفیت این شهرستان در راستای ایجاد مراکز عالی استفاده کرد.

رئیس دانشگاه تفرش تصریح کرد: تفرش دارای استعدادهای علمی بسیار خوب و بالایی بوده که باید شناسایی شوند وحرکت علمی با همه لوازم و تقویت شرکت‌های دانش بنیان وایجاد مراکز عالی  با تداوم بیشتری ادامه پیدا کند.

سحاب با اشاره به اهمیت ترویج علم و دانش در راستای تقویت بنیه‌علمی این شهرستان گفت: باید با تلاش وبرنامه‌ریزی‌همه دستگاه‌ها بتوان یک شبکه عظیم تولید علم ایجاد کرد که همه بخش‌ها و اجزاء آن مکمل یکدیگر باشند و هم افزایی‌کنند که این مهم رشد و رونق تفرش را به همراه دارد.

وی افزود: خیران و مسئولان نیز باید در این راستا گام بردارند تا این مهم نیز به عنوان فرهنگ در جامعه نهادینه شود و این فرهنگ نیز به نسل های بعد منتقل شود و ایجاد مراکز آموزشی در اولویت قرار گیرد.

رئیس دانشگاه تفرش تصریح کرد: ایجاد اتحاد بین مراکز علمی و دانشگاهی بسیار مهم بوده و در جامعه امروزی که تغییر و تحول به طور مستمر انجام می شود جامعه علمی باید با توسعه علمی واقدامات جدید پاسخگوی این نیازها باشد.

سحاب با اشاره به اینکه تمامی فعالیت های جدی مراکز علمی باید در راستای رفع نیازهای جامعه باشد گفت: دست اندرکان عرصه علم می‌توانند با کشف و بررسی مشکلات این بخش‌ها و نیز توسعه مراکز آموزش عالی و با همکاری‌مسئولان این مهم را محقق کنند.

وی افزود: همکاری دانشگاه‌ها دراین شهرستان درتوسعه و پیشرفت تفرش موثر بوده واساتید و دانشجویان متخصص در رشته‌های گوناگون می‌توانند با تبادل اندیشه سبب ایجاد خلاقیت و نوآوری در جامعه و پیشرفت همه جانبه تفرش شود.

رئیس‌دانشگاه تفرش تصریح کرد: تجهیز و آماده سازی سالن گردهمایی حاج‌ابراهیم کاریابی در دانشگاه تفرش ادامه فرهنگ اقدامات عام المنفعه ای است که مرحوم کاریابی در شهرستان تفرش انجام و این فرهنگ را به فرزندان خود به عنوان سنت نهادینه خانواده منتقل کرده است که باید به عنوان الگو قرار گیرد.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:25 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

تعزیه تفرش

خبرگزاری تسنیم: استان مرکزی یکی از استان‌های شهیدپرور و انقلابی است که مردم شهرستان‌های مختلف آن در غم سوگ سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) آئین‌های مختلفی را برگزار می‌کنند.

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، مردم استان مرکزی همه ساله با فرا رسیدن ایام سوگواری محرم سیاه‌پوش شده و در مراسم ‌عزاداری خود آیین های مختلفی را اجرا می‌کنند که به عنوان بخشی از تاریخ هویتی و دینی مردم این استان شناخته می شود.

استان مرکزی با داشتن شهرهای باقدمتی چون تفرش، فراهان، خمین، محلات، دلیجان که هریک امروز به یکی از قطب های مهم کشور بدل شده اند نه تنها در حوزه های مختلف که در بخش هویت دینی نیز بعنوان یکی از مناطق باسبقه بالا شناخته می شوند.

شناخت این مراسم ها و نوع عزاداری سنتی در شهرستان های مختلف استان مرکزی سبب می شود تا مردم به ویژه جوانان و نوجوانان با شناخت درست از فرهنگ عزاداری مردمان این استان که مهدبزرگانی همچون امام خمینی(ره)، آیت‌الله اراکی و علمای بزرگ دیگری است، با پرهیز از هر نوع ورود خرافه و بدعت به عزاداری ها به‌طور جدی مقابله کنند.

نخل گردانی خمین

یکی از مراسمی که در روز عاشورا و با حضور تمامی هیئت‌ها و عزاداران در شهر خمین برگزار می‌شود مراسم نخل گردانی است؛ این مراسم از صبح روز عاشورا با بیرون آوردن نخل از جایگاه شروع و تا ظهر عاشورا با گرداندن نخل در دو خیابان اصلی شهر و مکانی قدیمی که از طرف اهالی "چاله نخل" خوانده می‌شود ادامه می‌یابد، مراسم نخل گردانی تابع قراردادهای محلی بوده و حداقل از دوره زندیه تا بحال استمرار داشته است.

نخل گردانی در نراق

شهر نراق از شهرهای قدیمی استان مرکزی، حدفاصل دو شهرستان دلیجان و کاشان است، در این شهر در روز عاشورا مراسمی تحت عنوان نخل گردانی برگزار می‌شود، این مراسم که ریشه در فرهنگ  وگذشته مردم این شهر دارد از صبح روز عاشورا با بیرون آوردن دو نخل قدیمی از جایگاه خود شروع و با چرخاندن آن در خیابان امام خمینی و کوچه های بافت قدیم شهر همراه است، زنان به مانند مردان بدنبال نخل به راه افتاده و درپی آن مویه می کنند.

نخل گردانی در تفرش

شهر تفرش یکی از کانون‌های تشیع در مرکز ایران از صدر اسلام تاکنون بوده است، در این شهر مراسم عزاداری با شور وحال خاص برگزار شده و با انجام مراسم و آئینهای خاص همراه است.یکی از مراسم کهن دراین شهر مراسم نخل گردانی است.

این مراسم در روز عاشورا و با حضور مردم محله فم و ترخوران برگزار شده و تابع قراردادهای خاص و از پیش تعیین شده است، مراسم نخل گردانی از دوره صفویه تا بحال در شهر تفرش تداوم داشته است.

 

مراسم علم بران تفرش
مراسم علم بران در محله فم شهر تفرش و در محلات کوچک آن انجام می‌پذیرد، درمحله مذکورسه محله خلچان، ششناو و میان ده صاحب تکیه هستند.

در روز اول محرم مردم محله با چند علم سیاه به در خانه های صاحب علم رفته و با انجام نوحه وچاوشی خوانی او را دعوت به بیرون آوردن علم می‌کنند.

بدین ترتیب تمامی علم‌های یک تکیه از صبح تا حدود ظهر با حضور مردم محله جمع شده و در جایگاه پیش‌بینی شده خود در تکیه جای داده می‌شود، علم بران در تفرش دارای سبقه تاریخی بوده و حداقل از دوره قاجار برگزار می‌گردد.

مراسم علم گردانی در روستای هزاوه

روستای هزاوه در جنوب غرب دشت فراهان قرار گرفته و در گستره فرهنگی فراهان سادات جای می‌گیرد، در این روستای تاریخی در دهه محرم و روز عاشورا و به اتفاق سادات مراسمی تحت عنوان علم‌گردانی انجام می‌پذیرد.

سادات روستا از روز اول محرم علمی قدیم را آراسته و تا روز عاشورا در محلات آبادی می‌گردانند، در روز عاشورا این مراسم با حضور مردم هزاوه صورت گرفته و با حضور علم در میادین اصلی آبادی و عبور آن از کوچه باغها همراه است.

این علم در ظهر عاشورا به جایگاه خود در امامزاده شاهزاده احمد برگردانده شده و پنجه طلائی رنگ آن جداشده و در نزد یکی از سادات تا سال بعدبه امانت گذاشته می شود.

تعزیه روستای گرکان

روستای گرکان یکی از روستاهای تابع شهرستان آشتیان است، در این روستا و در تکیه قدیمی این روستا هرساله و در ایام شهادت ائمه تعزیه برگزار می،شود.

در داخل تکیه یاد شده با نام تکیه سر پل حجره‌هائی برای نشستن مردم و میانگاهی برای برگزاری تعزیه پیش بینی شده است.

نسخه‌های تعزیه در روستای یاد شده به گویش گرکانی و به خط خوشنویسان روستا است، برگزاری تعزیه دو طفلان مسلم، شام غریبان و فروختن پسر شیعه درکنار دیگر تعزیه‌ها، از جنبه‌های برجسته این مراسم است.

مراسم چغچغه زنی در روستای انجدان

انجدان یکی از روستاهای تاریخی استان مرکزی در 28 کیلومتری جنوب شرق شهر اراک است، در این روستای تاریخی درروزهای دهم و یازدهم محرم مراسمی بنام چغچغه زنی برگزار می‌شود.

چغچغه ابزاری چوبی و خراطی شده است که با به هم کوبیدن آنها به هم آهنگ‌های موزون ایجاد می‌شود، انجدان از دو محله بالا و پائین تشکیل شده و مردم این دو محله با انجام چغچغه زنی به عزاداری می‌پردازند.

یکنفر آواها و نوحه های محلی سر داده و چغچغه زن‌ها با هماهنگی‌های خاص با چغچغه ،جواب می‌دهند، این مراسم ریشه در گذشته مردم انجدان داشته و حداقل از دوره قاجار برگزار می‌شود.

تعزیه تفرش

تعزیه در تفرش از مراسم ریشه‎دار و کهن است، در این شهر و روستاهای پیرامون آن تکایائی ساخته شده که هر ساله و با فرارسیدن ماه محرم در آنها تعزیه با استقبال و اشتیاق خاص از طرف عموم، بر گزار می‎‎شود.

در تمامی تکیه‌های محله فم از روز اول محرم تعزیه های مرسوم دهه برگزار شده و هر محله (ششناو،خلچان و زاغرم) جداگانه به اجرای این مراسم آئینی می‌پردازند.

مردم شهر و مسافرینی که از بلاد اطراف می‌آیند مخاطبین تعزیه بوده و مهمان تکایاهستند، تعزیه میراث ماندگار گذشتگان در تفرش بوده و از دوره صفویه در این شهر برگزار می‌گردد.

 

تعزیه شهر اراک

اراک (سلطان آباد سابق) یکی از شهرهای دوره قاجار است، در این شهر هر ساله و در دهه محرم مراسم تعزیه خوانی برگزار می‌شده است، این آئین در شهر اراک و در بازار تاریخی آن صورت گرفته و بر خلاف دیگر نقاط استان بصورت سیار است.

تعزیه سیار توسط مردم دو محله قدیمی قلعه و حصار و طی دهه اول ماه محرم توسط چند گروه برگزار می‌شده است، مخاطبان و مشاهدان ثابت و گروه‌های چندگانه با تمامی نقش‌های تعزیه در میانه راه بصورت سیاراجرای مراسم می‌کردند.

مراسم تعزیه اراک یکی از دراماتیک ترین جنبه‌های نمایشی از یک مراسم آئینی است که در کمتر جائی از گستره ایران می‌توان از آن سراغ گرفت.

تعزیه وفس

روستای وفس از روستاهای کهن استان مرکزی و شهرستان کمیجان است، این روستا بواسطه بافت تاریخی زیبا و گویش تاتی مردم آبادی از روستاهای در خور مطالعه و توجه است؛ مراسم تعزیه یکی از مراسمی است که هر ساله در این روستا و با حضور ساکنان روستا برگزار می‌شود.

گزارش از مهدیه آزاد

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 5:25 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

محرم عزاداری

دومین همایش شناسایی آسیب‌های عزاداری با حضور مسئولان استانی و شهرستانی به منظور شناخت آسیب‌ها و بایدها و نبایدهای عزاداری در تفرش برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، احمد جولایی، محققق و پژوهشگر تعزیه ایران ظهر امروز در همایش شناسایی عزاداری با اشاره به مفهوم عزاداری اظهار کرد: عزاداری یعنی نکوداشت فردی که از دست رفته و برای نشان دادن مقام و مهربانی آن مقام ‏عزاداری برگزار می شود و فلسفه عزاداری امام حسین در عصر حاضر با عزاداری و برگزاری مراسم تعزیه ‏تبیین می شود.

وی افزود: آسیب های بسیاری در عزاداری ها وارد شده که رفع آنها باید در برگزاری همایش ها و ‏برنامه های مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

جولایی تصریح کرد: تحریف در سخنرانی و بزرگنمایی بی جا یکی از مهعمترین آسیب های عزاداری است که شهید ‏مطهری نیز به آن اشاره کرده است.

محقق و پژوهشگر تعزیه افزود: استفاده از بعضی ادوات و موسیقی های نامناسب و عدم رعایت ‏پوشش ظاهری توسط افراد برگزار کننده از دیگر آسیب های عزاداری است و تحریف ازقلب تاریخ به وجود وقایع رسوخ میکند و خرافه زدایی باید بطور ویژه مورد تاکید ‏قرار گیرد.

وی به وجود نسخه های تعزیه اشاره کرد و گفت: وظیفه نسخه نویسان تعزیه از مورخان جدا است و باید از نسخه های ‏صحیح و بدون تحریف در تعزیه ها استفاده شود. ‏

جولایی افزود: فداکاری، بصیرت، آزادی، مبارزه با ظلم و ستم، درس های ماندگاری قیام امام حسین(ع) است و قیام و پیام عاشورا و امام حسین(ع) همیشه جاوید و ماندگار بوده و هنرمندان با هنر تعزیه این واقعه ماندگار را روایت می کند چراکه  بیان واقعه عاشورا در قالب هنر احساس  و رابطه ای با مخاطب ایجاد می کند که سبب جذب مخاطب و مصائب و وقایع آن زمان می شود.

وی تصریح کرد: یکی از حق هایی که اهل بیت(ع) نسبت به ما دارند و مسلمانان باید آن را به پا دارند، سوگواری سید الشهداء(ع) است و فرزندان و نسل جوان و نوجوان ما باید امام حسین شناس شوند.

محقق و پژوهشگر تعزیه افزود: سخنرانی و منبر پیام و محتوایش بیشتر است اما چون فقط سمعی است، کمتر تأثیر گذار است ولی تعزیه خوانی چون سمعی و بصری است، تأثیرگذاری عمیقی بر مخاطب می گذارد.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:52 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

دومین جشن فارغ‌التحصیلی دانش آموختگان دانشگاه تفرش با حضور رئیس، معاونین، مدیران،کارکنان و دانشجویان در سالن اجتماعات حاج ابراهیم نصیر دانشگاه تفرش برگزار شد.

 خبرگزاری فارس: آیین دانش آموختگی دانشگاه تفرش برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، رئیس دانشگاه تفرش بعد از ظهر امروز  در این آیین گفت: آیین فارغ‌التحصیلی جشنی به مناسبت موفقیت در کسب یک مرتبه علمی و کسب مدارج عالیه تحصیلی و سپری کردن دوران سخت توام با تلاش چندین ساله برای کسب علم و دانش است.

محمدقاسم سحاب با بیان اینکه دانش آموختگان دانشگاهی بازوی کمکی مراکز آموزش عالی هستند و آینده کشور در گرو همت آنان است، افزود: رسالت کنونی دانشجویان توسعه کشور با همت بلند و برافراشته کردن نام ایران اسلامی بر قلل رفیع  علمی جهان است.

وی اظهار امیدواری کرد: به همت فارغ‌التحصیلان دانشگاه، در آینده نزدیک جامعه فارغ‌التحصیلان دانشگاه تفرش به منظور ارتباط نزدیک بین دانشجویان و دانشگاه تاسیس شود.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تفرش نیز گفت: فارغ‌التحصیلان  دانشگاه تفرش در آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری خوش درخشیده‌اند که این نشان از این حقیقت دارد که خروجی‌های این دانشگاه هنوز درخشان است.

مهدی جعفری‌پناه با اشاره به اینکه 236 نفر از فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف این دانشگاه در آزمون کارشناسی ارشد سال 93 در دانشگاه‌های دولتی کشور پذیرفته شده‌اند، تصریح کرد: درصد متوسط پذیرفته‌شدگان این دانشگاه در آزمون‌های کارشناسی ارشد سال گذشته 32.13 درصد  است که این آمار بالاتر از آمار متوسط پذیرفته‌شدگان سایر دانشگاه‌های مطرح که حدود 40 درصد است، می‌باشد.

در این مراسم 70 دانش‌آموخته دانشگاه تفرش و دانشجویان ممتاز مقاطع کارشناسی با اهدای لوح یادبود و جوایزی تقدیر شدند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:45 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

کودکان تفرشی نقاشی با موضوع ولایت ترسیم کردند .

این نقاشی 120 متری را دیروز 250 کودک تفرشی طراحی کردند .
کودکان تفرش با شرکت در این مراسم افکار و اندیشه های خود با موضوع ولایت و امامت امام علی (ع) را به تصویر کشیدند.
دراین مراسم شاد، خطبه غدیر هم توسط علیرضا محبعلی از خطاطان به نام این شهرستان به طول ده متر نگارش شد.
برنامه های مختلف فرهنگی و هنری و برپایی غرفه های کتاب و نرم افزارهای فرهنگی هم برپا شد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 3:52 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

باران غدیر

رئیس دانشگاه تفرش گفت: واقعه غدیر باید برای نسل نوجوان و جوان به درستی تبیین شود چراکه فرهنگسازی محتوای واقعه غدیر امری مهم به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار تسنیم از تفرش، محمدقاسم سحاب رئیس دانشگاه تفرش ظهر امروز، در جشن بزرگ عید ولایت که در این دانشگاه برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر، اظهار کرد: واقعه غدیر یک نسخه  اختلاف نیست واقعه تاریخی بزرگ است برای توجه تمامی مسلمانان و مرجعی مهم برای شیعیان حضرت علی(ع) است.

وی افزود:غدیر روز اکمال دین است و مسلمانان با تمسک به این مهم می‌ توانند به سمت صلاح حرکت کنندایجاد پیوند ارزش ها بین نسل های انقلاب و ولایت و کمک به ارتقای معارف معنوی از جمله برکات غدیر است.

رئیس دانشگاه تفرش با اشاره به واقعه غدیرگفت: سرتاسر حیات طیبه رسول ‌اکرم(ص)  لحظه به لحظه آن در نزد مسلمانان دارای اهمیتی بالائی است  نه تنها کلام رسول‌ اکرم حجت است و صراط مستقیم را به عالمیان می‌نمایاند بلکه در بین اقوال مختلف در مورد واقعه غدیر و تفسیر آن، شیعه محکم‌ترین راه را انتخاب کرده و باوری را که بیشتر مردم مسلمانان آن را پذیرفته‌اند ملاک انتخاب مسیر خود قرار داده است.

سحاب تصریح کرد: در بازسازی واقعه غدیر باید به مسائلی که در کتاب اهل شیعه و توسط عالمان شیعه مطرح شده است توجه شود.

وی افزود: این کاربزرگ با مشارکت‌های مردم و با راهنمائی‌های مراجع تقلید پا گرفته و امیدواریم این اقدام با برنامه ریزی‌هایی که صورت می‌گیرد ادامه داشته باشدنیز نهادینه کردن فرهنگ غدیر در جامعه برنامه های مورد نظر باید در طول سال انجام شود.

رئیس دانشگاه تفرش بر ضرورت بکارگیری تمام ظرفیت ها در ترویج فرهنگ غدیر گفت: بهره گیری از تمامی ظرفیت‌ها به ویژه فضای مجازی و رسانه های ارتباط جمعی در عرصه ترویج فرهنگ غدیر باید در اولویت برنامه‌های فرهنگی متناسب با غدیر باشد.

وی افزود: ولایت فقیه ادامه امامت بوده که توانسته با اقتدار و تدبیر ارزشمند خود در نشر و توسعه فرهنگ شیعه در سطح جهان نقش آفرین باشد.

سحاب با اشاره به اینکه تبیین و ترویج خطبه ناب غدیر در میان نسل نوجوان و جوان بیش از پیش ضروری است، گفت: دهه ولایت بهترین فرصت برای نهادینه کردن فرهنگ غدیر در جامعه بوده بر این اساس اقدام های مورد نظر باید به بهترین صورت انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری مراسم های دهه ولایت و امامت باید با محتوایی غنی در راستای تبیین واقعه غدیر و ولایت باشد، افزود: برای نهادینه کردن فرهنگ غدیر در جامعه برنامه های مورد نظر باید در طول سال انجام شود.

رئیس دانشگاه تفرش با اشاره به اهمیت بازسازی و اجرای واقعه بزرگ غدیر گفت: دشمنان تلاش دارند شبهاتی را در این زمینه ایجادکنندکه اجرای این برنامه گام مهمی در این راستا است چراکه غدیر، تنها یک حادثه تاریخی و نام یک سرزمین نیست بلکه تفکر و راه و روش اسلام ناب محمدی(ص) است.

سحاب تصریح کرد: فلسفه وجودی عید غدیر خم باید به صورت جامع و کامل در جامعه تشریح و تبیین شود چراکه واقعه غدیر یک حکایت تاریخی نیست بلکه نشانه و رمزى است که از تداوم خط نبوت حکایت مى کند.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:37 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

انتصاب

 آیین تکریم و معارفه مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تفرش با حضور معاون امور دفاتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه های کشور، نماینده مردم تفرش در مجلس، رئیس دفاتر نهاد در استان مرکزی و جمعی مسئولان شهرستانی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، معاون امور دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در مراسم تودیع حجت الاسلام سید جواد علیزاده موسوی مسئول  سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تفرش  و معارفه حجت الاسلام رسول ظرافت به عنوان سرپرست جدید این نهاد با اشاره به اهمیت و ارزش جایگاه اندیشه و علما در دین مبین اسلام اظهار کرد: در دین مبین اسلام بر علم و جایگاه ویژه عالمان و دانشمندان تاکید فراوان شده است.

حجت الاسلام محمداسحاق مسعودی با بیان این که عید غدیر واقعه بزرگ اسلام و یکی از افتخارات ما مسلمانان است، افزود: در آموزه های دینی اهل سنت و شیعه بر عالم و دانشمند بودن حضرت علی (ع) تاکید فراوان شده و یکی از ویژگی های ممتاز دین اسلام در مقایسه با سایر ادیان سرآمد بودن امامان و پیشوایان ما در زمینه علمی در میان دیگر دانشمندان زمان خود است.

وی تصریح کرد: از اینرو امت اسلامی باید پیشرو ترین امت ها در زمینه علم و دانش بوده و در زمینه بالندگی دانشگاه اسلامی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و دین اسلام تلاش  نماید.

معاون امور دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به اهمیت تحقق و رسیدن به دانشگاه اسلامی گفت: معنای حقیقی دانشگاه اسلامی مورد تاکید مقام معظم رهبری و دین اسلام  پیشرو ترین دانشگاه در زمینه علم و دانش است که بالندگی این دانشگاه اسلامی اراده و همت نخبگان علمی و دانشجویان و اساتید را می طلبد.

حجت الاسلام مسعودی افزود: یکی از وظایف خطیر  دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ترغیب دانشجویان به علم آموزی و انجام فعالیت های فرهنگی و مشاوری امین بودن برای ریاست،کارکنان و دانشجویان است.

2هزار هیئت علمی در دانشگاه های استان مشغول به فعالیت هستند

رئیس دفاتر نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان مرکزی نیز در این آیین گفت: وجود 110 هزار دانشجو، 80مرکز آموزش عالی و 2هزار هیات علمی در استان مرکزی زمینه شهرت این استان در زمینه علمی  در کنار صنعت فراهم آورده است.

حجت الاسلام مهدی ایمانی مقدم افزود: دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در  استان مرکزی در زمینه انقلاب و ارزش های فرهنگی اهتمام ویژه نموده و بستر های اشاعه این ارزش ها به جوانان دانشجو را فراهم و در این زمینه بسیار موفق عمل نموده اند.

وی تصریح کرد: روحانیت در دانشگاه ها باید برای تمامی اقشار اعم از مدیریت، کارکنان و دانشجویان مشاوری امین بوده و این امر رسالتی است که مقام معظم رهبری بر دوش مسئولین در نهاد رهبری دانشگاه ها گذاشته است.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:34 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

دانشجویان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تفرش گفت: این دانشگاه با مشکلات مالی ‌مواجه است که با تمهیدات اندیشیده شده سعی بر این است تا بیش از ۱۲ درصد از هزینه‌های دانشگاه متکی بر هزینه‌ای غیر از شهریه باشد.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، رضا شفیع‌زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات، با بیان عملکرد دانشگاه در سه ماه گذشته اظهار کرد:کمبود دانشجو در بسیاری از دانشگاه‌ها به آفت توسعه دانشگاه تبدیل شده ‌و دانشگاه آزاد تفرش با ایجاد دو رشته در مقطع کارشناسی ارشد توانسته قریب به 100 دانشجو در ترم تحصیلی جدید جذب کند.

وی افزود: ایجاد 2رشته مهندسی فناوری اطلاعات و عمران سبب رشد 20درصدی جذب دانشجو در دانشگاه آزاد تفرش شده و با پیگیری‌های انجام شده به‌دنبال ایجاد رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد تفرش تصریح کرد: دانشگاه آزاد تفرش با مشکلات مالی عدیده مواجه است که با تمهیدات اندیشیده شده سعی بر این است تا بیش از 12 درصد از هزینه‌های دانشگاه متکی بر هزینه‌ای غیر از شهریه باشد.

شفیع‌زاده با بیان اینکه پیشنهاد نامگذاری دانشگاه آزاد تفرش به نام پروفسور حسابی مورد تائید قرار گرفته است گفت: با نامگذاری دانشگاه آزاد تفرش به نام پدر علم فیزیک ایران سید محمود حسابی شاهد معرفی بیشتر این شهر دانشگاهی در سطح کشور هستیم.

وی بر‌افزایش فعالیت شرکت توسعه شهرستان تفرش تاکید کرد و افزود: با فعال‌تر شدن این شرکت در صدد تاسیس شرکت دانش‌بنیان در این دانشگاه هستیم تا بتوانیم طرح‌های محلی و بومی را به مرحله اجرا برسانیم.

رئیس دانشگاه آزاد تفرش با بیان اینکه اجرای برنامه‌های فرهنگی از اولویت‌های دانشگاه آزاد است تصریح کرد: وجود 8هزار جلد در کتابخانه دانشگاه از ظرفیت‌های مناسب در ایجاد فرهنگ کتابخوانی است.

شفیع‌زاده با اشاره به برنامه‌های دانشگاه تفرش گفت: تشکیل تیم‌های ورزشی، ایجاد زمین پینت بال، طرح مشاوره از نخبگان تفرشی، برگزاری مراسم باشکوه روز تفرش در بیستم اردیبهشت ماه و چاپ نشریه تخصصی از مهمترین برنامه های دانشگاه آزاد تفرش در طول امسال است.

وی افزود: ایجاد رشته‌های جدید تحصیلی در دانشگاه آزاد تفرش و جذب دانشجو در مقاطع تحصیلی زمینه توسعه این دانشگاه را فراهم می‌کند.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 10:20 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مراسم معارفه دانشجویان جدیدالورود دانشگاه تفرش به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه تفرش در محل سالن ورزشی شهید شهریاری این دانشگاه با شرکت دانشجویان و مسئولین برگزار شد.

خبرگزاری فارس: مراسم معارفه دانشجویان جدیدالورود دانشگاه تفرش برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک رئیس دانشگاه تفرش ظهر امروز در این مراسم گفت: این دانشگاه در سال تحصیلی جدید میزبان بیش از 500 دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی است.

محمدقاسم سحاب افزود: رسالت کنونی دانشجویان استفاده از فرصت تحصیلی فراهم شده در دانشگاه تفرش به منظور رشد و پیشرفت از لحاظ علمی و اخلاقی و استفاده از تمام منابع اطلاعاتی به منظور شناخت از دانشگاه محل تحصیل خود است.

وی احداث دریاچه مصنوعی، تاسیس موزه تاریخ طبیعی، وسعت 350 هکتاری سایت دانشگاه تفرش به عنوان بزرگ‌ترین سایت در بین دانشگاه‌های کشور و بهره‌مندی از اساتید مجرب و معاونین کوشا را از مهم‌ترین امکانات و شرایط ویژه دانشگاه تفرش عنوان کرد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تفرش نیز در این مراسم گفت: در دین مبین اسلام بر کسب دانش و علم آموزی بیش از سایر ادیان سفارش شده است.

حجت‌الاسلام رسول ظرافت با بیان اینکه تحصیل علم و رسیدن به کمال مهم‌ترین هدف دانشجویان از آمدن به دانشگاه است، افزود: هدف از بعثت انبیا و خلقت وجودی همه انسان‌ها نیز تحصیل علم و دانش و پیمودن مسیر کمال بوده است.

سرپرست فرمانداری شهرستان تفرش نیز در این مراسم گفت: شهرستان تفرش جزو شهرستان‌های نادر استان و کشور است که مهد پرورش بزرگان و نام‌آوران در عرصه‌های علمی نظیر پروفسور حسابی و استاد سحاب است.

کریم حمیدوند با بیان اینکه دانشگاه تفرش دارای خوابگاه‌های دانشجویی با کیفیت و مطلوبی است، افزود: کمیسیون دانشجویی شهرستان از تمام ظرفیت‌های موجود قانونی به منظور فراهم کردن بسترهای علم آموزی برای دانشجویان استفاده می‌کند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تفرش هم با بیان اینکه دوران  تحصیل در دانشگاه شیرین‌ترین دوران زندگی افراد است، گفت: تلاش  در راستای مجهز کردن خود به عنصر تخصص و تعهد مهم‌ترین رسالت دانشجویان در این مقطع است.

مهدی جعفری‌پناه با اشاره به اینکه 236 نفر از فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف این دانشگاه در آزمون کارشناسی ارشد سال 93 در دانشگاه‌های دولتی کشور  پذیرفته شده‌اند، افزود: درصد متوسط پذیرفته شدگان این دانشگاه در آزمون‌های کارشناسی ارشد سال گذشته، 32.13 درصد است که این آمار بالاتر از آمار متوسط پذیرفته شدگان سایر دانشگاه‌ها مطرح که حدود 14 درصد است، می‌باشد.

وی ادامه داد: فارغ‌التحصیلان دانشگاه تفرش در آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری خوش درخشیده‌اند که این نشان از این حقیقت دارد که خروجی‌های این دانشگاه هنوز درخشان است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه تفرش نیز در این مراسم بیان کرد: دانشگاه تفرش به خاطر نزدیکی به پایتخت اساتید خوبی را جذب کرده است که دانشجویان باید از ظرفیت بالای این اساتید در دوران تحصیل خود در این دانشگاه نهایت استفاده را ببرند.

محمد حبیبی با اشاره به قدمت تاریخی و شخصیت علمی شهرستان تفرش اظهار کرد: تمام بسترها برای نقش آفرینی جهانی دانشجویان در این چهار سال فراهم است.

وی با بیان اینکه جهان در حال عبور از پیچ تاریخی و شکل گیری نظم نوین است، تصریح کرد: اگر بخواهیم در نظم نوین جهانی نقش آفرین باشیم احتیاج به یک مثلث با سه ضلع علم و دانش، اقتصاد و فرهنگ داریم.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه تفرش ادامه داد: توجه به فرهنگ در این مثلث، بالندگی ضلع‌های علم و اقتصاد را به همراه دارد.

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:48 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مدیر آموزش و پرورش تفرش گفت: چرخ توسعه کشور با سرمایه گذاری آگاهانه روی دانش آموزان و باروی صحیح و اصولی استعداد آنها می گردد.

 

به گزارش ایرنا، «محمد حسن افشاری» روز شنبه در آیین صبحگاه هفته دفاع مقدس در مدرسه شهید چمران شهرستان تفرش افزود: فردای ایران آباد و مقتدر در گرو تربیت نسل ماهر، فرهیخته و مولد است و باید با سرمایه گذاری در این بخش دین خود را به کشور ادا کنیم.

وی بیان کرد: یکی از راههای مقابله جوانان و نوجوانان با دشمن در جنگ نرم، خوب درس خواندن و تلاش برای کسب علم و دانش است.

مدیرآموزش و پرورش تفرش ادامه داد: دشمن در جنگ نرم همه تلاش خود را برای به بیراه کشاندن جوانان و نوجوانان این مرز و بوم به کارگرفته و در این راستا باید هوشیار بود.

افشاری عنوان کرد: در دوران هشت سال دفاع مقدس جوانان و نوجوانان ایران اسلامی در جبهه های حق علیه باطل حضور یافتند و مردانه مقابل دشمن جنگیدند.

وی گفت: امروز نیز در جنگ نرم باید مردانه جنگید و توطئه دشمنان را یکی پس از دیگری خنثی کرد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:29 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی از ارایه مستندات روز ملی شطرنج برای ثبت در آثار معنوی کشور به اداره کل باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی خبر داد.

 

سید«محمد حسینی» روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این ثبت به مناسبت برگزاری مسابقات ملی شطرنج آزاد یادواره سالگرد فتوای تاریخی حضرت امام(ره) درباره آزاد شدن بازی شطرنج انجام خواهد شد.

وی اظهار کرد: در صورت قبول و پذیرش مستندات، روز 16 شهریور در تقویم کشور به عنوان روز ملی شطرنج اعلام خواهد شد.

وی توضیح داد: حضرت امام خمینی (ره) درتاریخ 19 شهریور 1367 ورزش فکری شطرنج را با شرایطی بدون اشکال دانستند.

وی گفت: دومین دوره این مسابقات از 16 تا 21 شهریور ماه سال جاری در سالن ورزشی 22 بهمن در زادگاه امام راحل در خمین با حضور 150 شطرنج باز از سراسرکشوربرگزار شد.

16 اثر معنوی شامل مراسم نخل گردانی خمین، تفرش و نراق ، اهو اهو محلات، مراسم چق چقه زنی انجدان، علم گردانی هزاوه، گیوه دوزی سنجان، تعزیه سیار اراک و وفس، شیوه پخت حلوای ابراهیم آباد اراک، جشن پیرگان فراهان، مراسم علمبران تفرش،شیوه پخت فطیر دراراک، نخل بندان تفرش، تعزیه تفرش و علم گردانی تفرش تا کنون در استان مرکزی به ثبت رسیده است.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:28 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

همزمان با دومین روز از هفته دفاع مقدس یادمان شهدای گمنام در دانشگاه تفرش افتتاح شد.
این یادمان 8ضلعی در مدت یک سال ساخته شده و برای ساخت آن 110میلیون تومان صرف شده است.
دراین یادمان دو شهید گمنام دفاع مقدس به خاک سپرده شده اند که در عملیات های بدر و والفجر8به شهادت رسیده اند.
پیکراین شهدا 25 فروردین پارسال به میهن بازگشتند و در دانشگاه تفرش به خاک سپرده شدند.
در مراسم افتتاح یادمان فرمانده سپاه ناحیه تفرش با بیان اینکه جوانان این مرز و بوم دردوران دفاع مقدس جانفشانی ها و رشادتهای بی مانندی را انجام دادند و برای همیشه مایه مباهات تاریخ ایران شدند گفت:بزرگداشت دفاع مقدس، بزرگداشت این رشادتهاست.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:7 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

پرونده آيين "باران خواهي" براي ثبت جهاني سال ۲۰۱۴ در فهرست ميراث فرهنگي ناملموس به يونسكو ارسال شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان"فرهاد نظري" مديركل دفتر ثبت آثار تاريخي، فرهنگي و طبيعي سازمان ميراث فرهنگي گفت: آيين "باران خواهي"، اواخر بهمن سال گذشته در فهرست آثار ملي كشورمان به ثبت رسيد.

وي افزود: پرونده آيين "باران خواهي" روستاي "كبوران تفرش" از ميان ۱۱ پرونده‌اي كه ايران پيش از اجلاس ميراث ناملموس يونسكو پيشنهاد دادهبود، براي ثبت جهاني سال ۲۰۱۴ به يونسكو ارسال شد.

نظري تصريح كرد: پرونده آيين "باران خواهي" در اجلاس ميراث فرهنگي ناملموس يونسكو كه در آذر سال ۲۰۱۴ در قطر برگزار مي‌شود، براي ثبت جهاني بررسي خواهد شد.

"مسعود حسين ميرزايي" دبير اجلاس و جشنواره، آيين باران خواهي در ايران را از مناسك و آيين هايي با قدمت بالا دانست و افزود: مراسم باران خواهي يا دعاي باران در نتيجه ارتباط بين انسان و اعتقادات و نيايش هاي او با خالق است كه در مناطق مختلف كشور با توجه به جغرافياي بومي به طرق مختلف اجرا مي شود .

حسين ميرزايي اظهار اميدواري كرد برگزاري اجلاس و جشنواره ۲۰۱۴ اصفهان گام هاي مثبتي در پيشبرد ثبت پرونده هاي آثار ميراث فرهنگي ناملموس كشور در يونسكو بردارد.

شايان ذكر است اجلاس و جشنواره بين المللي ميراث فرهنگي ناملموس (ICCN۲۰۱۴) با محوريت شهرداري اصفهان از ۱۶ تا ۲۰ مهر ماه در كلان شهر اصفهان برگزار خواهد شد

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 12:8 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

نمایشگاه کتاب مسکو

 سرپرست ارشاد اسلامی تفرش گفت: نمایشگاه کتاب تفرش با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در مجتمع فرهنگی هنری پروفسور حسابی گشایش یافت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، مجتبی شاه حسینی در حاشیه مراسم افتتاحیه نمایشگاه با اشاره به زمان برگزاری این نمایشگاه اظهار کرد: نمایشگاه کتاب شهرستان تفرش به مناسبت گرامیداشت پروفسور حسابی، در مجتمع فرهنگی هنری پروفسور حسابی گشایش یافت.

وی افزود: کتاب و کتابخوانی، هنوز در میان مخاطبان و علاقه‌مندان به مطالعه و تحقیق جایگاه ویژه خود را دارد و بخشی از سبد فرهنگی این اقشار را به خود اختصاص می دهد.

سرپرست فرهنگ و ارشاد اسلامی تفرش با اشاره به فرهنگ کتابخوانی گفت: کتاب میراثی ماندگار، پدیده ای باشکوه و عنصری رشد آفرین در زندگی بشر است و در راستای تقویت فرهنگ کتاب خوانی باید گام‌های اساسی برداشته شود.

شاه حسینی تصریح کرد: در این نمایشگاه بیش از 700 عنوان کتاب مشتمل بر 3 هزار جلد در موضوعات مختلف مذهبی، فرهنگی، ادبی، اجتماعی، کمک درسی، کودک و نوجوان در معرض نمایش گذاشته شده است.

وی افزود: این نمایشگاه از 24 شهریورماه به مدت 7 روز برای بازدید عموم دایراست و کتاب های عرضه شده در آن با تخفیف 30 درصدی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تفرش با اشاره به اهداف برگزاری این نمایشگاه گفت: هدف از برپایی این نمایشگاه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین اقشار مختلف مردم جامعه است.

شاه حسینی تصریح کرد: آنچه در دنیای امروز آگاهی می‌بخشد و مسیر سعادت و پیشرفت را برای افراد جامعه هموار می کند، قدرت علم، تفکر، اندیشه و میزان آگاهی و بصیرت مردم است و این مولفه ها جز با مطالعه و توجه به کتابخوانی محقق نمی‌شود.

وی افزود: نمایشگاه کتاب مجالی برای تعامل و تبادل اندیشه‌ها و ایجاد شور و نشاط و انگیزه در حوزه کتابخوانی است و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی یک عزم جدی و مشارکت همگانی را طلب می‌کند.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 17:39 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رشد 30 درصدی ظرفیت پذیرش دانشجو در سال تحصیلی جدید

 خبرگزاری فارس: رشد 30 درصدی ظرفیت پذیرش دانشجو در سال تحصیلی جدید

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، مهدی جعفری‌پناه ظهر امروز در جمع خبرنگاران گفت: دانشگاه تفرش به هیچ عنوان ظرفیت پذیرش دانشجو خود را پایین نیاورده و پیشی گرفتن آمار فارغ‌التحصیلان به آمار دانشجویان باعث ایجاد شبهه بین افکار عمومی مبنی بر پایین آمدن آمار دانشجویان شده است.

وی افزود: در سال تحصیلی جدید این دانشگاه اقدام به پذیرش 490 دانشجو در مقطع کارشناسی، 106 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و 6 نفر در مقطع دکتری کرده است.

معاون اداری مالی دانشگاه تفرش نیز در این نشست گفت: بدهی کنونی دانشگاه تفرش از سال‌های گذشته حدود دو میلیارد تومان بوده که پرداخت این بدهی نیازمند نگاه ویژه مسئولین استان و وزارت علوم به دانشگاه تفرش در مبحث مالی است.

احمد عبداللهی با بیان اینکه وب سایت و پورتال دانشگاه‌ها در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها تاثیرگذار است، افزود: در این راستا به منظور بهبود کارایی پورتال دانشگاه در رتبه‌بندی‌های مختلف سایت دانشگاه مجهز شده است.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تفرش نیز در این نشست گفت: هم‌اکنون یک تشکل دانشجویی، 10 کانون و 21 نشریه دارای مجوز نشر در این دانشگاه فعال است.

محمد حبیبی اظهار کرد: باشگاه کرسی‌های آزاد‌اندیشی به منظور ایجاد ساختاری برای مبارزه با هجمه فرهنگی دشمن و بستری برای آزاد‌اندیشی با همکاری تمامی انجمن‌ها، تشکل‌ها و شوراهای صنفی دانشجویی از پاییز سال گذشته در دانشگاه تفرش ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: اساس و اولویت فعالیت متولیان فرهنگی دانشگاه تفرش پیگیری امور فرهنگی از مجرای قانونی، پرهیز از سلیقه‌گرایی و انجام به صورت ستادی است.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تفرش افتتاح یادمان شهدای گمنام در هفته دفاع مقدس، برگزاری جشن استقبال از ورودی‌های جدید، انجام مسابقات ورزشی و برگزاری جشن فارغ‌التحصیلی را از مهم‌ترین برنامه‌های فرهنگی این معاونت در سال تحصیلی جدید عنوان کرد.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:21 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رییس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم بیست و دومین سالگرد مرحوم پروفسور حسابی ضمن گرامیداشت یاد وخاطره این دانشمند، پژوهشگر و استاد فرهیخته از نامگذاری دانشگاه آزاد واحد تفرش به نام مرحوم دکتر حسابی در صورت موافقت هیات امنای مرکزی خبر داد.

به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، دکتر میرزاده در این مراسم گفت: مقام علم و عالم در فرهنگ اسلامی بسیار بالاست و پروفسور حسابی یکی از شاخص‌های توانمند در مقوله علم و دانش و آبرو برای کشور ماست.

وی سخنانش را در قالب لوح تقدیری که به دکتر ایرج حسابی تقدیم کرد، ادامه داد و افزود: تاریخ کشورمان همواره مزین به یاد و نام و خدمات انسان‌های گهربار و آزاد اندیشی است که در طول عمر پر از خیرشان خدمات شایسته‌ای به مردمان سرزمین خویش داشته‌اند و ما حصل این ممارست‌ها چیزی جز اعتلای جایگاه ایران عزیزمان نبوده است.

میرزاده خاطر نشان کرد: بر کسی به ویژه جامعه دانشگاهی ایران پوشیده نیست که پروفسور حسابی چه عاشقانه، مشقت‌های مسیر دانستن را برای خویش هموار کرد و با اتکا به باورهای نیک انسانی و پایبندی به اصول اخلاقی و دینی به امر آموزش همت گمارد و خویشتن خویش را وقف توسعه و نهادینه شدن علم در ایران کرد؛ به راستی دور اندیشی و خلاقیت استاد موجب آن شد که امروز خط نوینی از جنبش اخلاق علمی در کشورمان شکوفا گردد و علم محوری در توسعه کشور بی‌شک از زحمات بی‌دریغ آن استاد عالی مقام بوده و هست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: به ثمر رساندن پروژه‌های پژوهشی و علمی، پایه گذاری و راه اندازی بیش از 30 مرکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی به راستی میراث ارزنده و زکات علمی بود که به واسطه تلاش بی‌وقفه آن استاد فرهیخته به یادگار مانده و امروز بر حاصل این دسترنج می‌بالیم.

وی با بیان اینکه یاد و خاطره دانشمند، پژوهشگر و استاد فرهیخته پرور، جناب آقای پروفسور حسابی را گرامی می‌داریم، اظهار امیدواری کرد که منش و روش آن استاد عشق علم و ادب سرلوحه زندگی همگان بالاخص جویندگان علم و فرهنگ ایران زمین قرار گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین به منظور پاسداشت یاد و خاطره آن دانشمند ارزشمند از احتمال نامگذاری واحد دانشگاه آزاد اسلامی تفرش به نام پروفسور حسابی در صورت موافقت هیات امنای مرکزی دانشگاه خبر داد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی برای اینکه سهمی در بزرگداشت این شخصیت علمی و فرهنگی داشته باشد پیشنهاد مذکور را به هیات امنای مرکزی خواهد داد که امیدواریم مورد موافقت قرار گیرد.

در ادامه مراسم دکتر میرزاده این لوح را به منظور گرامیداشت خدمات پروفسور حسابی و زحمات بی دریغ ایشان به جامعه علمی کشور، به فرزندش دکتر ایرج حسابی تقدیم کرد.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:37 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

دانشجویان

 رئیس دانشگاه تفرش گفت: رشته تحصیلی مهندسی معماری اسلامی از جدیدترین رشته‌های تحصیلی است که دانشگاه تفرش با راه‌اندازی این رشته می‌تواند دانشجویان را به طور ویژه جذب کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، محمد قاسم سحاب صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با‌اشاره به پذیرفته شدن 490‌دانشجو در سال تحصیلی جدید اظهار کرد:این دانشجویان در 10 گرایش کارشناسی مشغول به تحصیل می‌شوند.

وی تعداد‌ پذیرفته‌شدگان در مقطع کارشناسی ارشد را 106نفر اعلام کرد و افزود: دانشگاه تفرش در سال تحصیلی جدید پذیرای 6‌ دانشجوی دکترا است.

رئیس دانشگاه تفرش با‌بیان وظائف هیئت علمی دانشگاه در روزهای حضور در دانشگاه گفت: اعضا هیئت علمی دانشگاه تفرش 4روز در هفته حضور مثبت فیزیکی دارند که این امر سبب افزایش سطح علمی دانشجویان و ارتقا علمی دانشگاه تفرش می شود.

سحاب تصریح کرد: ایجاد رشته های جدید در دانشگاه یکی از مهم ترین عوامل جذب بیشتر دانشجو در این دانشگاه است.

وی افزود: تاسیس پژوهشکده پدافند غیرعامل از دیگر طرح های نو دانست که دانشگاه تفرش در صدد راه اندازی آن است.

رئیس دانشگاه تفرش درباره ارتقای نیروی انسانی دانشگاه تفرش گفت: با توجه به تعداد زیاد کارمندان در دانشگاه جذب نیرو نداریم و در سال گذشته بر اساس قانون و با توجه به مدرک تحصیلی کارمندان تبدیل وضعیت تعدادی از نیروهای انسانی انجام شده و در چهارچوب قانون و دستورالعمل دیگر نیروها تبدیل وضعیت می شوند.

سحاب با بیان اینکه از کمبود اعتبار و بدهی دانشگاه تفرش از مهم ترین معضلات بر سر راه دانشگاه است گفت: پس از جدایی دانشگاه از دانشگاه امیرکبیر و مستقل شدن دانشگاه تفرش کمبود اعتبار و بی توجهی به دانشگاه از بزرگترین مشکلات بوده و هست که این مهم نگاه ویژه مسئولان استانی و شهرستانی را می طلبد.

سحاب با اشاره به برنامه های فرهنگی دانشگاه در سال تحصیلی جدید تصریح کرد: تشکل بسیج از فعال ترین تشکل های دانشجویی در دانشگاه تفرش است و کانون هلال احمر و 10انجمن علمی با 21عنوان نشریه از فعالان فرهنگی در دانشگاه هستند.

وی برگزاری کرسی های ازاد اندیشی را شاخص ترین برنامه فرهنگی دانشگاه بیان کرد و افزود: کرسی های آزاد اندیشی باید در فضایی آزاد به دور از هر دغدغه ای برگزار شود تا دانشجویان بتوانند مسائل خود را مطرح و درباره مشکلات روز جامعه بیان نظر کنند.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:32 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مرحوم پروفسور حسابی یکی از شاخص های توانمندی علم، دانش و آبروی ایران است.

دکتر حمید میرزاده در مراسم گرامیداشت بیست و دومین سالگرد درگذشت پروفسور حسابی امروز پنجشنبه در جمع حاضران افزود: تاریخ کشور همواره مزین به یاد، نام و خدمات انسان های بزرگوار و آزاد اندیشی است که در طول عمر پر از خیرشان خدمات شایسته ای به مردمان سرزمینشان داشته اند و ما حصل این چیزی جز اعتلای جایگاه ایران نبوده است.

به گفته وی بر جامعه دانشگاهیان ایران پوشیده نیست که پروفسور حسابی چه عاشقانه، مشتاق مسیر دانستن را برای خود هموار کرد و با اتکا به باورهای نیک انسانی پاییند به اصول اخلاقی و دینی به امر آموزش همت گمارد و خود را وقف توسعه و نهادینه شدن علم در ایران کرد.

میرزاده ادامه داد: دور اندیشی و خلاقیت استاد موجب شد که امروز خط نوینی از جنبش اخلاق علمی در ایران شکوفا شده است و علم محوری در توسعه کشور بی شک از زحمات این استاد عالی مقام بوده و هست.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی یاد آور شد: به ثمر رساندن پروژه های پژوهشی علمی، پایه گذاری و راه اندازی بیش از 30 مرکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی به راستی میراث ارزنده علمی بود که به واسطه تلاش بی وقفه آن استاد فرهیخته به یادگار مانده و امروز به حاصل کارهای استاد می بالیم.

میرزاده گفت: یاد و خاطره دانشمند، استاد فرهیخته پروفسور حسابی را گرامی می داریم و امیدواریم منش و روش آن استاد عشق، علم و ادب سرلوحه زندگی همگان به خصوص جویندگان علم و فرهنگ ایران زمین قرار گیرد.

وی همچنین در جمع خبرنگاران گفت: برای ادعای احترام به استاد بزرگ و فرهیخته و همچنین به پاس خدمات ارزنده و فعالیت های علمی و پژوهشی که این استاد برای کشور انجام داده اند شرکت کرده ام.

میرزاده ادامه داد:به هیات امنای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی پیشنهاد شده است که نام یکی از واحد های دانشگاهی را که در تفرش قرار دارد را به نام پروفسور حسابی گذاشته شود تا بدینوسیله نام او زنده نگه داشته شود.

مراسم بزرگداشت پدر دانش فیزیک نوین در ایران و پایه گذار نخستین دانشگاه کشور امروز پنجشنبه با حضور معاون رییس جمهوری، رییس دانشگاه آزاد اسلامی، نماینده مردم تفرش و اعضای شورای شهر تهران، ورزشکاران، اساتید، شاگردان و علاقه مندان این استاد فرهیخته برگزار شد.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 15:22 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

کارشناس واحد باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: در فصل اول طرح مطالعاتی موقعیت شناسی دستکن زیر زمینی (سکونتگاه باستانی) روستای تهیق شهرستان خمین 600 متر مربع کاوش و رمزگشایی شد.

 

'اسماعیل شراهیˈ روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: داده های منقول به دست آمده از جمله سفالینه ها ،ظروف فلزی و سکه ها در این کاوش متعلق به سده های ششم وهفتم هجری قمری است و نشان می دهد این دستکن در دوره سلجوقی و دوره گذار خوارزمشاهی به ایلخانی مورد استفاده قرار گرفته است.

وی اظهارکرد: کاوش باستان شناسی این مجموعه با فرضیات وسوالات از پیش تعیین شده که پاسخگوی مسائلی از جمله شناخت از دوره های سکونتی ، نوع کاربری و فلسفه شکل گیری این مجموعه بود از نیمه خرداد امسال تا اوایل مرداد ماه انجام شد .

شراهی بیان کرد: فضای کاوش شده این مجموعه یک توده دو هکتاری کنگلومرائی را در بر می گیرد که شامل فضای مسکونی از جمله 10اتاق ، چهار انبارک ، راهرو ، سالن و چاه است که بر اساس توپوگرافی زمین ایجاد شده اند.

وی ادامه داد: هواکش های تعبیه شده در بالا که از سطح توده به داخل فضا می رسند هوای مناسب برای تهویه وتنفس را فراهم می کرده است .

وی بیان کرد: اتاق های تعبیه شده در دل خاک، اندازه های متفاوتی دارد و ابعاد آنها از یک و80 تا دو متر و دو و 20 تا 13متر متفاوت است و هر کدام از این اتاقک ها اشیای خاص خودشان را دارند.

شراهی گفت: به عنوان مثال در اتاق شماره یک مورد کاوش چاه آب وجود دارد که عمق آن پنج متر است و درآن دو اسکلت انسان سوخته زن و مرد با چند ظروف فلزی مجمر یا آتشدان ، پی سوزهایی با جنس مفرغ با اشکال مختلف ،سفال کشف شده است.

شراهی بیان کرد: در اتاق شماره دو که بزرگترین اتاق با ابعاد دو در 13متر است سکویی درست شده که دارای پله است که به عنوان فضای عمومی و تالار اجتماعات استفاده می شده است.

وی گفت: برخی اتاق ها که به عنوان فضای مسکونی مورد استفاده قرار می گرفته به واسطه اشیای کشف شده متعلق به متمولین بوده است .

وی گفت: در این مجموعه تاریخی اشیای کشف شده نظیر سفال نوشته های قرآنی که بر روی ظروف و یا سفالینه ها با نماهایی از جمله خورشید ، قیافه های مغولی وشاهزاده سوار بر اسب دیده می شود که هر اشیای با مذهب و مذاهب قابل پرستش آنها قابل توجه است .

وی با بیان اینکه بر اساس داده های منقول و اشیا مسلمان بودن ساکنان این دستکن قابل تایید است ادامه داد: حفاران این دستکن ها با مهندسی اولیه بافت کنگلومرائی را حفظ کردند و لایه میان کف و سقف را که نرم تر و قابل کنترل بوده را برداشته و اتاقهایی را شکل دادند که طبیعت هر اتاق با اتاق دیگر متفاوت است .

وی گفت: کف پوش هر اتاق از حصیر و زیر اندازهای متنوع است و هر اتاق درهای چوبی داشته که برای پاشنه در از آجرهایی استفاده می شده که در روی این آجرها می چرخیده است .

شراهی ادامه داد: به نظر منبع آب مورد نیاز ساکنین در این فضاها را چاههای آب که چند نمونه از آنها طی کاوش بدست آمده و بررسی شده اند تامین می کرده است.

شراهی گفت: مستندات به دست آمده حاکی از آن است که زیست در این دستکن قدمت 150ساله دارد و جمعیت ساکن به طور دسته جمعی از این شهر زیر زمینی مهاجرت کرده اند.

وی یادآور شد: دستکن های تاریخی این روستا در سال 1384 در پی گزارش های مردمی کشف و شناسایی شده و با تشکیل پرونده مطالعات پایه در سال 1385در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

کارشناس باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی بیان کرد: این میراث کهن در روستای تهیق در محوطه ای با ساختار و بافت خاک بسیار محکم تعبیه شده و از اصول معماری و ظرافت های خاصی در ایجاد فضاهای دسترسی و سکونتی آن استفاده شده است.

شراهی افزود: در این مطالعات پایه و ساماندهی، کار بازگشایی هواکش های اصلی دستکن تهیق به منظور اصلاح جریان هوا در آن و بهسازی مسیر معبر دنبال می شود و در مراحل بعد کاوشهای باستان شناسی و اقدامات تخصصی برای این طرح مطالعاتی انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: این دستکن تاریخی زیرزمینی در هفت کیلومتری شمال غرب خمین در جوار امامزاده زینب خاتون (س) واقع شده است.

کارشناس باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: نمونه های مشابه دستکن زیرزمینی تهیق خمین را می توان در نوش آباد کاشان، ارزان فود همدان و شهر ثامن ملایر مشاهده کرد.

شراهی اظهار کرد: اعتبار هزینه شده برای اقدامات باستان شناسی این دستکن تاریخی 400 میلیون ریال است.

نمونه دستکن های انسان ساخت با هدف ایجاد ظرفیت سکونتگاهی خانوار در روستاهای ˈآقاج ˈخمین وˈ طرخورانˈ شهرستان تفرش از توابع استان مرکزی نیز شناسایی شده که متعلق به دوره های ایلخانی و سلجوقی هستند.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 18:11 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

رئیس دانشگاه تفرش از تأسیس رصدخانه در این دانشگاه خبر داد.

دکتر محمدقاسم سحاب در گفت وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در این باره گفت: هوای صاف، آسمان پرستاره و کوهستانی بودن این منطقه از ویژگی های شاخص این دانشگاه برای تأسیس یک رصدخانه است.

وی ضمن بیان اینکه طبیعت این منطقه یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد این دانشگاه است، تأسیس دریاچه‌ای برای ذخیره آب و مطبوع کردن فضای دانشگاه از دید حاضران را از دیگر اقدامات این دانشگاه عنوان کرد.

وی تعداد دانشجویان دانشگاه را 2000 نفر عنوان کرد و از افزایش 50 درصدی ظرفیت مقطع ارشد و دکترا را یکی دیگر از برنامه های سال تحصیلی جاری خبر داد. به گفته دکتر سحاب، شمار اعضای هیئت علمی 70 نفر و اساتید مدعو 71 نفر است و در نظر داریم پایان سال 30 نفر برای اعضای هیئت علمی جذب کنیم.

رئیس دانشگاه تفرش در ادامه سخنانش با اشاره به بودجه 13 میلیاردی دانشگاه که فقط به هزینه های جاری اختصاص دارد، از اعلام وصول 800 میلیون تومان برای محوطه سازی و ایجاد سالن سرپوشیده تا مهرماه خبر داد.

وی همچنین ظرفیت خوابگاه های دانشگاه را 110 نفر دانست و ادامه داد: تعداد خوابگاه های ملکی دانشگاه شش تاست که نیمی از آن دخترانه و نیمی پسرانه است. دانشگاه تفرش سه خوابگاه خودگردان در سطح شهر نیز دارد.

رییس دانشگاه تفرش با اشاره به ترمیم و بازسازی خوابگاه‌ها و تاسیسات و تجهیزات آن از آمادگی دانشگاه برای آغاز سال تحصیلی از 22 شهریور خبر داد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 8:51 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مدیرکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی گفت: استان مرکزی در جشنواره رضوی توانست چند رتبه نخست کشوری را کسب کند و همه برگزیدگان کشوری در آیینی تجلیل و معرفی می شوند.

محمد تقی حقی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم ، با اشاره به آثار برگزیده کشوری جشنواره رضوی اظهار کرد: 168 اثر برگزیده کشوری در 8 موضوع داستان کوتاه و خاطرات زیارت رضوی، نشریه نگاری کاغذی و الکترونیکی رضوی، قصه گوی رضوی، تحقیق وپژوهش رضوی، نمایش عروسکی رضوی، عکاسی رضوی، نقاشی رضوی وشعر رضوی و 12بخش معرفی می شود.

وی با اشاره به برگزیدگان کودک ونوجوان جشنواره رضوی افزود: در این آیین 12 اثر و28 برگزیده اول در گروه سنی نوجوان به نمایندگی ازدیگر برگزیدگان جوایز خود رادریافت می کنند.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان مرکزی تصریح کرد: عنایت امام رضا(ع) به ارادتمندان وپیروان اهل بیت عصمت وطهارت گامهای مارادراین مسیر مستحکم تر کند وهر سال شاهد گسترش بیشتر وتاثیر افزون تراین فعالیت ها در جامعه کودکان ونوجوان کشور باشیم.

حقی درباره برگزیدگان نفرات برتر استان مرکزی گفت: در بخش شعر رضوی رضا داود آبادی و یگانه بزچلویی از اراک، در بخش داستان کوتاه رضوی نرگس شاه محمدی از اراک، در بخش نمایشنامه نویسی مرضیه قوم از خمین، در بخش قصه گویی سارا حدادیان از تفرش ، در بخش نقاشی فاطمه حاجیان از اراک و در بخش نشریه نگاری کاغذی مینا حسن بیگی ، فاطمه سلامی زاده ، منا نعیمی و مربی راهنما سمیه باجلان وسمانه حسینخانی اعضای مرکز فرهنگی هنر مجتمع اراک برگزیدگان کشوری و قابل تقدیر از استان مرکزی هستند.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان تصریح کرد: نسل آینده بشری یعنی کودکان و نوجوان امروز، در شرایطی در حال بالندگی هستند که جهان عرصه ارائه نگرش ها وعقاید متعدد لبریز از فرصت ها، تهدید ها وچالش هاست .

وی با اشاره به اینکه امروز فرصتی گرانبها برای رهبری فکری جهان فردا دراختیار ماست افزود: امروز ما به عنوان کشور و ملتی که تفکر شیعه را در جهان نمایندگی می کند باید وظیفه تربیت نسل آینده را به عهده بگیریم .

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 14:28 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: منزل تاریخی میر‌شکرایی تفرش به موزه مردم‌شناسی برای این شهرستان تبدیل می‌شود تا در راستای حفظ ارزش‌های والای سنتی بومی در این شهرستان گام بردارد.

حسینی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، با اشاره به نقش موزه‌ها در اطلاع رسانی به مردم درباره تاریخ افزود: به منظور حفظ ارزش‌های والای سنتی بومی شهرستان تفرش و آشنایی هرچه بهتر گردشگران این شهرستان به فرهنگ دیرینه مردم تفرش، موزه مردم شناسی در این شهرستان احداث می‌شود.

وی بیان داشت: در سالی که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهانی نامگذاری شده است، ساخت موزه مردم شناسی می‌تواند از جمله اقداماتی باشد که در راستای توسعه فرهنگ و اقتصاد به شمار می‌آید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با اشاره به روند رو به رشد گردشگری در کشور گفت: روستاهای تاریخی و فرهنگی امروز هدف گردشگری بسیاری از علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ‌دوستان است و امیدواریم که با گسترش گردشگری، زمینه ایجاد اشتغال و تبلیغات فرهنگی فراهم شود.

حسینی تصریح کرد: فعالیت موزه‌های مردم‌شناسی مطالعه فرهنگ‌هایی است که به دوران پیش از ورود ماشین به منطقه و یا دوران آغاز منفی شدن مربوط می شود و در حال حاضر شدت مورد تهدید پیشرفت تمدن منفی است و راه اندازی موزه مردم‌شناسی تفرش به منظور ایجاد یک مرکز تاریخی و فرهنگی و ارتباط میان ارزش‌های و منفی شدن است.

وی افزود: تفرش از مواهب و جاذبه‌های طبیعی متعددی نظیر آب معدنی گراو، کوه باران، غارهای زیبا و اعجاب انگیز، باغ‌های گردو و جاذبه‌های تاریخی و مذهبی نظیر مسجد ششناو، آب انبارهای قدیمی و مرقد امامزاده محمد(ع) برخوردار است که توجه به این جاذبه‌ها می‌تواند رونق گردشگری این شهر را به دنبال داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با اشاره به ساخت این موزه گفت: بنا بر توافق با سید محمد میرشکرایی و حضور کارشناسان در محل، بخش های الحاقی از طرف شمال و شرق مناسب سازی می‌شود و قرار است که این موزه تا پایان امسال از طریق اعتبارات داخلی و جذب از طریق سایر منابع ، نخستین موزه مردم شناسی در تفرش افتتاح شود.

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 9:41 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

 دانش آموزان تفرشی حائز رتبه اول استانی ،در رقابتهای مرحله کشوری مسابقات قرآن، معارف اسلامی، فرهنگی وهنری شرکت کردند.

به گزارش ندای تفرش ، دانش آموزان تفرشی حائز رتبه اول مسابقات وبلاگ نویسی،مطالعه وتحقیق، طراحی نقشه قالی ومعارف اسلامی(صحیفه سجادیه و انشای نماز)جهت شرکت در رقابت های مرحله کشوری این مسابقات به شهرهای مشهد، اصفهان وتبریز اعزام شدند.

اسامی دانش آموزان مدارس شهرستان تفرش که پس از موفقیت در مرحله استانی مسابقات فرهنگی وهنری و معارف اسلامی به مرحله کشوری راه یافتندعبارتنداز:

خانم فاطمه قهرمانی    رشته وبلاگ نویسی   دبیرستان زینب کبری(س)

آقای علیرضا نوروزی  رشته وبلاگ نویسی   هنرستان دکتر خشایار

خانم فائزه کلانتری وخانم یاسمن کلانتری   رشته مطالعه وتحقیق  دبیرستان فاطمه زهراء(س)

خانم رؤیا ابراهیمی   رشته طراحی نقشه قالی     دبیرستان فاطمه زهراء(س)

خانم فاطمه هاشمی رشته معارف اسلامی(صحیفه سجادیه)  دبیرستان فاطمه زهراء(س)

خانم نیوشا بزم آمون   رشته معارف اسلامی(انشای نماز)   دبیرستان فاطمه زهراء(س)

آقای محمد سجادصابری-آقای محمدقنبری - آقای علی ترخورانی  رشته مطالعه وتحقیق   دبیرستان شهید مطهری

ضمن عرض تبریک به این عزیزان ومربیان ومدیران محترم این مدارس، امیدواریم در مرحله کشوری نیز موفق به کسب رتبه های برتر گردند.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 16:59 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

به گزارش خبرنگار اجتماعی ندای تفرش ، در آستانه روز خبرنگار ، مراسم تجلیل از خبرنگاران تفرشی در نیروی انتظامی این شهرستان برگزارشد .

"سرگرد سیروس دالوند " با تبریک این روز ، خبرنگاران را همیاران پلیس دانست و اظهار داشت : خبرنگاران همیاران پلیس در اجرای ماموریتها هستند و با اطلاع رسانی مناسب می توانند نقش به سزایی را ایفا نمایند .

وی آموزشهای همگانی و فرهنگ سازی را در کاهش جرایم مهم دانست و تصریح کرد : استفاده از رسانه ها در آموزش همگانی و فرهنگ سازی در افزایش آگاهی تاثیر مثبت داشته که سبب کاهش وقوع جرایم خواهد شد .

فرمانده نیروی انتظامی شهرستان تفرش با اشاره به کاهش سطح جرایم در تفرش ، افزود : نگاهی به آمار جرایم نسبت به مدت مشابه در سالهای قبل ، نشاندهنده آن است آگاهی مردمی افزایش یافته و روزنامه ها و رسانه ها می توانند در این مورد نقش موثری را داشته باشند .

"سرگرد دالوند " با اشاره به قدمت فرهنگی شهر تفرش ،گفت : شهر تفرش دارای پتانسیلهای زیاد و قدمتهای فراوانی در عرصه ی فرهنگ است واز این حسن می توان استفاده کرد و با دست به دست هم دادن و همیاری  گامهایی را در کاهش سطح جرایم در تفرش برداریم .

در ادامه مشکلات خبرنگاران مطرح و مورد بررسی قرار گرفت سپس هدایا و لوح یادبوی به خبرنگاران اهدا شد .

 

 

 

 

 

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:ندای تفرش,خبر تفرش, | 16:4 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

"اینجا خبری از شلوارهای اِسلَش و تی شرت‎های مشکی با نماد فراماسونری نیست، اینجا سخن از عشق راستین بچه‎های قد و نیم قد به عبا و پیرهن های سفید یقه آخوندی است که روز اول از درون ساک‎ها خارج شد."
از عشق به عبا تا تنها فروشگاه بدون فروشنده!

مشرق نیوز- ساعت سیزده و پنجاه دقیقه روز یکشنبه 12 مرداد؛ ورودمان به حوزه علمیه امام صادق(ع) تفرش همزمان شد با توزیع بشقاب‎های ملامینی حاوی غذا که روی دست نوجوانان پاک طینت به جلو حرکت می‎کرد.

 

 

 

 

 

 

 

چاپ این صفحه

ادامه مطلب
تاريخ : برچسب:, | 22:0 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

شاکری مدیرکل ارشاد مرکزی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: تعیین تکلیف بیمه خبرنگاران و افزایش حق الزحمه آنان در اولویت کاری اداره کل ارشاد استان مرکزی برای امسال است.

حسین شاکری در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار تسنیم در تفرش، با تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: روز خبرنگار، در حقیقت یادآور اراده عظیم مردان و زنانی است که برای بازگویی حقائق، پرچم مقدس اطلاع رسانی را بر دوش گرفته و چراغ راه جامعه خویش گشته اند.

وی افزود: عهد،بصیرت، روشنگری، بیان حقائق، انتقاد منصفانه و سازنده و در نظر گرفتن مصلحت جامعه و نظام و پرهیز از منهیات دینی و اخلاقی،  بخشی از آرمانهای شهیدان والامقام عرصه اطلاع رسانی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با اشاره به وظیفه خطیر خبرنگاران گفت: رسالت خبرنگاران در مقایسه با دیگر مشاغل تاثیر بیشتری در فرهنگ سازی در جامعه دارد و این مهم بر گردن عوامل خدوم رسانه ها خبرگزاری ها و مططبوعات است.

شاکری با اشاره به حرفه خبرنگاری بعنوان یکی از حرفه های سخت تصریح کرد: نداشتن بیمه برای بسیاری از خبرنگاران و پرداخت حق الزحمه کم یکی از مهمترین دغدغه های اداره ارشاد و خود خبرنگاران است.

وی افزود: با پیگیری های صورت گرفته در سال جاری شاهد اتفاقات خوبی در زمینه افزایش دستمزد و بیمه خبرنگاران هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با اشاره به روز خبرنگار گفت: در آستانه روز خبرنگار با برگزاری آئین تقدیر از خبرنگاران تلاش داریم تا بتوانیم گوشه ای خدمات این زحمتکشان را ارج نهیم.

شاکری تصریح کرد: در عصر ارتباطات و رسانه‌ها نقش و جایگاه خبرنگار بیش از هر زمانی مهم‌تر و حساس‌تر است و می‌تواند با اطلا‌ع‌رسانی درست، به موقع و هدفمند در توازن قدرت در همه زمینه‌ها در مواردی حتی خیلی موثرتر از دیگر شخصیت ها باشد.

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:خبر تفرش,پایگاه خبری تفرش, | 16:34 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

" حجت الاسلام میثم فیروزجاهی " در مصاحبه با خبرنگار فرهنگی ندای تفرش گفت : عید فطر از اعیاد بزرگ مسلمین است که در رابطه با آن احادیث و روایات زیادی داریم که مسلمانان پس از یک ماه روزه داری در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند طلب می کنند چراکه خداوند اجر و پاداش را به بندگان روزه دارش وعده داده است .


وی ادامه داد : در حدیث قدسی نیز خداوند فرموده است : « روزه برای من است ومن پاداش آن را می دهم » و روز عید فطر روزی است که خداوند آن را از میان دیگر روزهای سال برگزیده و به بندگانش هدیه و جایزه یک ماه روزه داری را می دهد و فضلیت زیادی نسبت به سایر روزهای سال دارد .


رییس اداره تبلیغات اسلامی تفرش با اشاره به آداب این روز ، خاطر نشان کرد : ازجمله آداب این روز نماز عید  که در آیات و روایات فضلیت زیادی سفارش شده است و خداوند در قرآن می فرماید : «به یقین کسی که پاکی جست و رستگار شد و پروردگارش را یاد کرد ». مومنین با تجمع در محلی که مستحب است در بیرون و مکانی فاقد سقف و در خارج شهر این فریضه را اقامه نمایند .


" حجت الاسلام فیروزجاهی " خاطر نشان کرد : در این روز سفارش شده است که تسبیح و تهلیل  موجب نزول رحمت الهی و غفران و بخشش گناهان می شود و مومنین به یکدیگر در این روز تبریک می گویند و برای همدیگر دعا می کنند .

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 13:4 | نویسنده : میثم اله وردی |

پایگاه خبری تفرش:

نخل گردانی از مراسم های باشکوه شهرستان تفرش و نمادی از ارادت مردم این شهرستان به اهل بیت(ع) به شمار می رود که همزمان با شهادت امام علی (ع) آئین نخل گردانی در شهرستان تفرش اجرا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، نخل گردانی از جمله آیین های عزاداری شهادت امام علی(ع) است  که همه ساله به‌ طور ویژه در شهرستان تفرش برگزار می شود.

مردم تفرش همچون گذشتگان خود در سالروز شهادت امام حسین(ع) و سالروز شهادت امیرالمومنین (ع) با برگزاری مراسم نخل گردانی در این روز نسبت به اهل بیت ابراز ارادت و عزاداری می کنند

ازگذشته های دور و همه ساله در روز21ماه مبارک رمضان و در سالروز شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع)مراسم های خاصی در تفرش برگزار می شده که مراسم نخل گردانی در محله فم تفرش خاص ترین آئین در این روز است.

حرکت نخل از محله زاغرم که قدیمی ترین تکیه حال حاضردر ایران(تکیه زاغرم)به شمار می رود آغاز می شود.

پس از حرکت نخل ازاین محله در بین راه با پیوستن سایر هیاتهای عزادار دیگر محله ها به این جمع جمعیت کثیری در معیت این نخل وهیاتهای همراه به سوی امامزاده محمد به حرکت در می آیند.

درمسیر حرکت با نوحه خوانی وزنجیر زنی وسینه زنی به عزاداری شهادت حضرت علی (ع)می پردازند وپس از رسیدن به امامزاده هیاتها درصحن امامزاده وخیابان مجاورآن به عزاداری می پردازند.

این نخل فقط در روز های 28 صفر مصادف با شهادت امام حسن(ع) و 21رمضان مصادف با شهادت امام علی(ع) در این شهرستان گردانده می شود.

نخل نماد تابوت اهل بیت(ع) در تاریخ اسلام

نخل به مفهوم درخت خرماست و در اصطلاح عامیانه به هر درخت و درختچه ای تزیینی هم نخل گویند، اما در مراسم عزاداری اصطلاح نخل به تابوت واره ای می گویند که آن را بر دوش می کشند.

به همین سبب در روز 21 رمضان نخل را که به روایتی نماد شهادت آن حضرت است خیل عزاداران بر دوش می کشند و با سینه زنی و زنجیر زنی عزاداری می کنند.

نخل اتاقکی چوبی و حجیم و به شکل مکعب مستطیل است که از چوب و با یک کف بندی تشکیل شده است.

الواری که در کف به کار می رود، یک متر بالاتر از پایه های ستون ها قرار گرفته ، دو سر هر یک از تیرها حدود یک متر از چهار طرف کف دیواره نخل بیرون آمده و در واقع، دستگیره نخل را تشکیل می دهد.

مراسم نخل بندی را بانیان نخل که نسل به نسل به آنها اتنقال یافته و اسامی بعضی از آنها بر چوب زیرین نخل کوبیده شده است انجام می دهند.

نخل در شب شهادت حضرت علی(ع) بعد از برگزاری مراسم احیا و عزاداری با پارچه های سبز و مشکی پیچیده و آماده برای عزادارای می شود.

آئین نخل گردانی در شهرستان تفرش از مهمترین آئین هایی است که در فهرست آثار معنوی کشور به نام تفرش به ثبت رسیده و مردم در عزاداری ائمه(ع) اهمیت بسیاری برای این مراسم قائل هستند.

گزارش و عکس از عاطفه بیاتی

 

چاپ این صفحه

تاريخ : برچسب:, | 22:31 | نویسنده : میثم اله وردی |